abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140001573
Met het risico een soort golf van "vrouwen kunnen niet rijden"-waanzin over me heen te krijgen:

Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs, maar heb altijd diesel of automaat gereden. Geen schakel benzine. Nu heb ik mijn eerste eigen auto, en dat is wel een benzine. Ik rijd in de stad, en rijden zelf is geen probleem (wel even wennen aan benzine), maar die verrekte hellingsproef wil niet, de motor slaat steeds af (oke, dit is overdreven, twee keer in een week. Te vaak dus).

Ik heb geen zin om mensen in de weg te rijden, dus: zou iemand me logisch kunnen uitleggen hoe ik het beste op kan trekken op een helling? Dan voorkom ik ongelukken en irritatie. Ik heb zelf ook altijd een schijthekel aan mensen die niet kunnen rijden, dus dat probeer ik hiermee enigszins te voorkomen.

Je mag gerust zeggen dat vrouwen niet kunnen rijden en shit, als je dan ook maar gelijk tips geeft over hoe het wel moet ;)

Thanks!!
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:20:23 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140001682
Handrem. Gebruik 'm.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:20:28 #3
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140001688
Gewoon als je op de helling staat handrem aantrekken, dan koppeling intrappen en tot de 6500 toeren gad geven, koppeling op laten komen en als je voelt dat hij wilt handrem eraf en koppeling omhoog knallen :')
pi_140001710
Je kunt niet rijden !!1einz! :')

Gewoon, handrem aantrekken, koppeling oplaten komen tot de kont begint in te zakken, en dan de handrem er af.
pi_140001725
Zei iemand iets over een handrem :D
pi_140001762
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank!
pi_140001768
Beetje gas koppeling laten opkomen en als je voelt dat ie gaat 'trekken' handrem er langzaam af en koppeling verder op laten komen.
Do what you love, love what you do!
pi_140001780
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zei iemand iets over een handrem :D
Neuh niemand :N ...daarom...handrem TS! :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_140001785
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:22:29 #10
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140001795
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je :7
pi_140001827
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af. :+
pi_140001828
Iets meer gas geven en als je het moeilijk vindt op de 'gewone' rem heling te trekken pak je de handrem, kun je met links koppelen en rechts gas geven.

Belangrijk is dat je voelt dat de koppeling pakt, dat punt moet je net voorbij, rem los en dan rustig met gas erbij de koppeling verder laten opkomen.

Diesels hebben met power bij lage toen, dus als je te weinig had heeft slaat een benzinemotor af, waar een diesel nog blijft draaien...
Whatever...
pi_140001837
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Geen handrem gebruikt :')
Do what you love, love what you do!
pi_140001877
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af. :+
Dan laat ik de rem niet los. Dat klinkt inderdaad wel logisch. Ik zit me altijd helemaal op te vreten bij zo'n kruising omdat ik de bui al voel hangen, dus dan ga ik kutten met de rem.
pi_140001881
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)?
pi_140001901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Palomar het volgende:
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)?
Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.
pi_140001941
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef FuryOverkill het volgende:
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je :7
Ik wil niet achter jou staan op een steile helling :')

Handrem gebruiken.
Do what you love, love what you do!
pi_140001946
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Eerin het volgende:

[..]

Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.
nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen ;)
pi_140002002
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef Palomar het volgende:

[..]

nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen ;)
Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen ;)
(don't worry, het is daar rustig :P)

Thanks!
pi_140002141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Eerin het volgende:

[..]

Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen ;)
(don't worry, het is daar rustig :P)

Thanks!
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
pi_140002153
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:21 schreef Eerin het volgende:
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank!
|:(
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_140002157
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je moet meer gas geven.

Je moet in principe het zelfde doen bij gewoon optrekken, alleen nu moet je zodra de koppeling contact maakt de handrem erbij af halen.
pi_140002201
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget ;)
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:30:44 #24
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140002258
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef kree het volgende:

[..]

Ik wil niet achter jou staan op een steile helling :')

Handrem gebruiken.
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
pi_140002290
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:29 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget ;)
Kleinigheidje hou je toch, toch? :'(
pi_140002341
Vrouwen aan de versnelling achteruit van de helling LOL
-
pi_140002358
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
Veel nieuwe auto's hebben ook een elektrische handrem. Dan hoef je alleen nog maar het knopje van de handrem in te drukken op een helling en daarna gewoon als anders wegrijden. Rem gaat er dan automatisch af.

(alleen wel van te voren even weten dat dat zo werkt, want ik reed laatst voor het eerst in een auto die dit had in Zuid-Frankrijk in de bergen. Dan zit je wel even te zoeken hoe je op die steile helling nou de hellingproef moet doen. Uiteindelijk maar met rokende koppeling weggereden en later in het boekje gekeken hoe de handrem werkt :X).
pi_140002421
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen :)
pi_140002833
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:34 schreef mega-worstje het volgende:
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen :)
Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.
pi_140004122
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:42 schreef Palomar het volgende:

[..]

Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.
Ja ik denk dat ik in de bergen toch maar gewoon de diesel meeneem, haha. Toch iets chiller. Maar met de handrem truc moet het vast zo ook lukken (zeker met die mini heuvels hier in Grunn)
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:16:57 #31
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140004269
Als hij afslaat geef je waarschijnlijk gewoon te weinig gas.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_140004315
Het is een gevoel voor gas en koppeling wat je moet leren, een paar mm de koppeling verder omhoog en je kan dus een dot meer gas geven. Geef je te vroeg, teveel gas, zal je motor teveel toeren gaan maken en zal de koppeling gaan stinken.

Te weinig gas en de koppeling te snel op laten komen en hij zal afslaan.

Zeker oude simpele auto;s met een koppelingskabel hebben bar weinig gevoel in de koppeling, gaat vaak loodzwaar en een heel abrupt aangrijppunt.
.
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:23:01 #33
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140004533
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je geeft gewoon te weinig gas. Een diesel heeft onderin meer trekkracht, dus die zal niet zo snel af slaan en trekt je in lage toeren wel omhoog, een benzine heeft juist bovenin meer trekkracht (vergeet dat oude wijven geneuzel van "schakelen bij 2500 toeren" maar, zeker bij kleine motoren) en daarvoor heb je dus toeren nodig. Gas geven en koppeling laten komen en hij zal niet afslaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfreak op 16-05-2014 11:17:16 ]
Don't let my username fool you...
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:31:08 #34
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_140004912
Of meer toeren maken.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_140007071
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
heeft er geen zak mee te maken, ik heb bijna 400NM bij laag toerental maar als ik een helling opwil heb ik er geen zak aan, op het moment dat je een beetje gas geeft doet je turbo'tje geen moer. of ik moet mijn launch control aanzetten :')

on-topic.

Heel simpel, trek je handrem aan, zeg tegen je vrouwenbrein dat je wilt optrekken zoals je dat bij een stoplicht doet, MAAR, geef aan je brein de kanttekening mee dat je de handrem moet lossen als je de achterkant voelt zakken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140011241
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)

Laatste keer is met de vrachtwagen geweest toen de automaat niet in zijn D wilde :')
pi_140011314
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
pi_140011366
volgas koppeling los
pi_140011564
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef Eerin het volgende:
gelijk tips geeft over hoe het wel moet
Kun je niet een rustig hellinkje bij jou in de buurt opzoeken en daar een paar keer oefenen tot het goed gaat?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_140013706
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
rokende koppeling op een helling van 20% is veel stoerder :')
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:41:36 #41
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140015693
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_140024211
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Dat kan misschien wel zo zijn, ik raad toch aan de handrem te gebruiken.
Want geheid dat je een keer op een echte helling/heuvel stil komt te staan.

En dan komt het wel van pas als je in ieder geval weet hoe het moet met handrem.
Do what you love, love what you do!
pi_140024356
je moet eerst weten wat het aangrijpingspunt van de koppeling is.
Dus koppeling voorzichtig op laten komen tot je voelt dat hij wil rijden (andere voet op de rem laten) en aangrijpingspunt is gevonden dan kun je rem loslaten en gas bij geven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:48:24 #44
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140024749
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52:05 #45
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140024879
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Waarom wel?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:52 #46
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025006
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:56:00 #47
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140025009
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:52 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Waarom wel?
• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
Don't let my username fool you...
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:57:06 #48
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025052
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58:35 #49
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025103
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140027634
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:57 schreef madco het volgende:
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)
Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef.

Ofwel koppeling op en wegrijden.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:19:04 #51
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140027703
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
:') sorry maar hier ga ik niet eens op in
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:22:58 #52
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027804
Het ligt heel erg sterk aan je auto. Veel auto's kan je inderdaad gewoon "terug laten vallen" op de koppeling bij een hellingproef.

Dat geld echter niet voor elke auto. Sommige auto's, de meeste bushes bijvoorbeeld, zijn daar te zwaar voor. De motor slaat dan af.

Meer gas geven is dat de oplossing. Dat kan je op twee manieren doen:

Je kan de auto op de handrem zetten, de koppeling laten opkomen met wat gas totdat je het gewicht voelt verschuiven, en dan de handrem loslaten en wegrijden.

Soms kan je hem ook heel-en-toe'en. Je kan dan de linkerhelft van je voet gebruiken om de auto stil te houden, met je linkervoet de koppeling omhoog laten komen naar het aangrijpingspunt, en dan met de rechterhelft van je rechtervoet gas geven terwijl je met de linkerhelft van die voet van de rem afgaat.

Met de handrem is echter het beste. Het zorgt voor minder slijtage aan je auto. En het is makkelijker :9
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:25:27 #53
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027856
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
pi_140027983
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 18:37:11 #55
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140028150
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
heb jij zeker niet met die mondeo van je
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140032859
Simpelweg meer gas geven, als je diesel gewend bent ben je gewend meer van de koppeling te verwachten in een benzine vergt het meer moeite om met alleen koppeling vooruit te komen.

Dus met alleen koppeling:
Voet op de rem
Koppeling op laten komen totdat je voelt dat de auto vooruit wilt of je toerenteller licht ziet inzakken
Koppeling daarop houden
Rem los
Gas geven
Koppeling omhoog.

Met de handrem precies hetzelfde maar waar je met je voet op de rem zit zit je nu met je hand op de handrem.
There is a time of cumming and going.
pi_140034540
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 21:37:11 #58
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140034825
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:30 schreef Fer het volgende:
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
Nee een diesel heeft in de lage toeren nog altijd meer koppel ongeacht de turbolag, probeer maar in een polo tsi en daarna in een polo tdi
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140038659
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
pi_140038684
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ;)

@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.

@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ;) ).
pi_140038696
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:

[..]

Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
Kijk, een echte kenner ;)
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:25:28 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140039574
verbrande koppelingen en kromme schijven bij ts :D
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:34:57 #63
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140040040
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.

Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken :X
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:35:27 #64
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140040060
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

heb jij zeker niet met die mondeo van je
Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.

Al liggen er wel michelins onder :9
  zaterdag 17 mei 2014 @ 01:23:11 #65
53151 T42
Pinball Wizard
pi_140044221
wat is het probleem van oefenen? al doe ik een helling proef met een 34 pk sterke auto op een trailerhelling met boot zonder problemen
pi_140044481
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef Eerin het volgende:
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ;)

@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.

@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ;) ).
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
  zaterdag 17 mei 2014 @ 01:59:55 #67
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140045155
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:35 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.

Al liggen er wel michelins onder :9
Heb je achterwielaandrijving dan? :o
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_140045588
De handrem heb je helemaal niet nodig bij de hellingproef, alleen bij het straatje keren.
Onder deze lijn niet schrijven
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 00:56:11 #69
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140077782
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:34 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.

Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken :X
Ik heb het eens voor elkaar gekregen om de motor met 2000rpm te laten draaien, de versnallingsbak in de 1 en de koppeling helemaal los. Dat stonk :X
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140081567
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.

Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS!
pi_140081985
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 09:20 schreef Anne het volgende:

[..]

De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.

Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS!
Oh, ik heb gelest in een benzineauto.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_140082297
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders ;)
pi_140083587
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je probeert waarschijnlijk stationair weg te rijden zoals je bij een diesel hebt geleerd. Dat lukt lukt met de meeste benzine auto's niet of heeft meer gevoel nodig. Geef een klein beetje gas, echt minimaal, en laat de koppeling opkomen en geef gas bij zodat je toerental niet te veel inzakt. Trap ook geen 2000rpm, zorgt ervoor dat iedereen je aankijkt :p
  zondag 18 mei 2014 @ 11:48:34 #74
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_140083717
Handrem. ;)

Dit is echt zoiets waarbij het misgaat als je er teveel over na gaat denken. En bij twijfel (als iemand lekker dicht achter je gaat staan) maar wat meer gas geven en iets minder koppeling. Van die ene keer zul je niet meteen je koppeling oproken, lijkt me. (tenzij hij al slecht is om te beginnen natuurlijk)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 19 mei 2014 @ 11:15:26 #75
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_140123678
Ik houd een altijd eerst op aangrijpingspunt en als ik gas geeft en ik voel dat hij trekt dan laat ik handrem los

quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:28 schreef Eerin het volgende:

[..]

Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders ;)
Bij diesel hoefde ik niet eens gas te geven :')
Irene is bae <3
pi_140126282
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
pi_140143993
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
2000rpm is nog te behappen, hoger moet je niet gaan wil je nog normaal optrekken.
There is a time of cumming and going.
pi_140146399
Gewoon heuvel zoeken waar geen andere auto's in de buurt staan (of andere dingen die kapot kunnen) en dan net zo lang proberen het evenwicht te vinden van koppeling gas zodat je op die manier stil kan staan. Mijn Clio (weinig vermogen) vond het niet zo leuk, de huidige lukt het gewoon goed. Moest vanmiddag nog de hellingproef doen in Luik aangezien er opeens twee auto's tegen elkaar over stonden en niet verder konden... Die helling was echt stijl maar als je dat evenwicht weet te vinden en dat gevoel eenmaal hebt dam hoef je je handrem niet meer te gebruiken ^O^
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140147344
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
Doe het eens zonder schoenen aan of met dunne zolen, dan krijg je misschien een beter gevoel voor de koppeling.
pi_140148786
Toen ik net mijn rijbewijs had probeerde ik ook veel te veel puur op de koppeling te doen, dat lukt niet altijd even goed in iedere auto. Gewoon blijven oefenen en nu iets meer gas bijgeven, uiteindelijk komt dat gevoel wel redelijk en je wordt er dan vanzelf handiger in :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:

[..]

Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
Met 41NM uit een verouderde Pools-Italiaanse 2-cilinder lukt het ook nog best goed :7
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:34:45 #81
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_140161097
Op een hele steile helling de handrem gebruiken. En anders gewoon eens flink gaan oefenen, ook als je op benzine rijdt kan het prima zonder handrem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')