abonnement Unibet Coolblue
  zondag 14 december 2014 @ 13:20:08 #201
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_147567134
Goed stukje over CJIB, niet echt een complot maar wou het toch even graag met jullie delen.
Veel van jullie zal dit ook bekend in de oren klinken, of zelf ervaren zoals de jongen in de video.

http://www.dagelijksestan(...)er-gaat-los-op-cjib/
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 14 december 2014 @ 14:59:27 #202
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_147569873
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:00 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Precies. Hij kan niks doen behalve stoere praat. Zijn veels te veel belangen mee gemoeid. Er zou eens een politicus op moeten staan die het zijn missie maakt om het te veranderen.
Die kans is uiteraard zeer klein zo niet nul.
Ik zie dat je goed door hebt hoe het financiële systeem werkt.
Jammer dat sommigen niet geloven dat geld uit het niets ontstaat.
Dat is niet alleen slecht voor het hele financiële systeem, maar heeft ook een machtswerking.
Bijna iedereen gaat gebukt onder een schuldenlast (hypotheek)
Dit geld ook voor overheden, die zijn gedwongen om rente te betalen.
En innen die bedragen om rentes af te kunnen betalen door belastingen.
Alle banken zijn privaat bezit en niet in handen van overheden ook al denken veel mensen dit.
De elite beheerst het hele financiële systeem. En ook overheden.
http://www.gewoon-nieuws.(...)-deelt/#.VI2Q1WhgWHt

Zelfs de EU is een financiële dictatuur. Onder controle van het EMS,
Het ECB is geheel buiten spel gezet door het EMS onder controle van Goldman Sachs.
Die zijn ook verantwoordelijk voor het ineenstorten van Griekenland.
En hebben de macht om ieder land binnen 7 dagen failliet te verklaren.
Lees dit maar eens:
http://moneycrisis.wordpr(...)e-europese-dictator/

Het is een corrupt systeem, banken creëren 100.000 euro
door een getal in te typen op een computer en wij mogen rente betalen.

Verder is ook de digitalisering van het geld zeer gevaarlijk, het lijkt handig maar is niet in
het voordeel van de burger.
De DSB bank is gevallen doordat mensen massaal hun geld van de bank haalden.
Wanneer al het geldverkeer digitaal is geworden, heeft het geen zin meer
om geld van de bank te halen want je kan er niets meer mee.
Wanneer alles digitaal is geworden hebben banken ons waar ze hebben willen.
Banken verzorgden ooit een service, tegenwoordig betaal je overal voor.
Internetbankieren, bankafschriften, en in de toekomst ga je banken zelfs betalen
om je geld te beheren ipv rente ontvangen.
Het is de wereld op zijn kop.
http://www.gewoon-nieuws.(...)dumpen/#.VI2TzGhgWHs
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  zondag 14 december 2014 @ 15:02:29 #203
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_147569928
8)7
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  vrijdag 19 december 2014 @ 12:55:37 #204
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_147738290
quote:
Italië is te duur voor Europa
[..]
Vergis je niet, Italië en Europa krijgen geen tweede kans om zich te redden. Als de Italianen het opgeven, mag je vaarwel zeggen tegen de euro en het Europese project.
[url=bron]
http://beurs.com/2014/12/17/nog-even-en-niemand-herinnert-zich-de-problemen-van-italie-niet-meer/58391[/url]
Laten we maar hopen dat Italië struikelt. Dan kun dat ultrafascistische Europa en die euro-kutmunt opgedoekt worden.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:50:11 #205
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147742432
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:59 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Die kans is uiteraard zeer klein zo niet nul.
Ik zie dat je goed door hebt hoe het financiële systeem werkt.
Jammer dat sommigen niet geloven dat geld uit het niets ontstaat.
Dat is niet alleen slecht voor het hele financiële systeem, maar heeft ook een machtswerking.
Bijna iedereen gaat gebukt onder een schuldenlast (hypotheek)
Dit geld ook voor overheden, die zijn gedwongen om rente te betalen.
En innen die bedragen om rentes af te kunnen betalen door belastingen.
Alle banken zijn privaat bezit en niet in handen van overheden ook al denken veel mensen dit.
De elite beheerst het hele financiële systeem. En ook overheden.
http://www.gewoon-nieuws.(...)-deelt/#.VI2Q1WhgWHt

Zelfs de EU is een financiële dictatuur. Onder controle van het EMS,
Het ECB is geheel buiten spel gezet door het EMS onder controle van Goldman Sachs.
Die zijn ook verantwoordelijk voor het ineenstorten van Griekenland.
En hebben de macht om ieder land binnen 7 dagen failliet te verklaren.
Lees dit maar eens:
http://moneycrisis.wordpr(...)e-europese-dictator/

Het is een corrupt systeem, banken creëren 100.000 euro
door een getal in te typen op een computer en wij mogen rente betalen.

Verder is ook de digitalisering van het geld zeer gevaarlijk, het lijkt handig maar is niet in
het voordeel van de burger.
De DSB bank is gevallen doordat mensen massaal hun geld van de bank haalden.
Wanneer al het geldverkeer digitaal is geworden, heeft het geen zin meer
om geld van de bank te halen want je kan er niets meer mee.
Wanneer alles digitaal is geworden hebben banken ons waar ze hebben willen.
Banken verzorgden ooit een service, tegenwoordig betaal je overal voor.
Internetbankieren, bankafschriften, en in de toekomst ga je banken zelfs betalen
om je geld te beheren ipv rente ontvangen.
Het is de wereld op zijn kop.
http://www.gewoon-nieuws.(...)dumpen/#.VI2TzGhgWHs
Ben het hier trouwens zo goeds als helemaal mee eens. :Y
Feyenoord!
  vrijdag 19 december 2014 @ 14:52:45 #206
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147742520
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 12:55 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Laten we maar hopen dat Italië struikelt. Dan kun dat ultrafascistische Europa en die euro-kutmunt opgedoekt worden.
Als het aan Beppe Grillo ligt is Italie snel uit de euro in ieder geval. Weer iemand die wakker is geworden en nog wel de leider van de 2e grooste partij in Italie.

Beppe Grillo, leader of M5S (Five Star Movement), Italy's second largest political party, seeks a referendum for Italy to leave the Euro.

One might think this would be news, but a search shows that only RT, the BBC, ZeroHedge (where I found the story), and Prison Planet picked up the story.

"Ditch Euro, Defend Sovereignty"

RT had the story first, way back on October 12, so let's start there. Please consider ‘Ditch euro, defend Italy’s sovereignty!’ Eurosceptic leader calls for referendum.
The Italian government is not effective in restoring jobs and helping people, said Beppe Grillo, the leader of Italy's anti-establishment M5S, which burst onto the political scene last year winning 25 percent of the vote in its first parliamentary election in 2013.

“Leave the euro and defend the sovereignty of the Italian people from the European Central Bank,” Grillo told his supporters at a M5S event in Rome.

“We have to leave the euro as soon as possible,” he said. “We will collect one million signatures in six months and bring them to the Parliament to ask for a referendum to express our opinion.”

“This time, we have 150 parliamentarians and senators, and we have time to submit [the signatures] to the Parliament and adopt a law on the referendum,” Grillo said referring to 109 seats out of 630 in the Chamber of Deputies and 54 seats out of 315 in the Senate that his party holds.
European Parliament Elections

In the May European Parliament elections, Beppe Grillo's M5S party garnered 21% of the vote, second only to PD's 41% of the vote.

Yet, even though Grillo repeated his "abandon the euro message" recently, the only major news outlet to pick up the story was the BBC.

New York Times, Financial Times, Bloomberg, Washington Post, where are you hiding?

"We're at War with ECB, Not ISIS or Russia!"

The BBC reports Italy's Beppe Grillo Calls for Referendum on Leaving Euro.

Read more at http://globaleconomicanal(...)#Uk2OD1vtjvGsVFg5.99

Feyenoord!
  zaterdag 20 december 2014 @ 09:56:50 #207
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147767823
Supergoed nieuws! Er komt een burgeriniatief opgezet door Ons Geld, Ad Broere en het clubje acteurs onder leiding van George van Houts (die voorstellingen spelen over banken en geldcreatie oa) om zo 40000 handtekeningen te verzamelen om geldcreatie te bespreken in de tweede kamer. Hier een interview met de heren.

Feyenoord!
  zaterdag 20 december 2014 @ 10:59:47 #208
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_147768666
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 09:56 schreef Japie77 het volgende:
Supergoed nieuws! Er komt een burgeriniatief opgezet door Ons Geld, Ad Broere en het clubje acteurs onder leiding van George van Houts (die voorstellingen spelen over banken en geldcreatie oa) om zo 40000 handtekeningen te verzamelen om geldcreatie te bespreken in de tweede kamer. Hier een interview met de heren.

Hoi, volgens mij zijn overheden heel goed op de hoogte van hoe ons
corrupte banksysteem werkt.
Ik betwijfel dan ook of nut heeft om dit bespreekbaar te maken.
Het EMS heeft een chantabele macht over onze overheden.
En overheden hebben daardoor geen macht om dit systeem te doorbreken.

Ik geloof meer in de lokale munt, dit zijn lokale initiatieven gesteund door het MKB.
Er zijn wereldwijd al een aantal van dit soort munteenheden, bv. de Bristol Pound.
ook in Nederland zijn er al enkele initiatieven.
Dit systeem stimuleert de locale economie en is rentevrij. ;)


http://financieel.infonu.(...)ldalternatieven.html
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_147773156
China opent land verder voor buitenlandse banken

China gaat het land verder opstellen voor buitenlandse banken. Een deel van de bureaucratie die het openen van een vestiging door een buitenlandse financiële instelling met zich meebrengt wordt geschrapt.

Dit meldt het staatspersbureau Xinhua zaterdag.

Zo hoeven banken straks niet meer 100 miljoen yuan ( 13 miljoen euro) of een equivalent in andere valuta te bewaren als werkkapitaal in een nieuwe vestiging.

Verder wordt een investering van een moederbedrijf in de vestigingen anders behandeld waardoor er niet meer goedkeuring nodig is van meerdere instanties.

De regels zijn vanaf 2006 van toepassing op financiële instellingen, maar vanaf het nieuwe jaar vervallen ze.

"De aanpassing moet de drempel voor buitenlandse banken om vestigingen op te zetten en zaken te doen in China verlagen", zo quote het persbureau een onderzoeker. Volgens analisten worden door het schrappen van de regels buitenlandse en Chinese banken straks hetzelfde behandeld.

http://news.xinhuanet.com(...)2/20/c_133868317.htm

Dit is wel een goede ontwikkeling of toch niet?
  zaterdag 20 december 2014 @ 16:22:25 #210
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147776868
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:59 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Hoi, volgens mij zijn overheden heel goed op de hoogte van hoe ons
corrupte banksysteem werkt.
Ik betwijfel dan ook of nut heeft om dit bespreekbaar te maken.
Het EMS heeft een chantabele macht over onze overheden.
En overheden hebben daardoor geen macht om dit systeem te doorbreken.

Ik geloof meer in de lokale munt, dit zijn lokale initiatieven gesteund door het MKB.
Er zijn wereldwijd al een aantal van dit soort munteenheden, bv. de Bristol Pound.
ook in Nederland zijn er al enkele initiatieven.
Dit systeem stimuleert de locale economie en is rentevrij. ;)


http://financieel.infonu.(...)ldalternatieven.html
Nee hoor bijna alle politici hebben geen idee hoe ons financiele stelsel echt werkt. Zeker mbt de geldcreatie van de private banken. Het geld uit het niets principe.

O ik ben een groot voorstander van lokale munten. In nederland heb je bv ook de Gelre. Maar de Bristol Pound is echt fantastisch om te zien, hoe goed dat gaat.
Feyenoord!
  zaterdag 20 december 2014 @ 16:23:53 #211
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147776922
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
China opent land verder voor buitenlandse banken

China gaat het land verder opstellen voor buitenlandse banken. Een deel van de bureaucratie die het openen van een vestiging door een buitenlandse financiële instelling met zich meebrengt wordt geschrapt.

Dit meldt het staatspersbureau Xinhua zaterdag.

Zo hoeven banken straks niet meer 100 miljoen yuan ( 13 miljoen euro) of een equivalent in andere valuta te bewaren als werkkapitaal in een nieuwe vestiging.

Verder wordt een investering van een moederbedrijf in de vestigingen anders behandeld waardoor er niet meer goedkeuring nodig is van meerdere instanties.

De regels zijn vanaf 2006 van toepassing op financiële instellingen, maar vanaf het nieuwe jaar vervallen ze.

"De aanpassing moet de drempel voor buitenlandse banken om vestigingen op te zetten en zaken te doen in China verlagen", zo quote het persbureau een onderzoeker. Volgens analisten worden door het schrappen van de regels buitenlandse en Chinese banken straks hetzelfde behandeld.

http://news.xinhuanet.com(...)2/20/c_133868317.htm

Dit is wel een goede ontwikkeling of toch niet?
Wat mij betreft totaal niet. Worden die multinationale banken nog groter. Goldmach Sux kan dan nog meer mensen uitknijpen.
Feyenoord!
pi_147788877
Japie77, met zijn eenzijdige blik en bewust selectieve blindheid blijft maar de overheid vrijpleiten en het wil er maar niet in bij hem dat het het fiatgeld is dat de root of all evil hier is.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147795604
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:52 schreef Japie77 het volgende:
Weer iemand die wakker is geworden
Wat voel jij je toch altijd superieur he? .. bah.. :r
pi_147795660
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:59 schreef Izzy73 het volgende:
Dit systeem stimuleert de locale economie en is rentevrij.
Hoe hou je dit rente vrij dan? Is er niet vroeg of laat iemand die aardbeien verbouwt die ook in de winter wel eens voedsel wil kopen (en dus geen inkomsten van z'n aarbeitjes heeft). Gaat dat zonder rente op de pof of hoe moet ik dat zien?
  zondag 21 december 2014 @ 13:47:21 #215
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147799428
quote:
18s.gif Op zaterdag 20 december 2014 23:24 schreef El_Matador het volgende:
Japie77, met zijn eenzijdige blik en bewust selectieve blindheid blijft maar de overheid vrijpleiten en het wil er maar niet in bij hem dat het het fiatgeld is dat de root of all evil hier is.
Tja dat is een aanname van je. Wat er bij jou blijkbaar niet in wil is dat er iets moet veranderen en dat het veel belangrijker is om eerst gemeenschappelijke grond te vinden dan je op de uiteindelijke oplossing te richten. Zou het filmpje met George van Houts eens kijken. Dat word gehost door iemand die jou misschien meer aanspreekt.
Feyenoord!
  zondag 21 december 2014 @ 13:48:39 #216
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147799469
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 11:20 schreef nikao het volgende:

[..]

Wat voel jij je toch altijd superieur he? .. bah.. :r
Ik voel me niet superieur hoor. Het is waarschijnlijk meer je eigen onzekerheid die jou inferieur laat voelen door dingen die ik typ,
Feyenoord!
pi_147799587
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:48 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik voel me niet superieur hoor. Het is waarschijnlijk meer je eigen onzekerheid die jou inferieur laat voelen door dingen die ik typ,
Onzekerheid? Zeker. Ik weet dat ik heel veel dingen niet weet. Jij daarentegen denkt alles te weten.
Eigenlijk een stereotype voorbeeld van het Dunning-Kruger effect.

quote:
The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias wherein unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly rating their ability much higher than is accurate.
[..]
Conversely, highly skilled individuals tend to underestimate their relative competence, erroneously assuming that tasks which are easy for them are also easy for others
  zondag 21 december 2014 @ 13:54:54 #218
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_147799676
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:52 schreef nikao het volgende:

[..]

Onzekerheid? Zeker. Ik weet dat ik heel veel dingen niet weet. Jij daarentegen denkt alles te weten.
Eigenlijk een stereotype voorbeeld van het Dunning-Kruger effect.

[..]

Nee hoor, ik weet ook heel veel dingen niet. Ik denk alleen dat ik op bepaalde gebieden wel redelijk wat weet en daar praat ik dan ook graag over. Zeker op het gebied van de geldcreatie aangezien dit de basis is van enorm veel corruptie in onze wereld. En aangezien ik een idealist ben maak ik me daar hard voor. En het gaat de goeie kant op zoals je kan zien aan "De Verleiders" en het komende burgerinitiatief. :Y

Je bedoelt dat ik het 2e voorbeeld ben van die twee toch? :P
Feyenoord!
pi_147799770
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:54 schreef Japie77 het volgende:
Je bedoelt dat ik het 2e voorbeeld ben van die twee toch?
Zolang jij met absolute zekerheid zaken blijft beweren (die vaak ook nog eens duidelijk niet kloppen) val je overduidelijk in de 1e categorie.
Dit effect is zo'n beetje de enige reden dat er uberhaupt nog mensen zijn die Von Daniken voor zoete koek slikken bijv.
pi_147839597
Rusland helpt bank uit de brand

De centrale bank van Rusland voorziet de Russische Trust Bank van 30 miljard roebel (circa 440 miljoen euro) om een faillissement van de instelling te voorkomen.

Dat maakte de centrale bank maandag bekend.

Trust Bank, een middenmotor in de Russische bankensector, wordt genationaliseerd. Er wordt gezocht naar een partij die de bank wil overnemen, waarbij de ogen in eerste instantie worden gericht op de grote banken in het land.

De westerse sancties tegen Rusland, de sterke daling van de olieprijs en de verzwakking van de roebel zetten grote druk op de bankensector in Rusland. De Russische regering reserveerde vrijdag al 1000 miljard roebel om banken door de crisis heen te slepen.

http://www.nu.nl/economie/3959602/rusland-helpt-bank-brand.html

Dit was te verwachten.
pi_148182482
Draghi wil verder geïntegreerd economisch beleid in eurozone

Mario Draghi, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), roept eurolanden op verder naar een monetaire unie toe te werken door economisch beleid meer te integreren.

Dit zegt hij in een woensdag gepubliceerd artikel in de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore.

Structurele hervormingen zijn nodig, volgens Draghi, om te verzekeren dat elk land beter af is in de eurozone.

Een economische unie zou markten meer vertrouwen moeten geven over toekomstige groeiperspectieven en minder gevoelig maken voor tegenslagen zoals tijdelijke toenames van begrotingstekorten.

Als eurolanden te weinig hervormingen doorvoeren, neemt het gevaar toe dat een land uit de eurozone vertrekt. Dit raakt uiteindelijk alle eurolanden, aldus de centralebankpresident.

Lagarde

Christine Lagarde, topvrouw bij het Internationaal Monetair Fonds, schrijft in een opiniestuk in dezelfde krant dat haperende economische groei meer monetair beleid van centrale banken rechtvaardigt.

Volgens Lagarde is er een risico dat, zes jaar na de financiële crisis van 2008, de mondiale economie in een lange periode met lage economische groei en achterblijvende werkgelegenheid valt.

http://www.nu.nl/economie(...)eid-in-eurozone.html

De EU. Rupsje nooit genoeg.
  donderdag 1 januari 2015 @ 23:35:30 #222
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148232454
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 13:08 schreef Lavenderr het volgende:
Draghi wil verder geïntegreerd economisch beleid in eurozone

Mario Draghi, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), roept eurolanden op verder naar een monetaire unie toe te werken door economisch beleid meer te integreren.

Dit zegt hij in een woensdag gepubliceerd artikel in de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore.

Structurele hervormingen zijn nodig, volgens Draghi, om te verzekeren dat elk land beter af is in de eurozone.

Een economische unie zou markten meer vertrouwen moeten geven over toekomstige groeiperspectieven en minder gevoelig maken voor tegenslagen zoals tijdelijke toenames van begrotingstekorten.

Als eurolanden te weinig hervormingen doorvoeren, neemt het gevaar toe dat een land uit de eurozone vertrekt. Dit raakt uiteindelijk alle eurolanden, aldus de centralebankpresident.

Lagarde

Christine Lagarde, topvrouw bij het Internationaal Monetair Fonds, schrijft in een opiniestuk in dezelfde krant dat haperende economische groei meer monetair beleid van centrale banken rechtvaardigt.

Volgens Lagarde is er een risico dat, zes jaar na de financiële crisis van 2008, de mondiale economie in een lange periode met lage economische groei en achterblijvende werkgelegenheid valt.

http://www.nu.nl/economie(...)eid-in-eurozone.html

De EU. Rupsje nooit genoeg.
Tja structurele veranderingen zijn zeker nodig, wat dat betreft ben ik het met hem eens. Maar wat hij wil is gewoon verder gaan op dezelfde voet maar dan nog erger. Einstein zijn het al, mensen die bepaalde problemen hebben veroorzaakt kunnen niet voor een oplossing zorgen voor dezelfde problemen.

Draghi is gewoon een elite pion. En Lagarde ook trouwens.
Feyenoord!
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 10:21:42 #223
249559 crew  Lavenderr
pi_148237684
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 23:35 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Tja structurele veranderingen zijn zeker nodig, wat dat betreft ben ik het met hem eens. Maar wat hij wil is gewoon verder gaan op dezelfde voet maar dan nog erger. Einstein zijn het al, mensen die bepaalde problemen hebben veroorzaakt kunnen niet voor een oplossing zorgen voor dezelfde problemen.

Draghi is gewoon een elite pion. En Lagarde ook trouwens.
Dat is het punt denk ik.
pi_148242148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is het punt denk ik.
Daarmee wordt dan eigenlijk gezegd dat mensen niet in staat zijn om te leren van de fouten die ze maken.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 14:01:55 #225
249559 crew  Lavenderr
pi_148242278
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 13:57 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Daarmee wordt dan eigenlijk gezegd dat mensen niet in staat zijn om te leren van de fouten die ze maken.
Maar dit gaat om mensen die met opzet problemen hebben veroorzaakt en vervolgens zogenaamd proberen diezelfde problemen op te lossen. Dat is volksverlakkerij.
pi_148243043
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:01 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar dit gaat om mensen die met opzet problemen hebben veroorzaakt en vervolgens zogenaamd proberen diezelfde problemen op te lossen. Dat is volksverlakkerij.
De oorzaak van de crisis waren de ninjaloans, leningen/hypotheken die verstrekt werden aan mensen die het niet konden betalen maar ook ligt de oorzaak bij de mensen zelf die enorme bedragen voor een huis wilden betalen terwijl dat zelfde stapeltje stenen 10 jaar eerder nog niet de helft waard was.
Als dan de huizenmarkt in elkaar dondert stopt de muziek.
Hier in Europa gebeurde hetzelfde, ook hier hadden we zeer ruime kredietverlening waardoor mensen veel meer dan verantwoord konden lenen maar uiteindelijk haalt de realiteit ons in en dan is het feestje over.

Ik vind het erg eenzijdig om de schuld bij banken neer te leggen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 14:35:36 #227
249559 crew  Lavenderr
pi_148243139
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

De oorzaak van de crisis waren de ninjaloans, leningen/hypotheken die verstrekt werden aan mensen die het niet konden betalen maar ook ligt de oorzaak bij de mensen zelf die enorme bedragen voor een huis wilden betalen terwijl dat zelfde stapeltje stenen 10 jaar eerder nog niet de helft waard was.
Als dan de huizenmarkt in elkaar dondert stopt de muziek.
Hier in Europa gebeurde hetzelfde, ook hier hadden we zeer ruime kredietverlening waardoor mensen veel meer dan verantwoord konden lenen maar uiteindelijk haalt de realiteit ons in en dan is het feestje over.

Ik vind het erg eenzijdig om de schuld bij banken neer te leggen.
Oh maar ik ben het zeker met je eens dat de schuld niet alleen bij de banken ligt. Men werd enorm hebberig. Alles kon en de (geld)bomen groeiden tot in de hemel. Mensen namen onverantwoorde beslissingen en konden niet overzien in welk een gevaar ze zich stortten. Maar de banken speelden enorm in op de hebberigheid van de mensen door het ze veel mooier voor te spiegelen dan het uiteindelijk was.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 18:12:50 #228
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_148250577
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

De oorzaak van de crisis waren de ninjaloans, leningen/hypotheken die verstrekt werden aan mensen die het niet konden betalen maar ook ligt de oorzaak bij de mensen zelf die enorme bedragen voor een huis wilden betalen terwijl dat zelfde stapeltje stenen 10 jaar eerder nog niet de helft waard was.
Je moet ergens wonen en op de gehele huizenmarkt waren de prijzen gestegen. Hoe stel jij voor dat de burger dit had kunnen omzeilen? Vrijwel iedereen, van politici tot aan economen, riep hosanna over de huizenmarkt en de huren stegen mee met de huizenprijzen...
quote:
Als dan de huizenmarkt in elkaar dondert stopt de muziek.
Hier in Europa gebeurde hetzelfde, ook hier hadden we zeer ruime kredietverlening waardoor mensen veel meer dan verantwoord konden lenen maar uiteindelijk haalt de realiteit ons in en dan is het feestje over.

Ik vind het erg eenzijdig om de schuld bij banken neer te leggen.
Als kredietverlening zo eenvoudig is dan hebben banken geen bestaansrecht. Er komt kennelijk enige expertise bij kijken, expertise die de gewone burger niet heeft. Maar dan moet je wel op die expertise kunnen vertrouwen. Dat kon in heel veel gevallen niet aangezien er 1) een hoop verborgen afspraken waren tussen tussenpersonen en de uiteindelijke hypotheekverstrekkers waardoor in veel gevallen onbehoorlijk veel aan de strijkstok bleef hangen, en 2) de zogenaamde experts eigenlijk helemaal geen expertise bleken te hebben (vrijwel niemand zag dat er sprake was van een huizenbubbel).
pi_148263876
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:12 schreef Terecht het volgende:

[..]

Je moet ergens wonen en op de gehele huizenmarkt waren de prijzen gestegen. Hoe stel jij voor dat de burger dit had kunnen omzeilen? Vrijwel iedereen, van politici tot aan economen, riep hosanna over de huizenmarkt en de huren stegen mee met de huizenprijzen...

[..]

Als kredietverlening zo eenvoudig is dan hebben banken geen bestaansrecht. Er komt kennelijk enige expertise bij kijken, expertise die de gewone burger niet heeft. Maar dan moet je wel op die expertise kunnen vertrouwen. Dat kon in heel veel gevallen niet aangezien er 1) een hoop verborgen afspraken waren tussen tussenpersonen en de uiteindelijke hypotheekverstrekkers waardoor in veel gevallen onbehoorlijk veel aan de strijkstok bleef hangen, en 2) de zogenaamde experts eigenlijk helemaal geen expertise bleken te hebben (vrijwel niemand zag dat er sprake was van een huizenbubbel).
Ik heb zelf uit nood moeten kopen in 1996 maar dat is uiteindelijk een goede stap gebleken.
Dat simpele flatje zag ik binnen 8 jaar in waarde vermeerderen van ¤32000 naar 96000 euro in 2004, dat is gewoon onhoudbaar omdat de lonen bijvoorbeeld niet verdrievoudigd zijn in die tijd.
Deze appartementjes staan overigens nu te koop voor gemiddeld ¤100000 maar stonden in 2008 zelfs voor ¤125000 te koop of hoger, dan heb een 3 kamer flatje zonder cv of lift in een wijk waar je kinderen niet even lekker kunnen buiten spelen en je ook je auto nooit kwijt kunt.
In 2008 verdiende ik modaal, ¤31500 bruto per jaar, maal 4 is dat 126000, daar stond dat flatje en gelijksoortige appartementen voor te koop, mensen die minder verdienen of zelfs het minimum hadden zouden dan zeker 6 tot 8 maal hun bruto inkomen hebben moeten lenen om dat zelfde flatje te kunnen kopen.
Dat moet toch wel een teken aan de wand zijn, natuurlijk helpt het als de rente lager is en er hypotheekvormen zijn met lagere maandlasten, maar de rek is er dan wel uit.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 00:22:47 #230
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_148267895
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:02 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik heb zelf uit nood moeten kopen in 1996 maar dat is uiteindelijk een goede stap gebleken.
Dat simpele flatje zag ik binnen 8 jaar in waarde vermeerderen van ¤32000 naar 96000 euro in 2004, dat is gewoon onhoudbaar omdat de lonen bijvoorbeeld niet verdrievoudigd zijn in die tijd.
Deze appartementjes staan overigens nu te koop voor gemiddeld ¤100000 maar stonden in 2008 zelfs voor ¤125000 te koop of hoger, dan heb een 3 kamer flatje zonder cv of lift in een wijk waar je kinderen niet even lekker kunnen buiten spelen en je ook je auto nooit kwijt kunt.
In 2008 verdiende ik modaal, ¤31500 bruto per jaar, maal 4 is dat 126000, daar stond dat flatje en gelijksoortige appartementen voor te koop, mensen die minder verdienen of zelfs het minimum hadden zouden dan zeker 6 tot 8 maal hun bruto inkomen hebben moeten lenen om dat zelfde flatje te kunnen kopen.
Dat moet toch wel een teken aan de wand zijn, natuurlijk helpt het als de rente lager is en er hypotheekvormen zijn met lagere maandlasten, maar de rek is er dan wel uit.
Ik ben het met je eens, alleen geeft het niet echt antwoord op de vraag. Mijn kritiek is op je stelling:
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:30 schreef bedachtzaam het volgende:
maar ook ligt de oorzaak bij de mensen zelf die enorme bedragen voor een huis wilden betalen terwijl dat zelfde stapeltje stenen 10 jaar eerder nog niet de helft waard was.
Als in 2004 de huizenprijzen al een onacceptabel hoog niveau hadden bereikt en 10 jaar later betaal je nog steeds onverantwoord veel, hoe verwacht je dan dat mensen in hun onderdak voorzien zonder er teveel voor te moeten betalen? 10 jaar wachten met kopen omdat de huizenprijzen te hoog zijn is erg lang, en in die tussentijd betaalde je als je pech had je ook scheel aan huur in de vrije sector omdat de huurprijzen meestegen met de huizenprijzen (dat terwijl huizenbezitters ongeacht hun loon een deel van hun woonlasten mochten aftrekken van de belasting en huurders niet, nog zo'n perverse prikkel om toch vooral te kopen). Voor een hoop mensen was er kortom geen alternatief dan te kopen in een markt die oververhit was en misschien nog steeds wel oververhit is.

Daarbij komt nog dat er nauwelijks mensen waren, in het bijzonder mensen die er verstand van zouden moeten hebben, die de voornemens van starters en doorstromers op de huizenmarkt temperden door ze erop te wijzen dat er een huizenbubbel gaande was die vroeg of laat wel moest klappen.
pi_148269994
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 00:22 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, alleen geeft het niet echt antwoord op de vraag. Mijn kritiek is op je stelling:

[..]

Als in 2004 de huizenprijzen al een onacceptabel hoog niveau hadden bereikt en 10 jaar later betaal je nog steeds onverantwoord veel, hoe verwacht je dan dat mensen in hun onderdak voorzien zonder er teveel voor te moeten betalen? 10 jaar wachten met kopen omdat de huizenprijzen te hoog zijn is erg lang, en in die tussentijd betaalde je als je pech had je ook scheel aan huur in de vrije sector omdat de huurprijzen meestegen met de huizenprijzen (dat terwijl huizenbezitters ongeacht hun loon een deel van hun woonlasten mochten aftrekken van de belasting en huurders niet, nog zo'n perverse prikkel om toch vooral te kopen). Voor een hoop mensen was er kortom geen alternatief dan te kopen in een markt die oververhit was en misschien nog steeds wel oververhit is.
Niet iedereen is aangewezen op de vrije sector, de kinders om me heen heb ik toen aangeraden alvast een woningpas aan te vragen, ze hebben bijvoorbeeld ad hoc gewoond en of hadden redelijk snel een huurwoning.
Kopen heb ik hen toen juist afgeraden, mensen die sinds 2011 niet meer in aanmerking komen voor sociale huur zullen een afweging moeten maken, ga ik kopen of huur ik tijdelijk in de vrije sector.
Voor hen is de koopmarkt allerminst slecht te noemen nu, de prijzen zijn al een stuk gezakt, de lonen zijn omhoog gegaan en nog belangrijker, een hypotheek kun je nu voor de volledige looptijd tegen minder dan 4 procent rente afsluiten.
Met een annuïteitenhypotheek van ¤150000 komt dat volgens een berekening neer op een bruto maandlast van 738 euro.

Voorheen kwamen juist ook mensen met een hoger salaris mits zij een woningpas hadden natuurlijk gewoon voor 'sociale' huur in aanmerking, dan werd wel gekeken naar het inkomen natuurlijk en kon je reageren op woningen met een hogere huur of je betaalde meer voor dezelfde woning dan iemand met een lager inkomen, niemand was dus zonder alternatief.
Het hele scheefhuur verhaal uit 2010 is gewoon een politiek instrumentje geweest om de huren van zogenaamde scheefhuurders met 6,5 procent, maar vooral ook van jantje met een beneden modaal salaris of het minimum met 4 tot 4,5 procent per jaar te kunnen verhogen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:49:46 #232
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148275573
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 14:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

De oorzaak van de crisis waren de ninjaloans, leningen/hypotheken die verstrekt werden aan mensen die het niet konden betalen maar ook ligt de oorzaak bij de mensen zelf die enorme bedragen voor een huis wilden betalen terwijl dat zelfde stapeltje stenen 10 jaar eerder nog niet de helft waard was.
Als dan de huizenmarkt in elkaar dondert stopt de muziek.
Hier in Europa gebeurde hetzelfde, ook hier hadden we zeer ruime kredietverlening waardoor mensen veel meer dan verantwoord konden lenen maar uiteindelijk haalt de realiteit ons in en dan is het feestje over.

Ik vind het erg eenzijdig om de schuld bij banken neer te leggen.
Dat is dus gewoon niet waar, dat is als je oppervlakkig kijkt. Als je dieper gaat kijken zul je zien dat de oorzaak van de crisis (en alle andere crises) geldcreatie is. De manier waarop geld word gecreeerd en in de wereld komt. Namelijk door private banken die geld uit het niets creeeren en dat heel veel doen op momenten dat het goed gaat met de economie waardoor ze een enorme bubbel creeeren.

En om gewone burgers daar de schuld van te geven is echt belachelijk. Wat moeten mensen anders als ze een huis willen dan? Ze kunnen niks anders. Ze worden gedwongen om mee te doen. De enige andere optie is huren maar dan doe je indirect ook mee.

En by the way, het gaat helemaal niet om de schuldvraag, het gaat nu om hoe gaan we het veranderen.
Feyenoord!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 11:53:14 #233
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148275631
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:02 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik heb zelf uit nood moeten kopen in 1996 maar dat is uiteindelijk een goede stap gebleken.
Dat simpele flatje zag ik binnen 8 jaar in waarde vermeerderen van ¤32000 naar 96000 euro in 2004, dat is gewoon onhoudbaar omdat de lonen bijvoorbeeld niet verdrievoudigd zijn in die tijd.
Deze appartementjes staan overigens nu te koop voor gemiddeld ¤100000 maar stonden in 2008 zelfs voor ¤125000 te koop of hoger, dan heb een 3 kamer flatje zonder cv of lift in een wijk waar je kinderen niet even lekker kunnen buiten spelen en je ook je auto nooit kwijt kunt.
In 2008 verdiende ik modaal, ¤31500 bruto per jaar, maal 4 is dat 126000, daar stond dat flatje en gelijksoortige appartementen voor te koop, mensen die minder verdienen of zelfs het minimum hadden zouden dan zeker 6 tot 8 maal hun bruto inkomen hebben moeten lenen om dat zelfde flatje te kunnen kopen.
Dat moet toch wel een teken aan de wand zijn, natuurlijk helpt het als de rente lager is en er hypotheekvormen zijn met lagere maandlasten, maar de rek is er dan wel uit.
Mooi voorbeeld van je. Jij mag God op je blote knietjes danken dat jij precies in de juiste tijd een huis hebt gekocht. Pure mazzel dat je op de juiste tijd in bent gestapt. . Mensen die nu een huis willen kopen zitten met de gebakken peren door jouw generatie. Dus als je iemand de schuld wilt geven......
Feyenoord!
  Moderator zaterdag 3 januari 2015 @ 11:57:23 #234
45833 crew  Fogel
pi_148275716
Anderen de schuld geven is altijd het handigst natuurlijk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_148276248
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:49 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat is dus gewoon niet waar, dat is als je oppervlakkig kijkt. Als je dieper gaat kijken zul je zien dat de oorzaak van de crisis (en alle andere crises) geldcreatie is. De manier waarop geld word gecreeerd en in de wereld komt. Namelijk door private banken die geld uit het niets creeeren en dat heel veel doen op momenten dat het goed gaat met de economie waardoor ze een enorme bubbel creeeren.

En om gewone burgers daar de schuld van te geven is echt belachelijk. Wat moeten mensen anders als ze een huis willen dan? Ze kunnen niks anders. Ze worden gedwongen om mee te doen. De enige andere optie is huren maar dan doe je indirect ook mee.

En by the way, het gaat helemaal niet om de schuldvraag, het gaat nu om hoe gaan we het veranderen.
Lieve Japie, we hebben het hier al eerder over gehad, nee mensen werden niet gedwongen om mee te doen en ook niet om consumptief te lenen, maar we deden het wel massaal met als gevolg een enorme schuldenberg.
Ik geef niemand de schuld, ik houd een spiegeltje voor.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_148276763
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 11:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld van je. Jij mag God op je blote knietjes danken dat jij precies in de juiste tijd een huis hebt gekocht. Pure mazzel dat je op de juiste tijd in bent gestapt. . Mensen die nu een huis willen kopen zitten met de gebakken peren door jouw generatie. Dus als je iemand de schuld wilt geven......
Nee dat zitten ze niet, toen ik kocht was de rente gedaald van 13 procent naar 8 voor 10 jaar vast,nu kun je kopen en voor 30 jaar! vastzetten op minder dan 4 procent.

Als we al de vinger moeten wijzen dan is dat wel naar het falende toezicht en de politiek die het toeliet dat banken zo onverantwoord veel leende aan de consument en zichzelf tot belachelijke proporties opbliezen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 3 januari 2015 @ 14:42:47 #237
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_148280243
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 01:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Niet iedereen is aangewezen op de vrije sector, de kinders om me heen heb ik toen aangeraden alvast een woningpas aan te vragen, ze hebben bijvoorbeeld ad hoc gewoond en of hadden redelijk snel een huurwoning.
Kopen heb ik hen toen juist afgeraden, mensen die sinds 2011 niet meer in aanmerking komen voor sociale huur zullen een afweging moeten maken, ga ik kopen of huur ik tijdelijk in de vrije sector.
Voor hen is de koopmarkt allerminst slecht te noemen nu, de prijzen zijn al een stuk gezakt, de lonen zijn omhoog gegaan en nog belangrijker, een hypotheek kun je nu voor de volledige looptijd tegen minder dan 4 procent rente afsluiten.
Met een annuïteitenhypotheek van ¤150000 komt dat volgens een berekening neer op een bruto maandlast van 738 euro.

Voorheen kwamen juist ook mensen met een hoger salaris mits zij een woningpas hadden natuurlijk gewoon voor 'sociale' huur in aanmerking, dan werd wel gekeken naar het inkomen natuurlijk en kon je reageren op woningen met een hogere huur of je betaalde meer voor dezelfde woning dan iemand met een lager inkomen, niemand was dus zonder alternatief.
Ik neem even jouw voorbeeld van de flat en ik maak gebruik van de rekentool waar jij naar linkt. Modaal inkomen is momenteel 33k (zie link hieronder voor bron), flat kun je kopen voor 100k tegen 4% rente voor een looptijd van 30 jaar. Bruto maandlasten zijn in dat geval ¤473.30 ofwel 17.2% van het bruto modaal inkomen. Dan de situatie in 1996. Stel je koopt dezelfde flat voor de toen gangbare prijs (32k) met het toen gangbare modale inkomen (22.5k) en tegen dezelfde voorwaarden (annuïteitenhypotheek, 30 jaar vaste rente). Dan kun je je afvragen wat de rentestand geweest zou moeten zijn om toen relatief dezelfde hypotheeklasten te hebben. Je bruto maandlasten zouden in dat geval ¤332.70 zijn, wat neerkomt op een rentestand van 12.4%. Echter, hogere rente --> hogere hypotheekrenteaftrek --> lagere nettolasten. Ik heb even zitten zoeken naar wat de rentestanden in 1996 waren, ik heb alleen de standen voor 5 en 10 jaar vaste rente kunnen vinden. In 1996 kwam dat ongeveer neer op 7.5%, de berekende rentestand van 12.4% voor 30 jaar lijkt dan niet heel gek. Conclusie: huizenmarkt is idd niet zo slecht op dit moment als ik had gedacht vergeleken met 1996.

http://modaal-inkomen.nl/modaal-inkomen
https://www.hypotheker.nl(...)rische-rentestanden/
quote:
Het hele scheefhuur verhaal uit 2010 is gewoon een politiek instrumentje geweest om de huren van zogenaamde scheefhuurders met 6,5 procent, maar vooral ook van jantje met een beneden modaal salaris of het minimum met 4 tot 4,5 procent per jaar te kunnen verhogen.
Kun je dit uitleggen?
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:03:02 #238
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148284517
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:18 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Lieve Japie, we hebben het hier al eerder over gehad, nee mensen werden niet gedwongen om mee te doen en ook niet om consumptief te lenen, maar we deden het wel massaal met als gevolg een enorme schuldenberg.
Ik geef niemand de schuld, ik houd een spiegeltje voor.
Prima maar jij snapt nog steeds niet hoe de vork werkelijk in de steel zit blijkbaar. Ga anders eens een keer een voorstelling kijken van de Verleiders. Of verdiep je er nog wat meer in. Jij noemt oorzaken op van de crisis wat niet de werkelijke dieperliggende oorzaak is. Dat is namelijk hoe het systeem in elkaar zit, niet de ninjaloans etc. Dat heeft allemaal mee geholpen, dat zeker, maar dat is niet de achterliggende oorzaak.
Feyenoord!
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:08:04 #239
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148284735
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 12:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Nee dat zitten ze niet, toen ik kocht was de rente gedaald van 13 procent naar 8 voor 10 jaar vast,nu kun je kopen en voor 30 jaar! vastzetten op minder dan 4 procent.

Als we al de vinger moeten wijzen dan is dat wel naar het falende toezicht en de politiek die het toeliet dat banken zo onverantwoord veel leende aan de consument en zichzelf tot belachelijke proporties opbliezen.
Als jij niet kan zien hoe enorm veel mazzel jij hebt gehad met de koop van je huis en de tijd waarin jij je huis hebt gekocht zijn we snel klaar. Dat is gewoon op een belachelijke manier iets ontkennen als dat dat eb en vloed bestaat.

Waarom denk je dat die rente zo laag staat? Het gaat erom hoe ongelofelijk veel jouw huis in waarde is gestegen in de jaren tot pak em beet 2007. De huizen prijzen zijn ongeveer met 400% gestegen de 20 jaar voorafgaand aan de crisis. Jij hebt dus een geluksvogel! Wees er blij mee. :Y
Feyenoord!
pi_148317316
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 14:42 schreef Terecht het volgende:
Kun je dit uitleggen?
Ik zal het proberen, we gaan even terug in de tijd.

quote:
33 duizend euro

Het ging om 609.000 van de 2,2 miljoen bewoonde corporatiewoningen. Sinds 2011 moet de inkomensgrens van 33 duizend euro van de Europese Commissie worden gehanteerd bij de toewijzing van vrijwel alle sociale huurwoningen.
Bron
Het percentage zogenaamde scheefhuurders was dus 27/28 procent.
Voordien was er een liberalisatiegrens, aan de hand van een puntensysteem werd de huurprijs van een woning bepaald.
huizen die onder de liberalisatiegrens bleven werden aangemerkt als sociale huurwoning, deze grens lag in 2009 volgens mij ergens op ¤650 kale huur.
Als je in die tijd zoekende was zag je bij de voorwaarden wat je minimaal moest of maximaal mocht verdienen om in aanmerking te komen voor een bepaalde huurwoning, zo werd er dus al geselecteerd naar inkomen.
Het hele scheefhuurdersverhaal vind ik persoonlijk dus nogal belachelijk, zeker als je kijkt naar de uiteindelijke uitvoering.

Huurverhoging;
Huishoudens met een inkomen tot ¤33.614 krijgen 4 procent verhoging
Huishoudens met een inkomen van ¤33.614 tot ¤43000 krijgen 4,5 procent verhoging
Huishoudens met een inkomen hoger dan ¤43000 krijgen 6,5 procent verhoging

We kunnen dus stellen dat de 'scheefhuurder' meer dan ¤43000 of meer per jaar verdient, zij krijgen maar liefst 2 of 2,5 procent meer huurverhoging.

Mensen die minder verdienen worden tegemoet gekomen en krijgen huurtoeslag.
Alleenstaanden met minder ¤21.900
Samenwonenden of gezinnen met minder dan ¤29.800
Wie daar net boven zit krijgt gewoon 4 of 4,5 procent verhoging en verdient teveel om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

Mijn conclusie is dus dat vooral mensen die niet 'scheefhuren' de dupe zijn, de werkelijke 'scheefhuurder' zal lachen om 2,5 procent extra verhoging, op een huur van ¤650 is dat ¤16,25, een lachertje voor wie ¤43000 of meer verdient.

De andere kant is dan weer dat mensen die meer verdienen dan ¤34000 zullen moeten kopen of huren in de vrije sector.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_148318171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:03 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Prima maar jij snapt nog steeds niet hoe de vork werkelijk in de steel zit blijkbaar. Ga anders eens een keer een voorstelling kijken van de Verleiders. Of verdiep je er nog wat meer in. Jij noemt oorzaken op van de crisis wat niet de werkelijke dieperliggende oorzaak is. Dat is namelijk hoe het systeem in elkaar zit, niet de ninjaloans etc. Dat heeft allemaal mee geholpen, dat zeker, maar dat is niet de achterliggende oorzaak.
Ik zie geen achterliggende oorzaak in het creëren van geld omdat het ook weer verdwijnt als het afgelost wordt, maar wanneer mensen niet (meer) in staat zijn aan hun aangegane financiële plichten te voldoen (lening aflossen) ontstaat er een probleem.

Dat wil naar mijn mening dan niet zeggen dat het systeem niet goed is, het zegt naar mijn mening dat mensen tegen zichzelf maar ook tegen misleidende financiële adviseurs en tussenpersonen beschermd moeten worden door goede regulering omtrent kredietverlening en financiële producten.

Nogmaals banken kunnen geen geld creëren zonder de consument.
Indien ik dat mis heb dan lees ik graag jou weerlegging daarover :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_148318837
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:08 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Als jij niet kan zien hoe enorm veel mazzel jij hebt gehad met de koop van je huis en de tijd waarin jij je huis hebt gekocht zijn we snel klaar. Dat is gewoon op een belachelijke manier iets ontkennen als dat dat eb en vloed bestaat.

Waarom denk je dat die rente zo laag staat? Het gaat erom hoe ongelofelijk veel jouw huis in waarde is gestegen in de jaren tot pak em beet 2007. De huizen prijzen zijn ongeveer met 400% gestegen de 20 jaar voorafgaand aan de crisis. Jij hebt dus een geluksvogel! Wees er blij mee. :Y
Dat zie ik wel, eindelijk viel het kwartje eens mijn kant op.
Denk niet dat het hosanna was, ik verdiende eigenlijk te weinig om dat flatje te kunnen kopen, als ongeschoolde heb je nu eenmaal geen hoog salaris, toch verleende de bank mij een hypotheek maar wel met extra rente vanwege mijn lage inkomen.
Het aanrechtblad was rot door vocht, de hele keuken was in slechte staat, het regende ineens in mijn woonkamer als mijn bovenburen gingen douchen en zie bolderbast maar eens te overtuigen om zijn badkamer even uit elkaar te halen omdat er waarschijnlijk een lek zit, het pleisterwerk kwam van de muren afzetten en de kozijnen waren door en door rot.
Ik heb er dus ook het nodige geld in moeten steken om er iets van te maken ;)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 5 januari 2015 @ 03:12:54 #243
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148345843
Even wat info over de BIS, de moeder van alle banken:

De macht van de BIS
Een vrij machtige bank dus. De BIS is een internationale organisatie die als doel heeft de samenwerking tussen de grote centrale banken te bevorderen. Deze centrale banken zijn de aandeelhouders van de BIS, terwijl op hetzelfde moment de BIS als bank voor de centrale banken fungeert. Deze bank is zelfs zo machtig dat het boven alle wetten staat! Heb je als overheid een probleem met deze jongens? Pech, je kunt er niks aan doen. Als we naar de statuten kijken, de regels tussen de Zwitserse overheid (waar deze bank gevestigd is) en de bank zelf, wordt duidelijk dat deze bankiers ver, heel ver boven ons en de politiek staan:

Agreement between the Swiss Federal Council and the Bank for International Settlements to determine the Bank’s legal status in Switzerland. The Swiss Federal Council of the one part, and The Bank for International Settlements of the other part. Having regard to the Convention of 20th January 1930 respecting the Bank for International Settlements, the Constituent Charter and Statutes of the Bank, and the Protocol of 30th July 1936 regarding the immunities of the Bank for International Settlements.

Een aantal regeltjes
Artikel 3.1: The buildings or parts of buildings and surrounding land which, whoever may be the owner thereof, are used for the purposes of the Bank shall be inviolable. No agent of the Swiss public authorities may enter therein without the express consent of the Bank.
Artikel 3.2: The archives of the Bank and, in general, all documents and any data media belonging to the Bank or in its possession, shall be inviolable at all times and in all places.
Artikel 3.3: The Bank shall exercise supervision of and police power over its premises.

Artikel 3 in het kort: niemand, maar dan ook niemand mag zomaar het terrein van de bank betreden (zelf de Zwitserse premier niet), alle documenten zijn onaantastbaar en op het terrein van de bank heeft zij zelfs de macht over de politie!

Artikel 4: Immunity from jurisdiction and execution.
The Bank shall enjoy immunity from jurisdiction: (a) to the extent that such immunity is formally waived in individual cases by the President, the General Manager of the Bank, or their duly authorised representatives.

Complete immuniteit dus!

Artikel 5 gaat over de communicatie.
artikel 5.2: The Bank shall have the right to use codes for its official communications. It shall also have the right to send and receive correspondence, including data media, by duly identified couriers or bags enjoying the same privileges and immunities as diplomatic couriers or bags.

Hier gelden dezelfde regels als voor diplomatieke documenten. We hebben het dus nog steeds over een bank, als u dat vergeten was

Artikel 7 Tax exemptions 1. The Bank, its assets, income and other property shall be exempt from direct Federal, cantonal and communal taxes. With regard to buildings, however, such exemption shall apply only to those owned by the Bank and occupied by its services, and to income deriving therefrom. The Bank shall not be subject to taxation on the rent it pays for premises rented by it and occupied by its services.

Uiteraard hoeft deze bank geen enkele vorm van belasting te betalen!

Artikel 9: Free disposal of funds and freedom to conduct operations. 1. The Bank may receive, hold, convert and transfer all funds, gold, currency, cash and other transferable securities, and dispose freely thereof, and generally carry out without any restriction all the operations permitted by its Statutes, both within Switzerland and in its relations with foreign countries.

Ze hebben de complete beschikking over hun middelen, zonder verantwoording af te leggen. Dus geen openheid over de hoeveelheid goud en andere reserves.

Artikel 12 gaat over de personen zelf die er werken of er besprekingen hebben. Op geen enkele wijze mogen ze aangehouden worden, ook al hebben ze een crimineel feit gepleegd. Totale immuniteit dus.

Kortom
- Diplomatieke immuniteit voor instituut en werknemers
- Geen belasting op transacties en salarissen
- Geen inzage aan regeringen voor wat betreft de activiteiten
- Geen enkele jurisdictie kan de BIS controleren

De BIS is een bank voor de centrale banken, met als aandeelhouders de centrale banken. Tevens heeft het een absolute macht over de monetaire unie en is het door niemand te controleren! Zeer machtig en onbekend.

https://biflatie.nl/artikelen/overig/de-geheimen-van-de-banken/
Feyenoord!
  maandag 5 januari 2015 @ 03:19:27 #244
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148345865
quote:
7s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:14 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik zie geen achterliggende oorzaak in het creëren van geld omdat het ook weer verdwijnt als het afgelost wordt, maar wanneer mensen niet (meer) in staat zijn aan hun aangegane financiële plichten te voldoen (lening aflossen) ontstaat er een probleem.

Dat wil naar mijn mening dan niet zeggen dat het systeem niet goed is, het zegt naar mijn mening dat mensen tegen zichzelf maar ook tegen misleidende financiële adviseurs en tussenpersonen beschermd moeten worden door goede regulering omtrent kredietverlening en financiële producten.

Nogmaals banken kunnen geen geld creëren zonder de consument.
Indien ik dat mis heb dan lees ik graag jou weerlegging daarover :)
Private banken kunnen geen geld creeeren zonder de consument, klopt. Maar dat maakt helemaal niks uit voor het feit dat de geldcreatie de achterliggende oorzaak is van de crisis. Als private banken nl niet zomaar geld uit het niets konden scheppen waren de huizenprijzen de 201 jaar voorafgaand aan de crisis ook niet met 400% gestegen, was er dus geen vastgoedbubbel ontstaan en hadden we ook geen financiele crisis gehad. Dat banken deze macht bezitten en alleen maar op korte termijn zo veel mogelijk winst willen maken en daardoor enorme risico's nemen is het grootste probleem. En daar ga je met toezicht en regelgeving weinig aan veranderen aangezien banken weten dat ze kunnen doen wat ze willen omdat ze "too big too fail" zijn. Crises zijn een vanzelfsprekendheid van het huidige financiele systeem.

En dat het geld weer verdwijnt als het ingelost is is een non-argument aangezien het wel tig decennia in de maatschappij is en geld wat door centrale banken gecreeerd wordt kan ook weer verdwijnen uit de economie.
Feyenoord!
pi_148350660
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 03:19 schreef Japie77 het volgende:
Private banken kunnen geen geld creeeren zonder de consument, klopt. Maar dat maakt helemaal niks uit voor het feit dat de geldcreatie de achterliggende oorzaak is van de crisis. Als private banken nl niet zomaar geld uit het niets konden scheppen waren de huizenprijzen de 201 jaar voorafgaand aan de crisis ook niet met 400% gestegen, was er dus geen vastgoedbubbel ontstaan en hadden we ook geen financiele crisis gehad.
Vandaar dan ook Reguleren zodat het op een verantwoorde manier gaat, krediet is het levensbloed van de economie maar het kan dus ook vergif zijn als er teveel gecreëerd wordt en banken zichzelf opblazen door een belachelijk hoge leverage.
Als ze dan door hun achterlijke fraude praktijken - omdat ze niet gereguleerd worden - ineens stoppen met uitlenen en elkaar niet meer vertrouwen is de crisis geboren.
Wat ze bewezen hebben is dat ze niet zonder regels en overzicht kunnen, niet in staat de verantwoording te dragen die op hen rust, het antwoord daarop is dus degelijk toezicht en het reguleren van de kredietverlening.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 5 januari 2015 @ 13:40:31 #246
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_148353872
quote:
7s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:01 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Vandaar dan ook Reguleren zodat het op een verantwoorde manier gaat, krediet is het levensbloed van de economie maar het kan dus ook vergif zijn als er teveel gecreëerd wordt en banken zichzelf opblazen door een belachelijk hoge leverage.
Als ze dan door hun achterlijke fraude praktijken - omdat ze niet gereguleerd worden - ineens stoppen met uitlenen en elkaar niet meer vertrouwen is de crisis geboren.
Wat ze bewezen hebben is dat ze niet zonder regels en overzicht kunnen, niet in staat de verantwoording te dragen die op hen rust, het antwoord daarop is dus degelijk toezicht en het reguleren van de kredietverlening.
Heb je het stukje over de BIS (bovenstaand) gelezen? Denk je echt serieus dat we met wat meer regels die macht in kunnen tomen? Ze staan boven alle wetten....
Feyenoord!
pi_148370461
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:40 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Heb je het stukje over de BIS (bovenstaand) gelezen? Denk je echt serieus dat we met wat meer regels die macht in kunnen tomen? Ze staan boven alle wetten....
Ik heb het stukje gelezen, ben ook nog even op de site zelf geweest om een indruk te krijgen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_149009784
Wij van WC-eend..

ABN Amro adviseert ABN Amro voor begeleiden eigen beursgang
Een bedrijf dat naar de beurs gaat, wordt standaard begeleid door een zakenbank. Dat geldt dus ook voor ABN Amro, waarvan inmiddels vaststaat dat het binnen afzienbare tijd zijn beursnotering terugkrijgt. Het profiel (geen betrokkenheid bij schandalen, fraude en schikkingen, goede trackrecord hebben bij het plaatsen van aandelen van banken en verzekeraars, analisten die het aandeel goed kunnen 'volgen', moet ABN Amro goed kennen en 'ze moeten toch ook vooral goed weten wat er in Nederland speelt') sloot vooral Amerikaanse partijen uit. Wat we ons niet realiseerden is dat de omschrijving eigenlijk maar één correct antwoord heeft: ABN Amro zelf. Volgens NRC Handelsblad heeft de bank dan ook aan het ministerie geadviseerd om zelf een van de beschikbare rollen op zich te nemen. 'Zelf betrokken zijn is voor ABN Amro een manier om ook wat te verdienen aan de dure beursgang', schrijft de krant. We nemen aan dat dit als eufemisme bedoeld is. Als het tegenwoordig al als geld verdienen geldt wanneer je zelf een deel van het werk doet, dan kennen wij er nog wel eentje: ga gewoon niet naar de beurs dit jaar en de bank kan met de uitgespaarde miljoenen goede sier maken bij zijn eigenaars (dat bent u). Los van het feit dat het wellicht gezonder is als een precair gebeuren als een beursgang wordt begeleid door mensen die een gezonde afstand tot het onderwerp hebben.

http://daskapital.nl/2015/01/abn_amro_wil_zichzelf_naar_de.html
  Moderator zondag 25 januari 2015 @ 18:16:27 #249
249559 crew  Lavenderr
pi_149047836
Breek. Bitcoins zijn stabiel!
Wie had dat gedachtTegenwoordig is het nieuws als de bitcoin eens niet als een losgeslagen stier door een assenstelsel rent. 's Werelds meest volatiele munt hield zich de afgelopen dagen.. relatief rustig. Kabbelt een beetje rond de 210, 220 euro. Is zelfs heel langzaam aan het stijgen. Woensdag 210 euro, vandaag 218. En waarom? Niemand weet het. Al kan dit positieve artikel in The Wall Street Journal er natuurlijk voor hebben gezorgd dat we niet op topsnelheid richting de x-as crashen. De krant van financieel niet-Nederland noemt de cryptomunt 'een van de krachtigste innovaties in finance in de laatste vijfhonderd jaar'. Het grote voordeel? Als een decentraal systeem als de bitcoin goed wordt geimplementeerd in onze samenleving, kan dat ' triljoenen' aan transactiekosten schelen. Bittcoingekkies zijn alvast enthousiast - maar voorlopig is het nog lang niet zo ver en lijkt het momentum van de bitcoin een beetje weg. Nu de lucht die sinds eind 2013 in de munt was gepompt er grotendeels uit is, kunnen we eens gaan kijken of het nog wat kan worden met dat digitale speelmuntje.

http://daskapital.nl/2015/01/bitcoin_stabiel.html
  zondag 25 januari 2015 @ 21:03:44 #250
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_149054580
Een wereldregering is niet langer een complot, maar een feit. Althans, dat stelt Janne Kipp, auteur van het geruchtmakende boek ‘BIS – De Torenbouw te Basel’. Tegenover het gerenommeerde economische en beleggingsmagazine Smart Investor legde Kipp uit dat de BIS (Bank of International Settlements) de facto alle centrale banken, waaronder de Fed en de ECB, bevelen geeft, en zelf door niemand wordt gecontroleerd. Regeringen en parlementen hebben geen enkele grip op de BIS, die daardoor reeds functioneert als een financiële wereldregering.

Europese superstaat in 2016

Achter de schermen is ECB-president Mario Draghi druk bezig de bank te positioneren als een boven iedereen staande Centrale Bank, die tegelijkertijd als overkoepelende planningscommissie zal functioneren. Stap voor stap wordt de ECB een ‘staat binnen een staat’. De nationale regeringen kijken enkel toe en doen niets, omdat ze hopen dat de ECB met een magische oplossing komt voor de enorme en almaar groeiende Europese schuldenberg.

http://jdreport.com/bis-b(...)-superstaat-in-2016/

De Toren van BASEL:

If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:19:21 #251
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149057601
Grieken haalden miljarden van spaarrekening'

In de twee maanden voor de Griekse verkiezingen hebben spaarders in het land in totaal meer dan 10 miljard euro van hun spaarrekeningen gehaald. Ze vrezen dat hun geld niet veilig is bij een overwinning van anti-bezuinigingspartij Syriza. Dat schreef de Britse krant Sunday Times.

Volgens de krant is de mate waarin rekeningen werden leeggehaald deze maand flink toegenomen. Zo ging het in december om slechts 3 miljard euro en in januari tot dusver om ruim 7 miljard euro.

Een Griekse bankadviseur wist te melden dat de Europese Centrale Bank de vier grootste Griekse banken heeft opgedragen elke avond een statusrapportage af te geven.

http://www.msn.com/nl-nl/(...)ap6?ocid=mailsignout
Feyenoord!
pi_149151403
Er lijkt veel stoere reclame en promotie van belegging over de laatste paar jaren.Iets te maken met de lage spaarrentes.Wat is er aan de hand? Stock market crash just when they've squeezed some more cash out of people?
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Moderator woensdag 28 januari 2015 @ 21:42:48 #253
45833 crew  Fogel
pi_149153079
De laatste paar jaren? Ik zag die reclames al toen ik nog in Nederland woonde en toen begonnen de jaartallen nog met 19 :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_149156757
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:19 schreef Japie77 het volgende:
Grieken haalden miljarden van spaarrekening'

In de twee maanden voor de Griekse verkiezingen hebben spaarders in het land in totaal meer dan 10 miljard euro van hun spaarrekeningen gehaald. Ze vrezen dat hun geld niet veilig is bij een overwinning van anti-bezuinigingspartij Syriza. Dat schreef de Britse krant Sunday Times.

Volgens de krant is de mate waarin rekeningen werden leeggehaald deze maand flink toegenomen. Zo ging het in december om slechts 3 miljard euro en in januari tot dusver om ruim 7 miljard euro.

Een Griekse bankadviseur wist te melden dat de Europese Centrale Bank de vier grootste Griekse banken heeft opgedragen elke avond een statusrapportage af te geven.

http://www.msn.com/nl-nl/(...)ap6?ocid=mailsignout
Ik begrijp die Grieken wel. Die hebben er geen trek in dat hun spaarrekeningen geconfisceerd worden.
  donderdag 29 januari 2015 @ 00:01:13 #255
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149158971
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 23:09 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik begrijp die Grieken wel. Die hebben er geen trek in dat hun spaarrekeningen geconfisceerd worden.
Tuurlijk. Ik ook. Ben wel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen. Zeker ook als je dat topic bekijkt van die forecaster. Die zegt dat er in okt dit jaar weer een enorme crisis aankomt. Er gebeurt in ieder geval genoeg. Eerst Zwitserland uit de euro gestapt (door de munt lost te koppelen). Daarna die miljarden die in de economie gepompt gaan worden de komende tijd. (echt zieke beslissing trouwens, word alles nog duurder). En nu Griekenland. Ze hebben al gezegd dat ze de bezuinigen terug gaan draaien. Dus ben benieuwd hoe de EU hierop gaat reageren. Interesting Times.
Feyenoord!
  donderdag 29 januari 2015 @ 00:41:05 #256
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149159939
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 00:01 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Daarna die miljarden die in de economie gepompt gaan worden de komende tijd. (echt zieke beslissing trouwens, word alles nog duurder).
Waarom zou alles duurder worden? Volgens mij is de heersende consensus dat kwantitatieve versoepeling (QE) nauwelijks inflatoire effecten heeft vanwege de lage rentestand. Voorbeelden zijn de VS waar de monetaire basis verdrievoudigd is en de inflatie een paar procent bedraagt en Zwitserland waar de monetaire basis via QE acht(!) keer over de kop is gegaan terwijl de inflatie zo goed als vlak is gebleven.
  donderdag 29 januari 2015 @ 02:30:36 #257
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149160975
quote:
5s.gif Op donderdag 29 januari 2015 00:41 schreef Terecht het volgende:

[..]

Waarom zou alles duurder worden? Volgens mij is de heersende consensus dat kwantitatieve versoepeling (QE) nauwelijks inflatoire effecten heeft vanwege de lage rentestand. Voorbeelden zijn de VS waar de monetaire basis verdrievoudigd is en de inflatie een paar procent bedraagt en Zwitserland waar de monetaire basis via QE acht(!) keer over de kop is gegaan terwijl de inflatie zo goed als vlak is gebleven.
Lees dit artikel maar eens. Als je elke maand miljarden nieuw geld de economie in pompt kan je toch verwachten dat de prijzen behoorlijk gaan stijgen, lijkt mij.

https://jalta.nl/economie(...)6Hyg1KvJC3Hrds9TYcfw
Feyenoord!
  donderdag 29 januari 2015 @ 13:27:46 #258
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149168676
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 02:30 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Lees dit artikel maar eens. Als je elke maand miljarden nieuw geld de economie in pompt kan je toch verwachten dat de prijzen behoorlijk gaan stijgen, lijkt mij.

https://jalta.nl/economie(...)6Hyg1KvJC3Hrds9TYcfw
Misschien mis ik iets, maar dat artikel gaat volgens mij niet echt in op jouw of mijn claim. Punt is dat in normale omstandigheden miljarden nieuw geld in de economie pompen inflatoire effecten heeft. Echter, we leven momenteel niet in normale omstandigheden. Doordat de rentestand zo laag is, wat een reflectie is van het gegeven dat er een heleboel geld opgepot wordt en niet aangewend wordt voor investeringen, heeft het injecteren van een biljoen euro in de Europese economie veel minder grote effecten dan het in normale omstandigheden gehad zou hebben.

Bewijs daarvoor is de VS en Zwitserland. De Zwitserse nationale bank heeft de monetaire basis sinds het begin van de kredietcrisis met 800% laten groeien, terwijl de prijzen nauwelijks gestegen zijn. Sterker nog, nu de frank is ontkoppeld van de euro, is de frank in één klap een stuk meer waard geworden! Dit ondanks dat de Zwitserse nationale bank in een paar jaar tijd haar geldbalans 8 keer zo groot heeft gemaakt. Conventionele theorie zou juist voorspellen dat de Zwitserse frank een stuk minder waard zou moeten zijn. De hoeveelheid Zwitserse franks in omloop is door de Zwitserse nationale bank immers verachtvoudigd, door geld te scheppen uit het niets.
  donderdag 29 januari 2015 @ 23:14:50 #259
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149194396
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 13:27 schreef Terecht het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar dat artikel gaat volgens mij niet echt in op jouw of mijn claim. Punt is dat in normale omstandigheden miljarden nieuw geld in de economie pompen inflatoire effecten heeft. Echter, we leven momenteel niet in normale omstandigheden. Doordat de rentestand zo laag is, wat een reflectie is van het gegeven dat er een heleboel geld opgepot wordt en niet aangewend wordt voor investeringen, heeft het injecteren van een biljoen euro in de Europese economie veel minder grote effecten dan het in normale omstandigheden gehad zou hebben.

Bewijs daarvoor is de VS en Zwitserland. De Zwitserse nationale bank heeft de monetaire basis sinds het begin van de kredietcrisis met 800% laten groeien, terwijl de prijzen nauwelijks gestegen zijn. Sterker nog, nu de frank is ontkoppeld van de euro, is de frank in één klap een stuk meer waard geworden! Dit ondanks dat de Zwitserse nationale bank in een paar jaar tijd haar geldbalans 8 keer zo groot heeft gemaakt. Conventionele theorie zou juist voorspellen dat de Zwitserse frank een stuk minder waard zou moeten zijn. De hoeveelheid Zwitserse franks in omloop is door de Zwitserse nationale bank immers verachtvoudigd, door geld te scheppen uit het niets.
Toch wel hoor:

Alle andere Westerse centrale banken proberen juist, toegejuicht door bijna alle economen, politici, beleidsmakers en de media, hun munten zo waardeloos mogelijk te maken en de inflatie op te voeren omdat dat verstandig beleid zou zijn.

De reden dat er in Europa en Zwisterland nog geen hyperinflatie is geweest is omdat de banken op hun geld blijven zitten omdat ze meer buffers willen hebben omdat ze bang zijn omdat het slecht gaat met de economie. Dus als er nu nog meer geld naar de banken zal gaan en er wel meer uitgeleend zal gaan worden door banken heb je natuurlijk vanzelf meer kans op inflatie.
Feyenoord!
pi_149196409
Waarom zou er hyperinflatie zijn geweest? Er is echt totaal geen reden om dat aan te nemen.
Het is een misvatting dat de banken geen krediet verlenen omdat ze dit niet zouden willen. Er is weinig vraag naar kredietverlening wegens overcapaciteit, en daarnaast zijn de kapitaalvereisten strenger geworden sinds de crisis.

Verschillende banken hebben daarom (zoals te verwachten) al aangegeven helemaal geen staatsobligaties te gaan verkopen aan de ECB, er gaat dan dus ook geen 'meer geld naar de banken'. Mochten ze wel cash binnenkrijgen dan stallen ze dat direct tegen negatieve rente bij de ECB.

Terecht heeft gelijk dat de inflatie door QE (bijna) niet zal verhogen. Het enige te verwachten gevolg is inderdaad devaluatie van de Euro, met de hoop dat dit enige groei zal veroorzaken (onwaarschijnlijk).
  vrijdag 30 januari 2015 @ 00:10:26 #261
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149197186
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 23:51 schreef Chrysippus het volgende:
Waarom zou er hyperinflatie zijn geweest? Er is echt totaal geen reden om dat aan te nemen.
Het is een misvatting dat de banken geen krediet verlenen omdat ze dit niet zouden willen. Er is weinig vraag naar kredietverlening wegens overcapaciteit, en daarnaast zijn de kapitaalvereisten strenger geworden sinds de crisis.

Verschillende banken hebben daarom (zoals te verwachten) al aangegeven helemaal geen staatsobligaties te gaan verkopen aan de ECB, er gaat dan dus ook geen 'meer geld naar de banken'. Mochten ze wel cash binnenkrijgen dan stallen ze dat direct tegen negatieve rente bij de ECB.

Terecht heeft gelijk dat de inflatie door QE (bijna) niet zal verhogen. Het enige te verwachten gevolg is inderdaad devaluatie van de Euro, met de hoop dat dit enige groei zal veroorzaken (onwaarschijnlijk).
Als er niks zal veranderen wat heeft de maatregel dan voor zin? Die miljarden die ze in de economie willen pompen?

Dat banken geen geld uit durven lenen op dit moment is een feit. Vraag het aan elke econoom.
Feyenoord!
pi_149197949
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 00:10 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Als er niks zal veranderen wat heeft de maatregel dan voor zin? Die miljarden die ze in de economie willen pompen?

Dat banken geen geld uit durven lenen op dit moment is een feit. Vraag het aan elke econoom.
QE heeft inderdaad weinig zin, dat geeft de ECB tussen de regels door zelf ook aan, net als het gros van de analisten. De denkbare beweegredenen van de ECB zijn:
1) devaluatie van de Euro, in de hoop een klein beetje groei aan te wakkeren,
2) ze hebben geen andere middelen meer tot hun beschikking (renteverlaging zit er niet in), en niets doen tast hun geloofwaardigheid aan, zeker aangezien ze dit middel continu als stok achter de deur hielden,
3) ondersteuning van overheden (lage rente).

Het is niet zo dat banken geen geld uit durven lenen, verre van. Zoals ik al zei: er is ruim voldoende liquiditeit, maar er is geen tot weinig vraag naar krediet vanuit kredietwaardige partijen (zie ook bijvoorbeeld de TLTRO's). Daarnaast spelen de nieuwe kapitaalvereisten. Daarom zal QE op dit vlak ook niets veranderen, zelfs als er staatsobligaties worden verkocht gaat dat geld direct terug naar de ECB op een deposito.
Als je het daadwerkelijk aan een econoom had gevraagd was dat hoogstwaarschijnlijk ook het antwoord geweest.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 01:24:28 #263
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149198588
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 00:34 schreef Chrysippus het volgende:

[..]

QE heeft inderdaad weinig zin, dat geeft de ECB tussen de regels door zelf ook aan, net als het gros van de analisten. De denkbare beweegredenen van de ECB zijn:
1) devaluatie van de Euro, in de hoop een klein beetje groei aan te wakkeren,
2) ze hebben geen andere middelen meer tot hun beschikking (renteverlaging zit er niet in), en niets doen tast hun geloofwaardigheid aan, zeker aangezien ze dit middel continu als stok achter de deur hielden,
3) ondersteuning van overheden (lage rente).

Het is niet zo dat banken geen geld uit durven lenen, verre van. Zoals ik al zei: er is ruim voldoende liquiditeit, maar er is geen tot weinig vraag naar krediet vanuit kredietwaardige partijen (zie ook bijvoorbeeld de TLTRO's). Daarnaast spelen de nieuwe kapitaalvereisten. Daarom zal QE op dit vlak ook niets veranderen, zelfs als er staatsobligaties worden verkocht gaat dat geld direct terug naar de ECB op een deposito.
Als je het daadwerkelijk aan een econoom had gevraagd was dat hoogstwaarschijnlijk ook het antwoord geweest.
Waarom doen ze het dan in godsnaam? Als ze denken dat het toch geen effect zal hebben? Laten ze dan eens wat ander proberen. Laat eens wat banken failliet gaan. Hervorm het financiele stelsel. Maar nee dat willen ze niet omdat dat ten koste gaat van hunzelf en de vriendjes.

En ik moet geloven dat er nu dus opeens veel minder vraag is naar krediet? Dus het zijn de burgers die niet durven lenen? Echt sorry hoor maar dat is gewoon niet waar. Je hoort tig verhalen van mensen die wel willen lenen maar omdat de banken nu veel hogere eisen stellen aan mensen, geen geld kunnen lenen. Dat is gewoon pure propaganda.
Feyenoord!
  Moderator vrijdag 30 januari 2015 @ 09:22:10 #264
45833 crew  Fogel
pi_149201024
Hervorm het financiele stelsel zeg je, maar hoe zou zo'n hervorming eruit moeten zien?
De situatie die er nu is is misschien niet perfect, maar bestaat er wel een perfecte situatie?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  † In Memoriam † vrijdag 30 januari 2015 @ 09:48:54 #265
231686 budvar
budvar
pi_149201526
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:22 schreef Fogel het volgende:
Hervorm het financiele stelsel zeg je, maar hoe zou zo'n hervorming eruit moeten zien?
De situatie die er nu is is misschien niet perfect, maar bestaat er wel een perfecte situatie?
Laten we maar eens beginnen met rentevrij geld.

http://www.nieuwgeld.eu/artikelen/34-rente-vrij-geld

Maar goed tot nu is elke Amerikaanse president die dat wou invoeren geheel toevallig doodgeschoten(Lincoln,Kennedy) dus dat moet je misschien niet hardop zeggen.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_149201733
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:48 schreef budvar het volgende:

[..]

Laten we maar eens beginnen met rentevrij geld.

http://www.nieuwgeld.eu/artikelen/34-rente-vrij-geld

Maar goed tot nu is elke Amerikaanse president die dat wou invoeren geheel toevallig doodgeschoten(Lincoln,Kennedy) dus dat moet je misschien niet hardop zeggen.
Die twee worden altijd als de beste presidenten ooit gezien. Terwijl ze hun hoofdpunten nooit hebben kunnen bereiken.
Gino ♥
  † In Memoriam † vrijdag 30 januari 2015 @ 10:06:39 #267
231686 budvar
budvar
pi_149201902
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:59 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Die twee worden altijd als de beste presidenten ooit gezien. Terwijl ze hun hoofdpunten nooit hebben kunnen bereiken.
Is ook lastig als je dood wordt geschoten natuurlijk :P
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  Moderator vrijdag 30 januari 2015 @ 10:23:47 #268
45833 crew  Fogel
pi_149202328
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 09:48 schreef budvar het volgende:

[..]

Laten we maar eens beginnen met rentevrij geld.

http://www.nieuwgeld.eu/artikelen/34-rente-vrij-geld

Maar goed tot nu is elke Amerikaanse president die dat wou invoeren geheel toevallig doodgeschoten(Lincoln,Kennedy) dus dat moet je misschien niet hardop zeggen.
Ik ben geen Amerikaanse president, dus dat zit wel goed ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  † In Memoriam † vrijdag 30 januari 2015 @ 10:33:07 #269
231686 budvar
budvar
pi_149202528
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:23 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ben geen Amerikaanse president, dus dat zit wel goed ;)
Oh toch niet? :P Maar goed dit zou wel een goede stap zijn naar een eerlijker systeem, maar dat zullen de Rothschild's nooit toestaan waarschijnlijk.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_149205535
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 01:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Waarom doen ze het dan in godsnaam? Als ze denken dat het toch geen effect zal hebben? Laten ze dan eens wat ander proberen.
Ik heb in mijn vorige post al aangegeven waarom, en dat de ECB verder geen middelen tot zijn beschikking heeft, dus iets anders zit er niet in.

quote:
Laat eens wat banken failliet gaan.
QE heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets te maken met het wel of niet failliet laten gaan van banken. Het gaat prima met de banken, mét of zonder QE. Het idee achter de QE is juist het bevorderen van economische groei en lichte inflatie (dit laatste is immers het mandaat van de ECB).

quote:
Hervorm het financiele stelsel. Maar nee dat willen ze niet omdat dat ten koste gaat van hunzelf en de vriendjes.
Hervorming dient vanuit de politiek te gebeuren, de ECB hoort zich niet met monetaire of fiscale politiek bezig te houden. Je moet dus bij de politici zijn.

quote:
En ik moet geloven dat er nu dus opeens veel minder vraag is naar krediet? Dus het zijn de burgers die niet durven lenen? Echt sorry hoor maar dat is gewoon niet waar. Je hoort tig verhalen van mensen die wel willen lenen maar omdat de banken nu veel hogere eisen stellen aan mensen, geen geld kunnen lenen.
Je hoeft het niet zomaar te geloven, de cijfers spreken voor zich, zie ook hier en de beantwoording van de kamervragen hierover op 17 september (DGBI-O / 14149107). Je hoort vooral de verhalen die je wilt horen. Overigens zijn hypotheken maar een heel klein gedeelte van het geheel. Daarnaast zijn de nieuwe eisen aan hypotheekgevers een logisch gevolg van de eerdere huizenbubbel. Het is wel een goed idee om herhaling te voorkomen vind je niet? Dit nog los van het feit dat er niet bepaald een jubelstemming heerst op de huizenmarkt.

quote:
Dat is gewoon pure propaganda.
Pot, ketel. Probeer het eens zonder ad hominem.
  zondag 1 februari 2015 @ 20:54:27 #271
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149276520
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:20 schreef Chrysippus het volgende:

[..]

Ik heb in mijn vorige post al aangegeven waarom, en dat de ECB verder geen middelen tot zijn beschikking heeft, dus iets anders zit er niet in.

[..]

QE heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets te maken met het wel of niet failliet laten gaan van banken. Het gaat prima met de banken, mét of zonder QE. Het idee achter de QE is juist het bevorderen van economische groei en lichte inflatie (dit laatste is immers het mandaat van de ECB).

[..]

Hervorming dient vanuit de politiek te gebeuren, de ECB hoort zich niet met monetaire of fiscale politiek bezig te houden. Je moet dus bij de politici zijn.

[..]

Je hoeft het niet zomaar te geloven, de cijfers spreken voor zich, zie ook hier en de beantwoording van de kamervragen hierover op 17 september (DGBI-O / 14149107). Je hoort vooral de verhalen die je wilt horen. Overigens zijn hypotheken maar een heel klein gedeelte van het geheel. Daarnaast zijn de nieuwe eisen aan hypotheekgevers een logisch gevolg van de eerdere huizenbubbel. Het is wel een goed idee om herhaling te voorkomen vind je niet? Dit nog los van het feit dat er niet bepaald een jubelstemming heerst op de huizenmarkt.

[..]

Pot, ketel. Probeer het eens zonder ad hominem.
Je hoeft mij niet uit te leggen dat QE niets met het wel of niet failliet laten gaan van banken te maken heeft. Misschien mijn post nog eens doorlezen aangezien ik die 2 helemaal niet link.

Je stelt dat hervorming niet vanuit de ECB moet komen. Dat klopt. Alleen is de situatie nu zo uit de hang gegroeid dat de ECB gewoon doet wat het wil en verder totaal geen rekening meer houdt met de politiek. En dat kunnen ze omdat alles en iedereen toch afhankelijk is van banken.

Waarom link je trouwens naar twee sites die je claim niet ondersteunen? Die links van jou bewijzen alleen dat banken geen extra geld willen lenen bij de ECB. Niet dat er minder krediet word gevraag door burgers of bedrijven. Dat banken geen extra geld willen lennen bij de ECB komt omdat ze bang zijn om uit te lenen als een economie slecht draait en omdat ze de buffers moeten verhogen en dus minder hebben om uit te lenen.

De nieuwe eisen aan banken zijn peanuts wat betreft de maatregelen die er moeten gebeuren maar het is beter dan niks. De huizenprijzen zijn nog steeds zwaar overrated, aangezien ze in de 20 jaar voor de crisis met 400 procent zijn gestegen.
Feyenoord!
pi_149279258
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 20:54 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Je hoeft mij niet uit te leggen dat QE niets met het wel of niet failliet laten gaan van banken te maken heeft. Misschien mijn post nog eens doorlezen aangezien ik die 2 helemaal niet link.
Je geeft het één als alternatief voor het ander ('laten ze dan eens wat anders proberen'). Maar dan zijn we het er dus over eens dat dat hier niets mee te maken heeft.

quote:
Je stelt dat hervorming niet vanuit de ECB moet komen. Dat klopt. Alleen is de situatie nu zo uit de hang gegroeid dat de ECB gewoon doet wat het wil en verder totaal geen rekening meer houdt met de politiek. En dat kunnen ze omdat alles en iedereen toch afhankelijk is van banken.
Moeilijk te zeggen. Mijns inziens laat de ECB zich juist teveel leiden door de politiek. Zoals ik al aangaf is QE voor bijna niemand gunstig behalve de overheden. Niet voor niets wist Hollande al ruim voor de bekendmaking van QE door de ECB te melden dat die er zou komen, een vrij duidelijke aanwijzing dat de ECB zich laat sturen vanuit de politiek. Erg zorgwekkend.

quote:
Waarom link je trouwens naar twee sites die je claim niet ondersteunen? Die links van jou bewijzen alleen dat banken geen extra geld willen lenen bij de ECB. Niet dat er minder krediet word gevraag door burgers of bedrijven. Dat banken geen extra geld willen lennen bij de ECB komt omdat ze bang zijn om uit te lenen als een economie slecht draait en omdat ze de buffers moeten verhogen en dus minder hebben om uit te lenen.
De banken zijn niet happig op meedoen aan de TLTRO's omdat ze al voldoende eigen middelen beschikken om te voldoen aan de vraag naar krediet, daarom zijn die links bijzonder relevant. Als er meer vraag naar krediet was dan uit eigen middelen kon worden gefinancieerd zouden de banken echt geen probleem hebben om het gratis geld van de ECB aan te pakken.
Overigens staat in de derde bron die ik gaf ook gewoon letterlijk dat de vraag naar krediet vanuit het mkb laag is, voor het geval je het causale verband tussen de vraag naar LTRO's en vraag naar krediet niet wilt aannemen.
Je laatste punt is correct en benoemde ik ook al in mijn posts. Jij gooide het alleen op 'durven' en 'willen'.

De volgende grafiek zegt ook vrij veel trouwens (de vraag van grote ondernemingen neemt toe ivm fusies en overnames, maar is nog steeds relatief laag):



quote:
De nieuwe eisen aan banken zijn peanuts wat betreft de maatregelen die er moeten gebeuren maar het is beter dan niks. De huizenprijzen zijn nog steeds zwaar overrated, aangezien ze in de 20 jaar voor de crisis met 400 procent zijn gestegen.
Dan begrijp je dus waarom hypotheken niet een erg goed voorbeeld zijn in dit verhaal (of juist wel, afhankelijk van het standpunt dat je inneemt).
  Moderator maandag 2 februari 2015 @ 13:25:46 #273
249559 crew  Lavenderr
pi_149295083
Rabobank dreigt: Hypotheek fors duurder
Bert Bruggink CFO van Rabobank, voorspelt dat de hypotheekrente in de komende jaren - relatief - zal gaan stijgen. Dat komt omdat het, door strengere kapitaaleisen voor banken, minder aantrekkelijk wordt voor banken om de hypotheken op de eigen balans te houden. Daardoor zullen banken een gedeelte van hun hypotheekportefeuille gaan verkopen aan andere partijen. Die zullen - net als de bank zelf - ook willen verdienen aan hun dienstverlening, wat als gevolg heeft dat de marges omhoog moeten en de klant dus relatief duurder uit is. De vraag is of dat in de praktijk ook zo zal uitwerken. Er zijn meer factoren die de prijs van hypotheken bepalen dan alleen de kapitaaleisen. Zoals bijvoorbeeld de concurrentie op de hypotheekmarkt, die best veel groter kan. En anders is er voorlopig nog het QE-programma dat mogelijk een gunstige uitwerking voor de hypotheekrente kan hebben, omdat beleggers op zoek gaan naar betere rendementen. Kortom: het lijkt ons een voorbarige uitspraak. Maar de knuppel is in het hoenderhok en dus de komende dagen zullen we overspoeld worden met opiniestukken. Altijd leuk

http://daskapital.nl/2015/02/rabobank_dreigt_hypotheek_fors.html
  Moderator maandag 9 februari 2015 @ 10:44:04 #274
249559 crew  Lavenderr
pi_149501815
Tienduizenden Zwitserse bankrekeningen liggen op straat
Smullen!De gegevens over Zwitserse bankrekeningen, in 2008 gestolen door voormalig bankmedewerker Hervé Falciani, zijn in handen gekomen van Le Monde en via die krant in een consortium van mediaorganisaties (in Nederland: Trouw) en die hebben de zaken doorgespit. Het gaat om 30.000 rekeningen bij de Zwitserse tak van HSBC, één van de grootste banken ter wereld, waar tussen 2005 en 2007 zo'n $120 miljard op stond geparkeerd. Niet illegaal, maar wie aan Zwitserland denkt moet automatisch toch ook aan het bankgeheim en belastingontduiking denken. Volgens Trouw gaat het om 100 'Nederlandse' rekeningen en een totaalbedrag van $4,6 miljard. Het leeuwendeel daarvan bestaat uit Nederlandse bedrijven die zijn opgericht door buitenlanders en waarvan overigens ook niet is gezegd dat die allemaal de belasting hebben ontdoken. Volgens Trouw heeft de Nederlandse fiscus, die de data in 2010 in handen kreeg, inmiddels voor ¤2 miljoen aan naheffingen opgelegd. Dit alles laat maar weer eens zien hoe laag de standaarden lagen bij bankiers (maar ook: advocaten, notarissen en accountants). Zo liet HSBC klanten grote sommen cash opnemen zonder ingewikkelde vragen te stellen, werden er actief strategieën gemarket om belasting te ontwijken, konden criminelen zonder veel gedoe rekeningen openen etcetera. Niet schokkend, wel goed om af en toe eens aan herinnerd te worden.

http://daskapital.nl/2015/02/swissleaks.html
  maandag 9 februari 2015 @ 11:19:29 #275
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149502614
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 10:44 schreef Lavenderr het volgende:
Tienduizenden Zwitserse bankrekeningen liggen op straat
Smullen!De gegevens over Zwitserse bankrekeningen, in 2008 gestolen door voormalig bankmedewerker Hervé Falciani, zijn in handen gekomen van Le Monde en via die krant in een consortium van mediaorganisaties (in Nederland: Trouw) en die hebben de zaken doorgespit. Het gaat om 30.000 rekeningen bij de Zwitserse tak van HSBC, één van de grootste banken ter wereld, waar tussen 2005 en 2007 zo'n $120 miljard op stond geparkeerd. Niet illegaal, maar wie aan Zwitserland denkt moet automatisch toch ook aan het bankgeheim en belastingontduiking denken. Volgens Trouw gaat het om 100 'Nederlandse' rekeningen en een totaalbedrag van $4,6 miljard. Het leeuwendeel daarvan bestaat uit Nederlandse bedrijven die zijn opgericht door buitenlanders en waarvan overigens ook niet is gezegd dat die allemaal de belasting hebben ontdoken. Volgens Trouw heeft de Nederlandse fiscus, die de data in 2010 in handen kreeg, inmiddels voor ¤2 miljoen aan naheffingen opgelegd. Dit alles laat maar weer eens zien hoe laag de standaarden lagen bij bankiers (maar ook: advocaten, notarissen en accountants). Zo liet HSBC klanten grote sommen cash opnemen zonder ingewikkelde vragen te stellen, werden er actief strategieën gemarket om belasting te ontwijken, konden criminelen zonder veel gedoe rekeningen openen etcetera. Niet schokkend, wel goed om af en toe eens aan herinnerd te worden.

http://daskapital.nl/2015/02/swissleaks.html
HSBC, waar ken ik die naam toch van?
quote:
Outrageous HSBC Settlement Proves the Drug War is a Joke

Breuer this week signed off on a settlement deal with the British banking giant HSBC that is the ultimate insult to every ordinary person who's ever had his life altered by a narcotics charge. Despite the fact that HSBC admitted to laundering billions of dollars for Colombian and Mexican drug cartels (among others) and violating a host of important banking laws (from the Bank Secrecy Act to the Trading With the Enemy Act), Breuer and his Justice Department elected not to pursue criminal prosecutions of the bank, opting instead for a "record" financial settlement of $1.9 billion, which as one analyst noted is about five weeks of income for the bank.

The banks' laundering transactions were so brazen that the NSA probably could have spotted them from space. Breuer admitted that drug dealers would sometimes come to HSBC's Mexican branches and "deposit hundreds of thousands of dollars in cash, in a single day, into a single account, using boxes designed to fit the precise dimensions of the teller windows."

This bears repeating: in order to more efficiently move as much illegal money as possible into the "legitimate" banking institution HSBC, drug dealers specifically designed boxes to fit through the bank's teller windows. Tony Montana's henchmen marching dufflebags of cash into the fictional "American City Bank" in Miami was actually more subtle than what the cartels were doing when they washed their cash through one of Britain's most storied financial institutions.


Though this was not stated explicitly, the government's rationale in not pursuing criminal prosecutions against the bank was apparently rooted in concerns that putting executives from a "systemically important institution" in jail for drug laundering would threaten the stability of the financial system. The New York Times put it this way:

"Federal and state authorities have chosen not to indict HSBC, the London-based bank, on charges of vast and prolonged money laundering, for fear that criminal prosecution would topple the bank and, in the process, endanger the financial system."

Read more: http://www.rollingstone.c(...)r-is-a-joke-20121213
Honderden miljoenen dollars witwassen voor Mexicaanse drugskartels, zaken doen met terroristen en dit alles met complimenten van de staat want: too big to jail. 8)7 8)7 8)7.
  Moderator maandag 9 februari 2015 @ 11:31:11 #276
249559 crew  Lavenderr
pi_149502956
quote:
10s.gif Op maandag 9 februari 2015 11:19 schreef Terecht het volgende:

[..]

HSBC, waar ken ik die naam toch van?

[..]

Honderden miljoenen dollars witwassen voor Mexicaanse drugskartels, zaken doen met terroristen en dit alles met complimenten van de staat want: too big to jail. 8)7 8)7 8)7.
In your face. Onbeschaamd.
  maandag 9 februari 2015 @ 12:04:54 #277
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149503925
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 21:53 schreef Chrysippus het volgende:

[..]

Je geeft het één als alternatief voor het ander ('laten ze dan eens wat anders proberen'). Maar dan zijn we het er dus over eens dat dat hier niets mee te maken heeft.

[..]

Moeilijk te zeggen. Mijns inziens laat de ECB zich juist teveel leiden door de politiek. Zoals ik al aangaf is QE voor bijna niemand gunstig behalve de overheden. Niet voor niets wist Hollande al ruim voor de bekendmaking van QE door de ECB te melden dat die er zou komen, een vrij duidelijke aanwijzing dat de ECB zich laat sturen vanuit de politiek. Erg zorgwekkend.

[..]

De banken zijn niet happig op meedoen aan de TLTRO's omdat ze al voldoende eigen middelen beschikken om te voldoen aan de vraag naar krediet, daarom zijn die links bijzonder relevant. Als er meer vraag naar krediet was dan uit eigen middelen kon worden gefinancieerd zouden de banken echt geen probleem hebben om het gratis geld van de ECB aan te pakken.
Overigens staat in de derde bron die ik gaf ook gewoon letterlijk dat de vraag naar krediet vanuit het mkb laag is, voor het geval je het causale verband tussen de vraag naar LTRO's en vraag naar krediet niet wilt aannemen.
Je laatste punt is correct en benoemde ik ook al in mijn posts. Jij gooide het alleen op 'durven' en 'willen'.

De volgende grafiek zegt ook vrij veel trouwens (de vraag van grote ondernemingen neemt toe ivm fusies en overnames, maar is nog steeds relatief laag):

[ afbeelding ]

[..]

Dan begrijp je dus waarom hypotheken niet een erg goed voorbeeld zijn in dit verhaal (of juist wel, afhankelijk van het standpunt dat je inneemt).
Ik denk dat je de zaken omdraait hier. De politiek laat zich juist leiden door de banken. Dat spreekt voor zich als banken allemaal gered worden zoals de laatste jaren gebruikelijk. Als de politici niet voor het karretje van de bankiers waren gespannen hadden we wel wat banken (of delen van banken) failliet kunnen laten gaan.
Feyenoord!
  maandag 9 februari 2015 @ 12:07:45 #278
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149504011
quote:
10s.gif Op maandag 9 februari 2015 11:19 schreef Terecht het volgende:

[..]

HSBC, waar ken ik die naam toch van?

[..]

Honderden miljoenen dollars witwassen voor Mexicaanse drugskartels, zaken doen met terroristen en dit alles met complimenten van de staat want: too big to jail. 8)7 8)7 8)7.
Kan je nagaan als dat bij deze bank gebeurt zal het vast ook bij andere banken gebeuren. Dat laat weer zien dat alles en iedereen afhankelijk is van banken en banken dus alles kunnen doen wat ze willen. Ook drugdealers en wapenhandelaars faciliteren. En de staat kan(wil) er niks tegen doen.
Feyenoord!
  maandag 9 februari 2015 @ 12:49:17 #279
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_149505053
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 12:07 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Kan je nagaan als dat bij deze bank gebeurt zal het vast ook bij andere banken gebeuren. Dat laat weer zien dat alles en iedereen afhankelijk is van banken en banken dus alles kunnen doen wat ze willen. Ook drugdealers en wapenhandelaars faciliteren. En de staat kan(wil) er niks tegen doen.
Deze generalisatie is imo weer iets te makkelijk, maar HSBC maakt het wel heel erg bont. Die zijn een paar jaar geleden ook nog beboet voor het verkopen van financiele producten aan bejaarden waarvan ze op basis van levensverwachtingsstatistieken wisten dat die bejaarden de eindstreep niet zouden halen:
http://www.theguardian.co(...)ing-bonds-to-elderly

Als je de tijdlijn van HSBC op de Guardian bekijkt kom je nog veel meer misdrijven tegen:
http://www.theguardian.com/business/hsbcholdings

Boetes voor het manipuleren van de forex markt bijv:
http://www.theguardian.co(...)ndfall-forex-rigging

Wat opvalt is dat het altijd blijft bij boetes, of zelfs dat niet eens (want too big to fail én too big to jail :')). Ten tijde van de S&L crisis gingen gewoon nog honderden bankiers de bak in, voor vaak mindere vergrijpen dan wat HSBC allemaal op z'n kerfstok heeft.
  woensdag 18 februari 2015 @ 02:01:18 #280
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_149783369
Mooi artikel over het boek van Joris Luijendijk die een paar jaar londense bankiers heeft geinterviewd.

http://i57.tinypic.com/vnhwqr.jpg

http://i58.tinypic.com/dg76hi.jpg

edit: klik op de URLs voor de scans.

[ Bericht 27% gewijzigd door Fogel op 18-02-2015 10:23:21 (Afbeelding als link gedaan) ]
Feyenoord!
pi_149783528
Dank voor de screencap, Japie.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149790622
HSBC has issued an apology as a political row over its Swiss private banking arm grows, saying it has “no appetite” to deal with clients seeking to dodge tax.

In a full-page letter published in some Sunday newspapers, the bank’s chief executive, Stuart Gulliver, said the media revelations in the last week had been “a painful experience”.

He added he wanted to assure customers that its Swiss private bank had been “completely overhauled”.

More on this topicHSBC: five questions for a bank that grew too big to control

The letter, which addressed to HSBC customers and staff, said: “We would like to provide some reassurance and state some of the facts that lie behind the stories. The media focus has been on historical events that show the standards to which we operate today were not universally in place in our Swiss operations eight years ago.

http://www.theguardian.co(...)-avoidance-row-swiss
pi_149805380
Zembla is misschien interessant.Pas begonnen.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  woensdag 18 februari 2015 @ 23:29:12 #284
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_149813522
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 20:29 schreef Tingo het volgende:
Zembla is misschien interessant.Pas begonnen.
:? dat is MSM
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_149950180
8)7

[ Bericht 88% gewijzigd door PendingApproval op 23-02-2015 12:33:54 ]
pi_150106933
Rabobank wil beleggers kansloze financiële producten aansmeren

Rabobank presenteerde gisteren licht tegenvallende resultaten die voor de rest weinig interessant waren. Waar we alleen even niet bij stil stonden is vandaag voorpaginanieuws voor het Financieele Dagblad: de bank noemde crowdfunding als reële optie om zichzelf relevant te houden. 'We zijn nog op zoek naar de mogelijkheden', in de woorden van bestuursvoorzitter Wiebe Draijer. Dat is in meerdere opzichten fascinerend. In de eerste plaats omdat crowdfunding niet altijd het eenrichtingsverkeer richting roem, rijkdom en nooit meer werken is waar velen het fenomeen voor houden. In de tweede plaats omdat Rabobank altijd zelf kredietverstrekker zal blijven. Het is per slot van rekening een verdienmodel voor de bank die zelf - ook ondanks aangescherpte kapitaaleisen - nog steeds gemakkelijker geld kan 'maken' dan een particuliere kredietverlener. Elke keer als het bemiddelt tussen een kredietbehoeftige en een kredietverlener, zegt het daarmee dus eigenlijk dat het een deal is waar het zelf geen brood in ziet, 'maar veel succes ermee'. Wie bij de onafhankelijken aanklopt, kan er nog een soort revolutionair sentiment bij dromen. Dat is een wezenlijk verschil tussen een onafhankelijk crowdfundingplatform en een bank - als je bij de Rabobank aanklopt om hen voor je te laten bedelen, dan gaat er toch iets mis met je ondernemende geest. Wat we dan weer wel zien zitten, is als de bank zelf een deel mee-investeert en het ophalen van crowdfunding als proof of concept beschouwt.

http://daskapital.nl/2015/02/rabobank_wil_kansloze_financie.html
  Moderator zondag 1 maart 2015 @ 19:00:22 #287
249559 crew  Lavenderr
pi_150186767
Tip voor straks:

http://daskapital.nl/2015/03/kijktip_luyendijk_bij_tegenlic.html

VPRO Tegenlicht 21.05 op NED2
  maandag 2 maart 2015 @ 21:33:31 #288
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150231354
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
Tip voor straks:

http://daskapital.nl/2015/03/kijktip_luyendijk_bij_tegenlic.html

VPRO Tegenlicht 21.05 op NED2
Hele goeie doc. Heb je hem gezien?
Feyenoord!
  Moderator maandag 2 maart 2015 @ 21:36:38 #289
249559 crew  Lavenderr
pi_150231503
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:33 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Hele goeie doc. Heb je hem gezien?
Jazeker . En idd, ik vond hem heel goed ^O^
pi_150240211
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 11:46:56 #291
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150243770
quote:
Ja das ook een goeie. Gaat over renteswaps, weer een ingewikkeld financieel product waarmee banken kleine bedrijven (MKB) hebben opgelicht.
Feyenoord!
  dinsdag 3 maart 2015 @ 13:59:32 #292
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_150247745
http://www.radartv.nl/con(...)contactloos-betalen/

Dit al naar voren gekomen?
Ik zie het nut niet echt, het lijkt een beetje op chipknip maar dan in de vorm van de OV kaart ( en we weten allemaal dat die zorgt voor veel ergenis)

U rekent razendsnel en gemakkelijk kleine bedragen af, tot en met ¤ 25. U hoeft geen pincode in te toetsen. Even uw Betaalpas tegen de betaalautomaat aan houden en de betaling is voldaan. Handig bij het afrekenen van een kopje koffie, de krant of de dagelijkse boodschappen. Contactloos betalen is mogelijk sinds april 2014.
https://www.ing.nl/partic(...)betaalpas/index.html

Mocht je dus een pasje vinden, gelijk even naar de supermarkt!

Het lijkt me een waardeloos (geen daadwerkelijke nuttige waarde) en zwaar onveilig systeem!
Er staat nog een vraag voor u open!!
  Moderator dinsdag 3 maart 2015 @ 14:23:15 #293
249559 crew  Lavenderr
pi_150248507
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 13:59 schreef theguyver het volgende:
http://www.radartv.nl/con(...)contactloos-betalen/

Dit al naar voren gekomen?
Ik zie het nut niet echt, het lijkt een beetje op chipknip maar dan in de vorm van de OV kaart ( en we weten allemaal dat die zorgt voor veel ergenis)

U rekent razendsnel en gemakkelijk kleine bedragen af, tot en met ¤ 25. U hoeft geen pincode in te toetsen. Even uw Betaalpas tegen de betaalautomaat aan houden en de betaling is voldaan. Handig bij het afrekenen van een kopje koffie, de krant of de dagelijkse boodschappen. Contactloos betalen is mogelijk sinds april 2014.
https://www.ing.nl/partic(...)betaalpas/index.html

Mocht je dus een pasje vinden, gelijk even naar de supermarkt!

Het lijkt me een waardeloos (geen daadwerkelijke nuttige waarde) en zwaar onveilig systeem!
Mij ook. Echt heel fraudegevoelig.
  Moderator dinsdag 17 maart 2015 @ 21:25:37 #294
249559 crew  Lavenderr
pi_150750451
Rabobank bereidt zich voor op negatieve spaarrente

De laatste jaren is de spaarrente al dramatisch gedaald. Maar Rabobank houdt er zelfs rekening mee negatieve spaarrente te kunnen gaan rekenen. Dat betekent dat consumenten rente zouden moeten betalen over hun spaargeld, in plaats van dat zij rente ontvangen.

De bank bereidt de ict-systemen daarop voor. Dat bevestigt Rabobank aan RTL Z. Rabobank verlaagde vorige week als eerste Nederlandse grootbank de spaarrente tot onder de 1 procent.

Volgens Rabobank zou het wel uitzonderlijk zijn als consumenten rente over hun spaargeld zouden moeten betalen: 'Uiteraard is er sprake van een uitzonderlijke (en onvoorspelbare) situatie waar je als bank in ieder geval op voorbereid moet zijn', aldus een woordvoerder tegen RTL Z.

De bank acht de kans dat er daadwerkelijk negatieve spaarrente komt voor consumenten 'verwaarloosbaar'.

Door het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) wordt de spaarrente sinds een jaar steeds lager. De ECB verlaagde keer op keer de rente, en heeft nu ook nog eens de geldpers aangezet om honderden miljarden goedkoop geld in de Europese economie te pompen. Doordat geld zo goedkoop geworden is, hebben banken steeds minder geld over voor spaargeld van consumenten.

http://www.telegraaf.nl/d(...)ve_spaarrente__.html

Dus de plannen liggen al klaar.
  Moderator woensdag 18 maart 2015 @ 11:02:13 #295
249559 crew  Lavenderr
pi_150766610
Gewelddadig protest in Frankfurt tegen Europese Centrale Bank 



Nog voor de opening van het gebouw van de Europese Centrale Bank (ECB) is het woensdag in de Duitse stad Frankfurt tot conflicten gekomen tussen agenten en betogers. 350 betogers werden gearresteerd.

In de binnenstad gooiden demonstranten met stenen naar de politie, waardoor zeker één agent gewond raakte. Dat meldt de politie woensdagochtend.

Betogers blokkeerden de Flösserbrug over de rivier de Main en een belangrijk verkeersknooppunt in het oosten van de stad. Volgens de brandweer is er vrijwel geen kruispunt meer waar geen afvalcontainers, autobanden of auto's in brand staan.

Tienduizend aanhangers

Naar verwachting komen meer dan tienduizend aanhangers van de antikapitalistische beweging 'Blockupy' uit binnen- en buitenland naar Frankfurt.

Zij willen protesteren tegen het "verarmingsbeleid dat heel Europa treft" en waarvoor zij de ECB medeverantwoordelijk houden.

Er is sprake van "een agressieve sfeer" laat een woordvoerder van de politie weten. Er is een waterkanon ingezet om de betogers te verspreiden. De politie heeft het ECB-gebouw maandag al afgegrendeld om te voorkomen dat demonstranten er binnen zouden dringen.

In verband met de ongeregeldheden is het tramverkeer in de hele stad stilgelegd. Ook rijden er geen treinen meer op een van de lijnen van de ondergrondse.


http://www.nu.nl/buitenla(...)e-centrale-bank.html

heftig :o
  Moderator zondag 22 maart 2015 @ 16:53:14 #296
249559 crew  Lavenderr
pi_150916388
Bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman gaat lokale Rabobanken dagvaarden wegens door mkb-bedrijven geleden schade door renteswapcontracten. Volgens hem zijn die lokale kantoren juridisch aansprakelijk voor de schade.

Lakeman, directeur van Swapschade BV, ziet Rabobank Nederland weliswaar als de grote motor achter het omstreden renteswap-project, maar de gedupeerde mkb-bedrijven sloten hun swapcontracten met lokale en formeel onafhankelijke Rabobanken.
Eerder richtte Swapschade de pijlen al op ABN Amro. Die actie is nu verbreed. Swapschade stelt de desbetreffende lokale Rabobanken aansprakelijk voor alle schade.

Lakeman stelt dat Rabobank Nederland haar lokale banken ertoe heeft aangezet om uitsluitend langlopende leningen met een variabele rente te verkopen aan mkb-bedrijven en langlopende leningen met vaste rente te weigeren. Waarna vervolgens aan de bewuste mkb-bedrijven werd gemeld dat zij bij hun langlopende lening met een variabele rente óók een renteswap moesten kopen.

Lakeman:"Het verkeerde en schadelijke product renteswap is door lokale Rabobanken massaal verkocht. Vaak werden mkb-bedrijven daartoe gedwongen. Swapschade BV heeft inmiddels voorbeelden van regelrechte dwang gedocumenteerd. Ondernemers die géén renteswap wilden kopen, konden geen krediet krijgen. Het was pure koppelverkoop. Ook Rabo-dochter FGH heeft zich aan die praktijk schuldig gemaakt."

De banken hadden volgens hem een rentecap-contract moeten verkopen, maar deden dat niet omdat ze daar veel minder winst mee maakten.

Inmiddels hebben zich volgens Swapschade zo'n 130 mkb-ondernemers en ook enkele beursfondsen ingeschreven, met een gezamenlijk renteswap-bedrag van ruim 200 miljoen.

Omdat de vrees van ondernemers dat zij bij een actie of claim tegen hun bank geconfronteerd kunnen worden met het opzeggen van kredieten volgens Lakeman nog steeds reëel is, houdt Swapschade de namen van de aangesloten ondernemingen vooralsnog geheim.

http://www.accountant.nl/(...)gens+swapschade.aspx
  zondag 22 maart 2015 @ 17:03:55 #297
167383 Molurus
ex-FOK!ker
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 19:15:02 #298
249559 crew  Lavenderr
pi_150957700
De heren zorgen goed voor zichzelf:

'Dubieuze sluiproute topsalaris'

De top van ABN Amro heeft een sluiproute gebruikt om zichzelf een salarisverhoging van een ton toe te kennen. Die route is mogelijk tegen de regels.

Dat stellen Kamerleden Omtzigt (CDA), Koolmees (D66), Klaver (GL), Van Klaveren (VNL), Krol (50Plus) en Öztürk in vragen aan minister Dijsselbloem (Financiën).

De partijen willen van Dijsselbloem weten wat dat nou precies betekent, een 'tijdelijk vast inkomen', zoals de raad van bestuur de salarisverhoging noemde. ,,In de wet staat het heel simpel: variabele beloningen bij staatsgesteunde banken mogen niet", zegt Omtzigt. ,,We zijn benieuwd hoe Dijsselbloem dit ziet." Volgens Omtzigt spreekt 'tijdelijk' en 'vast' elkaar sowieso tegen.

Tijdelijk

De partijen wijzen er verder op dat de tijdelijke salarisverhoging van 20 procent voor de top van ABN Amro al in 2012 is ingevoerd, maar dat er pas nu gebruik van wordt gemaakt. ,,Dat de leden van de raad van bestuur eerst twee jaar van de verhoging hebben afgezien, suggereert ook dat het om een variabele beloning gaat", zegt Omtzigt.

Voor een van de topmannen is de extra beloning sowieso dubieus. Het gaat om financieel directeur Kees Dijkhuizen, voormalig thesaurier-generaal van het ministerie van Financiën. Hij trad pas in 2013 aan bij de bank, toen de bonus van 50% al was afgeschaft.


http://www.telegraaf.nl/d(...)e_topsalaris___.html
  donderdag 26 maart 2015 @ 21:06:04 #299
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_151071201


quote:
De beweging naar een maatschappij zonder cash-geld, gaat natuurlijk niet over één nacht ijs.. In plaats daarvan worden aan de randen van het cash-geldgebruik, langzaam, heel langzaam en systematisch, een serie opvolgende stappen genomen. Over de hele planeet, let wel, leggen overheden beperkingen op, aan het gebruik van cash geld. We krijgen als burgers-van-wie-het-geld-eigenlijk-is, te horen, dat dit wordt gedaan in de nimmer aflatende strijd tegen het terrrrrorrrisme, tegen criminelen in de drugshandel, tegen witwaspraktijken en als ‘krachtige maatregel’ tegen belastingontduiking…

En.. zo gaat dan het verhaal, het is natuurlijk veel simpeler om andere vormen van betaling te traceren voor overheden, en daarom gaat de voorkeur van overheden hier heen.. Maar we weten niet of je het in de gaten hebt, in analogie aan de quote van Hitler hierboven, maar we naderen heel snel een punt, waar het gebruik van cash geld wordt beschouwd als een ‘verdachte activiteit’, alleen al door het geld bij je te dragen.. Je gaat toch pinnen.. Wat moet jij met zoveel cash in je portemonnee..?
http://www.wanttoknow.nl/(...)-cash-geld-illegaal/
Stap voor stap gaan we naar een ultrafacistische politistaat.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_151094641
quote:
Wat een geweldig betoog van Rob Wijnberg!

Even een iets andere vraag, is er toevallig iemand die mij kan helpen aan een ondertitel voor de film; Master of the universe. Kan hem namelijk nergens gevonden krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')