http://www.levenvanhetland.nl/yoghurtculturen.htmquote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:20 schreef Dingest het volgende:
[..]
Misschien wil je zelf het filmpje nog even terugkijken dan
Yoghurtcultuur kan je niet zomaar los kopen; yoghurtcultuur bestaat uit twee typen melkzuurbacteriën die, onder invloed van temperatuur en tijd, melksuiker omzetten in melkzuur (fermenteren) wat de zuurgraad bepaald . Het dient met minimaal -45 Celsius opgeslagen te worden. Fabrikanten kopen de yoghurtcultuur en voegen dat, samen met andere ingrediënten/toevoegingen, toe aan de melk. Het resultaat in de basis is yoghurt. Dan volgt het uitlekken, en dat bepaald verder de dikte.
Als je het thuis wilt maken is het procedé bijna hetzelfde, maar ipv verse yoghurtculturen die je niet zomaar even kunt halen gebruik je wat yoghurt. Maar die yoghurt is al meer dan alleen melk+yoghurtcultuur, dus dat zal invloed hebben op de rest van het product. Daarom zal een fabrikant het niet op deze manier doen. Een thuisrecept is nooit hetzelfde als dat van de fabrikant: die moet het massaal kunnen fabriceren, zo snel en goedkoop mogelijk, en het moet lang vers blijven.
Zoals ze in het filmpje zeggen: het is de fabrikant die dan bepaald wat welke soort yoghurt is, op basis van hoe wij vinden dat die yoghurt moet zijn. Wij zeggen 'zo hoort Griekse yoghurt te zijn', de fabrikant maakt het zo, wij raken eraan gewend en zoals de fabrikant het maakt is volgens ons dan Griekse yoghurt. Dit zorgt ervoor dat de Griekse yoghurt van de fabrikant niets meer te maken hoeft te hebben met Griekse yoghurt volgens traditioneel recept in Griekenland. Net zoals dat als je hier Chinees haalt bij de Chinees op de hoek, dat heel anders is dan als je Chinees haalt in China. Hetzelfde met de andere soorten yoghurt, en vrijwel elk product in de supermarkt. In het filmpje staat op de verpakkingen ook duidelijk 'Griekse stijl', 'Turkse stijl' of 'Bulgaarse stijl' - zie ook de uitleg over het Engelse gebruik in mijn vorige post. En met elke fabrikant krijg je een eigen recept, waardoor de duidelijke verschillen steeds meer verdwijnen. Staat tegenover dat als je het zelf maakt, het resultaat ook afhangt van de voorkeur van de persoon die het maakt.
Uitgaande van traditionele bereidingswijzen (dus niet per se die van de massa-fabrikant) zijn de voornaamste verschillen:
hangop (Nederland eigen): yoghurt die het langst is uitgelekt (traditioneel de doek, maar machinaal kan het met zeven ook) en heel dik is, soms uit karnemelk ipv melk gemaakt
Griekse yoghurt: gemaakt uit schapenmelk en ook lang uitgelekt, dus dikker en romiger dan gewone yoghurt. Soms wordt ook room toegevoegd om het romiger en vettiger te maken.
Turkse yoghurt: deze is het meest onduidelijk en kent zo te zien niet één specifiek recept, maar hij is ook lang uitgelekt om hem wat dikker te maken. Hoewel er ook dunnere versies zijn. Hij lijkt soms het meest op Griekse yoghurt.
Bulgaarse yoghurt: de melk wordt eerst ingekookt om zo vocht te laten verdampen, waardoor de yoghurt ook wat dikker is en zoeter van smaak.
Tsja, k. Bij dat ene puntje had ik het dan foutquote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:29 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
http://www.levenvanhetland.nl/yoghurtculturen.htm
Die laatste commentquote:Op zaterdag 26 juli 2014 00:02 schreef fastbazz het volgende:
Dat wist ik ook niet. Moet je eens kijken op de Hadewych Minis website en dan dan in het gastenboek. Hoe druk kan je jezelf maken om een reclame..
Hadewych Minis gastenboek
Vanwaar dequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 02:28 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een paar weken geleden pas ingezien dat onze longen er niet uitzien als doedelzak-zakken, maar meer als een soort spons met een hoop gaatjes en 'tunneltjes'..
Niet weten dat longen geen holle spieren zijn (zoals het hart) vind ik toch best domquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 02:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vanwaar de? Je leert toch elke dag wat nieuws? Het meeste weet je nog lang niet!
Als longchirurg wel ja. Als boekhouder? Mwoahquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:19 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Niet weten dat longen geen holle spieren zijn (zoals het hart) vind ik toch best dom
En de longblaasjes dan?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:54 schreef Meke het volgende:
[..]
Als longchirurg wel ja. Als boekhouder? MwoahBovendien vind ik het nog niet zo heel kwalijk, aangezien longen wel altijd zo afgebeeld worden
![]()
Ik bedoelde in rookreclames etc, daar zijn longen altijd holquote:
waar komt consumptiemais dan wel vandaanquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:59 schreef Pandaplint het volgende:
Dat het mais op de velden eigenlijk maar zelfden voor consumptie voor mensen is. Maar dat mais eigenlijk vooral wordt geteeld als veevoer
Eigenlijk meer een dubbele zak en die ga je in gedachte zelf vullen met leegte, waarbij me nu invalt dat veel mensen ook nog denken dacht lucht niets is.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:58 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik bedoelde in rookreclames etc, daar zijn longen altijd hol![]()
Grotendeeld uit warmere landen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:00 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
waar komt consumptiemais dan wel vandaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 16:22 schreef Faux. het volgende:
48+ kaas is niet van koeien die ouder dan 48 zijn* Buurpoes rolt van stoel van het lachen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Professioneel gifmenger.
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 16:27 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
* Buurpoes rolt van stoel van het lachen.tis als je er over nadenkt ook echt de meest idiote gedachte waar een mens mee kan komen. maar waarom noemt men het dan in vredesnaam 'oude kaas'?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
48+ kaas is niet van koeien die ouder dan 48 zijnGotfer.... Koffie op m'n beeldscherm.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
48+ kaas is niet van koeien die ouder dan 48 zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hoe kwam je er achter?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
48+ kaas staat compleet los van oude kaasquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 16:41 schreef Faux. het volgende:
[..]
tis als je er over nadenkt ook echt de meest idiote gedachte waar een mens mee kan komen. maar waarom noemt men het dan in vredesnaam 'oude kaas'?
Onder wat voor steen woon jij dan mag ik vragen?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 20:15 schreef marc0871 het volgende:
dat ajax en feyenoord voetbalclubs waren.
op de lagere (tegenwoordig basis) school, kreeg ik weleens de vraag of ik voor ajax of feyenoord was.
aangezien ik geen idee had waar het over ging, zei ik de ene keer maar ajax, en de volgende keer feyenoord.
dat heeft nog tot het tweede jaar van de lts geduurd, totdat ik het eens aan mijn vader vroeg; 'pap, wat is dat ajax en feyenoordgedoe nou eigenlijk?'.
'oh, dat zijn voetbalclubs.'
nou, dan wist ik dat.
en wist ik eigenlijk nog niks.
het heeft zelfs nog langer geduurd, voordat ik de levendige ruilhandel in plaatjes begreep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |