http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Denk je ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:59 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga er vanuit dat alle ouders gewoon dikke schijt hebben aan dat draaiboek van het sinterklaas journaal en hun reet er echt mee afvegen. Als alle scholen dat nu ook gaan doen dan gaan we de goede kant op
Je bepaalt toch zelf of je je kind schminkt of niet? Heb je echt geen draaiboek voor nodig. Je kan zelfs, tegen de wil van de NPO, je kind ter plekke laten schminken.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je ?
Kinderen leren de reet af te vegen met draaiboeken ?
Nogal slechte ouders zo
Reken daar maar niet op want lafheid en angst regeert bij dit soort lieden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:59 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga er vanuit dat alle ouders gewoon dikke schijt hebben aan dat draaiboek van het sinterklaas journaal en hun reet er echt mee afvegen. Als alle scholen dat nu ook gaan doen dan gaan we de goede kant op
Dat is geen leugen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:17 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op want lafheid en angst regeert bij dit soort lieden.![]()
Je ziet toch hoe uitvergoot deze leugen is (racisme = zwarte piet) en men zich er door laat beetnemen en beinvloeden?
Walgelijk!
Dat zou jammer zijn! Ik heb er in ieder geval dikke schijt aanquote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:17 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op want lafheid en angst regeert bij dit soort lieden.![]()
Je ziet toch hoe uitvergoot deze leugen is (racisme = zwarte piet) en men zich er door laat beetnemen en beinvloeden?
Walgelijk!
Het is wel een leugen.quote:
Ik zeg: Amenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:23 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Het is wel een leugen.![]()
1 grote drogreden aangevoerd door een aantal ziekelijke personen die in dit land elke wissewasje aangrijpen om hun eigen persoonlijke frustraties op de Nederlandse samenleving te reflecteren,vaak ingegeven door zich te spiegelen hoe zwarten in de Amerikaanse samenleving worden behandeld.
Maar ik heb gezegd du moment er bij ons zo een stel bijdehandte komt protesteren,dan wel de sfeer verzieken met borden of boegeroep,dan gaan we met eigen mensen deze mensen eigenhandig verwijderen.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:23 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Het is wel een leugen.![]()
1 grote drogreden aangevoerd door een aantal ziekelijke personen die in dit land elke wissewasje aangrijpen om hun eigen persoonlijke frustraties op de Nederlandse samenleving te reflecteren,vaak ingegeven door zich te spiegelen hoe zwarten in de Amerikaanse samenleving worden behandeld.
Maar ik heb gezegd du moment er bij ons zo een stel bijdehandte lieden komt protesteren,dan wel de sfeer verzieken met borden of boegeroep,dan gaan we met eigen mensen deze mensen eigenhandig verwijderen. Je komt een kinderfeest niet verzieken voor eigen gewin. (drogreden)
Dan maar een paar bloedneuzen en blauwe plekken maar dit soort lieden zal weten dat genoeg,genoeg is in dit land. Oh ja,en alles wordt vastgelegd op beeld voor veel later.
Kan je inderdaad niets tegen in brengen qua argumentatie, behalve dan een huillach. Omdat je weet dat het waar is.quote:
Kijk wat het voor commotie oplevert. AH is inmiddels de keutel ook weer aan het intrekken. Denk niet dat er veel kijkers dus zullen zijn bij het sinterklaasjournaal dit jaar.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:31 schreef Dr.Mikey het volgende:
Het sinterklaas journaal is mee r.i.p zwarte piet.
Nee inderdaad. Ik kan geen argumenten brengen tegen iemand die zegt dat het een drogreden en een leugen is (zonder argumentatie) en vindt dat demonstranten kapot geslagen moeten worden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan je inderdaad niets tegen in brengen qua argumentatie, behalve dan een huillach. Omdat je weet dat het waar is.
Vind jij niet dan? Enige argumenten die het antiZP kamp in kan brengen is dat het racisme is. Probeer je vervolgens in discussie te gaan over het waarom, is er geen land mee te bezeilen. Enige wat telt is dat ZP moet verdwijnen. Echte argumenten worden al lang niet meer geopperd in het antikamp. De ene hypocriete drogreden na de ander wordt de wereld in gesmeten. Zelfs Mandela is zwarte piet tegenwoordig.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:40 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Nee inderdaad. Ik kan geen argumenten brengen tegen iemand die zegt dat het een drogreden en een leugen is (zonder argumentatie)
Weet je wat het hypocriete is in dit. Kun jij je die leraar maatschappijleer van voor de rechtbank nog herinneren van vorig jaar?quote:en vindt dat demonstranten kapot geslagen moeten worden.
Dat was geen onderzoek of Zwarte Piet wel of geen racisme is?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het onderzoek waar we het zojuist over hadden.
Wel hoe mensen erover denken.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:46 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dat was geen onderzoek of Zwarte Piet wel of geen racisme is?
Dit heb je er later bij gezet maar hierdoor is Iwanius4god geen optie meer.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:23 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Maar ik heb gezegd du moment er bij ons zo een stel bijdehandte lieden komt protesteren,dan wel de sfeer verzieken met borden of boegeroep,dan gaan we met eigen mensen deze mensen eigenhandig verwijderen. Je komt een kinderfeest niet verzieken voor eigen gewin. (drogreden)
Dan maar een paar bloedneuzen en blauwe plekken maar dit soort lieden zal weten dat genoeg,genoeg is in dit land. Oh ja,en alles wordt vastgelegd op beeld voor veel later.
Ben je ook te huren voor kinderfeestjes en partijtjes?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:55 schreef Iwanius het volgende:
Voor de goede orde. Ik houd niet van geweld maar wat wel een feit is dat dit soort lieden vaak zelf het eerst beginnen met handtastelijk gedrag jegens anderen (spugen,schreeuwen,mensen wegduwen,slaan e.d.) om toch hun zin door te drijven danwel een ieder die daar aanwezig is als een vermeende racist neer te zetten. Daar pas ik voor. Ik zal niet toestaan dat kinderen gaan huilen omdat dit soort lieden met hun ziekelijke gedrag de boel koste wat kost komen verstieren.
Dan gaat de bijl erop en is het opruimen geblazen. Goedschiks of kwaadschiks.
Goede ontwikkeling. Hopelijk volgt Rotterdam ook snel.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:48 schreef remlof het volgende:
Amsterdamse basisscholen kiezen voor modernere Zwarte Piet
Heel goed.
Why?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Goede ontwikkeling. Hopelijk volgt Rotterdam ook snel.
Amsterdam staat compleet los van hoe de andere steden erop reageren. Rotterdam heeft daar een veel nuchtere kijk op.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:15 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Goede ontwikkeling. Hopelijk volgt Rotterdam ook snel.
Duurt helaas altijd wel een tijdje voordat de rest van het land erachteraan hobbelt jaquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Amsterdam staat compleet los van hoe de andere steden erop reageren. Rotterdam heeft daar een veel nuchtere kijk op.
Heb je last van de zwarte piet zoals hij nu is? Waarom wil jij dan dat Rotterdam dit 'zo snel mogelijk' invoert.quote:
Deze 'discussie' is al ruim 30 jaar aan de gang, dus droom lekker verder.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Duurt helaas altijd wel een tijdje voordat de rest van het land erachteraan hobbelt ja
Ik kan niet wachten op alle huilende tokkies op hart van nederlandquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:26 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Heb je last van de zwarte piet zoals hij nu is? Waarom wil jij dan dat Rotterdam dit 'zo snel mogelijk' invoert.
Zo zie je gelijk dat het Herman van 2 deuren verder isquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Deze piet
[ afbeelding ]
ziet er ook gewoon veel leuker uit dan zo'n full black inclusief rode lippen en gouden oorbellen.
Ah, jij gelooft nog?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo zie je gelijk dat het Herman van 2 deuren verder is
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ah, jij gelooft nog?
Sorry.
En die mag Sinterklaas niet helpen?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zo zie je gelijk dat het Herman van 2 deuren verder is
Het lijkt me niet wenselijk dat kinderen zien wie zwarte piet in het echt is. Dat was ook 1 van de argumenten van het zwartepietegilde. Veruit de meeste zwarte pieten spelen hun rol op locaties waar ze bekend zouden zijn zonder zwarte schmink. Op scholen, buurtverenigingen en bij bekenden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:41 schreef remlof het volgende:
[..]
En die mag Sinterklaas niet helpen?
Oh ja, ik was even vergeten dat je buiten dat je bijna dwangmatig liegt, ook nog graag mensen woorden in de mond legt en ze dan daar meteen op afrekentquote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja johhh.. iedereen die het erg met je oneens is die liegt. En we schelden alsmaar en jij bent zo lief
Dat was toch wel al enkele jaren duidelijk, met name door het anti geluid continu een podium te geven en natuurlijk joop.nl plus de tweets van bners die daar weer wat extra mee verdienen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:36 schreef Ferdo het volgende:
Nou, dat Sinterklaasjournaal van de staatstelevisie kun je dus ook voortaan beter mijden als de pest. Maar wel goed dat de zogeheten "publieke" omroep kleur bekent. Kennelijk zijn bepaalde kleine groepjes jankballen toch net even meer publiek dan anderen.
Wat was jij vroeger een heerlijk naief mannetjequote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het lijkt me niet wenselijk dat kinderen zien wie zwarte piet in het echt is. Dat was ook 1 van de argumenten van het zwartepietegilde. Veruit de meeste zwarte pieten spelen hun rol op locaties waar ze bekend zouden zijn zonder zwarte schmink. Op scholen, buurtverenigingen en bij bekenden.
De vereniging van mensen die zichzelf verhuren als zwarte piet.quote:
Die passen zich maar aan, het is niet hun feestje.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De vereniging van mensen die zichzelf verhuren als zwarte piet.
Vraag jezelf nooit eens af waarom het feest, Sinterklaasfeest of gewoon Sinterklaas wordt genoemd...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:57 schreef Ceberut het volgende:
Dit hoort bij het sinterklaasjournaal:
http://www.schooltvwebsho(...)handleiding_2014.pdf
Geen één keer komt "zwart" voor in de tekst. Er wordt enkel over pieten gesproken. Nice!
#BoycotSinterklaasjournaal
Supervet en een nog oudere traditie dus iedereen blij!!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Ronnie_dh het volgende:
Naar mijn mening moeten we gewoon Krampus invoeren en afscheid nemen van de Moorse Piet.
Weg met de Moorse Piet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geef ons Krampus!!!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Over oudere tradities gesproken... misschien is het wat om gladiatorengevechten te houden tussen voor en tegenstanders van sinterklaas.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Supervet en een nog oudere traditie dus iedereen blij!!
Dat is wat ik denk. En ik denk dat het sinterklaas feest nog groter er door wordt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Supervet en een nog oudere traditie dus iedereen blij!!
Hebben wij in Nederland dan de traditie gehad van Gladiatoren gevechten? Zou je me dan ff kunnen aanwijzen waar in Nederland een amfitheater stond?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:06 schreef BlaZ het volgende:
Over oudere tradities gesproken... misschien is het wat om gladiatorengevechten te houden tussen voor en tegenstanders van sinterklaas.
Onderdeel van de magie was altijd dat sint en zijn helper van verre kwamen. Als Herman herkenbaar is, wordt dat pietenpak iets belachelijks, net als een groot deel van de geheimzinnigdoenerij rondom hun komst.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:41 schreef remlof het volgende:
[..]
En die mag Sinterklaas niet helpen?
Nijmegen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:08 schreef Ronnie_dh het volgende:
[..]
Hebben wij in Nederland dan de traditie gehad van Gladiatoren gevechten? Zou je me dan ff kunnen aanwijzen waar in Nederland een amfitheater stond?
Wel bij de les blijven, pik!
Dat schminken was er vooral om angst aan te jagen. Die rol heeft Piet al lang niet meer.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:09 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Onderdeel van de magie was altijd dat sint en zijn helper van verre kwamen. Als Herman herkenbaar is, wordt dat pietenpak iets belachelijks, net als een groot deel van de geheimzinnigdoenerij rondom hun komst.
Dan schmink je de piet paars/groen/oranje. Er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen! Omdenken.nlquote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:09 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Onderdeel van de magie was altijd dat sint en zijn helper van verre kwamen. Als Herman herkenbaar is, wordt dat pietenpak iets belachelijks, net als een groot deel van de geheimzinnigdoenerij rondom hun komst.
Vanzelfsprekend toch?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:57 schreef Ceberut het volgende:
Dit hoort bij het sinterklaasjournaal:
http://www.schooltvwebsho(...)handleiding_2014.pdf
Geen één keer komt "zwart" voor in de tekst. Er wordt enkel over pieten gesproken. Nice!
"DIT LAND GAAT NAAR DE KNOPPUHHH"quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten op alle huilende tokkies op hart van nederland
Als "zwart" consequent wordt weggelaten, wordt het op een gegeven moment vanzelfsprekend dat Piet niet zwart hoeft te zijn. Inderdaad.quote:
kanjer op met je segregatiequote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:34 schreef Typisch het volgende:
Ik stel voor voortaan twee intochten te doen. Eentje voor blanken en eentje voor gekleurde mensen. Eentje met zwarte pieten en eentje met regenboog pieten.
Het terrein voor de ene intocht moet dan verboden worden voor de andere bevolkingsgroep, om zo ruzie en ongeregeldheden te voorkomen.
Apartheid invoeren?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:34 schreef Typisch het volgende:
Ik stel voor voortaan twee intochten te doen. Eentje voor blanken en eentje voor gekleurde mensen. Eentje met zwarte pieten en eentje met regenboog pieten.
Het terrein voor de ene intocht moet dan verboden worden voor de andere bevolkingsgroep, om zo ruzie en ongeregeldheden te voorkomen.
De sinterklaasboot voor blanken dan wel vervangen voor een voc schipquote:Op woensdag 29 ouktober 2014 18:34 schreef Typisch het volgende:
wat als je als 'gekleurde' wel fan bent van zwarte piet of zijn alle zwartjes er tegen volgens jou?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:34 schreef Typisch het volgende:
Nee, deze lijkt op Frits Barend. Die moet ik niet.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Deze piet
[ afbeelding ]
ziet er ook gewoon veel leuker uit dan zo'n full black inclusief rode lippen en gouden oorbellen.
Kinderfeest wordt kinderfeestmaal.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Ronnie_dh het volgende:
Naar mijn mening moeten we gewoon Krampus invoeren en afscheid nemen van de Moorse Piet.
Weg met de Moorse Piet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geef ons Krampus!!!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sint L.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kinderfeest wordt kinderfeestmaal.![]()
[ afbeelding ]
Alle verraders van beide partijen een eigen Sinterklaasfeest.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat als je als 'gekleurde' wel fan bent van zwarte piet of zijn alle zwartjes er tegen volgens jou?
Waarom zo zwart- wit?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:34 schreef Typisch het volgende:
dit vind ik te ingewikkeld, dan wil ik ook een eigen dag om het overzichtelijk te houdenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Alle verraders van beide partijen een eigen Sinterklaasfeest.
Oh wacht...
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit vind ik te ingewikkeld, dan wil ik ook een eigen dag om het overzichtelijk te houden
Waarom zou iets veranderd moeten worden wat geen verandering behoeft?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:07 schreef Jovatov het volgende:
Ik ben helemaal klaar met de discussie en vooral met al die mensen die enorm boos worden over dat een chocoladewikkel ineens groen, blauw of rood is in plaats van zwart.
Het hele verhaal van Sinterklaas en Zwarte Piet is per definitie ongeloofwaardig, wat kan die kinderen het nu schelen of een Piet zwart, geel, groen of zwart is?
"Tegenwoordig zijn er steeds minder schoorstenen dus zijn de Pieten ook minder zwart." Hoe simpel kan het zijn?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen moeite met een Zwarte Piet. Maar ik heb ook geen moeite met een Gele Piet. Het is ten slotte een kinderfeest en voor de kinderen is dat geslaagd als ze pepernoten een nieuwe Barbie en een race-auto hebben gekregen.
wie zijn die mensenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:12 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat het voor de antipietenbrigade niet klaar is
wiens mening is dat ? linkje ?quote:alleen de sint mag nog komen en die zal als piet weg is ook wel met zijn slavernijverleden geconfronteert gaan worden
Wat is die functie van zijn donkere huidskleur ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:06 schreef Montagui het volgende:
Het zwart van Zwarte Piet heeft een oorsprong en een functie, die beiden niets met slavernij of discriminatie te maken hebben.
niet naar de bekende weg vragenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wie zijn die mensen
Quinsy en wat mede-activisten?
Hoeveel mensen zijn dat ?
mijn mening is dat, daarom staat mijn naam er ook bijquote:[..]
wiens mening is dat ? linkje ?
er zijn geen hondderdduizenden donkere mensen in Nederland met problemen met zwarte piet en nee die problemen negeren is geen discriminatiequote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is die functie van zijn donkere huidskleur ?
En het is toch duidelijk dat het ZP-debat regelmatig ontspoort in discriminatie.
Het van tafel vegen van de gevoelens van honderdduizenden donkere mensen in Nederland.
is best wel discriminatie.
wel vragen...quote:
even duidelijk stellen dat het jouw mening is en niet van die zgn pietenbrigadequote:mijn mening is dat, daarom staat mijn naam er ook bij
het linkje staat bovenin de quote
Wie wilt dan helemaal geen Piet? Niet Quinsy&co . Wie dan wel.quote:ik ben er van overtuigd dat het niet eindigt met sint zonder piet
Ik denk dat die aantallen er wel zijn. Maar er is ook een hele sterke neiging dat niet te willen weten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn geen hondderdduizenden donkere mensen in Nederland met problemen met zwarte piet en nee die problemen negeren is geen discriminatie
Of het geen verandering behoeft is nog maar de vraag. Het wordt door een groep mensen, en nee, niet alleen door figuren als Quinsy, als een negatieve connotatie ervaren door de verwijzing naar het kolonialisme.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waarom zou iets veranderd moeten worden wat geen verandering behoeft?
Toch voelen mensen zich gediscrimineerd en gekwetst door de looks van Zwarte Piet. Oorsprong of niet, de associatie wordt gemaakt. En met dikke rode lippen, kroeshaar en dikke oor- en neusringen kan ik me die associatie ook wel voorstellen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het zwart van Zwarte Piet heeft een oorsprong en een functie, die beiden niets met slavernij of discriminatie te maken hebben.
Een wat logische functie op dit moment is de onherkenbaarheid waarmee een illusie, wat een wezenlijk onderdeel is in het Sinterklaasgebeuren, in stand kan worden gehouden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niemand ontkent dat er discriminanten e/o racisten bij de pro- en anti-Pieten rondlopen. Echter, zij misbruiken Zwarte Piet voor hun eigen gewin, hun eigen misselijke standpunten. Zwarte Piet zelf kan daar niets aan doen.quote:En het is toch duidelijk dat het ZP-debat regelmatig ontspoort in discriminatie.
Het van tafel vegen van de gevoelens van honderdduizenden donkere mensen in Nederland.
bij lange na niet, en waar blijkt die sterke neiging om de aantallen niet te willen weten uit?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat die aantallen er wel zijn. Maar er is ook een hele sterke neiging dat niet te willen weten.
Dát is de discriminatie. Niet het karakter ZP zelf
Sorry? Heb je hier ook bronnen voor?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Of het geen verandering behoeft is nog maar de vraag. Het wordt door een groep mensen, en nee, niet alleen door figuren als Quinsy, als een negatieve connotatie ervaren door de verwijzing naar het kolonialisme.
Dat mogen zij vinden. Wil nog niet zeggen dat wat zij vinden en voelen op waarheid berust. Het is uiteindelijk ook maar een klein groepje mensen wat die associatie maakt. Een significant grotere groep maakt die associatie niet.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Toch voelen mensen zich gediscrimineerd en gekwetst door de looks van Zwarte Piet. Oorsprong of niet, de associatie wordt gemaakt. En met dikke rode lippen, kroeshaar en dikke oor- en neusringen kan ik me die associatie ook wel voorstellen.
Zijn die accessoires en dat zwart (of bruin) dan zo essentieel aan het kinderfeest? Wordt het er significant minder gezellig op als Piet niet meer zwart is? Kunnen kinderen het nu werkelijk iets schelen of Piet geel, groen of paars is?
Waarom niet het verhaal aanpassen zodat dat het gewoon kan?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het lijkt me niet wenselijk dat kinderen zien wie zwarte piet in het echt is. Dat was ook 1 van de argumenten van het zwartepietegilde. Veruit de meeste zwarte pieten spelen hun rol op locaties waar ze bekend zouden zijn zonder zwarte schmink. Op scholen, buurtverenigingen en bij bekenden.
http://bit.ly/1u8zI0pquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sorry? Heb je hier ook bronnen voor?
Niks aanpassen, het blijft zoals het is.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:40 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
[..]
Waarom niet het verhaal aanpassen zodat dat het gewoon kan?
Waarom droegen vrouwen oerlelijke leggings in de jaren '80 en nu niet meer? Behoefde dat (op het esthetische na) een verandering? Sommige smaken en dingen veranderen nu eenmaal.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ook een buurman van 10 huizen verderop kan snel herkend worden met zijn geschminkt gezichtquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:32 schreef Montagui het volgende:
[..]
Een wat logische functie op dit moment is de onherkenbaarheid waarmee een illusie, wat een wezenlijk onderdeel is in het Sinterklaasgebeuren, in stand kan worden gehouden.
Hou gewoon je muil als je geen inhoudelijke discussie met onderbouwde argumenten kan voeren.quote:
Veel minder snel dan wanneer hij niet geschminkt is, geen raar hoofddeksel op heeft etc.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook een buurman van 10 huizen verderop kan snel herkend worden met zijn geschminkt gezicht
Spreek voor jezelf. Onder welke steen heb je geleefd dat je gemist hebt dat dat één van de bezwaren is?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hou gewoon je muil als je geen inhoudelijke discussie met onderbouwde argumenten kan voeren.
Nog maar een keer: er zijn ongeveer driehonderdduizend SuriNederlanders en die enquête - voor wat het waard is - geeft aan dat hooguit een kwart van hen een probleem heeft met Sinterklaas. Dat is dus hooguit ongeveer vijfenzeventigduizend donker gekleurde mensen. Hooguit! Ik heb goede redenen om aan te nemen dat het minder is en ik vermoed dat als wij hen goed de achtergrond van het feest uitleggen dat het aantal flink daalt. Die "honderdduizenden" van Bluesdude slaat inderdaad nergens op.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn geen hondderdduizenden donkere mensen in Nederland met problemen met zwarte piet en nee die problemen negeren is geen discriminatie
mensen moeten wat minder met termen strooien die ze niet begrijpen ...
Waar gingen die 403 posts van jou dan over?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Maar goed, wij moeten hier helemaal niet onze traditie verdedigen. Als wij met een overgrote meerderheid die traditie willen handhaven dan doen wij dat aangezien we niemand kwaad doen met deze traditie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
Welk stukje van de traditie gooi je nu precies weg als je gekleurde Pieten mee laat lopen?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat mogen zij vinden. Wil nog niet zeggen dat wat zij vinden en voelen op waarheid berust. Het is uiteindelijk ook maar een klein groepje mensen wat die associatie maakt. Een significant grotere groep maakt die associatie niet.
En nee, ik ben niet voor een dictatuur van de meerderheid, net zoals ik ook tegen een dictatuur van een minderheid ben.
Ik zou tegen de anti-Pieten zeggen, ga eens na of je beeld van Zwarte Piet wel klopt in plaats van zonder enige kennis van deze traditie ertegen te gaan schoppen. Die onwetendheid is eigenlijk waarom er zoveel discussie is.
Dat is hem juist. Je doet er wel kwaad mee. Maar die bezwaren veeg je resoluut onder tafel.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, wij moeten hier helemaal niet onze traditie verdedigen. Als wij met een overgrote meerderheid die traditie willen handhaven dan doen wij dat aangezien we niemand kwaad doen met deze traditie.
Leugenaar!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En het is toch duidelijk dat het ZP-debat regelmatig ontspoort in discriminatie.
Vroeg of laat gaat de traditie er toch aan, zoals al het moois dat Nederland ooit kende.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Veel minder snel dan wanneer hij niet geschminkt is, geen raar hoofddeksel op heeft etc.
Dat hoeven we hopelijk toch niet in geuren en kleuren uit te leggen?
Oh alsjeblieft zeg... Hoeveel heb jij er precies voor over om bijvoorbeeld onze kerkgebouwen overeind te houden?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Vroeg of laat gaat de traditie er toch aan, zoals al het moois dat Nederland ooit kende.
bron:
De allochtonen motten ons niet
Omdat je je niet moet laten knechten (hihi) door een stel onruststokers en querulanten die met krijsen en raddraaien hun eigen smerige agenda er doorheen proberen te drukken en en passant iedereen die het niet met ze eens is uitmaken voor racist. Dat kan niet getolereerd worden. Nooit. Het gaat helemaal niet om zwarte piet. Het gaat er om dat een stelletje tuig de hand heeft overspeeld.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:40 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
[..]
Waarom niet het verhaal aanpassen zodat dat het gewoon kan?
Naast het handjevol schreeuwers is er nog een andere groep natuurlijk.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:06 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Omdat je je niet moet laten knechten (hihi) door een stel onruststokers en querulanten die met krijsen en raddraaien hun eigen smerige agenda er doorheen proberen te drukken en en passant iedereen die het niet met ze eens is uitmaken voor racist. Dat kan niet getolereerd worden. Nooit. Het gaat helemaal niet om zwarte piet. Het gaat er om dat een stelletje tuig de hand heeft overspeeld.
Surinamers vieren ook gewoon Sinterklaas met zwarte pietquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nog maar een keer: er zijn ongeveer driehonderdduizend SuriNederlanders en die enquête - voor wat het waard is - geeft aan dat hooguit een kwart van hen een probleem heeft met Sinterklaas. Dat is dus hooguit ongeveer vijfenzeventigduizend donker gekleurde mensen. Hooguit! Ik heb goede redenen om aan te nemen dat het minder is en ik vermoed dat als wij hen goed de achtergrond van het feest uitleggen dat het aantal flink daalt. Die "honderdduizenden" van Bluesdude slaat inderdaad nergens op.
Dat vind ik nou niet iets typisch Nederlands. Typisch Nederlands vind ik: zwart geschminkte pieten, negerzoenen, en slavernij. En al die dingen hebben we in moeten leveren.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh alsjeblieft zeg... Hoeveel heb jij er precies voor over om bijvoorbeeld onze kerkgebouwen overeind te houden?
Oh.. er zijn veel meer donkere mensen dan alleen die van Surinaamse afkomst.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nog maar een keer: er zijn ongeveer driehonderdduizend SuriNederlanders en die enquête - voor wat het waard is - geeft aan dat hooguit een kwart van hen een probleem heeft met Sinterklaas. Dat is dus hooguit ongeveer vijfenzeventigduizend donker gekleurde mensen. Hooguit! Ik heb goede redenen om aan te nemen dat het minder is en ik vermoed dat als wij hen goed de achtergrond van het feest uitleggen dat het aantal flink daalt. Die "honderdduizenden" van Bluesdude slaat inderdaad nergens op.
slavernij is typisch Nederlands?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dat vind ik nou niet iets typisch Nederlands. Typisch Nederlands vind ik: zwart geschminkte pieten, negerzoenen, en slavernij. En al die dingen hebben we in moeten leveren.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dat vind ik nou niet iets typisch Nederlands. Typisch Nederlands vind ik: zwart geschminkte pieten, negerzoenen, en slavernij. En al die dingen hebben we in moeten leveren.
Tijd om dit een halt toe te roepen inderdaad, die ban op de AH is alvast een mooi begin. Fase 2 is om daadwerkelijke terrorisme te plegen op die filialen, maar dat komt nog wel.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dat negerzoenen zijn hernoemd wegens een bepaalde minderheid is ook een fabeltje.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
slavernij is typisch Nederlands?
waar komt deze onzin nu weer vandaan
Slavernij en negerzoenen zijn niet typisch voor Nederland. Hetquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
waarom, voor het geld dat die sukkelaars betaald krijgen kun je dat best slavernij noemen en negerzoenen hebben ze ook nog alleen noemt de maker ze andersquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Tijd om dit een halt toe te roepen inderdaad, die ban op de AH is alvast een mooi begin. Fase 2 is om daadwerkelijke terrorisme te plegen op die filialen, maar dat komt nog wel.
Uiteraard. En die is nog vrij groot ook. Twee kijven, twee schuld. Je kunt van mij aannemen dat ook ik met samengeknepen billen zit als ik weer eens posts lees als "As ze ut niet motte, don rottuh maar lekker op naar hun eigen apenland".quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Naast het handjevol schreeuwers is er nog een andere groep natuurlijk.
heee..... is dit oproepen tot geweld ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Tijd om dit een halt toe te roepen inderdaad, die ban op de AH is alvast een mooi begin. Fase 2 is om daadwerkelijke terrorisme te plegen op die filialen, maar dat komt nog wel.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
omdat ze anti-zwarte piet zijn de blanke hardwerkende NEDERLANDERS zijn het gewoon zat om alles te moeten inleveren ten faveure van wat schreeuwende getinte minderheden daarom is de PVV op dit moment ook de grootste partij van de wereld in dit landquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom, voor het geld dat die sukkelaars betaald krijgen kun je dat best slavernij noemen en negerzoenen hebben ze ook nog alleen noemt de maker ze anders
2 out of 3 aint bad
je hebt nog geen dag in je leven gewerkt of wel?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:16 schreef Mani89 het volgende:
[..]
omdat ze anti-zwarte piet zijn de blanke hardwerkende NEDERLANDERS zijn het gewoon zat om alles te moeten inleveren ten faveure van wat schreeuwende getinte minderheden daarom is de PVV op dit moment ook de grootste partij van de wereld in dit land
ga niet off topic als je verders geen argumenten meer hebtquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
je hebt nog geen dag in je leven gewerkt of wel?
Dat jij het flauwekul vindt is geen reden om Zwarte Piet aan te passen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook een buurman van 10 huizen verderop kan snel herkend worden met zijn geschminkt gezicht
Kinderen laten denken dat Sint en Piet echt bestaan is zo'n flauwekul. Dat is helemaal niet leuk voor kinderen. En die weten toch al snel genoeg van andere kinderen dat het nonsens is.
De enige met een neurose ben jij. Dwangmatig leugenaartje en racismeroepertje. Hoe voelt dat nou om in een land met pakweg 16 miljoen racisten te wonen? Misschien moet je je naam wijzigen in Don Quichote?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Oh.. er zijn veel meer donkere mensen dan alleen die van Surinaamse afkomst.
Daar zit je al te bagatelliseren
Je tweede bagatellsering is het getal van 'hooguit een kwart'
Er zijn onderzoeken die wijzen op veel meer dan een kwart Surinamers.
Je derde drogredenering is dat je denkt dat je Surinamers nog de achtergronden van het sintfeest moet uitleggen. De ouderen kenden het al in Suriname. Die zijn al 35 jaar of langer in Nederland.
De jongeren die hier opgroeien weten ook genoeg.
Oudere Somaliërs die nog niet lang hier zijn kun je misschien nog iets uitleggen, maar niet hun kinderen die hier opgroeien
Twee onderzoekjes die wijzen op meer dan 200.000 donkere Nederlanders die niet happy zijn met het zwartepieten.
Daarintegen ken ik geen onderzoek die het aantal donkere Nederlanders overtuigend onder de 200.000 kan zetten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156 op 7.30 minuten eenvandaag onderzoek
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Toch heel raar dat zo'n verhit niet leidt tot een groot onderzoek over aantallen donkere mensen en wat hun diverse meningen zijn.
Nederland zit al jaren in een neurose kennelijk.... Persé niet willen weten.
technisch gezien niet natuurlijkquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:19 schreef DrDentz het volgende:
Een Zwarte Piet met alleen vegen of een andere kleur dan zwart zou je best een kopstoot mogen geven imho.
Ook tegen jou zou ik zeggen, lees je eens in.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:01 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Welk stukje van de traditie gooi je nu precies weg als je gekleurde Pieten mee laat lopen?
Het doel van het Sinterklaasfeest is gezelligheid en kadootjes voor iedereen. Traditioneel gezien worden die kadootjes door de schoorsteen gebracht en daarom zijn Zwarte Pieten zwart, door het roet. Traditioneel gezien worden stoute kinderen gestraft door de roe.
Traditioneel gezien was er ook maar één Piet (zoals die er in Vlaanderen is). Tradities veranderen.
Schoorstenen zijn er nauwelijks meer, waarom zou Piet dan nog zwart zijn van het roet?
Wat precies? En hoe zou dat mijn visie op de viering van het huidige Sinterklaas veranderen?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ook tegen jou zou ik zeggen, lees je eens in.
jij mag helemaal niks zeggen want je kijkt ijshockey dat is nog erger dan korfbalquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:19 schreef sp3c het volgende:
beetje voetbla kijken via een illegale stream en op internet doen alsof je een baas bent
goed leven maar laat de hardwerkende NEDERLANDER lekker voor zichzelf spreken
ok hansquote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:44 schreef Mani89 het volgende:
[..]
jij mag helemaal niks zeggen want je kijkt ijshockey dat is nog erger dan korfbal
Tuurlijk wel.... het is voldoende reden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:19 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat jij het flauwekul vindt is geen reden om Zwarte Piet aan te passen.
Nee hoor...... als algemene pedagogische aanpak.. Niet meer kinderen zo voorliegen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:58 schreef sp3c het volgende:
voor bij jou in de huiskamer is het meer dan genoeg idd
Mensen vinden dat aanstootgevend. Willen geen Zwarte Piet nageroepen worden als ze hetzelfde kleurtje hebben en associeren het met een slavernijverleden.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:06 schreef sp3c het volgende:
true enough ... maar waarom is het een probleem dat hij zwart is?
als zwarte piet het ergste is wat je nageroepen wordt dan moet je niet zeuren hoorquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:08 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Mensen vinden dat aanstootgevend. Willen geen Zwarte Piet nageroepen worden als ze hetzelfde kleurtje hebben en associeren het met een slavernijverleden.
Wat verlies je er mee als je door een kleine aanpassing rekening houdt met de gevoelens van anderen?
Wat mij betreft hoeft de zwarte piet ook niet helemaal weg.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
als zwarte piet het ergste is wat je nageroepen wordt dan moet je niet zeuren hoor
dan ben je symptoombestrijding aan het doen want als zwarte piet weg is roepen die mensen gewoon weer kankerzwarte ... dan moet je kanker verbieden
en die associatie met het slavernij verleden kun je er gewoon uithalen zonder de kleur aan te passen
prima opgelost idd wmbquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:18 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoeft de zwarte piet ook niet helemaal weg.
Maar het idee van Gouda om wat aan citymarketing te doen met hun kaas- en stroopwafelpieten vind ik een prima idee. Piet mag lekker gek zijn, dat is inmiddels ook deel van hun identiteit.
De rode lippen/kroeshaar/neus- en oorringen en surinaamse/antilliaanse accent weg en Piet is wat mij betreft klaar voor de toekomst.
Ik vind kaas- en stroopwafelpieten verschrikkelijk. Er is gewoon totaal geen rekening gehouden met esthetica, sommige dingen zijn nu eenmaal mooier dan anderen. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mooi in contrast. De witte/grijze Sint met zijn donkere helper.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
prima opgelost idd wmb
al vind ik die kaaspieten er een beetje ziekjes uitzien
accent had ook wel mogen blijven wmb, das mooi voor het contrast maar hij mag wmb ook met zwaar opgezet lokaal dialect spreken als we toch de stad gaan promoten
niks zeggen ?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:01 schreef sp3c het volgende:
ja en als je kind zegt dat hij astronaut wil worden met zijn brilletje en zijn astma zeg je zeker ook dat dat hem niet gaat worden
iedereen liegt tegen kinderen over alles
zwarte helper ... piet is niet donker maar zwartquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind kaas- en stroopwafelpieten verschrikkelijk. Er is gewoon totaal geen rekening gehouden met esthetica, sommige dingen zijn nu eenmaal mooier dan anderen. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mooi in contrast. De witte/grijze Sint met zijn donkere helper.
das ook wreedquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niks zeggen ?
gewoon eerlijk zijn?
maar niet het kind wat voorliegen
Piet wordt ook donkerbruin afgebeeld. Te donker is niet goed, dan zie je zijn gezicht niet. Te licht/bruin vind ik ook niets.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
zwarte helper ... piet is niet donker maar zwart
en zwart/wit is wel mooier idd maar dat kan niemand wat schelen geloof ik
das de bedoeling tochquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Piet wordt ook donkerbruin afgebeeld. Te donker is niet goed, dan zie je zijn gezicht niet. Te licht/bruin vind ik ook niets.
Ik vind te zwart niet mooi, dan zie je de uitdrukking niet op het gezicht van Piet.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
das de bedoeling toch
in mijn tijd wastie pikzwart, dan herkende je je eigen vader niet eens
als het nu sint en piet op werkdag is weet ik exact wie zich in probeert te likken met zijn/haar 'vrolijke' gedoe![]()
gewoon zwart is het beste en de sint zijn baard/paard zijn wit ... niet grijs, niet bruin, gewoon wit
das mooi
Ja, en dus niet omdat die vrouwen dat door de rechter werd verboden. Laat het sinterklaasfeest ook maar op die manier met zijn tijd meegaan. Dat gebeurd nu al decennia.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:49 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom droegen vrouwen oerlelijke leggings in de jaren '80 en nu niet meer? Behoefde dat (op het esthetische na) een verandering? Sommige smaken en dingen veranderen nu eenmaal.
We kunnen Sinterklaas ook afschaffen, zonder baas, geen slavernij.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:41 schreef sp3c het volgende:
zou het probleem eigenlijk op te lossen zijn door de hulpsinterklaas wat prominenter in beeld te brengen
die is sinds de tv ook gewoon een soort van geinstitutionaliseerd maar in de 'officiele' sint en pietendingetjes kom je er nooit 1 tegen
daar kan gewoon een suri tussen zitten lijkt mij, dan ben je van dat hele slavernijverhaal af
nou en?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We kunnen Sinterklaas ook afschaffen, zonder baas, geen slavernij.
We kunnen Piet ook inruilen voor Hadji Firoez, die heeft wel een goedkeurenswaardig stempeltje van de VN.
Kortom, je kan van alles bedenken, Bonte Pieten, Roet Pieten, Stroopwafelpieten, emancipatiepieten en tietpieten.
het is al onderdeel van de traditiequote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maakt het de traditie daadwerkelijk beter?
De hulpsinterklazen dominanter maken, we wringen ons ook echt in alle bochten om een kleine groep tegemoet te komen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is al onderdeel van de traditie
vanaf het moment dat wij tv keken was er de hulpsinterklaas want de goedheilige man kan niet overal tegelijk zijn
vanaf dat moment zijn het ook gewoon niet altijd meer oude blanke kerels ... de pieten zijn inmiddels een gilde, voer dat door op de (hulp)sint en je bent van deze hele onzindiscussie af zonder iets te veranderen
lijkt mij een betere en vooral eenvoudigere optie dan de goudse ebolapietenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De hulpsinterklazen dominanter maken, we wringen ons ook echt in alle bochten om een kleine groep tegemoet te komen.
Ik vind de hulpsinterklazen niets. Dat is alleen een leuk excuus voor kinderen, bijvoorbeeld als een kind zich afvraagt of Sint wel overal kan zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt mij een betere en vooral eenvoudigere optie dan de goudse ebolapieten
Ik snapte dat als kind ook nooit, maar vroeg het me eerlijk gezegd ook nooit af. Ik keek toen ik zeven of acht was gewoon naar de intocht van de Sint in Groningen op tv en als Aart Staartjes pakjesboot 12 eindelijk gespot had stapte ik op mijn fiets om de Sint een half uur later in het haventje van Roosendaal te zien binnenkomen. Duurde nog ff voordat ik daar vragen over ging stellenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind de hulpsinterklazen niets. Dat is alleen een leuk excuus voor kinderen, bijvoorbeeld als een kind zich afvraagt of Sint wel overal kan zijn.
Niet alleen onwetendheid. Ook een totaal gebrek aan inlevingsvermogen en discussiërend vermogen. Continu hetzelfde cassettebandje blijven herhalen met hun eigen bekrompen waarheid. Totaal niet openstaand voor discussie. Zie je trouwens hier ook in dit topic. Huilies.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat mogen zij vinden. Wil nog niet zeggen dat wat zij vinden en voelen op waarheid berust. Het is uiteindelijk ook maar een klein groepje mensen wat die associatie maakt. Een significant grotere groep maakt die associatie niet.
En nee, ik ben niet voor een dictatuur van de meerderheid, net zoals ik ook tegen een dictatuur van een minderheid ben.
Ik zou tegen de anti-Pieten zeggen, ga eens na of je beeld van Zwarte Piet wel klopt in plaats van zonder enige kennis van deze traditie ertegen te gaan schoppen. Die onwetendheid is eigenlijk waarom er zoveel discussie is.
Yup, dat werkt goed bij kleine kindjes. Ipv de verwende snotneuzen die het nu zijn constant cadeautjes eisen wordt hun weer een beetje angst aangejaagd als je stout doet.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kinderfeest wordt kinderfeestmaal.![]()
[ afbeelding ]
Mjah, dat is ergens gestart he. Als je continu reageert op dezelfde argumentatie en drogredenen met een dieperliggende gedachtegang..quote:
Blijkbaar wel, anders zouden ze niet de racismekaart spelen. Er zijn ook veel autochtonen die het feestje niet goed begrijpen. Verhoudingsgewijs minder, dat natuurlijk wel.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:10 schreef sp3c het volgende:
'wij' hoeven 'hen' er niets over uit te leggen ... het is geen blank Nederlands feestje
Op dat vlak zijn ze wel een product van de Nederlandse samenleving: je moet een mening hebben en je mag je mening uiten, of dat die onderbouwd is doet er niet toe.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:39 schreef Montagui het volgende:
Welk percentage van de Nederlandse volwassenen heeft volgens jou het gevoel dat hij/zij tekort is gedaan met deze leugen? Het gaat om een hele kleine minderheid. Dus ja, we kunnen blijven liegen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor...... als algemene pedagogische aanpak.. Niet meer kinderen zo voorliegen.
Het is niet leuk. Het is eerder kleinerend. Vroeger was er nog een noodzaak voor die leugen om kinderen bang te maken. Daar is men gelukkig van afgestapt, maar die leugen blijft.
Volwassen denken dat het humor is of amusant voor de kinderen. Nonsens
Hahaquote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet alleen onwetendheid. Ook een totaal gebrek aan inlevingsvermogen en discussiërend vermogen. Continu hetzelfde cassettebandje blijven herhalen met hun eigen bekrompen waarheid. Totaal niet openstaand voor discussie. Zie je trouwens hier ook in dit topic. Huilies.
das nogal een aanname, kan ik niet zo veel meequote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, anders zouden ze niet de racismekaart spelen. Er zijn ook veel autochtonen die het feestje niet goed begrijpen. Verhoudingsgewijs minder, dat natuurlijk wel.
Nederlanders zijn niet per definitie blank hequote:Dat laatste moet ik trouwens ook bestrijden, het is wel degelijk een Nederlands feestje, ook al hebben de Nederlanders het feestje ook in een kleine kolonie (aantal inwoners, de mate waarin het meespeelt in de wereld etc.) geïntroduceerd.
Ouwe troltrolly. Niet om direct met ad hominems te gaan beginnen bij jou, maar jij bent hier ook niet om een serieuze discussie te voeren koos.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Haha
Hahaha
Wacht effe. Want jij hebt wel begrip voor de mensen die bezwaar maken tegen Zwarte Piet? En je bent wel bereid te luisteren naar hun argumenten?
Maakt verder allemaal niet uit, maar ga niet lopen doen alsof het van een kant komt.
Nee hoor, dat is het automatische gevolg van een slechte integratie (en hierdoor dus ook segregatie maar zo mogen we dat nog niet noemen van onze politici).quote:
Het ging om het Nederlands, het blank was een bijzaak in jouw zin. Sinterklaas is een Nederlands feest. Helaas moeten we constateren dat veel Nederlanders die niet blank zijn zich geen Nederlander voelen: http://www.dagelijksestan(...)onen-motten-ons-nietquote:Nederlanders zijn niet per definitie blank he
Wellicht niet, maar ik loop dan ook niet op bombastische wijze de andere partij een gebrek aan inlevingsvermogen te verwijten.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ouwe troltrolly. Niet om direct met ad hominems te gaan beginnen bij jou, maar jij bent hier ook niet om een serieuze discussie te voeren koos.
Bombastische wijze nog welquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht niet, maar ik loop dan ook niet op bombastische wijze de andere partij een gebrek aan inlevingsvermogen te verwijten.
Maar jij vindt dat je voldoende begrip hebt getoond voor de standpunten van de tegenpartij en dat je moeite hebt gedaan om je in te leven in hun situatie?quote:
Ik wil er best naar luisteren hoor. Maar als je met drogredenen aan komt zetten, continu hetzelfde blijft zeggen, totale hypocrisie toont en totaal niet wil luisteren naar een andere partij, hoe kun je dan een fatsoenlijke discussie voeren?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar jij vindt dat je voldoende begrip hebt getoond voor de standpunten van de tegenpartij en dat je moeite hebt gedaan om je in te leven in hun situatie?
Kerel, dat geldt voor de andere partij toch net zo goed? Want laten we wel wezen: jij wil dat de uiterlijkheden van Zwarte Piet op geen enkele wijze worden aangepast.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik wil er best naar luisteren hoor. Maar als je met drogredenen aan komt zetten, continu hetzelfde blijft zeggen, totale hypocrisie toont en totaal niet wil luisteren naar een andere partij, hoe kun je dan een fatsoenlijke discussie voeren?
Als luisteren volgens de zeurpieten alleen getoond kan worden in 'aanpassen naar onze wil', dan is er geen discussie te voeren.
nee het ging om het kleurtje zoals alles in deze malle discussie, nederlands is de toevoeging hier want zelfs in Suriname wordt het feestje nog gewoon gevierdquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is het automatische gevolg van een slechte integratie (en hierdoor dus ook segregatie maar zo mogen we dat nog niet noemen van onze politici).
http://www.dagelijksestan(...)onen-motten-ons-niet
[..]
Het ging om het Nederlands, het blank was een bijzaak in jouw zin. Sinterklaas is een Nederlands feest. Helaas moeten we constateren dat veel Nederlanders die niet blank zijn zich geen Nederlander voelen:
kolere wat slechtquote:
Heb je een linkje naar een wettelijk verbod door politici ingevoerd. ?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is het automatische gevolg van een slechte integratie (en hierdoor dus ook segregatie maar zo mogen we dat nog niet noemen van onze politici).
http://www.dagelijksestan(...)onen-motten-ons-niet
Er zijn ook veel Nederlanders die minder blank zijn en zich wel Nederlander voelen.quote:Het ging om het Nederlands, het blank was een bijzaak in jouw zin. Sinterklaas is een Nederlands feest. Helaas moeten we constateren dat veel Nederlanders die niet blank zijn zich geen Nederlander voelen: http://www.dagelijksestan(...)onen-motten-ons-niet
Jammer.
Inderdaad, niet op gevolg van de argumentatie die de afgelopen jaren is gevoerd. Actie geeft reactie. Zie daarom niet waarom de proPieten net zo halsstarrig zijn als Quincy ed. Misschien ook omdat het met een cultureel feest te maken heeft wat al decennia, misschien wel eeuwen, hier wordt gehouden zich dient aan te passen aan een kleine groep schreeuwlelijken. Gaat tegen de hele levenswijze in van NL... Vind je het gek dat NL'ers boos worden?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kerel, dat geldt voor de andere partij toch net zo goed? Want laten we wel wezen: jij wil dat de uiterlijkheden van Zwarte Piet op geen enkele wijze worden aangepast.
Dan ben je net zo halsstarrig als Quincy en consorten.
Omdat de Nederlands het daar vieren en de Surinamers hebben geleerd het mee te vieren. Het is dus een Nederlands feestje. Even los van het feit dat het er wereldwijd weinig toe doet dat 0,5 miljoen inwoners van Suriname dit feestje ook vieren. Officiëel is het een land (qua oppervlakte ook maar daar heb je alles mee gehad), qua populatie is het 1 stad.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het ging om het kleurtje zoals alles in deze malle discussie, nederlands is de toevoeging hier want zelfs in Suriname wordt het feestje nog gewoon gevierd
Ja, dat vind ik nu ook. Het zou fijn zijn als we niet die segregatie zouden hebben maar wat verwacht je wanneer je juist de kansarme mensen uit relatief arme landen naar hier haalt en vervolgens geen werk maakt van integratie?quote:kolere wat slecht
Waar zijn het inlevingsvermogen en de bereidwilligheid om water bij te wijn te doen?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad, niet op gevolg van de argumentatie die de afgelopen jaren is gevoerd. Actie geeft reactie. Zie daarom niet waarom de proPieten net zo halsstarrig zijn als Quincy ed. Misschien ook omdat het met een cultureel feest te maken heeft wat al decennia, misschien wel eeuwen, hier wordt gehouden zich dient aan te passen aan een kleine groep schreeuwlelijken. Gaat tegen de hele levenswijze in van NL... Vind je het gek dat NL'ers boos worden?
ZP-toneel wordt echt niet al eeuwen opgevoerd in Nederland.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad, niet op gevolg van de argumentatie die de afgelopen jaren is gevoerd. Actie geeft reactie. Zie daarom niet waarom de proPieten net zo halsstarrig zijn als Quincy ed. Misschien ook omdat het met een cultureel feest te maken heeft wat al decennia, misschien wel eeuwen, hier wordt gehouden zich dient aan te passen aan een kleine groep schreeuwlelijken. Gaat tegen de hele levenswijze in van NL... Vind je het gek dat NL'ers boos worden?
Geen van beide. De Nederlandse politici die tot de politiekcorrecte gemeenschap behoren zullen nog lang een struisvogel gaan spelen alvorens ze erkennen dat ons beleid van selectie op 'negatieve' kwaliteiten (laag opleidingsniveau, armoede, ontwikkelingsland, ...) en het niet stimuleren van integratie (en soms zelfs het aanmoedigen van segregatie: zie de vertaalde documenten die je had in het gemeentehuis) niet heeft gewerkt. Politici hebben er altijd moeite mee om te erkennen dat beleid wat door hen is gevoerd of gesteund heeft gefaald aangezien zij dan moeten erkennen dat zij zelf hebben gefaald. Daar is het ego van de politicus, en misschien ook wel de mens, te groot voor. Over tig decennia zal er een goede analyse en afrekening komen, voorlopig zullen we verder blijven aanmodderen met slechts kleine koerswijzigingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je een linkje naar een wettelijk verbod door politici ingevoerd. ?
Of bedoel je dat de politiek jou moreel iets verbiedt over het noemen van segregatie.
surinamers vieren het zelf, daar heeft de nederlander al heel lang niets meer mee te makenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat de Nederlands het daar vieren en de Surinamers hebben geleerd het mee te vieren. Het is dus een Nederlands feestje. Even los van het feit dat het er wereldwijd weinig toe doet dat 0,5 miljoen inwoners van Suriname dit feestje ook vieren. Officiëel is het een land (qua oppervlakte ook maar daar heb je alles mee gehad), qua populatie is het 1 stad.
je begrijpt prima wat ik bedoelde, doe niet zo kinderachtigquote:[..]
Ja, dat vind ik nu ook. Het zou fijn zijn als we niet die segregatie zouden hebben maar wat verwacht je wanneer je juist de kansarme mensen uit relatief arme landen naar hier haalt en vervolgens geen werk maakt van integratie?
Die 0,5 miljoen Surinamers - de populatie van 1 stad - doet er internationaal niet zo veel toe op 17 miljoen Nederlanders en nog wat Vlamingen. Bovendien vieren ze enkel in dat landje Sinterklaas omdat de Nederlanders het daar hebben geïntroduceerd. Daarom noem ik het een Nederlands feest.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
surinamers vieren het zelf, daar heeft de nederlander al heel lang niets meer mee te maken
piet is er wel gewoon zwart maar hij heeft wel gekleurde kompanen
Ok.. je geeft toe dat je zat te kletsen over iets niet mogen zeggen van politici.quote:
Het is alleen niet de bedoeling dat de rechters worden lastig gevallen door een groep irrationele mensen die niet goed begrijpt wat een traditie is en die daarom de kleur schmink veranderd wil zien.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:31 schreef Bluesdude het volgende:
Iedereen heeft een zeker recht bij de rechter bepaalde bestuurlijke besluiten aan te vechten.
Dat is een totaal andere discussie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ZP-toneel wordt echt niet al eeuwen opgevoerd in Nederland.
En iedereen heeft recht op vrije meningsuiting in Nederland. Iedereen heeft een zeker recht bij de rechter bepaalde bestuurlijke besluiten aan te vechten.
Schitterende tradities in de Nederlandse levenswijze en veel belangrijker dan de schminkkleur in een straattheater.
Ga vooral zo verder. Daarmee maak je jouw zaak hard.quote:
afhankelijk van wie er beschikbaar is voor zover ik weet maar in Nederland zie je ook wel donkere sintenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die 0,5 miljoen Surinamers - de populatie van 1 stad - doet er internationaal niet zo veel toe op 17 miljoen Nederlanders en nog wat Vlamingen. Bovendien vieren ze enkel in dat landje Sinterklaas omdat de Nederlanders het daar hebben geïntroduceerd. Daarom noem ik het een Nederlands feest.
Hoe doen ze dat in Suriname dan met Sinterklaas? Een zwarte sinterklaas?
nummer 1 verwacht ik van die gasten dat ze eens een fatsoenlijke discussie willen voeren ipv direct de racisme kaart te gaan trekken. Zoals wel vaker bij die gasten gebeurd.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar zijn het inlevingsvermogen en de bereidwilligheid om water bij te wijn te doen?
Dat verlang je immers wel van Quincy en consorten.
valt hier zelfs nog wel mee, je moet dat gare blog van die kut eens doorbladeren als je een keer echt wilt lachenquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
nummer 1 verwacht ik van die gasten dat ze eens een fatsoenlijke discussie willen voeren ipv direct de racisme kaart te gaan trekken. Zoals wel vaker bij die gasten gebeurd.
jailbreakersquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:42 schreef ZetaOS het volgende:
Hoe heten neger-zoenen eigenlijk in het Engels?
Nee hoor....op een zeker punt wordt als argument gebruikt dat ZP-kritiek een Nederlandse traditie afbreekt. Ik benoem daar tegenover dat er veel belangrijkere tradities zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is een totaal andere discussie.
Je kunt prima een diskussie voeren door jouw visie dat in deze er geen racisme is naar voren te schuiven.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
nummer 1 verwacht ik van die gasten dat ze eens een fatsoenlijke discussie willen voeren ipv direct de racisme kaart te gaan trekken. Zoals wel vaker bij die gasten gebeurd.
Nogal logische dat die kaart wordt getrokken, niet? Deze hele discussie os gestart omdat bepaald mensen vinden dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Zonder racisme geen discussie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
neger kissesquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:46 schreef sp3c het volgende:
snapten jullie hem?
ik schud ze er zo uit he hahaha
ik gok dar ze het uberhaupt niet kennen, amerikanen smullen van die gore Orios enzoquote:
Alleen is die verdenking van racisme irrationeel en mede het gevolg van een gebrek aan jezelf verdiepen in de traditie alvorens je een mening vormt. Helaas zijn deze Surinamers juist op dit vlak wel goed geïntegreerd want dit is een typisch Nederlands kwaaltje: abusievelijk leren dat je mening er toe doet, ook wanneer die mening nergens op is gebaseerd.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogal logische dat die kaart wordt getrokken, niet? Deze hele discussie os gestart omdat bepaald mensen vinden dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Zonder racisme geen discussie.
Ja Bram, dit verhaaltje van je heb ik nou al 300 keer voorbij zien komen. Jij vindt Zwarte Piet geen racisme. Ik weet het.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen is die verdenking van racisme irrationeel en mede het gevolg van een gebrek aan jezelf verdiepen in de traditie alvorens je een mening vormt. Helaas zijn deze Surinamers juist op dit vlak wel goed geïntegreerd want dit is een typisch Nederlands kwaaltje: abusievelijk leren dat je mening er toe doet, ook wanneer die mening nergens op is gebaseerd.
Wie zich een beetje verdiept in Sinterklaas weet dat ZP is gebaseerd op de knechten uit die tijd, de Moorse page. Dat heeft dus niets met racisme te maken, het is louter het gevolg van dat op dat moment toevallig het ene land wat meer welvaart had dan het andere. De situatie is ook omgekeerd geweest, de Moren waren redelijk succesvol voordat ze uiteindelijk het onderspit moesten delven. Let wel, deze knechten hadden een beter leven dan de meeste van onze voorouders. Zij werden goed behandeld, zij hadden minder zwaar werk en beter eten.
Je kan het zo gek niet bedenken en ze kennen het. De meeste Americanen hebben immers (voor)ouders met meerdere nationaliteiten en van overal in de wereld. Bekijk voor de grap eens de profielen van acteurs op IMDB, je komt veel vaker wel dan niet buitenlands bloed tegen binnen 2 generaties. Lang niet altijd de te verwachten landen trouwens.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik gok dar ze het uberhaupt niet kennen, amerikanen smullen van die gore Orios enzo
Tja, je zou denken dat het na 300 keer wel wordt begrepen maar het is blijkbaar te hoog gegrepen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja Bram, dit verhaaltje van je heb ik nou al 300 keer voorbij zien komen. Jij vindt Zwarte Piet geen racisme. Ik weet het.
Kort is hier een eufemisme voor simplistisch, ongenuanceerd en kort door de bocht. Wat jij wil.quote:Mijn punt was kort: sommige mensen ervaren Zwarte Piet nou eenmaal als racisme en daarom is er een discussie. Einde bericht.
Ik geef toch helemaal geen mening, held. Ik constateer slechts dat deze discussie plaatsvindt omdat bepaalde lieden Zwarte Piet ervaren als racisme.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kort is hier een eufemisme voor simplistisch, ongenuanceerd en kort door de bocht. Wat jij wil.
Die constatering klopt maar zo ver was iedereen hier al lang.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik geef toch helemaal geen mening, held. Ik constateer slechts dat deze discussie plaatsvindt omdat bepaalde lieden Zwarte Piet ervaren als racisme.
Wat is precies die klacht over Red_85?quote:Daarom is de klacht over Red_85 onzinnig, aangezien er geen discussie was als die kaart niet werd getrokken.
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet, het zou namelijk de eerste keer zijn dat ze proberen om op een rustige manier een goede discussie te voeren op het nationale podium. Er zijn natuurlijk wel enkele Surinamers die hier wel toe in staat zijn (Rayman of Spong zal het wel lukken) maar op de een of andere manier zijn die SuriNederlanders nooit een woordvoerder van die groepen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Orios moet je het witte spul tussen er tussen uit halen en dan opvullen met tandpastaquote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik gok dar ze het uberhaupt niet kennen, amerikanen smullen van die gore Orios enzo
Misschien is het handig als jij leert om je wat beter uit te drukken. Zoek dan ook even het concept forum op, dat is namelijk per definitie niet bedoeld voor een 1-2'tjes.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:12 schreef KoosVogels het volgende:
Misschien is het ook even handig om terug te lezen voordat je halsoverkop in een gesprekje tussen twee users duikt.
Prima om het roerend oneens te zijn met Quinsy, maar ga hem niet framen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet, het zou namelijk de eerste keer zijn dat ze proberen om op een rustige manier een goede discussie te voeren op het nationale podium.
Hopelijk is niemand aan het eten terwijl hij dit leest.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:14 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Orios moet je het witte spul tussen er tussen uit halen en dan opvullen met tandpasta
gatverdamme manquote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:14 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Orios moet je het witte spul tussen er tussen uit halen en dan opvullen met tandpasta
Hij doet het rustig maar het verhaal is daarom niet meer gebaseerd op ratio. De ratio ontbreekt. Het is objectief vastgesteld dat ZP niets met racisme te maken heeft en zij - de klagende Surinamers - hebben niets met slavernij te maken. Nu moet ik zeggen dat ook voor mij de koppeling tussen slavernij, racisme en ZP flinterdun is maar die leggen zij zelf.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Prima om het roerend oneens te zijn met Quinsy, maar ga hem niet framen.
Ik hoor hem wel eens rustig op tv en radio zijn verhaal doen.
Stukken beter dan vele van zijn vijanden .
Ik drukte mij prima uit. Het vergde alleen wat voorkennis. Vandaar mijn tip aan jou om even terug te lezen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien is het handig als jij leert om je wat beter uit te drukken. Zoek dan ook even het concept forum op, dat is namelijk per definitie niet bedoeld voor een 1-2'tjes.
Jouw mening dat een donkere huidskleur van Piet noodzakelijk is om "het kwaad" te symboliseren is wel racistisch.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij doet het rustig maar het verhaal is daarom niet meer gebaseerd op ratio. De ratio ontbreekt. Het is objectief vastgesteld dat ZP niets met racisme te maken heeft
Wat zijn nationaliteit is lijkt me weinig relevant. De groep klagers blijkt vooral uit Surilanders - contractie van Surinamer en Nederlander - te bestaan. Ik dacht zelf trouwens ook dat hij een Surilander is, ik vond hem echter niet belangrijk genoeg dat ik zijn profiel heb opgezocht. Ik weet dat hij een C-kunstenaar is en ik vermoed dat hij publiciteitsgeil is en vooral daarom hierover begon maar dat doet er niet veel meer toe nu de discussie eenmaal is losgebarsten.quote:
blijkt uit wat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat zijn nationaliteit is lijkt me weinig relevant. De groep klagers blijkt vooral uit Surilanders - contractie van Surinamer en Nederlander - te bestaan.
Dat vraag ik me ook af, je leest het overal.quote:
Je moet 'donkere huidskleur' niet verwarren met zwarte schmink.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jouw mening dat een donkere huidskleur van Piet noodzakelijk is om "het kwaad" te symboliseren is wel racistisch.
Ik denk ook dat jij niet in staat bent een rustige discussie met Quinsy te voeren, maar zoek de schuld dan ook deels bij jezelf.
ik lees het nergens en dat van die criminelen is een bekend verhaalquote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af, je leest het overal.
Niet dat Antillianen meer redenen hebben om te klagen. Weet jij trouwens dat die eilandjes vele jaren hun criminelen op het vliegtuig naar Nederland hebben gezet zodat zij er van af waren? Dat is de voornaamste reden dat zij relatief gezien de meest criminele groep zijn, nog meer dan de Marokkanen.
Ja en Australie was een britse gevangenis.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af, je leest het overal.
Niet dat Antillianen meer redenen hebben om te klagen. Weet jij trouwens dat die eilandjes vele jaren hun criminelen op het vliegtuig naar Nederland hebben gezet zodat zij er van af waren? Dat is de voornaamste reden dat zij relatief gezien de meest criminele groep zijn, nog meer dan de Marokkanen.
De zwarte schmink van ZP is om uit te beelden dat ZP een donkere huidskleur heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je moet 'donkere huidskleur' niet verwarren met zwarte schmink.
ZP? Zwarte Piet bedoel je toch? Ik dacht dat het om roet ging rare man.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De zwarte schmink van ZP is om uit te beelden dat ZP een donkere huidskleur heeft.
Nee, ik trek die kaart niet. Ik reageer omdat die kaart bij voorbaat getrokken wordt. Zonder enige kennis van zaken.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt prima een diskussie voeren door jouw visie dat in deze er geen racisme is naar voren te schuiven.
Jij trekt te snel de racismekaart om de racismekaart buiten te sluiten.
En dat kwam ook weer voort uit? Owja, miskende gevoelens binnen dat deeltje van de maatschappij. Kaart kaart kaart kaart. Dat is het enige wat ze trekken. Vervolgens de discussie niet eens willen aan gaan 'omdat ...kaart'. De discussie kan makkelijk gevoerd worden zonder iedere keer dat calimero geluid. Ook zonder jou getroll trouwens.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 10:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogal logische dat die kaart wordt getrokken, niet? Deze hele discussie os gestart omdat bepaald mensen vinden dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Zonder racisme geen discussie.
Als jij vindt dat Zwarte Piet moet verdwijnen omdat het fenomeen in jouw ogen een racistisch is, dan trek je automatisch die kaart. Klagen over dat de racisme-kaart in deze discussie wordt getrokken slaat dan ook als een lul op een drumstel, want dit hele debat wordt juist gevoerd op basis van die kaart. Racisme is de spil in de Zwarte Piet-discussie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dat kwam ook weer voort uit? Owja, miskende gevoelens binnen dat deeltje van de maatschappij. Kaart kaart kaart kaart. Dat is het enige wat ze trekken. Vervolgens de discussie niet eens willen aan gaan 'omdat ...kaart'. De discussie kan makkelijk gevoerd worden zonder iedere keer dat calimero geluid. Ook zonder jou getroll trouwens.
Wat lelijkquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Deze piet
[ afbeelding ]
Dat is een van de mythes. Maar ZP is al 160 jaar een mens met een donkere huidskleurquote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:04 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
ZP? Zwarte Piet bedoel je toch? Ik dacht dat het om roet ging rare man.
Nee, ik heb altijd begrepen als kind dat het roet was.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is een van de mythes. Maar ZP is al 160 jaar een mens met een donkere huidskleur
Dat weet toch iedereen ?
Je mag als witte man toch wel een zwart typetje uitbeelden?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De zwarte schmink van ZP is om uit te beelden dat ZP een donkere huidskleur heeft.
Nee hoor: 'wij vinden dat bepaalde elementen ons herinneren aan de slaven tijd' is iets anders dan 'zwarte piet is racisme'.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als jij vindt dat Zwarte Piet moet verdwijnen omdat het fenomeen in jouw ogen een racistisch is, dan trek je automatisch die kaart. Klagen over dat de racisme-kaart in deze discussie wordt getrokken slaat dan ook als een lul op een drumstel, want dit hele debat wordt juist gevoerd op basis van die kaart. Racisme is de spil in de Zwarte Piet-discussie.
En Quincy en consorten beargumenteren wel degelijk waarom zijn ZP racistisch vinden. Veel mensen zijn het er alleen niet mee eens. Wat overigens hun goed recht is.
Ik zie dat argument ander vaak genoeg voorbij komen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee hoor: 'wij vinden dat bepaalde elementen ons herinneren aan de slaven tijd' is iets anders dan 'zwarte piet is racisme'.
1. Dat is erg lang geleden (i.t.t. onze niet-westerse immigranten)quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ja en Australie was een britse gevangenis.
De blanken zijn ook slecht geïntegreerd in Australië en de 'zwarten' en de 'witten 'leven nog steeds gesegregeerd.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Dat is erg lang geleden (i.t.t. onze niet-westerse immigranten)
2. Er zijn veel meer niet-criminele mensen naar Australië gegaan
Onze medelanders zijn op dit moment slecht geïntegreerd en leven veelal gesegregeerd van de autochtonen. Het heeft dus niets met elkaar te maken.
Dat is maar de vraag. Als we een donkere huidskleer zouden willen uitbeelden dan zouden we eerder voor bruin kiezen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Quote dan ook deel 2. Je doet hier niets anders als continu marokanen dit en surinamers dat erbij slepen. Begint een beetje vervelend te worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Dat is erg lang geleden (i.t.t. onze niet-westerse immigranten)
2. Er zijn veel meer niet-criminele mensen naar Australië gegaan
Onze medelanders zijn op dit moment slecht geïntegreerd en leven veelal gesegregeerd van de autochtonen. Het heeft dus niets met elkaar te maken.
Het is algemeen bekend dat westerse mensen gemakkelijker integreren in een westers land dan dat niet-westerse mensen integreren in een westers land. Een aantal redenen liggen voor de hand. Het probleem zit hem niet in het stuk grond waar iemands voorouders vandaan komen, het probleem is dat Nederlandse bedrijven de meest kansloze en laagst opgeleide mensen uit die landen naar hier heeft gehaald met alle gevolgen van dien, dat om nog lagere salarissen te kunnen betalen en hiermee hebben die bedrijven dus lasten verschoven van henzelf naar de samenleving. De rest kan je direct hiervan afleiden. Laten we daar echter maar in meer detail over spreken in een andere draad.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:32 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De blanken zijn ook slecht geïntegreerd in Australië en de 'zwarten' en de 'witten 'leven nog steeds gesegregeerd.
LOLquote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee hoor: 'wij vinden dat bepaalde elementen ons herinneren aan de slaven tijd' is iets anders dan 'zwarte piet is racisme'.
Dat vind ik nogal een grove beschuldiging.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging, nu weet ik zeker dat jij een trol bent.
Lees de reacties terug, ik kan er niets anders van maken, in ieder geval voor zo ver het om zijn reacties op mij gaat in deze discussie. Het staat natuurlijk iedereen vrij om zijn eigen mening te vormen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal een grove beschuldiging.
Quinsy en consorten zijn juist zeer zwak in hun analyse. Zelfs dingen de niets met slavernij te maken hebben, de roe en de zak, zijn volgens Quinsy argumenten voor het slavernijstandpunt.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En Quincy en consorten beargumenteren wel degelijk waarom zijn ZP racistisch vinden. Veel mensen zijn het er alleen niet mee eens. Wat overigens hun goed recht is.
Ik denk dat je op de vraag of Zwarte Piet ook daadwerkelijk racistisch is geen eenduidig antwoord krijgt. De één beweert dat er wel verwijzingen in zitten, zij het erg subtiel en indirect, weer een ander beweert van niet en de derde ziet het als één grote negatieve connotatie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Quinsy en consorten zijn juist zeer zwak in hun analyse. Zelfs dingen de niets met slavernij te maken hebben, de roe en de zak, zijn volgens Quinsy argumenten voor het slavernijstandpunt.
Of neem het vergelijken van Zwarte Piet met blackface, in het uiterlijk zijn er enige overeenkomsten (maar ook verschillen), terwijl het gewoon twee verschillende culturele uitingen met een verschillende geschiedenis zijn.
Het duidelijkste argument van Quinsy en co is dat sommige mensen geplaagd of uitgescholden worden voor Zwarte Piet. Net alsof het verbod op vuurtorens een groot succes was nadat roodharigen daarvoor uitgescholden waren.
Quinsy gooit allemaal gevoelige termen het debat in, racisme, slavernij en traditie. Zonder dit te onderbouwen. Ik kan ook wel wat dingen over jou bedenken, maar het is toch belangrijk dat het een feitelijke grondslag heeft?
Vind je werkelijk dat Quinsy goede argumenten heeft?
Waar schrijf ik dat hij goede argumenten heeft?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Quinsy en consorten zijn juist zeer zwak in hun analyse. Zelfs dingen de niets met slavernij te maken hebben, de roe en de zak, zijn volgens Quinsy argumenten voor het slavernijstandpunt.
Of neem het vergelijken van Zwarte Piet met blackface, in het uiterlijk zijn er enige overeenkomsten (maar ook verschillen), terwijl het gewoon twee verschillende culturele uitingen met een verschillende geschiedenis zijn.
Het duidelijkste argument van Quinsy en co is dat sommige mensen geplaagd of uitgescholden worden voor Zwarte Piet. Net alsof het verbod op vuurtorens een groot succes was nadat roodharigen daarvoor uitgescholden waren.
Quinsy gooit allemaal gevoelige termen het debat in, racisme, slavernij en traditie. Zonder dit te onderbouwen. Ik kan ook wel wat dingen over jou bedenken, maar het is toch belangrijk dat het een feitelijke grondslag heeft?
Vind je werkelijk dat Quinsy goede argumenten heeft?
Ik was het alweer bijna vergeten omdat de voorstelling zo verschrikkelijk slecht was maar inderdaad, ik had die voorstelling gezien waarin hij er een kwartier over deed om te vertellen dat zijn (voor)ouders of hij van een van die Antillen-eilandjes kwam.quote:
Dan lijkt me toch dat begrip kweken en uitleg geven de voorkeur zou moeten genieten in plaats van meteen maar aanpassen (of verwijderen) van dat element.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar op zich is dat antwoord ook niet interessant, veel belangrijker wat mij betreft is de vraag hoe we als samenleving om gaan met mensen die aangeven zich gekwetst te voelen door een element van een traditie.
Je bent aan het ontkennen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 13:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag. Als we een donkere huidskleer zouden willen uitbeelden dan zouden we eerder voor bruin kiezen.
Ik ontken dat Surinamers een zwarte huidskleur hebben. Hoe durf ik?quote:
Kerel, dat ZP onnatuurlijk zwart is, is geen argument. Ooit Sjors & Sjimmie gelezen, of Kuifje? In de oude stripjes zijn negers zwarter dan zwart. Wou je zeggen dat dat stiekem geen negers waren?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ontken dat Surinamers een zwarte huidskleur hebben. Hoe durf ik?
Jij ziet toch het verschil tussen bruin en zwart? Voor zo ver ik het weet is er geen vorm van kleurenblindheid bekend waarbij je dat verschil niet kan zien.
Ik heb als kind heel wat Kuifjes en Suske en Wiskes (yep, ook daar kwam het nog in voor) gelezen. Het klopt dat ze daarin zwart gebruikten in plaats van tinten van bruin.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kerel, dat ZP onnatuurlijk zwart is, is geen argument. Ooit Sjors & Sjimmie gelezen, of Kuifje? In de oude stripjes zijn negers zwarter dan zwart. Wou je zeggen dat dat stiekem geen negers waren?
Kom dan niet aan met het argument dat Piet geen neger kan zijn omdat hij onnatuurlijk zwart is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb als kind heel wat Kuifjes en Suske en Wiskes (yep, ook daar kwam het nog in voor) gelezen. Het klopt dat ze daarin zwart gebruikten in plaats van tinten van bruin.
Dat ontken je niet... dat zei ik dus niet. Je verontwaardiging is misplaatstquote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ontken dat Surinamers een zwarte huidskleur hebben. Hoe durf ik?
Zeker wel.... dat is wereldwijd. Men heeft het over "blacks" terwijl die blacks eerder donkerbruin zijnquote:Jij ziet toch het verschil tussen bruin en zwart? Voor zo ver ik het weet is er geen vorm van kleurenblindheid bekend waarbij je dat verschil niet kan zien.
Bram bedoelt misschien dat je als kind niet direct een verband legt tussen het zwart van die stripfiguren en het zwart van de geschminkte acteurs die Zwarte Piet spelen. Ik deed dat in elk geval niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kerel, dat ZP onnatuurlijk zwart is, is geen argument. Ooit Sjors & Sjimmie gelezen, of Kuifje? In de oude stripjes zijn negers zwarter dan zwart. Wou je zeggen dat dat stiekem geen negers waren?
Ik ontken niet dat de kleur zwart mede is gekozen omdat de knechten in die tijd vaak een Moor waren. Het gaat er om dat de kleur zwart nu niet al te sterk wordt geassocieerd met het neger zijn. Bovendien zijn de Surilanders geen negers.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kom dan aan met het argument dat Piet geen neger kan zijn omdat hij onnatuurlijk zwart is.
Precies.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bram bedoelt misschien dat je als kind niet direct een verband legt tussen het zwart van die stripfiguren en het zwart van de geschminkte acteurs die Zwarte Piet spelen. Ik deed dat in elk geval niet.
Het is ontkennend gedrag. Men denkt dan eerder de bezwaren van negers te kunnen afwimpelen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kom dan niet aan met het argument dat Piet geen neger kan zijn omdat hij onnatuurlijk zwart is.
En dat is wat bepaalde mensen met een donkere huidskleur dwarszit.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat de kleur zwart mede is gekozen omdat de knechten in die tijd vaak een Moor waren.
Doe eens gewoon simpel erkennen.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat de kleur zwart mede is gekozen omdat de knechten in die tijd vaak een Moor waren. Het gaat er om dat de kleur zwart nu niet al te sterk wordt geassocieerd met het neger zijn.
Heb je het over Surinaamse Nederlanders ? Beetje bizar om ook dit te ontkennen.quote:Bovendien zijn de Surilanders geen negers.
Nou, witte mensen(vooral mannen) mogen wel kritiek hebben op mensen van een andere groep, maar andersom mag dat niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:32 schreef Montagui het volgende:
Dan algemeen maar....mogen bruine, donkere of zwarte typetjes dan niet uitgebeeld worden door witte of blanke mensen?
Leg mij dan eens uit wat de Surilander van nu te maken heeft met de page van toen. Buiten de huidskleur hebben ze niets gemeenschappelijk en zelfs die huidskleur hebben ze vaker niet dan wel gemeenschappelijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is wat bepaalde mensen met een donkere huidskleur dwarszit.
Goed zo Bram, na 79 topics ben je eindelijk achter de kern van de kwestie.
Als ze dat doen dan zijn ze racistisch, andersom schijnt dan weer geen probleem te zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:32 schreef Montagui het volgende:
Dan algemeen maar....mogen bruine, donkere of zwarte typetjes dan niet uitgebeeld worden door witte of blanke mensen?
Natuurlijk mogen ze dat wel. En blanke mannen mogen daar ook weer commentaar op leveren. Zo werkt dat in een vrije samenleving.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou, witte mensen(vooral mannen) mogen wel kritiek hebben op mensen van een andere groep, maar andersom mag dat niet.
Is dat woord Surilander een uitvinding van jou of wordt het vaker gebruikt in bepaalde kringen ?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit wat de Surilander
Volgens wie zijn ze dan racistisch ?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als ze dat doen dan zijn ze racistisch, andersom schijnt dan weer geen probleem te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |