abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140001573
Met het risico een soort golf van "vrouwen kunnen niet rijden"-waanzin over me heen te krijgen:

Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs, maar heb altijd diesel of automaat gereden. Geen schakel benzine. Nu heb ik mijn eerste eigen auto, en dat is wel een benzine. Ik rijd in de stad, en rijden zelf is geen probleem (wel even wennen aan benzine), maar die verrekte hellingsproef wil niet, de motor slaat steeds af (oke, dit is overdreven, twee keer in een week. Te vaak dus).

Ik heb geen zin om mensen in de weg te rijden, dus: zou iemand me logisch kunnen uitleggen hoe ik het beste op kan trekken op een helling? Dan voorkom ik ongelukken en irritatie. Ik heb zelf ook altijd een schijthekel aan mensen die niet kunnen rijden, dus dat probeer ik hiermee enigszins te voorkomen.

Je mag gerust zeggen dat vrouwen niet kunnen rijden en shit, als je dan ook maar gelijk tips geeft over hoe het wel moet ;)

Thanks!!
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:20:23 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140001682
Handrem. Gebruik 'm.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:20:28 #3
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140001688
Gewoon als je op de helling staat handrem aantrekken, dan koppeling intrappen en tot de 6500 toeren gad geven, koppeling op laten komen en als je voelt dat hij wilt handrem eraf en koppeling omhoog knallen :')
pi_140001710
Je kunt niet rijden !!1einz! :')

Gewoon, handrem aantrekken, koppeling oplaten komen tot de kont begint in te zakken, en dan de handrem er af.
pi_140001725
Zei iemand iets over een handrem :D
pi_140001762
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank!
pi_140001768
Beetje gas koppeling laten opkomen en als je voelt dat ie gaat 'trekken' handrem er langzaam af en koppeling verder op laten komen.
Do what you love, love what you do!
pi_140001780
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zei iemand iets over een handrem :D
Neuh niemand :N ...daarom...handrem TS! :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_140001785
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:22:29 #10
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140001795
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je :7
pi_140001827
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af. :+
pi_140001828
Iets meer gas geven en als je het moeilijk vindt op de 'gewone' rem heling te trekken pak je de handrem, kun je met links koppelen en rechts gas geven.

Belangrijk is dat je voelt dat de koppeling pakt, dat punt moet je net voorbij, rem los en dan rustig met gas erbij de koppeling verder laten opkomen.

Diesels hebben met power bij lage toen, dus als je te weinig had heeft slaat een benzinemotor af, waar een diesel nog blijft draaien...
Whatever...
pi_140001837
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Geen handrem gebruikt :')
Do what you love, love what you do!
pi_140001877
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af. :+
Dan laat ik de rem niet los. Dat klinkt inderdaad wel logisch. Ik zit me altijd helemaal op te vreten bij zo'n kruising omdat ik de bui al voel hangen, dus dan ga ik kutten met de rem.
pi_140001881
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)?
pi_140001901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Palomar het volgende:
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)?
Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.
pi_140001941
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef FuryOverkill het volgende:
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je :7
Ik wil niet achter jou staan op een steile helling :')

Handrem gebruiken.
Do what you love, love what you do!
pi_140001946
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:24 schreef Eerin het volgende:

[..]

Nee stok in het midden, dus dat is wel handig.
nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen ;)
pi_140002002
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef Palomar het volgende:

[..]

nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen ;)
Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen ;)
(don't worry, het is daar rustig :P)

Thanks!
pi_140002141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Eerin het volgende:

[..]

Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen ;)
(don't worry, het is daar rustig :P)

Thanks!
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
pi_140002153
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:21 schreef Eerin het volgende:
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank!
|:(
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_140002157
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je moet meer gas geven.

Je moet in principe het zelfde doen bij gewoon optrekken, alleen nu moet je zodra de koppeling contact maakt de handrem erbij af halen.
pi_140002201
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget ;)
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:30:44 #24
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140002258
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:25 schreef kree het volgende:

[..]

Ik wil niet achter jou staan op een steile helling :')

Handrem gebruiken.
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
pi_140002290
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:29 schreef Eerin het volgende:

[..]

Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget ;)
Kleinigheidje hou je toch, toch? :'(
pi_140002341
Vrouwen aan de versnelling achteruit van de helling LOL
-
pi_140002358
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef :P
Veel nieuwe auto's hebben ook een elektrische handrem. Dan hoef je alleen nog maar het knopje van de handrem in te drukken op een helling en daarna gewoon als anders wegrijden. Rem gaat er dan automatisch af.

(alleen wel van te voren even weten dat dat zo werkt, want ik reed laatst voor het eerst in een auto die dit had in Zuid-Frankrijk in de bergen. Dan zit je wel even te zoeken hoe je op die steile helling nou de hellingproef moet doen. Uiteindelijk maar met rokende koppeling weggereden en later in het boekje gekeken hoe de handrem werkt :X).
pi_140002421
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen :)
pi_140002833
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:34 schreef mega-worstje het volgende:
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen :)
Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.
pi_140004122
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:42 schreef Palomar het volgende:

[..]

Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig.
Ja ik denk dat ik in de bergen toch maar gewoon de diesel meeneem, haha. Toch iets chiller. Maar met de handrem truc moet het vast zo ook lukken (zeker met die mini heuvels hier in Grunn)
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:16:57 #31
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140004269
Als hij afslaat geef je waarschijnlijk gewoon te weinig gas.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_140004315
Het is een gevoel voor gas en koppeling wat je moet leren, een paar mm de koppeling verder omhoog en je kan dus een dot meer gas geven. Geef je te vroeg, teveel gas, zal je motor teveel toeren gaan maken en zal de koppeling gaan stinken.

Te weinig gas en de koppeling te snel op laten komen en hij zal afslaan.

Zeker oude simpele auto;s met een koppelingskabel hebben bar weinig gevoel in de koppeling, gaat vaak loodzwaar en een heel abrupt aangrijppunt.
.
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:23:01 #33
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140004533
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je geeft gewoon te weinig gas. Een diesel heeft onderin meer trekkracht, dus die zal niet zo snel af slaan en trekt je in lage toeren wel omhoog, een benzine heeft juist bovenin meer trekkracht (vergeet dat oude wijven geneuzel van "schakelen bij 2500 toeren" maar, zeker bij kleine motoren) en daarvoor heb je dus toeren nodig. Gas geven en koppeling laten komen en hij zal niet afslaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfreak op 16-05-2014 11:17:16 ]
Don't let my username fool you...
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:31:08 #34
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_140004912
Of meer toeren maken.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_140007071
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
heeft er geen zak mee te maken, ik heb bijna 400NM bij laag toerental maar als ik een helling opwil heb ik er geen zak aan, op het moment dat je een beetje gas geeft doet je turbo'tje geen moer. of ik moet mijn launch control aanzetten :')

on-topic.

Heel simpel, trek je handrem aan, zeg tegen je vrouwenbrein dat je wilt optrekken zoals je dat bij een stoplicht doet, MAAR, geef aan je brein de kanttekening mee dat je de handrem moet lossen als je de achterkant voelt zakken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140011241
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)

Laatste keer is met de vrachtwagen geweest toen de automaat niet in zijn D wilde :')
pi_140011314
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
pi_140011366
volgas koppeling los
pi_140011564
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef Eerin het volgende:
gelijk tips geeft over hoe het wel moet
Kun je niet een rustig hellinkje bij jou in de buurt opzoeken en daar een paar keer oefenen tot het goed gaat?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_140013706
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
rokende koppeling op een helling van 20% is veel stoerder :')
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:41:36 #41
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140015693
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_140024211
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Dat kan misschien wel zo zijn, ik raad toch aan de handrem te gebruiken.
Want geheid dat je een keer op een echte helling/heuvel stil komt te staan.

En dan komt het wel van pas als je in ieder geval weet hoe het moet met handrem.
Do what you love, love what you do!
pi_140024356
je moet eerst weten wat het aangrijpingspunt van de koppeling is.
Dus koppeling voorzichtig op laten komen tot je voelt dat hij wil rijden (andere voet op de rem laten) en aangrijpingspunt is gevonden dan kun je rem loslaten en gas bij geven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:48:24 #44
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140024749
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52:05 #45
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140024879
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Waarom wel?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:52 #46
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025006
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:56:00 #47
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140025009
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:52 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Waarom wel?
• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
Don't let my username fool you...
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:57:06 #48
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025052
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58:35 #49
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025103
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140027634
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:57 schreef madco het volgende:
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)
Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef.

Ofwel koppeling op en wegrijden.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')