Dat zou zomaar kunnen. Ik zaai altijd met groot succes in stek en zaaigrond van een bekend tuincentrum.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 19:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Zaaien in bladaarde-potgrond lukte gewoon, zowel binnen als buiten.
Sinds een paar jaar heb ik slakken, dus buiten zaaien en speenplantjes buiten zetten wil nog wel eens fataal verlopen. Binnen eigenlijk om dezelfde reden, er zitten wortelknagertjes in de veenpotgrond. Met de cocospotgrond mislukt veel zonder dat ik een oorzaak zie.
Hier ook, ik ben zó blij dat ik even een dag of twee niet met tig zware gieters hoef te zeulen.quote:Op maandag 21 juli 2014 06:48 schreef sigme het volgende:
Flukse bui vannacht, 15mm gevallen. Dat kon de tuin ook wél gebruiken.
Ik verwacht nu ook grote bonen- en courgettegroei.
In ieder geval proberen goed te luchten (als dat kan)quote:Op maandag 21 juli 2014 22:33 schreef Thezappa het volgende:
Iemand advies.. Alles in mijn kas staat in bloei echter nu weer luizen erop
Hoe deze weg te krijgen ?
Wil geen rare stoffen opeten
heb ramen open staan? maar gaan ze daardoor weg dan??quote:Op dinsdag 22 juli 2014 06:23 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
In ieder geval proberen goed te luchten (als dat kan)
natuurlijke vijanden erbij zetten. Heb je al afrikaantjes staan?quote:Op maandag 21 juli 2014 22:33 schreef Thezappa het volgende:
Iemand advies.. Alles in mijn kas staat in bloei echter nu weer luizen erop
Hoe deze weg te krijgen ?
Wil geen rare stoffen opeten
uit de planten die je laat staan alle vruchtbeginselen en bloemen halen. Dan duurt het even voordat er turbo groenten aan je planten zitten of je bloemen uit gebloeid zijn omdat ze zaad gevormd hebben.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 3 minikomkommertjes hangen![]()
We gaan volgende week voor 2,5 week op vakantie en ik ben zo bang dat mijn schoonmoeder mijn planten vermoordt... Alles wat per auto verplaatsbaar is geef ik aan mijn moeder mee maar ik vrees voor de rest...
Thanks voor de tip, ik zal eens kijken wat ik kan doen. Ik heb het idee dat juist tijdens onze vakantie er veel groente zal gaan groeien. De hele komkommer en augurk zit vol met bloemen, de courgette en pompoen hebben er ook redelijk wat. En er hangen tientallen groene cherrytomaatjes in mijn plant. Ik denk dat ik mijn moeder vraag of ze eens per week even wil komen controleren hoe het er mee is in de tuin.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 10:12 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
uit de planten die je laat staan alle vruchtbeginselen en bloemen halen. Dan duurt het even voordat er turbo groenten aan je planten zitten of je bloemen uit gebloeid zijn omdat ze zaad gevormd hebben.
Ik heb dat vorig jaar gedaan voor de courgette, augurk en komkommer. En in de achtertuin met de lupine, dahlia en vlinderplant.
Op de een of andere manier ziet de oppas niet dat die courgette turbo is geworden......
ik heb paprika's gehad welke diende als huisvesting voor vieze beesten. groene pepers zijn gelijk aan groene paprika's, dus ik zou de parasieten zsm verwijderen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 21:05 schreef Thezappa het volgende:
Nou vandaag alle planten eens bekeken..mijn pepers zitten vol met bladluis..heb ze met koud water afgespoeld..
Wat zou er met de plant gebeuren als je er niets meer aan doet??vraag ik me
Af? De planten zijn echt al dik in de bloei en er zitten al veel pepers in de groei aan
no worries. ja, dat is de natuur. die groeien wel verder. je kan nu de komende 3 maanden elke paar dagen oogsten.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 22:36 schreef Devvie het volgende:
Hello, ik heb een vraagje!
Ik heb een aantal tomatenplaten in mijn tuin staan, maar wat ik merk is dat alleen de onderste 1á2 bloemclusters zich 'oppompen" tot volwaardige tomaten, de clusters hierboven zijn hun gele bloemetje kwijt (en ik zie een beginnend tomaatje van 2 mm doorsnee) maar deze groeien niet verder?
Moeten de onderste clusters eerst gerijpt zijn voordat de clusters erboven zich gaan "oppompen"?
klopt...maar ja...hou van pittig dus zodoendequote:Op dinsdag 22 juli 2014 22:05 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
ik heb paprika's gehad welke diende als huisvesting voor vieze beesten. groene pepers zijn gelijk aan groene paprika's, dus ik zou de parasieten zsm verwijderen.
Als je wat dreft en water in een plantenspuit doet spuit je het bladluis er zo vanaf.
Het werkt bij pepers hetzelfde als bij paprikaquote:Op donderdag 24 juli 2014 01:20 schreef RoodWitBlauw het volgende:
groene pepers? die zij toch niet rijp?
moet je die niet laten rijpen totdat ze een nadere kleur krijgen?
maar verder: mooie oogst!! mijn tomaten beginnen nu pas te verkleuren. denk dat ik pas over een week of 2 ga harversten
Ik heb vorig jaar op een gegeven moment geplukt toen ze nog groen waren en ze binnen in het zonnetje achter glas gelegd en toen werden ze ook nog gewoon roodquote:Op donderdag 24 juli 2014 10:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wanneer moet je gewone en cherry tomaten eigenlijk plukken?
Als ze nog groen zijn, of als ze rood zijn?
Want ik heb er een stel in de kas staan, maar ook buiten, en die buiten staan doen et ook al zo goed
zijn ook groenen pepers...echt sommige moeten idd nog verschillende kleurtjes krijgenquote:Op donderdag 24 juli 2014 01:20 schreef RoodWitBlauw het volgende:
groene pepers? die zij toch niet rijp?
moet je die niet laten rijpen totdat ze een nadere kleur krijgen?
maar verder: mooie oogst!! mijn tomaten beginnen nu pas te verkleuren. denk dat ik pas over een week of 2 ga harversten
quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:06 schreef Vanyel het volgende:
100 rupsen en 1000 gaten in mijn paksoien. Stommerds. Maar weer nieuwe zaaien en hopen dat er dan geen vlinders zijn. Is er iets dat preventief werkt tegen rupsen?
Als er koolplanten op je balkon kunnen, kan er toch ook een kooitje omheen getimmerd worden?quote:Op donderdag 24 juli 2014 20:33 schreef Vanyel het volgende:
weer
Das niet zo handig op mijn balkonnetje.
Wel leuk om nu een foto te zien van precies die eitjes die ik onder mijn radijs en in de paksoi vond. Mijn balkon krijgt binnenkort veel kleine koolwitjes..
Dank, nu weet ik iig dat het niet aan mij ligt. Ik vraag me alleen nog aaf hoe het kan dat ik nog nooit een vlinder heb gezien hier.
als je echt veel over hebt zou je ook ketchup kunnen maken....quote:Op donderdag 24 juli 2014 20:57 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
iemand een tomaat, komkommer of paprika?
uit onze serre en kei-lekker
haha ja maar ik eet elke dag een tomaat en m'n ouders ookquote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:00 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
als je echt veel over hebt zou je ook ketchup kunnen maken....
quote:Op zondag 27 juli 2014 09:33 schreef Erasmo het volgende:
Ik zie dat je hooked bentWacht maar tot die tomaat begint te produceren
Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.quote:Op zondag 27 juli 2014 11:07 schreef Troel het volgende:
Ik kan geen cherrytomaat meer zien trouwens en dan heb ik nog twee bakken vol staanEn het lijkt niet alsof er al wat geplukt is van mijn planten
QFTquote:Op zondag 27 juli 2014 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.
Kan lang duren hoor onze tomaten staan pal op het zuiden elke dag >12 uur in de volle zon en gisteren zag ik er pas voor het eerst 1 die een beetje begon te kleuren.quote:Op zondag 27 juli 2014 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die van mij worden maar niet rood. Ik zal ze zo eens wat beter in de zon zetten, dat helpt vast wel.
Hoe heb gestekt? Een braam kan je het beste stekken door een nieuwe top in de aarde te steken. Aan het einde van de zomer kan je hem van de plant losknippen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:50 schreef Geelman het volgende:
Ik ben bezig met het opkweken van een braamstruik.
Hoelang duurt het ongeveer voordat een stekje wortels krijgt?
Ja dat was het volgens mij, hoop dat de geplukte tomaten hier niet ook eraan gaan, zal ze goed in de gaten houden maar anders is het wel extra jammer.quote:Op maandag 4 augustus 2014 10:45 schreef P4tje het volgende:
Aardappelziekte? Aantal jaar geleden ook gehad, uiteindelijk gingen de geplukte groene tomaten ook rotten... Woon nu ergens anders en gelukkig (nog) nergens last van. Volgens mij als het eenmaal in de grond zit komt het elke jaar terug.
quote:Op donderdag 24 juli 2014 20:57 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
iemand een tomaat, komkommer of paprika?
uit onze serre en kei-lekker
Aan je balkon hangen, werkt fantastisch.quote:Op maandag 4 augustus 2014 10:56 schreef owl. het volgende:
[..]
Ja dat was het volgens mij, hoop dat de geplukte tomaten hier niet ook eraan gaan, zal ze goed in de gaten houden maar anders is het wel extra jammer.
Maar dat laatste is geen probleem, we zitten in een tijdelijke huurwoning die ze begin volgend jaar gaan slopen. Dus ergens in de komende maanden zijn we hier toch weer weg.![]()
Alleen jammer dat er dan voorlopig geen tuin meer in zit zo lang ik nog studeer, dus ik hoop op een beetje fatsoenlijk balkon.
Je hebt Tiny Tim's, niet groter dan een euro en erg smaakvol.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:38 schreef merry77 het volgende:
welke soort heb jij?
Ik ben op zoek naar een tomaat met ongeveer die grootte, maar hij moet wel een beetje lekkere smaak hebben. Probleem is dat je uit tig soorten kan kiezen.
Ik wil hem kunnen snijden en soort van bij de salade kunnen doen (zoals een restaurant dat doet).
[..]
quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb tomaten van het ras moneymaker in mijn tuin staan. De tomaten smaken echter waterig en zijn echt vies. Tomaten in de winkel smaken 100x beter en hebben tenminste een smaak.
Iemand een idee hoe dit komt?
Normaliter als het loof af begint te stervenquote:Op donderdag 24 juli 2014 20:49 schreef Klonk het volgende:
Hoe weet ik wanneer ik aardappels kan oogsten, heb van het voorjaar een aardappelplantje uit een maaiveld gered en in mijn achtertuin neergezet
Plantje is goed aangeslagen, heeft prachtig gebloeid en is flink groot nu
de naam van het ras zegt het al, het is een ras voor kwekers...... En die kweken voor de hoeveelheden en niet voor smaak.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb tomaten van het ras moneymaker in mijn tuin staan. De tomaten smaken echter waterig en zijn echt vies. Tomaten in de winkel smaken 100x beter en hebben tenminste een smaak.
Iemand een idee hoe dit komt?
De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verderquote:Op zondag 10 augustus 2014 12:30 schreef _Flea_ het volgende:
Plantjes staan nu in de schuur voor de vele regen die voorspelt is vandaag:
[ afbeelding ]
Ok, dat wist ik niet. Zal die grote er zo afhalen. Gaat snel nu.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verder
Dat is altijd afwachten, maar dat zal wel goedkomen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:42 schreef _Flea_ het volgende:
[..]
Ok, dat wist ik niet. Zal die grote er zo afhalen. Gaat snel nu.
Nu nog hopen dat de smaak goed is ;-)
Weer wat geleerd, thnx!quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:52 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Dat is altijd afwachten, maar dat zal wel goedkomen.
Maar ik zeg het omdat ze buiten hangen, en als de echt 'te lang' hangen heb je met vocht enzo kans op plekjes op de tomaten. Uit mijn ervaring is dat bij cherrytomaten minder dan bij grote, maar toch
Ja heel zondequote:
Met een banaan erbij rijpen ze nog snellerquote:Op maandag 11 augustus 2014 12:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
De half rode tomaten mag je al plukken, en die voor de vensterbank leggen. Dan rijpen ze gewoon verder
Terwijl het zo'n makkelijke naam is!quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:26 schreef loecje het volgende:
groene tomaten kan je in beperkte mate eten. dan wel zo bereid dat het schadelijke stofje *naam kwijt* geen/minder kwaad kan.
bijv groene tomaten chutney.
bron: http://www.voedingscentru(...)ine-en-tomatine.aspxquote:Tomatine komt voor in onrijpe tomaten.
Het is schadelijk om te veel solanine of tomatine binnen te krijgen. Het kan bijvoorbeeld koorts, braken, diarree, lusteloosheid en hoofdpijn veroorzaken.
Tomatine is alleen aanwezig in onrijpe, groene tomaten. In rijpe, rode tomaten zit geen tomatine.
Niet bevrucht?quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn bloempjes van mijn paprika plant vallen eraf. Iemand een idee hoe dit komt?
Een paprika is zelfbestuivend.quote:
Geen idee, ik doet niet aan sla...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:32 schreef Life2.0 het volgende:
mijn sla is niet te eten, te weinig zon of toch verkeerde bodem?
Vaak een signaal dat ze teveel water hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 06:41 schreef Bluezz het volgende:
Hier alleen groene tomaten nog steeds
De plant begint een beetje geel te worden....
Tja, dan had je maar groene tomaten moeten plukken, toen het nog kon. Dat kan prima. Bij veel regen heb je ook grote kans op ziektes.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 08:26 schreef Gwywen het volgende:
Mijn tomaten zijn met al die regen/kou van de afgelopen weken helemaal ingestort, planten verfrommeld en tomaten bruin, de bijna-rijpe door te veel regen/water uit elkaar gebarsten en de nog niet rijpe zie ik nooit meer wat worden. Jammer hoor, het was echt nog een kwestie van een paar dagen/weken voor ik een gigantische oogst kon binnenhalen.
Plukken en in een doos met bananen stoppen. Bewaren in een donkere en koele omgeving.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 06:41 schreef Bluezz het volgende:
Hier alleen groene tomaten nog steeds
De plant begint een beetje geel te worden....
Ik wist niet dat dat kon. Jammer, ik zal het maar als een beginnersfout beschouwen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja, dan had je maar groene tomaten moeten plukken, toen het nog kon. Dat kan prima. Bij veel regen heb je ook grote kans op ziektes.
[..]
Plukken en in een doos met bananen stoppen. Bewaren in een donkere en koele omgeving.
3 dagen later zijn ze rijp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop