1 schaap wel (als je dat wil) maar niet 10000quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:30 schreef Globali het volgende:
Dat je je toch gaat afvragen "hoever zijn we nu werkelijk technologisch gezien als we een grote vliegende bom niet constant in het 'vizier' hebben?". We kunnen 24/7 een schaap volgen met een satelliet maar niet een vliegtuig?
Ik weet wat acars is, alleen het is mij niet bekend dat dat ook gebruikt wordt om routedata uit het FMS te verzenden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:27 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dacht ik ook al gelijk.
Trouwens. Exacte positie van de Inmarsat IOR (Indian Ocean Region) is 0 graden noorderbreedte - 64 graden oosterlengte.
Ik ben namelijk benieuwd waar die bogen boven Afrika langsgaan.
[ afbeelding ]
[..]
Via ACARS.
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
1 schaap wel (als je dat wil) maar niet 10000
Dat is misschien wel waar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:35 schreef Globali het volgende:
[..]
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?
Er zal vast over nagedacht zijn. Maar wie heeft dan bedacht dat je zo'n systeem kan uitschakelen en waarom? De meeste auto's van boven de zeg 100.000 kun je zo traceren via GPS. Bij een vliegtuig verwacht je toch zeker niet anders.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is misschien wel waar.
Daar moet over nagedacht zijn
Het uitzetten heeft o.a. te maken met het feit dat als alle kisten bij elkaar op een vliegveld staan te zenden dat systeem op tilt gaat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:39 schreef Globali het volgende:
[..]
Er zal vast over nagedacht zijn. Maar wie heeft dan bedacht dat je zo'n systeem kan uitschakelen en waarom? De meeste auto's van boven de zeg 100.000 kun je zo traceren via GPS. Bij een vliegtuig verwacht je toch zeker niet anders.
Dat is allemaal in te programmeren. Je kan er voor zorgen dat een vliegtuig in de lucht altijd te traceren is. Dat hadden we ook allemaal verwacht neem ik aan.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:45 schreef Uccie het volgende:
[..]
Het uitzetten heeft o.a. te maken met het feit dat als alle kisten bij elkaar op een vliegveld staan te zenden dat systeem op tilt gaat.
Ja, zoals met elke ramp, zal dat vanaf nu wel anders gaan worden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:47 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is allemaal in te programmeren. Je kan er voor zorgen dat een vliegtuig in de lucht altijd te traceren is. Dat hadden we ook allemaal verwacht neem ik aan.
We hebben het over een 'simpel' traceer systeem. Dat zou toch autonoom moeten kunnen werken zonder iets te storen? Dat je op zijn minst elke 10 minuten weet waar een vliegtuig is.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:02 schreef MrTorture het volgende:
Het kunnen uitschakelen van de apparatuur heeft met twee dingen te maken:
- Systemen kunnen storen, verkeerde info geven, niet helemaal naar wens werken. En net als soms bij je eigen computer helpt het dan om ze een keer uit- en weer aan te zetten.
- Systemen kunnen zo erg storen dat ze kortsluiten, of anderszins een gevaar opleveren voor het functioneren van andere, belangrijkere, systemen in een vliegtuig. En als dan de keuze is tussen instrumenten het veilige vliegen laten bedreigen, of instrumenten uitschakelen en veilig verder vliegen, is die keuze snel gemaakt.
Dat zou een stunt zijn!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ook met het oog op terroristische aanslagen lijkt het me wel veilig te weten dat terroristen niet zomaar alles kunnen uitzetten en ongemerkt richting een wolkenkrabber kunnen vliegen.
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Vind het ook nogal wat dat in 2014 een vliegtuig spoorloos kan verdwijnen. Dat zijn toch meer de verhalen waar je aan denkt bij de grote oversteek richting Amerika. Dat een schip vergaat en je er nooit meer iets van terugziet.
Kan maar twee conclusies trekken, man wat is de aarde groot en man man man we hebben een beter systeem nodig om vliegtuigen te traceren. Ook met het oog op terroristische aanslagen lijkt het me wel veilig te weten dat terroristen niet zomaar alles kunnen uitzetten en ongemerkt richting een wolkenkrabber kunnen vliegen.
Interferentie ok, maar kortsluiting kan je voorkomen. Die transponder kan een eigen kanaal krijgen met een eigen stroomvoorziening. Net als de CVR en FDR niet uitgezet moeten kunnen worden. Ge-edit, tuurlijk, we hoeven niet alle cockpitgesprekken te horen, maar uitzetten? Lekker nut heeft dat dan met kapingen/dit soort idiote acties.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:23 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.
Immers, voor aktieve systemen moet altijd de mogelijkheid blijven bestaan deze uit te zetten ivm eventuele kortsluiting en interferentie op andere systemen.
Zeker. En dat zal nu ook gaan gebeuren. De verbazing zit er in (voor mij althans) dat dit nu al niet het geval was. En men is nog over land gevlogen ook.....nadat men verdwenen was.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:23 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.
Immers, voor aktieve systemen moet altijd de mogelijkheid blijven bestaan deze uit te zetten ivm eventuele kortsluiting en interferentie op andere systemen.
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Interferentie ok, maar kortsluiting kan je voorkomen. Die transponder kan een eigen kanaal krijgen met een eigen stroomvoorziening. Net als de CVR en FDR niet uitgezet moeten kunnen worden. Ge-edit, tuurlijk, we hoeven niet alle cockpitgesprekken te horen, maar uitzetten? Lekker nut heeft dat dan met kapingen/dit soort idiote acties.
Dat is niet alleen in de luchtvaart zo. Ik werk in de scheepvaart/offshore en wij willen op alle systemen kunnen ingrijpen, puur voor veiligheid.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.
Maar zoals je ziet bij bijvoorbeeld Airbus, en bij de 777 overigens ook, wordt er steeds meer verantwoordelijk bij de flightcrew weggehaald. Al is dat tot nu toe nog steeds te overriden, en niet zonder reden. Als je systemen gaat aanleggen die niet te overriden of uit te schakelen zijn is dat wel een bepaald pad dat je inslaat, en de daar is absoluut weerstand tegenvanuit de luchtvaartwereld.
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:38 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat is niet alleen in de luchtvaart zo. Ik werk in de scheepvaart/offshore en wij willen op alle systemen kunnen ingrijpen, puur voor veiligheid.
Dat idd.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.
Dat is wel heel raar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.
Maar zoals je ziet bij bijvoorbeeld Airbus, en bij de 777 overigens ook, wordt er steeds meer verantwoordelijk bij de flightcrew weggehaald. Al is dat tot nu toe nog steeds te overriden, en niet zonder reden. Als je systemen gaat aanleggen die niet te overriden of uit te schakelen zijn is dat wel een bepaald pad dat je inslaat, en de daar is absoluut weerstand tegen vanuit de luchtvaartwereld.
Ja, heel raar, dat de verantwoordelijke voor de veiligheid en het vliegtuig beschikking heeft over alle systemen. Bizar.quote:
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:04 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, heel raar, dat de verantwoordelijke voor de veiligheid en het vliegtuig beschikking heeft over alle systemen. Bizar.
Hoezo? Gewoon een op zichzelf staand traceer systeem. Wat doet dat verder af aan de verantwoordelijkheid van piloten? En welke deur zet je ermee open?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:06 schreef Uccie het volgende:
Als je de beschikking over het systeem bij de piloten weghaald. Zet je de deur open voor sabotage. Er was nu al de vraag of het vliegtuig extern overgenomen was. Dat maak je dan weer makkelijker.
Ik vind het ergens wel een geruststelling dat er nog een copiloot naast zit.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.
Bij brand/kortsluiting moet je je systemen uit kunnen zetten. Klaar. Basisveiligheid in luchtvaart.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:08 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?
Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar als je de verantwoordelijke niet vertrouwd, dan kun je beter stoppen met vliegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:08 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen. Wat is er mis met een vrij simpel traceersysteem dat geheel losstaat van de rest van de apparatuur en elektronica?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:11 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Bij brand/kortsluiting moet je je systemen uit kunnen zetten. Klaar. Basisveiligheid in luchtvaart.
Nu is er 1 iemand die de boel uitschakelt en jij wilt dit veranderd hebben.
Misschien moeten piloten dan wat minder bezig zijn met hun ego.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar als je de verantwoordelijke niet vertrouwd, dan kun je beter stoppen met vliegen.
En piloten zijn er op tegen omdat de verantwoordelijke in dit geval absolute controle over de systemen heeft. Als je dat veranderd kan dat een precedentwerking hebben. Het is afstappen van een belangrijke filosofie in de luchtvaart.
Dat heeft niks met ego te maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:14 schreef Globali het volgende:
[..]
Misschien moeten piloten dan wat minder bezig zijn met hun ego.
Ja, want na SilkAir zijn ook de circuitbreakers van de CVR en FDR verwijderd. Oh wacht..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen.
Dat denk jij, ik niet. Risicoanalyse.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen.
Nee, daar ga je niet vanuit.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:35 schreef Globali het volgende:
[..]
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?
Het heeft alles te maken met de veiligheidscultuur in de luchtvaart. Net zoals het feit dat iedereen straffeloos fouten mag rapporteren, en daarna in principe veilig is van rechtsvervolging. Dat jij het grote plaatje niet kunt zien doet daar gelukkig weinig aan af.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:17 schreef Globali het volgende:
[..]
Het heeft in elk geval weinig met veiligheid te maken.
Welk risico? Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem? De kans is groter dat iemands ipad in de brand gaat aan boord.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:18 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat denk jij, ik niet. Risicoanalyse.
Daar doet zo'n systeem toch verder niets aan af?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het heeft alles te maken met de veiligheidscultuur in de luchtvaart. Net zoals het feit dat iedereen straffeloos fouten mag rapporteren, en daarna in principe veilig is van rechtsvervolging. Dat jij het grote plaatje niet kunt zien doet daar gelukkig weinig aan af.
Dat hoor je niet omdat het toestel er niet door neerstort omdat de piloot het uitgeschakeld heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Welk risico? Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem? De kans is groter dat iemands ipad in de brand gaat aan boord.
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:21 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar doet zo'n systeem toch verder niets aan af?
Daar geloof ik weinig van. Dan kun je ook even kijken naar de traceersystemen bij auto's en vrachtwagens. Daar gebeurt gewoon nooit iets mee. Ik ga (of ging) er vanuit dat als ik in een vliegtuig zit er in elk geval wel 1 iemand is, buiten het vliegtuig, die altijd weet waar we zijn. Leek mij niet zo'n gekke gedachte.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:21 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat hoor je niet omdat het toestel er niet door neerstort omdat de piloot het uitgeschakeld heeft.
Hoe vaak hoor je dat een piloot een vliegtuig kaapt?
Huidige systeem werkt dus primaquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem?
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.
ELT bedoel je?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:25 schreef Parzival het volgende:
[..]
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..
want dit is wel heeeeeel duur zo he
Dit moet niet te vaak gebeuren inderdaad.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:25 schreef Parzival het volgende:
[..]
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..
want dit is wel heeeeeel duur zo he
Hoe vang je zo'n signaal op?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Nucky het volgende:
Wellicht is het toestel 'gehackt' door wie dan ook. Geen heel onwaarschijnlijk scenario.
http://www.huffingtonpost(...)acked_n_4977688.html
Verder denk ik dat het toestel nooit veilig geland is. Er zouden dan bij de landing signalen moet zijn opgevangen van mobiele telefoons. Er zijn altijd mensen die dat ding (ondanks waarschuwingen) aan laten staan. Localisering van het vliegtuig zou dan vrij eenvoudig zijn. Mits ze vóór een veilige landing het hele vliegtuig hebben uitgekamd of GSM jammers hebben geplaatst.
Het kan ook zijn dat informatie over telefoongegevens er wél is, maar niet in de media wordt gedeeld.
En toch worden nieuwe auto's en vrachtwagens vaak genoeg gestolen. Raad eens wat de dief dan doet met de locatiebepalingsapperatuur...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar geloof ik weinig van. Dan kun je ook even kijken naar de traceersystemen bij auto's en vrachtwagens. Daar gebeurt gewoon nooit iets mee. Ik ga (of ging) er vanuit dat als ik in een vliegtuig zit er in elk geval wel 1 iemand is, buiten het vliegtuig, die altijd weet waar we zijn. Leek mij niet zo'n gekke gedachte.
Ja, heel eenvoudig, behalve dat er al 10x alarm is geslagen voor een kaper in de cockpit kan komen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.
http://www.theguardian.co(...)ng-plane-search-livequote:Relatives of some of the missing Chinese passengers are threatening to go on hunger strike in an effort to get more information from the Malaysian authorities.
Omdat dit een nogal groot probleem is. Er vloog dus in principe een bom rond waar niemand precies van weet waar die was.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:25 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Huidige systeem werkt dus prima
Waarom zou je een systeem dat in de meeste gevallen werkt willen verslechteren, alleen maar omdat één probleem op dit moment actueel is?
Die vergelijking gaat niet op, want om te weten waar een auto of vrachtwagen is, moeten de gegevens van de GPS ontvanger via 3G worden verstuurd naar de beheerder.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar geloof ik weinig van. Dan kun je ook even kijken naar de traceersystemen bij auto's en vrachtwagens. Daar gebeurt gewoon nooit iets mee. Ik ga (of ging) er vanuit dat als ik in een vliegtuig zit er in elk geval wel 1 iemand is, buiten het vliegtuig, die altijd weet waar we zijn. Leek mij niet zo'n gekke gedachte.
Uitschakelen.......maar dat kan moeilijk bij een vliegtuig in volle vlucht. Bij auto's gaat men een garage in waar men het signaal blokkeert en dan gaat men op zoek naar die apparatuur neem ik aan.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:28 schreef tofastTG het volgende:
[..]
En toch worden nieuwe auto's en vrachtwagens vaak genoeg gestolen. Raad eens wat de dief dan doet met de locatiebepalingsapperatuur...
hangt er een beetje vanaf, je moet ook verstand hebben van vliegen / radarsystemen en hoe dat te omzeilen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.
Nou ja die vliegmaatschappij schijnt zich ook erg vreemd te gedragen!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:29 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
http://www.theguardian.co(...)ng-plane-search-live
Nee, dit helpt
Dat is niet waar. Om alles uit te schakelen moet je door allerlei menu's op de MFD's in de cockpit, daar kom je niet uit als je geen vlieger bent op een 777.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.
Het systeem bestaat al dus. Het gaat erom dat een piloot dat niet uit moet kunnen zetten.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:29 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat niet op, want om te weten waar een auto of vrachtwagen is, moeten de gegevens van de GPS ontvanger via 3G worden verstuurd naar de beheerder.
Op vlieghoogte boven de oceaan heb je geen 3G. De enige manier om data te versturen is via een satelliet. Dat doet ACARS al, maar met intervallen, omdat realtime data versturen over een satelliet reteduur is. En dat willen/kunnen de maatschappijen niet betalen.
Risicoanalyse.
Ja, nu nog mooierquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:29 schreef Globali het volgende:
[..]
Omdat dit een nogal groot probleem is. Er vloog dus in principe een bom rond waar niemand precies van weet waar die was.
Belachelijk, eigenlijk.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.
Zekering eruit.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:31 schreef Globali het volgende:
[..]
Uitschakelen.......maar dat kan moeilijk bij een vliegtuig in volle vlucht. Bij auto's gaat men een garage in waar men het signaal blokkeert en dan gaat men op zoek naar die apparatuur neem ik aan.
Er zijn mensen die specifiek dat onderdeel wel kunnen leren natuurlijk. Of mensen die gewoon piloot zijn. Ik begrijp bepaalde bezwaren wel. Maar begrijp ook dat heel veel mensen op de wereld nogal verbaasd zijn dat dit zo kan gebeuren. Van mijn part ontwerpt men een beter radarsysteem. Dus iets van buitenaf om vliegtuigen beter te kunnen volgen. Het is gewoon vreemd in deze tijd dat een vliegtuig niet alleen verdwijnt maar blijkbaar nog lang heeft doorgevlogen (zelfs over land) en niemand het kan volgen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:31 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Om alles uit te schakelen moet je door allerlei menu's op de MFD's in de cockpit, daar kom je niet uit als je geen vlieger bent op een 777.
Dat kan niet bij een op zichzelf staand systeem. Daarnaast weet je (dat is in te stellen) elke zeg 10 minuten waar een auto is. Ik ken iemand die een extern traceersysteem in de auto van zijn vrouw heeft geplaatst. Nee. Geen succes dat huwelijk.quote:
Ik kan me echt wel voorstellen dat ze niet alles wat ze weten meteen openbaar maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nou ja die vliegmaatschappij schijnt zich ook erg vreemd te gedragen!
Men is over Maleisie of Indonesie gevlogen als ik mij niet vergis. Ik heb die vluchtkaart even niet voor handen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:36 schreef Parzival het volgende:
moeten we alleen wel niet even vergeten.. dat ondanks dat je alle systemen op dat vliegtuig uit kan zetten.. de meeste westerse landen ook nog grond radar hebben en dus een vliegtuig zo kunnen spotten.. met of zonder ping/of welke optie dan ook..
probleem hier is juist dat dat ding over een oceaan ging waar geen grond radar is.. of over de bergen waar we ook niet echt goed zijn in dat soort dingen..
dus je kunt wel een vliegende bom hebben, maar als die neerkomt in een onbewoond gebied of een niet westers land (of Aziatisch land met weinig inwoners) dan zal niemand zich daar echt zorgen over maken..
nee.. die maatschappijen gaan echt niet zomaar alles de media in gooien hoor.. dat kan ze veel te duur komen te staan..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:37 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Ik kan me echt wel voorstellen dat ze alles wat ze weten meteen openbaar maken.
Als je ziet hoeveel media-aandacht dit genereert moet je wel absoluut 100% zeker weten dat wat je zegt juist is. Ze hebben daar al genoeg fouten mee gemaakt, dus zullen met alle kritiek wel uitkijken voor ze nog eens iets roepen.
Alles wat ze zeggen wordt uit het verband getrokken, overgedramatiseerd en vormt voer voor de meest wilde random speculaties. Daar zijn ze echt niet bij gebaat.
En dan nog, stel... ze hebben een concreter beeld van waar het vliegtuig zich kan bevinden (en dat hebben ze ongetwijfeld, aangezien ze nog een stuk of 6 pings ontvangen hebben) waarom zouden ze dat meteen naar de pers gaan lopen roepen?
De US riep ook niet: we weten waar Bin Laden is, en we gaan er morgenvroeg naar toe.
Als ze het vliegtuig vinden zullen we het echt wel te horen krijgen.
Dat lijkt mij inderdaad ook niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:38 schreef Parzival het volgende:
[..]
nee.. die maatschappijen gaan echt niet zomaar alles de media in gooien hoor.. dat kan ze veel te duur komen te staan..
CNN baseert dit op een uitspraak in de persconferentie van gisteren:quote:Op dinsdag 18 maart 2014 01:05 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Volgens CNN heeft niemand in het vliegtuig geprobeerd om contact te krijgen met de buitenwereld.
Telefoons al afgepakt? Iedereen in het vliegtuig betrokken bij de verdwijning? Alle passagiers al dood?
Ik heb geen idee meer in ieder geval
Bedtijd hier
Daarvan wordt dan gemaakt: 'Er heeft niemand geprobeerd te bellen!!!1' en daar wordt dan weer van gemaakt: 'Kapers pakken telefoons af!!'quote:Malaysian Airlines said there had been no indications that passengers on the missing flight have used mobile phones since the plane went missing.
Asked about the issue during the press conference chief executive Ahmad Jauhari Yahya said: “So far we have not had any evidence from telephone companies of any number that is trying to [make] contact. But we are still checking the records.”
Een apperaat ter grote van een oude telefoon is genoeg om dat hele systeem uit te schakelen. Kan in air makkelijk zat. Je hebt alleen stroom nodig als het lang gaat duren, die vind je vast wel(bijvoorbeeld bij de keukens?)quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:31 schreef Globali het volgende:
[..]
Uitschakelen.......maar dat kan moeilijk bij een vliegtuig in volle vlucht. Bij auto's gaat men een garage in waar men het signaal blokkeert en dan gaat men op zoek naar die apparatuur neem ik aan.
Dat zal vast ook te omzeilen zijn. Je hebt het over een soort van jammer?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:42 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Een apperaat ter grote van een oude telefoon is genoeg om dat hele systeem uit te schakelen. Kan in air makkelijk zat. Je hebt alleen stroom nodig als het lang gaat duren, die vind je vast wel(bijvoorbeeld bij de keukens?)
Je weet toch wel dat bronnen heel vaak anoniem zijn en blijven in de journalistiek? Als ze bij de krant zelf wel bekend zijn en zij ze betrouwbaar achten wordt het op deze manier de wereld ingebracht. Zou het niet zomaar wegwuiven als een NYTimes het publiceert.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:21 schreef El_Matador het volgende:
Dat vertellen anonieme Amerikaanse functionarissen dinsdag tegen The New York Times.
Sja, zo kan ik ook nieuws maken...
Oncontroleerbaar dus.
enquote:Experts agree that there’s a good chance MH370 will never be found if it’s gone into a deep and remote part of the Indian Ocean
Read more: http://www.businessinside(...)2014-3#ixzz2wInBh0Tp
quote:Satellite data showed that the plane likely flew either on that route or northwest toward Kazakhstan. The latter seems less likely since the plane would have flown through the airspace of multiple countries.
Eens, maar dan toch apart dat ze op ik meen 1 dag zowel Pakistan om radargegevens hebben gevraagd als Australie hebben gevraagd te zoeken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:37 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Ik kan me echt wel voorstellen dat ze niet alles wat ze weten meteen openbaar maken.
Als je ziet hoeveel media-aandacht dit genereert moet je wel absoluut 100% zeker weten dat wat je zegt juist is. Ze hebben daar al genoeg fouten mee gemaakt, dus zullen met alle kritiek wel uitkijken voor ze nog eens iets roepen.
Alles wat ze zeggen wordt uit het verband getrokken, overgedramatiseerd en vormt voer voor de meest wilde random speculaties. Daar zijn ze echt niet bij gebaat.
En dan nog, stel... ze hebben een concreter beeld van waar het vliegtuig zich kan bevinden (en dat hebben ze ongetwijfeld, aangezien ze nog een stuk of 6 pings ontvangen hebben) waarom zouden ze dat meteen naar de pers gaan lopen roepen?
De US riep ook niet: we weten waar Bin Laden is, en we gaan er morgenvroeg naar toe.
Als ze het vliegtuig vinden zullen we het echt wel te horen krijgen.
Technisch niet mogelijk. Je kunt wel allerlei dingen roepen, maar als je niet weet hoe iets werkt heeft dat geen zin he?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:35 schreef Globali het volgende:
[..]
Van mijn part ontwerpt men een beter radarsysteem. Dus iets van buitenaf om vliegtuigen beter te kunnen volgen. Het is gewoon vreemd in deze tijd dat een vliegtuig niet alleen verdwijnt maar blijkbaar nog lang heeft doorgevlogen (zelfs over land) en niemand het kan volgen.
dat is het probleem.. die Pings zijn maar door 1 satelliet ontvangen.. dan kun je geen noord/zuid bepaling doen..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:46 schreef Marrije het volgende:
[..]
Eens, maar dan toch apart dat ze op ik meen 1 dag zowel Pakistan om radargegevens hebben gevraagd als Australie hebben gevraagd te zoeken.
Dan zou je denken dat ze zelfs nav die 6 pings toch niet weten of ze nou noord of zuid moeten zoeken.
Nee. Ik geef gewoon aan dat het technisch zeker mogelijk is een vliegtuig beter te volgen. Dat blijkt.....want dat gebeurt al. Tenzij iemand dat systeem uit kan zetten.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:46 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Technisch niet mogelijk. Je kunt wel allerlei dingen roepen, maar als je niet weet hoe iets werkt heeft dat geen zin he?
Nogmaals, jij wil dat alles en iedereen ontzettend veel kosten gaat maken omdat dit nu gebeurd is. Voor het eerst (op deze schaal) sinds het begin van de luchtvaart.
Was jij ook zo iemand die riep dat het belachelijk was dat er geen airbags in auto's bestonden voordat deze waren uitgevonden?
en nu meteen de diepste punten van de Indian Ocean uitkammen gebeurt ook nietquote:
Australie heeft zich al bij de zoektocht aangesloten.. als die idd ergens diep verscholen ligt... is er alleen nog maar de hoop dat iets is afgebroken en nog drijvende is.. waardoor we weten.. ongeveer daar moet die liggen.. maar op 200km diepte gaan ze echt niet zoekenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:48 schreef Marrije het volgende:
[..]
en nu meteen de diepste punten van de Indian Ocean uitkammen gebeurt ook niet
Of door Australie misschien een beetje.
Is logisch denk ik.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:46 schreef Marrije het volgende:
[..]
Eens, maar dan toch apart dat ze op ik meen 1 dag zowel Pakistan om radargegevens hebben gevraagd als Australie hebben gevraagd te zoeken.
Dan zou je denken dat ze zelfs nav die 6 pings toch niet weten of ze nou noord of zuid moeten zoeken.
ok, maar die pings komen toch niet allemaal op diezelfde rode lijnen uit?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:47 schreef Parzival het volgende:
[..]
dat is het probleem.. die Pings zijn maar door 1 satelliet ontvangen.. dan kun je geen noord/zuid bepaling doen..
bij 2 kun je dat wel
bij 3 heb je m precies
jawel.. kwestie van afstandsmetingen doen versus de locatie van de satelliet..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
ok, maar die pings komen toch niet allemaal op diezelfde rode lijnen uit?
Dus jij wilt een los systeem met een losse batterij. Batterijen veroorzaken vaker brand dan dat er vliegtuigen worden gekaapt door de piloot.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:47 schreef Globali het volgende:
[..]
Nee. Ik geef gewoon aan dat het technisch zeker mogelijk is een vliegtuig beter te volgen. Dat blijkt.....want dat gebeurt al. Tenzij iemand dat systeem uit kan zetten.
Een satelliet meet de afstand (tijd) tot de zender. Iets wat 10 meter van jou af staat, staat dus in een cirkel van 10m om je heen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
ok, maar die pings komen toch niet allemaal op diezelfde rode lijnen uit?
Dan kan je alles met een batterij aan boord gaan verbieden. Ik vlieg gemiddeld met 5 batterijen aan boord. Ook in het ruim. Daar doet men ook niet moeilijk over.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:52 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dus jij wilt een los systeem met een losse batterij. Batterijen veroorzaken vaker brand dan dat er vliegtuigen worden gekaapt door de piloot.
risico analyse.
http://www.businessinside(...)be-turned-off-2014-3quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan kan je alles met een batterij aan boord gaan verbieden. Ik vlieg gemiddeld met 5 batterijen aan boord. Ook in het ruim. Daar doet men ook niet moeilijk over.
Ik krijg alleen een inlog pagina te zien.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:55 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
http://www.businessinside(...)be-turned-off-2014-3
Als iets maar genoeg van dezelfde soort straling uitzend kun je alle informatie verzenders en ontvangers nutteloos malen. Dus vraag me af hoe je dat wilt omzeilen dan.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat zal vast ook te omzeilen zijn. Je hebt het over een soort van jammer?
Daar doet men niet moeilijk over? De ophef over de batterij problemen op de 787 vergeten? Of de ophef (en verplichte training) over lithium batterijen in vracht/baggage?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan kan je alles met een batterij aan boord gaan verbieden. Ik vlieg gemiddeld met 5 batterijen aan boord. Ook in het ruim. Daar doet men ook niet moeilijk over.
Vind je die gedachte nou niet een beetje naïef? Elk electronisch systeem heeft electriciteit nodig en zal dus gezekerd moeten zijn ongeacht of het een eigen accu heeft en dus is het uitschakelbaar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:32 schreef Globali het volgende:
[..]
Het systeem bestaat al dus. Het gaat erom dat een piloot dat niet uit moet kunnen zetten.
Ik gooi nog steeds reserve batterijen in mijn gewone bagage. Mag dat niet?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Daar doet men niet moeilijk over? De ophef over de batterij problemen op de 787 vergeten? Of de ophef (en verplichte training) over lithium batterijen in vracht/baggage?
Ook batterijen in on board equipment zitten "vol" met maatregelen t.b.v. veiligheid.
Dan moet je het wel eerst vinden natuurlijk. Een passief systeem vind ik ook prima. Ik begrijp de tegenstanders wel deels. Mijn verbazing gaat meer over het feit dat dit kan gebeuren in deze tijd.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:57 schreef niels0 het volgende:
[..]
Vind je die gedachte nou niet een beetje naïef? Elk electronisch systeem heeft electriciteit nodig en zal dus gezekerd moeten zijn ongeacht of het een eigen accu heeft en dus is het uitschakelbaar.
De enige oplossing is een passief systeem.
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:49 schreef Parzival het volgende:
[..]
Australie heeft zich al bij de zoektocht aangesloten.. als die idd ergens diep verscholen ligt... is er alleen nog maar de hoop dat iets is afgebroken en nog drijvende is.. waardoor we weten.. ongeveer daar moet die liggen.. maar op 200km diepte gaan ze echt niet zoeken
Diepste punt is 11Km, niet 200. Alsnog veel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianentrogquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:49 schreef Parzival het volgende:
[..]
Australie heeft zich al bij de zoektocht aangesloten.. als die idd ergens diep verscholen ligt... is er alleen nog maar de hoop dat iets is afgebroken en nog drijvende is.. waardoor we weten.. ongeveer daar moet die liggen.. maar op 200km diepte gaan ze echt niet zoeken
http://avherald.com/h?article=470e39d1&opt=0quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan kan je alles met een batterij aan boord gaan verbieden. Ik vlieg gemiddeld met 5 batterijen aan boord. Ook in het ruim. Daar doet men ook niet moeilijk over.
ok ik begrijp het weer, dank jequote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:59 schreef Drebbelman het volgende:
Als drie satellieten de 8.11 ping zouden hebben opgevangen zou je een exacte locatie hebben:
[ afbeelding ]
Maar dat kan in dit geval niet, vanwege de locaties van die satellieten.
De 6 pings die zijn ontvangen zijn van één satelliet op verschillende tijdstippen:
[ afbeelding ]
Deze maken nog steeds zowel een noordelijke als een zuidelijke richting mogelijk. Het enige wat je namelijk weet is dat op dat tijdstip het vliegtuig ergens op die lijn is gesignaleerd.
Het enige wat die andere pings dus kunnen vertellen is hoeveel het vliegtuig mogelijk gevlogen heeft in dat uur, en wellicht dat ze daar een mogelijke route uit kunnen destilleren. Maar dat kan dus nog steeds zowel noord als zuid zijn.
Je gaat batterijen van een consumenten artikel toch niet vergelijken met professionele batterijen of noodstroom?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:02 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
http://avherald.com/h?article=470e39d1&opt=0
http://avherald.com/h?article=47057db2&opt=0
http://avherald.com/h?article=45c377c5&opt=0
http://avherald.com/h?article=469182f0&opt=0
http://avherald.com/h?article=4307772e/0006&opt=0
En de lijst gaat verder en verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |