Het is uiteraard logischer dat een dader is gaan hakken en Hans en Grietje heeft gespeeld met de restenquote:Op zondag 5 oktober 2014 01:16 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
meeesleuren door de rivier ??? ..heeft zij dat gezegd , ja ?? ..................
En dan weet zij ook haarfijn uit te leggen, waar de rest is gebleven dan ??
......4 armen.....3 benen.......2 lichamen.......2 schedels.......3 voeten.......allemaal meegesleurd door
de rivier ??? ......maar nu kwijt dus.......gewoon kwijt.......of moet dat dan allemaal nog gevonden worden......de komende tijd.......komend jaar .....komende 5 jaar.......komende 10 jaar........??
die lui daar in Panama.....s p o r e n niet ! Hebben een I Q van 100 ( gedeeld door 3 denk ik )
( och ja, kom ik weer bitserig over, zeker ....ik wor dr sjaggerijnig van, mee en dan )
schijtzooi.....
wat een aparte en geirriteerde reactiequote:Op zaterdag 4 oktober 2014 19:50 schreef schuschuho het volgende:
[..]
En nu even je ogen dicht en daarna nog een keer kijken! Zie je het nu? Pfff!
Heb ik ook gelezen misschien dat het bericht van hart van Nederland van 22.30 hier geplaats wordt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:10 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ik kan het ook niet vinden.
Wel een nieuwsberichtje op HvN, niet de moeite waard:
http://www.hartvannederla(...)adselachtig-verhaal/
Niet nodig ditquote:Op zondag 5 oktober 2014 01:26 schreef Deiner het volgende:
De wand van een U-boot, bestuurd door meidenbloed proostende nazi-indianenzombies in het uniform van SS-Divizion Winnetu Kopfenschneller. Moeilijk te zien. Kan ook begroeiing zijn.
dat ben ik met je eens ja ! ........er worden hier dus heeeel snel `etiketjes ` geplakt ja.......quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat raakt mij niet persoonlijk, ik vind alleen dat er hier heel snel etiketjes geplakt worden die vervolgens een eigen leven gaan leiden. Dat probeer ik te voorkomen door op je post te reageren.
benieuwd wanneer wij die foto te zien krijgenquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:51 schreef vronie het volgende:
[..]
Vanavond in hart van Nederland.
Werd er gezegd dat door Dick Steffens op een van de donkere foto's een wand van een boot te zien zou zijn.
http://walshwords.files.wordpress.com/2013/03/fitz2.jpgquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:51 schreef vronie het volgende:
[..]
Vanavond in hart van Nederland.
Werd er gezegd dat door Dick Steffens op een van de donkere foto's een wand van een boot te zien zou zijn.
Als nu Global Maps, Google Maps, en Bing Maps het allemaal Rio Culebra noemen... wie ben ik dan om het niet zo over te nemen... omdat Baru het zegt?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:13 schreef danyoromijn het volgende:
Alleen wat hij schreef over Rio Culebra is niet juist, hij verwart deze rivier met de Rio Culubre,
die inderdaad 40 kilometer verder de Rio Changuinola instroomt.
Ja ik ben niet meer scherp. Ik ben niet meer in de running voor professor of the mountain badge. Zelfs niet voor master of the mountain.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:20 schreef Domnivoor het volgende:
El Pianista met het verlengde ervan heet Camino de Culebra.
El Sendero Culebra is een wandelroute langs de verloren watervallen. Die is ergens anders.
De smileys staan erbij omdat Perico dat zelf in dit topic heeft uitgelegd.
Er is een uitvoerige discussie geweest, over dat foto 499 waarover jij het hebt, mogelijk gefotoshopt is.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:30 schreef Crazy-me het volgende:
ik lees nu al een tijdje zo nu en dan mee. Ik wil het volgende toch even checken.
Heeft iemand het al gehad over de foto van Lisanne bij de Mirador (zonder de duimen omhoog).
Tussen haar rechterarm en haar zij is een andere kleur te zien dan de achtergrond van de foto. Dit gedeelte is niet groen, terwijl dat volgens mij wel groen hoort te zijn.
Is dat al eens besproken en zo ja, hoe kan dit?
quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:33 schreef Deiner het volgende:
Laten we de eerzame pensionado-rechercheur serieus nemen, alle reden toe hier, en zeggen: Full size pics or it didn't happen.
genoeg om te kunnen concluderen dat Lisanne daar "op" een foto van een ander vrouwspersoon is gefotoshopped? Wat zou daarvoor dan de reden kunnen zijn?quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:57 schreef Perico het volgende:
[..]
Er is een uitvoerige discussie geweest, over dat foto 499 waarover jij het hebt, mogelijk gefotoshopt is.
Dit was ingegeven door het feit, dat de broer van Lisanne deze foto als....
.....
Deze foto heeft Photoshop bewerkingsmetadata, hij heeft aan de lichtinstellingen en kleuren gesleuteld. Enkelen dachten toen dat Lisanne op de achtergrond geplakt is, ook omdat er wat bibberige pixels rond haar gelaatstrekken en haren staan, die daarop kunnen duiden.
Als je nu Photoshop zelf vraagt:
is de foto één geheel, met een scherpstelpunt, en de achtergrond die normaliter wat out of focus is, of zijn er delen die "los" laten, omdat ze buiten het normale patroon vallen of bewerkt zijn, krijg je dit resultaat:
......
Het geeft wel aan, dat users als Grijzemassa met recht toen al vraagtekens zetten, dat komt niet zomaar lukraak uit de lucht vallen. Als je de originele foto kon analyseren, zou je het zeker weten, nu is er teveel ruis in de metadata terecht gekomen.
[..]
1) wie zegt dat t nieuwe stroom was?quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:02 schreef Poekje01 het volgende:
uit dat artikel
https://blendle.nl/i/de-t(...)41004-1_02_1/welcome
De telefoon van Kris heeft geen activiteiten meer geregistreerd tussen 6 april 13.38 uur en 11 april 10.51 uur. Maar dan plotseling wordt de telefoon ineens weer aangezet zonder de sim-pincode in te voeren. De onderzoekers concluderen daaruit: „Dat er een derde bij betrokken is.” „We geloven naar mate er meer feiten bekend worden überhaupt niet meer ...
Dat er een derde bij betrokken is...
zo vreemd is die conclusie niet. Er is gezegd dat toen de meiden weggingen, beide telefoons half leeg waren.
In onze tabel staat ergens dat de Samsung van Lisanne na 5 april helemaal niet meer is gebruikt.
Lijkt er sterk op dat iemand de iPhone 4 telefoon eerst een tijdje aan een lader heeft gehad, om hem vervolgens daarna weer op te starten op 11/4. Kan. Ik zie geen reden waarom het NFI niet de plotseling (nieuwe) laadcapaciteit niet moet hebben kunnen constateren. Ze hebben die vanaf 1 april toch ook?
Maar... zowel Sinaproc als F hebben gezegd dat de telefoonopladers van de meiden nog in hun kamers lagen.
3 vragen:
1) Dus hoe kwam de iPhone dan aan nieuwe stroom?
2) Wat gebeurt er trouwens precies als je een uitstaande telefoon opstart en tegelijk met een pennetje reset?
3) Waarom zouden de meiden niet een Whatsapp of text message ingetypt hebben - terwijl ze frekwente
users waren, ook al kan je die niet versturen?
Zei iemand in de 4x4 naar boven naar de Mirador soms tegen ze:
no, no, muchachas, issa no use, here no reach. All way up no reach for telefono.
But atop Mirador plenty reach. Wan some water? Here is my bottle.
You canna take there plenty pctures from each ather.
En hoe lang doet die batterij t t als je wifi niet constant aanhebt? En als je foon uberhaupt niet constant aanstaat?quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:24 schreef Poekje01 het volgende:
hoe lang doe jij met een iPhone 4? Ik gebruik er 1 als doorschakelcentrale nr voicemail. Na 3 dagen is ie leeg, zonder daar verder handelingen op uit te voeren (WiFi staat aan). De dames begonnen hun tocht met 2 halflege telefoons.
Wie zegt dat het oude stroom was?
Net zo serieus als afvragen dat de batterij opnieuw is opgeladen op basis van t feit dat jij 3 dagen doet met een batterij.quote:
als je kijkt in de excel tabel in de OP zie je dat er call attempts zijn gedaan, nergens staat de telefoon aan, want er moet stroom bespaart worden, want de toestellen zijn bijna leeg. Op 11 april staat de gebruikte telefoon 5 minuten aan. Dat kost stroom. Waar kwam die vandaan?quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:30 schreef marsan het volgende:
[..]
Net zo serieus als afvragen dat de batterij opnieuw is opgeladen op basis van t feit dat jij 3 dagen doet met een batterij.
Omdat hij nergens aanstaat, was de batterij niet leeg.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:37 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
als je kijkt in de excel tabel in de OP zie je dat er call attempts zijn gedaan, nergens staat de telefoon aan, want er moet stroom bespaart worden, want de toestellen zijn bijna leeg. Op 11 april staat de gebruikte telefoon 5 minuten aan. Dat kost stroom. Waar kwam die vandaan?
zonder de PIN code in te toetsen? Al die dagen dat de telefoons niet zijn gebruikt, waren zoekteams van Sinaproc actief. Dat is opvallend te noemen. Ik denk eerder dat een Sinaproccer, SENA of vrijwillige zoeker (of iemand anders) de telefoons en rugzak veel eerder of op uiterlijk 11 april al gevonden heeft. ... even aanzetten ...oh... kom er niet in... swipen.. nee...donder maar terug in de kast.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:39 schreef marsan het volgende:
[..]
Omdat hij nergens aanstaat, was de batterij niet leeg.
11 April weet de laatste van de 2 dat t bijna einde verhaal is en zet m daarom aan voor een laatste poging.
Ja, die ene wiens foon t niet was.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
zonder de PIN code in te toetsen? Al die dagen dat de telefoons niet zijn gebruikt, waren zoekteams van Sinaproc actief. Ik denk eerder dat een Sinaproccer, SENA of vrijwillige zoeker (of iemand anders) de telefoons en rugzak op 11 april gevonden heeft. ... even aanzetten ...oh... kom er niet in... swipen.. nee...
oh, terwijl je al die dagen nergens in het gebied bereik hebt gehad, behalve op 2 april, en waarom wachtte je toen dan niet totdat een 112/911 telefoniste opnam? Had je je verhaal even kunnen doen.Wat zou jij doen in zo'n geval? Bellen, oh nee, ophangen. In een 112 situatie?quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:39 schreef marsan het volgende:
[..]
Omdat hij nergens aanstaat, was de batterij niet leeg.
11 April weet de laatste van de 2 dat t bijna einde verhaal is en zet m daarom aan voor een laatste poging.
zie het bij jou ook niet, wel een denkproces, maar dan aan jouw kant.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:45 schreef marsan het volgende:
[..]
Ja, die ene wiens foon t niet was.
Je denkt weer een hoop, maar ook een fatsoenlijke onderbouwing die verder gaan dan ' ik denk' ?
Degenen die dat dachten, veronderstelden dat Lisanne is uitgeknipt van een andere foto en daarop is geplakt. Niet in de plaats van iemand anders. Toen werd er nog vermoed, dat voor de herdenkingsdienst een mooie foto gewenst was, maar dat er mogelijk geen sprekend portret was met alleen haar erop.quote:Op zondag 5 oktober 2014 03:31 schreef Poekje01 het volgende:
genoeg om te kunnen concluderen dat Lisanne daar "op" een foto van een ander vrouwspersoon is gefotoshopped? Wat zou daarvoor dan de reden kunnen zijn?
Het is mijn vage vermoeden, dat toen Arrocha in het gebied een paar dagen eind augustus veel paden afliep en iedereen ondervroeg die op zijn pad kwam, met de foto's ter herkenning bij de hand, deze zijn gelekt naar TVN-2.com, Nexpanama.com en journalisten als Demeterio Abrego, die de foto van Kris op Twitter publiceerde.quote:Kwam die foto (ook) uit de Panamese pers?
Hoe kwamen we uberhaupt ook weer aan alle foto's die we tot nu te zien hebben gekregen?
Nee je vindt een foon en gaat 112/911 belllen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:47 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
oh, terwijl je al die dagen nergens in het gebied bereik hebt gehad, behalve op 2 april, en waarom wachtte je toen dan niet totdat een 112/911 telefoniste opnam? Had je je verhaal even kunnen doen.Wat zou jij doen in zo'n geval? Bellen, oh nee, ophangen. In een 112 situatie?
Maar ik probeer ook niet een idee te onderbouwen. Ik probeer om een goede onderbouwing te krijgen om t officiële verhaal onderuit te halen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:49 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
zie het bij jou ook niet, wel een denkproces, maar dan aan jouw kant.
die 112/911 functionaliteit is het enige dat werkt als je batterij bijna leeg is, of als je geen bereik hebt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:50 schreef marsan het volgende:
[..]
Nee je vindt een foon en gaat 112/911 belllen.
Dat is logisch inderdaad.
Wat is meer logisch: iemand in nood die dat nr belt, of iemand die een foon vindt/steelt?
Maar met welke insteek belt een vinder dat nr dan? Voor iemand in nood laat die reden zich raden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:53 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
die 112/911 functionaliteit is het enige dat werkt als je batterij bijna leeg is, of als je geen bereik hebt.
Dat geldt ook voor een vinder.
op basis van logica en feiten... een officieel verhaal onderuit halen.... kan... onderuit halen.... kan...quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:52 schreef marsan het volgende:
[..]
Maar ik probeer ook niet een idee te onderbouwen. Ik probeer om een goede onderbouwing te krijgen om t officiële verhaal onderuit te halen.
Niet alleen op basis van denken, maar ook basis van logica en feiten.
Misschien help je meer door ze niet te laten geloven in hun waanidee?quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:57 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
op basis van logica en feiten... een officieel verhaal onderuit halen.... kan... onderuit halen.... kan...
ik probeer op basis van logica en feiten een stel ouders te helpen die een kind verloren hebben en vol met vragen zitten over hun mogelijke doodsoorzaak.
mee eens. Kan echter ook iemand anders zijn, ff proberen wat ik kan met het tst, oh, je kan hier op drukken...quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:55 schreef marsan het volgende:
[..]
Maar met welke insteek belt een vinder dat nr dan? Voor iemand in nood laat die reden zich raden.
Wie bepaalt wat het meest voor de hand ligt? Jij?quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:01 schreef marsan het volgende:
[..]
Misschien help je meer door ze niet te laten geloven in hun waanidee?
Misschien is t gewoon zo dat hun kinderen verdwaalden en zo om zijn gekomen. Hoe hard t ook mag zijn, maar mss is t aanvaarden van wat t meest voor hand licht wel meet hulp dan t laten leiden door irreële twijfels?
Nee, het onderzoek.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:03 schreef Rica het volgende:
[..]
Wie bepaalt wat het meest voor de hand ligt? Jij?
Je krijgt dan een melding dat je dat noodnummer belt en dan moet je nog een handeling verrichten voor je echt belt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:03 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
mee eens. Kan echter ook iemand anders zijn, ff proberen wat ik kan met het tst, oh, je kan hier op drukken...
je bent in nood, ah.
met welke insteek bel je dan 112/911 op 2 april, als je nog bij de pinken bent - aanname- je krijgt ten lange leste en bij hoge uitzondering nu wel verbinding, en .... hangt op.
Ieder zijn eigen mening, prima. Zo kunnen alle onderzoekers van het neergeschoten vliegtuig in de Oekraine ook wel stoppen. Heeft geen zin. Oorzaak onbekend. Jachtvlieger van de Oekrainse luchtmacht met boordkannonnen of Russische huurlingen met vanuit een commandowagen vol electronica afgevuurde raket. Beide uitgangspunten en stellingnames kennen voor- en tegenargumenten van 2 politiek/militaire kampen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:01 schreef marsan het volgende:
[..]
Misschien help je meer door ze niet te laten geloven in hun waanidee?
Misschien is t gewoon zo dat hun kinderen verdwaalden en zo om zijn gekomen. Hoe hard t ook mag zijn, maar mss is t aanvaarden van wat t meest voor hand licht wel meet hulp dan t laten leiden door irreële twijfels?
Een onderzoek dat alleen stelt "we weten niet wat er gebeurd is". Right.quote:
Ik vind het juist niet zo voor de hand liggen, dat het je dagen niet lukt om door andere keuzes te maken en dingen af te vinken, uit een redelijk beperkt en duidelijk gebied te geraken.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:01 schreef marsan het volgende:
Hoe hard t ook mag zijn, maar mss is t aanvaarden van wat t meest voor hand licht wel meet hulp dan t laten leiden door irreële twijfels?
Nee, bij dat vliegtuig zijn er duidelijke open vragen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:07 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen mening, prima. Zo kunnen alle onderzoekers van het neergeschoten vliegtuig in de Oekraine ook wel stoppen. Heeft geen zin. Oorzaak onbekend. En toch willen families vaak dit soort dingen weten.
Hier 1 familie niet. De ander wel.
Je mag ze meehelpen, het hoeft niet idd.
Ik meen de waarheid niet te kennen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:08 schreef Rica het volgende:
[..]
Een onderzoek dat alleen stelt "we weten niet wat er gebeurd is". Right.
Niemand kan iets uitsluiten en als je goed naar die ouders luistert geven ze dat ook aan. De enigen die ik steeds met grote stelligheid dingen zie beweren zijn de verdwaaltheorie-aanhangers. Die menen de waarheid te kennen.
ik vind vragen en meningen naast elkaar zetten prima.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:11 schreef marsan het volgende:
[..]
Nee, bij dat vliegtuig zijn er duidelijke open vragen.
Bij die 2 meisjes zijn er ook vragen maar van een heel andere orde. Er is een duidelijke aanname dat ze verdwaald zijn.
Daar vragen bij stellen is logisch, maar er moet ook een fundament zijn op die vragen op te stoelen. Ik zie op dit moment niet genoeg om aan te nemen dat t anders is gegaan.
Jij wel, mag.
Ik mag daar vragen bij stellen, en jij kunt daar mss weer op antwoorden. Mss kom ik oom tot die vragen, mss kom jij tot een steviger fundament door mijn vragen.
Ja je kunt er echter weinig of niks mee. En zo zitten er allemaal onverklaarbaarheden in het verhaal. Alleen geen die 100% in de richting van een derde wijzen. Nee dat klopt. Want dan hadden we deze discussie niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:43 schreef Poekje01 het volgende:
.... en met tape aan elkaar geplakte telefoons. De meiden hadden weinig bij zich... maar de tape hadden ze niet vergeten. Altijd handig in de jungle, duck tape. Te verkrijgen bij... ja, waar eigenlijk in Boquete?
Bocas del Toro. Nee. Alto Mira?
Ja dat is mijn gedachte ook. Wie zag hun die morgen in hun hangmatje en bij een map kijken... het lijkt erop dat de meiden in haast zijn vertrokken. Als hij die dag zelf niet kon, misschien een tip gegeven of iemand geregeld?quote:Op zondag 5 oktober 2014 07:02 schreef Marrije het volgende:
Zo zat ik ook te denken aan de eventuele lift die ze misschien hebben gekregen.
Van een wildvreemde zouden ze dat toch niet accepteren? Wie kenden de meiden zo goed dat ze dachten dat diegene te vertrouwen was? Of kenden de meiden de persoon/personen niet, maar wisten ze toevallig 'wie' het was omdat diegene een functie heeft waarvan zij dachten oh dan zit het wel goed?
maar de camera (canon) deed het nog wel en daar is ook niks op achter gelaten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 08:34 schreef agter het volgende:
Wat betreft die iPhone:
Zou het kunnen dat door het vocht het scherm niet meer te lezen was? En dat het scherm niet meer goed reageerde op aanraking?
Zou kunnen verklaren waarom er geen bericht ingegeven is. En ook waarom er zolang niet gebeld is.
En toen op het einde, nog eenmaal aangezet, in de hoop dat het scherm het weer deed...
Eens. Op de camera is niets achter gelaten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 08:59 schreef Marrije het volgende:
[..]
maar de camera (canon) deed het nog wel en daar is ook niks op achter gelaten.
Daarom willen de ouders ook dat het stuwmeer (aan het einde van de rivier) volledig onderzocht wordt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:16 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
meeesleuren door de rivier ??? ..heeft zij dat gezegd , ja ?? ..................
En dan weet zij ook haarfijn uit te leggen, waar de rest is gebleven dan ??
......4 armen.....3 benen.......2 lichamen.......2 schedels.......3 voeten.......allemaal meegesleurd door
de rivier ??? ......maar nu kwijt dus.......gewoon kwijt.......of moet dat dan allemaal nog gevonden worden......de komende tijd.......komend jaar .....komende 5 jaar.......komende 10 jaar........??
die lui daar in Panama.....s p o r e n niet ! Hebben een I Q van 100 ( gedeeld door 3 denk ik )
( och ja, kom ik weer bitserig over, zeker ....ik wor dr sjaggerijnig van, mee en dan )
schijtzooi.....
OP -> Tijdlijn vermissing en vondstquote:Op zondag 5 oktober 2014 09:32 schreef Ratsnest89 het volgende:
Zou iemand een korte samenvatting kunnen geven vanaf dat de botten zijn gevonden een aantal maanden terug? Heb het nieuws niet zo gevolgd, en om nou 40 topics door te lezen
Je kunt je ook afvragen waarom er geen informatie wordt vrijgegeven. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het materiaal gewoon even niet zo goed uitkomt als je een kostbaar crimineel onderzoek probeert los te peuteren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 04:17 schreef Poekje01 het volgende:
zowel de vrijwillgers bij WS als FOK hebben slechts een beperkte hoeveelheid gegevens en feiten ter beschikking. Zo ontbreken een groot deel van de foto's. De families willen beiden niet dat er foto's getoond worden.
Of ze waren gewoon overvallen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 08:34 schreef agter het volgende:
Wat betreft die iPhone:
Zou het kunnen dat door het vocht het scherm niet meer te lezen was? En dat het scherm niet meer goed reageerde op aanraking?
Zou kunnen verklaren waarom er geen bericht ingegeven is. En ook waarom er zolang niet gebeld is.
En toen op het einde, nog eenmaal aangezet, in de hoop dat het scherm het weer deed...
Maar voor de iphone is er dus een mogelijke goede verklaring.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:10 schreef agter het volgende:
[..]
Eens. Op de camera is niets achter gelaten.
Maar voor de iPhone is dus een goede verklaring.
Daarnaast hebben we eigenlijk gewoon nog bitter weinig terug gevonden van de dames. Wellicht is er wel een afscheidsbriefje achter gelaten, maar zit ie bijv in de andere broek, of ligt ie op de plek waar een van beiden overleden is.
Het simpele feit dat we (nog) geen briefje gevonden hebben, wil niet zeggen dat het er niet is.
Ja hoor, daar komt ie: nadat de botten zijn gevonden hebben de Panamese autoriteiten geconcludeerd dat er geen sprake was van een misdrijf en is het onderzoek afgesloten. De familie van K. is vervolgens zelf gaan zoeken in Panama, maar hebben ook niets kunnen vinden. Hun frustratie daarover hebben ze onlangs naar buiten gebracht in een televisieprogramma van Humberto Tan, die begrijpend knikte. Dat was het.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:32 schreef Ratsnest89 het volgende:
Zou iemand een korte samenvatting kunnen geven vanaf dat de botten zijn gevonden een aantal maanden terug? Heb het nieuws niet zo gevolgd, en om nou 40 topics door te lezen
zou kunnen, op zich niet gek als je bv met een bende te maken zou hebben.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:53 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen waarom er geen informatie wordt vrijgegeven. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het materiaal gewoon even niet zo goed uitkomt als je een kostbaar crimineel onderzoek probeert los te peuteren.
Is dat zo? Ik kan dat nergens vinden, alleen dat het onderzoek naar Lisanne Froon is afgesloten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja hoor, daar komt ie: nadat de botten zijn gevonden hebben de Panamese autoriteiten geconcludeerd dat er geen sprake was van een misdrijf en is het onderzoek afgesloten. De familie van K. is vervolgens zelf gaan zoeken in Panama, maar hebben ook niets kunnen vinden. Hun frustratie daarover hebben ze onlangs naar buiten gebracht in een televisieprogramma van Humberto Tan, die begrijpend knikte. Dat was het.
http://www.nrc.nl/handels(...)n-afgesloten-1424582quote:Onderzoek naar Lisanne Froon afgesloten
Stoffelijk overschot komt terug naar Nederland. Resten van vriendin Kris Kremers blijven in Panama om onderzoek gaande te houden.
Dat is formaliteit. De woordkeuze zegt genoeg: ... om het onderzoek gaande te houden...quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan dat nergens vinden, alleen dat het onderzoek naar Lisanne Froon is afgesloten.
[..]
http://www.nrc.nl/handels(...)n-afgesloten-1424582
Maar dat is van 25 september, kan best zijn dat ik een later bericht heb gemist dat het onderzoek naar Kris ook is afgesloten.
Dat wisten we maanden geleden al.quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:30 schreef Rica het volgende:
"Omdat we niet weten wat er gebeurd is, ligt een verdwaling het meest voor de hand"
Meer is het niet. Het hele verdwalingsargument samengevat.
Het is een feit dat er elke dag mensen vermoord worden. Zelfs in ons veilige Nederland zitten we aan zo'n 180 per jaar. Waarom zou je het uitsluiten als je niet weet wat er gebeurd is??
"Ja maar er zijn geen sporen die op moord wijzen."
Waar wijzen de sporen dan wel op? Wie is er in staat een coherent verhaal van te breiden? Een dichtgeknoopt broekje, een rugzak met spulletjes inclusief BH's, vreemde belpatronen, een serie vreemde foto's, een paar botten. Wie kan er iets van maken dat niet uit honderduizend aannames en speculaties bestaat? Niemand.
In plaats van dat die sporen vragen oproepen vinden sommigen er een bevestiging in dat er geen derde bij betrokken kan zijn. Uitgesloten. Scheermes. Hoe meer bizar de sporen zijn, hoe meer bevestiging voor hen.
Ik zou stellen dat juist in geval van moord de sporen bizar kunnen zijn omdat een dader of daders nog van alles met de lichamen en de spullen heeft kunnen doen na de dood van de meisjes. Maar een 100% spoor van moord heeft een dader dan ook weg kunnen halen. Nog afgezien van de natuur die razendsnel alles uitwist. Als ze gewurgd zijn zul je dat in ieder geval niet aan een rib of een stukje voet kunnen aflezen.
Het belangrijkste van het artikel van vandaag (gisteren) vond ik dat de meisjes heel duidelijk op pad zijn gegaan voor een korte wandeling. Ze hadden eigenlijk niks bij zich.
Conclusie: Het is niet logisch te veronderstellen dat ze op eigen houtje de jungle in zijn getrokken.
Die beloning is in april al uitgeloofd. Eerst een relatief kleine beloning, en later opgehoogd naar een (ook voor NL-begrippen) flinke beloning. En dat heeft niets opgeleverd dat het raadsel oploste.quote:Op zondag 5 oktober 2014 06:07 schreef Rica het volgende:
[..]
Ja je kunt er echter weinig of niks mee. En zo zitten er allemaal onverklaarbaarheden in het verhaal. Alleen geen die 100% in de richting van een derde wijzen. Nee dat klopt. Want dan hadden we deze discussie niet.
Maar alles bij elkaar genomen is het iig voor mij te veel om als "simpele" verdwaling af te doen.
Zonder getuigen of een bekentenis van de dader zal het echter bijna onmogelijk worden de zaak op te lossen. Aangenomen dat het een misdrijf is.
Op dit moment zou denk ik een beloning uitloven het meest effectief zijn. Een beloning voor de gouden tip, dus niet dat elke jandoedel met een mooi verhaal het denkt te kunnen claimen.
De meeste daders worden gepakt omdat ze praten of dat op een andere manier anderen op de hoogte zijn van wat er gebeurd is. Of dat de omgeving in ieder geval sterke vermoedens heeft.
Loof maar een vette beloning uit. Misschien dat het aantrekkelijk genoeg zal zijn dat iemand dan wel zijn bek opentrekt. Als mensen iets weten zullen ze uit zichzelf waarschijnlijk niet praten. Loyaliteit of angst, geen gedoe willen etc.
De kans dat daar iets gevonden wordt is bijzonder klein.Een stuwmeer is erg groot en erg diep en de oorspronkelijke vegetatie en bebouwing is nog aanwezig onder water. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:19 schreef agter het volgende:
[..]
Daarom willen de ouders ook dat het stuwmeer (aan het einde van de rivier) volledig onderzocht wordt.
Grote kans dat daar nog wel wat gevonden kan worden.
Dit is echter privé terrein van een onderneming, en die hebben hiervoor geen toestemming gegeven.
Eens. Maar er komt vast iemand met "maar als de ontvoerders wisten dat er toch geen bereik was" etc.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:37 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Een sterke aanwijzing tegen een ontvoering vormen de telefoons en camera:
1. Stel dat ze zijn ontvoerd,
2. Dan zouden de ontvoerders onmiddellijk hun telefoons en camera hebben afgepakt,
3. Maar dan zouden ze niet nog vier dagen de pincode hebben kunnen intoetsen,
4. Hetgeen in tegenspraak is met de feiten.
Conclusie: 1. is onwaar; ze zijn niet ontvoerd.
Het is dus nog niet afgsloten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:31 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat is formaliteit. De woordkeuze zegt genoeg: ... om het onderzoek gaande te houden...
Bovendien, ook al zouden ze daar nog een bot of een schedel vinden waarop dan weer geen sporen van geweld worden aangetroffen, wat zou dat aan de zaak veranderen?quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De kans dat daar iets gevonden wordt is bijzonder klein.Een stuwmeer is erg groot en erg diep en de oorspronkelijke vegetatie en bebouwing is nog aanwezig onder water. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Niemand sluit een misdrijf uit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:17 schreef Marrije het volgende:
[..]
Maar voor de iphone is er dus een mogelijke goede verklaring.
Briefje? Zou kunnen. Ik zou eerder een berichtje op de telefoon of met de camera verwachten, maar het zou kunnen dat ze een briefje hebben geschreven.
Ja, zo is het inderdaad, dat er geen aanwijzing is voor een briefje sluit niet uit dat het er was.
Idem voor een misdrijf, dat er geen aanwijzingen voor zijn sluit niet uit dat het er was.
Inderdaad. In tegenstelling tot wat sommige mensen (hardnekkig) denken.quote:
Wat doen ze dan nog? Niet veel volgens mij.quote:
Maar het KL-topic is de facto nog gewoon actiefquote:Op zondag 5 oktober 2014 10:48 schreef agter het volgende:
[..]
Wat doen ze dan nog? Niet veel volgens mij.
Het onderzoek is de facto dus gewoon gesloten.
Niet veel is in elk geval niet niks.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:48 schreef agter het volgende:
[..]
Wat doen ze dan nog? Niet veel volgens mij.
Het onderzoek is de facto dus gewoon gesloten.
Het is alleen wat minder waarschijnlijk, gezien het feit dat er geen bewijzen voor zijn.quote:
Minder waarschijnlijk dan wat? Waar wel bewijzen voor zijn?quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:13 schreef agter het volgende:
[..]
Het is alleen wat minder waarschijnlijk, gezien het feit dat er geen bewijzen voor zijn.
Conclusie:........quote:Op zondag 5 oktober 2014 05:30 schreef Rica het volgende:
"Omdat we niet weten wat er gebeurd is, ligt een verdwaling het meest voor de hand"
Meer is het niet. Het hele verdwalingsargument samengevat.
Het is een feit dat er elke dag mensen vermoord worden. Zelfs in ons veilige Nederland zitten we aan zo'n 180 per jaar. Waarom zou je het uitsluiten als je niet weet wat er gebeurd is??
"Ja maar er zijn geen sporen die op moord wijzen."
Waar wijzen de sporen dan wel op? Wie is er in staat een coherent verhaal van te breiden? Een dichtgeknoopt broekje, een rugzak met spulletjes inclusief BH's, vreemde belpatronen, een serie vreemde foto's, een paar botten. Wie kan er iets van maken dat niet uit honderduizend aannames en speculaties bestaat? Niemand.
In plaats van dat die sporen vragen oproepen vinden sommigen er een bevestiging in dat er geen derde bij betrokken kan zijn. Uitgesloten. Scheermes. Hoe meer bizar de sporen zijn, hoe meer bevestiging voor hen.
Ik zou stellen dat juist in geval van moord de sporen bizar kunnen zijn omdat een dader of daders nog van alles met de lichamen en de spullen heeft kunnen doen na de dood van de meisjes. Maar een 100% spoor van moord heeft een dader dan ook weg kunnen halen. Nog afgezien van de natuur die razendsnel alles uitwist. Als ze gewurgd zijn zul je dat in ieder geval niet aan een rib of een stukje voet kunnen aflezen.
Het belangrijkste van het artikel van vandaag (gisteren) vond ik dat de meisjes heel duidelijk op pad zijn gegaan voor een korte wandeling. Ze hadden eigenlijk niks bij zich.
Conclusie: Het is niet logisch te veronderstellen dat ze op eigen houtje de jungle in zijn getrokken.
Ik denk dat aardig wat mensen in Boquete weten wat er gebeurd is met de vrouwen maar dat een ieder de lippen stijf op elkaar houdt uit angst voor gevolgen voor henzelf.quote:Op zondag 5 oktober 2014 06:07 schreef Rica het volgende:
[..]
Ja je kunt er echter weinig of niks mee. En zo zitten er allemaal onverklaarbaarheden in het verhaal. Alleen geen die 100% in de richting van een derde wijzen. Nee dat klopt. Want dan hadden we deze discussie niet.
Maar alles bij elkaar genomen is het iig voor mij te veel om als "simpele" verdwaling af te doen.
Zonder getuigen of een bekentenis van de dader zal het echter bijna onmogelijk worden de zaak op te lossen. Aangenomen dat het een misdrijf is.
Op dit moment zou denk ik een beloning uitloven het meest effectief zijn. Een beloning voor de gouden tip, dus niet dat elke jandoedel met een mooi verhaal het denkt te kunnen claimen.
De meeste daders worden gepakt omdat ze praten of dat op een andere manier anderen op de hoogte zijn van wat er gebeurd is. Of dat de omgeving in ieder geval sterke vermoedens heeft.
Loof maar een vette beloning uit. Misschien dat het aantrekkelijk genoeg zal zijn dat iemand dan wel zijn bek opentrekt. Als mensen iets weten zullen ze uit zichzelf waarschijnlijk niet praten. Loyaliteit of angst, geen gedoe willen etc.
Hoe zou je dat kunnen doorbreken?quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:30 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik denk dat aardig wat mensen in Boquete weten wat er gebeurd is met de vrouwen maar dat een ieder de lippen stijf op elkaar houdt uit angst voor gevolgen voor henzelf.
De beloning die was uitgeloofd was niet groot genoeg denk je?quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:31 schreef agter het volgende:
[..]
Hoe zou je dat kunnen doorbreken?
Geld?
Ik zit aan een ander soort misdaad te denken, even terugkomend op het cocaïne-verhaal: iemand die lichamen of spullen vindt maar niet wil dat de politie op die plek onderzoek gaat doen, omdat daar iets illegaals gebeurt. En die zorgt ervoor dat men ergens anders gaat zoeken.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:18 schreef Geruisloos het volgende:
Met de nieuwe info die we hebben (bevestiging van ingevoerde PIN codes), kunnen we de misdaadscenario's scherper krijgen.
De enige mogelijk misdaadscenario's zijn:
• Ontvoering (met of zonder ontsnapping van één of beiden).
• Een ontsnapping, van één of beiden, aan misdadiger(s) vóór of ná een misdaad.
• Een misdaad op of na 5 april
Eens? Wat zou hier nog bij moeten? Of kan er een regel worden uitgesloten?
interessante vraagquote:Op zondag 5 oktober 2014 11:31 schreef agter het volgende:
[..]
Geld?
misschien een verschillend idee over 'aardig wat'?quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De beloning die was uitgeloofd was niet groot genoeg denk je?
En ik denk overigens helemaal niet dat er aardig wat mensen in Boquete weten wat er gebeurd is met Kris en Lisanne.
¤ 30.000 lijkt me aardig wat. Zelfs in NL voor velen al een jaarsalaris.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:47 schreef Marrije het volgende:
[..]
interessante vraag
[..]
misschien een verschillend idee over 'aardig wat'?
Denk jij dat er uberhaupt iemand is die er meer van weet maar niets zegt om watvoor reden dan ook?
Het is een feit dat ze verdwaald zijn. Echter, het is niet duidelijk wat er gebeurd is, nadat ze waren verdwaald.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:18 schreef Marrije het volgende:
[..]
Minder waarschijnlijk dan wat? Waar wel bewijzen voor zijn?
Men kan ook ergens anders gaan leven.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:47 schreef Marrije het volgende:
[..]
interessante vraag
maar nee ik denk dat geld niet het eerste is wat het zou kunnen doorbreken, ik denk dat de angst te groot is, men moet daar nog verder leven
Voor 30,000$ koop je in Boquete een klein huis, of een flinke lap grond. Ik vind dat aardig wat.quote:misschien een verschillend idee over 'aardig wat'?
¤ 30.000. Geen dollars. Is belangrijk, want is meer.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Men kan ook ergens anders gaan leven.
[..]
Voor 30,000$ koop je in Boquete een klein huis, of een flinke lap grond. Ik vind dat aardig wat.
In zo'n relatief kleine gemeenschap zal de angst het winnen van een beloning in geld.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:31 schreef agter het volgende:
[..]
Geld?
Angst voor wie of wat? Kennelijk denk je aan één of meerdere daders?quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:12 schreef gynaika het volgende:
[..]
In zo'n relatief kleine gemeenschap zal de angst het winnen van een beloning in geld.
In dit geval niet want een deel van die beloning is al uitgekeerd.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:12 schreef gynaika het volgende:
[..]
In zo'n relatief kleine gemeenschap zal de angst het winnen van een beloning in geld.
Als je b.v. denkt aan een criminele jeugdbende dan zouden "aardig wat" mensen hier meer over kunnen weten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
¤ 30.000 lijkt me aardig wat. Zelfs in NL voor velen al een jaarsalaris.
Het laatste durf ik niets over te zeggen, maar ik geloof dus niet dat er "aardig wat" mensen meer over weten.
dat denk ik ookquote:Op zondag 5 oktober 2014 12:12 schreef gynaika het volgende:
[..]
De inwoners van Alto Romero hebben toch geen dader(s) aangewezen? Die behoeven dus geen angst te hebben.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:18 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
In dit geval niet want een deel van die beloning is al uitgekeerd.
Moeten de inwoners van Alto Romero nu in angst leven?
wat jij stelt als feit is niet bewezen. En inderdaad, ik denk eerder aan misleiding en meelokken dan aan verdwaling.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het is een feit dat ze verdwaald zijn. Echter, het is niet duidelijk wat er gebeurd is, nadat ze waren verdwaald.
De vraag is of ze, nadat ze waren verdwaald, slachtoffer zijn geworden van een iemand die daar toevallig aanwezig was. Aangezien dat gebied vrijwel onbewoond is, is de waarschijnlijkheid daarvan zeer gering.
Tegen deze theorie zou je in kunnen brengen dat ze naar dat gebied zijn gelokt of gebracht. Ook dat lijkt echter zeer onwaarschijnlijk, als je rekening houdt met de karakter van de meisjes. Het waren duidelijk "stadsmeisjes", dus wel gewend om om te gaan met (de avances) van jongens of mannen.
Mochten ze een afspraak hebben gehad, dat zouden ze dat waarschijnlijk wel hebben laten weten aan de achterban.
Daarentegen is gebleken dat het geen "natuurmeisjes" waren, in die zin dat ze totaal ongeschikt gekleed en uitgerust waren voor zo'n wandeling. Ervaring nul - zeg maar.
Hieruit concludeer ik dat ze naar alle waarschijnlijkheid zijn omgekomen door de "natuur" - beter gezegd, door hun gebrekkige kennis van de natuurlijke omstandigheden in dat gebied.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1212537quote:AMERSFOORT - De inwoners van het Panamese dorp, waar voor het eerst spullen van Kris en Lisanne gevonden zijn, krijgen een beloning. Dat vertelden Kris' ouders tijdens een speciale persconferentie in Panama, het land waar de twee Amersfoortse meiden begin april verdwenen. De ouders zijn nu in Zuid-Amerika om zelf uit te zoeken wat er met de jonge vrouwen is gebeurd.
Het is nog onbekend wat het cadeau voor de inwoners van Alta Romero precies inhoudt of om welk bedrag het gaat. De familie gaat daarom deze week naar het dorp om na te gaan wat de beste beloning is, zegt woordvoerder Nikki van Passel. Eerder loofde de familie 30.000 euro tipgeld uit aan diegene die de meiden terug zou vinden.
BOTRESTEN
Diezelfden kranten meldden dit weekend ook dat er in Panama opnieuw botresten zijn gevonden, die vermoedelijk van Kris en Lisanne afkomstig zijn. De ouders van Kris zijn not-amused dat de autoriteiten hen dat niet zélf verteld hebben.
Kris' ouders geven de moed nog niet op om te achterhalen wat er met hun dochter en met Lisanne gebeurd is. Ze hebben de afgelopen dagen de wandeling gereconstrueerd, die de meiden net voor hun verdwijning hebben gelopen. Ze geloven nog steeds niet dat de twee zomaar zijn verdwaald.
HERDENKINGSDIENST
Het is nog onbekend hoe lang de ouders van Kris' in Panama blijven. Ze voelen zich tijdens hun verblijf in ieder geval gesteund door de inwoners van Boquete, het dorp waar de meiden verbleven. Zondag was er zelfs een speciale herdenkingsdienst, zegt woordvoerder Nikki
De ouders van Lisanne steunen de zoektocht van de familie Kremers, maar ze hebben besloten om in alle rust van de zijlijn toe te kijken.
ha, ja dat zou kunnen, ergens anders leven, blijf je alsnog over je schouder kijken.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:03 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Men kan ook ergens anders gaan leven.
[..]
Voor 30,000$ koop je in Boquete een klein huis, of een flinke lap grond. Ik vind dat aardig wat.
http://www.uitzending.net(...)t_van_Nederland.htmlquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heb je een linkje (ja lui nu)
En ik heb vooralsnog niet zo'n hoge pet op van die Steffens
En een boot????? (Redelijk) vlak na de Mirador lijkt me dat meer dan bizar..
Dank jequote:Op zondag 5 oktober 2014 12:28 schreef vronie het volgende:
[..]
http://www.uitzending.net(...)t_van_Nederland.html
op 5.40
Ze hebben geen daders aangewezen. Daar was die beloning ook niet voor bedoeld. Maar wat zij gevonden hebben zou naar een dader kunnen leiden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:24 schreef gynaika het volgende:
De inwoners van Alto Romero hebben toch geen dader(s) aangewezen? Die behoeven dus geen angst te hebben.
“Ouders van #KrisKremers zeggen in statement in #Panama dat ze school in indianendorp #AltoRomero willen laten opknappen als teken van dank”quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je hoef alleen bang te zijn als er sprake is van één of meerdere daders. En vooralsnog is daar helemaal geen bewijs van Verder zijn er al (fikse) beloningen uitgeloof én toegekend.
[..]
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1212537
Bedankt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:28 schreef vronie het volgende:
[..]
http://www.uitzending.net(...)t_van_Nederland.html
op 5.40
Het is een feit dat ze zelf foto's gemaakt hebben op een afstand van 1 uur lopen buiten het normale traject. Ze waren op dat moment dus al verdwaald, hoewel ze zich dat nog niet realiseerden. Dit feit wordt ondersteund doordat zij geen enkele methode van navigatie bij zich droegen (geen kaart, geen kompas, geen gps), waardoor zij onmogelijk konden weten waar zij zich op dat moment bevonden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:24 schreef Marrije het volgende:
[..]
wat jij stelt als feit is niet bewezen. En inderdaad, ik denk eerder aan misleiding en meelokken dan aan verdwaling.
Hmm, ze zouden m.i. toch echt hebben kunnen weten dat ze voorbij de Mirador waren (ze wisten dat ze daar waren gezien de foto's).quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:51 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het is een feit dat ze zelf foto's gemaakt hebben op een afstand van 1 uur lopen buiten het normale traject. Ze waren op dat moment dus al verdwaald, hoewel ze zich dat nog niet realiseerden. Dit feit wordt ondersteund doordat zij geen enkele methode van navigatie bij zich droegen (geen kaart, geen kompas, geen gps), waardoor zij onmogelijk konden weten waar zij zich op dat moment bevonden.
Dikke kans dat ze dachten dat de Pianista-trail een rondje was en dat ze zo vanzelf wel weer terug zouden keren in Boquette. Hoe groot moet de frustatie zijn dat na uren lopen nog steeds geen Boquette aan de horizon verschijnt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hmm, ze zouden m.i. toch echt hebben kunnen weten dat ze voorbij de Mirador waren (ze wisten dat ze daar waren gezien de foto's).
Ja, misschien. Maar dan nog steeds: 1 uur verder konden ze niet meer weten waar ze precies waren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hmm, ze zouden m.i. toch echt hebben kunnen weten dat ze voorbij de Mirador waren (ze wisten dat ze daar waren gezien de foto's).
Ook dat vind ik eigenlijk niet eens 100% zeker. Het is een onopvallende 'top' die er niet zo uit ziet en er zijn geen bordjes. Het kan aan hen ook geleken hebben op een mooie uitkijkplek waar je veel kan zien. Tijd voor allebei een foto die leuk als facebookcoverfoto kan dienen. Ok, nu weer verder lopen naar de top.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Exact - wij hebben tegelijkertijd dezelfde theorie.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ook dat vind ik eigenlijk niet eens 100% zeker. Het is een onopvallende 'top' die er niet zo uit ziet en er zijn geen bordjes. Het kan aan hen ook geleken hebben op een mooie uitkijkplek waar je veel kan zien. Tijd voor allebei een foto die leuk als facebookcoverfoto kan dienen. Ok, nu weer verder lopen naar de top.
wie zegt dat ze niet zijn omgekeerd? Ze waren op de laatste foto nog op het pad, omdraaien en teruglopen, niks niet verdwaald is een feit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:51 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Het is een feit dat ze zelf foto's gemaakt hebben op een afstand van 1 uur lopen buiten het normale traject. Ze waren op dat moment dus al verdwaald, hoewel ze zich dat nog niet realiseerden. Dit feit wordt ondersteund doordat zij geen enkele methode van navigatie bij zich droegen (geen kaart, geen kompas, geen gps), waardoor zij onmogelijk konden weten waar zij zich op dat moment bevonden.
Yeah....quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:58 schreef Poolbal het volgende:
Nou, eh high five met zn drien dan maar?
Dat kan niet. De Mirador is het hoogste punt, daarna daal je weer of.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, misschien. Maar dan nog steeds: 1 uur verder konden ze niet meer weten waar ze precies waren.
Verder vraag ik me af of ze zich daadwerkelijk hebben gerealiseerd dat ze op de Mirador stonden. Ze hebben daar weliswaar foto's gemaakt, maar wisten ze ook waarvan ze foto's maakten, of vonden ze het gewoon óók een leuke plek.
Misschien zijn ze doorgelopen in de veronderstelling dat ze nog steeds op weg waren naar die Mirador; volgens de beschrijving was die immers 2 à 3 uur lopen. Ze wisten niet hoe snel zijn liepen (geen gps), noch waar die Mirador zich precies bevond, noch hoe die Mirador er precies uitzag.
Toen ze na 3 uur lopen nog steeds niets bijzonders hadden gevonden, hebben ze zich wellicht afgevraagd waar ze precies waren, en of ze misschien verdwaald waren. Toen hebben ze maar 112 gebeld, helaas tevergeefs.
Tja, hadden ze dat maar gedaan, dan waren ze nu nog in ons midden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:59 schreef Marrije het volgende:
[..]
wie zegt dat ze niet zijn omgekeerd? Ze waren op de laatste foto nog op het pad, omdraaien en teruglopen, niks niet verdwaald is een feit.
Zoals gezegd: na de Mirador daal je af.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ook dat vind ik eigenlijk niet eens 100% zeker. Het is een onopvallende 'top' die er niet zo uit ziet en er zijn geen bordjes. Het kan aan hen ook geleken hebben op een mooie uitkijkplek waar je veel kan zien. Tijd voor allebei een foto die leuk als facebookcoverfoto kan dienen. Ok, nu weer verder lopen naar de top.
Ja, dat weten wij nu allemaal. Maar wisten deze meisjes dat ook?quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan niet. De Mirador is het hoogste punt, daarna daal je weer of.
Precies.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:02 schreef Marrije het volgende:
Het zou kunnen dat de meiden niet wisten dat ze op de mirador waren, maar de thumbs up en tadaaaaa foto geven mij het idee dat ze dat wel wisten. Maar dat weten we inderdaad niet zeker.
Ze hadden geen hoogtemeter bij zich.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:02 schreef Marrije het volgende:
Het zou kunnen dat de meiden niet wisten dat ze op de mirador waren, maar de thumbs up en tadaaaaa foto geven mij het idee dat ze dat wel wisten. Maar dat weten we inderdaad niet zeker.
dat weet je toch helemaal niet, die brit heeft op hetzelfde punt als de meiden gevraagd hoe weer terug te komen naar boquet. Daarna ook niks meer van die brit vernomen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Tja, hadden ze dat maar gedaan, dan waren ze nu nog in ons midden.
Bovendien weet je na het bereiken van een top niet of zich een uur verderop nog een hogere top bevindt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ze hadden geen hoogtemeter bij zich.
Ja doei! Ze zijn niet gek he? Dalen is niet hetzelfde als stijgen richting top.Bovendien wijzen de foto's er op dat ze idd wisten dat ze op de Mirador waren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, dat weten wij nu allemaal. Maar wisten deze meisjes dat ook?
Die heb je ook helemaal niet nodig om te weten of je aan het stijgen of dalen bent.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ze hadden geen hoogtemeter bij zich.
Bovendien weet je na het bereiken van een top niet of zich een uur verderop nog een hogere top bevindt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die heb je ook helemaal niet nodig om te weten of je aan het stijgen of dalen bent.
Waar, maar die fotos op de mirador geven toch aardig het idee dat ze wisten dat ze op de mirador waren. Nogmaals, we weten het niet zeker, maar zou heel goed kunnen dat het zo is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:05 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Bovendien weet je na het bereiken van een top niet of zich een uur verderop nog een hogere top bevindt.
Misschien houdt die Brit zich dan wel schuil in het bos en heeft hij de meisjes gepakt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat weet je toch helemaal niet, die brit heeft op hetzelfde punt als de meiden gevraagd hoe weer terug te komen naar boquet. Daarna ook niks meer van die brit vernomen.
Ook lokaal zeggen ze: het is niet duidelijk dat je op de top bent. En vaak bij bergbeklimmen/hikes daal je een tijdje af, tijdje stijgen, afdalen, flink stijl omhoog en weer wat omlaag.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja doei! Ze zijn niet gek he? Dalen is niet hetzelfde als stijgen richting top.Bovendien wijzen de foto's er op dat ze idd wisten dat ze op de Mirador waren.
Inderdaad. En als het echt de "yay we made it to the top" foto's zouden zijn, dan zou het logisch zijn als ze daarna weer terugkeerden - en niet nog een uur verder zouden lopen richting nowhere.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:08 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ook lokaal zeggen ze: het is niet duidelijk dat je op de top bent. En vaak bij bergbeklimmen/hikes daal je een tijdje af, tijdje stijgen, afdalen, flink stijl omhoog en weer wat omlaag.
De foto's zouden prima "yay we made it to the top" foto's kunnen zijn. Maar kunnen dus ook "wat is het hier toch mooi" foto's zijn.
Dat weet ik niet, vanaf de Mirador terug naar Boquete kan er nog van alles gebeuren...quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Tja, hadden ze dat maar gedaan, dan waren ze nu nog in ons midden.
Dat klopt. En tussen de quedabra en de mirador (1 uur lopen!) kan ook nog van alles gebeurd zijn. Maar toen waren ze dus al verdwaald - d.w.z. buiten de normale route gekomen die ze wilde lopen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:11 schreef gynaika het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, vanaf de Mirador terug naar Boquete kan er nog van alles gebeuren...
Het is dan ook prima om van mening te verschillen, maar wat jij stelt als feit is niet bewezen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:15 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat klopt. En tussen de quedabra en de mirador (1 uur lopen!) kan ook nog van alles gebeurd zijn. Maar toen waren ze dus al verdwaald - d.w.z. buiten de normale route gekomen die ze wilde lopen.
Nu gaan er weer mensen schrijven: maar misschien wílden ze wel naar die quedabra lopen, zo'n leuk bergbeekje. Dat is m.i. echter geen reëel scenario.
De schemering viel helemaal nog niet in om 16:38 uur. En halfnaakt waren ze ook niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:19 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Het hele "er-is-maar-één-pad-waarop-je-niet-kunt-verdwalen" scenario is gebaseerd op het persoonlijke verslag van de ouders K.
De ouders K. liepen echter met twee gidsen en drie dragers, voorzien van alle gemakken en de modernste uitrusting.
Dat is wat anders dan wanneer je daar halfnaakt alleen met je vriendinnetje loopt en de schemering valt in.
Dat weet je helemaal niet. Ze kunnen best welbewust zijn doorgelopen omdat het pas 13:00 uur was.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:15 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat klopt. En tussen de quedabra en de mirador (1 uur lopen!) kan ook nog van alles gebeurd zijn. Maar toen waren ze dus al verdwaald - d.w.z. buiten de normale route gekomen die ze wilde lopen.
Nu gaan er weer mensen schrijven: maar misschien wílden ze wel naar die quedabra lopen, zo'n leuk bergbeekje. Dat is m.i. echter geen reëel scenario.
Ook dat weten we niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:21 schreef 11en30 het volgende:
De eerste hit op Google voor "Pianista trail route" is een recente en duidelijke beschrijving, speciaal gemaakt voor mensen die de trail zonder gids willen doen. Daar wordt geschreven dat de trail op de mirador rechtdoor naar beneden verder gaat. Ze waren niet verdwaald maar ze volgden deze routebeschrijving die op andere vage punten ook betrouwbaar was (y-splitsing en hekje).
Het is niet ondenkbaar dat ze nog nooit van de Mirador hadden gehoord of gelezen. Voor mij is verregaande onbekendheid met route en geografie nog steeds de meest voor de hand liggende oorzaak van het drama. De lijn Kloothommel, zeg maar. Waar bij hoort dat het na het invallen van de duisternis op 1 april op allerlei manieren mis kan zijn gegaan. Een ontmoeting met derden (na 1 april) is één van de vele mogelijkheden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hun beide benen, beide armen, hals, en hoofd waren onbedekt. Als dat niet halfnaakt is, dan toch tenminste 40% naakt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De schemering viel helemaal nog niet in om 16:38 uur. En halfnaakt waren ze ook niet.
Ja, dat hadden ze wel: hun smartphones. De vraag is of ze dat wisten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 12:51 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dit feit wordt ondersteund doordat zij geen enkele methode van navigatie bij zich droegen (geen kaart, geen kompas, geen gps), waardoor zij onmogelijk konden weten waar zij zich op dat moment bevonden.
Daar sluit ik me bij aan. De lijn Kloothommel, zeg maarquote:Op zondag 5 oktober 2014 13:24 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Het is niet ondenkbaar dat ze nog nooit van de Mirador hadden gehoord of gelezen. Voor mij is verregaande onbekendheid met route en geografie nog steeds de meest voor de hand liggende oorzaak van het drama. De lijn Kloothommel, zeg maar. Waar bij hoort dat het na het invallen van de duisternis op 1 april op allerlei manieren mis kan zijn gegaan. Een ontmoeting met derden (na 1 april) is één van de vele mogelijkheden.
Mijn eerste hits zijn Nederlandse krantenartikelen. En op een Panamese computer (met andere internetgeschiedenis) zal je weer andere hits krijgen..quote:Op zondag 5 oktober 2014 13:21 schreef 11en30 het volgende:
De eerste hit op Google voor "Pianista trail route" is een recente en duidelijke beschrijving, speciaal gemaakt voor mensen die de trail zonder gids willen doen. Daar wordt geschreven dat de trail op de mirador rechtdoor naar beneden verder gaat. Ze waren niet verdwaald maar ze volgden deze routebeschrijving die op andere vage punten ook betrouwbaar was (y-splitsing en hekje).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |