abonnement Unibet Coolblue
pi_142168896
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:19 schreef bechirti het volgende:

[..]

Ik geef je gelijk.Het blijft subjectief. Schijnt echter na het vernietigen van de aarde iedereen pizza lekker te hebben gevonden, zonder uitzondering, dan is het objectief.
"iets vinden" is per definitie een mening en dat is op zijn beurt weer per definitie subjectief; ook wanneer iedereen hetzelfde vindt.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 13:28:43 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142168922
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet hardleers ofzo, maar doe niet kinderachtig en laat dat voor mij weg.
Ik denk niet dat dat een typo was. Wat mij betreft staat die toevoeging daar volledig terecht, en besef je dat ergens zelf ook wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:

Dus empirisch waarneembaar en door middel van redeneren. Een kind wordt nooit rascistisch geboren.
Kinderen, en vrijwel alle dieren, worden geboren met een positieve bias ten aanzien van 'de eigen groep'. Dat is puur het resultaat van evolutie.

Tegenwoordig is het helemaal hip om te doen alsof elk mensenleven precies evenveel waard is. Maar er is geen enkel mens ter wereld die daar werkelijk zo mee omgaat.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:22 schreef bechirti het volgende:

HIj kan wel in een cultuur komen waar rascistisch zijn getuigt van een goede moraal. Maar de objectieve moraal leert ons anders.
Er is geen objectieve moraal. En jouw neiging om jouw eigen normen en waarden als zodanig te bestempelen komt zoals gezegd nogal arrogant over.

Niet dat je de eerste bent die dat doet overigens... tal van religieuze leiders gingen je wat dat betreft voor. En - wellicht voor jou verrassend - die hadden allemaal verschillende normen en waarden. Wellicht is het objectief noemen van de eigen moraliteit een poging om verantwoordelijkheid voor die normen en waarden te ontkennen, ik kan er alleen naar gissen.

Voor het moment moet ik vaststellen dat je nog geen enkel argument hebt gepresenteerd. a) waarom objectieve moraliteit überhaupt zou bestaan, en b) waarom - geheel toevallig - jouw moraliteit die objectieve moraliteit zou zijn, terwijl een groot deel van de wereld er in jouw ogen 'foutieve' moraliteit op na zou houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142168941
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

'Pizza is lekker' is geen natuurwet.

Eindelijk weer eens zo'n zin waarvan ik dacht dat ik 'm nooit zou schrijven.
Nee dat zeg ik toch ook niet. Als iedereen het lekker vind is het objectief. Stel je voor dat lekker vinden geen kwestie van smaak was, dat is heel moeilijk, maar dan was het objectief. Je kan er niet met redeneren opkomen of iets lekker is of niet. Daarom is het appels met peren vergelijken. SMaak met moraal
pi_142169041
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik toch ook niet. Als iedereen het lekker vind is het objectief.
Niet.
quote:
Stel je voor dat lekker vinden geen kwestie van smaak was, dat is heel moeilijk, maar dan was het objectief. Je kan er niet met redeneren opkomen of iets lekker is of niet. Daarom is het appels met peren vergelijken. SMaak met moraal
Ze zijn prima te vergelijken. De een vindt iets goed/lekker, de ander vindt dat juist kwaad/vies. Een objectieve moraal is net zoiets als een objectieve smaak: pure flauwekul.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2014 13:31:44 ]
  vrijdag 11 juli 2014 @ 13:36:20 #230
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_142169250
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:29 schreef bechirti het volgende:

[..]

Als iedereen het lekker vind is het objectief.
Nee, iets is objectief wanneer het feitelijk zo is, ongeacht wat mensen vinden.
pi_142169290
Een objectieve moraliteit? Lijkt mij inderdaad subjectief om te stellen dat er een objectieve moraliteit is.

Overigens, Molurus, waarom ben jij niet meer rood? Stond mooier.
pi_142169434
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:28 schreef Molurus het volgende:

Voor het moment moet ik vaststellen dat je nog geen enkel argument hebt gepresenteerd. a) waarom objectieve moraliteit überhaupt zou bestaan, en b) waarom - geheel toevallig - jouw moraliteit die objectieve moraliteit zou zijn, terwijl een groot deel van de wereld er in jouw ogen 'foutieve' moraliteit op na zou houden.
B kan ik af met een citaat uit de koran:namelijk dat slecht een kleine groep van de mensen 'goed zullen leven'. A heb ik ook argumenten voor gegeven. Maar jij gaat er niet op in en blijft die objectiviteit van bepaalde zaken ontkennen. Om die vergelijking met kinderen door te trekken. Er is wel eens een expirement gedaan met kinderen laten opgroeien in wild, zonder aangeleerd gedrag-->Wolfskinderen. Die kenden zelfs emoties, namelijk verdriet. En aangezien die kinderen vaak mishandeld zijn danwel achtergelaten zijn hebben ze verdriet kunnen ontwikkelen. Objective moraal zal dan dus bestaan. Het achterlaten van een kind zou ook als goed kunnen worden gezien toch?Als een kind niet beter weet, dan had hij ook kunnen lachen. Verder , ken je bijvoorbeeld WIlliam Syndroom mensen. Mensen met een verminderd verstandelijke vermogens. Doen altijd lief tegen elkaar, kennen geen afgunst, noem maar op. De mens van nature zal een moraal ontwikkelen die wij als goed ervaren. En het kwaad in de wereld heeft voor die moraalverschillen gezorgd. Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.
pi_142169484
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:36 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, iets is objectief wanneer het feitelijk zo is, ongeacht wat mensen vinden.
Tja dat is de definitie idd. Na dan is als iedereen het lekker vind ook subjectief. So What? Ik zei toch al dat smaak subjectief is. Er wordt namelijk niet over nagedacht
pi_142169550
Maar goed, nu wordt je stelling dus van alle kanten onderuit gehaald en toch blijf je er blind aan vast houden. Waarom? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
pi_142169612
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, nu wordt je stelling dus van alle kanten onderuit gehaald en toch blijf je er blind aan vast houden. Waarom? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
Wat wordt onderuitgehaald. JIj kan geen inhoudelijke discussie volgen, ik blijf erbij dat smaak en moraal appels met peren vergelijken blijft aangezien er geredeneerd moet worden om tot objectiviteit te komen. Dus wat is onderuitgehaald?
pi_142169674
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:45 schreef bechirti het volgende:

[..]

Wat wordt onderuitgehaald. JIj kan geen inhoudelijke discussie volgen, ik blijf erbij dat smaak en moraal appels met peren vergelijken blijft aangezien er geredeneerd moet worden om tot objectiviteit te komen. Dus wat is onderuitgehaald?
Je stelling. Je enige argument 'als iedereen het vindt, dan is het objectief' is flauwekul.

Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
pi_142169767
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je stelling. Je enige argument 'als iedereen het vindt, dan is het objectief' is flauwekul.

Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?
pi_142169856
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:50 schreef bechirti het volgende:

[..]

Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?
Nu haal je er weer allerlei andere dingen bij.

Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
pi_142170004
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nu haal je er weer allerlei andere dingen bij.

Maar waarom blijf je eraan vasthouden? Heb je een religie die dat voorschrijft of zo?
1.Nee, want objectieve moraal bestaat nog altijd voor mij. Het is niet wat iedereen vind, het is wat zo is.
2. Ik ben niet praktiserend-moslim. Religie schrijft dit niet voor nee.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 13:59:53 #240
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142170049
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:50 schreef bechirti het volgende:

[..]

Wat een lulkoek. Wil jij het verschil tussen erover nadenken en smaak niet zien?
Als je door middel van nadenken tot moraliteit wilt komen, dan heb je toch een aantal randvoorwaarden nodig:

1) criteria. Wanneer is iets moreel, wanneer niet. Die criteria heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord. Je lijkt een voorstander van het beperken van 'leed'. Maar wat dan precies 'leed' is is mij eerlijk gezegd niet duidelijk, noch waarom dat een criterium zou moeten zijn.

2) een bepaalde methodiek om door nadenken die criteria na te streven. Ook daar heb ik eerlijk gezegd nog geen invulling van gezien.

Deze twee randvoorwaarden zijn bijna onmogelijk in te vullen, en al zeker niet objectief.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142170144
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:58 schreef bechirti het volgende:

[..]

1.Nee, want objectieve moraal bestaat nog altijd voor mij.
Prima. Dan geloof jij in een objectieve moraal. Geen probleem.

(dat maakt jouw 'objectieve moraal' trouwens weer subjectief, maar dat terzijde)

quote:
Het is niet wat iedereen vind, het is wat zo is.
Flauwekul.
quote:
2. Ik ben niet praktiserend-moslim. Religie schrijft dit niet voor nee.
Dan snap ik je blinde vasthoudendheid niet. Je verdedigt zonder ook maar een enkel argument een totaal onzinnige stelling.
pi_142170196
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je door middel van nadenken tot moraliteit wilt komen, dan heb je toch een aantal randvoorwaarden nodig:

1) criteria. Wanneer is iets moreel, wanneer niet. Die criteria heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord. Je lijkt een voorstander van het beperken van 'leed'. Maar wat dan precies 'leed' is is mij eerlijk gezegd niet duidelijk, noch waarom dat een criterium zou moeten zijn.

2) een bepaalde methodiek om door nadenken die criteria na te streven. Ook daar heb ik eerlijk gezegd nog geen invulling van gezien.

Deze twee randvoorwaarden zijn bijna onmogelijk in te vullen, en al zeker niet objectief.
Heb je mijn voorbeelden met die Wolf-Kinderen niet gelezen? Leed is inderdaad zeer belangrijk de methodiek zal dan grofweg kunnen zijn Handelen-->Heeft leed gebracht aan mensen-->Moet anders-->Verdraagzamer door middel van elkaar niet meer pijnigen, enz
pi_142170252
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Prima. Dan geloof jij in een objectieve moraal. Geen probleem.

(dat maakt jouw 'objectieve moraal' trouwens weer subjectief, maar dat terzijde)

[..]

Flauwekul.

[..]

Dan snap ik je blinde vasthoudendheid niet. Je verdedigt zonder ook maar een enkel argument een totaal onzinnige stelling.
Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:05:54 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142170260
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

[..]

B kan ik af met een citaat uit de koran:namelijk dat slecht een kleine groep van de mensen 'goed zullen leven'.
En de Koran heeft een zekere autoriteit op dit punt? Waarom?

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

A heb ik ook argumenten voor gegeven. Maar jij gaat er niet op in en blijft die objectiviteit van bepaalde zaken ontkennen.
Ik ontken inderdaad dat je daar argumenten voor hebt gegeven. kennelijk heb jij ergens iets gezegd waarvan jij denkt dat het argumenten zijn voor die stelling... ik zie het eerlijk gezegd niet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

Om die vergelijking met kinderen door te trekken. Er is wel eens een expirement gedaan met kinderen laten opgroeien in wild, zonder aangeleerd gedrag-->Wolfskinderen. Die kenden zelfs emoties, namelijk verdriet. En aangezien die kinderen vaak mishandeld zijn danwel achtergelaten zijn hebben ze verdriet kunnen ontwikkelen. Objective moraal zal dan dus bestaan.
Dat er overeenkomsten bestaan in het gedrag van kinderen die geheel los van de maatschappij opgroeien zou somehow een argument moeten zijn voor het bestaan van objectieve moraliteit? Dat volgt daar helemaal niet uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

Het achterlaten van een kind zou ook als goed kunnen worden gezien toch?
Er zijn ook diersoorten waarvoor dat heel goed werkt. Menselijke kinderen zijn over het algemeen erg afhankelijk van hun ouders. Maar ik zie geen reden om de ene strategie te verkiezen boven de andere. Jij wel?

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

Als een kind niet beter weet, dan had hij ook kunnen lachen. Verder , ken je bijvoorbeeld WIlliam Syndroom mensen. Mensen met een verminderd verstandelijke vermogens. Doen altijd lief tegen elkaar, kennen geen afgunst, noem maar op. De mens van nature zal een moraal ontwikkelen die wij als goed ervaren. En het kwaad in de wereld heeft voor die moraalverschillen gezorgd. Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.
Dat vind ik wel een erg makkelijke dooddoener.. "de mens is van nature een moreel wezen, en als dat niet zo is dan is het 'het kwaad in de wereld' en niet de mens". Een regelrechte ontkenning van de diversiteit aan morele waarden en een regelrechte ontkenning van jouw eigen subjectiviteit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 13:40 schreef bechirti het volgende:

Maar de objectieve moraal is de algemene, waar Kant het ook over heeft. Die van de Koran.
Dit is de eerste keer dat ik het meemaak dat iemand aan Kant refereert om te pleiten voor de Koran. Dat is wel heel exotisch als je het mij vraagt. Zeker aangezien respect voor de autonomie van personen bepaald niet gangbaar is in de Islam.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142170278
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:05 schreef bechirti het volgende:

[..]

Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.
Het wordt steeds gekker...
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:08:49 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142170362
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:03 schreef bechirti het volgende:

[..]

Heb je mijn voorbeelden met die Wolf-Kinderen niet gelezen?
Daar heb ik ook op gereageerd, dus dan kun je er redelijk vanuit gaan dat ik het heb gelezen. :Z

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:03 schreef bechirti het volgende:

Leed is inderdaad zeer belangrijk de methodiek zal dan grofweg kunnen zijn Handelen-->Heeft leed gebracht aan mensen-->Moet anders-->Verdraagzamer door middel van elkaar niet meer pijnigen, enz
Heb je wel gelezen wat ik schreef?

1) Wat is leed?
2) Waarom zou dat een criterium moeten zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142170364
BRB, regaeer zo
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:42:06 #248
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_142171465
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:05 schreef bechirti het volgende:

[..]

Ik verdedig mijn stelling dat wat goed en kwaad is, objectief is en los van alle mensen.
Bestaat goed en kwaad überhaupt ook zonder mensen?
pi_142171665
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:42 schreef Tijn het volgende:

[..]

Bestaat goed en kwaad überhaupt ook zonder mensen?
Nee, ik bedoel los van wat wij vinden
pi_142171819
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:47 schreef bechirti het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel los van wat wij vinden
Moraal los van wat mensen vinden bestaat niet. Moraal is door mensen bedacht, dus zonder mensen geen moraal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')