abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140732557

In navolging van de andere succesvolle en uitgebreid opgezette landentopics op FOK!, overzicht onderaan, een topic over het land dat zich voor het eerst in 16 jaar weer eens wist te kwalificeren; Colombia.

De grote afwezige (linkerkniebanden gescheurd) is de topspits Radamel "El Tigre" Falcao (interlands: 51 wedstrijden, 20 doelpunten, clubs: 137 doelpunten, 234 wedstrijden), waarmee de assists en doelpunten van het team moeten komen van de enthousiaste jongelingen James Rodriguez, Victor Ibarbo en Téo.

Historie:
Het internationale voetbal begon voor het in 1924 opgerichte nationale voetbalelftal op 10 februari 1938 met een wedstrijd in Panama-Stad. Deze debuutpartij, nog in het amateurtijdperk, ging verloren aan Mexico die de 1-3 winst opstreek. De tweede wedstrijd werd in winst omgezet tegen het toen pas 35 jaar van Colombia zelfstandige Panama; 4-2.

Op 6 april 1949 was het dan eindelijk zover; Colombia mocht voor het eerst op het professionele interlandniveau aantreden tegen Paraguay. In een zwoel Sao Paulo ging de pot jammerlijk verloren; Colombia werd in de eerste wedstrijd van de Copa América met 3-0 aan de kant gezet.

De grootste historische overwinningen stammen uit de jaren 90, 00 en 10. Viermaal werd een Zuid-Amerikaanse tegenstander met 5-0 van de mat geveegd; achtereenvolgens Argentinië, een memorabele boost voor het zo tragisch verlopen WK van '94, Uruguay (2004), Peru (2005) en tijdens de kwalificatie voor het WK een magistrale winstpartij op Bolivia (22 maart 2013).

Vermelding verdient ook de kwalificatiewedstrijd tegen Uruguay op 7 september 2012. De equipe van Forlán, Cavani en Suárez werd na een goed begin; in de tweede minuut wist El Tigre het net al te vinden, met 4-0 overdonderd. Téo breidde de score uit naar 3-0 en Zuñiga maakte het leed voor de verbouwereerde Uruguayanen in de slotfase nog groter.

Colombia deed 4 keer eerder mee op het WK; 1962, 1990, 1994 en 1998, met als dieptepunt het optreden op het Wereldkampioenschap in de Verenigde Staten (1994) waar de onfortuinlijke Andres Escobar (geen familie) een eigen doelpunt maakte wat vroegtijdige uitschakeling veroorzaakte. De professional werd prompt enkele dagen na terugkeer doodgeschoten.
Leer meer over Andres Escobar en zijn relatie met zijn beruchte naam- en stadgenoot:

Escobar maakte deel uit van het topteam van midden jaren 90, met illustere namen als Fausto Asprilla, Freddy Rincón, Carlos "El Pibe" Valderrama en de beroemde scorende keeper René Higuita (448 wedstrijden, 48 goals, waarvan 7 interland-).

Laatstgenoemde is bekend geworden vanwege zijn speciale keeptechniek, de "Escorpión" (schorpioen), vooral onsterfelijk geworden door zijn actie op Wembley, tegen Engeland:

WK-kwalificatie:

Colombia wist zich als tweede te kwalificeren achter eeuwige rivaal Argentinië in de altijd sterke CONMEBOL-groep. Alle Zuid-Amerikaanse ploegen hadden het geluk dat Brazilië, als gastland, vrijgesteld was van kwalificatie.
De wedstrijd waarin kwalificatie werd behaald was een knotsgekke 3-3 tegen Chili dat na 29 minuten spelen al met 3-0 voorstond. Na 2 penalty's en een zwaarbevochten gelijkspel kon de concurrentie de Cafeteros niet meer inhalen en werden ze geplaatst voor het WK.
Een verslagje hiervan staat hier.

WK-voorbereiding:
In de aanloop naar het WK, na de laatste kwalificatiewedstrijd tegen Paraguay (1-2 winst, door 2 goals van superheld, voormalige rots in de branding bij AC Milan en tegenwoordig Atalanta Bergamo, de toen 37-jarige Mario Yépes) oefende Colombia tegen 5 nationale teams:

• 15 november 2013 - België - 2-0 - '50 Falcao, '65 Ibarbo
• 19 november 2013 - Nederland - 0-0
• 5 maart 2014 - Tunesië - 1-1 - '20 James Rodríguez (pen)
• 31 mei 2014 - Senegal - 2-2 - '12 Teófilo Gutierrez, '44 Carlos Bacca
6 juni 2014 - Jordanië - 3-0 - '42 James Rodríguez, '83 Cuadrado, '89 Guarín

5 gespeeld, 2 gewonnen, 3 gelijk; 8-3 doelsaldo

Poulewedstrijden:
Colombia is als groepshoofd ingedeeld in Groep C met het Aziatische Japan, het Europese Griekenland en het Afrikaanse Ivoorkust.

De eerste wedstrijd wordt gespeeld op 14 juni om 13:00 lokale tijd (18:00 in Nederland, 11:00 in Colombia) tegen het stug verdedigende Griekenland. Deze wedstrijd zal gespeeld worden in het subtropische stadion van Atletico Mineiro in Belo Horizonte.

De tweede pot wordt gespeeld op 19 juni, zelfde tijd, in de hoofdstad Brasilia tegen het imposante Ivoorkust.

De laatste wedstrijd zal gespeeld worden op 24 juni om 16:00 (NL: 22:00/CO: 15:00) in de tropische tempel van Cuiabá, het geografisch middelpunt van Zuid-Amerika, alwaar de rappe Jappen de tegenstander vormen.

Eerdere ontmoetingen:

• Griekenland - 1994 - 2-0 w
• Japan - 2003 - 1-0 w
• Japan - 2007 - 0-0

Spelersselectie:

Per competitie:
• 6 - Serie A - Italië
• 3 - Ligue 1 - Frankrijk
• 3 - Liga Postobón - Colombia
• 3 - Primera División - Argentinië
• 2 - Primera División - Spanje
• 2 - Primeira Liga - Portugal
• 1 - Bundesliga - Duitsland
• 1 - Eredivisie - Nederland
• 1 - Premier League - Engeland
• 1 - Primera División - Mexico

Het Colombiaanse team:
Van de 20 opgeroepen veldspelers van Colombia speelt alleen Alexander Mejía in de nationale competitie, bij de kampioen en Copa Libertadores-achtstefinalist Atletico Nacional.
Zes Colombianen komen uit in de Serie A, waar ze bij verscheidene teams de bal lekker rond laten gaan.

Door het ontbreken van de goalgetter en trots, Falcao van het nationale elftal liggen vele lijnen open. Colombia bouwt net als Nederland op een relatief zwakke verdediging met een sterke aanval en opbouwend middenveld. De speelwijze van de teams is echter heel anders. Waar Nederland vooral op controle speelt, zoekt Colombia de snelheid.

Het team kent enkele miraculeuze middenvelders en vliegensvlugge vleugelverdedigers, waar het elftal op leunt. Met topscorer Falcao aan de kant ligt de ruimte voorin open voor de spitsen Téofilo "Téo" Gutierrez, de boomlange Tumaqueño Víctor Ibarbo en de jonge Carlos Bacca (Sevilla). Laatstgenoemden hebben slechts 4 wedstrijden gespeeld en samen al 4 doelpunten weten te scoren, waarbij Bacca met 3 uit 4 een mooi moyenne wist te halen.

Het team wordt geleid door een ervaren vakman, de sympathieke en in Colombia op handen gedragen José Pékerman. De Argentijnse voormalige trainer van het Argentijnse elftal onder de 20 wist met helden als Javier Saviola en Maxi Rodriguez onder zijn hoede driemaal de wereldtitel in de wacht te slepen (1995, 1997 en 2001). De wijze heer wist uit het wisselvallig presterende en zowel heel oude als vrij jonge, onervaren team van profvoetballers een eloquent elftal samen te stellen.

Colombia speelt zijn thuiswedstrijden in het Estadio Roberto Meléndez in het tropisch hete Barranquilla en niet in het Campin in het koele Bogotá.

Spelers om dit WK in de gaten te houden:

James (spreek uit: Gámes) Rodríguez - 22 - de razendsnelle opkomende middenvelder op de flanken James is de nieuwe ster bij het wegvallen van Falcao, deel uitmakend van hetzelfde team op weg terug naar de top, AS Monaco. Ondanks zijn leeftijd is de jonge James al zeer ervaren in Sneijder-achtige steekpasses. We gaan veel moois van hem zien dit WK, de topicfavoriet voor Colombia.

Víctor "El Nuevo Faustino Asprilla" Ibarbo - 24 - geboren en getogen in het straatarme Tumaco, aan de Pacifische kust, deze vriendelijke voor Colombiaanse begrippen reusachtige spits, wist tegen België zijn eerste doelpunt én indruk te maken. Zeer snel, ondanks zijn lengte.

Santiago "Santi" Arias - 22 - de vedette in de verdediging van PSV en ook in het nationale elftal draait de jonge paisa aardig mee. Ook weer; snel. En precieze passjes plus een deugdelijke verdediging. Nederland kijkt mee, Santiago!

Faryd "El Turco" [De Turk] Mondragón - 42 - vergis je niet in zijn leeftijd. Mondragón, de kolos van Köln, was de vaste kracht van Colombia voordat de nu 25-jarige eerste keeper David Ospina het keepersstokje van hem overnam. Tegen Senegal liet de krasse knar enkele knap katachtige capriolen zien. Altijd goed een goeie tweede doelman te hebben.

FIFA-rankinghistorie

Het volkslied:

De fans:

Geografie:

Colombia is een zeer kleurrijk land in het noorden van Zuid-Amerika. Het land is ongeveer net zo groot als de Benelux, Frankrijk (zonder Frans Guyana), Spanje en Portugal bij elkaar. De bruisende hoofdstad Bogotá is het centrum van het land en telt zo'n 9 miljoen inwoners (net zoveel als in de hele Randstad). De andere bekende (voetbal)steden zijn Medellín (Atletico Nacional & Independiente), Cali (Deportivo & Cali), Barranquilla (geboorteplaats Shakira; Junior) en Manizales (Once Caldas, winnaar Copa Libertadores 2004).

Het land is klimatologisch en topografisch enorm divers. Zo vind je in het uiterste noordoosten de woestijn van La Guajira, naast de Tatacoawoestijn de enige van noordelijk Zuid-Amerika. Het grootste deel van het land wordt gevormd door gebergtes en intermontane valleien waar ook de hoofdstad Bogotá ligt, op de Sábana de Bogotá.

Het oostelijke deel van het land wordt gevormd door de Llanos Orientales, een grasvlakte zo groot als Duitsland waar vervoer alleen per kleine bootjes gaat en het Colombiaanse deel van het Amazoneregenwoud.

De Caribische kust is het meest toeristische gebied van Colombia, waar de Pacifische kust juist nauwelijks bezocht wordt. In het zuidelijke kustgebied is het redelijk gevaarlijk, de Caribische kust kent risico's, maar is veiliger dan Midden-Amerika en Venezuela.

Toerisme:
Toeristisch gezien heeft Colombia enorm veel te bieden:
• op 1 na grootste biodiversiteit ter wereld - na Brazilië

• hoogste berg die het dichtst bij de zee ligt (niet in de Andes! maar in de Sierra Nevada de Santa Marta) - Pico Cristobal Colón - 5700 meter slechts 42 km van de zee (Santa Marta)

• het langste gebergte ter wereld, de -deels vulkanische- Andes, splitst zich in Colombia in 3 bergtekens, van west naar oost: de Cordillera Occidental, Central en Oriental

• Parque Tayrona - voet van de Sierra Nevada de Santa Marta

• Eje Cafetero

• Museo del Oro - Bogotá

• Museo & Parque Botero - Medellín

• Caño Cristales - Meta

• Punta Gallinas, noordelijkste puntje Zuid-Amerika (~80 km van Aruba)

• Ciudad Perdida - Sierra Nevada de Santa Marta

• Las Lajas-basiliek - Nariño

• Zoutkathedraal - Zipaquirá

• San Andrés y Providencia

Meer weten?
Uitgebreide informatie over Colombia

Nieuwslinks:
(es) GOL-CARACOL
(nl) Voetbal International
(en) FIFA
(es) Wikipedia

Andere Colombia-topics op FOK!:
WK / Daniela Ocoro Mejia.......Miss WK-2014
WK / Colombia in rouw - Radamel Falcao speelt definitief niet mee
WK / Colombia - Senegal
VBL / Colombia sinds 1998 weer naar het WK en op 19 november tegen Nederland
POL / Voor wie nog twijfels had over Colombia...
POL / Presidentsverkiezingen 2014 Colombia
NWS / Verkiezingen Colombia
NWS / Máxima: Colombia kan voorbeeld zijn

De FOK!-landentopics op een rijtje:
• A1 - Brazil
• A2 - WK / Het Hrvatska topique
• A3 - Mexico
• A4 - WK / Het grote Kameroen fantopic #1 Vol agressie, gif en passie
• B1 - WK / Spanje - Regerend en toekomstig wereldkampioen #1
B2 - WK / Het grote Nederland-topic! #1 - Alle wijnlanden gaan eraan...
• B3 - WK / Het grote Chili topic #1
• B4 - Australië
C1 - WK / Het grote Colombia-topic #1 - Adelante Cafeteros!
• C2 - Griekenland
• C3 - Ivoorkust
• C4 - WK / Het Japan is Kawaii topic #1
• D1 - Uruguay
• D2 - Costa Rica
• D3 - Engeland
• D4 - Italië
• E1 - Zwitserland
• E2 - Ecuador
• E3 - WK / Het grote Frankrijk topique #1 - Allez les Blues!
• E4 - WK / Het grote schreeuw Honduras naar de volgende ronde topic
• F1 - Argentinië
• F2 - WK / Het Bosna i Hercegovina topique
• F3 - Iran
• F4 - Nigeria
• G1 - WK / Duitsland #1 WELTMEISTER 2014
• G2 - Portugal
• G3 - Ghana
• G4 - Verenigde Staten
H1 - WK / Rode Duivels topic #2 Minimaal halve finale
• H2 - Algerije
• H3 - Rusland
• H4 - Zuid-Korea

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 07-06-2014 03:05:46 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 5 juni 2014 @ 01:19:28 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140732650
Zwakke poule zeg
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_140737033
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:24 schreef Karina het volgende:

[..]

Jullie moeten meer posten in die topics dan zakken ze niet weg :P
:7
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 10:09:25 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_140737079
Alleen al vanwege de mooie plaatjes mogen ze van mij door ;)

En Valderrama de witte Gullit, wat een baas was dat _O_
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_140737121
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:09 schreef Karina het volgende:
Alleen al vanwege de mooie plaatjes mogen ze van mij door ;)

En Valderrama de witte Gullit, wat een baas was dat _O_
Filmpjes van Higuita gezien? Magistraal.

Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 10:13:15 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_140737176
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Filmpjes van Higuita gezien? Magistraal.
Oh ja hij :D De Scorpion kick. Ze hebben wel wat met kapsels daar he?
niet zo tof doen
pi_140737187
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:13 schreef Karina het volgende:

[..]

Oh ja hij :D De Scorpion kick. Ze hebben wel wat met kapsels daar he?
Dat is 20 jaar geleden, lieverd.

Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 10:14:55 #8
9859 crew  Karina
Woman
pi_140737222
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat is 20 jaar geleden, lieverd.
Ik liep er zo niet bij hoor 20 jaar geleden. En ik had idd misschien moeten zeggen 'hadden' ;)
niet zo tof doen
pi_140737256
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:14 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik liep er zo niet bij hoor 20 jaar geleden. En ik had idd misschien moeten zeggen 'hadden' ;)
Nee, jij had niet van die net iets te grote kleding?

Da's gek, iedereen verder wel. :D

pi_140737303

Leuk boek voor als je meer over Colombia wilt weten, aanrader.
pi_140737323
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:18 schreef Jochie1900 het volgende:
[ afbeelding ]

Leuk boek voor als je meer over de geschiedenis van Colombia wilt weten, aanrader.
:?

pi_140737333
Wat is je probleem?
  Moderator donderdag 5 juni 2014 @ 10:21:26 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_140737378
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, jij had niet van die net iets te grote kleding?

Da's gek, iedereen verder wel. :D
Ik was meer van de strakke kleren ;)
niet zo tof doen
pi_140737380
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:19 schreef Jochie1900 het volgende:
Wat is je punt?
Colombia is niet meer zoals 20 (!) jaar geleden. Kroatië en Bosnië-Herzegovina ook niet.

pi_140737404
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:21 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Colombia is niet meer zoals 20 (!) jaar geleden. Kroatië en Bosnië-Herzegovina ook niet.
Het gaat inderdaad over de geschiedenis ja, had ik erbij kunnen zetten. Sorry dat ik aan Colombia kwam :*
pi_140749466
quote:
17s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:22 schreef Jochie1900 het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad over de geschiedenis ja, had ik erbij kunnen zetten. Sorry dat ik aan Colombia kwam :*
:)

Nog een geschiedenistip:

en de docu uit de OP.

pi_140796884
Columbia gaat er niets van bakken.
pi_140798882
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 00:38 schreef theunderdog het volgende:
Columbia gaat er niets van bakken.
Die doen gelukkig dan ook niet mee.

pi_140798906
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 02:27 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die doen gelukkig dan ook niet mee.
Colombia, columbia, like care...

Ze gaan er niets van bakken.
pi_140799209
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 02:28 schreef theunderdog het volgende:

Ze gaan er niets van bakken.
3-0 Jordanië opzij gezet. Nederland doet moeilijk tegen slappe Welsjes. Jouw Japan verliest met 1-2 van fokking Zambia. _O-

zaterdag 7 juni 2014 @ 03:45:29 #21
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_140799429
Hoe bevalt het om falcao te missen?
pi_140799446
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 03:45 schreef IsaacCuenca het volgende:
Hoe bevalt het om falcao te missen?
De persconferentie was ingrijpend en de hoop bij het Colombiaanse volk groot, dus pijnlijk.

Maar ik heb alle vertrouwen in een ervaren rot als Pekerman en in de kracht van het Colombiaanse karma.

James heeft er alweer eentje inliggen en ik vermoed ook weer mooie passjes gegeven (wedstrijd niet gezien).

Het mooie is ook dat mijn weekend verplaatst is; de dagen dat Nederland en Colombia (2 dagen achter elkaar) spelen. :7

zaterdag 7 juni 2014 @ 03:56:24 #23
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_140799449
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 03:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De persconferentie was ingrijpend en de hoop bij het Colombiaanse volk groot, dus pijnlijk.

Maar ik heb alle vertrouwen in een ervaren rot als Pekerman en in de kracht van het Colombiaanse karma.

James heeft er alweer eentje inliggen en ik vermoed ook weer mooie passjes gegeven (wedstrijd niet gezien).

Het mooie is ook dat mijn weekend verplaatst is; de dagen dat Nederland en Colombia (2 dagen achter elkaar) spelen. :7
Mooie statusupdate.
Ik hoop maar voor je dat er niemand een eigen doelpunt makat, anders moet die het wrsch weer met een kogel bekostigen.
pi_140799453
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 03:56 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

Mooie statusupdate.
Ik hoop maar voor je dat er niemand een eigen doelpunt makat, anders moet die het wrsch weer met een kogel bekostigen.
Colombia is drastisch veranderd/verbeterd in 20 jaar. :{w

zaterdag 7 juni 2014 @ 03:58:29 #25
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_140799454
quote:
13s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 03:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Colombia is drastisch veranderd/verbeterd in 20 jaar. :{w
Want jij leeft daar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties