Maar dat kan niet, want een aantal stations is ook gewoon de wandelroute van de ene kant van de stad naar de andere kant.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar in principe is dat ook mogelijk als je op ieder station poortjes zou hebben, dan heb je namelijk de conducteurs veel minder nodig om controles uit te voeren
Ah.. Dus jij vindt het 'in de min staan' zodra je onder de ¤20.- komt. En ik niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:47 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Jewel, want na de eerste reis heb je nog 5 euro erop staan.
(en sowieso met een persoonlijke) mag je dan gewoon reizen, want je mag in de min staan als ze die borg eraf halen. Kan dus ook zijn dat je na de reis in de min staat. En moet je hem daarna idd wel weer opladen + het bedrag dat je in de min stond natuurlijk.
Maar staat zo'n automaat doorgaans niet na die in- en uitcheckpoortjes?quote:
Keuzes maken in het leven hoort erbij, dan dus maar geen wandelroute door een station heen maar er langs. Feit is dat dat een elementair probleem is en zorgt voor een enorme additionele kostenpost qua personeelskostenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan niet, want een aantal stations is ook gewoon de wandelroute van de ene kant van de stad naar de andere kant.
En niet eens alle bussen van Synthus.. Ook Connexxion rijdt in deze regioquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zit je dan helemaal lekker........ NS voor de treinen naar Utrecht/Arnhem, Connexxion voor het kippenlijntje naar B'veld/Amersfoort en Syntus voor de bus.
Eens. Andere verbeterpunten:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:58 schreef TC03 het volgende:
Ik snap dat veel dingen irritant zijn, alleen het stoort me dat er wordt gesproken over 'de OV-chipkaart' terwijl als je even verder leest het in feite alleen maar gaat over de hoge borg en gebrek aan transparantie. Dat heeft dus niks met de OV-chipkaart te maken maar meer met de dienstverlening eromheen. Dat is iets totaal anders. Negen van de tien nieuwssites prikken hier helaas niet doorheen waardoor de beeldvorming enorm verwarrend is m.b.t. dit nieuwsbericht.
De OV-chipkaart zelf is prima en zo ervaar ik dat ook. Ik heb automatisch opladen aanstaan voor zowel de NS als andere vervoersmaatschappijen, ik hoef me zodoende nooit druk te maken over geld wat ik erop moet zetten of een kaartje dat ik moet kopen. Ik check gewoon in en uit en af en toe wordt er ineens geld afgeschreven. Makkelijker (en klantvriendelijker) kan het niet. Moet er niet aan denken om weer losse kaartjes te moeten kopen of nog erger, strippenkaarten.
Ja, dat is een flinke investering dus, bij de stations waar dat zo is een wandelroute langs (over of onder dus) het station maken, die investering zal men niet nog een keer willen doen, daarbij hebben een hoop stations met bijdrage van de gemeente of provincie het station op die manier kunnen realiseren omdat het daarmee een doorvoer werd van de ene kant naar de andere kant van het station.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Blik het volgende:
[..]
Keuzes maken in het leven hoort erbij, dan dus maar geen wandelroute door een station heen maar er langs. Feit is dat dat een elementair probleem is en zorgt voor een enorme additionele kostenpost qua personeelskosten
Kennis is macht. Kennis van de burger is macht over de burger. Hoe meer macht je over de burger hebt hoe kleinder de noodzaak om de goedkeuring van de burger weg te dragen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:02 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Waarom zou de staat de gangen van een willekeurige burger na willen gaan?
Ja, geweldig hè, één OV-chipkaart voor alle vervoerdersquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En niet eens alle bussen van Synthus.. Ook Connexxion rijdt in deze regioEn in de steden zijn ook nog andere stadsbussen actief..
Om het nog ingewikkelder te maken rijden ze ook op elkaars lijnen en denk je bij Synthus in te stappen maar blijkt het een lijn van Drent te zijn of zo.
In Utrecht komen poortjes, als de verbouwing af is. Tenminste, dat is de bedoeling.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:28 schreef Richestorags het volgende:
-Plaatsing paaltjes op Utrecht CS (waarom niet op het perron?)
Een onnodig ingewikkeld product is geen goed werkend product.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Eens. Andere verbeterpunten:
-Meereiskorting met een ander
-Plaatsing paaltjes op Utrecht CS (waarom niet op het perron?)
Verder is het gewoon een goed werkend product. Maar goed, we moeten altijd wat te zeiken hebben. Daarom verbaast het me ook niks dat Ouder1 hier weer buurt
Dat dus. Niet echt heel handig.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:25 schreef Fascination het volgende:
[..]
Maar staat zo'n automaat doorgaans niet na die in- en uitcheckpoortjes?
Maar heet het officieel ook echt 'borg'? Want als dat zo is.. Mogen ze dan juridisch gezien wel kosten in rekening brengen voor het terugvragen van die borg?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:01 schreef Operc het volgende:
[..]
Graag gedaan.
En klopt.Dus dat de borg hoger moet zijn dan de 5 pond die ze bij de Oystercard vragen kan ik opzich begrijpen, maar omdat je het geld niet snel en gratis terug kunt krijgen is de borg bij de OV chipkaart gewoon lomp. Als het 10-15 euro was die je bij het uitchecken weer bij een loket/automaat kunt krijgen is het veel minder erg.
Klopt, dat betekent dus dat óf er in elke poortjeszone een automaat moet komen, of dat poortjes niet gesloten blijven bij uitchecken als dat saldo negatief wordt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:25 schreef Fascination het volgende:
[..]
Maar staat zo'n automaat doorgaans niet na die in- en uitcheckpoortjes?
Ik zie mogelijkheden voor een TV-serie: "Gevangen op het perron".quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt, dat betekent dus dat óf er in elke poortjeszone een automaat moet komen, of dat poortjes niet gesloten blijven bij uitchecken als dat saldo negatief wordt.
'Saldo'quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar heet het officieel ook echt 'borg'?
Dat is inderdaad een minpunt dat ik vergeten was te melden. Goed ik heb daar nooit last van. Wel heb ik als student nog de faal meegemaakt dat je een boete kon krijgen voor niet inchecken met een reisproduct. Natuurlijk snap ik het argument van de verdeelsleutel, maar leg dat dan uit i.p.v. een boete te gevenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een onnodig ingewikkeld product is geen goed werkend product.
Bij een goed werkend product hoef je niet in- en uit te checken voor een reis die je al betaald hebt.
De houder van die kaart is toch gewoon te achterhalen? Zo anoniem is die niet; dat is gewoon een verkeerde term en betekent niets meer of minder dan dat hij niet persoonsgebonden is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:04 schreef Operc het volgende:
[..]
Omdat je met een anonieme OV chipkaart anders voor 7,50 een ritje Groningen-Maastricht zou kunnen doen.
Nog erger; ze brengen je kosten in rekening om je saldo er af te halen....quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar heet het officieel ook echt 'borg'? Want als dat zo is.. Mogen ze dan juridisch gezien wel kosten in rekening brengen voor het terugvragen van die borg?
Ik zou haast denken van niet... Dan krijg je dat bij verhuurbedrijven en huizenhuur namelijk ook..
Nee.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef Leandra het volgende:
Overigens, na alle verwijzingen naar de Oystercard en de varianten daarop in HK en Singapore, hoe zit het in Londen als je buiten Londen gaat reizen? Kun je dan je Oystercard ook gebruiken?
Nee, de Oystercard is alleen voor Londen, maar wel voor alle vormen van openbaar vervoer daar.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef Leandra het volgende:
Overigens, na alle verwijzingen naar de Oystercard en de varianten daarop in HK en Singapore, hoe zit het in Londen als je buiten Londen gaat reizen? Kun je dan je Oystercard ook gebruiken?
Ze zullen het een ander naampje geven, maar het principe is hetzelfde natuurlijk.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar heet het officieel ook echt 'borg'? Want als dat zo is.. Mogen ze dan juridisch gezien wel kosten in rekening brengen voor het terugvragen van die borg?
Ik zou haast denken van niet... Dan krijg je dat bij verhuurbedrijven en huizenhuur namelijk ook..
Nederlanders klagen ook veel te veel. Volgens mij is wonen in Frankrijk sowieso een hel. Als je denkt dat Nederland bureaucratisch isquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:36 schreef MouzurX het volgende:
Wat wel handig is van de OV chipkaart in Nederland is dat je er maar 1 hebt.
Hier in frankrijk heb je voor iedere stad/regio een andere kaart.
9292ov.nl is trouwens ook briljant, is hier allemaal lokaal op aparte website.
In principe niet. Je kunt de kaart kopen bij Primera bijvoorbeeld, zonder persoonsgegevens achter te laten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De houder van die kaart is toch gewoon te achterhalen? Zo anoniem is die niet; dat is gewoon een verkeerde term en betekent niets meer of minder dan dat hij niet persoonsgebonden is.
Jij begrijpt zo'n beetje wat ik bedoel en die kaart kon ik toen niet eens vinden, zelfs niet na meerdere telefoontjes naar Synthus die ook niet verder kwamen dan: "Alle Sythuslijnen in de Sythus regio Veluwe met uitzondering van stadslijnen en met toevoeging van enkele schoollijnen.. en niet de andere lijnen waar Sythus in de regio Veluwe op rijdt"quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent je bewust van het feit dat "de Veluwe" geen provincie is?
Het zou wel handig zijn als ze eens gewoon een duidelijke kaart zouden plaatsen waarop te zien is wat er precies (volgens hun) onder valt.
Edit: ah er stond al een kaart.... waar je nog niet veel mee kunt, valt Veenendaal er onder of niet?
En wat moet je dan doen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dat gaat dus niet. Poortje blijft dicht bij uitchecken wegens te weinig saldo..
Je hebt geen borg op je kaart staan, je kunt gewoon reizen met dat bedrag. Alleen als je de trein in wilt, moet er minimaal ¤20 opstaan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:50 schreef Operc het volgende:nd staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.
EDIT: Het verschil met de OV chipkaart is dus dat je in Nederland 7,50 voor je kaart betaalt en deze nooit terugkrijgt en dat je een hoge borg op je kaart hebt staan die je alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
Een boete? Wat is dat voor een waanzin? Dus voortaan moet je A) controleren hoeveel geld je op je kaart hebt staan voor je gaat reizen en B) vooraf nagaan wat die reis je exact gaat kosten? Zo niet dan krijg je een boete?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:09 schreef macca728 het volgende:
Hier zou je dus inderdaad moeten worden geholpen door een NS medewerker en die zou dan een boete moeten geven.
God dat heb ik mogen weten zeg.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nederlanders klagen ook veel te veel. Volgens mij is wonen in Frankrijk sowieso een hel. Als je denkt dat Nederland bureaucratisch is
Of een mooie werkgelegenheid die ons veel uitkeringsgerechtigden scheelt..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Blik het volgende:
[..]
Keuzes maken in het leven hoort erbij, dan dus maar geen wandelroute door een station heen maar er langs. Feit is dat dat een elementair probleem is en zorgt voor een enorme additionele kostenpost qua personeelskosten
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Echt?En wat gebeurt er dan? Kun je bij een NS-mederwerker betalen ofzo?
Je kan dan toch gewoon naar zo'n oplaadautomaat? En daarna uitchecken?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een boete? Wat is dat voor een waanzin? Dus voortaan moet je A) controleren hoeveel geld je op je kaart hebt staan voor je gaat reizen en B) vooraf nagaan wat die reis je exact gaat kosten? Zo niet dan krijg je een boete?
Dat is leuk een aardig voor volwassenen die die rit vaker maken.. maar als een 13 jarige zo'n rit maakt kan je dat toch niet verwachten? Van een incidentele reiziger trouwens ook niet vind ik.
Second that.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Eens. Andere verbeterpunten:
-Meereiskorting met een ander
-Plaatsing paaltjes op Utrecht CS (waarom niet op het perron?)
Verder is het gewoon een goed werkend product. Maar goed, we moeten altijd wat te zeiken hebben. Daarom verbaast het me ook niks dat Ouder1 hier weer buurt
Oké, het naampje is wat anders, maar het effect is hetzelfde: De 20 euro die erop staat moet erop blijven staan na je reis als je zonder op te laden weer van de trein gebruik wil maken. Effectief is je kaart dus nutteloos in de trein als je er minder dan 20 euro op hebt staan. En ja, er zijn reizen die meer dan 20 euro kosten, maar er zijn ook mensen die maar 4-5 euro per ritje betalen. Zij gebruiken dus 15-16 euro van wat er op de kaart staat nooit en moeten betalen om dit terug te krijgen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt geen borg op je kaart staan, je kunt gewoon reizen met dat bedrag. Alleen als je de trein in wilt, moet er minimaal ¤20 opstaan.
Als het borg was, zou dat bedrag er altijd opblijven staan en kon je er geen reizen van betalen.
Nu nog wel, als ze de poortjes dicht gaan doen zullen ze altijd zo'n automaat moeten plaatsen voordat je uitcheckt. Dat is nu (volgens mij) bij lang niet alle stations het geval.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:46 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Je kan dan toch gewoon naar zo'n oplaadautomaat? En daarna uitchecken?
Ja, dan moeten ze inderdaad extra automaten gaan plaatsen. Je kan sowieso geen boete krijgen omdat je zolang je op het perron staat gewoon ingecheckt bent.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Oké, het naampje is wat anders, maar het effect is hetzelfde: De 20 euro die erop staat moet erop blijven staan na je reis als je zonder op te laden weer van de trein gebruik wil maken. Effectief is je kaart dus nutteloos in de trein als je er minder dan 20 euro op hebt staan. En ja, er zijn reizen die meer dan 20 euro kosten, maar er zijn ook mensen die maar 4-5 euro per ritje betalen. Zij gebruiken dus 15-16 euro van wat er op de kaart staat nooit en moeten betalen om dit terug te krijgen.
[..]
Nu nog wel, als ze de poortjes dicht gaan doen zullen ze altijd zo'n automaat moeten plaatsen voordat je uitcheckt. Dat is nu (volgens mij) bij lang niet alle stations het geval.
Zodra je dus met abo's gaat werken vervalt dat voordeel. Zie het abo van mijn zoon van vorig jaar. Dan heb je dus wel 1 pas maar meerdere abo's nodig.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:36 schreef MouzurX het volgende:
Wat wel handig is van de OV chipkaart in Nederland is dat je er maar 1 hebt.
Hier in frankrijk heb je voor iedere stad/regio een andere kaart.
9292ov.nl is trouwens ook briljant, is hier allemaal lokaal op aparte website.
Om hem vervolgens met je pin op te laden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:39 schreef Operc het volgende:
[..]
In principe niet. Je kunt de kaart kopen bij Primera bijvoorbeeld, zonder persoonsgegevens achter te laten.
Kan, maar hoeft niet, Primera accepteert ook contant geld. En zelfs als je pint kunnen ze niet bij jou aankloppen want misschien heb jij voor een vriend(in) die kaart eenmalig opgeladen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Om hem vervolgens met je pin op te laden.
Ja, nog zo'n feest, je ziet niet wanneer automatisch opgeladen wordt. En dan sturen ze een keer een briefje en als je dan niet op je blote knietjes binnen 2 weken betaalt dan krijg je een incassorekening van 40 Euro. Zelfs als het maar om 10 Euro opwaarderen gaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:53 schreef Fascination het volgende:
Dat minimumbedrag voor inchecken bij de trein vervalt dus als je automatisch opladen activeert op je kaart. Scheelt heel wat ergernis.
Een 13 jarige? En wat als je je pinpas niet bij je hebt of hij blokkeert? Dan sta je dus 4ffer op het perron? En hier werd dus gezegd dat je er een boete bij kreeg.. Niet 'alleen maar opladen' dus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:46 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Je kan dan toch gewoon naar zo'n oplaadautomaat? En daarna uitchecken?
Klopt. Dus voor mensen die vaak reizen is het minder erg. (Dan wordt die 7,50 ook over meer ritten 'verspreid' als het ware.) Het probleem is echter dat de mensen die niet zo vaak reizen veel duurder uit zijn. Want die hebben dat automatisch opladen niet en een papieren kaartje is opeens 1 euro duurder geworden, terwijl er niet meer gemak tegenover staat. (Wat anderen al zeggen, de OV chipkaart is ontworpen vanuit wat de vervoerders goed uitkomt, in plaats van dat het is ontworpen om de reiziger een zo'n gemakkelijk mogelijke reis aan te bieden.)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:53 schreef Fascination het volgende:
Dat minimumbedrag voor inchecken bij de trein vervalt dus als je automatisch opladen activeert op je kaart. Scheelt heel wat ergernis.
Datzelfde had je ook met papieren kaartjes. Geen verschil dus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een 13 jarige? En wat als je je pinpas niet bij je hebt of hij blokkeert? Dan sta je dus 4ffer op het perron?
Die boete is dus niet zo, en die 13-jarige moet dan maar een pinpas meenemen. Godsamme zeg, als je het niet kan betalen dan moet je niet met de trein gaan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een 13 jarige? En wat als je je pinpas niet bij je hebt of hij blokkeert? Dan sta je dus 4ffer op het perron? En hier werd dus gezegd dat je er een boete bij kreeg.. Niet 'alleen maar opladen' dus.
Nee, het effect is niet hetzelfde. Borg kun je helemaal niet gebruiken. De ¤20 kun je wel (beperkt) gebruiken. Het hoeft er namelijk niet op te staan ná je treinreis, maar moet erop staan voor je treinreis. Als je na de treinreis b.v. ook nog met de bus gaat, hoeft er daarvoor geen ¤20 op de kaart te staan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Oké, het naampje is wat anders, maar het effect is hetzelfde: De 20 euro die erop staat moet erop blijven staan na je reis als je zonder op te laden weer van de trein gebruik wil maken. Effectief is je kaart dus nutteloos in de trein als je er minder dan 20 euro op hebt staan. En ja, er zijn reizen die meer dan 20 euro kosten, maar er zijn ook mensen die maar 4-5 euro per ritje betalen. Zij gebruiken dus 15-16 euro van wat er op de kaart staat nooit en moeten betalen om dit terug te krijgen.
[..]
Dit.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:51 schreef Skv het volgende:
Het enige wat ik echt niet begrijp is dat je in- en uit moet checken bij overstappen. Op sommige stations op van die vage locaties als Zutphen heb je DRIE van die fucking dingen naast elkaar. Alsof ik weet van welke vervoerder mijn vervolgtrein is.
Ik mag lijen van niet, want ik gebruik die tussendoorstationnetjes alleen als Amersfoort weer eens plat ligt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit.
Vooraf puzzelen voortaan dus. Wat kost je reis (in delen), welke aanbieders ga je gebruiken.. En hoe zit dat eigenlijk als je om moet rijden? Betaal je dan meer als je daarbij moet overstappen?
Dat zeg ik.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:58 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, het effect is niet hetzelfde. Borg kun je helemaal niet gebruiken. De ¤20 kun je wel (beperkt) gebruiken. Het hoeft er namelijk niet op te staan ná je treinreis, maar moet erop staan voor je treinreis. Als je na de treinreis b.v. ook nog met de bus gaat, hoeft er daarvoor geen ¤20 op de kaart te staan.
Als je een enkele keer met de trein gaat, maar regelmatig met de bus, hoeft er ook geen ¤20 op te staan,
Neemt overigens niet weg dat de NS ¤20 van je gijzelt, maar het is geen borg.
Dat kan volgens mij niet met een anonieme kaart en je gooit daarmee je privacy op straat.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:53 schreef Fascination het volgende:
Dat minimumbedrag voor inchecken bij de trein vervalt dus als je automatisch opladen activeert op je kaart. Scheelt heel wat ergernis.
De bewering dat je een boete krijgt als je met onvoldoende saldo uit wil checken lijkt me buitengewoon sterk, en totdat ik daar een fatsoenljke bron bij zie geloof ik daar dan ook geen snars van.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een 13 jarige? En wat als je je pinpas niet bij je hebt of hij blokkeert? Dan sta je dus 4ffer op het perron? En hier werd dus gezegd dat je er een boete bij kreeg.. Niet 'alleen maar opladen' dus.
briefje? binnen 2 weken betalen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:54 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, nog zo'n feest, je ziet niet wanneer automatisch opgeladen wordt. En dan sturen ze een keer een briefje en als je dan niet op je blote knietjes binnen 2 weken betaalt dan krijg je een incassorekening van 40 Euro. Zelfs als het maar om 10 Euro opwaarderen gaat.
Bij Primera laden ze dus voor je op? Niet zoals bij de AH dat daar een (pin)automaat voor naast de kassa staat waar ze je naar verwijzen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:54 schreef Operc het volgende:
[..]
Kan, maar hoeft niet, Primera accepteert ook contant geld. En zelfs als je pint kunnen ze niet bij jou aankloppen want misschien heb jij voor een vriend(in) die kaart eenmalig opgeladen.
Dit ja, komop zeg.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:00 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
briefje? binnen 2 weken betalen?
je hebt toch wel 10 euro op je rekening staanblijf lekker binnen als je toch geen geld voor de trein hebt dan.
Ik had automatisch opwaarderen op 40 staan oid, en dat had ik een keer niet op mijn rekening omdat ik net alles heen en weer aan het jongleren was naar mijn spaarrekening. Kostte me 40 Euro. En dat tientje heb ik een keer gehad toen ik nog studeerdequote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:00 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
briefje? binnen 2 weken betalen?
je hebt toch wel 10 euro op je rekening staanblijf lekker binnen als je toch geen geld voor de trein hebt dan.
Wat ik nog veel gekker vind is dat 'voldoende saldo' geen garantie is dat je kunt reizen in het openbaar vervoer. Ik heb automatisch laden aanstaan, dus heb per definitie nooit te weinig saldo. Maar desalniettemin kon ik zondagnacht niet mee met de bus van het GVB omdat die een 'nachtkaartje' hebben dat je alleen maar kunt krijgen door het vantevoren te bestellen en op je kaart te laden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch niet gek dat er voldoende saldo op je kaart moet staan?
Ja als de NS eerst die automaten binnen het poortjesgebied plaatsen wel, maar dat moet nog gebeuren.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:46 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Je kan dan toch gewoon naar zo'n oplaadautomaat? En daarna uitchecken?
Nee, want dan liep je als ouder mee naar de automaat, kocht een retourtje en ze konden vrolijk zonder gedoe heen en weer reizen. Dat kaartje kon je tegen meer kosten zelfs dagen eerder halen als je toevallig in de buurt was.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:57 schreef Operc het volgende:
[..]
Datzelfde had je ook met papieren kaartjes. Geen verschil dus.
maar ze sturen dus nog wel een brief met acceptgiro als je toevallig op dat moment geen toereikend saldo had? tja, als je die negeert is dat logisch.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:02 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik had automatisch opwaarderen op 40 staan oid, en dat had ik een keer niet op mijn rekening omdat ik net alles heen en weer aan het jongleren was naar mijn spaarrekening. Kostte me 40 Euro. En dat tientje heb ik een keer gehad toen ik nog studeerde
Los daarvan is het gewoon een aidsstreek om 40 Euro incassokosten te vragen voor een tientje.
Ik denk niet dat jij kinderen in die leeftijd hebt.. dan wist je wel beter dan zulke domme adviezen te geven.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:57 schreef Skv het volgende:
Als je dat gedoe niet wil dan zet je automatisch opladen aan op zijn kaart en laat je het geld van je eigen rekening afschrijven.
Ja leuk is dat he, en dat nachttarief moet je dan eerst laden bij een automaat, want zo'n computer is natuurlijk veels te dom om dat zelf te doen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat ik nog veel gekker vind is dat 'voldoende saldo' geen garantie is dat je kunt reizen in het openbaar vervoer. Ik heb automatisch laden aanstaan, dus heb per definitie nooit te weinig saldo. Maar desalniettemin kon ik zondagnacht niet mee met de bus van het GVB omdat die een 'nachtkaartje' hebben dat je alleen maar kunt krijgen door het vantevoren te bestellen en op je kaart te laden.
Een knappe jongen die mij kan verklaren waarom het systeem voor 12 uur wel in staat is om het juiste bedrag voor mijn rit van mijn tegoed af te schrijven, maar niet in staat om na 12 uur een vast bedrag af te schrijven.
Omdat het een belachelijk slecht opgezet, omslachtig systeem is en klantgemak irrelevant is.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat ik nog veel gekker vind is dat 'voldoende saldo' geen garantie is dat je kunt reizen in het openbaar vervoer. Ik heb automatisch laden aanstaan, dus heb per definitie nooit te weinig saldo. Maar desalniettemin kon ik zondagnacht niet mee met de bus van het GVB omdat die een 'nachtkaartje' hebben dat je alleen maar kunt krijgen door het vantevoren te bestellen en op je kaart te laden.
Een knappe jongen die mij kan verklaren waarom het systeem voor 12 uur wel in staat is om het juiste bedrag voor mijn rit van mijn tegoed af te schrijven, maar niet in staat om na 12 uur een vast bedrag af te schrijven.
Een keer kreeg ik een brief van NS, die kreeg ik binnen aan het begin van de maand en ging op de stapel 'direct betalen na stufi'. Maar toen was er al 40 bij opgeteld. Tweede keer claimde NS een brief te hebben gestuurd, maar die heb ik nooit gehad. Ook geen mail oid gekregen, dus direct 40 boete.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:04 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
maar ze sturen dus nog wel een brief met acceptgiro als je toevallig op dat moment geen toereikend saldo had? tja, als je die negeert is dat logisch.
Maar dat kijk jij dan niet na? Blind vertrouwen in de eerlijkheid van het OV dus?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:59 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik mag lijen van niet, want ik gebruik die tussendoorstationnetjes alleen als Amersfoort weer eens plat ligt.
Want? Je loopt je zelf aan te stellen dat het allemaal niet kan, terwijl er een heel erg simpele oplossing is. Waarom zou dit niet werken? Heb je liever dat je kind twee nachten op het perron slaapt of dat er bij jou een tientje wordt afgeschreven?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij kinderen in die leeftijd hebt.. dan wist je wel beter dan zulke domme adviezen te geven.
Jij weet niet dat NS elk weekend zijn webshop er volledig uitgooit voor onderhoud dan wel storing ?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:05 schreef Fascination het volgende:
En die abonnementen plus andere instellingen zou je gewoon via je computer thuis moeten kunnen regelen ipv waar naar zo'n automaat te tuffen.
Dat kan nu toch ook? OV-chipkaart hebben, met je kind naar het station, saldo checken en als het nodig is opwaarderen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, want dan liep je als ouder mee naar de automaat, kocht een retourtje en ze konden vrolijk zonder gedoe heen en weer reizen. Dat kaartje kon je tegen meer kosten zelfs dagen eerder halen als je toevallig in de buurt was.
Ik wou dat ik geen baan had, want dan had ik tijd om me in dit soort dingen te verdiepen. Kom op zeg, de ene week moet ik weer vanalles uitzoeken voor de belasting, mijn verzekering, mobiele telefonie, weet ik het, dan weer voor een Euro die de NS ergens opslurpt.. Daar kom ik echt niet aan toe.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dat kijk jij dan niet na? Blind vertrouwen in de eerlijkheid van het OV dus?
Nou ik moet zeggen dat ik ook een keer die situatie heb gehad, dat was wel flink verkankerd. Het wordt inderdaad pas een paar dagen (soms zelfs een week!) later afgeschreven, en ik ben nog student dus ik heb niet altijd veel geld. Op het moment van inchecken had ik genoeg geld, daarna werden er wat vaste lasten en andere betalingen afgeschreven en had ik minder dan 10 euro op mijn rekening voor 1 dag!!!!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:00 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
briefje? binnen 2 weken betalen?
je hebt toch wel 10 euro op je rekening staanblijf lekker binnen als je toch geen geld voor de trein hebt dan.
Gebeurt ook niet, want dan kan je niet inchecken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:00 schreef freako het volgende:
[..]
De bewering dat je een boete krijgt als je met onvoldoende saldo uit wil checken lijkt me buitengewoon sterk, en totdat ik daar een fatsoenljke bron bij zie geloof ik daar dan ook geen snars van.
Ja, dit keer twee dus. Vuile teringlijers. Alleen dan niet met mail maar met brieven die de helft van de tijd niet aankomen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou ik moet zeggen dat ik ook een keer die situatie heb gehad, dat was wel flink verkankerd. Het wordt inderdaad pas een paar dagen (soms zelfs een week!) later afgeschreven, en ik ben nog student dus ik heb niet altijd veel geld. Op het moment van inchecken had ik genoeg geld, daarna werden er wat vaste lasten en andere betalingen afgeschreven en had ik minder dan 10 euro op mijn rekening voor 1 dag!!!!De volgende dag werd mijn loon gestort.
Wat bleek nou? Uitgerekend op die dag wilden ze het afschrijven, en die falers werken niet met het systeem dat als je geen geld hebt het later ALSNOG wordt afgeschreven. Zat ik vervolgens in Engeland op veldwerk, tijdje mail niet gechecked. Had ik ineens een incassobureau aan de lijn, of ik even 70 euro wilde aftikkenGore honden
Dat het een keer niet afgeschreven kan worden lijkt me geen reden om direct 40 fucking euro extra te claimen als ze een tientje niet afschrijven. Wettelijk gezien mag het nog ook.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:09 schreef Deeltjesversneller het volgende:
zuur ja, maar ze zullen blijkbaar wel moeten ivm paupers die standaard weigeren te betalen. heb zelf gelukkig nooit last van ontoereikend saldo
Nee, maar het verbaast me niet gelet op het absurde systeem dat ze hebben bedacht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij weet niet dat NS elk weekend zijn webshop er volledig uitgooit voor onderhoud dan wel storing ?
Mmm.. nee. Na dagen puzzelen kwam ik er op uit dat een abo bij Sythus het goedkoopste was. Een trajectkaart was net een heel klein beetje goedkoper dan zo'n regiokaart. Maar zoon moest voor school ook regelmatig elders zijn, klasgenoten wonen door de hele regio (chillen met klasgenoten) en als ik de regiokaart zou nemen dan had hij een heel jaar dat abo ipv alleen de schoolmaanden. Al met al was een regiokaart dus handiger en uiteindelijk (met die extra reizen in de regio) goedkoper.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit ja, komop zeg.
En dat hele Abonnementen verhaal snap ik niet zo, lijkt me inderdaad heel ingewikkeld met al die verschillende producten, maar misschien als je het 2 keer gebruikt ben je er aan gewend?
En dat moet je dus ook maar net weten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat ik nog veel gekker vind is dat 'voldoende saldo' geen garantie is dat je kunt reizen in het openbaar vervoer. Ik heb automatisch laden aanstaan, dus heb per definitie nooit te weinig saldo. Maar desalniettemin kon ik zondagnacht niet mee met de bus van het GVB omdat die een 'nachtkaartje' hebben dat je alleen maar kunt krijgen door het vantevoren te bestellen en op je kaart te laden.
Een knappe jongen die mij kan verklaren waarom het systeem voor 12 uur wel in staat is om het juiste bedrag voor mijn rit van mijn tegoed af te schrijven, maar niet in staat om na 12 uur een vast bedrag af te schrijven.
Dat was met de 'oude' plasticen zichtkaart van het studentenOV ook altijd gezeik. Daar stond op dat je in alle OV in NL gratis mocht reizen in het weekend, van vrijdag 12.00 tot en met maandag 04.00. Maar in de nachtbus in Amsterdam moest ik dan toch weer los betalen, ondanks dat het regulier geplande lijnen zijn van dezelfde vervoersmaatschappij als waar ik een uur eerder gratis mee mocht. Geen touw aan vast te knopen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat ik nog veel gekker vind is dat 'voldoende saldo' geen garantie is dat je kunt reizen in het openbaar vervoer. Ik heb automatisch laden aanstaan, dus heb per definitie nooit te weinig saldo. Maar desalniettemin kon ik zondagnacht niet mee met de bus van het GVB omdat die een 'nachtkaartje' hebben dat je alleen maar kunt krijgen door het vantevoren te bestellen en op je kaart te laden.
Een knappe jongen die mij kan verklaren waarom het systeem voor 12 uur wel in staat is om het juiste bedrag voor mijn rit van mijn tegoed af te schrijven, maar niet in staat om na 12 uur een vast bedrag af te schrijven.
Neequote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ah.. Dus jij vindt het 'in de min staan' zodra je onder de ¤20.- komt. En ik niet.
Tot je de politie aan de lijn krijgt dat je je op het bureau moet melden onder kantooruren omdat er bijvoorbeeld diefstal of verkrachting heeft plaatsgevonden op de lijn waar jij toevallig mee reed. Of de soos op je dak krijgt omdat het opvalt dat je een maand lang elke week op dezelfde dag dezelfde reis maakt.. die bewijs willen hebben dat je dan niet 'bijklust'..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:04 schreef Deeltjesversneller het volgende:
ik heb automatisch opwaarderen op 50 staan, het enige wat ik nu hoef te doen is inchecken+uitchecken. geen kaartjes meer kopen, niks opwaarderen, geen gezeik. ov chipkaart
Omdat het voor (jonge)pubers wel heel erg aantrekkelijk is om het OV ergens naartoe te pakken als ze toch een opgeladen OVkaart opzak hebben. Net zo dom dus als een puber een telefoonabo te geven.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:06 schreef Skv het volgende:
[..]
Want? Je loopt je zelf aan te stellen dat het allemaal niet kan, terwijl er een heel erg simpele oplossing is. Waarom zou dit niet werken? Heb je liever dat je kind twee nachten op het perron slaapt of dat er bij jou een tientje wordt afgeschreven?
En hoe is dit het probleem van de NS?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat het voor (jonge)pubers wel heel erg aantrekkelijk is om het OV ergens naartoe te pakken als ze toch een opgeladen OVkaart opzak hebben. Net zo dom dus als een puber een telefoonabo te geven.
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:50 schreef Leandra het volgende:
De grootste fout zit gewoon in het feit dat men doet alsof men zwartrijden kan en wil tegengaan met het in- en uitcheken en de poortjes, terwijl dat helemaal niet nodig zou zijn als ze gewoon zouden willen investeren in de beste manier om zwartrijden tegen te gaan: meer personeel.
Maar van die kostendaling merkt de klant niks, want het OV is nog steeds absurd duur.
Dan eerst dus de route opzoeken op het web, kijken wat het kost (in delen) en hoe vaak ervan aanbieder overgestapt moet worden (dus in en uitgecheckt). Anders weet je niet of het nodig is om op te waarderen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat kan nu toch ook? OV-chipkaart hebben, met je kind naar het station, saldo checken en als het nodig is opwaarderen?
De meest simpele vorm zou gewoon losse chipkaarten kopen op het station voor die betreffende reis. Net zoals je vroeger een kaartje zou kopen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:26 schreef agter het volgende:
Nu wil ik van het weekend een dagje met de trein naar de stad. Betreft 2 volwassenen en 2 kinderen (van 10 en 12). Geen zin in een OV-chipkaart op naam. Liever een anonieme.
Wat moet ik nu doen om dit mogelijk te maken, en wat kost me dit alles aan chipkaarten, borg etc?
Los van het geld voor de trein (10 euro nogwat per persoon).
2 opties die helemaal niet ingewikkeld zijn:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan eerst dus de route opzoeken op het web, kijken wat het kost (in delen) en hoe vaak ervan aanbieder overgestapt moet worden (dus in en uitgecheckt). Anders weet je niet of het nodig is om op te waarderen.
Hoezo omslachtig?
Geen touw aan vast te knopen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:17 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Nee
5 euro.. en je checkt in.. gaat er dus 20 euro van af(of met persoonlijke dus 10) en dan sta je in de min.
Check je uit, kom je of weer positief te staan of negatief (onder de 0) als je een rit duurder hebt gemaakt dan 5 euro.
Is dat anonieme kaartje gratis?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:28 schreef Cue_ het volgende:
[..]
De meest simpele vorm zou gewoon losse chipkaarten kopen op het station voor die betreffende reis. Net zoals je vroeger een kaartje zou kopen.
Dit is gewoon een chipkaartje uit de automaat. Dus geen anonieme OVchipkaart.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:33 schreef agter het volgende:
[..]
Is dat anonieme kaartje gratis?
Hoeveel borg moet daar dan op per chipkaart voor een reis van 10 euro nog wat?
En kun je dat na de reis op het station dan weer gratis en makkelijk terug laten storten?
3x een dagretour op eenmalige chipkaarten uit de kaartautomaat (kiezen voor een 'los kaartje'), en een Railrunner voor de 10-jarige.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:26 schreef agter het volgende:
Nu wil ik van het weekend een dagje met de trein naar de stad. Betreft 2 volwassenen en 2 kinderen (van 10 en 12). Geen zin in een OV-chipkaart op naam. Liever een anonieme.
Wat moet ik nu doen om dit mogelijk te maken, en wat kost me dit alles aan chipkaarten, borg etc?
Los van het geld voor de trein (10 euro nogwat per persoon).
Ah, bedankt!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:34 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dit is gewoon een chipkaartje uit de automaat. Dus geen anonieme OVchipkaart.
Is gewoon een vervanger van het papieren kaartje dat je uit de automaat haalde voor een rit. Dus geen borg ofzo. Enkel 1 euro extra voor de chipversie. Is dus een wegwerpkaartje dat je na het uitchecken dus ook gewoon kan weggooien.
Yup. Nog altid geen probleemquote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:35 schreef agter het volgende:
[..]
Ah, bedankt!
En bij de bus kan ik losse kaartje met gepast geld kopen voor de bus?
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:26 schreef agter het volgende:
Nu wil ik van het weekend een dagje met de trein naar de stad. Betreft 2 volwassenen en 2 kinderen (van 10 en 12). Geen zin in een OV-chipkaart op naam. Liever een anonieme.
Wat moet ik nu doen om dit mogelijk te maken, en wat kost me dit alles aan chipkaarten, borg etc?
Los van het geld voor de trein (10 euro nogwat per persoon).
Of 4 anonieme kaarten halen bij een verkooppunt á ¤7,50 het stuk. Op ieder kaart ¤30.- laden (ik neem aan dat die ¤10 nog wat retour is en dan is ¤30.- het laagste keuze bedrag wat voldoet zodat je bij de terugreis kunt inchecken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:28 schreef Cue_ het volgende:
[..]
De meest simpele vorm zou gewoon losse chipkaarten kopen op het station voor die betreffende reis. Net zoals je vroeger een kaartje zou kopen.
Dat kan niet. Dan moet je je hele hebben en houden opgeven en krijg je het na onbepaalde tijd op je bankrekening terug gestort minus ¤10.- administratiekosten totaal.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:33 schreef agter het volgende:
En kun je dat na de reis op het station dan weer gratis en makkelijk terug laten storten?
En kun je dat resterende geld dan weer makkelijk en gratis bij dezelfde automaat op je rekening laten storten?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Of 4 anonieme kaarten halen bij een verkooppunt á ¤7,50 het stuk. Op ieder kaart ¤30.- laden (ik neem aan dat die ¤10 nog wat retour is en dan is ¤30.- het laagste keuze bedrag wat voldoet zodat je bij de terugreis kunt inchecken.
Kosten: ¤150.-
Dat meen je niet!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan moet je je hele hebben en houden opgeven en krijg je het na onbepaalde tijd op je bankrekening terug gestort minus ¤10.- administratiekosten totaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |