Hoezo? Gewoon een op zichzelf staand traceer systeem. Wat doet dat verder af aan de verantwoordelijkheid van piloten? En welke deur zet je ermee open?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:06 schreef Uccie het volgende:
Als je de beschikking over het systeem bij de piloten weghaald. Zet je de deur open voor sabotage. Er was nu al de vraag of het vliegtuig extern overgenomen was. Dat maak je dan weer makkelijker.
Ik vind het ergens wel een geruststelling dat er nog een copiloot naast zit.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Terecht ook hoor. Als je de captain niet meer vertrouwd, dan kan je net zo goed stoppen met vliegen.
Bij brand/kortsluiting moet je je systemen uit kunnen zetten. Klaar. Basisveiligheid in luchtvaart.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:08 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?
Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar als je de verantwoordelijke niet vertrouwd, dan kun je beter stoppen met vliegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:08 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is inderdaad raar omdat daar dus duidelijk ook iets mis kan gaan zoals nu duidelijk blijkt. ook raar dat iemand die bijv. een Mercedes s klasse rijdt blijkbaar beter traceerbaar is. Die auto stuurt automatisch de coordinaten door bij een ongeluk. Dan gaat het er niet om dat men de bestuurder niet vertrouwd maar dat je snel en goed hulp kan bieden. En waarom zou je er als piloten tegen zijn?
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen. Wat is er mis met een vrij simpel traceersysteem dat geheel losstaat van de rest van de apparatuur en elektronica?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:11 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Bij brand/kortsluiting moet je je systemen uit kunnen zetten. Klaar. Basisveiligheid in luchtvaart.
Nu is er 1 iemand die de boel uitschakelt en jij wilt dit veranderd hebben.
Misschien moeten piloten dan wat minder bezig zijn met hun ego.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar als je de verantwoordelijke niet vertrouwd, dan kun je beter stoppen met vliegen.
En piloten zijn er op tegen omdat de verantwoordelijke in dit geval absolute controle over de systemen heeft. Als je dat veranderd kan dat een precedentwerking hebben. Het is afstappen van een belangrijke filosofie in de luchtvaart.
Dat heeft niks met ego te maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:14 schreef Globali het volgende:
[..]
Misschien moeten piloten dan wat minder bezig zijn met hun ego.
Ja, want na SilkAir zijn ook de circuitbreakers van de CVR en FDR verwijderd. Oh wacht..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen.
Dat denk jij, ik niet. Risicoanalyse.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. En dat gaat zonder twijfel nu ook veranderen.
Nee, daar ga je niet vanuit.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 07:35 schreef Globali het volgende:
[..]
Je gaat er in deze tijd toch niet vanuit dat een heel vliegtuig kan verdwijnen zonder dat iemand zelfs zeker weet waar het ongeveer heen ging? En dat alles kun je bereiken met het omzetten van een aantal knoppen en iets intypen op de computer aan boord? En dat alles na 9/11?
Het heeft alles te maken met de veiligheidscultuur in de luchtvaart. Net zoals het feit dat iedereen straffeloos fouten mag rapporteren, en daarna in principe veilig is van rechtsvervolging. Dat jij het grote plaatje niet kunt zien doet daar gelukkig weinig aan af.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:17 schreef Globali het volgende:
[..]
Het heeft in elk geval weinig met veiligheid te maken.
Welk risico? Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem? De kans is groter dat iemands ipad in de brand gaat aan boord.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:18 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat denk jij, ik niet. Risicoanalyse.
Daar doet zo'n systeem toch verder niets aan af?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het heeft alles te maken met de veiligheidscultuur in de luchtvaart. Net zoals het feit dat iedereen straffeloos fouten mag rapporteren, en daarna in principe veilig is van rechtsvervolging. Dat jij het grote plaatje niet kunt zien doet daar gelukkig weinig aan af.
Dat hoor je niet omdat het toestel er niet door neerstort omdat de piloot het uitgeschakeld heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Welk risico? Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem? De kans is groter dat iemands ipad in de brand gaat aan boord.
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:21 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar doet zo'n systeem toch verder niets aan af?
Daar geloof ik weinig van. Dan kun je ook even kijken naar de traceersystemen bij auto's en vrachtwagens. Daar gebeurt gewoon nooit iets mee. Ik ga (of ging) er vanuit dat als ik in een vliegtuig zit er in elk geval wel 1 iemand is, buiten het vliegtuig, die altijd weet waar we zijn. Leek mij niet zo'n gekke gedachte.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:21 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat hoor je niet omdat het toestel er niet door neerstort omdat de piloot het uitgeschakeld heeft.
Hoe vaak hoor je dat een piloot een vliegtuig kaapt?
Huidige systeem werkt dus primaquote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Hoe vaak hoor je dat een brand ontstaat door een traceersysteem?
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.
Dan is het dus vrij simpel voor een kaper met verstand van de systemen alles uit te schakelen of te laten uitschakelen en weet niemand meer waar je bent. Een hele geruststelling.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:24 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga een beetje in herhaling vallen. Onderdeel van de veiligheidscultuur is het feit dat de flightcrew volledige controle over de systemen aan boord van een vliegtuig heeft.
ELT bedoel je?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:25 schreef Parzival het volgende:
[..]
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..
want dit is wel heeeeeel duur zo he
Dit moet niet te vaak gebeuren inderdaad.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:25 schreef Parzival het volgende:
[..]
we krijgen zometeen ook GPS systemen in de auto, incl auto 911 dialers.. zou in een vliegtuig ook wel kunnen.. zou me niets verbazen als ze toch een emergency GPS transponder in die dingen stoppen hoor.. met backup accu..
want dit is wel heeeeeel duur zo he
Hoe vang je zo'n signaal op?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 09:19 schreef Nucky het volgende:
Wellicht is het toestel 'gehackt' door wie dan ook. Geen heel onwaarschijnlijk scenario.
http://www.huffingtonpost(...)acked_n_4977688.html
Verder denk ik dat het toestel nooit veilig geland is. Er zouden dan bij de landing signalen moet zijn opgevangen van mobiele telefoons. Er zijn altijd mensen die dat ding (ondanks waarschuwingen) aan laten staan. Localisering van het vliegtuig zou dan vrij eenvoudig zijn. Mits ze vóór een veilige landing het hele vliegtuig hebben uitgekamd of GSM jammers hebben geplaatst.
Het kan ook zijn dat informatie over telefoongegevens er wél is, maar niet in de media wordt gedeeld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |