Daar ben ik nog mee bezig dus dat kan je niet op voorhand weten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jouw bewijs daarvoor is onzin.
Nee hoor, dat is wat jij ervan maakt. Een weinig open weinig wetenschappelijke onderzoekende houding.quote:Ja, dat deed je.
Toen het je te heet onder de voeten werd in dat BNW-topic ging je gewoon niet meer op inhoud maar op de man reageren, en kort daarna weigerde je helemaal nog in dat topic te komen.
Bloedgrappig, brother.quote:Jij wetenschapper?
Ik heb medelijden met de studenten die zoveel £ hebben betaald om zich door een kwakzalver te laten entertainen.
En ik maar denken dat Euler een vlijtige bij was.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:00 schreef papernote het volgende:
[..]
Zo moeilijk is dat niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erd%C5%91sgetal
Die Erdos heeft super veel artikelen gepubliceerd met super veel verschillende mensen. Het erdos-getal is het aantal (co)auteurs tussen jou en Erdos.
Voorbeeld: je hebt een artikel geschreven met iemand die co-auteur is met Erdos. Dat is jouw Erdos getal 2: Erdos = 0, co-auteur = 1, jij = 2.
Bij mij is het helaas juist tegengesteld, waarschijnlijk moet de oorzaak in mijn concrete geval bij de opleiding en de handboeken (in dit geval een Nederlands handboek aangezien dit als standaard wordt gebruikt) worden gezocht. Ze leren een diagnostische techniek aan die verouderd is en waarvan de specialisten weten dat je daarmee veel vals negatieve diagnoses krijgt. In de wetenschap geen probleem, want X andere testen waarmee je vals negatieve diagnoses er uit haalt. In de gezondheidszorg voor de patiënt heel erg vervelend aangezien die X andere testen geld kosten en de maatschappij dat liever niet betaalt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had daar zelf nooit zo over nagedacht tot ik er als patiënt mee te maken kreeg. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe onder de indruk ben van de werkwijze van huisartsen en de spoedeisende hulp.
Het is vooral belangrijk dat je heel erg goed de grenzen van je kennis en vaardigheden kent en dat je bij de geringste onzekerheid eventjes een specialist belt. Dat kan op een hele informele manier gaan, je hoeft niet overal een rekening voor te sturen, ook al ken je die persoon niet persoonlijk. In mijn concrete geval had de huisarts maar even te hoeven vragen of dat diagnostische techniek X bij een vermoeden van Y nog steeds aanbevolen is. Zolang je zorgvuldig bent hoef je je niet schuldig te voelen als het wel fout gaat, als je wel bewust gokt is het een ander verhaal, de verantwoordelijkheid zou ik in ieder geval niet willen nemen.quote:Overigens lijkt met het me psychisch enorm belastend om te weten dat je veel keuzes voor een deel op de gok neemt terwijl er levens vanaf kunnen hangen. Die verantwoordelijkheid moet je maar kunnen dragen.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vind je nu dan van het geven van colleges?
Het gaat wat mij betreft veel te weinig over het onderwijsaspect van een wetenschappelijke carrière in deze reeks. Ik heb afgelopen week een groep studenten van diverse opleidingen Plato laten lezen en dat pakte boven verwachting goed uit. Leuk als dat soort dingen lukken.
SES / Hoorcollegesquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Onderwijs is een van de lastigste aspecten. Denk ik. Om de balans mee te behouden binnen een department. Je wilt onderzoekers, maar ook goed onderwijs kunnen bieden. Er is ook zoveel over geschreven... Ook dat er departments waren waar extra onderwijstaken als een soort van straf werden gebruikt als onderzoekers niet (goed) genoeg publiceerden en dat soort dingen. Onderwijstaken als een straf? Srsly?
Ergens vind ik dat je sommige mensen gewoon helemaal geen les moet laten geven, die zijn geweldig in wat ze doen (onderzoek, schrijven) en kunnen op deze manier heel goed bijdragen aan een onderzoeksgroep/universiteit, maar kunnen compleet geen connectie maken met de studenten, zeker niet met bachelorstudenten. Ik heb een paar van die UDs gehad, die briljant waren in onderzoek doen, maar compleet de passie en drive (en het talent) niet hadden om les te geven. Dat was gewoon een verplicht onderdeel wat ze afraffelden omdat 't moest.
Dat is zo zonde voor de studenten, die zoveel meer baat hebben bij docenten die met plezier over hun vak vertellen, niet alleen over hun eigen werk/interesses, maar het vakgebied, om studenten geinteresseerd te krijgen... Veel studenten haken af bij ongeinspireerde (en daardoor niet inspirerende) docenten. En daarbij, zeker hier, betalen studenten grof geld (£9000 per jaar) om hier te zijn, dan zou je toch wel mogen verwachten dat je GOED onderwijs krijgt, want ongeinspireerd onderwijs is m.i. geen goed onderwijs.
Ik vind onderwijs geven tof, weet nog niet of ik er goed in ben, maar ik wil het graag worden, en hoop als ik inderdaad in academia eindig een hoog lesgeef % te krijgen (als ik er inderdaad goed in ben), omdat ik zelf heb ervaren hoeveel verschil het maakt als student om les te krijgen van iemand die wel een moer om studenten geeft en niet alleen om zijn/haar eigen onderzoek, die al 10 jaar lang exact dezelfde slides voorleest en direct na het einde van de lecture terugrent naar het kleine hokje met de deur dicht zonder het contact met studenten aan te gaan.
Je was er al maaaaaanden mee bezig toch?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:15 schreef El_Matador het volgende:
Daar ben ik nog mee bezig dus dat kan je niet op voorhand weten.
Zullen we anderen daar eens over laten oordelen?quote:Nee hoor, dat is wat jij ervan maakt. Een weinig open weinig wetenschappelijke onderzoekende houding.
Iedere arts heeft een eigen kerkhofje, zo leerden wij, zelfs als je altijd zorgvuldig bent.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zolang je zorgvuldig bent hoef je je niet schuldig te voelen als het wel fout gaat, als je wel bewust gokt is het een ander verhaal, de verantwoordelijkheid zou ik in ieder geval niet willen nemen.
Dat zal wel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:27 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Iedere arts heeft een eigen kerkhofje, zo leerden wij, zelfs als je altijd zorgvuldig bent.
http://medischcontact.art(...)ties-luus-koster.htm
Tja dat heb ik ook gemerkt, een for loop nog niet snappen maar wel de hele tijd vragen in welke taal games gemaakt worden en waarom ze dat niet aangeleerd wordtquote:Op maandag 3 november 2014 09:08 schreef speknek het volgende:
Ik heb altijd hele enthousiaste studenten, van bachelor tot pdeng. Maar ik speel vals. Iedereen wil over games leren.
Ik heb in zo'n situatie weleens de vraag gesteld "En wie kan het niks schelen?". Toen ging er toch nog 1 vinger de lucht in.quote:Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:
hele klas: geen reactie
dus ik wie denkt meer dan 2?
hele klas: geen reactie
dus ik maar door wie denkt minder dan 2?
hele klas geen reactie
vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.
2 vingers van de 18 de lucht in
Ligt ook aan de cultuur he. In Nederland kreeg ik nog genoeg feedback op dat soort vragen (wel, exclusief die laatste-- nooit nodig gehad); in Belgie krijg ik vrijwel niets. Ze zijn extreem terughoudend. Een techniek is simpelweg niet verder te gaan met je lezing totdat ze wel feedback geven (en dat ook duidelijk aan te geven). Een meer opbouwende techniek is ze op hun gemak te laten voelen door te beginnen met simpele vragen of door zelf fouten in te bouwen die de studenten kunnen corrigeren.quote:Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:
hele klas: geen reactie
dus ik wie denkt meer dan 2?
hele klas: geen reactie
dus ik maar door wie denkt minder dan 2?
hele klas geen reactie
vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.
2 vingers van de 18 de lucht in
Doet me denken aan een college wat ik gaf over kwantitatieve onderzoeksmethoden. Eerste uur college voor een kleine groep, tweede uur was een soort werkgroep. Vrijwel geen respons tijdens beide en toen ik tijdens de werkgroep vroeg ik hoever ze waren/of het lukte kreeg ik antwoord in het Mandarijns.quote:Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:
hele klas: geen reactie
dus ik wie denkt meer dan 2?
hele klas: geen reactie
dus ik maar door wie denkt minder dan 2?
hele klas geen reactie
vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.
2 vingers van de 18 de lucht in
In mijn ervaring zegt dat niets over hoeveel studenten het antwoord denken te weten.quote:Op maandag 3 november 2014 08:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja lesgeven heb ik eigenlijk geen ervaring mee, ik geef wel wat cursussen en programmeer les maar dat is in mijn ogen niet echt lesgeven. Wat ik vooral merk is dat het ook vaak heel erg aan de studenten ligt. Als je groep AiOs hebt die zijn vaak oprecht geintresseerd in wat je te vertellen hebt, maar een gemiddelde master student zit in die klas om een vinkje achter het vak te krijgen. Als je dan ook nog eens een vak geeft waarvoor ze geen toets hoeven te maken zitten ze daar werkelijk alleen maar om koffie te drinken. En dan kun je als leraar wel iets proberen maar gaat het niet lukken. Klein voorbeeld ik had een simpele vraag ingebouwd ergens aan het einde van een uitleg dus hoeveel resolutie vermeerdering hebben we:
hele klas: geen reactie
dus ik wie denkt meer dan 2?
hele klas: geen reactie
dus ik maar door wie denkt minder dan 2?
hele klas geen reactie
vervolgens heb ik netjes gevraagd wie denkt uberhaupt iets.
2 vingers van de 18 de lucht in
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 3 november 2014 10:58 schreef speknek het volgende:
Ik denk ook dat het komt door de manier waarop we lesgeven. Ik zal wel in dat hoorcollege topic antwoorden.
LOLquote:Op maandag 3 november 2014 09:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat heb ik ook gemerkt, een for loop nog niet snappen maar wel de hele tijd vragen in welke taal games gemaakt worden en waarom ze dat niet aangeleerd wordt
JAVA is stom kunnen we geen C++ leren, ja hoor de syntax voor een for loop is hetzelfde
Velen zijn bang om voor lul te staan.quote:Op maandag 3 november 2014 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In mijn ervaring zegt dat niets over hoeveel studenten het antwoord denken te weten.
Naar de redenen zal ik maar niet speculeren.
Totdat ze er erachter komen dat de sectoren waarin je de tofste uitkomsten hebt (games, AI, enz) werkinhoudelijk toch wat minder leuk zijn.quote:Op maandag 3 november 2014 09:08 schreef speknek het volgende:
Ik heb altijd hele enthousiaste studenten, van bachelor tot pdeng. Maar ik speel vals. Iedereen wil over games leren.
Jij gaat wetenschappelijke fraude plegen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 17:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De bemande maanlandingen kunnen helaas niet hebben plaatsgevonden, dat is iets anders dan wat jij ervan maakt.
Janken? In een hoekje gaan zitten? Vingers in de oren?
Jep, heb er dus al een aantal gegeven. Deal with it, brother.
quote:Op maandag 3 november 2014 21:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij gaat wetenschappelijke fraude plegen.
Jij bent toch die idioot die de klimaatveranderingen ontkent enzo? of heb ik de verkeerde voor me?quote:
Idioot?quote:Op maandag 3 november 2014 21:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij bent toch die idioot die de klimaatveranderingen ontkent enzo? of heb ik de verkeerde voor me?
Dan heb ik dus de verkeerde voor me, kun je toch ook gewoon zeggen?quote:Op maandag 3 november 2014 21:12 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Idioot?
Klimaatveranderingen "ontkennen"? Hoe kan je een natuurfenomeen nu "ontkennen"?
Probeer het nog es.
Na 1 googleopdracht:quote:Op maandag 3 november 2014 21:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan heb ik dus de verkeerde voor me, kun je toch ook gewoon zeggen?
* trancethrust pakt popcornquote:Op vrijdag 5 september 2014 04:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank!
Grote vraag is wanneer Al voor zij gore propaganda veroordeeld gaat worden...
Vraag me ook echt af welk weldenkend mens (nog) steeds die scam gelooft, maar dat is wellicht naiviteit mijnerzijds...
Ja, daar staat toch niet dat ik "klimaatveranderingen ontken"? Integendeel zelfs. Zie boven wat ik erover schreef.quote:Op dinsdag 4 november 2014 02:38 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Na 1 googleopdracht:
[..]
* trancethrust pakt popcorn
Dat vind ik ook maar het is vaak maar een subgroep. De lastigste groep vind ik die mensen bij wie het kwartje niet valt, bij programmeren moet er gewoon op een moment een soort van ah erlebnis zijn. Maar er is dus een groep die hebben dat nooit. En meer dan 10 manieren om een ding uit te leggen kan ik ook niet bedenken. En mensen die als je ze een voorbeeld geeft waar het getal tien in zit en ze vraagt maak het nu eens met 20 en dan op de plek van het getal tien aangekomen vragen wat daar dan moet staan, en dan als antwoord t geven halen denk ik nooit de universiteit.quote:Op maandag 3 november 2014 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring is dat je als docent eenvoudigweg vertrouwen moet winnen. Als ik meerdere colleges in een reeks geef, gaat dat al veel makkelijker. Elkaar leren kennen, grapjes maken, enthouast zijn over hetgeen je vertelt en dan komt de participatie tijdens het college vanzelf wel.
Ik vind dat juist een van de leukste dingen van het lesgeven, kijken hoe je studenten mee kunt krijgen.
Klopt. Heb je ook nog vernieuwende inzichten qua lichtsnelheid?quote:Op dinsdag 4 november 2014 03:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, daar staat toch niet dat ik "klimaatveranderingen ontken"? Integendeel zelfs. Zie boven wat ik erover schreef.
Kun je mensen niet in een ander topic gaan vervelen?quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:38 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Klopt. Heb je ook nog vernieuwende inzichten qua lichtsnelheid?
Het kwartje moet inderdaad vallen, maar nog belangrijker: mensen moeten ook op een bepaald moment hooked zijn. Daar zit ook een groot deel van het werk van de leraar. Kijk, wij kunnen natuurlijk ieder detail uit proberen te leggen, maar op een bepaald moment moet de student uit eigen wil grijze massa gaan gebruiken, om dit soort zaken zelf uit te pluizen. Wat je hierboven aangeeft, komt me bekend over: op zo'n moment zit een student waarschijnlijk met z'n gedachte bij een lekker wijf of zo, maar grijze massa gebruiken, ho maar.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat vind ik ook maar het is vaak maar een subgroep. De lastigste groep vind ik die mensen bij wie het kwartje niet valt, bij programmeren moet er gewoon op een moment een soort van ah erlebnis zijn. Maar er is dus een groep die hebben dat nooit. En meer dan 10 manieren om een ding uit te leggen kan ik ook niet bedenken. En mensen die als je ze een voorbeeld geeft waar het getal tien in zit en ze vraagt maak het nu eens met 20 en dan op de plek van het getal tien aangekomen vragen wat daar dan moet staan, en dan als antwoord t geven halen denk ik nooit de universiteit.
Het leukste vond ik misschien nog wel de werkgroepen academische vaardigheden voor de eerstejaars. Elke week steen en been geklaag van de meeste studenten, dat het niet nuttig was, en stom, en dat ze liever een echt vak leerden. En dat ik ze dan toch zover kon krijgen dat ze meededen. En nu, een paar jaar later, hoor ik van meerdere kanten dat het stiekem toch wel heel erg nuttig was en dat ze er toch wel blij mee waren. Daar doe je het dan toch wel een beetje voor .quote:Op maandag 3 november 2014 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring is dat je als docent eenvoudigweg vertrouwen moet winnen. Als ik meerdere colleges in een reeks geef, gaat dat al veel makkelijker. Elkaar leren kennen, grapjes maken, enthouast zijn over hetgeen je vertelt en dan komt de participatie tijdens het college vanzelf wel.
Ik vind dat juist een van de leukste dingen van het lesgeven, kijken hoe je studenten mee kunt krijgen.
Ik heb Technische Informatica gedaan en aan een TU merk je toch wel dat er bij studenten een groot verschil zit tussen de vakken waar je puur theoretisch bezig bent en de vakken waar je ook praktisch aan de slag gaat. Het laatste enthousiasmeert studenten duidelijk veel meer. Zeker waar het grotere projecten betreft met een leuk eindproduct.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:05 schreef speknek het volgende:
Eens met Lyrebird 2x.
Tenzij de discussie gaat over dat je vindt dat klimaatwetenschappers teveel funding krijgen, kun je er beter een apart topic over openen.
En ik heb een complete studie Informatica succesvol afgerond waar ik inmiddels vrijwel niks meer van weet. Het kwartje is elke keer gevallen, maar ik ben vrijwel geen moment hooked geweest. Het is een kwestie van extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Zolang je het vak alleen maar volgt om een voldoende te krijgen als stap naar het diploma, blijven de waardes inherent aan de studie altijd extrinsiek. Je moet die waardes internaliseren om zelfstandig op onderzoek te gaan.
Inderdaad, formele logica en dergelijke beheers ik ook nog wel. De wetten van De Morgan blijven nuttig in de software ontwikkeling.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:20 schreef speknek het volgende:
Ja, programmeren kan ik nog wel redelijk. Formele logica ook een beetje, dat vond ik indertijd leuk om voor mijn filosofiehobby te gebruiken. Maar taylorreeksen, quarternionrotaties, fourriertransformaties, ik weet alleen de namen nog vaag omdat ik er een onplezante herinnering aan heb, geen idee meer hoe je ze moet doen.
Onderwijs vraagt heel erg veel. Maar onderzoek ook. Wil je in deze tijd je collega's in de research bij kunnen benen, dan ben je daar 40 uur per week mee kwijt. Dat valt niet met lesgeven te combineren.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:12 schreef Chicolate het volgende:
Andere kant van het onderwijs verhaal: ik ken ook genoeg phd's die niet meer aan hun onderzoek toekomen, omdat ze continu practica en werkgroepen moeten geven, verslagen nakijken en zo effectief hoogstens 10 uur per week aan hun eigen onderzoek kunnen besteden. Dan snap ik dat je het als een 'moetje' gaat zien, zeker als je ieder jaar dezelfde vakken geeft. Ik heb zelf geen onderwijstaken, wat zeer bevorderend is voor de voortgang van mijn onderzoek. Maar ik vind onderwijs geven over het algemeen wel leuk, volgend jaar maar een student begeleiden ofzo.
Klopt andere studenten in diezelfde klas waren buiten het curriculum om mijnenveger aan het maken, en daar heb ik zo ook mee geholpen Anderen werden boos als dingen niet lukten die ver buiten het lesmateriaal lagen waar wij ook niet een hele makkelijke oplossing voor hadden maar het lukte ze uiteindelijk wel Maarja wat dat betreft is geen student hetzelfde natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het kwartje moet inderdaad vallen, maar nog belangrijker: mensen moeten ook op een bepaald moment hooked zijn. Daar zit ook een groot deel van het werk van de leraar. Kijk, wij kunnen natuurlijk ieder detail uit proberen te leggen, maar op een bepaald moment moet de student uit eigen wil grijze massa gaan gebruiken, om dit soort zaken zelf uit te pluizen. Wat je hierboven aangeeft, komt me bekend over: op zo'n moment zit een student waarschijnlijk met z'n gedachte bij een lekker wijf of zo, maar grijze massa gebruiken, ho maar.
Zie het als een vuurtje aanstoken. Als onderwijzer probeer je brandbaar materiaal (een gewillig leerlingenbrein) met zuurstof (jouw lesmateriaal) in aanraking te brengen. Jij bent de ontsteker, en in het begin zal het moeilijk zijn om het zaakje aan het branden te krijgen. Maar als je eenmaal een beginnetje hebt gemaakt, en leerlingen er van overtuigd hebt dat ze het zelf ook wel kunnen (met wat bijsturing van jou hier en daar), dan gaat lesgeven bijna vanzelf. Althans, dat is mijn ervaring. Kost wel wat kruim hoor.
Et tu?quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kun je mensen niet in een ander topic gaan vervelen?
Het is voor sommige mensen lastig om te begrijpen dat er nog verstandige mensen zijn die vraagtekens zetten bij de propaganda van Al Gore, maar dit is een discussie die zich niet leent voor een slow chat.
Je moet wetenschappers niet zien als een groep superhelden. Mij boeit het _in dit topic_ helemaal niets dat iemand niet gelooft in de maanlanding. Ik heb niet de neiging om gelijk samen op te treden tegen deze 'aanval op de wetenschap'.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:38 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Et tu?
Luister, wat me hier stoort is dat er iemand komt binnenvallen die de maanlanding ontkent en, naar ik begrijp, de uitleg van `man-made' global warming ontkent. Hij wordt hier terecht op aangesproken, maar verbaast me dat de meerderheid zich er niet aan waagt eraan te branden. Ik doe hierboven slechte pogingen wat aan te wakkeren, maar laat ik nu dan maar direct zijn:
m.i. is er geen zelfrespecterende wetenschapper die een van die beide zaken ontkent; klaar. Over global warming kun je nog over de definitie van die slechtgekozen term discussieren, maar voor de rest:
• Maanlandingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=605 , definitief bewijs, klaar.
• Global warming: ontken je broeikasgassen? Ontken je dat de mensheid broeikasgassen in grote hoeveelheden de lucht in slingeren? Ontken je dat dat effect kan hebben op het klimaat? Ontken je dat er klimaatverandering plaatsvindt? Ontken je dat dat problemen geeft? Dat zijn simpele retorische vragen waaruit direct volgt dat `we' er beter wat aan doen, of dat nu minder zooi uitstoten is of andere maatregelen zijn.
Fair enough.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:55 schreef Zith het volgende:
[..]
Je moet wetenschappers niet zien als een groep superhelden. Mij boeit het _in dit topic_ helemaal niets dat iemand niet gelooft in de maanlanding. Ik heb niet de neiging om gelijk samen op te treden tegen deze 'aanval op de wetenschap'.
Gebruik van het woord "ontkenning", in beide gevallen. Bij de maanlandingen zou dat nog kunnen, omdat het een ja/nee-verhaal is. Bij klimaat is het de reductie van enorm complexe processen in een ja-nee-verhaal. Totaal onwetenschappelijk, net als de vele aanvallen op mijn persoontje.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:38 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Et tu?
Luister, wat me hier stoort is dat er iemand komt binnenvallen die de maanlanding ontkent en, naar ik begrijp, de uitleg van `man-made' global warming ontkent. Hij wordt hier terecht op aangesproken, maar verbaast me dat de meerderheid zich er niet aan waagt eraan te branden. Ik doe hierboven slechte pogingen wat aan te wakkeren, maar laat ik nu dan maar direct zijn:
m.i. is er geen zelfrespecterende wetenschapper die een van die beide zaken ontkent; klaar. Over global warming kun je nog over de definitie van die slechtgekozen term discussieren, maar voor de rest:
• Maanlandingen: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=605 , definitief bewijs, klaar.
• Global warming: ontken je broeikasgassen? Ontken je dat de mensheid broeikasgassen in grote hoeveelheden de lucht in slingeren? Ontken je dat dat effect kan hebben op het klimaat? Ontken je dat er klimaatverandering plaatsvindt? Ontken je dat dat problemen geeft? Dat zijn simpele retorische vragen waaruit direct volgt dat `we' er beter wat aan doen, of dat nu minder zooi uitstoten is of andere maatregelen zijn.
Academische vaardigheden vind ik ook heel leuk om te geven! Al heb ik dat nog nooit in de vorm van een eerstejaarsvak gedaan.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:12 schreef Chicolate het volgende:
Het leukste vond ik misschien nog wel de werkgroepen academische vaardigheden voor de eerstejaars. Elke week steen en been geklaag van de meeste studenten, dat het niet nuttig was, en stom, en dat ze liever een echt vak leerden. En dat ik ze dan toch zover kon krijgen dat ze meededen. En nu, een paar jaar later, hoor ik van meerdere kanten dat het stiekem toch wel heel erg nuttig was en dat ze er toch wel blij mee waren. Daar doe je het dan toch wel een beetje voor .
Ik ben het deels met je eens. Ik denk zelf dat het nuttig is om zowel van hoogleraren als van UD's college te krijgen. De rot in het vak heeft veel kennis en overzicht, maar de jongeling heeft een frisse blik, relatief recente inzichten en kan zich misschien ook wel beter in studenten verplaatsen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 10:31 schreef Lyrebird het volgende:
Onderwijs vraagt heel erg veel. Maar onderzoek ook. Wil je in deze tijd je collega's in de research bij kunnen benen, dan ben je daar 40 uur per week mee kwijt. Dat valt niet met lesgeven te combineren.
Wat dat betreft is het een beetje vreemd dat ze het onderwijs niet overlaten aan de gearriveerde professoren, die hun funding, onderzoek en infrastructuur (mensen!) al voor elkaar hebben. Nee, in plaats daar van zadelen we de minst ervaren mensen op met onderwijs, waardoor die in het moeras van hun pre-tenure blijven hangen. Onbegrijpelijk. Word je wel hard van natuurlijk, maar of het zo efficient is... Het is zeker niet in het belang van de studenten, die volgens mij beter les kunnen krijgen van iemand die niet alleen boven de stof staat, maar die ook wat meer levenservaring heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |