Maar dat is dus de kern van de zaak, en niet of je het een sprookje of een verzonnen verhaal noemt, of wat dan ookquote:
Reli- gebazel !quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
onderstaande tekst uit romeinen 5 zegt ook genoeg over het leven onder de wet en leven onder de genade.
[..]
Als goed en kwaad ook bestaan zonder dat god daar invulling aan geeft, dan is god dus irrelevant.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
Dus, dan zou het er los van staan.
Zonde is een typisch christelijk begrip.quote:
Dan is het toch niet ingewikkeld? Dan is het duidelijk welke kant van het dilemma jij kiest:quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ja ik weet het het is heel moeilijk te begrijpen, maar stel: Er is geen god. Dan nog is er een objectieve goedheid waar je niet aan ontkomt. Dus, dan zou het er los van staan.
Zelf ben ik atheist, dus ik volg dit model helemaal niet. Ik ben voor goed en kwaad niet afhankelijk van een objectieve moraliteit, noch van een God.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:42 schreef bechirti het volgende:
Maar dat die goedheid goed is komt door geweten die je van GOD gekregen hebt Probeer jij je eens een gewetensloze wereld voor te stellen. Waar mensen elkaar afmaken en lichamelijk pijn doen.
Ik verwerp het hele idee van objectieve moraliteit. Moraliteit bestaat alleen binnen de grenzen van een specifiek soort sociale gemeenschap, en is afhankelijk daarvan.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:42 schreef bechirti het volgende:
JIj kan ervoor kiezen dat het goed is kwaad te doen, maar dan nog ontkom je niet aan de objectieve goedheid. Je zou kunnen zeggen dat die goedheid door gedrag en historie bepaald is en dat die ontwikkeling niet arbitrair aangezien er niet zomaar willekeurig bepaald is wat slecht en goed is.
jij noemt gewoon alles reli-gebazel.quote:
quote:Op donderdag 10 juli 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:
Zelf ben ik atheist, dus ik volg dit model helemaal niet. Ik ben voor goed en kwaad niet afhankelijk van een objectieve moraliteit, noch van een God.
Ik verwerp het hele idee van objectieve moraliteit. Moraliteit bestaat alleen binnen de grenzen van een specifiek soort sociale gemeenschap, en is afhankelijk daarvan.
Jij negeert mijn vragen en mijn antwoorden.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
jij noemt gewoon alles reli-gebazel.
En nu nog inhoudelijk er iets van begrijpen. Dat zou een pak schelen. Moet je van een atheļst hebben.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
mijn bron van waarheid is gewoon de Bijbel
nou ja het is misschien niet helemaal dat je niet beantwoord maar meer dat je telkens zegt dat het of gebazel is of dat ik dat anders zou moeten zien.quote:
je denkt dat het een misvatting is maar voor mij is dat niet zo.quote:Op donderdag 10 juli 2014 04:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar staat dat ergens in het N.T. ? Ik denk dat dit een misvatting is hoor.
Dan TOCH telkens een antwoord en meer dan enkel ' gebazel ' ! En op dat ' anders zien ' is het telkens radiostilte !quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
nou ja het is misschien niet helemaal dat je niet beantwoord maar meer dat je telkens zegt dat het of gebazel is of dat ik dat anders zou moeten zien.
Omdat jij de tekst niet begrijpt, gezien je dit door een gekleurde bril ziet, gezien je die teksten letterlijk leest zoals een westerling en de symboliek erachter niet begrijpt, gezien je feiten en nadien geschreven fictie niet uit elkaar kan houden en totaal analfabeet bent betreft de ontstaansgeschiedenis van het christendom. DAT is de reden !quote:maar als ik dat zou doen dan klopt het niet meer met de bijbel.
zoals deze quote
Daar is dan weer die gekleurde bril.quote:je denkt dat het een misvatting is maar voor mij is dat niet zo.
Ik geloof dat ik onder de genade van Jezus leef.
Dat is dan weer kennis hebben van de ontstaansgeschiedenis van religie.quote:En mensen kunnen wel kijken naar alle ellende in de wereld en zich afvragen waarom God daar niks aan doet.[:quote]
En dit is dan weer reli-gebazel.
[quote]maar ik vraag mij dan af hoe iemand die zelf niet geloofd kan gaan oordelen over wat God wel of niet doet.
Om reden dat jij geen enkele, maar dan ook geen enkele onderbouwing kunt geven van wat jij geloofd. Jouw visie hierop staat gelijk of heeft het gehalte van een sprookje en blinkt uit in naļviteit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
velen hier zeggen gewoon continu van neeee, dat moet je niet zo zien maar juist zo.
maar als ik zeg dat dat niet zo is, maar dat je het anders moet zien.
wordt het ook meteen als gebazel of sprookje o.i.d. afgedaan.
Doe geen moeite. Ik draag geen donkere bril en ken de geschiedenis erachter.quote:Ik vraag mij dan toch echt af wat er voor nodig is dat jullie het juist wel (weer) gaan geloven.
En vervangen door weten. Moet je wel wat moeite voor doen hoor !quote:Omdat een aantal van jullie het geloof aan de kant hebben geschoven.
Of je nou moslim bent, boedhist of welk geloof dan ook, ze hebben allemaal met moraal gedrag te maken. En ik snap niet hoe je zoiets kan verwerpen. Sociale gemeenschappen zijn ontzettend verschillend, opvattingen, gebruiken noem maar op. Maar er is geen enkele sociale gemeenschap waar elkaar kwaad doen voorkomt zonder een slecht geweten daarover te hebben.quote:Op donderdag 10 juli 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:
Ik verwerp het hele idee van objectieve moraliteit. Moraliteit bestaat alleen binnen de grenzen van een specifiek soort sociale gemeenschap, en is afhankelijk daarvan.
Dat is duidelijk. De vraag is: wat maakt de bijbel een betrouwbare bron van informatie over de waarheid?quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Kansloze missie sjoemie, rationality is a bitch, voor evangelisten dan.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik vraag mij dan toch echt af wat er voor nodig is dat jullie het juist wel (weer) gaan geloven.
waar haal je vandaan dat het fictie is dan?quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan TOCH telkens een antwoord en meer dan enkel ' gebazel ' ! En op dat ' anders zien ' is het telkens radiostilte !
[..]
Omdat jij de tekst niet begrijpt, gezien je dit door een gekleurde bril ziet, gezien je die teksten letterlijk leest zoals een westerling en de symboliek erachter niet begrijpt, gezien je feiten en nadien geschreven fictie niet uit elkaar kan houden en totaal analfabeet bent betreft de ontstaansgeschiedenis van het christendom. DAT is de reden !
[..]
Daar is dan weer die gekleurde bril.
[..]
Dat is dan weer kennis hebben van de ontstaansgeschiedenis van religie.
Snap je het nu of nog steeds niet ?
wat maakt dan geschriften van plato betrouwaar?quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is duidelijk. De vraag is: wat maakt de bijbel een betrouwbare bron van informatie over de waarheid?
[/quote]quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:45 schreef bechirti het volgende:
[..]
Of je nou moslim bent, boedhist of welk geloof dan ook, ze hebben allemaal met moraal gedrag te maken. En ik snap niet hoe je zoiets kan verwerpen. Sociale gemeenschappen zijn ontzettend verschillend, opvattingen, gebruiken noem maar op. Maar er is geen enkele sociale gemeenschap waar elkaar kwaad doen voorkomt zonder een slecht geweten daarover te hebben.
Mijn kennis van goed en kwaad komt van eva.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar wat dan wel of niet kwaad doen is, is voor die gemeenschappen verschillend. Uithuwelijken? Besnijden van jongens? Meisjes?quote:
Kun je iemand die almachtig is en onschuldige kinderen laat verdrinken (zondvloed, tsunami) wel goed noemen, of of is onverschillig of kwaadwillig een betere beschrijving? Of misschien niet almachtig?quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
nou ja het is misschien niet helemaal dat je niet beantwoord maar meer dat je telkens zegt dat het of gebazel is of dat ik dat anders zou moeten zien.
maar als ik dat zou doen dan klopt het niet meer met de bijbel.
zoals deze quote
[..]
je denkt dat het een misvatting is maar voor mij is dat niet zo.
Ik geloof dat ik onder de genade van Jezus leef.
En mensen kunnen wel kijken naar alle ellende in de wereld en zich afvragen waarom God daar niks aan doet.
maar ik vraag mij dan af hoe iemand die zelf niet geloofd kan gaan oordelen over wat God wel of niet doet.
Dat zijn ze ook niet. Althans, niet als het gaat over het begrijpen van de werkelijkheid, want daar heeft Plato geen autoriteit over. Ze zijn natuurlijk wel betrouwbaar als je wil weten wat Plato dacht.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat maakt dan geschriften van plato betrouwaar?
Maar wat dan wel of niet kwaad doen is, is voor die gemeenschappen verschillend. Uithuwelijken? Besnijden van jongens? Meisjes?quote:
Dat schaar ik onder gebruiken.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:07 schreef bechirti het volgende:
[..]
Maar wat dan wel of niet kwaad doen is, is voor die gemeenschappen verschillend. Uithuwelijken? Besnijden van jongens? Meisjes?
En heb je een oordeel over die gebruiken? Zeg je "is cultuur, moet kunnen"?quote:
Jij hebt het begrepen. Maar er bestaat daarnaast ook nog de gulden regel.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
in principe heeft elk mens zijn eigen moraal, dus iedereen toetst het aan zichzelf van wat hij of zij goed of kwaad vind.
dus op die manier bestaat er geen absolute moraal.
Tja, als je met definities gaat goochelen heb je altijd gelijk.quote:
Een observatie die de hypothese van het bestaan van god onderschrijft zou een leuk begin zijn.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik vraag mij dan toch echt af wat er voor nodig is dat jullie het juist wel (weer) gaan geloven.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
waar haal je vandaan dat het fictie is dan?
En hoe weet je dat die ontstaansgeschiedenis die jij kent klopt?
Ik vind dat wel een interessante vraag. Het antwoord dat je erop geeft, is vrij algemeen. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een observatie die (voor jou) het bestaan van een god zou onderschrijven c.q. bewijzen?quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een observatie die de hypothese van het bestaan van god onderschrijft zou een leuk begin zijn.
Nee, ik denk dat zo'n voorbeeld ook niet te geven is en dat is voor mij de reden om er niet vanuit te gaan dat god bestaat. Maar mocht iemand ooit een methode ontwikkelen waardoor je god wel kunt observeren, dan ben ik natuurlijk bereid m'n denkbeelden aan te passen. Ik ben immers niet principieel tegen het bestaan van god, ik ben alleen niet bereid iets als de waarheid accepteren zonder dat het aannemelijk wordt gemaakt.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:23 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een interessante vraag. Het antwoord dat je erop geeft, is vrij algemeen. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een observatie die (voor jou) het bestaan van een god zou onderschrijven c.q. bewijzen?
Een man met een baard op een wolk die met een donderende stem zijn mening geeft en stoute mensen billenkoek geeft, en brave mensen een halo om hun hoofd die met engelen een potje gaat poolen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:23 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een interessante vraag. Het antwoord dat je erop geeft, is vrij algemeen. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een observatie die (voor jou) het bestaan van een god zou onderschrijven c.q. bewijzen?
Ik kan daar helemaal niets op verzinnen namelijk (afhankelijk van hoe zo'n god gedefinieerd zou worden natuurlijk, maar in dit geval hebben we het geloof ik over een almachtige, alwetende, etc christelijke god).
Nu begin je de goede vragen te stellen. Het begint met kritisch zijn.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
En hoe weet je dat die ontstaansgeschiedenis die jij kent klopt?
En daar bovenop... ik verwerp ook het idee dat religie moraliteit verschaft. Dat mensen dat geloven, dat zal best. Maar: het is een empirisch feit dat de moraliteit van gelovigen niet noemenswaardig verschilt van die van ongelovigen en andersgelovigen. De specifieke cultuur waarbinnen mensen leven is (gelukkig) bepalend voor hun moraliteit, en niet hun religie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:45 schreef bechirti het volgende:
[..]
Of je nou moslim bent, boedhist of welk geloof dan ook, ze hebben allemaal met moraal gedrag te maken. En ik snap niet hoe je zoiets kan verwerpen.
Ten eerste is 'elkaar kwaad doen' nogal gevoelig voor interpretatie. Maar los daarvan... wat je hier zegt is gewoon ronduit naļef. Ik neem aan dat je bekend bent met bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis, of wat te denken van het lumineuze gebruik om mensen te stenigen? Ooit was dat binnen het Christendom de normaalste zaak van de wereld en had niemand zoiets van 'jeetje... wat slecht dat we dit doen'.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:45 schreef bechirti het volgende:
Sociale gemeenschappen zijn ontzettend verschillend, opvattingen, gebruiken noem maar op. Maar er is geen enkele sociale gemeenschap waar elkaar kwaad doen voorkomt zonder een slecht geweten daarover te hebben.
Ik had het zo bedoeld dat hun geloof het atheisme is, maar daar weinig weet van hebben. Sommigen zijn er ook best wel door 'bezeten'.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dan zeg je dus dat hij geen weet heeft van god, want je plaatst 'm in groep 3. Ik denk dat de meeste atheļsten prima weten dat een groot deel van de mensheid bezeten is door iets dat ze god noemen.
Maar er zit niets anders op als je er toch over wil nadenken.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:30 schreef Tijn het volgende:
Ik vind persoonlijk dat je dat niet zo kunt zeggen. Iets is waarschijnlijk wanneer het is aangetoond, maar dat is met hogere machten en zaken buiten ons universum nogal lastig. Jij hebt 'm beredeneerd, maar dat vind ik geen bewijs. Sowieso heb ik moeite met het vergaren van kennis door filosofie. Wanneer je louter je eigen denken gebruikt om conclusies te trekken in plaats van observaties uit de natuur daarin mee te nemen, loop je het risico te verzanden in fantasie. De mens is ontzettend creatief en goed in staat zaken kloppend te maken, maar dat iets in je hoofd klopt zegt niets over hoe het in werkelijkheid is.
Als het Romeinse Rijk niet gevallen was.... Het schijnt dat de Romeinen de stoommachine al hadden uitgevonden, maar dat hij niet rendabel was omdat slavenarbeid goedkoper was. Wie weet hoe ver we nu al zouden zijn als men toen al had begrepen dat slavernij slecht is.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:30 schreef Tijn het volgende:
Het is zeker interessant, ja. Maar ergens is het ook niet wonderbaarlijk dat zij dezelfde ideeėn voortbrachten als latere mensen. Wij zij niet slimmer dan zij of andersom en uiteindelijk kun je de wereld maar op zoveel manieren indelen denk ik. Het is vooral jammer dat in de duizend jaar daarna het vergaren van kennis en de kunst van het kritisch nadenken op zo'n laag pitje is komen te staan.
Wel een beetje eng dit.quote:
ATON en ik hebben zo onze aanvaringen gehad, dus ik vind het wel leuk om het gewoon eens ondubbelzinnig met elkaar eens te zijn.quote:
Bevestigd. Geschiedenis is niet je sterkste vak ;-)quote:Op donderdag 10 juli 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:
Ik neem aan dat je bekend bent met bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis, of wat te denken van het lumineuze gebruik om mensen te stenigen? Ooit was dat binnen het Christendom de normaalste zaak van de wereld en had niemand zoiets van 'jeetje... wat slecht dat we dit doen'.
Bevestigd. Debatteren is niet je sterkste kant. ;-)quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Bevestigd. Geschiedenis is niet je sterkste vak ;-)
Atheļsme is geen geloof.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:00 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik had het zo bedoeld dat hun geloof het atheisme is, maar daar weinig weet van hebben. Sommigen zijn er ook best wel door 'bezeten'.
De fout die jij maakt is dat materialisme letterlijk niets te maken heeft met atheļsme.quote:De fout die atheisten maken is dat ze zonder meer uitgaan van materialisme.
Argument?quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bevestigd. Debatteren is niet je sterkste kant. ;-)
Je moet geen filmpjes kijken maar boeken lezen: 'The Moral Landscape' van Sam Harris. Een aanrader. En ik ben het helemaal met hem eens.quote:Op donderdag 10 juli 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:
Wellicht dat je, gedeeltelijk, een bondgenoot hebt in deze wereldberoemde atheļst:
Maar ook in zijn visie blijf je afhankelijk van de vraag 'wat is menselijk welzijn?' die vraag kan niet onafhankelijk van context worden beantwoord, en is en blijft derhalve relatief. Bovendien... waarom zou 'menselijk welzijn' überhaupt een criterium moeten zijn? En waarom zou het het enige criterium moeten zijn? Beide vragen die Harris niet kan of zelfs maar probeert te beantwoorden.
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit ook maar iets met materialisme vs immaterialisme te maken heeft.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je moet geen filmpjes kijken maar boeken lezen: 'The Moral Landscape' van Sam Harris. Een aanrader. En ik ben het helemaal met hem eens.
Maar ook met jou ben ik het eens. Gegeven het materialisme heeft zijn argument inderdaad geen grond.
Maar aangezien zijn argument juist is, moet de conclusie wel zijn dat het materialisme onjuist is.
Dat is geen ad hom. Een ad hominem gaat uit van de persoon, en gaat van daaruit naar een argument. Mijn tekst gaat uit van je argument en trekt daaruit een conclusie over jouw kennis van de geschiedenis.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. In een debat gebruik je argumenten, geen ad homs.
Ja juist wel. Zie je eigen post.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit ook maar iets met materialisme vs immaterialisme te maken heeft.
Helemaal waar denk ik.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:31 schreef Peripeteia het volgende:
Misschien is het voor veel mensen de eenvoudigste weg om in de gebruikelijke religie hun behoefte aan spiritualiteit te vinden. Niet iedereen heeft de tijd, energie of capaciteit om zelf antwoorden te vinden.
Ten aanzien van de inhoud was het een ad hominem.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is geen ad hom. Een ad hominem gaat uit van de persoon, en gaat van daaruit naar een argument. Mijn tekst gaat uit van je argument en trekt daaruit een conclusie over jouw kennis van de geschiedenis.
Toegegeven, die conclusie is provisorisch, en bewijs vooral mijn ongelijk.
Dat is de conclusie die jij eruit trekt. Ik trek die conclusie daar niet uit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:28 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja juist wel. Zie je eigen post.
Wat ik niet snap is.. waarom moeten mensen nou zo per se die antwoorden ingevuld hebben? Naar de antwoorden zoeken kan een leuke hobby zijn. Maar als je, zoals je zegt, niet de tijd, energie of capaciteit daarvoor hebt... waarom hebben mensen zo sterk de neiging om alsnog maar wat in te vullen?quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:31 schreef Peripeteia het volgende:
Misschien is het voor veel mensen de eenvoudigste weg om in de gebruikelijke religie hun behoefte aan spiritualiteit te vinden. Niet iedereen heeft de tijd, energie of capaciteit om zelf antwoorden te vinden.
Je bent wel gevoelig hoor. Het was geen aanval op jou maar een aanval op je kennis van de historie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ten aanzien van de inhoud was het een ad hominem.
Een argument had kunnen zijn: wat je daar zegt klopt niet, want... dit en dit zijn de feiten, etc. Wellicht dat dat was wat je wilde zeggen, maar in plaats daarvan plaats je een persoonlijke aanval. Daar heb ik dan verder ook weinig op te zeggen.
Precies.quote:
volgens mij praten we langselkaar heen. Ik heb niet ontkend dat er veel gebruiken en culturen die in westerse ogen achterlijk zijn. En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit. EN natuurlijk zijn er mensen die leed doen. Maar die worden er ook voor gestraft geloof k.quote:Op donderdag 10 juli 2014 18:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
En daar bovenop... ik verwerp ook het idee dat religie moraliteit verschaft. Dat mensen dat geloven, dat zal best. Maar: het is een empirisch feit dat de moraliteit van gelovigen niet noemenswaardig verschilt van die van ongelovigen en andersgelovigen. De specifieke cultuur waarbinnen mensen leven is (gelukkig) bepalend voor hun moraliteit, en niet hun religie.
[..]
Ten eerste is 'elkaar kwaad doen' nogal gevoelig voor interpretatie. Maar los daarvan... wat je hier zegt is gewoon ronduit naļef. Ik neem aan dat je bekend bent met bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis, of wat te denken van het lumineuze gebruik om mensen te stenigen? Ooit was dat binnen het Christendom de normaalste zaak van de wereld en had niemand zoiets van 'jeetje... wat slecht dat we dit doen'.
Of recenter: homodiscriminatie. Dat wij de discriminatie van homoseksuelen zijn gaan verwerpen is pas vrij recent. En eerder ondanks dan dankzij religie. Daarvoor werd homoseksualiteit gezien als immoreel en voelde niemand zich slecht over het discrimineren van homo's. En nu nog steeds heb ik niet de indruk dat weigerambtenaren zich ergens voor schamen.
Dan is er natuurlijk nog de doodstraf. Wij vinden het immoreel, maar denk jij dat er ook maar 1 rechter of beul in de VS is die zich daar schuldig over voelt?
Dus waar jij het idee vandaan haalt dat al die culturen op dat vlak gelijk en onveranderlijk zijn is voor mij een raadsel. Die 'objectieve moraliteit' waar jij van spreekt is compleet een fantasie. Het bestaan daarvan is direct strijdig met alle feiten.
Wellicht dat je, gedeeltelijk, een bondgenoot hebt in deze wereldberoemde atheļst:
Maar ook in zijn visie blijf je afhankelijk van de vraag 'wat is menselijk welzijn?' die vraag kan niet onafhankelijk van context worden beantwoord, en is en blijft derhalve relatief. Bovendien... waarom zou 'menselijk welzijn' überhaupt een criterium moeten zijn? En waarom zou het het enige criterium moeten zijn? Beide vragen die Harris niet kan of zelfs maar probeert te beantwoorden.
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren. Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk. Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteitquote:Op donderdag 10 juli 2014 16:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je met definities gaat goochelen heb je altijd gelijk.
Zouden jaļnisten of veganisten daar ook zo over denken? Moraliteit blijft altijd subjectief.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit.
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:48 schreef highender het volgende:
[..]
Zouden jaļnisten of veganisten daar ook zo over denken? Moraliteit blijft altijd subjectief.
Preventieve tonsilverwijdering is jaren geleden in Nederland al gestopt, waarom zou je dan een preventieve besnijdenis bij kinderen gaan promoten? Dit lijkt me nu typisch iets om als volwassene zelf over te beslissen. Net als preventieve borstamputatie.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren. Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk. Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteit
In het geval dat de belangen min of meer hetzelfde zijn zou dat best kunnen, maar dat maakt de moraal niet objectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...
Die voordelen voor mannenbesnijdenis schijnen nogal mee te vallen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:42 schreef bechirti het volgende:
[..]
wat n lulkoek. Besnijdenis bij mannen schijnt een verminderd risico voor soas op te leveren.
Dat is alleen maar jouw mening.quote:Vrouwenbescheidenis heeft ook zn voordelen maar is desalniettemin verwerpelijk.
Ik vind iedere vorm van straf verwerpelijk. Ik vind dat mensen vanzelf moeten leren.quote:Iedereen met normaal verstand zou dit verafschuwen nogmaals:er zijn er genoeg die het kwade beoefenen. En afstraffing voor dit soort zaken brengt ons bij objectieve moraliteit
Indien de geschiedenis van de mens op exact dezelfde wijze zou zijn verlopen, zal ook op dezelfde wijze de moraliteit zich ontwikkeld hebben. Dat deze geschiedenis zich exact op dezelfde wijze zou herhalen, dat zou pas ' niet toevallig zijn '.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
dus jij denkt niet dat als je de tijd 10000 jaar terugdraait uiteindelijk nagenoeg dezelfde moraliteit als de onze zich zal ontwikkelen? Is niet zo toevallig allemaal...
Mee eens. Zo werkt dat ook bij religies.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 08:28 schreef firefly3 het volgende:
Komt door een mindfuck. Als je tegen jezelf blijft zeggen dat bomen eigenlijk paars zijn, samen met andere mensen, gaat dat ook wel werken.
Pizza.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:17 schreef Jigzoz het volgende:
Och Jezus... Gaan we het nu weer over 'objectieve moraal' hebben?
Kan iemand die in die flauwekul gelooft me misschien vertellen wat objectief gezien lekker eten is? Ik weet nog niks voor vanavond.
Alleen voor vrijdagavond 11 juli 2014.quote:
Maar als ik nu ga stellen dat ik pizza vanavond geen zin in pizza heb, dan ga ik in tegen objectiviteit en dat zou dom zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:22 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Alleen voor vrijdagavond 11 juli 2014.
Je zou moreel verplicht zijn vanavond pizza te eten. Ben je lekker mee danquote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar als ik nu ga stellen dat ik pizza vanavond geen zin in pizza heb, dan ga ik in tegen objectiviteit en dat zou dom zijn.
Dat vind jij. Daar denken ze in Iran heel anders over, en het zou mij niet verbazen als moraliteit in onze omgeving er over 2000 jaar weer heel anders uitziet. Dit is geen eindstation waar 'we' nu zitten.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
En wat jij noemt,de doodstraf en het homohuwelijk zijn eigenlijk de laatste obstakels op weg naar een objectieve moraliteit.
Lang niet altijd. Justitie zou niet kunnen functioneren zonder dit concept. Dat is het idee van straffen namelijk: dat straffen pijn doen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 23:34 schreef bechirti het volgende:
EN natuurlijk zijn er mensen die leed doen. Maar die worden er ook voor gestraft geloof k.
Wie of wat bedoel je precies met 'de onze'? Het klinkt alsof je denkt dat we allemaal dezelfde morele waarden hebben op deze planeet. Zie je de culturele variatie daarin echt niet?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 00:09 schreef bechirti het volgende:
[..]
De moraal die ook inde boeken nagestreefd wordt is de objectieve moraal. Ik geloof(mijn geloofsovertuiging) dat het kwade en goede zo is zoals dat door vroegere profeten zijn gedefinieerd. En dat maakt het nog niet subjectief, want: Een ieder mens kan een eigen moraal hebben, maar dat kan het verkeerde moraal zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 10:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie of wat bedoel je precies met 'de onze'? Het klinkt alsof je denkt dat we allemaal dezelfde morele waarden hebben op deze planeet. Zie je de culturele variatie daarin echt niet?
En die variatie zal over een paar duizend jaar nog steeds wel bestaan. (Maar er weer anders uitzien.) Iemand die over een paar jaar duizend leeft zal dit gesprek vermoedelijk zien als een uitwisseling van zeer barbaarse ideeėn.
Dat is dus wel subjectief, moraal is niet zwart-wit maar 50 tinten grijs.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:39 schreef bechirti het volgende:
[..]
De moraal die ook inde boeken nagestreefd wordt is de objectieve moraal. Ik geloof(mijn geloofsovertuiging) dat het kwade en goede zo is zoals dat door vroegere profeten zijn gedefinieerd. En dat maakt het nog niet subjectief, want: Een ieder mens kan een eigen moraal hebben, maar dat kan het verkeerde moraal zijn.
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh. Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 09:17 schreef Jigzoz het volgende:
Och Jezus... Gaan we het nu weer over 'objectieve moraal' hebben?
Kan iemand die in die flauwekul gelooft me misschien vertellen wat objectief gezien lekker eten is? Ik weet nog niks voor vanavond.
Het punt is dat wat de een vriendelijk vindt, de ander juist onbeschoft vindt.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef bechirti het volgende:
[..]
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh. Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.
Nee, want als je aan iedereen vraagt op de wereld welke van de twee is beter. In de koran staat ook een rijtje met tegenhangers van gedragingen(k ken ze niet uit mijn hoofd maar komt ongeveer neer op dit): Jaloezie/Verdraagzaamheid Vriendelijkheid/Hoogmoedigheid Eerlijkheid/Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat is dus wel subjectief, moraal is niet zwart-wit maar 50 tinten grijs.
Lekker en vies, goed en kwaad, eigenlijk gewoon hetzelfde verhaal.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef bechirti het volgende:
[..]
Jij haalt er allemaal dingen bij die er niks mee te maken hebben? Over smaak valt niet te twisten, duh.
Vast wel. Hoe dan ook: het blijft subjectief.quote:Maar twist iemand met een gezond verstand aan deugden(Positieve benaming=objectief dus!) als: Eerlijkheid, Betrouwbaarheid, Vriendelijkheid?
Ik weet niet wat deze zin betekent.quote:, ja mensen die tegen beter weten in juist het tegenovergestelde gedragen.
Marokkaanse jongetjes van 15/16.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef bechirti het volgende:
Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.
Juist, en dat zijn dus gebruiken en cultuur verschillen die weinig met moraliteit te maken hebben. Jij doelt waarsch op voorbeelden als het verschil in solidariteitssystemen. In Spanje spreekt iedereen elkaar aan met jij en in westen nemen we afstand door een beleefdheidsvorm. Maar dit heeft niks met moraliteit te maken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het punt is dat wat de een vriendelijk vindt, de ander juist onbeschoft vindt.
Als een Brit tegen je zegt "Oh, that's an interesting idea", dan kun je denken dat hij je input waardeert, maar in feite bedoelt-ie dat hij het een vreselijk slecht idee vindt. Dat zegt-ie echter niet zo, want dat is onbeschoft in de Britse cultuur. Maar jij zou het als Nederlander oneerlijk kunnen vinden van die Brit.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:46 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee, want als je aan iedereen vraagt op de wereld welke van de twee is beter. In de koran staat ook een rijtje met tegenhangers van gedragingen(k ken ze niet uit mijn hoofd maar komt ongeveer neer op dit): Jaloezie/Verdraagzaamheid Vriendelijkheid/Hoogmoedigheid Eerlijkheid/Oneerlijkheid. Noem mij maar een cultuur die de laatste optie als moralistisch goed kiest.
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheidquote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als een Brit tegen je zegt "Oh, that's an interesting idea", dan kun je denken dat hij je input waardeert, maar in feite bedoelt-ie dat hij het een vreselijk slecht idee vindt. Dat zegt-ie echter niet zo, want dat is onbeschoft in de Britse cultuur. Maar jij zou het als Nederlander oneerlijk kunnen vinden van die Brit.
Dat is het probleem. Zowel de Brit als de Nederlander gedragen zich volgens de in hun ogen best mogelijke moraliteit, maar ze zijn het niet eens over de invulling daarvan.
Dat heeft juist alles met moraliteit te maken. Moraliteit draait om wat acceptabele omgangsvormen zijn en wat niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:49 schreef bechirti het volgende:
[..]
Maar dit heeft niks met moraliteit te maken.
Maar de Nederlander vindt dat de Brit geen respect heeft voor hem, omdat-ie niet zegt wat-ie denkt. En als de Nederlander dat zegt, vindt de Brit hem onvriendelijk. Terwijl ze vanuit hun eigen perspectief moreel juist handelen, vinden ze van elkaar dat ze moreel onjuist handelen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheid
En dat is dus subjectief.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nogmaals dat is geen moraal. Het bovenliggende moraal van dit voorbeeld is respect voor elkaar hebben/vriendelijkheid
Kijk we zitten nu ook in de knoei met de definitie van moraal.FF snel van wiki: Daarentegen is tribale moraal normatief, het legt de normen van het collectieve op aan het individu. Deze normen zijn echter arbitrair, cultureel afhankelijk en 'flexibel', terwijl territoriale moraal zich richt op regels die universeel en absoluut zijn, zoals Kants 'categorische imperatief' . Jij hebt t waarschijnlijk over categorie 2, ik over 1quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heeft juist alles met moraliteit te maken. Moraliteit draait om wat acceptabele omgangsvormen zijn en wat niet.
Dat zou best kunnen. Maar dat is dan een cultuurverschil. Om het begrip kwaad er nogmaals een bij te halen. Iedereen bedoelt het goed, dus geen kwade bedoelingen. Intentie is belangrijk aspect hierquote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar de Nederlander vindt dat de Brit geen respect heeft voor hem, omdat-ie niet zegt wat-ie denkt. En als de Nederlander dat zegt, vindt de Brit hem onvriendelijk. Terwijl ze vanuit hun eigen perspectief moreel juist handelen, vinden ze van elkaar dat ze moreel onjuist handelen.
Maar hoe weet je wat iemands intentie is? Er is geen verschil tussen een goede of een slechte intentie op de uitvoering van een daad.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 12:55 schreef bechirti het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Maar dat is dan een cultuurverschil. Om het begrip kwaad er nogmaals een bij te halen. Iedereen bedoelt het goed, dus geen kwade bedoelingen. Intentie is belangrijk aspect hier
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |