Neuh niemandquote:
Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Geen handrem gebruiktquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Dan laat ik de rem niet los. Dat klinkt inderdaad wel logisch. Ik zit me altijd helemaal op te vreten bij zo'n kruising omdat ik de bui al voel hangen, dus dan ga ik kutten met de rem.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af.
Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Palomar het volgende:
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)?
Ik wil niet achter jou staan op een steile hellingquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef FuryOverkill het volgende:
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je
nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halenquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Eerin het volgende:
[..]
Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.
Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testenquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef Palomar het volgende:
[..]
nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproefquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Eerin het volgende:
[..]
Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen![]()
(don't worry, het is daar rustig)
Thanks!
quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:21 schreef Eerin het volgende:
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank!
Je moet meer gas geven.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudgetquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvaltquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef kree het volgende:
[..]
Ik wil niet achter jou staan op een steile helling
Handrem gebruiken.
Kleinigheidje hou je toch, toch?quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:29 schreef Eerin het volgende:
[..]
Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget
Veel nieuwe auto's hebben ook een elektrische handrem. Dan hoef je alleen nog maar het knopje van de handrem in te drukken op een helling en daarna gewoon als anders wegrijden. Rem gaat er dan automatisch af.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef
Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:34 schreef mega-worstje het volgende:
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen
Ja ik denk dat ik in de bergen toch maar gewoon de diesel meeneem, haha. Toch iets chiller. Maar met de handrem truc moet het vast zo ook lukken (zeker met die mini heuvels hier in Grunn)quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:42 schreef Palomar het volgende:
[..]
Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.
Je geeft gewoon te weinig gas. Een diesel heeft onderin meer trekkracht, dus die zal niet zo snel af slaan en trekt je in lage toeren wel omhoog, een benzine heeft juist bovenin meer trekkracht (vergeet dat oude wijven geneuzel van "schakelen bij 2500 toeren" maar, zeker bij kleine motoren) en daarvoor heb je dus toeren nodig. Gas geven en koppeling laten komen en hij zal niet afslaan.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
heeft er geen zak mee te maken, ik heb bijna 400NM bij laag toerental maar als ik een helling opwil heb ik er geen zak aan, op het moment dat je een beetje gas geeft doet je turbo'tje geen moer. of ik moet mijn launch control aanzettenquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:
[..]
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt
Kun je niet een rustig hellinkje bij jou in de buurt opzoeken en daar een paar keer oefenen tot het goed gaat?quote:
rokende koppeling op een helling van 20% is veel stoerderquote:Op vrijdag 16 mei 2014 09:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Handrem gebruiken voor de hellingproef.
Dat kan misschien wel zo zijn, ik raad toch aan de handrem te gebruiken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.
Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.
Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Waarom wel?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:48 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
• Dat ding zit in elke auto.quote:
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:
[..]
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt
Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 09:57 schreef madco het volgende:
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?
Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.
Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen
heb jij zeker niet met die mondeo van jequote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.
Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen
Nee een diesel heeft in de lage toeren nog altijd meer koppel ongeacht de turbolag, probeer maar in een polo tsi en daarna in een polo tdiquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:30 schreef Fer het volgende:
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.
De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.
Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen
Kijk, een echte kennerquote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:31 schreef Fer het volgende:
[..]
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
heb jij zeker niet met die mondeo van je
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef Eerin het volgende:
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn![]()
@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.
@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is).
Heb je achterwielaandrijving dan?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:35 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.
Al liggen er wel michelins onder
Ik heb het eens voor elkaar gekregen om de motor met 2000rpm te laten draaien, de versnallingsbak in de 1 en de koppeling helemaal los. Dat stonkquote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:34 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.
Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken
De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Oh, ik heb gelest in een benzineauto.quote:Op zondag 18 mei 2014 09:20 schreef Anne het volgende:
[..]
De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.
Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS!
Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel andersquote:Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Je probeert waarschijnlijk stationair weg te rijden zoals je bij een diesel hebt geleerd. Dat lukt lukt met de meeste benzine auto's niet of heeft meer gevoel nodig. Geef een klein beetje gas, echt minimaal, en laat de koppeling opkomen en geef gas bij zodat je toerental niet te veel inzakt. Trap ook geen 2000rpm, zorgt ervoor dat iedereen je aankijkt :pquote:Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Bij diesel hoefde ik niet eens gas te gevenquote:Op zondag 18 mei 2014 10:28 schreef Eerin het volgende:
[..]
Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders
2000rpm is nog te behappen, hoger moet je niet gaan wil je nog normaal optrekken.quote:Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
Doe het eens zonder schoenen aan of met dunne zolen, dan krijg je misschien een beter gevoel voor de koppeling.quote:Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
Met 41NM uit een verouderde Pools-Italiaanse 2-cilinder lukt het ook nog best goedquote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |