abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144390068
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:19 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat bedrijven betreft wel want die hebben maar 1 doel geld verdienen. Maar overheden niet aangezien een overheid voor burgers zou moeten werken. En niet de beeldvorming van mensen zouden moeten willen beinvloeden.
Dat is een beetje naïef, niet?

Voorbeeld: ik heb een aantal weken geleden een artikel geschreven over een project dat in de soep is gelopen. Althans, het is niet van de grond gekomen. Ondanks dat de gemeente miljoenen euro's in vooronderzoeken heeft gestoken.

Dan komt het moment om dat klote-nieuws wereldkundig te maken. Wat volgt is een spin: de gemeente baalt dat het niet is gelukt, maar het alternatieve plan is minstens zo goed, en misschien zelfs beter. En bovendien stukken goedkoper!

Er wordt niet keihard gelogen want de feiten zijn zoals ze zijn. De journalist moet gewoon door die mooi pr-praat heen prikken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144390096
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:20 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Je kan het ook omdraaien. Mensen geven meer om die MH17 ramp omdat ze die richting in worden gespind door de journalistiek.
Nee, Nederlanders geven meer om de MH17-ramp omdat het nieuws dichter bij hen staat dan een of andere aardbeving in Iran.

We kunnen verzanden in een welles/nietes-discussie, maar ik kan je verzekeren dat ik in deze gewoon gelijk heb.
pi_144390257
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Voorbeeld: ik heb een aantal weken geleden een artikel geschreven over een project dat in de soep is gelopen. Althans, het is niet van de grond gekomen. Ondanks dat de gemeente miljoenen euro's in vooronderzoeken heeft gestoken.

Dan komt het moment om dat klote-nieuws wereldkundig te maken. Wat volgt is een spin: de gemeente baalt dat het niet is gelukt, maar het alternatieve plan is minstens zo goed, en misschien zelfs beter. En bovendien stukken goedkoper!

Er wordt niet keihard gelogen want de feiten zijn zoals ze zijn. De journalist moet gewoon door die mooi pr-praat heen prikken.
Ik snap wat je wilt zeggen maar het gaat hier om mensenlevens en niet een mislukt bouwproject.

Het spelen met emoties waardoor (onbewust of niet) mensen opgehitst worden.

Timmermans vond het toch despicable dat er politieke spelletjes worden gespeeld m.b.t. de vliegramp? Wat moeten wij dan vinden van de berichtgeving en demonisering van Poetin?
pi_144390349
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:30 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ik snap wat je wilt zeggen maar het gaat hier om mensenlevens en niet een mislukt bouwproject.

Het spelen met emoties waardoor (onbewust of niet) mensen opgehitst worden.

Timmermans vond het toch despicable dat er politieke spelletjes worden gespeeld m.b.t. de vliegramp? Wat moeten wij dan vinden van de berichtgeving en demonisering van Poetin?
Je mag je daar heel boos om maken. Persoonlijk lees ik veel verschillende kranten en websites en probeer daaruit voor mezelf een balans op te maken. Zo ben ik de website van de Volkskrant ook op opiniestukken gestuit waarin de rol van het westen inzake Oekraïne als kwalijk wordt bestempeld.

Probleem is dat veel figuren zich vooral erg druk maken om wat een NOS verkeerd doet, in plaats van rustig rond te kijken naar wat zoal wordt aangeboden in het Nederlandse medialandschap. Het is lang niet zo eenzijdig als bepaalde lieden doen overkomen.
pi_144390354
quote:
99s.gif Op woensdag 10 september 2014 14:07 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Er melding van maken, of uren lang dezelfde dramatische schokkende beelden uitzenden om aan te tonen hoe erg het is, zijn 2 verschillende dingen.

Ja, er wordt 'melding gemaakt' dat er kinderen zijn omgekomen bij een drone-attack, en vervolgens de 'excuses' van de USA dat dat natuurlijk nooit de bedoeling was.

Maar wanneer het nu dan over bijvoorbeeld ISIS gaat, dan is er die complete focus op het leed dat IS aanricht, alle slachtoffers komen voorbij, alle horror-beelden, alle nabestaanden, alle westerse leiders die het veroordelen en vertellen hoe erg het is. Ieder nieuws-item besteedt er aandacht aan. Iedere talkshow heeft het erover. Alle kranten staan er vol mee.

De balans is dus nogal zoek wanneer het gaat over de berichtgeving over ONZE misdaden daar, en wanneer het gaat over de verschrikkelijke misdaden door nu een terroristische organisatie als IS.

De slachtoffers die door onze jarenlange oorlogsmisdaden vallen, die vinden we blijkbaar een stuk 'acceptabeler' dan wanneer ze door iemand anders vermoord worden.

Ook met Israel-Palestijnen zie je duidelijk dat de media wel heel erg probeert 50/50 te zijn in de verslaggeving, terwijl de agressie 95/5 is, en Israel al jaren stelselmatig oorlogsmisdaden pleegt, mensenrechten schendt, en er daar feitelijk sprake is van een Apartheidsstaat.

Dat is dus niet ' objectief' verslag doen van het nieuws.

En dan nog even los van al het binnenlandse nieuws, waarbij ze kontkussend achter de corrupte en incompetente politici en bestuurders aanlopen, ipv gewoon zeer kritisch te zijn.
Hier helemaal mee eens.

Om dan nog niet eens te spreken over de berichtgeving over IS op de Amerikaanse media (waar de NOS slaafs achterna loopt). Het leek wel een spelletje wie de baddest terror organisatie is. :')
pi_144390421
Zeker voor een Publieke Omroep, waar niet alles om kijkcijfers hoort te draaien, moet het criterium niet zijn om welk nieuws de mensen geven. Het criterium moet zijn dat mensen een compleet beeld krijgen voorgeschoteld van wat er in de wereld gebeurt.

De doelstelling van het Journaal moet in eerste instantie een informatieve zijn. Pas in tweede instantie speelt het bereik een rol. Vergelijk anders ook de tegenvallende kijkcijfers van Pauw met die van RTL Late Night. Zolang Pauw voldoet aan de beoogde doelstelling van het programma, vind ik dat prima.

Als ik baas van de publieke omroep was, zou ik de boel trouwens omgooien. Ik zou, nog meer dan nu al het geval is, programma's op maat gaan maken.

Op Nederland 1 om 18:50 uur Lingo (ja, dat programma moet blijven :s) ), om 19:20 uur een kort en simpel/versimpeld Journaal met hapklare brokken; niveautje Jeugdjournaal-plus. Noem het NOS Nieuws, noem het NPO Nieuws, plak er een leuk labeltje op. Daarna, terug naar het oude tijdstip dat veel prettiger is, om 19:30 uur De Wereld Draait Door en vervolgens vanaf 20:30 uur de reguliere avondprogrammering.

Op Nederland 2 om 20:00 uur een Grote Mensen-journaal. Tussen 20:30 en 22:00 uur de bestaande programmering. Om 22:00 uur Nieuwsuur zonder sport erin. Sport, zoals live-voetbalwedstrijden, sportjournaals en Studio Sport, wordt uitsluitend nog op Nederland 3 uitgezonden.

Ja, ik weet dat het NPO 1, 2 en 3 is, maar die namen zijn bagger. Snel weer terugdraaien, graag.
pi_144390532
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je mag je daar heel boos om maken. Persoonlijk lees ik veel verschillende kranten en websites en probeer daaruit voor mezelf een balans op te maken. Zo ben ik de website van de Volkskrant ook op opiniestukken gestuit waarin de rol van het westen inzake Oekraïne als kwalijk wordt bestempeld.

Probleem is dat veel figuren zich vooral erg druk maken om wat een NOS verkeerd doet, in plaats van rustig rond te kijken naar wat zoal wordt aangeboden in het Nederlandse medialandschap. Het is lang niet zo eenzijdig als bepaalde lieden doen overkomen.
Heel boos maken is natuurlijk wat overdreven, maar je kan je natuurlijk wel afvragen waarom op televisie bijvoorbeeld alleen maar gasten uitgenodigd worden die hetzelfde verhaal vertellen en bepaalde elementen bewust buiten beeld worden gehouden (bijvoorbeeld de nazi vecht bataljons van de huidige regering in Oekraïne).

En over de reactie van de NOS baas zullen we het maar helemaal niet hebben, want dat is gewoon te triest voor woorden.
pi_144390566
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:40 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Heel boos maken is natuurlijk wat overdreven, maar je kan je natuurlijk wel afvragen waarom op televisie bijvoorbeeld alleen maar gasten uitgenodigd worden die hetzelfde verhaal vertellen en bepaalde elementen bewust buiten beeld worden gehouden (bijvoorbeeld de nazi vecht bataljons van de huidige regering in Oekraïne).

En over de reactie van de NOS baas zullen we het maar helemaal niet hebben, want dat is gewoon te triest voor woorden.
Dan moet je daar de betreffende media op aanspreken. Ons medialandschap is echter te divers om je blind te staren op de fucking NOS. Persoonlijk kijk in nooit het journaal.
  woensdag 10 september 2014 @ 15:43:31 #109
66825 Reya
Fier Wallon
pi_144390623
Vergeleken met de regionale kranten valt het nog best mee bij de NOS.
pi_144390851
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat doet niet iedereen. Veel mensen kijken alleen het NOS Journaal en het is de taak van de PO om die mensen zo objectief mogelijk te informeren.

Publieke omroep mag van mij overigens wel teruggebracht worden naar één kanaal. Sport hoort sowieso niet op de PO thuis. Er zijn best commerciële zenders die dat uit willen zenden en het lijkt me onzinnig dat er Nederlands belastinggeld moet worden uitgegeven voor wedstrijden City - Real Madrid of Barca - Dortmund.

Eén kanaal met zo objectief mogelijk nieuws, wat documentaires, misschien een spelletje en wat ochtendgymnastiek en de rest via de commerciële zenders en als die er geen interesse in hebben, dan maar niet.
  woensdag 10 september 2014 @ 15:52:56 #111
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144390910
Ik kijk het NOS journaal niet meer. Tenenkrommend slecht sinds de recente veranderingen. Het is meer Shownieuws/Hart van Nederland dan wat anders. Alsof ik een debiel ben, enkel geinteresseerd in provinciaal geleuter.

Laat ze inderdaad een voorbeeld nemen aan Tagesschau.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_144391012
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat doet niet iedereen. Veel mensen kijken alleen het NOS Journaal en het is de taak van de PO om die mensen zo objectief mogelijk te informeren.

Publieke omroep mag van mij overigens wel teruggebracht worden naar één kanaal. Sport hoort sowieso niet op de PO thuis. Er zijn best commerciële zenders die dat uit willen zenden en het lijkt me onzinnig dat er Nederlands belastinggeld moet worden uitgegeven voor wedstrijden City - Real Madrid of Barca - Dortmund.

Eén kanaal met zo objectief mogelijk nieuws, wat documentaires, misschien een spelletje en wat ochtendgymnastiek en de rest via de commerciële zenders en als die er geen interesse in hebben, dan maar niet.
Dan moet je het bestaande budget gaan oormerken. Ik vind het prima.
pi_144391142
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan moet je daar de betreffende media op aanspreken. Ons medialandschap is echter te divers om je blind te staren op de fucking NOS. Persoonlijk kijk in nooit het journaal.
Dit topic gaat over de NOS ;)
pi_144391202
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 16:01 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dit topic gaat over de NOS ;)
Jij bent dusdanig autistisch dat je het onderwerp per se wil vernauwen?
pi_144393464
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:52 schreef AgLarrr het volgende:
Ik kijk het NOS journaal niet meer. Tenenkrommend slecht sinds de recente veranderingen. Het is meer Shownieuws/Hart van Nederland dan wat anders. Alsof ik een debiel ben, enkel geinteresseerd in provinciaal geleuter.

Laat ze inderdaad een voorbeeld nemen aan Tagesschau.
Kijk je dan ook regelmatig naar Tagesschau? Of roep je maar iets?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  woensdag 10 september 2014 @ 17:27:08 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144393837
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:36 schreef Elfletterig het volgende:
Op Nederland 1 om 18:50 uur Lingo (ja, dat programma moet blijven ),
Nee.

Ik denk dat er wel andere mogelijkheden zijn om geestelijk gehandicapten te vermaken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144394436
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee.

Ik denk dat er wel andere mogelijkheden zijn om geestelijk gehandicapten te vermaken.
Oké, elke dag Knoop In Je Zakdoek dan :P
  woensdag 10 september 2014 @ 17:54:20 #118
346939 Janneke141
pi_144394516
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Oké, elke dag Knoop In Je Zakdoek dan :P
Het is nog altijd beter te verkopen dat we dáár overheidsgeld in steken dan in Lingo. Waarom zou het in vredesnaam een goed idee zijn dat we Lingo financieren uit de belastingkas?
pi_144394535
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is nog altijd beter te verkopen dat we dáár overheidsgeld in steken dan in Lingo. Waarom zou het in vredesnaam een goed idee zijn dat we Lingo financieren uit de belastingkas?
Laagdrempelig amusement, brede doelgroep, goed voor de woordenschat van mensen.
  woensdag 10 september 2014 @ 17:57:42 #120
346939 Janneke141
pi_144394606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Laagdrempelig amusement, brede doelgroep, goed voor de woordenschat van mensen.
Als de Publieke Omroep al een functie zou hebben, dan is het zeker niet het bieden van laagdrempelig amusement.

En goed voor de woordenschat zou het alleen maar zijn als er ook nog iets met betekenissen werd gedaan, maar dat is weer te ingewikkeld voor de doelgroep.
  woensdag 10 september 2014 @ 18:03:01 #121
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144394753
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom is dat naief?

De functie van een volksvertegenwoordiger is dat wat het zegt, het vertegenwoordigen van het volk (wat ze natuurlijk al lang niet meer doen) maar ze zouden ons moeten dienen. En de overheid is het uitvloeisel daarvan. Dus lijkt me dat een overheid alles moet doen om transparant te zijn en burgers te ondersteunen. Niet ze manipuleren om zo een bepaalde beeldvorming te krijgen.
Feyenoord!
pi_144394761
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als de Publieke Omroep al een functie zou hebben, dan is het zeker niet het bieden van laagdrempelig amusement.

En goed voor de woordenschat zou het alleen maar zijn als er ook nog iets met betekenissen werd gedaan, maar dat is weer te ingewikkeld voor de doelgroep.
Krijg je weer de zoveelste fundamentele discussie over de Publieke Omroep. Wat mij betreft is die van iedereen, voor iedereen. En daartoe behoort dus ook laagdrempelig amusement.

We worden het daar niet over eens, merk ik. Ik stel voor om weer on-topic te gaan naar het Journaal.
  woensdag 10 september 2014 @ 18:04:22 #123
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144394799
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, Nederlanders geven meer om de MH17-ramp omdat het nieuws dichter bij hen staat dan een of andere aardbeving in Iran.

We kunnen verzanden in een welles/nietes-discussie, maar ik kan je verzekeren dat ik in deze gewoon gelijk heb.
Ik ben ook een nederlander en ik geef veel meer om het feit dat er elke paar seconde een kind omkomt van de honger dan dat vliegtuig wat uit de lucht is geschoten, alleen omdat die mensen in hetzelfde land wonen als mij.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 18:07:45 #124
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144394895
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:40 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Klopt helemaal neem als voorbeeld Ewald van Engelen. Die man werd een paar jaar terug overal uitgenodigd maar sindsdien hij zijn mening heeft bijgesteld. En dan met name kritiek uit op het financiele systeem en de mate van democratie in Nederland (hoezo democratie?) is hij persona non grata geworden en word nergens meer uitgenodigd. Als je niet in het plaatje past word je gewoon niet meer uitgenodigd. Hetzelfde geld voor Willem Middelkoop trouwens.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 18:09:51 #125
346939 Janneke141
pi_144394937
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Krijg je weer de zoveelste fundamentele discussie over de Publieke Omroep. Wat mij betreft is die van iedereen, voor iedereen. En daartoe behoort dus ook laagdrempelig amusement.

We worden het daar niet over eens, merk ik. Ik stel voor om weer on-topic te gaan naar het Journaal.
Die fundamentele discussie zal net zo lang blijven bestaan als de PO zelf, zeker als het zoals nu 8 kanalen zijn. Dat het 'van iedereen' is klopt helemaal trouwens, gezien de wijze van financiering.

Maar goed, ik begrijp dat we dus blij moeten zijn met een journaal dat zijn tijd vult met de mening van mensen op straat, twitterberichten over verkiezingen en de zoveelste 'geen mening' van een politicus op het Binnenhof waarvan je al van tevoren weet dat ie toch niets gaat zeggen wat we nog niet wisten? En dat aangevuld met een bericht over roze vluchtheuvels.

Want het moet laagdrempelig zijn. En een klein beetje links, want wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
pi_144395249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die fundamentele discussie zal net zo lang blijven bestaan als de PO zelf, zeker als het zoals nu 8 kanalen zijn. Dat het 'van iedereen' is klopt helemaal trouwens, gezien de wijze van financiering.

Maar goed, ik begrijp dat we dus blij moeten zijn met een journaal dat zijn tijd vult met de mening van mensen op straat, twitterberichten over verkiezingen en de zoveelste 'geen mening' van een politicus op het Binnenhof waarvan je al van tevoren weet dat ie toch niets gaat zeggen wat we nog niet wisten? En dat aangevuld met een bericht over roze vluchtheuvels.

Want het moet laagdrempelig zijn. En een klein beetje links, want wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Acht kanalen? Nee, er zijn 3 tv-kanalen, met daarnaast nog 8 digitale thema-kanalen. Op die acht kanalen zijn grotendeels herhalingen te zien. NPO Politiek zendt regelmatig kamerdebatten live uit (prima zaak).

En ik weet niet wiens mening je samenvat, maar het is niet de mijne. Ik schreef eerder al wat ik zou doen als baas van de NPO: differentiatie. Een laagdrempelig NOS nieuwsbulletin op Nederland 1, een Grote Mensen-Journaal op Nederland 2 om 20:00 uur.
pi_144395580
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik ben ook een nederlander en ik geef veel meer om het feit dat er elke paar seconde een kind omkomt van de honger dan dat vliegtuig wat uit de lucht is geschoten, alleen omdat die mensen in hetzelfde land wonen als mij.
Jij bent de uitzondering die de regel bevestigt.

De gemiddelde Nederlander geeft geen fuck om stervende kinderen in Afrika.
  woensdag 10 september 2014 @ 18:53:35 #128
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144396190
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij bent de uitzondering die de regel bevestigt.

De gemiddelde Nederlander geeft geen fuck om stervende kinderen in Afrika.
Daar denk ik toch anders over. Als het elke dag net zo in beeld gebracht word als die vliegtuigramp moet je eens kijken hoe de meningen veranderen.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 18:54:23 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144396223
NOS Journaal
Das live via Sat. mensen voor de AH in Baarn vragen stellen als Ahold de jaarcijfers bekend maakt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144396249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Daar denk ik toch anders over. Als het elke dag net zo in beeld gebracht word als die vliegtuigramp moet je eens kijken hoe de meningen veranderen.
Je wordt doodgegooid met reclames van goede doelen en nog boeit het mensen geen zak.

Verder is er weinig nieuwswaardig aan een Afrikaan die sterft van de honger.
  woensdag 10 september 2014 @ 18:56:10 #131
45206 Pietverdriet
pi_144396275
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je wordt doodgegooid met reclames van goede doelen en nog boeit het mensen geen zak.

nog een jaar of twee en geen afrikaan sterft nog aan de honger
pi_144396391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:07 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Klopt helemaal neem als voorbeeld Ewald van Engelen. Die man werd een paar jaar terug overal uitgenodigd maar sindsdien hij zijn mening heeft bijgesteld. En dan met name kritiek uit op het financiele systeem en de mate van democratie in Nederland (hoezo democratie?) is hij persona non grata geworden en word nergens meer uitgenodigd. Als je niet in het plaatje past word je gewoon niet meer uitgenodigd. Hetzelfde geld voor Willem Middelkoop trouwens.
Dat is natuurlijk onzin. Ewald Engelen heeft dit jaar nog heel regelmatig bij Pauw en Witteman aan tafel gezeten.
pi_144396422
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou en.
  woensdag 10 september 2014 @ 19:28:06 #134
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144397662
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie bepaalt dan wat nieuws is. Waarom is het wel nieuwwaardig dat Kate en huppeldepup weer een nieuw kind krijgen? Of het zoveelste verslag over dat neergestorte vliegtuig.

Dat het mensen geen zak boeit is omdat ze afgestomd worden door die ellende die ze elke dag zien op het journaal (persoonlijk kijk ik het niet maar dat had je vast al door). En wat betreft die goede doelen, daar zijn mensen cynisch over aangezien vaak maar een fractie van het bedrag op de juiste bestemming aankomt.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 19:28:28 #135
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144397674
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laten we het hopen maar ik denk van niet.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 19:30:38 #136
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144397762
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Ewald Engelen heeft dit jaar nog heel regelmatig bij Pauw en Witteman aan tafel gezeten.
Echt? Ik ga op zijn woorden af dat hij persona non grata is geworden. Hij is sowieso uit de SER gekickt.
Feyenoord!
  woensdag 10 september 2014 @ 19:30:54 #137
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144397778
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou en.
Lekker medeleven.
Feyenoord!
pi_144398111
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:28 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wie bepaalt dan wat nieuws is. Waarom is het wel nieuwwaardig dat Kate en huppeldepup weer een nieuw kind krijgen? Of het zoveelste verslag over dat neergestorte vliegtuig.

Dat het mensen geen zak boeit is omdat ze afgestomd worden door die ellende die ze elke dag zien op het journaal (persoonlijk kijk ik het niet maar dat had je vast al door). En wat betreft die goede doelen, daar zijn mensen cynisch over aangezien vaak maar een fractie van het bedrag op de juiste bestemming aankomt.
Kranten die uitgebreid aandacht besteden aan de MH17-ramp verkopen beter dan uitgaven die stilstaan bij hongerige Afrikaantjes.

Zo simpel is het.
  woensdag 10 september 2014 @ 19:40:22 #139
346939 Janneke141
pi_144398187
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kranten die uitgebreid aandacht besteden aan de MH17-ramp verkopen beter dan uitgaven die stilstaan bij hongerige Afrikaantjes.

Zo simpel is het.
Mensen die geld hebben verdiend om even heen en weer naar Maleisië te vliegen zijn sowieso belangrijker voor de wereld dan mensen die niet eens geld hebben om in hun eigen eten te voorzien.
pi_144398371
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mensen die geld hebben verdiend om even heen en weer naar Maleisië te vliegen zijn sowieso belangrijker voor de wereld dan mensen die niet eens geld hebben om in hun eigen eten te voorzien.
Het staat mensen overigens vrij om complete kranten vol te baggeren over armoedig Afrika

We merken vanzelf of de oplagecijfers stijgen.
  woensdag 10 september 2014 @ 19:50:20 #141
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144398567
quote:
10s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:15 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Kijk je dan ook regelmatig naar Tagesschau? Of roep je maar iets?
Als ik in Duitsland of Oostenrijk ben, wat nog wel eens gebeurt, dan wel ja.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 10 september 2014 @ 20:00:04 #142
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_144398881
De NOS dient het nieuws te serveren op een manier waarop de massa het ook begrijpt. En de massa is dom. Oerdom.
  woensdag 10 september 2014 @ 20:00:16 #143
45206 Pietverdriet
pi_144398883
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:28 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Laten we het hopen maar ik denk van niet.
Je begrijpt de zwarte cynisme van mijn opmerking niet.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 10 september 2014 @ 20:08:28 #144
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144399114
Ze zouden eens een voorbeeld kunnen nemen aan de ARD en Belg idd.

En vooral kappen met de Foxpop en berichten over 'Ophef op twitter'.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator woensdag 10 september 2014 @ 20:08:39 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144399121
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

mwah als er elke dag een item is over doodhongerende Afrikaantjes dan kijk ik helemaal niet meer

ik vind het goed en fijn dat de overheid zich er druk over maakt en er geld in steekt en wmb zelfs militairen naar toestuurt maar het boeit me eerlijk gezegd geen fuck
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 10 september 2014 @ 20:13:00 #146
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_144399254
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is dit cynisch bedoeld?
Feyenoord!
  Moderator woensdag 10 september 2014 @ 20:17:05 #147
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144399384
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:00 schreef Twiitch het volgende:
De NOS dient het nieuws te serveren op een manier waarop de massa het ook begrijpt. En de massa is dom. Oerdom.
mja maar niet ZO dom

het slaat nu wat teveel de verkeerde kant op
toen ik nog een heel klein sp3cje was keek ik dat met pa die dan dingen uitlegde enzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_144408539
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:39 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Sowieso is de huidige journalistiek verschrikkelijk slecht. Er wordt zo ontzettend veel gewoon letterlijk overgenomen van persbureaus of voorlichters. Hoor en wederhoor is er niet meer bij. Alleen bij documentaires en achtergrondartikelen in de krant zie je nog goed journalistiek werk.

Het journaal kan je net zo goed niet kijken want dat is echt pure propaganda.
Breek me de mond niet open over persvoorlichters. Je kan beter niet met hen praten dan wel, het enige waarvoor je met hen zou moeten communiceren als een zichzelf respecterende journalist is om een afspraak te maken met iemand die wel enige bevoegdheid, kennis van zaken of wat dan ook heeft. Het is ook vaak pijnlijk hoe persvoorlichters inhoudelijke vragen voor de mensen om wie het gaat afweren met een inhoudsloos antwoord: "als je vragen hebt dan moet je bij de persvoorlichter zijn", alleen kan die persvoorlichter geen antwoord geven op vragen die er toe doen aangezien die niets te zeggen heeft en normaal gesproken geen verstand van zaken heeft.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144408770
quote:
Maar ruim voor die tijd ingezet door Hans Laroes, hij begon met deze kentering. Er is niets mis met een oppervlakkigere editie voor jongere kijkers en een dumbed down editie voor lageropgeleide kijkers maar werk dan met verschillende formats naast elkaar en zorg ervoor dat er 1 kwalitatief goed journaal is waarin ze minstens een uur (zonder herhaling!) per dag de tijd krijgen voor verslaggeving en duiding. Laat de actualiteitenprogramma's terugkomen. Eenvandaag bestaat nog, als ik me niet vergis wel sterk ingekort in vergelijking met vroeger maar Netwerk en NOVA zijn verdwenen terwijl daarvoor in de plaats enkel Nieuwsuur terug is gekomen wat nauwelijks tijd heeft voor reportages en duiding omdat er ook het nieuws en sport behandeld moet worden. En dit terwijl Netwerk en NOVA kwalitatief de betere actualiteitenprogramma's waren en Eenvandaag ook nog eens veel zendtijd verspilt met dat Opiniepanel wat hun equivalent is van het straatinterview.
#NoDAPL
pi_144409077
quote:
99s.gif Op woensdag 10 september 2014 01:14 schreef Yi-Long het volgende:
Waarom denk je dat we nu ook iedere dag shockerende beelden uit Irak te zien krijgen van de verschrikkingen aangericht door ISIS, terwijl we de voorgaande jaren vrijwel geen beelden zagen van alle slachtoffers door westerse bombardementen en drone-attacks!? Alsof dat 'schoon' en 'onschuldig' was allemaal.

Het nieuws is niet objectief of onafhankelijk. Het is een WAPEN dat gebruikt wordt om de bevolking achter een bepaald doel te krijgen, dus de tegenstander compleet zwart maken zodat iedereen daar angst en haat voor voelt, en vervolgens is er dus een basis om weer even een gewapend conflict aan te gaan.
Je moet er nooit vanuit gaan dat een medium 100% objectief is, dat kan ook helemaal niet. In het beste geval kan een journalist objectief handelen maar als dit al mogelijk is - de meningen hierover verschillen tussen de journalisten maar de consensus lijkt te zijn dat dit niet mogelijk is - dan zal het maar een zeer klein deel van de medewerkers en redactieleden lukken. Het is dus aan ons burgers om pluriforme bronnen te gebruiken: links en rechts, conservatief en progressief, publieke televisie en commerciële televisie, televisie, internet, krant en andere gedrukte media en nationaal en internationaal. Dit is natuurlijk onmogelijk maar als voldoende mensen deze instelling hebben dan kom je samen tot een redelijk goede voorlichting en dan nog kan het gebeuren dat al deze bronnen zich moeten baseren op 1 gemanipuleerde bron, denk bijv. aan de verslaggeving in een oorlogsgebied.

Het is aan de burgers om via de democratie te regelen dat de overheid een minimale invloed heeft op de media. Wij hebben dit niet gedaan, wij hebben er ergens in de jaren 90 of jaren 0 voor gekozen om het kijk- en luistergeld af te schaffen waardoor de overheid weer de broodheer werd van onze PO's. De prijs die wij hiervoor betalen is dat de invloed van de overheid op die PO's groter is geworden. Ik doe nu geen stelling over de mate waarin de Nederlandse overheid deze invloed misbruikt en de mate waarin de PO's zich laten beïnvloeden, ik stel slechts vast dat het weer een reële mogelijkheid is. Het viel mij wel op dat de Media tijdens de eerste Balkenende-kabinetten redelijk het offensief inzetten tegen de centrale overheid wegens vermeende incompetentie en kinderachtig gedrag van de overheid (ergernis over satire (animatiefilmpjes in DWDD, Koefnoen,...)) en snel een paar toontjes lager zongen op het moment dat de eerste bezuinigingsronde was opgelegd. Een geval van de media de mond snoeren? Iedereen moet hier maar voor zichzelf over speculeren.

Om het weer even ontopic te sturen: hoe zorgen wij ervoor dat wij in Nederland onafhankelijke en kwalitatief goede verslaggeving krijgen? Dit is 1 component hiervan. Een andere is dat je als journaal/krant/radiozender... de kijker/lezer/luisteraar serieus neemt. Dit doet het NOS-journaal niet gezien de infantilisering van dit journaal in de afgelopen jaren.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')