Spijker op zijn kop. Zelfs als er een god bestaat wil dat nog niet zeggen dat religies, het bestaan en de aard daarvan, ook maar iets te maken hebben met het bestaan van een god.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:46 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inderdaad, het bestaan van een god is nog geen bewijs dat één van die religies gelijk heeft. Eigenlijk denk ik dat religies vrij los staan van het bestaan van een god, maar meer gericht is op hun ideaalbeeld van de wereld.
Een primitieve rechtvaardiging van primitieve normen en waarden van een primitief wezen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ideaalbeeld? Dan zijn de wereldreligies echt te afschuwelijk voor woorden.
Homo's moeten dood. Dat gaat toch wel een paar stappen verder dan 'primitief'. Dat is gewoon misdadig.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een primitieve rechtvaardiging van primitieve normen en waarden van een primitief wezen.
Dat is een vraag waar mensen zich al eeuwen mee bezig houden. Ze hebben graag een verklaring over leven en dood. Is er echt iemand daarboven die over leven en dood gaat, is leven en dood een relatief begrip en komen we in een andere vorm terug, of zijn het gewoon onze eigen gedachtes die het fenomeen leven een dood proberen te verklaren en is het dus gewoon een verzinsel van onszelf.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Maar waarom zou je je afvragen of er een god bestaat?
Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Welke observatie heb je gedaan om de hypothese te vormen dat god zou kunnen bestaan?
Het Vliegend Spaghettimonster is bedacht als 'parodie' op religie. Je kunt jezelf de vraag stellen: wanneer is iets fantasie, wanneer kan iets als een 'werkelijkheid' worden beschouwd ? De Islam of het Boehdisme proberen op verschillende wijze vragen over leven en dood te beantwoorden. Daarmee zeg ik niet dat het de waarheid is wat deze religies claimen, maar gezien ze serieus antwoorden op bovengenoemde vragen proberen te geven, kun je ze ook niet afdoen als een stel fantasten.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 12:45 schreef Tijn het volgende:
Je vraagt je toch ook niet af of er een Vliegend Spaghettimonster in de lucht zweeft?
Je kunt nooit door uitsluiting tot een verklaring komen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:18 schreef rosability het volgende:
Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Dat is geen reden om ervan uit te gaan dat er een basis voor het bestaan van god is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:18 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat is een vraag waar mensen zich al eeuwen mee bezig houden.
Nee, dat hoeft niet. Er moet eerst aannemelijk worden gemaakt dat er een reden is om te denken dat god bestaat. Zolang zo'n reden er niet is, valt er simpelweg niks te onderzoeken.quote:Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Zolang je je niet baseert op observaties, maar op je eigen gedachten, dan heb je het toch over fantasie. Hoe serieus er ook over gepraat wordt.quote:Het Vliegend Spaghettimonster is bedacht als 'parodie' op religie. Je kunt jezelf de vraag stellen: wanneer is iets fantasie, wanneer kan iets als een 'werkelijkheid' worden beschouwd ? De Islam of het Boehdisme proberen op verschillende wijze vragen over leven en dood te beantwoorden. Daarmee zeg ik niet dat het de waarheid is wat deze religies claimen, maar gezien ze serieus antwoorden op bovengenoemde vragen proberen te geven, kun je ze ook niet afdoen als een stel fantasten.
Bewijs jij maar dat er geen onzichtbare koeien die kees heten bestaan en jouw leven in hun handen hebben.quote:Als je wilt bewijzen dat het onze eigen gedachtes zijn en er dus niks bestaat, zul je toch de andere opvattingen moeten gaan uitsluiten door middel van bewijs.
Onzichtbare koeien die kees heten...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 15:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Bewijs jij maar dat er geen onzichtbare koeien die kees heten bestaan en jouw leven in hun handen hebben.
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.quote:Allereerst je hebt niets te verliezen als je in God gelooft.
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.
Hmm, ja. Kwestie van perspectief I guess.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.
En geen ethiek. Als god je niet verteld wat netjes is heb je daar verder zelf natuurlijk ook geen weet van. BRB even wat kindertjes pakken.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Grappig genoeg zijn er veel mensen die juist vinden dat je geen vrije wil hebt als je ervan uitgaat dat er geen god is.
Zelf (kritisch) nadenken doen veel gelovigen ook niet lijkt het, want het boek is heilig en alles wetend.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:50 schreef ems. het volgende:
[..]
En geen ethiek. Als god je niet verteld wat netjes is heb je daar verder zelf natuurlijk ook geen weet van. BRB even wat kindertjes pakken.
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
De eerste zin uit de OP. Als je besluit om écht in God te geloven dan verlies je een eigen wil en vrijheid, althans, in mijn ogen.
Inderdaad, sola gratia, stelde Calvijn al vastquote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.
De OP is dan ook vreemd. Je kunt wel zeggen: "zo, nu geloof ik in God" maar daar trapt die God natuurlijk niet in als het om lijfsbehoud gaat.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, sola gratia, stelde Calvijn al vast
Daar heb je gelijk in, maar ik ben wel van menig dat het 'bestaan van een God' één van de vele factoren is waarom religie bestaat. Het geloven in 'dezelfde God' geeft binding tussen mensen, schept een groepsgevoel. Wanneer het niet bestaan ervan zwart op wit zou worden gesteld, kan dat voor een breuk in de groep zorgen, omdat het gegeven feit niet meer overeenkomt met de bedachte antwoordstukken op levensvragen binnen de religie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt nooit door uitsluiting tot een verklaring komen.
Voor alle duidelijkheid: datgene dat hier om een verklaring vraagt is het bestaan van religie. (En niet zozeer het bestaan van leven en dood, hoe dat werkt weten we in vrij groot detail.)
En dan is het feitelijk bestaan van goden bepaald geen voor de hand liggende verklaring. Het is zeker een complex vraagstuk, maar er is eenvoudig niets dat in die richting wijst.
Als je het zo bekijkt is het atheïsme net als religie ook puur op de eigen gedachtegang gebaseerd.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 14:28 schreef Tijn het volgende:
Zolang je je niet baseert op observaties, maar op je eigen gedachten, dan heb je het toch over fantasie. Hoe serieus er ook over gepraat wordt.
Het feitelijk bestaan van een God een verklaring voor het bestaan van religie? Hoe kom je tot die conclusie? Het lijkt me vanuit die optiek ook vrij lastig om de enorme variatie aan religies te verklaren.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar ik ben wel van menig dat het 'bestaan van een God' één van de vele factoren is waarom religie bestaat.
Groepsbinding is zeker een factor, en inderdaad 1 van de vele. Persoonlijk vond ik dit een heel aardige beschouwing van de factoren die verband houden met religie, en mogelijk een verklaring daarvoor vormen:quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
Het geloven in 'dezelfde God' geeft binding tussen mensen, schept een groepsgevoel.
Zo'n basis voor (antwoorden op) levensvragen lijkt me sowieso onwenselijk. Het leidt onvermijdbaar tot onbespreekbare dogma's. Ja, ethiek is een lastig deel van de filosofie. Ja, sommige vragen zullen we wellicht nooit beantwoorden. Maar alleen al omdat het bespreekbaar moet blijven lijkt zo'n basis mij ronduit schadelijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
Wanneer het niet bestaan ervan zwart op wit zou worden gesteld, kan dat voor een breuk in de groep zorgen, omdat het gegeven feit niet meer overeenkomt met de bedachte antwoordstukken op levensvragen binnen de religie.
Genoeg theïsten die denken dat ze vrijwillig in God geloven. Of in ieder geval dat het een keuze is.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam "besluiten" om in God te geloven? Je gelooft iets of niet.
Dat doen alle religieuzen toch met hun boeken?quote:Op zondag 20 juli 2014 18:13 schreef bechirti het volgende:
Man man jullie quoten alleen wat in jullie straat passen. K quote zometeen nog paar als k gevonden heb en btw... bij naam wordt ie niet genoemd he als je daar op doelt.
Dat vind ik wel bijzonder, de werkelijkheid verandert niet door wat mensen wel of niet geloven.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 19:43 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Genoeg theïsten die denken dat ze vrijwillig in God geloven. Of in ieder geval dat het een keuze is.
Nee, iets niet doen (of in dit geval geloven) is niet gebaseerd op hersenspinsels, maar simpelweg op het feit dat er geen reden is om iets wél te geloven.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef rosability het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt is het atheïsme net als religie ook puur op de eigen gedachtegang gebaseerd.
Gelovigen hebben desalniettemin hun eigen werkelijkheid.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:00 schreef Molurus het volgende:
Dat vind ik wel bijzonder, de werkelijkheid verandert niet door wat mensen wel of niet geloven.
Er zijn theïsten die vanuit gaan dat God hun de vrije wil heeft gegeven en dus ook de vrije keuze om wel of niet te geloven. Alleen wordt hierin een fout gemaakt. Om van deze theorie uit te gaan, moet je sowieso al in God geloven. Net zo goed dat je ook niet kan stoppen met geloven omdat God je die keuze geeft. Want als je wilt stoppen met geloven, omdat God dat toelaat, geloof je eigenlijk nog steeds.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik wel bijzonder, de werkelijkheid verandert niet door wat mensen wel of niet geloven.
Maar niks verbaast me inmiddels meer. Gelovigen kunnen er vaak ook meerdere onderling strijdige overtuigingen op nahouden, terwijl dat ze niet lijkt te storen.
Zo te zien heb ik de zin onduidelijk geformuleerd. Het 'bestaan van God' had ik tussen haakjes gezet om er mee aan te geven, dat het woord 'God' ook op andere manieren kan worden geïnterpreteerd (Allah, Jaweh, enz.). Ik bedoelde met deze uitspraak, dat het voor veel gelovige onzinnig zou zijn om verder te geloven, wanneer blijkt dat er daadwerkelijk niks bovennatuurlijks bestaat, los van de religie die ze aanhangen. In die zin heeft het wel een invloed op het bestaan van religie, maar het verklaart natuurlijk niet het bestaan van religie op zichzelf.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het feitelijk bestaan van een God een verklaring voor het bestaan van religie? Hoe kom je tot die conclusie? Het lijkt me vanuit die optiek ook vrij lastig om de enorme variatie aan religies te verklaren.
[..]
Groepsbinding is zeker een factor, en inderdaad 1 van de vele. Persoonlijk vond ik dit een heel aardige beschouwing van de factoren die verband houden met religie, en mogelijk een verklaring daarvoor vormen:
Geen van deze factoren houdt daadwerkelijk verband met feitelijke goden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die goden niet bestaan of niet kunnen bestaan, maar het bestaan van religie houdt niet noodzakelijk verband daarmee.
[..]
Zo'n basis voor (antwoorden op) levensvragen lijkt me sowieso onwenselijk. Het leidt onvermijdbaar tot onbespreekbare dogma's. Ja, ethiek is een lastig deel van de filosofie. Ja, sommige vragen zullen we wellicht nooit beantwoorden. Maar alleen al omdat het bespreekbaar moet blijven lijkt zo'n basis mij ronduit schadelijk.
Een levensbeschouwelijke visie die niet op argumenten kan worden verdedigd is gewoon een slechte onhoudbare visie.
Zie ook mijn voetnoot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door rosability op 30-07-2014 10:26:36 ]I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
Maar als jij redenen hebt om iets niet te geloven, dan heb je je bedacht waarom je vind dat het onjuist is. Net zoals iemand die iets wel gelooft, heeft bedacht waarom dat wel zo zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, iets niet doen (of in dit geval geloven) is niet gebaseerd op hersenspinsels, maar simpelweg op het feit dat er geen reden is om iets wél te geloven.
Dat is niet speciaal aan gelovige voorbehouden. Iedereen heeft in zekere mate zijn eigen werkelijkheid.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovigen hebben desalniettemin hun eigen werkelijkheid.
quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:16 schreef rosability het volgende:
[..]
Zo te zien heb ik de zin onduidelijk geformuleerd. Het 'bestaan van God' had ik tussen haakjes gezet om er mee aan te geven, dat het woord 'God' ook op andere manieren kan worden geïnterpreteerd (Allah, Jaweh, enz.). Ik bedoelde met deze uitspraak, dat het voor veel gelovige onzinnig zou zijn om verder te geloven, wanneer blijkt dat er daadwerkelijk niks bovennatuurlijks bestaat, los van de religie die ze aanhangen. In die zin heeft het wel een invloed op het bestaan van religie, maar het verklaart natuurlijk niet het bestaan van religie op zichzelf.
Ik heb de video trouwens bekeken. Het was een interessante video moet ik zeggen. Er is alleen één ding dat ik me afvraag na het zien van de video. Thomson zegt dat de hersensscans bij gelovigen aantonen dat bepaalde gebieden in de hersenen oplichten wanneer het om religie gaat. Wat voor geloof de deelnemers aanhangen maakt niks uit, bij alle deelnemers lichte dezelfde gebieden in de hersenen op. Hoe zit het dan met Atheïsten ? Wat ik uit de video heb begrepen zijn alleen gelovigen voor het onderzoek gevraagd. Zou bij hun ook hetzelfde gebied oplichten wanneer ze dezelfde vragen over religie krijgen voorgeschoteld ? Thomson zegt immers dat geloven in iets bovennatuurlijks evolutionair aangeboren is. Dan zouden bij Atheïsten toch ook die gebieden moeten gaan oplichten wanneer ze die vragen gesteld krijgen, ook al geloven ze niet ?
Wat ik me ook afvraag, is dan toch hoe het kan dat we evolutionair verder ontwikkelt zijn op het gebied van intelligentie dan andere diersoorten. Ik bedoel, we domineren praktische de hele aardbol in vergelijking met andere diersoorten en gebruiken ook nog eens andere dierensoorten om een deel van onze behoeftes te kunnen vervullen (voor consumptie, vroeger ook als lastdier, enz.) wat we toch aan onze intelligentie te danken hebben.
Dat laatste ben ik met je eens.Om even te reageren op je spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
God is barmhartig dat is op zich een feit.
Maar als het inderdaad zo was dat alleen door die barmhartigheid iedereen gewoon in de hemel zou komen. Dan zou Jezus lijden, sterven, en opstanding geen waarde hebben.
en dat is nou net waarom het draait.I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
Ga nou toch -alsjeblielft- de bijbel eens lezen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:33 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Om even te reageren op je spoiler:
God is barmhartig dat is op zich een feit.
Nee, ik heb geen reden om aan te nemen dat god überhaupt een concept is dat bestaat in de realiteit.quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:22 schreef rosability het volgende:
[..]
Maar als jij redenen hebt om iets niet te geloven, dan heb je je bedacht waarom je vind dat het onjuist is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |