abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138107801
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Castro heeft absoluut niet zoveel bloed en zelfverrijking aan zijn handen als Batista, of Bush voor mijn part.
Ach, als we gaan optellen kan dat best, maar dan blijft Fidel iemand die over lijken gaat.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:09:00 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138113172
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Castro heeft absoluut niet zoveel bloed en zelfverrijking aan zijn handen als Batista, of Bush voor mijn part.
Hij blijft een mensenrechten schendende schurk. Je loopt hier te jammeren over de huidige NL regering en de oppositie, maar je vind Castro OK?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138117811
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:56 schreef sneakypete het volgende:
Ook de stelling dat rechtse mensen minder engagement hebben is per definitie onwaar. Wie zich rechts profileert engageert namelijk daardoor al.
Er is wat meer nodig dan enkel een bepaalde opvatting om maatschappelijk betrokken te zij. Als die opvatting niet verder rijkt dan "blijf van mijn geld af" en "zo'n klein mogelijke overheid" dan spreekt daar weinig maatschappelijke betrokkenheid uit. Ik generaliseer dit uiteraard niet naar alle rechtse mensen toe, een deel van hen is wel maatschappelijk betrokken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 17:23:24 #54
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_138120895
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er is wat meer nodig dan enkel een bepaalde opvatting om maatschappelijk betrokken te zij. Als die opvatting niet verder rijkt dan "blijf van mijn geld af" en "zo'n klein mogelijke overheid" dan spreekt daar weinig maatschappelijke betrokkenheid uit. Ik generaliseer dit uiteraard niet naar alle rechtse mensen toe, een deel van hen is wel maatschappelijk betrokken.
Net zulke onzin als zeggen dat linkse mensen niet verder komen dan "blijf van mijn uitkering af!"
  maandag 24 maart 2014 @ 17:27:34 #55
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_138121015
Verstandige media zitten meestal een beetje in het midden. Aangezien de werkelijkheid niet zo zwart wit is als de ideologische flanken het proberen voor te stellen. Dat gaat voor links en rechts op.
  maandag 24 maart 2014 @ 18:03:09 #56
45206 Pietverdriet
pi_138122474
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:27 schreef TweeGrolsch het volgende:
Verstandige media zitten meestal een beetje in het midden. Aangezien de werkelijkheid niet zo zwart wit is als de ideologische flanken het proberen voor te stellen. Dat gaat voor links en rechts op.
Het Financieel Dagblad zou ik nu niet als midden betitelen, El Pais ook niet, NZZ niet, FAZ niet, maar dit zijn wel de kwaliteitskranten.
Groene Amsterdammer zou ik ook niet als midden zien.
Of vind je verstandige media wat anders dan kwaliteits media?
  maandag 24 maart 2014 @ 18:04:24 #57
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_138122538
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het Financieel Dagblad zou ik nu niet als midden betitelen, El Pais ook niet, NZZ niet, FAZ niet, maar dit zijn wel de kwaliteitskranten.
Groene Amsterdammer zou ik ook niet als midden zien.
Of vind je verstandige media wat anders dan kwaliteits media?
FD is niet per definitie rechts. Die anderen heb ik nooit gelezen.
pi_138123463
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:23 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Net zulke onzin als zeggen dat linkse mensen niet verder komen dan "blijf van mijn uitkering af!"
In beide gevallen is het maatschappelijk engagement erg beperkt ja. Er is pas sprake van maatschappelijk engagement als je een visie en idealen hebt waarmee rationeel verdedigbaar naar jouw indruk een betere maatschappij kan ontstaan voor alle groepen of toch minstens bijna alle groepen mensen.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 18:30:10 #59
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_138123908
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In beide gevallen is het maatschappelijk engagement erg beperkt ja. Er is pas sprake van maatschappelijk engagement als je een visie en idealen hebt waarmee rationeel verdedigbaar naar jouw indruk een betere maatschappij kan ontstaan voor alle groepen of toch minstens bijna alle groepen mensen.
Is dat zo? Veel mensen zijn maatschappelijk betrokken op grond van een lastig te definiëren gevoel of overtuiging. Een rationele visie of zelfs idealen kunnen volledig ontbreken. Oprechte bezorgdheid over het welzijn van je buren kan al meer dan voldoende zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_138124756
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Is dat zo? Veel mensen zijn maatschappelijk betrokken op grond van een lastig te definiëren gevoel of overtuiging. Een rationele visie of zelfs idealen kunnen volledig ontbreken. Oprechte bezorgdheid over het welzijn van je buren kan al meer dan voldoende zijn.
Ik beschouwde het louter op macroniveau, niet op microniveau.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 18:56:14 #61
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_138125073
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nou ja, ik reageerde eigenlijk op je opmerking over rechtse mensen die niet verder kijken dan blijf van mijn geld af.

Ik ben het met je eens dat er geen sprake is van maatschappelijke betrokkenheid als een individu (rechts of links) niet verder kan kijken dan zijn eigen neus lang is. Je moet een oprechte interesse hebben in wat er buiten je vierkante meter gebeurt. Maar het is nodig dat daar een weldoordachte visie achter zit. Ontevredenheid of juist bewondering voor anderen is vaak irrationeel van aard, maar voldoende voor mensen om zich te gaan verdiepen of juist een stapje extra te gaan zetten. Als de handelingen van grote groepen mensen gedragen wordt door gevoel dan is er al een sterke maatschappelijke engagement.

Voor de meerderheid van de mensen is het al een hels karwei om een eigen boompje beeste te verwezenlijken en in stand te houden en is brood op de plank brengen een vermoeiend en tijdrovend karwei. Ik heb er dan ook al het begrip voor dat de meeste mensen hun spaarzame vrije tijd niet gebruiken om zich bezig te houden met de zorgen, problemen en opvattingen van anderen, maar hun energie in zichzelf steken. Dat wordt vaak als 'rechts' weggezet, maar of dat terecht is weet ik niet. Ik denk dat dergelijk gedrag eigenlijk buiten de hele discussie valt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_138131814
-

[ Bericht 57% gewijzigd door Tempeliertje op 24-03-2014 21:19:43 ]
pi_138142324
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik signaleer dat gedrag ook maar het is mijns inziens niet alles wat 'rechts' te bieden heeft.
Lean is een begrip uit het logistiek management dat in het bedrijfsleven allang geaccepteerd en toegepast wordt. Daar de overheid van leren, ook zonder haar zorgende identiteit volledig te verliezen.

Ook is rechts niet te versmallen tot zo min mogelijk geld rondpompen. Grenzen stellen en borgen, identiteitsvorming (tradities), beheerst veranderen met behoud van normen en waarden en focus op hoofdtaken lijken me een aantal zaken waarin de politiek en media rechts van het midden een bijdrage kan leveren. Ik weet dat zulke zaken in de arena niet bekken, daarom is het een verantwoordelijkheid van de media waarin meer tijd/ruimte is voor reflectie.

En ja, dat mag van mij ook wel wat meer high-level van mij.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 00:05:11 #64
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_138142769
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen vooral in politieke discussies vergeten hoe vaak hun achtergrond en referentiekader een vertroebelende werking heeft. Het lijkt me onnodig om met voorbeelden te komen hoe linksen en rechtsen (waar binnen je ook allerlei stromingen hebt, van revolutie-links tot grachtengordel-links en van tokkie-rechts tot 't Gooi-rechts) een eigen opvoeding hebben gehad waar zij diverse (politieke) strategische issues in hebben waargenomen.

Als het grootste probleem binnen je gemeente werkelijk de kunstgrasvelden op de hockey-club zijn, dan moet je een hele grote jongen zijn om dit allemaal in perspectief te kunnen plaatsen met de kansenwijken in de Bijlmer of hongersnoden in Afrika. Andersom zal een krakersgezin die moet sappelen om rond te komen al snel alle problemen die yuppen hebben afdoen als elitaire first-world-problems, terwijl ook daar politieke kwesties kunnen spelen die legitiem in twijfel te trekken zijn.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 00:11:09 #65
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_138142935
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gemeentes zou je wel degelijk kunnen bestempelen als micro.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_138143405
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 00:11 schreef Euribob het volgende:

[..]

Gemeentes zou je wel degelijk kunnen bestempelen als micro.
Dat hangt van je perspectief af, wat groot en klein is hangt af van de schaal die je als referentie gebruikt. Niet echt een interessante discussie dus maar bij deze duiding wat mijn referentie was. ;)
#NoDAPL
pi_138143432
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 00:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen vooral in politieke discussies vergeten hoe vaak hun achtergrond en referentiekader een vertroebelende werking heeft. Het lijkt me onnodig om met voorbeelden te komen hoe linksen en rechtsen (waar binnen je ook allerlei stromingen hebt, van revolutie-links tot grachtengordel-links en van tokkie-rechts tot 't Gooi-rechts) een eigen opvoeding hebben gehad waar zij diverse (politieke) strategische issues in hebben waargenomen.

Als het grootste probleem binnen je gemeente werkelijk de kunstgrasvelden op de hockey-club zijn, dan moet je een hele grote jongen zijn om dit allemaal in perspectief te kunnen plaatsen met de kansenwijken in de Bijlmer of hongersnoden in Afrika. Andersom zal een krakersgezin die moet sappelen om rond te komen al snel alle problemen die yuppen hebben afdoen als elitaire first-world-problems, terwijl ook daar politieke kwesties kunnen spelen die legitiem in twijfel te trekken zijn.
Waarmee we ironisch genoeg op hetzelfde punt uitkomen als in mijn laatste reactie maar dan in een andere context. ;)
Toch, je druk maken om wat hockeyvelden is binnen dit landje - wat nu eventjes als servet een tafellaken kan spelen dankzij dat evenement (nuclear summit) en nog niet mag aanschuiven aan de grotemensentafel in het Catshuis (G7) :') - een beetje wrang gezien alle wezenlijke problemen die er zijn.
#NoDAPL
  dinsdag 25 maart 2014 @ 00:38:39 #68
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_138143685
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarmee we ironisch genoeg op hetzelfde punt uitkomen als in mijn laatste reactie maar dan in een andere context. ;)
Toch, je druk maken om wat hockeyvelden is binnen dit landje - wat nu eventjes als servet een tafellaken kan spelen dankzij dat evenement (nuclear summit) en nog niet mag aanschuiven aan de grotemensentafel in het Catshuis (G7) :') - een beetje wrang gezien alle wezenlijke problemen die er zijn.
Tsja, dan kom je weer op de relativiteit uit van bepaalde ongemakken; als ik mijn teen stoot, doet dat heel erg pijn, maar daar zou ik niet over mogen mopperen omdat er mensen zijn die hun arm of been verliezen. We kunnen dan wel de conclusie trekken dat er in Nederland geen problemen meer zijn en het land af is, maar iedereen heeft - ook vanuit de comfortabele positie waarin wij verkeren - nog wel voorkeuren om kleine ongemakken aan te passen. Dat lijkt me ook gezond; het stimuleert bezinning en vooruitgang, reflectie en reactie.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 19:08:17 #69
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138271501
In zekere zin is zelfs de Volkskrant tegenwoordig rechts. Het staat vol met verborgen aannames als dat armoede eigen schuld is en intelligentie je situatie bepaalt. Zelden lees je meer het 'Brand Corstius' standpunt dat je situatie je intelligentie in sterke mate vorm geeft, en niet alleen andersom ('je bent intelligent en kundig, dus ben je welvarend'):
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131028162048.htm
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_138272293
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
In zekere zin is zelfs de Volkskrant tegenwoordig rechts. Het staat vol met verborgen aannames als dat armoede eigen schuld is en intelligentie je situatie bepaalt. Zelden lees je meer het 'Brand Corstius' standpunt dat je situatie je intelligentie in sterke mate vorm geeft, en niet alleen andersom ('je bent intelligent en kundig, dus ben je welvarend'):
In De Groene stond een tijdje geleden ook nog een goed artikel. Over hoe armoede mensen ook slechtere keuzes doet laten maken en mensen eigenlijk ook "dommer" maakt. Volgens mij had je dat ook eens gepost. Als abonnee heb ik dat natuurlijk ook gelezen.

Des te kwalijker is het beeld dat veel mensen hebben over armoede. Valt me vaak op dat er aan de rechterflank (en bij sommigen aan de linkerflank ook, GroenLinks en homeopathie bijvoorbeeld) niet willen luisteren naar bepaalde wetenschappelijke onderzoeken. Klimaatverandering bijvoorbeeld. Op media zoals Fox wordt dat dan als complot afgeschilderd en deze nieuwe onderzoeken m.b.t. armoede kent ook geen serieuze replieken van rechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2014 19:29:03 ]
pi_138272491
quote:
Volkskrant is extreem rechts.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 19:33:18 #72
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138272571
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 19:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In De Groene stond een tijdje geleden ook nog een goed artikel. Over hoe armoede mensen ook slechtere keuzes doet laten maken en mensen eigenlijk ook "dommer" maakt. Volgens mij had je dat ook eens gepost. Als abonnee heb ik dat natuurlijk ook gelezen.

Des te kwalijker is het beeld dat veel mensen hebben over armoede. Valt me vaak op dat er aan de rechterflank (en bij sommigen aan de linkerflank ook, GroenLinks en homeopathie bijvoorbeeld) niet willen luisteren naar bepaalde wetenschappelijke onderzoeken. Klimaatverandering bijvoorbeeld. Op media zoals Fox wordt dat dan als complot afgeschilderd en deze nieuwe onderzoeken m.b.t. armoede kent ook geen serieuze replieken van rechts.
Ja, dank voor even in herinnering brengen :)

https://www.groene.nl/artikel/dom-door-schaarste
http://www.groene.nl/artikel/kattenbrokjes-of-vanillevla

Zoals ik eerder zei: ik vond het 'grote racisme experiment' ook erg interessant om te zien. :) Vrij intelligente mensen draaien heel erg snel naar een houding van 'natuurlijk ben ik slimmer en beter' en verliezen ze totaal uit het oog dat de andere groep slechts een fractie van de tijd kreeg...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 28 maart 2014 @ 19:34:16 #73
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_138272625
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 19:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Inderdaad. Het huisblad van de NVU.
--
  vrijdag 28 maart 2014 @ 19:35:00 #74
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138272659
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 19:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Neuh dat niet. Maar er zitten wel een hoop verborgen aannames in. Bijv. 'meer blauw op straat' is tot een wijdverspreid mantra verheven. Het is de consensus tegenwoordig. Terwijl...
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130808124225.htm
(overigens totaal geen nieuw inzicht dit)

Volkskrant heeft zeker een 'ruk naar rechts' gemaakt met de jaren... deels door de veranderende markt, deels ook doordat Van Thilo het nu voor het zeggen heeft. Het is vrij bekend wat Van Thilo met zijn kranten doet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 28 maart 2014 @ 19:44:19 #75
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138273040
quote:

[..]

Ja, er is steeds meer over bekend. Dat klopt. We weten zelfs meer over het belang van timing, en de sterkte van het effect.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-07/sfri-top070605.php

Iedereen met zijn boerenverstand kan dat bedenken, natuurlijk, maar het moet wel ff bevestigd worden.

Daarom is het jammer dat ook debatjes bij P&W vooral veel spektakel moeten opleveren, en weinig anders.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_138277539
quote:
Als intelligentie je situatie bepaalt, is armoede al geen zuivere keuze meer. Dan zou de volkskrant dus al tenminste twee afwijkende zienswijzen de ruimte geven.
pi_138278113
quote:

[..]

In De Groene stond een tijdje geleden ook nog een goed artikel. Over hoe armoede mensen ook slechtere keuzes doet laten maken en mensen eigenlijk ook "dommer" maakt. Volgens mij had je dat ook eens gepost. Als abonnee heb ik dat natuurlijk ook gelezen.derd en deze nieuwe onderzoeken m.b.t. armoede kent ook geen serieuze replieken van rechts.
Dat klopt! Intelligentie wordt multifactorieel bepaald, biologen geven hiermee aan dat zowel het DNA als de milieuomstandigheden (zowel factoren die je niet in de hand hebt als factoren die je wel in de hand hebt) bepalen hoe intelligent je bent. Als armere mensen bijv. ongezonder zouden eten dan zouden ze hierdoor dommer worden. Dus is het belangrijk dat ze in ieder geval niet op een gezonde voeding hoeven te bezuinigen. Armere mensen hebben minder toegang tot allerlei informatie, bijv. omdat hun sociale netwerk minder informatie verspreidt, wat leidt tot slectere keuzes.
etc. etc. etc.

Natuurlijk zullen we niet alle mensen kunnen verheffen en zullen mensen die uit een arm milieu komen altijd een kleinere kans op succes hebben, al is het maar omdat ze gemiddeld genomen minder goede genen hebben. Wat de maatschappij kan en moet doen is zoveel mogelijk zorgen voor een leveled playing field zodat de mensen die uit een zwakker milieu komen of die in een zwakker milieu leven (volwassenen) in ieder geval de kans krijgen om zich goed te ontwikkelen.
#NoDAPL
  woensdag 23 juli 2014 @ 18:52:15 #78
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_142648774
Een kick, maar ik denk een terechte.

http://www.npo.nl/kijken-(...)7-2014/VPWON_1229268

Hier verteld Dominique Weesie over zijn tijd bij de Telegraaf. Te zien vanaf 28:24. Overigens spreken ook anderen over De Telegraaf, inclusief mensen die daar stage hebben gelopen.

Wat me verbaasd is dat hij zonder blikken of blozen zegt hoe hij bij de twee-koppige hoofdredactie moest komen (wijlen Lunshof en Olde Kalter) waar hem werd mede gedeeld: "Je hebt een week de tijd om de NS top weg te krijgen."

"Ik heb daar de beste leerschool gehad die ik me heb kunnen voorstellen. Dat is vooral heel goed weten wat er speelt in het land."

'Wat voor stukken schreef je?'

"Vooral heel erg veel bezig gehouden met verkeer. Verkeer en vervoer."

'Tineke Netelenbos denk ik?'

"Ja. Tineke Tolpoort. Ja."

'De Telegraaf voerde ook echt een soort campagne toen.'

"Ja, we zaten wel achter de campagne rekeningrijden. En daarvoor werd ook echt alles uit de kast getrokken. Als ik naar Noorwegen moest om te laten zien dat het niet werkte, dan was ik in Noorwegen."

'Maar dat klinkt ook als een hoger doel'.

"Ja.... De Telegraaf kan campagne voeren. Ik weet ook dat ik daar een keer heb gezeten, toen was het zo'n puinhoop op het spoor. Dat ik toen bij de toenmalige hoofdredactie moest zitten; Kees Lunshof en Johan Olde Kalter. En toen hebben we een week de tijd gekregen om de directie weg te krijgen."

'Hoe ging dat dan?'

"Je hebt een week de tijd om de directie weg te krijgen."

'Van de NS'

"Ja."

'Is dat gelukt.'

"Ja. Vier dagen. Ja."

Een zeldzaam inkijkje in hoe de organisatie daar te werk gaat, want De Telegraaf is beroemd om zijn erecode. Er is ook een documentaire over de Telegraaf, waarin wordt benadrukt hoe weinig erover bekend is en er een erecode bestaat om niet te veel te zeggen. Niet uit de school te klappen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 juli 2014 @ 18:59:07 #79
45206 Pietverdriet
pi_142649086
Wat is je bezwaar precies klopkoek? Dat de telegraaf campagne voert?
pi_142649391
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
Een kick, maar ik denk een terechte.

http://www.npo.nl/kijken-(...)7-2014/VPWON_1229268

Hier verteld Dominique Weesie over zijn tijd bij de Telegraaf. Te zien vanaf 28:24. Overigens spreken ook anderen over De Telegraaf, inclusief mensen die daar stage hebben gelopen.

Wat me verbaasd is dat hij zonder blikken of blozen zegt hoe hij bij de twee-koppige hoofdredactie moest komen (wijlen Lunshof en Olde Kalter) waar hem werd mede gedeeld: "Je hebt een week de tijd om de NS top weg te krijgen."

"Ik heb daar de beste leerschool gehad die ik me heb kunnen voorstellen. Dat is vooral heel goed weten wat er speelt in het land."

'Wat voor stukken schreef je?'

"Vooral heel erg veel bezig gehouden met verkeer. Verkeer en vervoer."

'Tineke Netelenbos denk ik?'

"Ja. Tineke Tolpoort. Ja."

'De Telegraaf voerde ook echt een soort campagne toen.'

"Ja, we zaten wel achter de campagne rekeningrijden. En daarvoor werd ook echt alles uit de kast getrokken. Als ik naar Noorwegen moest om te laten zien dat het niet werkte, dan was ik in Noorwegen."

'Maar dat klinkt ook als een hoger doel'.

"Ja.... De Telegraaf kan campagne voeren. Ik weet ook dat ik daar een keer heb gezeten, toen was het zo'n puinhoop op het spoor. Dat ik toen bij de toenmalige hoofdredactie moest zitten; Kees Lunshof en Johan Olde Kalter. En toen hebben we een week de tijd gekregen om de directie weg te krijgen."

'Hoe ging dat dan?'

"Je hebt een week de tijd om de directie weg te krijgen."

'Van de NS'

"Ja."

'Is dat gelukt.'

"Ja. Vier dagen. Ja."

Een zeldzaam inkijkje in hoe de organisatie daar te werk gaat, want De Telegraaf is beroemd om zijn erecode. Er is ook een documentaire over de Telegraaf, waarin wordt benadrukt hoe weinig erover bekend is en er een erecode bestaat om niet te veel te zeggen. Niet uit de school te klappen.

Schrikbarend inderdaad. :{

De documentaire waar jij naar naar verwijst is een Zembla-uitzending met de titel 'De chocoladeletters van Telegraaf' volgens mij.

Voor de geďnteresseerden:
http://www.npo.nl/zembla/16-09-2011/VARA_101266830
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:07:44 #81
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_142649425
Populisme
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:09:18 #82
45206 Pietverdriet
pi_142649501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:07 schreef Treehut362 het volgende:
Populisme
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vox Populi, Vox Dei
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:12:05 #83
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_142649639
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Vox Populi, Vox Dei
http://en.wikipedia.org/wiki/Vox_populi
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:15:52 #84
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_142649837
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
'Bezwaar' moet iedereen voor zichzelf weten.

Ik wilde gewoon dit inzicht delen.

Ik wist (nog) niet dat het op die manier gaat. 'Wij als hoofdredactie geven ondergeschikte een week de tijd om dat doel te behalen.'
De Telegraaf is, zoals gezegd, niet de meest transparante organisatie.

Dat ze campagnes voeren is inderdaad geen nieuws, ofschoon Juul Paradijs altijd geeft volgehouden dat ze een objectieve krant zijn en ook PvdAers, CDAers etc. aanspreken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:17:39 #85
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_142649915
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:06 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Schrikbarend inderdaad. :{

De documentaire waar jij naar naar verwijst is een Zembla-uitzending met de titel 'De chocoladeletters van Telegraaf' volgens mij.

Voor de geďnteresseerden:
http://www.npo.nl/zembla/16-09-2011/VARA_101266830
Bedankt.

Er is ook een uitzending van 'KRO profiel' geweest over De Telegraaf.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:20:11 #86
45206 Pietverdriet
pi_142650001
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

'Bezwaar' moet iedereen voor zichzelf weten.

Ik wilde gewoon dit inzicht delen.

Ik wist (nog) niet dat het op die manier gaat. 'Wij als hoofdredactie geven ondergeschikte een week de tijd om dat doel te behalen.'
De Telegraaf is, zoals gezegd, niet de meest transparante organisatie.

Dat ze campagnes voeren is inderdaad geen nieuws, ofschoon Juul Paradijs altijd geeft volgehouden dat ze een objectieve krant zijn en ook PvdAers, CDAers etc. aanspreken.
Campagne voeren doen trouwens niet alleen de telegraaf, of de media, een organisatie als Greenpeace voerde bv campagne tegen shell voor hun eigen gewin
pi_142650100
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Campagne voeren doen trouwens niet alleen de telegraaf, of de media, een organisatie als Greenpeace voerde bv campagne tegen shell voor hun eigen gewin
Greenpeace is geen krant. Dat lijkt me toch ernstiger.

Vooral omdat de doelgroep van De Telegraaf makkelijker beďnvloedbaar is. :{
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:27:57 #88
45206 Pietverdriet
pi_142650347
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Greenpeace is geen krant. Dat lijkt me toch ernstiger.

Vooral omdat de doelgroep van De Telegraaf makkelijker beďnvloedbaar is. :{
Zoals ik al zei, meer media doen dit, maar het is schijnbaar alleen maar erg als de telegraaf het doet.
Heb er geen moeite mee als het gebeurd om een maatschappelijk misstand aan de kaak te stellen waar de politiek niet uit zichzelf zich geroepen voelt in te grijpen.
Dat de NS directie klop kreeg was volkomen terecht

Net als bv het declaratie gedrag van de politiek in de UK
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:40:08 #89
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_142650964
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij greenpeace ga je niet werken voor je carriere. Andere discussie maar echt niet vergelijkbaar.

Bovendien is Greenpeace geen krant.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:43:18 #90
45206 Pietverdriet
pi_142651129
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 19:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bij greenpeace ga je niet werken voor je carriere. Andere discussie maar echt niet vergelijkbaar.

Bovendien is Greenpeace geen krant.
Ik zei dat niet alleen media campagne voeren maar dat bijvoorbeeld greenpeace dat ook doet, en je enige antwoord is dat greenpeace geen krant is?
Wat werken bij greenpeace er mee te maken heeft is me verder een raadsel.
  woensdag 23 juli 2014 @ 19:55:40 #91
45206 Pietverdriet
pi_142651744
Hugo Brandt Corstius voerde onder de naam Piet Grijs in Vrij Nederland campagne tegen de wetenschapper Buikhuisen en maakte de man kapot.
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:03:15 #92
45206 Pietverdriet
pi_142652091
Heel veel media en opinimakers voerden campagne tegen Pim Fortuyn, marcel van dam om er maar één te noemen.
Twee vandaag ( of was het toen nog 1vandaag) voerde campagne tijdens de oorlog in Jugoslavie, door iedere dag erover te berichten met gruwelbeelden en af te sluiten met "en nog steeds wordt er niet ingegrepen"
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:28:17 #93
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_142653197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Is dat niet de taak van de pers. Zaken aan de kaak stellen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:30:16 #94
45206 Pietverdriet
pi_142653310
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Is dat niet de taak van de pers. Zaken aan de kaak stellen?
In een democratie met een vrije pers wel, vermoed dat klopkoek de taak van de pers vooral ziet in een pravda achtige rol. Die voerde trouwens ook campagne
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:44:57 #95
379943 Paper_Tiger
pi_142654086
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In een democratie met een vrije pers wel, vermoed dat klopkoek de taak van de pers vooral ziet in een pravda achtige rol. Die voerde trouwens ook campagne
Voor een linksmens is een aanval op de collectivistische parel die NS heet wellicht een vorm van blasfemie.
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:53:12 #96
45206 Pietverdriet
pi_142654550
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Voor een linksmens is een aanval op de collectivistische parel die NS heet wellicht een vorm van blasfemie.
Geen idee hoe klopkoek over de NS denkt
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:56:47 #97
379943 Paper_Tiger
pi_142654744
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee hoe klopkoek over de NS denkt
Daar de Telegraaf doet wat iedere andere krant ook doet bleef het aan de kaak stellen van de NS directie als enige over in zijn betoog. Als ze in vier dagen de top van de VVD naar huis hadden gestuurd waarschijnlijk niets dan hulde.
pi_142655279
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Heel veel media en opinimakers voerden campagne tegen Pim Fortuyn, marcel van dam om er maar één te noemen.
Twee vandaag ( of was het toen nog 1vandaag) voerde campagne tijdens de oorlog in Jugoslavie, door iedere dag erover te berichten met gruwelbeelden en af te sluiten met "en nog steeds wordt er niet ingegrepen"
Berichtgeving is natuurlijk nooit objectief, maar er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen subjectieve berichtgeving of de mening van columnisten en vanuit de hiërarchie opgedragen kruistochten.
Zou overigens bij Fortuyn net zo goed gebeurd kunnen zijn, maar dat is mij niet bekend.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_142665868
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 21:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt! Intelligentie wordt multifactorieel bepaald, biologen geven hiermee aan dat zowel het DNA als de milieuomstandigheden (zowel factoren die je niet in de hand hebt als factoren die je wel in de hand hebt) bepalen hoe intelligent je bent. Als armere mensen bijv. ongezonder zouden eten dan zouden ze hierdoor dommer worden. Dus is het belangrijk dat ze in ieder geval niet op een gezonde voeding hoeven te bezuinigen. Armere mensen hebben minder toegang tot allerlei informatie, bijv. omdat hun sociale netwerk minder informatie verspreidt, wat leidt tot slectere keuzes.
etc. etc. etc.

Natuurlijk zullen we niet alle mensen kunnen verheffen en zullen mensen die uit een arm milieu komen altijd een kleinere kans op succes hebben, al is het maar omdat ze gemiddeld genomen minder goede genen hebben. Wat de maatschappij kan en moet doen is zoveel mogelijk zorgen voor een leveled playing field zodat de mensen die uit een zwakker milieu komen of die in een zwakker milieu leven (volwassenen) in ieder geval de kans krijgen om zich goed te ontwikkelen.
Zoals de pastoor tegen de directeur zei: "Als jij ze arm houdt, hou ik ze dom!".
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_142665995
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 21:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Berichtgeving is natuurlijk nooit objectief, maar er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen subjectieve berichtgeving of de mening van columnisten en vanuit de hiërarchie opgedragen kruistochten.
Zou overigens bij Fortuyn net zo goed gebeurd kunnen zijn, maar dat is mij niet bekend.
Dat dus! De rest van de discussie is minder interessant. De actie van Greenpeace tegen de Brent Spar verdient ook helemaal geen schoonheidsprijs.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')