quote:Iraq looks East in foreign policy
Shortly after Russian Foreign Minister Sergey Lavrov left Baghdad last month, Chinese Foreign Minister Wang Yi visited on Feb. 23. These two visits seem to be the culmination of Iraq's path toward opening up to the East, which is embodied by growing political and economic relations with three key "Eastern" countries: Iran, Russia and China.
Less than two years ago, there was a near consensus among observers that Iraq lacked a unified foreign policy, because of deep internal divisions that made it difficult for its competing ethnic and sectarian parties to agree on a clear vision for the identity of the country and its foreign role. Consequently, according to this view, Iraq could not embrace a defined foreign policy without resolving its internal conflicts, and specifically could not identify a national identity that would help it define its geographic and cultural horizons and its foreign project.
It does not appear that there has been a drastic change today, but there are what can be considered features of the emergence of a foreign policy adopted by the Baghdad government. This policy goes against what some expected after the fall of former President Saddam Hussein, since it is not based on an alliance with the West. What's more, it can be said that Iraq might be gradually heading back toward the "East," and the visits by the two Russian and Chinese officials can be placed within this context. Historically, the first radical change in Iraq's foreign policy approaches came after the fall of the Iraqi monarchy in 1958. This is the same year the diplomatic relations were established between Baghdad and Beijing and relations resumed between Baghdad and Moscow. Since then, Iraq's foreign policy has been heading toward the East, while its rupture with the West has deepened.
China and Russia's economic policymakers are rediscovering Iraq again. China considers the country to be an important trade partner in the region. The value of trade exchange between the two countries in 2012 amounted to more than $17 billion, and Beijing is one of the largest investors in the Iraqi oil and energy sectors. Meanwhile, trade relations between Iraq and Russia have been improving since 2009, when Russian oil producer Lukoil resumed its investment in the West Qurna oil field. Iraq once again began buying Russian weapons, and armaments cooperation was one of the most important topics of Lavrov's most recent visit to Baghdad.
Of course, this does not mean that Iraq has abandoned its relations with the United States. The recent visits by senior Iraq officials such as Prime Minister Nouri al-Maliki, Speaker Osama al-Nujaifi and Deputy Prime Minister Saleh al-Mutlaq to Washington indicate that the US still plays an important role in guiding the concerns of Iraqi politicians. Furthermore, the recently signed arms deals between Iraq and the US give the impression that strategic cooperation is ongoing between the two sides, especially regarding counterterrorism coordination. However, the two sides have largely different views about critical issues such as the Syrian crisis and Iran. Furthermore, there is a difference in the way Iraqi leaders view Washington, compared with how they view Moscow and Beijing. Washington is still a point of competition between these politicians, and they all focus on directing their relations toward Washington to serve their own internal political agendas. Yet these politicians do not view Moscow and Beijing in the same way. The latter two states deal with Iraq based on a purely pragmatic rationale, the primary focus of which is economic interests.
This trend toward the East reflects the internal developments that have occurred in Iraq since the withdrawal of US troops. The conflict over power in Baghdad was settled largely in the favor of Shiite Islamic forces. Maliki succeeded in consolidating his power and controlling the major joints of decision-making in the country. Maliki no longer needs to consult with his internal rivals to determine foreign policy approaches. Rather, today he seeks to take advantage of his foreign relations to strengthen his internal influence. In this regard, the third "Eastern" force — i.e., Iran — has a very vital role.
Al-Monitor spoke with Emma Sky, a former political adviser to the US military in Iraq who currently serves as a senior fellow at Yale University. "This shift toward the East began in 2010, when Iran — not the United States — succeeded in guaranteeing a second term for Prime Minister Maliki," she said. Since that time, it seems that Maliki's success in consolidating power has coincided with a growth in Iraqi-Iranian relations.
The Syrian crisis played a crucial role in promoting this trend. For the first time, the Iraqi government found itself in conflict with the United States regarding a sensitive regional issue that had an impact on the internal situation in Iraq. Although the Iraqi government has not taken a direct position in support of the regime of President Bashar al-Assad, it is not on friendly terms with the Syrian opposition that is backed by the West, or with the armed groups that have become active in Syria. In short, Iraq's position on the Syrian crisis was closer to the Iranian stance than to that of the United States. And perhaps this played a role in stimulating cooperation between Iraq and Russia, whose foreign minister confirmed his country's support for Iraq in confronting terrorism, which has grown against the backdrop of the conflict in Syria.
Relations between Baghdad and Ankara have deteriorated because of the Syrian issue, and because Baghdad considers the government of Prime Minister Recep Tayyip Erdogan to be supporting the Iraqi Kurdistan region in its conflict with Baghdad over oil exports and other issues. This has led to a greater Iraqi dependence on Iran, to counterbalance Erdogan’s regional ambitions. At a time when it seems that trade relations with Turkey are decreasing, their levels between Iraq and Iran have been increasing, reaching more than $12 billion in 2013. Moreover, there are reports indicating that Iran wants to fill the void that may occur if trade and economic relations between Ankara and Baghdad deteriorate. Besides the political and economic dimensions, religious, cultural and tourism-related ties between Iraq and Iran are the best they've been since the founding of the modern Iraqi state.
The growing ties between Iraq and Iran were confirmed by the latest reports that Iraq violated international sanctions by signing a deal to buy arms and ammunition from Iran, which caused the US administration to raise concerns publicly. The Iraqi Ministry of Defense denied these reports in a statement published on its website. The first reaction by the Iraqi government came from Ali Al-Mussawi, Maliki’s media adviser, who did not confirm these reports but asserted that there is nothing preventing his government from buying arms from any party.
Iraq directing itself toward the East does not reflect a national policy with a strategic dimension. Rather, it indicates the extent of the relationship between internal conflicts and external relations in the country. Things will remain this way until these conflicts give rise to a more permanent structure for authority, including clearer conceptions of national interests and national identity.
Bron
twitter:MustafaNajafi twitterde op donderdag 12-06-2014 om 15:37:12There is no Prince/Amir in Mosul today. The Chechen who was put in charge yesterday is killed today! #PrayForIraq http://t.co/jj1NIUjYzo reageer retweet
Die dode is niet Omar ashisanie, neppe bericht is.....twitter:AL3gneg twitterde op donderdag 12-06-2014 om 15:05:49تنويه>لاصحة لخبر مقتل عمر الشيشاني والصورة المتداولة للشيخ الشهيد يحيى سويد http://t.co/ivT5FMIa3T reageer retweet
Ik word al misselijk als ik die vieze baarden zie. To hell with all of them. Het liefst z.s.m.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:41 schreef Intellectueel het volgende:
[ afbeelding ]twitter:MustafaNajafi twitterde op donderdag 12-06-2014 om 15:37:12There is no Prince/Amir in Mosul today. The Chechen who was put in charge yesterday is killed today! #PrayForIraq http://t.co/jj1NIUjYzo reageer retweet
Ik wist niet eens dat hij "de emir van Mosul" was. Laatste keer dat zijn foto voorbij kwam in het Irak-topic zat hij Humvee's te inspecteren in Syrië.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:45 schreef Spanjaard5 het volgende:
Heb z'n dood al vaker verkondigd zien worden op verschillende kanalen, allemaal lariekoek toen.
Waar en hoe zou die gedood zijn dan volgens die arabische tekst?
Er wordt juist ontkent dat hij dood is en dat het gewoon een poging is om onrust te zaaien.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:45 schreef Spanjaard5 het volgende:
Heb z'n dood al vaker verkondigd zien worden op verschillende kanalen, allemaal lariekoek toen.
Waar en hoe zou die gedood zijn dan volgens die arabische tekst?
Voor zover ik weet is hij nooit in iraq geweest. Heeft gevochten in Alleppo, daarna aanwezig geweest in Raqqa en gister dus Deiz Ezzourquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:46 schreef Charismatisch het volgende:
Ik wist niet eens dat hij "de emir van Mosul" was. Laatste keer dat zijn foto voorbij kwam in het Irak-topic zat hij Humvee's te inspecteren in Syrië.
Aha okéquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:46 schreef De_Ilias het volgende:
Er wordt juist ontkent dat hij dood is en dat het gewoon een poging is om onrust te zaaien.
En dan ben ik een troll? Ik vind het prachtig om mannen met mooie gevulde baarden te zien, echte moslims zijn dat. (niet dat mannen zonder baarden geen moslims zijn....)quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:46 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Ik word al misselijk als ik die vieze baarden zie. To hell with all of them. Het liefst z.s.m.
Grappige is dat zij nooit gevulde baarden hebben. Lijkt meer op wat anders. Moslims horen er niet onverzorgd uit te zien.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:48 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
En dan ben ik een troll? Ik vind het prachtig om mannen met mooie gevulde baarden te zien, echte moslims zijn dat. (niet dat mannen zonder baarden geen moslims zijn....)
Maar een baard laten groeien is wel een goede daad en ook een traditie van profeet mohammed die zeer aangeraden is bij de geleerden. (ook bij sjiieten trouwens)quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:50 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Grappige is dat zij nooit gevulde baarden hebben. Lijkt meer op wat anders. Moslims horen er niet onverzorgd uit te zien.
Isis-achtigen hebben nooit een mooie, volle baard. Waarschijnlijk zat dat ze dwars en zijn ze daarom nu psychisch niet meer in orde.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:53 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Maar een baard laten groeien is wel een goede daad en ook een traditie van profeet mohammed die zeer aangeraden is bij de geleerden. (ook bij sjiieten trouwens)
Helaas hebben extremisten de goede daad van een bloedige connotatie voorzien. Baarden staan nu als symbool voor jihad, onderdrukking, dood en verderf.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:53 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Maar een baard laten groeien is wel een goede daad en ook een traditie van profeet mohammed die zeer aangeraden is bij de geleerden. (ook bij sjiieten trouwens)
twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 16:42:10#BreakingNews #Baiji Oil refinery surrounded by hundreds of #ISIS fighters and tens of armored vehicles. #Iraq #USA reageer retweet
Het laten groeien van een baard is ook weer overgenomen van de Joden, en was bovendien al een eeuwenlange traditie onder de Assyriers en Perzen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:53 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Perzen hebben baarden uitgevonden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:55 schreef Intellectueel het volgende:
Het laten groeien van een baard is ook weer overgenomen van de Joden, en was bovendien al een eeuwenlange traditie onder de Assyriers en Perzen.
En ik maar denken dat mijn lichaam het had uitgevonden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:56 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Perzen hebben baarden uitgevonden.
Waarom zijn die Irakezen zo laat met het uitvoeren van luchtaanvallen? Daar kunnen ze ISIS toch wel binnen een paar dagen verleden tijd mee maken?twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 16:54:49#AFP: #Iraq|i air forces bombarded #ISIS units in #Tikrit reageer retweet
Ik heb het niet voorbij zien komen in de Iraakse media.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:58 schreef poemojn het volgende:
Is bevestigd dat de Koerden en Irakezen nu met elkaar vechten ipv samen tegen ISIS?
Een baard als fashion-cultuur of course.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En ik maar denken dat mijn lichaam het had uitgevonden.
Iets met burgerdoden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:56 schreef De_Ilias het volgende:
Waarom zijn die Irakezen zo laat met het uitvoeren van luchtaanvallen? Daar kunnen ze ISIS toch wel binnen een paar dagen verleden tijd mee maken?twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 16:54:49#AFP: #Iraq|i air forces bombarded #ISIS units in #Tikrit reageer retweet
Rudaw (Koerdische bron) bevestigt het ook.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:59 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik heb het niet voorbij zien komen in de Iraakse media.
quote:Breaking: clashes occurred between Kurdish security forces and SWAT elements in Jalawla, #Diyala province.
Jalaula security chief: Jalaula (in Diyala province)and its outskirts are under effective control of Peshmerga forces.
Breaking: reportedly, Kurdish elite forces (CT) are on way to Jalaula to assist Peshmerga forces clashing with the Iraqi army.
Het is ook een goede daad je baard bij te houden en er rein uit te zien ipv een zwijn.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:53 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Iraakse leger of... ISIS met Iraakse legervoertuigen...quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:00 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Rudaw (Koerdische bron) bevestigt het ook.
[..]
Iraqi Army staat er.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Iraakse leger of... ISIS met Iraakse legervoertuigen...
Misschien in een andere religie maar in de sunnitische islam is het niet toegestaan: De profeet heeft gezegd "zit niet aan je baard" en de meerderheid van de moslim geleerden hebben dus gezegd dat je niet je baard mag bijwerken.....quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:01 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Het is ook een goede daad je baard bij te houden en er rein uit te zien ipv een zwijn.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:05 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Misschien in een andere religie maar in de sunnitische islam is het niet toegestaan: De profeet heeft gezegd "zit niet aan je baard" en de meerderheid van de moslim geleerden hebben dus gezegd dat je niet je baard mag bijwerken.....
Doe eens een bronquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:05 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Misschien in een andere religie maar in de sunnitische islam is het niet toegestaan: De profeet heeft gezegd "zit niet aan je baard" en de meerderheid van de moslim geleerden hebben dus gezegd dat je niet je baard mag bijwerken.....
Ja, ze zijn er wel hoor. Ik had er laatst eentje in mijn college zitten. Wat hij uitkraamde was echt bizar.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]![]()
Je bent echt een slechte trol. Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat er medemoslims zijn, mede-soennieten die zo achterlijk denken. God heeft je een stel hersens gegeven, doe er wat mee.
Mijn ouders kijken Iraakse media en zo te zien op beelden hebben de luchtaanvallen wel succes! tientallen voertuigen van ISIS zijn in brand en meer dan 30 zijn geëxecuteerdquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:12 schreef Charismatisch het volgende:
ISIL zegt dat ze 4500 Iraakse soldaten hebben opgepakt in Tikrit (nieuwe video):
Iran maakt zich gereed voor de ISIL-aanval op Bagdad.twitter:Hayder_alKhoei twitterde op donderdag 12-06-2014 om 10:33:11Friend who met IRGC General Suleimaniya in Baghdad yday: he's going around checkpoints on outskirts of Baghdad making sure they're ready. reageer retweet
twitter:ghazishami twitterde op donderdag 12-06-2014 om 15:25:43Seems Baghdad fortifying for impending ISIS assault. They dnt seem to be keen on reclaiming Sunni regions thst were taken either. reageer retweet
twitter:thekarami twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:11:34ISIS kilometers away from Askari Shrine, one of most venerated Shia places that started 2006 civil war when attacked. http://t.co/s1nUbAWsk7 reageer retweet
Oh kut dan mag ik me wel eens gaan scheren dan, dat kan ik niet gebruiken nu.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Helaas hebben extremisten de goede daad van een bloedige connotatie voorzien. Baarden staan nu als symbool voor jihad, onderdrukking, dood en verderf.
Soleimani:quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:27 schreef vigen98 het volgende:
Ben benieuwd wat Iran werkelijk waar gaat doen wanneer ISIS Karbala en Najaf aanvallen, ze hebben al een elite groep van 150 man gestuurd maar ik denk dat ze wel wat meer gaan doen wanneer ze Karbala en Najaf aanvallen.
quote:Social media sites have quoted Suleimani, saying if ISIS destroys the holy shrines, it will face Iran’s ire. Asked what the manifestation of that rage will be, the former Iranian diplomat laughed a nervously. “They [ISIS] know that we’re not kidding around, so we shouldn’t worry about them doing anything stupid. And if they’re foolish enough to even approach the shrines, they have to be prepared for anything.” The diplomat paused. “Battles, attacks, raids, massacre. All the options will be on the table.”
ISIL-vlag is vervangen door Koerdische vlag:twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:16:36Kurdish parties from Iran: we are ready to fight along side KRG Peshmerga against anyone that attack Kurdistan. #twittterkurds reageer retweet
twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:31:58Peshmerga official: we raised Kurdistan flag in the areas Peshmerga forces are deployed. #twitterkurds reageer retweet
twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:27:59Kurdistan Region president chief of staff: Iraq is divided in term of security. This is a new reality. #twitterkurds reageer retweet
twitter:AthenaCNN twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:37:28Sen McCain says US is facing a disaster in #Iraq & Obama should get rid of his entire natl security team & bring in old team that won war reageer retweet
Volgens Rudaw door een misverstand. Is nu weer onder controle.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:12 schreef Grutsk het volgende:
[..]
Ja, ze zijn er wel hoor. Ik had er laatst eentje in mijn college zitten. Wat hij uitkraamde was echt bizar.
Maar even ot: waarom zouden de Koerden nu slaags zijn geraakt met het Irakese leger?
Zijn arabische bronnen goed?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:11 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Doe eens een bronBen benieuwd waar jij je ideetjes vandaan haalt.
Waarom denk ik achterlijk? Of vindt jij soms dat de profeet Mohammed achterlijk denkt? Wees gewoon eerlijk...quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]![]()
Je bent echt een slechte trol. Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat er medemoslims zijn, mede-soennieten die zo achterlijk denken. God heeft je een stel hersens gegeven, doe er wat mee.
Dat jullie stervelingen discussieren over Gods Woord zegt toch al genoeg over dat Woord?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:49 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Waarom denk ik achterlijk? Of vindt jij soms dat de profeet Mohammed achterlijk denkt? Wees gewoon eerlijk...
twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:49:37On top of a Humvee.. #Mosul few minutes ago.. #ISIS #Iraq http://t.co/9pg641bwEv reageer retweet
Nee, ik vind dat jij achterlijk denkt, niet meer niet minder. Je hoeft je verder niet te verschuilen achter de profeet.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:49 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Waarom denk ik achterlijk? Of vindt jij soms dat de profeet Mohammed achterlijk denkt? Wees gewoon eerlijk...
Dat mag je vinden beste Marokkaanquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat jijachterlijk denkt, niet meer niet minder. Je hoeft je verder niet te verschuilen achter de profeet.
twitter:jenanmoussa twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:45:30Check this ISIS slideshow. Contains pics of US made military material taken from #Iraq army: http://t.co/zng3UAKRCY http://t.co/w15NFrBrg6 reageer retweet
Man toont zijn vrouw aan iedereen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:50 schreef De_Ilias het volgende:
[ afbeelding ]twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:49:37On top of a Humvee.. #Mosul few minutes ago.. #ISIS #Iraq http://t.co/9pg641bwEv reageer retweet
cute
quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:53 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Man toont zijn vrouw aan iedereen?
Jouw ondertekening is een en al tegenstrijdigheid. pimpoquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:53 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Hebben we hem ook weer.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:53 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
quote:Political reform in Iraq will stem the rise of Islamists
Earlier this year, as the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) suffered major defeats by various rebel groups in Syria, it raised a defiant slogan: “Remaining and expanding”. A few months later, the slogan does not look as detached from reality as it used to. The group, arguably the most brutal in the region, is now in control of large swathes of lands stretching from Aleppo to Raqqa to Deir Ezzor, in Syria, and from Ramadi to Fallujah and Mosul, in Iraq.
The group’s remarkable successes defy basic military instincts. Consider the type of adversaries ISIL has fought since December. It fought the Iraqi army, backed by battle-hardened Shiite militias as well as Sunni tribal forces, and it unsuccessfully fought the militia in Anbar. In Syria, secular, Islamist and Al Qaeda-affiliated rebels fought ISIL in Aleppo, Idlib and Deir Ezzor, with little success except in Idlib. And yet, the group is still as strong as ever.
So the pressing question is: how can this numerically small group control large areas in two countries? Three main reasons can be identified for its resilience and expansion.
The first is the inconsistency of its opponents. In Iraq, the revival of the group since it was essentially wiped out in the wake of the country’s civil war in 2006 and 2007 was made possible in large part due the imprudent policies of prime minister Nouri Al Maliki. The biased anti-terror laws as well as the tendency to employ sectarian rhetoric in military campaigns against militancy in Sunni areas, as he did in his speech in December, have estranged the Sunni population, which has played into ISIL’s hands.
These policies lead Sunnis, even while they dislike ISIL, to feel they have no stake in fighting ISIL or resisting its presence because the government is just as bad. Additionally, there is a growing sense among Shiites that they have no stake in fighting in Sunni areas and leaving their areas exposed to danger. That leaves the Iraqi government forces with little appetite to face a brutal and resilient militia.
In Syria, ISIL’s opponents have not stood together, even on a factional level, in the fight against the group. Although ISIL has killed and humiliated the leaders of major rebel groups, many Islamists were reluctant to fight a fellow jihadi group rather than focus on the fight against the regime – regardless of ISIL’s day-to-day acts. This helped the group to establish a cult of fear across Syria, despite its relatively low numbers. The fear was broken as many groups declared war against ISIL, but the group has already become resilient and hard to defeat.
The second reason is, simply put, the clarity of its ideology and approach compared to other Islamists. In a business lingo, why would a potential buyer wait for a building planned for construction by a company that might and might not build it, when there is a building already under construction? The fact that ISIL has already announced an “Islamic state” that Muslims can join, and fight for its survival and expansion, appeals to a considerable number of people – even though its brutal tactics have alienated others.
ISIL is quietly expanding its following in the villages and towns dotting the Iraqi-Syrian border mostly because of the perceived reality of an Islamic state. In recent interviews with ISIL associates or their family members, it is clear that the group’s rigid yet clear ideology appeals to an increasing number of young people. These fighters currently travel to hotspots to fight with ISIL, and are not necessarily busy imposing its ideology in their hometowns.
The third reason is the group’s ability to gain substantial funding. As most jihadist groups, ISIL justifies extortion, ransom payments, takeover of weapons from fellow rebels and monopoly of resources by the fact that it considers itself as the only legitimate Islamic entity that represents the interests of Sunni Muslims. It acts as a state and other fighters can either pledge allegiance to it or be considered legitimate targets. While other rebel groups fight the regime, ISIL has busied itself with taking over areas under rebel control, seizing weapons from rebels under various pretexts. In eastern Syria, ISIL has taken control of oilfields, gas plants, factories and other lucrative resources.
Donors with deep pockets also prefer to sponsor an Islamic state in the making rather than a project for one. This tendency reflects an ongoing debate among Islamists from across the spectrum, mainly that attempts to establish an Islamic state by pragmatic groups through peaceful means have consistently failed thanks to an unreceptive regional and international political order. While such reality does not necessarily draw existing political Islamists towards the extreme, it encourages new recruits to join or support the more “realistic” forces to hit their enemies where it hurts.
As far as the recent events around Mosul are concerned, a caveat is in order. ISIL was not the only force that took part in the overrunning of Iraq’s security forces, even though it might be convenient for everyone to portray it as such. There are reports that other forces – including a Sufi-Baathist militia known as the Army of the Men of the Naqshbandi Order, which appeals to many Iraqi Sunnis as they offer a nationalist alternative to the brutish ISIL – have played a central role. In 2009, US officials warned that ISIL might be more dangerous than Al Qaeda because it had managed to build roots within society. The group was mostly based in Mosul and Kirkuk, the sites of this week’s advances.
Where does Iraq go from here? Given the recent performance of the Iraqi army, Baghdad is unlikely to be able to regain ground from these militias. The situation in northern Iraq resembles that of northern Mali in the early months of 2012, when insurgent groups overran government forces and took control of the region. The way to counter the influence of ISIL might be just what happened in Mali, a foreign military to pave the way for a peace deal. But a lasting solution could not be clearer: alongside a military campaign, Baghdad must be pressured into carrying out substantial and real reforms to include Sunnis in the political process.
Hassan Hassan is a Middle East analyst based in Abu Dhabi
Je bent meer bezig met anti vs gedoe dan het irak onderwerp. De Irak van nu.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:44 schreef Charismatisch het volgende:
Russen bashen US/UK:
Lavrov: Iraq developments show total failure of American-British 'adventure'
The events in Iraq are a result of the actions carried out by the US and the UK, and the situation has spiraled out of control, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov told journalists.
http://rt.com/news/165548(...).U5nKsKCROHM.twitter
Sinds wanneer ben ik Lavrov?quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:06 schreef firefly3 het volgende:
Je bent meer bezig met anti vs gedoe dan het irak onderwerp. De Irak van nu.
Ben je christenen die elkaar uitmoorden zat (Oekraïne-topic) en kom je dit topic vervuilen met je prietpraatjes?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:58 schreef theNull het volgende:
Niks mis met Moslims die elkaar uit moorden, mensen die er oergedachten op nahouden zijn niet meer van deze tijd.
Het Irak van nu is toch ook een direct gevolg van het avontuur van de VS en het VK, of zie ik dat nu verkeerd. Natuurlijk zijn zij niet alleen aansprakelijk, Saddams manier van politiek voeren was dat ook.. maar het lijkt mij vrij helder.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:06 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Je bent meer bezig met anti vs gedoe dan het irak onderwerp. De Irak van nu.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:10 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ben je christenen die elkaar uitmoorden zat (Oekraïne-topic) en kom je dit topic vervuilen met je prietpraatjes?
Niet alleen die post namelijkquote:
Lavrov, ouwe baas is het ook.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:44 schreef Charismatisch het volgende:
Russen bashen US/UK:
Lavrov: Iraq developments show total failure of American-British 'adventure'
The events in Iraq are a result of the actions carried out by the US and the UK, and the situation has spiraled out of control, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov told journalists.
http://rt.com/news/165548(...).U5nKsKCROHM.twitter
Niet echt mee eens. De bevolking moet een keertje de vinger naar hunzelf wijzen. De koerden kunnen het wel.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het Irak van nu is toch ook een direct gevolg van het avontuur van de VS en het VK, of zie ik dat nu verkeerd. Natuurlijk zijn zij niet alleen aansprakelijk, Saddams manier van politiek voeren was dat ook.. maar het lijkt mij vrij helder.
quote:Luchtmacht Irak bombardeert Mosul
donderdag 12 jun 2014, 16:07 (Update: 12-06-14, 16:30)
Iraakse militairen in de buurt van Mosul
De Iraakse luchtmacht heeft doelen gebombardeerd in en rond de stad Mosul. Dat blijkt uit beelden van de staatstelevisie.
Mosul werd dinsdag ingenomen door soennitische ISIS-strijders. Sindsdien trekken ze verder op naar het zuiden, in de richting van de hoofdstad Bagdad.
Ik heb te weinig kennis van de materie om daar een mening over te vormen, uiteindelijk is het daar een wespennest met diverse groeperingen die elkaar naar het leven staan. Ze leven samen in een gemaakt land, het is een recept voor onheil.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:14 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Niet echt mee eens. De bevolking moet een keertje de vinger naar hunzelf wijzen. De koerden kunnen het wel.
wat denk jij dat hun einddoel is? Een kalifaat in de regio waar ze nu aanwezig zijn, of een hoger/uitgebreider doel?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:50 schreef De_Ilias het volgende:
[ afbeelding ]twitter:RamiAlLolah twitterde op donderdag 12-06-2014 om 17:49:37On top of a Humvee.. #Mosul few minutes ago.. #ISIS #Iraq http://t.co/9pg641bwEv reageer retweet
cute
De Koerden zijn verenigd onder de Barzani clan in Irak. De rest is nogal sektarisch.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:14 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Niet echt mee eens. De bevolking moet een keertje de vinger naar hunzelf wijzen. De koerden kunnen het wel.
Mooi spul, moeten er wel bekwame piloten in zitten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:22 schreef Charismatisch het volgende:
'Irak heeft vandaag zes MI 35 helikopters ontvangen van Rusland en ze zullen meteen worden ingezet in Mosul en andere plekken'
Dat idee komt vooral vanwege onderbuikgevoelens. Angst en terreur om je land onder controle te houden is een schijn maatschappij met verborgen angsten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb te weinig kennis van de materie om daar een mening over te vormen, uiteindelijk is het daar een wespennest met diverse groeperingen die elkaar naar het leven staan. Ze leven samen in een gemaakt land, het is een recept voor onheil.
Het idee dat een ''dictator'' goed is voor dat soort volkeren komt niet zomaar ergens vandaan natuurlijk.
Nog niet he, dat duurt nog eventjes. En dan kun jij ook gelijk emigreren naar Irak om daar samen met je ISIS buddies een dictatuur op te zetten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:46 schreef De_Ilias het volgende:
[ afbeelding ]
"De grote veldslag van Bagdad"
Dat hebben ze sowieso niet.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:30 schreef kurd0w het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)ol-navo-in-irak.html
''NAVO-chef Anders Fogh Rasmussen ziet geen rol voor de NAVO in Irak, ook niet nadat extremisten tientallen Turken hebben ontvoerd.''
Turkije heeft steun van de NAVO dus niet mocht het Irak binnenvallen...
Ik zou het zeker overwegen als het een stabiele staat zou worden, ik ga er dan vrijwillig heen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:50 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Nog niet he, dat duurt nog eventjes. En dan kun jij ook gelijk emigreren naar Irak om daar samen met je ISIS buddies een dictatuur op te zetten.![]()
Wees een vent en ga nu dan. Of heb jij alleen maar een grote bek hier? Wees een echte vent en ga die bloedhonden helpen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Ik zou het zeker overwegen als het een stabiele staat zou worden, ik ga er dan vrijwillig heen.
Je blijft de vraag ontwijken waarom je dan hier bent als je hart brandt voor de soenieten daar.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:25 schreef De_Ilias het volgende:
Grappig hoe mensen uit de MO (die lekker heil zoeken in Nederland) zo boos zijn op sunnieten, dat jullie sunnieten het niet kunnen gunnen om in veiligheid en vrede te leven is gewoon te ziek voor woorden. En dan worden ze boos op mij omdat ik voor de sunnitische minderheid opkom?
Waarom maak jij je druk wat de kuffar of de manufiqeen op FOK te melden hebben? Let the dogs keep barking the caravan is a long time gone. Dawlatu islam baqiya!quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:21 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Ik deel hun opvattingen niet, ik wil alleen dat sunnieten hun eigen staat kunnen oprichten. Daar hoef je geen baard voor te hebben hoor.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:28 schreef Hiper het volgende:
[..]
Waarom maak jij je druk wat de kuffar of de manufiqeen op FOK te melden hebben? Let the dogs keep barking the caravan is a long time gone. Dawlatu islam baqiya!
PS: Iraq | Takrit | #ISIS Captured 4500 Safvid Soldiers in Takrit
https://www.facebook.com/(...)if¬if_t=notify_me
Ik ben boos op een ieder die onderscheid maakt en het hoofd van mensen afhakt, de naam van Allah gebruikend.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:25 schreef De_Ilias het volgende:
Grappig hoe mensen uit de MO (die lekker heil zoeken in Nederland) zo boos zijn op sunnieten, dat jullie sunnieten het niet kunnen gunnen om in veiligheid en vrede te leven is gewoon te ziek voor woorden. En dan worden ze boos op mij omdat ik voor de sunnitische minderheid opkom?
Je zegt zelf dat je naar Irak zou willen gaan, ga dan als je zo'n man bent die je beweert te zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef De_Ilias het volgende:
Waarom zou ik naar Irak moeten gaan, ik ben islamitisch gezien niet eens verplicht om daar heen te gaan. Achterlijke MO-ers zijn een verloren zaak, met zulke mentaliteit die jullie hebben kan ik idd begrijpen waarom de MO een puinhoop is.
Yes sir. Wat ga je daar tegen doen? Ben ZEER benieuwd!quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]![]()
Weer zo'n fanatieke moslim die weer het geloof van 'vrede' verspreidt
Inderdaad achterlijke MO komt omdat het de broedplaats is van een achterlijke geloof.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef De_Ilias het volgende:
Waarom zou ik naar Irak moeten gaan, ik ben islamitisch gezien niet eens verplicht om daar heen te gaan. Achterlijke MO-ers zijn een verloren zaak, met zulke mentaliteit die jullie hebben kan ik idd begrijpen waarom de MO een puinhoop is.
Niks, omdat ik van mijn geloof niks mag doen qua geweld etcquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef Hiper het volgende:
[..]
Yes sir. Wat ga je daar tegen doen? Ben ZEER benieuwd!
Daar hebben ze die kahbeler voor die zich aanbieden in naam van jihadquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:27 schreef Djibril het volgende:
[..]
Je blijft de vraag ontwijken waarom je dan hier bent als je hart brandt voor de soenieten daar.
Ga daar naar toe en geef je kontje. De jongens daar willen wat ontspanning nadat ze van slagveld zijn gekomen.
Misschien moet jij als als MO-er NT2 Nederlands opnieuw doen want ik heb duidelijk gezegd dat als het een "stabiele staat" zou worden dat ik het dan wel zou kunnen "overwegen".quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je naar Irak zou willen gaan, ga dan als je zo'n man bent die je beweert te zijn.
Ben eerder benieuwd wat jij tegen kuffars gaat doen zoals hij?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:29 schreef Hiper het volgende:
[..]
Yes sir. Wat ga je daar tegen doen? Ben ZEER benieuwd!
quote:Obama 'sluit niets uit' bij strijd tegen extremisten Irak
De Amerikaanse president Barack Obama ''sluit niets uit'' als het gaat om het nemen van (militaire) actie om extremisten te bedwingen in Irak.
Dat antwoordde hij donderdag in Washington op de vraag of hij overweegt onbemande vliegtuigen (drones) in te zetten tegen de oprukkende strijders van de Islamitische Staat van Irak en de Levant (ISIL).
Obama liet weten dat de VS er belang bij hebben dat islamitische extremisten geen vaste voet aan de grond krijgen in Irak.
Hij zei verder dat militaire actie op kort termijn nodig is en dat de VS bereid zijn in actie te komen als de ''nationale belangen'' worden bedreigd.
Dit.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:34 schreef deleriouz het volgende:
Kom op mensen, laten we dit topic normaal houden. Niets is zo zinloos als op een internetforum ruzie te gaan lopen maken.
De profeet kwam uit het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:35 schreef De_Ilias het volgende:
Grappig hoe MO-ers zo tekeer gaan, wat ben ik blij dat wij Marokkanen best wel verlicht zijn.
twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 18:50:13Deputy minister of Peshmerga: #ISIS is using the weapons seized from Iraqi army against us. #twitterkurds reageer retweet
Niemand onder ons die hier heil zoekt. Wij zijn, waarschijnlijk net zoals jij, hier geboren. Het grote probleem is juist dat er "buitenlanders" daar zijn die vechten. Die flikkers moeten juist weg.quote:
Ohoh, al reacties van Barzani ?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:40 schreef Charismatisch het volgende:
Koerdische journalist, embedded met Peshmerga in Kirkoek, gedood.
Welke shia heb jij het over? De shia zijn niet een homogene groep. Je hebt zaydiya, fatimiya, rafidah etc. Met name die laatste groep is inderdaad een tumor en aan taqiyya om hun religie te verbergen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:37 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Niemand onder ons die hier heil zoekt. Wij zijn, waarschijnlijk net zoals jij, hier geboren. Het grote probleem is juist dat er "buitenlanders" daar zijn die vechten. Die flikkers moeten juist weg.
Jij bent anti Shia en deelt de rest van hun opvattingen ook. Waarom ontken je het nu?
Ze hebben dus Helis in de lucht weten te krijgentwitter:ShamiWitness twitterde op donderdag 12-06-2014 om 19:38:10Eyewitnesses to Reuters confirm ISIS flew two helicopters over their parade in #Mosul . http://t.co/c78sfEV3mI #Iraq #JihadistAirCover reageer retweet
Ex-baathistische piloten in Mosul.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:42 schreef De_Ilias het volgende:
Ze hebben dus Helis in de lucht weten te krijgentwitter:ShamiWitness twitterde op donderdag 12-06-2014 om 19:38:10Eyewitnesses to Reuters confirm ISIS flew two helicopters over their parade in #Mosul . http://t.co/c78sfEV3mI #Iraq #JihadistAirCover reageer retweet
.
Dus ISIS werkt samen met ex baathisten? Of zijn ze opgegaan in ISIS?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:43 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ex-baathistische piloten in Mosul.
Heel veel ex-baathisten zijn ISIL-leden, ze hebben het baathisme verworpen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:43 schreef De_Ilias het volgende:
Dus ISIS werkt samen met ex baathisten?
Werken niet samen. Ex militairen die vochten tijdens het tijdperk Saddam, sommige daarvan zitten in Isis. Er zijn ook tsjetsjenen die de heli's besturen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:43 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Dus ISIS werkt samen met ex baathisten?
Waarschijnlijk hebben ze nog nooit gehoord van "voorkomen is beter dan genezen".quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:44 schreef UpsideDown het volgende:
De rode lijn is dus Bagdad, maar als die rode lijnen net zo slap zijn als in Syrië, kan ISIS rustig doorstomen tot Bagdad zonder dat de VS iets concreets gaat doen.
Paar uur geleden was die al omsingeld, sommige berichten dat hij nu in volledige controle is van ISIS.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:49 schreef Charismatisch het volgende:
Irak had eerder gemeld Baiji te hebben bevrijd, laatste nieuws: 200 auto's vol met ISIL-leden omringen olieraffinaderij Baiji.
Dit post je al meerdere malen stop maarquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:51 schreef Hiper het volgende:
Laatste nieuws: 4500 militairen van de Spiker Brigade zijn opgepakt door Isis. Ze waren aan het schuilen in een voormalige amerikaanse basis.
Iraq | Takrit | #ISIS Captured 4500 Safvid Soldiers in Takrit
https://www.facebook.com/(...)if¬if_t=notify_me
Nu direct of onder voorwaarde dat ISIS zich naar bepaalde gebieden begeeft?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:52 schreef vigen98 het volgende:
Net op Iraakse TV gezien dat Iran meer steun beloofd aan Irak
Nu direct, alleen als ISIS Najaf en Karbala innemen dan zal waarschijnlijk duizenden Iraanse troepen het proberen terug te veroveren samen met Irak ( nog niet bevestigd! )quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:52 schreef Grutsk het volgende:
[..]
Nu direct of onder voorwaarde dat ISIS zich naar bepaalde gebieden begeeft?
Je weet dat jullie geen schijn van kans maken wanneer Iran jullie aanvallen he?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:53 schreef Hiper het volgende:
Brekend!!!
ISIS verover Tankbasis. 10 tot 20 amerikaanse tanks erbij. Huppa!
Ja, dat geloof ik wel. Ik hoop alleen dat het niet zover komt. Oh ja, dat heb ik vanmiddag geloof ik ook al tegen jou gezegdquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:53 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nu direct, alleen als ISIS Najaf en Karbala innemen dan zal waarschijnlijk duizenden Iraanse troepen het proberen terug te veroveren samen met Irak ( nog niet bevestigd! )
quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:52 schreef vigen98 het volgende:
Net op Iraakse TV gezien dat Iran meer steun beloofd aan Irak
Jullie? Ik ben niet lid van Isis! just a cheerleader! Keep that in mind!quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:54 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Je weet dat jullie geen schijn van kans maken wanneer Iran jullie aanvallen he?
Ik spreek je wel nadat jullie kafirs Kerbala binnenvallen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:54 schreef De_Ilias het volgende:
Iran zal niet veel troepen sturen, plus ze zullen te laat zijn... ISIS gaat gewoon door terwijl Maliki en zijn vriendjes niet eens tot conclusies kunnen komen.
Een paar duizend "vrijwilligers" en het bewapenen van wat ze al hebben in Irak, vermoed ik.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:54 schreef De_Ilias het volgende:
Iran zal niet veel troepen sturen, plus ze zullen te laat zijn... ISIS gaat gewoon door terwijl Maliki en zijn vriendjes niet eens tot conclusies kunnen komen.
Takfiri!!!!quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:56 schreef Stimorol- het volgende:
Ik spreek je wel nadat jullie kafirs Kerbala binnenvallen.
Triest hoorquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:57 schreef De_Ilias het volgende:
Mijn droom is om deze week nog kerbala en najaf plat te zien. Daarmee bedoel ik dat de tombes plat worden gemaakt.
ISIL is de bron, op sociale media zie je die map telkens voorbij komen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:56 schreef poemojn het volgende:
Wat is de bron voor dat kaartje van de staat die ISIS wil stichten?
Ik vind jullie onderlinge geruzie best interessant eigenlijk.
Net als de good old times in 1801 onder leiding van al-Saud?quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:57 schreef De_Ilias het volgende:
Mijn droom is om deze week nog kerbala en najaf plat te zien. Daarmee bedoel ik dat de tombes plat worden gemaakt.
opvallend lijkt wel GTA gwn, tanks staan zomaar daar voor t grijpen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:53 schreef Hiper het volgende:
Brekend!!!
ISIS verover Tankbasis. 10 tot 20 amerikaanse tanks erbij. Huppa!
Triest, heel triest. Zoals ik al zei, waarom kunnen anderen niet in hun waarde worden gelaten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:57 schreef De_Ilias het volgende:
lijkt me wel dat ze die baarden maar even opruimen en snel ookquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:59 schreef YazooW het volgende:
Check de prijs van olie omhoog schieten dan... Gaat de VS misschien vannacht dan al ingrijpen?
Alles om de petrodollar te beschermenquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:59 schreef YazooW het volgende:
Check de prijs van olie omhoog schieten dan... Gaat de VS misschien vannacht dan al ingrijpen?
Lijkt me niet. Ze gaan niet ingrijpen in Irak. Obomba is tegen boots on the ground.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:00 schreef michaelmoore het volgende:
lijkt me wel dat ze die baarden maar even opruimen en snel ook
Kirkuk is volledig door de Koerden overgenomenquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:00 schreef Hiper het volgende:
Raqqah: ✔
Ramadi: ✔
Samarra: ✔
Fallujah: ✔
Mosul: ✔
Baiji ✔
Tikrit ✔
Al-Bab ✔
Manbej ✔
Taiji ✔
Baghdad... Loading
The dogs are still barking and no one give a F...!
Wanneer zullen ze bagdad bereiken denk je?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:00 schreef Hiper het volgende:
Raqqah: ✔
Ramadi: ✔
Samarra: ✔
Fallujah: ✔
Mosul: ✔
Baiji ✔
Tikrit ✔
Al-Bab ✔
Manbej ✔
Taiji ✔
Baghdad... Loading
The dogs are still barking and no one give a F...!
Nog 50 km. Ik geef ze een week en het valt onder ISIS.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:02 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Wanneer zullen ze bagdad bereiken denk je?
Niet zo pessimistisch broeder.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:03 schreef Hiper het volgende:
[..]
Nog 50 km. Ik geef ze een week en het valt onder ISIS.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:03 schreef Hiper het volgende:
[..]
Nog 50 km. Ik geef ze een week en het valt onder ISIS.
Niet als het aan Iran/Rusland/VS ligtquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:04 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Niet zo pessimistisch broeder.
Ik denk dat ISIS morgen al Bagdad onder controle heeft.
Iraakse leger stelt gewoon helemaal niets voor.
Ik denk echt wel dat Obama (onder druk van Mccain) wle uiteindelijk 60.000 grondtroepen gaat sturen en samen met de Iranezen en Irakezen tegen ISIS gaan vechten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Ze gaan niet ingrijpen in Irak. Obomba is tegen boots on the ground.
Nergens, ik adviseer je om naar Irak te gaanquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:05 schreef De_Ilias het volgende:
Waar kan ik ISIS vlaggen kopen in Nederland?
En Rusland erbij en dan bondgenoten wordenquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:05 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Iran, Israel en de VS onder een vlag
Ebay oid. Zelf laten maken.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:05 schreef De_Ilias het volgende:
Wees een vent en ga vechtenquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:04 schreef De_Ilias het volgende:
[..]:D dan ga ik taart bakken denk ik, serieus waar!
Kan je wel kopen maar dan zit de AIVD achter je hielen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:05 schreef De_Ilias het volgende:
quote:do 12 jun 2014, 20:00
Iran schiet Irak te hulp tegen terrorisme
TEHERAN - Iran heeft aangeboden aan Irak te helpen in de strijd tegen het geweld van extremistische groepen in het land. Het Iraanse leger heeft twee bataljons ingezet om ingenomen steden te heroveren.
Terreurgroep ISIS kreeg de stad Mosul al in handen. Terreurgroep ISIS kreeg de stad Mosul al in handen. Foto: Reuters
Dat schrijft The Wall Street Journal donderdag. In verschillende delen van Irak wordt al dagen een bloedige strijd gevoerd tussen extremisten van de Islamitische Staat van Irak en Syrië (ISIS) en het regeringsleger.
Het hulpaanbod is opmerkelijk te noemen aangezien de landen in de jaren 80 van de vorige eeuw nog elkaars aartsvijanden waren in de Irak-Iranoorlog (1980-1988).
Begrijpend lezen gaat je niet zo goed af zo te zien.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
Ha we krijgen weer een ouderwets ze IRAN- IRAK oorlog , mooi , bloed aan de paal . en de USA zal beide kanten van wapens voorzien
En terechtquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:06 schreef Hiper het volgende:
Best #selfie ever #Kurdish soldier laugh #Iraq soldiers whose running away from #ISIS
https://www.facebook.com/(...)04843&type=1&theater
En daarna gaan ze weer elkaars hersenen inslaan zeker.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:10 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou dat prachtig zijn als Iran, VS, Israël, Rusland samen ISIS bestrijden en een bondgenootschap maken
Israëlquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:10 schreef vigen98 het volgende:
Man wat zou dat prachtig zijn als Iran, VS, Israël, Rusland samen ISIS bestrijden en een bondgenootschap maken
Barack Hoessein Obama is zelf sjiietquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:05 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ik denk echt wel dat Obama (onder druk van Mccain) wle uiteindelijk 60.000 grondtroepen gaat sturen en samen met de Iranezen en Irakezen tegen ISIS gaan vechten.
nou dat kunne Iran en Assad samen wel af hoor, het zand zal rood kleuren, ze komen maagden tekort daarquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:10 schreef vigen98 het volgende:
http://online.wsj.com/art(...)y-sources-1402592470quote:BEIRUT, Lebanon—Iran deployed Revolutionary Guard forces to fight in Iraq, helping government troops there wrest back control of most of the city of Tikrit from militants, Iranian security sources said.
Two battalions of the Quds Forces, the overseas branch of Iran's Revolutionary Guard Corps that has long operated in Iraq, came to the aid of the besieged, Shiite-dominated government of Prime Minister Nouri al-Maliki, they said.
Combined Iraqi-Iranian forces retook control of 85% of Tikrit, the birthplace of former dictator Saddam Hussein, according to Iraqi and Iranian security sources.
They were helping guard the capital Baghdad and the two Shiite holy cities of Najaf and Karbala, which have been threatened by the Islamic State of Iraq and al-Sham, an al Qaeda offshoot. The Sunni militant group's lightning offensive has thrown Iraq into its worse turmoil since the sectarian fighting that followed the 2003 U.S.-led invasion.
Shiite Iran has also positioned troops along its border with Iraq and promised to bomb rebel forces if they come within 100 kilometers, or 62 miles, of Iran's border, according to an Iranian army general.
In addition, Iran was considering the transfer to Iraq of Iranian troops fighting for the regime in Syria if the initial deployments fail to turn the tide of battle in favor of Mr. Maliki's government.
The Iraqi government has signaled to the U.S. it would allow airstrikes against insurgents and asked Washington to speed the delivery of promised weapons.
That raises the prospect of both the U.S. and Iran lending support to Mr. Maliki against ISIS insurgents, who are seeking to create a caliphate encompassing Iraqi and Syrian territory.
Gen. Qasem Sulaimani, the commander of the Quds Forces and one of the region's most powerful military figures, traveled to Baghdad this week to help manage the swelling crisis, said a member of the Revolutionary Guards, or IRGC.
Qassimm al-Araji, an Iraqi Shiite lawmaker who heads the Badr Brigade bloc in parliament, posted a picture with Mr.
Sulaimani holding hands in a room in Baghdad on his social-networking site with the caption, "Haj Qasem is here," Iranian news sites affiliated with the IRGC reported on Wednesday. "Haj Qasem" is Mr. Sulaimani's nom de guerre.
Nou het enige wat ik kan zeggen is dat Iran klaar staat om in te grijpenquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:15 schreef Grutsk het volgende:
Jongens, is er iemand die nog een realistische update heeft op dit moment?
twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 19:25:54#Kurdish photojournalist Kamran Najim killed when covering clashes between Peshmerga forces and ISIS in Mala Abdulla area, west of Kirkuk. reageer retweet
http://www.theguardian.co(...)jor-cities-live-blogquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:15 schreef Grutsk het volgende:
Jongens, is er iemand die nog een realistische update heeft op dit moment?
twitter:ShamiWitness twitterde op donderdag 12-06-2014 om 20:13:10Russia is definitely invading Ukraine, new tanks etc clearly entering. So what is more worth to you Obama? Europe or Middle East ? reageer retweet
Dankje, ik ben heel benieuwd.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:15 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nou het enige wat ik kan zeggen is dat Iran klaar staat om in te grijpen
Chill, zal het even doorlezen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:16 schreef RVer het volgende:
[..]
http://www.theguardian.co(...)jor-cities-live-blog
twitter:RobertsDan twitterde op donderdag 12-06-2014 om 19:35:59Iraq collapsing and Russian tanks reported in Ukraine, and this is how @PressSec appears - to laughter in press room http://t.co/OiYIqY0IiZ reageer retweet
Ik krijg het warm van zulke berichtentwitter:ShamiWitness twitterde op donderdag 12-06-2014 om 20:17:24@M_Z_U_D @hbarkey ISIS is around 80 km away from capital. and I am not counting pre existing ISIS units in north of Baghdad reageer retweet
Daarom vluchten er meer dan een half miljoen mensen uit Mosul hequote:Op donderdag 12 juni 2014 20:20 schreef Hiper het volgende:
De bevolking van Mosul gaat door het dak nadat een Mujahid van Dawla een woordje heeft gesproken. De inwoners staan duidelijk achter ISIS.
Volgens een BBC-reporter vanwege de mogelijke misdadige bombardementen van al-Maliki.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:21 schreef vigen98 het volgende:
Daarom vluchten er meer dan een half miljoen mensen uit Mosul he
Was je erbij dan om ze te tellen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:21 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Zij hebben niks te zeggen in dat gebied.... Iran is sterker dan de gehele Arabische schiereiland bij elkaar!quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:21 schreef deleriouz het volgende:
Hoe zullen de Golfstaten (SA, Qatar, UAE, etc.) reageren op de Iraanse inmenging in Iraq?
De golfstaten zijn afvallige regimes en staan op de to do list van Isis.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:21 schreef deleriouz het volgende:
Hoe zullen de Golfstaten (SA, Qatar, UAE, etc.) reageren op de Iraanse inmenging in Iraq?
Meeste vluchten omdat ze bang zijn voor luchtaanvallen..... reporters zeggen dat Mosul op dit moment heel veilig is sinds het leger weg is gegaan.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:21 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Rafidah, Safawis and the Ajamis zijn al present in Irak. Slechts een kwestie voor tijd voordat de ISIS offensief wordt neergeslagen. We weten allemaal hoe laf de Soennitische groeperingen zijn wanneer Hezbollah/Iraanse troepen de battleground betreden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:19 schreef Hiper het volgende:
[..]
Ben je bang dat ik je NSB agenda ontmasker? Hoe loopt het trouwens met de operatie Wilayat al Faqih? Mislukt he? HAHAHAHA! I love it when rafidah fail.
Telkens schelden laat zien dat je geen tegenargumenten hebt, maar alleen kinderachtig doet.
In de video worden ze toegejuigd? Heb je die wel bekeken? niet dus Wat wil je nou precies, dat ik je een intervieuw regel met ISIS?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:23 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Mijn godWas jij erbij dat ISIS ( Terroristen ) steden innemen?
Iran was toch vrede en honderden jaren niemand aangevallen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef Charismatisch het volgende:
"Direct open Iranian involvement means their proxy militias have failed. Now, the mask comes off"
Ik ben een Kurt Alevi. Probeer iets nieuws, een andere opmerking.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:19 schreef Hiper het volgende:
[..]
Ben je bang dat ik je NSB agenda ontmasker? Hoe loopt het trouwens met de operatie Wilayat al Faqih? Mislukt he? HAHAHAHA! I love it when rafidah fail.
Telkens schelden laat zien dat je geen tegenargumenten hebt, maar alleen kinderachtig doet.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Breaking- Iraqi Hezbollahi Units killed 60 ISIL terrorists captured 37 in Samarra
Breaking- Iraqi Hezbollahi Units killed 60 ISIL terrorists captured 37 in Samarra
Iran's proxy milities hebben het podium nog niet eens betreden en jij hebt het over falen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef Charismatisch het volgende:
"Direct open Iranian involvement means their proxy militias have failed. Now, the mask comes off"
Bron?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Iedereen die zijn belangen wilt beschermen hequote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Iran was toch vrede en honderden jaren niemand aangevallen?
Nou laf zijn ze niet, wel verdeeldheid door de veraders van het saudish koningshuis. De soennieten hebben geen leiders en zijn op zichzelf. Zowel saudi arabie en Iran zijn vijanden van isis.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:23 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Rafidah, Safawis and the Ajamis zijn al present in Irak. Slechts een kwestie voor tijd voordat de ISIS offensief wordt neergeslagen. We weten allemaal hoe laf de Soennitische groeperingen zijn wanneer Hezbollah/Iraanse troepen de battleground betreden.
Is dit betrouwbaar?quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:26 schreef CaptainObvious39 het volgende:
[..]
http://www.islamicinvitat(...)tured-37-in-samarra/
Terroristen die terroristen afmaken is een win-win.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Geweldig. Moge Allah alle Hezbollah-soldaten bijstaan, beschermen en kracht geven.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:24 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Dit topic is echt vreselijk.. lolquote:Op donderdag 12 juni 2014 21:34 schreef kurd0w het volgende:
MalikiDe_Ilias
Hiper
Kneusjes
ISIS
http://rudaw.net/english/kurdistan/120620142
Mooi stukje op het eind; ''the Kurds are very close to the inevitability of independence''
isis zijn soennitisch, dus die supporten ze wel, ondanks misdaden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:28 schreef ajacied4lf het volgende:
Grappig. Maliki en co maken zich meer druk over dat de Koerden Kirkuk innemen dan dat hele gedoe rond de ISIS.
Tsja wie wil er nou wonen in een land dat is verscheurd door moorddadige godsdienstfanaten?quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:34 schreef kurd0w het volgende:
Mooi stukje op het eind; ''the Kurds are very close to the inevitability of independence''
Dit. Het Iraakse leger is geen Iraanse proxies, de milities wel.quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:25 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Iran's proxy milities hebben het podium nog niet eens betreden en jij hebt het over falen?
http://nos.nl/artikel/660(...)-helpen-in-irak.htmlquote:Iran heeft twee bataljons militairen naar Irak gestuurd om ingenomen steden te heroveren. Dat meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van bronnen bij het Iraanse leger.
De krant schrijft dat de Iraanse militairen samen met Iraakse collega's al een groot deel van Tikrit hebben heroverd op strijders van ISIS. Tikrit kwam gisteren in handen van de opstandelingen.
Heiligdommen
Iran heeft ook extra troepen aan de Iraans-Iraakse grens gestationeerd. Als strijders van ISIS binnen 100 kilometer van die grens komen, worden ze gebombardeerd, zei een generaal tegen The Wall Street Journal.
Iraniërs zouden ook helpen met het bewaken van de hoofdstad Bagdad en de steden Najaf en Kerbala, waar belangrijke sjiitische heiligdommen staan. ISIS dreigde eerder om die twee steden aan te vallen.
Iran is een overwegend sjiitisch land en ISIS is een soennitische groepering. De regering van Iran wordt gezien als een bondgenoot van de sjiitische Iraakse premier Maliki.
"Beestachtig"
De Iraanse president Rohani reageerde eerder vandaag op de onrust in buurland Irak. Hij noemde ISIS een groepering die "beestachtige" dingen doet.
"We zijn klaar om te vechten tegen terrorisme, geweld en extremisme in de regio", zei Rohani op de Iraanse staatstelevisie.
Dat Iran Irak te hulp schiet is opmerkelijk omdat de landen in de jaren 80 nog elkaars aartsvijanden waren. In de Iran-Irakoorlog, die woedde van 1980 tot 1988, kwamen honderdduizenden mensen om het leven.
Absoluut, en het is het Koerdische volk van harte gegund. Her biji Kurdistan!quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:34 schreef kurd0w het volgende:
MalikiDe_Ilias
Hiper
Kneusjes
ISIS
http://rudaw.net/english/kurdistan/120620142
Wie weet.quote:
twitter:dgtlresistance twitterde op donderdag 12-06-2014 om 20:24:42Iraqi Hezbollahi units attacked two centers of ISIL terrorists with heavy weapons in #Samarra - killing 60 capture 37 http://t.co/2YjlGD0Ayb reageer retweet
http://www.washingtoninst(...)ith-qatar-and-kuwaitquote:On April 30, the U.S. State Department noted that private donations from Persian Gulf countries were "a major source of funding for Sunni terrorist groups, particularly...in Syria," calling the problem one of the most important counterterrorism issues during the previous calendar year. Groups such as al-Qaeda's Syrian affiliate, Jabhat al-Nusra, and the Islamic State of Iraq and al-Sham (ISIS), previously known as al-Qaeda in Iraq, are believed to be frequent recipients of some of the hundreds of millions of dollars that wealthy citizens and others in the Gulf peninsula have been donating during the Syrian conflict.
Als ze het nu niet doen, is hun kans weg en moeten ze hun dromen laten varen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:49 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Absoluut, en het is het Koerdische volk van harte gegund. Her biji Kurdistan!
Daarom is het voor de Iraakse Koerden beter als het andere deel van Irak elkaar flink blijft bestrijden. Daarmee zijn de Koerden een oase van rust en tolerantie en de enige stabiele factor.quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:38 schreef IPA35 het volgende:
Tsja wie wil er nou wonen in een land dat is verscheurd door moorddadige godsdienstfanaten?
Ze kunnen we even deze nummer weer draaien.quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:49 schreef Intellectueel het volgende:
"Iraanse militairen helpen in Irak"
[..]
http://nos.nl/artikel/660(...)-helpen-in-irak.html
quote:WASHINGTON: Washington is deeply concerned about the violence in Iraq and U.S. President Barack Obama is prepared to take "key decisions in short order" to help Iraq's government tackle a growing insurgency, Secretary of State John Kerry said on Thursday.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:59 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ze kunnen we even deze nummer weer draaien.
Neeeeee, dit 'nummer' liet mijn docent twee jaar geleden eens tijdens een college horen en sindsdien heb ik het echt maandelijks uren in mijn hoofd. Nu weerquote:Op donderdag 12 juni 2014 21:59 schreef Doler12 het volgende:
[..]
achterlijk Perzisch gebraakquote:Op donderdag 12 juni 2014 21:59 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Wat voor soort college?quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:01 schreef Grutsk het volgende:
[..]
Neeeeee, dit 'nummer' liet mijn docent twee jaar geleden eens tijdens een college horen en sindsdien heb ik het echt maandelijks uren in mijn hoofd. Nu weer
quote:Op zondag 8 juni 2014 22:45 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Ik woon niet in Nederland inderdaad, ik woonde in Nederland en heb me inderdaad altijd een vreemdeling gevoelt.
quote:Op donderdag 12 juni 2014 21:53 schreef De_Ilias het volgende:
Koerden krijgen nooit hun zin, hopelijk nadat bagdad is overgenomen kunnen we Kurdistan veroveren
Dat zal een college over de islam met de focus op Iran zijn geweest. Vrij basic en random college maar op de een of andere manier is dit altijd in mijn hoofd blijven hangen.quote:
wtfquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:05 schreef Igen het volgende:
Vanwege het nieuws kijk ik voor het eerst in lange tijd in dit topic. Kan ik ineens opmerkingen als deze een beetje boel beter plaatsen:
[..]![]()
Hoe dan ook, zitten nou de Iraniërs de door de VS geïnstalleerde regering militair te ondersteunen?Kan toch raar lopen allemaal.
Verder studeer ik Perzisch, dus dat verklaart wellicht waarom dingen als deze terugkomen in mijn collegesquote:
Ja zeg het maar, ik kom met de deur in huis vallen dus als ik iets heel doms zeg of een totaal verkeerde eerste indruk heb dan mag je graag vertellen hoe het dan wel zit.quote:
ik gun het de soennieten veiligheid en vrede, iets wat ze niet krijgen onder maliki, maar ik gun ze niet isis, isis is momenteel DE organisatie die de islam en de moslims zelf het meeste schade toebrengtquote:Op donderdag 12 juni 2014 19:25 schreef De_Ilias het volgende:
Leiden? Welke jaar?quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:08 schreef Grutsk het volgende:
[..]
Verder studeer ik Perzisch, dus dat verklaart wellicht waarom dingen als deze terugkomen in mijn colleges
mooi!quote:Op donderdag 12 juni 2014 20:02 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Kirkuk is volledig door de Koerden overgenomen
En bij Erdogan niet zo kritisch zijn over anderenquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik gun het de soennieten veiligheid en vrede, iets wat ze niet krijgen onder maliki, maar ik gun ze niet isis, isis is momenteel DE organisatie die de islam en de moslims zelf het meeste schade toebrengt
daarnaast vind ik het niet verwonderlijk dat de soennies in de armen worden gedreven van deze extremisten, het beleid van maliki drijft hen helaas hiertoe
de erdo link met dit onderwerp?quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:25 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
En bij Erdogan niet zo kritisch zijn over anderen
Welnee, ik niet hoorquote:Op donderdag 12 juni 2014 22:29 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
En in de avonden de haarlemmerstraat onveilig maken zeker.
Deze man.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:29 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
En in de avonden de haarlemmerstraat onveilig maken zeker.
Ik begrijp wat je bedoelt, ISIS is niet zo'n frisse club maar ik vind ze altijd beter dan Maliki en je kan er gewoon niet omheen dat zij de sterkste sunnieten zijn in die regio.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik gun het de soennieten veiligheid en vrede, iets wat ze niet krijgen onder maliki, maar ik gun ze niet isis, isis is momenteel DE organisatie die de islam en de moslims zelf het meeste schade toebrengt
daarnaast vind ik het niet verwonderlijk dat de soennies in de armen worden gedreven van deze extremisten, het beleid van maliki drijft hen helaas hiertoe
dat weet je pas na afloop, als ze netjes vertrekken. Of als ze blijven als bezetter.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja zeg het maar, ik kom met de deur in huis vallen dus als ik iets heel doms zeg of een totaal verkeerde eerste indruk heb dan mag je graag vertellen hoe het dan wel zit.
ISIS bestaat uit redelijk wat ex-militairen, veteranen van Libie, Syrie etc.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:36 schreef hafez1234 het volgende:
Ik betwijfel of ISIS een gebied lang kan vasthouden. In Syrië hebben ze gebieden veroverd die niet van belang zijn. Het leger van Syrië heeft daarom geen grootschalig offensief gevoerd tegen ISIS. In Irak hebben ze steden veroverd omdat het leger niet vocht. Ik denk dat ISIS makkelijk zal breken als ze tegen een sterk en georganiseerd leger moeten vechten. Die moslimgekken zijn niet goed getraind. Enige wat ze kunnen, is mensen terroriseren.
Dat kunnen ze niet. Zeker wanneer ze tegenover goed getrainde legertroepen staan. Groepen als ISIS excelleren in kleinschalige verassingsaanvallen, gesteund door zelfmoordcommando's die paniek veroorzaken onder de conventionele troepen. Ook excelleren ze in mobiliteit, waar traditioneel Arabische legers het gauw moeilijk mee hebben. De IRGC daarentegen heeft genoeg ervaring met dit type oorlogsvoering.quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:36 schreef hafez1234 het volgende:
Ik betwijfel of ISIS een gebied lang kan vasthouden. In Syrië hebben ze gebieden veroverd die niet van belang zijn. Het leger van Syrië heeft daarom geen grootschalig offensief gevoerd tegen ISIS. In Irak hebben ze steden veroverd omdat het leger niet vocht. Ik denk dat ISIS makkelijk zal breken als ze tegen een sterk en georganiseerd leger moeten vechten. Die moslimgekken zijn niet goed getraind. Enige wat ze kunnen, is mensen terroriseren.
Zolang ze de Koerden met rust laten vind ik het prima. Ik heb wel medelijden met de mensen onder ISIS-heerschappij, maar ze moeten er zelf voor strijden. Nogmaals, als ze de Koerden maar met rust laten. Biji Kurdistan!quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:31 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, ISIS is niet zo'n frisse club maar ik vind ze altijd beter dan Maliki en je kan er gewoon niet omheen dat zij de sterkste sunnieten zijn in die regio.
Koerden proberen nu gebruik te maken van het moment om een eigen staat op te richten?quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:06 schreef Grutsk het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom de Koerden en het Irakese leger vandaag met elkaar gevochten hebben. Kan iemand mij dit uitleggen?
al-Maliki's prive leger ja? Of bedoel je gewoon het Irakese leger?quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:07 schreef Charismatisch het volgende:
Pic goes viral in Kurdistan (kindje wil niet dat vader zich bemoeit met strijd tussen ISIL en al-Maliki's leger).
[ afbeelding ]
Ze slaan ook systematisch Israël overquote:Op donderdag 12 juni 2014 23:08 schreef CaptainObvious39 het volgende:
ISIS plans to take jihad to Jordan's King Abdullah, the Gaza Strip, Sinai and Lebanon
http://www.gatestoneinstitute.org/4354/isis-jordan
Gtfo
Jammer, want dan waren ze wél uitgeroeid.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:09 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ze slaan ook systematisch Israël over
Met $400 miljoen en gestolen Amerikaanse oorlogswaar kom je een heel eind.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:08 schreef CaptainObvious39 het volgende:
ISIS plans to take jihad to Jordan's King Abdullah, the Gaza Strip, Sinai and Lebanon
http://www.gatestoneinstitute.org/4354/isis-jordan
Gtfo
Ze kunnen elkaar binnen de religie niet uitstaan, laat staan aparte religiesquote:Op donderdag 12 juni 2014 23:11 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Oplossing: drie autonome gebieden en een Christelijk president![]()
President van de republiek? Die is niet zo belangrijk.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:11 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Oplossing: drie autonome gebieden en een Christelijk president![]()
die hebben ook de regie in handen, er wordt nu gewerkt aan een groot israelquote:Op donderdag 12 juni 2014 23:09 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ze slaan ook systematisch Israël over
Liever dat.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:14 schreef Manke het volgende:
[..]
die hebben ook de regie in handen, er wordt nu gewerkt aan een groot israel
[ afbeelding ]
Al-Maliki is de sjiitische Saddam.twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 22:13:47Rudaw sources: the commander of the 4th division of Iraqi army, a Kurd has been detained in Bakir airbase near... http://t.co/44pMjeQu0o reageer retweet
Omdat er een Koerd is opgepakt?quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:18 schreef Charismatisch het volgende:
Al-Maliki is de sjiitische Saddam.twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 12-06-2014 om 22:13:47Rudaw sources: the commander of the 4th division of Iraqi army, a Kurd has been detained in Bakir airbase near... http://t.co/44pMjeQu0o reageer retweet
Dat was in Jalulu, misverstand tussen het leger van Irak en de Peshmerga. Is alweer onder controle, de stad is nu in handen van de Koerden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:06 schreef Grutsk het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom de Koerden en het Irakese leger vandaag met elkaar gevochten hebben. Kan iemand mij dit uitleggen?
Dat nog niet eens. Maar dat er uberhaupt een Koerd een commandant van een hele divisie is wordt ook gewoon even overgeslagen, dat is blijkbaar toch niet interessant. Maar zodra zo'n commandant, die verantwoordelijk is voor Tikrit, Baji, etc, op het matje wordt geroepen is Al-Maliki direct een Saddamquote:Op donderdag 12 juni 2014 23:24 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Dit dus... Saddam heeft toch wel een track-record waar Maliki nog u tegen zegt.
Nu ga je wel speculeren, want er staat alleen dat hij commandant van de 4de divisie is. Je weet verder niet of zijn divisie ook daadwerkelijk nabij Tikrit etc. etc. gestationeerd was en dat hij dus gefaald heeft inderdaad. Al-Maliki is in ieder geval wel flink met zijn vingertje naar de Koerden aan zwaaien. Alleen jammer dat hij geen leger heeft om hem ruggensteun te geven; gebruikt nu vooral financiële middelen tegen de Koerden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:27 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Maar dat er uberhaupt een Koerd een commandant van een hele divisie is wordt ook gewoon even overgeslagen, dat is blijkbaar toch niet interessant. Maar zodra zo'n commandant, die verantwoordelijk is voor Tikrit, Baji, etc, op het matje wordt geroepen is Al-Maliki direct een Saddam
Vluchtelingen vrezen al-Maliki.twitter:MattMcBradley twitterde op donderdag 12-06-2014 om 21:10:39Many refugees on the border with KRG today told me they had fled Mosul out of fear of the government's response, not ISIS. #Iraq reageer retweet
Wat moet je anders als overheid? Loslaten?quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:31 schreef Charismatisch het volgende:
Vluchtelingen vrezen al-Maliki.twitter:MattMcBradley twitterde op donderdag 12-06-2014 om 21:10:39Many refugees on the border with KRG today told me they had fled Mosul out of fear of the government's response, not ISIS. #Iraq reageer retweet
Het is bekend waar de divisies gestationeerd zijn hoor. 4de divisie is Tikrit, Samarra, Baji, etc.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:30 schreef kurd0w het volgende:
[..]
Nu ga je wel speculeren, want er staat alleen dat hij commandant van de 4de divisie is. Je weet verder niet of zijn divisie ook daadwerkelijk nabij Tikrit etc. etc. gestationeerd was en dat hij dus gefaald heeft inderdaad. Al-Maliki is in ieder geval wel flink met zijn vingertje naar de Koerden aan zwaaien. Alleen jammer dat hij geen leger heeft om hem ruggensteun te geven; gebruikt nu vooral financiële middelen tegen de Koerden.
Dat is moeilijk te zeggen. Je kunt sowieso niet alles aannemen wat gezegd wordt. Al-Nujaifi is zelf ook verdacht.quote:Op donderdag 12 juni 2014 23:38 schreef Grutsk het volgende:
Maar zijn deze figuren nu helemaal van het toneel verdwenen of steunen zij nu ISIS?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |