Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is niet kritisch, gewoon een advies, je kan een blokkermes superscherp laten slijpen.
Een global is een van die messen die ik zeker wel eens in mijn hand heb gehad en ik vind dat he-le-maal niks. Die hoef ik nog niet al krijg ik ze gratis. Ik wil wel een echt handvat. Het voelt echt heel erg niet fijn, dat metaal in je handen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:27 schreef Rio het volgende:
In hindsight zou ik zelf wederom voor Global kiezen. De scherpte is onovertroffen.
Jaquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?
Tsja, bij het snijden van komkommer enzo blijft er minder aan het mes plakken, ook door de rand die erin zit. Ik vind het zelf wel fijn werken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Maakt die perforatie nou veel uit eigenlijk?
Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaalquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Maar wordt het dan niet na 3 tomaten snijden bot?
Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.quote:Op woensdag 15 april 2015 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, en verder gewoon bijhouden met een aanzetstaal
Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:38 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ze worden natuurlijk gewoon wel sneller bot en de super scherpte verlies je sowieso meteen. Je kan er wel lang plezier van hebben. Als student had ik een HEMA of IKEA koksmes dat ik had laten slijpen en dat werkte prima. Maar als je dan overgaat op op een kwalitatief beter mes, dan merk je het verschil wel.
Tsja het blijft tobbenquote:Op woensdag 15 april 2015 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, die loeiharde en taaie staalsoorten van die Duitsers blijven langer scherp, maar zijn ook veel lastiger scherp te krijgen.
Ik heb ook messen die van koolstofstaal zijn en die kan je quasi scherp hoesten, nadeel is weer dat die roesten.
Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.quote:Op woensdag 15 april 2015 10:14 schreef Bramito het volgende:
[..]
Tsja het blijft tobben![]()
Ik heb globals (kadootje): prima messen.
Ik heb een Wüsthof (5-6 tientjes?): prima mes.
Als ze scherp zijn zijn ze gewoon goed.
Ik vind globals veel te licht, maar verder mooie messen. En tsja, mits goed scherpis elk mes bruikbaar. Sommige messen trouwens, zijn echt inferieur en die zijn te dik, worden nooit echt scherp, zijn van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)quote:Op woensdag 15 april 2015 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het verschil is vooral, ff afgezien van het hipstergehalte, de globals zijn erg licht, en veel van de klassieke koksmessen erg zwaar.
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:28 schreef Igen het volgende:
Zijn al die putjes niet lastig bij het afwassen?
Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zolang het geen scherpe putten zijn niet, sowieso was je dit soort messen met de hand af. Een goed mes in de vaatwasser --> slaande ruzie met de kok.
Ik heb letterlijk een chefkok een keer een pan naar een afwasser zien gooien omdat die zijn favoriete mes in de vaatwasser deed.
Daarom gaat mijn mes altijd mee op vakantie.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
van zulk slap staal dat ze eigenlijk na 1 tomaat weer bot zijn. Deze vind je in vakantiehuisjes....(grrr, ik haat dat)
Haha, is ook eens gebeurd, in de vaatwasser nog wel... Pan verrot, kok kwaad... afwasser huilen ( uitzendkracht, niet expres, dus uiteindelijk heeft de kok het uitgelegd en het goedgemaakt).quote:Op woensdag 15 april 2015 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet je zijn ingewerkte koekenpannen er eens instoppen.
Ik begrijp niet dat als je zoveel kookt zoals jij doet je gewoon niet zo'n mes aanschaftquote:Op zondag 12 april 2015 20:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar om er dan zomaar een duur mes op het zicht aan te schaffen vind ik dan weer te decadent en onnozel en stom. Ook al kan ik het betalen.....
Ik wil niet zo'n muts zijn met een kitchenaid, alleen omdat die goed kleurt in mijn keuken.... Of een louis vuton tas omdat ik die kan betalen...
Helderquote:Op woensdag 15 april 2015 23:24 schreef RobinOok het volgende:
Ik kook veel, maar ik kom niet veel in kook/messenwinkels.
Vertelde op mijn werk dat ik bijna een mes van 200 euro had besteld en mijn collega's sloegen echt stijl achterover. Hahaha, ik was even vergeten dat normale mensen niet eens weten dat er messen voor die prijs te koop zijn.
(ik weet trouwens zeker dat als ik ze zou zeggen dat ik bijna een jurk van 200 euro had gekocht ze lang zo stijl niet achterover zouden zijn geslagen. Als ik hun mutsefrutsvrouwen een beetje ken)
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:19 schreef THEFXR het volgende:
Piet, ik snap het niet.
Japanse messen hebben een hoge HR en chippen heel snel en toch maken ze er uitbeen messen van, hoe kan dat? chippen die niet?
Sowieso gebruikt een slager zijn mes heel anders dan een kok.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Bedoel je trouwens niet HRC
jep HRCquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken eerlijk gezegd geen slager of poelier die voor uitbenen wat anders gebruiken dan de messen van Victorinox in de fibrox lijn.
Bedoel je trouwens niet HRC
Bij het slijpen wordt je mes natuurlijk wel telkens een stukje kleiner. Als je wil dat hij een leven lang meegaat moet je hem niet te snel bot laten worden.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 18:16 schreef Sicstus het volgende:
Wat voor mes raden jullie aan voor een niet-kok, die wel gewoon zelf zn groenten, uien, aardappels, vlees enzo snijdt, die iets wil wat hopelijk een leven lang meegaat, en waarbij slijpen het problem niet is (er zit een slijperij om de hoek bij me).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |