abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138375484
Ik wil een goed koksmes kopen met een traditionele vorm zoals onderstaande foto. Maar ja, welk merk etc.? Ik heb er echt nul verstand van. Het enige wat ik weet is dat een goed mes (o.a.) helemaal "egaal" moet zijn en niet een apart geslepen onderkant heeft (de scherpe kant). Beetje vaag uitgelegd misschien.. Wie kan mij helpen met wat tips en misschien zelfs een linkje naar een exemplaar in een webshop? Mijn budget is +- ¤60,- Gelijk een tweede vraag is of je voor dat geld wel een redelijke kan kopen.

maandag 31 maart 2014 @ 20:47:49 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138376050
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_138376912
Ik heb een global. Ben er erg blij mee.
Alleen als het handvat vet is, ben je je grip kwijt.
pi_138376971
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter. ^O^
pi_138377019
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:03 schreef SandyZuko het volgende:
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter. ^O^
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
pi_138377157
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:

[..]

Ach, als je hem goed scherp houdt.
Eerlijk gezegd schrik ik nu achteraf wel, hoeveel geld ik aan een mes heb uitgegeven. Aan de andere kant, ik gebruik hem iedere dag en dat nu al een jaar of vijf.
pi_138377999
Ik werk zelf in de keuken heb messen van wusthof, deze zijn in aanschaf wel iets duurder maar zijn egt top messen
pi_138379469
Het gaat toch om hoe scherp het is? En goedkope messen kun je toch ook goed scherp laten slijpen? Wat is dan de meerwaarde van een superduur mes?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_138380945
dat heb allemaal met kwaliteit van het mes te maken, en kwalitatief goed mes gaat veel langer mee en blijft ook scherper.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:11:35 #10
299769 SoS87
FC Utereg
pi_138381541
Elk mes dat lekker in de hand ligt is goed.
Als het maar scherp is.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:39:57 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_138383165
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_138383234
Het is een beetje afhankelijk van wat je prettig vindt. Globals zijn licht, zwillingof wusthof wat zwaarder. Een goede kwaliteit staal (hard) blijft langer scherp,maar krijg je zelf weer moeilijker geslepen. Japanse messen zijn scherper geslepen en meestal van harder staal.

Een molenmes ( herder) is niet roestvrij, maar blijft scherp door de manier waarop het is geslepen en het feit dat het metaal wat slijt.

Ik heb zelf zwillings en molenmessen, maar heb vanalles gehad. De meeste goedkopere messen zijn wel wat minder, maar soms zit er een aardige tussen. Ikea schijnt goede messen te hebben, maar die heb ik zelf niet.

Ik baseer mijn keuze op hoe het in de hand ligt, maar ook wel op de zaken hierboven. Ik ben erg blij met mijn molenmessen, die zijn wel heel fijn, want nooit bot :)
Whatever...
  dinsdag 1 april 2014 @ 00:06:50 #13
208460 Maleco
Hoi, Doei
pi_138386529
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm

Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Soep met Ballen.
pi_138386843
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:39 schreef golfer het volgende:
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld :P

Heeft iemand ook een keramisch mes? Hoe bevalt dat?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138386994

Ik heb dit mes. Het is vrij zwaar dus daar moet je van houden. Werkt voor mij perfect.

Diamant Sabatier Classique Koksmes

[ Bericht 5% gewijzigd door Seduzione op 01-04-2014 00:19:51 (Handig als ik ook het soort mes erbij zet) ]
pi_138387185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:06 schreef Maleco het volgende:
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm

Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Hebben ook deze, zijn erg tevreden. Wel eens in half jaar (laten)slijpen bij dagelijks gebruik.
And the druids turn to stone...
pi_138387401
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_138388368
Ik heb zelf 3 koksmessen: Een Noname uit een set van 12 messen, deze was vanaf het begin gewoon kut.
Een mes uit een soortgelijk topic als dit van ik geloof toen de bijenkorf van 25 euro, was een prima mes maar is na een tijdje toch botter geworden en moet geslepen worden.
Een Global G2, omdat die met een actie eens 4 tientjes was. Dit is het nieuwste mes en ook nog het scherpst dus het fijnst om mee te werken.
Ik denk dat het 25E mes als ik het slijp gewoon weer prima is, de global spaar ik nu een beetje maar zal ik uiteindelijk ook een keer moeten laten slijpen.
Een enigzins fatsoenlijk mes van 25-30 en dan sneller een keer een slijpbeurt lijkt me met 60E optimaal.

Maar het blijft persoonlijk.
  dinsdag 1 april 2014 @ 02:48:08 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_138388582
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:

Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld :P

Goed idee! *O*
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_138388586
Ow Golfer start een slowchat leuk!
pi_138388594
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:49 schreef technofreak86 het volgende:
Ow Golfer start een slowchat leuk!
}:|

Koks-mes.
pi_138388624
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

}:|

Koks-mes.
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
pi_138388627
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:56 schreef technofreak86 het volgende:

Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
pi_138388629
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
Klein onderhoud inderdaad, slijpen zal je hier hoogstens mee uitstellen.
pi_138388640
Elk mes moet je om de zoveel tijd slijpen :Y Dus, goede tip idd: ook slijpspullen (wetstones oid) aanschaffen. Dat hoeft niet tegelijk met het mes, kan ook wat later omdat je het toch niet direct hoeft te slijpen.
  dinsdag 1 april 2014 @ 14:52:01 #26
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138398945
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:

[..]

prijs/kwaliteit is ok
ik heb zelf ook in keukens gewerkt, en die hadden ook van die zware messen, zoals in jouw OP.
deze Blijker messen zijn iets lichter, je kan ze makkelijk zelf slijpen met een wetstone. het is een goed koksmes, en niet duur.
  dinsdag 1 april 2014 @ 16:45:42 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138402074
Welk mes je ook koopt, laat het prof. slijpen na aankoop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138402599
Zelf slijpen is best te doen, er zijn goede YT tutorials voor. Ik heb zelf de Eden VG10 en daar ben ik best tevreden mee; heb hem al een aantal jaar (gebruik hem bijna dagelijks) en inmiddels twee keer geslepen. Leuk werkje.
pi_138403491
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 17:01 schreef Farenji het volgende:
Zelf slijpen is best te doen, er zijn goede YT tutorials voor. Ik heb zelf de Eden VG10 en daar ben ik best tevreden mee; heb hem al een aantal jaar (gebruik hem bijna dagelijks) en inmiddels twee keer geslepen. Leuk werkje.
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
  dinsdag 1 april 2014 @ 18:33:58 #30
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_138405197
Heel vreemd misschien, maar ik heb ooit een groot koksmes gehad van twee euro o.i.d. wat nog steeds evengoed snijdt als een mes van 30+ euro. Was van lobbes.nl. Ik verwachtte Chinese prut, maar prima hoor.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_138408558
Ik het op moment deze ( http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm ) op het oog. Ik vraag me alleen af wat ik in mijn vorige post ook al vroeg over een ander mes:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:

[..]

Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
En zou je er ook een hoesje o.i.d. bij krijgen zodat 'ie niet los in de keukenla ligt?
pi_138411659
Mooi mes. Maar als ik jou was zou ik wel een keer naar een winkel gaan en een aantal messen aanvoelen. Een goed mes moet jou ook lekker in de hand liggen.
pi_138416344
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:41 schreef Spanky78 het volgende:
Een molenmes ( herder) is niet roestvrij, maar blijft scherp door de manier waarop het is geslepen en het feit dat het metaal wat slijt.

Ik heb zelf zwillings en molenmessen, maar heb vanalles gehad. De meeste goedkopere messen zijn wel wat minder, maar soms zit er een aardige tussen. Ikea schijnt goede messen te hebben, maar die heb ik zelf niet.

Ik baseer mijn keuze op hoe het in de hand ligt, maar ook wel op de zaken hierboven. Ik ben erg blij met mijn molenmessen, die zijn wel heel fijn, want nooit bot :)
Ook Robert Herder messen hebben gewoon baat bij af en toe slijpen. Doordat ze zo dun zijn zullen ze altijd wel redelijk blijven snijden maar het is onzin dat Herder messen zichzelf altijd scherp houden en niet bot(ter) worden.

Het zelf slijpen van messen is prima te leren, 1 combinatie-slijpsteen en wat oefening met een oud/slecht mes om de juiste beweging e een steady hand te krijgen is eigenlijk al genoeg. Een (hobby)kok met een beetje knife skills kan als extra skill ook het slijpen leren.
Al is het inderdaad wel verstandig om gelijk na aankoop van een nieuw mes het eerst een keer professioneel te laten slijpen zodat de snede helemaal goed is en je met een vlijmscherp mes begint. Echter is het helaas ook bij professionele slijperijen niet altijd zo dat je een vlijmscherp mes terug krijgt. Volgens mij hebben veel mensen wel goede ervaringen met de Holandse Slijpservice.
pi_138425898
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:

[..]

Daar heb ik geen last van. Dat kan natuurlijk wel van de grootte van je handen afhangen, zelf uitproberen dus.
pi_138426696
Wil je roestvrij staal of extra scherp wat meer aandacht en verzorging vraagt? (Herder heeft ook RVS)
Wil je een hoog blad of een lang blad? Ik vind het zelf irritant als je met je vingers tegen de snijplank komt.
Wil je een vrij rechte snijrand of een geronde, zodat je makkelijker kunt hakken?
Wil je een licht mes of een zwaar mes?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_138426792
Heb er meerdere versleten, momenteel al 2 jaar helemaal blij met mijn Global G2, is echter wel (zover ik weet) iets duurder dan jouw budget toelaat.

Bij de V&D hebben ze Richardson Sheffield messen, 2 tientjes, blijven best lang scherp en zijn ook makkelijk te hanteren, val je je geen deuk mee als je nog iets wil proberen.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_138429167
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 09:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Wil je roestvrij staal of extra scherp wat meer aandacht en verzorging vraagt? (Herder heeft ook RVS)
Wil je een hoog blad of een lang blad? Ik vind het zelf irritant als je met je vingers tegen de snijplank komt.
Wil je een vrij rechte snijrand of een geronde, zodat je makkelijker kunt hakken?
Wil je een licht mes of een zwaar mes?
- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.

Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm

Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
pi_138429579
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:

[..]

- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.

Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm

Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
Ik heb een vrij rechte Diamant sabatier, maar voor hakken pak ik de veel bottere Chinese koksbijl, want die is gerond. Ander puntje is dat alleen Herder zijn messen goed geslepen aflevert geloof ik.

Als ik er een RVS zou halen in die prijscategorien zou ik dan ook voor deze gaan:
http://www.messer-mit-tra(...)l_nummer=1940.800.65
  woensdag 2 april 2014 @ 12:21:08 #39
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138431278
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 18:33 schreef _Flash_ het volgende:
Heel vreemd misschien, maar ik heb ooit een groot koksmes gehad van twee euro o.i.d. wat nog steeds evengoed snijdt als een mes van 30+ euro. Was van lobbes.nl. Ik verwachtte Chinese prut, maar prima hoor.
ik heb eens bij de Aldi een set van 3 japanse keukenmessen gekocht. ¤5 per stuk.
3 japanse namen, ik ken ze niet uit mijn hoofd, 1 vismes, 1 koksmes, en 1 hakmes. ze zien er prachtig uit. ze hebben ondertussen wel enkele kleine roestplekjes, maar om te snijden e.d. zijn ze echt goed.(ik snij er amper mee want ik gebruik altijd mijn Blijkertje 8-) *) ^O^ w/ )
  woensdag 2 april 2014 @ 12:35:58 #40
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138431699
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
_O-
zo eentje van ¤5 bij de HEMA voor ¤20 euro laten slijpen, dagutnie jonge, geef je geld dan aan een flinke grote wetsteen, en consequent, altijd 1 kant slijpen, je doet dat zo, je legt de wetstone even in het water. je pakt je koksmes, in je hand waar je altijd mee snijdt, in je andere hand pak je de wetstone.
je zet de kraan een klein beetje open zodat je klein straaltje koud water hebt. en daaronder, strijk jij je mes, van de punt naar de hiel, met gepaste hoek, net zolang tot je vind dat ie scherp is.

al doe je dat iedere week, hartstikke leuk man.
pi_138441733
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:

[..]

- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)

Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.
Ik heb hem nu zo'n 3 jaar denk ik.
Ik kan me voorstellen dat je als chef met een groter mes meer werk kunt verzetten,
maar ik heb hier genoeg aan.

Ik kreeg er geen hoesje bij btw, wel een aanrader is een keramische slijpstaaf.
I.t.t. een aanzetstaal verwijdert deze wel een klein beetje materiaal waardoor je hem naar mijn idee langer scherp kan houden.
Inderdaad in het begin en dan om de zoveel tijd een keer goed laten slijpen.
Soep met Ballen.
pi_138441875
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2014 17:46 schreef Maleco het volgende:

[..]

Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.

Welke dan precies? De onderste link of de bovenste?
pi_138441899
De bovenste, Damasten versie.
Soep met Ballen.
  woensdag 2 april 2014 @ 22:24:05 #44
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_138454154
Ik heb zo'n blok van Wusthof met zes mesjes erin.Bevalt erg goed. Aanrader. Ik heb zelf de culinar serie.
  donderdag 3 april 2014 @ 01:24:32 #45
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_138460286
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
dat is dus het moeilijkst van alles.
  donderdag 3 april 2014 @ 06:59:43 #46
45206 Pietverdriet
pi_138461239
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 01:24 schreef THEFXR het volgende:

[..]

dat is dus het moeilijkst van alles.
Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkel
  donderdag 3 april 2014 @ 12:22:31 #47
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_138466989
Ben zelf erg blij met mijn Molenmes, met name omdat dit mes zichzelf scherp houdt en ik te bepleurd ben om naar de slijpservice te gaan. Aanzetten is wel af en toe nodig, maar daar hoef je de deur niet voor uit. ;)
  donderdag 3 april 2014 @ 12:30:25 #48
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138467212
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 12:22 schreef Redcoon het volgende:
Ben zelf erg blij met mijn Molenmes, met name omdat dit mes zichzelf scherp houdt en ik te bepleurd ben om naar de slijpservice te gaan. Aanzetten is wel af en toe nodig, maar daar hoef je de deur niet voor uit. ;)
gewoon zelf een goede wetstone kopen jongen, een flinke grote, dat slijpt geweldig goed.
  donderdag 3 april 2014 @ 12:31:07 #49
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138467230
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2014 06:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkel
wat kost professioneel slijpen ?
en wat kost een wetstone die levenslang mee gaat ;)
pi_138468044
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:
Heeft iemand ook een keramisch mes? Hoe bevalt dat?
Ja, leuk hebbedingetje voor er bij.

Kan er niks extra mee tov. een stalen mes, je kan er vooral een hele hoop dingen niet mee tov. een stalen mes.

Je kan hem niet laten 'vallen', vlees met bot mee snijden, groenten met mogelijk wat zand erin snijden, contact laten maken met andere messen en belangrijkste, je kan hem niet laten slijpen als je onverhoopt toch een hapje uit je snijvlak hebt gechipt.
  donderdag 3 april 2014 @ 14:04:15 #51
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_138469801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 12:30 schreef sturmpie het volgende:

[..]

gewoon zelf een goede wetstone kopen jongen, een flinke grote, dat slijpt geweldig goed.
Klopt, heb al veel filmpjes over wetstenen gezien op Youtube. Maar in met mijn huidige koksmes is het overbodig, die blijft scherp. Wil er wel een aanschaffen om zelf m'n overige messen mee te slijpen.
  donderdag 3 april 2014 @ 14:06:55 #52
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138469870
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 14:04 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Klopt, heb al veel filmpjes over wetstenen gezien op Youtube. Maar in met mijn huidige koksmes is het overbodig, die blijft scherp. Wil er wel een aanschaffen om zelf m'n overige messen mee te slijpen.
ok
ik heb een Blijker koksmes uit de 1ste serie. handig mes, goed in de hand. het is een redelijk licht mes, dus dat slijt sneller als een hele zware. ben er wel heel tevreden mee. je kan er ook makkelijk mee jongleren ;) en als ie op de grond valt, geen probleem _O-

[ Bericht 2% gewijzigd door sturmpie op 03-04-2014 20:16:14 ]
  Moderator zondag 6 april 2014 @ 13:22:51 #53
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_138566504
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:59 schreef zwartja het volgende:
Ik het op moment deze ( http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm ) op het oog. Ik vraag me alleen af wat ik in mijn vorige post ook al vroeg over een ander mes:

[..]

En zou je er ook een hoesje o.i.d. bij krijgen zodat 'ie niet los in de keukenla ligt?
Dat mes wilde ik je al aanraden!
Ik het zelf het universeelmes uit die Damast serie, ga tzt een messenblok met deze messen kopen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_138588117
Die Wüsthof uit de openingstopic heb ikzelf (+ een office en een broodmes van dit merk) Topkwaliteit, al heb ik zelf meer dan 60 euro ervoor betaalt. Is beter dan Global, die zijn wat te licht (persoonlijke voorkeur). Ik heb een aanzetstaal ipv een wetstone en jaarlijks even naar de slijper brengen zoals al eerder werd aangegeven. Wil je wat meer voor budget gaan, de Ikea messen zijn een redelijke prijs kwaliteit (beter dan die van bijvoorbeeld blokker of hema).
  zondag 12 april 2015 @ 09:46:26 #55
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151602564
Vandaag aanbieding bij i-bood: http://www.ibood.com/nl/nl/flash-sales/1216/zwilling-messen/

Ik wilde altijd nog een Santokumes, maar het komt er maar niet van om daarvoor naar een winkel te gaan en er een paar uit te proberen, dus ik twijfel of ik er nu niet gewoon hoppa eentje bestel. Is dat ook weer gebeurd....
pi_151602842
die van de blokker is prima. vast niet professioneel, maar wel gewoon goed.
  zondag 12 april 2015 @ 10:24:24 #57
45206 Pietverdriet
pi_151603142
Die aanbiedingsprijzen zijn dezelfde prijzen als bij amazon (zelfs een paar euro goedkoper bij amazon)
pi_151606547
Een IKEA mes is erg cheap en is in het begin erg goed, maar wordt echt heel snel bot.
Messen van de action kosten een paar euro maar zijn natuurlijk zo bot als een stok :')
Ik had ook messen gekregen voor mijn kerstpakket, geen idee welk merk, deze zijn hooguit redelijk maar ik kreeg wel een volledige set dus kan ik afwisselen, hebben ook verschillende maten. Hoe minder je het gebruikt hoe minder snel ze bot worden natuurlijk.

Ik vraag me af of ik niet beter gewoon een keer mijn action of IKEA mes kan slijpen met zo'n wetstone, in plaats van iedere keer een nieuw mes te kopen. Laten slijpen vind ik een beetje onzin tenzij je al een heel goed mes hebt.

Voor hoeveel zou je een wetstone kunnen kopen en is het een beetje te doen om het zelf te slijpen als je niet zo handig bent? Op google vind ik er al een voor 18 euro: http://www.knivesandtools(...)n-korrel-240-800.htm

Heb je dan alleen dat nodig om te slijpen of heb je nog iets anders nodig? En heeft het zin om bijvoorbeeld een Action mes te slijpen? :P
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 12 april 2015 @ 13:01:18 #59
45206 Pietverdriet
pi_151606671
Ja, slijpen heeft zin, beter een scherpe blokker dan een botte zwilling. Koop gewoon een wetstone en leer slijpen, genoeg youtube filmpjes erover. En als je het mes verpest? Hee, het is een blokkermes.
pi_151607444
Ok, heb ik een leuk project voor als ik weer eens tijd en geld heb (al is het dusdanig goedkoop dat dat laaste niet eens per se hoeft).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_151607705
Kijk eens bij IKEA, de GYNNSAM met gratis 15 jaar garantie. Ligt erg fijn in de hand met een goede balans. Gemaakt van roestvrij molybdeen/vanadiumstaal, waardoor het mes lang scherp blijft.

Een mes natuurlijk wel bijhouden, hun messenslijper met meerdere soorten slijpschijven is erg handig in gebruik. Een paar halen en je mes is altijd scherp.

Een goed mes hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, ook al willen veel speciaalzaken je dat graag aanpraten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jaden op 12-04-2015 13:43:24 ]
  zondag 12 april 2015 @ 14:34:22 #62
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151609701
Ik heb een degelijk merkloos koksmes, ooit gekocht bij het Kookpunt.
Was altijd prima. Heb het 1 x laten slijpen bij hoe heet het ook alweer. Kreeg het terug, met een pleister erbij. Niet nodig gehad. Mes was superscherp en zelfs nu, 2 jaar later is het scherp. Soms heeft ie moeite met een tomaat, dan haal ik hem langs het aanzetstaal en hoppa, hij glijdt weer door de tomatenhuid.
  zondag 12 april 2015 @ 14:46:08 #63
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_151610057
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 09:46 schreef RobinOok het volgende:
Vandaag aanbieding bij i-bood: http://www.ibood.com/nl/nl/flash-sales/1216/zwilling-messen/

Ik wilde altijd nog een Santokumes, maar het komt er maar niet van om daarvoor naar een winkel te gaan en er een paar uit te proberen, dus ik twijfel of ik er nu niet gewoon hoppa eentje bestel. Is dat ook weer gebeurd....
het belangrijkste is de grip van het mes, dus handvat voor kleine of grote handen.
  zondag 12 april 2015 @ 18:45:47 #64
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151618170
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Die aanbiedingsprijzen zijn dezelfde prijzen als bij amazon (zelfs een paar euro goedkoper bij amazon)
Ja, zo ongeveer wel ja.

Okay, ik ga het niet doen. Blijf bij mijn oude voornemen: eerste zelf in de hand houden, dan pas kopen.
Komt er dus nooit van, maar goed.....
  zondag 12 april 2015 @ 18:47:35 #65
45206 Pietverdriet
pi_151618239
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:45 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, zo ongeveer wel ja.

Okay, ik ga het niet doen. Blijf bij mijn oude voornemen: eerste zelf in de hand houden, dan pas kopen.
Komt er dus nooit van, maar goed.....
Chique messen zijn ook nergens voor nodig, je hebt scherpe messen nodig.
pi_151618269
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 21:24 schreef SCORHORSE het volgende:
Die Wüsthof uit de openingstopic heb ikzelf (+ een office en een broodmes van dit merk) Topkwaliteit, al heb ik zelf meer dan 60 euro ervoor betaalt. Is beter dan Global, die zijn wat te licht (persoonlijke voorkeur). Ik heb een aanzetstaal ipv een wetstone en jaarlijks even naar de slijper brengen zoals al eerder werd aangegeven. Wil je wat meer voor budget gaan, de Ikea messen zijn een redelijke prijs kwaliteit (beter dan die van bijvoorbeeld blokker of hema).
Ik heb die uit de OP ook, en die bevalt prima.

Heb toen ik die kocht ook de koksmessentest van Stiftung Warentest gekocht, die bevestigt precies wat je over de Ikea-messen schrijft. :)
  zondag 12 april 2015 @ 18:54:29 #67
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151618539
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2015 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Chique messen zijn ook nergens voor nodig, je hebt scherpe messen nodig.
Maar als ik dan google he, ook gewoon bij Amazon, dan begin ik te kwijlen bij ieder santuko Kai mes. Ik weet niet wat het is, maar daar geil ik echt op. Hoe groter en duurder hoe beter!
Maar dan denk ik "hoe debiel is het daarvoor te betalen als je niet eens weet waarom dat ene (Kai) mes duurder is dan het andere. En dus klik ik het maar weer weg, terwijl het ruim 2 jaar geleden is dat ik "een santuko mes tegoedbon" voor mijn verjaardag kreeg.
  zondag 12 april 2015 @ 18:55:59 #68
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_151618601
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:54 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Maar als ik dan google he, ook gewoon bij Amazon, dan begin ik te kwijlen bij ieder santuko Kai mes. Ik weet niet wat het is, maar daar geil ik echt op. Hoe groter en duurder hoe beter!
Maar dan denk ik "hoe debiel is het daarvoor te betalen als je niet eens weet waarom dat ene (Kai) mes duurder is dan het andere. En dus klik ik het maar weer weg, terwijl het ruim 2 jaar geleden is dat ik "een santuko mes tegoedbon" voor mijn verjaardag kreeg.
hak de knoop gewoon door.
  zondag 12 april 2015 @ 18:58:27 #69
45206 Pietverdriet
pi_151618704
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:54 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn ze mooi en geil, ik heb ook dure messen want ik heb een messen tick. Maar als ik eerlijk ben, beter een scherpe blokker dan een botte global.
Als je een tegoedbon hebt, inwisselen voor een Santuko natuurlijk
  zondag 12 april 2015 @ 18:58:49 #70
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151618725
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:55 schreef THEFXR het volgende:

[..]

hak de knoop gewoon door.
Dat is het probleem niet, het probleem is een winkel vinden met genoeg keus. En tijd en zin om daar een beetje te gaan "proefsnijden".
  zondag 12 april 2015 @ 19:01:01 #71
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_151618811
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:58 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat is het probleem niet, het probleem is een winkel vinden met genoeg keus. En tijd en zin om daar een beetje te gaan "proefsnijden".
dan wil je het niet genoeg.
  zondag 12 april 2015 @ 19:03:16 #72
45206 Pietverdriet
pi_151618908
Het leuke is, als ik in München bij de Zwillingmessenwinkel voorbij liep stond het daar altijd vol met japanse toeristen die Dit nu juist je van het vonden en liepen allemaal met tasjes vol aankopen naar buiten.
pi_151621052
Die gehamerde lemmetten en dat mooie gelaagde staal is prachtig. Maar ik ben het wel met piet eens dat het vooral voor de heb is om een verzameling messen te hebben.

In feite heb je genoeg aan 1 goed scherp mes, een broodmes en een schilmes. De rest is luxe.

Maar ook ik ben hebberig en zie soms zulke mooie messen dat ik me enorm in moet houden (want ik heb er al te veel).

Mijn favoriet is een zwilling trouwens, Vanwege het gewicht, zwaartepunt, gevoel in je hand. Slijpen doe ik zelf, goed te doen met de juiste spullen en klein beetje oefening.
Whatever...
pi_151621194
Zwilling en WMF vertrouw ik nooit zo met hun brand stores en supermarktspaarzegelacties. :P
pi_151621290
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:35 schreef Jaden het volgende:
Kijk eens bij IKEA, de GYNNSAM met gratis 15 jaar garantie. Ligt erg fijn in de hand met een goede balans. Gemaakt van roestvrij molybdeen/vanadiumstaal, waardoor het mes lang scherp blijft.

Een mes natuurlijk wel bijhouden, hun messenslijper met meerdere soorten slijpschijven is erg handig in gebruik. Een paar halen en je mes is altijd scherp.

Een goed mes hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, ook al willen veel speciaalzaken je dat graag aanpraten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik snij al sinds ik op me zelf ging wonen in '98 met een Ikea-mes. Ik denk dat de kosten van het laten slijpen de aanschafprijs ondertussen met een factor 10 overstijgen, maar ik ben er nog steeds tevreden mee.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_151621384
Ik heb ook ergens een mes van BK . Was niet duur, ooit eens als student gekocht. Mooi scherp te houden, prima, maar het handvat is een soort rubber, echt niet prettig.
Whatever...
  zondag 12 april 2015 @ 20:46:03 #77
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151624014
Mijn koksmes voldoet ook wel, behalve dat ik toch vaak op zijn Aziatisch "hak", gewoon horizontaal naar beneden (ipv op zijn Westers met de pols halen maak) en dat vind ik een goed excuus om ook een santuko mes aan te schaffen. :'P
pi_151624203
Hem graag willen hebben en kunnen betalen zijn redenen genoeg. Wel heel Hollands calvinistisch om iets eerst hard nodig te hebben ;)
Whatever...
  zondag 12 april 2015 @ 20:57:29 #79
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151624670
Ja, maar om er dan zomaar een duur mes op het zicht aan te schaffen vind ik dan weer te decadent en onnozel en stom. Ook al kan ik het betalen.....
Ik wil niet zo'n muts zijn met een kitchenaid, alleen omdat die goed kleurt in mijn keuken.... Of een louis vuton tas omdat ik die kan betalen...
pi_151626242
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar om er dan zomaar een duur mes op het zicht aan te schaffen vind ik dan weer te decadent en onnozel en stom. Ook al kan ik het betalen.....
Ik wil niet zo'n muts zijn met een kitchenaid, alleen omdat die goed kleurt in mijn keuken.... Of een louis vuton tas omdat ik die kan betalen...
Beter een kitchenaid die bij de keuken past dan een luis vuitton als je het mij vraagt..
Whatever...
  zondag 12 april 2015 @ 21:30:02 #81
45206 Pietverdriet
pi_151626435
quote:
Calvijn laat groeten.
Als je nu zou zeggen, ik koop er liever kreeft, krab of andere mooie ingredienten voor zou ik je echter gelijk geven
  zondag 12 april 2015 @ 21:33:05 #82
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151626616
Liever Calvijn dan Imelda Marcus.
  zondag 12 april 2015 @ 21:34:58 #83
45206 Pietverdriet
pi_151626729
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 21:33 schreef RobinOok het volgende:
Liever Calvijn dan Imelda Marcus.
Liever Ruby Wax
  maandag 13 april 2015 @ 07:43:53 #84
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151638903
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:35 schreef Jaden het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Werkt zo'n Ikea slijpding net als een wetstone? Of is het meer aanzetten?
  maandag 13 april 2015 @ 11:28:29 #86
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151639738
Die van mij is echt voor het aanzetten. Werkt wel als een trein.

Siesta & Fiesta!
pi_151640113
Ik wil dit mes hebben.

klik om te spelen
  maandag 13 april 2015 @ 11:46:38 #88
45206 Pietverdriet
pi_151640232
quote:
99s.gif Op maandag 13 april 2015 11:42 schreef Farenji het volgende:
Ik wil dit mes hebben.

[ afbeelding ]
Dat kan met ieder mes, mits goed geslepen
pi_151641892
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 10:53 schreef citywok het volgende:

[..]

Werkt zo'n Ikea slijpding net als een wetstone? Of is het meer aanzetten?
Het is een mechanische slijper met drie verschillende sporen voor grof, medium en fijn.
Een keramisch aanzetstaal hebben we ook, die is ook van IKEA. :)

pi_151677612
Deze

Niet mooi, wel goed!

ps. Blokker heeft em ook, voor minder

[ Bericht 8% gewijzigd door noutie op 14-04-2015 14:14:59 ]
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:27:03 #91
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_151679938
Ik heb een aantal (8) Globals én een WMF setvan 4. Beiden hebben voor en nadelen;

Global
+ scherpte
+ dun blad
+ erg licht
+ mooi
- voelt wat breekbaar als je bv door groot stuk erg harde kaas oid wilt snijden
- het koksmes is niet zo hoog, je hand zit dicht bij je snijplank zeg maar
- duur

WMF
+ zwaar, robuust gevoel
+ durf meer échte kracht te zetten
+ minder delicaat
+ betere prijs
- voelt lomp aan, niet 'fijntjes'
- minder mooi

In hindsight zou ik zelf wederom voor Global kiezen. De scherpte is onovertroffen.
Ik heb al een boek.
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:28:25 #92
45206 Pietverdriet
pi_151679980
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:27 schreef Rio het volgende:
Ik heb een aantal (8) Globals én een WMF setvan 4. Beiden hebben voor en nadelen;

Global
+ scherpte
+ dun blad
+ erg licht
+ mooi
- voelt wat breekbaar als je bv door groot stuk erg harde kaas oid wilt snijden
- het koksmes is niet zo hoog, je hand zit dicht bij je snijplank zeg maar
- duur

WMF
+ zwaar, robuust gevoel
+ durf meer échte kracht te zetten
+ minder delicaat
+ betere prijs
- voelt lomp aan, niet 'fijntjes'
- minder mooi

In hindsight zou ik zelf wederom voor Global kiezen. De scherpte is onovertroffen.
Laat zo een WMF gewoon eens goed slijpen
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:55:39 #93
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_151680748
Bij de blokker nu een BK 13 delige messenset van 99 voor 20 euro
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_151680918
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:55 schreef uniekhoorn het volgende:
Bij de blokker nu een BK 13 delige messenset van 99 voor 20 euro
Is troep. Heb ik ook. :Y Ook 20 euro voor betaald.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:06:37 #95
85962 ioko
I Appear Missing
pi_151681035
Ik heb deze: een mes van Wusthof dat erg fijn werkt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_151685811
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef ioko het volgende:
Ik heb deze: een mes van Wusthof dat erg fijn werkt.
Maakt die perforatie nou veel uit eigenlijk?
  Moderator dinsdag 14 april 2015 @ 19:01:08 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151685897
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij blijft het er dan minder makkelijk aan hangen.
pi_151686133
quote:

[..]

Om plakken aan het mes te voorkomen. Maar ik vind dat de Japanners dat subtieler doen door het lemmet deels te hameren.
Whatever...
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:49:39 #99
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_151690504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat zo een WMF gewoon eens goed slijpen
Ah. Wat is een CUL-topic zonder een kritische opmerking van jou. Bedankt weer, hier groei ik weer van ;)
Ik heb al een boek.
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:53:26 #100
45206 Pietverdriet
pi_151690665
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:49 schreef Rio het volgende:

[..]

Ah. Wat is een CUL-topic zonder een kritische opmerking van jou. Bedankt weer, hier groei ik weer van ;)
Is niet kritisch, gewoon een advies, je kan een blokkermes superscherp laten slijpen.
pi_151691150
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is niet kritisch, gewoon een advies, je kan een blokkermes superscherp laten slijpen.
Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:15:06 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151691622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:27 schreef Rio het volgende:

Een global is een van die messen die ik zeker wel eens in mijn hand heb gehad en ik vind dat he-le-maal niks. Die hoef ik nog niet al krijg ik ze gratis. Ik wil wel een echt handvat. Het voelt echt heel erg niet fijn, dat metaal in je handen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:19:05 #103
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151691776
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja
Siesta & Fiesta!
  † In Memoriam † dinsdag 14 april 2015 @ 21:24:29 #104
230491 Zith
pls tip
pi_151692000
Heb al 4 of 5 jaar een Herder mes (1922). Gebruik hem een paar dagen per week, het blad is ronduit lelijk maar hij is nog steeds zeer scherp. Scherper dan al mijn andere blokker-messen (die niet geslepen zijn).

Niet met aanzetstaal behandelen trouwens.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 15 april 2015 @ 08:14:54 #105
85962 ioko
I Appear Missing
pi_151700934
quote:

[..]

Tsja, bij het snijden van komkommer enzo blijft er minder aan het mes plakken, ook door de rand die erin zit. Ik vind het zelf wel fijn werken.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 15 april 2015 @ 08:17:25 #106
45206 Pietverdriet
pi_151700961
quote:

[..]

Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaal
  woensdag 15 april 2015 @ 09:38:42 #107
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151702292
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaal
Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 15 april 2015 @ 09:41:53 #108
45206 Pietverdriet
pi_151702353
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 09:38 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.
Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.
Ik heb ook messen die van koolstofstaal zijn en die kan je quasi scherp hoesten, nadeel is weer dat die roesten.
  woensdag 15 april 2015 @ 10:14:08 #109
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151703157
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.
Ik heb ook messen die van koolstofstaal zijn en die kan je quasi scherp hoesten, nadeel is weer dat die roesten.
Tsja het blijft tobben :P
Ik heb globals (kadootje): prima messen.
Ik heb een Wüsthof (5-6 tientjes?): prima mes.
Als ze scherp zijn zijn ze gewoon goed.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 15 april 2015 @ 10:26:16 #110
45206 Pietverdriet
pi_151703420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 10:14 schreef Bramito het volgende:

[..]

Tsja het blijft tobben :P
Ik heb globals (kadootje): prima messen.
Ik heb een Wüsthof (5-6 tientjes?): prima mes.
Als ze scherp zijn zijn ze gewoon goed.
Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.
pi_151720443
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.
Ik vind globals veel te licht, maar verder mooie messen. En tsja, mits goed scherpis elk mes bruikbaar. Sommige messen trouwens, zijn echt inferieur en die zijn te dik, worden nooit echt scherp, zijn van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)

En zeg nu zelf, dit is toch pure messenporno (overigens deels gewoon zwilling):

Whatever...
pi_151720557
Zijn al die putjes niet lastig bij het afwassen? :+
pi_151720718
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:28 schreef Igen het volgende:
Zijn al die putjes niet lastig bij het afwassen? :+
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.

Ik heb letterlijk een chefkok een keer een pan naar een afwasser zien gooien omdat die zijn favoriete mes in de vaatwasser deed.
Whatever...
  woensdag 15 april 2015 @ 20:38:03 #114
45206 Pietverdriet
pi_151721065
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.

Ik heb letterlijk een chefkok een keer een pan naar een afwasser zien gooien omdat die zijn favoriete mes in de vaatwasser deed.
Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.
  woensdag 15 april 2015 @ 21:00:14 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151722325
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)
Daarom gaat mijn mes altijd mee op vakantie.
pi_151722455
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.
Haha, is ook eens gebeurd, in de vaatwasser nog wel... Pan verrot, kok kwaad... afwasser huilen ( uitzendkracht, niet expres, dus uiteindelijk heeft de kok het uitgelegd en het goedgemaakt).

Maar die eerste... dat was gewoon een sukkel die wist dat dat niet kon.. die kreeg flink op zijn flikker.

Was trouwens een heel aardige vent, echt goede kerel, alleen een echte chefkok, dus niet kloten met zijn spullen. Maar ook zoeen die voor ons een rijsttafel ging maken als de baas met vakantie was in de winter (skien) en wij het rustig hadden... of die mij als student een paar bakjes met eten megaf voor in de koelkast thuis... zo'n type die je alle trucjes leerde als je hard werkte en hem af en toe een extra handje hielp (ik kwam wel eens een uurtje vroeger om te helpen met de voorbereiding als ik wist dat het echt druk was). Wat dat betreft mis ik dat nog wel eens, dat familiegevoel en dat helemaal kapot samen een drankje doen na 15 uur rammen op volle kracht.

/jeugdsentiment
Whatever...
pi_151728680
quote:
Ik begrijp niet dat als je zoveel kookt zoals jij doet je gewoon niet zo'n mes aanschaft :@
Santuko is btw mijn mes voor bijna alles O+
  woensdag 15 april 2015 @ 23:24:25 #118
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151728921
Ik kook veel, maar ik kom niet veel in kook/messenwinkels. ;)
Vertelde op mijn werk dat ik bijna een mes van 200 euro had besteld en mijn collega's sloegen echt stijl achterover. Hahaha, ik was even vergeten dat normale mensen niet eens weten dat er messen voor die prijs te koop zijn.

(ik weet trouwens zeker dat als ik ze zou zeggen dat ik bijna een jurk van 200 euro had gekocht ze lang zo stijl niet achterover zouden zijn geslagen. Als ik hun mutsefrutsvrouwen een beetje ken)
pi_151754011
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 23:24 schreef RobinOok het volgende:
Ik kook veel, maar ik kom niet veel in kook/messenwinkels. ;)
Vertelde op mijn werk dat ik bijna een mes van 200 euro had besteld en mijn collega's sloegen echt stijl achterover. Hahaha, ik was even vergeten dat normale mensen niet eens weten dat er messen voor die prijs te koop zijn.

(ik weet trouwens zeker dat als ik ze zou zeggen dat ik bijna een jurk van 200 euro had gekocht ze lang zo stijl niet achterover zouden zijn geslagen. Als ik hun mutsefrutsvrouwen een beetje ken)
Helder ;)
  dinsdag 7 juni 2016 @ 16:19:35 #120
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162818349
Piet, ik snap het niet.

Japanse messen hebben een hoge HR en chippen heel snel en toch maken ze er uitbeen messen van, hoe kan dat? chippen die niet?
  dinsdag 7 juni 2016 @ 16:25:45 #121
45206 Pietverdriet
pi_162818495
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 16:19 schreef THEFXR het volgende:
Piet, ik snap het niet.

Japanse messen hebben een hoge HR en chippen heel snel en toch maken ze er uitbeen messen van, hoe kan dat? chippen die niet?
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Bedoel je trouwens niet HRC

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 07-06-2016 16:32:03 ]
pi_162818857
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Sowieso gebruikt een slager zijn mes heel anders dan een kok.

Slagers slijpen die dingen heel vaak en verslijten veel messen. Dus die gaan echt geen japans damast gebruiken.

Ook in veel professionele keukens zie je niet zo veel heel dure.messen. Voor bijna alle klussen is een fatsoenlijk mes van rond de 100 euro goed genoeg, mits scherp.

Duurdere messen zie je misschien wel bij de wat betere keukens, maar dan nog. Een scherp mes is een scherp mes.

Ikzelf heb gewoon zon ding omdat ik decadent ben en het leuk vind. Net zoals bijna alle hobbykoks met dit soort spullen geld uitgeven aan de fun. Een echte kok denkt altijd aan prijs en kwaliteit... Terwijl voor een hobby prijs meestal minder van belangnis!
Whatever...
  dinsdag 7 juni 2016 @ 16:44:33 #123
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162818958
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jep HRC
pi_162895320
Wat voor mes raden jullie aan voor een niet-kok, die wel gewoon zelf zn groenten, uien, aardappels, vlees enzo snijdt, die iets wil wat hopelijk een leven lang meegaat, en waarbij slijpen het problem niet is (er zit een slijperij om de hoek bij me).
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_162895653
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Wat voor mes raden jullie aan voor een niet-kok, die wel gewoon zelf zn groenten, uien, aardappels, vlees enzo snijdt, die iets wil wat hopelijk een leven lang meegaat, en waarbij slijpen het problem niet is (er zit een slijperij om de hoek bij me).
Bij het slijpen wordt je mes natuurlijk wel telkens een stukje kleiner. Als je wil dat hij een leven lang meegaat moet je hem niet te snel bot laten worden.
pi_162896576
quote:
Een zwilling 5 ster of een herder molenmes, een degelijk duits kwaliteitsmes iig. Altijd netjes met de hand afwassen en niet nat laten liggen (net name een niet roestvrije herder)! Alles wat duurder is, is vooral voor het mooie. Alhoewel er vlijmscherpe japanse messen zijn die echt langer scherp blijven en zijn, is dat vooral luxe.

Verder een paar herder molenmesjes voor het schilwerk, een broodmes en je kunt jaren vooruit.

Je moet denken aan rond de 100 euro voor een koksmes, molenmesjes kosten 8 euro en een broodmes van de hema voldoet al.
Whatever...
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:41:40 #127
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162904593
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

das nog mild, normaal vliegen de messen om je oren, gouden regel 1= niet de messen van een kok in de vaatwasser doen
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:45:48 #128
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162904775
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 21:00 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Daarom gaat mijn mes altijd mee op vakantie.
wel verzekerd?
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:47:54 #129
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162904872
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Haha, is ook eens gebeurd, in de vaatwasser nog wel... Pan verrot, kok kwaad... afwasser huilen ( uitzendkracht, niet expres, dus uiteindelijk heeft de kok het uitgelegd en het goedgemaakt).

Maar die eerste... dat was gewoon een sukkel die wist dat dat niet kon.. die kreeg flink op zijn flikker.

Was trouwens een heel aardige vent, echt goede kerel, alleen een echte chefkok, dus niet kloten met zijn spullen. Maar ook zoeen die voor ons een rijsttafel ging maken als de baas met vakantie was in de winter (skien) en wij het rustig hadden... of die mij als student een paar bakjes met eten megaf voor in de koelkast thuis... zo'n type die je alle trucjes leerde als je hard werkte en hem af en toe een extra handje hielp (ik kwam wel eens een uurtje vroeger om te helpen met de voorbereiding als ik wist dat het echt druk was). Wat dat betreft mis ik dat nog wel eens, dat familiegevoel en dat helemaal kapot samen een drankje doen na 15 uur rammen op volle kracht.

/jeugdsentiment
mijn Oom was chef-kok, het is een zwaar beroep, hij zoop en rookte om de stress te ontvluchten.
pi_162905043
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:47 schreef THEFXR het volgende:

[..]

mijn Oom was chef-kok, het is een zwaar beroep, hij zoop en rookte om de stress te ontvluchten.
Ja, veel koks die zuipen veel te veel tijdens werk in een hete keuken... en erna. Inderdaad een zwaar beroep. Maar ook mooi, ik vond de horeca heel leuk. ALhoewel ik nu vele malen meer verdien, niet meer zo laat en in de weekends werk.... mis ik het soms wel even. Maar alleen heel even... Want je op een gegeven moment ga je wel kapot aan het leven tussen de nachtmensen... inmiddels brave burgerman...
Whatever...
pi_162905053
Ik heb de messen van AH, die zijn werkelijk verbluffend goed. Maar om terug te komen op de oom hierboven, wel nuchter snijden. :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:59:16 #132
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162905328
quote:
deze, staan echt veel reviews en tests op youtube (victorinox 8 inch chef's knife)
levenslange garantie, 56 HRC, 15 graden geslepen

geen spam: https://www.victorinoxsto(...)ox-20cm-extra-breed/

p.s in de USA heeft dit mes een ander nummer

[ Bericht 5% gewijzigd door THEFXR op 10-06-2016 23:15:23 ]
  vrijdag 10 juni 2016 @ 23:19:24 #133
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162905872
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:50 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, veel koks die zuipen veel te veel tijdens werk in een hete keuken... en erna. Inderdaad een zwaar beroep. Maar ook mooi, ik vond de horeca heel leuk. ALhoewel ik nu vele malen meer verdien, niet meer zo laat en in de weekends werk.... mis ik het soms wel even. Maar alleen heel even... Want je op een gegeven moment ga je wel kapot aan het leven tussen de nachtmensen... inmiddels brave burgerman...
na 3 hartaanvallen was het over voor hem. wel leven gehad.
mocht van opa geen kok worden, eerst patisserie diploma halen, daarna koks diploma.
25 jaar Holland-America lijn, 1 Michelin ster in Gulpen en daarna ZKH maastricht vanwege de daguren ipv s'avonds, weekends.
pi_162908692
Ik zit altijd bij messen te kijken. Vind dat altijd wel wat.

Ik ben begonnen met een Japans mes van Bunmei. Gevouwen staal etc. Vlijmscherp te slijpen. Maar kwamen snel butsen in en veel te zwaar.

Heb nu in de keuken een mooi blok met lichtere messen staan. Nu een jaar of 7 denk ik en nog nooit laten slijpen. Toch nog goed scherp.

Voor de kerst was ik bij de sola fabriek. Daar kocht ik een koksmes voor 3 euro. Mooi rood maar snijd heel erg fijn. Een ander sola mes wat veel duurder was heb ik al 2 keer terug gebracht maar het blijft ronduit bot.

De prijs zegt me niet zoveel, zit ook behoorlijk wat commercie omheen.
Een mes moet scherp zijn, lekker in de hand liggen, beetje in balans en niet doorbuigen. Dan maakt het weinig uit wat het mes kost.
pi_162911575
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Spanky78 het volgende:

Wat dat betreft mis ik dat nog wel eens, dat familiegevoel en dat helemaal kapot samen een drankje doen na 15 uur rammen op volle kracht.
Ik heb ook wel eens in een keuken gewerkt, maar het familiegevoel kwam vooral terug in de betaling.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 13:49:01 #136
45206 Pietverdriet
pi_162914430
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens in een keuken gewerkt, maar het familiegevoel kwam vooral terug in de betaling.
Was het zo weinig?
pi_162914523
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Was het zo weinig?
En zwart. Ik hou op zich wel van dat familiegevoel, maar niet als het gecultiveerd wordt om te besparen op loon. Het begint bij goed voor je personeel zorgen, en dan doet dat wel eens wat terug.
pi_162916931
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Viel bij mij wel mee. Geen vetpot, maar wel mee-eten, restjes me naar huis krijgen en ook gewoon gezelligheid, altijd welkom en dan op zijn minst even een kop koffie aangeboden krijgen enzo.. En de baas hielp me met verhuizen met zijn aanhanger.. Etc. Leuke tijd.
Whatever...
pi_162917314
quote:

[..]

Yep. Maar elk mes is scherp te krijgen. Alleen heel speciaal staal met zeer fijne korrel is nog scherper te krijgen.

De hardheid bepaalt hoe lang iets scherp kan blijven.
Whatever...
pi_162919876
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 15:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Viel bij mij wel mee. Geen vetpot, maar wel mee-eten, restjes me naar huis krijgen en ook gewoon gezelligheid, altijd welkom en dan op zijn minst even een kop koffie aangeboden krijgen enzo.. En de baas hielp me met verhuizen met zijn aanhanger.. Etc. Leuke tijd.
Het is prima als het van twee kanten komt, en op zich is zorgen voor een goede werksfeer handig om je personeel te behouden, maar zo werkte het daar niet. Ik had dan diensten van 3 of 4 uur, zwart en laat in de avond, en dat had je net genoeg verdiend voor een halve stapavond. En dan had ik niet eens veel vaste avonden, en dan bellen ze een uur van tevoren of je kan invallen op zo'n zielig toontje dat ik eigenlijk wel moreel verplicht ben om hen uit de brand te helpen. En als ik dan zei dat ik niet kon kreeg ik ook nog de vraag waarom niet, alsof dat dan ter hun beoordeling stond. Toen ik dan vervolgens duidelijk maakte dat dat niet het geval was werd ik niet meer ingeroosterd.

Maanden later belden ze nog een keer met hoge nood, toen kon ik triomfantelijk melden dat ik inmiddels ander werk had wat wit meer dan het dubbele verdiende, bleef die eigenaar gewoon doorzeuren alsof ik het eigenlijk niet kon maken. Toen ging hij zeuren of ik nog iemand wist die die avond wel wilde werken, de afwassers werden daar geworven in de vriendenkring van de afwassers, alsof dat dan wel het minste was wat ik kon doen. Toen heb ik maar gezegd dat ik geen vrienden had aan wie ik dit baantje zou aanbevelen en toen viel eindelijk het kwartje. Maar ik kende dus ook anderen die daar werkten en die gingen wel mee in dat 'hart voor de zaak'-idee, maar die eigenaren creeerden dat sfeertje om met slechte planning en lage personeelskosten weg te komen. Ik trap daar niet, het had best gekund hoor, leuke koks, lekkere serveersters, ik stond altijd wel open voor wat meer betrokkenheid, maar dan moet de werkgever beginnen met een stapje extra voor zijn werknemers doen.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 17:38:18 #141
45206 Pietverdriet
pi_162920126
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is prima als het van twee kanten komt, en op zich is zorgen voor een goede werksfeer handig om je personeel te behouden, maar zo werkte het daar niet. Ik had dan diensten van 3 of 4 uur, zwart en laat in de avond, en dat had je net genoeg verdiend voor een halve stapavond. En dan had ik niet eens veel vaste avonden, en dan bellen ze een uur van tevoren of je kan invallen op zo'n zielig toontje dat ik eigenlijk wel moreel verplicht ben om hen uit de brand te helpen. En als ik dan zei dat ik niet kon kreeg ik ook nog de vraag waarom niet, alsof dat dan ter hun beoordeling stond. Toen ik dan vervolgens duidelijk maakte dat dat niet het geval was werd ik niet meer ingeroosterd.

Maanden later belden ze nog een keer met hoge nood, toen kon ik triomfantelijk melden dat ik inmiddels ander werk had wat wit meer dan het dubbele verdiende, bleef die eigenaar gewoon doorzeuren alsof ik het eigenlijk niet kon maken. Toen ging hij zeuren of ik nog iemand wist die die avond wel wilde werken, de afwassers werden daar geworven in de vriendenkring van de afwassers, alsof dat dan wel het minste was wat ik kon doen. Toen heb ik maar gezegd dat ik geen vrienden had aan wie ik dit baantje zou aanbevelen en toen viel eindelijk het kwartje. Maar ik kende dus ook anderen die daar werkten en die gingen wel mee in dat 'hart voor de zaak'-idee, maar die eigenaren creeerden dat sfeertje om met slechte planning en lage personeelskosten weg te komen. Ik trap daar niet, het had best gekund hoor, leuke koks, lekkere serveersters, ik stond altijd wel open voor wat meer betrokkenheid, maar dan moet de werkgever beginnen met een stapje extra voor zijn werknemers doen.
Helaas is dit tekenend voor veel horecazaken. Kan iedereen een carriere in de horeca afraden. In een fabriek verdien je meer en je hebt minder stress. Veel mensen die een zaak beginnen zijn eigenlijk idioten die de ballen verstand hebben van horeca maar een droom hebben, zijn zo vaak uit eten geweest, ons hoef je niets te vertellen.
Verder
Je hebt zware beroepen en je hebt stressvolle beroepen, Kok is zowel lichamelijk vreselijk zwaar als enorm stressvol.
pi_162922543
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Lekker kort... maar wat heeft dit met messen te maken
  zaterdag 11 juni 2016 @ 20:37:45 #143
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162925641
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 19:10 schreef Nico987 het volgende:

[..]

dan het van twee kanten moet snijden ;)
pi_162928930
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Helaas is dit tekenend voor veel horecazaken. Kan iedereen een carriere in de horeca afraden. In een fabriek verdien je meer en je hebt minder stress.
Dat was mijn volgende bijbaantje idd.

quote:
Veel mensen die een zaak beginnen zijn eigenlijk idioten die de ballen verstand hebben van horeca maar een droom hebben, zijn zo vaak uit eten geweest, ons hoef je niets te vertellen. Je hebt zware beroepen en je hebt stressvolle beroepen, Kok is zowel lichamelijk vreselijk zwaar als enorm stressvol.
Veel koks raken ook aan de drank. Het probleem met dat werk is ook dat je het telkens opnieuw moet doen. Het is in wezen een creatief beroep, maar als je eenmaal iets verzonnen hebt kun je er niet even 100 litho's van drukken of 1000 platen van persen. Daarom willen er ook zoveel op tv, en kookboeken schrijven en dat soort dingen, dan hoef je niet elke keer al het werk opnieuw te doen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 19:10 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Niet zoveel, maar in een profi keuken leer je wel eens wat over gereedschappen. Heb jij dit topic al iets zinnigs over messen gezegd? Ik namelijk wel.
pi_162945825
Lang geleden werd ik getipt over Chinese hakmessen, te koop in de Amsterdamse toko. Vrij zwaar, dik houten handvat, rechthoekig blad en niet roestvast. Met vim schuren en af en toe op een terracottabaksteen (of -bloempot) slijpen, je zag hem met verloop van tijd kleiner worden. Toen ik hem door omstandigheden een tijd niet gebruikt heb, is hij lelijk verroest. Daardoor denk ik telkens aan roest in het eten en gebruik hem nog maar zelden. Een paar jaar geleden ging ik in de lokale toko eens kijken naar zo'n mes. Was een roestvrijstalen mes uit één stuk en niet meer dat rechte. Gevraagd of ik mocht proberen hoe hj in de hand ligt (lag in een afgesloten vitrine). Vonden ze een rare vraag, maar het werd niet geweigerd. 't Was echt een nééé, dat lullige handvatje en wat raar sturen, zo'n mes uit één stuk.

Daarna kwam de messenactie van AH en heb ik daar een koksmes gekocht. Was inderdaad wennen dat je met je knokkels dichter bij de snijplank bent. Heb later nog een "Japans" mes bij Lidl gekocht voor ongeveer 5 piek. Nu kan ik eindelijk pompoenen aansnijden.

Zelf slijpen zal niet lukken, matige handmotoriek & spierspanning en zo. Waar laat je je messen slijpen in omgeving Utrecht en wat zal het ongeveer kosten?
pi_162946097
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Lang geleden werd ik getipt over Chinese hakmessen, te koop in de Amsterdamse toko. Vrij zwaar, dik houten handvat, rechthoekig blad en niet roestvast. Met vim schuren en af en toe op een terracottabaksteen (of -bloempot) slijpen, je zag hem met verloop van tijd kleiner worden. Toen ik hem door omstandigheden een tijd niet gebruikt heb, is hij lelijk verroest. Daardoor denk ik telkens aan roest in het eten en gebruik hem nog maar zelden. Een paar jaar geleden ging ik in de lokale toko eens kijken naar zo'n mes. Was een roestvrijstalen mes uit één stuk en niet meer dat rechte. Gevraagd of ik mocht proberen hoe hj in de hand ligt (lag in een afgesloten vitrine). Vonden ze een rare vraag, maar het werd niet geweigerd. 't Was echt een nééé, dat lullige handvatje en wat raar sturen, zo'n mes uit één stuk.
Ik heb er ook een met een metalen handvat en dat vind ik al meer dan 20 jaar een onmisbaar ding. Hij is alleen wel een beetje bot inmiddels, dus ik had iets vergelijkbaars gehaald bij de toko van een ander merk, en daar is iets raars mee. Het lijkt wel alsof die scheef geslepen is waardoor hij naar links wijkt, en dat geeft me een onveilig gevoel, nog los van de slecht gesneden groente.
  zondag 12 juni 2016 @ 16:40:16 #147
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162946825
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb er ook een met een metalen handvat en dat vind ik al meer dan 20 jaar een onmisbaar ding. Hij is alleen wel een beetje bot inmiddels, dus ik had iets vergelijkbaars gehaald bij de toko van een ander merk, en daar is iets raars mee. Het lijkt wel alsof die scheef geslepen is waardoor hij naar links wijkt, en dat geeft me een onveilig gevoel, nog los van de slecht gesneden groente.
Japanse messen worden rechts of linkshandig geslepen
  zondag 12 juni 2016 @ 16:45:51 #148
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162947016
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:08 schreef Teslynd het volgende:

Daarna kwam de messenactie van AH en heb ik daar een koksmes gekocht. Was inderdaad wennen dat je met je knokkels dichter bij de snijplank bent. Heb later nog een "Japans" mes bij Lidl gekocht voor ongeveer 5 piek. Nu kan ik eindelijk pompoenen aansnijden.

Zelf slijpen zal niet lukken, matige handmotoriek & spierspanning en zo. Waar laat je je messen slijpen in omgeving Utrecht en wat zal het ongeveer kosten?
hier zit utrecht bij, de prijzen staan op een andere pagina
http://www.hollandseslijpservice.nl/dealers.html
pi_162970680
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:40 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Japanse messen worden rechts of linkshandig geslepen
Dit is een Chinees mes, er staat verder ook niks op wat betreft links of rechts. En hij kwam vrij bot uit de winkel. Die van het merk Diamond, die oude van mij, kan ik van harte aanbevelen, zeker voor de prijs. Maar die zijn niet zo makkelijk meer te vinden.
pi_162976615
Hebben mensen ervaring met messen uit de wusthof classic ikon reeks?
Heb afgelopen weekend deze messen ff bekeken en wil straks of paar losse messen aanschaffen of een set.

(trouwens, knivesandtools komt tijdens het googlen steeds boven of weet iemand een goedkopere zaak?)
  Moderator maandag 13 juni 2016 @ 15:10:49 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162976715
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 15:05 schreef flibber het volgende:
Heb afgelopen weekend deze messen ff bekeken en wil straks of paar losse messen aanschaffen of een set.

(trouwens, knivesandtools komt tijdens het googlen steeds boven of weet iemand een goedkopere zaak?)
Ik vind de Eden Classic Damast van K&T erg fijn :Y En goedkoper dan Wüsthoff. Goede ervaringen met die zaak :Y
  maandag 13 juni 2016 @ 15:14:20 #152
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162976783
quote:

je kan eens op amazon.de kijken voor prijzen of kom je weleens in Duitsland zelf, daar is het ook goedkoper.
pi_162976874
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 15:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik vind de Eden Classic Damast van K&T erg fijn :Y En goedkoper dan Wüsthoff. Goede ervaringen met die zaak :Y
naar die had ik ook gekeken.
Ik wil enerzijds een set messen die erg lang mee gaan, fijn werken en wat mogen kosten.

Maar ik wil ook leren ze zelf te slijpen, dan is het minder zonde als een "goedkoper" mes kapot gaat. Ik schrok namelijk ook behoorlijk van de prijs van japanse waterstenen. ;)
pi_162976887
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 15:14 schreef THEFXR het volgende:

[..]

je kan eens op amazon.de kijken voor prijzen of kom je weleens in Duitsland zelf, daar is het ook goedkoper.
ik heb wel een postadres in dld en ik kom er paar maal pw :)
pi_162977731
quote:

Je kunt eens zoeken hier

http://japanesechefsknife.com/

Dan kun je, als je weet wat je zoekt eel een adres vinden om ze te kopen. Risico is uiteraard stuk groter dan bij k&t.

Ik ga binnenkort een handgesneed mes bij een japanner direct proberen tenbestellen...
Whatever...
  maandag 13 juni 2016 @ 19:48:06 #156
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_162984289
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2016 15:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kunt eens zoeken hier

http://japanesechefsknife.com/

Dan kun je, als je weet wat je zoekt eel een adres vinden om ze te kopen. Risico is uiteraard stuk groter dan bij k&t.

Ik ga binnenkort een handgesneed mes bij een japanner direct proberen tenbestellen...
ze hebben hier aanbiedingen:
http://www.japansemessen.nl/c-1627404/eenmalige-aanbiedingen/

weet niet of er wat tussen zit?
pi_164569792
voor mensen die nog een mes op hun verlanglijstje hebben staan, ik zag toevallig dat ze bij knivesandtools tot 40% korting hebben
pi_164570704
Ik zou er een kopen met Zwitserse precisie. Maar alleen als je een iphone hebt en bmw rijdt, anders kun je die kwaliteit niet waarderen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_164576899
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 23:43 schreef habitue het volgende:
Ik zou er een kopen met Zwitserse precisie. Maar alleen als je een iphone hebt en bmw rijdt, anders kun je die kwaliteit niet waarderen.
Ahhh voor bij die coole pannen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')