Je moet geen filmpjes kijken maar boeken lezen: 'The Moral Landscape' van Sam Harris. Een aanrader. En ik ben het helemaal met hem eens.quote:Op donderdag 10 juli 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:
Wellicht dat je, gedeeltelijk, een bondgenoot hebt in deze wereldberoemde atheïst:
Maar ook in zijn visie blijf je afhankelijk van de vraag 'wat is menselijk welzijn?' die vraag kan niet onafhankelijk van context worden beantwoord, en is en blijft derhalve relatief. Bovendien... waarom zou 'menselijk welzijn' überhaupt een criterium moeten zijn? En waarom zou het het enige criterium moeten zijn? Beide vragen die Harris niet kan of zelfs maar probeert te beantwoorden.
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit ook maar iets met materialisme vs immaterialisme te maken heeft.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je moet geen filmpjes kijken maar boeken lezen: 'The Moral Landscape' van Sam Harris. Een aanrader. En ik ben het helemaal met hem eens.
Maar ook met jou ben ik het eens. Gegeven het materialisme heeft zijn argument inderdaad geen grond.
Maar aangezien zijn argument juist is, moet de conclusie wel zijn dat het materialisme onjuist is.
Dat is geen ad hom. Een ad hominem gaat uit van de persoon, en gaat van daaruit naar een argument. Mijn tekst gaat uit van je argument en trekt daaruit een conclusie over jouw kennis van de geschiedenis.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. In een debat gebruik je argumenten, geen ad homs.
Ja juist wel. Zie je eigen post.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit ook maar iets met materialisme vs immaterialisme te maken heeft.
Helemaal waar denk ik.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:31 schreef Peripeteia het volgende:
Misschien is het voor veel mensen de eenvoudigste weg om in de gebruikelijke religie hun behoefte aan spiritualiteit te vinden. Niet iedereen heeft de tijd, energie of capaciteit om zelf antwoorden te vinden.
Ten aanzien van de inhoud was het een ad hominem.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is geen ad hom. Een ad hominem gaat uit van de persoon, en gaat van daaruit naar een argument. Mijn tekst gaat uit van je argument en trekt daaruit een conclusie over jouw kennis van de geschiedenis.
Toegegeven, die conclusie is provisorisch, en bewijs vooral mijn ongelijk.
Dat is de conclusie die jij eruit trekt. Ik trek die conclusie daar niet uit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:28 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja juist wel. Zie je eigen post.
Wat ik niet snap is.. waarom moeten mensen nou zo per se die antwoorden ingevuld hebben? Naar de antwoorden zoeken kan een leuke hobby zijn. Maar als je, zoals je zegt, niet de tijd, energie of capaciteit daarvoor hebt... waarom hebben mensen zo sterk de neiging om alsnog maar wat in te vullen?quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:31 schreef Peripeteia het volgende:
Misschien is het voor veel mensen de eenvoudigste weg om in de gebruikelijke religie hun behoefte aan spiritualiteit te vinden. Niet iedereen heeft de tijd, energie of capaciteit om zelf antwoorden te vinden.
Je bent wel gevoelig hoor. Het was geen aanval op jou maar een aanval op je kennis van de historie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten aanzien van de inhoud was het een ad hominem.
Een argument had kunnen zijn: wat je daar zegt klopt niet, want... dit en dit zijn de feiten, etc. Wellicht dat dat was wat je wilde zeggen, maar in plaats daarvan plaats je een persoonlijke aanval. Daar heb ik dan verder ook weinig op te zeggen.
Precies.quote:
volgens mij praten we langselkaar heen. Ik heb niet ontkend dat er veel gebruiken en culturen die in westerse ogen achterlijk zijn. En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit. EN natuurlijk zijn er mensen die leed doen. Maar die worden er ook voor gestraft geloof k.quote:Op donderdag 10 juli 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
En daar bovenop... ik verwerp ook het idee dat religie moraliteit verschaft. Dat mensen dat geloven, dat zal best. Maar: het is een empirisch feit dat de moraliteit van gelovigen niet noemenswaardig verschilt van die van ongelovigen en andersgelovigen. De specifieke cultuur waarbinnen mensen leven is (gelukkig) bepalend voor hun moraliteit, en niet hun religie.
[..]
Ten eerste is 'elkaar kwaad doen' nogal gevoelig voor interpretatie. Maar los daarvan... wat je hier zegt is gewoon ronduit naïef. Ik neem aan dat je bekend bent met bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis, of wat te denken van het lumineuze gebruik om mensen te stenigen? Ooit was dat binnen het Christendom de normaalste zaak van de wereld en had niemand zoiets van 'jeetje... wat slecht dat we dit doen'.
Of recenter: homodiscriminatie. Dat wij de discriminatie van homoseksuelen zijn gaan verwerpen is pas vrij recent. En eerder ondanks dan dankzij religie. Daarvoor werd homoseksualiteit gezien als immoreel en voelde niemand zich slecht over het discrimineren van homo's. En nu nog steeds heb ik niet de indruk dat weigerambtenaren zich ergens voor schamen.
Dan is er natuurlijk nog de doodstraf. Wij vinden het immoreel, maar denk jij dat er ook maar 1 rechter of beul in de VS is die zich daar schuldig over voelt?
Dus waar jij het idee vandaan haalt dat al die culturen op dat vlak gelijk en onveranderlijk zijn is voor mij een raadsel. Die 'objectieve moraliteit' waar jij van spreekt is compleet een fantasie. Het bestaan daarvan is direct strijdig met alle feiten.
Wellicht dat je, gedeeltelijk, een bondgenoot hebt in deze wereldberoemde atheïst:
Maar ook in zijn visie blijf je afhankelijk van de vraag 'wat is menselijk welzijn?' die vraag kan niet onafhankelijk van context worden beantwoord, en is en blijft derhalve relatief. Bovendien... waarom zou 'menselijk welzijn' überhaupt een criterium moeten zijn? En waarom zou het het enige criterium moeten zijn? Beide vragen die Harris niet kan of zelfs maar probeert te beantwoorden.
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren. Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk. Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteitquote:Op donderdag 10 juli 2014 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je met definities gaat goochelen heb je altijd gelijk.
Zouden jaïnisten of veganisten daar ook zo over denken? Moraliteit blijft altijd subjectief.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit.
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:48 schreef highender het volgende:
[..]
Zouden jaïnisten of veganisten daar ook zo over denken? Moraliteit blijft altijd subjectief.
Preventieve tonsilverwijdering is jaren geleden in Nederland al gestopt, waarom zou je dan een preventieve besnijdenis bij kinderen gaan promoten? Dit lijkt me nu typisch iets om als volwassene zelf over te beslissen. Net als preventieve borstamputatie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren. Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk. Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteit
In het geval dat de belangen min of meer hetzelfde zijn zou dat best kunnen, maar dat maakt de moraal niet objectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...
Die voordelen voor mannenbesnijdenis schijnen nogal mee te vallen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren.
Dat is alleen maar jouw mening.quote:Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk.
Ik vind iedere vorm van straf verwerpelijk. Ik vind dat mensen vanzelf moeten leren.quote:Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteit
Indien de geschiedenis van de mens op exact dezelfde wijze zou zijn verlopen, zal ook op dezelfde wijze de moraliteit zich ontwikkeld hebben. Dat deze geschiedenis zich exact op dezelfde wijze zou herhalen, dat zou pas ' niet toevallig zijn '.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...
Mee eens. Zo werkt dat ook bij religies.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 08:28 schreef firefly3 het volgende:
Komt door een mindfuck. Als je tegen jezelf blijft zeggen dat bomen eigenlijk paars zijn, samen met andere mensen, gaat dat ook wel werken.
Pizza.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:17 schreef Jigzoz het volgende:
Och Jezus... Gaan we het nu weer over 'objectieve moraal' hebben?
Kan iemand die in die flauwekul gelooft me misschien vertellen wat objectief gezien lekker eten is? Ik weet nog niks voor vanavond.
Alleen voor vrijdagavond 11 juli 2014.quote:
Maar als ik nu ga stellen dat ik pizza vanavond geen zin in pizza heb, dan ga ik in tegen objectiviteit en dat zou dom zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:22 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Alleen voor vrijdagavond 11 juli 2014.
Je zou moreel verplicht zijn vanavond pizza te eten. Ben je lekker mee danquote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar als ik nu ga stellen dat ik pizza vanavond geen zin in pizza heb, dan ga ik in tegen objectiviteit en dat zou dom zijn.
Dat vind jij. Daar denken ze in Iran heel anders over, en het zou mij niet verbazen als moraliteit in onze omgeving er over 2000 jaar weer heel anders uitziet. Dit is geen eindstation waar 'we' nu zitten.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit.
Lang niet altijd. Justitie zou niet kunnen functioneren zonder dit concept. Dat is het idee van straffen namelijk: dat straffen pijn doen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
EN natuurlijk zijn er mensen die leed doen. Maar die worden er ook voor gestraft geloof k.
Wie of wat bedoel je precies met 'de onze'? Het klinkt alsof je denkt dat we allemaal dezelfde morele waarden hebben op deze planeet. Zie je de culturele variatie daarin echt niet?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
[..]
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...
De moraal die ook inde boeken nagestreefd wordt is de objectieve moraal. Ik geloof(mijn geloofsovertuiging) dat het kwade en goede zo is zoals dat door vroegere profeten zijn gedefinieerd. En dat maakt het nog niet subjectief, want: Een ieder mens kan een eigen moraal hebben, maar dat kan het verkeerde moraal zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie of wat bedoel je precies met 'de onze'? Het klinkt alsof je denkt dat we allemaal dezelfde morele waarden hebben op deze planeet. Zie je de culturele variatie daarin echt niet?
En die variatie zal over een paar duizend jaar nog steeds wel bestaan. (Maar er weer anders uitzien.) Iemand die over een paar jaar duizend leeft zal dit gesprek vermoedelijk zien als een uitwisseling van zeer barbaarse ideeën.
Dat is dus wel subjectief, moraal is niet zwart-wit maar 50 tinten grijs.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:39 schreef bechirti het volgende:
[..]
De moraal die ook inde boeken nagestreefd wordt is de objectieve moraal. Ik geloof(mijn geloofsovertuiging) dat het kwade en goede zo is zoals dat door vroegere profeten zijn gedefinieerd. En dat maakt het nog niet subjectief, want: Een ieder mens kan een eigen moraal hebben, maar dat kan het verkeerde moraal zijn.
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh. Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:17 schreef Jigzoz het volgende:
Och Jezus... Gaan we het nu weer over 'objectieve moraal' hebben?
Kan iemand die in die flauwekul gelooft me misschien vertellen wat objectief gezien lekker eten is? Ik weet nog niks voor vanavond.
Het punt is dat wat de een vriendelijk vindt, de ander juist onbeschoft vindt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef bechirti het volgende:
[..]
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh. Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.
Nee, want als je aan iedereen vraagt op de wereld welke van de twee is beter. In de koran staat ook een rijtje met tegenhangers van gedragingen(k ken ze niet uit mijn hoofd maar komt ongeveer neer op dit): Jaloezie/Verdraagzaamheid Vriendelijkheid/Hoogmoedigheid Eerlijkheid/Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat is dus wel subjectief, moraal is niet zwart-wit maar 50 tinten grijs.
Lekker en vies, goed en kwaad, eigenlijk gewoon hetzelfde verhaal.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef bechirti het volgende:
[..]
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh.
Vast wel. Hoe dan ook: het blijft subjectief.quote:Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?
Ik weet niet wat deze zin betekent.quote:, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.
Marokkaanse jongetjes van 15/16.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef bechirti het volgende:
Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.
Juist, en dat zijn dus gebruiken en cultuur verschillen die weinig met moraliteit te maken hebben. Jij doelt waarsch op voorbeelden als het verschil in solidariteitssystemen. In Spanje spreekt iedereen elkaar aan met jij en in westen nemen we afstand door een beleefdheidsvorm. Maar dit heeft niks met moraliteit te maken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat wat de een vriendelijk vindt, de ander juist onbeschoft vindt.
Als een Brit tegen je zegt "Oh, that's an interesting idea", dan kun je denken dat hij je input waardeert, maar in feite bedoelt-ie dat hij het een vreselijk slecht idee vindt. Dat zegt-ie echter niet zo, want dat is onbeschoft in de Britse cultuur. Maar jij zou het als Nederlander oneerlijk kunnen vinden van die Brit.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, want als je aan iedereen vraagt op de wereld welke van de twee is beter. In de koran staat ook een rijtje met tegenhangers van gedragingen(k ken ze niet uit mijn hoofd maar komt ongeveer neer op dit): Jaloezie/Verdraagzaamheid Vriendelijkheid/Hoogmoedigheid Eerlijkheid/Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheidquote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als een Brit tegen je zegt "Oh, that's an interesting idea", dan kun je denken dat hij je input waardeert, maar in feite bedoelt-ie dat hij het een vreselijk slecht idee vindt. Dat zegt-ie echter niet zo, want dat is onbeschoft in de Britse cultuur. Maar jij zou het als Nederlander oneerlijk kunnen vinden van die Brit.
Dat is het probleem. Zowel de Brit als de Nederlander gedragen zich volgens de in hun ogen best mogelijke moraliteit, maar ze zijn het niet eens over de invulling daarvan.
Dat heeft juist alles met moraliteit te maken. Moraliteit draait om wat acceptabele omgangsvormen zijn en wat niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:49 schreef bechirti het volgende:
[..]
Maar dit heeft niks met moraliteit te maken.
Maar de Nederlander vindt dat de Brit geen respect heeft voor hem, omdat-ie niet zegt wat-ie denkt. En als de Nederlander dat zegt, vindt de Brit hem onvriendelijk. Terwijl ze vanuit hun eigen perspectief moreel juist handelen, vinden ze van elkaar dat ze moreel onjuist handelen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheid
En dat is dus subjectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheid
Kijk we zitten nu ook in de knoei met de definitie van moraal.FF snel van wiki: Daarentegen is tribale moraal normatief, het legt de normen van het collectieve op aan het individu. Deze normen zijn echter arbitrair, cultureel afhankelijk en 'flexibel', terwijl territoriale moraal zich richt op regels die universeel en absoluut zijn, zoals Kants 'categorische imperatief' . Jij hebt t waarschijnlijk over categorie 2, ik over 1quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heeft juist alles met moraliteit te maken. Moraliteit draait om wat acceptabele omgangsvormen zijn en wat niet.
Dat zou best kunnen. Maar dat is dan een cultuurverschil. Om het begrip kwaad er nogmaals een bij te halen. Iedereen bedoelt het goed, dus geen kwade bedoelingen. Intentie is belangrijk aspect hierquote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar de Nederlander vindt dat de Brit geen respect heeft voor hem, omdat-ie niet zegt wat-ie denkt. En als de Nederlander dat zegt, vindt de Brit hem onvriendelijk. Terwijl ze vanuit hun eigen perspectief moreel juist handelen, vinden ze van elkaar dat ze moreel onjuist handelen.
Maar hoe weet je wat iemands intentie is? Er is geen verschil tussen een goede of een slechte intentie op de uitvoering van een daad.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:55 schreef bechirti het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Maar dat is dan een cultuurverschil. Om het begrip kwaad er nogmaals een bij te halen. Iedereen bedoelt het goed, dus geen kwade bedoelingen. Intentie is belangrijk aspect hier
Precies, en die verafschuwen met ze allen toch ook, omdat we(het overgrote merendeel) vinden dat hun moraal tegen de gebruikelijke(ofwel objectieve) moraal ingaat.quote:
Maar dat maakt het niet objectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:57 schreef bechirti het volgende:
[..]
Precies, en die verafschuwen met ze allen toch ook, omdat we(het overgrote merendeel) vinden dat hun moraal tegen de gebruikelijke(ofwel objectieve) moraal ingaat.
Nouja ik noem de moraal(of omdat die definitie niet waterdicht is) het verschil in goed en kwaad die de meerderheid en iemand met verstand na redeneren vaststelt objectief.quote:
Daarmee verklaar je je eigen moraal voor objectief. Ik zou dat haas arrogant noemen. Waarom zou jouw moraal beter of objectiever zijn dan die van mensen die er andere morele waarden op nahouden?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:57 schreef bechirti het volgende:
[..]
Precies, en die verafschuwen met ze allen toch ook, omdat we(het overgrote merendeel) vinden dat hun moraal tegen de gebruikelijke(ofwel objectieve) moraal ingaat.
Nee klopt. Dit kan je niet weten. Maar wat is je punt?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar hoe weet je wat iemands intentie is? Er is geen verschil tussen een goede of een slechte intentie op de uitvoering van een daad.
Zo kun je het wel noemen, maar dat is net zoiets als zeggen dat drop objectief gezien lekker is.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:00 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nouja ik noem de moraal(of omdat die definitie niet waterdicht is) het verschil in goed en kwaad die de meerderheid en iemand met verstand na redeneren vaststelt objectief.
"De boeken"? Als je daarmee de Bijbel bedoelt... zeker het oude testament staat vol met zaken die we vandaag de dag ronduit verwerpelijk vinden. Bovendien... waarom zou de inhoud van een boek, welk boek dan ook, tot 'objectief' verklaard moeten worden?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:39 schreef bechirti het volgende:
[..]
De moraal die ook inde boeken nagestreefd wordt is de objectieve moraal.
Dus je noemt je eigen moraal voor het gemak even 'objectief', want jij beschikt over de enige echte waarheid?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:39 schreef bechirti het volgende:
Ik geloof(mijn geloofsovertuiging) dat het kwade en goede zo is zoals dat door vroegere profeten zijn gedefinieerd. En dat maakt het nog niet subjectief, want: Een ieder mens kan een eigen moraal hebben, maar dat kan het verkeerde moraal zijn.
quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee verklaar je je eigen moraal voor objectief. Ik zou dat haas arrogant noemen. Waarom zou jouw moraal beter of objectiever zijn dan die van mensen die er andere morele waarden op nahouden?
Dit heb ik al uitgelegd. Objectief=dat iedereen met verstand redeneren erachter komt wat het goede is. Nogmaals. Ken jij culturen die Oneerlijkheid boven Eerlijkheid en Jaloezie boven Verdraagzaamheid verkiezen als ware goeddoen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee verklaar je je eigen moraal voor objectief. Ik zou dat haas arrogant noemen. Waarom zou jouw moraal beter of objectiever zijn dan die van mensen die er andere morele waarden op nahouden?
Daarmee maak je waarheid democratisch. Lijkt me niet zo verstandig.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:04 schreef bechirti het volgende:
[..]
[..]
Dit heb ik al uitgelegd. Objectief=dat iedereen met verstand redeneren erachter komt wat het goede is. Nogmaals. Ken jij culturen die Oneerlijkheid boven Eerlijkheid en Jaloezie boven Verdraagzaamheid verkiezen als ware goeddoen.
Ten eerste moet je het dan eens zijn over wat wenselijk is en wat niet. Die uitgangspunten zijn per definitie niet objectief. Ten tweede... als je het daar al over eens wordt komen verschillende mensen met 'verstandig denken' niet noodzakelijk tot dezelfde conclusies. 'Verstand' definiëren als datgene dat tot jouw conclusies leidt vind ik toch net even te simplistisch. (En arrogant.)quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:04 schreef bechirti het volgende:
[..]
[..]
Dit heb ik al uitgelegd. Objectief=dat iedereen met verstand redeneren erachter komt wat het goede is.
Waarom schrijf je die woorden met hoofdletter?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:04 schreef bechirti het volgende:
Nogmaals. Ken jij culturen die Oneerlijkheid boven Eerlijkheid en Jaloezie boven Verdraagzaamheid verkiezen als ware goeddoen.
Nee, ik heb t gevoel dat ik herhaling val. Maar kzal het nog een keer proberen te verduidelijken. Het feit dat 99% pizza lekker vind maakt het nog niet objectief. Het feit dat 100% weet dat aardig doen beter is dan onaardig doen maakt het wel objectief. Dat mensen het tegen beter weten in toch doen en daar mischien beter van worden of wat dan ook heeft hier niks mee te maken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo kun je het wel noemen, maar dat is net zoiets als zeggen dat drop objectief gezien lekker is.
Dat is dan ook zo.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:08 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, ik heb t gevoel dat ik herhaling val.
Nee hoor. Als 100% pizza lekker vindt, dan blijft 'pizza is lekker' subjectief.quote:Maar kzal het nog een keer proberen te verduidelijken. Het feit dat 99% pizza lekker vind maakt het nog niet objectief. Het feit dat 100% weet dat aardig doen beter is dan onaardig doen maakt het wel objectief.
Maar jij noemt normen en waarden van culturen die door redeneren, en ja dat is ook simplistisch, want het is niet zo moeilijk hier achter te komen, dan wel door empirisch waar te nemen dat iemand leed ondergaat, (dus voor mij de objectiefe moraal) negeren. Natuurlijk zijn die culturen er. Noem jij maar eens iets wat in de koran en bijbel staat wat jij qua gedrag verafschuwt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten eerste moet je het dan eens zijn over wat wenselijk is en wat niet. Die uitgangspunten zijn per definitie niet objectief. Ten tweede... als je het daar al over eens wordt komen verschillende mensen met 'verstandig denken' niet noodzakelijk tot dezelfde conclusies. 'Verstand' definiëren als datgene dat tot jouw conclusies leidt vind ik toch net even te simplistisch. (En arrogant.)
[..]
Waarom schrijf je die woorden met hoofdletter?
Los daarvan... voorbeelden van andere culturen met andere normen en waarden had ik al genoemd.
De vernietiging van Sodom en Gomorra.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:12 schreef bechirti het volgende:
[..]
Maar jij noemt normen en waarden van culturen die door redeneren, en ja dat is ook simplistisch, want het is niet zo moeilijk hier achter te komen, dan wel door empirisch waar te nemen dat iemand leed ondergaat, (dus voor mij de objectiefe moraal) negeren. Natuurlijk zijn die culturen er. Noem jij maar eens iets wat in de koran en bijbel staat wat jij qua gedrag verafschuwt.
Zie je de paradox in het onderstreepte nou echt niet?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:12 schreef bechirti het volgende:
[..]
Maar jij noemt normen en waarden van culturen die door redeneren, en ja dat is ook simplistisch, want het is niet zo moeilijk hier achter te komen, dan wel door empirisch waar te nemen dat iemand leed ondergaat, (dus voor mij de objectiefe moraal) negeren. Natuurlijk zijn die culturen er.
Eh... Watteh?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:15 schreef bechirti het volgende:
Klopt, maar door redeneren kan je nooit objectiviteit vaststellen. Dan kun je door middel van deductie zeggen dat het wel erg waarschijnlijk is en dicht bij objectieve waarheid komt maar geheel objectief wordt het niet.
[b]Op vrijdag 11 juli 2014 13:15 schreef Molurus het volgende:
Je geeft daar, wat mij betreft terecht, aan dat het niet gaat om een echt objectieve moraal, maar jouw eigen subjectieve notie daarvan.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:17 schreef bechirti het volgende:
De formulering komt suf over maar ik bedoel hiermee gewoon wat ik bedoel met objectieve moraliteit.
Je bedoelt wat jij bedoelt. Dat is wel gunstig.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:17 schreef bechirti het volgende:
[b][b]
[..]
De formulering komt suf over maar ik bedoel hiermee gewoon wat ik bedoel met objectieve moraliteit.
Ik geef je gelijk.Het blijft subjectief. Schijnt echter na het vernietigen van de aarde iedereen pizza lekker te hebben gevonden, zonder uitzondering, dan is het objectief.quote:
Nee, dan is het nog steeds subjectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:19 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ik geef je gelijk.Het blijft subjectief. Schijnt echter na het vernietigen van de aarde iedereen pizza lekker te hebben gevonden, zonder uitzondering, dan is het objectief.
Nee, ik ben niet hardleers ofzo, maar doe niet kinderachtig en laat dat voor mij weg. Dus empirisch waarneembaar en door middel van redeneren. Een kind wordt nooit rascistisch geboren. HIj kan wel in een cultuur komen waar rascistisch zijn getuigt van een goede moraal. Maar de objectieve moraal leert ons anders.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je geeft daar, wat mij betreft terecht, aan dat het niet gaat om een echt objectieve moraal, maar jouw eigen subjectieve notie daarvan.
Ik snap dat het pijnlijk is om daarmee geconfronteerd te worden.
Nee. Dan werkt het net als een natuurwet. Dan is het namelijk zo. Het is toch ook niet subjectief dat de je dood gaat.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dan is het nog steeds subjectief.
Er is bestaat geen objectieve moraal.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet hardleers ofzo, maar doe niet kinderachtig en laat dat voor mij weg. Dus empirisch waarneembaar en door middel van redeneren. Een kind wordt nooit rascistisch geboren. HIj kan wel in een cultuur komen waar rascistisch zijn getuigt van een goede moraal. Maar de objectieve moraal leert ons anders.
'Pizza is lekker' is geen natuurwet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:23 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee. Dan werkt het net als een natuurwet. Dan is het namelijk zo. Het is toch ook niet subjectief dat de je dood gaat.
"iets vinden" is per definitie een mening en dat is op zijn beurt weer per definitie subjectief; ook wanneer iedereen hetzelfde vindt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:19 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ik geef je gelijk.Het blijft subjectief. Schijnt echter na het vernietigen van de aarde iedereen pizza lekker te hebben gevonden, zonder uitzondering, dan is het objectief.
Ik denk niet dat dat een typo was. Wat mij betreft staat die toevoeging daar volledig terecht, en besef je dat ergens zelf ook wel.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet hardleers ofzo, maar doe niet kinderachtig en laat dat voor mij weg.
Kinderen, en vrijwel alle dieren, worden geboren met een positieve bias ten aanzien van 'de eigen groep'. Dat is puur het resultaat van evolutie.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:
Dus empirisch waarneembaar en door middel van redeneren. Een kind wordt nooit rascistisch geboren.
Er is geen objectieve moraal. En jouw neiging om jouw eigen normen en waarden als zodanig te bestempelen komt zoals gezegd nogal arrogant over.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:
HIj kan wel in een cultuur komen waar rascistisch zijn getuigt van een goede moraal. Maar de objectieve moraal leert ons anders.
Nee dat zeg ik toch ook niet. Als iedereen het lekker vind is het objectief. Stel je voor dat lekker vinden geen kwestie van smaak was, dat is heel moeilijk, maar dan was het objectief. Je kan er niet met redeneren opkomen of iets lekker is of niet. Daarom is het appels met peren vergelijken. SMaak met moraalquote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
'Pizza is lekker' is geen natuurwet.
Eindelijk weer eens zo'n zin waarvan ik dacht dat ik 'm nooit zou schrijven.
Niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik toch ook niet. Als iedereen het lekker vind is het objectief.
Ze zijn prima te vergelijken. De een vindt iets goed/lekker, de ander vindt dat juist kwaad/vies. Een objectieve moraal is net zoiets als een objectieve smaak: pure flauwekul.quote:Stel je voor dat lekker vinden geen kwestie van smaak was, dat is heel moeilijk, maar dan was het objectief. Je kan er niet met redeneren opkomen of iets lekker is of niet. Daarom is het appels met peren vergelijken. SMaak met moraal
Nee, iets is objectief wanneer het feitelijk zo is, ongeacht wat mensen vinden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:
[..]
Als iedereen het lekker vind is het objectief.
B kan ik af met een citaat uit de koran:namelijk dat slecht een kleine groep van de mensen 'goed zullen leven'. A heb ik ook argumenten voor gegeven. Maar jij gaat er niet op in en blijft die objectiviteit van bepaalde zaken ontkennen. Om die vergelijking met kinderen door te trekken. Er is wel eens een expirement gedaan met kinderen laten opgroeien in wild, zonder aangeleerd gedrag-->Wolfskinderen. Die kenden zelfs emoties, namelijk verdriet. En aangezien die kinderen vaak mishandeld zijn danwel achtergelaten zijn hebben ze verdriet kunnen ontwikkelen. Objective moraal zal dan dus bestaan. Het achterlaten van een kind zou ook als goed kunnen worden gezien toch?Als een kind niet beter weet, dan had hij ook kunnen lachen. Verder , ken je bijvoorbeeld WIlliam Syndroom mensen. Mensen met een verminderd verstandelijke vermogens. Doen altijd lief tegen elkaar, kennen geen afgunst, noem maar op. De mens van nature zal een moraal ontwikkelen die wij als goed ervaren. En het kwaad in de wereld heeft voor die moraalverschillen gezorgd. Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:28 schreef Molurus het volgende:
Voor het moment moet ik vaststellen dat je nog geen enkel argument hebt gepresenteerd. a) waarom objectieve moraliteit überhaupt zou bestaan, en b) waarom - geheel toevallig - jouw moraliteit die objectieve moraliteit zou zijn, terwijl een groot deel van de wereld er in jouw ogen 'foutieve' moraliteit op na zou houden.
Tja dat is de definitie idd. Na dan is als iedereen het lekker vind ook subjectief. So What? Ik zei toch al dat smaak subjectief is. Er wordt namelijk niet over nagedachtquote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, iets is objectief wanneer het feitelijk zo is, ongeacht wat mensen vinden.
Wat wordt onderuitgehaald. JIj kan geen inhoudelijke discussie volgen, ik blijf erbij dat smaak en moraal appels met peren vergelijken blijft aangezien er geredeneerd moet worden om tot objectiviteit te komen. Dus wat is onderuitgehaald?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, nu wordt je stelling dus van alle kanten onderuit gehaald en toch blijf je er blind aan vast houden. Waarom? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
Je stelling. Je enige argument 'als iedereen het vindt, dan is het objectief' is flauwekul.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:45 schreef bechirti het volgende:
[..]
Wat wordt onderuitgehaald. JIj kan geen inhoudelijke discussie volgen, ik blijf erbij dat smaak en moraal appels met peren vergelijken blijft aangezien er geredeneerd moet worden om tot objectiviteit te komen. Dus wat is onderuitgehaald?
Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je stelling. Je enige argument 'als iedereen het vindt, dan is het objectief' is flauwekul.
Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
Nu haal je er weer allerlei andere dingen bij.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?
1.Nee, want objectieve moraal bestaat nog altijd voor mij. Het is niet wat iedereen vind, het is wat zo is.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu haal je er weer allerlei andere dingen bij.
Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
Als je door middel van nadenken tot moraliteit wilt komen, dan heb je toch een aantal randvoorwaarden nodig:quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?
Prima. Dan geloof jij in een objectieve moraal. Geen probleem.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:58 schreef bechirti het volgende:
[..]
1.Nee, want objectieve moraal bestaat nog altijd voor mij.
Flauwekul.quote:Het is niet wat iedereen vind, het is wat zo is.
Dan snap ik je blinde vasthoudendheid niet. Je verdedigt zonder ook maar een enkel argument een totaal onzinnige stelling.quote:2. Ik ben niet praktiserend-moslim. Religie schrijft dit niet voor nee.
Heb je mijn voorbeelden met die Wolf-Kinderen niet gelezen? Leed is inderdaad zeer belangrijk de methodiek zal dan grofweg kunnen zijn Handelen-->Heeft leed gebracht aan mensen-->Moet anders-->Verdraagzamer door middel van elkaar niet meer pijnigen, enzquote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je door middel van nadenken tot moraliteit wilt komen, dan heb je toch een aantal randvoorwaarden nodig:
1) criteria. Wanneer is iets moreel, wanneer niet. Die criteria heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord. Je lijkt een voorstander van het beperken van 'leed'. Maar wat dan precies 'leed' is is mij eerlijk gezegd niet duidelijk, noch waarom dat een criterium zou moeten zijn.
2) een bepaalde methodiek om door nadenken die criteria na te streven. Ook daar heb ik eerlijk gezegd nog geen invulling van gezien.
Deze twee randvoorwaarden zijn bijna onmogelijk in te vullen, en al zeker niet objectief.
Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Prima. Dan geloof jij in een objectieve moraal. Geen probleem.
(dat maakt jouw 'objectieve moraal' trouwens weer subjectief, maar dat terzijde)
[..]
Flauwekul.
[..]
Dan snap ik je blinde vasthoudendheid niet. Je verdedigt zonder ook maar een enkel argument een totaal onzinnige stelling.
En de Koran heeft een zekere autoriteit op dit punt? Waarom?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
[..]
B kan ik af met een citaat uit de koran:namelijk dat slecht een kleine groep van de mensen 'goed zullen leven'.
Ik ontken inderdaad dat je daar argumenten voor hebt gegeven. kennelijk heb jij ergens iets gezegd waarvan jij denkt dat het argumenten zijn voor die stelling... ik zie het eerlijk gezegd niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
A heb ik ook argumenten voor gegeven. Maar jij gaat er niet op in en blijft die objectiviteit van bepaalde zaken ontkennen.
Dat er overeenkomsten bestaan in het gedrag van kinderen die geheel los van de maatschappij opgroeien zou somehow een argument moeten zijn voor het bestaan van objectieve moraliteit? Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
Om die vergelijking met kinderen door te trekken. Er is wel eens een expirement gedaan met kinderen laten opgroeien in wild, zonder aangeleerd gedrag-->Wolfskinderen. Die kenden zelfs emoties, namelijk verdriet. En aangezien die kinderen vaak mishandeld zijn danwel achtergelaten zijn hebben ze verdriet kunnen ontwikkelen. Objective moraal zal dan dus bestaan.
Er zijn ook diersoorten waarvoor dat heel goed werkt. Menselijke kinderen zijn over het algemeen erg afhankelijk van hun ouders. Maar ik zie geen reden om de ene strategie te verkiezen boven de andere. Jij wel?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
Het achterlaten van een kind zou ook als goed kunnen worden gezien toch?
Dat vind ik wel een erg makkelijke dooddoener.. "de mens is van nature een moreel wezen, en als dat niet zo is dan is het 'het kwaad in de wereld' en niet de mens". Een regelrechte ontkenning van de diversiteit aan morele waarden en een regelrechte ontkenning van jouw eigen subjectiviteit.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
Als een kind niet beter weet, dan had hij ook kunnen lachen. Verder , ken je bijvoorbeeld WIlliam Syndroom mensen. Mensen met een verminderd verstandelijke vermogens. Doen altijd lief tegen elkaar, kennen geen afgunst, noem maar op. De mens van nature zal een moraal ontwikkelen die wij als goed ervaren. En het kwaad in de wereld heeft voor die moraalverschillen gezorgd. Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.
Dit is de eerste keer dat ik het meemaak dat iemand aan Kant refereert om te pleiten voor de Koran. Dat is wel heel exotisch als je het mij vraagt. Zeker aangezien respect voor de autonomie van personen bepaald niet gangbaar is in de Islam.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:
Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.
Het wordt steeds gekker...quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:05 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.
Daar heb ik ook op gereageerd, dus dan kun je er redelijk vanuit gaan dat ik het heb gelezen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:03 schreef bechirti het volgende:
[..]
Heb je mijn voorbeelden met die Wolf-Kinderen niet gelezen?
Heb je wel gelezen wat ik schreef?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:03 schreef bechirti het volgende:
Leed is inderdaad zeer belangrijk de methodiek zal dan grofweg kunnen zijn Handelen-->Heeft leed gebracht aan mensen-->Moet anders-->Verdraagzamer door middel van elkaar niet meer pijnigen, enz
Bestaat goed en kwaad überhaupt ook zonder mensen?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:05 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.
Nee, ik bedoel los van wat wij vindenquote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bestaat goed en kwaad überhaupt ook zonder mensen?
Moraal los van wat mensen vinden bestaat niet. Moraal is door mensen bedacht, dus zonder mensen geen moraal.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:47 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel los van wat wij vinden
Op vrijdag 11 juli 2014 14:05 schreef Molurus het volgende:
Ja, het moraalboek ' De Bijbel '.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:04 schreef bechirti het volgende:
Nogmaals. Ken jij culturen die Oneerlijkheid boven Eerlijkheid en Jaloezie boven Verdraagzaamheid verkiezen als ware goeddoen.
Waarom zou de laatste versie van iets de volmaaktste versie zijn?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:02 schreef bechirti het volgende:
Dat is een kwestie van geloven. En omdat het de laatste en dus volmaakste is
Zat.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:04 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nogmaals. Ken jij culturen die Oneerlijkheid boven Eerlijkheid en Jaloezie boven Verdraagzaamheid verkiezen als ware goeddoen.
Zeg het, maar schrijf het nooit.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
'Pizza is lekker' is geen natuurwet.
Eindelijk weer eens zo'n zin waarvan ik dacht dat ik 'm nooit zou schrijven.
De grap is, als er een nieuwe versie zou komen, is de kans groot dat een groot deel van de aanhangers van de vorige versie die nieuwe versie niet erkend. Anders zouden christenen en joden inmiddels ook moslim zijn geworden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom zou de laatste versie van iets de volmaaktste versie zijn?
Sterker nog: een nieuwe versie zou blasfemie genoemd worden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De grap is, als er een nieuwe versie zou komen, is de kans groot dat een groot deel van de aanhangers van de vorige versie die nieuwe versie niet erkend. Anders zouden christenen en joden inmiddels ook moslim zijn geworden.
Ja, want zo werkt het. Daarom is ook altijd het laatste album van een band het beste, of de laatste film van een regisseur.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:02 schreef bechirti het volgende:
En omdat het de laatste en dus volmaakste(zeg maar thora 2.0) is van de drie montheistische godsdiensten die de boodschap van goedheid uitdraagt.
er staan geen feitelijke onjuistheden in de koran. In de bijbel wel. En je moet het niet zo zien maar als volgt. Een boek heeft altijd een herziene druk. En nog een. Tot op een bepaald moment alles duidelijk is en geen spellingsfoutjes bezit en dat is dan de uiteindelijke versiequote:Op vrijdag 11 juli 2014 16:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, want zo werkt het. Daarom is ook altijd het laatste album van een band het beste, of de laatste film van een regisseur.
ja idd. Maar een verschil is . In de bijbel staat niet dat dit de laatste boodschap van god is. In genesus staat zelfs dat er nog een profeet zou komen. In de koran staat duidelijk dat er niks meer zal komen(en ja als je niet gelooft weet k dat het makkelijk praten is als je sprookje vertelt blabla) en btw ik vind t ook raar dat er geen tekens komen van bovenaf hoor.. Dat zou idd kunnen duiden op onkunde ofwel het niet bestaan van een god ofwel het vrijlaten in de keuze van een mens. Jullie kiezen de tweede optie,ik de derde. Kmerk ook onwetendheid omrent de koran bij velen hier btw.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De grap is, als er een nieuwe versie zou komen, is de kans groot dat een groot deel van de aanhangers van de vorige versie die nieuwe versie niet erkend. Anders zouden christenen en joden inmiddels ook moslim zijn geworden.
Grappig... ik ken ook heel wat Christenen die echt precies het tegenovergestelde beweren.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:14 schreef bechirti het volgende:
[..]
er staan geen feitelijke onjuistheden in de koran. In de bijbel wel.
"No true Scotsman" drogreden noem ik dat.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:02 schreef bechirti het volgende:
Dat zeg jij, maar dat zijn vaak extremisten die daar geen respect voor hebben, niks met islam te maken.
Wat bedoel je daarmee? De secundum quid drogreden ofzo?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
"No true Scotsman" drogreden noem ik dat.
het zet de ongeloofwaardigheid flink op t spel. Dus dat is zeker interessant.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grappig... ik ken ook heel wat Christenen die echt precies het tegenovergestelde beweren.
Ik als buitenstaander denk dan: waarom zou dat überhaupt interessant zijn? Wat zegt dat over een boek? Moet dat op de een of andere manier pleiten voor de validiteit van claims in zo'n boek die niet verifieerbaar zijn?
Het ontgaat me echt waarom Moslims resp. Christenen daar zo prat op gaan.
Nee, dat is een andere drogreden.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:31 schreef bechirti het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee? De secundum quid drogreden ofzo?
Wat mij betreft worden de niet-verifieerbare claims daar niet meer of minder geloofwaardig van.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:33 schreef bechirti het volgende:
[..]
het zet de ongeloofwaardigheid flink op t spel. Dus dat is zeker interessant.
Als iedereen het lekker vindt, is er een consensus.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:
Als iedereen het lekker vind is het objectief.
ja ik studeer taal en communicatie dus ik ken ze wel. Deze naam is me alleen onbekend Alleen dit is een overhaaste generalisatie ja, maar dr zit weldegelijk verschil in. Namelijk dat wat jij zegt idd overhaast geconcludeerd wordt en bij de islam weldegelijk extremisme van onwetenheid van de koran getuigdquote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dat is een andere drogreden.
Een no true Scotsman heeft ongeveer deze vorm:
- "Een echte Schot drinkt geen suiker in zijn koffie."
- "Wacht even, ik ben een Schot en doe tocht suiker in mijn koffie."
- "Echte Schotten doen dat niet, dus jij bent geen Schot."
Er is sowieso niets, wat dan ook, wat iedereen vindt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:
Als iedereen het lekker vind is het objectief.
Jij noemt het onwetendheid... de mensen die jij extremisten noemt noemen het een correcte interpretatie van de Koran.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:39 schreef bechirti het volgende:
[..]
ja ik studeer taal en communicatie dus ik ken ze wel. Deze naam is me alleen onbekend Alleen dit is een overhaaste generalisatie ja, maar dr zit weldegelijk verschil in. Namelijk dat wat jij zegt idd overhaast geconcludeerd wordt en bij de islam weldegelijk extremisme van onwetenheid van de koran getuigd
nee precies . Maar dat zegt ook niemand. In de koran is 90 procent onverifieerbaar dus.. het is noch onwaar noch waar. Daarom is het geloof ook. Maar als jij denkt dat k geloof omdat ik dacht he in de koran staat dat de ocenanen vershuiven dat klopt dus dr rest is ook waar acht k je naif.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft worden de niet-verifieerbare claims daar niet meer of minder geloofwaardig van.
Als ik een boek vul met allemaal ware uitspraken. "Parijs is de hoofdstad van Frankrijk.", "water bevriest bij ongeveer 0 graden Celsius.", "Slechts twee planeten staan dichter bij de zon dan de aarde", etc, etc, etc. En ik voeg daar vervolgens aan toe de uitspraak "100 km onder het oppervlak van Mars leeft een kolonie van ongeveer 6 miljoen smurfen". Zou je die laatste claim dan geloofwaardiger vinden omdat de rest triviaal waar is?
Dat lijkt me echt onzin.
Ja, soms weet ik het echt niet zeker als ik gelovigen hoor beweren dat er geen fouten in de Bijbel of de Koran staan.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:44 schreef bechirti het volgende:
[..]
nee precies . Maar dat zegt ook niemand. In de koran is 90 procent onverifieerbaar dus.. het is noch onwaar noch waar. Daarom is het geloof ook. Maar als jij denkt dat k geloof omdat ik dacht he in de koran staat dat de ocenanen vershuiven dat klopt dus dr rest is ook waar acht k je naif.
nou ik kan je zeggen dat alle onethische gebruiken van geloof niks te maken hebben met het monotheitsiche geloof. En wat fit boek autoriteit geeft: puur het feit dat het geinstutionaliseerd is in elke samenleving. Darwins theorie is een autoriteit voor jou. Niet omdat het klinkklaar is dat het zo is gegaan maar dat bepaalde aspecten uit zijn theorie toepasbaar bleken. Zo is de rijmvorm van de koran een autoriteit voor mij. Alles kloptquote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij noemt het onwetendheid... de mensen die jij extremisten noemt noemen het een correcte interpretatie van de Koran.
Wie ben ik als buitenstaander om iets te zeggen over de juiste interpretatie van religieuze werken?
En nog belangrijker: waarom zou ik überhaupt waarde moeten hechten aan de inhoud van ofwel de Bijbel ofwel de Koran? Wat geeft deze werken autoriteit?
Het feit dat er nog geen nieuwe versie bekend is, is natuurlijk geen bewijs dat er geen goden bestaan. Het zou net zo goed kunnen dat god met een heel andere religie aankomt. De vraag alleen is of theïsten van abrahamitische religies dat kunnen accepteren.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:20 schreef bechirti het volgende:
[..]
ja idd. Maar een verschil is . In de bijbel staat niet dat dit de laatste boodschap van god is. In genesus staat zelfs dat er nog een profeet zou komen. In de koran staat duidelijk dat er niks meer zal komen(en ja als je niet gelooft weet k dat het makkelijk praten is als je sprookje vertelt blabla) en btw ik vind t ook raar dat er geen tekens komen van bovenaf hoor.. Dat zou idd kunnen duiden op onkunde ofwel het niet bestaan van een god ofwel het vrijlaten in de keuze van een mens. Jullie kiezen de tweede optie,ik de derde. Kmerk ook onwetendheid omrent de koran bij velen hier btw.
Waarom hebben de auteurs van de Koran dan de Torah overgeschreven wat christenen kennen als het O.T. ?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:14 schreef bechirti het volgende:
er staan geen feitelijke onjuistheden in de koran. In de bijbel wel.
Nou bij de koran is het vernmeldenswaardig. Het zal het woord van god moeten zijn rehtstreeks(via een engel dus niet via een tussenpersoon) geopenbaard aan de profeet. Dus er kunnen veel onverifieerbare uitspraken inzitten. Maar feitelijke onjuistheden gooien de hele koran overboord aangezien een imperfecte god niet kan bestaan.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, soms weet ik het echt niet zeker als ik gelovigen hoor beweren dat er geen fouten in de Bijbel of de Koran staan.
Rest de vraag: waarom vermeldde je dat eigenlijk? Wat is daar interessant aan? Want zoals je nu zegt: 90% is niet eens verifieerbaar.
Geen enkele wetenschappelijke theorie is een autoriteit. Mocht iemand met een betere verklaring voor de biologische diversiteit komen, dan zal geen enkele bioloog uiteindelijk vast houden aan de huidige evolutietheorie.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
nou ik kan je zeggen dat alle onethische gebruiken van geloof niks te maken hebben met het monotheitsiche geloof. En wat fit boek autoriteit geeft: puur het feit dat het geinstutionaliseerd is in elke samenleving. Darwins theorie is een autoriteit voor jou. Niet omdat het klinkklaar is dat het zo is gegaan maar dat bepaalde aspecten uit zijn theorie toepasbaar bleken. Zo is de rijmvorm van de koran een autoriteit voor mij. Alles klopt
Dat is dus een no true Scotsman in zijn zuiverste vorm. Niks meer, niks minder.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
nou ik kan je zeggen dat alle onethische gebruiken van geloof niks te maken hebben met het monotheitsiche geloof.
Dat geldt ook voor de Bijbel.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef bechirti het volgende:
En wat fit boek autoriteit geeft: puur het feit dat het geinstutionaliseerd is in elke samenleving.
Darwin heeft in de wetenschappelijke wereld al lang geen autoriteit meer. Het was een held, maar geen profeet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef bechirti het volgende:
Darwins theorie is een autoriteit voor jou.
Absurde vergelijking. Echt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef bechirti het volgende:
Niet omdat het klinkklaar is dat het zo is gegaan maar dat bepaalde aspecten uit zijn theorie toepasbaar bleken. Zo is de rijmvorm van de koran een autoriteit voor mij. Alles klopt
ongelovigen zouden kunnen zeggen de sprookjes zijn overgenomen. En gelovigen zeggen. De cruciale gebeurtenissen van de profeten zijn vermeldenswaardigquote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom hebben de auteurs van de Koran dan de Torah overgeschreven wat christenen kennen als het O.T. ?
Waar denk jij die conclusie uit te kunnen trekken?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:55 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nou bij de koran is het vernmeldenswaardig. Het zal het woord van god moeten zijn rehtstreeks(via een engel dus niet via een tussenpersoon) geopenbaard aan de profeet.
Kom, je onderschat het vermogen van gelovigen om schijnbare onjuistheden anders te interpreteren.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:55 schreef bechirti het volgende:
Dus er kunnen veel onverifieerbare uitspraken inzitten. Maar feitelijke onjuistheden gooien de hele koran overboord aangezien een imperfecte god niet kan bestaan.
Maar als een imperfecte god niet kan bestaan, dan zitten er in de thora en bijbel ook geen fouten. Ik vraag me dan alleen af waarom er steeds een nieuwe versie moet komen. Een aanvullende versie zou dan logischer zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:55 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nou bij de koran is het vernmeldenswaardig. Het zal het woord van god moeten zijn rehtstreeks(via een engel dus niet via een tussenpersoon) geopenbaard aan de profeet. Dus er kunnen veel onverifieerbare uitspraken inzitten. Maar feitelijke onjuistheden gooien de hele koran overboord aangezien een imperfecte god niet kan bestaan.
Nee maar dat valt toch ook niet te vergelijken. Aangezien de wetenschap gericht is op justificationism. En het geloof kan je niet 100procent bewijzen. Dus moet k op een andere manier op autoriteit komen. Zo absurd is dat nietquote:[b]Op vrijdag 11 juli 2014 18:57 schreef Molurus het
[..]
Darwin heeft in de wetenschappelijke wereld al lang geen autoriteit meer. Het was een held, maar geen profeet.
Bovendien is er hier sprake van een valse dichotomie: godsgeloof en evolutie sluiten elkaar helemaal niet uit.
[..]
Absurde vergelijking. Echt.
Daarom is het o.t ook tora2.0 en de koran 3.0quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:59 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar als een imperfecte god niet kan bestaan, dan zitten er in de thora en bijbel ook geen fouten. Ik vraag me dan alleen af waarom er steeds een nieuwe versie moet komen. Een aanvullende versie zou dan logischer zijn.
Ben ik met je eens dat mensen vaak naar hun eigen wil redeneren ipv van 100 procent objectief er in te gaan. Dat zouden jullie ook over mij kunnen zeggen. Maar dat is een nadeel de wens is vaak de vader van de gedachte. Dat is bij atheisten niet anders.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:59 schreef Molurus het volgende:
Kom, je onderschat het vermogen van gelovigen om schijnbare onjuistheden anders te interpreteren.Komt goed.
Natuurlijk is de Koran een kopij van de Torah. En waarom er verschillen zitten in deel II, het N.T. ? Omdat de Islam ontstaan is uit de strekkingen in het begin van het christendom als ketters door de Roomse strekking zijn weggezet in opdracht van keizer Constantijn. Hebben de benen genomen naar Assyrië en het Arabisch schiereiland. Moet je maar eens Ibn Ishaak's biografie van Mohammed er eens op naslaan. Bahira, zeg je dat iets ? Verder blijven het allemaal verzonnen kampvuurverhalen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:57 schreef bechirti het volgende:
ongelovigen zouden kunnen zeggen de sprookjes zijn overgenomen. En gelovigen zeggen. De cruciale gebeurtenissen van de profeten zijn vermeldenswaardig
Dan wel héél toevallig een engel met de naam Gabriël die enkel en alleen gekend is in het evangelie volgens Lukas. Hoe zou dat nu toch komen...quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:55 schreef bechirti het volgende:
Het zal het woord van god moeten zijn rehtstreeks(via een engel dus niet via een tussenpersoon) geopenbaard aan de profeet.
ja dit filmpje is mindfucking als je het blind aanneemt allemaal. Alleen religies werken toch anders.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk is de Koran een kopij van de Torah. En waarom er verschillen zitten in deel II, het N.T. ? Omdat de Islam ontstaan is uit de strekkingen in het begin van het christendom als ketters door de Roomse strekking zijn weggezet in opdracht van keizer Constantijn. Hebben de benen genomen naar Assyrië en het Arabisch schiereiland. Moet je maar eens Ibn Ishaak's biografie van Mohammed er eens op naslaan. Bahira, zeg je dat iets ? Verder blijven het allemaal verzonnen kampvuurverhalen.
Filmpje kijken ?
Denk daar eens bij na.
jij wist dat de in de oude archiefen profeten gewoon geregistreere stonden. Dus dat ze geleefd hebben? Jij geloof toch ook dat aristoteles geleefd heeft? En henks ass is een verzinsel. En bovendien lulkoek aangezien het niets met objectieve goedheid te maken heb. Maarja dan begint de discussie opnieuw en kom je in vicieuze cirkel. Jij gelooft dat mensen vroeger sprookjes klakkeloos aannamen terwijl ze wel zo slim waren pyramides en wiskundige formules te ontdekken. Jij denkt dat die mensen klakkeloos pure lulkoek zouden overnemen??quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan wel héél toevallig een engel met de naam Gabriël die enkel en alleen gekend is in het evangelie volgens Lukas. Hoe zou dat nu toch komen...
Waarom niet ? Jij doet dat toch ook ?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:34 schreef bechirti het volgende:
[..]
jij wist dat de in de oude archiefen profeten gewoon geregistreere stonden. Dus dat ze geleefd hebben? Jij geloof toch ook dat aristoteles geleefd heeft? En henks ass is een verzinsel. En bovendien lulkoek aangezien het niets met objectieve goedheid te maken heb. Maarja dan begint de discussie opnieuw en kom je in vicieuze cirkel. Jij gelooft dat mensen vroeger sprookjes klakkeloos aannamen terwijl ze wel zo slim waren pyramides en wiskundige formules te ontdekken. Jij denkt dat die mensen klakkeloos pure lulkoek zouden overnemen??
Nee hoor. Werken net zo. Dat is ook het idee achter dit filmpje, maar dat had je nog niet door, is het niet ?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:21 schreef bechirti het volgende:
ja dit filmpje is mindfucking als je het blind aanneemt allemaal. Alleen religies werken toch anders
Wat wenst een atheïst dan volgens jou?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:06 schreef bechirti het volgende:
Maar dat is een nadeel de wens is vaak de vader van de gedachte. Dat is bij atheisten niet anders.
Joh! En nee. Ik snap wel dat mensen zo kunnen denken. Maar voor het bestaan van profeten is toch wat meer bewijs dan henk.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee hoor. Werken net zo. Dat is ook het idee achter dit filmpje, maar dat had je nog niet door, is het niet ?
nee ik neem niet alles klakkeloos over. Ik denk zelf na en twijfel. Maar jij bent wel heel naif dat je denkt dat honderden mensen onwaarheden blind overnemen. Dan onderschat je toch die kennis die mensen hadden in die tijd.quote:
Sodemieter toch op met je probleemquote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:53 schreef bechirti het volgende:
[..]
dat het ophoudt hierna omdat indien het niet ophoudt ze een probleem hebben.
Het is inmiddels al bekend dat die profeten vroeger geleefd hebben. Dat weten atheïsten ook wel, alleen geloven die niet dat die profeten bijzondere gaven hadden om met god te kunnen communiceren.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 19:34 schreef bechirti het volgende:
[..]
jij wist dat de in de oude archiefen profeten gewoon geregistreere stonden. Dus dat ze geleefd hebben? Jij geloof toch ook dat aristoteles geleefd heeft? En henks ass is een verzinsel. En bovendien lulkoek aangezien het niets met objectieve goedheid te maken heb. Maarja dan begint de discussie opnieuw en kom je in vicieuze cirkel. Jij gelooft dat mensen vroeger sprookjes klakkeloos aannamen terwijl ze wel zo slim waren pyramides en wiskundige formules te ontdekken. Jij denkt dat die mensen klakkeloos pure lulkoek zouden overnemen??
Honderden ? Neen hoor, miljoenen. En verder, gewoon de rest negeren zoals de engel Gabriël, de verketterde christenen die de Arabieren hebben leren schrijven en hun geloof hebben onderwezen ?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 20:55 schreef bechirti het volgende:
nee ik neem niet alles klakkeloos over. Ik denk zelf na en twijfel. Maar jij bent wel heel naif dat je denkt dat honderden mensen onwaarheden blind overnemen. Dan onderschat je toch die kennis die mensen hadden in die tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |