Bron: http://www.nrc.nl/muziek/(...)trecht-zonder-vlees/quote:Vanwege Morrissey zitten de pianisten in Utrecht zonder vlees
Acht internationale meesterpianisten, juryleden van het internationale Franz Lisztconcours, moesten het vanmiddag in TivoliVredenburg zonder vlees of vis stellen bij hun lunch. Niet omdat ze zelf allemaal vegetarisch zijn, maar omdat een andere gast in het klassieke én popmuziekcentrum dat had geëist.
De Britse popzanger Morrissey, ooit voorman van The Smiths, treedt vanavond op voor een uitverkochte Grote Zaal en heeft contractueel bedongen dat er vandaag geen vlees genuttigd mag worden in het gehele muziekpaleis in Utrecht. Dat bevestigt een woordvoerder van TivoliVredenburg. “Wij honoreren zoveel mogelijk de wensen van onze artiesten”, zegt zij.
En ja, dat betekent dat de artiesten en gasten van het Franz Lisztconcours beperkt zijn in hun menukeuze. Juryvoorzitter Joop Daalmeijer, voorzitter van de Raad voor Cultuur, geneerde zich voor zijn gasten en plaatste vervolgens een bericht op zijn Facebookpagina:
“Ik kan heel goed vegetarisch koken en eet het graag. Maar tegen de dwang van deze Morressey kan ik niet zo goed. In de jury van het Liszt Concours zitten wereldberoemde pianisten uit de hele wereld, die helemaal geen eisen hebben. Ook niet qua voedsel”.
Dat Morrissey deze eis vaker stelt, is bekend. Vorig jaar wist hij er zelfs voor te zorgen dat een hele dag van de Lokerse Feesten er geen vlees werd geconsumeerd. Gasten werden zelfs door de politie gefouilleerd.
In 2009 verliet Morrissey het podium tijdens een optreden op het Coachella festival omdat hij “ziek werd” van de barbecuegeuren. In Lokeren speelde Morrissey ook de oude hit Meat is Murder van The Smiths, terwijl hij beelden liet projecteren van wreedheden tegen dieren in slachterijen en legbatterijen.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:02 schreef Sapstengel het volgende:
Wat een mongool. Ik had persoonlijk gezegd bekijk het dan maar lekker met je concert. Als iedereen dat doet zal hij zich vast normaler gaan gedragen.
Alsof die mensen die even een concertje pakken ook maar iets van dit gedoe meekrijgen? Alleen bier drink je er, de frikandel of kapsalon pak je toch in de stad op de weg terug.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:02 schreef Sapstengel het volgende:
Wat een mongool. Ik had persoonlijk gezegd bekijk het dan maar lekker met je concert. Als iedereen dat doet zal hij zich vast normaler gaan gedragen.
Tijdens die Lokerse feesten merkten ze er wel iets van. En nu zijn er dus die pianisten en medewerkers in tivoli die iets merken van dit divagedrag.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:11 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Alsof die mensen die even een concertje pakken ook maar iets van dit gedoe meekrijgen? Alleen bier drink je er, de frikandel of kapsalon pak je toch in de stad op de weg terug.
Dit dus.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:45 schreef Danny het volgende:
Ah, het 'ik ben vegetariër en beter dan de rest van de wereld' argument...
Ik vind het ook belachelijk hoor, maar als concertbezoeker - dus als degene die het concert letterlijk mogelijk maakt - merk je er niets van...quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:13 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Tijdens die Lokerse feesten merkten ze er wel iets van. En nu zijn er dus die pianisten en medewerkers in tivoli die iets merken van dit divagedrag.
Hij moet zich gewoon niet zo aanstellen, hij komt zeker ook niet meer buiten omdat je dan een vleesgeur hebt van al die restaurants.
Als je dit argument gebruikt mag je dus bijvoorbeeld ook niks zeggen over het conflict in Gaza, want wat hebben we daar mee te maken. Ik ben geen Palestijn en ik woon in Nederland.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:26 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Sowieso, mensen die op internet gaan stampvoeten over het feit dat er bij een concert waar ze zelf niet eens heengaan voor één keertje geen vlees verkocht wordt
Maar die gesubsidieerde hipsterclub had al dik voor 'm betaald! En da's ook weer zonde!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 18:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Morrissey mag eisen wat hij wil. Tivoli had gewoon moeten zeggen: "Bekijk het, droplul." Net als iedere andere organisatie gezegd zou moeten hebben.
Ik mag toch hopen dat zo'n ingrijpende voorwaarde voor het tekenen van het contract medegedeeld wordt. Als dat gebeurd is, kan Tivoli Morrissey gewoon aanklagen voor contractbreuk als hij weigert op te treden. Als dat niet gebeurd is, is Tivoli volkomen achterlijk bezig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 18:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar die gesubsidieerde hipsterclub had al dik voor 'm betaald! En da's ook weer zonde!
Ik zou dat andersom ook tegen Morrissey willen zeggen; 'een dagje vlees eten kan best'quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 18:58 schreef Casiotone het volgende:
Goeie actie van Tivoli
een dagje geen vlees kan best
Vlees is moord dus ik kan me wel voorstellen dat je dat liever niet eet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:13 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik zou dat andersom ook tegen Morrissey willen zeggen; 'een dagje vlees eten kan best'
quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:20 schreef Casiotone het volgende:
Vlees is moord dus ik kan me wel voorstellen dat je dat liever niet eet.
quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:45 schreef Danny het volgende:
Ah, het 'ik ben vegetariër en beter dan de rest van de wereld' argument...
en ze meteen aan iedereen om hem heen opdringt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:28 schreef Loekie1 het volgende:
Hij is een van de weinige artiesten die bij zijn principes blijft.
Voor of na dat die kassa geroepen heeft?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:28 schreef Loekie1 het volgende:
Hij is een van de weinige artiesten die bij zijn principes blijft.
Ah je had een agendaquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:20 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Boos worden omdat je geen dood dier voorgeschoteld krijgt begrijp ik dan weer niet
daar zat ik ook aan te denken ...quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:13 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik zou dat andersom ook tegen Morrissey willen zeggen; 'een dagje vlees eten kan best'
*mezelf geweldig vinden door anderen op onzinnige wijze indirect voor moordenaar uit te maken: CHECK*quote:
Niet dat ik vegetariërs zou dwingen vlees te eten hoor. Ik ben niet zo asociaal dat ik anderen mijn principes op wil dringen. Ging even om het principe van 'ach, een dagje zonder kan best'. Alsof iemand anders dat voor mij zou moeten kunnen bepalenquote:
ja snap hetquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet dat ik vegetariërs zou dwingen vlees te eten hoor. Ik ben niet zo asociaal dat ik anderen mijn principes op wil dringen. Ging even om het principe van 'ach, een dagje zonder kan best'. Alsof iemand anders dat voor mij zou moeten kunnen bepalen
Degene die het eten verzorgt bepaalt dat toch?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet dat ik vegetariërs zou dwingen vlees te eten hoor. Ik ben niet zo asociaal dat ik anderen mijn principes op wil dringen. Ging even om het principe van 'ach, een dagje zonder kan best'. Alsof iemand anders dat voor mij zou moeten kunnen bepalen
Is het echt zo erg om het wel te doen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:43 schreef Casiotone het volgende:
Degene die het eten verzorgt bepaalt dat toch?
En is het echt zo erg om geen vlees te serveren?
quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:01 schreef Elfletterig het volgende:
De Britse popzanger Morrissey, ooit voorman van The Smiths, treedt vanavond op voor een uitverkochte Grote Zaal en heeft contractueel bedongen dat er vandaag geen vlees genuttigd mag worden in het gehele muziekpaleis in Utrecht.
Dus als ik het goed begrijp, mogen vandaag wel de pedofielen in Tivoli/Vredenburg hun gang gaan, maar vleeseters mogen dit niet?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:01 schreef Elfletterig het volgende:
Nee dit is niet een verkeerd geplaatst MUZ-topic, dit is echt bedoeld voor NWS:
Begin dit jaar kwam Morrissey nog in het nieuws toen hij vleeseters gelijkstelde aan pedofielen: http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)-als-pedofilie.dhtml
quote:TivoliVredenburg komt niet rond, miljoenenaanpassing noodzakelijk
UTRECHT - Aanpassingen aan het Utrechtse TivoliVredenburg kosten 2,8 miljoen euro. Het gaat om zaken als liften, klimaatbeheersing, verlichting en de beveiliging. Het herstel van een geluidslek kost nog eens drie ton. Het verplaatsen van concerten hierdoor kost 1 miljoen euro in twee jaar. Onderzocht wordt of dat geld nog te verhalen is. Dat blijkt uit een raadsbrief van de gemeente.
TivoliVredenburg houdt rekening met een structureel exploitatietekort van 1,1 miljoen euro vanwege hogere beheerlasten van het gebouw (o.a. energielasten, schoonmaak, OZB) dan aanvankelijk geraamd. Door tegenvallers is incidenteel sprake van een exploitatieverlies van 4,2 miljoen over 2014 en 2015.
Het muziekcentrum kan een huurverhoging van 130.000 euro per jaar niet opbrengen en daar staat de gemeente voorlopig garant voor.
OPLOSSING
Tijdens een persconferentie is een oplossing gepresenteerd voor de geluidsoverdracht tussen zalen. Uit analyses en metingen is de conclusie getrokken dat de vier kolommen, die zich tussen de zalen Ronda en Hertz bevinden, de grootste oorzaak zijn van het lek. De oplossing hiervoor is het aanbrengen van veren in deze kolommen. Deze worden vanaf begin januari aangebracht.
Afgelopen voorjaar bleek uit metingen dat het geluid uit de Ronda (pop) en Cloud Nine (jazz) nog te veel te horen is in Hertz (kamermuziek). Er moet nog 13 decibel worden gereduceerd. Dit is noodzakelijk, omdat het hele idee achter het gebouw is dat in verschillende zalen, dus ook in Hertz en Ronda, gelijktijdig optredens mogelijk zijn.
SPONSORING
Van de 9 miljoen euro benodigde sponsorgelden is tot nu toe 3,9 miljoen euro ontvangen (provincie en ASR), meldt de gemeente. De sponsorwerving heeft de afgelopen jaren dus twe weinig opgeleverd. De gemeente noemt het 'een grote opgave' om dit alsnog voor elkaar te krijgen. In de risicoparagraaf van de gemeentelijke begroting is voor het risico sponsoring bouw TivoliVredenburg een bedrag van 2,9 miljoen euro opgenomen.
SUCCES
De gemeente benadrukt in de raadsbrief wel dat TivoliVredenburg als muziekgebouw inhoudelijk 'zeer succesvol' uit de startblokken is geschoten. "De prognoses van bezoekersaantallen en baten worden ruim overtroffen. Publiek, artiesten en festivalorganisatoren zijn enthousiast. De akoestiek is zeer goed. In de basis is het gebouw dus vol perspectief", schrijft de gemeente.
Onduidelijk is nog hoe alle kosten verdeeld worden. Donderdag is er debat in de gemeenteraad.
TivoliVredenburg ging dit voorjaar open en kostte 150 miljoen euro.
http://www.rtvutrecht.nl/(...)ng-noodzakelijk.html
150 miljoen bouwkosten is ook best veel toch? Ziggodome kostte 60 miljoen, en daar zit alleen privaat geld in.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:58 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Tivoli, dat is toch dat muziekcentrum wat nu net na de opening 4 miljoen verlies draait en met een structureel tekort van 1 miljoen zit?
[..]
Beetje raar. Pedofielen worden vrijwel overal vervolgd (terecht). Vleeseters bijna nergens. Dus het is onzin om te zeggen dat je niet optreedt als er pedofielen aanwezig zijn.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:55 schreef El_Matador het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, mogen vandaag wel de pedofielen in Tivoli/Vredenburg hun gang gaan, maar vleeseters mogen dit niet?
"Held".
Denk je?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:19 schreef Karboenkeltje het volgende:
Dus het is onzin om te zeggen dat je niet optreedt als er pedofielen aanwezig zijn.
Nee, je doet een KoosVogelsje: niet lezen wat er staat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
[..]
Dus als ik het goed begrijp, mogen vandaag wel de pedofielen in Tivoli/Vredenburg hun gang gaan, maar vleeseters mogen dit niet?
"Held".
Niet te vergelijken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
150 miljoen bouwkosten is ook best veel toch? Ziggodome kostte 60 miljoen, en daar zit alleen privaat geld in.
Ach, bij de Rolling Stones zou het een onzincommentaar zijn maar bij K3...quote:
Nee, dat doe ik niet; dat doe ik wel.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, je doet een KoosVogelsje: niet lezen wat er staat.
Vind je iemand die weigert te praten met vleeseters geen extremist?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:34 schreef sp3c het volgende:
jeetje zeg ... de term extremist daalt al net zo hard in waarde als racist geloof ik
iedereen is het tegenwoordig
Wat jij zegt valt echt op geen enkele wijze uit die tekst te halen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet; dat doe ik wel.
nee natuurlijk nietquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:46 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Vind je iemand die weigert te praten met vleeseters geen extremist?
Ik lees van wel. Dat je dat met je eigen publiek doet is tot daar aan toe (ook krankzinnig), maar dit is echt grootheidswaanzin.quote:
ik zou het wel een extreme sukkel willen noemenquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet![]()
gewoon een sukkel
goed genuanceerd, als enige hier.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:26 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Tegenwoordig staat er volgens mij standaard een clausule in Morrissey's boekingscontract dat hij alleen ergens optreedt waar geen vlees wordt verkocht. Dat mag hij vragen, een zaal hoeft hem niet te boeken. Als ze dat wel doen moet er achteraf niet over gemierd worden vind ik.
Sowieso, mensen die op internet gaan stampvoeten over het feit dat er bij een concert waar ze zelf niet eens heengaan voor één keertje geen vlees verkocht wordt (en verder in de hele stad Utrecht wel)Mensen hun rechten worden echt op grove wijze geschonden ja.
Dit artikeltje is trouwens wel geschreven door een overdrijvende klapjosti die zijn feiten niet op een rij heeft.
Zo wordt er gesproken over Lokeren vorig jaar terwijl hij er in 2011 voor het laatst stond.
Er wordt gezegd dat Morrissey in Lokeren als eis gesteld zou hebben dat er geen vlees werd verkocht, terwijl het toentertijd een geste van de organisatie was om Morrissey naar Lokeren te lokken.
Daarnaast werd je niet door de politie gefouilleerd op worstmaar mocht je geen etenswaren mee naar binnen nemen op het festival en werd eten aan de poort in beslag genomen. Dit gebeurt wel vaker omdat zo'n festival zelf horecaomzet wil maken, vorige maand zijn de koekjes in mijn tas nog in beslag genomen op een festival in Rotterdam.
dat doet Tivoli, die moeten hem gewoon niet aan laten treden met zulke absurde eisenquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees van wel. Dat je dat met je eigen publiek doet is tot daar aan toe (ook krankzinnig), maar dit is echt grootheidswaanzin.
dat dan weer wel maar dat is ook niet echt een select gezelschap meer te noemen de laatste tijdquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:34 schreef Danny het volgende:
[..]
ik zou het wel een extreme sukkel willen noemen
Tivoli laat zich chanteren, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:35 schreef sp3c het volgende:
dat doet Tivoli, die moeten hem gewoon niet aan laten treden met zulke absurde eisen
want het brand af als hij niet komt spelen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tivoli laat zich chanteren, dat is wat anders.
fok!meat bedoel je?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:05 schreef sp3c het volgende:
fok!meet waarbij groenteknagers verboden zijn
ik zie de banner al voor mequote:
Ik ben geen klaploper doch een creatief denker.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:48 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Wat jij zegt valt echt op geen enkele wijze uit die tekst te halen.
Dat er rondom zijn optreden, in en rondom de zaal waar hij optreedt, geen vlees wordt verkocht, valt op zich nog te billijken. Maar in dit geval is het zo dat zijn invloed zelfs reikt tot andere evenementen, eerder op de dag, in hetzelfde gebouw. En dat vind ik complete waanzin.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:26 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Tegenwoordig staat er volgens mij standaard een clausule in Morrissey's boekingscontract dat hij alleen ergens optreedt waar geen vlees wordt verkocht. Dat mag hij vragen, een zaal hoeft hem niet te boeken. Als ze dat wel doen moet er achteraf niet over gemierd worden vind ik.
Sowieso, mensen die op internet gaan stampvoeten over het feit dat er bij een concert waar ze zelf niet eens heengaan voor één keertje geen vlees verkocht wordt (en verder in de hele stad Utrecht wel)Mensen hun rechten worden echt op grove wijze geschonden ja.
Dit artikeltje is trouwens wel geschreven door een overdrijvende klapjosti die zijn feiten niet op een rij heeft.
Zo wordt er gesproken over Lokeren vorig jaar terwijl hij er in 2011 voor het laatst stond.
Er wordt gezegd dat Morrissey in Lokeren als eis gesteld zou hebben dat er geen vlees werd verkocht, terwijl het toentertijd een geste van de organisatie was om Morrissey naar Lokeren te lokken.
Daarnaast werd je niet door de politie gefouilleerd op worstmaar mocht je geen etenswaren mee naar binnen nemen op het festival en werd eten aan de poort in beslag genomen. Dit gebeurt wel vaker omdat zo'n festival zelf horecaomzet wil maken, vorige maand zijn de koekjes in mijn tas nog in beslag genomen op een festival in Rotterdam.
Sorry, ik zei het inderdaad verkeerd: je leest het wel, maar je begrijpt het niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet; dat doe ik wel.
Ik heb nog een cd van The Smiths en een cd-single van Morrisey in de kast liggen. Ik overweeg serieus om ze in de prullenbak te smijten. Ik hoef geen muziek meer van dit misbaksel in huis.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:35 schreef AchJa het volgende:
Kom, allemaal zijn muziek downloaden, dat zal hem leren!
Elfletterig, ik begrijp je prima, maak je geen zorgen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sorry, ik zei het inderdaad verkeerd: je leest het wel, maar je begrijpt het niet.
Voor de duidelijkheid: ik stipte dat onderste bericht nog even aan om duidelijk te maken met wat voor een radicaal persoon we hier van doen hebben: iemand die vleeseters met pedofielen gelijkstelt. Dat is een stukje duiding dat ik erbij zette om het fanatisme (of zeg maar gerust extremisme) van Morrissey rondom vegetarisch voedsel aan te geven.
Het concertbezoek gaat verder alleen om een vleesverbod; de hele dag, overal in het gebouw. Iets waar dus ook muzikanten en bezoekers van andere concerten ongevraagd last van hebben.
Nee man,quote:Op woensdag 29 oktober 2014 00:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb nog een cd van The Smiths en een cd-single van Morrisey in de kast liggen. Ik overweeg serieus om ze in de prullenbak te smijten. Ik hoef geen muziek meer van dit misbaksel in huis.
Ik ken hem eigenlijk vooral via vrienden in Buenos Aires. En ik woon in Engeland.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 01:10 schreef El_Matador het volgende:
De enige keer dat ik van Morissey hoorde was van een Peruaanse ex die daar helemaal idolaat van was. Nu zie ik haar ook gelijk in een ander licht.
Wat 'ie zelf doet moet 'ie zelf weten - maar ga anderen er niet mee lastig vallen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 01:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Hij zegt niet dat je permanent vegetarier moet zijn.
Die vergelijking is een beetje lullig.. niet alle pedofielen zijn verkrachtersquote:Op woensdag 29 oktober 2014 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
Voor de duidelijkheid: ik stipte dat onderste bericht nog even aan om duidelijk te maken met wat voor een radicaal persoon we hier van doen hebben: iemand die vleeseters met pedofielen gelijkstelt.
En niet alle pedo's eten vlees!!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 01:47 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Die vergelijking is een beetje lullig.. niet alle pedofielen zijn verkrachters
Lees jij de topics uberhaupt?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 05:22 schreef sp3c het volgende:
zijn er uberhaupt klachten over geweest?
Met een uitzondering voor eters van vleestomaten dan toch wel?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:05 schreef sp3c het volgende:
fok!meet waarbij groenteknagers verboden zijn
Morrisey is inderdaad met Tivoli een contract aangegaan, waarmee beide partijen instemden. Daarnaast zijn potentiele bezoekers van het concert van Morrisey vrij om te bepalen of ze een kaartje kopen of niet. Vrije markt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 06:21 schreef Treinhomo het volgende:
Vrije marktwerking in optima forma.
Dat moet de rechtse Fokkertjes toch als muziek in de oren klinken.
Chantage is niet alleen indien er wordt gedreigd met brandstichting...quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:39 schreef sp3c het volgende:
want het brand af als hij niet komt spelen?
van chantage is echt geen sprake hier
quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 19:20 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Boos worden omdat je geen dood dier voorgeschoteld krijgt begrijp ik dan weer niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |