abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144658861
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:39 schreef JanCees het volgende:

[..]

Bedankt voor de herinnering dan. :?
Bedankt.
pi_144661782
d

[ Bericht 99% gewijzigd door Kenju op 18-09-2014 16:24:00 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144662397
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:24 schreef SuicideErrorist het volgende:

[...]

En vind ik dat de huidige ZP aangepast mag worden? Ja, enigszins, maar zijn huid dient weer pikzwart te worden zoals voorheen, dat is de essentie van Zwarte Piet en de traditie. Dat is voor mij het belangrijkste en als we daarmee breken, breken we met een heel erg oud gebruik. Daarom zijn gekleurde Pieten ook uit den boze.
Dus jij vind het ook prima dat ZP aangepast wordt van het negroïde uiterlijk? Zwart is niet perse negroïde. Dat is tenminste de conclusie die ik trek.
Kleurpieten vind ik niets, omdat ik het lelijk vind. Roetpieten vind ik ok, en de meer 'demonische' invulling eveneens. Al weet ik niet of dat past bij het cultuurtje zoals we het nu hebben neergezet, die toch duidelijk op de kleur nav roet gebaseerd is.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:31 schreef Alentejana het volgende:
Mijn half chineze tantezegger werd vroeger uitgescholden voor poepchinees, inclusief door vriendinnen van mijn zus (de moeder) die uiteraard niet lang vriendin meer bleven.
Alles wat chinees is maar laten verdwijnen om dat arme kind te beschermen? Of gewoon duidelijk maken dat er niks mis is met half chinees zijn, maar wel met mensen die uitschelden?
Jij snapt duidelijk niet waar het over gaat. Een gekleurd persoon kan altijd beledigd worden met zijn uiterlijk. Of het nu Chinees is of zwart of wat anders. Het gaat in het geval van Zwarte Piet om de beledigende karikaturale weergave van dat figuur van dat ras. Daar is in dat voorbeeld van jou geen sprake van. Als het gaat om een Chinees met grote voortanden, overdreven dichte ogen en klungelig en schreeuwend gedrag en die weergave massaal neergezet als een maatschappelijke traditie waarin Chinezen zo worden weergegeven, wordt het een ander verhaal.

Maar het hoeft wat mij betreft niet eens volledig rationeel te zijn. Wat WoordenShuffelaar aangeeft over de ervaringen van kinderen, maakt voor mij genoeg sense. Het is alleen jammer dat veel mensen vanuit een blank kader dat soort sympathieën nooit zullen begrijpen. Maar het is bijv. wel tekenend dat veel mensen van bijv. Marokkaanse origine deze parallellen met het anders bejegend worden, wel zien en zich dus ook tegen zwarte piet lijken te keren.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144662426
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ahhh dat las ik wel maar ik zette een kanttekening zodat voor lezers duidelijk wordt dat je bewering niet kan opgaan voor het hele koloniale verleden....
Ook zouden lezers misschien bevestigd worden in de misvatting dat er alleen slavernij was onder Nederlands verantwoordelijkheid in de Caraiben eo.
In de VOC-kolonies was er ook een aardige hap slavernij,
Oké.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144662478
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:55 schreef WoordenShuffelaar het volgende:

[..]

Kinderen associëren zwarte piet met donkere kindjes
Je zal eerst deze stelling moeten onderbouwen alvorens je er een conclusie uit kan trekken.
#NoDAPL
pi_144662524
Ik mag negers trouwens graag Zwarte Piet noemen.

Malle roetmoppen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144662543
Ik ben zelf een caucasian (bij gebrek aan een Nederlands woord), ik heb nooit ZP geassociëerd met een neger en al helemaal niet het verband gelegd tussen ZP en een donker gekleurd kind. Ik heb van donker gekleurde mensen - zo donker dat ze bijna een zwarte huidskleur hebben - begrepen dat zij ook nooit die associatie leggen. Er zullen vast mensen bestaan die dat wel doen maar naar mijn indruk zijn er veel meer mensen die dit niet doen.
#NoDAPL
pi_144662556
Het meest bezopen topic in deze wereld. Ongelofelijk. Sinterklaas moet zodirekt ook weg want die is een "blanke meester en heeft een kruis op zijn pet staan".
Nederland gaat het hysterische "politieke correcte" Amerika achterna....
pi_144662816
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben zelf een caucasian (bij gebrek aan een Nederlands woord), ik heb nooit ZP geassociëerd met een neger en al helemaal niet het verband gelegd tussen ZP en een donker gekleurd kind. Ik heb van donker gekleurde mensen - zo donker dat ze bijna een zwarte huidskleur hebben - begrepen dat zij ook nooit die associatie leggen. Er zullen vast mensen bestaan die dat wel doen maar naar mijn indruk zijn er veel meer mensen die dit niet doen.
Jij noemt donkere voetballers (om maar iets te noemen) nooit gekscherend Zwarte Piet?

Ben jij echt zo verdomd politiek correct?
pi_144662926
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb zwarte piet altijd als neger gezien. Dat verhaal van dat hij zwart zou zijn van roet kwam begin jaren '80 wel op, maar heb ik nooit aangenomen, omdat het gewoon niet logisch was (oorbellen, rode lippen, Surinaams accent, krullen, altijd zwart en volledig zwart).

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je zal eerst deze stelling moeten onderbouwen alvorens je er een conclusie uit kan trekken.
Wat dacht je van de vele ouders die met die persoonlijke verhalen komen? Verder, met de maatschappij van de laatste jaren waarin iedereen alles maar denkt te kunnen en dus moeten zeggen en roepen, kan ik me voorstellen dat het veel erger is geworden.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zeker, al was het bescheiden in vergelijking met die van de Engelsen, Fransen en Portugezen. We moeten onze nationale geschiedenis kennen en erkennen maar we hoeven daar toch niet over te blijven zeuren? Als we kijken naar dit specifieke deel van ons koloniale verleden, dat is erg lang geleden en het stelt weinig voor, een paar eilandjes en een landje met een aardig oppervlakte (en een mooie natuur) en relatief weinig inwoners wat we als troostprijs kregen van de Engelsen nadat ze Nieuw Amsterdam veroverden.
Het gaat om een stuk erkenning. Rondom Indonesië wordt bijv. gedaan alsof het zo gezellig was en we geen onderdrukker waren met een eigen uitgeroepen suprematie over de lokale bevolking, en veel mensen zien het nog steeds als 'ons oude Indië'. Verder zijn velen totaal niet bekend met hoe de bezetting uiteindelijk beëindigd is en roepen we maar wat graag over hoe vreselijk de Japanners waren terwijl we daar zelf echt niet beter waren en wordt het gegeven dat na de herbezetting na de 2e WO we door de Amerikanen nadrukkelijk verzocht zijn om daar op te rotten.

Voor de Surinamers geldt nog iets anders. Niet alleen zijn ze door 'ons zelf' tot Nederlander gemaakt, ze hebben ook genetisch het Nederlandse bloed in veel gevallen. Vervolgens wordt gedaan alsof ze maar moeten oprotten als ze een verschil van inzicht over een cultureel punt hebben naar òf het land waar ze/hun voorouders door de Nederlanders naar toe zijn gebracht of naar het werelddeel waar ze door de Nederlanders vandaan zijn gehaald.

Er mist een stuk erkenning voor hun plek in de Nederlandse geschiedenis die meer is dan die van een simpele immigrant die zomaar van 'elders' afkomstig is en hier getolereerd wordt totdat het niet zo is.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144663150
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:42 schreef Kenju het volgende:

Jij snapt duidelijk niet waar het over gaat. Een gekleurd persoon kan altijd beledigd worden met zijn uiterlijk. Of het nu Chinees is of zwart of wat anders. Het gaat in het geval van Zwarte Piet om de beledigende karikaturale weergave van dat figuur van dat ras. Daar is in dat voorbeeld van jou geen sprake van. Als het gaat om een Chinees met grote voortanden, overdreven dichte ogen en klungelig en schreeuwend gedrag en die weergave massaal neergezet als een maatschappelijke traditie waarin Chinezen zo worden weergegeven, wordt het een ander verhaal.
Chinezen worden toch voortdurend zo neergezet als men lollig wil doen bij stand-up of film, noem maar op.

Los van dat is Zwarte Piet niet als beledigende karikatuur van welk om het even ras bedoeld.
Wie heb zo wil zien heeft een probleem. Als jij hem als neger zage n ziet is dat omdat jij dat wilt.

Daar blijf ik bij. Het negatieve zit in degenen die hem als negatief wil zien. Niet in de figuur op zich.

ELK kind kan gepest, om het even welke kleur het heeft. Je kunt het pesten van kinderen gewoon niet verbinden aan Zwarte Piet, dat is absurd.
Los daarvan moeten kinderen daar gewoon weerbaar tegen gemaakt. Als het ze niet raakt, heeft het geen nut om te pesten.

Waarom kan Zwarte Piet tegenwoordig überhaupt als scheldwoord worden gebruikt, denk je?
pi_144663826
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:09 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Chinezen worden toch voortdurend zo neergezet als men lollig wil doen bij stand-up of film, noem maar op.
Noem er maar eens een? Ik weet dat Russel Peters het doet, maar die noemt ieder ras. Maar de Chinees met grote tanden en overdreven schreeuwerige uiterlijk? Dat heb ik al heel lang niet meer gezien. Maar zo wel, dan beschouw ik dat zeer zeker als een racistische persiflage.

quote:
Los van dat is Zwarte Piet niet als beledigende karikatuur van welk om het even ras bedoeld.
Het is niet zo bedoeld, dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat de uit de tijdse weergave tegenwoordig gewoon niet meer past.

quote:
Als jij hem als neger zage n ziet is dat omdat jij dat wilt.
Ja, dat Surinaamse accent en die rode lippen, etc. en het gebrek aan logica achter de hele roet-uitleg lag volledig aan mij. :')

quote:
ELK kind kan gepest, om het even welke kleur het heeft. Je kunt het pesten van kinderen gewoon niet verbinden aan Zwarte Piet, dat is absurd.
Als het de concrete aanleiding is, is dat gewoon een gegeven. Maar het gaat voor alle duidelijkheid natuurlijk veel verder. Ook op het niveau van alleen kinderen. Niet alleen het gepest worden, maar ook dat hun ras als dusdanig anders wordt weergegeven dat ze denken dat ze kennelijk zoveel anders zijn.

Ik ben zelf half Indiaas, en zelfs die kinderen vragen het zich af.

quote:
Los daarvan moeten kinderen daar gewoon weerbaar tegen gemaakt. Als het ze niet raakt, heeft het geen nut om te pesten.
Ben benieuwd of je daar ook zo tegen kijkt als het om je eigen geliefden gaat. Natuurlijk moeten ze voorbereid worden op een kwade maatschappij, maar mag je ze niet ook willen beschermen? En als het om een maatschappelijk construct gaat, is er niets mis met het streven naar verandering en bij de tijd brengen. Of moeten we het vrolijke Sinterklaasfeest maar voor de donkere kindjes gebruiken om ze weerbaar te maken? Is het daarvoor bedoeld?

quote:
Waarom kan Zwarte Piet tegenwoordig überhaupt als scheldwoord worden gebruikt, denk je?
Het gemak waarmee we mensen met een andere etniciteit tegenwoordig bejegenen op een beledigende manier. Je beredeneert alles heel erg vanuit je eigen kader, maar dat is natuurlijk onzin. Jij hebt natuurlijk niet de ervaringen die anderen hebben. Ik heb het persoonlijk helaas ook wel eens gehoord uit mijn persoonlijke kring waar vrienden van mij met hun kinderen en buren (die zwart zijn) naar een sinterklaasaankomst gingen, en er geroepen werd, 'hé je familie is er'. Als je zelf blank bent of er zo uit ziet, en niet met donkere mensen optrekt, maak je dit soort dingen natuurlijk nooit mee.

Er is overigens een flink aantal jaren wel een situatie geweest toen ene Kevin Brouwer, presentator van Call TV op RTL over zijn (donker gekleurde) SBS6 concullega dergelijke dingen riep. SBS6 had toen een eigen callTV-variant dat tegelijkertijd uitgezonden werd, en Brouwer riep toen de hele tijd van alles in de lijn van "wat zit daar nu weer, een of andere zwarte piet!". Dit bedoelde hij oprecht niet racistisch, dat geloof ik best. Maar het lijkt me redelijk om te stellen dat het gewoon een beledigende opmerking is die totaal niet kan.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144663975
Ik kan het aanpassen om de een of andere reden, maar omtrent het eerste: Een grapje (die vaak genoeg over negers (en andere etniciteiten) gemaakt wordt) is wel wat anders dan een structurele weergave als zwarte piet. Zwarte Piet is geen grapje. Dat is gewoon een neger zoals we die ooit zagen. Zie ook de depicties van negers in oude uitgaves van Kuifje, Suske en Wiske en Sjors en Sjimmie.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  donderdag 18 september 2014 @ 18:47:14 #114
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_144665853
quote:
17s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
Ik mag negers trouwens graag Zwarte Piet noemen.

Malle roetmoppen.
haha ja afrikaanse nachten, vanta zwarte gaten _O-
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:52:55 #115
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_144666065
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_144668012
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij noemt donkere voetballers (om maar iets te noemen) nooit gekscherend Zwarte Piet?

Ik politiek correct? Jij zou beter moeten weten. ;)
Ik heb nooit die associatie gelegd.
#NoDAPL
pi_144670360
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:01 schreef Kenju het volgende:
Verder zijn velen totaal niet bekend met hoe de bezetting uiteindelijk beëindigd is
Is dat zo ? Het is toch algemeen bekend dat de oorlog eindigde door de atoombommen op Japan

quote:
en roepen we maar wat graag over hoe vreselijk de Japanners waren terwijl we daar zelf echt niet beter waren
Japan heeft te Indonesië in die 2,5 jaar (maart 42- aug 45) veel meer mensen gedood of de dood ingejaagd dan Nederland in die 140 jaar daarvoor.
pi_144670569
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:01 schreef Kenju het volgende:

[..]

Ik heb zwarte piet altijd als neger gezien.
Misschien zag ik ZP als iemand die uit Africa kwam, misschien omdat het om een onbewuste associatie zou gaan. Andersom heb ik nooit bij een donker gekleurd iemand de associatie met ZP gelegd.

quote:
Wat dacht je van de vele ouders die met die persoonlijke verhalen komen?
Het enige verhaal wat ik tot nu toe in dat verband heb gehoord is dat van een kunstenaar die wellicht hunkerde naar publiciteit in de hoop een wat hoger inkomen te krijgen. Ken jij mensen in jouw directe omgeving die voor die tijd ooit al eens opmerkten dit probleem te ervaren? Voor die tijd omdat de meeste mensen nu eenmaal graag papegaaien.

quote:
Verder, met de maatschappij van de laatste jaren waarin iedereen alles maar denkt te kunnen en dus moeten zeggen en roepen, kan ik me voorstellen dat het veel erger is geworden.
Die trend werd helaas al veel eerde ingezet, eind jaren 90 of begin jaren 0 en misschien nog wel veel eerder. In de jaren 50 waren we doorgeslagen in de ene richting, nu zijn we inderdaad compleet doorgeslagen in de andere richting. Mijn keuze zou het niet zijn maar helaas.

quote:
Het gaat om een stuk erkenning. Rondom Indonesië wordt bijv. gedaan alsof het zo gezellig was en we geen onderdrukker waren met een eigen uitgeroepen suprematie over de lokale bevolking, en veel mensen zien het nog steeds als 'ons oude Indië'. Verder zijn velen totaal niet bekend met hoe de bezetting uiteindelijk beëindigd is en roepen we maar wat graag over hoe vreselijk de Japanners waren terwijl we daar zelf echt niet beter waren en wordt het gegeven dat na de herbezetting na de 2e WO we door de Amerikanen nadrukkelijk verzocht zijn om daar op te rotten.
Ik ben benieuwd of dat de USA toen der tijd wel recht van spreken had, we weten dat de USA daarna in ieder geval alle recht van spreken verloor gezien de vele bezettingen van de USA. Ik weet niet eens of dat dat nu wel zo bijzonder is, is het niet van alle tijden dat de machtige regimes aan landjepik doen om grondstoffen en andere belangen veilig te stellen? Stel dat het westen dat niet zou doen, zouden andere delen dat niet van ons overnemen en zouden wij dan tot het kam van slachtoffers behoren? /filosofische beschouwing.

Is het niet algemeen bekend onder Nederlanders dat wij Indonesië koloniseerden en dat het uiteindelijk eindigde op de manier waarop het eindigde? Die jappenkampen waren natuurlijk ook verschrikkelijk, daar gebeurden onmenselijke dingen. Daar moeten we als volk niet al teveel over zeuren aangezien het nu eenmaal oorlog was (geen wereldoorlog, wel een lokale oorlog) maar we hoeven het zeker ook niet te bagatelliseren. Verder deden we natuurlijk niets. We leefden toen nog niet eens. Onze ouders ook niet of ze waren nog zo jong dat ze er niet bij betrokken konden zijn geweest.

quote:
Voor de Surinamers geldt nog iets anders. Niet alleen zijn ze door 'ons zelf' tot Nederlander gemaakt, ze hebben ook genetisch het Nederlandse bloed in veel gevallen.
Volgens mij zijn ze geheel vrijwillig naar Nederland gekomen. Goed, je kan stellen dat we hen ter plaatse (in Suriname) wat hebben vernederlandst, hoewel de cultuur daar toch nog sterk verschilde en verschilt van hier (ook een breed begrip trouwens maar dat terzijde). Er zijn Surinamers die 'gemengd bloed' hebben maar vraag me niet om welk deel het gaat, naar mijn indruk - op de huidskleur afgaande - om een kleine minderheid (misschien vaak een oom of achteroom of zoiets die een halfbloed was of twee 3/4debloed ouders?) maar ach, wat maakt het uit?

quote:
Vervolgens wordt gedaan alsof ze maar moeten oprotten als ze een verschil van inzicht over een cultureel punt hebben naar òf het land waar ze/hun voorouders door de Nederlanders naar toe zijn gebracht of naar het werelddeel waar ze door de Nederlanders vandaan zijn gehaald.
Wie stelt dat de Suri's moeten oprotten? Volgens mij wordt dat enkel over een veel te groot (in de zin dat het jammer is dat zo'n groot deel veel overlast geeft) deel van de Mocro's en de Antillianen (je weet wel, zij stuuurden bewust hun criminelen naar ons toe: "laat Nederland het maar oplossen", vandaar dat ze nog crimineler zijn dan de Nedermocro's) gesteld. Surinamers zijn bij mijn weten van harte welkom, wel zijn ook zij nog niet volledig geïntegreerd en ja, veel Nederlanders hechten er waarde aan dat de allochtonen geïntegreerd zijn. Dat geldt volgens mij trouwens voor alle volkeren op deze planeet. Ik denk niet dat ze er in Brazilië of Rusland zo op zitten te wachten dat wij ons niet aanpassen aan die cultuur wanneer wij daar komen. ;)
Ik heb daar een theorie over: mensen hebben een aversie tegen alles wat onbekend is omdat het onbekende potentiëel gevaarlijk kan zijn, dat is een instinct wat ons vroeger goed diende toen we nog in berenvellen rondliepen en wat nu voor enige culturele onverdraagzaamheid kan zorgen. Zelf heb ik nooit een probleem met afwijkende culturele gebruiken, zolang ze maar niet conflicteren met onze gebruiken.

quote:
Er mist een stuk erkenning voor hun plek in de Nederlandse geschiedenis die meer is dan die van een simpele immigrant die zomaar van 'elders' afkomstig is en hier getolereerd wordt totdat het niet zo is.
Waarom zou die erkenning er niet zijn? Waarom zou die moeten komen van mensen die niet betrokken waren bij die geschiedenis en wiens ouders er niet eens bij betrokken waren (m.u.v. de ouders van 'oudere' mensen)?
Bij mijn weten hebben de Suri's een plek in de Nederlandse geschiedenis. Of dat ze die plek wel of niet leuk vinden is een ander verhaal maar ik ben op dat punt geen geschiedsvervalsing tegengekomen. Wel op andere punten maar ook dat is iets wat helaas wereldwijd voorkomt, vertrouw nooit de geschiedenisboeken uit 1 land, een goede historicus zal zich altijd baseren op zo'n pluriform mogelijke bronnen.
#NoDAPL
pi_144670647
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:38 schreef Bluesdude het volgende:
Japan heeft te Indonesië in die 2,5 jaar (maart 42- aug 45) veel meer mensen gedood of de dood ingejaagd dan Nederland in die 140 jaar daarvoor.
Zo bezien moet je je inderdaad afvragen of dat het niet inderdaad zo is dat we beter waren dan die Jappen. Niet dat het veel uitmaakt. Een interessantere vraag vind ik of dat de kolonisatie van Indonesië aanvankelijk in beider belang was. Als de Indo's er net zo goed belang bij hadden dan deden we daar niets verkeerds. Zo niet dan hadden we natuurlijk eerder onze biezen moeten pakken.
#NoDAPL
pi_144670728
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:38 schreef Kenju het volgende:
Ik kan het aanpassen om de een of andere reden
Het woordje "niet" is weggevallen. Ik had hetzelfde probleem (leeg venster na het drukken op het wijzig-knopje), de 'programmeurs' van Fok waren blijkbaar bezig met de code aan te passen. ;)
Nu werkt het weer normaal.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:33 schreef Kenju het volgende:

[..]

Noem er maar eens een? Ik weet dat Russel Peters het doet, maar die noemt ieder ras. Maar de Chinees met grote tanden en overdreven schreeuwerige uiterlijk? Dat heb ik al heel lang niet meer gezien. Maar zo wel, dan beschouw ik dat zeer zeker als een racistische persiflage.
Gordon (nummertje 54 of zoiets) maar hij is niet echt een komiek, al verdient hij er wel zijn brood mee. :X
#NoDAPL
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 21:13:45 #121
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144671683
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

jij wel dan?

koosvogels: ja echt, gaat de hele dag door

klets niet zo stom, beetje trollen ok maar houd het alstjeblieft geloofwaardig

koosvogels: ok, mijn fout
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_144672247
quote:

Ja, dat Surinaamse accent en die rode lippen, etc. en het gebrek aan logica achter de hele roet-uitleg lag volledig aan mij. :')
Hij spreekt gebrekkig nederlands, heeft dat altijd gedaan, omdat hij uit een ander land kwam. Ik heb er nooit een gehoord met een specifiek surinaams accent, ik denk dat een en ander ook streekgebonden is. Zwarte Piet is lang niet overal hetzelfde.
En als jij bij zwart geschminkte mensen met rode lippenstift in een Pietenpak aan surinamers denkt, vraag ik me af hoe ze daar er bij lopen. De connectie met roet heb ik ook nooit gemaakt, voor mij was het gewooon een zwarte man, maar niet specifiek van een bepaald land of etnische achtergrond. Hij was enig in zijn soort, een "Zwarte Piet" en hij woonde bij Sinterklaas in Spanje.
Ik weet trouwens niet waarom Sinterklaas geen gebrekkig Nederlands spreekt/sprak, als buitenlander. :P

quote:
Als het de concrete aanleiding is, is dat gewoon een gegeven. Maar het gaat voor alle duidelijkheid natuurlijk veel verder. Ook op het niveau van alleen kinderen. Niet alleen het gepest worden, maar ook dat hun ras als dusdanig anders wordt weergegeven dat ze denken dat ze kennelijk zoveel anders zijn.
Ja weer hun ras he. In de eerste plaats bestaan er geen verschillende mensen rassen, en zijn mensen die dat hun kinderen aanleren feitelijk zelf verkeerd bezig in mijn ogen en ten tweede is aan Zwarte Piet nooit echt een ras gegeven. In de oudste vertellingen is het altijd een zwart geschminkte boeman geweest , later was het al of niet een moor, een vrijgekochte slaaf, maar nooit, nooit is er verteld waar hij nou eigenlijk vandaan kwam.
En je bent je bewust dat we het hebben over een persoon die niet echt bestaat?

quote:
Ben benieuwd of je daar ook zo tegen kijkt als het om je eigen geliefden gaat. Natuurlijk moeten ze voorbereid worden op een kwade maatschappij, maar mag je ze niet ook willen beschermen? En als het om een maatschappelijk construct gaat, is er niets mis met het streven naar verandering en bij de tijd brengen. Of moeten we het vrolijke Sinterklaasfeest maar voor de donkere kindjes gebruiken om ze weerbaar te maken? Is het daarvoor bedoeld?
Je maakt ze liever wijs dat de blanken slecht en tegen de zwarten zijn?
Sinterklaas is een bisschop en Zwarte Piet een helpen van het Zwarte Pieten ras. Als je zo graag in rassen wilt denken.
Mogen donkere kinderen helemaal niks zwarts ooit te zien krijgen want o zwart=iets met neger= negers zijn zielig, blanken zijn slecht?

quote:
Het gemak waarmee we mensen met een andere etniciteit tegenwoordig bejegenen op een beledigende manier. Je beredeneert alles heel erg vanuit je eigen kader, maar dat is natuurlijk onzin. Jij hebt natuurlijk niet de ervaringen die anderen hebben. Ik heb het persoonlijk helaas ook wel eens gehoord uit mijn persoonlijke kring waar vrienden van mij met hun kinderen en buren (die zwart zijn) naar een sinterklaasaankomst gingen, en er geroepen werd, 'hé je familie is er'. Als je zelf blank bent of er zo uit ziet, en niet met donkere mensen optrekt, maak je dit soort dingen natuurlijk nooit mee.
Ik woon in Portugal, ik ben hier de buitenlander.
Het is maar hoe je met dingen omgaat. Jij denkt werkelijk dat als er geen Zwarte Piet meer bestaat er nooit meer plagerijen zullen bestaan of referenties aan kleur of wat ook?
pi_144672685
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:25 schreef Alentejana het volgende:
Ik weet trouwens niet waarom Sinterklaas geen gebrekkig Nederlands spreekt/sprak, als buitenlander. :P
Simpel, omdat Sinterklaas een zeer wijze man is. ;)

quote:
Ja weer hun ras he. In de eerste plaats bestaan er geen verschillende mensen rassen, en zijn mensen die dat hun kinderen aanleren feitelijk zelf verkeerd bezig in mijn ogen en ten tweede is aan Zwarte Piet nooit echt een ras gegeven. In de oudste vertellingen is het altijd een zwart geschminkte boeman geweest , later was het al of niet een moor, een vrijgekochte slaaf, maar nooit, nooit is er verteld waar hij nou eigenlijk vandaan kwam.
En je bent je bewust dat we het hebben over een persoon die niet echt bestaat?
Inderdaad. Al vraag ik me wel af of dat er geen kleine verschillen zijn buiten de huidskleur en enkele andere lichamelijke kenmerken (klimaatgebonden). Het is nog niet zo lang dat de mens mobiel is dus je had tot relatief kort geleden nog weinig bloed uit een hele andere regio. Dat zou tot genetische verschillen kunnen hebben geleid, met name voor regio's die een zeer lange tijd zeer geïsoleerd waren van andere delen van de aarde (de 'oorspronkelijke' in NA en ZA). Het zou trouwens alleen maar positief zijn, elke soort is gebaat bij een zo'n groot mogelijke variatie binnen de grenzen van het levensvatbare. Zelfs bepaalde ziektes hebben een evolutionaire achtergrond (cholera bijv.) die ons op andere manieren juist weer beschermde.
#NoDAPL
pi_144676195

Laten we leren van de geschiedenis en Zwarte Piet omdopen tot Ik zie alleen je lach in de nacht Piet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hallotoch op 19-09-2014 15:31:30 ]
fallus de worstkabouter
victory is aars
pi_144677599
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij wel dan?

koosvogels: ja echt, gaat de hele dag door

klets niet zo stom, beetje trollen ok maar houd het alstjeblieft geloofwaardig

koosvogels: ok, mijn fout
Ik wel ja. Want in werkelijkheid ben ik gewoon een klootzak, Zwarte Piet.
pi_144679741
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat zo ? Het is toch algemeen bekend dat de oorlog eindigde door de atoombommen op Japan
Na de oorlog zijn hebben we Indonesië wederom veroverd; de politionele acties waren dan ook van daarna. De Amerikanen gaven op een gegeven moment aan dat Nederland Indonesië moest opgeven, of anders zou het Marshall Plan ingetrokken worden voor Nederland, en zouden er militaire acties komen in Indonesië door de Amerikanen en Britten.

quote:
Neemt niet weg dat het de ene bezetter vs de andere was. De omstandigheden waren ook anders, aangezien de Japan de bronnen puur gebruikte voor de oorlogsindustrie.

Verder was de aanpak tijdens de Japanse bezetting per regio anders. De Japanners moedigden op verschillende plekken ook het nationalisme aan en hebben veel gedaan voor de Indonesische eigenwaarde.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien zag ik ZP als iemand die uit Africa kwam, misschien omdat het om een onbewuste associatie zou gaan. Andersom heb ik nooit bij een donker gekleurd iemand de associatie met ZP gelegd.
Deze richting op heb ik het ook niet gehad. Maar er wordt door bepaalde mensen geroepen dat ZP geen neger was en dat ze dat als kind ook nooit zo zagen; ik dacht dat je dat bedoelde...

quote:
Het enige verhaal wat ik tot nu toe in dat verband heb gehoord is dat van een kunstenaar die wellicht hunkerde naar publiciteit in de hoop een wat hoger inkomen te krijgen. Ken jij mensen in jouw directe omgeving die voor die tijd ooit al eens opmerkten dit probleem te ervaren? Voor die tijd omdat de meeste mensen nu eenmaal graag papegaaien.
Ik vind het een beetje makkelijk om te gaan beweren dat Quincy het om deze reden deed. Het was gewoon een oprechte ergernis van hem. En er zijn veel meer dingen waarmee je meer geld kan verdienen. Heck, voor de tijd die hij gekregen heeft in praatprogramma's en dergelijke wordt hij niet betaald.
Verder mag ook wel gezegd worden dat zonder hem, dit onderwerp niet zo op de agenda was gekomen. Je kan een mening hebben die aan beiden kanten van de kwestie staan, maar je moet erkennen dat het toch een prestatie is, hoewel hij wel de steun heeft gekregen van veel mensen. Dit betekent dat zijn verhaal echt niet op zichzelf staat. Er was geen sprake van een soort van 'black connection' waardoor verschillende negers (en bepaalde blanken) voor dat geluid opkwamen.

quote:
Die trend werd helaas al veel eerde ingezet, eind jaren 90 of begin jaren 0 en misschien nog wel veel eerder.
Hmm, misschien. Ik kan me inderdaad herinneren dat het populair was om ongenuanceerde uitspraken te doen aan het eind van de jaren '90. Maar het nam geen makkelijke vormen van racisme aan. Ik denk dat dat begonnen is, of iig een ontzettende boost heeft gekregen met Fortuyn. Toen opeens iedereen dacht dat hij verstand van politiek had of iig de multiculturele problematiek. En vaak onder het mom van 'ik moet kunnen zeggen dat', werd de grootst mogelijke onzin geroepen, omdat 'Pim' zgn. het allemaal durfde te zeggen. Echter heb ik Fortuyn nooit zo generaliserend horen spreken over allochtonen. Hij maakte het verschil altijd wel. Een verschil dat niet gemaakt wordt door de meeste 'ik moet kunnen zeggen dat'-adepten (ook door Wilders niet).

Van daar uit zijn we steeds verder doorgeslagen, tot en met inhoudsloze uitspraken als een nieuw soort politieke correctheid waarin we allemaal 'kritisch' (=ongenuanceerd) moeten zijn op de mc-samenleving en per definitie moeten roepen dat deze mislukt is en iedereen die geen clash tussen culturen ziet, het allemaal niet snapt. Van die verzonnen observaties over zgn. mislukte politiek, terwijl bijv. de mc samenleving niets anders is dan een samenleving waar verschillende culturen in leven. Het heeft niets te maken met een soort van construct waarin ze bij elkaar ingepast worden oid.
En deze uitgesproken ergernis komt van iemand die altijd gevonden heeft dat er te veel moskeeën zijn en het belachelijk vind dat Marokkanen en bepaalde andere groepen het zo slecht doen en zich niet ontwikkelen. Maar als je niet een soort van racistisch kantje raakt, ben je per definitie te genuanceerd, zo lijkt het.

quote:
Ik ben benieuwd of dat de USA toen der tijd wel recht van spreken had, we weten dat de USA daarna in ieder geval alle recht van spreken verloor gezien de vele bezettingen van de USA. Ik weet niet eens of dat dat nu wel zo bijzonder is, is het niet van alle tijden dat de machtige regimes aan landjepik doen om grondstoffen en andere belangen veilig te stellen? Stel dat het westen dat niet zou doen, zouden andere delen dat niet van ons overnemen en zouden wij dan tot het kam van slachtoffers behoren? /filosofische beschouwing.
Legitieme suggestie. De VS hebben zichzelf altijd als voorvechter van het zelfbeschikkingsrecht gezien na de onafhankelijkheid van de Engelsen. En feitelijk gingen ze nergens naar toe om het te veroveren en daar de baas te spelen, maar om tegen een tegenstander te vechten. Dat is natuurlijk wel een verschil. De Nederlanders hadden, net als de Britten in India, echt het idee dat ze het recht hadden om daar te zijn. Dat is wel een verschil met het gevecht tegen het communisme dat de VS wilde leveren in Vietnam en Korea en de bevrijding van Koeweit en het vechten tegen Al Qaida Afghanistan en wat ze in Irak gingen doen.

quote:
Is het niet algemeen bekend onder Nederlanders dat wij Indonesië koloniseerden en dat het uiteindelijk eindigde op de manier waarop het eindigde?
De gruweldaden die achter kolonisatie zitten worden weinig genoemd. De politionele acties worden zo genoemd, maar was feitelijk een oorlog, en dat de VS aangegeven heeft dat we daar weg moesten, is iets dat veel mensen niet weten. Ik heb de indruk dat mensen denken dat we uit ons zelf daar zijn weggegaan.
quote:
Die jappenkampen waren natuurlijk ook verschrikkelijk, daar gebeurden onmenselijke dingen. Daar moeten we als volk niet al teveel over zeuren aangezien het nu eenmaal oorlog was (geen wereldoorlog, wel een lokale oorlog) maar we hoeven het zeker ook niet te bagatelliseren.
Tuurlijk moet het genoemd en herinnerd worden. Maar er wordt vergeten dat deze wreedheden voor een deel van de Indonesiërs toch heel anders gezien werden. Verder hebben veel mensen het over excuses vanuit Japan, en zijn niet tevreden met het gebaar in 2007. Maar wanneer men begint over het eigen koloniale verleden, of de onwil en het gebrek aan moed om voor de Nederlandse Joden in de 2e WO op te komen, ligt het opeens heel anders. Dat laatste wordt zelfs amper erkend en we doen het liefst alsof we massaal in het verzet gingen en Joden verborgen.
quote:
Verder deden we natuurlijk niets. We leefden toen nog niet eens. Onze ouders ook niet of ze waren nog zo jong dat ze er niet bij betrokken konden zijn geweest.
Dit is de reden dat ik dus niets met die symbolische excuses' heb. Het is zo inhoudsloos. Echter, de erkenning van al deze zaken en de plek die bepaalde groepen hebben in de geschiedenis, die moet er wel zijn. En daarin blijven we toch achter.

quote:
Volgens mij zijn ze geheel vrijwillig naar Nederland gekomen. Goed, je kan stellen dat we hen ter plaatse (in Suriname) wat hebben vernederlandst, hoewel de cultuur daar toch nog sterk verschilde en verschilt van hier (ook een breed begrip trouwens maar dat terzijde). Er zijn Surinamers die 'gemengd bloed' hebben maar vraag me niet om welk deel het gaat, naar mijn indruk - op de huidskleur afgaande - om een kleine minderheid (misschien vaak een oom of achteroom of zoiets die een halfbloed was of twee 3/4debloed ouders?) maar ach, wat maakt het uit?
Naast werker waren genoeg slaven ook privé hoer. Het is ook geen toeval dat de echte Afrikanen zelden zo licht gekleurd zijn als veel van de creolen in Suriname. Verder was Suriname zoals 'we' het hebben achtergelaten natuurlijk een situatie zoals 'wij' die gecreëerd hebben. De Surinamers die niet onafhankelijk wilde worden omdat ze geen vertrouwen hadden in hoe het achtergelaten werd, gingen naar Nederland. Maar alle redenen daarvoor zijn neergelegd door ons eigen landje (wat ook hun landje is).
Vergelijk het met de Schotten, waarvan een grote groep mensen voor een onafhankelijk Schotland is, maar toch tegen stemt, omdat ze geen vertrouwen hebben in de mogelijkheid een eigen systeem in het geheel te onderhouden. En hebben ze bij de Schotten al een eigen regering. Hier was in Suriname amper sprake van. Op het moment dat het besluit genomen werd dat Suriname onafhankelijk zou worden, waren alle key people gewoon Nederlanders die weg zouden gaan. Dit was bijv. anders in India waar de meeste beleidsmakers al Indiërs waren. Sowieso is Suriname maar een beperkt land met heel weinig mensen (in Amsterdam wonen meer mensen) waarvan een deel niet eens in de geciviliseerde staat wonen (bosnegers, native Indianen). Dit is nu nog zo, 40 jaar geleden in nog grotere mate. Niet raar dus dat veel Surinamers ervoor kozen om naar Nederland te komen.

quote:
Wie stelt dat de Suri's moeten oprotten?
Wilders over mensen die iets tegen zwarte piet hebben. En velen onder de pro-piet adepten die het legitiem vinden om racistisch te worden nav deze discussie en van alles roepen over dat het 'onze cultuur is' en dat 'zij' daar niets over te zeggen hebben.

quote:
Surinamers zijn bij mijn weten van harte welkom, wel zijn ook zij nog niet volledig geïntegreerd en ja, veel Nederlanders hechten er waarde aan dat de allochtonen geïntegreerd zijn.
Integratie is gewoon belangrijk en een absolute noodzaak. Doe je dat niet, dan weet ik niet wat je hier komt doen. Echter, de discussie rondom zwarte Piet heeft m.i. niets met integratie te maken.
quote:
Ik heb daar een theorie over: mensen hebben een aversie tegen alles wat onbekend is omdat het onbekende potentieel gevaarlijk kan zijn, dat is een instinct wat ons vroeger goed diende toen we nog in berenvellen rondliepen en wat nu voor enige culturele onverdraagzaamheid kan zorgen. Zelf heb ik nooit een probleem met afwijkende culturele gebruiken, zolang ze maar niet conflicteren met onze gebruiken.
Ik vind het te makkelijk om te stellen dat xenofobie ons allemaal in een bepaalde mate raakt. Sommige mensen hebben er wel last van en anderen laten zich gewoon makkelijk meeslepen omdat ze dingen aannemen van anderen op basis van slechte argumenten en onbekendheid met de wereld.
Tot in de vroege oudheid was er contact tussen de meest vreemde samenlevingen, van Rome en de oude Griekse samenlevingen tot aan India. En de groepen die met elkaar gevochten hebben leken in de meeste gevallen juist ontzettend op elkaar en kwamen niet uit vreemde regionen. In the end ging het altijd om imperialistische motieven.

quote:
Waarom zou die erkenning er niet zijn? Waarom zou die moeten komen van mensen die niet betrokken waren bij die geschiedenis en wiens ouders er niet eens bij betrokken waren (m.u.v. de ouders van 'oudere' mensen)?
Omdat mensen het hebben over geschiedenis en cultuur. Daar maken zeker de Surinamers ook deel van uit. Als je dan hoort dat ze maar moeten oprotten of de meest gare racistische taal en andere beschuldigingen ('jij noemt ons racist!') te verduren krijgen terwijl ze alleen maar een punt willen maken omtrent iets wat redelijk onbeduidend is, is dat niet leuk. Hetzelfde geldt voor uitspraken als dat de multiculturele samenleving mislukt is, terwijl de aanleiding daarvan de problemen met bepaalde groepen is, met name de Marokkanen. Of een Verdonk die het onzin vind dat er overal slavenmonumenten gebouwd worden (ik ken er serieus geen een).

Ook het gegeven dat Nederlanders ook helemaal niets weten over Suriname heb ik altijd vreemd gevonden. Veel Nederlanders weten serieus niet dat er niet alleen maar negers vandaan komen. Hindoestanen, Chinezen, Javanen, Joden zijn de andere grote groepen.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Gordon (nummertje 54 of zoiets) maar hij is niet echt een komiek, al verdient hij er wel zijn brood mee. :X
Dat vond ik ook een belachelijke opmerking. Niet concreet racistisch bedoeld, maar niettemin beledigend en erg denigrerend. Die jongen vond het duidelijk ook niet leuk. Maar Gordon ziet er vervolgens geen kwaad in, terwijl hij over alles om zijn eigen persoon de grootst mogelijke drama maakt.
Racisme is niet een statisch begrip dat afgewogen en vervolgens beoordeeld kan worden met een 'wèl' of 'niet'. Er zijn gradaties en er speken verschillende variabelen als context, setting en intenties.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:25 schreef Alentejana het volgende:

Hij spreekt gebrekkig nederlands, heeft dat altijd gedaan, omdat hij uit een ander land kwam.
Net als Sinterklaas zoals je zelf later ook opmaakt.
quote:
Ik heb er nooit een gehoord met een specifiek surinaams accent, ik denk dat een en ander ook streekgebonden is. Zwarte Piet is lang niet overal hetzelfde.
Het is vaak genoeg wel zo, en meermaals is deze opmerking gemaakt. Gebrekkig Nederlans sprekende pieten heb ik overigens nog nooit meegemaakt. Maar goed, het accent staat natuurlijk niet op zichzelf.

quote:
En als jij bij zwart geschminkte mensen met rode lippenstift in een Pietenpak aan surinamers denkt, vraag ik me af hoe ze daar er bij lopen.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het gewoon een karikaturale weergave van een neger is, en dat de ergernis door negers begrijpelijk is.

quote:
De connectie met roet heb ik ook nooit gemaakt, voor mij was het gewooon een zwarte man, maar niet specifiek van een bepaald land of etnische achtergrond. Hij was enig in zijn soort, een "Zwarte Piet" en hij woonde bij Sinterklaas in Spanje.
Zo zag ik het dus ook.
quote:
Ik weet trouwens niet waarom Sinterklaas geen gebrekkig Nederlands spreekt/sprak, als buitenlander.
Om de piet als domme knecht neer te zetten.

quote:
Ja weer hun ras he. In de eerste plaats bestaan er geen verschillende mensen rassen, en zijn mensen die dat hun kinderen aanleren feitelijk zelf verkeerd bezig in mijn ogen
Ras en soort zijn twee verschillende dingen. Er zijn verschillende mensenrassen, net als dat er verschillende rassen van zowat iedere soort zijn. Het verschil tussen ras en soort is dat rassen te combineren zijn en soorten niet.

quote:
en ten tweede is aan Zwarte Piet nooit echt een ras gegeven. In de oudste vertellingen is het altijd een zwart geschminkte boeman geweest , later was het al of niet een moor, een vrijgekochte slaaf, maar nooit, nooit is er verteld waar hij nou eigenlijk vandaan kwam.
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger. Die rode lippen en oorbellen zijn geen toeval (en de weergave is logischerwijs in het geval van Kuifje en Sjors en Sjimmie dan ook aangepast):

quote:
Je maakt ze liever wijs dat de blanken slecht en tegen de zwarten zijn?
Sinterklaas is een bisschop en Zwarte Piet een helpen van het Zwarte Pieten ras. Als je zo graag in rassen wilt denken.
Mogen donkere kinderen helemaal niks zwarts ooit te zien krijgen want o zwart=iets met neger= negers zijn zielig, blanken zijn slecht?
Wat je hier zegt slaat kant nog wal...

quote:
Ik woon in Portugal, ik ben hier de buitenlander.
Het is maar hoe je met dingen omgaat. Jij denkt werkelijk dat als er geen Zwarte Piet meer bestaat er nooit meer plagerijen zullen bestaan of referenties aan kleur of wat ook?
Een plagerij is wat anders dan een karikaturale weergave die ontzettend uit de tijd is en steevast terugkomt als onderdeel van een feest. Zwarte Piet is niet als plagerig bedoeld richting negers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kenju op 19-09-2014 00:25:49 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144680369
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:19 schreef Kenju het volgende:
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger. Die rode lippen en oorbellen
Daarom gewoon zwart, oorbellen en rode lippen weg.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 19 september 2014 @ 00:49:31 #128
3542 Gia
User under construction
pi_144680746
Ik snap ook niet wat het probleem is met het woord 'knecht'!
Vroeger noemde men een hulpje, bijvoorbeeld van de melkboer, een knechtje.
Heeft totaal niets met slavernij te maken, want 'knechtje' worden is een vrije keuze.

Verder is het juist discriminatie als Pietje alle kleuren mag hebben, behalve zwart.
Dus negers mogen niet voor Piet spelen, tenzij ze zich groen schminken of zo, een pruik met steil haar dragen en vooral geen volle lippen hebben.
pi_144680786
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het feest kan beginnen.
Karper diem, vis van de dag
pi_144680794
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zwart hoeft van mij niet eens perse. Zie deze post van SuicideErrorist. Maar die roetpieten lijken wel het meest logisch te zijn gezien alle verhaaltjes en liedjes.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_144680795
Ik vind alleen Amerikaanse negers leuk, die maken mooie muziek en kunnen goed dansen. Hier heeft enkel Ruud Gullit iets voor ons land betekend.
pi_144681322
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:49 schreef Gia het volgende:

Verder is het juist discriminatie als Pietje alle kleuren mag hebben, behalve zwart.

Dan is het ook discriminatie dat Piet persé zwart geschminkt moet zijn..
Hij mag al die kleuren dan niet hebben
pi_144681386
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:51 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind alleen Amerikaanse negers leuk, die maken mooie muziek en kunnen goed dansen. Hier heeft enkel Ruud Gullit iets voor ons land betekend.
Heel armoedig dat jij maar 1 neger ziet in Nederland die wat gepresteerd heeft.
Misschien eens wat minder naar ras kijken en meer naar hoe een mens is als mens?
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 04:43:43 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144682813
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik wel ja. Want in werkelijkheid ben ik gewoon een klootzak, Zwarte Piet.
dan had je wel creatievere termen voor die nikkers

genoeg dingen te bedenken die ze allemaal kwetsend vinden
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 04:50:01 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144682822
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:49 schreef Gia het volgende:

Dus negers mogen niet voor Piet spelen, tenzij ze zich groen schminken of zo, een pruik met steil haar dragen en vooral geen volle lippen hebben.
nee dat zou echt helemaal niemand wat kunnen schelen

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 01:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat discriminatie van gekleurde verf?

wat kletsen jullie nou man _O-
pi_144682832
Ach het is allemaal voor de schijn.. de amateur pieten blijven gewoon zwart, de liedjes blijven hetzelfde.

Alleen publiekelijk zal er wat gaan veranderen, zoethoudertjes voor die negertjes met hun minderwaardigheidscomplex.
pi_144682943
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 01:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Smurfen zijn blauw, Oempa Loempa's Oranje en Zwarte Piet is zwart.

Als je die karakters wil uitbeelden dan schmink je je in die kleur. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144683192
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Smurfen zijn blauw, Oempa Loempa's Oranje en Zwarte Piet is zwart.

Als je die karakters wil uitbeelden dan schmink je je in die kleur. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
Dus zwarte piet was/is geen negerkarikatuur zoals je dat ook in oude stripboeken ziet?
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 19 september 2014 @ 07:23:21 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144683315
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:57 schreef NotYou het volgende:

[..]

Dus zwarte piet was/is geen negerkarikatuur zoals je dat ook in oude stripboeken ziet?
Dat varieert nogal.

Zwarte Piet, "darky"-uitvoering:

Zwarte Piet, neutrale uitvoering:

pi_144683324
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 07:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat varieert nogal.

[ afbeelding ]
Heeft ook gewoon felrode lippen en krullen hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door NotYou op 19-09-2014 21:29:03 ]
Je suis Charlie Sheen
pi_144683418
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 19-09-2014 08:26:30 ]
Karper diem, vis van de dag
pi_144683431
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:57 schreef NotYou het volgende:

[..]

Zie jij in de Zwarte Piet van nu een negatieve neger stereotypering?
pi_144683453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 07:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zie jij in de Zwarte Piet van nu een negatieve neger stereotypering?
Welke Zwarte Piet van nu? Die, die het ene moment ineens geheel groen/paars uitgeslagen/beschimmeld is en dan weer plotsklaps lijdt aan vitiligo?
Je suis Charlie Sheen
pi_144684727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 04:58 schreef Trebo het volgende:
die negertjes met hun minderwaardigheidscomplex.
minachting met nadruk op ras.... dat heet racisme
pi_144684756
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:49 schreef Montagui het volgende:

. Maar nee, de kleur zwart moet dan ineens geassocieerd worden met racisme en discriminatie.... :')
ineens ? die associatie is er al eeuwen
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 09:23:35 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144684833
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

watisdeze :?
pi_144684884
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

watisdeze :?
Bluesdude is al eeuwen aan het discrimineren. :?
  vrijdag 19 september 2014 @ 10:09:51 #148
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_144685911
verkeerd topic, sorry
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
pi_144685949
quote:

[..]

Vieze racist ben je, bah :r
pi_144686670
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:19 schreef Kenju het volgende:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het gewoon een karikaturale weergave van een neger is, en dat de ergernis door negers begrijpelijk is.
Sommige mensen willen hem zo zien. Zwarte Piet bestaat in meerdere uitvoeringen. Het is geen vaststaand type.

quote:
Ras en soort zijn twee verschillende dingen. Er zijn verschillende mensenrassen, net als dat er verschillende rassen van zowat iedere soort zijn. Het verschil tussen ras en soort is dat rassen te combineren zijn en soorten niet.
Mensen die puur van 1 ras zijn vind je in de kolonieën niet als het om zwarten gaat, daar durf ik vergif op in te nemen. Ze voelen zich misschien wel Afrikaans, maar hun voorouders hebben zich allemaal vermengd met de slavenhouders en drijvers, want dat was normaal, er moest vooral gefokt worden. De mensen die vooraan staan met hun toestanden over slavenverleden hebben zelf het bloed van die slavenhouders in zich.
Het is sowieso absurd om vast te houden aan het idee dat elke zwarte van 1 bepaald ras is. Want de rassenindeling die men aanhoudt is naar kleur. Dan heb je het echt niet over rassen.

quote:
Zoals hij nu weergegeven wordt, is het gewoon een neger.
Want die gaan allemaal met een Pietenpak en rode lippen en ringen door de oren over straat.
Als hij te bruin is, moet hij zwarter worden (ik ben al 15 jaar uit nederland dus kan alleen oordelen van foto´s).

quote:
Zwarte Piet is niet als plagerig bedoeld richting negers.
Nou dan.

Zwarte Piet was een enge boeman die helemaal niks met zwarte mensen te maken had. Daar is later een apart soort zwarte mens van gemaakt, zonder enige achtergrond. Bovendien een vrolijke kindervriend. Nou nou, wat slecht.

Dat mensen hem gaan zien als een negerslaaf is ergens gewoon te gek voor woorden.
Dat mensen hem gaan zien als een neger is al te gek voor woorden.

Dat kleine kinderen bij zwarte mensen aan Zwarte Piet denken is soms niet eens zo verwonderlijk als het de enige associatie met een donker iemand is omdat ze er geen in hun omgeving hebben. Daar zit geen kwaad in.
Als mensen het bewust als scheldwoord gebruiken is dat feitelijk ook omdat ze een zwarte kwalijk voor kaaskop uit kunnen schelden en het een referentie naar zwart is die makkelijk in ze opkomt.
Maar als Zwarte Piet niet bestaat verzinnen ze wel wat anders.

Net zo goed als die mensen die zich altijd zo verongelijkt voelen omdat ze zwart zijn wel weer wat verzinnen dat ze racistisch vinden.

Een en ander komt alleen maar voor vanuit een aangenomen slachtofferrol.

Elk jaar is er oktoberfest, trekken mannen lederhosen aan en de vrouwtjes van die pakjes waarvan de naam even niet te binnen schiet. Een vriendin van mij verhuurt die pakken. Denk je nou echt dat Duitsers gaan mekkeren over die karikatuur?
Wat dacht je van kaasmeisjes die de wereld overgaan in hun klederdracht?
Alkmaarse kaasmarkt waarin de kaasdragers in klederdracht gaan en waar toeristen op afkomen?
Volendam, Zaanse schans, noem maar op waar je op de foto kunt in ouderwetse klederdracht? En de bewoners feitelijk te kijk zitten, het hele jaar door?
Mensen uit Urk die continue op de hak worden genomen vanwege hun strenge geloof?
Om maar wat te noemen.

Waarom is een zwarte in een bepaald pak wel ineens een probleem?

Hoe ervaar je carnaval?

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 19-09-2014 10:54:23 ]
pi_144686796
En nog eens wat, ik ben nog nooit een Piet tegengekomen waarbij de lippen groter zijn gemaakt dan de eigen, zoals bij een blackface, behalve op tekeningen. Die zijn makkelijk genoeg aan te passen.

Ik denk sowieso dat er wel een discrepantie bestaat tussen getekende en levende Pieten.
pi_144687041
quote:

[..]

Ja joh.

Zwarte Piet is zwart
Negerslaven zijn zwart
Zwarte Piet is dus een Negerslaaf

Dat soort associaties wel ja.
pi_144687518
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 09:25 schreef Tem het volgende:

[..]

Bluesdude is al eeuwen aan het discrimineren. :?
denk je lollig te zijn ?
kom eens met een inhoudelijk argument
pi_144687559
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

denk je lollig te zijn ?
kom eens met een inhoudelijk argument
Heb ik je allang gegeven in een vorig deel waar je niet op reageerde. Je overdreven gepush om alles naar racisme te trekken is nogal belachelijk en treurig eigenlijk.
pi_144687672
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:22 schreef Tem het volgende:

[..]

Heb ik je allang gegeven in een vorig deel waar je niet op reageerde. Je overdreven gepush om alles naar racisme te trekken is nogal belachelijk en treurig eigenlijk.
Het is treurig dat jij zo graag wilt zien dat ik alles naar racisme trek.
Die overdrevenheid ligt toch echt bij jou.

Maar oke.. je hebt geen argument. Reageer dan niet en wees zo een verantwoordelijke moderator.
pi_144687694
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is treurig dat jij zo graag wilt zien dat ik alles naar racisme trek.
Die overdrevenheid ligt toch echt bij jou.

Maar oke.. je hebt geen argument. Reageer dan niet en wees zo een verantwoordelijke moderator.
Hier zeg je alweer 3 onwaarheden, en die modkaart trekken is ook een beetje zielig.
pi_144687710
Minder selectief lezen Bluesdude je begint een enorme baggeruser te worden.
pi_144687779
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:27 schreef Tem het volgende:
Minder selectief lezen Bluesdude je begint een enorme baggeruser te worden.
Een baggermodje is nog erger.
Maar nog steeds reageer jij niet inhoudelijk ..
Doe nog een poging en reageer inhoudelijk op mijn bericht #145
pi_144687899
Baggermodje zelfs. Ga maar weer fijn in je eigen wereldje spelen.

Maar mijn bijdrage heb ik hier al gedaan, waar je verder niet op reageerde maar blind je eigen waarheid blijft volgen. En nu heb ik ook geen zin meer met jou te discussiëren eigenlijk, je bent vermoeiend.
pi_144688336
quote:

[..]

Jij bent zeker nog nooit in het carnaval festival geweest in de Efteling?
pi_144688616
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:34 schreef Tem het volgende:
Baggermodje zelfs. Ga maar weer fijn in je eigen wereldje spelen.

Maar mijn bijdrage heb ik hier al gedaan, waar je verder niet op reageerde maar blind je eigen waarheid blijft volgen. En nu heb ik ook geen zin meer met jou te discussiëren eigenlijk, je bent vermoeiend.
Oke.... goeie smoes om niet inhoudelijk te reageren. Toch best prima als je mij niet niet meer wilt beantwoorden. Jij wilde toch mij persoonlijk afkatten.

Wat is er moeilijk aan mijn bericht #145 . Als je het daar niet mee eens bent dan kun je dat toch gewoon schrijven. ? Zonder iemand persoonlijk aan te vallen.
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 12:19:17 #162
8781 crew  Frutsel
pi_144689014
quote:
Run op Zwarte Piet van Playmobil'

De Zwarte Piet van Playmobil lijkt in korte tijd een collector's item te worden. Dat meldt prijsvergelijkingssite Beslist.nl op basis van eigen gegevens. Playmobil heeft de productie van zijn sinterklaassets eerder dit jaar stopgezet.

Dinsdag en woensdag registreerde Beslist.nl ruim tienduizend zoekopdrachten naar het speelgoed. Playmobil stopt de productie niet vanwege de huidige discussie rond Zwarte Piet. "Na vier jaar sinterklaassets vonden we het tijd voor iets anders", licht een woordvoerder toe. In plaats van Piet introduceert Playmobil een kerststal. "Maar sinterklaas liep erg goed, dus misschien komt het thema over een tijdje weer terug", aldus de woordvoerder.

Playmobil bracht zijn eerste Zwarte Piet op de markt in 2010. De afgelopen verschenen er meerdere sets, waaronder een stoomboot met Sinterklaas en Zwarte Pieten, een extra setje Pieten en een sinterklaaskalender met daarop Zwarte Pieten. De stoomboot is op Beslist.nl momenteel het populairst, laat de website weten.

De discussie over of Zwarte Piet racistisch woedt sinds vorig jaar in alle hevigheid. De gemeente Amsterdam kondigde vorige maand aan binnen vier jaar over te stappen op Pieten met roetvegen. Geert Wilders diende deze week een wetsvoorstel in om Zwarte Piet verplicht zwart te houden.

Beslist.nl wordt dagelijks door ruim een half miljoen mensen bezocht. Op de vergelijkingssite staan 24 miljoen producten van bijna tienduizend winkels.
pi_144689069
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 11:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een baggermodje is nog erger.
Maar nog steeds reageer jij niet inhoudelijk ..
Doe nog een poging en reageer inhoudelijk op mijn bericht #145
Ben je weer mensen woorden in de mond aan het leggen om ze er vervolgens op aan te vallen?
pi_144689505
quote:

[..]

Zal ik daar dan eens op in gaan? Er is inderdaad al eeuwen discriminatie en zo je wilt racisme.Zwarten zijn in bepaalde gebieden afschuwelijk behandeld, oa door blanken.
(Blanken zijn trouwens ook wel opgegeten door zwarten, dit terzijde :P )

Maar dat de kleur zwart op zich, ongeacht waarop die zich bevindt ineens met zwarte mensen in verband wordt gebracht en als racisme wordt gezien is redelijk nieuw en zelfs geheel Nederlands volgens mij.
Ineens kunnen dingen als zwart op wit en negerzoenen niet meer.
Zwarte maskers of zwarte schmink mag liever niet meer.
Nog even en dropjes zijn uit den boze en moet de zwarte tulp verdwijnen.
Dat is dus die nieuwe assoociatie waar het over gaat. Over de kleur zwart op zich.

Er is niks mis met "zwarte" mensen. Er is niks mis met de kleur zwart. Tot in het idiote de kleur zwart willen laten verdwijnen omdat er "zwarte" mensen bestaan (die aanstoot zouden kunnen nemen aan alles wat zwart is) is nieuw.

Er wordt nu door een kleine groep "zwarte" mensen en aanhangers racisme vermeend/gecreëerd waar het er niet eens is, want stel je voor dat het verdwijnt! Hoe kunnen ze dan nog een slachtofferrol aannemen?
Oja, die slavernij, die heeft ook ooit nog eens bestaan. Best mooi dat men daar bij stil staat, maar projecteer dat niet op een kinderfeest, waar toevallig een zwart geschminkte man bij hoort die bepaald een ander verleden heeft dan "neger" of "slaaf".

En als hij er nu te veel als een neger uit ziet, maak hem dan maar zwarter. De kleur zwart op zich moet gewoon kunnen blijven bestaan.

Ik kan me trouwens nog dreadlockpruiken herinneren toen Gullit geliefde voetballer was. Daar is nooit iemand over gevallen, naar mijn weten.
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 12:54:29 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144689980
het is toch gewoon een neger?

lekker belangrijk, de schoen wringt bij de negerknecht van sinterklaas, werk dat eruit en laat het verder zo

mooi multiculti verhaaltje krijg je dan met die blije bevrijde slaven enzo, daar wordt het feestje alleen maar sterker van
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 12:55:42 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144690025
voor mijn part noem je hem Piet N'Djomobo ;)
pi_144690246
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:36 schreef Alentejana het volgende:

Maar dat de kleur zwart op zich, ongeacht waarop die zich bevindt ineens met zwarte mensen in verband wordt gebracht en als racisme wordt gezien is redelijk nieuw en zelfs geheel Nederlands volgens mij.
Het gaat in dit topic over de huidskleur van ZP . Sommige mensen vinden dat een uiting van racisme. Dat is niet mijn mening. Maar ik haakte in op een opmerking dat "ineens" zwarte huidskleur geassocieerd word met racisme en discriminatie .
Dat is niet 'ineens' Dat is ook niet van vorig jaar.
Ook niet van the sixties, die associatie ligt al eeuwen zo.
In Europese gebieden keek men neer op donkere mensen uit Afrika. Die zouden geen echte mensen zijn, een soort aap. Of een andere discriminatie was dat men heidens was en dus best slaaf gemaakt kon worden.

quote:
Ineens kunnen dingen als zwart op wit en negerzoenen niet meer.
Hoezo kan dat niet meer ? Ik draag wel eens een witte hemd en een zwarte colbert .
Nooit last gehad van mensen daarover.
Negerzoenen zijn toch niet verboden "
quote:
Zwarte maskers of zwarte schmink mag liever niet meer.
Wie vind dat ?
Betreffende die Piet is er een discussie over. Maar wat je zegt mag best in de algemene publieke opinie

quote:
Nog even en dropjes zijn uit den boze en moet de zwarte tulp verdwijnen.
Dat is dus die nieuwe assoociatie waar het over gaat. Over de kleur zwart op zich.
Nee daar gaat die associatie niet over in posting #137
Je overdrijft iets tot in het absurde.
Dat heet stropopredenering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
pi_144691335
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het gaat in dit topic over de huidskleur van ZP . Sommige mensen vinden dat een uiting van racisme. Dat is niet mijn mening.
Wat is jouw mening dan wel?
pi_144691363
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:54 schreef sp3c het volgende:
het is toch gewoon een neger?

lekker belangrijk, de schoen wringt bij de negerknecht van sinterklaas, werk dat eruit en laat het verder zo

mooi multiculti verhaaltje krijg je dan met die blije bevrijde slaven enzo, daar wordt het feestje alleen maar sterker van
Een soort Django Unchained meets Sinterklaas.
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 14:04:54 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144692235
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een soort Django Unchained meets Sinterklaas.
nee django unchained was superkut

al mag het verhaal best wat pittiger dan dat zoetsappige gedoe dat we nu steeds voorgeschoteld krijgen want we leven in een tijd waarin kindertjes GTA op hun mobieltjes kunnen spelen
pi_144692644
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het gaat in dit topic over de huidskleur van ZP .
De huidskleur van Zwarte Piet? Onder de schmink zitten mensen van allerlei huiskleur.
De schmink is geen huidskleur.
Nu jij weer.
  vrijdag 19 september 2014 @ 14:27:45 #172
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_144693013
Volgens mij reageren zowel Playmobil als Fischer Price niet zozeer op die paar 'zeurnegers' in Nederland, maar zijn ze eerder bang voor (negatieve) berichtgeving in de internationale media: iets wat uiteindelijk veel meer schade kan opleveren voor hun verkopen.

Vooral in het politiek correcte Amerika is men huiverig naar alles wat maar enigszins neigt naar 'blackface'. Of zwarte piet hier ook maar iets mee te maken heeft of niet, maakt weinig uit. Deze twee bedrijven zijn gewoon bang voor imagoschade en de USA is natuurlijk een veel grotere afzetmarkt: het gaat hier dus in de eerste plaats om puur commerciële afwegingen.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.
pi_144695020
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 22:53 schreef Hallotoch het volgende:
[ afbeelding ]

Laten we leren van de geschiedenis en Zwarte Piet omdopen tot Ik zie je alleen je lach in de nacht Piet.
Wat wil je zeggen met dat plaatje? :')
pi_144695162
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Wat wil je zeggen met dat plaatje? :')
Flauw he :+ de benaming was verbannen. Neger = zwart, dus ik denk dat de kleurlingen zich minder op hun tenen getrapt voelen met een naamsverandering
fallus de worstkabouter
victory is aars
pi_144695172
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:34 schreef Hallotoch het volgende:

[..]

Flauw he :+ de benaming was verbannen. Neger = zwart, dus ik denk dat de kleurlingen zich minder op hun tenen getrapt voelen met een naamsverandering
Negerzoenrel was marketingtruc

Je loopt met je eigen domheid te koop
Doei
pi_144695255
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:34 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Negerzoenrel was marketingtruc

Je loopt met je eigen domheid te koop
Doei

Zo. Wat is buys op het gebied voor autoriteit wanneer ook andere fabrikanten de naam overboord gooiden?
fallus de worstkabouter
victory is aars
pi_144695336
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Racistische aard Hollanders komt weer boven
pi_144695337
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:37 schreef Hallotoch het volgende:

[..]

Zo. Wat is buys op het gebied voor autoriteit wanneer ook andere fabrikanten de naam overboord gooiden?
Men kiest voor Negenzoen omdat Buys een rel had veroorzaakt en de naam Negerzoen had besmeurd.
Je loopt met je eigen domheid te koop. Alweer.
pi_144695372
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Leuke reclame voor beslist.nl

Opgezocht != gekocht
pi_144702130
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:40 schreef JanCees het volgende:

[..]

Frappant dat er een run komt daarop, dat wel.
pi_144704318
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 19:22 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Frappant dat er een run komt daarop, dat wel.
Waarom? Zo´n doos wordt zeldzaam en sommigen willen er gewoon een hebben.

Er staat ook nergens van welke kleur de kopers waren of uit welke landen ze kwamen/komen....
pi_144704675
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 15:40 schreef JanCees het volgende:

[..]

Juist Hollanders staan niet bekend als racistisch of homofoob. De autochtone Hollanders in ieder geval niet. ;)
Waarom is die run er? Omdat veel Nederlanders moe worden van PCheid ("ik vier het zoals ik het wil!") en omdat het nu dankzij het PC gedrag van winkels een verzamelvoorwerp is geworden (schaars dus begeerd). Het heeft niets met racisme te maken.
#NoDAPL
pi_144707323
Joop brengt de oorlog naar de kindertjes toe.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/zeurpietknoledge.html
pi_144708267
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Zal ik daar dan eens op in gaan? Er is inderdaad al eeuwen discriminatie en zo je wilt racisme.Zwarten zijn in bepaalde gebieden afschuwelijk behandeld, oa door blanken.
(Blanken zijn trouwens ook wel opgegeten door zwarten, dit terzijde :P )
Kijk maar eens naar wat ze in Zimbabwe hebben uitgespookt. De gevolgen zijn trouwens niet mals, van mij krijgen ze geen Euro, iets met op de blaren moeten zitten als je je billen brandt. Het heeft niets met blank en zwart te maken maar met het afpakken van grond van boeren die verstand van zaken hebben en dit geven aan noobs. En dan maar gek opkijken dat de oogst slecht is. :')
#NoDAPL
pi_144708405
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:

Ach ja, het is net wat minder erg dan de oproep om je kind op te offeren door het bij een zwarte school die onderpresteert in te schrijven. Femke Halsema probeerde het even maar bedacht zich toen ze de achterstand merkte. :)
#NoDAPL
pi_144709141
Tja, gewoon geen Sinterklaas meer op scholen, want anders zit je ook aan de feestdagen van die andere culturen vast, of gewoon een beetje voorlichting wat betreft Zwarte Piet en zijn historische achtergrond (die dus niets met negers te maken heeft) en je als Nederlandse school presenteren, ook al zitten alle kleurtjes door elkaar en bij Nederland hoort Sinterklaas met Zwarte Piet.
Ik zie daar niks slechts in. Houden ze de kinderen die ouders hebben die andere ideeën hebben over Piet maar lekker thuis.
Wij hadden vroeger Jehova´s in de klas, die waren er ook niet bij met feesten. Hun geloof, hun keus. Ze gingen niet van de school eisen om feestdagen dan maar af te schaffen.

Hoe ver mogen mensen met andere culturen gaan?
Leraressen dwingen met hoofddoekjes te gaan lopen?
Je laat je toch niet in de luren leggen?
Je schoolbeleid is zus of zo, punt. Dat weet men als het kind bij je op school komt.
pi_144709161
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:25 schreef Scorpie het volgende:

Het houd niet op, niet vanzelf.

Overigens vind ik dit wel een ijzersterk stukje wat wederom de totale hypocritie en achterlijkheid van die gasten laat zien en daarbij ook nog eens duidelijk maakt wie hier nu de racisten zijn.

quote:
Verder klagen allochtone ouders te weinig bij scholen "omdat ze de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn." (...) Mensen die onze taal weigeren te spreken moeten wij serieus nemen als zij onze cultuur komen verbieden? Dat is ronduit koloniaal gedrag, wij meenden toch dat juist de slavernij-uitmelkers daar niet van gediend waren.
Bizar.
Kan niet wachten tot half november. Echt. Dit. Gaat. Escaleren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144709695
'De duivel lacht ook altijd als hij binnenkomt.'

Zouden de argumenten op zijn?
  vrijdag 19 september 2014 @ 23:48:53 #189
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_144711165
quote:
Nederland wil dat Piet blijft zoals hij is

Zwarte Piet of Roet Piet? Een peiling onder duizend Nederlanders is duidelijk, 96 procent wil dat Piet blijft zoals hij is.

De mening van Nederland lijkt duidelijk. Het overgrote deel vindt dat Zwarte Piet moet blijven zoals hij is. Vooral oudere autochtone Nederlanders zien niets in de alternatieve Piet met roetvegen.

Onderzoeksbureau Markteffect liet duizend Nederlanders kiezen tussen Zwarte Piet of Roet Piet. Het resultaat bleek overduidelijk, 96 procent van de ondervraagden koos de traditionele zwart geschminkte Piet. Volgens Edgar de Beule, directeur van Markteffect, is "de uitslag bijzonder omdat het aangeeft hoe eensgezind Nederland hierover denkt."

Toch blijken er wel degelijk belangrijke verschillen te bestaan. Jongeren vinden veel vaker dan ouderen dat een Piet met roetvegen een goed alternatief is voor de traditionele knecht van de Sint. Onder Nederlanders jongeren dan 30 is 12 procent voor roetvegen. Onder 30-plussers is dit slechts 2 procent. Volgens De Beule komt dit met name, "omdat jongeren iets verder afstaan van het Sinterklaasfeest. Uit eerder onderzoek bleek al dat deze groep meer heeft met Kerst. We zien echter dat dit logischerwijs weer bijtrekt zodra men een gezin begint."

Ook onder allochtonen is Roet Piet relatief populair, 13 procent kiest voor de beroete variant. Onder autochtone Nederlanders is dat 3 procent. Dat betekent overigens nog wel dat ook allochtonen in overgrote meerderheid voor Zwarte Piet kozen.

Hoe Zwarte Piet er uiteindelijk dit jaar uit gaat zien blijft nog wel even een probleem. Veel gemeenten en scholen worstelen met het uiterlijk van de pieten. In Amsterdam, waar de discussie al enige jaren woedt, heeft burgemeester Van der Laan al aangegeven dat het uiterlijk van de pieten de komende jaren geleidelijk gaat veranderen. Maar hoe is niet duidelijk.

Hoe de nationale intocht, die dit jaar plaatsvindt in Gouda eruit gaat zien is ook nog de vraag. Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher heeft waarschijnlijk deze maand nog overleg met de betrokken organisaties. Asscher wil nadrukkelijk geen richtlijn voor het uiterlijk van Zwart Piet afkondigen omdat hij dat geen overheidstaak vindt. De bedoeling is wel om er in goed overleg een feest van te maken, waarbij de emoties minder hoog oplopen dan vorige jaren.

Je kan nog steeds stemmen via welkekleurpiet.nl
Hoezo "staat Zwarte Piet ter discussie"? Dit soort populariteitscijfers zijn bijna Noord-Koreaans. Hier kunnen politici alleen maar van dromen. :D

Ik heb trouwens de afgelopen jaren nog geen enkele peiling gezien waarin het behoud van Zwarte Piet een goedkeuring van minder dan 80% scoorde.
pi_144717161
Verbied Zwarte Piet. Het bekt lekker, misschien kunnen we er een carnavalsliedje van maken en op die manier eens en voor al afrekenen met die onzin? :)
#NoDAPL
pi_144717271
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 23:48 schreef beantherio het volgende:

[..]

Hoezo "staat Zwarte Piet ter discussie"? Dit soort populariteitscijfers zijn bijna Noord-Koreaans. Hier kunnen politici alleen maar van dromen. :D

Ik heb trouwens de afgelopen jaren nog geen enkele peiling gezien waarin het behoud van Zwarte Piet een goedkeuring van minder dan 80% scoorde.
Laat ik het zo zeggen, het percentage Nederlanders wat akkoord gaat met de barbaarse doodstraf - niet dat het minder barbaars is dan levenslang - 3-4 keer zo hoog. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Overigens vind ik dit wel een ijzersterk stukje wat wederom de totale hypocritie en achterlijkheid van die gasten laat zien en daarbij ook nog eens duidelijk maakt wie hier nu de racisten zijn.

[..]

Bizar.
Of iedereen gaat het dan zat zijn waardoor we voor het eerst in jaren rond Sinterklaas geen gezeik hebben.
#NoDAPL
pi_144717339
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

[..]

Bizar.
Wat is daar precies racistisch aan?
pi_144717477
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 21:56 schreef Alentejana het volgende:
Hoe ver mogen mensen met andere culturen gaan?
Zo ver als dat de dominante cultuur toestaat. Een echte melting pot bestaat niet, dat is een utopisch ideaal van een kliek sociologen, het komt in de werkelijkheid niet voor. In werkelijkheid is er ofwel segregatie ofwel integratie, die segregatie kan op een meer vreedzame manier verlopen waarbij diverse culturen naast elkaar bestaan zonder te conflicteren - zoals je bijv. in de USA een compleet Chinese buurt hebt waar hoofdzakelijk Chinezen wonen, Chinese winkels bestaan etc. - en die segregatie kan op een minder vreedzame manier verlopen waarbij de culturen wel conflicteren. Het eerste noemen ze een melting pot maar het is gewoon een vergaande segregatie waarbij de diverse culturen ook qua afstand voldoende van elkaar gescheiden zijn dat zulke conflicten niet mogelijk zijn, in feite heb je dan dus de ene dominante cultuur op de ene plaats en de andere dominante cultuur op de andere plaats. Per plaats heb je echter altijd een dominante cultuur. Binnen een gezin of iets dergelijks kan dat natuurlijk prima afwijken van wat dominant is in de buurt maar in het openbare domein is er een dominante cultuur van die buurt.

quote:
Leraressen dwingen met hoofddoekjes te gaan lopen?
In Nederland zal dat nooit gebeuren. Nu ja, met uitzondering van een islamitische school maar daar hebben we negatieve ervaringen mee (slecht onderwijs en fraude) dus laten we dat voorlopig maar niet meer proberen. Zelf ben ik een voorstander van enkel openbaar onderwijs in Nederland, net als in veel buurlanden. Dat gaat niet snel gebeuren omdat de scholen die deel uitmaken van het bijzonder onderwijs niet graag dat privillege kwijtraken, het is voor hen net wat gemakkelijker dan voor openbare scholen om leerlingen te weigeren waarvan zij de kans lager inschatten dat zij na 4/5/6 jaar met voldoendes de school verlaten. Dat is een voorname reden dat veel scholen op papier nog christelijk zijn terwijl ze dit in de praktijk al vele decennia niet meer zijn.
#NoDAPL
pi_144717519
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:53 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Wat is daar precies racistisch aan?
Wie doen er wel en wie doen er niet moeilijk over dat huidskleurtje? De Joop/PvdA-kliek doet er moeilijk over, de mensen die graag willen dat het blijft zoals het is (>90%) niet. Dus wie zijn de racisten? Er valt wat voor te zeggen. Als je niet racistisch bent waarom zou je je dan druk maken om het toevallige fenomeen dat ZP een nog donkerdere huidskleur heeft dan mensen die meer melanine hebben doordat zij of hun voorouders dichter bij de evenaar leven of leefden? Anders gezegd, als je niet racistisch bent dan ben je helemaal niet met het ras bezig, als je wel met het ras bezig bent, zoals Joop, dan ben je juist wel racistisch. Strikt genomen als je even buiten beschouwing laat dat het woord racisme meestal wordt gebruikt voor een negatieve connotatie m.b.t. een specifiek ras. Technisch gezien is racisme onderscheid maken op basis van ras.
#NoDAPL
pi_144717551
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wie doen er wel en wie doen er niet moeilijk over dat huidskleurtje? De Joop/PvdA-kliek doet er moeilijk over, de mensen die graag willen dat het blijft zoals het is (>90%) niet. Dus wie zijn de racisten? Er valt wat voor te zeggen. Als je niet racistisch bent waarom zou je je dan druk maken om het toevallige fenomeen dat ZP een nog donkerdere huidskleur heeft dan mensen die meer melanine hebben doordat zij of hun voorouders dichter bij de evenaar leven of leefden?
Ja die toevallig rode lippen, oorringen en kroeshaar heeft en vroeger met een Surinaams accent sprak.
pi_144717724
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:04 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ja die toevallig rode lippen, oorringen en kroeshaar heeft en vroeger met een Surinaams accent sprak.
Een donkere huidskleur met blond stijl haar is nogal onrealistisch. :)
Het is jammer dat de meeste mensen niet wat beter opgelet bij de biologielessen. Als ze dat wel zouden hebben gedaan dan zouden ze begrijpen dat bepaalde uiterlijke kenmerken, zoals het haar, de oren en de lippen, verschillen tussen de verschillende gebieden omdat je in het ene gebied juist meer warmte moet vasthouden in het lichaam (waar het koud is) en je in het andere gebied juist meer warmte moet loslaten uit het lichaam (waar het warm is). Daarom hebben Eskimo's piepkleine neusjes en oortjes en hebben mensen wiens (voor)ouders dicht bij de evenaar woonden grote uitsteeksels op hun gezicht en kroeshaar (luchtiger). Aangezien je wanneer je dicht bij de evenaar woont ook meer UV-stralen op je huid krijgt maakt je lichaam meer melanine aan. De donkere huidskleur gaat dus samen met die typische kenmerken die bij Zwarte Piet worden overdreven. Big deal. Wat wil jij dan? Een donkere huidskleur met piepkleine oortjes en neusjes? Lekker realistisch. :')
Wat betreft die oorringen, wanneer ben jij voor het laatst een Africaan tegengekomen die zulke oorringen draagt? Voor mij is het erg lang geleden. ;)
Dat Surinaamse accent is een fantasietje van een deel van de mensen, ZP spreekt gewoon gebrekkig Nederlands.
#NoDAPL
  zaterdag 20 september 2014 @ 11:32:35 #197
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144718133
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ZP spreekt gewoon gebrekkig Nederlands.
Volgens mij zijn we met verschillende ZP's opgegroeid. Bij ons sprak hij gewoon ABN, en dat was in de jaren zeventig.
pi_144718181
Meer dan 90% wil de huidige Zwarte Piet laten voor wat ie is.

Ik snap dan eigenlijk niet waarom dat kleine groepje schreeuwende intoleranten zoveel aandacht krijgt? Waarom wil de media dit zo uitspelen? Wat zit hier achter?

Je zou er bijna een aluhoedje van krijgen.
pi_144718200
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we met verschillende ZP's opgegroeid. Bij ons sprak hij gewoon ABN, en dat was in de jaren zeventig.
Ik heb er als kind nooit bij stilgestaan maar voor zo ver ik het mij kan herinneren zei ZP nauwelijks iets. Geen idee waarom, misschien omdat je gemakkelijk herkent wie het is als hij/zij wel iets zegt. De TV-ZP zei wel eens wat, volgens mij idd gewoon in het ABN.
#NoDAPL
pi_144718770
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verbied Zwarte Piet. Het bekt lekker, misschien kunnen we er een carnavalsliedje van maken en op die manier eens en voor al afrekenen met die onzin? :)
Ik zie die neiging vaker in dit debat. Het verlangen deze hele kwestie definitief te winnen volgens de eigen wensen en niemand heeft er nog over. Zit iets totalitairs achter.
Leg je er nou bij neer dat deze kwestie niet meer weggaat. De geest is uit de fles.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')