Nee hoor, vroeger geloofde men niet in een paradijs na dit leven en toch had men elkaar lief.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:53 schreef Woelwater het volgende:
[..]
De meeste gelovigen geloven om verzekerd te zijn van een plekje in het paradijs na dit leven, het elkaar helpen en liefde uiten is daarbij van ondergeschikt belang.
als natuurlijke selectie aan het werk zou zijn zouden de individuen zijn die de liefde en het helpen van de anderen achterwege lieten in het voordeel. Die hebben meer kans om te paren en geven hun genen dus sneller door en hun genen zorgen ervoor dat hun nageslacht ook minder begaan is met de ander. Eigenlijk is wat er gebeurd dus tegengesteld aan natuurlijke selectie.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:55 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch niets te maken met de stelling dat handelen uit eigenbelang beter is?
Door elkaar te helpen en liefde te uiten bouw je een vertrouwensband op. Als ik goed ben voor anderen, zijn anderen ook goed voor mij en elkaar en is de hele samenleving sterk en gelukkig. Dat is volgens mij natuurlijke selectie aan het werk, daar heb ik geen god voor nodig.
Waarom zouden mensen dan denken dat ze niet moeten vreemdgaan? Dan heb je toch een ander antwoord nodig dan "natuurlijke selectie of evolutie"? Echt waar, ik begrijp gelukkig niks van mensen die steeds maar weer roepen dat iets met natuurlijke selectie te maken heeft. Dat is namelijk iets dat gebeurt, niet iets dat zelfstandig op wezens kan inwerken.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat wezens begrip en kennis van evolutie moeten hebben opdat evolutie als generator van gedrag en morele waarden werkt?![]()
Ik niet in elk geval.
Op zondag 20 juli 2014 20:00 schreef ATON het volgende:
de selectieprocedure is een doel. Waarom bepaalde genen geselecteerd worden is omdat dit de beste zijn. Het is toch geen willekeurige selectie,want anders waren we waarsch mensen met lompe fuctiesquote:Op zondag 20 juli 2014 19:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
En culturele evolutie, maar in essentie.. ja.
[..]
Die doelmatigheid is slechts een illusie. Genen hebben geen doel.. ze zijn een logisch resultaat van een natuurlijk selectieproces. En dat is net zo min toeval als het toeval is dat stenen naar beneden vallen en niet omhoog.
Dat bestempelen als 'toeval' klinkt teveel alsof dat een soort loterij is, dat is het niet.
Waarom zouden die in het voordeel zijn en hebben ze meer kans om te paren?quote:Op zondag 20 juli 2014 20:01 schreef BerjanII het volgende:
als natuurlijke selectie aan het werk zou zijn zouden er individuen zijn die de liefde en het helpen van de anderen achterwege in het voordeel. Die hebben meer kans om te paren en geven hun genen dus sneller door en hun genen zorgen ervoor dat hun nageslacht ook minder begaan is met de ander. Eigenlijk is wat er gebeurd dus tegengesteld aan natuurlijke selectie.
Omdat ze mensen in hun omgeving niet willen kwetsen, dat lijkt me evident. En die gedachte komt voort uit het belang van een sterke groep.quote:Waarom zouden mensen dan denken dat ze niet moeten vreemdgaan? Dan heb je toch een ander antwoord nodig dan "natuurlijke selectie of evolutie"? Echt waar, ik begrijp gelukkig niks van mensen die steeds maar weer roepen dat iets met natuurlijke selectie te maken heeft. Dat is namelijk iets dat gebeurt, niet iets dat zelfstandig op wezens kan inwerken.
dat is de manke van het omstreden materialisme van evolutionisten.quote:Op zondag 20 juli 2014 20:01 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen dan denken dat ze niet moeten vreemdgaan? Dan heb je toch een ander antwoord nodig dan "natuurlijke selectie of evolutie"? Echt waar, ik begrijp gelukkig niks van mensen die steeds maar weer roepen dat iets met natuurlijke selectie te maken heeft. Dat is namelijk iets dat gebeurt, niet iets dat zelfstandig op wezens kan inwerken.
Ik zei dat je leek op een relifundi. Die gooien ook steeds hun stokpaardjes naar binnen, zelfs als het over het WK voetbal in Brazilië zou gaan.quote:
Daarvoor hoeven mensen helemaal niets te begrijpen van hoe wel of niet vreemdgaan uitwerkt op het selectieproces. Onze instincten die leiden tot een sterke emotionele band met familieleden en partners zorgen effectief voor het 'gewenste' resultaat, maar of mensen begrijpen hoe dat werkt is volslagen irrelevant.quote:Op zondag 20 juli 2014 20:01 schreef BerjanII het volgende:
Waarom zouden mensen dan denken dat ze niet moeten vreemdgaan? Dan heb je toch een ander antwoord nodig dan "natuurlijke selectie of evolutie"?
Dat laatste is ook helemaal niet nodig.quote:Op zondag 20 juli 2014 20:01 schreef BerjanII het volgende:
Echt waar, ik begrijp gelukkig niks van mensen die steeds maar weer roepen dat iets met natuurlijke selectie te maken heeft. Dat is namelijk iets dat gebeurt, niet iets dat zelfstandig op wezens kan inwerken.
Welnee... het is slechts een bekende denkfout.quote:Op zondag 20 juli 2014 20:06 schreef bechirti het volgende:
[..]
dat is de manke van het omstreden materialisme van evolutionisten.
Dat heb ik reeds gemerkt. Ik heb het niet zo voor alfa-mannetjes die doen of ze deskundigen zijn. Die ontkennen zelfs het licht van de zon als het hen uitkomt. Moet ik ze nog eens op een rijtje zetten .quote:Op zondag 20 juli 2014 20:06 schreef BerjanII het volgende:
En moet je eens op FT komen, zijn er genoeg mensen die redenen hebben om tegen Jezus de Zeloot te ageren.
Als ik zou geloven zou dat meer beperkingen met zich meebrengen dan een "hel" welke gebruikt werd om mensen bang te maken vroeger om macht uit te oefenen, nu gebruiken ze daar over t algemeen "geld" voor.quote:Op maandag 23 juni 2014 16:13 schreef Wereldveroveraar het volgende:
Allereerst je hebt niets te verliezen als je in God gelooft. Als je goed doet dan kom je in de hemel. Maar als je niet in God gelooft dan ga je branden in hel als God bestaat. Je verliest dus alleen maar als ongelovige. Geloof je in God dan leid je op z'n minst een gezegend sterfelijke leven.
Dus om het nog eens duidelijk te maken:
Gelovigen: je kan in hemel terecht komen of niet.
Ongelovigen: je kan in hel terecht komen of niet.
Met deze voorkennis, kies je er toch niet voor om als ongelovige door de wereld te gaan?
Bekijk de docu Stephen Hawking's - Grand Design eens, daarin wordt bewezen dat in de quantumfysica het mogelijk is dat er "vanuit niets, iets bestaat"...quote:Om jullie over te halen, denk eens even na over de wereld en het universum. Alles wat bestaat is door iets gemaakt. Er kan niet iets vanuit niets komen. Het universum is door God geschapen en daarom zullen wij als stervelingen nooit de mysteries van het universum achterhalen. Wij zijn de mieren in de glazen bol. Het universum is eindig, er is een limiet in het universum en wij kunnen die limiet nooit bereiken omdat God ons heeft gelimiteerd in ons kunnen.
Echter, als je niet in God gelooft, waar kom het universum dan vandaan? Gewoon zomaar uit het niets? Dat is een veel grotere sprookje dan Roodkapje. Er kan niet vanuit niets iets ontstaan. Er moet dus een Schepper bestaan en dat is, hoe moeilijk het ook is voor sommigen, God.
Dus als je niet in God gelooft, dan geloof je in dat 0 = 1. Niet logisch dus.
Hm, ik reageer nooit op sjoemie omdat ik in al die jaren? dat hij hier is nog nooit het idee gekregen heeft dat hij ooit maar 1 antwoord serieus in zich op neemt om er iets van te leren.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Extremistisch" is toch niet het eerste woord dat in mij opkomt. Eerder "jong en naïef". Hij lijkt wel een zekere oprechte motivatie te hebben om de wereld te begrijpen, maar mist veel kennis en heeft niet al teveel analytisch denkvermogen. Dat maakt hem echter nog niet gek of extremistisch.
Dat geldt voor de meeste religieuzen, en zeker diegenen die menen op een forum andersdenkenden te kunnen overtuigen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
Hij lijkt me helemaal vergroeid met zijn levensbeschouwing, met rails van A tot Z en niks dat zijn trein van dat pad af kan brengen.
moet toch mogelijk zijn, ik was vroeger namelijk ook andersdenkendquote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt voor de meeste religieuzen, en zeker diegenen die menen op een forum andersdenkenden te kunnen overtuigen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 01:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
moet toch mogelijk zijn, ik was vroeger namelijk ook andersdenkend
Ik ook, maar toen was ik religieus. Nu niet meer.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 01:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 01:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Aha, en hoe kwamen jullie tot het inzicht dat het Christendom inderdaad gewoon door mensen is bedacht?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 10:08 schreef hoatzin het volgende:
Ik ook, maar toen was ik religieus. Nu niet meer.
Bijbel eens goed gelezen, geen antwoord op lastige vragen gekregen en voortschrijdend inzicht.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 10:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Aha, en hoe kwamen jullie tot het inzicht dat het Christendom inderdaad gewoon door mensen is bedacht?
Door het boek Mormon, ik dacht: "Wat is dit voor verzonnen lariekoek?" Toen ging ik de bijbel nog eens goed lezen, en voilà.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 10:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Aha, en hoe kwamen jullie tot het inzicht dat het Christendom inderdaad gewoon door mensen is bedacht?
Dan niet natuurlijkquote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:37 schreef Molurus het volgende:
Hmm... en dat blijkt dan pas als je constateert dat het lariekoek is?
Het lijkt mij dat de mens de enige is waarvan wij weten dat hij boeken schrijft. Dus als je dan een boek tegenkomt lijkt het me een alleszins redelijke aanname dat het door mensen is geschreven. (Geheel onafhankelijk van de inhoud van zo'n boek.)
Wat nou als de Bijbel niet vol lariekoek stond? Zouden jullie dan gaan twijfelen aan de menselijke oorsprong ervan?
Wel...dat is een lang verhaal. Het begon bij mij door eens iets anders te lezen dan enkel de Bijbel. En vooral veel over geschiedenis en oude culturen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 10:35 schreef Arcee het volgende:
Maar waarom zou je je afvragen of er een god bestaat? Welke observatie heb je gedaan om de hypothese te vormen dat god zou kunnen bestaan?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:43 schreef rosability het volgende:
Religie of Atheïsme is niet meer als een opvatting hoe je tegen het leven aankijkt. Tenzij iemand wetenschappelijk kan bewijzen dat er wel of juist niet iets bovennatuurlijks als een God bestaat. Zolang dat niet te bewijzen valt, blijft het een onbeantwoorde vraag in de categorie 'is het universum oneindig' ?
Niemand heeft gelijk, wel houdt iedereen er een andere opvatting op na.
En inderdaad waarom de specifieke god waar je in gelooft? Waarom dus überhaupt een god en waarom niet de 2799 andere goden die in de geschiedenis door de mensheid is verzonnen?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar waarom zou je je afvragen of er een god bestaat? Welke observatie heb je gedaan om de hypothese te vormen dat god zou kunnen bestaan?
Je vraagt je toch ook niet af of er een Vliegend Spaghettimonster in de lucht zweeft?
Twee opties: er bestaat geen god, of er bestaat wel een god. In het eerste geval hebben de atheïsten gelijk; in het tweede geval heeft misschien een van de duizenden religies gelijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:43 schreef rosability het volgende:
Religie of Atheïsme is niet meer als een opvatting hoe je tegen het leven aankijkt. Tenzij iemand wetenschappelijk kan bewijzen dat er wel of juist niet iets bovennatuurlijks als een God bestaat. Zolang dat niet te bewijzen valt, blijft het een onbeantwoorde vraag in de categorie 'is het universum oneindig' ?
Niemand heeft gelijk, wel houdt iedereen er een andere opvatting op na.
Hoe ongeloof werkt is, eerst leggen mensen een contrast tussen algemeen gezond verstand en religie, en maken religie belachelijk in dat contrast. Vervolgens gaan die atheisten systematisch over dingen nadenken, en allemaal eindigen ze dan met het concurreren van objectiviteit tegen subjectiviteit, tot de vernietiging van subjectiviteit. Er zit nog veel acceptatie van subjectiviteit in algemeen gezond verstand, maar des te sysematischer atheisten te werk gaan in hun denkwijze, des te meer wordt alle subjectiviteit verdrongen.quote:
Dan zou het iig een stuk lastiger zijn om je onder de indoctrinatie, die vanaf je vroege jeugd op je af is gevuurd, uit te worstelen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:37 schreef Molurus het volgende:
Hmm... en dat blijkt dan pas als je constateert dat het lariekoek is?
Het lijkt mij dat de mens de enige is waarvan wij weten dat hij boeken schrijft. Dus als je dan een boek tegenkomt lijkt het me een alleszins redelijke aanname dat het door mensen is geschreven. (Geheel onafhankelijk van de inhoud van zo'n boek.)
Wat nou als de Bijbel niet vol lariekoek stond? Zouden jullie dan gaan twijfelen aan de menselijke oorsprong ervan?
Inderdaad, het bestaan van een god is nog geen bewijs dat één van die religies gelijk heeft. Eigenlijk denk ik dat religies vrij los staan van het bestaan van een god, maar meer gericht is op hun ideaalbeeld van de wereld.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Twee opties: er bestaat geen god, of er bestaat wel een god. In het eerste geval hebben de atheïsten gelijk; in het tweede geval heeft misschien een van de duizenden religies gelijk.
Ideaalbeeld? Dan zijn de wereldreligies echt te afschuwelijk voor woorden.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:46 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inderdaad, het bestaan van een god is nog geen bewijs dat één van die religies gelijk heeft. Eigenlijk denk ik dat religies vrij los staan van het bestaan van een god, maar meer gericht is op hun ideaalbeeld van de wereld.
Spijker op zijn kop. Zelfs als er een god bestaat wil dat nog niet zeggen dat religies, het bestaan en de aard daarvan, ook maar iets te maken hebben met het bestaan van een god.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:46 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inderdaad, het bestaan van een god is nog geen bewijs dat één van die religies gelijk heeft. Eigenlijk denk ik dat religies vrij los staan van het bestaan van een god, maar meer gericht is op hun ideaalbeeld van de wereld.
Een primitieve rechtvaardiging van primitieve normen en waarden van een primitief wezen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ideaalbeeld? Dan zijn de wereldreligies echt te afschuwelijk voor woorden.
Homo's moeten dood. Dat gaat toch wel een paar stappen verder dan 'primitief'. Dat is gewoon misdadig.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een primitieve rechtvaardiging van primitieve normen en waarden van een primitief wezen.
Dat is een vraag waar mensen zich al eeuwen mee bezig houden. Ze hebben graag een verklaring over leven en dood. Is er echt iemand daarboven die over leven en dood gaat, is leven en dood een relatief begrip en komen we in een andere vorm terug, of zijn het gewoon onze eigen gedachtes die het fenomeen leven een dood proberen te verklaren en is het dus gewoon een verzinsel van onszelf.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Maar waarom zou je je afvragen of er een god bestaat?
Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Welke observatie heb je gedaan om de hypothese te vormen dat god zou kunnen bestaan?
Het Vliegend Spaghettimonster is bedacht als 'parodie' op religie. Je kunt jezelf de vraag stellen: wanneer is iets fantasie, wanneer kan iets als een 'werkelijkheid' worden beschouwd ? De Islam of het Boehdisme proberen op verschillende wijze vragen over leven en dood te beantwoorden. Daarmee zeg ik niet dat het de waarheid is wat deze religies claimen, maar gezien ze serieus antwoorden op bovengenoemde vragen proberen te geven, kun je ze ook niet afdoen als een stel fantasten.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Je vraagt je toch ook niet af of er een Vliegend Spaghettimonster in de lucht zweeft?
Je kunt nooit door uitsluiting tot een verklaring komen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:18 schreef rosability het volgende:
Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Dat is geen reden om ervan uit te gaan dat er een basis voor het bestaan van god is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:18 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat is een vraag waar mensen zich al eeuwen mee bezig houden.
Nee, dat hoeft niet. Er moet eerst aannemelijk worden gemaakt dat er een reden is om te denken dat god bestaat. Zolang zo'n reden er niet is, valt er simpelweg niks te onderzoeken.quote:Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Zolang je je niet baseert op observaties, maar op je eigen gedachten, dan heb je het toch over fantasie. Hoe serieus er ook over gepraat wordt.quote:Het Vliegend Spaghettimonster is bedacht als 'parodie' op religie. Je kunt jezelf de vraag stellen: wanneer is iets fantasie, wanneer kan iets als een 'werkelijkheid' worden beschouwd ? De Islam of het Boehdisme proberen op verschillende wijze vragen over leven en dood te beantwoorden. Daarmee zeg ik niet dat het de waarheid is wat deze religies claimen, maar gezien ze serieus antwoorden op bovengenoemde vragen proberen te geven, kun je ze ook niet afdoen als een stel fantasten.
Bewijs jij maar dat er geen onzichtbare koeien die kees heten bestaan en jouw leven in hun handen hebben.quote:Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Onzichtbare koeien die kees heten...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 15:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Bewijs jij maar dat er geen onzichtbare koeien die kees heten bestaan en jouw leven in hun handen hebben.
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.quote:Allereerst je hebt niets te verliezen als je in God gelooft.
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.
Hmm, ja. Kwestie van perspectief I guess.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.
En geen ethiek. Als god je niet verteld wat netjes is heb je daar verder zelf natuurlijk ook geen weet van. BRB even wat kindertjes pakken.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.
Zelf (kritisch) nadenken doen veel gelovigen ook niet lijkt het, want het boek is heilig en alles wetend.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:50 schreef ems. het volgende:
[..]
En geen ethiek. Als god je niet verteld wat netjes is heb je daar verder zelf natuurlijk ook geen weet van. BRB even wat kindertjes pakken.
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.
Inderdaad, sola gratia, stelde Calvijn al vastquote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.
De OP is dan ook vreemd. Je kunt wel zeggen: "zo, nu geloof ik in God" maar daar trapt die God natuurlijk niet in als het om lijfsbehoud gaat.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, sola gratia, stelde Calvijn al vast
Daar heb je gelijk in, maar ik ben wel van menig dat het 'bestaan van een God' één van de vele factoren is waarom religie bestaat. Het geloven in 'dezelfde God' geeft binding tussen mensen, schept een groepsgevoel. Wanneer het niet bestaan ervan zwart op wit zou worden gesteld, kan dat voor een breuk in de groep zorgen, omdat het gegeven feit niet meer overeenkomt met de bedachte antwoordstukken op levensvragen binnen de religie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt nooit door uitsluiting tot een verklaring komen.
Voor alle duidelijkheid: datgene dat hier om een verklaring vraagt is het bestaan van religie. (En niet zozeer het bestaan van leven en dood, hoe dat werkt weten we in vrij groot detail.)
En dan is het feitelijk bestaan van goden bepaald geen voor de hand liggende verklaring. Het is zeker een complex vraagstuk, maar er is eenvoudig niets dat in die richting wijst.
Als je het zo bekijkt is het atheïsme net als religie ook puur op de eigen gedachtegang gebaseerd.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:28 schreef Tijn het volgende:
Zolang je je niet baseert op observaties, maar op je eigen gedachten, dan heb je het toch over fantasie. Hoe serieus er ook over gepraat wordt.
Het feitelijk bestaan van een God een verklaring voor het bestaan van religie? Hoe kom je tot die conclusie? Het lijkt me vanuit die optiek ook vrij lastig om de enorme variatie aan religies te verklaren.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar ik ben wel van menig dat het 'bestaan van een God' één van de vele factoren is waarom religie bestaat.
Groepsbinding is zeker een factor, en inderdaad 1 van de vele. Persoonlijk vond ik dit een heel aardige beschouwing van de factoren die verband houden met religie, en mogelijk een verklaring daarvoor vormen:quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
Het geloven in 'dezelfde God' geeft binding tussen mensen, schept een groepsgevoel.
Zo'n basis voor (antwoorden op) levensvragen lijkt me sowieso onwenselijk. Het leidt onvermijdbaar tot onbespreekbare dogma's. Ja, ethiek is een lastig deel van de filosofie. Ja, sommige vragen zullen we wellicht nooit beantwoorden. Maar alleen al omdat het bespreekbaar moet blijven lijkt zo'n basis mij ronduit schadelijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
Wanneer het niet bestaan ervan zwart op wit zou worden gesteld, kan dat voor een breuk in de groep zorgen, omdat het gegeven feit niet meer overeenkomt met de bedachte antwoordstukken op levensvragen binnen de religie.
Genoeg theïsten die denken dat ze vrijwillig in God geloven. Of in ieder geval dat het een keuze is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |