abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:16:57 #31
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140004269
Als hij afslaat geef je waarschijnlijk gewoon te weinig gas.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_140004315
Het is een gevoel voor gas en koppeling wat je moet leren, een paar mm de koppeling verder omhoog en je kan dus een dot meer gas geven. Geef je te vroeg, teveel gas, zal je motor teveel toeren gaan maken en zal de koppeling gaan stinken.

Te weinig gas en de koppeling te snel op laten komen en hij zal afslaan.

Zeker oude simpele auto;s met een koppelingskabel hebben bar weinig gevoel in de koppeling, gaat vaak loodzwaar en een heel abrupt aangrijppunt.
.
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:23:01 #33
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140004533
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je geeft gewoon te weinig gas. Een diesel heeft onderin meer trekkracht, dus die zal niet zo snel af slaan en trekt je in lage toeren wel omhoog, een benzine heeft juist bovenin meer trekkracht (vergeet dat oude wijven geneuzel van "schakelen bij 2500 toeren" maar, zeker bij kleine motoren) en daarvoor heb je dus toeren nodig. Gas geven en koppeling laten komen en hij zal niet afslaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfreak op 16-05-2014 11:17:16 ]
Don't let my username fool you...
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:31:08 #34
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_140004912
Of meer toeren maken.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_140007071
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
heeft er geen zak mee te maken, ik heb bijna 400NM bij laag toerental maar als ik een helling opwil heb ik er geen zak aan, op het moment dat je een beetje gas geeft doet je turbo'tje geen moer. of ik moet mijn launch control aanzetten :')

on-topic.

Heel simpel, trek je handrem aan, zeg tegen je vrouwenbrein dat je wilt optrekken zoals je dat bij een stoplicht doet, MAAR, geef aan je brein de kanttekening mee dat je de handrem moet lossen als je de achterkant voelt zakken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140011241
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)

Laatste keer is met de vrachtwagen geweest toen de automaat niet in zijn D wilde :')
pi_140011314
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
pi_140011366
volgas koppeling los
pi_140011564
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef Eerin het volgende:
gelijk tips geeft over hoe het wel moet
Kun je niet een rustig hellinkje bij jou in de buurt opzoeken en daar een paar keer oefenen tot het goed gaat?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_140013706
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:59 schreef Cracka-ass het volgende:
Handrem gebruiken voor de hellingproef. :')
rokende koppeling op een helling van 20% is veel stoerder :')
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:41:36 #41
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140015693
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_140024211
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Dat kan misschien wel zo zijn, ik raad toch aan de handrem te gebruiken.
Want geheid dat je een keer op een echte helling/heuvel stil komt te staan.

En dan komt het wel van pas als je in ieder geval weet hoe het moet met handrem.
Do what you love, love what you do!
pi_140024356
je moet eerst weten wat het aangrijpingspunt van de koppeling is.
Dus koppeling voorzichtig op laten komen tot je voelt dat hij wil rijden (andere voet op de rem laten) en aangrijpingspunt is gevonden dan kun je rem loslaten en gas bij geven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:48:24 #44
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140024749
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52:05 #45
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140024879
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Waarom wel?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:52 #46
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025006
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:56:00 #47
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140025009
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:52 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Waarom wel?
• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
Don't let my username fool you...
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:57:06 #48
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025052
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58:35 #49
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025103
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140027634
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:57 schreef madco het volgende:
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)
Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef.

Ofwel koppeling op en wegrijden.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:19:04 #51
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140027703
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
:') sorry maar hier ga ik niet eens op in
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:22:58 #52
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027804
Het ligt heel erg sterk aan je auto. Veel auto's kan je inderdaad gewoon "terug laten vallen" op de koppeling bij een hellingproef.

Dat geld echter niet voor elke auto. Sommige auto's, de meeste bushes bijvoorbeeld, zijn daar te zwaar voor. De motor slaat dan af.

Meer gas geven is dat de oplossing. Dat kan je op twee manieren doen:

Je kan de auto op de handrem zetten, de koppeling laten opkomen met wat gas totdat je het gewicht voelt verschuiven, en dan de handrem loslaten en wegrijden.

Soms kan je hem ook heel-en-toe'en. Je kan dan de linkerhelft van je voet gebruiken om de auto stil te houden, met je linkervoet de koppeling omhoog laten komen naar het aangrijpingspunt, en dan met de rechterhelft van je rechtervoet gas geven terwijl je met de linkerhelft van die voet van de rem afgaat.

Met de handrem is echter het beste. Het zorgt voor minder slijtage aan je auto. En het is makkelijker :9
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:25:27 #53
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027856
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
pi_140027983
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 18:37:11 #55
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140028150
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
heb jij zeker niet met die mondeo van je
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140032859
Simpelweg meer gas geven, als je diesel gewend bent ben je gewend meer van de koppeling te verwachten in een benzine vergt het meer moeite om met alleen koppeling vooruit te komen.

Dus met alleen koppeling:
Voet op de rem
Koppeling op laten komen totdat je voelt dat de auto vooruit wilt of je toerenteller licht ziet inzakken
Koppeling daarop houden
Rem los
Gas geven
Koppeling omhoog.

Met de handrem precies hetzelfde maar waar je met je voet op de rem zit zit je nu met je hand op de handrem.
There is a time of cumming and going.
pi_140034540
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 21:37:11 #58
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140034825
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:30 schreef Fer het volgende:
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
Nee een diesel heeft in de lage toeren nog altijd meer koppel ongeacht de turbolag, probeer maar in een polo tsi en daarna in een polo tdi
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140038659
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
pi_140038684
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ;)

@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.

@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ;) ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')