abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143377636
Met een bootje van zesenhalve meter naar de Kanaaleilanden zeilen.
Kan dat? Ja dat kan!

Dit verslag had ik al eerder gepubliceerd op Plazilla.com, maar het leek me ook leuk om het hier op Fok! Te plaatsen. Mét extra foto's :P

Met een bootje van zesenhalve meter naar de Kanaaleilanden zeilen. Kan dat? Ja, dat kan! Met je eigen zeiljacht de mooiste eilanden ontdekken, varen over een azuren zee, voor anker gaan in ongerepte baaien maar dan dus Lowbudget style! Zo hebben mijn vriend en ik de reis van onze leven kunnen maken. In deze serie artikelen neem ik jullie mee op onze droomreis...

Low Budget zeilen.
Het is al een tijd een droom van me om met een eigen zeilboot een langere reis te maken, en mooie plekken te bezoeken. Iedere zomer zijn mijn vriend en ik dan ook op het IJsselmeer te vinden, waar we met gehuurde zeiljachtjes langzaam ervaring op doen. Toch is de reis in dit stadium meer een droom dan een reëel voornemen. Mijn vriend is stater en ik ben nog student, dus een zeewaardig zeiljacht is voorlopig nog buiten ons bereik.

Maar ik hou wel allerlei tweedehands bootjes in de gaten. Er komt vanzelf een buitenkansje voorbij. En dan, krijg ik via het zeilersforum, de gouden tip. De plaatselijke studenten-zeilvereniging heeft twee bootjes te koop staan. Het zijn kleine, zelf gebouwde bootjes, zesenhalf meter lang, zonder enige vorm van luxe. Maar wél zeewaardig. De vereniging heeft ze speciaal voor het zeezeilen gebouwd. Het kost ze enige moeite om afstand te doen van een van de bootjes. Er kleeft toch een stuk nostalgie aan deze bijzondere scheepjes. Maar als we beloven goed voor het bootje te zorgen, is het voor een vriendelijk prijsje van ons. En zo is ons eerste low budget zeiljacht van ons. Haar naam is Doordraijer. We hebben veel plezier met ons jacht, want nu kunnen we ook zee-ervaring op doen.

Mijn vriend werkt voor een jong, flexibel bedrijfje. In ruil voor extra overwerk krijgt hij maar liefst tien weken vrijaf. We besluiten ervoor te gaan. Ons doel? Zo ver, zo zuidelijk mogelijk. We hebben gehoord dat op de Kanaaleilanden, voor de Franse kust, palmbomen groeien. Dat willen we wel eens met eigen ogen zien. Dus op naar de Kanaaleilanden!

Onze boot

Op 24 juli 2013 is het zover. Uitgezwaaid door onze familie vertrekken we uit onze thuishaven in Lemmer. Via het IJsselmeer gaan we naar beneden. Door het Markermeer, het IJ en het Noodzeekanaal komen we in IJmuiden uit.
In IJmuiden maken we onze borst nat voor het grote avontuur. De eerste etappe over zee, richting Scheveningen. Gelukkig staat de wind de goede kant op, én hebben we de getijstroom mee. Het gaat lekker. Bloemendaal, Zandvoort, de kustplaatjes schieten aan ons voorbij. Er komt slecht weer aan, maar dat is vooral regen, en geen harde wind. Regen kunnen we hebben! Maar dan horen we een klap. Onweer... De bliksem hoeft maar één keer in onze aluminium mast te slaan, en al onze apparatuur is verwoest. Dat betekent einde droomreis. Het is even balen, maar we besluiten toch terug te gaan. Beter safe than sorry.

Zonsondergang in Lelystad

Bootjes op het IJ

Een paar dagen later lukt het wel om in Scheveningen uit te komen. We eten een visje en bekijken de boulevard, maar we blijven niet lang. We willen natuurlijk verder naar het zuiden! Daarvoor moeten we wel eerst langs de haven van Rotterdam, een van de drukste havens ter wereld. Dat is erg spannend. Al die grote olietankers en containerschepen varen erg hard, dus moeten we goed uit kijken.. Gelukkig gaat alles goed.

Als we de haven van Scheveningen uit varen komt deze joekel achter ons aan

Zonsondergang in Zeeland

Dan wordt het langzaam donker. Het is een rustige, warme zomernacht. We zitten kilometers van land af, maar overal ruikt het naar hooi. De warme lucht blaast vanaf het land, als een fohn in ons gezicht. Boven ons staan duizenden sterren, onder ons lichten de golven op, door lichtgevende algen. Midden in de nacht, in een klein zeilbootje op zee, het is heel bijzonder. Na Zeeland gaan we door naar het zuiden. De grens over! Bij Zeebrugge moeten we op nieuw langs een drukbevaren stuk. Het is niet voor te stellen hoe groot die schepen zijn. We leggen aan in de haven van Blankenberge, een kustplaatsje dat voornamelijk bestaat uit betonnen blokkendozen.

Mega zeeschepen bij Zeebrugge

Echt mega (ingezoomd)

Hoewel lelijk, blijkt Blankenberge wel een gezellig plekje te zijn. We eten heerlijk bij de plaatselijke watersportclub, garnalenkroketten met een Belgisch pintje erbij. De barkeeper wil alles van onze plannen weten. 'En als ge op de terugweg bent dan moet ge hier maar weer langs, vertellen waar ge geweest bent, goed'? We beloven hem dat we dat zullen doen. Dan is het tijd om verder te gaan. Via Nieuwpoort gaan we door naar Duinkerken. Op naar Frankrijk! We hebben niet veel wind, maar dat is niet erg, de getijstroom dobbert ons vanzelf de goeie kant op.

De pier van Blankenberge

Zeilbootje in de haven van Duinkerken

Vuurtoren in Duinkerken

Tijdens een dutje word ik wakker gemaakt door mijn vriend. Wat nou weer?! Hij wijst. 'Kijk daar, volgens mij zag ik twee vinnen'. Bruinvissen? Mijn vriend maakt een geluidje, en één van de vinnen komt dichterbij. Het is inderdaad een bruinvis, een kleine walvis. De bruinvissen zijn ons helaas snel beu, en zwemmen weer weg. Maar toch leuk, zo'n ontmoeting op zee, met een heuse walvis!

In Calais is er even paniek, want onze motor houdt er mee op. En dat midden in een haven vol veerboten... Gelukkig weten we met een hulplijn van thuis het probleem op te lossen. Nu de motor het weer doet zijn we klaar om door te gaan. Op naar de volgende etappe: Boulogne-sur-mer. Daar zullen we mijn oom en tante ontmoeten, die ook op vakantie zijn in Frankrijk. Maar daarover meer in het volgende deel!

[ Bericht 1% gewijzigd door Noordsestern op 13-08-2014 14:12:26 ]
pi_143377647
Voor wie verder wil lezen: Er is ook een uitgebreide versie op mijn blog. Hier zijn alle (tot op heden) gepubliceerde delen over de reis naar de Kanaaleilanden.
http://keepitsimplesailin(...)landen-deel-een.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-twee.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-drie.html
http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-vier.html
http://keepitsimplesailin(...)den-deel-vijf_4.html
Regelmatig komen er nieuwe deeltjes bij :)
  PR/Manusje van alles woensdag 13 augustus 2014 @ 14:13:52 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_143378077
Gaaf, thuis maar ff lezen. :o ben benieuwd.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_143378078
Leuk zeg! ^O^
  Moderator woensdag 13 augustus 2014 @ 14:31:14 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_143378620
Tof! Een verslag van een reis met zeiljacht kan ik me niet herinneren in TRV.
De overige delen mag je natuurlijk ook hier neerzetten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:32:05 #7
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143378647
Waar ben je nu? Wat is het plan voor de eilanden? Welke eilanden?

Ik ben er nooit heen gevaren, altijd gevlogen, maar heb in Jersey gewoond en er wonen veel kapiteins (en piloten) op de eilandjes.

Ook tussen Jersey en Guernsey vloog ik.

Het zijn fantastische eilanden. :)
reset
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 13 augustus 2014 @ 14:34:17 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_143378702
Leuk, komen de overige delen ook hier?
  Moderator woensdag 13 augustus 2014 @ 14:35:39 #9
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_143378743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:32 schreef Individual het volgende:

Ik ben er nooit heen gevaren, altijd gevlogen, maar heb in Jersey gewoond en er wonen veel kapiteins (en piloten) op de eilandjes.

Afgaande op de blogs was dit eind juni begin juli en zo te zien zijn ze al weer terug.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:39:16 #10
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143378857
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:32 schreef Individual het volgende:

Ik ben nu alweer een jaar terug. Het zijn prachtige eilanden om te zien. Heel spectaculair!
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:40:40 #11
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143378902
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:31 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Een verslag van een reis met zeiljacht kan ik me niet herinneren in TRV.
De overige delen mag je natuurlijk ook hier neerzetten.
Thanks! :)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:34 schreef qltel het volgende:
Leuk, komen de overige delen ook hier?
Ja hoor, zodra ik tijd kan vinden om nog wat extra foto's uit te zoeken komt de rest :)
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:46:09 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143379119
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:39 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ik ben nu alweer een jaar terug. Het zijn prachtige eilanden om te zien. Heel spectaculair!
De blogs van de eilanden zelf ben ik natuurlijk het meeste in geïnteresseerd. :)

Ik hoop dat je niet vast bent blijven zitten in het ruim 11m eb en vloedverschil. :P

Hoe lang heeft de hele reis geduurd en hoe lang op de eilanden zelf?
reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:51:12 #13
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143379300
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:46 schreef Individual het volgende:

[..]

De blogs van de eilanden zelf ben ik natuurlijk het meeste in geïnteresseerd. :)

Ik hoop dat je niet vast bent blijven zitten in het ruim 11m eb en vloedverschil. :P

Hoe lang heeft de hele reis geduurd en hoe lang op de eilanden zelf?
De reis was 10 weken, van waar we ongeveer een week op de eilanden zelf hebben gezeten. We zijn nog niet zo ervaren, dus we gingen wel elke nacht de haven in, dan ga je dus niet zo snel.

Gelukkig hebben we niet vast gezeten, voor een zeilboot is het 'boem is ho' met al die rotsen. Wel spectaculair als die heftige getijden. Op sommige plekken komen er stromingen voor van meer dan 9 knoop! (bijna 15 km/h).. :o
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:20:34 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143380166
Die ruim 11m wordt nog meer tijdens een springvloed.

Dit is een foto van St Aubin's Bay tijdens een springvloed. De golven slaan tegen de kustmuren terwijl met laagtij het strand ruim 300m breed is.

reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:23:26 #15
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143380225
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:20 schreef Individual het volgende:
Die ruim 11m wordt nog meer tijdens een springvloed.

Dit is een foto van St Aubin's Bay tijdens een springvloed. De golven slaan tegen de kustmuren terwijl met laagtij het strand ruim 300m breed is.

[ afbeelding ]
Wow, gaaf! Zie m rennen ;) Die eilanden variëren nogal in grootte inderdaad...

Hoe is het daar in de winter btw? Ze strooien daar nogal enthousiast rond met palmbomen en zo.. maar ik denk niet dat het daar in de winter nou heel zacht is, of toch wel?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:32:32 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143382487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:23 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Wow, gaaf! Zie m rennen ;) Die eilanden variëren nogal in grootte inderdaad...

Hoe is het daar in de winter btw? Ze strooien daar nogal enthousiast rond met palmbomen en zo.. maar ik denk niet dat het daar in de winter nou heel zacht is, of toch wel?
2012-13 is er heel wat sneeuw gevallen, maar dat was het ergste in 30 jaar. Door de ligging in het kanaal zitten ze midden in de warme stroom dus weinig sneeuw en dus palmbomen.

Genoeg palmbomen en als er een paar kapot gaan dan so be it. Veel mensen hebben ook Land/Rangerovers dus ze overleefden wel.

Jersey is trouwens ook het 6e rijkste land ter wereld en dat merk je wel. *)
reset
  woensdag 13 augustus 2014 @ 16:35:00 #17
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143382568
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:32 schreef Individual het volgende:

Jersey is trouwens ook het 6e rijkste land ter wereld en dat merk je wel. *)
ja klopt. Toen we er waren werden we volgespamd met foldertjes over juwelenmakers en een bestel service die kreeft aan je boot leverde _O-
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:20:35 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143385513
Mooi avontuur!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:11:04 #19
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143389901
Omdat je toch al thuis bent heeft het geen nut...

Maar zorg dat je alstublieft weg bij die grote zeeschepen. Het geregeld een klein *** zeilbootje vlak voor mijn boeg. En ik / zee schip waar ik op vaar stopt echt niet voor zijn *** bootje en andere schepen ook niet waarschijnlijk.

Maar alleen maar naar de kanaal eilanden of verder lands de engelse kust/franse kust.

Cape Gris nez en de Engelse kalk kusten zijn ook zooooo mooi O+ O+

En anders heb je nog verschillende leuke stadjes en plaatsen. St Malo en ga zo maar door.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 23:02:51 #21
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143396913
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 20:20 schreef Eris het volgende:
Omdat je toch al thuis bent heeft het geen nut...

Maar zorg dat je alstublieft weg bij die grote zeeschepen. Het geregeld een klein *** zeilbootje vlak voor mijn boeg. En ik / zee schip waar ik op vaar stopt echt niet voor zijn *** bootje en andere schepen ook niet waarschijnlijk.

Maar alleen maar naar de kanaal eilanden of verder lands de engelse kust/franse kust.

Cape Gris nez en de Engelse kalk kusten zijn ook zooooo mooi O+ O+

En anders heb je nog verschillende leuke stadjes en plaatsen. St Malo en ga zo maar door.
Maak je geen zorgen we blijven zo veel mogelijk uit de buurt. En we weten dat deze boten een dode hoek van tig kilometer hebben. Onze volgende aanschaf gaat waarschijnlijk AIS zijn, daarmee kunnen we 90% van de scheepvaart al zien aan komen.

St Malo zijn we niet geweest, die houden we nog te goed :)
pi_143401657
Niet naar st Malo geweest ligt op 500 meter afstand van de kanaal eilanden. Oké iets meer maar dan nog je hebt wat gemist... Leuk stadje namelijk.

En een tussen stop zeker waard.
pi_143403355
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 02:51 schreef Eris het volgende:
Niet naar st Malo geweest ligt op 500 meter afstand van de kanaal eilanden. Oké iets meer maar dan nog je hebt wat gemist... Leuk stadje namelijk.

En een tussen stop zeker waard.
Maar niet 500 meter van Jersey, het meest zuidelijke punt van waar wij geweest zijn. :)

We zijn nog onervaren, dus we wilden onze tijd nemen. Dagtochtjes, niet uit 'moeten' varen bij a-relaxte wind omdat je een planning moet halen. En ik wilde ook nog van de omgeving genieten. Dus we hadden die 10 weken wel nodig.

Over 10 jaar, met 10 jaar meer ervaring zijn we vast van die geharde zeebonken die het in de bouwvak 'even' doen door gewoon een week lang dag en nacht door te knallen. Dan zit een stop in st Malo er ook in, want daar wilde mijn vriend heel graag heen.

Ziet het daar een beetje 'exotisch' uit? Ik vond Cherbourgh en de Kanaaleilanden al heel mooi, met al die palmbomen O+
pi_143404038
Voor de volledigheid: wij zijn echt niet de eersten die zo'n avontuur zijn aan gegaan. In 2001 zijn er mensen naar de Azoren gezeild in het zelfde type bootje dat wij hebben, maar dan zonder motor! :o

http://www.euroszeilen.utwente.nl/azoren/
pi_143404170
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:24 schreef Noordsestern het volgende:
Voor de volledigheid: wij zijn echt niet de eersten die zo'n avontuur zijn aan gegaan. In 2001 zijn er mensen naar de Azoren gezeild in het zelfde type bootje dat wij hebben, maar dan zonder motor! :o

http://www.euroszeilen.utwente.nl/azoren/
Hebben jullie ook geen plee aan boord? :D

* DonJames ziet snel af van zijn droom om naar Tahiti te zeilen
pi_143404469
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hebben jullie ook geen plee aan boord? :D

* DonJames ziet snel af van zijn droom om naar Tahiti te zeilen
Onze wc faciliteiten

Overigens hebben grotere zeilboten (het soort dat gebruikelijk is voor lange oversteken) wel een wc, douche en andere faciliteiten.. :) Maar voor je zoiets in je bezit hebt ben je 100k verder, en dat lukt ons als studentjes (en net studentje af) nog niet.

Daarom doen we het zo. Hoeven we niet te wachten tot we 50 zijn en een huis vrij hebben (met een beetje pech heb je de eerste gezondheidsproblemen dan al te pakken :N )

Ik begin steeds meer verslingerd te raken aan zeilen met deze kleine boot! No-nonsese op vakantie, lekker zeilen. Het is denk ik vergelijkbaar met de lol van backpacken :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Noordsestern op 14-08-2014 10:04:02 ]
pi_143406383
Oke 500 meter is ook nog overdreven maar 40 mijl (kleine 6 a 7 uur varen) is nog zeker te doen met een zeilboot. Zeker als je een goede wind hebt.

Ben zelf nog nooit op de kanaal eilanden geweest alleen voor mijn werk er regelmatig langs gevaren (Onderweg naar St Malo en anders het kanaal door naar de West kust van Engeland / Atlantische Oceaan / NW Europa. )

Alleen twee dagen lossen en daarna weer door varen naar Goole in april toen het nog relatief koud was. Dus veel van de omgeving heb ik dus ook nog niet gezien helaas. Exotisch was het er weer wel...

Misschien voor de volgende reis een leuke tip:

Zweden / Baltische zee. Heen reis langs de wadden naar de Elbe zeilen. Moteren door het Kieler kanaal en daarna via Kiel -> Denemarken -> Zuid zweden -> langs de kust via alle eilandjes zo naar het noorden toe. Mooi vaar gebied en zeker in de zomer goed weer.

In de winter moet je er uiteraard niet zijn...
pi_143406434
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:48 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Onze wc faciliteiten

[ afbeelding ]

Wat heeft een mens nog meer nodig dan een emmer en rol wc papier... Ohh ja en vergeet natuurlijk de alcohol niet....
pi_143406901
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:48 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Onze wc faciliteiten

[ afbeelding ]

Overigens hebben grotere zeilboten (het soort dat gebruikelijk is voor lange oversteken) wel een wc, douche en andere faciliteiten.. :) Maar voor je zoiets in je bezit hebt ben je 100k verder, en dat lukt ons als studentjes (en net studentje af) nog niet.

Daarom doen we het zo. Hoeven we niet te wachten tot we 50 zijn en een huis vrij hebben (met een beetje pech heb je de eerste gezondheidsproblemen dan al te pakken :N )

Ik begin steeds meer verslingerd te raken aan zeilen met deze kleine boot! No-nonsese op vakantie, lekker zeilen. Het is denk ik vergelijkbaar met de lol van backpacken :)
100k? Je kan ook overdrijven voor 30k is er ook zat te vinden. Alhoewel een douche wel lastig wordt voor dat geld.

Jammer dat er zo weinig foto's van de boot zelf zijn.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 11:36:49 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_143407201
Een plee is voor mietjuhs. Bazen poepen in de vrije natuur.

Verder heb ik geen verstand van zeilen :P
Mijn reisverslagen
pi_143408098
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:08 schreef Eris het volgende:

Zweden / Baltische zee. Heen reis langs de wadden naar de Elbe zeilen. Moteren door het Kieler kanaal en daarna via Kiel -> Denemarken -> Zuid zweden -> langs de kust via alle eilandjes zo naar het noorden toe. Mooi vaar gebied en zeker in de zomer goed weer.

In de winter moet je er uiteraard niet zijn...
Kan ook heel mooi zijn, maar onze boot heeft 0 isolatie..
pi_143408105
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:27 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

100k? Je kan ook overdrijven voor 30k is er ook zat te vinden. Alhoewel een douche wel lastig wordt voor dat geld.

Klopt, maar de doorsnee boot waar grote reizen mee gemaakt worden is vaak wel zo duur. Dat het goedkoper kan, daar zijn we zelf het levende bewijs van. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:27 schreef TheWhiteCowboy het volgende:.

Jammer dat er zo weinig foto's van de boot zelf zijn.
Even gezocht. :)

pi_143408318
Voor de zeil-liefhebbers hier, in het sport subforum loopt ook een topic over zeilen :)
SPT / Zeilers?
pi_143408533
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:06 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Klopt, maar de doorsnee boot waar grote reizen mee gemaakt worden is vaak wel zo duur. Dat het goedkoper kan, daar zijn we zelf het levende bewijs van. :)

[..]

Even gezocht. :)

[ link | afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
^O^
Jullie bootje is dan weer het bijna echt minimale wat je nodig hebt. Het belangrijkste is de bemanning. Als ik dit met mijn vriendin zou gaan doen wordt het echt niks. Op een 28 voeter op de loosdrechtse plassen was af en toe al een beproeving.
pi_143408782
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:05 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Kan ook heel mooi zijn, maar onze boot heeft 0 isolatie..
In de zomer juni juli augustus september is het ook 20/25 graden. Het was er vorige week zelfs wamer dan in Nederland. Winter er uiteraard weg wezen.... Ijs en kou.
pi_143408786
Het is inderdaad maar een klein bootje :D wel leuk hoor Dat zo'n dobbertje zeewaardig is..
pi_143408930
Wat een ontzettend toffe reis. Ik ben jaloers :')
pi_143409147
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

^O^
Jullie bootje is dan weer het bijna echt minimale wat je nodig hebt. Het belangrijkste is de bemanning. Als ik dit met mijn vriendin zou gaan doen wordt het echt niks. Op een 28 voeter op de loosdrechtse plassen was af en toe al een beproeving.
Ja, het is de ultieme relatietest. Af en toe vind ik het bijzonder dat ik mijn vriend zo ver gekregen heb. Maar hij vond het prachtig. We krijgen ook heel veel toffe reacties. :)
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:26 schreef DonJames het volgende:
Het is inderdaad maar een klein bootje :D wel leuk hoor Dat zo'n dobbertje zeewaardig is..
De boot is speciaal voor het zeezeilen gebouwd door de studentenvereniging die ook in het artikel genoemd werd. Ontworpen door een hoogleraar werktuigbouwkunde die tevens een tijdje rector van de universiteit was. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiebe_Draijer_%28politicus%29

Hij is echt over-engineered, aan alles is gedacht. Zo ontdekten we laats dat een vaag blokje aan een stuk staaldraad dat onze mast overeind hield eigenlijk een isolator was. Die isoleerde dat stuk draad, waardoor je het als antenne kan gebruiken voor een middengolfzender (radio voor als je echt ver op zee bent).

Het dobbertje weegt maar liefst 2,3 ton. Dat is echt heel veel voor zo'n klein bootje. :)
pi_143409153
quote:
14s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:30 schreef karton2 het volgende:
Wat een ontzettend toffe reis. Ik ben jaloers :')
pi_143409624
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:37 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ja, het is de ultieme relatietest. Af en toe vind ik het bijzonder dat ik mijn vriend zo ver gekregen heb. Maar hij vond het prachtig. We krijgen ook heel veel toffe reacties. :)

[..]

De boot is speciaal voor het zeezeilen gebouwd door de studentenvereniging die ook in het artikel genoemd werd. Ontworpen door een hoogleraar werktuigbouwkunde die tevens een tijdje rector van de universiteit was. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiebe_Draijer_%28politicus%29

Hij is echt over-engineered, aan alles is gedacht. Zo ontdekten we laats dat een vaag blokje aan een stuk staaldraad dat onze mast overeind hield eigenlijk een isolator was. Die isoleerde dat stuk draad, waardoor je het als antenne kan gebruiken voor een middengolfzender (radio voor als je echt ver op zee bent).

Het dobbertje weegt maar liefst 2,3 ton. Dat is echt heel veel voor zo'n klein bootje. :)
Mijn vriendin meekrijgen is het punt niet, het uit frustratie halverwege niet overboord gooien zal het probleem worden.
pi_143409850
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:53 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Mijn vriendin meekrijgen is het punt niet, het uit frustratie halverwege niet overboord gooien zal het probleem worden.
Ja, je moet 'goed' kunnen ruziemaken denk ik ook. Dingen op een goede manier uit praten, de ander in zijn waarde laten ook als is hij het oneens met je. Want je kan niet om de ander heen als je boos bent.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:14:43 #42
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143410150
wanneer komt het volgende deel uit? :)

Ik wilde wel een boel foto's posten in dit topic, maar ik laat het aan jou. :P
reset
pi_143410223
Post maar gerust wat foto's. Jij woonde op Jersey toch? Dan heb je vast genoeg leuke plaatjes. Ik zal na het weekend eens kijken of ik tijd heb een volgende post te maken. :)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:24:53 #44
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143410441
Eentje nog maar van de springvloed en wat ruiger weer. Daar fietste ik langs op weg naar werk. Ik wacht wel totdat je verhaal in Jersey is met foto's posten. ;)
reset
pi_143410542
Cool!

In Jersey hebben we geankerd in Beauport Bay. Prachtig om daar de avond door te brengen, met een whiskytje.. in je eigen boot. Veel leuker dan die veel te dure jachthaven..
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:41:54 #46
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143411065
Naast St Brelade's Bay toch? St Brelade is ook wel een van de mooiste stukjes van het eiland. O+

De (hoofd)jachthaven in St Helier is een beetje voor de mensen met grote boten en heeft een sluis om iedereen drijvende te houden. De andere jachthavens van St Helier vallen droog met eb. De getijden in de gaten houden is belangrijk.

Ben het hele eiland rond geweest?
reset
pi_143411087
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:02 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ja, je moet 'goed' kunnen ruziemaken denk ik ook. Dingen op een goede manier uit praten, de ander in zijn waarde laten ook als is hij het oneens met je. Want je kan niet om de ander heen als je boos bent.
picture this. Windkracht 5 a 6 op de loosdrechtse plassen. Even een lekker rondje zeilen met mijn fellowship 28. Heerlijk stabiel jacht en prima vanuit de kuip alleen te zeilen. Na 1 rondje belt ze op en wil ze mee varen. Prima stuur naar de haven wat direct aan de plas ligt. Boot is heerlijk loefgierig. Gooi hem vlakbij de de haven met de neus in de wind om de zeilen te laten zakken en de motor te starten.

Fuck motor start niet. Plan b. Fok laten zakken. Telefoon pakken en zeggen dat de motor niet start en dat ik op zeilkracht aan moet meren in een hachelijke situatie. De uitgekozen steiger stond de wind vol tegen op. Daar heen gezeild op grootzeil. Terwijl ik daar heen zeil staat ze daar vrolijk met twee tasjes in haar handen. Druk gebarend probeer ik aan te geven dat ze die tasjes moet weggooien en de boot moet opvangen. Maar ze blijft vrolijk met de twee tasjes staan. Een eindje voor de steiger weer de neus in de wind gegooid om nu het grootzeil te laten zakken. En touwen klasr leggen en stootwillen overboord. De boot puur op de wind die de romp ving omgedraaid met de neus op ramkoers met de steiger. En nog stond ze daar met de tasjes in haar handen.

Ook zonder zeil kwam er redelijk wat gang in. Vlakvoor de steiger overstag zodat de boot nu met de zijkant tegen de kade werd aangedrukt. Zelf van boord gesprongen om de klaargelegde touwen te pakken en de boot vast te leggen.

Het commentaar was o ik dacht ik even snel aan boord zou stappen en we weer verder zouden gaan. 8)7 :(
Nee dat wereldreis avontuur begin ik maar niet aan.
pi_143411696
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:41 schreef Individual het volgende:

Ben het hele eiland rond geweest?
Nee, alleen aan de onderkant van het eiland. Droogvallen is wat lastig voor ons aangezien er een grote kiel onder zit. het kan wel maar dan ben je de hele tijd de boot aan het managen, niet mijn idee van relaxt een plekje bezoeken..

[ Bericht 19% gewijzigd door Noordsestern op 14-08-2014 14:04:14 ]
pi_143411815
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:42 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

picture this.
Aanleggen op zeil dat is redelijk baas. Je wil niet weten hoeveel er dan gewoon maar de kustwacht bellen, als hun motor uit valt. :P

Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat een zeilboot even gemakkelijk manoeuvreert als een motorboot met boegschroef.

Belangrijkste is dat je wil leren, en je jezelf niet alleen als passagier ziet. Op een boot zijn er altijd handen (en ogen) te kort....,

[ Bericht 29% gewijzigd door Noordsestern op 14-08-2014 14:10:44 ]
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:59:33 #50
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143439240
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:14 schreef Individual het volgende:
wanneer komt het volgende deel uit? :)

Ik wilde wel een boel foto's posten in dit topic, maar ik laat het aan jou. :P
Toch wat tijd over , dus zal zo dadelijk even posten :)
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:00:07 #51
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143439253
In het vorige deel zijn we vanaf Lemmer naar Calais gevaren. Nu maken we de sprong naar Boulonge-sur-mer. Boulonge is niet de eerste Franse stad die we bezoeken, maar het is wel de eerste stad die ons het gevoel geeft echt in het buitenland te zijn. De huizen zijn tegen de groene heuvels op gebouwd, het gele strand steekt mooi af tegen de groene zee, die ander kleurtje heeft dan in Nederland.

Het strand van Boulonge

Schattige bootjes in Boulonge

Als we de boot aanleggen horen we ineens Nederlands: 'hé wat gaaf dat er nog op Doordraijer gevaren wordt!' Een Nederlander in Boulonge, die onze boot nog kent ook! Wat leuk! En waar kent u de boot van? Nou.. ik heb hem mee helpen bouwen! En zo hebben we de eer een van de makers van onze boot te mogen ontmoeten. Even later schuiven zijn vrouw en kinderen ook aan. Ook zij blijkt een mede-bouwster van Doordraijer. We hebben een leuk gesprek. Over de zee, over zeilen, vakantie, en natuurlijk over boten bouwen...

In de avond arriveren mijn oom en tante, en doen we een etentje in de stad. Mosselen met Belgisch bier, heerlijk. De ochtend daarna gaan we door naar de volgende haven, Dieppe. Er staat aardig wat wind, dus gaan we aardig hard. Ook Dieppe is een mooie stad. Maar we willen graag door naar Fecamp, en er is goede wind voorspeld. Dus gaan we vrijwel meteen door. Helaas houdt die wind er halverwege de volgende dag mee op. Wat nu? Er ligt een klein haventje tussen Dieppe en Fecamp, bij het stadje St. Valery-en-Caux. Daar besluiten we dan maar te blijven.

Een mooie zonsopgang als we weg varen uit Boulonge

De vuurtoren van St.Valery-en-Caux

Mooie krijtrotsen in St.Valery

Dat is gelukkig geen straf. St.Valery is een schitterend plekje, weggestopt tussen de witte krijtrotsen. Het is er prachtig weer. De lucht is strakblauw, en de zee turquoise. Elke dag halen we een heerlijk versgebakken stokbrood. Ons avondmaal bestaat uit vers gevangen vis, die we halen bij de vissers in de haven. Dit is dus wat men bedoelt met de uitdrukking 'leven als God in Frankrijk'.

Na een paar dagen in St-Valery komt de wind weer terug. Tijd om verder te gaan. Via Fecamp varen we door naar Cherbourgh. Om in Cherbourgh te komen, moeten we de Seinebaai oversteken. Het wordt een nachtelijke overtocht. Dat is erg spannend. Ineens besef je je hoe kwetsbaar je bent, op zo'n klein bootje, met alleen maar zee om je heen.. Gelukkig gaat alles goed.

De volgende dag, komen we doodmoe aan in Cherbourgh. Tot onze grote verrassing, staan er overal in Cherbourgh palmbomen! Samen met het warme weer zorgt dat voor een heerlijk exotisch sfeertje. Ons doel was palmbomen zien, en dat hebben we gehaald.

De haven van Cherbough wordt beschermd door een enorme golfbreker en een paar forten..

Na een paar dagen gaan we verder. Vanaf Cherbourgh is het maar een klein eindje naar de Kanaaleilanden. We willen eerst naar Alderney. We moeten op tijd vertrekken, want bij de Kanaaleilanden staan ontzettend sterke stromingen. Een zeilboot kan daar niet tegenin varen. We zorgen dus dat we het tij mee hebben. Desondanks lukt het toch niet om naar Alderney te gaan. De stroom duwt ons te ver naar het zuiden.

Dan gaan we voor plan B: Het eilandje Sark. Daar is een baai waar we kunnen liggen. Daarvoor moeten we wel door een heel nauw doorgangetje zeilen. Maar de baai is prachtig. Op vakantie in Turkije heb ik ook in baaien voor anker gelegen. Maar dat was met een georganiseerde vliegreis. Nu zijn we er op eigen kracht gekomen. Met onze eigen boot. Dat geeft een kick!

Doordat het zo rotsachtig is, ziet Sark er van zee af woest uit. Maar het eiland zelf is juist lieflijk. Kleine dorpjes, schattige landweggetjes en winkeltjes waar ze zelfgemaakte jam verkopen. Auto's zijn er verboden, het vervoer gaat per trekker, of met paard en wagen.

Moeten we door dát kleine gangetje varen? Yup...

Voor anker op Sark. Onze boot is wederom de kleinste…

La coupee, een spectaculair rotspad op Sark

Ons eerstvolgende doel is Jersey, het meest zuidelijke grote eiland. Ontspannen zeilen we erheen. Jersey blijkt een totaal ander karakter te hebben dan Sark. Was Sark lieflijk en kneuterig, op Jersey is alles hypermodern. Het busstation lijkt wel een vliegveld, compleet met terminals en gates. Toch is Jersey ook een erg mooi eiland. Het is heel Engels en heel exotisch tegelijk. Een bijzondere combinatie.

Kleine baai in Jersey

Zee, gezien vanaf Jersey

We blijven een paar dagen op Jersey. We overnachten er in een schitterende baai, en we hebben een bijzondere ontmoeting. Meer daarover in het volgende deel...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:39:14 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143439927
We zijn op de eilanden. :)

Sark heeft de kleinste gevangenis van de wereld met 2 plaatsen. De eilanden zijn als landelijk Engeland, maar met een Franse invloed.

Tegenover het busstation werkte ik en op het begin 'woonde' ik in de Pomme D'Or op Liberty Square.

Nog last gehad van mist? Tijdens mist voer die grote boot over een klein bootje heen.

Die grote boot heb ik 1x genomen naar Guernsey, maar duurde 4 uur incl inchecken. Vliegen was 20 minuten en met in- en uitchecken was het 45 min.

Ben benieuwd naar jullie Jersey ervaring. :)
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:44:43 #53
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 10:39 schreef Individual het volgende:

Nog last gehad van mist? Tijdens mist voer die grote boot over een klein bootje heen.
[ afbeelding ]

Die grote boot heb ik 1x genomen naar Guernsey, maar duurde 4 uur incl inchecken. Vliegen was 20 minuten en met in- en uitchecken was het 45 min.

Ben benieuwd naar jullie Jersey ervaring. :)
Serieus, is daar een ongeluk mee gebeurd? ! :o

We zijn die monsters best vaak tegen gekomen. We wisten waar/hoe ze varen, dus ik denk dat we redelijk safe zaten. Maar we hebben wel eens gehad dat er mist op kwam en dat we er een langs hoorden varen.. :{
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:54:14 #54
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143440222
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 10:44 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Serieus, is daar een ongeluk mee gebeurd? ! :o

We zijn die monsters best vaak tegen gekomen. We wisten waar/hoe ze varen, dus ik denk dat we redelijk safe zaten. Maar we hebben wel eens gehad dat er mist op kwam en dat we er een langs hoorden varen.. :{
British ferry captain crashed into fishing boat and killed skipper ‘because crew were chatting about Halle Berry as Catwoman’

Het is ook een monsterlijk grote snelle boot.
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:01:18 #55
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440360
quote:
Ja, ze zijn heel snel. Wij hebben nog het geluk dat we zeilen, dan hoor je ze altijd aan komen, ook in de mist. Maar die Franse vissersboot kan hem niet horen, want die heeft zijn motor aan (tenzij ze aan het vissen waren).

Bootje was maar een klein bootje zie ik, waarschijnlijk geen AIS. (systeem waarmee je alle bootjes kan zien).

Die ferry dacht dat ze een kreeftenfuikje geraakt hadden, terwijl ze een complete vissersboot ramden :')
pi_143440540
De fast ferry vanuit cherbourg...

Maarehm, lijkt me toch niet zo gek om in ieder geval een epirb, reddingsvlotje, en radar te hebben als je dergelijke tochten maakt...Ik neem aan dat jullie dat wel hadden? Ik zou niet perse voor een ais gaan alswel een radar. Niet alle schepen hebben tenslotte nog ais...

Wel stoere reis hoor! Maar zelf gaan we de zee op met allerlei dubbel uitgevoerd spul. Dit omdat meerdere bemanningsleden al wel eens schipbreuk hebben geleden. Daarbij is ook iemand omgekomen.

Maar inderdaad mooi stukje Frankrijk en met goed weer erg leuk.

En uiteraard kun je de boot nog een beetje aanpassen.
Whatever...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:15:30 #57
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440681
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 11:09 schreef Spanky78 het volgende:
De fast ferry vanuit cherbourg...

Maarehm, lijkt me toch niet zo gek om in ieder geval een epirb, reddingsvlotje, en radar te hebben als je dergelijke tochten maakt...Ik neem aan dat jullie dat wel hadden? Ik zou niet perse voor een ais gaan alswel een radar. Niet alle schepen hebben tenslotte nog ais...

Wel stoere reis hoor! Maar zelf gaan we de zee op met allerlei dubbel uitgevoerd spul. Dit omdat meerdere bemanningsleden al wel eens schipbreuk hebben geleden. Daarbij is ook iemand omgekomen.

Maar inderdaad mooi stukje Frankrijk en met goed weer erg leuk.

En uiteraard kun je de boot nog een beetje aanpassen.
Ik wist niet dat je ook zeilde! Heftig zeg, wat jullie allemaal hebben mee gemaakt. :o Zeil je met vrienden, of zeil je wedstrijden met een team?

We hebben wel een reddinsgvlotje aan boord. Niet dat dat ook maar enigszins helpt als zo catamaranmonster je in 2-en vaart, maar toch.... als je boot op een andere manier ondergaat heb je wel een kans.

AIS is iets waar we over na denken het aan te schaffen. Maar wat je zegt, niet alle boten hebben het dus blijven we ook GV en GUJDK gebruiken (Gezond Verstand en Goed Uit Je Doppen Kijken)
pi_143448788
Leuk leesvoer! Spannend hoor! :)
When it comes to survival..
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:44:45 #59
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143450649
Thanks!

Nog maar even mooie plaatjes om bij weg te dromen..

Vakantie O+
pi_143452772
Ik zeil niet, maar vertoef regelmatig op de noordzee :)

Het is prachtig, maar ook verraderlijk gevaarlijk die zee. Heeft een enorme aantrekkingskracht een lijkt zo vredig.... Totdat... Maar als je nooit een risico neemt, zul je ook zelden iets bijzonders meemaken. Lijkt me een prachtige reis die je hebt gemaakt.

Anyway, als je serieus grote vaarroutes kruist op zee en je maakt lange tochten zou ik zeker een radar willen hebben, en marifoon redundant. Mist en grote schepen... Pfffff
Whatever...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:21:50 #61
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143455190
Vanaf Sark naar de zuidkust kom je natuurlijk langs Corbiere, het getijdeneiland.

net voordat je er niet meer heen kan lopen

O+
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:06:53 #62
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143461762
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 17:55 schreef Spanky78 het volgende:
Ik zeil niet, maar vertoef regelmatig op de noordzee :)

Het is prachtig, maar ook verraderlijk gevaarlijk die zee. Heeft een enorme aantrekkingskracht een lijkt zo vredig.... Totdat...
Omdat mist en zwaar weer kozen wij in eerste instantie voor dagtochtjes. Met een window van 12 uur zeilen kun je daar nog wel omheen plannen. En we hadden ook ruim de tijd, dus we 'moesten' niet weg als het weer ons eigenlijk niet aanstond.

Ondanks dat hebben we nog wel mist en zwaar weer gehad. Stomme wind hield zich niet aan de voorspellingen.. :P

Maar wat je zegt over een risico en bijzondere dingen meemaken klopt helemaal! Dit neemt niemand me weer af. Gewoon zelf naar de Kanaaleilanden gevaren, op de wind. Dat voelt als pure vrijheid. Met zo'n bootje kan ik overal heen, al ik maar genoeg tijd heb.. Kwestie van leren en grenzen verleggen.

En het is heel bijzonder om op een plek te vertoeven waar je zélf verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid. Dan besef je pas hoe idiot-proof onze dagelijkse wereld eigenlijk is .. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 15-08-2014 22:20:43 ]
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:08:14 #63
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143461822
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 19:21 schreef Individual het volgende:
Vanaf Sark naar de zuidkust kom je natuurlijk langs Corbiere, het getijdeneiland.

Ja, daar zijn wij ook langs gekomen. Maar wij hebben niet zulke mooie foto's. Gaat wat lastiger vanuit een bewegende boot.. :P
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:40:12 #64
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_143463046
Jersey, 2 x geweest bij een vriendin. Geweldig eiland, veel te zien ook.
En lekker eten ook, vooral bij dat oude piratenrestaurant boven het strand...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:28:28 #65
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143694543
Tijd voor een nieuw deel :)

We zijn inmiddels helemaal vanaf Lemmer naar Jersey gevaren. Jersey is de meest zuidelijke van alle Kanaaleilanden. We liggen een hypermoderne haven, en die is helaas ook zo duur als hij eruit ziet. Omdat deze haven sterke getijdeverschillen kent, zijn er plekken die bij eb helemaal droog vallen. Een van de jachten in de haven maakt daar handig gebruik van. Met hoogwater vaart de boot naar binnen. Daarna maakt de bemanning de boot vast, en wacht vervolgens tot het water verdwenen is. Vervolgens wordt het onderwaterschip met een kwast onder handen genomen. Er moet snel gewerkt worden, want over een paar uur is het water weer terug.

We raken aan de praat met de schilders. Het is een echtpaar, dat al jaren zeilt. De man blijkt een bekende schrijver te zijn. Hij heeft veel boeken over zeilen geschreven. We krijgen een gesigneerd boek van hem. Ook krijgen we heel veel tips over mooie plekken. Het leuke aan zo'n reis is dat je onderweg heel veel leuke mensen ontmoet..

Haven met een ‘afstapje’

Droogvallende kustlijn

Een fleurig cafeetje

We hebben gehoord dat Beauport Bay een heel mooie baai is. En ook niet onbelangrijk, overnachten in een baai is gratis. Dus gaan we in Beauport een nachtje voor anker. Het is de mooiste plek waar ik ooit de nacht heb doorgebracht. Ongerept groen, nog niet verpest door hotels die willen verdienen aan kamers met zeezicht. Hoge rotsen steken af tegen het roze zandstrand. In de avond, als de laatste badgasten vertrekken hebben we al dat moois voor onszelf.. Daar drinken we een whisky op!

Beauport bay is een spectaculaire baai..

De volgende dag varen we door naar Guernsey. Daar blijven we een paar dagen.

Schattig vissersbootje op Guernsey

Wie snoept daar van de bramen?

We hebben gehoord dat Herm, een klein eilandje naast Guernsey, ook de moeite waard is. Dus besluiten we de ferry te pakken om een dagje Herm te doen. Van mensen in de haven hadden we al gehoord dat Herm een 'tropisch eiland' was. Dat blijkt niet overdreven. Soms lijkt het alsof we op de Cariben rond lopen. Overal staan palmbomen, en de zee is azuurblauw. Op het strand vind ik de meest exotische schelpjes. Dit is het ultieme zomergevoel!

Herm, een ‘tropisch’ eiland

Na ons dagje Herm, gaan we door naar een andere haven in Guernsey. Het is maar een tripje van vier mijl, maar het is geen makkelijke rit. De zee is erg ruig! Ook zijn er overal rotsen. Boven, én onder water. We moeten de kaart dus nauwlettend in de gaten houden. Tot overmaat van ramp blijkt de ingang van de haven een pietepeuterig klein gaatje te zijn, midden tussen de rotsen. Kunnen we daar wel doorheen? Het lukt, gelukkig. Onze inspanningen worden beloond met het mooiste haventje dat we tot nog toe gezien hebben. Het haventje is uitgehakt in een voormalig granietgroeve en bevat kristalhelder water.

Ochtend in de haven

Zonsondergang

Ook deze baai valt helemaal droog

Hier blijven we graag een paar dagen. Maar dan wordt het toch echt tijd om weer naar huis te gaan. We gaan dezelfde weg als we gekomen zijn, dus weer via Cherbough. Onderweg stoppen we even in de haven van Alderney, om te wachten tot de het tij tegen voorbij is. We zien heel veel Jan-van-Genten. Die broeden hier op Alderney. Als een pijl laten ze zich naar beneden vallen. Een bijzonder gezicht. Pas laat in de avond komen we aan in Cherbourg. De weg naar huis is nu echt begonnen. Maar meer daarover in het volgende, laatste deel van mijn verslag.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:53:41 #66
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143694949
Mooi verslag weer. Ook Guernsey is prachtig. Het is iets kleiner en ook iets knusser.
reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:01:50 #67
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143695130
Thanks!

Natuurlijk ook leuk om te lezen als je daar hebt gewoond. :) Prachtige plek, en heel dichtbij eigenlijk. (als ben ik wel blij dat ik daar niet ben op gegroeid..)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:13:04 #68
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143695378
Hebben jullie in de (hoofd)jachthaven van St Helier gelegen?

reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:15:43 #69
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143695458
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:13 schreef Individual het volgende:
Hebben jullie in de (hoofd)jachthaven van St Helier gelegen?

Ja. Veel te dure jachthaven was dat. Wel mooi, maar we hadden net zo goed een hotel kunnen boeken.

Maar vond het wel een mooie plek. Best exotisch, met al die palmbomen en gele stranden. Guernsey had ook palmbomen, maar dat deed me toch meer aan Engeland denken.
pi_143698398
Vind het wel bijzonder om te lezen. Weer eens wat anders dan backpacken of een camperreis. :)

Maar sowieso weinig zeilers hier op het forum. Zeilen is (gemiddeld gezien) toch vooral iets voor oudere mensen..
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:19:14 #71
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143702976
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:00 schreef LesStroud het volgende:
Vind het wel bijzonder om te lezen. Weer eens wat anders dan backpacken of een camperreis. :)

Maar sowieso weinig zeilers hier op het forum. Zeilen is (gemiddeld gezien) toch vooral iets voor oudere mensen..
Ja, wij waren tijdens de reis zo'n beetje de jongste zeilers. Alle andere zeilers waren ouder dan ons (en hadden grotere boten).

Ik zie onze manier van zeilen ook wel een beetje als backpacken op het water. Een klein budget, weinig luxe, maar wel zoveel mogelijk zien :) En niet wachten tot we gepensioneerd zijn *O*

Vond hier nog een mooie foto
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:23:45 #72
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143703152
Wat hebben jullie op Jersey en Guernsey zelf gezien en gedaan?
reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:45:23 #73
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143703906
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:23 schreef Individual het volgende:
Wat hebben jullie op Jersey en Guernsey zelf gezien en gedaan?
Op beide eilanden zijn we niet heel lang gebleven. We hadden maar een weekje de tijd, helaas. Op Jersey hebben we een rondrit met de bus gemaakt en hebben we de bouwwerken uit de Tweede Wereld oorlog bezocht. Ook zijn we naar Portelet bay geweest. En natuurlijk een nacht voor anker in Beauport bay.

Portelet bay (bij vloed is deze toren een eilandje)

Binnen in een verdedigingswerk van de nazi's. Compleet met baby-ninja die aan het oefenen is :)

Kanon van de nazi's

Op Guernsey hebben we veel gewandeld. Veel mooie dingen gezien, zoals een aantal oude kanonnen op een rots, die over de zee uit keek. Zo konden ze aanvallende schepen op de korrel nemen. Volgens mij was het altijd vechten daar, op die Kanaaleilanden. :P

Ook een Victoriaanse Tidal Pool bezocht. Dat was heel gaaf (maar ik heb een beetje een rare zwembadkick :P ). Het was een soort infinity pool, maar dan in de rotsen uit gehakt en uit de Victoriaanse tijd. Dat alles werd als gratis gemeentezwembad gebruikt. Beetje chillen , lekkere fish and chips gehad daar.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:20:03 #74
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143705175
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef Noordsestern het volgende:

Volgens mij was het altijd vechten daar, op die Kanaaleilanden. :P

Bijna 1000 jaar aan Britten daar die zich druk verdedigde tegen de Fransen waarvoor er vele verdedigingswerken werden gebouwd over honderden jaren. Een van die werken waren de ruim 20 Martello towers en ik woonde bij de eerste (First Tower).

En toen de Duitsers kwamen hebben ze heel wat neergezet. Bunkers, zeemuren, ziekenhuizen, etc. De helft van de toeristenattracties zowat. :P
quote:
Ook een Victoriaanse Tidal Pool bezocht. Dat was heel gaaf (maar ik heb een beetje een rare zwembadkick :P ). Het was een soort infinity pool, maar dan in de rotsen uit gehakt en uit de Victoriaanse tijd. Dat alles werd als gratis gemeentezwembad gebruikt. Beetje chillen , lekkere fish and chips gehad daar.
Havre des Pas zwembad ten oosten van St Helier?
reset
pi_143705391
Het is gewoon een heel mooi gebied en de zee is prachtig. Per schip zie je e wereld vanaf de andere kant :)

Ik ben nog aan het sparen voor een schip. Maarja, je kent het spreekwoord : koop een boot, werk je dood. Ik heb een uitstekende baan, maar het is een enorme kostenpost als je een klein beetje leuke ligplaats wilt... En onderhoud... Hoop klusjes.... Paar jaar nog...
Whatever...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:45:35 #76
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143712331
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:20 schreef Individual het volgende:

Havre des Pas zwembad ten oosten van St Helier?
[ afbeelding ]
Nee, daar wilden we wel heen maar die hebben we niet gezien. Mooi zeg! :o
Wij gingen naar deze, (op Guernsey) http://homepage.ntlworld.(...)idos4.htm#lavallette

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:26 schreef Spanky78 het volgende:
Het is gewoon een heel mooi gebied en de zee is prachtig. Per schip zie je e wereld vanaf de andere kant :)
Ja, inderdaad! Met een boot kun, je heel romantisch, op de mooiste plekjes voor anker. Plekjes waar je anders nooit kan of mag komen. Waarschijnlijk word je meteen op de bon geslingerd als je een tentje op zet aan het strand van Beauport Bay.

Maar ik vind het ook gaaf dat ik zo een ander wereldje heb mogen meemaken. Het leven aan zee, met vissersboten, havens, getijden, vuurtorens, en vooral een heleboel meeuwen.. Ik woon in Enschede dus op/aan zee zijn is voor mij geen dagelijkse kost. ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:26 schreef Spanky78 het volgende:

Ik ben nog aan het sparen voor een schip. Maarja, je kent het spreekwoord : koop een boot, werk je dood. Ik heb een uitstekende baan, maar het is een enorme kostenpost als je een klein beetje leuke ligplaats wilt... En onderhoud... Hoop klusjes.... Paar jaar nog...
Op het moment zijn er best veel goede tweedehands boten te koop. En de jachthavens krijgen ook minder klantjes, want de zeilsport vergrijst. Ik denk dat er nog wel een gelegenheid komt om een goeie deal af te sluiten dus. :)
pi_143715259
Yup, i know, wacht af en er komt wel een goede deal voorbij.
Whatever...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:33:29 #78
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143717021
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:55 schreef Spanky78 het volgende:
Yup, i know, wacht af en er komt wel een goede deal voorbij.
Wij liggen voor 550 per zomerseizoen aan het IJsselmeer. Helaas achter de sluis, en in een uithoek. Wel zwembad en sauna erbij :)
pi_143717938
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:33 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Wij liggen voor 550 per zomerseizoen aan het IJsselmeer. Helaas achter de sluis, en in een uithoek. Wel zwembad en sauna erbij :)
Geen geld. Hier heb je het snel over 2500...
Whatever...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:57:35 #80
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143718154
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Geen geld. Hier heb je het snel over 2500...
Het westen? Dat zal wat duurder zijn, ja. :Y
En ja, met zesenhalve meter heb je natuurlijk ook minder ligkosten :)
pi_143767295
Gave trip!
Pain is temporary, pride is forever
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:32:12 #82
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143784421
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 12:22 schreef FreeShooter het volgende:
Gave trip!
Thanks! :)
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:38:13 #83
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143784744
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:28 schreef Noordsestern het volgende:

Droogvallende kustlijn

Het uitzicht van waar ik woonde met hoogtij.
reset
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:44:17 #84
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143785069
Wauw! Wij hebben ook een mooi uitzicht vanuit onze flat, maar dat kan hieraan toch niet tippen.. :o
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:57:10 #85
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143842064
En dan nu het laatste deeltje van het verslag van onze grote reis:)

Nu we de Kanaaleilanden hebben bezocht, is het tijd voor de terugweg. Om zes uur 's avonds zijn vertrokken van Alderney, de meest noordelijke van de Kanaaleilanden. Laat in de avond komen we aan in Cherbourgh. De wind zit niet bepaald mee, dus blijven we er een paar dagen. We besluiten het maritieme museum te bezoeken. Het meest indrukwekkende is de rondleiding door een voormalige Franse kernonderzeeër. Deze onderzeeër kon vanaf een positie onder water zestien kernraketten afvuren. Deze raketten waren elk dertig (!) keer zo zwaar als de bom op Hiroshima. Een ware vernietigingsmachine. Heel bijzonder om zo'n ding van binnen te kunnen zien..

Het lanceerdek van de onderzeeër. Vanaf hier kon hij zijn raketten afvuren.

De ‘drivers seat’ van een nucleaire vernietigingsmachine

Hier werd de geheime code ingevoerd om de raketten af te vuren

‘Zeilboot’ in de haven van Cherbourgh

Na Cherbourgh steken we over, naar Fecamp. Dan zeilen we door naar Dieppe. Het is een rustige tocht. Maar als we in Dieppe liggen, is het gedaan met de rust. Het gaat een week lang heel hard waaien. Dus moeten we een tijdje in Dieppe blijven liggen, want buiten is het nu te gevaarlijk. Dat vinden we niet erg, want op de heenweg hebben we geen tijd gehad om Dieppe te verkennen.

Het strand van Fecamp

Stelletje bij het strand van Fecamp

Slecht weer op komst. Gelukkig liggen we in de in de haven..

Dieppe

Dieppe is een leuke stad. Er zijn een heleboel restaurantjes, die naast de haven liggen. Zo wordt het wel erg verleidelijk om even binnen te wippen. We raken aan de praat met onze buurman, een eigenzinnige Nederlandse zeiler. Het schept toch een beetje een band, als je samen in een haven beter weer af wacht. Na een week lijkt de harde wind een beetje te gaan liggen. Tijd om de sprong naar Boulonge te maken!

Helaas blijkt de wind tóch iets harder te gaan dan we voorspeld hadden. De golven zijn soms twee of drie keer zo hoog als onze boot, en we gaan heel erg scheef... Twee keer blijft een helikopter eventjes boven ons hangen. Zou hij een kijkje nemen, of alles wel goed gaat? We zijn in ieder geval wel opgelucht als we de haven binnen varen.. Het voelt ook een beetje als een overwinning, dat we zo'n harde wind het hoofd wisten te bieden. Later blijken we dwars door windkracht vijf heen te hebben gevaren, met stoten naar windkracht zeven.. :o

Vanaf Boulonge beginnen we de stal echt te ruiken. Via Calais en Duinkerken gaan we snel door naar Nieuwpoort. Helaas valt de wind weer stil. Maar gelukkig gaat die windstilte gepaard met de mooiste nazomer in jaren. Mijn ouders komen ook nog langs voor een onverwachte verjaardagsvisite, fantastisch! Nu is het feest helemaal compleet. We gaan met het kusttrammetje naar Oostende, en pikken daar een terrasje. Heerlijk zitten in de nazomerzon.

Naast ons in de haven, ligt een rubberboot met een motor van 250 pk. We hebben onze vooroordelen al weer klaar, dat zal wel een patserboot zijn... Maar de eigenaar, Mark, blijkt heel aardig. We mogen zelfs een keertje meevaren. Dat blijkt een belevenis. De zee is spiegelglad, en we stuiteren over het water. Mijn vriend en ik mogen ook een keertje sturen. Wat een belevenis!

Deze zeehond is een vaste bewoner van de haven in Nieuwpoort

Dan, eindelijk gaat de wind weer waaien. We willen snel naar huis, dus vertrekken we zo snel mogelijk naar Blankenberge. De barman van de watersportclub herkent ons nog, en komt ons zelfs uitzwaaien als we weer weggaan. Via Zeeland gaan we terug naar IJmuiden. Scheveningen slaan we dit maal over. Laat in de avond leggen we aan in IJmuiden. De volgende dag gaan we door de sluis, en dan zitten we weer op zoet water. Weg van de zee, waar we een paar maanden geleefd hebben..

Zonsondergang in Zeeland

De dag erna gaan we op de motor het Noordzeekanaal over. We worden ingehaald door de Pannenkoekenboot, een varend restaurant. Eet smakelijk, roept mijn vriend naar de gasten. Waarop de kok zijn hoofd door het raam steekt. Of we dan ook wat willen? Zeker weten! Dus geef ik een dot gas om weer dichter bij te komen. Als we op een meter of twee afstand zijn gooit de kok een pakketje lekkere pannenkoeken naar ons toe. Op zo'n koude herfstmiddag is dat zeer welkom, geweldig!

In het Noordzeekanaal zie je de meest bizarre boten

En dan volgt de laatste etappe. Op het IJsselmeer is het heerlijk zeilen. Ook al ben ik naar de Kanaaleilanden geweest, nog steeds vind ik het IJsselmeer even mooi. En dan zijn we weer in onze thuishaven. We duiken nog even de sauna in, om een schitterende reis af te sluiten. Want bijzonder was het. Nu weer terug naar het normale leven. Mét een bijzondere herinnering, die we altijd bij ons zullen dragen.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:57:30 #86
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143842073
Modjes, nu hij klaar is, mag hij bij het centrale reisverslagen topic? :)
pi_143843048
Hoe lang zijn jullie totaal op weg geweest?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:33:28 #88
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143843219
Iets meer dan 10 weken.

We waren nog redelijk onervaren, dus aan dagtochtjes gebonden, en bij heel harde wind voeren we ook niet uit. De echte zeilbazen varen er non-stop in een week heen...
pi_143853004
Mooi verslag en prachtige plaatjes!

Volgende week ga ik een paar dagen op pad met 7.60 meter.
Een moterboot wel te verstaan, en voor het eerst van mijn leven. _O- Daarom wat vaarles erbij geboekt en we blijven veilig op de friese binnenmeren. Maar wat zou ik het gaaf vinden zo'n reis te maken als deze! Helaas zal mijn aanleg voor zeeziekte daar niet blij mee zijn, maar een mens kan altijd dromen, nietwaar. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:56:04 #90
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143853394
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 17:43 schreef Cat22 het volgende:
Mooi verslag en prachtige plaatjes!

Volgende week ga ik een paar dagen op pad met 7.60 meter.
Een moterboot wel te verstaan, en voor het eerst van mijn leven. _O- Daarom wat vaarles erbij geboekt en we blijven veilig op de friese binnenmeren. Maar wat zou ik het gaaf vinden zo'n reis te maken als deze! Helaas zal mijn aanleg voor zeeziekte daar niet blij mee zijn, maar een mens kan altijd dromen, nietwaar. :)
Zeker. :)

Op de Friese meren, zo zijn wij ook begonnen! En ik voelde me toen al een hele ontdekkingsreiziger. Zeker omdat je in Friesland ook heuse 'onbewoonde' eilandjes hebt waar je een nachtje aan kan leggen, zoals in het Heegermeer en de Fluessen. Superleuk om te doen.

En er zijn genoeg zeezeilers die iedere keer weer zeeziek worden, maar het weerhoudt ze niet ;)
pi_143908779
Leuk om te lezen in elk geval. Volgend jaar de Carieb? :)
pi_144650472
Voor de liefhebbers van dit verhaal, er staat ook een uitgebreide versie van dit verhaal op mijn blog, met meer foto's en info. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 september 2014 @ 10:03:02 #94
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_144651335
Happy sailing. :P

Zuid-Oost bij Le Hocq

'Parkeerplaats'

Noord bij Bonne Nuit
reset
pi_144651597
Soms lijkt het wel een andere planeet, daar. Schitterend (en relatief dichtbij)
  donderdag 18 september 2014 @ 12:23:00 #96
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_144654912
Ik las in eerste instantie "Kanarische Eilanden" :').

Nu verder lezen :+
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_144655481
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:23 schreef fathank het volgende:
Ik las in eerste instantie "Kanarische Eilanden" :').

Nu verder lezen :+
Misschien ooit O+
pi_144662517
Leuk om te lezen, vooral die plaatjes van vissersbootjes zijn leuk.

Naarmate je zuidelijker komt worden de vissersboojtes kleiner en schattiger. Hier heb je van die enorme drijvende visfabrieken, totaal anders dan de bootjes in zuidelijke landen... :{w
  donderdag 18 september 2014 @ 17:17:11 #99
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_144663355
Zal wel druk zijn geweest met alle bootjes daar. :) Heb je trouwens een speciaal vaarbewijs nodig voor zeezeilen?

St Aubin
reset
pi_144664232
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:17 schreef Individual het volgende:
Heb je trouwens een speciaal vaarbewijs nodig voor zeezeilen?

St Aubin
Nee. In Nederland niet tenminste. Is het je eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of het vertrouwd is om te zeilen op zee of niet. In Griekenland en Turkije moet je wel een papiertje kunnen overleggen.

Wel heb je een bewijs nodig om een marifoon te gebruiken. Maar het gebruik van een marifoon zelf is weer niet verplicht.
pi_144666071
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:47 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Nee. In Nederland niet tenminste. Is het je eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of het vertrouwd is om te zeilen op zee of niet. I
En terecht. Laat de ambtenaren er maar niet achter komen, straks willen ze dat ook weer helemaal dichtstoppen met regeltjes :{
pi_144668574
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:53 schreef LesStroud het volgende:

[..]

En terecht. Laat de ambtenaren er maar niet achter komen, straks willen ze dat ook weer helemaal dichtstoppen met regeltjes :{
Ja, dat is op zee anders dan op het land. Op zee moet je zélf nadenken.

Op het land is alles wat een mogelijk een gevaar zou kunnen veilig afgeplakt met bobbeltjesplasic danwel verboden.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:49:53 #103
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_145560418
En weer een extra deeltje bij mijn (uitgebreide) verslag op mijn blog. In dit deel gaan we voor het eerst echt een lang stuk varen. Spannend! :)

http://keepitsimplesailin(...)anden-deel-acht.html

De vorige delen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 26 oktober 2014 @ 12:31:43 #104
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_145953921
En weer een nieuw deeltje van het blogverslag

http://keepitsimplesailin(...)nden-deel-negen.html

De vorige delen
SPOILER
pi_145958643
Erg leuke verslagen, leuk om te lezen! :) :) ^O^

Ik krijg spontaan zin om naar deze delen van Frankrijk te reizen door je verslag. Alleen wel met de auto *O* Nooit verwacht dat het er zo leuk uit kon zien zo relatief dichtbij :)
Voor wat foto's, kijk hier
  zondag 26 oktober 2014 @ 17:25:13 #106
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_145963488
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 14:56 schreef polariteit het volgende:
Erg leuke verslagen, leuk om te lezen! :) :) ^O^

Ik krijg spontaan zin om naar deze delen van Frankrijk te reizen door je verslag. Alleen wel met de auto *O* Nooit verwacht dat het er zo leuk uit kon zien zo relatief dichtbij :)
Dank je!

Het is inderdaad heel bijzonder om te zien hoe snel buiten NL het landschap er al behoorlijk buitenlands uitziet.

Cherbourg, (wat ongeveer op dezelfde hoogte ligt als het zuidelijkste puntje van België ligt), staat tjokvol met palmbomen, wat een heel exotische look geeft.

Als je daar toch bent, is het de moeite waard om ook een van de de Kanaaleilanden te bezoeken. Dat ziet er weer heel anders uit dan de kust in Noord-Frankrijk. Geen witte kliffen, maar woeste rotsen met lieflijke baaitjes. En ook weer palmbomen. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 11:19:25 #107
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_145989240
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 17:25 schreef Noordsestern het volgende:

Als je daar toch bent, is het de moeite waard om ook een van de de Kanaaleilanden te bezoeken. Dat ziet er weer heel anders uit dan de kust in Noord-Frankrijk. Geen witte kliffen, maar woeste rotsen met lieflijke baaitjes. En ook weer palmbomen. :)
Kust

Veel watersport

Palmbomen

Het is niet alleen mooi, maar heeft ook een heel interessante geschiedenis en cultuur.
reset
  maandag 27 oktober 2014 @ 13:52:24 #108
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_145993541
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:19 schreef Individual het volgende:

Het is niet alleen mooi, maar heeft ook een heel interessante geschiedenis en cultuur.
Je bent best trots op je voormalige woonplaats :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 14:00:11 #109
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_145993824
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:52 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Je bent best trots op je voormalige woonplaats :)
Dat heb ik ook met plaatsen waar ik zelfs nog nooit heb gewoond en soms heb ik het niet met plaatsen waar ik wel heb gewoond.
reset
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:41:19 #110
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_146009577
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 14:00 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat heb ik ook met plaatsen waar ik zelfs nog nooit heb gewoond en soms heb ik het niet met plaatsen waar ik wel heb gewoond.
Ja, het ene land voelt meer thuis dan het andere. Om de een of andere reden heb ik een band met Turkije, ben ook in Marokko geweest, maar daar heb ik veel minder mee...
  vrijdag 14 november 2014 @ 12:02:50 #111
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_146641296
En weer een nieuw deeltje. :) Tijd voor een grote oversteek. We zeilen een nacht door, de spannendste zeiltocht tot nu toe.

http://keepitsimplesailin(...)-deel-tien.html#more

Je kunt mijn blog nu ook volgen op Facebook trouwens :)
https://www.facebook.com/(...)ing/1553005671603021

vrijdag 12 december 2014 @ 10:57:55 #112
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147508541
En deel elf alweer. Waarin we erachter komen hoe het is om in stromingen van 18 kilometer per uur te varen... :o

https://www.facebook.com/(...)3005671603021?ref=hl

zaterdag 20 december 2014 @ 22:12:37 #113
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147787793
Deel twaalf.. waar we aan den lijve ondervinden hoe oncomfortabel een onbeschutte baai kan zijn.. ;)

http://keepitsimplesailin(...)aleilanden-deel.html
  donderdag 8 januari 2015 @ 09:20:43 #114
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148457624
En weer een nieuw deeltje van mijn verslag over de reis naar de Kanaaleilanden. Waar we een bijzondere ontmoeting hebben...

Wie op de hoogte wil blijven: Je kan ook mijn blog op Facebook 'liken' :)

dinsdag 20 januari 2015 @ 13:27:23 #115
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148872318
En weer een nieuw deeltje. We overnachten in een werkelijk adembenemende baai..

http://keepitsimplesailin(...)ilanden-deel_20.html
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:23:06 #116
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_148881947
Leuk die Kanaaleilanden. Ook leuk zeilen/ankeren met dat enorme verval daaro, en jullie kleine bootje. ;)
Ga zelf dit jaar(landratmode) naar oostkust USA/Canada oa. naar Bay of Fundy. hebben ze ook getijden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:25:52 #117
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148882032
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:23 schreef Hyperdude het volgende:
Leuk die Kanaaleilanden. Ook leuk zeilen/ankeren met dat enorme verval daaro, en jullie kleine bootje. ;)
Ga zelf dit jaar(landratmode) naar oostkust USA/Canada oa. naar Bay of Fundy. hebben ze ook getijden.
Waanzinnig filmpje, zeg! Wordt vast een mooie vakantie :)
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:37:44 #118
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_148886465
Op de vloedgolf van een tidal wave in een riviermond kan je zelfs surfen. :P

reset
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:37:10 #119
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148901952
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:37 schreef Individual het volgende:
Op de vloedgolf van een tidal wave in een riviermond kan je zelfs surfen. :P

:o !
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:49:09 #120
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148902259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:23 schreef Hyperdude het volgende:
Heb je leuke filmpje op mijn fb pagina gedeeld :)

(als je mijn pagina liked word je op de hoogte gehouden over hoe dit avontuur verder gaat :) )
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:54:33 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_148915240
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:49 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Heb je leuke filmpje op mijn fb pagina gedeeld :)

(als je mijn pagina liked word je op de hoogte gehouden over hoe dit avontuur verder gaat :) )
Ik wil 'm wel liken.
Maar geen FB, LI oid. hiero. :)
  woensdag 21 januari 2015 @ 18:53:06 #122
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_148917078
quote:
14s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:54 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik wil 'm wel liken.
Maar geen FB, LI oid. hiero. :)
Je kunt je ook nog op het blog zelf abonneren, als je daar zin in hebt, tenminste :)
  maandag 9 februari 2015 @ 10:32:12 #123
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_149501527
Het heeft even geduurd, maar hier is een nieuw deeltje. Dit keer bezoeken we een heus 'tropisch' eiland, en varen we een unieke marina binnen..
:)

http://keepitsimplesailin(...)en-deel_22.html#more

donderdag 26 februari 2015 @ 09:08:23 #124
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_150058335
En weer een nieuw deeltje. Waar we in een oude steengroeve slapen, en flink de mist in gaan..

http://keepitsimplesailin(...)anden-deel.html#more

dinsdag 10 maart 2015 @ 09:13:21 #125
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_150488000
Weer een nieuw deeltje van het Kanaaleilanden-verslag. We begonnen aan de terugweg, maar we zijn er nog lang niet, En dan krijgen we ook nog eens een keer met dichte mist te maken.. Spannend!

http://keepitsimplesailin(...)anden-deel.html#more
pi_150620123
Leuk. ^O^
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 17 maart 2015 @ 09:12:22 #127
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  maandag 30 maart 2015 @ 11:55:31 #128
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_151184682
Weer een nieuw deel, met een mislukte expeditie naar Engeland, een bijzondere cruiseboot, en een ontmantelde kernonderzeeër, die nog best gevaarlijk blijkt..

http://keepitsimplesailin(...)en-deel_10.html#more

woensdag 17 juni 2015 @ 10:24:08 #129
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  woensdag 17 juni 2015 @ 10:41:58 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153604824
Ik ben zelf geen zeiler maar dit is wel het type zeilen wat me enorm tof lijkt. Een stuk avontuurlijker dan rondjes op het Tjeukemeer!

Lijkt me ook schitterend om voor anker te liggen in een mooi stille baai, ondergaande zon, zeevogels rond je boot...

Je kunt je met zoiets ook steeds verder ontwikkelen kwa ervaring en op termijn als je (veel) meer geld hebt zelfs de hele wereld rond zeilen als ultiem doel.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 10:43:03 #131
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_153604847
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:41 schreef SeLang het volgende:

Je kunt je met zoiets ook steeds verder ontwikkelen kwa ervaring en op termijn als je (veel) meer geld hebt zelfs de hele wereld rond zeilen als ultiem doel.
Ja, dat leek me vroeger ook heel gaaf. Maar nu lijkt het me leuker op klein te blijven zeilen, en dan ruige bestemmingen aan te doen.. :)
  woensdag 17 juni 2015 @ 10:54:00 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153605073
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:43 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ja, dat leek me vroeger ook heel gaaf. Maar nu lijkt het me leuker op klein te blijven zeilen, en dan ruige bestemmingen aan te doen.. :)
Klein is ook leuk vind ik. Toffe dingen doen met eenvoudige middelen en een beperkt budget, dat is ook mijn filosofie.
Mijn reisverslagen
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 11:19:12 #133
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153605612
Weer bijgelezen. Toffe manier van reizen toch wel.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 17 juni 2015 @ 11:30:31 #134
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_153605857
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juni 2015 11:19 schreef UIO_AMS het volgende:
Weer bijgelezen. Toffe manier van reizen toch wel.
Dank :)

De reden dat ik zolang niet gepost heb is trouwens dat ik alweer een ander tochtje heb gemaakt
http://keepitsimplesailin(...)zijn-weer-terug.html

(onderweg deze meneer gezien)

[ Bericht 27% gewijzigd door Noordsestern op 17-06-2015 11:50:22 ]
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:55:51 #135
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_153621623
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 11:30 schreef Noordsestern het volgende:

[..]
(onderweg deze meneer gezien)
[ afbeelding ]
Wat is dat? :P
  woensdag 17 juni 2015 @ 23:16:47 #136
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_153627037
quote:
Een walvis. We weten niet precies wat voor soort, waarschijnlijk een dwergvinvis. Maar dat van die grotere boot schoot ook even door ons hoofd. Gelukkig had ie geen kwaaie bedoelingen.
pi_153631641
Leuk verslag, blijf dit een.gaaf topic vinden :-)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_153652648

[ Bericht 100% gewijzigd door TripleSec op 18-06-2015 23:43:21 ]
pi_153652658
Inderdaad, gaaf!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 14:14:33 #140
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  woensdag 22 juli 2015 @ 09:53:26 #141
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_154534452
En weer een deeltje van mijn verslag over onze reis naar de Kanaaleilanden. We komen steeds dichter bij huis, maar het is niet altijd een even makkelijke terugreis.. (een eerste ervaring met windkracht 7..)

http://keepitsimplesailin(...)ilanden-deel_30.html
pi_154534805
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 09:53 schreef Noordsestern het volgende:
En weer een deeltje van mijn verslag over onze reis naar de Kanaaleilanden. We komen steeds dichter bij huis, maar het is niet altijd een even makkelijke terugreis.. (een eerste ervaring met windkracht 7..)

[ afbeelding ]
^O^ Weer een mooi verhaaltje!
Doet mij ook weer terugdenken aan m'n zeiltocht naar Calais, Boulogne en Dieppe vorig jaar!
  woensdag 22 juli 2015 @ 10:21:03 #143
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_154534940
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 10:13 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

^O^ Weer een mooi verhaaltje!
Doet mij ook weer terugdenken aan m'n zeiltocht naar Calais, Boulogne en Dieppe vorig jaar!
Ook geweest? Wat leuk :)
pi_154538989
Weer leuk om te lezen ^O^
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:31:56 #145
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  vrijdag 4 september 2015 @ 11:55:06 #146
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_155812308
Deel eenentwintig. Nadagen van de zomer, we zijn op de terugweg, en komen steeds dichter bij huis. Nu inmiddels bijna twee jaar geleden..

vrijdag 2 oktober 2015 @ 10:54:16 #147
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_156544349
Man, wat is de desktopversie van Fok lelijk geworden zeg. }:|

Hier is deeltje tweeëntwintig alweer. We zijn bijna thuis, maar in Nieuwpoort houdt de wind er ineens mee op. Wat doe je dan?

vrijdag 18 december 2015 @ 11:34:20 #148
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158325605
Lang geleden, maar hier is weer een nieuw deeltje.

En nog iets heel anders: Mijn blog begint vruchten af te werpen. Ik heb deze maand twee artikelen gepubliceerd in Zeilen Magazine, het landelijke tijdschrift voor zeilers :)

http://www.zeilen.nl/nieuws/1047124/
pi_158326808
Dat is wel gaaf! Je eigen artikel nu in een tijdschrift! :)
  vrijdag 18 december 2015 @ 12:53:13 #150
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158326835
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 12:51 schreef jdel het volgende:
Dat is wel gaaf! Je eigen artikel nu in een tijdschrift! :)
Ja, echt zoooo cool! *O* *O*
Heel bijzonder om te tekst van een word docje ineens opgemaakt in een blad terug te zien :)
  maandag 18 januari 2016 @ 09:23:25 #151
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_159195551
Aan al het goede komt een eind: Het laatste deel van het Kanaaleilanden-verslag! http://keepitsimplesailin(...)anden-deel.html#more

pi_159196818
Bijgelezen. Wat een mooie reizen maken jullie ^O^

Staat er voor dit jaar alweer wat de planning?
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 18 januari 2016 @ 10:58:04 #153
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_159196920
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 10:52 schreef Cat22 het volgende:
Bijgelezen. Wat een mooie reizen maken jullie ^O^

Staat er voor dit jaar alweer wat de planning?
Voor dit jaar zijn de plannen nog niet heel concreet, al hoop ik wel weer op een avontuur dat verder gaat dan Nederland. Volgend jaar staat er wel iets groots op de planning: Een iets langere trip richting Noorwegen ^O^

http://keepitsimplesailing.blogspot.nl/2016/01/groei.html
pi_159196951
Oeh, nice!
  maandag 18 januari 2016 @ 11:00:35 #155
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_159299398
Wat ik me nou afvraag he, hebben jullie nou ook veel reservespullen bij je? Zoals verstaging en gereedschappen etc? En wat als je roer afbreekt? Hebben jullie beetje degelijke zeiltraining gehad?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel mooi dat jullie dit doen maar ik kan niet goed inschatten of dit goed komt als er iets onverwachts gebeurt.

Ik heb zelf ook veel gezeild, wedstrijden met een kleine zeilboot (<7m) op noordzee en Atlantische oceaan. En ik heb echt respect voor de kracht van de zee. Als je materiaalpech krijgt en je hebt geen reservespullen ben je echt aan de goden overgeleverd.
En ik heb tijdens races al rare dingen meegemaakt, alles kan kapot aan een boot heb ik ontdekt :P
  vrijdag 22 januari 2016 @ 09:18:34 #157
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_159300026
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 07:48 schreef the85mc het volgende:
Wat ik me nou afvraag he, hebben jullie nou ook veel reservespullen bij je? Zoals verstaging en gereedschappen etc? En wat als je roer afbreekt? Hebben jullie beetje degelijke zeiltraining gehad?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel mooi dat jullie dit doen maar ik kan niet goed inschatten of dit goed komt als er iets onverwachts gebeurt.

Ik heb zelf ook veel gezeild, wedstrijden met een kleine zeilboot (<7m) op noordzee en Atlantische oceaan. En ik heb echt respect voor de kracht van de zee. Als je materiaalpech krijgt en je hebt geen reservespullen ben je echt aan de goden overgeleverd.
En ik heb tijdens races al rare dingen meegemaakt, alles kan kapot aan een boot heb ik ontdekt :P
Extra verstaging hadden we niet. Daar zouden we een val voor kunnen gebruiken (een touw om de zeilen mee te hijsen) Wel hebben we een eventueel noodroer bij ons.

Heel veel dingen gaan kapot onderweg (ook op het water, tijdens de meest onhandige momenten) en moet je zelf repareren, maar omdat we vrijwel iedere dag weer de haven in gingen waren we nooit voor heel lang op onszelf aangewezen.

Inmiddels hebben we ook al een paar meerdaagse tochten gemaakt (staat een artikeltje over in de vakantiespecial van de Zeilen van vorige maand) en dat is toch wel hele andere koek. Nu nemen we ook veel meer reserve spullen mee.

Maar racen op de Atlantic? Gaaf! :)
pi_159301261
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 09:18 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Extra verstaging hadden we niet. Daar zouden we een val voor kunnen gebruiken (een touw om de zeilen mee te hijsen) Wel hebben we een eventueel noodroer bij ons.

Heel veel dingen gaan kapot onderweg (ook op het water, tijdens de meest onhandige momenten) en moet je zelf repareren, maar omdat we vrijwel iedere dag weer de haven in gingen waren we nooit voor heel lang op onszelf aangewezen.

Inmiddels hebben we ook al een paar meerdaagse tochten gemaakt (staat een artikeltje over in de vakantiespecial van de Zeilen van vorige maand) en dat is toch wel hele andere koek. Nu nemen we ook veel meer reserve spullen mee.

Maar racen op de Atlantic? Gaaf! :)
Ik weet wat een val is ;)

Ja ik zou zeggen neem een paar lessen, en ga ook eens het water op voor een dag in zware omstandigheden. Zodat het echt een routine wordt in geval van nood. Is misschien niet het leukst maar sommige dingen moet je echt op routine kunnen doen.
Ik was trimmer aan boord en natuurlijk zoek je de grens op tijdens races. En er gebeuren altijd onverwachte dingen. Mijn stuurvrouw raakte tijdens een downwind rak iets uit balans net toen we gijpten. Ze kreeg vol de giek in haar nek. Bijna overboord maar ze kon niks meer, dus ineens veranderen je rollen aan boord. Dat soort dingen gebeuren, zelfs als je er jaren op traint. En alles gaat een keer kapot, van backstag tot blok van grootschoot. Zit je ineens direct met de grootschoot in de hand.. En kapot roer, van alles. Maar met de balans van je zeilen kun je ook sturen en zeilen zonder roer bijvoorbeeld.

Gebruiken jullie trouwens een lifeline aan boord? Of kunnen jullie beide de man-over-boord manoeuvre wel dromen en uitvoeren? Dat soort dingen moet je echt kennen voor je op zee komt.
  vrijdag 22 januari 2016 @ 13:25:29 #159
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_159304071
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 10:51 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik weet wat een val is ;)

Jij wel, maar geïnteresseerde meelezers niet. ;)

quote:

Ja ik zou zeggen neem een paar lessen, en ga ook eens het water op voor een dag in zware omstandigheden. Zodat het echt een routine wordt in geval van nood.
Zwaar weer hebben we meerdere malen gehad. Lessen ook, maar we zijn natuurlijk nooit uitgeleerd.

quote:

Gebruiken jullie trouwens een lifeline aan boord? Of kunnen jullie beide de man-over-boord manoeuvre wel dromen en uitvoeren? Dat soort dingen moet je echt kennen voor je op zee komt.
Lifeline? Altijd. Alleen bij windkracht 1 en 2 niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')