Ik twijfel nog aan die bron. Die indiaanse vrouw die op haar veldje aan het werk was noemt ergens F. Maar wat ze nu zegt in het Spaans kan ik niet verstaan.quote:Op vrijdag 26 september 2014 19:16 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nou, hij is toch met een aantal getuigen wezen praten op 3 april, werd er gezegd enkele posts hiervoor??
ja, de verwarring bij mij natuurlijk, die zin van het laatste artikel spookte door mijn hoofd, niet het artikel an sichquote:Op vrijdag 26 september 2014 19:16 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
De tekst is niet verwarrend. Mensen lezen wat ze willen lezen.
nee, van die schoenenwisseling lieverd, op de taalschool!quote:Op vrijdag 26 september 2014 19:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik twijfel nog aan die bron. Die indiaanse vrouw die op haar veldje aan het werk was noemt ergens F. Maar wat ze nu zegt in het Spaans kan ik niet verstaan.
Duh. Daar reageerde ik toch niet op?quote:Op vrijdag 26 september 2014 19:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nee, van die schoenenwisseling lieverd, op de taalschool!
Een andere link kan ik zo snel niet vinden maar ik heb het ergens gelezen.quote:De laatste keer dat de twee met zekerheid zijn gezien, is die dag om 13.00 uur, als ze vertrekken uit de taalschool. Ze halen daarna nog hun wandelschoenen van hun kamer.
Dit zegt helemaal niet dat iemand op de taalschool wist dat ze hun wandelschoenen aan gingen trekken. Het zegt wel dat ze op de taalschool gezien zijn zonder wandelschoenen. En dat later op hun kamer de wandelschoenen ontbraken en de andere schoenen er wel stonden.quote:Op vrijdag 26 september 2014 19:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Duh. Daar reageerde ik toch niet op?![]()
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne
[..]
Een andere link kan ik zo snel niet vinden maar ik heb het ergens gelezen.
Als ik dit lees in het stuk:quote:Op vrijdag 26 september 2014 19:30 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne
Een andere link kan ik zo snel niet vinden maar ik heb het ergens gelezen.
De werkelijkheid is dat deze twee jonge vrouwen zijn overleden in Panama en dat de schuld hiervan op niemand anders geschoven kan worden dan op deze twee vrouwen zelf. Ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om zonder gids dat gebied in te trekken tegen alle adviezen in, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om dit in strandkleding te doen, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om geen gps-navigatie mee te nemen, enz, enz.quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:59 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Zo.
Dat zijn me nogal beweringen.
sommige mensen weigeren de werkelijkheid te accepteren
Welke werkelijkheid? Dat is toch juist hun vraag?
De jonge vrouwen zijn zo onvoorzichtig geweest om totaal onvoorbereid en met ongeschikte kleding en uitrusting de onbewoonde jungle in te trekken.
Daar weten we toch niet zoveel van?
Niemand weet toch ook hoever ze de 'jungle' in getrokken zijn....op een zonovergoten dag?
Natuurlijk, áls er sprake zou zijn van een misdrijf, dán moet er gerechtigheid komen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 15:40 schreef gynaika het volgende:
[..]
Goed verwoord. Maar in geval van een misdrijf, zou ik graag gerechtigheid willen zien voor K&L en hun familie. Waarom zouden eventuele daders hieraan mogen ontsnappen?
Er moet in Panama eens begonnen worden met een onderzoek naar een eventuele misdaad, men blijft maar om de hete brij heen draaien. Mocht daar iets uitkomen dan de waarheid op verantwoorde wijze naar buiten brengen.
ingrid zegt in het filmpje dat zij in de geschiedenis van de pc heeft gekeken. Als ze kort daarna op weg de supermarkt zijn gezien dan klopt dat toch? +sigfrid heeft ze zien vertrekken kort na 13 uur.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:09 schreef SAJ het volgende:
Om even einde te maken aan die 1300 uur van Ingrid Lommers. Zie mijn post van 4 augustus: 1300 uur omdat ze van politie had gehoord dat ze op dat tijdstip op camera waren gezien. Dus ze waren toen niet op taalschool.
SAJ
http://m.nrc.nl/nieuws/20(...)e-afgelopen-maanden/
Ook niet teveel inhakken op die Ingrid Lommers van taalschool, dit is een tweet van haar waaruit die 13.00 uur is afgeleid:
Profiel
Ingrid Lommers
Owner bij Spanish at Locations
· 5 april ·
..
Just talked to the DTJ (investigation police here in Boquete) so they are doing research. There are 3 persons working on the case. Yesterday they asked all businesses around the park to view their camara systems and it seems that on one or more of them they see the girls walking towards Romero Supermarket not long after 13:00 ..
Wordt dan wel een heel raar bericht van haar. Waarom zou ze een bericht rond sturen over waar K&L zijn, als die net daarvoor nog op computer zaten?quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:33 schreef ToniB het volgende:
[..]
ingrid zegt in het filmpje dat zij in de geschiedenis van de pc heeft gekeken. Als ze kort daarna op weg de supermarkt zijn gezien dan klopt dat toch? +sigfrid heeft ze zien vertrekken kort na 13 uur.
in het NRC artikel moet 1 april toch 2 april zijn.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:09 schreef SAJ het volgende:
Om even einde te maken aan die 1300 uur van Ingrid Lommers. Zie mijn post van 4 augustus: 1300 uur omdat ze van politie had gehoord dat ze op dat tijdstip op camera waren gezien. Dus ze waren toen niet op taalschool.
SAJ
Ook niet teveel inhakken op die Ingrid Lommers van taalschool, dit is een tweet van haar waaruit die 13.00 uur is afgeleid:
Profiel
Ingrid Lommers
Owner bij Spanish at Locations
· 5 april ·
..
Just talked to the DTJ (investigation police here in Boquete) so they are doing research. There are 3 persons working on the case. Yesterday they asked all businesses around the park to view their camara systems and it seems that on one or more of them they see the girls walking towards Romero Supermarket not long after 13:00 ..
Lijkt me ook jaquote:Op vrijdag 26 september 2014 20:44 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
in het NRC artikel moet 1 april toch 2 april zijn.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtmlquote:Op vrijdag 26 september 2014 18:59 schreef Poekje01 het volgende:
ja, die zin ken ik uit mijn hoofd, maar daar ging mijn post niet over, hij beweert ergens in een artikel zelf dwt hij de laatste is die ze in levende lijve heeft gezien , nee, constateren we hier, dat is niet zo, dat was een persoon Sigfrid op de taalschool om 13:10u AM en daarna diverse getuigen onderweg, dus waarom zegt / zei hij dat? Hoe kon hij dat 'weten'?
Dus toen hij ze voor het laatst zag.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:49 schreef Za het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtml
'Ik weet nog goed dat ik de meisjes voor het laatst zag. De ene lag in een hangmat, de ander stond bij een kaart van de Spaanse school en keek waar ze heen zouden kunnen gaan. Hola, riep ik nog naar ze. Het was vlak voordat ze verdwenen.'
Dus vlak erna verdwenen ze, zoveel is zeker.
Oh kijk, dat maakt het alweer heel anders.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:56 schreef agter het volgende:
[..]
Dus toen hij ze voor het laatst zag.
Hij zegt niet dat hij de laatste was die ze zag.
Al was het maar omdat hij dat nooit kan weten. En ook omdat het uiterst onwaarschijnlijk is.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:56 schreef agter het volgende:
[..]
Juist. Zei ik ook al. Hij kan alleen maar voor zichzelf spreken.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:59 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Al was het maar omdat hij dat nooit kan weten. En ook omdat het uiterst onwaarschijnlijk is.
ze stuurt geen bericht de wereld in. Zij was op 1 april niet in Boquete maar is later gekomen en toen heeft zij in de geschiedenis van de pc gekeken.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:38 schreef SAJ het volgende:
[..]
Wordt dan wel een heel raar bericht van haar. Waarom zou ze een bericht rond sturen over waar K&L zijn, als die net daarvoor nog op computer zaten?
Stuur die link nog maar ff van filmpje waaruit tegendeel blijkt
Ik sluit mij hier bij aan, en ze zijn niet gevonden omdat Sinaproc en de honden wellicht dat gebied niet eens in durfden of in mochten, of wisten, waar ze gelijk hadden moeten zoeken; meiden waren veel te ver verdwaald gelopen...niemand had die totale doorloop afstand van ca. 12 uur lopen, voor mogelijk gehouden ..?quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat deze twee jonge vrouwen zijn overleden in Panama en dat de schuld hiervan op niemand anders geschoven kan worden dan op deze twee vrouwen zelf. Ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om zonder gids dat gebied in te trekken tegen alle adviezen in, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om dit in strandkleding te doen, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze
....
.........
Voor geen enkel van deze scenario's is ook maar een splinter aanwijzing.
Nee, Blijkbaar heb je mijn post met link NB niet gelezen: Ingrid Lommers stuurt via Facebook bericht de wereld in.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:01 schreef ToniB het volgende:
[..]
ze stuurt geen bericht de wereld in. Zij was op 1 april niet in Boquete maar is later gekomen en toen heeft zij in de geschiedenis van de pc gekeken.
13.10 uur meiden verlaten volgens getuig S. de taalschool
Na 13.uur gezien richting supermarkt
rond 14.00 uur Casa Pedro begin Pianista
Ok, dus hier staat niet in hoe laat de computer is gebruikt door K&L om informatie te zoeken.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:11 schreef ToniB het volgende:
6 april 2014
Posted by Ingrid Lommers, 6 hours ago:
"Yes we went to the meeting and police, sinaproc, representations of embassies, etc talked about the conclusions they can draw and basically from what i heard, they think that all the tips that they verified lead to the idea that they DID go on the pianista trail.
(The only thing is they they maybe didn't listen too much to Pedro from Casa Pedro who had the strong impression that after the small hike that they did (only 30 min in total but on a steep hike and Lisanne had a cold) on the trail next to his house, they were so tired that they wanted to go back to Boquete). They sat down on the floor on the side of his house saying that they did not want to go to El Pianista anymore but rather, to town. They sat there for a while and he did not see how they left and in what direction. It must have been about 15:00 at least.
So we are not sure if it was them but it was definitely (two girls, very young, one taller than the other one, with a black backpack, speaking English, but not native English, came there with a taxi first of all asking for the pianista trail (logic since in the front of the house is a sign that talks about the trail next to Casa Pedro and also having an arrow pointing that you have to continue the main road to get to the Pianista trail) .. Pedro/Peter explained that they would have to go further to the Pianista trail but .. that there is this trail next to his house as well.. Since we know that they most probably left the house with the intention to go to the Pianista trail (because of what we tell students on the welcome talk, the information at the school and the fact that they searched on the computer for even more information about the Pianista Trail, even the exact location of the Restaurant).. .... anyways.. I am not a detective and I know that you should leave all other possibilities open but it sounds that they were Lisanne and Kris.. what we still don't know if it where them and neither, if, after this first decision to go back to Boquete, they changed their mind and STILL decided to go to the El Pianista Trail.. it is so not logic...that they went up that trail so late.. the tips on the Pianista Trail are from people saying that they saw two girls very late (at 3 or later)...
http://projectavalon.net/(...)re-missing-in-Panama
Anyways.. I heard that tomorrow they are continuing looking on the El Pianista trail. There are also initiatives from volunteers tomorrow to go check out profoundly the Pianista Trail and everything around the trails. I am going to meet the Sinaproc Director right now and will post more info."
jawel heb ik gelezen van 5 april en ik stuur jou ook een link van 6 april waarin ze refereert aan het computergebruik en vastblijft houden aan die tijd.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:15 schreef SAJ het volgende:
[..]
Nee, Blijkbaar heb je mijn post met link NB niet gelezen: Ingrid Lommers stuurt via Facebook bericht de wereld in.
Ik onderbouw mijn verhaal met link en al, nu jij, ter onderbouwing van jouw verhaal:
Geef even link van Sigrid van 13.10?
En link over computergebruik?
Nee jij doet een bewering. Ik weerleg die met onderbouwing/link, en nu vraag ik jouw onderbouwing en die moet ik zelf zoeken? Kortom je kunt het zelf dus niet onderbouwen?quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:23 schreef ToniB het volgende:
[..]
jawel heb ik gelezen van 5 april en ik stuur jou ook een link van 6 april waarin ze refereert aan het computergebruik en vastblijft houden aan die tijd.
Die link van S heb ik niet maar er is hier vast wel iemand die hem wel voor je heeft. Anders lees je toch zelf even al die topics door.....
Ik weet zelf af en toe niet meer waar ik dingen lees omdat ik niet alles opsla. Maar je hebt gelijk in dit artikel zegt ze niet 13.00 uur Toch heb ik het ergens gelezen dus ik ga zoeken kan wel even duren maar kom daar op terug. En die link van S daar moeten mijn mede Fokkers even bij helpen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:33 schreef SAJ het volgende:
[..]
Nee jij doet een bewering. Ik weerleg die met onderbouwing/link, en nu vraag ik jouw onderbouwing en die moet ik zelf zoeken? Kortom je kunt het zelf dus niet onderbouwen?
In dat verhaal van computergebruik die je net stuurde wordt nergens een tijdstip van 1300 uur genoemd.
Hier zegt ze ....luister zelf op 0.24 !quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:43 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ik weet zelf af en toe niet meer waar ik dingen lees omdat ik niet alles opsla. Maar je hebt gelijk in dit artikel zegt ze niet 13.00 uur Toch heb ik het ergens gelezen dus ik ga zoeken kan wel even duren maar kom daar op terug. En die link van S daar moeten mijn mede Fokkers even bij helpen.
uit t zelfde artikel, onderin, uit de reactielijst, deze:quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:35 schreef ToniB het volgende:
oke op naar het volgende punt.
Ik kwam dit bericht tegen :
maru says:
April 7, 2014 at 11:39 am
I saw the same girls mnutes before walking by Il Piansta and yes, they looked pretty tired and sweat.
Wie is dit? Nog een getuige?
Die naam heb ik hier ook gezien?!
http://www.boqueteguide.com/?p=10993
huh? maar P.M zag ze toch op het Pianista pad, op 01/04? Hij twijfelt dan, maar vlgns mij meer over de tijd, dan de datum? En zo een lange vrouw als Lisanne (1.85 mtr) en Kris met 1.67 mtr rood haar zou je je toch zeker wel herinneren?quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:45 schreef jackie12 het volgende:
Ik zit hardop te denken en wie weet slaat het nergens op maar we gaan uit van de foto van Lisanne op 1 april 1300 uur op de mirador.
De getuigenissen kloppen daar niet mee.
De fotocamera staat op 2013 wat we wel raar vinden maar de 1 april houden we toch aan.
Kan dit met een schrikkeljaar te maken kunnen hebben?
Ik weet t 2012 was dat voor t laatst maar "weet" zo'n camera dat ook?
(dat ze dus al op 31 maart op de mirador waren en heelhuids zijn thuisgekomen?)
Ik denk teveel haken en ogen maar stel de vraag toch maar
Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar het gebeurt helaas vaker dat een doodsoorzaak niet helemaal precies is vast te stellen. Neem bijvoorbeeld iemand die met een auto over de kop slaat, waarna de auto eerst in brand vliegt en daarna toevallig in het water terechtkomt en tenslotte ontploft.quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor de gemoedsrust van de ouders belangrijk is om meer te weten over de doodsoorzaak van hun kind.
hier heb je een verklaring van iemand die in de pc heeft gekeken.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:33 schreef SAJ het volgende:
[..]
Nee jij doet een bewering. Ik weerleg die met onderbouwing/link, en nu vraag ik jouw onderbouwing en die moet ik zelf zoeken? Kortom je kunt het zelf dus niet onderbouwen?
In dat verhaal van computergebruik die je net stuurde wordt nergens een tijdstip van 1300 uur genoemd.
Ze hadden een eigen privé computer?quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:03 schreef ToniB het volgende:
[..]
hier heb je een verklaring van iemand die in de pc heeft gekeken.
I saw the history on their computer and they researched thoroughly Pianista as one possible hiking venue- location, transportation, restaurant and trail. These girls are intelligent, methodical, plan well ahead, pay attention to detail and think things well through in advance.
http://projectavalon.net/(...)re-missing-in-Panama
post 5
ja hoe moet zij dit uitleggen? Volgens haar medewerkster(S) zijn de meiden toch echt na 13.00 uur weggegaan. Volgens de camera kan dat niet. Tjaquote:Op vrijdag 26 september 2014 22:48 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
uit t zelfde artikel, onderin, uit de reactielijst, deze:
Concerned says:
September 5, 2014 at 4:13 am
This is a question to Ingrid Lommers (Spanish Language school): Ingrid, technical research on the camera shows that the photos of the girls on top of the Continental Divide, were shot at round 13.00 hrs (Boquete time) during their hike on the Pianista Trail. Can you please clarify how it is that you were absolutely 100% sure that at that same time, they were actually at your school? We have not heard any comments from you or from your school since this news has been dispersed.
Dat is het punt niet!quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:06 schreef agter het volgende:
[..]
Ze hadden een eigen privé computer?
Dacht altijd dat er meerdere mensen op konden.
volgens mij kunnen ze alle 8 kloppen.....hahahahaquote:Op vrijdag 26 september 2014 20:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat deze twee jonge vrouwen zijn overleden in Panama en dat de schuld hiervan op niemand anders geschoven kan worden dan op deze twee vrouwen zelf. Ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om zonder gids dat gebied in te trekken tegen alle adviezen in, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om dit in strandkleding te doen, ze hebben zelf de (onverstandige) keuze gemaakt om geen gps-navigatie mee te nemen, enz, enz.
Hoever ze precies de jungle in zijn getrokken, weten we inderdaad niet, maar in elk geval laten hun eigen foto's zien dat dat uren verder is dat het normale traject tot aan de mirador.
Vervolgens is er iets gebeurd waardoor ze in de problemen zijn gekomen. Al een half jaar wordt er hier en elders gespeculeerd of wat dat dan precies is geweest. Het resultaat van al die bespiegelingen is tot dusver nihil. Wat heb ik allemaal voorbij zien komen:
- orgaanhandel
- ontvoering
- verkrachting
- een spin
- een slang
- een roofdier
- een gebroken of gekneusd been
- een psychopaat
- enzovoort
Voor geen enkel van deze scenario's is ook maar een splinter aanwijzing. Wat bij sommige mensen dan leidt tot de volgende (dwaze) redenering:
(a) We weten de werkelijke reden niet van hun problemen, dus moet er (b) sprake zijn van een misdrijf.
heel goed mogelijk......die foto `s zijn niet door hun gemaakt, denk ikquote:Op vrijdag 26 september 2014 20:08 schreef Grijzemassa het volgende:
Heeft iemand nog een mening over wat ik vorige week postte,
nl. dat de laatste foto's op de camera gemaakt zouden kunnen zijn door iemand die deel uitmaakte van een prive zoekactie.
Die persoon zou met de camera kunnen hebben fogelen in de hoop er achter te komen waar K&L konden zijn.
Dat alles met de beloning in het vooruitzicht, vanaf 3 april was bekend dat er een beloning van 2500 dollar te verdienen was. Dat is naar Panamese begrippen toch al snel zo'n 4 of 5 maandlonen. Ruim een week later werd de beloning van 30.000 dollar bekend gemaakt.
Zo'n zoekactie zou best in de nacht gedaan kunnen zijn, aangezien Sinaproc het verboden had aan particulieren om achter de mirador te gaan zoeken. Zo iemand kan de rugtas ook langere tijd achter gehouden hebben.
nee.........!!! het is nu in panama 7 uur vroeger als hier !!! ( dus geen 9 uur verschil ! )quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:46 schreef Poekje01 het volgende:
Nee, die aardbeving was 2 april.
6.0 magnitude earthquake 52 km from Pedregal, Chiriqui, Panama
6 months ago
UTC time: Wednesday, April 02, 2014 16:13 PM
Your time: Wednesday, April 2 2014 6:13 PM
No tsunami statement issued
Magnitude Type: mww
USGS page: M 6.0 - 52km S of Pedregal, Panama
USGS status: Reviewed by a seismologist
Reports from the public: 87 people
bron: http://earthquaketrack.com/quakes/2014-04-02-16-13-27-utc-6-0-31
misschien dus op:
1 april, eind van de middag, "help, verdwaald, 112/911 gebeld" overnacht in een hutje
2 april, geen bereik, uren lang de verkeerde kant op gelopen, kabelbrug, aardbeving, ongeluk
over UTC time
http://www.timeanddate.com/time/aboututc.html
nu is het hier 21:50, en UTC 19:50, scheelt -2 met onze plaatselijke tijd dus, plus dan -7 naar Panamese tijd, 9 uur? UTC tijd april 2 16:30 Panama zou dan zijn ca.18:13u tijd op de telefoon/camera??
ik had ook al ergens gelezen, dat ze op 31 maart ook al gewandeld hadden, en toen ik hier gisteren las, dat alle foto `s qua volgorde door elkaar gehusseld konden zijn, had ik daar ook al aan zitten denken, dat mogelijke foto `s misschien thuis kunnen horen op 31 maart.....maar ja....HOE kom je daar dan achter ??quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:45 schreef jackie12 het volgende:
Ik zit hardop te denken en wie weet slaat het nergens op maar we gaan uit van de foto van Lisanne op 1 april 1300 uur op de mirador.
De getuigenissen kloppen daar niet mee.
De fotocamera staat op 2013 wat we wel raar vinden maar de 1 april houden we toch aan.
Kan dit met een schrikkeljaar te maken kunnen hebben?
Ik weet t 2012 was dat voor t laatst maar "weet" zo'n camera dat ook?
(dat ze dus al op 31 maart op de mirador waren en heelhuids zijn thuisgekomen?)
Ik denk teveel haken en ogen maar stel de vraag toch maar
ik dacht dat ook.......er komen steeds meer details bij.........quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:06 schreef agter het volgende:
[..]
Ze hadden een eigen privé computer?
Dacht altijd dat er meerdere mensen op konden.
Dat denk ik ook. Iemand zei dat het wel vergeleken zou zijn met de Schiphol foto's wat tijd betreft, maar die zijn met een andere camera gemaakt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:14 schreef suddenintuition het volgende:
ik denk dat er veel mensen zijn trouwens, die de datum / tijd op de camera niet goed hebben staan
....dit is anders met een telefoon lijkt me.
goeie opmerking : zeer vreemd eigenlijk....hoe kan dat dan ?? ( behalve dan misschien die getuige, die via via had gehoord, dat er iemand `viel `of `gilde ` en iets met ` een klap ` .....quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:24 schreef ToniB het volgende:
Weet je dat ik het eigenlijk heel vreemd vind dat niemand zich gemeld heeft die ook op 1 april die trail heeft gedaan al dan niet met een gids.
Ik denk dat we aan kunnen nemen dat de iPhone tijd klopt met de tijdlijn van de Canon camera. Als dit niet het geval zou zijn geweest, of als de EXIF data uit de originele iPhone foto verdwenen zou zijn, dan zou NFI wel aan de bel hebben getrokken.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:31 schreef Grijzemassa het volgende:
Het enige echte aanknopingspunt zou zijn de tijd/datum van de iphone foto op de mirador.
Als die tijd en datum zou overeenkomen met de foto's van de camera op de mirador
Maar laat daar nou net alle data uit verdwenen zijn
De beste indicatie zou het idd zijn. Maar nu dus niet voor ons.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:48 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Ik denk dat we aan kunnen kunnen dat de iPhone tijd klopt met de tijdlijn van de Canon camera. Als dit niet het geval zou zijn geweest, of als de EXIF data uit de originele iPhone foto verdwenen zou zijn, dan zou NFI wel aan de bel hebben getrokken.
Wellicht is de iPhone foto de beste indicatie dat de tijdlijn klopt? (Even buiten beschouwing gelaten dat alle data zonder sporen gemanipuleerd is door derden. Hoewel Perico heeft aangegeven dat de Canon EXIF niet zonder sporen gemanipuleerd kunnen worden.)
Nee, maar ik mag hopen dat ze de data controleren om consistentie en mogelijke digitale manipulatie.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:54 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
De beste indicatie zou het idd zijn. Maar nu dus niet voor ons.
Het blijft een aanname dat die tijd en datum van de foto overeen zou komen met die van de camera.
Voor alle duidelijkheid, het NFI is niet met een tijdlijn gekomen. Dat heeft de familie gedaan.
Aangezien er geen onderzoek is gedaan ivm met een eventueel misdrijf, denk ik niet dat het NFI zich met een tijdlijn bezig gehouden heeft.
Daar hebben ze het niet over gehad. Ik denk dat dat hun opdracht gewoon niet was.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:58 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Nee, maar ik mag hopen dat ze de data controleren om consistentie en mogelijke digitale manipulatie.
Als hun conclusie is dat de iPhone EXIF data overeen komt met die van de Canon, en dat er verder geen verdachte zaken zijn opgevallen, dan kan de familie daar denk ik gerust een tijdlijn aan hangen. En dan kunnen wij met redelijke zekerheid aannemen dat de tijdlijn klopt.
"Case closed" zeggen we maar is er een Nederlandse bron die beaamt dat het Nederlandse OM verder geen onderzoek meer doet?quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:00 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Daar hebben ze het niet over gehad. Ik denk dat dat hun opdracht gewoon niet was.
Aangezien er officieel niet uitgegaan is van een misdrijf.
Maar ze hebben de Canon tijden toch wel gecheckt? Zouden ze dan ook niet de iPhone-foto tijd gecontroleerd hebben? Hoeft verder niks met een misdrijf te maken te hebben.quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:00 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Daar hebben ze het niet over gehad. Ik denk dat dat hun opdracht gewoon niet was.
Aangezien er officieel niet uitgegaan is van een misdrijf.
Hij zag ze vlak voordat ze verdwenen. Die bewering heb ik niemand anders zien doen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:56 schreef agter het volgende:
Alle anderen die beweren hen te hebben gezien komen met totaal niet kloppende tijden.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:59 schreef Gorraay het volgende:
Al was het maar omdat hij dat nooit kan weten. En ook omdat het uiterst onwaarschijnlijk is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door jackie12 op 27-09-2014 02:46:00 ]
Maar dan hebben ze om een andere reden 112 gebeld al op 1 april.quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:16 schreef vronie het volgende:
Wat poekie al aangaf over de aardbeving op 2 april alles kan toen voor Lisanne en Kris veranderd zijn.
Ik weet dat jullie wilde dieren hier uitsluiten maar een dier maakt gekke sprongen in nood
Zij hebben het gevaar van de aardbeving al veel eerder gevoeld
Je mag hopen dat ze weet hebben van die parameter, die het bewijs is voor ongemoeide data, of manipulatie. Daar kan heel makkelijk over heen worden gelezen en is uniek voor Canon.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:48 schreef Geruisloos het volgende:
Wellicht is de iPhone foto de beste indicatie dat de tijdlijn klopt? (Even buiten beschouwing gelaten dat alle data zonder sporen gemanipuleerd is door derden. Hoewel Perico heeft aangegeven dat de Canon EXIF gegevens niet gemanipuleerd kunnen worden zonder digitale sporen achter te laten.)
Het is niet ongewoon dat dieren een aardbeving al een dag eerder voelen aankomen. Ze kunnen zich dan vreemd (vergeleken met normaal) gaan gedragen, zoals zich overdag verplaatsen of herrie maken. Weet alleen niet of dat ook voor deze aardbeving geldt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:18 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Maar dan hebben ze om een andere reden 112 gebeld al op 1 april.
En als ze aangevallen zijn door wilde dieren op 2 april door de aardbeving, wie belde daarna dan met hun telefoons en maakte de foto's?
dat laatste vond ik ook opmerkelijkquote:Op zaterdag 27 september 2014 02:02 schreef Za het volgende:
[..]
Alle anderen die beweren hen te hebben gezien komen met totaal niet kloppende tijden.
Hij zag ze die ochtend, is de enige die zegt hen 's ochtends te hebben gezien ipv om 13:30 in de taalschool (Sigrid) of welke van de andere ooggetuigen ook.
Indien iemand leidende vragen heeft gesteld aan degenen die meenden hen te hebben gezien, dan iig niet aan F, want wat hij zegt komt overeen met de tijdlijn, als enige.
Ik denk ook niet dat hij het kon weten, maar dat hij dat echt niet kon weten kunnen we niet met zekerheid stellen. Overigens zegt hij ook nog "vlak voordat ze verdwenen", dus hij wist blijkbaar (ookal kon hij dat niet weten), lang voordat de camera's gevonden waren, en ondanks getuigen die meenden hen te hebben gezien op veel latere tijdstippen, dat het moment dat hij ze zag vlak voor hun verdwijning was.
Wat een quatsch.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat deze twee jonge vrouwen zijn overleden in Panama en dat de schuld hiervan op niemand anders geschoven kan worden dan op deze twee vrouwen zelf.
Je begrijpt mijn punt niet. Ik sluit een misdrijf niet uit. Maar de werkelijkheid is dat Panama er inderdaad niets aan doet om dat te achterhalen. De werkelijkheid is dat er geen druk wordt uitgeoefend. Dat kun jij een schande vinden, maar het verandert ook niets aan deze werkelijkheid.quote:Op zaterdag 27 september 2014 06:47 schreef Rica het volgende:
[..]
Wat een quatsch.
Van de Panamese regering en overheid kan ik nog begrijpen dat ze zo stellig zijn omdat ze belangen te beschermen hebben.
Jij sluit vrijwillig op voorhand een misdrijf uit. Was je erbij? Heb je info die wij niet hebben of moet je het met dezelfde minieme en gefragmenteerde sporen als de rest van ons doen? Niemand weet wat er gebeurd is maar jij weet de werkelijkheid. Wat een lacher.
Het is in mijn ogen schandalig hoe weinig druk er op Panama wordt uitgeoefend dit serieus op te pakken. Elke dag, week, maand die ze verspillen, op hun kont zitten en voorbij laten gaan wordt het moelijker ooit een antwoord te krijgen. De ouders zijn ondertussen volkomen in de steek gelaten door de Nederlandse media en politiek. En als het aan mensen zoals jou ligt is dat prima. Want je weet de werkelijkheid immers al.
Dat is een mogelijkheid maar ik denk niet meer dan 2tot 2 1/2 uur vooruit.quote:Op zaterdag 27 september 2014 05:41 schreef Poekje01 het volgende:
Ok, efkes heel ingewikkeld voor zo vroeg s'ochtends:
ik ga deze link nog eens plaatsen, het gaat over UTC time, wereldtijd:
http://www.timeanddate.com/time/aboututc.html
Coordinated Universal Time (UTC) Explained
Coordinated Universal Time (UTC) is the basis for civil time in many places worldwide. Many timekeeping devices use this 24-hour time standard, which is determined using highly precise atomic clocks. The hours, minutes, and seconds that UTC expresses is kept close to the mean solar time at the Earth's prime meridian (zero degrees longitude) located near Greenwich, England. (UTC =GMT)
de wereldtijd UTC is een tijd die over de hele wereld hetzelfde is. Het scheelt hier in Nederland met onze tijd
2 uur
Klopt natuurlijk, Greenwich is immers in Engeland, wij hebben nog zomertijd hier nu..
Engeland trouwens ook http://www.timeanddate.com/time/united-kingdom-bst.html
kijk maar, nu, op dit moment is het 05:30 u hier, en kijk nu maar op die website.
Die geeft automatisch die tijd voor deze lokatie weer, rechts in een kader, atoomtijd
Current UTC time
03:29:24
zaterdag, 27 september 2014
UTC is the common time standard across the world
Mijn punt is:
wat nu als die Canon camera, af fabriek, altijd op UTC / GMT tijd heeft gestaan? En door K & L nooit is aangepast?
Dan zitten wij (of nou, de foto specialisten als Perico hier bedoel ik dan) te rekenen met PM. Panam. tijden, terugrekenend naar die ca. 13:00u PM Panam. van de taalschool van I.L., terwijl er ook daarin qua redenering denk ik met enig tijdverschil rekening moet worden gehouden als de camera op UTC tijd stond.
Stel dat het verschil om mee rekening te houden dan 5 uur (GMT is Engeland) - zomertijd/wintertijd, ca. 3 uur is, dan zou die 3 uur wel eens precies dat tijdsverschil kunnen zijn in onze tijdlijn!!
Want ca. 13:00u PM. Panam. lokaal was in deze denktrant dan al 16:00u UTC / GMT tijd op de camera.
En misschien heeft nu juist iemand in Panama die de foto's bekeek vanaf een kaart kopietje, toen die EXIF data nou juist weer op Panam. tijd "gezet" eigenlijk automatisch doordat het openen van MS Photoviewer op een Panam. PC, een lokale (!) Panam. netwerktijd van die computer aanhield op een Panamees politie /recherche of persbureaubureau, waar de camerakaart kopie eerst werd bekeken, en nr de pers is gelekt.
WIJ denken dan nu dus, he, foto is om 13:00u PM Panam. tijd op de mirador gemaakt, maar het was daar
op de mirador al 3 uur later!
De dames zijn dan wellicht idd. ook nog een stuk omhooggebracht met een 4x4, wat de tocht omhoog nr de mirador ook nog wat sneller maakte (ze maakte onderaan het begin van het pad immers al een moeie, uitgeputte indruk, dus hoe kan je dan zo vrolijk en uitgerust op die mirador staan?).
En zo is het met die tijden wellicht beter te begrijpen?
De tijd van de iPhone van Kris, waar de NFI nr heeft gekeken, lijkt mij overigens ook WEL de juiste lokale Panam. tijd te hebben aangehouden, namelijk de Panam. provider netwerktijd. Immers de antennne van de provider op Vulcan Baru, kon op de mirador nog net even synchroniceren met het toestel, toen ..? .. die die foto maakte van K. en K. die nr haar vriend Whatsappte...
alleen zijn die metadata van die mobiele telefoonfoto -zoals hier opgemerkt- nou net weg.... tsja, RARA politiepet....
dat had m.i. precies de link naar de juiste camera UTC/GMT tijd bevestigd...als onomstotelijk bewijs.
En dat is m.i. weer van belang, want als de meisjes, op de laatste foto's zonder horloges om, de camera of telefoontijd aanhielden, ik denk telefoon, dan hadden ze zeker weten zicht op de tijd, en geweten
"he, we moeten nu echt omdraaien, en teruggaan"
wat meegaan met derde/scenario (bv. zie Jacky12 zoals in zijn laatste spoiler verwoord, of met ander) toch tijdtechnisch gesproken, m.i. aannemelijk(er) KAN maken...
ja!quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:58 schreef ToniB het volgende:
Die afspraak aan het begin pianista waarover melding werd gemaakt....bekende van gids A die op 1april zelf geen tijd had maar wel iemand wist? Met wie hadden de meiden een afspraak? Ik ga denk ik die persoon benaderen die hier over schreef. Moet het gewoon weten!
[..]quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:19 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Maar ze hebben de Canon tijden toch wel gecheckt? Zouden ze dan ook niet de iPhone-foto tijd gecontroleerd hebben? Hoeft verder niks met een misdrijf te maken te hebben.
Als beide tijden overeenkomen, en de data is niet gecheckt op manipulatie, dan zou het inderdaad theoretisch kunnen dat derden zowel de EXIF data van de camera als die van de telefoon(s) hebben gemanipuleerd, en dat de tijdlijn dus incorrect kan zijn.
Als Kris en Lisanne twee Russische spionnen waren, dan zou dit een plausibel verhaal kunnen zijn, maar in dit geval behoort het naar mijn idee tot de meest onwaarschijnlijke scenario's. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar aangezien er nog zoveel waarschijnlijkere scenario's niet uit te sluiten zijn, snap ik eerlijk gezegd niet de obsessie met de mogelijkheid van manipulatie.
Dus voor de duidelijkheid, als NFI zowel de Canon tijden als de iPhone tijden heeft gecheckt, en deze tijden komen overeen, dan lijkt het me zeer aannemelijk dat de tijdlijn klopt. Tenzij: beide apparaten verkeerd stonden ingesteld, of derden alle data hebben gemanipuleerd.
Een verkeerde instelling lijkt me gemakkelijk door NFI te controleren door de iPhone fototijden te matchen met de tijden van telefoontjes en berichten (van vóór de verdwijning) naar familie.
Kortom, óf de tijdlijn klopt, óf er is gemanipuleerd door derden.
De data van de iphone foto is gewist. Als dat ook bij het NFI al zo was, kan het best zijn dat ze daar verder geen onderzoek naar gedaan hebben. Aangezien er geen aanwijzingen voor een misdrijf waren. Maar wie het voor zoete koek wil aannemen moet dat zelf weten, ik hou ook rekening met de mogelijkheid van een andere tijdlijn.quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:10 schreef agter het volgende:
Tuurlijk wel.
Het NFI had de opdracht om die telefoons en foto's te onderzoeken.
Dan weten ze echt wel of de tijd op die foto's overeen komt met die van de iPhone.
Zoals ik al zei, wie dat wil aannemen prima toch.quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:56 schreef Geruisloos het volgende:
Als de iPhone EXIF data op de originele foto gewist is, dan is er 100% sprake manipulatie.
De enige aanname die ik doe is dat het basisonderzoek van NFI correct is uitgevoerd. Als dit niet is gedaan, dan heeft NFI simpel gezegd amateurs in dienst.
Dat ze niet op digitale manipulatie hebben gecheckt ok. Maar volledig missende EXIF data over het hoofd zien, of het niet vaststellen van de tijd van de foto, één van de belangrijkste vragen van het (misschien wel ieder) onderzoek, zou zeer amateuristisch zijn.
Dus als de iPhone gecheckt is op tijd, wat me zeer aannemelijk lijkt, dan klopt de tijdlijn gewoon.
Daar houdt iedereen rekening mee. Alleen is die wat minder waarschijnlijk geworden.quote:Op zaterdag 27 september 2014 10:02 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, wie dat wil aannemen prima toch.
Ik hou ook rekening met de mogelijkheid van een andere tijdlijn.
alleen op DNA sporen en vingerafdrukken, of hebben ze ook technische telefoon experts in dienst?quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:10 schreef agter het volgende:
Tuurlijk wel.
Het NFI had de opdracht om die telefoons en foto's te onderzoeken.
Dan weten ze echt wel of de tijd op die foto's overeen komt met die van de iPhone.
Assumption is the mother of all fuckups.quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:56 schreef Geruisloos het volgende:
Als de iPhone EXIF data op de originele foto gewist is, dan is er 100% sprake manipulatie.
De enige aanname die ik doe is dat het basisonderzoek van NFI correct is uitgevoerd. Als dit niet is gedaan, dan heeft NFI simpel gezegd amateurs in dienst.
Dat ze niet op digitale manipulatie hebben gecheckt ok. Maar volledig missende EXIF data over het hoofd zien, of het niet vaststellen van de tijd van de foto, één van de belangrijkste vragen van het (misschien wel ieder) onderzoek, zou zeer amateuristisch zijn.
Dus als de iPhone gecheckt is op tijd, wat me zeer aannemelijk lijkt, dan klopt de tijdlijn gewoon.
Wie uitgaat van mogelijke andere tijdlijnen doet automatisch ook een aanname, namelijk dat het NFI onderzoek slecht is uitgevoerd. Ik acht de kans echter groter dan dit wel correct is gedaan want ik zie geen reden of aanwijzing dat daar amateuristisch werk is afgeleverd.quote:Op zaterdag 27 september 2014 10:27 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Assumption is the mother of all fuckups.
Nope.quote:Op zaterdag 27 september 2014 10:13 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
alleen op DNA sporen en vingerafdrukken, of hebben ze ook technische telefoon experts in dienst?
Zijn ze net zo uitgerust als het CSI?
Dus onderzoek vertraagt. Dit zegt niets over mogelijke onjuistheden van het resultaat of dat er amateuristisch zou worden gewerkt.quote:
Met de nadruk op ALSquote:Op zaterdag 27 september 2014 00:57 schreef Grijzemassa het volgende:
In de persconferentie heeft het NFI gezegd; als de tijd van de camera klopt, zijn de foto's om zo laat gemaakt.
wat op zich v r e e m d te noemen is....dat het NFI zoiets zei, .want de tijd van de camera, stond toch sowieso al op 2013 ?....quote:
13.00 mirador.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:22 schreef jackie12 het volgende:
En welke tijdlijn is dan goed volgens de kenners onder jullie?
Lisanne 13.00 mirador of
Lisanne 13.10 bij Sigrid? (en kloppen de 7 getuigenissen daarna dus niet)
ik denk 13.10 uur bij Sigrid wegquote:Op zaterdag 27 september 2014 11:22 schreef jackie12 het volgende:
En welke tijdlijn is dan goed volgens de kenners onder jullie?
Lisanne 13.00 mirador of
Lisanne 13.10 bij Sigrid? (en kloppen de 7 getuigenissen daarna dus niet)
maar dan zou Sigrid dus gelogen hebben, of niet ?quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:26 schreef agter het volgende:
[..]
13.00 mirador.
Daar gaan de ouders vanuit, en die hebben het NFI-rapport.
Geen idee. Iemand kan zich ook vergissen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:28 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
maar dan zou Sigrid dus gelogen hebben, of niet ?
Ik ga ook uit van 13 uur miradorquote:Op zaterdag 27 september 2014 11:26 schreef agter het volgende:
[..]
13.00 mirador.
Daar gaan de ouders vanuit, en die hebben het NFI-rapport.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |