Dat is inderdaad erg triest van die mensen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:59 schreef essnhills het volgende:
Ik ben een keer uitgenodigd door een bedrijf die mijn CV had gezien en wel geïnteresseerd waren. Ik had geen ervaring maar dat was niet nodig aldus degene aan de telefoon, en of ik over een half uurtje tijd had?
Het was een kwartiertje fietsen, dus dat zou ik wel redden.
Ben ik afgewezen omdat ik zo weinig wist over het bedrijf (Wanneer had ik dan onderzoek moeten doen naar het bedrijf? ) en omdat ik geen ervaring had
Het is een treurig stukje Nederlands dat je daar hebt geproduceerd, maar voor een bakker maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:17 schreef hairybeardyman het volgende:
Ik ben van plan een open sollicitatiebrief te sturen naar een bakkerij. Ik heb echter alleen maar ervaringen gehad in de administratieve sector. Nou sta ik tegenwoordig open voor alle mogelijkheden om te kunnen werken want ik ben het werkloos zijn gewoon zat en wil aan de slag. Hoe kan ik dit zodanig beargumenteren in een brief?
Ik dacht zelf aan dit: "De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht. Aangezien ik nu voor een lange tijd in diezelfde sector gewerkt heb, merk ik dat het me niet meer nieuwe uitdagingen oplevert. Derhalve orienteer ik me nu naar alternatieve mogelijkheden in andere sectoren zoals de bakkerijbranche."
Feedback is welkom
Tip: dure woorden alleen gebruiken als je weet wat je doet.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:17 schreef hairybeardyman het volgende:
Ik ben van plan een open sollicitatiebrief te sturen naar een bakkerij. Ik heb echter alleen maar ervaringen gehad in de administratieve sector. Nou sta ik tegenwoordig open voor alle mogelijkheden om te kunnen werken want ik ben het werkloos zijn gewoon zat en wil aan de slag. Hoe kan ik dit zodanig beargumenteren in een brief?
Ik dacht zelf aan dit: "De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht. Aangezien ik nu voor een lange tijd in diezelfde sector gewerkt heb, merk ik dat het me niet meer nieuwe uitdagingen oplevert. Derhalve orienteer ik me nu naar alternatieve mogelijkheden in andere sectoren zoals de bakkerijbranche."
Feedback is welkom
Zou ik niet zo neerzetten, je geeft met je ontplooiing ook aan dat je na verloop van tijd weer zult verder solliciteren.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:17 schreef hairybeardyman het volgende:
Feedback is welkom
Nou. Dankjewel.. Voorzover ik het zie is het gewoon ABN hoor. Kan je het ook nog fatsoenlijk beargumenteren?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is een treurig stukje Nederlands dat je daar hebt geproduceerd, maar voor een bakker maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.
Ah! Ik zal dat aanpassen. Thanks!quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zou ik niet zo neerzetten, je geeft met je ontplooiing ook aan dat je na verloop van tijd weer zult verder solliciteren.
Tevens, laat iemand anders je brief nakijken voor je deze verstuurt.
"De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht."
Ik zou het gewoon helemaal opnieuw opschrijven, in woorden die wat dichter bij jezelf staan.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:23 schreef hairybeardyman het volgende:
[..]
Ah! Ik zal dat aanpassen. Thanks!
Ligt een beetje waar in je brief dit staat. Heb je iets met koken/bakken etc? En heb je daar, hoe simpel ook, iets mee gedaan in die tijd dat je administratief werkte of werkloos was?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:17 schreef hairybeardyman het volgende:
Feedback is welkom
Ik werk bij een klein adviesbureau waar de mensen die in de directie zitten (degenen die de sollicitatiegesprekken ook houden) ook alle inhoudelijke kennis hebben omdat ze ook 'gewoon' als inhoudelijk adviseur zijn begonnenquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:26 schreef hottentot het volgende:
Ik verbaasde mij er bij sollicitaties altijd over dat mijn kennis (techneut) mondeling getoetst word door mensen die er helemaal geen verstand van hebben (HBO'ers management). Ooit een keer de domste antwoorden gegeven, maar wel met technische termen en goede volzinnen. Ik werk er nu nogen zit zelfs bij het eerste deel van de sollicitatiegesprekken om dit in de toekomst te voorkomen.
"De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht. Aangezien ik nu voor een lange tijd in diezelfde sector gewerkt heb, merk ik dat het me niet meer nieuwe uitdagingen oplevert. Derhalve orienteer ik me nu naar alternatieve mogelijkheden in andere sectoren zoals de bakkerijbranche."quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:22 schreef hairybeardyman het volgende:
[..]
Nou. Dankjewel.. Voorzover ik het zie is het gewoon ABN hoor. Kan je het ook nog fatsoenlijk beargumenteren?
En en passant het HR-miepje op een 'fout' gewezen; zij heeft je immers de deur gewezen en daarmee dus blijkbaar niet doorgehad wat je collega precies zocht.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 21:13 schreef Kentekenplaat het volgende:
Thuis zocht ik die afwijzingsmail op en toen zag ik wel waarom. Ik had, zonder het door te hebben, ons HR-miepje omzeild.
Kijk. Hier heb ik dus wel wat aan. Dank.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
"De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht. Aangezien ik nu voor een lange tijd in diezelfde sector gewerkt heb, merk ik dat het me niet meer nieuwe uitdagingen oplevert. Derhalve orienteer ik me nu naar alternatieve mogelijkheden in andere sectoren zoals de bakkerijbranche."
Het is 'zelfontplooiing' en 'verrichten' is geen wederkerend werkwoord. De combinatie met 'zelfontplooiing' klopt ook niet. Je kunt zeggen dat het je zelfontplooiing heeft gebracht, maar dat is ook een lelijke zin, hoewel taalkundig correct. Je zegt niet dat iets je 'niet meer nieuwe uitdagingen oplevert' maar iets levert je geen nieuwe uitdagingen meer. Je oriënteert je niet naar, maar je oriënteert je op. 'Derhalve' is archaïsch: woord kun je beter vermijden. 'Alternatieve mogelijkheden': beter is 'andere mogelijkheden.
Eerder gegeven advies is beter: probeer het meer in je eigen woorden te zeggen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:39 schreef hairybeardyman het volgende:
[..]
Kijk. Hier heb ik dus wel wat aan. Dank.
quote:
Grappig.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:17 schreef hairybeardyman het volgende:
Feedback is welkom
Nee, ik eindig gewoon de brief "met vriendelijke groet". Mag ik nog even voor mezelf denken en spreken alsjeblieft? Het is gewoon een automatisme geworden dat ik zo formeel schrijf omdat ik voor een lange tijd bij administratieve functies heb gesolliciteerd. Desalniettemin bedankt voor de feedback.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:17 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Grappig.
Als je solliciteert naar een baan als redacteur, willen ze een heldere brief in gemakkelijke taal van je zien. Maar als ik brieven van bakkers, schoonmakers en bouwvakkers bekijk, dan heb ik zo ongeveer de Van Dale erbij nodig. Liefst de Van Dale van een halve eeuw terug. Echt: hoe eenvoudiger het werk, hoe moeilijker de brieven.
En dan inhoudelijk. Een bakker zit toch niet te wachten op iemand die zich aan het oriënteren is en die de bakkerswereld als "alternatieve mogelijkheid" ziet? Dat is véél te voorzichtig, alsof je werk een moetje is! Die wil iemand met passie voor het vak.
Zeg dan liever dat je het saaie administratieve wereldje compleet zat bent. Dat je iets wilt dóen. Dat je 's ochtends al het zonnetje in huis bent, en dat je met alle liefde om vier uur 's ochtends al in het deeg wilt staan wroeten.
Je sluit zeker ook af met: "In afwachting van uw reactie verblijf ik ..."? Doe dat niet. Want daarmee zeg je dat je op je luie kont gaat zitten wachten tot je nieuwe baas jou als uitverkoren kandidaat belt. Lekker proactief.
Je kunt best kiezen voor een formele stijl als je dat passend lijkt, maar dan moet je dat wel beheersen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:33 schreef hairybeardyman het volgende:
[..]
Nee, ik eindig gewoon de brief "met vriendelijke groet". Mag ik nog even voor mezelf denken en spreken alsjeblieft? Het is gewoon een automatisme geworden dat ik zo formeel schrijf omdat ik voor een lange tijd bij administratieve functies heb gesolliciteerd. Desalniettemin bedankt voor de feedback.
Ik was net van plan te beginnen toen ik onderstaande las:quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:22 schreef hairybeardyman het volgende:
Nou. Dankjewel.. Voorzover ik het zie is het gewoon ABN hoor. Kan je het ook nog fatsoenlijk beargumenteren?
Wat deze ^^ wijze dame zegt. Schrijf gewoon in je eigen woorden. Foutief verwarren met formeel met als excuus dat je 'veel hebt gesolliciteerd op administratieve functies' doet me vermoeden dat je even een stapje terug moet. Probeer het niet mooier te maken dan het is!quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:
"De administratieve sector heeft me veel zelfontplooing verricht. Aangezien ik nu voor een lange tijd in diezelfde sector gewerkt heb, merk ik dat het me niet meer nieuwe uitdagingen oplevert. Derhalve orienteer ik me nu naar alternatieve mogelijkheden in andere sectoren zoals de bakkerijbranche."
Het is 'zelfontplooiing' en 'verrichten' is geen wederkerend werkwoord. De combinatie met 'zelfontplooiing' klopt ook niet. Je kunt zeggen dat het je zelfontplooiing heeft gebracht, maar dat is ook een lelijke zin, hoewel taalkundig correct. Je zegt niet dat iets je 'niet meer nieuwe uitdagingen oplevert' maar iets levert je geen nieuwe uitdagingen meer. Je oriënteert je niet naar, maar je oriënteert je op. 'Derhalve' is archaïsch: woord kun je beter vermijden. 'Alternatieve mogelijkheden': beter is 'andere mogelijkheden.
Als ik de vraag krijg waarom ik nou graag bij het betreffende bedrijf zou willen werken, weet ik dat ik de baan op mijn buik kan schrijven.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:59 schreef essnhills het volgende:
Ben ik afgewezen omdat ik zo weinig wist over het bedrijf (Wanneer had ik dan onderzoek moeten doen naar het bedrijf? ) en omdat ik geen ervaring had
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |