1 schaap wel (als je dat wil) maar niet 10000quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:30 schreef Globali het volgende:
Dat je je toch gaat afvragen "hoever zijn we nu werkelijk technologisch gezien als we een grote vliegende bom niet constant in het 'vizier' hebben?". We kunnen 24/7 een schaap volgen met een satelliet maar niet een vliegtuig?
Ik weet wat acars is, alleen het is mij niet bekend dat dat ook gebruikt wordt om routedata uit het FMS te verzenden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:27 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dacht ik ook al gelijk.
Trouwens. Exacte positie van de Inmarsat IOR (Indian Ocean Region) is 0 graden noorderbreedte - 64 graden oosterlengte.
Ik ben namelijk benieuwd waar die bogen boven Afrika langsgaan.
[ afbeelding ]
[..]
Via ACARS.
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
1 schaap wel (als je dat wil) maar niet 10000
Dat is misschien wel waar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:35 schreef Globali het volgende:
[..]
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?
Er zal vast over nagedacht zijn. Maar wie heeft dan bedacht dat je zo'n systeem kan uitschakelen en waarom? De meeste auto's van boven de zeg 100.000 kun je zo traceren via GPS. Bij een vliegtuig verwacht je toch zeker niet anders.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is misschien wel waar.
Daar moet over nagedacht zijn
Het uitzetten heeft o.a. te maken met het feit dat als alle kisten bij elkaar op een vliegveld staan te zenden dat systeem op tilt gaat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:39 schreef Globali het volgende:
[..]
Er zal vast over nagedacht zijn. Maar wie heeft dan bedacht dat je zo'n systeem kan uitschakelen en waarom? De meeste auto's van boven de zeg 100.000 kun je zo traceren via GPS. Bij een vliegtuig verwacht je toch zeker niet anders.
Dat is allemaal in te programmeren. Je kan er voor zorgen dat een vliegtuig in de lucht altijd te traceren is. Dat hadden we ook allemaal verwacht neem ik aan.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:45 schreef Uccie het volgende:
[..]
Het uitzetten heeft o.a. te maken met het feit dat als alle kisten bij elkaar op een vliegveld staan te zenden dat systeem op tilt gaat.
Ja, zoals met elke ramp, zal dat vanaf nu wel anders gaan worden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:47 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is allemaal in te programmeren. Je kan er voor zorgen dat een vliegtuig in de lucht altijd te traceren is. Dat hadden we ook allemaal verwacht neem ik aan.
We hebben het over een 'simpel' traceer systeem. Dat zou toch autonoom moeten kunnen werken zonder iets te storen? Dat je op zijn minst elke 10 minuten weet waar een vliegtuig is.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:02 schreef MrTorture het volgende:
Het kunnen uitschakelen van de apparatuur heeft met twee dingen te maken:
- Systemen kunnen storen, verkeerde info geven, niet helemaal naar wens werken. En net als soms bij je eigen computer helpt het dan om ze een keer uit- en weer aan te zetten.
- Systemen kunnen zo erg storen dat ze kortsluiten, of anderszins een gevaar opleveren voor het functioneren van andere, belangrijkere, systemen in een vliegtuig. En als dan de keuze is tussen instrumenten het veilige vliegen laten bedreigen, of instrumenten uitschakelen en veilig verder vliegen, is die keuze snel gemaakt.
Dat zou een stunt zijn!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ook met het oog op terroristische aanslagen lijkt het me wel veilig te weten dat terroristen niet zomaar alles kunnen uitzetten en ongemerkt richting een wolkenkrabber kunnen vliegen.
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Vind het ook nogal wat dat in 2014 een vliegtuig spoorloos kan verdwijnen. Dat zijn toch meer de verhalen waar je aan denkt bij de grote oversteek richting Amerika. Dat een schip vergaat en je er nooit meer iets van terugziet.
Kan maar twee conclusies trekken, man wat is de aarde groot en man man man we hebben een beter systeem nodig om vliegtuigen te traceren. Ook met het oog op terroristische aanslagen lijkt het me wel veilig te weten dat terroristen niet zomaar alles kunnen uitzetten en ongemerkt richting een wolkenkrabber kunnen vliegen.
Interferentie ok, maar kortsluiting kan je voorkomen. Die transponder kan een eigen kanaal krijgen met een eigen stroomvoorziening. Net als de CVR en FDR niet uitgezet moeten kunnen worden. Ge-edit, tuurlijk, we hoeven niet alle cockpitgesprekken te horen, maar uitzetten? Lekker nut heeft dat dan met kapingen/dit soort idiote acties.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:23 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.
Immers, voor aktieve systemen moet altijd de mogelijkheid blijven bestaan deze uit te zetten ivm eventuele kortsluiting en interferentie op andere systemen.
Zeker. En dat zal nu ook gaan gebeuren. De verbazing zit er in (voor mij althans) dat dit nu al niet het geval was. En men is nog over land gevlogen ook.....nadat men verdwenen was.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:23 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dan zullen we toe moeten naar een passief identificatie- en volgsysteem.
Immers, voor aktieve systemen moet altijd de mogelijkheid blijven bestaan deze uit te zetten ivm eventuele kortsluiting en interferentie op andere systemen.
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Interferentie ok, maar kortsluiting kan je voorkomen. Die transponder kan een eigen kanaal krijgen met een eigen stroomvoorziening. Net als de CVR en FDR niet uitgezet moeten kunnen worden. Ge-edit, tuurlijk, we hoeven niet alle cockpitgesprekken te horen, maar uitzetten? Lekker nut heeft dat dan met kapingen/dit soort idiote acties.
Dat is niet alleen in de luchtvaart zo. Ik werk in de scheepvaart/offshore en wij willen op alle systemen kunnen ingrijpen, puur voor veiligheid.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.
Maar zoals je ziet bij bijvoorbeeld Airbus, en bij de 777 overigens ook, wordt er steeds meer verantwoordelijk bij de flightcrew weggehaald. Al is dat tot nu toe nog steeds te overriden, en niet zonder reden. Als je systemen gaat aanleggen die niet te overriden of uit te schakelen zijn is dat wel een bepaald pad dat je inslaat, en de daar is absoluut weerstand tegenvanuit de luchtvaartwereld.
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:38 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat is niet alleen in de luchtvaart zo. Ik werk in de scheepvaart/offshore en wij willen op alle systemen kunnen ingrijpen, puur voor veiligheid.
Dat idd.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.
Dat is wel heel raar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Daar zullen we wellicht naartoe gaan, maar de filosofie is tot nu toe altijd geweest dat de flightcrew beschikking moet hebben over de volledige systemen. Dat is in principe niet heel raar ofzo.
Maar zoals je ziet bij bijvoorbeeld Airbus, en bij de 777 overigens ook, wordt er steeds meer verantwoordelijk bij de flightcrew weggehaald. Al is dat tot nu toe nog steeds te overriden, en niet zonder reden. Als je systemen gaat aanleggen die niet te overriden of uit te schakelen zijn is dat wel een bepaald pad dat je inslaat, en de daar is absoluut weerstand tegen vanuit de luchtvaartwereld.
Ja, heel raar, dat de verantwoordelijke voor de veiligheid en het vliegtuig beschikking heeft over alle systemen. Bizar.quote:
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:04 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, heel raar, dat de verantwoordelijke voor de veiligheid en het vliegtuig beschikking heeft over alle systemen. Bizar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |