Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Als je er tijdens het testen niet uitkomt ja. Tijdens implementatie hou ik mijn zelfgeschreven handleidingen aan en dan lees ik wel zodat er niets afwijkt. Achja. Tweede keer dat ik ooit een reekstopic open.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Rta ligt op een viaduct/aarden baan, dus perronhoogte te hoog. Idem voor Capelle en Nieuwerkerk, terwijl die wel in het laagste deel van het land liggen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Op maandag 7 april 2014 10:03 schreef Peterselieman het volgende: Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Klopt inderdaad. Sprinter Zwolle <> Centraal is het weinige wat wel rijd. Omroep had het over bij voorkeur omreizen via Duivendrecht.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op maandag 7 april 2014 10:15 schreef Dos37 het volgende: In Amersfoort werd juist omgeroepen dat men moest omreizen via Utrecht als ik naar Centraal zou moeten zou ik ook gewoon via Duivendrecht gaan.
Vanuit Amersfoort is het beter om via Utrecht te gaan. Dat is gewoon sneller, maar vanuit de polder moet je wel via Duivendrecht. Je kunt de metro nemen, maar dan betaal je meer, al valt dat ook nog wel wat mee, zo bleek vorig jaar toen ik er de metro verkoos boven blijven staan op het perron
Op maandag 7 april 2014 10:03 schreef Peterselieman het volgende: Dat is nog lang niet alle ellende in die hoek, want ik las op Somda dat er bij Gaasperdammerweg aansluiting (splitsing lijnen Weesp naar Schiphol/Amsterdam) een wissel niet in controle is dankzij een werktrein vannacht. Betekent dat de IC's Amersfoort - Amsterdam CS en Lelydorp CS - Amsterdam CS geschrapt zijn.
Hebben ze weer eens een beweegbaar puntstuk naar de klote gereden? Dat zal ook niet voor het eerst zijn. Broddelwerk.
Nee, maar er zijn wel steeds meer beweegbare puntstukken, want daarmee kunnen de wissels met hogere snelheden bereden worden. En die beweegbare puntstukken kunnen er heel slecht tegen als het wissel in de verkeerde stand bereden wordt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ProRail heeft mij zojuist bevestigd dat er inderdaad een puntstuk bij Diemen (volgens mij bedoelen ze G'dammerweg-aansl) aan gort is gereden. Wissel wordt voorlopig geklemd.