Wedstijden:quote:Het Kroatisch voetbalelftal is een team van voetballers dat Kroatië vertegenwoordigt in internationale wedstrijden. Het team, dat wordt beheerd door de Kroatische voetbalbond, bestaat sinds 1990 en werd in de zomer van 1992 door de FIFA en de UEFA erkend, een jaar nadat de onafhankelijkheid van Joegoslavië was uitgeroepen. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog bestond er een Kroatisch voetbalelftal.
Het team speelde zijn eerste competitiewedstrijden tijdens de kwalificatie voor het Europees kampioenschap voetbal 1996 in Engeland. Kroatië kwalificeerde zich, en kwam dus voor het eerst uit op een groot internationaal toernooi. Sindsdien hebben ze een belangrijke rol gespeeld in het internationale voetbal, met onder meer een derde plaats op het Wereldkampioenschap van 1998 onder leiding van topschutter Davor ¦uker.
Kroatië werd in 1994 en 1998 door de FIFA tot "Stijger van het Jaar" uitgeroepen, en heeft sinds het ontstaan meer pieken en dalen op de FIFA-wereldranglijst gekend dan welk land dan ook, met onder meer een derde en een 125e plaats. Deze laatste positie was echter te wijten aan het feit dat men na de onafhankelijkheid met niets begon, en het dus een periode duurde voordat het aantal punten steeg. Het kwalificeerde zich voor zowel het WK 2002 als het WK 2006 zonder een wedstrijd te verliezen.
quote:Eduardo: 'Scoren voor Kroatië'
Als donderdagavond in de openingswedstrijd van het WK een Braziliaan scoort wil dat nog niet zeggen dat Brazilië de meeste kans maakt om het duel te winnen. Eduardo da Silva droomde als jongetje al van een cruciale rol op het grootste mondiale voetbalpodium. Daar krijgt Dudu of Eduardo op12 juni de kans voor in de Arena de Sao Paulo. Daar trapt de Seleção af voor de World Cup tegen Kroatië. Maar als Eduardo daarin scoort is het vrijwel zeker voor Kroatië. Zijn wieg stond dan wel in Brazilië maar sinds 1999 is Kroatië zijn vaderland.
De voormalige Dinamo Zagreb en Arsenal-speler vertelt nu aan de FIFA: "Mijn bloed is wel Braziliaans maar mijn hart is Kroatisch."
De sinds 2010 voor FC Sjachtar Donetsk spelende Eduardo vervolgt: "Brazilië is natuurlijk de grote favoriet voor de titel, maar ik geloof dat Kroatië zeker kan verrassen in het openingsduel."
Grap
Familie en vrienden hadden mij bij wijze van grap al verzekerd van een doelpunt van mijn voet voor Kroatië in het openingsduel, maar voegden daar aan toe dat Brazilië het duel toch zou winnen", lacht de 31-jarige Eduardo.
De aanvaller met rugnummer 22 mist in de openingswedstrijd nog wel de geschorste Mario Mand¸ukić voorin. Maar met spelers als Luka Modrić (Real Madrid) en Ivica Olić (Wolfsburg) achter zich zal hij ongetwijfeld kansen krijgen om zijn droom waarin hij scoort te realiseren.
Vida loopt anders binnen nuquote:Op donderdag 12 juni 2014 23:54 schreef johnson555 het volgende:
Jammer Kroaten minder overgemaakt dan de Brazlianen zo te zien
Behoorlijk. Neymar had rood moeten hebben, Fredsj geel i.p.v. een pingel, Alves rood, Olic een pingel en die goal van Kroatie was onterecht afgekeurd.quote:
Ja. Die kan er niet veel van. Snap niet waarom ze Subasic niet opstellen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 09:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Pletikosa was echt wel heel slecht.
Bij die eerste goal stond hij echt verkeerd. Verder speelde ze aardig goed.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 12:18 schreef Halcon het volgende:
Zal tegenvallen... ze zijn niet heel erg "zakelijk" en bijna elke bal op doel is een goal met zo'n keeper.
Die pingel had hij ook kunnen en moeten hebben. Die 3e bal was ook te pakken.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:02 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Bij die eerste goal stond hij echt verkeerd. Verder speelde ze aardig goed.
Die 3de bal rolde er ook zo inquote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die pingel had hij ook kunnen en moeten hebben. Die 3e bal was ook te pakken.
Kroatië speelde goed, maar de keeper was zwak en te veel gepiel achterin.
Dat moet te doen zijn. Mexico en Kameroen zijn niet heel goed.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:20 schreef skippy22 het volgende:
Ik denk wel dat ze 2de worden in de poule.
Die hebben ze dus nietquote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die was houdbaar. Goede keeper pakt zo'n bal.
Klopt. Die keeper kan er niks van. Kroatië is beter dan Mexico en Kameroen maar met zo'n keeper is elke bal op doel levensgevaarlijk, dus een makkie zal het allemaal niet worden.quote:
3 punten is voor alle 2 de landen van cruciaal belang...quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat moet te doen zijn. Mexico en Kameroen zijn niet heel goed.
Ja, als hij er elke keer inrolt welquote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Die keeper kan er niks van. Kroatië is beter dan Mexico en Kameroen maar met zo'n keeper is elke bal op doel levensgevaarlijk, dus een makkie zal het allemaal niet worden.
1. Bra 2. HR 3. Mex 4. Cam.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:32 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Ja, als hij er elke keer inrolt welKameroen is vooral een hard schop land en toch wel de zwakste van de 4 denk ik.
Verliezen... dan kun je net zo goed je koffers al pakken.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:30 schreef skippy22 het volgende:
[..]
3 punten is voor alle 2 de landen van cruciaal belang...
Ja dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
1. Bra 2. HR 3. Mex 4. Cam.
Denk ik. 9, 6, 3 en 0 punten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |