quote:Als je nergens in gelooft, hoe kun je in moraliteit geloven? Hoe kun je verkrachting, moord, diefstal, of mishandeling verbieden en demoniseren, zonder jouw moraliteit aan anderen op te dringen? Waarom respecteren jullie andermans geloof niet en dringen jullie jouw eigen visie op als de enige juiste?
Hoe ga je voorbij aan het feit dat het universum, de zon, de sterren, en planeten door geen mens gecreëerd kunnen zijn? Hoe ga je voorbij aan het feit dat alles in de wereld, ook het ontstaan en functioneren van bovenstaande, schijnt met een bepaalde reden, en logica te gebeuren?
Hoe verklaar je dat goede mensen en daden doorgaans beloond worden en slechte mensen en daden bestraft (wet van karma)?
Hoe verklaar je dat we allemaal op een gegeven dag gaan sterven en dat noemand het geringste idee heeft van wat er komen gaat?
Klacht: Atheïsten zijn de plaag van de samenleving
Ik gaf je een nut maar jij vond dit niet 'leuk' genoeg. Als dit alles is waar atheïsten om geven? Het moet leuk zijn?quote:Op maandag 1 september 2014 17:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik probeer(de) niet de draak met je te steken. Ik probeer(de) een punt te maken. Niet t.o.v. jou of andere gelovigen als persoon, maar t.o.v. jullie argumentatie.
Het gaat er om dat er altijd van die cirkelredenering als argument/bewijs worden gebruikt.
Het uitgangspunt was Chillings die met “nut” aan kwam zetten. Daar valt in mijn ogen niet echt serieus op in te gaan, anders dan op de manier waarop ik dat deed.
[..]
Maar mijn opa heeft een keer op een kladblok geschreven dat god de baas is. Wat nu?quote:Op maandag 1 september 2014 17:05 schreef Rezania het volgende:
De originele TS kan er niet mee omgaan dat we niet overal een verklaring voor hebben en we sommige dingen gewoon niet weten.Wat een simpele ziel.
Dat we NOG geen verklaring hebben, of het niet realiseren.quote:Op maandag 1 september 2014 17:05 schreef Rezania het volgende:
De originele TS kan er niet mee omgaan dat we niet overal een verklaring voor hebben en we sommige dingen gewoon niet weten.Wat een simpele ziel.
Ja ja, dat nog miste ik nog ja.quote:Op maandag 1 september 2014 17:07 schreef ADQ het volgende:
[..]
Dat we NOG geen verklaring hebben, of het niet realiseren.
Het is gewoon wetenschap.
Respect voor de gelovigen. Als ze daadwerkelijk de waarheid weten zullen ze ons uiteindelijk kunnen overtuigen.quote:
Het ging niet om "leuk", het ging om "nut" (en de cirkelredenering daarachter).quote:Op maandag 1 september 2014 17:06 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ik gaf je een nut maar jij vond dit niet 'leuk' genoeg. Als dit alles is waar atheïsten om geven? Het moet leuk zijn?
Nou, nee, mijn geloof is sterker dan dit hoor, daar kan ik wel tegen. Jij zegt dat het je niet uitmaakt dat het leven geen nut heeft. Ik zeg net het tegenovergestelde, het leven heeft wel degelijk nut. Jij blijft net steken en draait cirkeltjes in de nutteloosheid van je bestaan.quote:Op maandag 1 september 2014 17:13 schreef Forbry het volgende:
[..]
Het ging niet om "leuk", het ging om "nut" (en de cirkelredenering daarachter).
Maar goed, hier komen we niet uit en jij lijkt je hierdoor toch wat in jouw geloof aangetast te voelen en dat is helemaal mijn bedoeling niet. Het gaat me om de argumentatie, niet om jou persoonlijk en/of jouw geloof.
Dat is helemaal niet wat ik zeiquote:Op maandag 1 september 2014 17:25 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Nou, nee, mijn geloof is sterker dan dit hoor, daar kan ik wel tegen. Jij zegt dat het je niet uitmaakt dat het leven geen nut heeft. Ik zeg net het tegenovergestelde, het leven heeft wel degelijk nut. Jij blijft net steken en draait cirkeltjes in de nutteloosheid van je bestaan.
quote:
Dan heb ik dit verkeerd begrepen. Wat is het nut dan, volgens jou?quote:Op maandag 1 september 2014 16:27 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nope, zie ook daar nog steeds het nut niet van in.
En dat hoeft ook niet, net zo goed als dat ons "bestaan" op aarde verder geen nut hoeft te hebben...
Past juist prima in de Karma-gedachte. Iedereen wordt om de zoveel levens als atheïst geboren, of wordt dat later in dat leven. Dat is om te testen of je ook een goed mens bent zonder in een hiernamaals of volgend leven te geloven.quote:Op maandag 1 september 2014 17:01 schreef Klaploper het volgende:
Hoe verklaar je dat goede mensen en daden doorgaans beloond worden en slechte mensen en daden bestraft (wet van karma)?
quote:Op maandag 1 september 2014 18:04 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Past juist prima in de Karma-gedachte. Iedereen wordt om de zoveel levens als atheïst geboren, of wordt dat later in dat leven. Dat is om te testen of je ook een goed mens bent zonder in een hiernamaals of volgend leven te geloven.
Uit jezelf dus, i.p.v. voor de beloning, of om straf te vermijden. Het lijkt een beetje op wat mensen vroeger wel deden als ze een nieuw dienstmeisje hadden. Dan legden ze ergens een tientje of zo neer, alsof het daar per ongeluk terecht gekomen was. Achter de kast of zo, waar zo'n meid af en toe moest schoonmaken.
Maak je er als atheïst een bende van, dan wordt je in het volgende leven weer gelovig. Hoe slechter je vorige leven, des te geloviger je daarna wordt. Maar doe je het goed, dan word je opnieuw atheïst. Dat er steeds meer atheïsten zijn, is dus een goed teken. Als alle mensen eenmaal zo ver zijn, hebben we geen Allah, Karma, God enz. meer nodig, en zullen die enkel nog in het museum te vinden zijn.
Maar dat zal nog een hele tijd duren, gelet op de misdaadcijfers en het percentage gelovigen daarin. Je zou zeggen, dat ligt aan de kwaliteit van de (meeste) religies. Maar misschien zijn ze juist zo belabberd, om de mens ervan te doordringen dat hij beter zelf een moraal kan hebben, dan die uit een heilig boek halen. Als je het zo bekijkt, doen religies in met name Japan, Europa, Canada en nog een paar ver ontwikkelde landen het zo gek nog niet.
Is dit serieus?quote:Op maandag 1 september 2014 18:04 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Past juist prima in de Karma-gedachte. Iedereen wordt om de zoveel levens als atheïst geboren, of wordt dat later in dat leven. Dat is om te testen of je ook een goed mens bent zonder in een hiernamaals of volgend leven te geloven.
Uit jezelf dus, i.p.v. voor de beloning, of om straf te vermijden. Het lijkt een beetje op wat mensen vroeger wel deden als ze een nieuw dienstmeisje hadden. Dan legden ze ergens een tientje of zo neer, alsof het daar per ongeluk terecht gekomen was. Achter de kast of zo, waar zo'n meid af en toe moest schoonmaken.
Maak je er als atheïst een bende van, dan wordt je in het volgende leven weer gelovig. Hoe slechter je vorige leven,
des te geloviger je daarna wordt. Maar doe je het goed, dan word je opnieuw atheïst. Dat er steeds meer atheïsten zijn, is dus een goed teken. Als alle mensen eenmaal zo ver zijn, hebben we geen Allah, Karma, God enz. meer nodig, en zullen die enkel nog in het museum te vinden zijn.
Maar dat zal nog een hele tijd duren, gelet op de misdaadcijfers en het percentage gelovigen daarin. Je zou zeggen,
dat ligt aan de kwaliteit van de (meeste) religies. Maar misschien zijn ze juist zo belabberd, om de mens ervan te doordringen dat hij beter zelf een moraal kan hebben, dan die uit een heilig boek halen. Als je het zo bekijkt, doen religies in met name Japan, Europa, Canada en nog een paar ver ontwikkelde landen het zo gek nog niet.
Als je uitgaat van wat TS schrijft, is het voor mij de meest logische verklaring. Anders zouden de misdaadcijfers een heel andere verhouding weergeven tussen gelovig en ongelovig. En zouden er in gelovige landen lang zoveel mensen niet achter de tralies zitten. Zouden landen met een religieuze bevolking het niet zo beroerd doen, en landen met veel atheïsten een stuk beroerder.quote:
Maar wat ik niet snap is dat gelovigen doen alsof hun bestaan zo veel zin heeft. Ik bedoel, waarom zou god een wereld scheppen? Puur voor zijn eigen plezier?quote:Op maandag 1 september 2014 17:25 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Nou, nee, mijn geloof is sterker dan dit hoor, daar kan ik wel tegen. Jij zegt dat het je niet uitmaakt dat het leven geen nut heeft. Ik zeg net het tegenovergestelde, het leven heeft wel degelijk nut. Jij blijft net steken en draait cirkeltjes in de nutteloosheid van je bestaan.
Ok dan, al zit er weinig logica in, zoals ik het zie.quote:Op maandag 1 september 2014 18:18 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Als je uitgaat van wat TS schrijft, is het voor mij de meest logische verklaring. Anders zouden de misdaadcijfers een heel andere verhouding weergeven tussen gelovig en ongelovig. En zouden er in gelovige landen lang zoveel mensen niet achter de tralies zitten. Zouden landen met een religieuze bevolking het niet zo beroerd doen, en landen met veel atheïsten een stuk beroerder.
Dus ja, het is serieus, voorzover de tekst van Klaploper serieus genomen moet worden.
Ik zei ook: uitgaande van de tekst van TS. Zijn impliciete vooronderstellingen daarbij inbegrepen.quote:Op maandag 1 september 2014 18:21 schreef Manke het volgende:
Goed zijn voor anderen is geen test, God wil gewoon dat we dat doen (heb je naaste lief als jezelf), de new age ed. maakt er weer iets gecompliceerd van, dat is imho ook het werk van de duivel.
Ben ik trouwens niet, maar mobiel is het teveel moeite om een goede op te maken.quote:Op maandag 1 september 2014 18:23 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Ik zei ook: uitgaande van de tekst van TS. Zijn impliciete vooronderstellingen daarbij inbegrepen.
Dat is de kern van ons bestaan. We zijn hier om bewust te kunnen ondergaan waarom we hier zijn. Om één te zijn met alles, om terug tot God te komen. En dit kan enkel door Jezus Christus. "Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." om toch even een stukje van de bijbel te quoten.quote:Op maandag 1 september 2014 18:19 schreef KapiteinKoala het volgende:
[..]
Maar wat ik niet snap is dat gelovigen doen alsof hun bestaan zo veel zin heeft. Ik bedoel, waarom zou god een wereld scheppen? Puur voor zijn eigen plezier?
Klinkt een beetje als een belabberd toneelstuk, of een waardeloze voetbalwedstrijd. Dat iedereen zich afvraagtquote:Op maandag 1 september 2014 18:36 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Dat is de kern van ons bestaan. We zijn hier om bewust te kunnen ondergaan waarom we hier zijn. Om één te zijn met alles, om terug tot God te komen. En dit kan enkel door Jezus Christus. "Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." om toch even een stukje van de bijbel te quoten.
Dan ben je nog steeds niet goed, het is puur eigenbelang uit angst.quote:Op maandag 1 september 2014 19:23 schreef Manke het volgende:
If you're not a good person, you may need God to become a good person.
Je hebt vrije wil.quote:Op maandag 1 september 2014 18:57 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Klinkt een beetje als een belabberd toneelstuk, of een waardeloze voetbalwedstrijd. Dat iedereen zich afvraagt
"wat doe ik hier?". Zoiets kan gebeuren, dat heet pech hebben. Maar als er dan iemand bij de uitgang staat, en die zegt "Niemand komt deze zaal (of dit stadion) uit, dan door mij", is dat geen gevalletje domme pech meer.
Dan ben je er bewust ingeluisd.
God zelf transformeert mensen, komt geen angst bij kijken. Je mag eerder angst hebben voor God als je slecht bent.quote:Op maandag 1 september 2014 19:32 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dan ben je nog steeds niet goed, het is puur eigenbelang uit angst.
Een nieuw begin als atheïst?quote:Op maandag 1 september 2014 19:39 schreef Manke het volgende:
De bijbel spreekt van een nieuw begin (voor mislukkelingen)
Dus de bijbel spreekt zichzelf tegenquote:Op maandag 1 september 2014 19:39 schreef Manke het volgende:
De bijbel spreekt van een nieuw begin (voor mislukkelingen)
Dat onderscheid is immer lastig te zien.quote:Op maandag 1 september 2014 19:41 schreef KapiteinKoala het volgende:
Ik begin me nu wel echt af te vragen of de geloofsgekkies in dit topic niet gewoon keihard aan het trollen zijn.
nee, de mogelijkheid voor een nieuwe start voor mensen die ergens in vast zitten, criminaliteit bijvoorbeeld.quote:
Natuurlijk wel.quote:Op maandag 1 september 2014 19:41 schreef KapiteinKoala het volgende:
Ik begin me nu wel echt af te vragen of de geloofsgekkies in dit topic niet gewoon keihard aan het trollen zijn.
Tjoh.quote:Op maandag 1 september 2014 19:41 schreef KapiteinKoala het volgende:
Aha, krijgen hun slachtoffers die kans ook?quote:Op maandag 1 september 2014 19:43 schreef Manke het volgende:
[..]
nee, de mogelijkheid voor een nieuwe start voor mensen die ergens in vast zitten, criminaliteit bijvoorbeeld.
Oh je bent serieus?quote:Op maandag 1 september 2014 19:44 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Hoop echt niet dat jij mod wordt en niet alleen hierom maar algemeen gezien.
Ik denk dat een mod die dingen op een atheïstische manier benaderd hier een stuk meer gewaardeerd wordt dan een geloofsgekkie mod hoor.quote:Op maandag 1 september 2014 19:44 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Hoop echt niet dat jij mod wordt en niet alleen hierom maar algemeen gezien.
Dat heb je bij die zaal in mijn voorbeeld ook. En om het wat vollediger te maken: de zaal staat in de fik, en toch zegt die persoon "niemand komt deze zaal uit, dan door mij".quote:
ja iedereen. Ze zullen vaak hun slachtoffers vragen om vergeving, als ze nog leven.quote:Op maandag 1 september 2014 19:44 schreef UltraR het volgende:
[..]
Aha, krijgen hun slachtoffers die kans ook?
Als je met die zaal de hel bedoelt, dan heb je gelijk.quote:Op maandag 1 september 2014 19:47 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat heb je bij die zaal in mijn voorbeeld ook. En om het wat vollediger te maken: de zaal staat in de fik, en toch zegt die persoon "niemand komt deze zaal uit, dan door mij".
En als ze niet meer leven? Of verkracht zijn? Of een arm is afgehakt?quote:Op maandag 1 september 2014 19:48 schreef Manke het volgende:
[..]
ja iedereen. Ze zullen vaak hun slachtoffers vragen om vergeving, als ze nog leven.
Weer een crimineel op het rechte pad, mooi toch![]()
Betekent niet dat ze ongestraft blijven door ons rechtsysteem.
Die persoon kreeg toch weer een nieuwe kans in dit of een ander universum zei je eerst toch?quote:Op maandag 1 september 2014 19:51 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Als je met die zaal de hel bedoelt, dan heb je gelijk.
Nee, het leven op Aarde. Maar je snapte me vast wel. En wil je nog reageren, want het was bedoeld om jouw dooddoener met die vrije wil aan de kaak te stellen. Of vind je opzettelijk niet-begrijpen als uitvlucht gerechtvaardigd?quote:Op maandag 1 september 2014 19:51 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Als je met die zaal de hel bedoelt, dan heb je gelijk.
Dan vind ik je vergelijking maar kut.quote:Op maandag 1 september 2014 19:53 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nee, het leven op Aarde. Maar je snapte me vast wel. En wil je nog reageren, want het was bedoeld om jouw dooddoener met die vrije wil aan de kaak te stellen. Of vind je opzettelijk niet-begrijpen als uitvlucht gerechtvaardigd?
nee, dat zei ik nietquote:Op maandag 1 september 2014 19:52 schreef KapiteinKoala het volgende:
[..]
Die persoon kreeg toch weer een nieuwe kans in dit of een ander universum zei je eerst toch?
De redenatie waar ik mee vergelijk was kut, dus niet gek dat mij voorbeeld dat ook is.quote:Op maandag 1 september 2014 19:55 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Dan vind ik je vergelijking maar kut.
Ok dan, laat maar, heb er niet veel zin meer in.quote:Op maandag 1 september 2014 19:57 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
De redenatie waar ik mee vergelijk was kut, dus niet gek dat mij voorbeeld dat ook is.
dan moeten ze de bak in. Voor God telt het hart, en Hij weet wanneer berouw oprecht is, als die oprecht is, accepteert Hij Jezus' als plaatsvervanger voor de straf die hij verdient, Jezus droeg de straf voor velen. Zo zit het in het christendom.quote:Op maandag 1 september 2014 19:52 schreef UltraR het volgende:
[..]
En als ze niet meer leven? Of verkracht zijn? Of een arm is afgehakt?
Lekker makkelijk.quote:Op maandag 1 september 2014 19:58 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ok dan, laat maar, heb er niet veel zin meer in.
Je had er toch bij kunnen zetten van wie de tekst dan wel is?quote:Op maandag 1 september 2014 18:25 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Ben ik trouwens niet, maar mobiel is het teveel moeite om een goede op te maken.
Je hoeft maar 1 keer goed uit te leggen waarom "geloof in mij, of ga voor eeuwig verloren" wel een vrije keus is,quote:Op maandag 1 september 2014 20:03 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk. 1 of 2 tegen de rest.
quote:Op maandag 1 september 2014 19:58 schreef Manke het volgende:
[..]
dan moeten ze de bak in. Voor God telt het hart, en Hij weet wanneer berouw oprecht is, als die oprecht is, accepteert Hij Jezus' als plaatsvervanger voor de straf die hij verdient, Jezus droeg de straf voor velen. Zo zit het in het christendom.
Boeit me niet, heb er nu even genoeg van. Ben al van 15u online over hetzelfde bezig. Het is wel even klaar nu.quote:Op maandag 1 september 2014 20:06 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Je hoeft maar 1 keer goed uit te leggen waarom "geloof in mij, of ga voor eeuwig verloren" wel een vrije keus is,
en bijv. "je geld of je leven" niet. Het aantal mensen dat zo'n verschil niet vanzelfsprekend vindt, doet er niet toe.
Ze zullen allemaal die uitleg lezen,
Beetje wel.quote:Op maandag 1 september 2014 19:55 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
nee, dat zei ik niet
quote:Op maandag 1 september 2014 00:04 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
Ja, dat is een proces van reïncarnatie. Een mens heeft talloze levens op aarde. Zolang we fouten maken, keren we terug naar de Aarde.
quote:Op maandag 1 september 2014 20:10 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
nee, ook niet een beetje
quote:
quote:Op maandag 1 september 2014 20:08 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Boeit me niet, heb er nu even genoeg van. Ben al van 15u online over hetzelfde bezig. Het is wel even klaar nu.
O, op die fiets. Nou, geeft niet. Morgen weer een dag.quote:Op maandag 1 september 2014 20:08 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Boeit me niet, heb er nu even genoeg van. Ben al van 15u online over hetzelfde bezig. Het is wel even klaar nu.
Morgen, als het weer meezit, ga ik bootje varen.quote:Op maandag 1 september 2014 20:13 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
O, op die fiets. Nou, geeft niet. Morgen weer een dag.
die is van nonstampcollectorquote:
God heeft mij niet gezegend met een boot.quote:Op maandag 1 september 2014 20:15 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Morgen, als het weer meezit, ga ik bootje varen.
Het is maar een (opblaas)kajak.quote:Op maandag 1 september 2014 20:17 schreef KapiteinKoala het volgende:
[..]
God heeft mij niet gezegend met een boot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
Ik las sate guardian angelquote:Op maandag 1 september 2014 20:15 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Morgen, als het weer meezit, ga ik bootje varen.
Maar wat nou als het toch zo is? Kun jij het dan als christen (aangenomen dat je dat bent) niet geloven, omdat het een conflict zou geven met wat je tot nu toe gelooft? Iets is toch gewoon wel waar, of niet waar? Volgens mij kun je dan gewoon nog aanhanger van Jezus blijven, omdat je vindt dat hij goede dingen gezegd en gedaan heeft.quote:Op maandag 1 september 2014 20:19 schreef Manke het volgende:
Je kan niet in reïncarnatie geloven en een christen zijn, want dan zou het offer van Jezus niet nodig zijn geweest. Zou wel leuk zijn als het bestaat.
Nee, van DarkMatter.quote:Op maandag 1 september 2014 20:17 schreef Manke het volgende:
[..]
die is van nonstampcollectorvond ik wel grappig en in sommige filmpjes wel een punt hebben.
Kan nu ff niet kijken, maar Jezus koos er zelf voor om te sterven voor velen, maar hij wou niet.
Geen idee of dit leven nut heeft en zo ja, welk nut dat dan zou moeten zijn en ik denk daar ook nooit achter te komen. Vooralsnog ben ik een nihilist, ik ga uit van de zinloosheid van dit/ons bestaan.quote:Op maandag 1 september 2014 17:33 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
[..]
Dan heb ik dit verkeerd begrepen. Wat is het nut dan, volgens jou?
Ik denk dat het juist gelovigen zijn die er absoluut niet tegen kunnen dat het leven niet altijd “leuk” is. Atheïsten accepteren gewoonweg dat er in de wereld waarin wij leven ook dingen als pijn, angst en verdriet bestaan. Gelovigen daarentegen zoeken wanhopig naar een rechtvaardiging voor die dingen, welke zij vervolgens dan dus ook vinden in hun geloof.quote:Op maandag 1 september 2014 17:06 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ik gaf je een nut maar jij vond dit niet 'leuk' genoeg. Als dit alles is waar atheïsten om geven? Het moet leuk zijn?
Ok, Forby. Mijn leven heeft dus nut in die zin dat ik me wil inzetten voor een betere wereld dat met behulp van het geloof in God, hoe gek dit ook mag klinken in deze tijden. Ik denk juist dat in deze tijden het geloof iemand kan sterken om zich beter in te zetten, op een vredevolle manier welteverstaan. Waarom is niet alles leuk? Wel, wat is leuk? Is liefde leuk? Of is ze mooi? Is vriendschap leuk of is ze mooi? Is gerechtigheid leuk? Is vrede leuk?quote:Op maandag 1 september 2014 22:53 schreef Forbry het volgende:
[..]
Geen idee of dit leven nut heeft en zo ja, welk nut dat dan zou moeten zijn en ik denk daar ook nooit achter te komen. Vooralsnog ben ik een nihilist, ik ga uit van de zinloosheid van dit/ons bestaan.
Met mijn eerste zin doelde ik op de cirkelredenering waarin je verzeilt raakt als je bij dit soort dingen “nut” erbij gaat halen. Dat ligt in dezelfde lijn als het niet kunnen accepteren dat het universum “zomaar” bestaat, maar god wel “zomaar” laten bestaan.
Het is duidelijk dat jij deze cirkelredenering niet kan inzien (gezien je geloof ook vooral niet in wil zien?) en in dat geval is het ook wel begrijpelijk dat jij die tweede zin van mij ook anders hebt geïnterpreteerd.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het mij niet uitmaakt dat het leven geen nut heeft, maar dat "zijn" en "nut" -in theorie- niet per se aan elkaar gekoppeld hoeven worden en ja, mijns inziens blijkt uit de praktijk vooralsnog óók dat ze dat niet zijn. Ik vind dat niet per se leuk (ik had best graag gehad dat het/mijn leven nut had), maar ik kan dat gegeven uiteindelijk wel accepteren, waar gelovigen dat (blijkbaar) niet kunnen. Ik heb in ieder geval geen toevlucht naar een andere (waarschijnlijk verzonnen; in ieder geval onbewijsbare/onwaarneembare) werkelijkheid nodig.
Jij schreef:
[..]
Ik denk dat het juist gelovigen zijn die er absoluut niet tegen kunnen dat het leven niet altijd “leuk” is. Atheïsten accepteren gewoonweg dat er in de wereld waarin wij leven ook dingen als pijn, angst en verdriet bestaan. Gelovigen daarentegen zoeken wanhopig naar een rechtvaardiging voor die dingen, welke zij vervolgens dan dus ook vinden in hun geloof.
En ja, “leuk”. Waarom is het leven niet (voor iedereen) 100% leuk? Als god werkelijk zo liefdevol én goed én alwijs én almachtig is, had hij daar toch ook voor kunnen zorgen/kiezen? Dan had hij toch ook een universum kunnen creëren waar iedereen zonder (eerst) angst, pijn en/of verdriet te hoeven meemaken al die wijsheid/alwetendheid/moraliteit zou hebben die god (volgens gelovigen) graag bij/van “zijn” mensen wil zien?
Dit is totaal geen inhoudelijke reactie op wat ik schreefquote:Op maandag 1 september 2014 23:14 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ok, Forby. Mijn leven heeft dus nut in die zin dat ik me wil inzetten voor een betere wereld dat met behulp van het geloof in God, hoe gek dit ook mag klinken in deze tijden. Ik denk juist dat in deze tijden het geloof iemand kan sterken om zich beter in te zetten, op een vredevolle manier welteverstaan. Waarom is niet alles leuk? Wel, wat is leuk? Is liefde leuk? Of is ze mooi? Is vriendschap leuk of is ze mooi? Is gerechtigheid leuk? Is vrede leuk?
Wat begrijp je onder leuk?
Dat ging toch nergens heen. Je gelooft in God of niet, punt uit.quote:Op maandag 1 september 2014 23:20 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dit is totaal geen inhoudelijke reactie op wat ik schreef![]()
Maar goed... jouw persoonlijke doelstelling (dat wat volgens jou jouw leven nuttig maakt) klinkt in ieder geval wel positief, dat is mooi.
Tja, wat is leuk? Jij kwam daar eigenlijk als eerste mee, dus zeg het maar...
Wat "leuk" is, is natuurlijk subjectief, maar angst, verdriet en/of pijn zijn dat in ieder geval niet, voor niemand en dat was eigenlijk mijn punt.
O.k. geen enkele inhoudelijke reactie dus en op al mijn opmerkingen alleen deze dooddoener als antwoord (kunnen) geven. Was te verwachten. Succes nog met de verdere verspreiding van het evangeliequote:Op maandag 1 september 2014 23:29 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Dat ging toch nergens heen. Je gelooft in God of niet, punt uit.
Wat is leuk? Ik denk eerder een oppervlakkige beoordeling van iets of iemand.
Ja sorry, het merendeel had ik al gezegd en ik val niet graag in herhaling.quote:Op maandag 1 september 2014 23:35 schreef Forbry het volgende:
[..]
O.k. geen enkele inhoudelijke reactie dus en op al mijn opmerkingen alleen deze dooddoener als antwoord (kunnen) geven. Was te verwachten. Succes nog met de verdere verspreiding van het evangelie
Je hebt bijna nergens echt een antwoord/reactie op gegeven.quote:Op maandag 1 september 2014 23:37 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Ja sorry, het merendeel had ik al gezegd en ik val niet graag in herhaling.
Daarin zit het verschil met mijn geloof, dat ik de Schepper aanbidt en niet de Schepping.quote:Op maandag 1 september 2014 23:47 schreef Forbry het volgende:
[..]
Je hebt bijna nergens echt een antwoord/reactie op gegeven.
Maar het zij zo en zat er in.
Ik ga dit topic verlaten. Nog een (heel simpel/kort) stukje leesvoer voor geïnteresseerden (pantheïsme, daar hoor/lees je naar mijn idee (te) weinig over en ik vind dat zelf wel een mooi "geloof"... soort atheïsme, maar dan toch wat minder "kil"):
http://www.leerwiki.nl/Wat_wil_je_weten_over_het_pantheisme
Mijn verspreiding van het evangelie zullen maar zeggen (al doe ik hier verder ook niks mee hoor)
Toch nog maar een reactie: volgens het pantheïsme is er geen schepper (dus die kan ook niet aanbeden worden). Het universum "de schepping" noemen lijkt me dan ook niet echt juist.quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:00 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Daarin zit het verschil met mijn geloof, dat ik de Schepper aanbidt en niet de Schepping.
Dan vind ik een Vader hebben die over ons waakt toch iets minder 'kil'.quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:24 schreef Forbry het volgende:
[..]
Toch nog maar een reactie: volgens het pantheïsme is er geen schepper (dus die kan ook niet aanbeden worden). Het universum "de schepping" noemen lijkt me dan ook niet echt juist.
En ik vind jouw Vader maar "kil".quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:29 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Dan vind ik een Vader hebben die over ons waakt toch iets minder 'kil'.
Gewoon dood laten bloeden, dit topic.quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:36 schreef GhpH het volgende:
Hallo. Ben er weer. Is er al bewijs geleverd voor God of kan dit topic bij feedback aangegeven worden?
Laat dat maar aan de Schepper over, is één van zijn vele rechtvaardige hoogstandjes.quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:38 schreef deadprez het volgende:
[..]
Gewoon dood laten bloeden, dit topic.
he daarquote:Op dinsdag 2 september 2014 00:41 schreef Forbry het volgende:
[..]
Laat dat maar aan de Schepper over, is één van zijn vele rechtvaardige hoogstandjes.
Dit vind ik altijd bijzonder. Oogst een kind van 2 dat in Afrika sterft aan honger wat hij zaait? Wat heeft hij misdaan?quote:Op dinsdag 2 september 2014 00:33 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Rechtvaardig is niet kil. Je oogst wat je zaait.
Zwart zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2014 01:10 schreef tapirrr het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd bijzonder. Oogst een kind van 2 dat in Afrika sterft aan honger wat hij zaait? Wat heeft hij misdaan?
Daar moet men nog even een verhaal voor verzinnen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 01:10 schreef tapirrr het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd bijzonder. Oogst een kind van 2 dat in Afrika sterft aan honger wat hij zaait? Wat heeft hij misdaan?
Ondoorgrondelijkheid, doet het altijd. Rechtvaardig, maar ondoorgrondelijk. Zulke software wil je straks ook in zelfbesturende auto's: veilig maar ondoorgrondelijk. Dus als zo'n auto een kind doodrijdt, dat je er vanuit kunt gaan dat dat maar het beste was. Voor dat kind, of misschien wel voor de mensheid. Zoals deze zelf-sturende Mercedes:quote:Op dinsdag 2 september 2014 10:08 schreef GhpH het volgende:
[..]
Daar moet men nog even een verhaal voor verzinnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |