abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:39:21 #205
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_146160162
quote:
19s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:15 schreef El_Matador het volgende:
Daar ben ik nog mee bezig dus dat kan je niet op voorhand weten.
Je was er al maaaaaanden mee bezig toch?

quote:
Nee hoor, dat is wat jij ervan maakt. Een weinig open weinig wetenschappelijke onderzoekende houding.
Zullen we anderen daar eens over laten oordelen?

Mede-W&T'ers, wat vinden jullie?
BNW / Moonhoax #10 - Opdat het voor altijd stil zal blijven ...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:27:31 #206
269689 crew  Viv
pi_146164238
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zolang je zorgvuldig bent hoef je je niet schuldig te voelen als het wel fout gaat, als je wel bewust gokt is het een ander verhaal, de verantwoordelijkheid zou ik in ieder geval niet willen nemen.
Iedere arts heeft een eigen kerkhofje, zo leerden wij, zelfs als je altijd zorgvuldig bent. :Y

http://medischcontact.art(...)ties-luus-koster.htm
pi_146164623
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 20:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Iedere arts heeft een eigen kerkhofje, zo leerden wij, zelfs als je altijd zorgvuldig bent. :Y

http://medischcontact.art(...)ties-luus-koster.htm
Dat zal wel. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146165422
Ik heb een aandoening gehad die meestal post mortem wordt ontdekt, vooral omdat die vaak gepaard gaat met vage klachten of symptomen die bij allerlei andere ziektebeelden kunnen horen. Het is echt geen schande als je als huisarts niet direct de juiste diagnose stelt of zelfs als je iemand huiswaarts stuurt (die daarna kan overlijden), maar ik stel me zo voor dat je wel gaat malen of je iets belangrijks over het hoofd hebt gezien.

In dit kader is The edge of life van Louis Theroux trouwens een mooie documentaire.

Excuses voor het offtopic gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 3 november 2014 @ 08:59:23 #209
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_146243297
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:

hele klas: :{ geen reactie

dus ik wie denkt meer dan 2?

hele klas: geen reactie

dus ik maar door wie denkt minder dan 2?

hele klas geen reactie

vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.

2 vingers van de 18 de lucht in

:')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 november 2014 @ 09:08:28 #210
8369 speknek
Another day another slay
pi_146243453
Ik heb altijd hele enthousiaste studenten, van bachelor tot pdeng. Maar ik speel vals. Iedereen wil over games leren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator maandag 3 november 2014 @ 09:09:35 #211
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_146243478
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 09:08 schreef speknek het volgende:
Ik heb altijd hele enthousiaste studenten, van bachelor tot pdeng. Maar ik speel vals. Iedereen wil over games leren.
Tja dat heb ik ook gemerkt, een for loop nog niet snappen maar wel de hele tijd vragen in welke taal games gemaakt worden en waarom ze dat niet aangeleerd wordt :D

JAVA is stom kunnen we geen C++ leren, O-) ja hoor de syntax voor een for loop is hetzelfde :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 november 2014 @ 09:13:26 #212
8369 speknek
Another day another slay
pi_146243555
Hahaha
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_146243573
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:

hele klas: :{ geen reactie

dus ik wie denkt meer dan 2?

hele klas: geen reactie

dus ik maar door wie denkt minder dan 2?

hele klas geen reactie

vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.

2 vingers van de 18 de lucht in

:')
Ik heb in zo'n situatie weleens de vraag gesteld "En wie kan het niks schelen?". Toen ging er toch nog 1 vinger de lucht in.
pi_146245817
Lesgeven is niet alleen het pratende hoofd voor de klas zijn, maar met vragen zien te achterhalen hoe veel men gesnapt heeft. Geen idee wat de ideale verhouding is, maar bij Japanse studenten is het iets van 75% uitleg, 25% prikken en vragen. Liever het drie keer opnieuw uitleggen dan dat je tegen een stel zombies aan zit te kijken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_146245959
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:

hele klas: :{ geen reactie

dus ik wie denkt meer dan 2?

hele klas: geen reactie

dus ik maar door wie denkt minder dan 2?

hele klas geen reactie

vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.

2 vingers van de 18 de lucht in

:')
Ligt ook aan de cultuur he. In Nederland kreeg ik nog genoeg feedback op dat soort vragen (wel, exclusief die laatste-- nooit nodig gehad); in Belgie krijg ik vrijwel niets. Ze zijn extreem terughoudend. Een techniek is simpelweg niet verder te gaan met je lezing totdat ze wel feedback geven (en dat ook duidelijk aan te geven). Een meer opbouwende techniek is ze op hun gemak te laten voelen door te beginnen met simpele vragen of door zelf fouten in te bouwen die de studenten kunnen corrigeren.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 3 november 2014 @ 10:58:01 #216
8369 speknek
Another day another slay
pi_146246436
Ik denk ook dat het komt door de manier waarop we lesgeven. Ik zal wel in dat hoorcollege topic antwoorden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_146246977
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:

hele klas: :{ geen reactie

dus ik wie denkt meer dan 2?

hele klas: geen reactie

dus ik maar door wie denkt minder dan 2?

hele klas geen reactie

vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.

2 vingers van de 18 de lucht in

:')
Doet me denken aan een college wat ik gaf over kwantitatieve onderzoeksmethoden. Eerste uur college voor een kleine groep, tweede uur was een soort werkgroep. Vrijwel geen respons tijdens beide en toen ik tijdens de werkgroep vroeg ik hoever ze waren/of het lukte kreeg ik antwoord in het Mandarijns. :X
pi_146263325
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:

hele klas: :{ geen reactie

dus ik wie denkt meer dan 2?

hele klas: geen reactie

dus ik maar door wie denkt minder dan 2?

hele klas geen reactie

vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.

2 vingers van de 18 de lucht in

:')
In mijn ervaring zegt dat niets over hoeveel studenten het antwoord denken te weten. ;)
Naar de redenen zal ik maar niet speculeren.

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 10:58 schreef speknek het volgende:
Ik denk ook dat het komt door de manier waarop we lesgeven. Ik zal wel in dat hoorcollege topic antwoorden.
Ik ben benieuwd. :)
Ik heb een vermoeden welke kant het uit gaat gaan, eens zien of dat het klopt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146263469
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2014 09:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja dat heb ik ook gemerkt, een for loop nog niet snappen maar wel de hele tijd vragen in welke taal games gemaakt worden en waarom ze dat niet aangeleerd wordt :D

JAVA is stom kunnen we geen C++ leren, O-) ja hoor de syntax voor een for loop is hetzelfde :D
LOL
Dat zeggen ze niet meer nadat ze wat geheugenbeheer hebben moeten doen. :)
Nu moet ik zeggen dat het programmeren op mijn universiteit weinig structureel aangeleerd wordt, het is iets wat er bij wordt gedaan en waar weinig opbouw in lijkt te zitten. Teveel uit de losse pols en te weinig tijd om het rustig op te bouwen. De basis leer je wel maar het vakmanschap zal je op eigen houtje moeten verwerven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146263473
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In mijn ervaring zegt dat niets over hoeveel studenten het antwoord denken te weten. ;)
Naar de redenen zal ik maar niet speculeren.
Velen zijn bang om voor lul te staan.

Des te meer reden ze juist bij de lessen te betrekken en ze hun werk te laten presenteren.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146263606
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 09:08 schreef speknek het volgende:
Ik heb altijd hele enthousiaste studenten, van bachelor tot pdeng. Maar ik speel vals. Iedereen wil over games leren.
Totdat ze er erachter komen dat de sectoren waarin je de tofste uitkomsten hebt (games, AI, enz) werkinhoudelijk toch wat minder leuk zijn. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_146269327
quote:
19s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 17:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De bemande maanlandingen kunnen helaas niet hebben plaatsgevonden, dat is iets anders dan wat jij ervan maakt.

Janken? In een hoekje gaan zitten? Vingers in de oren? :N

Jep, heb er dus al een aantal gegeven. Deal with it, brother.
Jij gaat wetenschappelijke fraude plegen. :P
pi_146269492
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij gaat wetenschappelijke fraude plegen. :P
:?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146269617
quote:
19s.gif Op maandag 3 november 2014 21:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

:?
Jij bent toch die idioot die de klimaatveranderingen ontkent enzo? of heb ik de verkeerde voor me?
pi_146269963
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij bent toch die idioot die de klimaatveranderingen ontkent enzo? of heb ik de verkeerde voor me?
Idioot? :N
Klimaatveranderingen "ontkennen"? Hoe kan je een natuurfenomeen nu "ontkennen"?

Probeer het nog es.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146270063
quote:
19s.gif Op maandag 3 november 2014 21:12 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Idioot? :N
Klimaatveranderingen "ontkennen"? Hoe kan je een natuurfenomeen nu "ontkennen"?

Probeer het nog es.
Dan heb ik dus de verkeerde voor me, kun je toch ook gewoon zeggen?
pi_146276334
Mijn ervaring is dat je als docent eenvoudigweg vertrouwen moet winnen. Als ik meerdere colleges in een reeks geef, gaat dat al veel makkelijker. Elkaar leren kennen, grapjes maken, enthouast zijn over hetgeen je vertelt en dan komt de participatie tijdens het college vanzelf wel.

Ik vind dat juist een van de leukste dingen van het lesgeven, kijken hoe je studenten mee kunt krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146281117
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 21:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan heb ik dus de verkeerde voor me, kun je toch ook gewoon zeggen?
Na 1 googleopdracht:
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2014 04:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank!

Grote vraag is wanneer Al voor zij gore propaganda veroordeeld gaat worden...

Vraag me ook echt af welk weldenkend mens (nog) steeds die scam gelooft, maar dat is wellicht naiviteit mijnerzijds...
* trancethrust pakt popcorn
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_146281282
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 november 2014 02:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Na 1 googleopdracht:

[..]

* trancethrust pakt popcorn
Ja, daar staat toch niet dat ik "klimaatveranderingen ontken"? Integendeel zelfs. Zie boven wat ik erover schreef.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Moderator dinsdag 4 november 2014 @ 09:16:48 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_146282932
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring is dat je als docent eenvoudigweg vertrouwen moet winnen. Als ik meerdere colleges in een reeks geef, gaat dat al veel makkelijker. Elkaar leren kennen, grapjes maken, enthouast zijn over hetgeen je vertelt en dan komt de participatie tijdens het college vanzelf wel.

Ik vind dat juist een van de leukste dingen van het lesgeven, kijken hoe je studenten mee kunt krijgen.
Dat vind ik ook maar het is vaak maar een subgroep. De lastigste groep vind ik die mensen bij wie het kwartje niet valt, bij programmeren moet er gewoon op een moment een soort van ah erlebnis zijn. Maar er is dus een groep die hebben dat nooit. En meer dan 10 manieren om een ding uit te leggen kan ik ook niet bedenken. En mensen die als je ze een voorbeeld geeft waar het getal tien in zit en ze vraagt maak het nu eens met 20 en dan op de plek van het getal tien aangekomen vragen wat daar dan moet staan, en dan als antwoord t geven halen denk ik nooit de universiteit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_146283325
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 november 2014 03:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, daar staat toch niet dat ik "klimaatveranderingen ontken"? Integendeel zelfs. Zie boven wat ik erover schreef.
Klopt. Heb je ook nog vernieuwende inzichten qua lichtsnelheid?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_146283568
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2014 09:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Klopt. Heb je ook nog vernieuwende inzichten qua lichtsnelheid?
Kun je mensen niet in een ander topic gaan vervelen?

Het is voor sommige mensen lastig om te begrijpen dat er nog verstandige mensen zijn die vraagtekens zetten bij de propaganda van Al Gore, maar dit is een discussie die zich niet leent voor een slow chat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_146283723
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2014 09:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat vind ik ook maar het is vaak maar een subgroep. De lastigste groep vind ik die mensen bij wie het kwartje niet valt, bij programmeren moet er gewoon op een moment een soort van ah erlebnis zijn. Maar er is dus een groep die hebben dat nooit. En meer dan 10 manieren om een ding uit te leggen kan ik ook niet bedenken. En mensen die als je ze een voorbeeld geeft waar het getal tien in zit en ze vraagt maak het nu eens met 20 en dan op de plek van het getal tien aangekomen vragen wat daar dan moet staan, en dan als antwoord t geven halen denk ik nooit de universiteit.
Het kwartje moet inderdaad vallen, maar nog belangrijker: mensen moeten ook op een bepaald moment hooked zijn. Daar zit ook een groot deel van het werk van de leraar. Kijk, wij kunnen natuurlijk ieder detail uit proberen te leggen, maar op een bepaald moment moet de student uit eigen wil grijze massa gaan gebruiken, om dit soort zaken zelf uit te pluizen. Wat je hierboven aangeeft, komt me bekend over: op zo'n moment zit een student waarschijnlijk met z'n gedachte bij een lekker wijf of zo, maar grijze massa gebruiken, ho maar.

Zie het als een vuurtje aanstoken. Als onderwijzer probeer je brandbaar materiaal (een gewillig leerlingenbrein) met zuurstof (jouw lesmateriaal) in aanraking te brengen. Jij bent de ontsteker, en in het begin zal het moeilijk zijn om het zaakje aan het branden te krijgen. Maar als je eenmaal een beginnetje hebt gemaakt, en leerlingen er van overtuigd hebt dat ze het zelf ook wel kunnen (met wat bijsturing van jou hier en daar), dan gaat lesgeven bijna vanzelf. Althans, dat is mijn ervaring. Kost wel wat kruim hoor.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 4 november 2014 @ 10:05:56 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_146283993
Eens met Lyrebird 2x.

Tenzij de discussie gaat over dat je vindt dat klimaatwetenschappers teveel funding krijgen, kun je er beter een apart topic over openen.

En ik heb een complete studie Informatica succesvol afgerond waar ik inmiddels vrijwel niks meer van weet. Het kwartje is elke keer gevallen, maar ik ben vrijwel geen moment hooked geweest. Het is een kwestie van extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Zolang je het vak alleen maar volgt om een voldoende te krijgen als stap naar het diploma, blijven de waardes inherent aan de studie altijd extrinsiek. Je moet die waardes internaliseren om zelfstandig op onderzoek te gaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_146284127
Andere kant van het onderwijs verhaal: ik ken ook genoeg phd's die niet meer aan hun onderzoek toekomen, omdat ze continu practica en werkgroepen moeten geven, verslagen nakijken en zo effectief hoogstens 10 uur per week aan hun eigen onderzoek kunnen besteden. Dan snap ik dat je het als een 'moetje' gaat zien, zeker als je ieder jaar dezelfde vakken geeft. Ik heb zelf geen onderwijstaken, wat zeer bevorderend is voor de voortgang van mijn onderzoek. Maar ik vind onderwijs geven over het algemeen wel leuk, volgend jaar maar een student begeleiden ofzo.

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring is dat je als docent eenvoudigweg vertrouwen moet winnen. Als ik meerdere colleges in een reeks geef, gaat dat al veel makkelijker. Elkaar leren kennen, grapjes maken, enthouast zijn over hetgeen je vertelt en dan komt de participatie tijdens het college vanzelf wel.

Ik vind dat juist een van de leukste dingen van het lesgeven, kijken hoe je studenten mee kunt krijgen.
Het leukste vond ik misschien nog wel de werkgroepen academische vaardigheden voor de eerstejaars. Elke week steen en been geklaag van de meeste studenten, dat het niet nuttig was, en stom, en dat ze liever een echt vak leerden. En dat ik ze dan toch zover kon krijgen dat ze meededen. En nu, een paar jaar later, hoor ik van meerdere kanten dat het stiekem toch wel heel erg nuttig was en dat ze er toch wel blij mee waren. Daar doe je het dan toch wel een beetje voor :).
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_146284175
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:05 schreef speknek het volgende:
Eens met Lyrebird 2x.

Tenzij de discussie gaat over dat je vindt dat klimaatwetenschappers teveel funding krijgen, kun je er beter een apart topic over openen.

En ik heb een complete studie Informatica succesvol afgerond waar ik inmiddels vrijwel niks meer van weet. Het kwartje is elke keer gevallen, maar ik ben vrijwel geen moment hooked geweest. Het is een kwestie van extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Zolang je het vak alleen maar volgt om een voldoende te krijgen als stap naar het diploma, blijven de waardes inherent aan de studie altijd extrinsiek. Je moet die waardes internaliseren om zelfstandig op onderzoek te gaan.
Ik heb Technische Informatica gedaan en aan een TU merk je toch wel dat er bij studenten een groot verschil zit tussen de vakken waar je puur theoretisch bezig bent en de vakken waar je ook praktisch aan de slag gaat. Het laatste enthousiasmeert studenten duidelijk veel meer. Zeker waar het grotere projecten betreft met een leuk eindproduct.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 4 november 2014 @ 10:20:11 #237
8369 speknek
Another day another slay
pi_146284326
Ja, programmeren kan ik nog wel redelijk. Formele logica ook een beetje, dat vond ik indertijd leuk om voor mijn filosofiehobby te gebruiken. Maar taylorreeksen, quarternionrotaties, fourriertransformaties, ik weet alleen de namen nog vaag omdat ik er een onplezante herinnering aan heb, geen idee meer hoe je ze moet doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_146284516
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:20 schreef speknek het volgende:
Ja, programmeren kan ik nog wel redelijk. Formele logica ook een beetje, dat vond ik indertijd leuk om voor mijn filosofiehobby te gebruiken. Maar taylorreeksen, quarternionrotaties, fourriertransformaties, ik weet alleen de namen nog vaag omdat ik er een onplezante herinnering aan heb, geen idee meer hoe je ze moet doen.
Inderdaad, formele logica en dergelijke beheers ik ook nog wel. De wetten van De Morgan blijven nuttig in de software ontwikkeling. :P
Parate kennis over basale zaken als inductiebewijzen of matrixvermenigvuldigingen ben ik echter al lang kwijt. Zolang je echter niet in de 3D animaties of spraakanalyse werkt, gebruik je matrices of fouriertransformaties ook echt helemaal nooit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_146284597
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:12 schreef Chicolate het volgende:
Andere kant van het onderwijs verhaal: ik ken ook genoeg phd's die niet meer aan hun onderzoek toekomen, omdat ze continu practica en werkgroepen moeten geven, verslagen nakijken en zo effectief hoogstens 10 uur per week aan hun eigen onderzoek kunnen besteden. Dan snap ik dat je het als een 'moetje' gaat zien, zeker als je ieder jaar dezelfde vakken geeft. Ik heb zelf geen onderwijstaken, wat zeer bevorderend is voor de voortgang van mijn onderzoek. Maar ik vind onderwijs geven over het algemeen wel leuk, volgend jaar maar een student begeleiden ofzo.
Onderwijs vraagt heel erg veel. Maar onderzoek ook. Wil je in deze tijd je collega's in de research bij kunnen benen, dan ben je daar 40 uur per week mee kwijt. Dat valt niet met lesgeven te combineren.

Wat dat betreft is het een beetje vreemd dat ze het onderwijs niet overlaten aan de gearriveerde professoren, die hun funding, onderzoek en infrastructuur (mensen!) al voor elkaar hebben. Nee, in plaats daar van zadelen we de minst ervaren mensen op met onderwijs, waardoor die in het moeras van hun pre-tenure blijven hangen. Onbegrijpelijk. Word je wel hard van natuurlijk, maar of het zo efficient is... Het is zeker niet in het belang van de studenten, die volgens mij beter les kunnen krijgen van iemand die niet alleen boven de stof staat, maar die ook wat meer levenservaring heeft.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator dinsdag 4 november 2014 @ 10:57:32 #240
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_146285200
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 09:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het kwartje moet inderdaad vallen, maar nog belangrijker: mensen moeten ook op een bepaald moment hooked zijn. Daar zit ook een groot deel van het werk van de leraar. Kijk, wij kunnen natuurlijk ieder detail uit proberen te leggen, maar op een bepaald moment moet de student uit eigen wil grijze massa gaan gebruiken, om dit soort zaken zelf uit te pluizen. Wat je hierboven aangeeft, komt me bekend over: op zo'n moment zit een student waarschijnlijk met z'n gedachte bij een lekker wijf of zo, maar grijze massa gebruiken, ho maar.

Zie het als een vuurtje aanstoken. Als onderwijzer probeer je brandbaar materiaal (een gewillig leerlingenbrein) met zuurstof (jouw lesmateriaal) in aanraking te brengen. Jij bent de ontsteker, en in het begin zal het moeilijk zijn om het zaakje aan het branden te krijgen. Maar als je eenmaal een beginnetje hebt gemaakt, en leerlingen er van overtuigd hebt dat ze het zelf ook wel kunnen (met wat bijsturing van jou hier en daar), dan gaat lesgeven bijna vanzelf. Althans, dat is mijn ervaring. Kost wel wat kruim hoor.
Klopt andere studenten in diezelfde klas waren buiten het curriculum om mijnenveger aan het maken, en daar heb ik zo ook mee geholpen :D Anderen werden boos als dingen niet lukten die ver buiten het lesmateriaal lagen waar wij ook niet een hele makkelijke oplossing voor hadden maar het lukte ze uiteindelijk wel :D Maarja wat dat betreft is geen student hetzelfde natuurlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_146286196
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 09:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Kun je mensen niet in een ander topic gaan vervelen?

Het is voor sommige mensen lastig om te begrijpen dat er nog verstandige mensen zijn die vraagtekens zetten bij de propaganda van Al Gore, maar dit is een discussie die zich niet leent voor een slow chat.
Et tu?

Luister, wat me hier stoort is dat er iemand komt binnenvallen die de maanlanding ontkent en, naar ik begrijp, de uitleg van `man-made' global warming ontkent. Hij wordt hier terecht op aangesproken, maar verbaast me dat de meerderheid zich er niet aan waagt eraan te branden. Ik doe hierboven slechte pogingen wat aan te wakkeren, maar laat ik nu dan maar direct zijn:

m.i. is er geen zelfrespecterende wetenschapper die een van die beide zaken ontkent; klaar. Over global warming kun je nog over de definitie van die slechtgekozen term discussieren, maar voor de rest:

• Maanlandingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=605 , definitief bewijs, klaar.
• Global warming: ontken je broeikasgassen? Ontken je dat de mensheid broeikasgassen in grote hoeveelheden de lucht in slingeren? Ontken je dat dat effect kan hebben op het klimaat? Ontken je dat er klimaatverandering plaatsvindt? Ontken je dat dat problemen geeft? Dat zijn simpele retorische vragen waaruit direct volgt dat `we' er beter wat aan doen, of dat nu minder zooi uitstoten is of andere maatregelen zijn.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_146286631
Je kunt niet lezen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  † In Memoriam † dinsdag 4 november 2014 @ 11:55:47 #243
230491 Zith
pls tip
pi_146286744
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Et tu?

Luister, wat me hier stoort is dat er iemand komt binnenvallen die de maanlanding ontkent en, naar ik begrijp, de uitleg van `man-made' global warming ontkent. Hij wordt hier terecht op aangesproken, maar verbaast me dat de meerderheid zich er niet aan waagt eraan te branden. Ik doe hierboven slechte pogingen wat aan te wakkeren, maar laat ik nu dan maar direct zijn:

m.i. is er geen zelfrespecterende wetenschapper die een van die beide zaken ontkent; klaar. Over global warming kun je nog over de definitie van die slechtgekozen term discussieren, maar voor de rest:

• Maanlandingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=605 , definitief bewijs, klaar.
• Global warming: ontken je broeikasgassen? Ontken je dat de mensheid broeikasgassen in grote hoeveelheden de lucht in slingeren? Ontken je dat dat effect kan hebben op het klimaat? Ontken je dat er klimaatverandering plaatsvindt? Ontken je dat dat problemen geeft? Dat zijn simpele retorische vragen waaruit direct volgt dat `we' er beter wat aan doen, of dat nu minder zooi uitstoten is of andere maatregelen zijn.
Je moet wetenschappers niet zien als een groep superhelden. Mij boeit het _in dit topic_ helemaal niets dat iemand niet gelooft in de maanlanding. Ik heb niet de neiging om gelijk samen op te treden tegen deze 'aanval op de wetenschap'.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146286806
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:55 schreef Zith het volgende:

[..]

Je moet wetenschappers niet zien als een groep superhelden. Mij boeit het _in dit topic_ helemaal niets dat iemand niet gelooft in de maanlanding. Ik heb niet de neiging om gelijk samen op te treden tegen deze 'aanval op de wetenschap'.
Fair enough.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_146290607
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2014 11:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Et tu?

Luister, wat me hier stoort is dat er iemand komt binnenvallen die de maanlanding ontkent en, naar ik begrijp, de uitleg van `man-made' global warming ontkent. Hij wordt hier terecht op aangesproken, maar verbaast me dat de meerderheid zich er niet aan waagt eraan te branden. Ik doe hierboven slechte pogingen wat aan te wakkeren, maar laat ik nu dan maar direct zijn:

m.i. is er geen zelfrespecterende wetenschapper die een van die beide zaken ontkent; klaar. Over global warming kun je nog over de definitie van die slechtgekozen term discussieren, maar voor de rest:

• Maanlandingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=605 , definitief bewijs, klaar.
• Global warming: ontken je broeikasgassen? Ontken je dat de mensheid broeikasgassen in grote hoeveelheden de lucht in slingeren? Ontken je dat dat effect kan hebben op het klimaat? Ontken je dat er klimaatverandering plaatsvindt? Ontken je dat dat problemen geeft? Dat zijn simpele retorische vragen waaruit direct volgt dat `we' er beter wat aan doen, of dat nu minder zooi uitstoten is of andere maatregelen zijn.
Gebruik van het woord "ontkenning", in beide gevallen. :r Bij de maanlandingen zou dat nog kunnen, omdat het een ja/nee-verhaal is. Bij klimaat is het de reductie van enorm complexe processen in een ja-nee-verhaal. Totaal onwetenschappelijk, net als de vele aanvallen op mijn persoontje.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146290635
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:12 schreef Chicolate het volgende:
Het leukste vond ik misschien nog wel de werkgroepen academische vaardigheden voor de eerstejaars. Elke week steen en been geklaag van de meeste studenten, dat het niet nuttig was, en stom, en dat ze liever een echt vak leerden. En dat ik ze dan toch zover kon krijgen dat ze meededen. En nu, een paar jaar later, hoor ik van meerdere kanten dat het stiekem toch wel heel erg nuttig was en dat ze er toch wel blij mee waren. Daar doe je het dan toch wel een beetje voor :).
Academische vaardigheden vind ik ook heel leuk om te geven! Al heb ik dat nog nooit in de vorm van een eerstejaarsvak gedaan.

Studenten hebben in mijn beleving de neiging om m.b.t. academische vaardigheden een van twee extreme standpunten in te nemen, namelijk dat ze niet zoveel meer te leren hebben of dat ze er eenvoudigweg geen talent voor hebben (bijv. voor schrijven) en het toch nooit zullen leren. Het is geweldig om te zien hoeveel progressie een student boekt als die uitvoerige feedback ontvangt en ook de kans krijgt om aanpassingen te maken en nog eens feedback daarop te krijgen. Ik zie bij de meeste studenten niet alleen de wetenschappelijke kwaliteit van hun werk enorm toenemen, maar ook het zelfvertrouwen.

Al er is altijd wel een enkeling die er inderdaad eenvoudigweg geen talent voor heeft. Het is jammer dat zulke studenten überhaupt in de masterfase geraken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146290960
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 10:31 schreef Lyrebird het volgende:

Onderwijs vraagt heel erg veel. Maar onderzoek ook. Wil je in deze tijd je collega's in de research bij kunnen benen, dan ben je daar 40 uur per week mee kwijt. Dat valt niet met lesgeven te combineren.

Wat dat betreft is het een beetje vreemd dat ze het onderwijs niet overlaten aan de gearriveerde professoren, die hun funding, onderzoek en infrastructuur (mensen!) al voor elkaar hebben. Nee, in plaats daar van zadelen we de minst ervaren mensen op met onderwijs, waardoor die in het moeras van hun pre-tenure blijven hangen. Onbegrijpelijk. Word je wel hard van natuurlijk, maar of het zo efficient is... Het is zeker niet in het belang van de studenten, die volgens mij beter les kunnen krijgen van iemand die niet alleen boven de stof staat, maar die ook wat meer levenservaring heeft.
Ik ben het deels met je eens. Ik denk zelf dat het nuttig is om zowel van hoogleraren als van UD's college te krijgen. De rot in het vak heeft veel kennis en overzicht, maar de jongeling heeft een frisse blik, relatief recente inzichten en kan zich misschien ook wel beter in studenten verplaatsen.

Bovendien is er maar één manier voor junioren om te leren lesgeven, namelijk door het te doen. Mijn ervaring is dat het mes aan twee kanten snijdt. Het geven van colleges levert mij theoretische verdieping en verbreding op en daar kan ik ook weer wat mee in mijn onderzoek.

Maar goed, mijn ambitie is niet om een toponderzoeker te worden. Ik wil graag een goede onderzoeker én een goede docent zijn, en het liefst zou ik me ook meer op een meta-niveau bezighouden met de wijze waarop het onderwijs aan de universiteit eruit ziet. Ik ben geloof ik nooit zo van het specialiseren geweest. :+ Mocht ik niet kunnen overleven aan de universiteit door van alles wat te doen, dan wil ik eenvoudigweg niet meer aan de universiteit werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_146291607
Ik denk wel dat we het met elkaar eens zijn, ik heb het eerder ietswat gechargeerd gebracht.

De observatie die je maakt kun je ook bij onderzoek doen toepassen: als je je PhD bij een jonge onderzoeker doet, dan kun je het beste een postdoc bij een oude rot doen, en andersom. De jonge onderzoeker heeft tijd, kan je de kneepjes van het vak bijbrengen, heeft er belang bij dat jouw artikelen gepubliceerd worden. Ideaal om binnen korte tijd veel te kunnen publiceren. Maar mijn eigen ervaring is dat carrieres kunnen botsen, in die zin dat jonge onderzoekers het werk van hun ondergeschikten als concurrerend kunnen ervaren. Daarnaast zijn ze zelf ook vaak zoekende, die jonge onderzoekers, bijvoorbeeld als het gaat om het binnenbrengen van geld. Ze moeten zelf nog leren.

Andersom is een oudere professor een meester in het binnenhalen van geld, het schrijven van artikelen en het (uit)vinden van een geheel nieuw vakgebied. Oudere onderzoekers zijn over het algemeen scheutiger met het delen van kennis en ideeen. Want ze hoeven zichzelf niet meer zo te bewijzen. Maar ze zijn er vaak niet (hier noemen we ze hikoki-professoren (vliegtuig professoren), omdat ze altijd op reis zijn), hebben geen tijd om je de kneepjes van het vak bij te brengen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:34:35 #249
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_146302964
Hallo allemaal, aangezien jullie allemaal al even meedraaien in de wetenschap leek dit mij het beste topic om mijn vraag te stellen (als het niet zo is, laat het dan even weten).

Ik ben een masterstudent in de richting van moleculaire celbiologie met een grote interesse voor de wetenschap, maar ik heb vaak moeite met de praktische (lees: wet-lab) uitvoering hiervan. Dit vind ik erg jammer, want als niet alles in de soep loopt door stomme fouten, vind ik het fantastisch om stage te lopen. Nu is mijn vraag of jullie dit (zelf of bij een stagaire/collega) ooit meegemaakt hebben en of dit een dealbreaker is als je de wetenschap in wilt, of dat dit te verhelpen is.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_146304197
Als je niet tegen tegenslagen kunt, moet je geen wetenschap bedrijven.
  dinsdag 4 november 2014 @ 19:59:33 #251
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_146304262
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 19:58 schreef thabit het volgende:
Als je niet tegen tegenslagen kunt, moet je geen wetenschap bedrijven.
Ik kan wel tegen tegenslagen, maar ik merk dat ik bij het praktische deel veel fouten maak, omdat ik een beetje chaotisch ben.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_146304321
Okee, in dat geval moet je theoretisch onderzoek doen dus.
pi_146304429
M'n PhD lijkt soms vooralsnog één grote tegenslag, en toch zijn ze heel tevreden over me, ben ik goedgekeurd om het tweede jaar in te gaan en net begonnen met veldwerk. Ook ik ben vrij chaotisch, sta soms op het punt om in janken uit te barsten omdat ik het allemaal niet kan en niet weet wat ik kan en wil en doe lijken dingne nutteloos, fout of een ander vorm van -loos, en huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ;(

En de andere dag is alles geweldig, gaat alles goed en kan ik de wereld aan. (8>

Dus je moet het denk ik doen met die laatste dagen, en daar op teren ;) dan kun je 't wel doorstaan, hoop ik ;)
Ja doei.
pi_146308203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 20:02 schreef motorbloempje het volgende:
M'n PhD lijkt soms vooralsnog één grote tegenslag, en toch zijn ze heel tevreden over me, ben ik goedgekeurd om het tweede jaar in te gaan en net begonnen met veldwerk. Ook ik ben vrij chaotisch, sta soms op het punt om in janken uit te barsten omdat ik het allemaal niet kan en niet weet wat ik kan en wil en doe lijken dingne nutteloos, fout of een ander vorm van -loos, en huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ;(

En de andere dag is alles geweldig, gaat alles goed en kan ik de wereld aan. (8>

Dus je moet het denk ik doen met die laatste dagen, en daar op teren ;) dan kun je 't wel doorstaan, hoop ik ;)
Zo gaat dat altijd, zooi tegenslagen, wat meevallers. Je komt er wel, je hebt nu pas je eerste jaar erop zitten! De wanhoop is ons denk ik in dit forum wel bekend ;) . Niets van aantrekken, stug doorgaan, verbeteren waar er te verbeteren valt, dat wat goed is mooi zo houden. Lekker netwerken, je naam vestigen en achteraf zul je erom lachen.

Precies zoals je zegt, teren op de goede dingen. De mindere zaken zijn achteraf goed lachvoer.
  dinsdag 4 november 2014 @ 21:23:14 #255
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_146308618
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 20:00 schreef thabit het volgende:
Okee, in dat geval moet je theoretisch onderzoek doen dus.
Ik hoop stiekem dat dat niet de enige optie is, want als het maar 1x per dag fout gaat in plaats van van 10x op een dag, vind ik het praktische juist erg leuk. :)

En motorbloempje, bedankt voor het advies. :)
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')