ik vraag toch hoe een gelovige m ziet.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:15 schreef Manke het volgende:
[..]
als je als atheïst aan God vraagt of hij bestaat, verwacht je geen antwoord
Een asmurfist ook niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 24-06-2014 15:38:53 ]Niet meer aanwezig in dit forum.
Je dacht dat ik bedoelde dat je hem dan letterlijk ziet, maar dat bedoelde ik niet. Zien betekent niet alleen maar visueel waarnemen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:24 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
ik vraag toch hoe een gelovige m ziet.
Hoe zie je m dan?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:42 schreef Manke het volgende:
[..]
Je dacht dat ik bedoelde dat je hem dan letterlijk ziet, maar dat bedoelde ik niet. Zien betekent niet alleen maar visueel waarnemen.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:21 schreef Manke het volgende:
[..]
daarvan zullen er veel in de VS zitten.
Niet alleen de drie grote hoor, het is zo'n beetje het bestaansrecht van elke religie..quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:46 schreef AjaxS het volgende:
Hoe kan je god's bestaan bewijzen?, d.m.v. oude boeken, kom op, we praten over tijden, waar gasten als Chris Angel en David Blaine als goden behandeld zou worden.Het is puur onwetendheid, dat optimaal uitgebuit wordt door drie grote religies.
Dat was eigenlijk geen vraag. Het had eigenlijk: evolutie misschien? moeten zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Evolutie is voor een deel van de gelovigen een probleem, correct. Maar wat is precies je vraag?
Gooi er elke dinsdag spareribs bij en je hebt een volgeling...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 17:06 schreef AjaxS het volgende:
WTF: Ik heb een minuut geleden met god gesproken, ik schrijf binnenkort een boek, het komt eigenlijk op neer: alles wat met ontwikkeling en denken voor je zelf te maken heeft moet verbannen worden.
Wij mannen hebben recht op 7 vrouwen en zij mogen ons geen seks weigeren.
Who joins me
Ah, zo.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:51 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dat was eigenlijk geen vraag. Het had eigenlijk: evolutie misschien? moeten zijn.
Dat is dan een probleem. Jij zegt: "Vraag hem persoonlijk of hij bestaat en of hij zich aan jou wil openbaren, vraag of hij in je hart komt, en je krijgt gegarandeerd je persoonlijke bewijs."quote:Op dinsdag 24 juni 2014 15:15 schreef Manke het volgende:
[..]
als je als atheïst aan God vraagt of hij bestaat, verwacht je geen antwoord
Precies. Zo'n bewijs werkt alleen voor iemand die dat bewijs niet wil / niet nodig heeft.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:05 schreef GrumpyFish het volgende:
Een ongelovige wil graag bewijs voordat hij ergens in gaat geloven, en jij komt aan met iets dat alleen "werkt" als je al gelooft. Daar kan een ongelovige dus niets mee.
God is een persoon die overal is, alles weet en iedereen hoort, dat is wat we van hem weten volgens geschriften. Wil je weten of deze soort God bestaat, dan moet je hem benaderen op de manier waarvan bekend is hoe hij is, hij hoort je, dus dan kan je testen of dat zo is. Gelovigen geloven ook dat hij antwoordt, omdat de bijbel dit zegt, als de bijbel klopt kan je antwoord verwachten. De bijbel zegt ook dat God wil dat je hem zoekt. Dus als je bewijs wilt, moet je het beestje naar z'n aard benaderen. God is geest en zal spreken tot je geest, volgens de bijbel.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:05 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat is dan een probleem. Jij zegt: "Vraag hem persoonlijk of hij bestaat en of hij zich aan jou wil openbaren, vraag of hij in je hart komt, en je krijgt gegarandeerd je persoonlijke bewijs."
Krijg je dan geen reactie, dan ben je niet oprecht, wil je het niet graag genoeg of verwacht je geen antwoord (i.e. alles wat die overtuiging tegenspreekt, wordt weggeredeneerd"). Maar dat is toch juist het hele punt? Als ik al in god zou geloven, zou ik niet hoeven vragen of hij zich aan mij wil openbaren.
Een ongelovige wil graag bewijs voordat hij ergens in gaat geloven, en jij komt aan met iets dat alleen "werkt" als je al gelooft. Daar kan een ongelovige dus niets mee.
En op basis waarvan heeft de bijbel een patent op de waarheid?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:36 schreef Manke het volgende:
[..]
God is een persoon die overal is, alles weet en iedereen hoort, dat is wat we van hem weten volgens geschriften. Wil je weten of deze soort God bestaat, dan moet je hem benaderen op de manier waarvan bekend is hoe hij is, hij hoort je, dus dan kan je testen of dat zo is. Gelovigen geloven ook dat hij antwoordt, omdat de bijbel dit zegt, als de bijbel klopt kan je antwoord verwachten. De bijbel zegt ook dat God wil dat je hem zoekt. Dus als je bewijs wilt, moet je het beestje naar z'n aard benaderen. God is geest en zal spreken tot je geest, volgens de bijbel.
Het christelijk geloof is meer: eerst geloven, dan zien ("met geloof ter grootte van een mosterdzaadje kan je bergen verzetten", "gezegend zijn zij die geloven maar niet gezien hebben"), daarom zullen velen nooit geloven.
Een andere manier om hem te vinden is om te kijken of satan en z'n demonen bestaan, maar dat pakt volgens alle verhalen nooit goed uit, en veel van die mensen eindigen alsnog bij God (of met zelfmoord).
De bijbel is een mooi verhalenboekjequote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:38 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
En op basis waarvan heeft de bijbel een patent op de waarheid?
Hoe kan het een persoon zijn en een geest?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:36 schreef Manke het volgende:
[..]
God is een persoon die overal is, alles weet en iedereen hoort, dat is wat we van hem weten volgens geschriften. Wil je weten of deze soort God bestaat, dan moet je hem benaderen op de manier waarvan bekend is hoe hij is, hij hoort je, dus dan kan je testen of dat zo is. Gelovigen geloven ook dat hij antwoordt, omdat de bijbel dit zegt, als de bijbel klopt kan je antwoord verwachten. De bijbel zegt ook dat God wil dat je hem zoekt. Dus als je bewijs wilt, moet je het beestje naar z'n aard benaderen. God is geest en zal spreken tot je geest, volgens de bijbel.
Het christelijk geloof is meer: eerst geloven, dan zien ("met geloof ter grootte van een mosterdzaadje kan je bergen verzetten", "gezegend zijn zij die geloven maar niet gezien hebben"), daarom zullen velen nooit geloven.
Een andere manier om hem te vinden is om te kijken of satan en z'n demonen bestaan, maar dat pakt volgens alle verhalen nooit goed uit, en veel van die mensen eindigen alsnog bij God (of met zelfmoord).
"wij van WC-eend"quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:38 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
En op basis waarvan heeft de bijbel een patent op de waarheid?
mooie verhalen van genocide jaquote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:40 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
De bijbel is een mooi verhalenboekje
zijn wij ook, maar daar verschilt iedereen ook van mening van.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:41 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
Hoe kan het een persoon zijn en een geest?
De geest als in het bewustzijn lijkt mij niets anders dan het resultaat van neuronale activiteit.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:44 schreef Manke het volgende:
[..]
zijn wij ook, maar daar verschilt iedereen ook van mening van.
Het is een vrij ziekelijk boek over een extreem jaloerse, moordzuchtige geest die de meest bizarre dingen doet en zegt.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:40 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
De bijbel is een mooi verhalenboekje
is een leuke studie naar gedaan, door het OT vinden kinderen genocide op arabieren rechtvaardig, andersom niet "arme joden" enzo.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeker het OT is bij vlagen ronduit gruwelijk.
Ja, Dawkins vertelde in een lezing ook dat de Bijbelse context nogal uitmaakt. Als je dezelfde verhalen vertelt, maar met de namen en plaatsen vervangen door andere namen en plaatsen zodat het niet met de Bijbel wordt geassocieerd, dat mensen ineens heel anders tegen die verhalen aankijken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:52 schreef Manke het volgende:
[..]
is een leuke studie naar gedaan, door het OT vinden kinderen genocide op arabieren rechtvaardig, andersom niet "arme joden" enzo.
http://maxblumenthal.com/(...)ocide-against-arabs/
Ik zie niets dan rechtvaardigheid en liefde in die tabel...quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:57 schreef Jigzoz het volgende:
Ik heb 'm wel eens eerder gepost, maar dit is wel een aardig overzichtje van Gods liefde volgens de Bijbel.
Misschien is God een extreem polygame necrofiel.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 18:59 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ik zie niets dan rechtvaardigheid en liefde in die tabel...
Dawkins verwoordt dat zo:quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Misschien is God een extreem polygame necrofiel.
Zit een paar van die teksten een beetje door te skimmen, maar het is echt onbegrijpelijk dat mensen dit serieus nemen. Kijk dit bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Misschien is God een extreem polygame necrofiel.
Dus God wil dat Mozes er een paar man op uit stuurt om het land te gaan verkennen. Vervolgens komen ze terug en doen ze verslag van het land, en de eerlijkheid gebied hun te zeggen dat het wel eens lastig kan worden om dat land te veroveren (ja, lekker christelijk ook - een land met geweld veroveren). Hierop gaat het volk klagen. God vindt het kut dat ze klagen, dus moeten de mannen die hij eropuit heeft gestuurd maar stervenquote:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Stuur er een aantal mannen op uit om Kanaän, het land dat ik de Israëlieten geven zal, te verkennen. Kies daartoe uit elke stam één man, een familiehoofd.’ 3 Mozes deed wat de HEER gebood en stuurde er vanuit de woestijn van Paran mannen op uit, die allen tot de leiders van de Israëlieten behoorden.
[...]
5 Nadat ze het land veertig dagen lang verkend hadden, keerden ze terug 26 naar Kades in de woestijn van Paran, naar Mozes, Aäron en de andere Israëlieten. Ze brachten aan het hele volk verslag uit en lieten de vruchten uit het land zien. 27 ‘Wij zijn in het land geweest waar u ons naartoe hebt gestuurd,’ vertelden ze aan Mozes. ‘Werkelijk, het vloeit over van melk en honing, en deze vruchten groeien er. 28 Maar daar staat tegenover dat de bevolking van dat land sterk is. De steden zijn versterkt en heel groot, en ook hebben we er Enakieten gezien.
[...]
1 Hierop barstte het hele volk in tranen uit, heel de nacht door klonk hun gejammer. 2 Ze begonnen zich allemaal te beklagen.
[...]
36 De mannen die Mozes eropuit gestuurd had om het land te verkennen en die na hun terugkeer het volk tot geklaag hadden aangezet door allerlei ongunstigs over dat land te vertellen, 37 die mannen stierven in de buurt van het heiligdom ten gevolge van een plaag, omdat ze het land in een kwaad daglicht hadden gesteld.
Vraag het een christenextremist en hij weet er wel een draai aan te geven.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:10 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Zit een paar van die teksten een beetje door te skimmen, maar het is echt onbegrijpelijk dat mensen dit serieus nemen. Kijk dit bijvoorbeeld:
[..]
Dus God wil dat Mozes er een paar man op uit stuurt om het land te gaan verkennen. Vervolgens komen ze terug en doen ze verslag van het land, en de eerlijkheid gebied hun te zeggen dat het wel eens lastig kan worden om dat land te veroveren (ja, lekker christelijk ook - een land met geweld veroveren). Hierop gaat het volk klagen. God vindt het kut dat ze klagen, dus moeten de mannen die hij eropuit heeft gestuurd maar stervenman man man.
Neequote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:13 schreef Manke het volgende:
De bijbel belooft in het OT weer voorspoed en zegeningen voor zijn volk/kinderen, in het NT komt Jezus ten tonele om iedereen de macht te geven om Gods kind te worden en die zegeningen te laten ontvangen, daarom haten joden christenen.
Stel nou dit is waar, maar tegelijkertijd ook de genocides op de vijanden van Gods volk, en deze God is de ware scheppende almachtige God waarmee je vrede zou kunnen krijgen via Jezus, zou je dat dan willen?
Als je eind jaren '30 zeker wist dat de nazi's de oorlog zouden gaan winnen, zou je je er dan bij aansluiten?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:13 schreef Manke het volgende:
De bijbel belooft in het OT weer voorspoed en zegeningen voor zijn volk/kinderen, in het NT komt Jezus ten tonele om iedereen de macht te geven om Gods kind te worden en die zegeningen te laten ontvangen, daarom haten joden christenen.
Stel nou dit is waar, maar tegelijkertijd ook de genocides op de vijanden van Gods volk, en deze God is de ware scheppende almachtige God waarmee je vrede zou kunnen krijgen via Jezus, zou je dat dan willen?
Reductio ad absurdum. Met hetzelfde drogargument is er ook geen reden om niet te geloven in een onzichtbare eenhoorn die je eeuwig laat branden als je niet im hem gelooft. Of een flying spaghettimonster die je eeuwig waterboardt met pastasaus als je niet in hem gelooft.quote:Op maandag 23 juni 2014 16:13 schreef Wereldveroveraar het volgende:
Met deze voorkennis, kies je er toch niet voor om als ongelovige door de wereld te gaan?
Dat weet niemand, en het is waarschijnlijk een vraag die niet binnen de context van het menselijk denken kan worden beantwoord. Niet door wetenschappers, en zeker niet door priesters of imams.quote:Echter, als je niet in God gelooft, waar kom het universum dan vandaan?
Uiteraard blijft dan dezelfde vraag staan voor God: waar komt die dan vandaan. Die kan -volgens datzelfde argument- dan ook niet vanuit het niets ontstaan. Dus dat is zelfs 'een veel grotere sprookje' dan Roodkapje en de Bijbel bij elkaar.quote:Gewoon zomaar uit het niets? Dat is een veel grotere sprookje dan Roodkapje. Er kan niet vanuit niets iets ontstaan. Er moet dus een Schepper bestaan en dat is, hoe moeilijk het ook is voor sommigen, God.
Als ik in God zou geloven, dan zou ik helemaal niets met hem te maken willen hebben. Die hemel van 'm kan me ook gestolen worden. Als je ziet wat die christelijke liefde inhoudt, dan moet ik er niet aan denken om dat tot in de eeuwigheid te moeten ondergaan.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:13 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
Nee
En daarbij zijn god, jezus en de heilige geest toch dezelfde 'persoon'?
goeiequote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je eind jaren '30 zeker wist dat de nazi's de oorlog zouden gaan winnen, zou je je er dan bij aansluiten?
Een goddelijke entiteit dat zich zo onethisch gedraagt is niet het aanbidden waard, maar is alle verzet waard die er maar op te brengen is. Het idee alleen al dat deze entiteit genocide zou plegen op diegene die niet in hem geloven zou elk rationeel en moraal persoon van die entiteit moeten af laten wenden. Het is een soort van chantage van de hoogste orde.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:13 schreef Manke het volgende:
Daar ken ik het excuus al voor: dat komt niet door God, maar doordat de mens zondig is. God heeft de mens een vrije wil gegeven en de mens misbruikt die. (en dat had God natuurlijk nooit kunnen voorzien)quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:16 schreef Werkman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Fatsoen is hier geen logisch gevolg van?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:23 schreef euphoria19 het volgende:
[..]
Ik denk juist het tegenovergestelde. Want God is vergevingsgezind.
Wat heeft dat nou voor een zin? Trap die god daarin of zo?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:18 schreef Manke het volgende:
[..]
goeie
Zou je moslim worden als een extremist je daartoe dwingt met een mes op je strot.
In een kalifaat? Ja. Daarna zou ik vluchten. Was dat niet mogelijk, dan zou ik mijn leven beëindigen. Ik leef omdat ik het leuk vind. Als dat niet meer mag, dan hoeft het van mij allemaal niet meer.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:18 schreef Manke het volgende:
[..]
goeie
Zou je moslim worden als een extremist je daartoe dwingt met een mes op je strot.
waarvan?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:20 schreef LittlemanNL het volgende:
[..]
Fatsoen is hier geen logisch gevolg van?
Dit inderdaad. Het feit dat wetenschappers nog geen definitief uitsluitsel kunnen geven over hoe het universum uit niets is ontstaan als zwakte van de wetenschap aanwijzen, om vervolgens te claimen dat het antwoord daarop "God" isquote:Op dinsdag 24 juni 2014 19:15 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Uiteraard blijft dan dezelfde vraag staan voor God: waar komt die dan vandaan. Die kan -volgens datzelfde argument- dan ook niet vanuit het niets ontstaan. Dus dat is zelfs 'een veel grotere sprookje' dan Roodkapje en de Bijbel bij elkaar.
In essentie is "God" helemaal geen antwoord op die vraag (het verklaart in wezen ook niets, en legt niets uit), maar enkel een andere manier van zeggen "we weten het niet".
"Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music."quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:16 schreef Wereldveroveraar het volgende:
Alleen al om de fatsoensredenen moeten jullie in God geloven, want grotendeels van de posters hier hebben die niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |