Als dit zou kloppen, zou wel iedereen een wapen mogen bezitten. Deze redenering klopt dus van geen kant. Iemand die gekozen is, hoe leuk hij ook kan praten en hoe mooi zijn beloften ook zijn, hoeft niet per se aan jouw kant te staan.quote:Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat monopolie ligt bij de overheid, die wordt aangestuurd door de regering, die wordt gekozen door het volk. Je zou beter stellen dat het monopolie bij ons (het volk) ligt.
Ideaal zou zijn als wapens helemaal afgeschaft worden, zowel voor burgers en overheden, maar dat is een utopie. Voorlopig is het in Nederland veiliger dan in Amerika, waar 8 x zoveel moorden per jaar zijn door de grote aantallen vuurwapens die te verkrijgen zijn.quote:Op maandag 28 april 2014 00:07 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat het misbruik van het geweldsmonopolie van de overheid tot dictaturen, grootschalige afpersing en enorm veel doden heeft geleid, heeft natuurlijk totaal niets te maken met de discussie over wapenbezit...
Of je wilt dit punt gewoon liever negeren omdat dit je niet goed uit komt.
Het klopt ... Het Nederlandse volk wilt strenge wapenbeperkingquote:Op maandag 28 april 2014 00:09 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als dit zou kloppen, zou wel iedereen een wapen mogen bezitten. Deze redenering klopt dus van geen kant. Iemand die gekozen is, hoe leuk hij ook kan praten en hoe mooi zijn beloften ook zijn, hoeft niet per se aan jouw kant te staan.
Volgens mij ben jij degene die zaken negeert omdat ze hem niet goed uitkomen. Waarom wil je mij een gevaarlijker maatschappij opdringen? Wat geeft jou het recht om mijn leven op zo'n manier negatief te beïnvloedden?quote:Op maandag 28 april 2014 00:07 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat het misbruik van het geweldsmonopolie van de overheid tot dictaturen, grootschalige afpersing en enorm veel doden heeft geleid, heeft natuurlijk totaal niets te maken met de discussie over wapenbezit...
Of je wilt dit punt gewoon liever negeren omdat dit je niet goed uit komt.
Waar komt dat fabeltje van die gevaarlijke maatschappij vandaan. Komt dat niet uit jouw hoge hoed?quote:Op maandag 28 april 2014 07:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij degene die zaken negeert omdat ze hem niet goed uitkomen. Waarom wil je mij een gevaarlijker maatschappij opdringen? Wat geeft jou het recht om mijn leven op zo'n manier negatief te beïnvloedden?
Canada, Zwitserland, niet echt onveilige landen.quote:Op maandag 28 april 2014 10:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waar komt dat fabeltje van die gevaarlijke maatschappij vandaan. Komt dat niet uit jouw hoge hoed?
In andere culturen is het gewoon een mes te trekken. Hier daarom dan ook maar verbieden?quote:Op maandag 28 april 2014 00:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ideaal zou zijn als wapens helemaal afgeschaft worden, zowel voor burgers en overheden, maar dat is een utopie. Voorlopig is het in Nederland veiliger dan in Amerika, waar 8 x zoveel moorden per jaar zijn door de grote aantallen vuurwapens die te verkrijgen zijn.
Dus.. de Nederlandse overheid moet vooral doorgaan met strenge wapenverboden.
Ik wil rustig kunnen winkelen en niet dat een maffe puber me daar overhoop knalt
https://www.google.nl/sea(...)+der+vlis&aqs=chrome..69i57j0l5.6927j0j8&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8
Vrind Dorknoper heeft wat moeite met het begrip causaal verband.quote:Op maandag 28 april 2014 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Canada, Zwitserland, niet echt onveilige landen.
Basale statistiek Tijger.quote:Op maandag 28 april 2014 10:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waar komt dat fabeltje van die gevaarlijke maatschappij vandaan. Komt dat niet uit jouw hoge hoed?
Heb je maar even op Jip en Jannekeniveau de statistiek uitgelegd. Wie weet snap je het dan.quote:Op maandag 28 april 2014 10:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vrind Dorknoper heeft wat moeite met het begrip causaal verband.
Hij zegt,quote:Op maandag 28 april 2014 10:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vrind Dorknoper heeft wat moeite met het begrip causaal verband.
Daarmee geeft hij impliciet al aan dat wij principieel gelijk hebben mbt persoonlijke en economische vrijheid.quote:Wat geeft jou het recht om mijn leven op zo'n manier negatief te beïnvloedden?
Nou nee, ik vraag me af waarom die zogenaamde libertariers de ene keer compleet hysterisch doordraaien wanneer er iets gebeurt en de volgende keer bij volstrekt vergelijkbare zaken zich in iedere denkbare bocht wringen om maar niet toe te hoeven geven dat ze anderen een hoop ellende op willen leggen...quote:Op maandag 28 april 2014 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij zegt,
[..]
Daarmee geeft hij impliciet al aan dat wij principieel gelijk hebben mbt persoonlijke en economische vrijheid.
Zwitserland kent 45,7 vuurwapens per 100 inwoners, Duitsland 30,3, Nederland 3,9quote:Op maandag 28 april 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Basale statistiek Tijger.
Wanneer wapens beschikbaar zijn loop je een grotere kans op misbruik van die wapens. Bewust (iemand afknallen) of onbewust (ongelukken, je dochtertje die de hond of je buurjongetje neerschiet nadat ze het pistool van pa had gevonden).
Stel dat per wapen de kans op misbruik ongeveer even groot (of liever klein) is. Wat gebeurt er dan als er in plaats van pakweg 250.000 wapens met strenge regels in omloop zijn dat er 7 miljoen zonder enige beperking worden. In welke situatie zal er meer sprake zijn van misbruik van wapens?
Kan me geen reet schelen. Ik wil simpelweg niet dat mensen hier rondlopen met wapens.quote:Op maandag 28 april 2014 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zwitserland kent 45,7 vuurwapens per 100 inwoners, Duitsland 30,3, Nederland 3,9
Toch zijn hier minder moorden per capita dan in NL. En raad eens, de pakkans is ook veel hoger.
Zwitserland 0,7 per 100.000 inwoners, Duitsland 0,8 en Nederland 1,1
Ik vraag me af waarom jij zo een sterke mening hebt over zaken waar je je niet in verdiept hebtquote:Op maandag 28 april 2014 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou nee, ik vraag me af waarom die zogenaamde libertariers de ene keer compleet hysterisch doordraaien wanneer er iets gebeurt en de volgende keer bij volstrekt vergelijkbare zaken zich in iedere denkbare bocht wringen om maar niet toe te hoeven geven dat ze anderen een hoop ellende op willen leggen...
Verstoor nou dat mooie sprookje niet. Een ware gelovige statist wil zulks niet horen.quote:Op maandag 28 april 2014 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zwitserland kent 45,7 vuurwapens per 100 inwoners, Duitsland 30,3, Nederland 3,9
Toch zijn hier minder moorden per capita dan in NL. En raad eens, de pakkans is ook veel hoger.
De onderbuik is een slechte raadgever.quote:Op maandag 28 april 2014 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kan me geen reet schelen. Ik wil simpelweg niet dat mensen hier rondlopen met wapens.
En ongelukken met vuurwapens?quote:Op maandag 28 april 2014 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar is geen sprake van.quote:Op maandag 28 april 2014 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom jij zo een sterke mening hebt over zaken waar je je niet in verdiept hebt
Ga je nog op mijn bericht reageren? Waarom zou in het geval van libertopisch vrij wapenbezit de meest basale statistiek plots niet meer van toepassing zijn?quote:Op maandag 28 april 2014 10:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Verstoor nou dat mooie sprookje niet. Een ware gelovige statist wil zulks niet horen.
En ongelukken met landbouwvoertuigen, auto's, bromfietsen en keukentrapjes?quote:
In dit geval niet. Ik voel me daar gewoon niet prettig bij. Vind je het heel erg?quote:Op maandag 28 april 2014 10:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De onderbuik is een slechte raadgever.
Kom dan eerst een met die basale statistieken.quote:Op maandag 28 april 2014 10:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ga je nog op mijn bericht reageren? Waarom zou in het geval van libertopisch vrij wapenbezit de meest basale statistiek plots niet meer van toepassing zijn?
Daar heb jij met een wapenvrij huis geen last van, toch?quote:
Waarom van onderwerp proberen te veranderen?quote:Op maandag 28 april 2014 10:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En ongelukken met landbouwvoertuigen, auto's, bromfietsen en keukentrapjes?
Die heb ik je net stap voor stap uitgelegd.quote:Op maandag 28 april 2014 10:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kom dan eerst een met die basale statistieken.
Dat heet reageren vanuit de onderbuik. Sommige mensen hebben dat met vliegen of grote hoogten.quote:Op maandag 28 april 2014 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In dit geval niet. Ik voel me daar gewoon niet prettig bij. Vind je het heel erg?
Wanneer mijn buren wel volop wapens in huis hebben kan dat toch eenvoudig mis gaan.quote:Op maandag 28 april 2014 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar heb jij met een wapenvrij huis geen last van, toch?
Ik heb geen cijferreeksen gezien.quote:Op maandag 28 april 2014 10:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die heb ik je net stap voor stap uitgelegd.
Toon maar aanquote:Op maandag 28 april 2014 10:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer mijn buren wel volop wapens in huis hebben kan dat toch eenvoudig mis gaan.
De totale maatschappij wordt er onveiliger door.
Maak dat gebabbel nou eens hard aan de hand van cijfers.quote:Op maandag 28 april 2014 10:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer mijn buren wel volop wapens in huis hebben kan dat toch eenvoudig mis gaan.
De totale maatschappij wordt er onveiliger door.
Je hoeft niet in een vliegtuig te stappen. Ik moet daarentegen wel samen leven met mensen die mogelijk vuurwapens dragen.quote:Op maandag 28 april 2014 10:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heet reageren vanuit de onderbuik. Sommige mensen hebben dat met vliegen of grote hoogten.
Dat leek me op voorhand te hoog gegrepen voor je. Dus heb ik het heel simpel uitgelegd.quote:Op maandag 28 april 2014 10:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb geen cijferreeksen gezien.
Heb net aangetoond met FEITEN dat Zwitserland en Duitsland minder moorden heeft en meer wapens, in tegenstelling tot wat jij eerder riep.quote:Op maandag 28 april 2014 10:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat leek me op voorhand te hoog gegrepen voor je. Dus heb ik het heel simpel uitgelegd.
POL / Het Grote Libertarisme Topic #23
Kan jij nu verklaren waarom dit op magische wijze niet op zou gaan?
En in de VS ligt het aantal moorden per 1.000 duizend inwoners. Het is cherry picken, Pietje.quote:Op maandag 28 april 2014 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb net aangetoond met FEITEN dat Zwitserland en Duitsland minder moorden heeft en meer wapens, in tegenstelling tot wat jij eerder riep.
Kom jij nu eens met FEITEN
Simpel betekent parameters weglaten of over het hoofd zien. Daar knapt je onderbouwing niet echt van op.quote:Op maandag 28 april 2014 10:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat leek me op voorhand te hoog gegrepen voor je. Dus heb ik het heel simpel uitgelegd.
POL / Het Grote Libertarisme Topic #23
Kan jij nu verklaren waarom dit op magische wijze niet op zou gaan?
Of er is nog een ander causaal verband.quote:Op maandag 28 april 2014 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En in de VS ligt het aantal moorden per 1.000 duizend inwoners. Het is cherry picken, Pietje.
Ergo, je kan geen verband aantonen tussen de twee.quote:Op maandag 28 april 2014 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En in de VS ligt het aantal moorden per 1.000 duizend inwoners. Het is cherry picken, Pietje.
Net zoals je niet kunt aantonen dat meer wapens de samenleving veiliger maakt.quote:Op maandag 28 april 2014 11:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ergo, je kan geen verband aantonen tussen de twee.
Falsificatie koosje
Lees nu nog eens even terug wat ik jullie vertelde Pietje in plaats van weer hysterisch te gaan schreeuwen. En ik had je een zeer relevante vraag gesteld over ongelukken, kan je daar nog even naar kijken?quote:Op maandag 28 april 2014 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb net aangetoond met FEITEN dat Zwitserland en Duitsland minder moorden heeft en meer wapens, in tegenstelling tot wat jij eerder riep.
Kom jij nu eens met FEITEN
Reageer nu eens inhoudelijk tijgertje. Waarom zou basale statistiek hier niet opgaan?quote:Op maandag 28 april 2014 11:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Simpel betekent parameters weglaten of over het hoofd zien. Daar knapt je onderbouwing niet echt van op.
Tenzij je meer doden wilt door wapengeweld natuurlijk. Sommigen hier willen dat de maatschappij graag opleggen. Meer vroegtijdige doden is schijnbaar heel 'libertarisch'...quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen reden dus om wapenbezit vrij te geven.
Nee, jij claimt, jij maakt hard.quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Lees nu nog eens even terug wat ik jullie vertelde Pietje in plaats van weer hysterisch te gaan schreeuwen. En ik had je een zeer relevante vraag gesteld over ongelukken, kan je daar nog even naar kijken?
Er is nu blijkbaar al sprake van redelijk was misbruik van vuurwapens in Nederland. Waarom zou dat minder worden wanneer er meer wapens in omloop komen?
Waarom zouden al die mensen supernetjes omgaan met hun vuurwapens? Hoe realistisch acht je daarmee je claim dat vrij wapenbezit voor geen dode extra zou zorgen?
Dat zeg ik nergens. De VS is de meest gereguleerde maatschappij ter wereld. Dat zou ook de causaliteit kunnen zijn. Hoe meer het volk gereguleerd wordt hoe gewelddadiger de maatschappij.quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Reageer nu eens inhoudelijk tijgertje. Waarom zou basale statistiek hier niet opgaan?
Vrees dat Correlatie en Causaliteit moeilijke begrippen blijvenquote:Op maandag 28 april 2014 11:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens. De VS is de meest gereguleerde maatschappij ter wereld. Dat zou ook de causaliteit kunnen zijn. Hoe meer het volk gereguleerd wordt hoe gewelddadiger de maatschappij.
Dat heb ik dan ook al gedaan Piet.quote:Op maandag 28 april 2014 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, jij claimt, jij maakt hard.
Feiten, dukie, feiten, geen melkmeisjeslogicaquote:Op maandag 28 april 2014 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook al gedaan Piet.
Dat jij dat vervolgens blijft ontwijken zegt eigenlijk alweer voldoende.
Hoe realistisch is het nu werkelijk dat veel meer wapens in omloop voor een gelijk of lager aantal doden door vuurwapens zal zorgen? Waarom zou de kans op misbruik of ongelukken met wapens veel lager worden wanneer er geen enkele controle meer op is wie een wapen heeft?
Jij claimt allerlei zaken die zwaar afwijken van wat statistisch gezien logisch zou zijn. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat jij daarin ook iets probeert hard te maken...
Piet, nu even de directe vraag.quote:Op maandag 28 april 2014 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrees dat Correlatie en Causaliteit moeilijke begrippen blijven
Jou vergelijkingen hebben helaas met statistieken weinig van doen. Bij mijn dochtertje in groep 7 win je de discussie naar hier kom je weinig verder dan hoongelach.quote:
Dergelijke risico's moeten genomen worden om de vrijheid van de mens te beschermen Dukie. Snap dat dan.quote:Op maandag 28 april 2014 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Piet, nu even de directe vraag.
Wanneer er in Nederland veel en veel meer vuurwapens in omloop komen, zullen er dan naar verwachting meer, minder of een gelijk aantal incidenten (moord, ongelukken, zelfverdediging etc) met vuurwapens plaatsvinden?
Ik heb geen idee. Maar dit is het punt ook niet. Het punt is dat jij niet kan aantonen dat er een correlatie is tussen dezen.quote:Op maandag 28 april 2014 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Piet, nu even de directe vraag.
Wanneer er in Nederland veel en veel meer vuurwapens in omloop komen, zullen er dan naar verwachting meer, minder of een gelijk aantal incidenten (moord, ongelukken, zelfverdediging etc) met vuurwapens plaatsvinden?
Waarom zou de overheid het monopolie mogen hebben? Als iemand een wapen wil bezitten dan moet dat mogen. De redenen daarvoor kunnen legio zijn.quote:Op maandag 28 april 2014 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
Maar welk doel dient vrij wapenbezit? Als we overgaan tot zoiets extreems, dan wil ik dat daar een goede reden voor is.
Lees even terug zou ik zeggen. En bied dan even je excuses aan me aan aub.quote:Op maandag 28 april 2014 11:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jou vergelijkingen hebben helaas met statistieken weinig van doen. Bij mijn dochtertje in groep 7 win je de discussie naar hier kom je weinig verder dan hoongelach.
Dus als iemand een kernwapen of een tank zou willen bezitten, dan moet dat kunnen? Want waarom zou de overheid daar immers een monopolie op moeten hebben?quote:Op maandag 28 april 2014 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid het monopolie mogen hebben? Als iemand een wapen wil bezitten dan moet dat mogen. De redenen daarvoor kunnen legio zijn.
Dat is het hele punt wel Piet. Het gaat er om of het wel of niet veiliger wordt voor de gemiddelde burger door zogenaamd 'vrij wapenbezit'. Heeft die dan een grotere, kleinere of gelijke kans om gewond te raken of te sterven door vuurwapengeweld.quote:Op maandag 28 april 2014 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Maar dit is het punt ook niet. Het punt is dat jij niet kan aantonen dat er een correlatie is tussen dezen.
De voornaamste reden is toch het koos en mij een grotere sterfkans door vuurwapengeweld gunnen?quote:Op maandag 28 april 2014 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid het monopolie mogen hebben? Als iemand een wapen wil bezitten dan moet dat mogen. De redenen daarvoor kunnen legio zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geweldsmonopoliequote:Op maandag 28 april 2014 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen neerschieten, zie de VS voor een voorbeeld.quote:Op maandag 28 april 2014 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
Maar welk doel dient vrij wapenbezit? Als we overgaan tot zoiets extreems, dan wil ik dat daar een goede reden voor is.
Een kernwapen zou de overheid ook niet moeten hebben. Is verder ook niet erg realistisch net als het hebben van een Space Shuttle, Een tank mag iedereen bezitten. Waarom niet?quote:Op maandag 28 april 2014 11:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus als iemand een kernwapen of een tank zou willen bezitten, dan moet dat kunnen? Want waarom zou de overheid daar immers een monopolie op moeten hebben?
Om de vrijheden van de burger beter te kunnen garanderen ?quote:Op maandag 28 april 2014 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid het monopolie mogen hebben?
Zoals ik al aantoonde, er zijn minder moorden in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland waar er meer wapens zijn, jouw conclusie dat de correlatie een causaal verband is, is daarmee onderuitgehaald.quote:Op maandag 28 april 2014 11:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is het hele punt wel Piet. Het gaat er om of het wel of niet veiliger wordt voor de gemiddelde burger door zogenaamd 'vrij wapenbezit'. Heeft die dan een grotere, kleinere of gelijke kans om gewond te raken of te sterven door vuurwapengeweld.
Dat was ook het argument van du_ke.quote:Op maandag 28 april 2014 11:30 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen neerschieten, zie de VS voor een voorbeeld.
Wie beschermt de burger tegen de overheid?quote:Op maandag 28 april 2014 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Om de vrijheden van de burger beter te kunnen garanderen ?
Vrij te kunnen slapen in je eigen huis ? Vrij te kunnen bewegen buitenshuis?
De vrijheid van je kinderen naar scholen en malls te sturen zonder angst voor een geflipte rambo?
Belangrijk hoor !!! Die vrijheden...
Het recht? Beetje de kerngedachte achter de rechtsstaatquote:Op maandag 28 april 2014 11:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wie beschermt de burger tegen de overheid?
Het gaat niet alleen om moorden maar om slachtoffers van vuurwapengeweld. Daarom ook de herhaling van de vraag hoe het zit met ongelukken met vuurwapens in die landen?quote:Op maandag 28 april 2014 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al aantoonde, er zijn minder moorden in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland waar er meer wapens zijn, jouw conclusie dat de correlatie een causaal verband is, is daarmee onderuitgehaald.
Maar wie beschermt de burger tegen de rechtsstaat?quote:Op maandag 28 april 2014 11:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het recht? Beetje de kerngedachte achter de rechtsstaat
Waarom kom jij zelf nooit met feiten maar claim jij zoveel, heb al een aantal malen je claims met feiten onderuitgehaald, ik blijf niet bezig.quote:Op maandag 28 april 2014 11:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om moorden maar om slachtoffers van vuurwapengeweld. Daarom ook de herhaling van de vraag hoe het zit met ongelukken met vuurwapens in die landen?
En omdat je weer niet op de kernvraag ingaat herhaal ik die ook even
Het gaat er om of het wel of niet veiliger wordt voor de gemiddelde burger door zogenaamd 'vrij wapenbezit'. Heeft die dan een grotere, kleinere of gelijke kans om gewond te raken of te sterven door vuurwapengeweld?
Dat wil er hier niet echt in heb ik het idee. Libertarische gedachtes gaan altijd gepaard met een diep wantrouwen tegenover welke overheid dan ook, of dat nou terecht is of niet.quote:Op maandag 28 april 2014 11:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het recht? Beetje de kerngedachte achter de rechtsstaat
En wie beschermt de rechtstaat tegen de burger?quote:Op maandag 28 april 2014 11:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wie beschermt de burger tegen de rechtsstaat?
Maar jij kunt evenmin aantonen dat vrij wapenbezit een samenleving veiliger maakt.quote:Op maandag 28 april 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom kom jij zelf nooit met feiten maar claim jij zoveel, heb al een aantal malen je claims met feiten onderuitgehaald, ik blijf niet bezig.
Waarom blijf jij de kernvraag ontwijken?quote:Op maandag 28 april 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom kom jij zelf nooit met feiten maar claim jij zoveel, heb al een aantal malen je claims met feiten onderuitgehaald, ik blijf niet bezig.
Claim ik dat?quote:Op maandag 28 april 2014 11:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar jij kunt evenmin aantonen dat vrij wapenbezit een samenleving veiliger maakt.
Wat is dan het doel van vrij wapenbezit? Lekker een wapen kopen en dragen, omdat het kan?quote:
Jagen?quote:Op maandag 28 april 2014 11:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is dan het doel van vrij wapenbezit? Lekker een wapen kopen en dragen, omdat het kan?
Alles wat ik hier zeg gaat er om dat het onveiliger zou worden. Jij gaat daar aan alle kanten hard tegenin, wat is dan wel precies je punt?quote:
Nee.quote:
Nee, ik toon aan dat je redenering en onderbouwing niet klopt. Is dat te moeilijk te begrijpen?quote:Op maandag 28 april 2014 11:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alles wat ik hier zeg gaat er om dat het onveiliger zou worden. Jij gaat daar aan alle kanten hard tegenin, wat is dan wel precies je punt?
Wordt het veiliger, onveiliger of blijft het gelijk naar jouw idee en waarom dan?
Sterk argumentquote:Op maandag 28 april 2014 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee.
En vooral niet in Nederland.
Wat is het argument voor jagen?quote:
Waarom blijf je de primaire vraag ontwijken?quote:Op maandag 28 april 2014 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik toon aan dat je redenering en onderbouwing niet klopt. Is dat te moeilijk te begrijpen?
Dat is het sowieso, vooral om de dierenvriendenterroristen boos te maken.quote:Op maandag 28 april 2014 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat is het argument voor jagen?
Het is leuk?
Dat zou een nieuw toppunt van bekrompenheid zijn.quote:Op dinsdag 29 april 2014 11:23 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is het sowieso, vooral om de dierenvriendenterroristen boos te maken.
Je vergeet nog moordenaars en verkrachters ...... het argument dat te verbieden en die uit de maatschappij te halen geldt voor hun en voor vuurwapens.quote:Op dinsdag 29 april 2014 10:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een wapen kan dienen ter verdediging. Een wapen kan prettig zijn on te hebben omdat het mooi is gemaakt. Schieten is net als yoga. Een vriend van Me gebruikt het om rustig te worden. De concentratie nodig om in de roos te schieten is zo groot dat je even alle andere gedachten en emoties volledig uitgebannen hebt.
De meeste argumenten die ik tegen heb gehoord zouden ook kunnen gelden voor schoonmaakmiddelen, gereedschappen, keukenmessen of landbouwvoertuigen.
Een moordenaar is pas een moordenaar als hij een moord heeft gepleegd. Een verkrachter is pas een verkrachter als hij iemand verkracht heeft. De mens kunnen we op voorhand niet verbieden de daad wel. Het libertarisme is gebaseerd op het NAP. De vergelijkingen gaan dan ook mank in de discussie over wapenbezit.quote:Op dinsdag 29 april 2014 14:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je vergeet nog moordenaars en verkrachters ...... het argument dat te verbieden en die uit de maatschappij te halen geldt voor hun en voor vuurwapens.
Maar in de libertaire utopie mogen zij toch vrij rondlopen? Niks verboden, niks straffen door een dwingende hierarchie
Je punt was dat vuurwapens net zo onschuldig zijn als gebruiksvoorwerpen als messen en schoonmaakmiddelen. Dat is laksheid.... van een gevaarlijk soort.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een moordenaar is pas een moordenaar als hij een moord heeft gepleegd. Een verkrachter is pas een verkrachter als hij iemand verkracht heeft.
Het NAP is een moraalstelsel in de trant van "als iedereen lief is voor elkaar, dan is er geen geweld en criminaliteit"quote:Het libertarisme is gebaseerd op het NAP. De vergelijkingen gaan dan ook mank in de discussie over wapenbezit.
Blijkbaar in jouw leefwereld is de individule vrijheid van het slachtoffer niet heilig anders stel je zulke onzin niet.quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:13 schreef Bluesdude het volgende:
want ojeeeee.. hun individuele vrijheid is je heilig
Daar klopt helemaal niks van, NAP betekend dat je elkaars vrijheid respecteerd, doe je dat niet kun je gestrafd worden of je dit nu helemaal particulier wil regelen of door een kleine overheid die alleen dat recht beschermd is een andere discussie. Rechtspraak kan in een libertarische samenleving gewoon.quote:Het NAP is een moraalstelsel in de trant van "als iedereen lief is voor elkaar, dan is er geen geweld en criminaliteit"
An sich is het hardstikke waar. Maar die moraal faalt op een zeker moment.
Lees nog eens ... ik had het over de individuele vrijheden van slachtoffers die vermoord en verkracht worden door daders, die niet gestraft mogen worden in de libertaire utopie, want er mag geen staat meer zijn die slachtoffers beschermt door de daders te pakken... Hun vrijheden zijn wel heilig, niet die van de slachtoffers.quote:Op donderdag 1 mei 2014 16:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
Blijkbaar in jouw leefwereld is de individule vrijheid van het slachtoffer niet heilig anders stel je zulke onzin niet.
jaja.... als iedereen lief is ... o.a. andermans vrijheden respecteert, dan is er geen geweld en criminaliteit meer... Mooi idee... Maar dat faalt op een zeker punt en dan is er een staat nodig. Libertairen ontkennen die noodzaak en houden zich vast aan.. als iedereen lief is, dan komt het allemaal wel goed.quote:Daar klopt helemaal niks van, NAP betekend dat je elkaars vrijheid respecteerd, doe je dat niet kun je gestrafd worden of je dit nu helemaal particulier wil regelen of door een kleine overheid die alleen dat recht beschermd is een andere discussie. Rechtspraak kan in een libertarische samenleving gewoon.
Dus straffen mag best? Straffen door een overheid? Of denk je meer aan eigen rechter spelen van de burger? Maar hoe dan ook , je promoot dat de ene mens de andere gaat overheersen. En libertairen pretenderen juist dat voorgoed te kunnen opheffen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 16:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik zeg nergens dat er niet gestraft moet worden. De correlatie tussen lief zijn voor elkaar en de hoeveelheid wapens in particulier bezit ontgaat ne volkomen. Zeker in de huidige wereld waar iedere crimineel er wel een heeft.
Op het moment dat je geweld initieert naar een ander kies je er ook voor om afstand van enkele van je rechten te doen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 21:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus straffen mag best? Straffen door een overheid? Of denk je meer aan eigen rechter spelen van de burger? Maar hoe dan ook , je promoot dat de ene mens de andere gaat overheersen. En libertairen pretenderen juist dat voorgoed te kunnen opheffen.
Nogmaals dan: vrij wapenbezit leidt eerder tot geweld, wat weer geweld oproept. leidt tot aantasting van de vrijheden van de burger, ... dus daar valt de libertaire moraal ' van iedereen moet lief zijn voor elkaar en dan is alles opgelost' .
Maar wie straft er dan? De overheid of iemand die besluit eigen rechter en strafuitvoerder te spelen?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Op het moment dat je geweld initieert naar een ander kies je er ook voor om afstand van enkele van je rechten te doen.
Wapens doden geen mensen, mensen doden mensen.
In het libertaire paradijs zijn er geen rechten gegarandeerd. Of je bedoelt de gewoonterechten vanuit het idee 'iedereen moet lief zijn voor elkaar' (NAP)quote:Op zaterdag 3 mei 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Op het moment dat je geweld initieert naar een ander kies je er ook voor om afstand van enkele van je rechten te doen.
Onzin... Mensen gebruiken wapens om te doden of anderen hun wil op te leggen. Het is de combinatie ervan.quote:Wapens doden geen mensen, mensen doden mensen.
Heb je de FAQ uit de openingspost nou nog niet gelezen?quote:Op zondag 4 mei 2014 13:06 schreef Bluesdude het volgende:
In het libertaire paradijs zijn er geen rechten gegarandeerd. Of je bedoelt de gewoonterechten vanuit het idee 'iedereen moet lief zijn voor elkaar' (NAP)
Maar door moreel mensen uit te sluiten, dus niet lief zijn voor hen, ondermijn je het fundament van de gedroomde samenleving. Dat werkt dus niet zo
Ohhhhh ...libertairisme is materialisme.... bezit hebben is belangrijker dan welzijn.quote:Op zondag 4 mei 2014 13:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De NAP is het principe dat je geen agressief geweld mag toepassen tegen een ander of zijn eigendommen. In politieke zin dat het verboden is en in morele zin dat het fout is.
Tuurlijk wel..... het principe van 'iedereen moet lief zijn, dan is er geen staat nodig' wordt ondermijnd door mensen die niet lief zijn en mensen die hun lijf en goed verdedigen, ook niet lief.quote:Zaken als zelfverdediging of mensen je huis niet binnen laten vallen hier dus niet onder. En dit principe gelijk stellen aan 'lief zijn' slaat ook nergens op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |