Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Als je er tijdens het testen niet uitkomt ja. Tijdens implementatie hou ik mijn zelfgeschreven handleidingen aan en dan lees ik wel zodat er niets afwijkt. Achja. Tweede keer dat ik ooit een reekstopic open.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Rta ligt op een viaduct/aarden baan, dus perronhoogte te hoog. Idem voor Capelle en Nieuwerkerk, terwijl die wel in het laagste deel van het land liggen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Op maandag 7 april 2014 10:03 schreef Peterselieman het volgende: Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Klopt inderdaad. Sprinter Zwolle <> Centraal is het weinige wat wel rijd. Omroep had het over bij voorkeur omreizen via Duivendrecht.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op maandag 7 april 2014 10:15 schreef Dos37 het volgende: In Amersfoort werd juist omgeroepen dat men moest omreizen via Utrecht als ik naar Centraal zou moeten zou ik ook gewoon via Duivendrecht gaan.
Vanuit Amersfoort is het beter om via Utrecht te gaan. Dat is gewoon sneller, maar vanuit de polder moet je wel via Duivendrecht. Je kunt de metro nemen, maar dan betaal je meer, al valt dat ook nog wel wat mee, zo bleek vorig jaar toen ik er de metro verkoos boven blijven staan op het perron
Op maandag 7 april 2014 10:03 schreef Peterselieman het volgende: Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Hebben ze weer eens een beweegbaar puntstuk naar de klote gereden? Dat zal ook niet voor het eerst zijn. Broddelwerk.
Nee, maar er zijn wel steeds meer beweegbare puntstukken, want daarmee kunnen de wissels met hogere snelheden bereden worden. En die beweegbare puntstukken kunnen er heel slecht tegen als het wissel in de verkeerde stand bereden wordt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ProRail heeft mij zojuist bevestigd dat er inderdaad een puntstuk bij Diemen (volgens mij bedoelen ze G'dammerweg-aansl) aan gort is gereden. Wissel wordt voorlopig geklemd.
Op maandag 7 april 2014 11:54 schreef b2py het volgende: Ja dat heb ik gelezen, maar mijn reactie was naar Rikus. En het is vooral nog speculatie over wat er stuk is.
Gezien dat het puntstuk vervangen moet worden, neem ik aan dat dat dus aan gort is gereden. Het heel puntstuk moet vervangen. Over de stellers geen woord in die mail.
Gezien dat het puntstuk vervangen moet worden, neem ik aan dat dat dus aan gort is gereden. Het heel puntstuk moet vervangen. Over de stellers geen woord in die mail.
Het spul is allemaal inmiddels wel weer begonnen met rijden. Aan dat deel van de afspraak hebben ze zich in ieder geval gehouden.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op maandag 7 april 2014 11:18 schreef DriekOplopers het volgende: ProRail heeft mij zojuist bevestigd dat er inderdaad een puntstuk bij Diemen (volgens mij bedoelen ze G'dammerweg-aansl) aan gort is gereden. Wissel wordt voorlopig geklemd.
Bijzonder, wissel klemmen en vervolgens zonder die 1:34 een volledige dienst uitvoeren. Waar is dat ding dan voor?
Met doorwisselen in Weesp kom je een heel eind alleen voldoet dat never-nooit-niet aan de plannormen en is het behoorlijk vertragingsgevoelig.
Leuk detail is dat de wissels waar nu gebruik van gemaakt wordt in een plan dat niet is doorgegaan in dit jaar gesaneerd zouden worden. Als dat al zou zijn gebeurd wanneer dat plan zou zijn uitgevoerd was het echt bal geweest.
Met doorwisselen in Weesp kom je een heel eind alleen voldoet dat never-nooit-niet aan de plannormen en is het behoorlijk vertragingsgevoelig.
Leuk detail is dat de wissels waar nu gebruik van gemaakt wordt in een plan dat niet is doorgegaan in dit jaar gesaneerd zouden worden. Als dat al zou zijn gebeurd wanneer dat plan zou zijn uitgevoerd was het echt bal geweest.
Op maandag 7 april 2014 11:18 schreef DriekOplopers het volgende: ProRail heeft mij zojuist bevestigd dat er inderdaad een puntstuk bij Diemen (volgens mij bedoelen ze G'dammerweg-aansl) aan gort is gereden. Wissel wordt voorlopig geklemd.
Punten gescoord door de werktreinbegeleider.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik kom aan op Delft Zuid, willende de Sprinter van 16:13 nemen naar Den Haag. Die van 15:58 reed net voor mijn neus weg, maar die trein voegt voor mij toch niks toe, dus geen haast gemaakt. Oh, die van 16:13 rijdt niet en die van 16:28 heeft vertraging Dan maar via Rotterdam, als het goed is komt de sprinter van 16:01 er zo aan. Trein komt in zicht, blijft 100 meter vooor Delft Zuid stilstaan. Frontseinen veranderen in sluitseinen... 10 minuten later toch weer in frontseinen, en uiteindelijk komt de trein in Delft Zuid voorrijden. De machinist geeft uitleg: Kind per ongeluk in de trein gestapt, moeder achtergebleven op het perron in Den Haag HS, kind opgevangen door conductrice in de achteroplopende cabine, daar wat aan knoppen zitten duwen, en zo kwam de trein stil te staan voor Delft Zuid. Onze excuses voor het ongemak
Op maandag 7 april 2014 16:36 schreef Dr_Flash het volgende: Ik kom aan op Delft Zuid, willende de Sprinter van 16:13 nemen naar Den Haag. Die van 15:58 reed net voor mijn neus weg, maar die trein voegt voor mij toch niks toe, dus geen haast gemaakt. Oh, die van 16:13 rijdt niet en die van 16:28 heeft vertraging Dan maar via Rotterdam, als het goed is komt de sprinter van 16:01 er zo aan. Trein komt in zicht, blijft 100 meter vooor Delft Zuid stilstaan. Frontseinen veranderen in sluitseinen... 10 minuten later toch weer in frontseinen, en uiteindelijk komt de trein in Delft Zuid voorrijden. De machinist geeft uitleg: Kind per ongeluk in de trein gestapt, moeder achtergebleven op het perron in Den Haag HS, kind opgevangen door conductrice in de achteroplopende cabine, daar wat aan knoppen zitten duwen, en zo kwam de trein stil te staan voor Delft Zuid. Onze excuses voor het ongemak
Op maandag 7 april 2014 18:35 schreef James1988 het volgende: HTM heeft de avondspits een uurtje verlengd. Iedere 5 minuten een tram op mijn traject i.p.v. iedere 15 minuten
Het heeft maar even geduurd voor ze daar achterkwamen dat de avondspits niet om 18:00 stopt ..
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op maandag 7 april 2014 18:47 schreef b2py het volgende: Code-Oranje afgekondigd voor westelijke randstad, morgen weer klagen dat NS preventief had moeten schrappen?
In Den Haag kwam net een flinke regenbui voorbij, maar inmiddels is het weer flink lichter aan het worden.
Groeten vanuit een Benelux waar net een vertraagde IC voor is geduwd
Op maandag 7 april 2014 18:47 schreef b2py het volgende: Code-Oranje afgekondigd voor westelijke randstad, morgen weer klagen dat NS preventief had moeten schrappen?
En 72 uur geen treinverkeer in het hele land, wat is dat?
Een leuke puinhoop
Zover zal het niet komen, denk ik. Een tijd terug trok er een zeer grote onweersbui over ons land trok waarbij vrijwel het hele netwerk eruitvloog (dat was rond middernacht), de volgende ochtend reden er bijna overal weer treinen. Op de plekken waar het 's ochtends niet lukte werd het 's avonds.
huh echt ? zo erg is het toch niet ? mijn moeder had het er over en toen ging ik op teletekst het weerbericht opzoeken, windkracht 3/4 morgen 5 dus ik dacht laat die stoelen enz lekker buiten staan ?
Zo, verhuizing zit er grotendeels op en na een hoop geklaag en gekras is het internet eindelijk (te laat) werkend. Heb ik wat gemist de laatste paar dagen, iemand een samenvatting?
Op maandag 7 april 2014 19:43 schreef Monopoly het volgende: Zo, verhuizing zit er grotendeels op en na een hoop geklaag en gekras is het internet eindelijk (te laat) werkend. Heb ik wat gemist de laatste paar dagen, iemand een samenvatting?
Teveel werkzaamheden in het weekend, werktrein heeft wissel 1187 gesloopt nabij Gaasperdammerweg Aansluiting en er zijn weer diverse Arriva GTW's die een retour Aachen hebben gemaakt. Dat was het wel.
Teveel werkzaamheden in het weekend, werktrein heeft wissel 1187 gesloopt nabij Gaasperdammerweg Aansluiting en er zijn weer diverse Arriva GTW's die een retour Aachen hebben gemaakt. Dat was het wel.
Schiphol lag er uit zag ik op de CTA hier in Groningen, wat is er precies gebeurt met die werktrein? Die GTW (stel 247, is op de zijkant al 347 geworden. Stel gaat naar Polen toe deze zomer om van een tweetje, een drietje te worden).
[..] er zijn weer diverse Arriva GTW's die een retour Aachen hebben gemaakt.
En belangrijk speciaal voor mono: de stellen die dat gedaan hebben en deze zomer verlengd worden, hebben al het nieuwe nummer gekregen. Sommige 3xx-stellen zijn dus gewoon nog 2/6'jes
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Schiphol lag er uit zag ik op de CTA hier in Groningen, wat is er precies gebeurt met die werktrein? Die GTW (stel 247, is op de zijkant al 347 geworden. Stel gaat naar Polen toe deze zomer om van een tweetje, een drietje te worden).
Dat zijn twee verschillende dingen, was ook nog kortstondig een brandmelding in de tunnel.
Op maandag 7 april 2014 20:11 schreef DriekOplopers het volgende: Plus Zutphen - Winterswijk ligt eruit. Wisselfiasco. Zou tot 20 uur, prognose is nu "onbekend".
ja eens dat opgelost is, is het noodweer net daar.
Op maandag 7 april 2014 20:19 schreef James1988 het volgende: "Gelukkig" is het Zutphen - Winterswijk en niet Arnhem - Winterswijk waar veel meer vervoersvraag is.
Ik had de stille hoop dat jullie stadion instortte.
Met zo'n groot overstortbassin onder de Brink kan Deventer tegenwoordig heel wat meer regenwater aan dan voor 2000. Toen stond regelmatig het centrum blank bij een goede bui .
Op maandag 7 april 2014 21:29 schreef Prins_Pils het volgende: Hoe weten jullie trouwens nou weer dat ik in Devsko woon. Heb ik volgens mij nooit gezegd hier
Op maandag 7 april 2014 21:29 schreef Prins_Pils het volgende: Hoe weten jullie trouwens nou weer dat ik in Devsko woon. Heb ik volgens mij nooit gezegd hier
Ik heb een vraagje van jullie, nu ik weer een weekje in Nederland ben, weer over de OV Chipkaart
Ik heb naast mn persoonlijke kaart, mn anonieme weer teruggevonden
Nu heb ik het zo ingedeeld: Persoonlijke kaart gewoon reizen op Saldo, Anonieme kaart heb ik het produkt Samenreiskorting 2e klas voor 8 maanden eropgezet voor als ik met mn wederhelft op pad ga. Is dit een beetje handig ingedeeld, of hebben jullie t zelf anders ingedeeld als ge 2 kaarten hebt
Ik heb nog wel meer ervaringen opgedaan hier in Nederland, maar daarover later meer
Die Samenreiskorting moet je er voor iedere reis op zetten toch? En zoals b2py zegt moet je een abonnement hebben dat recht geeft op korting voor anderen.
Op maandag 7 april 2014 22:17 schreef James1988 het volgende: Die Samenreiskorting moet je er voor iedere reis op zetten toch? En zoals b2py zegt moet je een abonnement hebben dat recht geeft op korting voor anderen.
bij ns automaten kan je het alleen per dag eropzetten. Bij de ov chip oplaadpalen kan je iedere einddatum kiezen met een maximum van 8 maanden
Hangt er vooral vanaf hoe lang NS het VDU nog blijft aanbieden. Ik heb ook nog een oud Vodafone-abonnement (zonder datalimiet) maar Vodafone heeft inmiddels laten weten te gaan stoppen met dat abo.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 7 april 2014 23:00 schreef James1988 het volgende: Hangt er vooral vanaf hoe lang NS het VDU nog blijft aanbieden. Ik heb ook nog een oud Vodafone-abonnement (zonder datalimiet) maar Vodafone heeft inmiddels laten weten te gaan stoppen met dat abo.
Stiekem mogen ze dat niet.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Wel als het abonnement na het einde van de looptijd is (wat inmiddels al 2 jaar zo is), dan mogen beide partijen besluiten het contract op te zeggen. Bovendien stellen ze een alternatief voor (met een flinke korting).
Niet altijd . De nieuwe Voordeelurenkaart heeft geen recht op korting van 06:30 - 09:00. De oude voordeelurenkaart heeft geen korting van 04:00 - 09:00. Nu zijn die nachtelijke uren niet zo erg maar als je een keer om 06:00 in de trein moet zitten betaal je wel het volle tarief.