abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:48:24 #44
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140024749
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Catch22- het volgende:
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat.

Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52:05 #45
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140024879
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder.
Waarom wel?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:52 #46
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025006
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:56:00 #47
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_140025009
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:52 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Waarom wel?
• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
Don't let my username fool you...
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:57:06 #48
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025052
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58:35 #49
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140025103
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140027634
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:30 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt :')
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:57 schreef madco het volgende:
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef?

Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard)
Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef.

Ofwel koppeling op en wegrijden.
.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:19:04 #51
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_140027703
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

• Dat ding zit in elke auto.
• TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas.
• Je hoeft geen dans met je voeten te doen.
• Je sloopt je koppeling niet.
:') sorry maar hier ga ik niet eens op in
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:22:58 #52
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027804
Het ligt heel erg sterk aan je auto. Veel auto's kan je inderdaad gewoon "terug laten vallen" op de koppeling bij een hellingproef.

Dat geld echter niet voor elke auto. Sommige auto's, de meeste bushes bijvoorbeeld, zijn daar te zwaar voor. De motor slaat dan af.

Meer gas geven is dat de oplossing. Dat kan je op twee manieren doen:

Je kan de auto op de handrem zetten, de koppeling laten opkomen met wat gas totdat je het gewicht voelt verschuiven, en dan de handrem loslaten en wegrijden.

Soms kan je hem ook heel-en-toe'en. Je kan dan de linkerhelft van je voet gebruiken om de auto stil te houden, met je linkervoet de koppeling omhoog laten komen naar het aangrijpingspunt, en dan met de rechterhelft van je rechtervoet gas geven terwijl je met de linkerhelft van die voet van de rem afgaat.

Met de handrem is echter het beste. Het zorgt voor minder slijtage aan je auto. En het is makkelijker :9
  vrijdag 16 mei 2014 @ 18:25:27 #53
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140027856
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
pi_140027983
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 18:37:11 #55
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140028150
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
heb jij zeker niet met die mondeo van je
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140032859
Simpelweg meer gas geven, als je diesel gewend bent ben je gewend meer van de koppeling te verwachten in een benzine vergt het meer moeite om met alleen koppeling vooruit te komen.

Dus met alleen koppeling:
Voet op de rem
Koppeling op laten komen totdat je voelt dat de auto vooruit wilt of je toerenteller licht ziet inzakken
Koppeling daarop houden
Rem los
Gas geven
Koppeling omhoog.

Met de handrem precies hetzelfde maar waar je met je voet op de rem zit zit je nu met je hand op de handrem.
There is a time of cumming and going.
pi_140034540
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 21:37:11 #58
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140034825
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:30 schreef Fer het volgende:
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen.

De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood.
Nee een diesel heeft in de lage toeren nog altijd meer koppel ongeacht de turbolag, probeer maar in een polo tsi en daarna in een polo tdi
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140038659
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:25 schreef NieuweNier het volgende:
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond.

Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen :')
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
pi_140038684
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ;)

@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.

@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ;) ).
pi_140038696
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:

[..]

Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
Kijk, een echte kenner ;)
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:25:28 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140039574
verbrande koppelingen en kromme schijven bij ts :D
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:34:57 #63
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140040040
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat.
Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.

Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken :X
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:35:27 #64
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140040060
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 18:37 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

heb jij zeker niet met die mondeo van je
Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.

Al liggen er wel michelins onder :9
  zaterdag 17 mei 2014 @ 01:23:11 #65
53151 T42
Pinball Wizard
pi_140044221
wat is het probleem van oefenen? al doe ik een helling proef met een 34 pk sterke auto op een trailerhelling met boot zonder problemen
pi_140044481
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef Eerin het volgende:
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ;)

@reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever.

@andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ;) ).
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
  zaterdag 17 mei 2014 @ 01:59:55 #67
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_140045155
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:35 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen.

Al liggen er wel michelins onder :9
Heb je achterwielaandrijving dan? :o
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_140045588
De handrem heb je helemaal niet nodig bij de hellingproef, alleen bij het straatje keren.
Onder deze lijn niet schrijven
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 00:56:11 #69
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140077782
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:34 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed.

Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken :X
Ik heb het eens voor elkaar gekregen om de motor met 2000rpm te laten draaien, de versnallingsbak in de 1 en de koppeling helemaal los. Dat stonk :X
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140081567
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.

Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS!
pi_140081985
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 09:20 schreef Anne het volgende:

[..]

De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee.

Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS!
Oh, ik heb gelest in een benzineauto.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_140082297
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 01:30 schreef Kloonhommel het volgende:

[..]

Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds?
Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders ;)
pi_140083587
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:22 schreef Eerin het volgende:
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd?
Je probeert waarschijnlijk stationair weg te rijden zoals je bij een diesel hebt geleerd. Dat lukt lukt met de meeste benzine auto's niet of heeft meer gevoel nodig. Geef een klein beetje gas, echt minimaal, en laat de koppeling opkomen en geef gas bij zodat je toerental niet te veel inzakt. Trap ook geen 2000rpm, zorgt ervoor dat iedereen je aankijkt :p
  zondag 18 mei 2014 @ 11:48:34 #74
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_140083717
Handrem. ;)

Dit is echt zoiets waarbij het misgaat als je er teveel over na gaat denken. En bij twijfel (als iemand lekker dicht achter je gaat staan) maar wat meer gas geven en iets minder koppeling. Van die ene keer zul je niet meteen je koppeling oproken, lijkt me. (tenzij hij al slecht is om te beginnen natuurlijk)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  maandag 19 mei 2014 @ 11:15:26 #75
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_140123678
Ik houd een altijd eerst op aangrijpingspunt en als ik gas geeft en ik voel dat hij trekt dan laat ik handrem los

quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:28 schreef Eerin het volgende:

[..]

Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders ;)
Bij diesel hoefde ik niet eens gas te geven :')
Irene is bae <3
pi_140126282
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
pi_140143993
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
2000rpm is nog te behappen, hoger moet je niet gaan wil je nog normaal optrekken.
There is a time of cumming and going.
pi_140146399
Gewoon heuvel zoeken waar geen andere auto's in de buurt staan (of andere dingen die kapot kunnen) en dan net zo lang proberen het evenwicht te vinden van koppeling gas zodat je op die manier stil kan staan. Mijn Clio (weinig vermogen) vond het niet zo leuk, de huidige lukt het gewoon goed. Moest vanmiddag nog de hellingproef doen in Luik aangezien er opeens twee auto's tegen elkaar over stonden en niet verder konden... Die helling was echt stijl maar als je dat evenwicht weet te vinden en dat gevoel eenmaal hebt dam hoef je je handrem niet meer te gebruiken ^O^
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140147344
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:45 schreef Eerin het volgende:
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt).
Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik).
Doe het eens zonder schoenen aan of met dunne zolen, dan krijg je misschien een beter gevoel voor de koppeling.
pi_140148786
Toen ik net mijn rijbewijs had probeerde ik ook veel te veel puur op de koppeling te doen, dat lukt niet altijd even goed in iedere auto. Gewoon blijven oefenen en nu iets meer gas bijgeven, uiteindelijk komt dat gevoel wel redelijk en je wordt er dan vanzelf handiger in :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:06 schreef marcooooow het volgende:

[..]

Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder.
Met 41NM uit een verouderde Pools-Italiaanse 2-cilinder lukt het ook nog best goed :7
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:34:45 #81
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_140161097
Op een hele steile helling de handrem gebruiken. En anders gewoon eens flink gaan oefenen, ook als je op benzine rijdt kan het prima zonder handrem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')