abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 juli 2014 @ 12:41:48 #1
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141811720
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:02:22 #2
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141812428
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 12:31 schreef fietsie het volgende:

[..]

Slakken in de kas is hier ook een issue; als Ninja's komen ze terug...
Snachts heb ik de schuifdeur dicht, maar overdag open (en danben ik er niet bij) dus ze hebben vrij-baan. Iedere avond begin ik weer met huisjes-plukken....
Ja idd.. voor je het weet zijn ze er weer.. al heb ik het meest last van naaktslakken...
(sta ik net een wespennest bij mn loods te verwijderen... schiet er een mol langs.. dat was pech voor hem.. ik had de schoffel in mn handen... hoezo niets te doen op het platteland... :P )
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:04:23 #3
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141812491
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:02 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja idd.. voor je het weet zijn ze er weer.. al heb ik het meest last van naaktslakken...
Ieuw die zijn goor om uit hoekjes van de kas te plukken met je blote vingers ;)

Als ik hier na het donker met een kinder-strand-emmertje begin te rapen is ie met een kwartiertje vol.... iedere avond...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:05:55 #4
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141812544
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:04 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ieuw die zijn goor om uit hoekjes van de kas te plukken met je blote vingers ;)

Als ik hier na het donker met een kinder-strand-emmertje begin te rapen is ie met een kwartiertje vol.... iedere avond...

Dat doe ik dan ook meestal met een oud blad of de schoffel... :Y :r
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:06:07 #5
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_141812548
en we hebben tomaten in de serre/volle grond. ze zijn nog groen maar de papa heeft toch al 1 rijpe tomaat geplukt *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_141812753
Even weer een complete noobvraag. Veel van mijn bieslook en lente uitjes, hebben een soort zwarte pitjes aan de bovenkant zitten. Zijn dat de zaadjes?
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:13:07 #7
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141812827
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:11 schreef Myraela het volgende:
Even weer een complete noobvraag. Veel van mijn bieslook en lente uitjes, hebben een soort zwarte pitjes aan de bovenkant zitten. Zijn dat de zaadjes?
Heb je een fotootje? Ik zit eerder aan luisjes te denken... Bieslook bloeit meestal ingrote paarse bollen, dat kun je niet gemist hebben....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141813619
Niet mijn foto, maar zo ziet het er uit.

pi_141813756
ja dat zijn lege zaadhulsje.
valt er vanzelf wel af. als je het eraf haalt beschadig je het blad.
  woensdag 2 juli 2014 @ 13:38:37 #10
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141813879
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:32 schreef Myraela het volgende:
Niet mijn foto, maar zo ziet het er uit.

[ afbeelding ]
Dat zijn de zaadjes! :) Afblijven, verdwijnt vanzelf :)

Niet aan de gang met doekjes enzow! ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141820059
In het vorige topic ging het aan het einde over slakken in de kas. Bij ons zitten ze overal, ook in de besjes en juist vandaag (voor die posts) wijden wij er een blogbericht aan. :7
  woensdag 2 juli 2014 @ 22:37:05 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141833797
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 16:42 schreef marcel.nl het volgende:
In het vorige topic ging het aan het einde over slakken in de kas. Bij ons zitten ze overal, ook in de besjes en juist vandaag (voor die posts) wijden wij er een blogbericht aan. :7
Wat leest het lastig als er telkens zo tegen je geschreeuwd wordt.
Spoilers!
pi_141834488
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 22:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat leest het lastig als er telkens zo tegen je geschreeuwd wordt.
Trekt wel meer hits, door jouw opmerking ging ik lezen.

Marcel.nl waarom gebruiken jullie zoveel caps en waarom dan ook nog in het rood?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_141842112
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 22:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Trekt wel meer hits, door jouw opmerking ging ik lezen.

Marcel.nl waarom gebruiken jullie zoveel caps en waarom dan ook nog in het rood?
Vrouwlief schrijft het liever op deze manier.
pi_141842493
Zou ik echt proberen te veranderen hoor, ik kan echt niet lezen. Mijn aandacht word alleen nog maar naar de caps-woorden getrokken. Is zonde, want er staan er wel mooie foto's bij.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:00:50 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141845448
Het is net als een moestuin.. de ene zet alles door elkaar.. en de ander wil het netjes op rijen.. :7
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141849394
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:00 schreef Snowballed het volgende:
Het is net als een moestuin.. de ene zet alles door elkaar.. en de ander wil het netjes op rijen.. :7
Ik begon met nette rijtjes, totdat bleek dat niet alles wat ik gezaaid had opkwam, dus nu staat er prei tussen het rijtje bonen en zo :P
Ik heb gisteren foto's gemaakt, zal ze binnenkort even online zetten.
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:11:58 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141851225
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik begon met nette rijtjes, totdat bleek dat niet alles wat ik gezaaid had opkwam, dus nu staat er prei tussen het rijtje bonen en zo :P
Ik heb gisteren foto's gemaakt, zal ze binnenkort even online zetten.
Zo heb ik geen spoor van mn chinese kool en ijsbergsla terug gevonden.. terwijl de spitskool het prima doet.. en alles tegelijk gezaaid is..

Maar heb ook wel eens wortels in de sloot gehad... omdat ze weggewaaid waren... :P
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 4 juli 2014 @ 08:45:56 #19
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_141879047
Onze tuin is bijna af en ik hoopte dit jaar toch nog iets in mijn moestuintje te zetten. Welke gewassen kan ik nu het beste zaaien?

Daarnaast heb ik vanaf het voorjaar tomaten, paprika's en rode pepers binnen in potten staan. Kan ik deze in dit jaargetijde nog gewoon overzetten in de volle grond?
  vrijdag 4 juli 2014 @ 15:28:30 #20
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141890522
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:11 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Zo heb ik geen spoor van mn chinese kool en ijsbergsla terug gevonden.. terwijl de spitskool het prima doet.. en alles tegelijk gezaaid is..

Hier ook hoor; alles keurig gestofzigd
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 4 juli 2014 @ 15:33:06 #21
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_141890686
Hoppa mijn pepers doen het goed.



Zo heb ik 8 planten staan.
Wilde er al een van weggooien omdat alle pepers zwart werden, blijkt dat dat zo hoort :')
pi_141917726
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:04 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ieuw die zijn goor om uit hoekjes van de kas te plukken met je blote vingers ;)

Als ik hier na het donker met een kinder-strand-emmertje begin te rapen is ie met een kwartiertje vol.... iedere avond...
Mooi hulpmiddel gevonden voor het slakkenpukken: zag bij Ikea bij het kookgerei een soort groot pincet. Daar kan je grote en kleine, naakte en huisjesslakken mee pakken.
  zaterdag 5 juli 2014 @ 01:43:46 #23
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141917866
Vraagje van een beginner: hoe weet ik wanneer de erwtjes rijp zijn?
pi_141920963
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 01:43 schreef Gwywen het volgende:
Vraagje van een beginner: hoe weet ik wanneer de erwtjes rijp zijn?
Als ze er "vol" uitzien en nog niet krakkelee uit gaan zien en gaan vergelen.
Dus een volle dop met zichtbare rond erwtjes door de schil heen, dan zijn ze goed
  zaterdag 5 juli 2014 @ 14:40:35 #25
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141928691
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 07:02 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Als ze er "vol" uitzien en nog niet krakkelee uit gaan zien en gaan vergelen.
Dus een volle dop met zichtbare rond erwtjes door de schil heen, dan zijn ze goed
Oké, bedankt. :) Ze zijn nu groen en lekker dik, maar dan moet ik dus nog even wachten.
  zaterdag 5 juli 2014 @ 16:47:07 #26
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141932636
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:33 schreef Mubassie het volgende:
Hoppa mijn pepers doen het goed.

[ afbeelding ]

Zo heb ik 8 planten staan.
Wilde er al een van weggooien omdat alle pepers zwart werden, blijkt dat dat zo hoort :')
ziet er goed uit..

ik zal vanavond eens paar foto's maken van de mijne
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141932697
Ik heb intussen al 6 bloemkool plantjes weggegooid omdat ze doorschoten 😢

Maar mn tomaten doen t wel goed, die zitten vol gele bloemetjes.
pi_141966708
bonen zijn weer een ramp dit jaar. Verschillende keren gezaaid, opgekomen-opgegeten (slakken, torretjes), niet opgekomen. Ik baal hier echt ontzettend van, afgelopen jaren lukt het gewoon niet. En ik vind ze zo lekker.

Tip van een collega was om in de volle grond te zaaien en een broedbak er over te zetten tegen de slakken. Dat nu gedaan, maar nog steeds niets opgekomen.

Ook de boerenkool is niet opgekomen. Kan ik die nog zaaien?
Heb wel flink veel prei en de broccoli is hard aan het werk.
Andijvie laatst geoogst (helaas allemaal tegelijk rijp).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 6 juli 2014 @ 14:46:19 #29
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141967845
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 14:03 schreef merry77 het volgende:
bonen zijn weer een ramp dit jaar. Verschillende keren gezaaid, opgekomen-opgegeten (slakken, torretjes), niet opgekomen. Ik baal hier echt ontzettend van, afgelopen jaren lukt het gewoon niet. En ik vind ze zo lekker.

Tip van een collega was om in de volle grond te zaaien en een broedbak er over te zetten tegen de slakken. Dat nu gedaan, maar nog steeds niets opgekomen.

Ook de boerenkool is niet opgekomen. Kan ik die nog zaaien?
Heb wel flink veel prei en de broccoli is hard aan het werk.
Andijvie laatst geoogst (helaas allemaal tegelijk rijp).
Ik moet zeggen dat ik hele wisselende berichten hoor over bonen dit jaar; bij ons in het dorp zijn er een aantal volkstuinen waar ze stokbonen al op de dwarsligger bovenin staan, maar ik heb ook ervaren moestuiniers gesproken waarbij de bonen nog onderin de stok staan en nog moeten beginnen met klimmen. Bij mezelf ook.

Ik heb de bonen voorgetrokken: een chinees-bakje met een aantal laagjes keukenpapier erin, natmaken, bonen erin en deksel (met 2 gaatjes erin) erop. Af en toe vocht toevoegen tot er complete plantjes in het bakje groeien.
Die heb ik daarna in potjes in de kas door laten groeien en vervolgens gepoot.
De grond rondom de plantjes ziet blauw en rood van de slakkenkorrels. Lelijk, vies, maar nodig.....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141970093
Mijn chinees boontje doet het wel in de bak :D (geen last van slakken, dat scheelt)



pi_141970835
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 14:03 schreef merry77 het volgende:
bonen zijn weer een ramp dit jaar. Verschillende keren gezaaid, opgekomen-opgegeten (slakken, torretjes), niet opgekomen. Ik baal hier echt ontzettend van, afgelopen jaren lukt het gewoon niet. En ik vind ze zo lekker.

Tip van een collega was om in de volle grond te zaaien en een broedbak er over te zetten tegen de slakken. Dat nu gedaan, maar nog steeds niets opgekomen.

Ook de boerenkool is niet opgekomen. Kan ik die nog zaaien?
Heb wel flink veel prei en de broccoli is hard aan het werk.
Andijvie laatst geoogst (helaas allemaal tegelijk rijp).
Ja boerenkool kan je nog zaaien. En van andijvie heb je ook een wintersoort (kan niet tegen vorst). Ook voor nieuwe andijvie ben je niet te laat. Ik heb inmiddels alles hoog in potten gezaaid ivm de slakken.
  zondag 6 juli 2014 @ 17:13:22 #32
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_141972349
Mijn tomateplantjes hebben kleintjes! Mijn eerste groente ooit...kan niet wachten!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_141973377
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 17:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn tomateplantjes hebben kleintjes! Mijn eerste groente ooit...kan niet wachten!
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 17:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn tomateplantjes hebben kleintjes! Mijn eerste groente ooit...kan niet wachten!
Leuk he? Ik ga altijd vrolijk naar de tuin om te kijken wat ik nu weer kan oogsten. Je zou er bijna hebberig van worden. :D
pi_141975909
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 17:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mijn tomateplantjes hebben kleintjes! Mijn eerste groente ooit...kan niet wachten!
Tof he :D Ik had dat bij de radijsjes... maar ben ook benieuwd naar de tomaatjes aan de plantjes hier in de bak. Ze zitten vol gele bloemetjes dus dat moet lukken.
pi_141976042
bonen doen het hier ook niet goed. telkens worden de toppen eruit gevreten, ik verdenk de slakken.
pi_141976991
Ik had héél vroeg al boontjes gezet (onder een plastic tunneltje), en we hadden een goed voorjaar, dus ik eet al een tijdje bonen uit eigen tuin.
Sinds een paar jaar trek ik de boontjes ook voor, zoals hierboven staat, in bakjes van de chinees.
Geleerd uit sjefs moestuintips, zie daar voor uitleg met foto's.
Na de vroege zaai heb ik nog veel bonen gezet, stamsla en stok, en dat ziet er allemaal heel goed uit. Zelfs een rijtje ter plaatse gezaaide bonen (twee week geleden gezaaid) komt goed op - een unicum (maar: warme grond & warm weer helpt enorm voor bonen).

Ik had ook hele vroege kool; de bloemkool daarin is voor een deel mislukt, maar er waren ook 2 redelijk gelukte exemplaren. 8 koolrabi's, 4 broccoli, 4 spitskolen. Die zijn allemaal op, binnenkort moet ik het bed even inzaaien met knolvenkel of winterpostelein.
In het nieuwe koolbed zijn de spitskolen al weer bijna eetbaar.

De aardappels hebben veel last van phytophthora, zelfs al zijn het bijna volledig resistente soorten :o Voordeel van die resistentie tot nog toe is dat de knollen wel goed zijn. En lekker.

Een bed wortels heb ik ook al op, de vroege bietjes zijn bijna oogstrijp. De late bieten komen weer eens vervloekt slecht op, ik kan dat blijkbaar niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141977259
Ik heb mijn eerste rode tomaten :)

Peulen heb ik al volop gehad en zijn er al uitgetrokken en nu wou ik rode kool en bloemkool zaaien, winterversie. Maar er komt gewoon niks op... nada noppes niks. Zowel in tuin als binnen (na 2-3 weken nog geen sprietje gezien) :'(
Iemand een idee waarom?

Spruiten wel al gezaaid en doen het goed. Sperziebonen binnen gekweekt en eind april naar buiten gezet en nu heb ik al de eerste bonen. Courgettes doen het ook super, je moet ze alleen zelf bevruchten.
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 18:53 schreef loecje het volgende:
bonen doen het hier ook niet goed. telkens worden de toppen eruit gevreten, ik verdenk de slakken.
Binnen kweken en dan naar buiten zetten is de oplossing.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_141977900
binnen voortrekken helpt niets. dat had ik namelijk al gedaan. de slakken klimmen wel omhoog om het blad op te vreten.

eerste keer volgens sjefs methode. 2e keer zelfs nog in een potje grond overgeplant zodat ik de plantjes nog groter/sterker naar buiten kon planten. helaas, alleen de stengeltjes staan er nog.
pi_141979269
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 19:46 schreef loecje het volgende:
binnen voortrekken helpt niets. dat had ik namelijk al gedaan. de slakken klimmen wel omhoog om het blad op te vreten.

eerste keer volgens sjefs methode. 2e keer zelfs nog in een potje grond overgeplant zodat ik de plantjes nog groter/sterker naar buiten kon planten. helaas, alleen de stengeltjes staan er nog.
Oh ok, nou ik heb nergens last van, terwijl ik wel slakken heb in mijn tuin, want mijn zonnebloemen worden elke keer opgevreten. Het kwam op en 2 dagen later was het sprietje weg.

Er zijn wel methodes (natuurlijke methodes) om van slakken af te komen hoor.
Ik heb wat afval koperen buis neergelegd, waar kunnen ze niet overheen namelijk.

Maar goed, nu komt dus niks op van mijn bloemkool en rode kool.... geen sprietje, of zouden dit ook slakken kunnen zijn?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_141980291
slakken vallen staan er al. daar vang ik ook wel enkele mee, maar blijkbaar niet genoeg.

de zonnebloem is ook een kaal takje idd. gelukkig hebben de andere planten nergens last van.
pi_141980386
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 20:41 schreef loecje het volgende:
slakken vallen staan er al. daar vang ik ook wel enkele mee, maar blijkbaar niet genoeg.

de zonnebloem is ook een kaal takje idd. gelukkig hebben de andere planten nergens last van.
Je kan ook iets doen aan de oorzaak...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_141980579
en wat is de oorzaak dan volgens jou?
pi_141980665
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 20:45 schreef loecje het volgende:
en wat is de oorzaak dan volgens jou?
Hoe moet ik dat weten?
Slakken voorkomen is beter dan bestrijden. Kijk eens in je tuin naar de oorzaken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_141981474
tja jij begint over dat ik iets moet doen aan de oorzaak. dan verwacht ik eigenlijk dat je ook zou weten wat mogelijke oorzaken zijn.
als ik wist wat de oorzaak kon zijn had ik daar al wat aan gedaan...

[ Bericht 37% gewijzigd door loecje op 06-07-2014 21:05:40 ]
pi_141984066
Dat hou je toch niet tegen, slakken? Zeker niet als het een vochtige zomer is!
pi_141992400
Met een poos nachtelijk plukken ben ik de grote horde kwijtgeraakt. Maar het blijft noodzakelijk om een paar keer per week de ronde te doen.
pi_142014770
Zal ik ook eens wat foto's proberen te posten



overzichtje van mijn moestuin vanaf het hekje. Beide kassen horen bij mijn tuin. *O*



de kraamkamer iets verder weg van de slakken :')
pi_142020519
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 21:44 schreef Bluezz het volgende:
Dat hou je toch niet tegen, slakken? Zeker niet als het een vochtige zomer is!
Je kan echt wel oorzaken van slakken tegenhouden hoor.
Kwestie van googlen en bekijken of je aan de voorwaarden voldoet waar slakken op af komen.

Een composthoop is een slakkentrekker. Sla is een slakkentrekker.... etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_142021414
sla heeft nergens last van.
compost zit in een gesloten compostvat.
geen rommel dat rondslingert (verstop plek)

alleen de natuurlijke vijanden zoals vogels komen niet in de tuin door de huistijgers. daar valt weinig aan te doen.
pi_142023630
De vangst van vandaag uit de moestuin van mijn kleinzoontje :D O+ :9

pi_142040775
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:04 schreef Oceanonix het volgende:
Zal ik ook eens wat foto's proberen te posten

[ afbeelding ]

overzichtje van mijn moestuin vanaf het hekje. Beide kassen horen bij mijn tuin. *O*

[ afbeelding ]

de kraamkamer iets verder weg van de slakken :')
Gaaf zeg!! ^O^
pi_142221815
Kan je nu eigenlijk nog bonen zaaien?
  zaterdag 12 juli 2014 @ 22:35:29 #53
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142222324
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 22:27 schreef _Flea_ het volgende:
Kan je nu eigenlijk nog bonen zaaien?
Zaaien..? geen idee..

Poten gaat wel lukken.. :7
Maar het ligt er wel een beetje aan wat voor bonen...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142222342
kan nog net. tot 20juli is mij geleerd.
als de vorst heel vroeg komt kan de oogst tegenvallen. maar met zo'n winter als afgelopen jaar kan je nog lang door oogsten

bonen leg je ;)
pi_142222397
Mijn pompoen plantje is op mysterieuze wijze verdwenen. Ik verdenk mijn katten.
pi_142222459
quote:
9s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 22:36 schreef Myraela het volgende:
Mijn pompoen plantje is op mysterieuze wijze verdwenen. Ik verdenk mijn katten.
wat dacht je van slakken....
  zaterdag 12 juli 2014 @ 22:37:40 #57
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142222477
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 22:35 schreef loecje het volgende:
bonen leg je
Waren dat geen eieren..? :+
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142222521
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 22:37 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

wat dacht je van slakken....
Maar hij was al best groot, en ineens was er niet eens een steeltje meer. Zijn die slakken zo snel?
  zaterdag 12 juli 2014 @ 22:43:34 #59
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142222894
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 22:38 schreef Myraela het volgende:

[..]

Maar hij was al best groot, en ineens was er niet eens een steeltje meer. Zijn die slakken zo snel?
Dat kan erg snel gaan... mijn paprika's worden ook aangevallen door terroristen.. ik had hele mooie.. maar overal een gat in van de ene op de andere dag... dus die kon ik allemaal plukken en weggooien.. :'(

Ik vond vanmiddag een doosje met bio slakkenverjaagspul achterin een oud laatje van de kas, dus dat heb ik er eens rondgestrooid, dat spul blijkt een soort kruidenmix te zijn en nu stinkt de hele kas naar knoflook... (8>

Maar we zullen zien of het werkt... eerst wachten op nieuwe paprika's..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zondag 13 juli 2014 @ 14:42:31 #60
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_142241132
Ik heb na een voorjaar lang bio-middeltjes getest te hebben toch besloten dan maar aan de chemische blauwe slakken korrels te gaan: ik werd -gek- van die beesten.

Alle tuintjes om me heen zijn volgestraat van schutting tot schutting, en mijn bloemen/siertuin is een walhalla voor huisjesdragenden (en die slijmerige blootlopervariant) maar dat betekent nog niet dat ik ze ook in mijn moestuin wil hebben....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_142241707
Gisteren de bietjes geoogst en lekker in folie uit de oven gegeten, a la Maartens Moestuin >:O
pi_142241720
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:04 schreef Oceanonix het volgende:
Zal ik ook eens wat foto's proberen te posten

[ afbeelding ]

overzichtje van mijn moestuin vanaf het hekje. Beide kassen horen bij mijn tuin. *O*

[ afbeelding ]

de kraamkamer iets verder weg van de slakken :')
Kraamkamers O+

Ziet er goed uit, wat een groot stuk heb je *O*
pi_142245485
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 15:00 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Kraamkamers O+

Ziet er goed uit, wat een groot stuk heb je *O*
het is iets meer als 200 m2.
En je moet wat verzinnen als de slakken hongerig zijn..... :(
  zondag 13 juli 2014 @ 23:08:36 #64
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142264439
Hoe kan ik zien wanneer mijn bolcourgettes goed zijn?
Spoilers!
  zondag 13 juli 2014 @ 23:11:00 #65
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142264576
Ik pluk ze als ze iets groter zijn dan een softbal.
  zondag 13 juli 2014 @ 23:21:48 #66
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142265231
Thanks, dan is het best tijd om te gaan oogsten.
Spoilers!
pi_142272968
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 23:11 schreef Erasmo het volgende:
Ik pluk ze als ze iets groter zijn dan een softbal.
Die van ons waren groter. Daardoor konden we ze uithollen en vullen en toen in de oven bakken. Gevulde courgette was heerlijk
pi_142272981
Veel kleintjes lijkt me lekkerder.
Mijn bolcourgette is nog niet voorbij maatje miniknikker. Wel elke dag mannelijke bloemen. Ik laat ze nu maar staan om een verse plant evt te bevruchten als dat beter gaat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_142273221
De schil van courgette wordt harder naarmate deze groter wordt. Dat alleen al is een reden om ze klein te oogsten.
En ik ben niet zo dol op die zaadlijsten. Bij grote moet je die er echt uithalen. Uiteindelijk hou je dan net zoveel courgette over als wanneer je deze kleiner had geplukt.
De plant zal er ook eerder mee stoppen omdat hij denkt dat er voor nageslacht gezorgd is.
pi_142307668
Ik heb een pompoen van Lidl. Zo te zien zitten er alleen mannelijke bloemen aan.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:03:45 #71
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142308258
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 23:50 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb een pompoen van Lidl. Zo te zien zitten er alleen mannelijke bloemen aan.
De mannelijke bloemen zijn altijd iets eerder.. maar aan een pompoen zitten altijd zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen...

Nog ff geduld.. ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142308496
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:03 schreef Snowballed het volgende:

[..]

De mannelijke bloemen zijn altijd iets eerder.. maar aan een pompoen zitten altijd zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen...

Nog ff geduld.. ;)
O, gelukkig. Ik was al bang dat je er twee moest hebben.
Hij doet het eigenlijk niet zo goed. Blad blijft klein. Heeft hij geheime wensen?
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:13:04 #73
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142308649
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:09 schreef Teslynd het volgende:

[..]

O, gelukkig. Ik was al bang dat je er twee moest hebben.
Hij doet het eigenlijk niet zo goed. Blad blijft klein. Heeft hij geheime wensen?
Nee het is beter voor de kruisbestuiving als het mannetje eerder is als het vrouwtje..

Zit ie nog in z'n originele pot?

Hij houd van veel mest en lust veel water (mits je voor voldoende "adem" in de grond zorgt)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142308954
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:13 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee het is beter voor de kruisbestuiving als het mannetje eerder is als het vrouwtje..

Zit ie nog in z'n originele pot?

Hij houd van veel mest en lust veel water (mits je voor voldoende "adem" in de grond zorgt)
Hoe wordt dat kunnen ademen bepaald?
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:25:15 #75
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142309089
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hoe wordt dat kunnen ademen bepaald?
Luchtig substraat ( gewoon losse grond die niet te veel inklinkt ;) )

Het is de bedoeling dat het ding wel de volle grond of een grote pot in gaat.. de potjes waar ze in geleverd worden zijn te klein en daardoor worden de planten snel potziek
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142312396
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:25 schreef Snowballed het volgende:
rote pot in gaat.. de potjes waar ze in geleverd worden zijn te klein en daardoor worden de planten snel potziek
De pot is groter dan een emmer, dus dat moet wel een beetje lukken. Grote pompoenen hoeven voor mij niet en veel is gewoon niet haalbaar op balkon.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 02:30:34 #77
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142312626
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 02:13 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De pot is groter dan een emmer, dus dat moet wel een beetje lukken. Grote pompoenen hoeven voor mij niet en veel is gewoon niet haalbaar op balkon.
Ja dat moet wel prima gaan...
De grootte bepaal je door het tijdstip van oogsten net als bij courgettes..
Je kunt ze klein en groot eten... Zolang je ze laat zitten worden ze groter..
En de hoeveelheid ligt meer aan de soort geloof ik... maar zo heel veel weet ik niet van pompoenen...

In een pot moet je altijd iets meer opletten.. de grond heeft minder buffer en dus minder speling, waardoor je sneller te veel/te weinig water/temperatuur/mest/ballaststoffen etc hebt.. in de volle grond kun je ze rustig even "vergeten"
Verder gaat het ook goed in een pot.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142313825
Courgettes eet je onrijp - daarbij kan je dus selecteren op grootte. Zolang je ze maar te pakken neemt voor ze rijp zijn.

Pompoenen hoor je NIET onrijp te eten en je bepaalt dus niet de grootte door het tijdstip van eten. Bij pompoenen moet je gewoon wachten tot ze rijp zijn. Heb je een reuzenpompoen, dan zijn ze tegen die tijd enorm groot, het je een minipompoen dan zijn ze tennisbalformaat.

Een pompoen is rijp als het steeltje gaat 'verhouten'. Goed kijken dus :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 juli 2014 @ 10:02:04 #79
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142315780
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 05:51 schreef sigme het volgende:
Courgettes eet je onrijp - daarbij kan je dus selecteren op grootte. Zolang je ze maar te pakken neemt voor ze rijp zijn.

Pompoenen hoor je NIET onrijp te eten en je bepaalt dus niet de grootte door het tijdstip van eten. Bij pompoenen moet je gewoon wachten tot ze rijp zijn. Heb je een reuzenpompoen, dan zijn ze tegen die tijd enorm groot, het je een minipompoen dan zijn ze tennisbalformaat.

Een pompoen is rijp als het steeltje gaat 'verhouten'. Goed kijken dus :).
Ah weer iets geleerd... ik dacht dat het familie van de courgette en komkommer was vandaar... :@
Maarja ik heb ze zelf niet, vandaar dat ik er ook niet alles over weet..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142329466
Tomaten beginnen hier nice te kleuren!!
pi_142329607
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:40 schreef ChilllayD het volgende:
Tomaten beginnen hier nice te kleuren!!
Mijn tomaten zijn nog steeds één zielig steeltje met twee blaadjes, het wil maar niet groeien hier. Niet alleen de tomaten trouwens, denk dat het hier veel te heet is...
pi_142329851
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 10:02 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ah weer iets geleerd... ik dacht dat het familie van de courgette en komkommer was vandaar... :@
Maarja ik heb ze zelf niet, vandaar dat ik er ook niet alles over weet..
Het is ook naaste familie :Y.
Maar pompoen is het zetmeelrijke broertje, en onrijp zetmeel blijft melig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_142360201
Yay, mijn cherrytomaat zat al vol met kleine beginnende tomaatjes. En nu zie ik ook tomaatjes komen in m'n grote tomaten. O+

Verder heb ik al mijn radijsjes en wortels eruit getrokken. Dat werd niet meer denk ik, dus heb ze nu wel dun geplaatst.

Er zitten trouwens enorm veel fruitvliegjes in mijn moestuin. Vind ze buiten niet zo erg, maar als ze ook binnen komen vliegen is het wel een beetje irritant. Weet iemand wat je daar tegen kan doen?
pi_142386407
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:46 schreef soapie het volgende:

[..]

Mijn tomaten zijn nog steeds één zielig steeltje met twee blaadjes, het wil maar niet groeien hier. Niet alleen de tomaten trouwens, denk dat het hier veel te heet is...
De mijne hebben hun eerste bloementros.

Jouw tomaten hebben waarschijnlijk wortelknagertje in de pot.
pi_142386424
quote:
14s.gif Op woensdag 16 juli 2014 13:47 schreef Myraela het volgende:
Yay, mijn cherrytomaat zat al vol met kleine beginnende tomaatjes. En nu zie ik ook tomaatjes komen in m'n grote tomaten. O+

Verder heb ik al mijn radijsjes en wortels eruit getrokken. Dat werd niet meer denk ik, dus heb ze nu wel dun geplaatst.

Er zitten trouwens enorm veel fruitvliegjes in mijn moestuin. Vind ze buiten niet zo erg, maar als ze ook binnen komen vliegen is het wel een beetje irritant. Weet iemand wat je daar tegen kan doen?
Vangen met bakjes water met wat azijn en afwasmiddel.
pi_142407533
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 01:27 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De mijne hebben hun eerste bloementros.

Jouw tomaten hebben waarschijnlijk wortelknagertje in de pot.
Weggooien dus! :X
pi_142411923
Eindelijk foto's online gezet van mijn (nog enigszins rommelige :@ ) moestuin.

Hele rits foto's op m'n blog (linkje in m'n sig).
(Ja, ik weet, er groeien klaprozen tussen m'n sla :@ )
pi_142418253
:D Klaprozen O+

Ik stond net mijn moestuinbak water te geven en dacht verrek wat hangt daar? :D *O*


chinese boontjes
pi_142440574
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 01:27 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De mijne hebben hun eerste bloementros.

Jouw tomaten hebben waarschijnlijk wortelknagertje in de pot.
Ik eet al meerdere weken tomaten van mijn planten. Gemiddeld 15-20 tomaten per plant. Ik heb er 1 die al meer dan 2m hoog is, die heb ik toch maar afgetopt...
Sperziebonen heb ik ook al gegeten.

Rode kool wil bij mij maar niet opkomen en nu is het te laat ... :(
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_142441766
Volgens mij krijgt mijn paprika-plant ook al knopjes. Zouden dat paprika's worden? Plantje is niet zo groot, denk ongeveer 40 cm hoog.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:27:49 #91
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_142447553
Ik heb een minimoestuin op m'n balkon op 7 hoog en toch last van slakken...hoe doen ze dat toch?
Misschien meegelift toen de gftbak buiten stond :D
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:30:34 #92
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142447658
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:32:26 #93
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_142447748
Aha! Dat verklaart alles :D
pi_142449057
:D
ff afkloppen, hierboven geen last van slakken *O*
pi_142450928
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 13:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik eet al meerdere weken tomaten van mijn planten. Gemiddeld 15-20 tomaten per plant. Ik heb er 1 die al meer dan 2m hoog is, die heb ik toch maar afgetopt...
Toen de potrond nog bladaarde was, waren de tomaten net onkruid (evenals goudsbloemen, mini-anjers, chrysanten en nog een paar. Het plukken kwam wel later, meestal pas eind juli. Het zaaien gaat me ook zo slecht af met de veenpotgrond, evt aangevuld met kokosgrond. Dit jaar kwam het erg laat, na de zoveelste poging en opeens had ik een boel tomatenplantjes.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 19:01:43 #96
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142452952
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 14:12 schreef Myraela het volgende:
Volgens mij krijgt mijn paprika-plant ook al knopjes. Zouden dat paprika's worden? Plantje is niet zo groot, denk ongeveer 40 cm hoog.
Er komt eerst bloei in.. uit die bloei groeit de paprika..
Ik heb er al een paar.. (en ook al een paar kunnen weggooien door slakken)
Bij mij zit er wel redelijk verschil in hoogte van de planten maar het zijn ook verschillende soorten..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142486166
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:53 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Toen de potrond nog bladaarde was, waren de tomaten net onkruid (evenals goudsbloemen, mini-anjers, chrysanten en nog een paar. Het plukken kwam wel later, meestal pas eind juli. Het zaaien gaat me ook zo slecht af met de veenpotgrond, evt aangevuld met kokosgrond. Dit jaar kwam het erg laat, na de zoveelste poging en opeens had ik een boel tomatenplantjes.
Zaaien in potgrond lukt toch ook niet? Grond is te rijk, de wortels verbranden kan is mij verteld.
Zaaien in stek-en-zaaigrond ging supersnel...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_142486369
De tuin heeft enorme dorst.
Ik ook trouwens
pi_142488379
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 18:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zaaien in potgrond lukt toch ook niet? Grond is te rijk, de wortels verbranden kan is mij verteld.
Zaaien in stek-en-zaaigrond ging supersnel...
Zaaien in bladaarde-potgrond lukte gewoon, zowel binnen als buiten.
Sinds een paar jaar heb ik slakken, dus buiten zaaien en speenplantjes buiten zetten wil nog wel eens fataal verlopen. Binnen eigenlijk om dezelfde reden, er zitten wortelknagertjes in de veenpotgrond. Met de cocospotgrond mislukt veel zonder dat ik een oorzaak zie.
  zondag 20 juli 2014 @ 19:52:12 #100
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142524501
Je let twee dagen niet op je bonen en ze zijn van 2 naar 20 centimeter gegaan :P
pi_142527014
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Zaaien in bladaarde-potgrond lukte gewoon, zowel binnen als buiten.
Sinds een paar jaar heb ik slakken, dus buiten zaaien en speenplantjes buiten zetten wil nog wel eens fataal verlopen. Binnen eigenlijk om dezelfde reden, er zitten wortelknagertjes in de veenpotgrond. Met de cocospotgrond mislukt veel zonder dat ik een oorzaak zie.
Dat zou zomaar kunnen. Ik zaai altijd met groot succes in stek en zaaigrond van een bekend tuincentrum.
Ik zaai ook weleens in potjes met tuin uit mijn tuin en dat gaat ook zeer goed. Potgrond heb ik nog noot gebruikt om in te zaaien. Ik zaai alleen maar wortels direct in mijn tuin.

Slakken heb ik nauwelijks.... er valt ook heel goed iets aan te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_142543048
Flukse bui vannacht, 15mm gevallen. Dat kon de tuin ook wél gebruiken.
Ik verwacht nu ook grote bonen- en courgettegroei :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 21 juli 2014 @ 12:32:58 #103
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142549146
quote:
14s.gif Op maandag 21 juli 2014 06:48 schreef sigme het volgende:
Flukse bui vannacht, 15mm gevallen. Dat kon de tuin ook wél gebruiken.
Ik verwacht nu ook grote bonen- en courgettegroei :D.
Hier ook, ik ben zó blij dat ik even een dag of twee niet met tig zware gieters hoef te zeulen.
We geven nu nog water uit onze bron maar die ligt een eind van de moestuin vandaan, een van onze volgende projecten wordt een regenwateropvang achter de garage, dat is twee meter van de moestuin vandaan. :)
  maandag 21 juli 2014 @ 22:33:26 #104
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142576288
Iemand advies.. Alles in mijn kas staat in bloei echter nu weer luizen erop

Hoe deze weg te krijgen ?
Wil geen rare stoffen opeten
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  maandag 21 juli 2014 @ 22:35:54 #105
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142576427
Zorg dat je wat lieveheersbeestjes/ander predators in je kas krijgt.
pi_142585228
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 22:33 schreef Thezappa het volgende:
Iemand advies.. Alles in mijn kas staat in bloei echter nu weer luizen erop

Hoe deze weg te krijgen ?
Wil geen rare stoffen opeten
In ieder geval proberen goed te luchten (als dat kan)
  dinsdag 22 juli 2014 @ 09:17:32 #107
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142586408
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 06:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

In ieder geval proberen goed te luchten (als dat kan)
heb ramen open staan? maar gaan ze daardoor weg dan??
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_142586639
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 22:33 schreef Thezappa het volgende:
Iemand advies.. Alles in mijn kas staat in bloei echter nu weer luizen erop

Hoe deze weg te krijgen ?
Wil geen rare stoffen opeten
natuurlijke vijanden erbij zetten. Heb je al afrikaantjes staan?

Een mengsel maken van brandnetel met knoflook. Dat 3 dagen laten rotten. Daarna het water over je planten spuiten. Dit doe je uiteraard nadat de zon weg is van je planten...... En daarna trek je schone kleding aan want je stinkt een uur in de wind......

oost-indische kers trekt luizen aan. Dus dan hoef je alleen die plant te verwijderen.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 09:46:00 #109
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142586834
Ik heb 3 minikomkommertjes hangen *O*

We gaan volgende week voor 2,5 week op vakantie en ik ben zo bang dat mijn schoonmoeder mijn planten vermoordt... Alles wat per auto verplaatsbaar is geef ik aan mijn moeder mee maar ik vrees voor de rest...
Spoilers!
pi_142587340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 09:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 3 minikomkommertjes hangen *O*

We gaan volgende week voor 2,5 week op vakantie en ik ben zo bang dat mijn schoonmoeder mijn planten vermoordt... Alles wat per auto verplaatsbaar is geef ik aan mijn moeder mee maar ik vrees voor de rest...
uit de planten die je laat staan alle vruchtbeginselen en bloemen halen. Dan duurt het even voordat er turbo groenten aan je planten zitten of je bloemen uit gebloeid zijn omdat ze zaad gevormd hebben.
Ik heb dat vorig jaar gedaan voor de courgette, augurk en komkommer. En in de achtertuin met de lupine, dahlia en vlinderplant.
Op de een of andere manier ziet de oppas niet dat die courgette turbo is geworden......
  dinsdag 22 juli 2014 @ 10:30:06 #111
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142587724
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 10:12 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

uit de planten die je laat staan alle vruchtbeginselen en bloemen halen. Dan duurt het even voordat er turbo groenten aan je planten zitten of je bloemen uit gebloeid zijn omdat ze zaad gevormd hebben.
Ik heb dat vorig jaar gedaan voor de courgette, augurk en komkommer. En in de achtertuin met de lupine, dahlia en vlinderplant.
Op de een of andere manier ziet de oppas niet dat die courgette turbo is geworden......
Thanks voor de tip, ik zal eens kijken wat ik kan doen. Ik heb het idee dat juist tijdens onze vakantie er veel groente zal gaan groeien. De hele komkommer en augurk zit vol met bloemen, de courgette en pompoen hebben er ook redelijk wat. En er hangen tientallen groene cherrytomaatjes in mijn plant. Ik denk dat ik mijn moeder vraag of ze eens per week even wil komen controleren hoe het er mee is in de tuin.

Ik snap er trouwens weinig van met de pompoen. Die is al weken als een gek bloemen aan het maken en ik zie regelmatig bijen maar het enige gevolg van die bloemen is dat ze op de grond vallen. Geen vrucht te zien.
Spoilers!
pi_142587917
pompoen heeft zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen anders krijg je geen bevruchting de mannelijke bloem herken je doordat die op een steeltje staat. En de vrouwelijke niet.

de cherrytomaat zou ik wel laten hangen. Wekelijks is weinig dan heb je behoorlijke zure bommen hangen......
  dinsdag 22 juli 2014 @ 11:30:53 #113
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142589120
Thanks Oceanix. Ik zal een plan de campagne maken. Misschien dat mijn schoonmoeder wel leren dat bij een x aantal centimeters de komkommers en augurken afgehaald moeten worden.

Ik heb wel nu al zin om de planten bij mijn moeder op te halen na de vakantie. Ik heb heel weinig zon dus mijn kruiden zien er nooit zo heel fantastisch uit ;) Bij haar knappen ze altijd enorm op.
Spoilers!
  dinsdag 22 juli 2014 @ 21:05:17 #114
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142611621
Nou vandaag alle planten eens bekeken..mijn pepers zitten vol met bladluis..heb ze met koud water afgespoeld..

Wat zou er met de plant gebeuren als je er niets meer aan doet??vraag ik me
Af? De planten zijn echt al dik in de bloei en er zitten al veel pepers in de groei aan
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 22 juli 2014 @ 22:05:06 #115
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_142614816
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 21:05 schreef Thezappa het volgende:
Nou vandaag alle planten eens bekeken..mijn pepers zitten vol met bladluis..heb ze met koud water afgespoeld..

Wat zou er met de plant gebeuren als je er niets meer aan doet??vraag ik me
Af? De planten zijn echt al dik in de bloei en er zitten al veel pepers in de groei aan
ik heb paprika's gehad welke diende als huisvesting voor vieze beesten. groene pepers zijn gelijk aan groene paprika's, dus ik zou de parasieten zsm verwijderen.

Als je wat dreft en water in een plantenspuit doet spuit je het bladluis er zo vanaf.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_142616497
Hello, ik heb een vraagje!
Ik heb een aantal tomatenplaten in mijn tuin staan, maar wat ik merk is dat alleen de onderste 1á2 bloemclusters zich 'oppompen" tot volwaardige tomaten, de clusters hierboven zijn hun gele bloemetje kwijt (en ik zie een beginnend tomaatje van 2 mm doorsnee) maar deze groeien niet verder?

Moeten de onderste clusters eerst gerijpt zijn voordat de clusters erboven zich gaan "oppompen"?
  dinsdag 22 juli 2014 @ 22:51:10 #117
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_142617227
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 22:36 schreef Devvie het volgende:
Hello, ik heb een vraagje!
Ik heb een aantal tomatenplaten in mijn tuin staan, maar wat ik merk is dat alleen de onderste 1á2 bloemclusters zich 'oppompen" tot volwaardige tomaten, de clusters hierboven zijn hun gele bloemetje kwijt (en ik zie een beginnend tomaatje van 2 mm doorsnee) maar deze groeien niet verder?

Moeten de onderste clusters eerst gerijpt zijn voordat de clusters erboven zich gaan "oppompen"?
no worries. ja, dat is de natuur. die groeien wel verder. je kan nu de komende 3 maanden elke paar dagen oogsten.

die kleine worden ook groter en worden rood.

je moet de planten wat voeding geven als de onderste van de bladeren geel wegtrekken en water met dit weer!!!

ik heb nu de eerste onderste tomaten welke gaan verkleuren naar rood.
die erboven zitten zijn nog het formaat: lutjes en de kleur van kikkers


ps ik heb wel cherry tomaat

[ Bericht 4% gewijzigd door RoodWitBlauw op 22-07-2014 22:57:33 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  woensdag 23 juli 2014 @ 21:10:26 #118
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142655388
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 22:05 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

ik heb paprika's gehad welke diende als huisvesting voor vieze beesten. groene pepers zijn gelijk aan groene paprika's, dus ik zou de parasieten zsm verwijderen.

Als je wat dreft en water in een plantenspuit doet spuit je het bladluis er zo vanaf.
klopt...maar ja...hou van pittig dus zodoende

spuit ze nu eerst met water in..en haal handmatig ze er af..mocht het niet lukken..dan alsnog gif



aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 23 juli 2014 @ 21:21:33 #119
35189 Troel
scherp en bot
pi_142655848


Oogst
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 juli 2014 @ 01:20:11 #120
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_142666679
groene pepers? die zij toch niet rijp?
moet je die niet laten rijpen totdat ze een nadere kleur krijgen?

maar verder: mooie oogst!! mijn tomaten beginnen nu pas te verkleuren. denk dat ik pas over een week of 2 ga harversten
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 24 juli 2014 @ 02:14:46 #121
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_142667840
We hebben dit jaar geluk met de komkommers en tomaten *O*

Heerlijk uit de serre en gratis.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  donderdag 24 juli 2014 @ 09:01:47 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_142670612
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 01:20 schreef RoodWitBlauw het volgende:
groene pepers? die zij toch niet rijp?
moet je die niet laten rijpen totdat ze een nadere kleur krijgen?

maar verder: mooie oogst!! mijn tomaten beginnen nu pas te verkleuren. denk dat ik pas over een week of 2 ga harversten
Het werkt bij pepers hetzelfde als bij paprika ;) En aangezien groene pepers langer houdbaar zijn ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_142672701
Wanneer moet je gewone en cherry tomaten eigenlijk plukken?
Als ze nog groen zijn, of als ze rood zijn?

Want ik heb er een stel in de kas staan, maar ook buiten, en die buiten staan doen et ook al zo goed :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 24 juli 2014 @ 10:46:17 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_142672817
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 10:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wanneer moet je gewone en cherry tomaten eigenlijk plukken?
Als ze nog groen zijn, of als ze rood zijn?

Want ik heb er een stel in de kas staan, maar ook buiten, en die buiten staan doen et ook al zo goed :P
Ik heb vorig jaar op een gegeven moment geplukt toen ze nog groen waren en ze binnen in het zonnetje achter glas gelegd en toen werden ze ook nog gewoon rood :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_142674042
Dankje Troel :)
Dan zal ik dat eerdaags met enkele gaan doen.. Want sommige zijn echt huge geworden :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_142680505
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 01:20 schreef RoodWitBlauw het volgende:
groene pepers? die zij toch niet rijp?
moet je die niet laten rijpen totdat ze een nadere kleur krijgen?

maar verder: mooie oogst!! mijn tomaten beginnen nu pas te verkleuren. denk dat ik pas over een week of 2 ga harversten
zijn ook groenen pepers...echt sommige moeten idd nog verschillende kleurtjes krijgen
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_142681601
Ik had mijn eerste rode aardbei. O+ Nu beginnen mijn cherry tomaatjes ook een beetje te verkleuren. O+
pi_142683419
:(
100 rupsen en 1000 gaten in mijn paksoien. Stommerds. Maar weer nieuwe zaaien en hopen dat er dan geen vlinders zijn. Is er iets dat preventief werkt tegen rupsen?

Verder tig tomaten (cherry, olijfvorm en hazelnoot), maar ondanks de hitte van afgelopen weken amper rooie te bekennen. Is het rijpen aan de plant ergens door te versnellen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_142688890
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 16:06 schreef Vanyel het volgende:
:(
100 rupsen en 1000 gaten in mijn paksoien. Stommerds. Maar weer nieuwe zaaien en hopen dat er dan geen vlinders zijn. Is er iets dat preventief werkt tegen rupsen?
:Y
Vlinders weren. Zet je kool in een kolenhok.
http://sjeftuintips.wordp(...)tegen-het-koolwitje/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_142693734
weer :(
Das niet zo handig op mijn balkonnetje.
Wel leuk om nu een foto te zien van precies die eitjes die ik onder mijn radijs en in de paksoi vond. Mijn balkon krijgt binnenkort veel kleine koolwitjes..
Dank, nu weet ik iig dat het niet aan mij ligt. Ik vraag me alleen nog aaf hoe het kan dat ik nog nooit een vlinder heb gezien hier.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 24 juli 2014 @ 20:49:41 #131
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_142694436
Hoe weet ik wanneer ik aardappels kan oogsten, heb van het voorjaar een aardappelplantje uit een maaiveld gered en in mijn achtertuin neergezet :D

Plantje is goed aangeslagen, heeft prachtig gebloeid en is flink groot nu :Y
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 24 juli 2014 @ 20:55:58 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142694724
Voel eens voorzichtig.
  donderdag 24 juli 2014 @ 20:57:12 #133
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_142694806
ow, natuurlijk even voelen of ik al aardappeltjes voel :D
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 24 juli 2014 @ 20:57:42 #134
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_142694839

iemand een tomaat, komkommer of paprika? ;)

uit onze serre en kei-lekker
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_142703319
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:33 schreef Vanyel het volgende:
weer :(
Das niet zo handig op mijn balkonnetje.
Wel leuk om nu een foto te zien van precies die eitjes die ik onder mijn radijs en in de paksoi vond. Mijn balkon krijgt binnenkort veel kleine koolwitjes..
Dank, nu weet ik iig dat het niet aan mij ligt. Ik vraag me alleen nog aaf hoe het kan dat ik nog nooit een vlinder heb gezien hier.
Als er koolplanten op je balkon kunnen, kan er toch ook een kooitje omheen getimmerd worden?
pi_142708970
Ze hangen aan de muur tussen allerlei andere dingen. Dat maakt een kooi niet zo relaxt.
Zou misschien wel kunnen maar dan moet elke plant zijn eigen stukje.

Nou as ik dat ze m.n. bij warm, zonnig weer komen en mijn eerste paksois hadden er idd geen last van. Denk dat ik het er met de komende afkoeling en regen op ga gokken.

Volgend jaar doe ik t anders, dan zet ik ze op het andere balkon met een een hokje, kijken hoe dat gaat.

[ Bericht 68% gewijzigd door Vanyel op 25-07-2014 07:16:58 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 25 juli 2014 @ 09:11:59 #137
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142710009
Je hebt zo'n zak?

Wellicht helpen van die fijnmazige vogelnetten.

Ik weet nog wel dat ik tijdens het snijden van een kool een heel dorp aan rupsen tegenkwam :r Heb maar pizza besteld toen :P
pi_142710167
Zo'n zak?
Oh zo'n zak, met plantjes erin.

Nee ik heb een stuk of 20 ikeapotjes aan de muur hangen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_142715700
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:57 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
iemand een tomaat, komkommer of paprika? ;)

uit onze serre en kei-lekker
als je echt veel over hebt zou je ook ketchup kunnen maken....
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:03:55 #140
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_142715832
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:00 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

als je echt veel over hebt zou je ook ketchup kunnen maken....
haha ja maar ik eet elke dag een tomaat en m'n ouders ook ;)

Edit: tomatengevecht *O*

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 27-07-2014 12:03:24 ]
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_142772118
Ook maar eens wat van mijn "moestuintje" showen.

Op een plek waar jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren lang een kippenhok stond, heb ik, na een 9 maanden het geheel uit te laten spoelen, een indeling gemaakt. Zonder kennis van wat dan ook, gewoon om eens wat te proberen. Een kleien oppervlakte in vakken ingedeeld en maar wat van de action gezaaid.

Uitgegooid: radijs, ui, bosui, tomaat, wortel, rucola en komkommer. En een beetje later ook nog een veldje gevuld met de zaadjes van een rode chilipeper die ik per ongeluk had laten liggen en helemaal ingedroogd was.

In het begin was ik zwaar teleurgesteld. Alleen de radijs deed "iets". pas halverwege/eind mei kwam er meer omhoog. De ui heb ik nooit meer gezien. Van een volle zak zaad van de bosui kwam welgeteld 1. Hetzelfde geldt voor de tomaat. Maar de komkommer, de rucola en de chili peper, oh my.

Hier een closeup van de komkommer:

van de vijf zaadjes kwamen er drie omhoog. Het nadeel van geen kennis hebben en gewoon maar wat doen: ze staan vooraan in de moestuin. Wat niet heel erg handig is. Maar ze groeien als kool en anderhalve meter hoog: ik kop ze in want we verwachten nu al 25+ komkommers.

De eenzame tomaat:

Dit is een foto voordat ik aan het dieven ben gegaan (en dat heeft hij ruim overleefd inmiddels -- een vriend merkte op dat ik dat maar eens snel moest gaan doen). Na een matig begin schoot de tomaat omhoog. In het verleden als jonge Ordos heb ik wel eens een tomaat plantje gekweekt, maar met anderhalve tomaat, verder kwam het niet. Dit formaat: ik heb het nog nooit onder handen gehad. En ik ben er heel blij mee.

En als laatste, de grootste verrassing:

Een standaard, Albert Heijn, chilipepertje. Oh my. Alle zaadjes zijn uitgekomen en het groeit als kool. Turbomuis en de rest van de familie gaan hier nog veel plezier van beleven.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  zondag 27 juli 2014 @ 09:33:51 #142
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142772198
Ik zie dat je hooked bent :P Wacht maar tot die tomaat begint te produceren :P
pi_142772231
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 09:33 schreef Erasmo het volgende:
Ik zie dat je hooked bent :P Wacht maar tot die tomaat begint te produceren :P
:Y
Nu bezig met een avocado pit (die al begint te scheuren dus het ontkiemen is begonnen).

Speciaal een citroen gekocht voor de pitten (die gaat ook verder met groeien in de winter binnen).

En kersenpitten gaan binnenkort in de vriezer en daarna weer naar buiten voor het ontkiemen.

Ik denk dat mijn vriendin niet blij gaat zijn met alle potten binnen straks :P
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  zondag 27 juli 2014 @ 11:07:40 #144
35189 Troel
scherp en bot
pi_142773210
Ik kan geen cherrytomaat meer zien trouwens en dan heb ik nog twee bakken vol staan :P En het lijkt niet alsof er al wat geplukt is van mijn planten :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 27 juli 2014 @ 11:30:39 #145
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142773537
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2014 11:07 schreef Troel het volgende:
Ik kan geen cherrytomaat meer zien trouwens en dan heb ik nog twee bakken vol staan :P En het lijkt niet alsof er al wat geplukt is van mijn planten :P
Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.
Spoilers!
pi_142775427
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.
QFT
Behalve de zon, daar staan ze al in vanaf een uur of 1.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 27 juli 2014 @ 19:02:14 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_142785926
Ik weet niet waarom niet: zelfs als ik ze er groen afpluk, worden ze vanzelf nog rood :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 28 juli 2014 @ 20:59:08 #148
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_142826599
GRRRR hele kas in mekaar gestort met de regen..alle buizen zijn geknapt...wel weer redelijk kunnen fiksen...

paar pepers gebroken en wat andere plantjes ook

nog 1 regen buitje en dan ist gebeurt met de kas haha
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 29 juli 2014 @ 07:57:48 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142839340
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.
Kan lang duren hoor onze tomaten staan pal op het zuiden elke dag >12 uur in de volle zon en gisteren zag ik er pas voor het eerst 1 die een beetje begon te kleuren.

Ik vind 't wel jammer dat de erwtjes klaar zijn, die vond ik zo leuk, daar had k er veel meer van moeten zaaien.
Wel eten we momenteel praktisch elke dag courgette, niet bij te houden gewoon :D
pi_142844039
Dieven bij de tomaatjes? Had ik dat moeten doen? Ik heb 3 planten en het hangt vol met kleine groene cherry's. Worden vanzelf rood toch?

Gaat lekker daar Ordos!! :D Ik ben ook voor het eerst begonnen met een moestuinbak. Sommige dingen lukken niet, of zijn niet handig. Gewoon zonder enige voorkennis (lezen van zakjes dat is het enige) gewoon begonnen. Vlg jaar doe ik het anders, dat is wel zeker ;)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:50:15 #151
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_142852913
Ik ben bezig met het opkweken van een braamstruik.

Hoelang duurt het ongeveer voordat een stekje wortels krijgt?
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_142907087
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:50 schreef Geelman het volgende:
Ik ben bezig met het opkweken van een braamstruik.

Hoelang duurt het ongeveer voordat een stekje wortels krijgt?
Hoe heb gestekt? Een braam kan je het beste stekken door een nieuwe top in de aarde te steken. Aan het einde van de zomer kan je hem van de plant losknippen.
pi_143031291
Tomatenplaag. :'(

De niet aangetaste tomaten er maar afgehaald en binnen achter het raam gelegd, misschien wordt het dan nog wat. De tomatenplanten in bakken waren nog het minst 'ver', daarvan waren de stengels al wel hier en daar bruin maar de tomaten zelf nog niet, de tomatenplanten in de volle grond zijn al een stuk verder en daarvan hebben al wel een aantal tomaten bruine plekken. ;(
pi_143045035
Aardappelziekte? Aantal jaar geleden ook gehad, uiteindelijk gingen de geplukte groene tomaten ook rotten... Woon nu ergens anders en gelukkig (nog) nergens last van. Volgens mij als het eenmaal in de grond zit komt het elke jaar terug :(.
pi_143045280
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:45 schreef P4tje het volgende:
Aardappelziekte? Aantal jaar geleden ook gehad, uiteindelijk gingen de geplukte groene tomaten ook rotten... Woon nu ergens anders en gelukkig (nog) nergens last van. Volgens mij als het eenmaal in de grond zit komt het elke jaar terug :(.
Ja dat was het volgens mij, hoop dat de geplukte tomaten hier niet ook eraan gaan, zal ze goed in de gaten houden maar anders is het wel extra jammer.

Maar dat laatste is geen probleem, we zitten in een tijdelijke huurwoning die ze begin volgend jaar gaan slopen. Dus ergens in de komende maanden zijn we hier toch weer weg. :7
Alleen jammer dat er dan voorlopig geen tuin meer in zit zo lang ik nog studeer, dus ik hoop op een beetje fatsoenlijk balkon.
pi_143069467
Hoe kan ik voorkomen dat mijn prei doorschiet?
Had er al 1tje die een bloemstengel begon te maken. Heb hem maar omgeknakt.

maar wat is het beste om te doen?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_143069618
welke soort heb jij?

Ik ben op zoek naar een tomaat met ongeveer die grootte, maar hij moet wel een beetje lekkere smaak hebben. Probleem is dat je uit tig soorten kan kiezen.

Ik wil hem kunnen snijden en soort van bij de salade kunnen doen (zoals een restaurant dat doet).

quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:57 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
iemand een tomaat, komkommer of paprika? ;)

uit onze serre en kei-lekker
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 4 augustus 2014 @ 23:21:16 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143071511
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:56 schreef owl. het volgende:

[..]

Ja dat was het volgens mij, hoop dat de geplukte tomaten hier niet ook eraan gaan, zal ze goed in de gaten houden maar anders is het wel extra jammer.

Maar dat laatste is geen probleem, we zitten in een tijdelijke huurwoning die ze begin volgend jaar gaan slopen. Dus ergens in de komende maanden zijn we hier toch weer weg. :7
Alleen jammer dat er dan voorlopig geen tuin meer in zit zo lang ik nog studeer, dus ik hoop op een beetje fatsoenlijk balkon.
Aan je balkon hangen, werkt fantastisch.

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 22:38 schreef merry77 het volgende:
welke soort heb jij?

Ik ben op zoek naar een tomaat met ongeveer die grootte, maar hij moet wel een beetje lekkere smaak hebben. Probleem is dat je uit tig soorten kan kiezen.

Ik wil hem kunnen snijden en soort van bij de salade kunnen doen (zoals een restaurant dat doet).

[..]

Je hebt Tiny Tim's, niet groter dan een euro en erg smaakvol.
pi_143119963
3 weken terug begonnen met stokbonen te laten ontkiemen op keukenpapier. Werkte als een trein. Bonen staan nu in potten en groeien erg goed.
Paprika die ik uit zaad van een supermarkt paprika heb gekweekt groeien ook goed en geven al vruchten.
Tomaten in pot doen het minder goed. Had eerder moeten dieven denk ik. Misschien dat er nog nieuwe vruchten aan komen.
pi_143194218
Ik heb tomaten van het ras moneymaker in mijn tuin staan. De tomaten smaken echter waterig en zijn echt vies. Tomaten in de winkel smaken 100x beter en hebben tenminste een smaak.
Iemand een idee hoe dit komt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 12:06:44 #161
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_143194972
Ik heb vorige week mijn Spaanse pepers geoogst. 54 stuks :)

Gisteren zelf sambal gemaakt *O*
pi_143207666
Wat leuk *O*

Mijn tomaatjes blijven maar groen :( >:O
pi_143208804
Hier gaan ze ineens best hard eigenlijk...
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_143251243
hmm, dat merk heb ik voor volgend jaar gekocht.
Hopelijk is het niet de soort.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb tomaten van het ras moneymaker in mijn tuin staan. De tomaten smaken echter waterig en zijn echt vies. Tomaten in de winkel smaken 100x beter en hebben tenminste een smaak.
Iemand een idee hoe dit komt?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_143253112
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 20:49 schreef Klonk het volgende:
Hoe weet ik wanneer ik aardappels kan oogsten, heb van het voorjaar een aardappelplantje uit een maaiveld gered en in mijn achtertuin neergezet :D

Plantje is goed aangeslagen, heeft prachtig gebloeid en is flink groot nu :Y
Normaliter als het loof af begint te sterven ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_143253589
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb tomaten van het ras moneymaker in mijn tuin staan. De tomaten smaken echter waterig en zijn echt vies. Tomaten in de winkel smaken 100x beter en hebben tenminste een smaak.
Iemand een idee hoe dit komt?
de naam van het ras zegt het al, het is een ras voor kwekers...... En die kweken voor de hoeveelheden en niet voor smaak.
pi_143253806
Is ook een ras uit de jaren 60.
Inmiddels zijn er wel betere rassen voor de nederlandse (buiten)teelt.


Waterige smaak kan ook komen door teveel water. Deplant heeft aan het einde van de groei minder water nodig.
pi_143256121
Plantjes staan nu in de schuur voor de vele regen die voorspelt is vandaag:




pi_143258350
Wat zijn de 2 onderste foto's?
pi_143259171
Gokje op peper en courgette.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_143261109
3 paprikaplanten en op de onderste pompoenplantjes van 2wkn.

De 2 linkse planten zijn inmiddels zo'n 70cm, de overige tussen de 40en 50cm.
pi_143291901
Tot zover onze perzikboom :'(



------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_143297292
Ah, zonde!!
pi_143297554
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:30 schreef _Flea_ het volgende:
Plantjes staan nu in de schuur voor de vele regen die voorspelt is vandaag:

[ afbeelding ]
De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verder ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_143297814
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verder ;)
Ok, dat wist ik niet. Zal die grote er zo afhalen. Gaat snel nu.
Nu nog hopen dat de smaak goed is ;-)
pi_143298119
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:42 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Ok, dat wist ik niet. Zal die grote er zo afhalen. Gaat snel nu.
Nu nog hopen dat de smaak goed is ;-)
Dat is altijd afwachten, maar dat zal wel goedkomen.
Maar ik zeg het omdat ze buiten hangen, en als de echt 'te lang' hangen heb je met vocht enzo kans op plekjes op de tomaten. Uit mijn ervaring is dat bij cherrytomaten minder dan bij grote, maar toch :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_143301014
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:52 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Dat is altijd afwachten, maar dat zal wel goedkomen.
Maar ik zeg het omdat ze buiten hangen, en als de echt 'te lang' hangen heb je met vocht enzo kans op plekjes op de tomaten. Uit mijn ervaring is dat bij cherrytomaten minder dan bij grote, maar toch :P
Weer wat geleerd, thnx!
pi_143301076
No problem.. Elkaar helpen en tips geven is belangrijk ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_143302648
ik laat de tomaten zo lang mogelijk aan de plant hangen. gerijpt aan de plant heeft meer smaak dan gerijpt op de vensterbank. maar rijpen op de vensterbank is altijd nog beter dan geen tomaat

[ Bericht 4% gewijzigd door loecje op 11-08-2014 15:21:59 ]
pi_143302915
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:23 schreef soapie het volgende:
Ah, zonde!!
Ja heel zonde -O-

Maar niks meer aan te redden, want de stam is echt compleet doorgebroken ;(
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_143303517
groene tomaten kan je in beperkte mate eten. dan wel zo bereid dat het schadelijke stofje *naam kwijt* geen/minder kwaad kan.

bijv groene tomaten chutney.
pi_143347738
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 12:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verder ;)
Met een banaan erbij rijpen ze nog sneller
(maar dan moet je dus wel banaan hebben, die heb ik niet in mijn moestuin )
pi_143348411
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:26 schreef loecje het volgende:
groene tomaten kan je in beperkte mate eten. dan wel zo bereid dat het schadelijke stofje *naam kwijt* geen/minder kwaad kan.

bijv groene tomaten chutney.
Terwijl het zo'n makkelijke naam is!
Tomatine.

quote:
Tomatine komt voor in onrijpe tomaten.

Het is schadelijk om te veel solanine of tomatine binnen te krijgen. Het kan bijvoorbeeld koorts, braken, diarree, lusteloosheid en hoofdpijn veroorzaken.
Tomatine is alleen aanwezig in onrijpe, groene tomaten. In rijpe, rode tomaten zit geen tomatine.
bron: http://www.voedingscentru(...)ine-en-tomatine.aspx

In die groene-tomatenchutney zit tomatine; je moet er niet teveel van eten.

De aardappelpendant heet solanine.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143355724
dat was het ja. (makkelijke namen bestaan niet voor een dyslect)

dacht dat bij de groene-tomatenchutney minder tomatine aanwezig is dan een gewone groene tomaat.
maar sowieso met mate.
pi_143510466
Mijn bloempjes van mijn paprika plant vallen eraf. Iemand een idee hoe dit komt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_143510865
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn bloempjes van mijn paprika plant vallen eraf. Iemand een idee hoe dit komt?
Niet bevrucht?
pi_143515846
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:10 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Niet bevrucht?
Een paprika is zelfbestuivend.
http://www.plantaardig.co(...)ving-en-bevruchting/
De 3 redenen op bovenstaande website zijn het niet omdat het ten eerste de eerste bloemtjes zijn en er zijn nog geen paprika's van de plant gekomen.
De plant staat buiten, dus de temperatuur is goed. Het kan alleen de hoeveelheid water zijn, maar omdat de plant buiten staat zakt het water wel weg. Te weinig water heeft die in ieder geval niet gekregen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_143575147
Bij mij zijn ze er ook wel eens afgevallen. Nu zitten er mooie puntpaprika's aan.
En dat van gedroogde zaden uit een puntpaprika uit de supermarkt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 20:26:51 #189
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_143893167


Toch een raar gezicht die gele en paarse tomaten. :D
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 27 augustus 2014 @ 22:32:08 #190
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_143898725
mijn sla is niet te eten, te weinig zon of toch verkeerde bodem?
pi_143906958
Hier alleen groene tomaten nog steeds ;(
De plant begint een beetje geel te worden....
pi_143936449
Ik heb een paar rijpe tomaten hangen, veel groene en een paar die onderweg zijn. Een tros is zo te zien van het zaad van wilde tomaten, die andere kleuren hebben. De oplevende warmte is al weer vertrekkende, dus afwachten wat er verder nog rijpen wil.

Geen last van plofbieten. Heb een bak met een paar kleinblijvenden erin.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 02:08:00 #193
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_143978882
quote:
8s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:32 schreef Life2.0 het volgende:
mijn sla is niet te eten, te weinig zon of toch verkeerde bodem?
Geen idee, ik doet niet aan sla...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 02:08:49 #194
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_143978902
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 06:41 schreef Bluezz het volgende:
Hier alleen groene tomaten nog steeds ;(
De plant begint een beetje geel te worden....
Vaak een signaal dat ze teveel water hebben.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 08:18:59 #195
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143981071
Of aardappelziekte :o
pi_143981102
Mijn tomaten zijn met al die regen/kou van de afgelopen weken helemaal ingestort, planten verfrommeld en tomaten bruin, de bijna-rijpe door te veel regen/water uit elkaar gebarsten en de nog niet rijpe zie ik nooit meer wat worden. Jammer hoor, het was echt nog een kwestie van een paar dagen/weken voor ik een gigantische oogst kon binnenhalen.
pi_143990426
Mijn tomatenplanten heb ik er 4 weken geleden uitgetrokken omdat ze ziek begonnen te worden.
In totaal 3 emmers van 20l vol geoogst voor mijzelf. Ik heb de helft weggeven, want ik had teveel.
Nu staat er al weer iets anders op dat stukje grond.
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 08:26 schreef Gwywen het volgende:
Mijn tomaten zijn met al die regen/kou van de afgelopen weken helemaal ingestort, planten verfrommeld en tomaten bruin, de bijna-rijpe door te veel regen/water uit elkaar gebarsten en de nog niet rijpe zie ik nooit meer wat worden. Jammer hoor, het was echt nog een kwestie van een paar dagen/weken voor ik een gigantische oogst kon binnenhalen.
Tja, dan had je maar groene tomaten moeten plukken, toen het nog kon. Dat kan prima. Bij veel regen heb je ook grote kans op ziektes.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 06:41 schreef Bluezz het volgende:
Hier alleen groene tomaten nog steeds ;(
De plant begint een beetje geel te worden....
Plukken en in een doos met bananen stoppen. Bewaren in een donkere en koele omgeving.
3 dagen later zijn ze rijp.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 13 september 2014 @ 19:59:37 #198
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_144493310
Weekje weg geweest, wou dit weekend m'n tomaten naar binnen halen maar helaas te laat:

pi_144499754
Oogsten en water geven en kijken wat er verder gebeurt. Je kan er waarschijnlijk sla bij zetten.
pi_144500322
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja, dan had je maar groene tomaten moeten plukken, toen het nog kon. Dat kan prima. Bij veel regen heb je ook grote kans op ziektes.

[..]

Plukken en in een doos met bananen stoppen. Bewaren in een donkere en koele omgeving.
3 dagen later zijn ze rijp.
Ik wist niet dat dat kon. Jammer, ik zal het maar als een beginnersfout beschouwen.
Vanmiddag de boel grotendeels kaal gemaakt, onze kippen hebben daarbij prima meegeholpen :)

Zijn er gewassen die ik nu zou kunnen planten/zaaien of moet ik tot het voorjaar wachten?
Ik dacht zelf boerenkool of spruiten of had ik daar eerder mee moeten beginnen?
pi_144500414
Nagerijpte vruchten bevatten minder nutriënten dan aan de plant gerijpte.
  zaterdag 13 september 2014 @ 22:40:55 #202
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_144500547
Wat nog te doen was heb ik er af gehaald maar ik denk niet dat ie de aardappelziekte zal overleven.
pi_144506139
Is dat niet gewoon verdroogd tijdens je afwezigheid?
pi_144515651
het is nu officieel. I haat rupsen!

Had 5 mooie boerenkoolplanten. In 1 nacht is 1 van de planten totaal kaal gevreten door rupsen.
Rupsen zaten ook op een aantal broccoli planten.

Iemand tips voor preventie? gaas of zo tegen de vlinders? Maar heb geen zin om aantal vierkante meters gaas te moeten monteren.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_144519392
met gaas had je eigenlijk al eerder moeten beginnen. (goedkoopste ikea vitrage werkt daarvoor trouwens uitstekend )

Rabarberblad-gier schijnt te helpen tegen rupsen.
receptje wat ik zo snel kon vinden: 1 kilo blad, snijd in repen en kook 20 minuten in 2 liter water. Laat afkoelen, zeven en voeg 1 eetlepel zachte zeep toe. Verdun 1 op 4 liter water, vernevelen op bewolkte dagen of in de avond.
pi_144520119
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:29 schreef merry77 het volgende:
het is nu officieel. I haat rupsen!

Had 5 mooie boerenkoolplanten. In 1 nacht is 1 van de planten totaal kaal gevreten door rupsen.
Rupsen zaten ook op een aantal broccoli planten.

Iemand tips voor preventie? gaas of zo tegen de vlinders? Maar heb geen zin om aantal vierkante meters gaas te moeten monteren.
Koop pvc-buizen, van die gele of stevigere grijze.
Maak er een soort tunnel van door ze te buiten over de planten.
Doe er gaas of vitrage op.
Klik die vast met pvc-buizen klemmetjes.

Koolwitje, witte vlinder, legt graag eitjes en deze koolwitjerupsen vreten zo je witte kolen op (en ook de andere koolsoorten)
pi_144527579
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:29 schreef merry77 het volgende:
het is nu officieel. I haat rupsen!

Had 5 mooie boerenkoolplanten. In 1 nacht is 1 van de planten totaal kaal gevreten door rupsen.
Rupsen zaten ook op een aantal broccoli planten.

Iemand tips voor preventie? gaas of zo tegen de vlinders? Maar heb geen zin om aantal vierkante meters gaas te moeten monteren.
Elke 2 dagen alle bladeren controleren op eitjes en deze stuk maken. Rupsen fijnknijpen. Dat doe ik en het werkt prima.
Ik heb altijd gele, zwarte en grijze eitjes, die netjes gesorteerd op mijn bladeren liggen.
Daarnaast heb ik ook vaak een zooitje ongesorteerde gijze eitjes, die net maden lijken. Ik knijp ze fijn of scheur het blad af en gooi dat in de groene ton.
Rupsen knijp ik fijn of ik leg ze op de stenen, pak een takje en druk ze fijn.

Gaas kan je wel gebruiken, maar kolen kunnen hoog worden, waardoor je best veel gaas nodig hebt en een hoge constructie moet bouwen.Mijn spruiten zijn nu meer dan een halve meter hoog en de bloemkolen zeker 20 cm. Ik had een gaastunnel gebouwd, maar die was te laag en de vlinder legde gewoon eitjes op het gaas en zo op de bladeren. Het is ook lastig met onkruid! Ik gebruik het niet meer voor kolen, ze worden mij te hoog.
Gebruik wel kookragen trouwens (niet voor rupsen).

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-09-2014 20:52:44 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_144527651
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:37 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wist niet dat dat kon. Jammer, ik zal het maar als een beginnersfout beschouwen.
Vanmiddag de boel grotendeels kaal gemaakt, onze kippen hebben daarbij prima meegeholpen :)

Zijn er gewassen die ik nu zou kunnen planten/zaaien of moet ik tot het voorjaar wachten?
Ik dacht zelf boerenkool of spruiten of had ik daar eerder mee moeten beginnen?
Je hebt je dus niet ingelezen.... Dat gebeurt vaker :Y
Spruiten zaai je in het voorjaar en voor boerenkool ben je te laat (tot eind juli). Volgens mij kan je nu niks meer zaaien tot februari.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_144527901
Veldsla gaat prima nu! 😊 overleeft zelfs sneeuw en is nog lekker daarna!
pi_144528721
Binnenkort is het ook tijd voor knoflook toch?
Spoilers!
pi_144532730
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Volgens mij kan je nu niks meer zaaien tot februari.
er valt echt nog wel wat te zaaien. het is nog maar eind zomer/begin herfst, nog geen -10 winter.
naast de genoemde veldsla heb ik ook winterharde sla soorten, winterpostelein en spinazie.
in oktober idd knoflook poten.

voor de lege ruimte groenbemester. mijn moestuin zit in de achtertuin, met groenbemester ziet het er niet zo deprimerend uit in de herfst/winter.
pi_144594501
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:07 schreef Elleska het volgende:

[..]

er valt echt nog wel wat te zaaien. het is nog maar eind zomer/begin herfst, nog geen -10 winter.
naast de genoemde veldsla heb ik ook winterharde sla soorten, winterpostelein en spinazie.
in oktober idd knoflook poten.

voor de lege ruimte groenbemester. mijn moestuin zit in de achtertuin, met groenbemester ziet het er niet zo deprimerend uit in de herfst/winter.
weer wat geleerd ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_144600870
Knoflook, hoe doe je dat?
Teentjes los planten (hoe diep?) en dan in juni of zo hele knofjes oogsten?
En uien, wanneer plant of zaai je die?

Ik heb nu nog een stuk of vijf preien staan maar die zijn nog wat dun, verder nog broccoli met nauwelijks wat eraan en nog één sperziebonenplant waar nog wat aan zit.
O, en courgettes, vandaag nog twee gegeten.

Ik vind 't echt zo leuk, we hebben ook kippen, soms kan ik al zowat een hele maaltijd uit eigen tuin bereiden :)
pi_145686369
Ik heb een prachtige spaanse peperplant, enorm veel van geoogst dit jaar. Kan zo snel even niet vinden of dit een eenjarige plant is, of dat deze nog een jaar (of meer) mee kan. Kan iemand mij vertellen of ik deze plant in leven kan houden, en hoe dat het beste te doen als dat mogelijk is? Ik kan de plant eventueel binnen zetten, of onder het afdak dat aan ons huis vast zit. Misschien handig om te vermelden dat de plant in een grote speciekuip geplant is, ik weet niet of dit nog uit maakt?
pi_145686712
Peperplanten zijn meerjarig, ze succesvol laten overwinteren kan wel lastig zijn om voor elkaar te krijgen.
De mijne staan al een tijdje binnen, maar heb geen koele plek voor ze dus één is alweer enthousiast aan nieuwe knoppen begonnen. Ga binnenkort verhuizen, als het daar ook 'te warm' is overal laat ik ze hun gang maar gaan denk ik, dan zijn ze alleen wel veel eerder uitgeput.
  zondag 19 oktober 2014 @ 11:10:35 #216
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_145693494
Ik denk dat ik de tomaten volgend jaar niet in de volle grond zet maar in bakken tegen een zuidmuur, uit de wind en lekker warm.
Ik gebruik dat stukje nu als "kraamkamer" voor stekjes en zaden, maar met een beetje schuiven kunnen daar ook de tomaten wel staan. Paprika's misschien ook.

De rest van de moestuin ziet er momenteel wat kaal uit, alleen nog vijf preien die wachten tot ze dik genoeg zijn. Ik laat de kippen er een keer per week scharrelen om het onkruid niet te veel kans te geven.
pi_145698975
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 00:12 schreef owl. het volgende:
Peperplanten zijn meerjarig, ze succesvol laten overwinteren kan wel lastig zijn om voor elkaar te krijgen.
De mijne staan al een tijdje binnen, maar heb geen koele plek voor ze dus één is alweer enthousiast aan nieuwe knoppen begonnen. Ga binnenkort verhuizen, als het daar ook 'te warm' is overal laat ik ze hun gang maar gaan denk ik, dan zijn ze alleen wel veel eerder uitgeput.
Thanks :)
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:24:13 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145699089
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:10 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat ik de tomaten volgend jaar niet in de volle grond zet maar in bakken tegen een zuidmuur, uit de wind en lekker warm.
Ik gebruik dat stukje nu als "kraamkamer" voor stekjes en zaden, maar met een beetje schuiven kunnen daar ook de tomaten wel staan. Paprika's misschien ook.

De rest van de moestuin ziet er momenteel wat kaal uit, alleen nog vijf preien die wachten tot ze dik genoeg zijn. Ik laat de kippen er een keer per week scharrelen om het onkruid niet te veel kans te geven.
Ik heb hier de tomaten ook in potten, vind het fijner werken dan volle grond.
pi_145711814
Er hangen nog een paar tomaatjes, denk niet dat het nog wat wordt komende week. Blijvend onrijpe leg ik op de aarde om te composteren en volgend jaar misschien te ontkiemen, zoals in die mooie bladaardetijden. Het was een vreemd balkontuin seizoen. Het meeste zaaigoed mislukte. Na een paar nieuwe pogingen en weersveranderingen kwam er opeens van alles op. En dan half juli kiemplantjes tomaten zien verschijnen. Het merkwaardige is, dat ik er best veel van heb kunnen oogsten. Ook wennen: de meeste eenjarigen die het deze verlengde zomer goed gedaan hebben, hebben zich bijna doodgebloeid, dus geen cosmea die tot de vorst doorbloeit dit jaar.

Moestuinbakken: wortelplanten zijn door de slakken opgevreten. Van de daarop volgende sperciebonen wist ik te laat wanneer er geplukt moet worden (dus geen verlengde oogst). Vier soorten kleine tomaten, zaad van gekochte minitomaatjes. Zo nu en dan een handjevol geoogst. Zelfgezaaide sla werd niets, de gekochte sla deed het redelijk. De kruiden deden het matig, maar daar staat tegenover dat de diverse tijmplanten al een paar jaar meegaan en de salie altijd wat knorrig oogt. Uit 3 bakken elk diverse handjes aardbeien. Goudsbloembloemblaadjes gaan af en toe door de salade. Zonnebloembloemblaadjes schijnen ook eetbaar te zijn, maar ik voel geen drang om dat te proberen. Die moeten trouwens zo lang mogelijk bovenin mooi zitten zijn.
pi_145743150
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:24 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb hier de tomaten ook in potten, vind het fijner werken dan volle grond.
Bij mij deden ze het niet goed. Ze werden kleiner en ik kreeg minder tomaten dan mijn planten in de volle grond.
Ik gaf ze elke week voeding en 0.5l water per dag per plant....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_145788331
Ik geef meer water dan gemiddeld, want op een of andere manier drogen bij mij de potten sneller uit.
pi_145792478
iets toevoegen wat het vocht beter vast houd?
kokosvezels, perliet, vermiculiet bijvoorbeeld. en niet te vergeten veel compost, compost houd vocht ook goed vast.

bij mij staan de tomaten en paprika's in een pot ingegraven in de grond. de voordelen van een pot (elk jaar op dezelfde plek staan en toch verse grond) en de voordelen van de volle grond (genoeg vocht)
pi_145797877
Er zit kokosgrond bij in, na een tip op Fok!.
pi_145799158
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 21:16 schreef Elleska het volgende:
iets toevoegen wat het vocht beter vast houd?
kokosvezels, perliet, vermiculiet bijvoorbeeld. en niet te vergeten veel compost, compost houd vocht ook goed vast.

bij mij staan de tomaten en paprika's in een pot ingegraven in de grond. de voordelen van een pot (elk jaar op dezelfde plek staan en toch verse grond) en de voordelen van de volle grond (genoeg vocht)
Ik deed zaai en stek grond, daarna wat potgrond, daarna overpotten naar een grotere pot met potgrond. Ik zal dit jaar eens compost proberen.
Dat ingraven is ook een goed idee. Elk jaar op dezelfde plaats is toch wel erg makkelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_145806063
Kun je nu eigenlijk nog iets in een koude kas planten? :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 2 november 2014 @ 21:25:08 #226
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_146230684
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 21:09 schreef Gwywen het volgende:
Knoflook, hoe doe je dat?
Teentjes los planten (hoe diep?) en dan in juni of zo hele knofjes oogsten?
En uien, wanneer plant of zaai je die?
Heeft iemand hier nog wat meer info over? Ik stap van de week nog even bij Vreeken binnen voor knoflook en misschien wat ui als het daar nu tijd voor is.
Spoilers!
pi_146231790
knoflook = 10-10-10-10 vanaf 10 oktober op max 10cm diep met 10cm afstand.
teentjes los maar vliesje erom laten zitten. gat maken, teentje erin, klaar.

uien poten doe ik in het voorjaar.
pi_146235405
Verse knoflook is beter dan die uit de supermarkt?

Leuk ga ik in mn zielige lege MMbak proberen *O*
pi_146235924
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 22:39 schreef Bluezz het volgende:
Verse knoflook is beter dan die uit de supermarkt?

Leuk ga ik in mn zielige lege MMbak proberen *O*
Lege bakken? Da's goed voor erosie. Werd er niet over veldsla en zo gepraat als herfstzaai?
pi_146237186
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 22:39 schreef Bluezz het volgende:
Verse knoflook is beter dan die uit de supermarkt?

Leuk ga ik in mn zielige lege MMbak proberen *O*
supermarkt knoflook werkt ook prima. maar verse schijnt wel beter te zijn :Y
pi_146242043
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 21:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Heeft iemand hier nog wat meer info over? Ik stap van de week nog even bij Vreeken binnen voor knoflook en misschien wat ui als het daar nu tijd voor is.
Hier staat wat meer informatie:
http://www.levenvanhetland.nl/deteeltvanknoflook.htm
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_146242434
Mensen hier nog een idee wat je nu nog kan zaaien in een kas?
Iig iets wat in het voorjaar er weer uit is, aangezien we dan weer de reguliere dingen gaan kweken?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_146275751
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2014 06:31 schreef sigme het volgende:

Hier staat wat meer informatie:
http://www.levenvanhetland.nl/deteeltvanknoflook.htm
Ah Tx!
  woensdag 5 november 2014 @ 18:27:17 #234
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_146339005
ik heb nu een strook van 0.6 m x 5.0 meter tegen de zuidelijke muur van mn schuur in de stad.

wat kan ik daar nu planten? mag ook vanuit tuincentrum...dat klaar is in april?

en dat ik in mei de zomermoestuin kan beginnen?

mn tuin in nu zo kaal :)
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_146346175
Paar bakken viooltjes. Die overleven matige vorst. Ze gaan dan hangen, maar komen later weer overeind. Je kan dan vroeg in het jaar ertussen zaaien en ze eruit halen als de kiemplantjes groter worden.
  maandag 8 december 2014 @ 18:54:56 #236
370431 drakin
vurig typje
pi_147398965
Het is bijna winter, wordt er nu bij jullie helemaal niks gedaan meer in de moestuin?

Hier zijn net de kiwi's geoogst en het is bijna tijd om de aardperen uit de grond te halen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_147399066
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 18:54 schreef drakin het volgende:
Het is bijna winter, wordt er nu bij jullie helemaal niks gedaan meer in de moestuin?

Hier zijn net de kiwi's geoogst en het is bijna tijd om de aardperen uit de grond te halen.
Knoflook staat mooi op twee rijen in een hoekje. Er is al wat loof omhoog gekomen. Eerst maar de vorst erovver heen en volgend jaar oogsten.

De rest..... mjah niks. Leeg. Regelmatig eens even doorhalen en alle onkruid wat er van het jaar ingevlogen is en nog de kop op wil steken er telkens uit plukken zodat we er volgend jaar minder last van hebben.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  maandag 8 december 2014 @ 19:04:52 #238
370431 drakin
vurig typje
pi_147399349
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 18:57 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Knoflook staat mooi op twee rijen in een hoekje. Er is al wat loof omhoog gekomen. Eerst maar de vorst erovver heen en volgend jaar oogsten.

De rest..... mjah niks. Leeg. Regelmatig eens even doorhalen en alle onkruid wat er van het jaar ingevlogen is en nog de kop op wil steken er telkens uit plukken zodat we er volgend jaar minder last van hebben.
Sommig onkruid is juist ook lekker, ik laat het staan of gebruik het in gerechten. Behalve als het echt niet eetbaar/nuttig is dan.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_147399599
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 19:04 schreef drakin het volgende:

[..]

Sommig onkruid is juist ook lekker, ik laat het staan of gebruik het in gerechten. Behalve als het echt niet eetbaar/nuttig is dan.
Mjah

Ik heb ooit zevenblad pesto geprobeerd te maken. Beetje zonde van de pecorino (en als salade vonden wij het ook niet te eten)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_147405489
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 19:09 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Mjah

Ik heb ooit zevenblad pesto geprobeerd te maken. Beetje zonde van de pecorino (en als salade vonden wij het ook niet te eten)
Alleen het jonge voorjaarsblad oogsten.
  maandag 8 december 2014 @ 21:47:52 #241
370431 drakin
vurig typje
pi_147406307
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 19:09 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Mjah

Ik heb ooit zevenblad pesto geprobeerd te maken. Beetje zonde van de pecorino (en als salade vonden wij het ook niet te eten)
Ik heb nog 2 potjes staan. Maar alleen zevenblad is niet genoeg, ik heb het van daslook en zevenblad gemaakt. Was en is behoorlijk goed gelukt.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_147406872
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 21:47 schreef drakin het volgende:

[..]

Ik heb nog 2 potjes staan. Maar alleen zevenblad is niet genoeg, ik heb het van daslook en zevenblad gemaakt. Was en is behoorlijk goed gelukt.
mjah. Het is hier redelijk uitgeroeid door er gewoon graszoden overheen te leggen uit een ander stuk tuin. Mocht er van het voorjaar weer wat op komen dan gaan we weer experimenteren
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  maandag 8 december 2014 @ 23:17:39 #243
370431 drakin
vurig typje
pi_147410193
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 22:01 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

mjah. Het is hier redelijk uitgeroeid door er gewoon graszoden overheen te leggen uit een ander stuk tuin. Mocht er van het voorjaar weer wat op komen dan gaan we weer experimenteren
Het hoeft natuurlijk niet uit eigen tuin te komen. Ik heb wel daslook en look zonder look in de tuin, maar daarmee heb ik nooit alle 11/12 potjes kunnen vullen die ik gemaakt heb. Gewoon wildplukken erbij. Alle zevenblad die ik gebruikte kwam wel uit eigen tuin en zoveel heb ik niet eens staan.
Zevenblad gaat het hele voorjaar wel door salades, roerbakmaaltijden en soepen heen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_148064415
Hallo lieve Fokkertjes. Ik zoek een moestuin/volkstuin voor mijn schoonvader in regio Zevenaar/Babberich/Didam/Duiven (bij voorkeur Zevenaar). Een rondje googelen levert niet zoveel op, alleen een "Vereniging van Pachters Volkstuinen Complex Terbonssen Zevenaar" zonder telefoonnummer.

Weet iemand een adres waar nog tuinen beschikbaar zijn? Liefst met telefoonnummer om ermee in contact te komen? Of een instantie waar je grond kunt pachten? Een website van de gemeente?

Bedankt!
pi_148798368
Vanaf morgen in Duitsland bij Netto Marken Discount Supermarkt zaden vanaf 19ct en vanaf donderdag aanstaande in Duitsland bij Lidl eveneens

PS: ik heb geen antwoord op vorige post, wellicht iemand anders
  zondag 18 januari 2015 @ 10:08:03 #246
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_148799149
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 08:17 schreef marcel.nl het volgende:
Vanaf morgen in Duitsland bij Netto Marken Discount Supermarkt zaden vanaf 19ct en vanaf donderdag aanstaande in Duitsland bij Lidl eveneens

PS: ik heb geen antwoord op vorige post, wellicht iemand anders
Ah, als de zaden in Duitsland bij de Lidl staan zullen ze binnenkort ook wel weer naar Nederland komen.

Tijd om mijn tuinplan voor deze zomer te gaan maken. Verbeteringen: less is more en eerder met gif spuiten.
Spoilers!
  zondag 18 januari 2015 @ 10:11:17 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148799186
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 20:30 schreef B.ertha het volgende:
Vereniging van Pachters Volkstuinen Complex Terbonssen Zevenaa
Hun kvk staat geregistreerd in hartje Zevenaar, wellicht kun je daar even aanbellen?

quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:08 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ah, als de zaden in Duitsland bij de Lidl staan zullen ze binnenkort ook wel weer naar Nederland komen.

Tijd om mijn tuinplan voor deze zomer te gaan maken. Verbeteringen: less is more en eerder met gif spuiten.
Gif in de (moes)tuin? -O-
  zondag 18 januari 2015 @ 10:17:44 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_148799265
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hun kvk staat geregistreerd in hartje Zevenaar, wellicht kun je daar even aanbellen?

[..]

Gif in de (moes)tuin? -O-
In ieder geval beter in de gaten houden hoe het met mijn plantjes gaat. En me inlezen over ziektes en bestrijdingsmiddelen.

Dat gif is een of ander biologisch spul van mijn oom, die was komkommerteler. Dat had mijn moeder gekregen van hem toen ik op vakantie was. Ik was er niet zo blij mee in eerste instantie maar mijn planten hebben het daardoor wel veel langer uitgehouden. Alles zat onder de meeldauw. Tomaten, komkommer, augurken, pompoen. Er was geen redden meer aan. Dit jaar wil ik alles wat op een grotere afstand van elkaar zatten maar meer dan een halve meter (in potten) zal het niet worden.

Ja, nu we het er toch over hebben. Ik kan mijn potten aarde van volgend jaar niet meer gebruiken zeker ivm meeldauw? Ik wilde ze flink compost geven zodat er weer voedingsstoffen inzaten.
Spoilers!
pi_148802273
Lidl NL krijgt vanaf donderdag kweekbakjes met het een en ander. Maar los zaad en zelf opkweken is altijd goedkoper.
pi_148802480
De term ' biologisch' is ook een beetje hocus pocus. Mijn grond laat ik zoveel mogelijk met rust, ik spuit mijn onkruiden dood met Roundup ipv wieden. Zo krijg je een laag organisch materiaal op het oppervlak, net als in een natuurlijk ecosysteem. Met een rijk bodemleven, waar insectenetende vogels dan weer van eten als er geen plaagdieren op mijn planten zitten. Doordat ik de grond met rust laat, kiemen er nauwelijks onkruidzaden (die soms al honderden jaren in je grond liggen te wachten op verstoring van de grond en dan massaal ontkiemen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ruderal_species voor elementair begrip van onkruiden). Roundup breekt af in stoffen die in de natuur ook al voorkomen. Het is nadat het zijn werk heeft gedaan gewoon voedsel voor nuttige microben.

Maar wat ik doe heet dus niet 'ecologisch' of 'biologisch' omdat het goedje uit een fabriek komt. Ik had het met mijn paarse broek aan bij volle maan moeten verzamelen in de natuur, samen met mijn regenboogvriendjes. Dan had ik zo een SKAL keurmerk kunnen krijgen:)
pi_148802554
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:01 schreef marcel.nl het volgende:
Lidl NL krijgt vanaf donderdag kweekbakjes met het een en ander. Maar los zaad en zelf opkweken is altijd goedkoper.
Ik koop ook wel eens iets bij de Lidl, maar bij het tuinieren probeer ik toch te waken voor impuls aankopen... Liever iets meer betalen voor een goede varieteit...
pi_148805939
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:08 schreef Agronoom2 het volgende:
De term ' biologisch' is ook een beetje hocus pocus. Mijn grond laat ik zoveel mogelijk met rust, ik spuit mijn onkruiden dood met Roundup ipv wieden. Zo krijg je een laag organisch materiaal op het oppervlak, net als in een natuurlijk ecosysteem. Met een rijk bodemleven, waar insectenetende vogels dan weer van eten als er geen plaagdieren op mijn planten zitten. Doordat ik de grond met rust laat, kiemen er nauwelijks onkruidzaden (die soms al honderden jaren in je grond liggen te wachten op verstoring van de grond en dan massaal ontkiemen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ruderal_species voor elementair begrip van onkruiden). Roundup breekt af in stoffen die in de natuur ook al voorkomen. Het is nadat het zijn werk heeft gedaan gewoon voedsel voor nuttige microben.

Maar wat ik doe heet dus niet 'ecologisch' of 'biologisch' omdat het goedje uit een fabriek komt. Ik had het met mijn paarse broek aan bij volle maan moeten verzamelen in de natuur, samen met mijn regenboogvriendjes. Dan had ik zo een SKAL keurmerk kunnen krijgen:)
Roundup is smerig gif, dat bij de waterzuivering handenvol geld kost. Maar blijf verder rustig in kaboutertjes geloven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_148808302
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:08 schreef Agronoom2 het volgende:
Roundup breekt af in stoffen die in de natuur ook al voorkomen. Het is nadat het zijn werk heeft gedaan gewoon voedsel voor nuttige microben.

Maar wat ik doe heet dus niet 'ecologisch' of 'biologisch' omdat het goedje uit een fabriek komt. Ik had het met mijn paarse broek aan bij volle maan moeten verzamelen in de natuur, samen met mijn regenboogvriendjes. Dan had ik zo een SKAL keurmerk kunnen krijgen:)
roundup staat op de nominatie om verboden te worden in Nederland. De reden is dat het de celdeling wordt beinvloed door de werkzame stof in roundup (glyfosaat).

Verder is het bekend van deze stof dat het in zeer lage concentraties o.a. bijen dood. Het is dus inderdaad zeer nuttig om te gebruiken. Je weet zeker na het gebruik van dit middel dat je je moestuin op je buik kunt schrijven. :Y
pi_148816055
roundup mag vanaf november 2015 al niet meer verkocht worden aan particulieren.

ik geloof ook niet dat je met het spuiten van roundup mooi organisch materiaal krijgt.
beetje tegenstrijdig ook, er kiemen nauwelijks onkruidzaden maar toch moet er onkruid doodgespoten worden met roundup. welk onkruid? er kiemde toch nauwelijks iets? wat is er mis met wieden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 18-01-2015 20:46:59 ]
  zondag 18 januari 2015 @ 20:34:09 #255
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_148818013
Roundup.... ik ben opgegroeid als zoon van een glastuinder. Na dat ik een keer op een bloedhete dag zonder shirt pro-actief de berenblauwen was gaan kappen (littekens zijn weg ondertussen) kwam mijn vader met de oplossing die hij niet wilde gebruiken: Roundup. Ja, daar kreeg je het wel dood mee.
Maar wat mijn vader zei, en nog steeds zegt: als je er zulke taaie planten mee kapot krijgt, hoe veilig is het dan wel voor ons. Wees er voorzichtig mee jongen.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 18 januari 2015 @ 20:44:11 #256
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148818656
De vorst doet gewoon zn werk.. plantresten rotten en vriezen kapot... daar heeft de natuur nooit roundup voor nodig gehad...
En btw iedere chemische stof heeft uiteindelijk zn oorsprong in de natuur... radioactieve deeltjes lossen ook op... het duurt alleen maar duizenden jaren... die hebben ook geen skal keur.. gek is dat toch.. 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 18-01-2015 20:54:22 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148818790
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 19:52 schreef Elleska het volgende:
roundup mag vanaf november 2015 al meer verkocht worden aan particulieren.

ik geloof ook niet dat je met het spuiten van roundup mooi organisch materiaal krijgt.
beetje tegenstrijdig ook, er kiemen nauwelijks onkruidzaden maar toch moet er onkruid doodgespoten worden met roundup. welk onkruid? er kiemde toch nauwelijks iets? wat is er mis met wieden?
ik denk dat je 1 word bent vergeten. "niet"
per 1 november wordt het verboden ook voor particulieren.
pi_148818885
oeps, aangepast.
pi_148820151

Voor de liefhebber een documentaire over roundup. Maar goed dat ze die rommel gaan verbieden.
  zondag 18 januari 2015 @ 21:32:14 #260
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_148821395
quote:
14s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:44 schreef Snowballed het volgende:
De vorst doet gewoon zn werk.. plantresten rotten en vriezen kapot... daar heeft de natuur nooit roundup voor nodig gehad...
En btw iedere chemische stof heeft uiteindelijk zn oorsprong in de natuur... radioactieve deeltjes lossen ook op... het duurt alleen maar duizenden jaren... die hebben ook geen skal keur.. gek is dat toch.. 8)7
als ik bij mijn schoonouders in het zuiden van Frankrijk ben in de winter zijn de boeren die ik daar spreek altijd enorm blij als het eens gaat vriezen: 'Goed voor de grond en de oogst!'
Als chemicus moet ik toch zeggen dat elke stof chemisch is ;) maar idd komen veel ideeen in het lab uit de natuur.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_148830372
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:11 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Ik koop ook wel eens iets bij de Lidl, maar bij het tuinieren probeer ik toch te waken voor impuls aankopen... Liever iets meer betalen voor een goede varieteit...
Wij kopen de zaden (dus niet de kweekbakjes) al jaren van de Lidl en bevalt goed, goede kwaliteit hoor.
pi_148836237
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2015 14:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Roundup is smerig gif, dat bij de waterzuivering handenvol geld kost. Maar blijf verder rustig in kaboutertjes geloven.
Ik las al lang geleden dat het op de plant gespoten wordt en dan binnendoor naar de wortel trekt. Dus de plant is door en door vergiftigd. Vreselijke gedachte dat er mensen zijn die bewust deze vergiftigde planten de teellaag in werken.
pi_148836548
Lidl Duitsland had nu toch al zaden (in folder stond vanaf donderdag). Dus bij Netto en Lidl mijn slag geslagen. Ook wel specialere soorten voor klein prijsje zoals Nieuwzeelandse Spinazie enzo.
Rest van wat we nodig hebben bestel ik wel online. Iemand nog originele ideeen?

Dacht zelf aan Rusland of Ukraine, nadat iemand hier verleden jaar postte bij seedspro russisch zaad te hebben ontvangen. Maar met de boycot Rusland en rommelige situatie Ukraine zet ik dat denk ik maar even uit mijn hoofd.
pi_148836596
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:45 schreef marcel.nl het volgende:
Lidl Duitsland had nu toch al zaden (in folder stond vanaf donderdag). Dus bij Netto en Lidl mijn slag geslagen. Ook wel specialere soorten voor klein prijsje zoals Nieuwzeelandse Spinazie enzo.
Rest van wat we nodig hebben bestel ik wel online. Iemand nog originele ideeen?

Dacht zelf aan Rusland of Ukraine, nadat iemand hier verleden jaar postte bij seedspro russisch zaad te hebben ontvangen. Maar met de boycot Rusland en rommelige situatie Ukraine zet ik dat denk ik maar even uit mijn hoofd.
Zat er in een van de eerste afleveringen van Maartens Moestuin niet een item over Nieuw-Zeelandse spinazie?
Spoilers!
pi_148848793
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Zat er in een van de eerste afleveringen van Maartens Moestuin niet een item over Nieuw-Zeelandse spinazie?
Yep, daarom ging ik er naar op zoek. Groeit namelijk ook bij warm weer. Was bang afhankelijk te zijn van duurdere zaadhandels, nu bij de duitse super voor ¤1,19
  maandag 19 januari 2015 @ 18:32:55 #266
370431 drakin
vurig typje
pi_148849144
De idioot die nu nog roundup gebruikt krijgt een rekening voor elke te vroeg gestorven bij
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_148849318
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:21 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Yep, daarom ging ik er naar op zoek. Groeit namelijk ook bij warm weer. Was bang afhankelijk te zijn van duurdere zaadhandels, nu bij de duitse super voor ¤1,19
Ik ben benieuwd of de Nederlandse Lidl hem ook krijgt.

Ik heb trouwens uit Engeland een zakje Spinach Beet/Perpetual Spinach meegenomen. 'Delicious spinach substitute but easier to grow. Resists bolting in summer.'
Wat zou dit zijn? Wellicht Nieuw-Zeelandse spinazie?

Edit: nevermind, het is hetzelfde als swiss chard ofwel snijbiet. Ik heb nooit snijbiet op en nooit zien groeien. Weet iemand hoe diep het wortelt? Ik ben een planning voor mijn potten aan het maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lucky_Strike op 19-01-2015 18:44:09 ]
Spoilers!
  maandag 19 januari 2015 @ 18:43:44 #268
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148849448
Ik ga voor moestuin 2.0 dit jaar (afgelopen jaar is er niet veel van gekomen wegens ziekte)
Er komt een nieuwe boogkas en heb een hulpje aangeschaft omdat ik er genoeg werk voor heb:

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:21 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Yep, daarom ging ik er naar op zoek. Groeit namelijk ook bij warm weer. Was bang afhankelijk te zijn van duurdere zaadhandels, nu bij de duitse super voor ¤1,19
Uit Rusland is prima te bestellen, maar controles doen ze niet aan sinds het uiteenvallen van de Soviet unie, dus je weet niet wat je precies in huis haalt..

En meestal (niet altijd) is duurder een betere koop wat zaden betreft..
Ik haal bijna alles bij de Bolster.. al is het wel aan de prijs.. het is ook goed spul, en ik heb geen zin om er later (na alle voorbereidingen) er achter te komen dat het toch aan het zaad lag...

quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Edit: nevermind, het is hetzelfde als swiss chard ofwel snijbiet. Ik heb nooit snijbiet op en nooit zien groeien. Weet iemand hoe diep het wortelt? Ik ben een planning voor mijn potten aan het maken.


Zo diep.. dus ongeveer... cm of 25/30...

[ Bericht 11% gewijzigd door Snowballed op 19-01-2015 18:56:31 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148855852
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of de Nederlandse Lidl hem ook krijgt.

Ik heb trouwens uit Engeland een zakje Spinach Beet/Perpetual Spinach meegenomen. 'Delicious spinach substitute but easier to grow. Resists bolting in summer.'
Wat zou dit zijn? Wellicht Nieuw-Zeelandse spinazie?

Edit: nevermind, het is hetzelfde als swiss chard ofwel snijbiet. Ik heb nooit snijbiet op en nooit zien groeien. Weet iemand hoe diep het wortelt? Ik ben een planning voor mijn potten aan het maken.
Sorry, die Nieuw-Zeelandse Spinazia was bij Netto Supermarkt in Dld, niet Lidl :{
pi_148858609
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:43 schreef Snowballed het volgende:
Ik ga voor moestuin 2.0 dit jaar (afgelopen jaar is er niet veel van gekomen wegens ziekte)
Er komt een nieuwe boogkas en heb een hulpje aangeschaft omdat ik er genoeg werk voor heb:
[ afbeelding ]

[..]

Uit Rusland is prima te bestellen, maar controles doen ze niet aan sinds het uiteenvallen van de Soviet unie, dus je weet niet wat je precies in huis haalt..

En meestal (niet altijd) is duurder een betere koop wat zaden betreft..
Ik haal bijna alles bij de Bolster.. al is het wel aan de prijs.. het is ook goed spul, en ik heb geen zin om er later (na alle voorbereidingen) er achter te komen dat het toch aan het zaad lag...

[..]

[ afbeelding ]

Zo diep.. dus ongeveer... cm of 25/30...
Thanks! In een pot van 30-40 cm doorsnede, hoeveel planten zouden daar in kunnen?

Ik heb trouwens bij nader inzien geen zaad meer nodig. Ik heb nog heel veel van vorig jaar. En ik heb nog wat nieuwe zakjes little gem, peper, wortel en dus perpetual spinach die ik in Engeland bij het tijdschrift Kitchen Garden kreeg. Ik ga mijn Engelse vriendin weer eens vragen om een paar exemplaren op te sturen, echt een leuk blad.
Spoilers!
pi_148858634
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:12 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Sorry, die Nieuw-Zeelandse Spinazia was bij Netto Supermarkt in Dld, niet Lidl :{
Ja, lekker ben jij :(
Spoilers!
  maandag 19 januari 2015 @ 22:11:53 #272
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148858662
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Thanks! In een pot van 30-40 cm doorsnede, hoeveel planten zouden daar in kunnen?
Eentje... er zit erg veel blad aan...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148858780
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:11 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Eentje... er zit erg veel blad aan...
Ok, ik zal zuinig aan doen ^O^

Mijn zakjes met zaad komen echt nooit op. Ik kan van elke plant maar eentje kwijt in mijn paar vierkante meter met potten.
Spoilers!
  maandag 19 januari 2015 @ 22:21:05 #274
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148859084
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ok, ik zal zuinig aan doen ^O^

Mijn zakjes met zaad komen echt nooit op. Ik kan van elke plant maar eentje kwijt in mijn paar vierkante meter met potten.
Dat is idd wel een nadeel... zaad bewaren komt de kwaliteit niet ten goede.. misschien kun je wat ruilhandel doen.. Er zijn ook online winkels die per gewicht verkopen trouwens...

Maar meer dan 1 in een pot gaat niet lukken...

One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148867311
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat is idd wel een nadeel... zaad bewaren komt de kwaliteit niet ten goede.. misschien kun je wat ruilhandel doen.. Er zijn ook online winkels die per gewicht verkopen trouwens...

Maar meer dan 1 in een pot gaat niet lukken...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Precies, daarom koop ik ook maar goedkoop zaad. We zijn aan het sparen voor een huis met een megamoestuin. Tot die tijd ben ik nog aan het oefenen met mijn paar vierkante meter potten.

Ik wil dit jaar een agenda aan mijn Outlook toevoegen waarin ik zet wanneer ik welke tuindingen moet doen. Een zaaikalender maar vooral welke plant op welk moment welk voedsel nodig heeft. Ik raak vaak de kluts kwijt en dan gebeurt er uiteindelijk niets waardoor ik nauwelijks opbrengst van een plant heb.

Ik heb zojuist een abonnement genomen op Kitchen Garden O+
Spoilers!
pi_148871845
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:21 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Yep, daarom ging ik er naar op zoek. Groeit namelijk ook bij warm weer. Was bang afhankelijk te zijn van duurdere zaadhandels, nu bij de duitse super voor ¤1,19
Ik ben bezig af te stappen van de goedkope merken. Dat komt door die uitzending over planten incl. zaden en grond in tuincentra die vol gifstoffen zitten. Dus dat je vol goede bedoelingen bijenvoerplanten in je tuin zet en daarmee de bijen vergiftigt. Het zou een paar jaar duren voor het geneutraliseerd is.
Gelukkig heb ik wel wat oude planten, maar de aarde in die bakken is minder oud -O-
Aarde en vooral compost is wel een probleempuntje voor de balkontuinier. Tot afgelopen zomer kon ik kiezen uit twee soorten compost, maar nu is er binnen mijn bereik alleen de GFT-compost en die is zeer twijfelachtig door de rotzooi die men in de GFT-bak smijt.

quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ok, ik zal zuinig aan doen ^O^

Mijn zakjes met zaad komen echt nooit op. Ik kan van elke plant maar eentje kwijt in mijn paar vierkante meter met potten.
Zo'n grote plant in zijn eentje in een grote pot kan je waarschijnlijk gezelschap geven van kleintjes. Kruiden als tijm kunnen handig zijn; ze helpen meteen tegen erosie en tijm een beetje tegen slakken.

quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat is idd wel een nadeel... zaad bewaren komt de kwaliteit niet ten goede.. misschien kun je wat ruilhandel doen.. Er zijn ook online winkels die per gewicht verkopen trouwens...

Maar meer dan 1 in een pot gaat niet lukken...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hm, dus zo ziet het eruit in de ideale situatie. Maar als balkontuinier ben je gewend aan minder. Omdat ik geen flauw idee had hoe het uitpakken zou heb ik te veel in de bakken. Het is dus nog steeds klein. Het is ook best hard. Hoort dat?
pi_148872482
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:10 schreef Teslynd het volgende:

Aarde en vooral compost is wel een probleempuntje voor de balkontuinier.
wormenbak, ideaal voor een balkontuinierder.
levert compost en vloeibare plantenvoeding ;)
pi_148872829
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:10 schreef Teslynd het volgende:

Hm, dus zo ziet het eruit in de ideale situatie. Maar als balkontuinier ben je gewend aan minder. Omdat ik geen flauw idee had hoe het uitpakken zou heb ik te veel in de bakken. Het is dus nog steeds klein. Het is ook best hard. Hoort dat?
Het blad is iets steviger dan spinazie, de ribben iets zachter dan de nerven van boerenkool.

Je kan de bladeren oogsten, zolang er een groeikern blijft staan komen er weer nieuwe bladeren. Op die manier kan je van vroeg in het jaar tot in de vorst, van één plant oogsten. Als je in de winter de planten beschermt, heb je in het voorjaar nog groen om te oogsten. Totdat het spul in bloei schiet (in 1e of 2e jaar), dan houdt het op.

Als je de bladeren heel groot laat groeien krijg je ook grote stevige ribben, je kan de bladeren ook oogsten als de rib nog klein is. Ook grote ribben kan je fijnsnijden, koken en eten.

Het heet trouwens (behalve snijbiet) ook wel warmoes.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 20-01-2015 16:00:11 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_148874788
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:33 schreef Elleska het volgende:

[..]

wormenbak, ideaal voor een balkontuinierder. levert compost en vloeibare plantenvoeding ;)
Heb je daar zelf ook ervaring mee, of misschien via je omgeving?
pi_148874814
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Het blad is iets steviger dan spinazie, de ribben iets zachter dan de nerven van boerenkool.

Je kan de bladeren oogsten, zolang er een groeikern blijft staan komen er weer nieuwe bladeren. Op die manier kan je van vroeg in het jaar tot in de vorst, van één plant oogsten. Als je in de winter de planten beschermd, heb je in het voorjaar nog groen om te oogsten. Totdat het spul in bloei schiet (in 1e of 2e jaar), dan houdt het op.

Als je de bladeren heel groot laat groeien krijg je ook grote stevige ribben, je kan de bladeren ook oogsten als de rib nog klein is. Ook grote ribben kan je fijnsnijden, koken en eten.

Het heet trouwens (behalve snijbiet) ook wel warmoes.
Bedankt voor je uitgebreide info. En warmoes is een oude naam. Het is dus een plant die zich bewezen heeft.
pi_148875126
Alvast weer wat zaden besteld. Vooral weer voor kruiden zoals basilicum en tijm. Daarnaast nog witte aardbei, cantaloupe, sperzieboon en courgette.
Ik ga ook weer een poging wagen om wat tomaten te kweken want ik heb nog wat roma tomaat zaadjes liggen. Vorig jaar had ik met zaadjes van de Lidl uiteindelijk enorme planten vol met onrijpe tomaten ;( hopelijk worden ze nu wel rood.
Eerst maar wachten tot ik kan zaaien :D
pi_148875307
quote:
14s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat is idd wel een nadeel... zaad bewaren komt de kwaliteit niet ten goede.. misschien kun je wat ruilhandel doen.. Er zijn ook online winkels die per gewicht verkopen trouwens...

Maar meer dan 1 in een pot gaat niet lukken...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
:o
Is dat snijbiet?
Ik dacht dat dat in rijtjes groeide en maar 1 of 2 blaadjes kreeg. Geen wonder dat mijn bak met 30 zaadjes niet zo lekker ging..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_148876888
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 15:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:o
Is dat snijbiet?
Ik dacht dat dat in rijtjes groeide en maar 1 of 2 blaadjes kreeg. Geen wonder dat mijn bak met 30 zaadjes niet zo lekker ging..
Snijbiet krijgt een tooi met kladeren, die constant geoogst kan worden.
Wij hebben het nu nog in de tuin staan van vorig voorjaar, en eten er nog steeds van.
Pas als er echt heel strenge vorst komt, dan zal het gedaan zijn met de plant.
pi_148876926
Laatste zaden besteld bij Garant Zaden en Tabernal.
Tabernal is uitgebreider, maar Garant is aanzienlijk goedkoper. Dus wat Garant niet had, komt nu bij Tabernal vandaan. Wij zijn voorzien voor 2015 *O*
pi_148876973
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 15:58 schreef marcel.nl het volgende:
Laatste zaden besteld bij Garant Zaden en Tabernal.
Tabernal is uitgebreider, maar Garant is aanzienlijk goedkoper. Dus wat Garant niet had, komt nu bij Tabernal vandaan. Wij zijn voorzien voor 2015 *O*
Wat heb je allemaal gekocht dan? En hoe groot is je tuin?
Spoilers!
pi_148879591
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 14:42 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heb je daar zelf ook ervaring mee, of misschien via je omgeving?
ja zelf ervaring. toen ik een balkon had. ook nu we een tuin hebben heb ik naast de compostbak nog steeds een wormenbak omdat het zo goed bevalt

de bakken zijn te koop maar ook prima zelf te maken. ik heb zelf een wormtoren van meerdere ikea bakken.
http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/wormenbak.pdf
online is nog wel veel meer info te vinden.
pi_148881661
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 15:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat heb je allemaal gekocht dan? En hoe groot is je tuin?
Achter huis staan twee kassen en moestuin van circa 7x6 meter
En wij kochten iets verder op een stuk land van 40x50 meter.Op die laatste is natuurlijk maar een deel moestuin, zegmaar 8x40 meter.
Eerst was onze buurman eigenaar en gebruikten wij dat al, nu dan is het van ons.
Wij kunnen al 3 winters overleven op ons eigen groente (ingevroren, weck, ingekuild enzovoort)
pi_148882390
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:14 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Achter huis staan twee kassen en moestuin van circa 7x6 meter
En wij kochten iets verder op een stuk land van 40x50 meter.Op die laatste is natuurlijk maar een deel moestuin, zegmaar 8x40 meter.
Eerst was onze buurman eigenaar en gebruikten wij dat al, nu dan is het van ons.
Wij kunnen al 3 winters overleven op ons eigen groente (ingevroren, weck, ingekuild enzovoort)
Wow, dat klinkt waanzinnig!
Spoilers!
  dinsdag 20 januari 2015 @ 19:10:04 #289
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148883311
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een zaaikalender maar vooral welke plant op welk moment welk voedsel nodig heeft. Ik raak vaak de kluts kwijt en dan gebeurt er uiteindelijk niets waardoor ik nauwelijks opbrengst van een plant heb.
Ik ben nooit zo secuur op voeding... zuurstof en vochthuishouding komt op 1
Verder heb ik altijd een vracht bio koemestkorrel (geeft langzaam langdurig mest af na elke regenbui) en die strooi ik in het begin rond een plant.. verder doe ik niets aan voeding..

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 13:10 schreef Teslynd het volgende:
Hm, dus zo ziet het eruit in de ideale situatie. Maar als balkontuinier ben je gewend aan minder. Omdat ik geen flauw idee had hoe het uitpakken zou heb ik te veel in de bakken. Het is dus nog steeds klein. Het is ook best hard. Hoort dat?
Doordat je te veel in de bakken hebt verdringen planten zich en haal je nooit een hoge opbrengst.. met name door de lage buffer in de pot ga je snel de fout in... (een klein foutje herstelt zich bijna niet meer)

Wat is ook best hard? de plant?

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 15:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:o
Is dat snijbiet?
Ik dacht dat dat in rijtjes groeide en maar 1 of 2 blaadjes kreeg. Geen wonder dat mijn bak met 30 zaadjes niet zo lekker ging..
:P :7
Je kan de plant vergelijken qua omvang met een suiker of voederbiet, maar dan zonder biet..
Zo uit mn hoofd: 65-75cm rijen afstand
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148887014
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:13 schreef Elleska het volgende:

[..]

ja zelf ervaring. toen ik een balkon had. ook nu we een tuin hebben heb ik naast de compostbak nog steeds een wormenbak omdat het zo goed bevalt

de bakken zijn te koop maar ook prima zelf te maken. ik heb zelf een wormtoren van meerdere ikea bakken.
http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/wormenbak.pdf
online is nog wel veel meer info te vinden.
Dus het bevalt echt goed. Welke bakken heb je? Ik ben er vorig jaar mee begonnen (Trofast, de hoge bakken van 42 cm waren er nog niet), maar zat met het wormenprobleem en kocht wat bakjes bij de dierenwinkel. Na een tijdje geen wurmen teruggevonden. Inmiddels zie ik dat ik ze kan kopen en dan bij een gunstig service-punt ophalen.
Heb je echt een vol pond nodig voor zo'n klein bakje? Nou ja, betere vraag: hoe groot is dan een kluit van een pond?
pi_148887201
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:10 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik ben nooit zo secuur op voeding... zuurstof en vochthuishouding komt op 1
Verder heb ik altijd een vracht bio koemestkorrel (geeft langzaam langdurig mest af na elke regenbui) en die strooi ik in het begin rond een plant.. verder doe ik niets aan voeding..

[..]

Doordat je te veel in de bakken hebt verdringen planten zich en haal je nooit een hoge opbrengst.. met name door de lage buffer in de pot ga je snel de fout in... (een klein foutje herstelt zich bijna niet meer)

Wat is ook best hard? de plant?

[..]

:P :7
Je kan de plant vergelijken qua omvang met een suiker of voederbiet, maar dan zonder biet..
Zo uit mn hoofd: 65-75cm rijen afstand
Ja, de bladen zijn nogal vast en de nerven lijken me oneetbaar hard.

Hoeveel koemestkorrels strooi je? Ik heb geen flauw idee hoeveel dat moet zijn en pruts maar wat. In tijden dat ik beter tijd/energie voor de tuin heb, is dat ongeveer 1x week een korreltje moestuinmest en een korreltje kalk. Afgelopen zomer had ik een paar keer uitval en dat was zichtbaar aan de planten. Gelukkig kwam er een lange nazomer.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 21:33:56 #292
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148889108
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:53 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, de bladen zijn nogal vast en de nerven lijken me oneetbaar hard.

Hoeveel koemestkorrels strooi je? Ik heb geen flauw idee hoeveel dat moet zijn en pruts maar wat. In tijden dat ik beter tijd/energie voor de tuin heb, is dat ongeveer 1x week een korreltje moestuinmest en een korreltje kalk. Afgelopen zomer had ik een paar keer uitval en dat was zichtbaar aan de planten. Gelukkig kwam er een lange nazomer.
Ik ben "nait te zunig" oftewel.. een flinke partij.. koemest geeft erg langzaam maar lang zn stoffen af..
Dit doe ik per plant (ik denk ongeveer een halve liter) 1 keer.. helemaal in het begin als het nog een klein plantje is.. hij moet er van groeien..
en daar heeft ie stikstof voor nodig... voor bloeien gebruikt ie fosfaat en dat zin niet in hoge mate in koemestkorrel, dus dat neemt ie dan niet meer op..
Ik heb geen idee wat er in "moestuinmest" zit, maar dat zal vast geen moestuin zijn... :+

Kalk heb je niet snel nodig.. en eigenlijk alleen aan te raden/toe te passen als je de ph vd grond kent...
De meeste potgrond heeft de juiste ph.. (erg belangrijk voor de waterhuishouding.. als de ph niet goed is, kan de plant geen water, dus geen voeding opnemen...)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148889570
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 21:33 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik ben "nait te zunig" oftewel.. een flinke partij.. koemest geeft erg langzaam maar lang zn stoffen af..
Dit doe ik per plant (ik denk ongeveer een halve liter) 1 keer.. helemaal in het begin als het nog een klein plantje is.. hij moet er van groeien..
en daar heeft ie stikstof voor nodig... voor bloeien gebruikt ie fosfaat en dat zin niet in hoge mate in koemestkorrel, dus dat neemt ie dan niet meer op..
Ik heb geen idee wat er in "moestuinmest" zit, maar dat zal vast geen moestuin zijn... :+

Kalk heb je niet snel nodig.. en eigenlijk alleen aan te raden/toe te passen als je de ph vd grond kent...
De meeste potgrond heeft de juiste ph.. (erg belangrijk voor de waterhuishouding.. als de ph niet goed is, kan de plant geen water, dus geen voeding opnemen...)
Sinds de potgrond veenpotgrond is, ben ik aan het kijken wat er gebeuren moet om weer groeiende & bloeiende zonnebloemen, goudsbloemen en chrysanten te krijgen. Vroeger was dat net onkruid, evenals tomaten die overal opkwamen, bijna het hele jaar door. Kalk lijkt wel goed te helpen.
pi_148891900
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dus het bevalt echt goed. Welke bakken heb je? Ik ben er vorig jaar mee begonnen (Trofast, de hoge bakken van 42 cm waren er nog niet), maar zat met het wormenprobleem en kocht wat bakjes bij de dierenwinkel. Na een tijdje geen wurmen teruggevonden. Inmiddels zie ik dat ik ze kan kopen en dan bij een gunstig service-punt ophalen.
Heb je echt een vol pond nodig voor zo'n klein bakje? Nou ja, betere vraag: hoe groot is dan een kluit van een pond?
komt ook omdat ik lui ben :P de bak staat vlakbij de keuken. de compostbak achterin de tuin. daarbij is het compost uit de wormenbak 100% vrij van slakkeneitjes. dus ook ideaal voor zaailingen en potten die binnen staan. en dus nog de vloeibare voeding wat ideaal is om veelvraten snel bij te mesten.

ik heb ook bakken van de ikea, samla? de zwarte versie.
las laatst dat het handig was een transparante bak als onderste te gebruiken zodat je de vloeistof goed ziet, dus daar ga ik nog ff naar kijken.

geen idee hoe dat zit met de wormen bij de dierenwinkel/servicepunt. ik heb ben gestart met een emmer halfvol onverteerde compost met wormen van iemand zijn composthoop.
pi_148892143
Hier een beginnende moestuiner. Ik huur een huis waar een volkstuintje bij zit. Vorige zomer eerste poging, ik wist oprecht helemaal geen zak. En nog steeds erg weinig, maar leuk vind ik het zeker. Zal dit eens gaat doorlezen, vast vol goede tips. :)
  dinsdag 20 januari 2015 @ 22:44:36 #296
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148892675
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 22:32 schreef Koettie het volgende:
Hier een beginnende moestuiner. Ik huur een huis waar een volkstuintje bij zit. Vorige zomer eerste poging, ik wist oprecht helemaal geen zak. En nog steeds erg weinig, maar leuk vind ik het zeker. Zal dit eens gaat doorlezen, vast vol goede tips. :)
Welkom... *O*
Een koe met een moestuin... :7
Aardbeien met een stukje gaas (geen net ivm verstrikte vogels) erover doen het altijd.. slasoorten mits je niet te veel slakken hebt ook..
Daar hoef je vrijwel niets van te weten.. dus dat zijn iig alvast de eerste musthaves... :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148893692
Die had ik! Ik heb (hele lijst trouwens) vorig jaar het vorige gehad.

Aardbeien, pompoenen, snijbonen, sperziebonen, witte bonen, bieten, spinazie, bramen, frambozen, sla, aardappels (Nooit meer, gedoe en half opgevreten), andijvie, rucolla, aubergine, rode peper, paprika, stokbonen en pruimen. Oh, en rode en witte en zwarte aalbessen. En ben nog wat vergeten maar weet het nu even niet meer uit mn hoofd.
pi_148899866
Wij hebben ooit overjarige paardenstalmest op de tuin gedaan (is vaak gratis af te halen op marktplaats), maar daar komt veel onkruid van en is minder lang krachtig dan koemest.
Maar koemest is, zeker met een grote moestuin, nogal duur. Zou er geen goedkopere manier zijn voor een bulk koemest in plaats van duurdere kleine zakjes/emmers? Tips zijn welkom.
  woensdag 21 januari 2015 @ 08:53:40 #299
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148899954
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:47 schreef marcel.nl het volgende:
Wij hebben ooit overjarige paardenstalmest op de tuin gedaan (is vaak gratis af te halen op marktplaats), maar daar komt veel onkruid van en is minder lang krachtig dan koemest.
Maar koemest is, zeker met een grote moestuin, nogal duur. Zou er geen goedkopere manier zijn voor een bulk koemest in plaats van duurdere kleine zakjes/emmers? Tips zijn welkom.
Hoveniers en fourage/mengvoederbedrijven leveren het ook wel in bigbags of per pallet...
Je kan ook ff bij een loonwerker uit de buurt informeren, die doen er ook vaak mesthandel bij..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148900026
quote:
14s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:53 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Hoveniers en fourage/mengvoederbedrijven leveren het ook wel in bigbags of per pallet...
Je kan ook ff bij een loonwerker uit de buurt informeren, die doen er ook vaak mesthandel bij..
Okay ik zal eens informeren, dankje
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:19:44 #301
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148900339
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:59 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Okay ik zal eens informeren, dankje
Geen dank hoor.. ;)
Dit is trouwens ook prima spul:
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr

Hebben ze vrijwel overal in NL wel..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')