Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?quote:Op maandag 31 maart 2014 21:03 schreef SandyZuko het volgende:
Die van Herman de Blijker is prijstechnisch een stuk beter.
Ach, als je hem goed scherp houdt.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:
[..]
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluldquote:Op maandag 31 maart 2014 22:39 schreef golfer het volgende:
Als je de zoekfunctie even gebruikt vind je ongeveer 140 topic met advies over dit onderwerp:
http://zoeken.fok.nl/zoek(...)ck&status[]=centraal
Hebben ook deze, zijn erg tevreden. Wel eens in half jaar (laten)slijpen bij dagelijks gebruik.quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:06 schreef Maleco het volgende:
Heb zelf deze:
http://www.knivesandtools(...)10-koksmes-20-cm.htm
Lekker, wat zwaarder mes wat na even goed slijpen overal doorheen glijd.
Er is ook een goedkopere, standaard versie voor als je niet zo op Damast kickt.
Goed idee!quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:
Op die manier kunnen we FOK! wel sluiten; over alles is wel een keer geluld
quote:
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.quote:
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.quote:Op dinsdag 1 april 2014 02:56 schreef technofreak86 het volgende:
Ok ok mijn mening is dat je niet het volledige budget voor je mes in de aanschaf moet pompen, maar ook in onderhoud. Je kunt jezelf dan in (rv)s legeringen, hoeken en slijpstenen gaan verdiepen, of je mes gewoon wat vaker laten slijpen met het geld dat je over hebt! Een aanscherpstaal kun je misschien wel thuis leren gebruiken zonder al teveel moeite.
Klein onderhoud inderdaad, slijpen zal je hier hoogstens mee uitstellen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 02:57 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Een aanscherpstaal is niet genoeg om een mens scherp te houden, is vooral voor tussendoor.
prijs/kwaliteit is okquote:Op maandag 31 maart 2014 21:04 schreef zwartja het volgende:
[..]
Kan bijna niet goed zijn zou je denken.. Toch?
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:01 schreef Farenji het volgende:
Zelf slijpen is best te doen, er zijn goede YT tutorials voor. Ik heb zelf de Eden VG10 en daar ben ik best tevreden mee; heb hem al een aantal jaar (gebruik hem bijna dagelijks) en inmiddels twee keer geslepen. Leuk werkje.
En zou je er ook een hoesje o.i.d. bij krijgen zodat 'ie niet los in de keukenla ligt?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:
[..]
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
Ook Robert Herder messen hebben gewoon baat bij af en toe slijpen. Doordat ze zo dun zijn zullen ze altijd wel redelijk blijven snijden maar het is onzin dat Herder messen zichzelf altijd scherp houden en niet bot(ter) worden.quote:Op maandag 31 maart 2014 22:41 schreef Spanky78 het volgende:
Een molenmes ( herder) is niet roestvrij, maar blijft scherp door de manier waarop het is geslepen en het feit dat het metaal wat slijt.
Ik heb zelf zwillings en molenmessen, maar heb vanalles gehad. De meeste goedkopere messen zijn wel wat minder, maar soms zit er een aardige tussen. Ikea schijnt goede messen te hebben, maar die heb ik zelf niet.
Ik baseer mijn keuze op hoe het in de hand ligt, maar ook wel op de zaken hierboven. Ik ben erg blij met mijn molenmessen, die zijn wel heel fijn, want nooit bot
Daar heb ik geen last van. Dat kan natuurlijk wel van de grootte van je handen afhangen, zelf uitproberen dus.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef zwartja het volgende:
[..]
Is bij dat mes de afstand tot de snijkant van het lemmet en het afstand niet te klein? Waarbij je knokkels de hele tijd tegen de snijplank aankomen?
- Toch wel RVS denk ikquote:Op woensdag 2 april 2014 09:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Wil je roestvrij staal of extra scherp wat meer aandacht en verzorging vraagt? (Herder heeft ook RVS)
Wil je een hoog blad of een lang blad? Ik vind het zelf irritant als je met je vingers tegen de snijplank komt.
Wil je een vrij rechte snijrand of een geronde, zodat je makkelijker kunt hakken?
Wil je een licht mes of een zwaar mes?
Ik heb een vrij rechte Diamant sabatier, maar voor hakken pak ik de veel bottere Chinese koksbijl, want die is gerond. Ander puntje is dat alleen Herder zijn messen goed geslepen aflevert geloof ik.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:
[..]
- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.
Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm
Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
ik heb eens bij de Aldi een set van 3 japanse keukenmessen gekocht. ¤5 per stuk.quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:33 schreef _Flash_ het volgende:
Heel vreemd misschien, maar ik heb ooit een groot koksmes gehad van twee euro o.i.d. wat nog steeds evengoed snijdt als een mes van 30+ euro. Was van lobbes.nl. Ik verwachtte Chinese prut, maar prima hoor.
quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Welk mes je ook koopt, laat het prof. slijpen na aankoop.
Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:17 schreef zwartja het volgende:
[..]
- Toch wel RVS denk ik
- Hoog (ik ook)
- Weet ik niet, ik denk recht. Daarmee valt met wat skills ook wel mee te hakken denk ik.
- Geen voorkeur. Ik kan me zo voorstellen dat het allebei voor- en nadelen heeft.
Ik heb, zoals je misschien al gelezen hebt, deze besteld: http://www.knivesandtools(...)st-koksmes-20-cm.htm
Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ga het mes gewoon uitproberen en hij kan eventueel nog terug. Bevalt 'ie inderdaad niet dan ga ik voor deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-classic-koksmes-20-cm.htm Die is dan wel wat duurder maar ik lees verhalen van mensen die aangeven echt jaren met hun messen doen. Dan heb ik het geld er wel voor over.
Welke dan precies? De onderste link of de bovenste?quote:Op woensdag 2 april 2014 17:46 schreef Maleco het volgende:
[..]
Ik heb precies dezelfde en voor mij snijdt hij perfect.
dat is dus het moeilijkst van alles.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Welk mes je ook koopt, laat het prof. slijpen na aankoop.
Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkelquote:Op donderdag 3 april 2014 01:24 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is dus het moeilijkst van alles.
gewoon zelf een goede wetstone kopen jongen, een flinke grote, dat slijpt geweldig goed.quote:Op donderdag 3 april 2014 12:22 schreef Redcoon het volgende:
Ben zelf erg blij met mijn Molenmes, met name omdat dit mes zichzelf scherp houdt en ik te bepleurd ben om naar de slijpservice te gaan. Aanzetten is wel af en toe nodig, maar daar hoef je de deur niet voor uit.
wat kost professioneel slijpen ?quote:Op donderdag 3 april 2014 06:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een prof geslepen mes van 20 euro snijdt beter dan een Wüsthof, Zwilling of Gobal direct uit de winkel
Ja, leuk hebbedingetje voor er bij.quote:Op dinsdag 1 april 2014 00:15 schreef Isabeau het volgende:
Heeft iemand ook een keramisch mes? Hoe bevalt dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |