abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:00:07 #51
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143439253
In het vorige deel zijn we vanaf Lemmer naar Calais gevaren. Nu maken we de sprong naar Boulonge-sur-mer. Boulonge is niet de eerste Franse stad die we bezoeken, maar het is wel de eerste stad die ons het gevoel geeft echt in het buitenland te zijn. De huizen zijn tegen de groene heuvels op gebouwd, het gele strand steekt mooi af tegen de groene zee, die ander kleurtje heeft dan in Nederland.

Het strand van Boulonge

Schattige bootjes in Boulonge

Als we de boot aanleggen horen we ineens Nederlands: 'hé wat gaaf dat er nog op Doordraijer gevaren wordt!' Een Nederlander in Boulonge, die onze boot nog kent ook! Wat leuk! En waar kent u de boot van? Nou.. ik heb hem mee helpen bouwen! En zo hebben we de eer een van de makers van onze boot te mogen ontmoeten. Even later schuiven zijn vrouw en kinderen ook aan. Ook zij blijkt een mede-bouwster van Doordraijer. We hebben een leuk gesprek. Over de zee, over zeilen, vakantie, en natuurlijk over boten bouwen...

In de avond arriveren mijn oom en tante, en doen we een etentje in de stad. Mosselen met Belgisch bier, heerlijk. De ochtend daarna gaan we door naar de volgende haven, Dieppe. Er staat aardig wat wind, dus gaan we aardig hard. Ook Dieppe is een mooie stad. Maar we willen graag door naar Fecamp, en er is goede wind voorspeld. Dus gaan we vrijwel meteen door. Helaas houdt die wind er halverwege de volgende dag mee op. Wat nu? Er ligt een klein haventje tussen Dieppe en Fecamp, bij het stadje St. Valery-en-Caux. Daar besluiten we dan maar te blijven.

Een mooie zonsopgang als we weg varen uit Boulonge

De vuurtoren van St.Valery-en-Caux

Mooie krijtrotsen in St.Valery

Dat is gelukkig geen straf. St.Valery is een schitterend plekje, weggestopt tussen de witte krijtrotsen. Het is er prachtig weer. De lucht is strakblauw, en de zee turquoise. Elke dag halen we een heerlijk versgebakken stokbrood. Ons avondmaal bestaat uit vers gevangen vis, die we halen bij de vissers in de haven. Dit is dus wat men bedoelt met de uitdrukking 'leven als God in Frankrijk'.

Na een paar dagen in St-Valery komt de wind weer terug. Tijd om verder te gaan. Via Fecamp varen we door naar Cherbourgh. Om in Cherbourgh te komen, moeten we de Seinebaai oversteken. Het wordt een nachtelijke overtocht. Dat is erg spannend. Ineens besef je je hoe kwetsbaar je bent, op zo'n klein bootje, met alleen maar zee om je heen.. Gelukkig gaat alles goed.

De volgende dag, komen we doodmoe aan in Cherbourgh. Tot onze grote verrassing, staan er overal in Cherbourgh palmbomen! Samen met het warme weer zorgt dat voor een heerlijk exotisch sfeertje. Ons doel was palmbomen zien, en dat hebben we gehaald.

De haven van Cherbough wordt beschermd door een enorme golfbreker en een paar forten..

Na een paar dagen gaan we verder. Vanaf Cherbourgh is het maar een klein eindje naar de Kanaaleilanden. We willen eerst naar Alderney. We moeten op tijd vertrekken, want bij de Kanaaleilanden staan ontzettend sterke stromingen. Een zeilboot kan daar niet tegenin varen. We zorgen dus dat we het tij mee hebben. Desondanks lukt het toch niet om naar Alderney te gaan. De stroom duwt ons te ver naar het zuiden.

Dan gaan we voor plan B: Het eilandje Sark. Daar is een baai waar we kunnen liggen. Daarvoor moeten we wel door een heel nauw doorgangetje zeilen. Maar de baai is prachtig. Op vakantie in Turkije heb ik ook in baaien voor anker gelegen. Maar dat was met een georganiseerde vliegreis. Nu zijn we er op eigen kracht gekomen. Met onze eigen boot. Dat geeft een kick!

Doordat het zo rotsachtig is, ziet Sark er van zee af woest uit. Maar het eiland zelf is juist lieflijk. Kleine dorpjes, schattige landweggetjes en winkeltjes waar ze zelfgemaakte jam verkopen. Auto's zijn er verboden, het vervoer gaat per trekker, of met paard en wagen.

Moeten we door dát kleine gangetje varen? Yup...

Voor anker op Sark. Onze boot is wederom de kleinste…

La coupee, een spectaculair rotspad op Sark

Ons eerstvolgende doel is Jersey, het meest zuidelijke grote eiland. Ontspannen zeilen we erheen. Jersey blijkt een totaal ander karakter te hebben dan Sark. Was Sark lieflijk en kneuterig, op Jersey is alles hypermodern. Het busstation lijkt wel een vliegveld, compleet met terminals en gates. Toch is Jersey ook een erg mooi eiland. Het is heel Engels en heel exotisch tegelijk. Een bijzondere combinatie.

Kleine baai in Jersey

Zee, gezien vanaf Jersey

We blijven een paar dagen op Jersey. We overnachten er in een schitterende baai, en we hebben een bijzondere ontmoeting. Meer daarover in het volgende deel...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:39:14 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143439927
We zijn op de eilanden. :)

Sark heeft de kleinste gevangenis van de wereld met 2 plaatsen. De eilanden zijn als landelijk Engeland, maar met een Franse invloed.

Tegenover het busstation werkte ik en op het begin 'woonde' ik in de Pomme D'Or op Liberty Square.

Nog last gehad van mist? Tijdens mist voer die grote boot over een klein bootje heen.

Die grote boot heb ik 1x genomen naar Guernsey, maar duurde 4 uur incl inchecken. Vliegen was 20 minuten en met in- en uitchecken was het 45 min.

Ben benieuwd naar jullie Jersey ervaring. :)
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:44:43 #53
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 10:39 schreef Individual het volgende:

Nog last gehad van mist? Tijdens mist voer die grote boot over een klein bootje heen.
[ afbeelding ]

Die grote boot heb ik 1x genomen naar Guernsey, maar duurde 4 uur incl inchecken. Vliegen was 20 minuten en met in- en uitchecken was het 45 min.

Ben benieuwd naar jullie Jersey ervaring. :)
Serieus, is daar een ongeluk mee gebeurd? ! :o

We zijn die monsters best vaak tegen gekomen. We wisten waar/hoe ze varen, dus ik denk dat we redelijk safe zaten. Maar we hebben wel eens gehad dat er mist op kwam en dat we er een langs hoorden varen.. :{
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:54:14 #54
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143440222
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 10:44 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Serieus, is daar een ongeluk mee gebeurd? ! :o

We zijn die monsters best vaak tegen gekomen. We wisten waar/hoe ze varen, dus ik denk dat we redelijk safe zaten. Maar we hebben wel eens gehad dat er mist op kwam en dat we er een langs hoorden varen.. :{
British ferry captain crashed into fishing boat and killed skipper ‘because crew were chatting about Halle Berry as Catwoman’

Het is ook een monsterlijk grote snelle boot.
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:01:18 #55
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440360
quote:
Ja, ze zijn heel snel. Wij hebben nog het geluk dat we zeilen, dan hoor je ze altijd aan komen, ook in de mist. Maar die Franse vissersboot kan hem niet horen, want die heeft zijn motor aan (tenzij ze aan het vissen waren).

Bootje was maar een klein bootje zie ik, waarschijnlijk geen AIS. (systeem waarmee je alle bootjes kan zien).

Die ferry dacht dat ze een kreeftenfuikje geraakt hadden, terwijl ze een complete vissersboot ramden :')
pi_143440540
De fast ferry vanuit cherbourg...

Maarehm, lijkt me toch niet zo gek om in ieder geval een epirb, reddingsvlotje, en radar te hebben als je dergelijke tochten maakt...Ik neem aan dat jullie dat wel hadden? Ik zou niet perse voor een ais gaan alswel een radar. Niet alle schepen hebben tenslotte nog ais...

Wel stoere reis hoor! Maar zelf gaan we de zee op met allerlei dubbel uitgevoerd spul. Dit omdat meerdere bemanningsleden al wel eens schipbreuk hebben geleden. Daarbij is ook iemand omgekomen.

Maar inderdaad mooi stukje Frankrijk en met goed weer erg leuk.

En uiteraard kun je de boot nog een beetje aanpassen.
Whatever...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:15:30 #57
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143440681
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 11:09 schreef Spanky78 het volgende:
De fast ferry vanuit cherbourg...

Maarehm, lijkt me toch niet zo gek om in ieder geval een epirb, reddingsvlotje, en radar te hebben als je dergelijke tochten maakt...Ik neem aan dat jullie dat wel hadden? Ik zou niet perse voor een ais gaan alswel een radar. Niet alle schepen hebben tenslotte nog ais...

Wel stoere reis hoor! Maar zelf gaan we de zee op met allerlei dubbel uitgevoerd spul. Dit omdat meerdere bemanningsleden al wel eens schipbreuk hebben geleden. Daarbij is ook iemand omgekomen.

Maar inderdaad mooi stukje Frankrijk en met goed weer erg leuk.

En uiteraard kun je de boot nog een beetje aanpassen.
Ik wist niet dat je ook zeilde! Heftig zeg, wat jullie allemaal hebben mee gemaakt. :o Zeil je met vrienden, of zeil je wedstrijden met een team?

We hebben wel een reddinsgvlotje aan boord. Niet dat dat ook maar enigszins helpt als zo catamaranmonster je in 2-en vaart, maar toch.... als je boot op een andere manier ondergaat heb je wel een kans.

AIS is iets waar we over na denken het aan te schaffen. Maar wat je zegt, niet alle boten hebben het dus blijven we ook GV en GUJDK gebruiken (Gezond Verstand en Goed Uit Je Doppen Kijken)
pi_143448788
Leuk leesvoer! Spannend hoor! :)
When it comes to survival..
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:44:45 #59
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143450649
Thanks!

Nog maar even mooie plaatjes om bij weg te dromen..

Vakantie O+
pi_143452772
Ik zeil niet, maar vertoef regelmatig op de noordzee :)

Het is prachtig, maar ook verraderlijk gevaarlijk die zee. Heeft een enorme aantrekkingskracht een lijkt zo vredig.... Totdat... Maar als je nooit een risico neemt, zul je ook zelden iets bijzonders meemaken. Lijkt me een prachtige reis die je hebt gemaakt.

Anyway, als je serieus grote vaarroutes kruist op zee en je maakt lange tochten zou ik zeker een radar willen hebben, en marifoon redundant. Mist en grote schepen... Pfffff
Whatever...
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:21:50 #61
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143455190
Vanaf Sark naar de zuidkust kom je natuurlijk langs Corbiere, het getijdeneiland.

net voordat je er niet meer heen kan lopen

O+
reset
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:06:53 #62
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143461762
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 17:55 schreef Spanky78 het volgende:
Ik zeil niet, maar vertoef regelmatig op de noordzee :)

Het is prachtig, maar ook verraderlijk gevaarlijk die zee. Heeft een enorme aantrekkingskracht een lijkt zo vredig.... Totdat...
Omdat mist en zwaar weer kozen wij in eerste instantie voor dagtochtjes. Met een window van 12 uur zeilen kun je daar nog wel omheen plannen. En we hadden ook ruim de tijd, dus we 'moesten' niet weg als het weer ons eigenlijk niet aanstond.

Ondanks dat hebben we nog wel mist en zwaar weer gehad. Stomme wind hield zich niet aan de voorspellingen.. :P

Maar wat je zegt over een risico en bijzondere dingen meemaken klopt helemaal! Dit neemt niemand me weer af. Gewoon zelf naar de Kanaaleilanden gevaren, op de wind. Dat voelt als pure vrijheid. Met zo'n bootje kan ik overal heen, al ik maar genoeg tijd heb.. Kwestie van leren en grenzen verleggen.

En het is heel bijzonder om op een plek te vertoeven waar je zélf verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid. Dan besef je pas hoe idiot-proof onze dagelijkse wereld eigenlijk is .. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 15-08-2014 22:20:43 ]
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:08:14 #63
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143461822
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 19:21 schreef Individual het volgende:
Vanaf Sark naar de zuidkust kom je natuurlijk langs Corbiere, het getijdeneiland.

Ja, daar zijn wij ook langs gekomen. Maar wij hebben niet zulke mooie foto's. Gaat wat lastiger vanuit een bewegende boot.. :P
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:40:12 #64
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_143463046
Jersey, 2 x geweest bij een vriendin. Geweldig eiland, veel te zien ook.
En lekker eten ook, vooral bij dat oude piratenrestaurant boven het strand...
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:28:28 #65
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143694543
Tijd voor een nieuw deel :)

We zijn inmiddels helemaal vanaf Lemmer naar Jersey gevaren. Jersey is de meest zuidelijke van alle Kanaaleilanden. We liggen een hypermoderne haven, en die is helaas ook zo duur als hij eruit ziet. Omdat deze haven sterke getijdeverschillen kent, zijn er plekken die bij eb helemaal droog vallen. Een van de jachten in de haven maakt daar handig gebruik van. Met hoogwater vaart de boot naar binnen. Daarna maakt de bemanning de boot vast, en wacht vervolgens tot het water verdwenen is. Vervolgens wordt het onderwaterschip met een kwast onder handen genomen. Er moet snel gewerkt worden, want over een paar uur is het water weer terug.

We raken aan de praat met de schilders. Het is een echtpaar, dat al jaren zeilt. De man blijkt een bekende schrijver te zijn. Hij heeft veel boeken over zeilen geschreven. We krijgen een gesigneerd boek van hem. Ook krijgen we heel veel tips over mooie plekken. Het leuke aan zo'n reis is dat je onderweg heel veel leuke mensen ontmoet..

Haven met een ‘afstapje’

Droogvallende kustlijn

Een fleurig cafeetje

We hebben gehoord dat Beauport Bay een heel mooie baai is. En ook niet onbelangrijk, overnachten in een baai is gratis. Dus gaan we in Beauport een nachtje voor anker. Het is de mooiste plek waar ik ooit de nacht heb doorgebracht. Ongerept groen, nog niet verpest door hotels die willen verdienen aan kamers met zeezicht. Hoge rotsen steken af tegen het roze zandstrand. In de avond, als de laatste badgasten vertrekken hebben we al dat moois voor onszelf.. Daar drinken we een whisky op!

Beauport bay is een spectaculaire baai..

De volgende dag varen we door naar Guernsey. Daar blijven we een paar dagen.

Schattig vissersbootje op Guernsey

Wie snoept daar van de bramen?

We hebben gehoord dat Herm, een klein eilandje naast Guernsey, ook de moeite waard is. Dus besluiten we de ferry te pakken om een dagje Herm te doen. Van mensen in de haven hadden we al gehoord dat Herm een 'tropisch eiland' was. Dat blijkt niet overdreven. Soms lijkt het alsof we op de Cariben rond lopen. Overal staan palmbomen, en de zee is azuurblauw. Op het strand vind ik de meest exotische schelpjes. Dit is het ultieme zomergevoel!

Herm, een ‘tropisch’ eiland

Na ons dagje Herm, gaan we door naar een andere haven in Guernsey. Het is maar een tripje van vier mijl, maar het is geen makkelijke rit. De zee is erg ruig! Ook zijn er overal rotsen. Boven, én onder water. We moeten de kaart dus nauwlettend in de gaten houden. Tot overmaat van ramp blijkt de ingang van de haven een pietepeuterig klein gaatje te zijn, midden tussen de rotsen. Kunnen we daar wel doorheen? Het lukt, gelukkig. Onze inspanningen worden beloond met het mooiste haventje dat we tot nog toe gezien hebben. Het haventje is uitgehakt in een voormalig granietgroeve en bevat kristalhelder water.

Ochtend in de haven

Zonsondergang

Ook deze baai valt helemaal droog

Hier blijven we graag een paar dagen. Maar dan wordt het toch echt tijd om weer naar huis te gaan. We gaan dezelfde weg als we gekomen zijn, dus weer via Cherbough. Onderweg stoppen we even in de haven van Alderney, om te wachten tot de het tij tegen voorbij is. We zien heel veel Jan-van-Genten. Die broeden hier op Alderney. Als een pijl laten ze zich naar beneden vallen. Een bijzonder gezicht. Pas laat in de avond komen we aan in Cherbourg. De weg naar huis is nu echt begonnen. Maar meer daarover in het volgende, laatste deel van mijn verslag.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:53:41 #66
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143694949
Mooi verslag weer. Ook Guernsey is prachtig. Het is iets kleiner en ook iets knusser.
reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:01:50 #67
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143695130
Thanks!

Natuurlijk ook leuk om te lezen als je daar hebt gewoond. :) Prachtige plek, en heel dichtbij eigenlijk. (als ben ik wel blij dat ik daar niet ben op gegroeid..)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:13:04 #68
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143695378
Hebben jullie in de (hoofd)jachthaven van St Helier gelegen?

reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:15:43 #69
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143695458
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:13 schreef Individual het volgende:
Hebben jullie in de (hoofd)jachthaven van St Helier gelegen?

Ja. Veel te dure jachthaven was dat. Wel mooi, maar we hadden net zo goed een hotel kunnen boeken.

Maar vond het wel een mooie plek. Best exotisch, met al die palmbomen en gele stranden. Guernsey had ook palmbomen, maar dat deed me toch meer aan Engeland denken.
pi_143698398
Vind het wel bijzonder om te lezen. Weer eens wat anders dan backpacken of een camperreis. :)

Maar sowieso weinig zeilers hier op het forum. Zeilen is (gemiddeld gezien) toch vooral iets voor oudere mensen..
When it comes to survival..
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:19:14 #71
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143702976
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:00 schreef LesStroud het volgende:
Vind het wel bijzonder om te lezen. Weer eens wat anders dan backpacken of een camperreis. :)

Maar sowieso weinig zeilers hier op het forum. Zeilen is (gemiddeld gezien) toch vooral iets voor oudere mensen..
Ja, wij waren tijdens de reis zo'n beetje de jongste zeilers. Alle andere zeilers waren ouder dan ons (en hadden grotere boten).

Ik zie onze manier van zeilen ook wel een beetje als backpacken op het water. Een klein budget, weinig luxe, maar wel zoveel mogelijk zien :) En niet wachten tot we gepensioneerd zijn *O*

Vond hier nog een mooie foto
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:23:45 #72
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143703152
Wat hebben jullie op Jersey en Guernsey zelf gezien en gedaan?
reset
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:45:23 #73
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143703906
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:23 schreef Individual het volgende:
Wat hebben jullie op Jersey en Guernsey zelf gezien en gedaan?
Op beide eilanden zijn we niet heel lang gebleven. We hadden maar een weekje de tijd, helaas. Op Jersey hebben we een rondrit met de bus gemaakt en hebben we de bouwwerken uit de Tweede Wereld oorlog bezocht. Ook zijn we naar Portelet bay geweest. En natuurlijk een nacht voor anker in Beauport bay.

Portelet bay (bij vloed is deze toren een eilandje)

Binnen in een verdedigingswerk van de nazi's. Compleet met baby-ninja die aan het oefenen is :)

Kanon van de nazi's

Op Guernsey hebben we veel gewandeld. Veel mooie dingen gezien, zoals een aantal oude kanonnen op een rots, die over de zee uit keek. Zo konden ze aanvallende schepen op de korrel nemen. Volgens mij was het altijd vechten daar, op die Kanaaleilanden. :P

Ook een Victoriaanse Tidal Pool bezocht. Dat was heel gaaf (maar ik heb een beetje een rare zwembadkick :P ). Het was een soort infinity pool, maar dan in de rotsen uit gehakt en uit de Victoriaanse tijd. Dat alles werd als gratis gemeentezwembad gebruikt. Beetje chillen , lekkere fish and chips gehad daar.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:20:03 #74
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_143705175
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:45 schreef Noordsestern het volgende:

Volgens mij was het altijd vechten daar, op die Kanaaleilanden. :P

Bijna 1000 jaar aan Britten daar die zich druk verdedigde tegen de Fransen waarvoor er vele verdedigingswerken werden gebouwd over honderden jaren. Een van die werken waren de ruim 20 Martello towers en ik woonde bij de eerste (First Tower).

En toen de Duitsers kwamen hebben ze heel wat neergezet. Bunkers, zeemuren, ziekenhuizen, etc. De helft van de toeristenattracties zowat. :P
quote:
Ook een Victoriaanse Tidal Pool bezocht. Dat was heel gaaf (maar ik heb een beetje een rare zwembadkick :P ). Het was een soort infinity pool, maar dan in de rotsen uit gehakt en uit de Victoriaanse tijd. Dat alles werd als gratis gemeentezwembad gebruikt. Beetje chillen , lekkere fish and chips gehad daar.
Havre des Pas zwembad ten oosten van St Helier?
reset
pi_143705391
Het is gewoon een heel mooi gebied en de zee is prachtig. Per schip zie je e wereld vanaf de andere kant :)

Ik ben nog aan het sparen voor een schip. Maarja, je kent het spreekwoord : koop een boot, werk je dood. Ik heb een uitstekende baan, maar het is een enorme kostenpost als je een klein beetje leuke ligplaats wilt... En onderhoud... Hoop klusjes.... Paar jaar nog...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')