Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?quote:Op maandag 31 maart 2014 21:03 schreef SandyZuko het volgende:
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter.
Ach, als je hem goed scherp houdt.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:
[..]
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluldquote:Op maandag 31 maart 2014 22:39 schreef golfer het volgende:
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
Hebben ook deze, zijn erg tevreden. Wel eens in half jaar (laten)slijpen bij dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:06 schreef Maleco het volgende:
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm
Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Goed idee!quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld
quote:
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.quote:
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.quote:Op dinsdag 1 april 2014 02:56 schreef technofreak86 het volgende:
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
Klein onderhoud inderdaad, slijpen zal je hier hoogstens mee uitstellen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 02:57 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
prijs/kwaliteit is okquote:Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:
[..]
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:01 schreef Farenji het volgende:
Zelf slijpen is best te doen, er zijn goede YT tutorials voor. Ik heb zelf de Eden VG10 en daar ben ik best tevreden mee; heb hem al een aantal jaar (gebruik hem bijna dagelijks) en inmiddels twee keer geslepen. Leuk werkje.
En zou je er ook een hoesje o.i.d. bij krijgen zodat 'ie niet los in de keukenla ligt?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:
[..]
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
Ook Robert Herder messen hebben gewoon baat bij af en toe slijpen. Doordat ze zo dun zijn zullen ze altijd wel redelijk blijven snijden maar het is onzin dat Herder messen zichzelf altijd scherp houden en niet bot(ter) worden.quote:Op maandag 31 maart 2014 22:41 schreef Spanky78 het volgende:
Een molenmes ( herder) is niet roestvrij, maar blijft scherp door de manier waarop het is geslepen en het feit dat het metaal wat slijt.
Ik heb zelf zwillings en molenmessen, maar heb vanalles gehad. De meeste goedkopere messen zijn wel wat minder, maar soms zit er een aardige tussen. Ikea schijnt goede messen te hebben, maar die heb ik zelf niet.
Ik baseer mijn keuze op hoe het in de hand ligt, maar ook wel op de zaken hierboven. Ik ben erg blij met mijn molenmessen, die zijn wel heel fijn, want nooit bot
Daar heb ik geen last van. Dat kan natuurlijk wel van de grootte van je handen afhangen, zelf uitproberen dus.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:
[..]
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
- Toch wel RVS denk ikquote:Op woensdag 2 april 2014 09:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Wil je roestvrij staal of extra scherp wat meer aandacht en verzorging vraagt? (Herder heeft ook RVS)
Wil je een hoog blad of een lang blad? Ik vind het zelf irritant als je met je vingers tegen de snijplank komt.
Wil je een vrij rechte snijrand of een geronde, zodat je makkelijker kunt hakken?
Wil je een licht mes of een zwaar mes?
Ik heb een vrij rechte Diamant sabatier, maar voor hakken pak ik de veel bottere Chinese koksbijl, want die is gerond. Ander puntje is dat alleen Herder zijn messen goed geslepen aflevert geloof ik.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:
[..]
- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.
Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm
Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
ik heb eens bij de Aldi een set van 3 japanse keukenmessen gekocht. ¤5 per stuk.quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:33 schreef _Flash_ het volgende:
Heel vreemd misschien, maar ik heb ooit een groot koksmes gehad van twee euro o.i.d. wat nog steeds evengoed snijdt als een mes van 30+ euro. Was van lobbes.nl. Ik verwachtte Chinese prut, maar prima hoor.
quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Welk mes je ook koopt, laat het prof. slijpen na aankoop.
Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:
[..]
- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.
Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm
Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
Welke dan precies? De onderste link of de bovenste?quote:Op woensdag 2 april 2014 17:46 schreef Maleco het volgende:
[..]
Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.
dat is dus het moeilijkst van alles.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Welk mes je ook koopt, laat het prof. slijpen na aankoop.
Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkelquote:Op donderdag 3 april 2014 01:24 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is dus het moeilijkst van alles.
gewoon zelf een goede wetstone kopen jongen, een flinke grote, dat slijpt geweldig goed.quote:Op donderdag 3 april 2014 12:22 schreef Redcoon het volgende:
Ben zelf erg blij met mijn Molenmes, met name omdat dit mes zichzelf scherp houdt en ik te bepleurd ben om naar de slijpservice te gaan. Aanzetten is wel af en toe nodig, maar daar hoef je de deur niet voor uit.
wat kost professioneel slijpen ?quote:Op donderdag 3 april 2014 06:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkel
Ja, leuk hebbedingetje voor er bij.quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:
Heeft iemand ook een keramisch mes? Hoe bevalt dat?
Klopt, heb al veel filmpjes over wetstenen gezien op Youtube. Maar in met mijn huidige koksmes is het overbodig, die blijft scherp. Wil er wel een aanschaffen om zelf m'n overige messen mee te slijpen.quote:Op donderdag 3 april 2014 12:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
gewoon zelf een goede wetstone kopen jongen, een flinke grote, dat slijpt geweldig goed.
okquote:Op donderdag 3 april 2014 14:04 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Klopt, heb al veel filmpjes over wetstenen gezien op Youtube. Maar in met mijn huidige koksmes is het overbodig, die blijft scherp. Wil er wel een aanschaffen om zelf m'n overige messen mee te slijpen.
Dat mes wilde ik je al aanraden!quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:59 schreef zwartja het volgende:
Ik het op moment deze ( http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm ) op het oog. Ik vraag me alleen af wat ik in mijn vorige post ook al vroeg over een ander mes:
[..]
En zou je er ook een hoesje o.i.d. bij krijgen zodat 'ie niet los in de keukenla ligt?
het belangrijkste is de grip van het mes, dus handvat voor kleine of grote handen.quote:Op zondag 12 april 2015 09:46 schreef RobinOok het volgende:
Vandaag aanbieding bij i-bood: http://www.ibood.com/nl/nl/flash-sales/1216/zwilling-messen/
Ik wilde altijd nog een Santokumes, maar het komt er maar niet van om daarvoor naar een winkel te gaan en er een paar uit te proberen, dus ik twijfel of ik er nu niet gewoon hoppa eentje bestel. Is dat ook weer gebeurd....
Ja, zo ongeveer wel ja.quote:Op zondag 12 april 2015 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Die aanbiedingsprijzen zijn dezelfde prijzen als bij amazon (zelfs een paar euro goedkoper bij amazon)
Chique messen zijn ook nergens voor nodig, je hebt scherpe messen nodig.quote:Op zondag 12 april 2015 18:45 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, zo ongeveer wel ja.
Okay, ik ga het niet doen. Blijf bij mijn oude voornemen: eerste zelf in de hand houden, dan pas kopen.
Komt er dus nooit van, maar goed.....
Ik heb die uit de OP ook, en die bevalt prima.quote:Op zondag 6 april 2014 21:24 schreef SCORHORSE het volgende:
Die Wüsthof uit de openingstopic heb ikzelf (+ een office en een broodmes van dit merk) Topkwaliteit, al heb ik zelf meer dan 60 euro ervoor betaalt. Is beter dan Global, die zijn wat te licht (persoonlijke voorkeur). Ik heb een aanzetstaal ipv een wetstone en jaarlijks even naar de slijper brengen zoals al eerder werd aangegeven. Wil je wat meer voor budget gaan, de Ikea messen zijn een redelijke prijs kwaliteit (beter dan die van bijvoorbeeld blokker of hema).
Maar als ik dan google he, ook gewoon bij Amazon, dan begin ik te kwijlen bij ieder santuko Kai mes. Ik weet niet wat het is, maar daar geil ik echt op. Hoe groter en duurder hoe beter!quote:Op zondag 12 april 2015 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Chique messen zijn ook nergens voor nodig, je hebt scherpe messen nodig.
hak de knoop gewoon door.quote:Op zondag 12 april 2015 18:54 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Maar als ik dan google he, ook gewoon bij Amazon, dan begin ik te kwijlen bij ieder santuko Kai mes. Ik weet niet wat het is, maar daar geil ik echt op. Hoe groter en duurder hoe beter!
Maar dan denk ik "hoe debiel is het daarvoor te betalen als je niet eens weet waarom dat ene (Kai) mes duurder is dan het andere. En dus klik ik het maar weer weg, terwijl het ruim 2 jaar geleden is dat ik "een santuko mes tegoedbon" voor mijn verjaardag kreeg.
Natuurlijk zijn ze mooi en geil, ik heb ook dure messen want ik heb een messen tick. Maar als ik eerlijk ben, beter een scherpe blokker dan een botte global.quote:Op zondag 12 april 2015 18:54 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Maar als ik dan google he, ook gewoon bij Amazon, dan begin ik te kwijlen bij ieder santuko Kai mes. Ik weet niet wat het is, maar daar geil ik echt op. Hoe groter en duurder hoe beter!
Maar dan denk ik "hoe debiel is het daarvoor te betalen als je niet eens weet waarom dat ene (Kai) mes duurder is dan het andere. En dus klik ik het maar weer weg, terwijl het ruim 2 jaar geleden is dat ik "een santuko mes tegoedbon" voor mijn verjaardag kreeg.
Dat is het probleem niet, het probleem is een winkel vinden met genoeg keus. En tijd en zin om daar een beetje te gaan "proefsnijden".quote:
dan wil je het niet genoeg.quote:Op zondag 12 april 2015 18:58 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet, het probleem is een winkel vinden met genoeg keus. En tijd en zin om daar een beetje te gaan "proefsnijden".
Ik snij al sinds ik op me zelf ging wonen in '98 met een Ikea-mes. Ik denk dat de kosten van het laten slijpen de aanschafprijs ondertussen met een factor 10 overstijgen, maar ik ben er nog steeds tevreden mee.quote:Op zondag 12 april 2015 13:35 schreef Jaden het volgende:
Kijk eens bij IKEA, de GYNNSAM met gratis 15 jaar garantie. Ligt erg fijn in de hand met een goede balans. Gemaakt van roestvrij molybdeen/vanadiumstaal, waardoor het mes lang scherp blijft.
Een mes natuurlijk wel bijhouden, hun messenslijper met meerdere soorten slijpschijven is erg handig in gebruik. Een paar halen en je mes is altijd scherp.
Een goed mes hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, ook al willen veel speciaalzaken je dat graag aanpraten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beter een kitchenaid die bij de keuken past dan een luis vuitton als je het mij vraagt..quote:Op zondag 12 april 2015 20:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar om er dan zomaar een duur mes op het zicht aan te schaffen vind ik dan weer te decadent en onnozel en stom. Ook al kan ik het betalen.....
Ik wil niet zo'n muts zijn met een kitchenaid, alleen omdat die goed kleurt in mijn keuken.... Of een louis vuton tas omdat ik die kan betalen...
Calvijn laat groeten.quote:Op zondag 12 april 2015 20:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar om er dan zomaar een duur mes op het zicht aan te schaffen vind ik dan weer te decadent en onnozel en stom. Ook al kan ik het betalen.....
Ik wil niet zo'n muts zijn met een kitchenaid, alleen omdat die goed kleurt in mijn keuken.... Of een louis vuton tas omdat ik die kan betalen...
Werkt zo'n Ikea slijpding net als een wetstone? Of is het meer aanzetten?quote:Op zondag 12 april 2015 13:35 schreef Jaden het volgende:
Kijk eens bij IKEA, de GYNNSAM met gratis 15 jaar garantie. Ligt erg fijn in de hand met een goede balans. Gemaakt van roestvrij molybdeen/vanadiumstaal, waardoor het mes lang scherp blijft.
Een mes natuurlijk wel bijhouden, hun messenslijper met meerdere soorten slijpschijven is erg handig in gebruik. Een paar halen en je mes is altijd scherp.
Een goed mes hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, ook al willen veel speciaalzaken je dat graag aanpraten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat kan met ieder mes, mits goed geslepenquote:
Het is een mechanische slijper met drie verschillende sporen voor grof, medium en fijn.quote:Op maandag 13 april 2015 10:53 schreef citywok het volgende:
[..]
Werkt zo'n Ikea slijpding net als een wetstone? Of is het meer aanzetten?
Laat zo een WMF gewoon eens goed slijpenquote:Op dinsdag 14 april 2015 15:27 schreef Rio het volgende:
Ik heb een aantal (8) Globals én een WMF setvan 4. Beiden hebben voor en nadelen;
Global
+ scherpte
+ dun blad
+ erg licht
+ mooi
- voelt wat breekbaar als je bv door groot stuk erg harde kaas oid wilt snijden
- het koksmes is niet zo hoog, je hand zit dicht bij je snijplank zeg maar
- duur
WMF
+ zwaar, robuust gevoel
+ durf meer échte kracht te zetten
+ minder delicaat
+ betere prijs
- voelt lomp aan, niet 'fijntjes'
- minder mooi
In hindsight zou ik zelf wederom voor Global kiezen. De scherpte is onovertroffen.
Is troep. Heb ik ook.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:55 schreef uniekhoorn het volgende:
Bij de blokker nu een BK 13 delige messenset van 99 voor 20 euro
Maakt die perforatie nou veel uit eigenlijk?quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef ioko het volgende:
Ik heb deze: een mes van Wusthof dat erg fijn werkt.
Volgens mij blijft het er dan minder makkelijk aan hangen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Maakt die perforatie nou veel uit eigenlijk?
Om plakken aan het mes te voorkomen. Maar ik vind dat de Japanners dat subtieler doen door het lemmet deels te hameren.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah. Wat is een CUL-topic zonder een kritische opmerking van jou. Bedankt weer, hier groei ik weer vanquote:Op dinsdag 14 april 2015 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat zo een WMF gewoon eens goed slijpen
Is niet kritisch, gewoon een advies, je kan een blokkermes superscherp laten slijpen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:49 schreef Rio het volgende:
[..]
Ah. Wat is een CUL-topic zonder een kritische opmerking van jou. Bedankt weer, hier groei ik weer van
Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is niet kritisch, gewoon een advies, je kan een blokkermes superscherp laten slijpen.
Een global is een van die messen die ik zeker wel eens in mijn hand heb gehad en ik vind dat he-le-maal niks. Die hoef ik nog niet al krijg ik ze gratis. Ik wil wel een echt handvat. Het voelt echt heel erg niet fijn, dat metaal in je handen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:27 schreef Rio het volgende:
In hindsight zou ik zelf wederom voor Global kiezen. De scherpte is onovertroffen.
Jaquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?
Tsja, bij het snijden van komkommer enzo blijft er minder aan het mes plakken, ook door de rand die erin zit. Ik vind het zelf wel fijn werken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaalquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.quote:Op woensdag 15 april 2015 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaal
Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:38 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.
Tsja het blijft tobbenquote:Op woensdag 15 april 2015 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.
Ik heb ook messen die van koolstofstaal zijn en die kan je quasi scherp hoesten, nadeel is weer dat die roesten.
Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.quote:Op woensdag 15 april 2015 10:14 schreef Bramito het volgende:
[..]
Tsja het blijft tobben![]()
Ik heb globals (kadootje): prima messen.
Ik heb een Wüsthof (5-6 tientjes?): prima mes.
Als ze scherp zijn zijn ze gewoon goed.
Ik vind globals veel te licht, maar verder mooie messen. En tsja, mits goed scherpis elk mes bruikbaar. Sommige messen trouwens, zijn echt inferieur en die zijn te dik, worden nooit echt scherp, zijn van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)quote:Op woensdag 15 april 2015 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:28 schreef Igen het volgende:
Zijn al die putjes niet lastig bij het afwassen?
Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.
Ik heb letterlijk een chefkok een keer een pan naar een afwasser zien gooien omdat die zijn favoriete mes in de vaatwasser deed.
Daarom gaat mijn mes altijd mee op vakantie.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)
Haha, is ook eens gebeurd, in de vaatwasser nog wel... Pan verrot, kok kwaad... afwasser huilen ( uitzendkracht, niet expres, dus uiteindelijk heeft de kok het uitgelegd en het goedgemaakt).quote:Op woensdag 15 april 2015 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.
Ik begrijp niet dat als je zoveel kookt zoals jij doet je gewoon niet zo'n mes aanschaftquote:Op zondag 12 april 2015 20:57 schreef RobinOok het volgende:
Helderquote:Op woensdag 15 april 2015 23:24 schreef RobinOok het volgende:
Ik kook veel, maar ik kom niet veel in kook/messenwinkels.
Vertelde op mijn werk dat ik bijna een mes van 200 euro had besteld en mijn collega's sloegen echt stijl achterover. Hahaha, ik was even vergeten dat normale mensen niet eens weten dat er messen voor die prijs te koop zijn.
(ik weet trouwens zeker dat als ik ze zou zeggen dat ik bijna een jurk van 200 euro had gekocht ze lang zo stijl niet achterover zouden zijn geslagen. Als ik hun mutsefrutsvrouwen een beetje ken)
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:19 schreef THEFXR het volgende:
Piet, ik snap het niet.
Japanse messen hebben een hoge HR en chippen heel snel en toch maken ze er uitbeen messen van, hoe kan dat? chippen die niet?
Sowieso gebruikt een slager zijn mes heel anders dan een kok.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Bedoel je trouwens niet HRC
jep HRCquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Bedoel je trouwens niet HRC
Bij het slijpen wordt je mes natuurlijk wel telkens een stukje kleiner. Als je wil dat hij een leven lang meegaat moet je hem niet te snel bot laten worden.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Wat voor mes raden jullie aan voor een niet-kok, die wel gewoon zelf zn groenten, uien, aardappels, vlees enzo snijdt, die iets wil wat hopelijk een leven lang meegaat, en waarbij slijpen het problem niet is (er zit een slijperij om de hoek bij me).
Een zwilling 5 ster of een herder molenmes, een degelijk duits kwaliteitsmes iig. Altijd netjes met de hand afwassen en niet nat laten liggen (net name een niet roestvrije herder)! Alles wat duurder is, is vooral voor het mooie. Alhoewel er vlijmscherpe japanse messen zijn die echt langer scherp blijven en zijn, is dat vooral luxe.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Wat voor mes raden jullie aan voor een niet-kok, die wel gewoon zelf zn groenten, uien, aardappels, vlees enzo snijdt, die iets wil wat hopelijk een leven lang meegaat, en waarbij slijpen het problem niet is (er zit een slijperij om de hoek bij me).
das nog mild, normaal vliegen de messen om je oren, gouden regel 1= niet de messen van een kok in de vaatwasser doenquote:Op woensdag 15 april 2015 20:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.
Ik heb letterlijk een chefkok een keer een pan naar een afwasser zien gooien omdat die zijn favoriete mes in de vaatwasser deed.
wel verzekerd?quote:Op woensdag 15 april 2015 21:00 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Daarom gaat mijn mes altijd mee op vakantie.
mijn Oom was chef-kok, het is een zwaar beroep, hij zoop en rookte om de stress te ontvluchten.quote:Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Haha, is ook eens gebeurd, in de vaatwasser nog wel... Pan verrot, kok kwaad... afwasser huilen ( uitzendkracht, niet expres, dus uiteindelijk heeft de kok het uitgelegd en het goedgemaakt).
Maar die eerste... dat was gewoon een sukkel die wist dat dat niet kon.. die kreeg flink op zijn flikker.
Was trouwens een heel aardige vent, echt goede kerel, alleen een echte chefkok, dus niet kloten met zijn spullen. Maar ook zoeen die voor ons een rijsttafel ging maken als de baas met vakantie was in de winter (skien) en wij het rustig hadden... of die mij als student een paar bakjes met eten megaf voor in de koelkast thuis... zo'n type die je alle trucjes leerde als je hard werkte en hem af en toe een extra handje hielp (ik kwam wel eens een uurtje vroeger om te helpen met de voorbereiding als ik wist dat het echt druk was). Wat dat betreft mis ik dat nog wel eens, dat familiegevoel en dat helemaal kapot samen een drankje doen na 15 uur rammen op volle kracht.
/jeugdsentiment
Ja, veel koks die zuipen veel te veel tijdens werk in een hete keuken... en erna. Inderdaad een zwaar beroep. Maar ook mooi, ik vond de horeca heel leuk. ALhoewel ik nu vele malen meer verdien, niet meer zo laat en in de weekends werk.... mis ik het soms wel even. Maar alleen heel even... Want je op een gegeven moment ga je wel kapot aan het leven tussen de nachtmensen... inmiddels brave burgerman...quote:Op vrijdag 10 juni 2016 22:47 schreef THEFXR het volgende:
[..]
mijn Oom was chef-kok, het is een zwaar beroep, hij zoop en rookte om de stress te ontvluchten.
deze, staan echt veel reviews en tests op youtube (victorinox 8 inch chef's knife)quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:16 schreef Sicstus het volgende:
na 3 hartaanvallen was het over voor hem. wel leven gehad.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 22:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, veel koks die zuipen veel te veel tijdens werk in een hete keuken... en erna. Inderdaad een zwaar beroep. Maar ook mooi, ik vond de horeca heel leuk. ALhoewel ik nu vele malen meer verdien, niet meer zo laat en in de weekends werk.... mis ik het soms wel even. Maar alleen heel even... Want je op een gegeven moment ga je wel kapot aan het leven tussen de nachtmensen... inmiddels brave burgerman...
Ik heb ook wel eens in een keuken gewerkt, maar het familiegevoel kwam vooral terug in de betaling.quote:Op woensdag 15 april 2015 21:02 schreef Spanky78 het volgende:
Wat dat betreft mis ik dat nog wel eens, dat familiegevoel en dat helemaal kapot samen een drankje doen na 15 uur rammen op volle kracht.
Was het zo weinig?quote:Op zaterdag 11 juni 2016 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens in een keuken gewerkt, maar het familiegevoel kwam vooral terug in de betaling.
En zwart. Ik hou op zich wel van dat familiegevoel, maar niet als het gecultiveerd wordt om te besparen op loon. Het begint bij goed voor je personeel zorgen, en dan doet dat wel eens wat terug.quote:
Viel bij mij wel mee. Geen vetpot, maar wel mee-eten, restjes me naar huis krijgen en ook gewoon gezelligheid, altijd welkom en dan op zijn minst even een kop koffie aangeboden krijgen enzo.. En de baas hielp me met verhuizen met zijn aanhanger.. Etc. Leuke tijd.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens in een keuken gewerkt, maar het familiegevoel kwam vooral terug in de betaling.
Yep. Maar elk mes is scherp te krijgen. Alleen heel speciaal staal met zeer fijne korrel is nog scherper te krijgen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Het is prima als het van twee kanten komt, en op zich is zorgen voor een goede werksfeer handig om je personeel te behouden, maar zo werkte het daar niet. Ik had dan diensten van 3 of 4 uur, zwart en laat in de avond, en dat had je net genoeg verdiend voor een halve stapavond. En dan had ik niet eens veel vaste avonden, en dan bellen ze een uur van tevoren of je kan invallen op zo'n zielig toontje dat ik eigenlijk wel moreel verplicht ben om hen uit de brand te helpen. En als ik dan zei dat ik niet kon kreeg ik ook nog de vraag waarom niet, alsof dat dan ter hun beoordeling stond. Toen ik dan vervolgens duidelijk maakte dat dat niet het geval was werd ik niet meer ingeroosterd.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 15:33 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Viel bij mij wel mee. Geen vetpot, maar wel mee-eten, restjes me naar huis krijgen en ook gewoon gezelligheid, altijd welkom en dan op zijn minst even een kop koffie aangeboden krijgen enzo.. En de baas hielp me met verhuizen met zijn aanhanger.. Etc. Leuke tijd.
Helaas is dit tekenend voor veel horecazaken. Kan iedereen een carriere in de horeca afraden. In een fabriek verdien je meer en je hebt minder stress. Veel mensen die een zaak beginnen zijn eigenlijk idioten die de ballen verstand hebben van horeca maar een droom hebben, zijn zo vaak uit eten geweest, ons hoef je niets te vertellen.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is prima als het van twee kanten komt, en op zich is zorgen voor een goede werksfeer handig om je personeel te behouden, maar zo werkte het daar niet. Ik had dan diensten van 3 of 4 uur, zwart en laat in de avond, en dat had je net genoeg verdiend voor een halve stapavond. En dan had ik niet eens veel vaste avonden, en dan bellen ze een uur van tevoren of je kan invallen op zo'n zielig toontje dat ik eigenlijk wel moreel verplicht ben om hen uit de brand te helpen. En als ik dan zei dat ik niet kon kreeg ik ook nog de vraag waarom niet, alsof dat dan ter hun beoordeling stond. Toen ik dan vervolgens duidelijk maakte dat dat niet het geval was werd ik niet meer ingeroosterd.
Maanden later belden ze nog een keer met hoge nood, toen kon ik triomfantelijk melden dat ik inmiddels ander werk had wat wit meer dan het dubbele verdiende, bleef die eigenaar gewoon doorzeuren alsof ik het eigenlijk niet kon maken. Toen ging hij zeuren of ik nog iemand wist die die avond wel wilde werken, de afwassers werden daar geworven in de vriendenkring van de afwassers, alsof dat dan wel het minste was wat ik kon doen. Toen heb ik maar gezegd dat ik geen vrienden had aan wie ik dit baantje zou aanbevelen en toen viel eindelijk het kwartje. Maar ik kende dus ook anderen die daar werkten en die gingen wel mee in dat 'hart voor de zaak'-idee, maar die eigenaren creeerden dat sfeertje om met slechte planning en lage personeelskosten weg te komen. Ik trap daar niet, het had best gekund hoor, leuke koks, lekkere serveersters, ik stond altijd wel open voor wat meer betrokkenheid, maar dan moet de werkgever beginnen met een stapje extra voor zijn werknemers doen.
Lekker kort... maar wat heeft dit met messen te makenquote:Op zaterdag 11 juni 2016 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is prima als het van twee kanten komt, en op zich is zorgen voor een goede werksfeer handig om je personeel te behouden, maar zo werkte het daar niet. Ik had dan diensten van 3 of 4 uur, zwart en laat in de avond, en dat had je net genoeg verdiend voor een halve stapavond. En dan had ik niet eens veel vaste avonden, en dan bellen ze een uur van tevoren of je kan invallen op zo'n zielig toontje dat ik eigenlijk wel moreel verplicht ben om hen uit de brand te helpen. En als ik dan zei dat ik niet kon kreeg ik ook nog de vraag waarom niet, alsof dat dan ter hun beoordeling stond. Toen ik dan vervolgens duidelijk maakte dat dat niet het geval was werd ik niet meer ingeroosterd.
Maanden later belden ze nog een keer met hoge nood, toen kon ik triomfantelijk melden dat ik inmiddels ander werk had wat wit meer dan het dubbele verdiende, bleef die eigenaar gewoon doorzeuren alsof ik het eigenlijk niet kon maken. Toen ging hij zeuren of ik nog iemand wist die die avond wel wilde werken, de afwassers werden daar geworven in de vriendenkring van de afwassers, alsof dat dan wel het minste was wat ik kon doen. Toen heb ik maar gezegd dat ik geen vrienden had aan wie ik dit baantje zou aanbevelen en toen viel eindelijk het kwartje. Maar ik kende dus ook anderen die daar werkten en die gingen wel mee in dat 'hart voor de zaak'-idee, maar die eigenaren creeerden dat sfeertje om met slechte planning en lage personeelskosten weg te komen. Ik trap daar niet, het had best gekund hoor, leuke koks, lekkere serveersters, ik stond altijd wel open voor wat meer betrokkenheid, maar dan moet de werkgever beginnen met een stapje extra voor zijn werknemers doen.
dan het van twee kanten moet snijdenquote:Op zaterdag 11 juni 2016 19:10 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Lekker kort... maar wat heeft dit met messen te maken
Dat was mijn volgende bijbaantje idd.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helaas is dit tekenend voor veel horecazaken. Kan iedereen een carriere in de horeca afraden. In een fabriek verdien je meer en je hebt minder stress.
Veel koks raken ook aan de drank. Het probleem met dat werk is ook dat je het telkens opnieuw moet doen. Het is in wezen een creatief beroep, maar als je eenmaal iets verzonnen hebt kun je er niet even 100 litho's van drukken of 1000 platen van persen. Daarom willen er ook zoveel op tv, en kookboeken schrijven en dat soort dingen, dan hoef je niet elke keer al het werk opnieuw te doen.quote:Veel mensen die een zaak beginnen zijn eigenlijk idioten die de ballen verstand hebben van horeca maar een droom hebben, zijn zo vaak uit eten geweest, ons hoef je niets te vertellen. Je hebt zware beroepen en je hebt stressvolle beroepen, Kok is zowel lichamelijk vreselijk zwaar als enorm stressvol.
Niet zoveel, maar in een profi keuken leer je wel eens wat over gereedschappen. Heb jij dit topic al iets zinnigs over messen gezegd? Ik namelijk wel.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 19:10 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Lekker kort... maar wat heeft dit met messen te maken
Ik heb er ook een met een metalen handvat en dat vind ik al meer dan 20 jaar een onmisbaar ding. Hij is alleen wel een beetje bot inmiddels, dus ik had iets vergelijkbaars gehaald bij de toko van een ander merk, en daar is iets raars mee. Het lijkt wel alsof die scheef geslepen is waardoor hij naar links wijkt, en dat geeft me een onveilig gevoel, nog los van de slecht gesneden groente.quote:Op zondag 12 juni 2016 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Lang geleden werd ik getipt over Chinese hakmessen, te koop in de Amsterdamse toko. Vrij zwaar, dik houten handvat, rechthoekig blad en niet roestvast. Met vim schuren en af en toe op een terracottabaksteen (of -bloempot) slijpen, je zag hem met verloop van tijd kleiner worden. Toen ik hem door omstandigheden een tijd niet gebruikt heb, is hij lelijk verroest. Daardoor denk ik telkens aan roest in het eten en gebruik hem nog maar zelden. Een paar jaar geleden ging ik in de lokale toko eens kijken naar zo'n mes. Was een roestvrijstalen mes uit één stuk en niet meer dat rechte. Gevraagd of ik mocht proberen hoe hj in de hand ligt (lag in een afgesloten vitrine). Vonden ze een rare vraag, maar het werd niet geweigerd. 't Was echt een nééé, dat lullige handvatje en wat raar sturen, zo'n mes uit één stuk.
Japanse messen worden rechts of linkshandig geslepenquote:Op zondag 12 juni 2016 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb er ook een met een metalen handvat en dat vind ik al meer dan 20 jaar een onmisbaar ding. Hij is alleen wel een beetje bot inmiddels, dus ik had iets vergelijkbaars gehaald bij de toko van een ander merk, en daar is iets raars mee. Het lijkt wel alsof die scheef geslepen is waardoor hij naar links wijkt, en dat geeft me een onveilig gevoel, nog los van de slecht gesneden groente.
hier zit utrecht bij, de prijzen staan op een andere paginaquote:Op zondag 12 juni 2016 16:08 schreef Teslynd het volgende:
Lang geleden werd ik getipt over Chinese hakmessen, te koop in de Amsterdamse toko. Vrij zwaar, dik houten handvat, rechthoekig blad en niet roestvast. Met vim schuren en af en toe op een terracottabaksteen (of -bloempot) slijpen, je zag hem met verloop van tijd kleiner worden. Toen ik hem door omstandigheden een tijd niet gebruikt heb, is hij lelijk verroest. Daardoor denk ik telkens aan roest in het eten en gebruik hem nog maar zelden. Een paar jaar geleden ging ik in de lokale toko eens kijken naar zo'n mes. Was een roestvrijstalen mes uit één stuk en niet meer dat rechte. Gevraagd of ik mocht proberen hoe hj in de hand ligt (lag in een afgesloten vitrine). Vonden ze een rare vraag, maar het werd niet geweigerd. 't Was echt een nééé, dat lullige handvatje en wat raar sturen, zo'n mes uit één stuk.
Daarna kwam de messenactie van AH en heb ik daar een koksmes gekocht. Was inderdaad wennen dat je met je knokkels dichter bij de snijplank bent. Heb later nog een "Japans" mes bij Lidl gekocht voor ongeveer 5 piek. Nu kan ik eindelijk pompoenen aansnijden.
Zelf slijpen zal niet lukken, matige handmotoriek & spierspanning en zo. Waar laat je je messen slijpen in omgeving Utrecht en wat zal het ongeveer kosten?
Dit is een Chinees mes, er staat verder ook niks op wat betreft links of rechts. En hij kwam vrij bot uit de winkel. Die van het merk Diamond, die oude van mij, kan ik van harte aanbevelen, zeker voor de prijs. Maar die zijn niet zo makkelijk meer te vinden.quote:Op zondag 12 juni 2016 16:40 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Japanse messen worden rechts of linkshandig geslepen
Ik vind de Eden Classic Damast van K&T erg fijnquote:Op maandag 13 juni 2016 15:05 schreef flibber het volgende:
Hebben mensen ervaring met messen uit de wusthof classic ikon reeks?
Heb afgelopen weekend deze messen ff bekeken en wil straks of paar losse messen aanschaffen of een set.
(trouwens, knivesandtools komt tijdens het googlen steeds boven of weet iemand een goedkopere zaak?)
je kan eens op amazon.de kijken voor prijzen of kom je weleens in Duitsland zelf, daar is het ook goedkoper.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:05 schreef flibber het volgende:
Heb afgelopen weekend deze messen ff bekeken en wil straks of paar losse messen aanschaffen of een set.
(trouwens, knivesandtools komt tijdens het googlen steeds boven of weet iemand een goedkopere zaak?)
naar die had ik ook gekeken.quote:Op maandag 13 juni 2016 15:10 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind de Eden Classic Damast van K&T erg fijnEn goedkoper dan Wüsthoff. Goede ervaringen met die zaak
ik heb wel een postadres in dld en ik kom er paar maal pwquote:Op maandag 13 juni 2016 15:14 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je kan eens op amazon.de kijken voor prijzen of kom je weleens in Duitsland zelf, daar is het ook goedkoper.
Je kunt eens zoeken hierquote:Op maandag 13 juni 2016 15:05 schreef flibber het volgende:
ze hebben hier aanbiedingen:quote:Op maandag 13 juni 2016 15:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je kunt eens zoeken hier
http://japanesechefsknife.com/
Dan kun je, als je weet wat je zoekt eel een adres vinden om ze te kopen. Risico is uiteraard stuk groter dan bij k&t.
Ik ga binnenkort een handgesneed mes bij een japanner direct proberen tenbestellen...
Ahhh voor bij die coole pannen....quote:Op maandag 15 augustus 2016 23:43 schreef habitue het volgende:
Ik zou er een kopen met Zwitserse precisie. Maar alleen als je een iphone hebt en bmw rijdt, anders kun je die kwaliteit niet waarderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |