quote:Serieverkrachter in verzet tegen observatie
De vermoedelijke Utrechtse serieverkrachter Gerard T. verzet zich tegen observatie in het Pieter Baan Centrum. Dat bleek maandag bij de rechtbank in Utrecht. Tijdens zo'n observatie wordt gekeken naar de geestelijke toestand van de verdachte.
De advocaat van T. heeft tegen het bevel van de onderzoeksrechter voor observatie inmiddels bezwaar gemaakt. Dat bezwaar moet nog worden behandeld.
T. wordt vervolgd voor in totaal vier verkrachtingen. In achttien andere gevallen is er onvoldoende bewijs tegen hem, omdat die verdenkingen niet werden ondersteund met DNA-materiaal van de verdachte.
De serieverkrachter was in 1995 en 1996 actief en zorgde voor grote onrust. Na enkele jaren stilte sloeg hij in 2001 opnieuw toe. Het onderzoek belandde telkens op dood spoor.
Hoewel T. weigert mee te werken aan een persoonlijkheidsonderzoek, is zo'n onderzoek volgens het OM wel noodzakelijk. Dit vanwege de ernstige misdrijven waarvan hij wordt verdacht en zijn weigering om aan het onderzoek mee te werken. Tot nu toe heeft T. zijn mond dichtgehouden over de verdenkingen tegen hem.
De 52-jarige T. uit Nieuwegein werd vorig jaar juli aangehouden, nadat DNA-onderzoek hem had gekoppeld aan drie verkrachtingszaken die aan de beruchte Utrechtse serieverkrachter worden toegeschreven. T. moest DNA afstaan na een veroordeling voor fietsendiefstal. In de DNA-databank leverde het sporenmateriaal drie matches op.
Bron: Telegraaf
Het is dus vermoedelijk, hopelijk is er bewijs genoeg dat meneer dus echt veroordeeld zal worden voor de misdaden.quote:
Tja, Nederlandquote:Op maandag 1 juni 2015 18:08 schreef Juup© het volgende:
[..]
Het is dus vermoedelijk, hopelijk is er bewijs genoeg dat meneer dus echt veroordeeld zal worden voor de misdaden.
twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 18-01-2016 om 09:26:50De zaak begint om ongeveer 10 uur. De gang zit nu al vol. Er zijn 3 zalen ingericht waar mensen de zaal kunnen volgen. #serieverkrachter reageer retweet
twitter:MarkvanderWel twitterde op maandag 18-01-2016 om 10:24:56T. geeft aan dat hij opnieuw niets gaat zeggen vandaag. 'Ik beroep me op mijn zwijgrecht' #serieverkrachter reageer retweet
twitter:BrittaRTLNieuws twitterde op maandag 18-01-2016 om 10:37:45T. wordt vervolgd voor 4 verkrachtingen, 5, 15 en 26 sept 1995 (in De Bilt, Bunnik en Utrecht) en 24 okt 2001 in Bilthoven #serieverkrachter reageer retweet
Door gewoon je mond dicht te houden. Je kunt niet gedwongen worden om tegen jezelf te getuigen. Je bent niet verplicht je zelf te verdedigen, daar heb je een advocaat voor.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:51 schreef tong80 het volgende:
Hoe kun je je beroepen op je zwijgrecht
twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 18-01-2016 om 11:57:57Hij sprak al zijn slachtoffers op dezelfde manier toe. Bv: "Kun je pijpen? Dan leer je dat maar!" #serieverkrachter reageer retweet
twitter:MarkvanderWel twitterde op maandag 18-01-2016 om 12:59:33Ook T's ex is er. Weet niet wat ze hoort allemaal. Ook voor haar heftig. Wist van niets. #serieverkrachter reageer retweet
heftig...quote:Een 16-jarige meisje in Bilthoven werd door de man gedwongen om van haar fiets te stappen. De dader dreigde met een mes en vroeg ook om geld. Het meisje kreeg tape over haar mond en werd met tie-raps vastgebonden aan een boom in het bos. Ze werd verkracht en naakt achtergelaten. Ze raakte onderkoeld en werd net op tijd gevonden door een bekende.
dafuqquote:De Utrechtse serieverkrachter heeft zijn slachtoffers op gruwelijke wijze verkracht. De vrouwen bedreigde hij eerst met een mes om ze onder controle te krijgen. Vervolgens leidde hij ze naar een waarschijnlijk vooraf vastgestelde plek en verkrachtte ze daar. Hij gebruikte daarbij onder meer een fietspomp.
echt puur toeval dusquote:Op zondag 17 januari 2016 20:23 schreef StaceySinger het volgende:
Het moment dat Gerard T. uit Nieuwegein door de mand viel:
Verdachte diefstal fietsen aangehouden
Laatste update: 17-01-2014 | 10:21
Nieuwegein - Op donderdag 16 januari heeft de politie een man aangehouden die verdacht wordt van diefstal van meerdere fietsen.
Agenten kregen rond 20:10 uur een melding dat een lokfiets in beweging was. Aan de hand van GPS-apparatuur troffen agenten de fiets korte tijd later aan in een kelderbox aan de Weerdstede in Nieuwegein. De 50-jarige eigenaar uit Nieuwegein verklaarde de fiets vanaf de Erfstede te hebben meegenomen. In de kelderbox troffen de agenten nog twee fietsen en enkele inbrekerswerktuigen aan. De man is aangehouden en meegenomen voor verhoor. De goederen zijn in beslag genomen.
http://www.politie.nl/nie(...)sen-aangehouden.html
[ afbeelding ]
Je hoort het zo voor je hè:quote:
Ze hebben ook een hoop verklaringen van ex-vriendinnen en familieleden. Daarnaast las ik dat hij een zelfmoordpoging heeft gedaan toen hij DNA moest afstaan, en dat uit zijn computergegevens blijkt dat hij die dagen zocht op de woorden 'dna', 'dna-onderzoek', 'serieverkrachter', 'opsporing', 'uitkering tijdens detentie' en 'zelfmoord'. Hij voldoet tevens aan het signalement.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:23 schreef StaceySinger het volgende:
Ik vraag me af af ze hem wel veroordeeld gaan krijgen
Alleen DNA bewijs is geen bewijs
twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 18-01-2016 om 20:00:33Dat is een goeie vraag.OM heeft ook nog zijn "bekentenis" tegenover undercoveragent in de bajes. Maar verder? https://t.co/mzR3pm4ank reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 18-08-2015 om 10:06:40Op de telastelegging staan vier verkrachtingen. Voor de reeks andere delicten is er te weinig bewijs. #Serieverkrachter reageer retweet
twitter:DavidvanSwoll twitterde op maandag 18-01-2016 om 19:45:22@SaskiaBelleman is er alleen het dna bewijs wat mogelijk hard bewijs is? Alleen dna bewijs is onvoldoende. Komt de zaak wel rond zo ? reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op maandag 18-01-2016 om 20:00:33Dat is een goeie vraag.OM heeft ook nog zijn "bekentenis" tegenover undercoveragent in de bajes. Maar verder? https://t.co/mzR3pm4ank reageer retweet
Als hij al niet in aanmerking komt voor TBS...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:42 schreef alors het volgende:
http://nos.nl/artikel/208(...)erieverkrachter.html
16 jaar en geen TBS
Hij wilde niet meewerken aan het onderzoek, dus ja, dan hoeft het niet he.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als hij al niet in aanmerking komt voor TBS...
twitter:ivarpenris twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:28:42Advocaat #serieverkrachter vindt dat Openbaar Ministerie niet ontvankelijk moet worden verklaard. 'Geen eerlijk proces'. reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:30:30Krikke gaat het hebben over de lokfiets, die volgens hem door politie bewust in buurt Gerard T. is neergezet. #serieverkrachter reageer retweet
Zolang hij zich beroept op zijn zwijgrecht dan kan ie ook geen logische verklaring afleggen hoe zijn DNA op die slachtoffers is terechtgekomen..quote:Op maandag 18 januari 2016 22:14 schreef Leandra het volgende:
Daarom hebben ze slechts die 4 zaken waar ze wel DNA-bewijs hebben voor de rechter gebracht.
Ze hebben de verklaringen van de vrouwen, en ze hebben in die 4 zaken DNA.
Alleen een DNA-spoor en geen getuige is idd wat lastig, maar hier hebben ze 4 DNA-sporen en 4 getuigenverklaringen (van de slachtoffers).
Zeker. Maar wat ook raar is, is dat de politie destijds van z'n werkgever al te horen kreeg dat hij het was. A.d.h.v. de compositietekening herkenden z'n leidinggevende en collega's hem. Las ergens dat ze tot 4 keer toe naar de politie zijn geweest. Dat had veel slachtoffers kunnen voorkomen. Rechercheur zegt dan gisteren bij Jinek 'ja er waren 1000 meldingen enz. enz.', ja zo kun je je overal uit proberen te lullen. Hij gaf ook toe dat er bepaalde aanwijzingen 'gemist / onopgemerkt' zijn... lekker dan. Nu wss 22 slachtoffers, terwijl het bij een handvol had kunnen blijven (die al meer dan schrijnend genoeg zijn)quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:34 schreef MCH het volgende:
Wel een raar idee dat zo'n idiot bij goed gedrag over 9 jaar alweer uit de bak is.
Ja, echt triest als er al zoveel meldingen zijn gedaanquote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:41 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Zeker. Maar wat ook raar is, is dat de politie destijds van z'n werkgever al te horen kreeg dat hij het was. A.d.h.v. de compositietekening herkenden z'n leidinggevende en collega's hem. Las ergens dat ze tot 4 keer toe naar de politie zijn geweest. Dat had veel slachtoffers kunnen voorkomen. Rechercheur zegt dan gisteren bij Jinek 'ja er waren 1000 meldingen enz. enz.', ja zo kun je je overal uit proberen te lullen. Hij gaf ook toe dat er bepaalde aanwijzingen 'gemist / onopgemerkt' zijn... lekker dan. Nu wss 22 slachtoffers, terwijl het bij een handvol had kunnen blijven (die al meer dan schrijnend genoeg zijn)
Nu gaat de advocaat het dus gooien op 'onrechtmatig verkregen bewijzen, uitlokking, onjuist onderzoek van het dna enz. enz.'. Zo ver had het niet hoeven te komen als ze naar die werkgever geluisterd hadden. Om nog maar te zwijgen over hoeveel het onderzoek totaal gekost heeft. Als mensen niet serieus genomen worden door de politie krijg je dit soort uit de hand gelopen zaken. Hoe kun je een werkgever en collega's niet serieus nemen, nota bene mensen die iemand dagelijks zienquote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, echt triest als er al zoveel meldingen zijn gedaan
Ik kan zo niet inschatten hoe "makkelijk" je destijds kon weigeren DNA af te staan, en daar zal best een deel van het probleem in zitten, maar dan nog.... als hij werkelijk als verdachte was aangemerkt, had hij dan ook nog kunnen weigeren?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:51 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Nu gaat de advocaat het dus gooien op 'onrechtmatig verkregen bewijzen, uitlokking, onjuist onderzoek van het dna enz. enz.'. Zo ver had het niet hoeven te komen als ze naar die werkgever geluisterd hadden. Om nog maar te zwijgen over hoeveel het onderzoek totaal gekost heeft. Als mensen niet serieus genomen worden door de politie krijg je dit soort uit de hand gelopen zaken. Hoe kun je een werkgever en collega's niet serieus nemen, nota bene mensen die iemand dagelijks zien
Toen stond het gebruiken van DNA nog in de kinderschoenen volgens mij. En ze hebben hem destijds schijnbaar wel gehoord, maar weer laten gaan. Volgens Jinek tot 4 keer toe. Dat is tamelijk idioot. Maar iets bewijzen is lastig, doch dan hadden ze 'm wel in de gaten kunnen houden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kan zo niet inschatten hoe "makkelijk" je destijds kon weigeren DNA af te staan, en daar zal best een deel van het probleem in zitten, maar dan nog.... als hij werkelijk als verdachte was aangemerkt, had hij dan ook nog kunnen weigeren?
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:58:46De undercoveragent heeft Gerard T. "misleid en misbruik gemaakt van zijn vertrouwen", zegt Krikke. #serieverkrachter reageer retweet
datis juist waar undercover agenten voor zijnquote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:00 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:58:46De undercoveragent heeft Gerard T. "misleid en misbruik gemaakt van zijn vertrouwen", zegt Krikke. #serieverkrachter reageer retweet
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:29 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:ivarpenris twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 12:28:42Advocaat #serieverkrachter vindt dat Openbaar Ministerie niet ontvankelijk moet worden verklaard. 'Geen eerlijk proces'. reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:03:50Als Gerard T. altijd al als verdachte werd beschouwd,had hij door OM ook als zodanig moeten worden behandeld,zegt Krikke. #serieverkrachter reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:11:15Verder is volgens advocaat niet 100% zeker dat sporenmateriaal op plaats-delict is gevonden, en niet is vervuild. #serieverkrachter reageer retweet
twitter:AnneVegterlo twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:24:35Vervuiling in 1995 nog aannemelijker zegt Krikke. "Laboranten waren toen niet ingepakt als marsmannetjes. Geen mondkapjes of handschoenen." reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:25:08Krikke trekt alles uit de kast om het DNA-bewijs van tafel te krijgen. #serieverkrachter reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:26:37Wie zegt dat de vader van Gerard T. niet stiekum meer zonen heeft verwekt, vraagt Krikke? #serieverkrachter reageer retweet
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:27:08Ook zegt Krikke dat ook buiten familie meer mensen hetzelfde Y-chromosoom kunnen hebben. #serieverkrachter reageer retweet
Het is toch niet te geloven...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:27 schreef StaceySinger het volgende:
twitter:SaskiaBelleman twitterde op dinsdag 19-01-2016 om 13:26:37Wie zegt dat de vader van Gerard T. niet stiekum meer zonen heeft verwekt, vraagt Krikke? #serieverkrachter reageer retweet
best creatief, pa is vast al jaren dood of zwaar dementquote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is toch niet te geloven...
Ook als hij nog goed bij de pinken zou zijn zou hij natuurlijk niet hoeven te weten of hij nog andere zonen verwekt zou hebben, maar het excuus is te triest voor woorden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
best creatief, pa is vast al jaren dood of zwaar dement
Tja. Als het bewijs niet rond te maken is..blijft er niet zoveel over, hè.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:41 schreef StaceySinger het volgende:
ik krijg geen goed gevoel over de afloop
Die advocaat schiet behoorlijke gaten in het bewijs wat er is
en hoe dat verkregen is
Hij hoort levenslang te krijgen maar zie hem ook maar zo de rechtbank uitlopen
Die off van Justitie is ook niet de slimstequote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:44 schreef agter het volgende:
[..]
Tja. Als het bewijs niet rond te maken is..blijft er niet zoveel over, hè.
waarom is hij dan niet de slimstequote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:47 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Die off van Justitie is ook niet de slimste
Die stond daar toe te geven dat het verkrijgen van DNA en het ermee omgaan toentertijd nog in de kinderschoenen stond -en dat goed dna onderzoek eigenlijk nog te duur was
Moeten ze wel aantonen dat zijn vader naast de pot gepist heeft.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:44 schreef agter het volgende:
[..]
Tja. Als het bewijs niet rond te maken is..blijft er niet zoveel over, hè.
Dit, als hij daar over had staan liegen dan zou dat keihard teruggekomen zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
waarom is hij dan niet de slimste
Het lijkt me een feit, daarover liegen zou pas echt dom zijn
Nee. De verdediging hoeft dat niet te bewijzen. Zou mooi zijn...als je je onschuld zou moeten bewijzen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Moeten ze wel aantonen dat zijn vader naast de pot gepist heeft.
Niets zeggen was ook een optie.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, als hij daar over had staan liegen dan zou dat keihard teruggekomen zijn.
Er zijn helaas ook zaken waarin een zwijgende verdachte vrijgesproken werdquote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:21 schreef MrSalazar het volgende:
Maar of de rechter meegaat in de eis van het OM? Ik geloof dat de rechter gister zei dat zijn zwijgen ook tegen hem gebruikt kan worden.
Idd. Ze zullen geprobeerd hebben een optelsom te maken, maar ook uitlokking is vrij zwak. De naam 'lok-'fiets alleen alquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de politie een infiltrant inzet om een 'bekentenis' te verkrijgen dan is het bewijs kennelijk toch niet zo heel sterk.
Dat lijkt me bijzonder dun bewijs. Als hier in de buurt een DNA-onderzoek gehouden zou worden, zou ik waarschijnlijk ook wel wat dingetjes op gaan zoeken, ook al ben ik volkomen onschuldig. Je bent dan toch nieuwsgierig naar hoe dat in z'n werk gaat, wat je rechten zijn, om welke zaak het eigenlijk gaat, etc.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Woods het volgende:
Deze pipo zocht nota bene op toen ie dna moest afstaan naar bepaalde termen op zijn computer. Hoe duidelijk wil je het hebben
Er wordt al de maximale straf geëist, dus meer dan de eis wordt sowieso niet opgelegd.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:21 schreef MrSalazar het volgende:
Maar of de rechter meegaat in de eis van het OM? Ik geloof dat de rechter gister zei dat zijn zwijgen ook tegen hem gebruikt kan worden.
nee, was ik inmiddels al achter.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:52 schreef k_man het volgende:
[..]
Er wordt al de maximale straf geëist, dus meer dan de eis wordt sowieso niet opgelegd.
Hij moest DNA afstaan ivm fietsendiefstal, en zocht vervolgens o.a. naar 'serieverkrachter'quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat lijkt me bijzonder dun bewijs. Als hier in de buurt een DNA-onderzoek gehouden zou worden, zou ik waarschijnlijk ook wel wat dingetjes op gaan zoeken, ook al ben ik volkomen onschuldig. Je bent dan toch nieuwsgierig naar hoe dat in z'n werk gaat, wat je rechten zijn, om welke zaak het eigenlijk gaat, etc.
Hij is in ieder geval nu niet meer anoniem, en ik kan me zo voorstellen dat er nog wel een paar lieden een appeltje met hem te schillen hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:41 schreef StaceySinger het volgende:
ik krijg geen goed gevoel over de afloop
Die advocaat schiet behoorlijke gaten in het bewijs wat er is
en hoe dat verkregen is
Hij hoort levenslang te krijgen maar zie hem ook maar zo de rechtbank uitlopen
Ah, ik meende dat-ie dat gedaan had ten tijde van dat grote DNA-onderzoek. Toen hij één van de weigeraars was.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:18 schreef freako het volgende:
[..]
Hij moest DNA afstaan ivm fietsendiefstal, en zocht vervolgens o.a. naar 'serieverkrachter'
quote:Utrechtse serieverkrachter krijgt 16 jaar cel
De rechtbank in Utrecht heeft de Utrechtse serieverkrachter Gerard T. veroordeeld tot 16 jaar cel voor het plegen van vier verkrachtingen. Dat is de hoogst mogelijke straf.
De rechter schoof de meeste bezwaren van de verdediging terzijde en oordeelde dat T. schuldig is in de meest vergaande zin van het woord. „U beschikt over een volstrekt gebrek aan geweten. De rechtbank is ernstig geschokt door de wreedheid van uw handelen”, aldus de rechter.
De straf is gelijk aan de eis van Openbaar Ministerie. Het OM vond de maximale straf gerechtvaardigd, omdat T. ’met volstrekte minachting voor de geestelijke en lichamelijke integriteit van zijn slachtoffers [heeft] gehandeld’. Daarnaast is er volgens Justitie een groot risico dat T. in herhaling vervalt.
De rechter heeft de serieverkrachter geen tbs opgelegd, omdat hij eerder niet wilde meewerken aan onderzoeken. Het OM had om diezelfde reden geen tbs geëist. De rechter wees verder een schadevergoeding van ruim 35.000 euro plus rente toe aan de vrouw die T. in 2001 verkrachtte.
Gerard T. is in juli 2014 opgepakt, na een jarenlange zoektocht. Hij kwam in beeld na een dna-match. De serieverkrachter hield Utrecht tussen 1995 en 2001 in zijn greep. T. hoorde de uitspraak onbewogen aan. Zijn advocaat wilde achteraf nog niet reageren.
Bron: Telegraaf
Het is veel te weinig, natuurlijk. Zijn slachtoffers zijn misschien wel voor het leven getekend.quote:
Hoger dan dit kan niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:15 schreef Messi_1 het volgende:
[..]
Het is veel te weinig, natuurlijk. Zijn slachtoffers zijn misschien wel voor het leven getekend.
Ja, hoewel ik niet denk dat dat nog heel veel veranderd zou hebben, het gaat om 4 verkrachtingen, al die andere verkrachtingen waar hij mogelijk cq waarschijnlijk schuldig aan is hebben ze niet (meer) voor de rechter kunnen brengen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:45 schreef Heilwasser het volgende:
De rechter mag hier qua strafmaat meer ruimte krijgen mijns inziens.
Nee.quote:
Dat ik 16 jaar wat kort vind.quote:
En waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:32 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat ik 16 jaar wat kort vind.
Op mijn mening.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |