abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:00:18 #51
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146007523
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:54 schreef justanick het volgende:
artikel 2.108 van de mediawet.
Ik mis de relevantie? Die 800 miljoen is inclusief de STER bijdrage.

http://www.ftm.nl/exclusive/duur-publieke-omroep-graphics/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_146007636
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik mis de relevantie? Die 800 miljoen is inclusief de STER bijdrage.
De term 'inclusief de STER bijdrage' suggereert dat de NPO hier recht op zou hebben. Als Dekker vandaag besluit de STER-inkomsten uit te willen geven aan een cursus kantklossen, is er niets wat hem tegen kan houden, want de STER-inkomsten vervallen aan de staat.

Als je bedoelde te zeggen dat de genoemde bedragen geen netto-kosten zijn voor de staat, heb je uiteraard gelijk. Maar het is zeer zeker niet het bedrag wat Bram noemde. Het totale budget van de publieke omroep in NL ging richting de 1 miljard, maar inmiddels is dat minder, hoofdzakelijk vanwege de bezuiniging op de NPO.
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:41:57 #53
136 V.
Like tears in rain...
pi_146009606
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:30 schreef justanick het volgende:

Ook werden de omroepen in dat systeem overboord gegooid, om de simpele reden dat het vele miljoenen scheelt om het omroepbestel te vervangen door een BBC-model.
Eeehh, het BBC-model schijnt duurder te zijn.

Magoed, prima. doen we BBC-model. Nemen we dan ajb ook het Britse model voor de CO over? Want daar hoor ik de anti-PO-lobby hier nooit over.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_146009620
Ik vind het trouwens jammer dat de vele bezuinigingen dan ook nog eens zo ondoelmatig zijn. Waarom niet de taakomroepen en 2.42 omroepen schrappen op de NTR en de NOS na? Je zou ook 1 of 2 radiozenders kunnen wegsnijden. Het liefst helemaal niet bezuinigen op de NPO maar als je dan toch zo nodig wil snijden dan zijn dit m.i. meer voor de hand liggende opties. Maar ja, zo werkt dat in Nederland. Altijd weer de kaasschaafmethode zodat je geen lastige keuzes hoeft te maken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146009789
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:41 schreef Verbal het volgende:

[..]

Eeehh, het BBC-model schijnt duurder te zijn.

Magoed, prima. doen we BBC-model. Nemen we dan ajb ook het Britse model voor de CO over? Want daar hoor ik de anti-PO-lobby hier nooit over.

V.
Als analoge ether-TV in Nederland van belang zou zijn, samen met een landschap van slechts enkele zenders (zoals ten tijde van de start van Channel 4 het geval was), had je een sterk punt gehad.
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:47:26 #56
136 V.
Like tears in rain...
pi_146009916
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:45 schreef justanick het volgende:

[..]

Als analoge ether-TV in Nederland van belang zou zijn, samen met een landschap van slechts enkele zenders (zoals ten tijde van de start van Channel 4 het geval was), had je een sterk punt gehad.
?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_146010101
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:03 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit is, in mijn ogen, een bedenkelijke strategie. De raison d'être van de Nederlandse Publieke Omroep is het uitzenden van programma's die het op de commerciele televisiezenders niet redden. Daarvoor krijgen ze een zeker budget en daarmee verrichten ze een publieke taak. Ongeacht wat je mening is over de taakstelling is het een beetje gek om entertainmentprogramma's uit te zenden, om zodoende een groter budget te realiseren. Als woningcorporaties een rijtje villahuizen zou bouwen omdat het lucratief is en voor meer geld zorgt voor de kerndoelgroep, zou de politiek moord en brand schreeuwen.
Eh, bij woningcorporaties is het toevallig juist heel normaal dat ze deels dure huizen op de vrije markt zetten om met de winst daarvan het verlies op sociale huurwoningen af te dekken en zo het ontbreken van overheidssubsidie op te vangen.
pi_146010113
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:47 schreef Verbal het volgende:

[..]

?

V.
Je doelde niet op de regelgeving voor Channel 4, begrijp ik?
  maandag 27 oktober 2014 @ 22:24:24 #59
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146015420
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het trouwens jammer dat de vele bezuinigingen dan ook nog eens zo ondoelmatig zijn. Waarom niet de taakomroepen en 2.42 omroepen schrappen op de NTR en de NOS na? Je zou ook 1 of 2 radiozenders kunnen wegsnijden. Het liefst helemaal niet bezuinigen op de NPO maar als je dan toch zo nodig wil snijden dan zijn dit m.i. meer voor de hand liggende opties. Maar ja, zo werkt dat in Nederland. Altijd weer de kaasschaafmethode zodat je geen lastige keuzes hoeft te maken. ;)
En waarom het Mediafonds opheffen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 27 oktober 2014 @ 22:27:11 #60
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146015568
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:02 schreef justanick het volgende:

[..]

De term 'inclusief de STER bijdrage' suggereert dat de NPO hier recht op zou hebben. Als Dekker vandaag besluit de STER-inkomsten uit te willen geven aan een cursus kantklossen, is er niets wat hem tegen kan houden, want de STER-inkomsten vervallen aan de staat.
Mooi dat je impliciet aan geeft dat de chantage van de politiek behoorlijk groot is. Dit zou niet moeten kunnen.

Je ontwijkt echter dat jij de EBU cijfers aanvalt omdat ze al dan niet de regionale omroepen meenemen. Tegelijkertijd zeg je nooit wat over dat de 'kosten per inwoner' statistiek óók inclusief de STER gelden zijn, hetgeen de PO per saldo doet stijgen op de Europese ranglijst.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146016085
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 22:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mooi dat je impliciet aan geeft dat de chantage van de politiek behoorlijk groot is. Dit zou niet moeten kunnen.
Eh, nee, dat geef ik niet aan. Ook niet impliciet. (belangrijke reden is overigens dat je in de tegenwoordige tijd spreekt).

quote:
Je ontwijkt echter dat jij de EBU cijfers aanvalt omdat ze al dan niet de regionale omroepen meenemen. Tegelijkertijd zeg je nooit wat over dat de 'kosten per inwoner' statistiek óók inclusief de STER gelden zijn, hetgeen de PO per saldo doet stijgen op de Europese ranglijst.
Ik val de EBU-statistieken inderdaad aan omdat ze een onvolledig beeld geven en appels met peren vergelijken. Als ik ze dan weer gebruikt zie worden - vooral door mensen die donders goed weten dat het beeld onvolledig is - dan ga ik daar inderdaad tegenin. Ook omdat het vaak volstrekt irrelevant is. Dat de Nederlandse publieke omroep relatief goedkoop is, is geen enkel argument om niet te pleiten voor mogelijke verbeteringen. Sowieso is het belachelijk dat een publieke omroep moet worden verdedigd met de mededeling 'het is zo lekker goedkoop'. Ja, als je goedkoop entertainment uitzendt en alles tig keer herhaald, dan ben je inderdaad lekker goedkoop, maar het geld wat naar bagger-TV wordt even doelmatig besteedt als geld dat in de fik wordt gestoken.

Qua STER-inkomsten geldt dat andere publieke omroepen - zelfs de BBC - commerciële inkomsten hebben, die vaak niet worden meegenomen in dit soort overzichten. Wat overigens nog een argument is om dit overzicht gewoon terzijde te schuiven als 'leuk, maar het vergelijkt echt 100% appels met peren'.

Dus het is vaak irrelevant en uiteindelijk klopt er geen bal van. En dan vind je het gek dat ik dat neerzet als jij dit plaatje weer eens dumpt, terwijl je WEET dat het geen eerlijke vergelijking is?

Is het dan niet nuttiger om gewoon eens een discussie aan te gaan over welke rol een publieke omroep zou kunnen hebben, zonder meteen te gaan schreeuwen over commerciële zenders, met smadelijke uitlatingen, onzin en complottheorietjes?
  maandag 27 oktober 2014 @ 22:45:56 #62
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146016515
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, bij woningcorporaties is het toevallig juist heel normaal dat ze deels dure huizen op de vrije markt zetten om met de winst daarvan het verlies op sociale huurwoningen af te dekken en zo het ontbreken van overheidssubsidie op te vangen.
In 1990 - 2005 wellicht, de laatste tijd mogen ze dat niet meer.
Ze zijn, sinds de dalende huizenprijzen, juist aan banden gelegd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_146020052
quote:
15s.gif Op maandag 27 oktober 2014 22:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In 1990 - 2005 wellicht, de laatste tijd mogen ze dat niet meer.
Ze zijn, sinds de dalende huizenprijzen, juist aan banden gelegd.
Klopt, en het gedoe bij Vestia en Rochdale enzo zal daar ook wel bij geholpen hebben. Maar als je het niet te bont maakt, dan wordt het vaak best geaccepteerd dat een publiek orgaan deels winstgevende marktactiviteiten uitvoert om met de winst daarvan een sociale taak te bekostigen.

En dat staat nog los van de andere argumenten om wel entertainment op de PO te hebben.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 07:10:37 #64
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146022632
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 00:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt, en het gedoe bij Vestia en Rochdale enzo zal daar ook wel bij geholpen hebben. Maar als je het niet te bont maakt, dan wordt het vaak best geaccepteerd dat een publiek orgaan deels winstgevende marktactiviteiten uitvoert om met de winst daarvan een sociale taak te bekostigen.

En dat staat nog los van de andere argumenten om wel entertainment op de PO te hebben.
Je mag niet-DAEB activiteiten niet langer met CFV-leningen financieren. De enige constructie waarbij het nu nog wordt toegestaan is bij integrale gebiedsontwikkeling en zelfs dan moet een (institutionele) belegger de geliberaliseerde woningen afnemen. Het is dus onwaar dat in de huidige tijd corporaties toestemming krijgen voor de bouw van villa's en in mijn ogen staat deze analogie niet los van de activiteiten van de PO.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:29:24 #65
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146023274
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 22:37 schreef justanick het volgende:
Qua STER-inkomsten geldt dat andere publieke omroepen - zelfs de BBC - commerciële inkomsten hebben, die vaak niet worden meegenomen in dit soort overzichten. Wat overigens nog een argument is om dit overzicht gewoon terzijde te schuiven als 'leuk, maar het vergelijkt echt 100% appels met peren'.
Dit wordt dus wel meegenomen in de statistieken.

quote:
Is het dan niet nuttiger om gewoon eens een discussie aan te gaan over welke rol een publieke omroep zou kunnen hebben, zonder meteen te gaan schreeuwen over commerciële zenders, met smadelijke uitlatingen, onzin en complottheorietjes?
Zegt de meneer met overduidelijke dubbele agendas en verborgen agendas. Ik kan het ook niet helpen dat RTL acteurs in huurt en fout was in de Tweede Wereldoorlog.

Nog zo eentje is dat je pas geleden nog ontkende naar het 'BBC model' toe te willen, terwijl je dat nu weer aan hangt. Dat is huichelachtig en - geheel naar rechts recept - onoprecht.
POL / Rechtse Media dommig #6

Wat jij wilt is een publieke omroep voor 300 miljoen per jaar. Mag dan gezegd worden dat dit vér onder de internationale norm zit. Dat vind jij geen argument, maar ik wel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:36:13 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146023370
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 08:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit wordt dus wel meegenomen in de statistieken.

[..]

Zegt de meneer met overduidelijke dubbele agendas en verborgen agendas. Ik kan het ook niet helpen dat RTL acteurs in huurt en fout was in de Tweede Wereldoorlog.

Nog zo eentje is dat je pas geleden nog ontkende naar het 'BBC model' toe te willen, terwijl je dat nu weer aan hangt. Dat is huichelachtig en - geheel naar rechts recept - onoprecht.

Wat jij wilt is een publieke omroep voor 300 miljoen per jaar. Mag dan gezegd worden dat dit vér onder de internationale norm zit. Dat vind jij geen argument, maar ik wel.
Nou ja, die internationale norm, dat geeft wel ruimte voor eigen interpretatie, kijk hoe landen omgaan met de norm voor defensie, een koningshuis en ontwikkelingshulp.
pi_146023484
quote:

Oh, je gaat weer op die toer. Waarbij je allerlei dingen verzint, trouwens. Maar dat zijn we van je gewend.

Zo, even tussendoor: Hoe kan een bedrijf wat pas in 1989 is begonnen met uitzenden in NL fout zijn geweest tussen 1940 en 1945? En, nog veel belangrijker: waarom is het 'fout zijn' van bijvoorbeeld een huidige aandeelhouder (want ik neem aan dat je daar op doelt - terzijde: erg ironisch dat je dat aanhaalt) relevant voor een discussie over de publieke omroep in Nederland...?

quote:
Je verwijst nu naar een post van jezelf waarin ik dit niet zeg. Je verzint er gewoon weer eens allemaal dingen bij.

quote:
Ook hier verzin je er wederom allemaal dingen bij.

Je hebt een levendige fantasie, dat kan niemand ontkennen.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:03:01 #68
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146030867
Bizar overigens dat Powned is vrijgesteld van de fusieplicht.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146035385
quote:
En als we op 300 miljoen Euro per jaar zitten dan moet het 100 miljoen Euro per jaar worden. Vervolgens 30 miljoen Euro per jaar en het eindigt met een NPO waarop mensen op vrijwilligersbasis programma's kunnen maken. :')
#NoDAPL
pi_146035482
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:03 schreef Klopkoek het volgende:
Bizar overigens dat Powned is vrijgesteld van de fusieplicht.
Eigenlijk wel maar anderzijds begrijp ik het wel. Andere omroepen wilden niet fuseren met Powned en Powned had er geen behoefte aan om te fuseren met die andere omroepen. De omroep is nu eenmaal wat meer verschillend van de rest dan dat voor de andere omroepen geldt.
Maar goed, ondanks dit privillege zal je de rechtse mensen nog steeds horen zeuren over hoe de media worden gedomineerd door linkse mensen. Zomaar een gekke gedachte: zeur niet zo en maak zelf fatsoenlijke televisie en schrijf zelf fatsoenlijke stukken. :)
#NoDAPL
pi_146040260
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 15:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En als we op 300 miljoen Euro per jaar zitten dan moet het 100 miljoen Euro per jaar worden. Vervolgens 30 miljoen Euro per jaar en het eindigt met een NPO waarop mensen op vrijwilligersbasis programma's kunnen maken. :')
Toch grappig dat jij en Klopkoekje de mening van mij in dit geval zo mooi bij elkaar verzinnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door justanick op 28-10-2014 17:18:42 ]
pi_146043011
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:10 schreef justanick het volgende:

[..]

Toch grappig dat jij en Klopkoekje de mening van mij in dit geval zo mooi bij elkaar verzinnen.
Ik had het niet specifiek over jou maar over een grote groep rechtse mensen die mee is gaan varen met de wind van het populistische anti-NPO geluid.
#NoDAPL
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:01:18 #73
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146043941
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 15:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eigenlijk wel maar anderzijds begrijp ik het wel. Andere omroepen wilden niet fuseren met Powned en Powned had er geen behoefte aan om te fuseren met die andere omroepen. De omroep is nu eenmaal wat meer verschillend van de rest dan dat voor de andere omroepen geldt.
Maar goed, ondanks dit privillege zal je de rechtse mensen nog steeds horen zeuren over hoe de media worden gedomineerd door linkse mensen. Zomaar een gekke gedachte: zeur niet zo en maak zelf fatsoenlijke televisie en schrijf zelf fatsoenlijke stukken. :)
Hoe de PO de Nederlandse economische malaise behandelt verschilt ook hemelsbreed van hoe het buitenland het op pikt. Ik vind dat in nederland er vrij omzichtig over de HRA wordt heen gesprongen, toch echt een 'rechts' monstrum. Helaas zitten de winnaars van deze crisis ook in die hoek... never waste a good crisis.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146062777
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 19:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe de PO de Nederlandse economische malaise behandelt verschilt ook hemelsbreed van hoe het buitenland het op pikt. Ik vind dat in nederland er vrij omzichtig over de HRA wordt heen gesprongen, toch echt een 'rechts' monstrum. Helaas zitten de winnaars van deze crisis ook in die hoek... never waste a good crisis.
De HRA is, net zoals de rest van de toeslagenindustrie, vooral iets waarmee de overheid reclame voor zichzelf maakt. Hele volksstammen "krijgen" maandelijks geld van de overheid.
  woensdag 5 november 2014 @ 20:29:17 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146344379
Die geweldige PO is roomblanke en voornamelijk manlijk, zie hier de NOS correspondenten
https://mobile.twitter.co(...)s/530018552481611776
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146344773
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Die geweldige PO is roomblanke en voornamelijk manlijk, zie hier de NOS correspondenten
https://mobile.twitter.co(...)s/530018552481611776
Geen verrassing. Netwerken en zo. ;)
Die website is niet zichtbaar met een gewone computer. ;')
#NoDAPL
pi_146358656
Alsof de commerciëlen een beter diversiteitsbeleid zouden hebben.

Sterker, die diversiteit wordt voor vaak door de rechterzijde belachelijk gemaakt (ook door Pownews).

Hypocriet is een understatement.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146358930
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 09:02 schreef Klopkoek het volgende:

niet dat iemand dat ook stelt maar goed een kijkje op deze link levert al een klein beetje meer kleur op
https://pressroom.rtl.nl/rtl-nieuws/over-ons
pi_146364323
De NPO had wel dat college van Piketty in de Tweede Kamer op haar website kunnen zetten. Doen ze uiteraard niet. Zo houd je het volk dom.

In plaats daarvan lullen we vooral veel over peilingen en hoe Roemer (zogenaamd) geen berekeningen paraat had, in plaats van de politieke inhoud zelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2014 @ 12:45:48 #80
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146364366
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
De NPO had wel dat college van Piketty in de Tweede Kamer op haar website kunnen zetten. Doen ze uiteraard niet. Zo houd je het volk dom.

In plaats daarvan lullen we vooral veel over peilingen en hoe Roemer (zogenaamd) geen berekeningen paraat had, in plaats van de politieke inhoud zelf.
Niet vreemd als je bedenkt dat het in Hilversum vol zit met verkapte PvdA'ers.
pi_146364585
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ook in de leiding? De leiding die de playlisten maakt en bepaalt welke gasten er mogen worden uitgenodigd (en de zwarte lijst bepaalt). Leuk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146370440
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Eens.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-11-2014 15:55:09 ]
#NoDAPL
pi_146370494
Er is immers een rechtvaardiging gevonden voor de diefstal van mijn geld voor een kookprogramma begrijp ik?
pi_146370667
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Er is immers een rechtvaardiging gevonden voor de diefstal van mijn geld voor een kookprogramma begrijp ik?
Jij hebt een merkwaardige definitie van diefstal, maar dat wist jij volgens mij zelf ook al heel erg goed. ;)
#NoDAPL
pi_146370698
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt een merkwaardige definitie van diefstal, maar dat wist jij volgens mij zelf ook al heel erg goed. ;)
Geld ontnemen tegen je wil, is niet heel ingewikkeld hoor.
pi_146370762
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 09:02 schreef Klopkoek het volgende:
Hetzelfde verhaal: netwerken en zo. Je gaat niet bij de omroep werken omdat je daar zo goed in bent, je doet dat omdat je de juiste mensen kent die je een kans geven. Op een grote uitzondering na natuurlijk.
#NoDAPL
pi_146373947
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hetzelfde verhaal: netwerken en zo. Je gaat niet bij de omroep werken omdat je daar zo goed in bent, je doet dat omdat je de juiste mensen kent die je een kans geven. Op een grote uitzondering na natuurlijk.
In het algemeen wordt een meerderheid van alle banen in het land op die manier verdeeld.

Alleen bijv. hogere ambtenaren bij het rijk en bij grote gemeentes worden via een streng selectie- en trainingsprogramma geselecteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2014 17:34:20 ]
pi_146374269
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 13:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
OP:

[..]

npo :') allemaal baggerprogramma's (op de keuringsdienst van waarde na :P). afschaffen die belastinggeld onzin.
pi_146375840
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 17:44 schreef SuperFood het volgende:

[..]

npo :') allemaal baggerprogramma's (op de keuringsdienst van waarde na :P). afschaffen die belastinggeld onzin.
:')
En wat vind je dan van programma's van VPRO?
pi_146377575
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 18:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

:')
En wat vind je dan van programma's van VPRO?
valt ook onder NPO toch. allemaal belastinggeld verstokers, weg ermee.
  donderdag 6 november 2014 @ 19:29:30 #91
45206 Pietverdriet
pi_146377857
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 17:44 schreef SuperFood het volgende:

[..]

Wijn aan gort? Wilde Keuken?
pi_146377894
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 19:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wijn aan gort? Wilde Keuken?
wijn aan gort ken ik niet. wilde keuken is alweer afgelopen. enfin de programma's die ik leuk vind zou ik ook kijken bij een commerciële zender, hoeft geen overheidsgeld naartoe toch.
pi_146379181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 19:30 schreef SuperFood het volgende:

[..]

wijn aan gort ken ik niet. wilde keuken is alweer afgelopen. enfin de programma's die ik leuk vind zou ik ook kijken bij een commerciële zender, hoeft geen overheidsgeld naartoe toch.
Nou dan kijk jij die programma's toch gewoon bij een commerciële zender?

O wacht, daar worden ze niet uitgezonden.
pi_146379239
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 19:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou dan kijk jij die programma's toch gewoon bij een commerciële zender?

O wacht, daar worden ze niet uitgezonden.
het gaat me er meer om dat mijn belastinggeld niet naar onzin dingen gaat. als npo wordt opgeheven worden goede programma's echt wel overgenomen :)
pi_146392023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 19:56 schreef SuperFood het volgende:

[..]

het gaat me er meer om dat mijn belastinggeld niet naar onzin dingen gaat. als npo wordt opgeheven worden goede programma's echt wel overgenomen :)
Als dat al gebeurt, wat twijfelachtig is, zullen dat soort goede programma's in de toekomst veel minder worden gemaakt. Commerciële zenders experimenteren graag.
#NoDAPL
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:09:54 #96
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146392811
Dan kijk je toch lekker naar de hijgerige, platvloerse, sensatiezoekende, primitieve, opdringerige, macho-programma's van RTL?
Vooral die zogenaamde 'mannenzenders' RTL5 en RTL7 blinken uit in subtiliteit, smaak en nuance, waar het appelleren aan haantjesgedrag niet wordt geschuwd.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:11:33 #97
45206 Pietverdriet
pi_146392841
Moet je je beeldscherm schoonmaken na zo een post, klopkoek?
pi_146528378
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Moet je je beeldscherm schoonmaken na zo een post, klopkoek?
Kijk eens naar de voice-overs... Waren 20 jaar terug echt een stuk netter een stuk minder schreeuwerig en tof-doenerig.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146529207
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 15:51 schreef Kandijfijn het volgende:
He, ik herinner me dat we in deel 2 van dit topic een aardige discussie hadden! Had je onderstaande post nog gelezen? (Ik heb er zo mijn best op gedaan ;) )

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 14:03 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het vraagt even tijd om op zo'n post in te gaan, dus vandaar dat mijn reactie ook wat verlaat is. En nu ik hem terugzie is het echt een waslijst geworden, dus succes met lezen! ^O^

[..]

Nou, je kan je lol op gezien het nieuws van gisteren. Ben ik helemaal mee eens: de entertainmentprogramma's kunnen prima door de commerciële omroep zelf gemaakt worden en dat is dan ook bewezen. Maar goed: we hadden het dan ook voornamelijk over het bestaansrecht van de publieke omroep wat betreft de 'kwaliteitsprogrammas'. Wat mij betreft is het legitiem om te stellen dat bepaalde programma's die van publiek belang geschat worden (let op: publiek is niet 'iedereen') en in een commercieel klimaat niet overleven alsnog aan te bieden op een publiek net.

En wat dat betreft komen we meteen terecht bij de diensten die de overheid beter aanbiedt dan de markt, namelijk de diensten waar collectief belang bij is, maar die voor individuen op zichzelf het niet waard zijn om in te investeren. Dijkonderhoud, afvalverzameling, voorlichting, ontmoedigen van roken, onderwijs, gezondheidszorg; het zijn slechts enkele van de vele voorbeelden. Nu worden die laatste twee overigens wel aangeboden door de markt doordat het uiteindelijk van dusdanig belang is dat individuen elkaar gaan mobiliseren (zeker omdat we nu eenmaal in een samenleving werken waar die twee al sterk centraal georganiseerd zijn, dus het zou weinig opleveren om die nu geheel af te breken en aan het individu te laten). Dan is het ook nog eens niet een kwestie van het 'wel' of 'niet' bestaan van die goederen, maar de kwaliteit daarvan. Privaat georganiseerd onderwijs zou bijv. ontzettend sterk gericht zijn op het behalen van kwaliteiten die

Uiteindelijk komt het niet zozeer neer op de visie over politiek, maar over de markt. Ik zie de markt absoluut niet als een systeem waar door vraag en aanbod uiteindelijk de beste optie overblijft. Daarvoor is er teveel sprake van machtsongelijkheden en, inherent daaraan, manipulatie (voorbij het idee van de zogenaamde rationele actor). Uiteraard erken ik dat de overheid daar niet altijd een verbetering op is, omdat zij uiteindelijk ook enkel een elite is waar niet van uit gegaan kan worden dat zij de belangen van de kiezer behartigt. Maar ik sta dan ook voor een vorm van representatieve democratie waarbij de vertegenwoordiger zoveel mogelijk een afspiegeling is van wat de kiezer wil, maar de vertegenwoordiger die de kiezers als degene beschouwen die het beste beslissingen voor hen kan nemen; de zogenaamde expert-democratie dus. Dit is overigens ook democratie zoals het ooit in Griekenland gestart is: puur doordat niet iedereen gehoord kon worden in de dorpsvergadering werden er enkele wijzen naar voren geschoven.

Waarom ik voor deze normatieve vorm van democratie ben? Omdat de markt minstens zo normatief is. Zoals Anthony Giddens in 1991 al schreef zitten we in een moderniteit waarbij de tijd van emancipatoire politiek voorbij is en de tijd van politics of life is aangebroken. Aan de hand van het embryo-debat toonde hij aan dat politiek niet langer alleen als taak heeft om leven-beperkende factoren voor individuen af te wenden, maar dat het inherent aan politiek is geworden om keuzes te maken over waarden van levens (iets wat Foucault met zijn biopolitiek ook al meerdere keren aantoonde). Het is naïef om te stellen dat politiek waardenvrij kan en moet zijn, en het is immoreel om in tijden waarin de markt zo'n heftige impact heeft op onze levens een kleine overheid voor te stellen. Dat is mijn visie althans (en heel erg in het verlengde daarvan ligt mijn motivatie waarom ik voor het beschermen van kwaliteit op de publieke omroep ben :P )

[..]

^O^ Dat beaam ik altijd als eerst in mijn uiteenzetting waarom de markt de vrijheid van de consument inperkt.

[..]

Waarom ik stel dat de markt niet degene is die deze externaliteiten moet regelen is omdat deze externaliteiten vaak inherent aan de machtsverhoudingen binnen de markt liggen. Het hele duurzaamheidsdebat is daar een goed voorbeeld van: met veel pijn en moeite (en na intensief te zijn gedwarsboomd door vele industrieën) krijgen wetenschappers eindelijk de consument overtuigd dat we een klimaatprobleem hebben (wat slechts 1 van de vele ecologische crisissen is overigens), waarop bijv. de voedingsindustrie anticipeert op de schreeuw naar duurzaamheid en een facade ophoudt van allerlei producten die 'duurzaam' zouden zijn maar dat in de praktijk helemaal niet zijn. Dat komt omdat het internaliseren van externaliteiten altijd extra kosten met zich meebrengt en de producent die altijd zal proberen te vermijden. Dat was geen probleem geweest als het controlemechanisme (de kritische consument) goed zou functioneren. Maar met de gigantische hoeveelheden die aan marketing en onderzoek besteed worden en de schamele hoeveelheden die de overheid aan voorlichting hier tegenover kan zetten is de balans compleet zoek. Niet voor niets worden er ieder jaar weer meerdere fabels ontkracht (de scharreleieren-facade bijv.), maar komen er ieder jaar ook weer meerderen bij.

Mijn punt is: het is inherent aan de markt om deze externaliteiten te vermijden en alleen als de consument compleet rationeel was geweest (dat wil zeggen: zowel de informatie als het vermogen bezit om goed geïnformeerde keuzes te maken) dan had de balans op de markt hersteld kunnen worden. Maar zoals je terecht zegt is de markt daar te complex voor geworden in een geglobaliseerde wereld.

[..]

Geen probleem. Ik ben allang blij met je uitgebreide antwoord.

[..]

Ik heb ook liever geen overheid die mij gaat vertellen wat ik moet doen. Daarom geloof ik ook niet in iets wat met communisme te maken heeft. Ik geloof echter wel in een gereguleerde markt, een waarin de overheid imbalansen op de markt herstelt. Neem nu de organisatie True Price, die berekent de 'werkelijke prijs' van producten door hun externaliteiten (bijv. de milieuschade die ze aanrichten) te internaliseren. Juist om de vrijheid van de consument te vergroten stel ik een overheid voor die het werk van zo'n organisatie serieus neemt en de werkelijke prijs probeert te creëren. Let op: ik vind niet dat dit bedoeld mag worden om de staatskas te vergroten. De opbrengsten van de belastingen moeten dan ook gelijk zijn aan de subsidies. Op dezelfde manier vind ik dat de opbrengsten van hogere belastingtarieven voor de hoge inkomens gelijk moeten zijn aan de verlagingen in de lagere schijven. En die visie vloeit voort uit het idee dat politiek politics of life is geworden, zoals Giddens beschrijft.

[..]

Ook hierin sta ik juist weer vrijheid voor. Ik geloof namelijk dat door in te grijpen in het school-curriculum en dus scholieren te 'trainen' in kritisch denken zij uiteindelijk zelf meer de weg zullen kunnen vinden in het informatielandschap. Uiteindelijk werkt het nieuwsaanbod dan ook via de markt het beste ja: de beste verandering komt als die gedreven wordt door de kijkers. Kijkers die zeggen dat ze bij de NOS als kleine kinderen behandeld worden en bijv. naar RTL nieuws overstappen. Maar dat wordt nu nog veel te elitair benaderd: nog altijd wordt kritisch denken als een vaardigheid van de elite gezien, terwijl ik ervan overtuigd ben dat veel meer scholieren dit aan kunnen en vooral moeten leren om hun vrijheid te verbeteren in het informatietijdperk.

[..]

Ik zie vrijheid uiteindelijk ook als het belangrijkste goed. Ook ik wil vooral gewoon zelf kunnen bepalen wat ik op mijn vrije zondag kan doen. Maar er is een essentieel verschil hoe wij denken dat de vrijheid ingeperkt wordt: ik geloof dat die op dit moment veel meer cultureel en economisch ingeperkt wordt dan politiek. Ik ben even kwijt welke wetenschapper het ook al weer was (volgens mij Zygmunt Bauman) die stelde dat waar traditioneel 4 factoren iemand's identiteit bepalen, namelijk politiek, cultuur, kunst en economie, die eerste drie factoren allemaal in kracht hebben verloren en economie eigenlijk de dominante manier is hoe iemand's identiteit wordt bepaald. Kort gezegd wordt onze identiteit veel meer bepaald door wat we consumeren dan de politieke partijen, kerken of gemeenschappen die we niet meer aanhangen. Maar juist omdat het inherent aan de markt is om de spelers erop te manipuleren en de markt dus hoogst instabiel is als bepaler van identiteit (ik weet inmiddels zeker dat het Bauman was wie dit schreef, want dit is de basis voor zijn punt dat we in 'vloeibare tijden' leven waar veel stabiliteit in verdwenen is) denk ik dat de markt ons meer in onze vrijheid beperkt dan de politiek. Weliswaar de politiek die reageert op de markt, maar wel de politiek die de balans enigzins kan herstellen.

Wat het verschil ook is, is dat ik vrijheid veel minder materieel definieer dan jij. Grofweg gezegd gebruik jij de geldmatige benadering om aan te geven dat de overheid ons beperkt doordat zij geld kost, terwijl ik juist vrijheid door immateriële factoren ingeperkt zie worden door de markt. Ik refereer vaak naar het werk van Barry Schwartz, de bekende psycholoog die aangeeft waarom de hoeveelheid keuzes op de markt juist helemaal niet voor meer vrijheid zorgt: http://www.ted.com/talks/(...)f_choice?language=en

Hahaha, nu ik dit zo lees merk ik dat dit over veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer gaat dan alleen maar de vraag of de publieke omroep moet blijven bestaan. Maar goed, we waren dan ook over een klassieke politieke discussie begonnen. Het boek states vs. markets van Herman Schwartz is voor jou wel een aanrader trouwens.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_146535222
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 11:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kijk eens naar de voice-overs... Waren 20 jaar terug echt een stuk netter een stuk minder schreeuwerig en tof-doenerig.
Hadden we 20 jaar geleden niet ene Gaston * op RTL4? We hebben dat zeker aan hem te danken? Ik vind de VO in de USA in het algemeen beter.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')