abonnement Unibet Coolblue
pi_137623172


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
  dinsdag 11 maart 2014 @ 17:36:53 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137623244
Toch jammer dat Excelunusual al 2 jaar geen updates meer heeft gedaan.. http://excelunusual.com/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_137623247
Overigens ging het in mijn workbook om links naar heel heel heel veel andere workbooks. Een search -> replace om links weer goed te zetten ging m niet worden dus.

Uiteindelijk heb ik de links weer goed gekregen door de xlsx te renamen naar zip , uit te pakken, en dan met een scriptje alle inhoud van .rel files te veranderen naar de juiste link, en alles weer terug te zippen. Toen stond alles weer goed.

Overigens kwam het hier ook vooral voor na openen in andere excel dan waar het in gemaakt was
  woensdag 12 maart 2014 @ 08:35:16 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137646605
Wij hebben een lijst waar we nummers voor documenten uit halen. Die lijst wordt door 3 personen gebruikt/aangevuld dus soms is hij in bezet. Voorheen zaten we met 2 personen en zag ik dat hij door de ander geopend was. Maar nu zie ik altijd de naam van de derde persoon (die er later bij gekomen is). Hoe kan dit? Want ook als de andere hem open heeft zie ik dus de naam van de derde.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_137659326
Even een vraagje, Ik probeer de meest voorkomende datum te vinden in een excel bestand maar op de een of andere reden krijg ik het niet voor mekaar.
Had dit geprobeerd maar dat werkte niet kreeg ik dit uit 41641.
Heb dit scriptje gebruikt:
=INDEX($B$2:$B$9275;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6));AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6);0) )

De lijst is best flink en gaat van B:2 naar B:9275.

Ik moet dus eigenlijk dit krijgen:
2 Januari: 100
3 Januari: 80

Mag ook gewoon alleen de meeste zijn (Dus zonder alle datums) 2 Januari: 100 bijvoorbeeld.
  woensdag 12 maart 2014 @ 16:03:53 #6
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_137659569
@MineraalWater
41641 = 2 Jan 2014 (je moet getalsnotatie op 'datum' zetten)

@kanovinnie
Dit heeft met het onderliggende besturingssysteem te maken, niets met excel. Geen idee wat het probleem is trouwens
pi_137659598
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 16:03 schreef ralfie het volgende:
@MineraalWater
41641 = 2 Jan 2014 (je moet getalsnotatie op 'datum' zetten)

@kanovinnie
Dit heeft met het onderliggende besturingssysteem te maken, niets met excel. Geen idee wat het probleem is trouwens
Ah kijk aan thanks :)
pi_137681960
Lieve mensen, ik heb een Excel-document vol data gedownload waar ik wat analyses op los wil laten voor studie-doeleinden. Echter wordt in elke cel een punt i.p.v. komma gebruikt als afscheiding (vijf-en-half is dus genoteerd als 5.5 i.p.v. 5,5) waardoor ik geen berekeningen met de cellen kan maken (mijn versie van Excel herkent getallen met punten erin niet als getallen). Het handmatig één voor één aanpassen gaat uren duren en is bovendien foutgevoelig.

Is er wellicht een mogelijkheid om in één klap van alle punten komma's te maken? Bedankt. :)
pi_137682023
Ctrl-a en ctrl-h? :P

Weet je zeker dat je een Excel-document hebt gedownload en niet een CSV-bestand dat je probeert te openen in Excel? :)
pi_137682049
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:44 schreef sylvesterrr het volgende:
Ctrl-a en ctrl-h? :P

Weet je zeker dat je een Excel-document hebt gedownload en niet een CSV-bestand dat je probeert te openen in Excel? :)
Superawesome, dat werkt!! :D
pi_137687171
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:44 schreef sylvesterrr het volgende:
Ctrl-a en ctrl-h? :P

Weet je zeker dat je een Excel-document hebt gedownload en niet een CSV-bestand dat je probeert te openen in Excel? :)
En ik maar altijd ctrl+f en daarna alt+p doen :')

Verder kan het ook een verschil zijn tussen de internationale instelleningen van de data ja.
Vooral bij CSV is dit lastig, maar ik heb het ook gehad met andere programmas... (niet Excel)

Laad data in, voer een paar analyses uit, sla alles op, open het de dag erna en klopt er geen bal meer van mijn data... Verander je de internationale instellingen, lukt het wel, maar doet een ander deel van het programma het niet meer :')
pi_137693701
ik hoop dat jullie mij begrijpen.
We zitten hier vast met een formule en ben er nog niet uitgekomen.
Wij hebben de volgende formule:
1=INDIRECT("Map1!"&ADRES(KOLOM()+523;RIJ()+57))

Deze verwijst naar een percentage van personen die een bepaald antwoord hebben gekozen. Echter vallen er mensen uit (of zijn niet aanwezig geweest) waardoor de cel waar het percentage in staat een aantal rijen naar boven verplaatst. Hoe wij op dit moment de formule hebben opgeschreven zorgt er niet voor dat deze dat specifieke percentage naar een andere rij volgt.
Ik dacht eerst heel simpel dit te kunnen oplossen door de uitkomst van de ADRES funtie relatief te maken (is standaard absoluut), maar dat werkt natuurlijk niet.
Wat ik dus wil is dat die '523' met evenveel vermindert als het aantal rijen die het percentage naar boven opschuift. Die 523 moet dus in principe variabel worden.
Is er iemand die mijn vraag begrijpt en mij eventueel kan helpen?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 13 maart 2014 @ 14:42:39 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137693803
Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?

(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137693854
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:
Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?

(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Oeh! dat is een goede! Ik ga er even mee spelen.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_137694964
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:
Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?

(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Zo zie je maar weer... Zit je je helemaal blind te staren naar de template, is het gewoon een simpele oplossing. :')
Bedankt, hij werkt! Heb meteen nog wat kleine schoonheidsfoutjes eruit kunnen halen die hierdoor naar boven kwamen drijven.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_137695443
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).

Even samenvatten: jouw lijstje gegevens heeft drie kolommen A, B en C.
In kolom D maak je de concat: in D1 komt dus =B1&C1. Als in B1 "A" stond en in C1 "1", dan staat er nu in D1 "A1".
In kolom E zet je de kopie van A (Dus in E1 komt =A1).

Dan gaan we naar je tablletje, zie plaatje: de letters en cijfers die je daar ziet geven aan naar welke coördinaten wordt gezocht.
[ afbeelding ]

In de geselecteerde cel zet je nu
=VERT.ZOEKEN($A2&B$1;Blad!$D$1:$E$16;2;ONWAAR),

waarbij Blad!$D$1:$E$16 moet verwijzen naar de hierboven gemaakte kolommen van je gegevensreeks.
Ik heb de afgelopen dagen flink gestoeid, maar kom er nog niet uit.

Ik heb op het eerste blad nu een aantal kolommen

Naam ........... Letter........... Getal..............Samenvoeging van deze
test ...............A................... 1......................A1
test2............. B....................3..................... B3
test3..............D....................2..................... D2
test4 ............ C................... 4......................C4
test5..............A....................1......................A1

Op de tweede bladzijde heb ik hetzelfde raster gemaakt als jij hebt, en nu wil ik dus in vak B2 zoals hij bij jou staat alle namen uit de kolom Naam hebben die bij samenvoeging A1 hebben staan. In dit geval zou hier nu dus het volgende in moeten staan:

test
test5

In de praktijk zullen dit er rond de twintig per vak zijn, dus zal ik ze moeten oprekken, maar is dat mogelijk?

[ Bericht 6% gewijzigd door Arnold_fan op 13-03-2014 15:58:41 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  donderdag 13 maart 2014 @ 20:08:30 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137705728
In de tweede zin van mijn post stond dat het alleen maar werkt als je gegevens uniek zijn. Wat ze in jouw voorbeeld dus niet zijn.
Hier moet ik nog even over nadenken. Hoe zie je het voor je? test en test 5 in 1 cel? Onder elkaar? Hoe zou Excel moeten weten hoeveel A1-waarden er zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137707189
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 15:43 schreef Arnold_fan het volgende:

In de praktijk zullen dit er rond de twintig per vak zijn, dus zal ik ze moeten oprekken, maar is dat mogelijk?
Excel heeft standaard eigenlijk alleen de mogelijkheid op deze manier getallen bij elkaar op te tellen. Dus als je test en test5 getallen waren zoals 4 en 5, dan had Excel er wel 9 van kunnen maken.

Voor teksten samen te voegen zal je een stukje VBA moeten gebruiken. Zie bijvoorbeeld dit topic hoe zoiets zou moeten werken: http://www.mrexcel.com/fo(...)s-array-formula.html
  maandag 17 maart 2014 @ 13:49:39 #19
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137840748
Ik heb een lijst in de volgende vorm:
Kolom A | Kolom B
a 1-9-14
a 1-9-14
a 1-9-14
b 1-9-14
b 1-9-14
c 1-9-14
a 3-10-14
d 3-10-14
d 3-10-14

Maar dan wat langer met meer letters en meer data.

Nu heb ik een tabel nodig in de volgende vorm:
letter | 1-9-2014 | 3-10-2014
a | 3 | 1
b | 2 | 0
c | 1 | 0
d | 0 | 2

Dus welke letter komt hoe vaak voor per datum. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken... Weet iemand welke formule ik hiervoor nodig heb?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137840891
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:49 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst in de volgende vorm:
Kolom A | Kolom B
a 1-9-14
a 1-9-14
a 1-9-14
b 1-9-14
b 1-9-14
c 1-9-14
a 3-10-14
d 3-10-14
d 3-10-14

Maar dan wat langer met meer letters en meer data.

Nu heb ik een tabel nodig in de volgende vorm:
letter | 1-9-2014 | 3-10-2014
a | 3 | 1
b | 2 | 0
c | 1 | 0
d | 0 | 2

Dus welke letter komt hoe vaak voor per datum. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken... Weet iemand welke formule ik hiervoor nodig heb?
Ik denk dat je http://office.microsoft.c(...)als-HA010047494.aspx zoekt

Bijvoorbeeld AANTAL.ALS(A2:A5;[cel met zoekterm])
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  maandag 17 maart 2014 @ 13:55:27 #21
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137840970
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:53 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Ik denk dat je http://office.microsoft.c(...)als-HP005209029.aspx zoekt

Bijvoorbeeld AANTAL.ALS(A2:A5;[cel met zoekterm])
Ja ik zat daar ook net naar te kijken, maar ik heb twee variabelen he... Als datum=x en letter=y dan aantal+1 zeg maar.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137840991
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:55 schreef Bart het volgende:

[..]

Ja ik zat daar ook net naar te kijken, maar ik heb twee variabelen he... Als datum=x en letter=y dan aantal+1 zeg maar.
My bad. Ik bedoelde http://office.microsoft.c(...)als-HA010047494.aspx
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  maandag 17 maart 2014 @ 13:57:13 #23
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137841030
quote:
Ah tnx, even kijken of het daarmee lukt :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 17 maart 2014 @ 13:58:02 #24
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137841065
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:53 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Ik denk dat je http://office.microsoft.c(...)als-HP005209029.aspx zoekt

Bijvoorbeeld AANTAL.ALS(A2:A5;[cel met zoekterm])
Behalve als er meerdere zoekvoorwaarden zijn (zoals in dit geval), dan moet je werken met aantallen.als(). Of de favoriet in deze reeks: somproduct() (maar die is wat ingewikkelder)

-edit- spuit 11 :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 17 maart 2014 @ 14:01:32 #25
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137841200
count [A] in sheet1.table1 where [A]='a' and [B] isdate '1-9-14'

Maarja, dat zit niet standaard in Excel.

Heb zelf een projectje draaien waar ik nog wel even aan bezig ben, noem het maar XQL. (Excel Query Language). Draait volledig in vba, en is bij grote hoeveelheden lookups nu ongeveer 2-10x sneller dan te bereiken met normale excel formules zoals sommen.als (met meerdere arumenten) en aantal.als.

Zou alleen nog mooi zijn als het ook een keer in een DLL gegoten kan worden als het een beetje stabiel werkt, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:06:23 #26
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137841382
Countifs was het inderdaad, was even uitzoeken waar ik in de criteria de $'s moest plaatsen voor het slepen, maar het is gelukt, bedankt _O_.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:07:17 #27
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137841424
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef Bart het volgende:
Countifs was het inderdaad, was even uitzoeken waar ik in de criteria de $'s moest plaatsen voor het slepen, maar het is gelukt, bedankt _O_.
Met die $ tekentjes slepen zou ik nog even een paar keer uitproberen :)
Als je het eenmaal door hebt is het onwijs handig.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:15:20 #28
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137841747
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Met die $ tekentjes slepen zou ik nog even een paar keer uitproberen :)
Als je het eenmaal door hebt is het onwijs handig.
Ja is het ook, dat trucje kende ik gelukkig al :P.
Maar met een formule als =COUNTIFS($D$2:$D$203;H$3;$C$2:$C$203;$G4) is het toch ff zoeken hoe en wat :7.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:19:27 #29
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137841922
Naja, ik zit er af en toe toch nog wel mee te kutten.

Vooral als je bv een gebiedje hebt met 20 kolommen en 2 rijen en je wilt elke cel laten verwijzen naar de header van de rij waar hij in zit en de header van de kolom

je hebt getallen staan in A2:A11
en getallen in B1:K1

en dan bv in F6: = A6*20 + F1*30

Dat voert niet zo lekker door 2 dimensies op
  maandag 17 maart 2014 @ 14:23:49 #30
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137842119
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:01 schreef Holy_Goat het volgende:
count [A] in sheet1.table1 where [A]='a' and [B] isdate '1-9-14'

Maarja, dat zit niet standaard in Excel.

Heb zelf een projectje draaien waar ik nog wel even aan bezig ben, noem het maar XQL. (Excel Query Language). Draait volledig in vba, en is bij grote hoeveelheden lookups nu ongeveer 2-10x sneller dan te bereiken met normale excel formules zoals sommen.als (met meerdere arumenten) en aantal.als.

Zou alleen nog mooi zijn als het ook een keer in een DLL gegoten kan worden als het een beetje stabiel werkt, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken.
Moet het per se een DLL zijn? XLA kan toch ook gewoon?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 17 maart 2014 @ 14:30:05 #31
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137842381
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:23 schreef qu63 het volgende:

[..]

Moet het per se een DLL zijn? XLA kan toch ook gewoon?
tuurlijk. Het DLL komt alleen voort uit de gedachte dat het nog veel sneller gaat zijn (schatting in orde van nog 20-30x sneller).

Dat zou dus betekenen dat je ideaal gezien 200-1000x sneller klaar bent met het bv uitrekenen van een range als A1:Z:10.000 welke compleet vol staat met sommen.als() over een range van 60k plus rows en met een aantal criteria.

in het verleden kon ik zulks grote berekenstappen niet eens doen in Excel want dan bleef ie hangen. Nu gaat het wel, al duurt het nog wel een aantal seconden uiteraard. Maar zou tof zijn natuurlijk als het klik klik klaar is. ;)
  maandag 17 maart 2014 @ 14:37:45 #32
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_137842693
Je kunt externe tabellen gewoon SQL'en vanuit excel hoor:
http://www.wikihow.com/Embed-a-SQL-Query-in-Microsoft-Excel
(bij stap 4 'excel files' kiezen)

Toegegeven, erg dynamisch is het niet, maar het werkt wel, met standaard sql.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:42:09 #33
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137842892
http://www.taxipro.nl/con(...)-gunning-aan-veolia/

Toch mooi, dat Excel :D
Als je het bij blijft werken natuurlijk, prutsers.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 17 maart 2014 @ 14:45:59 #34
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137843106
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:37 schreef ralfie het volgende:
Je kunt externe tabellen gewoon SQL'en vanuit excel hoor:
http://www.wikihow.com/Embed-a-SQL-Query-in-Microsoft-Excel
(bij stap 4 'excel files' kiezen)

Toegegeven, erg dynamisch is het niet, maar het werkt wel, met standaard sql.
Die optie vind ik vooral vervelend omdat je dan extern om de sheet heen gaat en een odb file nodig gaat hebben
  maandag 17 maart 2014 @ 14:48:52 #35
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_137843241
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:45 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Die optie vind ik vooral vervelend omdat je dan extern om de sheet heen gaat en een odb file nodig gaat hebben
Nee, geen odb nodig, je kunt direct uit excel sheets querien. Maar goed, ik gebruik het ook niet, het blijft omslachtig.
pi_137843449
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 00:41 schreef Kaas- het volgende:
Lieve mensen, ik heb een Excel-document vol data gedownload waar ik wat analyses op los wil laten voor studie-doeleinden. Echter wordt in elke cel een punt i.p.v. komma gebruikt als afscheiding (vijf-en-half is dus genoteerd als 5.5 i.p.v. 5,5) waardoor ik geen berekeningen met de cellen kan maken (mijn versie van Excel herkent getallen met punten erin niet als getallen). Het handmatig één voor één aanpassen gaat uren duren en is bovendien foutgevoelig.

Is er wellicht een mogelijkheid om in één klap van alle punten komma's te maken? Bedankt. :)
Beter pas je je getalsnotatie op je PC aan zodat decimalen met een . worden weergegeven.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_137843576
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:53 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Ik denk dat je http://office.microsoft.c(...)als-HA010047494.aspx zoekt

Bijvoorbeeld AANTAL.ALS(A2:A5;[cel met zoekterm])

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:49 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst in de volgende vorm:
Kolom A | Kolom B
a 1-9-14
a 1-9-14
a 1-9-14
b 1-9-14
b 1-9-14
c 1-9-14
a 3-10-14
d 3-10-14
d 3-10-14

Maar dan wat langer met meer letters en meer data.

Nu heb ik een tabel nodig in de volgende vorm:
letter | 1-9-2014 | 3-10-2014
a | 3 | 1
b | 2 | 0
c | 1 | 0
d | 0 | 2

Dus welke letter komt hoe vaak voor per datum. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken... Weet iemand welke formule ik hiervoor nodig heb?
Typische data voor in een (hendig sjieke) draaitabel.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 maart 2014 @ 14:58:01 #38
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137843659
quote:
3s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef Deetch het volgende:

[..]

[..]

Typische data voor in een (hendig sjieke) draaitabel.
Daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten :D. Ik hoef ook niet allemaal moeilijk moeilijk, die tabel die ik nu heb was in 2 minuten klaar nadat ik de juiste functie had gekregen hier ;). Meer heb ik niet nodig :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137843757
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:58 schreef Bart het volgende:

[..]

Daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten :D. Ik hoef ook niet allemaal moeilijk moeilijk, die tabel die ik nu heb was in 2 minuten klaar nadat ik de juiste functie had gekregen hier ;). Meer heb ik niet nodig :).
Op een gegeven moment bereikt je data het punt waarop een draaitabel handiger is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 17 maart 2014 @ 15:01:27 #40
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137843845
quote:
3s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:59 schreef Deetch het volgende:

[..]

Op een gegeven moment bereikt je data het punt waarop een draaitabel handiger is.
Ongetwijfeld :). Maar ik hoef nu enkel te weten wanneer ik hoeveel artikelen moet laten afleveren :P.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 08:40:02 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137994966
Ik heb een werkblad met kolomkoppen van 2 rijen (rij 1 en 2), en met een autofilter wil ik daarna de juiste gegevens selecteren. Maar dan verdwijnt rij 2, omdat daar niks in staat in die kolom. Hoe kan ik dat op een elegante manier voorkomen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 15:03:16 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138006634
Nog een vraag: ik heb een verwijzing naar een andere werkmap in een INDIRECT-functie staan, maar deze wordt, zonder het doelbestand te openen, niet bijgewerkt. Sterker nog, hij geeft zelfs een #VERW-fout. Een identieke verwijzing maar dan niet via INDIRECT wordt wel automatisch bijgewerkt. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:49:17 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138010119
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 08:40 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een werkblad met kolomkoppen van 2 rijen (rij 1 en 2), en met een autofilter wil ik daarna de juiste gegevens selecteren. Maar dan verdwijnt rij 2, omdat daar niks in staat in die kolom. Hoe kan ik dat op een elegante manier voorkomen?
Zo? http://superuser.com/ques(...)-2007-sort-filtering
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:50:23 #44
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138010153
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:03 schreef Janneke141 het volgende:
Nog een vraag: ik heb een verwijzing naar een andere werkmap in een INDIRECT-functie staan, maar deze wordt, zonder het doelbestand te openen, niet bijgewerkt. Sterker nog, hij geeft zelfs een #VERW-fout. Een identieke verwijzing maar dan niet via INDIRECT wordt wel automatisch bijgewerkt. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Enige oplossingen zijn het vervangen van de INDIRECT()-functies of heb openen van het bronbestand. Helaas.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 21 maart 2014 @ 20:09:23 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138016248
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

Enige oplossingen zijn het vervangen van de INDIRECT()-functies of heb openen van het bronbestand. Helaas.
Hmm, balen. Die INDIRECT-grap komt voort uit het feit dat ik een stuk of 100 bronbestanden aangeleverd krijg waar gegevens uitkomen.
Maar bedankt voor je hulp. Ook voor de link met die dubbele header, daar kom ik wel uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138016432
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hmm, balen. Die INDIRECT-grap komt voort uit het feit dat ik een stuk of 100 bronbestanden aangeleverd krijg waar gegevens uitkomen.
Maar bedankt voor je hulp. Ook voor de link met die dubbele header, daar kom ik wel uit.
Ik denk dat je dáár maar eens wat aan moet doen. :D
  vrijdag 21 maart 2014 @ 20:16:24 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138016521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:14 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ik denk dat je dáár maar eens wat aan moet doen. :D
Voor de volgende keer: zeker. Voor dit moment is er weinig meer aan te doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138017765
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:03 schreef Janneke141 het volgende:
Nog een vraag: ik heb een verwijzing naar een andere werkmap in een INDIRECT-functie staan, maar deze wordt, zonder het doelbestand te openen, niet bijgewerkt. Sterker nog, hij geeft zelfs een #VERW-fout. Een identieke verwijzing maar dan niet via INDIRECT wordt wel automatisch bijgewerkt. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Wanneer je zelf de link maakt zonder Indirect wordt het volledige pad opgeslagen. De reden dat je INDIRECT niet goed loopt, is omdat je alleen de verkorte naam hebt gebruikt.

Je moet dus inderdaad of de INDIRECT aanpassen met je volledige pad+bestandsnaam of met een macro werken. Eventueel kan ik je daar ook met een prive bericht verder in helpen.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 20:49:46 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138017863
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:47 schreef snabbi het volgende:

[..]

Wanneer je zelf de link maakt zonder Indirect wordt het volledige pad opgeslagen. De reden dat je INDIRECT niet goed loopt, is omdat je alleen de verkorte naam hebt gebruikt.

Je moet dus inderdaad of de INDIRECT aanpassen met je volledige pad+bestandsnaam of met een macro werken. Eventueel kan ik je daar ook met een prive bericht verder in helpen.
Ik heb wel het volledige pad in de INDIRECT-functie gezet. =INDIRECT(pad/bestand/blad!Cel) levert #VERW op, en in de cel ernaast =pad/bestand/blad!Cel staat gewoon de correcte waarde.

Maar in ieder geval alvast bedankt :)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 maart 2014 @ 09:19:11 #50
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_138066002
Hi,



Stel ik heb een plaatje zoals bovenstaande en wil dat op basis van de keuze 'low', 'medium' of 'high' die hele regel ook op een ander tabblad komt te staan, hoe regel ik dat? Kan dit uberhaupt met Excel?
pi_138066321
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 09:19 schreef PLAE@ het volgende:
Hi,

[ afbeelding ]

Stel ik heb een plaatje zoals bovenstaande en wil dat op basis van de keuze 'low', 'medium' of 'high' die hele regel ook op een ander tabblad komt te staan, hoe regel ik dat? Kan dit uberhaupt met Excel?
Buiten het gebruik van macro's ben ik er niet bekend mee. Dan kan je het natuurlijk doorvoeren zoals je wilt.
Zonder macro's is het beste wat ik me kan bedenken: Voorwaardelijke opmaak waarmee je je selectie elders doet oplichten op basis van een kopie van de hele tabel.
  zondag 23 maart 2014 @ 11:59:40 #52
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138068492
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 09:19 schreef PLAE@ het volgende:
Hi,

[ afbeelding ]

Stel ik heb een plaatje zoals bovenstaande en wil dat op basis van de keuze 'low', 'medium' of 'high' die hele regel ook op een ander tabblad komt te staan, hoe regel ik dat? Kan dit uberhaupt met Excel?
Jup: http://www.get-digital-he(...)one-column-in-excel/
http://www.get-digital-he(...)tween-this-and-that/

Of zo met een macro: http://www.techonthenet.com/excel/macros/search_for_string.php
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 23 maart 2014 @ 16:01:55 #53
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_138076136
Hmm, dat gaat mij boven de pet ben ik bang :D. Ga het eens even rustig lezen. Dank!
pi_138080911
Draaitabelletje (pivot-table) anders? Met een filter op Low, Medium of High.
pi_138337056
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:

In kolom B tm X heb ik een getal staan.
De bedoeling is dat excel zoekt naar het grootste getal binnen deze rij (Bijv rij B2 tm X2), en als resultaat de kolomnaam weergeeft.

Ik kan door middel van MAX() wel de maximale waarde bepalen, maar ik wil de positie van de maximale waarde weten.

Heeft iemand een idee?
Eerst denken, dan typen
  zondag 30 maart 2014 @ 20:42:09 #56
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138338413
quote:
7s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:13 schreef Piger het volgende:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:

In kolom B tm X heb ik een getal staan.
De bedoeling is dat excel zoekt naar het grootste getal binnen deze rij (Bijv rij B2 tm X2), en als resultaat de kolomnaam weergeeft.

Ik kan door middel van MAX() wel de maximale waarde bepalen, maar ik wil de positie van de maximale waarde weten.

Heeft iemand een idee?
Met de functie =VERGELIJKEN() moet dat wel te doen zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138338702
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met de functie =VERGELIJKEN() moet dat wel te doen zijn.
Ik moest even zoeken hoe die functie in het Engels heet: MATCH. Ja, daarmee zou het moeten lukken. Eerst met MAX de max-waarde bepalen, en met behulp van MATCH kan je bepalen waar die waarde staat.
  zondag 30 maart 2014 @ 20:49:52 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138338820
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:47 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ik moest even zoeken hoe die functie in het Engels heet: MATCH. Ja, daarmee zou het moeten lukken. Eerst met MAX de max-waarde bepalen, en met behulp van MATCH kan je bepalen waar die waarde staat.
Mja, ik kon aan alleen jouw MAX niet zien dat je in de engelse versie werkt. MATCH inderdaad. Je kunt ze lussen, dus dan krijg je =MATCH(MAX(reeks);reeks) die de gevraagde waarde op zou moeten leveren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138338985
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 20:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mja, ik kon aan alleen jouw MAX niet zien dat je in de engelse versie werkt. MATCH inderdaad. Je kunt ze lussen, dus dan krijg je =MATCH(MAX(reeks);reeks) die de gevraagde waarde op zou moeten leveren.
Dat werkt prima inderdaad. Bedankt!
Eerst denken, dan typen
pi_138345211

Goede Avond

Hierboven zie je een spreadsheet waar ik mijn weddenschappen wil bijhouden alleen zit ik met een paar vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. In het vakje resultaat komt bij goed of fout een groen gekleurde vakje en bij een fout een rood gekleurd vakje. Is het mogelijk dat je kan instellen bij rood gaat er wat af van je saldo en bij groen +? Ik heb nu saldo ingesteld met som.

Link spreadsheet: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CU86DXS4DUKP.xlsx
  zondag 30 maart 2014 @ 22:45:31 #61
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138345343
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:43 schreef hayder het volgende:
[ afbeelding ]
Goede Avond

Hierboven zie je een spreadsheet waar ik mijn weddenschappen wil bijhouden alleen zit ik met een paar vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. In het vakje resultaat komt bij goed of fout een groen gekleurde vakje en bij een fout een rood gekleurd vakje. Is het mogelijk dat je kan instellen bij rood gaat er wat af van je saldo en bij groen +? Ik heb nu saldo ingesteld met som.

Link spreadsheet: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CU86DXS4DUKP.xlsx
Wat komt er in de resultaatkolom te staan? Vul je daar zelf iets in of maak je alleen het veld rood of groen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138345518
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat komt er in de resultaatkolom te staan? Vul je daar zelf iets in of maak je alleen het veld rood of groen?
Lose of Wins erin zetten lijkt me beter om een formule te maken? dus lose of wins en dan kleur ik hem zelf in. kan dat dan dat als er lose staat dat dan de inzet voor die weddenschap van het saldo wordt afgehaald en bij winst van de uitbetaling wordt bijgewerkt in de saldo? pff vind het lastig om het uit te leggen hoe ik het wil.
  zondag 30 maart 2014 @ 22:54:04 #63
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138345861
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:48 schreef hayder het volgende:

[..]

Lose of Wins erin zetten lijkt me beter om een formule te maken? dus lose of wins en dan kleur ik hem zelf in. kan dat dan dat als er lose staat dat dan de inzet voor die weddenschap van het saldo wordt afgehaald en bij winst van de uitbetaling wordt bijgewerkt in de saldo? pff vind het lastig om het uit te leggen hoe ik het wil.
Check dit maar: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BEK3ZZKEFUIO.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138346135
Je bent een held thanks!! alleen staat er nu bij saldo 15.08, maar mijn start saldo is 20 euro. Hoe kan ik dat aanpassen?
  zondag 30 maart 2014 @ 23:10:56 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138346825
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:58 schreef hayder het volgende:
Je bent een held thanks!! alleen staat er nu bij saldo 15.08, maar mijn start saldo is 20 euro. Hoe kan ik dat aanpassen?
Pas de formule aan naar =20+SOM.ALS(etc.
Als je in B6 een datum invult dan wordt A7 zichtbaar, etc :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 31 maart 2014 @ 08:34:20 #66
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_138353521
Vraag: kun je met een office 2013 versie net zo goed programmeren/werken aan office 2010 sheets / vba macros / tools etc als met een office 2010 versie, of krijg ik dan allemaal ranzige compatibility issues?

Dat gezegd hebbende: is 2010 office nog ergens te koop? Ik werk nu alleen bij bedrijven on site maar wil dit ook graag thuis gaan doen en heb dan een licentie nodig waarmee ik dat ook mag (student editie mag ik weer niet commercieel mee werken oid)
pi_138359264
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 23:10 schreef qu63 het volgende:

[..]

Pas de formule aan naar =20+SOM.ALS(etc.
Als je in B6 een datum invult dan wordt A7 zichtbaar, etc :)
Bedankt voor de extra toevoeging bij de datum

Link:http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IWDUS8TPO43M.xlsx

Nu heb ik 20 euro voor de som gezet alleen klopt het nog niet helemaal. ik heb er nu 3 rood dus 6 euro af van mijn saldo 20-6=14 en de laatste heb ik goed dus groen. dat is dan 2 euro x 1.96=3.92 erbij maar dan zegt me saldo 16 euro. dat klopt niet helemaal lastig dit joh!
  maandag 31 maart 2014 @ 13:17:13 #68
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138359923
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 12:58 schreef hayder het volgende:

[..]

Bedankt voor de extra toevoeging bij de datum

Link:http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IWDUS8TPO43M.xlsx

Nu heb ik 20 euro voor de som gezet alleen klopt het nog niet helemaal. ik heb er nu 3 rood dus 6 euro af van mijn saldo 20-6=14 en de laatste heb ik goed dus groen. dat is dan 2 euro x 1.96=3.92 erbij maar dan zegt me saldo 16 euro. dat klopt niet helemaal lastig dit joh!
Ah, ik telde alleen de inzet-kolom mee, sorry!
Bij verlies gaat er ¤2 vanaf (de inzet), en bij winst komt er de uitbetaling bij, toch?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QWCSOZ74TSJW.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138368693
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 13:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ah, ik telde alleen de inzet-kolom mee, sorry!
Bij verlies gaat er ¤2 vanaf (de inzet), en bij winst komt er de uitbetaling bij, toch?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QWCSOZ74TSJW.xlsx
Geen probleem! Hartelijk dank!!!! nu is het helemaal goed:) Fijne dag verder!
  maandag 31 maart 2014 @ 18:18:19 #70
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138370419
Aargh! SOMPRODUCT-frustratie..

In A3:A451 staat of een datum, of "" of " ".
In B3:B451 staat of een getal, of "" of " ".

Nu wil ik alle bedragen in B3:B451 optellen die voor een bepaalde datum voorkomen. Dus alle bedragen van bijvoorbeeld voor 1-2-2014.

Nu heb ik de volgende somproduct in elkaar gedraaid:
1=SOMPRODUCT(--('Dag 2014'!A3:A451<>"")*--('Dag 2014'!A3:A451<>" ")*--('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1))*('Dag 2014'!B3:B451<>" ")*('Dag 2014'!B3:B451<>""))
Dit geeft 32 als resultaat. Precies het aantal dagen dus. Ik wil alleen de bedragen hebben! Hoe krijg ik dat voor elkaar?
1=SOMPRODUCT(('Dag 2014'!A3:A451<>"")*('Dag 2014'!A3:A451<>" ")*('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1))*('Dag 2014'!B3:B451<>" ")*('Dag 2014'!B3:B451<>""))
Deze formule (zonder de --) geeft dezelfde uitkomst..

En ook *('Dag 2014'!B3:B451) toevoegen aan het einde werkt niet, dan krijg ik een #Waarde-fout omdat er cellen tussen zitten met " " en dus niet vermenigvuldigt kunnen worden ;(

-edit-
Jeuj! Resultaat!
1=SOMPRODUCT(--('Dag 2014'!A3:A451<>"");--('Dag 2014'!A3:A451<>" ");--('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1));--('Dag 2014'!B3:B451<>" ");--('Dag 2014'!B3:B451<>"");('Dag 2014'!B3:B451))


[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 31-03-2014 18:35:28 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138394507
Sowieso is het eleganter om met lijstscheidingstekens te werken in somproduct. Alleen bij een paar special toepassingen moet je de * gebruiken (ik geloof als je en/of achtige constructies wilt doen).
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 1 april 2014 @ 12:23:35 #72
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138394828
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 april 2014 12:11 schreef Deetch het volgende:
Sowieso is het eleganter om met lijstscheidingstekens te werken in somproduct. Alleen bij een paar special toepassingen moet je de * gebruiken (ik geloof als je en/of achtige constructies wilt doen).
Dus mijn uiteindelijke resultaat is goed bedoel je?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138397225
Ik wil checken of er in een matrix één of meerdere getallen met komma zitten. Ik wil dat graag met een formule doen en niet met een macro (wens van de klant).

De formule uitgeschreven moet zoiets zijn worden:
Als de matrix één of meerder komma's bevat dan WAAR anders ONWAAR

Voor 1 cel is het niet zo moeilijk, voor een martix kom ik er niet uit. Ik vermoed dat ik een arrayformule moet maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat in dit geval moet aanvliegen

Ik heb al zitten stoeien met:
• Modulo's (=REST)
• Trucjes met alle cellen bij elkaar optellen (is helaas nooit sluitend)
• Som.product functies als:
1=ALS((SOMPRODUCT(ISTEKST(Data!B10:Y10009)+ISTEKST(Data!B10:Y10009))>0)=ONWAAR;"";"Let op: één of meerdere cellen bevatten een niet numerieke waarde!"))

Maar ik kom er dus niet uit. Hebben jullie ideeën?
Aldus.
  dinsdag 1 april 2014 @ 14:15:49 #74
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138397943
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2014 13:51 schreef Z het volgende:
Ik wil checken of er in een matrix één of meerdere getallen met komma zitten. Ik wil dat graag met een formule doen en niet met een macro (wens van de klant).

De formule uitgeschreven moet zoiets zijn worden:
Als de matrix één of meerder komma's bevat dan WAAR anders ONWAAR

Voor 1 cel is het niet zo moeilijk, voor een martix kom ik er niet uit. Ik vermoed dat ik een arrayformule moet maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat in dit geval moet aanvliegen

Ik heb al zitten stoeien met:
• Modulo's (=REST)
• Trucjes met alle cellen bij elkaar optellen (is helaas nooit sluitend)
• Som.product functies als:
[ code verwijderd ]

Maar ik kom er dus niet uit. Hebben jullie ideeën?
Wil je per cel een antwoord of een antwoord voor de hele matrix?
Indien het laatste:
1=ALS(AANTAL.ALS(A1:B5;"*,*")>0;"Prutser! Er zit nog een komma in je matrix!";"Ok")
Dit werkt alleen niet met getallen met een komma..

-edit-
Sukkel, dat was de vraag :')
Ik ga even verder :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 1 april 2014 @ 14:28:06 #75
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138398247
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2014 13:51 schreef Z het volgende:
Ik wil checken of er in een matrix één of meerdere getallen met komma zitten. Ik wil dat graag met een formule doen en niet met een macro (wens van de klant).

De formule uitgeschreven moet zoiets zijn worden:
Als de matrix één of meerder komma's bevat dan WAAR anders ONWAAR

Voor 1 cel is het niet zo moeilijk, voor een martix kom ik er niet uit. Ik vermoed dat ik een arrayformule moet maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat in dit geval moet aanvliegen

Ik heb al zitten stoeien met:
• Modulo's (=REST)
• Trucjes met alle cellen bij elkaar optellen (is helaas nooit sluitend)
• Som.product functies als:
[ code verwijderd ]

Maar ik kom er dus niet uit. Hebben jullie ideeën?
Ha, dit werkt wel:
1=ALS(SOMPRODUCT(REST(A1:B5;1))>0;"Putser! Er zit nog een komma in je matrix!";"Ok")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138402404
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 14:28 schreef qu63 het volgende:
=ALS(SOMPRODUCT(REST(A1:B5;1))>0;"Putser! Er zit nog een komma in je matrix!";"Ok")
Dank! Ik heb het woord 'prutser' maar even vervangen.
Aldus.
  dinsdag 1 april 2014 @ 18:34:46 #77
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138405222
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2014 16:56 schreef Z het volgende:

[..]

Dank! Ik heb het woord 'prutser' maar even vervangen.
Goed plan..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138407970
Ik werk in excel 2003.

Nu wil ik een soort 'voorwaardelijke rij' hebben. Deze rij moet alleen zichtbaar zijn als vandaag een woensdag is. Ik weet dat voorwaardelijke opmaak er is maar daar bereik ik dus niks mee. Is dit wel mogelijk in excel?
  dinsdag 1 april 2014 @ 19:49:30 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138408145
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:45 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Ik werk in excel 2003.

Nu wil ik een soort 'voorwaardelijke rij' hebben. Deze rij moet alleen zichtbaar zijn als vandaag een woensdag is. Ik weet dat voorwaardelijke opmaak er is maar daar bereik ik dus niks mee. Is dit wel mogelijk in excel?
Met wat VBA-scripting zal dat vast kunnen, maar daar ben ik niet in thuis.

Met de gangbare voorwaardelijke-opmaak-opties kan het niet, maar je kunt op die manier wel van die rij de tekst wit maken (of de achtergrond zwart). Misschien is dat een Q&D-manier om toch te bereiken wat je wil?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138408412
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met wat VBA-scripting zal dat vast kunnen, maar daar ben ik niet in thuis.

Met de gangbare voorwaardelijke-opmaak-opties kan het niet, maar je kunt op die manier wel van die rij de tekst wit maken (of de achtergrond zwart). Misschien is dat een Q&D-manier om toch te bereiken wat je wil?
Had ik idd ook in gedachten maar het is niet de mooie oplossing natuurlijk.
  dinsdag 1 april 2014 @ 20:00:32 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138408598
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:55 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Had ik idd ook in gedachten maar het is niet de mooie oplossing natuurlijk.
Wild thought, not tried: In een verborgen kolom een dagencheck doen (=WEEKDAG(VANDAAG()=2) en daar een autofilter opzetten. Ben benieuwd of je dan, bij openen van het bestand, die bewust regel van het blad niet te zien krijgt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138410044
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wild thought, not tried: In een verborgen kolom een dagencheck doen (=WEEKDAG(VANDAAG()=2) en daar een autofilter opzetten. Ben benieuwd of je dan, bij openen van het bestand, die bewust regel van het blad niet te zien krijgt.
Ik heb wel een creatieve oplossing met goorwaardelijke opmaak gevonden. In cel x staat standaard de datum en dag. Ik wil 1 cel veranderen als het dag y is.

Hoe stel ik de formule op? Dacht iets van Formule is ="x=*zondag*" maar da werkt niet.
  dinsdag 1 april 2014 @ 20:34:36 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138410155
Daar moet je de functie WEEKDAG() voor gebruiken. Met als argument een datum geeft die functie de waarde 1, 2, 3... 7, waarbij zondag 1 is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:02:35 #84
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138411635
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
Daar moet je de functie WEEKDAG() voor gebruiken. Met als argument een datum geeft die functie de waarde 1, 2, 3... 7, waarbij zondag 1 is.
Behalve als je het type_getal op 2 zet, dan begint de week gewoon op maandag ;)
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:32 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ik heb wel een creatieve oplossing met goorwaardelijke opmaak gevonden. In cel x staat standaard de datum en dag. Ik wil 1 cel veranderen als het dag y is.

Hoe stel ik de formule op? Dacht iets van Formule is ="x=*zondag*" maar da werkt niet.
1=ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;"woensdag";"geen woensdag")
En vervang "woensdag" en "geen woensdag" voor wat er moet staan :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138411642
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
Daar moet je de functie WEEKDAG() voor gebruiken. Met als argument een datum geeft die functie de waarde 1, 2, 3... 7, waarbij zondag 1 is.
Ik zal wel een enorme mongool zijn maar ik krijg het niet voor elkaar.
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:03:51 #86
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138411709
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:02 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ik zal wel een enorme mongool zijn maar ik krijg het niet voor elkaar.
Zie hierboven O-)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138412126
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Behalve als je het type_getal op 2 zet, dan begint de week gewoon op maandag ;)

[..]
[ code verwijderd ]

En vervang "woensdag" en "geen woensdag" voor wat er moet staan :)
Geprobeerd met dinsdag om te testen maar krijg het niet voor elkaar. Ellendig excel. Zo moeilijk moet dit niet wezen.. :(
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:16:49 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138412462
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:11 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Geprobeerd met dinsdag om te testen maar krijg het niet voor elkaar. Ellendig excel. Zo moeilijk moet dit niet wezen.. :(
Verander dan de 3 door de 2.

1=ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;"woensdag";"geen woensdag")
De aan te passen variabelen zijn de 3, "woensdag" en "geen woensdag".
De 3 staat voor de dag van de week (1=ma, 2=di, 3=wo, 4=do, 5=vr, 6=za, 7=zo), "woensdag" staat voor de tekst of formule die weergegeven moet worden als de dag van vandaag overeenkomt met de door jou ingestelde waarde (3 dus, volgens de code hierboven) en "geen woensdag" is de tekst of formule die te zien is als het niet de 3e dag van de week is.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:20:35 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138412656
Maar volgens mij probeert de kolonel dit in de voorwaardelijke opmaak te doen, en dan is de semantiek natuurlijk net iets anders. En zwaar afhankelijk van wat hij nu precies wil / in de cel heeft staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138412889
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:20 schreef Janneke141 het volgende:
Maar volgens mij probeert de kolonel dit in de voorwaardelijke opmaak te doen, en dan is de semantiek natuurlijk net iets anders. En zwaar afhankelijk van wat hij nu precies wil / in de cel heeft staan.
Dit inderdaad. Ik wil dat de achtergrond kleur verandert op dag x, voor het idee even dinsdag. Thats it. :P
pi_138412946
Dus ik ga naar voorwaardelijke opmaak. Klik daar op formule is. En welke formule klap ik daar dan neer?
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:26:59 #92
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138413021
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:20 schreef Janneke141 het volgende:
Maar volgens mij probeert de kolonel dit in de voorwaardelijke opmaak te doen, en dan is de semantiek natuurlijk net iets anders. En zwaar afhankelijk van wat hij nu precies wil / in de cel heeft staan.
True. Maar dan zou ik alsnog =ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;WAAR;ONWAAR) doen. Standaard alles verbergen (witte tekst met witte achtergrond) en pas zichtbaar als het woensdag is.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:28:11 #93
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138413099
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:25 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Dus ik ga naar voorwaardelijke opmaak. Klik daar op formule is. En welke formule klap ik daar dan neer?
=ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=2;WAAR;ONWAAR)
De opmaak bij voorwaardelijke opmaak is zwarte tekst.

En dan de kolom zelf een witte vulkleur en wit lettertype geven, zonder voorwaardelijke opmaak
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138414054
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:28 schreef qu63 het volgende:

[..]

=ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=2;WAAR;ONWAAR)
De opmaak bij voorwaardelijke opmaak is zwarte tekst.

En dan de kolom zelf een witte vulkleur en wit lettertype geven, zonder voorwaardelijke opmaak
Ik moet toch gewoon bij voorwaadelijke opmaak iets van Werkdag=3 kunnen noteren als formule en daar mijn voorwaardelujke opmaak kunne kiezen...
  dinsdag 1 april 2014 @ 21:49:02 #95
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138414177
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ik moet toch gewoon bij voorwaadelijke opmaak iets van Werkdag=3 kunnen noteren als formule en daar mijn voorwaardelujke opmaak kunne kiezen...
Je moet een formule ingeven die WAAR of ONWAAR oplevert. Werkdag=3 wordt niet begrepen door Excel. Wellicht heb je zelf Werkdag als celnaam gedefinieerd, maar dan zul je die nog steeds in een formule zoals die van qu63 moeten gebruiken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138414603
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet een formule ingeven die WAAR of ONWAAR oplevert. Werkdag=3 wordt niet begrepen door Excel. Wellicht heb je zelf Werkdag als celnaam gedefinieerd, maar dan zul je die nog steeds in een formule zoals die van qu63 moeten gebruiken.
Aah check. Ik snap em. Dank beide. :)
  dinsdag 1 april 2014 @ 22:24:32 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138416230
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 21:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ik moet toch gewoon bij voorwaadelijke opmaak iets van Werkdag=3 kunnen noteren als formule en daar mijn voorwaardelujke opmaak kunne kiezen...
Als je bovenstaande formule gebruikt dan is dat precies wat je nodig hebt. De =2 staat voor de dag van de week (dinsdag dus) die je wil gebruiken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138460371
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 13:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ah, ik telde alleen de inzet-kolom mee, sorry!
Bij verlies gaat er ¤2 vanaf (de inzet), en bij winst komt er de uitbetaling bij, toch?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QWCSOZ74TSJW.xlsx
Ik blijf lastig sorry sorry, maar het klopt niet
me startsaldo is bijv 10 dus 10+som etc etc

Zoals je kan zien is de uitbetaling 2.80... dus van de 10 euro gaat er 2 af want daar ga je meespelen. dat betekend als je wint dan wordt het saldo 10.80 en niet 12.80. Het klopt ook niet als ik L neerzet dan gaat het bedrag van uitbetaling eraf, maar mijn inzet bedrag moet dan af van de saldo. Ik ben helemaal in de war
Link: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Q8KUQUGXEZHC.xlsx

[ Bericht 5% gewijzigd door hayder op 03-04-2014 01:54:56 ]
pi_138465854
Ik loop weer tegen iets aan...
Is het mogelijk om de hoeveelheid van een bepaalde character in één cel te tellen?
Bijvoorbeeld, ik wil tellen hoeveel keer "-" in een cel voorkomt.
Als een cell "-" bevat, dan wil ik als resultaat 1.
Als een cell "--" bevat, dan wil ik als resultaat 2.
etc...

Weet iemand iets?
Bedankt alvast.

Excel 2010, Engels
pi_138466237
=LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;"-";""))

http://support.microsoft.com/kb/187667
pi_138467445
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:54 schreef sylvesterrr het volgende:
=LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;"-";""))

http://support.microsoft.com/kb/187667
...

Dat is gewoon te simpel :P (en nu ik het zie vraag ik me af waarom ik er zelf niet op ben gekomen)
Bedankt!

Edit:
En nu nog kunnen verwerken in een somproduct...
Dus dat ik voor 6 cellen die waarde in een array kan krijgen en voor een somproduct kan gebruiken.

[ Bericht 10% gewijzigd door PAAC op 03-04-2014 12:49:54 ]
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:36:30 #102
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138507211
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 01:31 schreef hayder het volgende:

[..]

Ik blijf lastig sorry sorry, maar het klopt niet
me startsaldo is bijv 10 dus 10+som etc etc

Zoals je kan zien is de uitbetaling 2.80... dus van de 10 euro gaat er 2 af want daar ga je meespelen. dat betekend als je wint dan wordt het saldo 10.80 en niet 12.80. Het klopt ook niet als ik L neerzet dan gaat het bedrag van uitbetaling eraf, maar mijn inzet bedrag moet dan af van de saldo. Ik ben helemaal in de war
Link: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Q8KUQUGXEZHC.xlsx
Zoiets dan?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-YANLGKHPSLYI.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138507688
Ik haal data op van Wikipedia welke ik vervolgens in een tabel laadt. De namen van de clubs en het aantal punten komen uit de data van Wikipedia (afbeelding 1). Vervolgens voeg ik er in afbeelding 2 nog andere data aan toe, zoals het coëfficiënt. Wanneer een club op dit moment verplaatst op de ranglijst blijven de andere gegevens op de plaats staan waar ze momenteel ook staan. Hoe kan ik dit automatisch mee laten gaan zodat het coëfficiënt van bijvoorbeeld Wolfsburg ook mee gaat naar plaats 4 op het moment dat ze meer punten hebben dan Bayern Leverkussen?





Excel: 2010, Engels.
  vrijdag 4 april 2014 @ 15:56:06 #104
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138507779
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:52 schreef Feyenoordlife het volgende:
Ik haal data op van Wikipedia welke ik vervolgens in een tabel laadt. De namen van de clubs en het aantal punten komen uit de data van Wikipedia (afbeelding 1). Vervolgens voeg ik er in afbeelding 2 nog andere data aan toe, zoals het coëfficiënt. Wanneer een club op dit moment verplaatst op de ranglijst blijven de andere gegevens op de plaats staan waar ze momenteel ook staan. Hoe kan ik dit automatisch mee laten gaan zodat het coëfficiënt van bijvoorbeeld Wolfsburg ook mee gaat naar plaats 4 op het moment dat ze meer punten hebben dan Bayern Leverkussen?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Excel: 2010, Engels.
Wat staat er in Landen!G4?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138508806
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat staat er in Landen!G4?
Het landencoëfficiënt van Duitsland:

  vrijdag 4 april 2014 @ 16:45:02 #106
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138509241
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 16:31 schreef Feyenoordlife het volgende:

[..]

Het landencoëfficiënt van Duitsland:

[ afbeelding ]
Vervang dan =Landen!G4 (en de rest), door =VERT.ZOEKEN(DEEL(CEL("bestandsnaam";$A$1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";$A$1))+1;256);Landen!$A$2:$G$30;7;ONWAAR)

Of geef in een cel het land weer (bijv in A1) , dan gebruik je deze formule:
=VERT.ZOEKEN($A$1;Landen!$A$2:$G$30;7;ONWAAR)

Ik ben er van uit gegaan dat G30 de laatste rij is bij de landen, als dat niet zo is, even aanpassen in de formule ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138610407
Ik heb enkele macro's die meerdere collega's (willen) gebruiken. Nu snappen ze helaas niet allemaal hoe je uit een .txt file de macro kunt knippen/plakken :') . Ik wil dus een excel bestand maken waarvan geen enkel blad zichtbaar is, maar ze wel de macro kunnen draaien.

Ik heb "Sheets(worksheet).Visible = xlVeryHidden" al geprobeerd, maar die geeft telkens de melding dat er minstens 1 blad zichtbaar moet zijn.

Iemand een idee dit te omzeilen?
pi_138610915
Dan houd je toch een sheet zichtbaar? :? Zodra je collega een nieuw werkblad heeft toegevoegd kan hij/zij dat ene werkblad verwijderen (ervan uitgaande dat de code in een Module staat..).
pi_138626214
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:26 schreef Stickers het volgende:
Ik heb enkele macro's die meerdere collega's (willen) gebruiken. Nu snappen ze helaas niet allemaal hoe je uit een .txt file de macro kunt knippen/plakken :') . Ik wil dus een excel bestand maken waarvan geen enkel blad zichtbaar is, maar ze wel de macro kunnen draaien.

Ik heb "Sheets(worksheet).Visible = xlVeryHidden" al geprobeerd, maar die geeft telkens de melding dat er minstens 1 blad zichtbaar moet zijn.

Iemand een idee dit te omzeilen?
Maak gebruik van add ins, door je project op te slaan als een xlam bestand.
pi_138640223
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 20:42 schreef snabbi het volgende:

[..]

Maak gebruik van add ins, door je project op te slaan als een xlam bestand.
Precies was ik zocht! Bedankt ^O^
pi_138681178
Ik heb hier een sheet waarin ik de inhoud van alle cellen in het bereik B6:QH6, B8:QH8, B10:QH10 etc... t/m B452:QH452 wil verwijderen (dus zeg maar om en om een rij gegevens).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit snel voor elkaar krijg?
  woensdag 9 april 2014 @ 09:51:15 #112
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_138681587
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 09:32 schreef Saekerhett het volgende:
Ik heb hier een sheet waarin ik de inhoud van alle cellen in het bereik B6:QH6, B8:QH8, B10:QH10 etc... t/m B452:QH452 wil verwijderen (dus zeg maar om en om een rij gegevens).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit snel voor elkaar krijg?
Geen idee of er een snellere methode is, maar wat je zou kunnen doen is een kolom toevoegen met de formule:

=REST(RIJ();2)

en dan de hele zooi te sorteren op die kolom. Even/oneven rijen staan nu bij elkaar en kunnen in één keer verwijdert worden.
pi_138685530
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 09:32 schreef Saekerhett het volgende:
Ik heb hier een sheet waarin ik de inhoud van alle cellen in het bereik B6:QH6, B8:QH8, B10:QH10 etc... t/m B452:QH452 wil verwijderen (dus zeg maar om en om een rij gegevens).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit snel voor elkaar krijg?
Misschien een teller ernaast zetten in de trend van
=als(mod(aantal($A$1:A1);2)=1; bovenstaande cel + 1; bovenstaande cel)
1
1
2
2

En dan op een nieuw tabblad een verticaal zoek functie toepassen met de teller als waar die hij moet opzoeken.
Edit: Aangepast zodat hij bij oneven gaat optellen ipv even

[ Bericht 4% gewijzigd door PAAC op 09-04-2014 12:44:57 ]
  donderdag 10 april 2014 @ 12:24:22 #114
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_138722312
Misschien is dit wel uitermate simpel, maar kom er niet helemaal uit.

Heb een tabblad (A) waar (uiteraard) informatie instaat. Daar wil ik wat berekeningen op uitvoeren, maar in een ander tabblab (B).

Tabblad B zal meerdere kolommen hebben waar die berekeningen instaan, maar is het mogelijk om als ik in een bestaande kolom in A iets verander het automatisch wordt aangepast/gesynchroniseerd in B?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 10 april 2014 @ 12:30:02 #115
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138722506
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 12:24 schreef static het volgende:
Misschien is dit wel uitermate simpel, maar kom er niet helemaal uit.

Heb een tabblad (A) waar (uiteraard) informatie instaat. Daar wil ik wat berekeningen op uitvoeren, maar in een ander tabblab (B).

Tabblad B zal meerdere kolommen hebben waar die berekeningen instaan, maar is het mogelijk om als ik in een bestaande kolom in A iets verander het automatisch wordt aangepast/gesynchroniseerd in B?
Dat is inderdaad uitermate simpel :)
Je formule typ je uiteraard in de cel waarin de uitkomst moet staan, op blad B dus. Op de plek waar je in je formule celverwijzingen gebruikt, selecteer je de cellen op blad A.

'Op hetzelfde werkblad' heb je bijvoorbeeld de formule =SOM(A1:A37)
Met verwijzing naar een ander werkblad wordt het bijvoorbeeld =SOM(Blad1!A1:A37).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138849234
Ik heb een draaitabel gemaakt waarvan ik kolom D bijvoorbeeld wil beveiligen, omdat daarin de formule komt te staan die door niemand mag worden gewijzigd. Het probleem is dat de draaitabel dan niet meer werkt. Bij het invoeren van een nieuwe regel, wordt de formule niet automatisch overgenomen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
  zondag 13 april 2014 @ 23:18:53 #117
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138852360
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:26 schreef Muhasib het volgende:
Ik heb een draaitabel gemaakt waarvan ik kolom D bijvoorbeeld wil beveiligen, omdat daarin de formule komt te staan die door niemand mag worden gewijzigd. Het probleem is dat de draaitabel dan niet meer werkt. Bij het invoeren van een nieuwe regel, wordt de formule niet automatisch overgenomen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Macro die bij het updaten van de draaitabel eerst kolom D van t slot haalt en na t updaten er weer op zet :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_138853053
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 23:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Macro die bij het updaten van de draaitabel eerst kolom D van t slot haalt en na t updaten er weer op zet :)
Hoe maak je zo'n macro?
  maandag 14 april 2014 @ 00:11:55 #119
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_138854440
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 23:34 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Hoe maak je zo'n macro?
Code kloppen in VBA :)

Met behulp van grote vriend Google.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 18 april 2014 @ 09:54:45 #120
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_139004374
Excel 2010 | EN

Is er iemand bekend met sparklines?

ik heb 3 waardes in een cel die door een formule gegeven worden een 3 een 2 of een 1
Een persoon kan die score krijgen.

Nu wil ik gaan trenden van de afgelopen weken hoe een persoon heeft gescoord.
Dus persoon X heeft deze week een 3 gescoord, vorige week een 2 en de week ervoor ook een 2.

Als ik dit met sparkline wil weer geven met een kolomsparkline is de "3" een groot "blokje" en beide "2's" zijn flat lined terwijl voor mij de 1 eigenlijk een flatline is.
Ik snap dat dat de 1 niet in dat rijtje voorkomt dus de 2 wel de laagste is in die reeks.

Maar hoe kan ik Excel daar rekening mee laten houden? (zonder macro's)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_139005364
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:54 schreef nils7 het volgende:
Excel 2010 | EN

Is er iemand bekend met sparklines?

ik heb 3 waardes in een cel die door een formule gegeven worden een 3 een 2 of een 1
Een persoon kan die score krijgen.

Nu wil ik gaan trenden van de afgelopen weken hoe een persoon heeft gescoord.
Dus persoon X heeft deze week een 3 gescoord, vorige week een 2 en de week ervoor ook een 2.

Als ik dit met sparkline wil weer geven met een kolomsparkline is de "3" een groot "blokje" en beide "2's" zijn flat lined terwijl voor mij de 1 eigenlijk een flatline is.
Ik snap dat dat de 1 niet in dat rijtje voorkomt dus de 2 wel de laagste is in die reeks.

Maar hoe kan ik Excel daar rekening mee laten houden? (zonder macro's)
Maximum value op 3 en minimum value op 1 zetten. Dat doe je via tab Design en optie Axis. :)
  vrijdag 18 april 2014 @ 11:49:54 #122
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_139007258
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 10:33 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Maximum value op 3 en minimum value op 1 zetten. Dat doe je via tab Design en optie Axis. :)
Thnx :) het werkt
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_139138003
Wie kan mij uitleggen hoe ik het volgende kan oplossen.
Ik wil de reistijd die mijn jongens maken verdelen over de werken die ze die dag hebben gemaakt.

Dus alle reistijd van de dag op 1 klus als er maar 1 klus is geweest. Zijn er vier klussen uitgevoerd dan 25% van de reistijd naar iedere klus.

Op de werkbon vullen de jongens al in welke klussen ze die dag hebben gemaakt.

Wat is nu de formule om als in cel B28, I28, P28 enz een waarde is ingevuld, dat excel uitrekent hoeveel klussen er zijn uitgevoerd. Om vervolgens de totale reistijd door die waarde te delen.

  dinsdag 22 april 2014 @ 09:37:25 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139138096
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 april 2014 09:31 schreef nodisch18 het volgende:
Wat is nu de formule om als in cel B28, I28, P28 enz een waarde is ingevuld, dat excel uitrekent hoeveel klussen er zijn uitgevoerd. Om vervolgens de totale reistijd door die waarde te delen.
De snelste, alhoewel niet erg mooi, is in dit geval
=AANTAL.ALS(B28:W28;">0") maar dan moet je wel zeker weten dat er verder niets in rij 28 staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139145431
Er staat me iets van bij dat dit (deels) langs is geweest, maar kan het niet zo 1, 2, 3 vinden.

Ik heb een kolom met daarin unieke namen, alleen ik weet de lengte van mijn data niet.
Dus als mijn data "ophoud", dan laat ik Excel "" als resultaat geven om het aan te vullen.

Nu wil ik van die kolom een lijst maken mbv "Data validation", alleen dan komen de "" resultaten ook in die lijst voor...

Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?
Excel een "leeg" resultaat geven oid krijg ik niet voor elkaar namelijk...

Excel 2010, Engels
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:34:36 #126
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_139245945
Ik heb een sheet met rijen van 3 waardes
Breedte/lengte/hoogte

Ik wil een formule dat als de breedte en hoogte gelijk zijn, de lengte in de cel komt.
Dus:

100/5000/30>5000>
100/3000/20> >3000
100/1000/30>1000>

Dan kan ik namelijk daaronder alles makkelijk optellen. En als er wat wijzigt gaat alles automatisch mee.

Ik kom er wel toe om 1 cel te gebruiken, maar met 2 cellen loopt het in de knoei.

Zoiets wil ik:
=ALS(F6=100&H6=30;G6;"")

Ben ik duidelijk genoeg :?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_139246103
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 11:34 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een sheet met rijen van 3 waardes
Breedte/lengte/hoogte

Ik wil een formule dat als de breedte en hoogte gelijk zijn, de lengte in de cel komt.
Dus:

100/5000/30>5000>
100/3000/20> >3000
100/1000/30>1000>

Dan kan ik namelijk daaronder alles makkelijk optellen. En als er wat wijzigt gaat alles automatisch mee.

Ik kom er wel toe om 1 cel te gebruiken, maar met 2 cellen loopt het in de knoei.

Zoiets wil ik:
=ALS(F6=100&H6=30;G6;"")

Ben ik duidelijk genoeg :?
=if(a1=c1;b1;"")

Ervan uitgaanda dat in de kolommen A, B en C respectievelijk de breedte, lengte en hoogte staan. Indien de breedte (a1) gelijk is aan de hoogte (c1), krijg je de lengte (b1) te zien.

Of heb ik je verkeerd begrepen? :P
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:42:39 #128
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_139246166
Nee, het gaat zegmaar om staven van verschillende hoogte's en breedtes waarvan ik de totale lengte wil weten per formaat.

Ik heb bijvoorbeeld:
300x50
100x50
75x50
maar ook
75x28
50x28

Daar wil ik dus een onderscheid in maken. En de complete lengte uitrekenen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 25 april 2014 @ 11:50:21 #129
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139246381
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 11:34 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een sheet met rijen van 3 waardes
Breedte/lengte/hoogte

Ik wil een formule dat als de breedte en hoogte gelijk zijn, de lengte in de cel komt.
Dus:

100/5000/30>5000>
100/3000/20> >3000
100/1000/30>1000>

Dan kan ik namelijk daaronder alles makkelijk optellen. En als er wat wijzigt gaat alles automatisch mee.

Ik kom er wel toe om 1 cel te gebruiken, maar met 2 cellen loopt het in de knoei.

Zoiets wil ik:
=ALS(F6=100&H6=30;G6;"")

Ben ik duidelijk genoeg :?
=ALS(EN(F6=100;H6=60);G6;"")

:)

Pas als F6 100 is én H60 60 is komt er G6 te staan.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 25 april 2014 @ 12:00:02 #130
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_139246636
Dat werkt, thanks! Ik had al even zitten kloten met de EN functie maar deed het verkeerd.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_139249995
Je kan ook nog even kijken naar de functie =SOMMEN.ALS
In dit geval
=SOMMEN.ALS(G1:G100;F1:F100;100;H1:H100;60)
Dit telt alle cellen van G1 tot G100 op, wanneer de betreffende F kolom 100 is en de H kolom 60.
  maandag 28 april 2014 @ 10:17:47 #132
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_139332936
Hoe haal ik het automatisch omzetten naar negatieve getallen als een getal tussen haakjes staat weg?

Ik heb een macro die alle tabellen uit een Word bestand naar Excel kopieert. In die tabellen heb ik een aantal getallen tussen haakjes staan. Die wil ik zo laten. Maar bij het kopiëren naar Excel worden deze getallen omgezet naar negatieve getallen. Dat wil ik dus niet...

-edit-

Het gaat om deze macro:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Sub import_word_tables_to_seperate_sheet()
    Dim objWord As Object
    Dim objdoc As Object
    Dim i As Integer
    Dim wkb As Workbook
    Set objWord = CreateObject("Word.Application")
    objWord.Visible = True
    Set objdoc = objWord.Documents.Open("c:\tabs.docx") ' choose word document
        
        For i = 1 To objdoc.Tables.Count
            objdoc.Tables(i).Range.Copy ' copy tables
            ThisWorkbook.Sheets.Add(after:=Sheets(Sheets.Count)).Name = "Table_" & i ' add new sheet
            ActiveSheet.Cells.NumberFormat = "@"
            Range("a1").Select ' paste table
            ActiveSheet.Paste
        Next
    
    objdoc.Close
    objWord.Quit
    Set objdoc = Nothing
    Set objWord = Nothing

End Sub

Eerst de hele worksheet omzetten naar text formaat:

ActiveSheet.Cells.NumberFormat = "@"

werkt ook niet. Alle cellen uit de worksheets zijn dan inderdaad text, behalve de cellen waarnaar de tabel is gekopieerd.... :{

[ Bericht 39% gewijzigd door yozd op 28-04-2014 10:38:10 ]
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_139333489
1ActiveSheet.PasteSpecial xlPasteValues
ipv
1ActiveSheet.Paste

Helpt dat?
  maandag 28 april 2014 @ 10:55:18 #134
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_139333947
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 10:39 schreef sylvesterrr het volgende:

[ code verwijderd ]

ipv
[ code verwijderd ]

Helpt dat?
Werkt helaas niet. Als ik de code zo overneem:

1ActiveSheet.PasteSpecial xlPasteValues

Krijg ik een error.
Als ik het zo doe:

1ActiveSheet.Range("a1").PasteSpecial xlPasteValues

Dan plaatst die de waarden uit de tabellen in een hele andere volgorde. Niet alle getallen staan meer in de juiste kolom.

En als ik het zo doe:

1ActiveSheet.Range("a1").PasteSpecial Paste = xlPasteValues

Dan kopieert 'ie alles wel goed. D.w.z. de getallen staan tussen haakjes en de opmaak is correct, maaaaaaarrr het is een soort plaatje ofzo. Je kan de waarden dus niet uit een cel "filteren"...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_139334790
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 10:55 schreef yozd het volgende:
Dan kopieert 'ie alles wel goed. D.w.z. de getallen staan tussen haakjes en de opmaak is correct, maaaaaaarrr het is een soort plaatje ofzo. Je kan de waarden dus niet uit een cel "filteren"...
Nee het is een Word object in Excel. Met andere woorden hij plaatst een heel Word document in je sheet.

Als je een Nederlandse Excel gebruikt:
ActiveSheet.PasteSpecial Format:="Tekst"

Als je een Engelse gebruikt:
ActiveSheet.PasteSpecial Format:="Text"

BTW:
Door de manier waarop je een Sheet toevoegt, kan het voorkomen dat je foutmeldingen krijgt. Als je al een Table_1 hebt, ga je de mist in.
  maandag 28 april 2014 @ 11:35:54 #136
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_139335205
Ik zit met het volgende probleem in excel
ik heb een lijst van +- 900 klanten
nu wil ik van deze 900 klanten alles wat in de afgelopen jaren gedaan is in een brief zetten
er is bij elke klant een uniek getal er zijn klanten die maar 1 ding hebben maar er zijn er ook die 2 of 3 of mee hebben
op deze wijzen
1 001 klant gegevens 1 product 1
2 001 klant gegevens 1 product 2
4 002 klant gegevens 2 product 1
5 002 klant gegevens 2 product 2
6 002 klant gegevens 2 product 3

hoe krijg ik dit nu op 1 lijn?
1 001 klant gegevens 1 product 1 product 2
2 002 klant gegevens 2 product 1 product 2 prodcut 3
etc
Wie heeft er een simpele oplossing ?
pi_139335335
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 11:35 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik zit met het volgende probleem in excel
ik heb een lijst van +- 900 klanten
nu wil ik van deze 900 klanten alles wat in de afgelopen jaren gedaan is in een brief zetten
er is bij elke klant een uniek getal er zijn klanten die maar 1 ding hebben maar er zijn er ook die 2 of 3 of mee hebben
op deze wijzen
1 001 klant gegevens 1 product 1
2 001 klant gegevens 1 product 2
4 002 klant gegevens 2 product 1
5 002 klant gegevens 2 product 2
6 002 klant gegevens 2 product 3

hoe krijg ik dit nu op 1 lijn?
1 001 klant gegevens 1 product 1 product 2
2 002 klant gegevens 2 product 1 product 2 prodcut 3
etc
Wie heeft er een simpele oplossing ?
Zonder VBA:
- Voeg een kolom toe: volgnummer (xste product van de klant)
- Voeg een kolom toe: combinatie van klantnummer & volgnummer (1e kolom)

Maak een lijst met alle klanten, en je kan gewoon gebruik maken van vlookup.

Met VBA:
- Loop de hele lijst één voor één door
- Komt de klant voor in je "nieuwe" lijst? Bepaal het aantal gebruikte kolommen (UsedRange.Columns.Count) en voeg het toe. Zoniet, nieuwe regel.
  maandag 28 april 2014 @ 11:41:36 #138
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_139335347
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 11:23 schreef snabbi het volgende:
ActiveSheet.PasteSpecial Format:
Ik denk dat mijn probleem niet op te lossen is.
Op deze manier is de volgorde van de tabel goed (dwz de kolommen en rijen zijn in Excel hetzelfde als Word), maar mis ik de haakjes (dat worden negatieve getallen):
1ActiveSheet.Paste

Op deze manier behoud ik inderdaad de haakjes, maar klopt de volgorde van de tabel weer niet (dwz dat sommige getallen die in Word in dezelfde kolom staan, nu in verschillende kolommen staan...):
1ActiveSheet.PasteSpecial Format:="Tekst"
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_139336102
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 11:35 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik zit met het volgende probleem in excel
ik heb een lijst van +- 900 klanten
nu wil ik van deze 900 klanten alles wat in de afgelopen jaren gedaan is in een brief zetten
er is bij elke klant een uniek getal er zijn klanten die maar 1 ding hebben maar er zijn er ook die 2 of 3 of mee hebben
op deze wijzen
1 001 klant gegevens 1 product 1
2 001 klant gegevens 1 product 2
4 002 klant gegevens 2 product 1
5 002 klant gegevens 2 product 2
6 002 klant gegevens 2 product 3

hoe krijg ik dit nu op 1 lijn?
1 001 klant gegevens 1 product 1 product 2
2 002 klant gegevens 2 product 1 product 2 prodcut 3
etc
Wie heeft er een simpele oplossing ?
Zonder gebruik van macro's, is de simpelste oplossing:
Sorteer je lijst op klantnummer. In mijn voorbeeld staat klantnummer in Kolom B.

Zet in de kolom achter product een formule die een vergelijking maakt op klantnummer naar de volgende regel en zo verder. Voorbeeld: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-6WOJEVA3LSSU.xlsx

Een meer uitgebreide optie zou via een Macro de regels doorlopen om op basis daarvan de brief te maken.
  maandag 28 april 2014 @ 12:51:08 #140
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_139337630
Bedankt voor de hulp :)
moet er zo wel uitkomen
pi_139352948
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 11:41 schreef yozd het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn probleem niet op te lossen is.
Op deze manier is de volgorde van de tabel goed (dwz de kolommen en rijen zijn in Excel hetzelfde als Word), maar mis ik de haakjes (dat worden negatieve getallen):
[ code verwijderd ]

Op deze manier behoud ik inderdaad de haakjes, maar klopt de volgorde van de tabel weer niet (dwz dat sommige getallen die in Word in dezelfde kolom staan, nu in verschillende kolommen staan...):
[ code verwijderd ]

nogal een matige workaround maar kun je niet in word alle "(" vervangen door een teken en ")" door een ander teken en vervolgens na het plakken in Excel weer terug veranderen?
pi_139353203
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 20:49 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

nogal een matige workaround maar kun je niet in word alle "(" vervangen door een teken en ")" door een ander teken en vervolgens na het plakken in Excel weer terug veranderen?
Het verminken van de kolommen wordt veroorzaakt door zachte returns en door het gebruik van opsommingstekens in Word, dat verkeerd vertaald wordt in Excel. Voor deze twee problemen heb ik een workaround aangeboden. Jouw workaround werkt natuurlijk ook, maar het nadeel is dat wanneer je diverse bestanden hebt je nog steeds de handeling in de diverse bestanden moet uitvoeren.

Wat ik nu heb gedaan is de cleanup macro laten aanmaken in Normal.dot, wat je kunt aanroepen vanuit Excel, voordat je gaat kopieren.
pi_139374050
De data die ik aangeleveerd krijg wordt in nieuwe kolommen aangemaakt.

Bijvoorbeeld de onderhoudskosten voor mijn auto
Jan Feb Maart
Banden 10 15 8
Benzine 30 31 32
Olie 5 5 4

Soms krijg ik nog een rekening uit januari

Graag wil ik dat de data automagisch onderelkaar wordt gesorteerd met de maand er achter

Je zou dus in dit geval 9 aparte regels krijgen

Is dit mogelijk in excel en zo ja hoe?
  dinsdag 29 april 2014 @ 14:16:33 #144
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_139374339
Is er een makkelijke manier om in elke cel van een MxN veld naar de eerste rij en kolom te verwijzen?
Zoals in dit bestand gebeurt.

Zoals in cel E5, word er verwezen naar A5 en E1. Dit doe ik door in E2 naar A2+E$1 te verwijzen en het dan naar beneden te slepen, zodat kolom E naar de juiste cellen verwijst. Dit zou dan bij per kolom gedaan moeten worden. Dit is prima voor een 4x4 veld, maar niet bij enorme velden. Ik ben student, geen monnik.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_139374915
Beste foramembers,

In het bijgevoegde excel-bestand is een deel van het probleem te zien.
In kolom A staan verschillende datums, dit kunnen er dus meerdere per dag zijn.
In kolom B staan verschillende projectcodes.

Nu moet ik per projectcode het aantal unieke datums zien te tellen.

#1 zou een formule moeten hebben met uitkomst 9.
#2 Idem.
#3 zou 2 moeten zijn.
#4 uitkomst 1.

Alvast bedankt

http://www.helpmij.nl/for(...)ms-per-uniek-project
  dinsdag 29 april 2014 @ 14:59:22 #146
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139375981
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:08 schreef Pablooo het volgende:
De data die ik aangeleveerd krijg wordt in nieuwe kolommen aangemaakt.

Bijvoorbeeld de onderhoudskosten voor mijn auto
Jan Feb Maart
Banden 10 15 8
Benzine 30 31 32
Olie 5 5 4

Soms krijg ik nog een rekening uit januari

Graag wil ik dat de data automagisch onderelkaar wordt gesorteerd met de maand er achter

Je zou dus in dit geval 9 aparte regels krijgen

Is dit mogelijk in excel en zo ja hoe?
Kan je een voorbeeld uploaden met hoe je het er uit wil laten zien?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 29 april 2014 @ 15:02:17 #147
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139376065
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:16 schreef MichielPH het volgende:
Is er een makkelijke manier om in elke cel van een MxN veld naar de eerste rij en kolom te verwijzen?
Zoals in dit bestand gebeurt.

Zoals in cel E5, word er verwezen naar A5 en E1. Dit doe ik door in E2 naar A2+E$1 te verwijzen en het dan naar beneden te slepen, zodat kolom E naar de juiste cellen verwijst. Dit zou dan bij per kolom gedaan moeten worden. Dit is prima voor een 4x4 veld, maar niet bij enorme velden. Ik ben student, geen monnik.
je kan dmv de rij() en kolom() functies de positie bepalen en dat in je formule verwerken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 29 april 2014 @ 15:04:15 #148
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139376125
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:30 schreef Vinnow het volgende:
Beste foramembers,

In het bijgevoegde excel-bestand is een deel van het probleem te zien.
In kolom A staan verschillende datums, dit kunnen er dus meerdere per dag zijn.
In kolom B staan verschillende projectcodes.

Nu moet ik per projectcode het aantal unieke datums zien te tellen.

#1 zou een formule moeten hebben met uitkomst 9.
#2 Idem.
#3 zou 2 moeten zijn.
#4 uitkomst 1.

Alvast bedankt

http://www.helpmij.nl/for(...)ms-per-uniek-project
Kwam het antwoord op helpmij.nl niet snel genoeg? Ik geloof dat de UDF die daar gegeven is voldoende is.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_139389391
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:16 schreef MichielPH het volgende:
Is er een makkelijke manier om in elke cel van een MxN veld naar de eerste rij en kolom te verwijzen?
Zoals in dit bestand gebeurt.

Zoals in cel E5, word er verwezen naar A5 en E1. Dit doe ik door in E2 naar A2+E$1 te verwijzen en het dan naar beneden te slepen, zodat kolom E naar de juiste cellen verwijst. Dit zou dan bij per kolom gedaan moeten worden. Dit is prima voor een 4x4 veld, maar niet bij enorme velden. Ik ben student, geen monnik.
$A2+E$1
De dollar voor de A zorgt ervoor dat het altijd A blijft, ook als je hem sleept of kopieert naar een andere locatie.
pi_139391599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:08 schreef Pablooo het volgende:
De data die ik aangeleveerd krijg wordt in nieuwe kolommen aangemaakt.

Bijvoorbeeld de onderhoudskosten voor mijn auto
Jan Feb Maart
Banden 10 15 8
Benzine 30 31 32
Olie 5 5 4

Soms krijg ik nog een rekening uit januari

Graag wil ik dat de data automagisch onderelkaar wordt gesorteerd met de maand er achter

Je zou dus in dit geval 9 aparte regels krijgen

Is dit mogelijk in excel en zo ja hoe?
Ik snap niet zo goed hoe je het opgeschreven, maar volgens mij bedoel je gewoon het uitschrijven van elke rij * kolom.

zet in B6 het aantal rijen en in B7 het aantal kolommen. Dan kom je met oplopende nummering in Kolom A met de onderstaande formules een heel eind.
=INDEX(tabel;2+AFRONDEN.BENEDEN((A10-1)/$B$6;1);1)
=INDEX(tabel;1;2+REST(A10-1;$B$7))

voorbeeld: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-YVCULGJNKDUW.xlsx
  dinsdag 29 april 2014 @ 22:19:30 #151
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_139393916
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 21:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

$A2+E$1
De dollar voor de A zorgt ervoor dat het altijd A blijft, ook als je hem sleept of kopieert naar een andere locatie.
Haha, ik ben echt zo'n idioot dus. Ik had zelf heel doelbewust die $ voor de 1 gezet, maar dit niet bedacht. Misschien toch monnik worden!
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_139415620
Iemand ervaring met een Excel worksheet met cellen van 1px breed en 1px hoog? Ik loop continu te kloten met merged cells en column widths wanneer ik iets moet toevoegen.

Daarom ben ik van plan om standaard met cellen van 1x1px te werken, en daar waar nodig cellen te mergen.
  woensdag 30 april 2014 @ 16:14:48 #153
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_139415810
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:10 schreef sylvesterrr het volgende:
Iemand ervaring met een Excel worksheet met cellen van 1px breed en 1px hoog? Ik loop continu te kloten met merged cells en column widths wanneer ik iets moet toevoegen.

Daarom ben ik van plan om standaard met cellen van 1x1px te werken, en daar waar nodig cellen te mergen.
Wat is de reden dat je ze 1x1 wil?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_139416002
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:14 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Wat is de reden dat je ze 1x1 wil?
De hoogte zou op zich nog wel standaard kunnen blijven, maar als ik toch bezig ben... :)
Ik heb meerdere tabellen onder elkaar staan. Door verschillende kolomnamen kom ik soms gewoon niet meer uit qua breedte waardoor in een (of meerdere tabellen) een cel weinig tekst maar met veel lege ruimte kan staan. Op zich niet zo'n ramp, tenzij ik die tabellen ook wil linken vanuit powerpoint. Dan is die lege ruimte verschrikkelijk.
  woensdag 30 april 2014 @ 21:00:53 #155
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139427706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:10 schreef sylvesterrr het volgende:
Iemand ervaring met een Excel worksheet met cellen van 1px breed en 1px hoog? Ik loop continu te kloten met merged cells en column widths wanneer ik iets moet toevoegen.

Daarom ben ik van plan om standaard met cellen van 1x1px te werken, en daar waar nodig cellen te mergen.
Ik heb wel een kalender van tig kolommen. Hoogte is standaard en de breedte is 1px geloof ik. Ik heb er alleen geen tekst in, de cellen worden gevuld met een kleurtje..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 30 april 2014 @ 23:09:05 #156
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139435903
Zijn er nog VBA-specialisten op zoek naar een nieuwe job? www.randstad.nl/vacatures(...)plicatieontwikkelaar
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 1 mei 2014 @ 06:56:54 #157
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_139442185
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 23:09 schreef qu63 het volgende:
Zijn er nog VBA-specialisten op zoek naar een nieuwe job? www.randstad.nl/vacatures(...)plicatieontwikkelaar
Interessant. Vooral omdat het precies is wat ik al als zzper doe, maar dan in een team en op PO gericht.

Maar.... 36u pw? Hoe mega veel hebben ze te ontwikkelen dan ? Neem aan dat een vaste aanstelling er niet in zit want als je echt goed bent maak je jezelf al snel overbodig.

[ Bericht 11% gewijzigd door Holy_Goat op 01-05-2014 07:05:59 ]
  donderdag 1 mei 2014 @ 11:32:29 #158
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139446681
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 06:56 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Interessant. Vooral omdat het precies is wat ik al als zzper doe, maar dan in een team en op PO gericht.

Maar.... 36u pw? Hoe mega veel hebben ze te ontwikkelen dan ? Neem aan dat een vaste aanstelling er niet in zit want als je echt goed bent maak je jezelf al snel overbodig.
Ik heb geen idee, kwam dit tegen tijdens mijn vacaturezoektocht..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_139472043
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 06:56 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Interessant. Vooral omdat het precies is wat ik al als zzper doe, maar dan in een team en op PO gericht.

Maar.... 36u pw? Hoe mega veel hebben ze te ontwikkelen dan ? Neem aan dat een vaste aanstelling er niet in zit want als je echt goed bent maak je jezelf al snel overbodig.
Menig hedgefund heeft meerdere fulltime in dienst.
Excel is nu eenmaal wat de traders lekker vinden gebruiken, maar het moet wel veel doen met overige data.
pi_139475052
Een vraagje:
ik probeer telkens een =min(if(............)) in de array stand te krijgen met ctr shift enter, maar dat weigert excel nu telkens. Voorheen ging dit wel. Ik zie zo snel niet in wat ik verkeert doe. Iemand een idee?

Excel 2013 Engels
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:32:56 #161
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_139475313
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:26 schreef Speculant. het volgende:
Een vraagje:
ik probeer telkens een =min(if(............)) in de array stand te krijgen met ctr shift enter, maar dat weigert excel nu telkens. Voorheen ging dit wel. Ik zie zo snel niet in wat ik verkeert doe. Iemand een idee?

Excel 2013 Engels
Eerst de cellen selecteren (A1:A5 oid) en dan in de bovenste cel de functie invoeren en bevestigen met ctrl+shift+enter.

Of krijg je een specifieke foutmelding?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_139475721
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eerst de cellen selecteren (A1:A5 oid) en dan in de bovenste cel de functie invoeren en bevestigen met ctrl+shift+enter.

Of krijg je een specifieke foutmelding?
Nee, geen foutmelding. Excel lijkt enkel te reageren op shift+enter oftewel hij gaat een veld omhoog.

Ook als ik bij een bestaande array in dat veld kom moet je dit weer doen maar dat gaat dus niet, zo lijkt het.

edit: opgelost-> hardware probleem... toetsenbord werkte niet goed.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speculant. op 02-05-2014 01:07:38 ]
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:10:04 #163
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_139481858


Ik zou de formule in cel C10 graag flexibel willen maken door in cel C1 de kolomverwijzing op te nemen, die vervolgens in de formule in C10 wordt overgenomen (i.p.v. de hard ingevoerde A nu). Hoe krijg ik dat voor elkaar?
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:15:31 #164
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139481996
Beetje klooien met de INDIRECT-functie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:21:59 #165
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_139482114
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 11:15 schreef Janneke141 het volgende:
Beetje klooien met de INDIRECT-functie.
Dat is de functie idd! Ik ga ff ermee experimenteren.
  zondag 4 mei 2014 @ 18:17:36 #166
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_139554734
Ik gebruik een pivot-table met filter; kan ik die op de een of andere manier naar een powerpoint kopiereren zodat ik in powerpoint nog handmatig kan filteren?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_139563156
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 18:17 schreef static het volgende:
Ik gebruik een pivot-table met filter; kan ik die op de een of andere manier naar een powerpoint kopiereren zodat ik in powerpoint nog handmatig kan filteren?
Ja
-edit-
Vooruit, ik ben niet te flauw. Het makkelijkste werkt het sowieso om vanuit powerpoint via Insert -> object om een Excel werkblad er in te maken. Plots heb je gewoon Excel en alle kunstjes.

[ Bericht 15% gewijzigd door snabbi op 04-05-2014 21:11:37 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:35:44 #168
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_139613949
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 20:55 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het verminken van de kolommen wordt veroorzaakt door zachte returns en door het gebruik van opsommingstekens in Word, dat verkeerd vertaald wordt in Excel. Voor deze twee problemen heb ik een workaround aangeboden. Jouw workaround werkt natuurlijk ook, maar het nadeel is dat wanneer je diverse bestanden hebt je nog steeds de handeling in de diverse bestanden moet uitvoeren.

Wat ik nu heb gedaan is de cleanup macro laten aanmaken in Normal.dot, wat je kunt aanroepen vanuit Excel, voordat je gaat kopieren.
Beetje late reactie, maar snabbi's workaround werkt perfect!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:45:53 #169
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_139614222
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:06 schreef snabbi het volgende:
Plots heb je gewoon Excel en alle kunstjes.
Totdat je erop klikt om een filter te kiezen en er dan wordt gepiept dat er niet genoeg werkgeheugen is. Kan ik me niet voorstellen.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_139662166
Als excel noob zijnde, heb ik hopelijk een simpel op te lossen probleem.

Ik heb twee kolommen met in beide datums erin, maar de kolommen zijn niet even lang. Dat betekent dat een kolom datums mist, die de andere wel heeft. Hoe kan ik dit gemakkelijk aanvullen?

Achterliggende gedachten is namelijk dat ik waarden heb bij elke reeks datums die ik heb. Maar als ze niet matchen dan kan ik ze natuurlijk niet naast elkaar zetten.


Nu wil ik dus dat ik straks een datumkolom overhoud en met daarnaast twee kolommen met de waarden bij de juiste datums.
pi_139662429
Als ik een Vlookup doe, werkt dat totdat de datums niet meer gelijk lopen in de kolommen.
  woensdag 7 mei 2014 @ 16:58:02 #172
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139664824
Staan alle datums die je nodig hebt in de linker kolom, of zijn er ook datums in de rechter kolom die links niet voorkomen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139670757
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
Staan alle datums die je nodig hebt in de linker kolom, of zijn er ook datums in de rechter kolom die links niet voorkomen?
Ja alle datums die ik nodig heb staan in de linkerkolom.
  woensdag 7 mei 2014 @ 19:47:45 #174
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139670994
Dan is het met VLOOKUP niet zo spannend. Even een lege kolom C invoegen (dan staan A en B al goed, en komen in C je waarden uit die tweede waardenreeks)

dan (in C2) =VLOOKUP(A2;D2:E37;2) waarbij D2:E37 natuurlijk de correcte verwijzing van die tweede reeks moet zijn.

Alleen even uitkijken met puntkomma's en dergelijke, ik ben niet zo thuis in de engelse versie en dit doe ik dus altijd verkeerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 mei 2014 @ 10:50:48 #175
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139691144
Ik heb een vraagje:
Kan je een draaitabel zodanig beveiligen dat er geen wijzigingen mogen komen in de vorm (rapportfilters, rijfilters, kolomfilters, som-waardes)?
Je mag dan wel verversen en de som-waardes sorteren, maar verder niet.

Kan dat?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139691360
Ik heb enige tijd geleden de volgende procedure geschreven zodat gebruikers met hun poten vingers afblivjen van mijn pivot tables. :P

Na het runnen van deze procedure kan je nagenoeg niets meer met alle pivots in je workbook. :P

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Private Sub doRestrictPivots()
    Dim WS As Worksheet
    Dim PT As PivotTable
    Dim PF As PivotField
    Dim isAllowed As Boolean
    
    isAllowed = False
    On Error Resume Next
    For Each WS In ActiveWorkbook.Worksheets
        For Each PT In WS.PivotTables
            PT.EnableFieldDialog = isAllowed
            PT.EnableFieldList = isAllowed
            PT.EnableDataValueEditing = isAllowed
            For Each PF In PT.PivotFields
                PF.EnableItemSelection = isAllowed
                PF.DragToColumn = isAllowed
                PF.DragToData = isAllowed
                PF.DragToHide = isAllowed
                PF.DragToPage = isAllowed
                PF.DragToRow = isAllowed
            Next PF
        Next PT
    Next WS
End Sub
  donderdag 8 mei 2014 @ 11:34:34 #177
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139692335
Wow!
En dit werkt ook in de Nederlandse versie van Excel?
Waar kan ik ook alweer vinden om een macro te openen?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139692373
Ja. ALT+F11. :)
  donderdag 8 mei 2014 @ 11:41:56 #179
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139692590
Als ik dit rechtstreeks in de macro-ding plak, wordt het rood en gebeurt er niets.
Als ik dan op F5 druk, krijg ik een pop-up dat ik een sub moet aanmaken.
Wat doe ik verkeerd?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139694101
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 11:41 schreef DaviniaHR het volgende:
Als ik dit rechtstreeks in de macro-ding plak, wordt het rood en gebeurt er niets.
Als ik dan op F5 druk, krijg ik een pop-up dat ik een sub moet aanmaken.
Wat doe ik verkeerd?


Zo werkt het bij mij wel..
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:33:44 #181
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139696687
Als ik het in kopieer krijg ik nu de foutmelding "Complieerfout: verwacht: insructie-einde
En ik krijg het als 1 regel, niet met die tabs erbij. Is dat erg?

EDIT: Dan springt de cursos ook naar de eerste "dim" (van Dim WS As Worksheet)

[ Bericht 21% gewijzigd door DaviniaHR op 08-05-2014 13:54:40 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139697655
Als 1 regel? Hoe kopieer je die code dan? :?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OBWTR84NMQRG.xlsm
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:51:19 #183
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139699547
Ah, ik heb de code nu goed ingekopieerd.
Maar nu kan ik ook de waardes van de rapportfilters niet meer instellen?
Of de waardes sorteren?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139700196
Ik zei toch dat je nagenoeg niets meer kan doen? :P
pi_139732819
Ik heb een vraag wat misschien heel simpel op te lossen is, maar ik weet het niet.
Ik heb een Excel 2007 document met verder alleen maar tekst, wat 1,5 mb groot is.
Vergelijkbare documenten zijn normaal maar iets van 30 of 40 kb.

Volgens mij zit er een verborgen bestandje in ofzo wat voor die 1,5 mb zorgt, hoe kan ik dit zien ?
pi_139732875
Veel spaties op tabs aan het einde van de regel?
Aldus.
pi_139733296
Hoe kan ik dat zien :@
pi_139733312
Is het niet heel stiekem een gedeeld werkboek of iets dergelijks? Laatst op het werk begon iemand ook al te zeuren een bestand dat steeds maar groter werd.

Bleek het een gedeeld werkboek te zijn waarbij de wijzigingen worden bewaard... :')
pi_139733864
Mogelijk zijn er ook tabbladen verborgen waar veel data in staat.
Afbeeldingen doen het ook altijd goed.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_139733883
Als het een *.xlsx is, dan kun je *.xlsx veranderen in *.zip en dan unzippen(vergeet niet een copy te maken van je originele bestand!).
Dan kun je misschien nog info vinden over wat de oorzaak is van de grootte van het bestand.
  vrijdag 9 mei 2014 @ 12:51:14 #191
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139736779
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:10 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik zei toch dat je nagenoeg niets meer kan doen? :P
Is er een regeltje in de sub die ik kan ewghalen waardoor je wel de rapportfilters kunt instellen?
Niet nieuwe filters inslepen, maar wel op het knopje drukken, zeg maar?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139738143
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 12:51 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Is er een regeltje in de sub die ik kan ewghalen waardoor je wel de rapportfilters kunt instellen?
Niet nieuwe filters inslepen, maar wel op het knopje drukken, zeg maar?
Dat durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Mijn gebruikers mogen de standaardfilters niet gebruiken vanwege de vele pivot tables die ik filter met behulp van slicers. :P
  vrijdag 9 mei 2014 @ 13:43:23 #193
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_139738503
Oke, helder.
Bedankt voor je hulp iig :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_139752089
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 12:51 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Is er een regeltje in de sub die ik kan ewghalen waardoor je wel de rapportfilters kunt instellen?
Niet nieuwe filters inslepen, maar wel op het knopje drukken, zeg maar?
regel 15
PF.EnableItemSelection = isAllowed
Die weghalen
  zaterdag 10 mei 2014 @ 14:31:03 #195
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_139776426
Lieve mensen.

Waarom de fuck gebeurt dit? }:|


Ik verwacht gewoon 0.03 als antwoord.

Wel via een omweg opgelost nu, maar slaat echt nergens op
1
2
3
4
5
6
7
Function getdecimals2(ByVal value As Double) As Double
        Dim a As Double
        Dim b As String
        a = Round(value * 100, 0)
        b = CStr(Right(a, 2))
        getdecimals2 = CDbl(b) / 100
End Function

Zit er zo een onnauwkeurigeheid in?
pi_139782579
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 14:31 schreef Holy_Goat het volgende:
Lieve mensen.

Waarom de fuck gebeurt dit? }:|
[ afbeelding ]

Ik verwacht gewoon 0.03 als antwoord.

Wel via een omweg opgelost nu, maar slaat echt nergens op
[ code verwijderd ]

Zit er zo een onnauwkeurigeheid in?
Het is maar wat je als zo'n grote onnauwkeurigheid beschouwd (0,00000000000116415210804632
). Het simpele antwoord is gewoon, ja Excel voldoet hierbij aan de internationaal geaccepteerde standaard voor het gebruik van floating point.

Het opslaan van decimalen in een binair getal is zeer ingewikkeld. Ze hebben hiervoor een systematiek bedacht om het toch in 64 bit (of 8 bytes) op te slaan. Wat ze hiervoor doen is je decimale getal omzetten naar de dichtstbijzijnde floating point dat op 15 decimalen nauwkeurig werkt. Door de output af te ronden in je scherm, heb je dit normaal niet door.

Het echte antwoord is eigenlijk dus ja, er zit onnauwkeurigheid in. Zodra je een breuk hebt (je input in dit geval), dan is dit per definitie al een floating point en dus onnauwkeurig. Het zal bijna nooit mis gaan, net zoals je je output in je eerste macro op 2 decimalen had kunnen afronden.

returnsdecimals = Round(value - Round(value), 2)

[ Bericht 5% gewijzigd door snabbi op 10-05-2014 18:09:03 ]
pi_139784534
je vergeet dat er ook naar boven kan worden afgerond.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 22:17:24 #198
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_139795820
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 18:03 schreef snabbi het volgende:
returnsdecimals = Round(value - Round(value), 2)
Mooie oplossing maar gaat inderdaad niet altijd op.
?Round(213.82 - Round(213.82), 2)
-0,18

1
2
3
4
5
6
Sub aa()
 Dim a As Double
 a = Round(213.82 - Round(213.82), 2)
 If a < 0 Then a = a + 1
 Debug.Print a  >> geeft 0.82
End Sub

dit werkt wel weer.

Maarem, waarom gaat het dan fout in mijn eerdere voorbeeld?
pi_139819700
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 19:10 schreef Speculant. het volgende:
je vergeet dat er ook naar boven kan worden afgerond.
returnsdecimals = Round(value - Application.WorksheetFunction.Floor(value, 1), 2)

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 22:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Maarem, waarom gaat het dan fout in mijn eerdere voorbeeld?
Voor ons is het net alsof je 3100,03 - 3100 doet. Dit is 0,03
Voor de computer is het echter 3100,02999999988358 - 3100
Dit komt doordat de computer dus de dichtsbijzijnde floating point weergave zoekt die 3100,03 benaderd. 3100 hoeft hij niet te benaderen, want alleen decimalen en getallen groter dan 15 cijfers moeten worden benaderd.

Nu weet de computer wel dat hij 3100,02999999988358 moet weergeven als 3100,03, maar dat is niet zo voor 0,02999999988358. 0,03 heeft namelijk een andere floating point representatie, deze is bijvoorbeeld 0,030000001344.
PS ik ben te lui geweest om de echte getallen er bij te zoeken

Door het rekenen met de andere getallen die niet als floating point hoeven weergegeven te worden, verliest de computer de type weergave uit het oog.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 11-05-2014 10:21:36 ]
  zondag 11 mei 2014 @ 10:55:40 #200
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_139820250
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 10:16 schreef snabbi het volgende:

[..]

returnsdecimals = Round(value - Application.WorksheetFunction.Floor(value, 1), 2)

[..]

Voor ons is het net alsof je 3100,03 - 3100 doet. Dit is 0,03
Voor de computer is het echter 3100,02999999988358 - 3100
Dit komt doordat de computer dus de dichtsbijzijnde floating point weergave zoekt die 3100,03 benaderd. 3100 hoeft hij niet te benaderen, want alleen decimalen en getallen groter dan 15 cijfers moeten worden benaderd.

Nu weet de computer wel dat hij 3100,02999999988358 moet weergeven als 3100,03, maar dat is niet zo voor 0,02999999988358. 0,03 heeft namelijk een andere floating point representatie, deze is bijvoorbeeld 0,030000001344.
PS ik ben te lui geweest om de echte getallen er bij te zoeken

Door het rekenen met de andere getallen die niet als floating point hoeven weergegeven te worden, verliest de computer de type weergave uit het oog.
Dankjewel voor je uitleg :)
pi_139828308
Excel for Mac 2011

Probleempje met tabel in Excel en Word:

Op de x-as moeten de cijfers lopen van (periode) 0-6 in plaats van 1-7. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb al rechtermuisknop > axis options en zo geprobeerd, maar ik kan het niet wijzigen ;(

pi_139828880
Gewoon de kolommen (of rijen) een naam geven (0-6).
Aldus.
  maandag 12 mei 2014 @ 17:48:46 #203
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_139873156
Ik wil in excel automatisch een range sorteren als er in een andere sheet iets aangepast wordt.
Nu lukt dit wel voor de eerste range, maar bij de 2e lukt het niet. Kan iemand mij helpen?
Het gaat om het gedeelte onder de streep.

Alvast bedankt!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If
End Sub

Private Sub DoSort()
    Worksheets(1).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub Worksheet_Change2(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If
End Sub

Private Sub DoSort2()
    Worksheets(5).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub

Samenvatting:

In sheet 4 wordt in range D:F iets aangepast, in sheet 1 worden ranges gesorteerd
In sheet 4 wordt in range J:L iets aangepast, in sheet 5 worden de ranges niet gesorteerd
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_139873994
Volgens mij is Worksheet_Change2 geen geldige event handler...

Je kan alles in dezelfde sub plaatsen..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If

    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If    
End Sub
pi_139874026
Voortaan gewoon een MsgBox("Punt A/B/C/D/E/F") statement (eventueel gevolgd door Exit Sub) plaatsen, dan weet je of je code een bepaalde regel bereikt...
  donderdag 15 mei 2014 @ 19:53:40 #206
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139994793
Kan iemand mij misschien helpen? Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands

Ik heb deze formule:
1=((100/(SOM(C93;C97;C106;C110;C119;C123;C132;C136;C143;C147;C156;C160)))*((ALS(C94="herhaalklacht";C93;0))+(ALS(C98="herhaalklacht";C97;0))+(ALS(C107="herhaalklacht";C106;0))+(ALS(C111="herhaalklacht";C110;0))+(ALS(C120="herhaalklacht";C119;0))+(ALS(C124="herhaalklacht";C123;0))+(ALS(C133 = "herhaalklacht";C132;0))+(ALS(C137 = "herhaalklacht";C136;0))+(ALS(C144 = "herhaalklacht";C143;0))+(ALS(C148 = "herhaalklacht";C147;0))+(ALS(C157 = "herhaalklacht";C156;0))+(ALS(C161 = "herhaalklacht";C160;0)))/100)

Nou wil ik alle cellen, als ik dat zo goed benoem, verhogen met 87. Dus dat hij zo wordt:
1=((100/(SOM(C180;C184;C193;C197;C206;C210;C219;C223;C230;C234;C243;C247)))*((ALS(C181="herhaalklacht";C180;0))+(ALS(C185="herhaalklacht";C184;0))+(ALS(C194="herhaalklacht";C193;0))+(ALS(C198="herhaalklacht";C197;0))+(ALS(C207="herhaalklacht";C206;0))+(ALS(C211="herhaalklacht";C210;0))+(ALS(C220 = "herhaalklacht";C219;0))+(ALS(C224 = "herhaalklacht";C223;0))+(ALS(C231 = "herhaalklacht";C230;0))+(ALS(C235 = "herhaalklacht";C234;0))+(ALS(C244 = "herhaalklacht";C243;0))+(ALS(C248 = "herhaalklacht";C247;0)))/100)
Alleen dan 52 keer. Als ik deze twee onder elkaar zet en dan 'doortrek' naar beneden, maakt Excel er een rare formule van, in ieder geval wordt alles niet verhoogd met 87. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit wél voor elkaar kan krijgen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:00:55 #207
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139995174
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:24:19 #208
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139996371
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ik ben niet superhandig met Excel, niet vaak gebruikt tot een tijdje terug :') Het gaat om niet gefactureerde uren met vier mogelijke redenen, waarbij ik een percentage uitreken. Bijvoorbeeld twee uur niet gefactureerd door service en drie uur niet gefactureerd door garantie, dan rekent hij met die formule uit 60% niet gefactureerd door garantie en 40% door service. Klinkt misschien wat ingewikkeld en ik was dan ook al bijzonder trots op mezelf dat ik het werkend heb gekregen :')

Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
pi_140000444
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:24 schreef Heeinz het volgende:
Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:11:48 #210
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140001215
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 21:56 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo:
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
pi_140002027
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:11 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo: [ afbeelding ]
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:32:35 #212
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140002336
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Speculant. het volgende:

[..]

=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
Lastig om uit te leggen, ik zal eens kijken wat ik met de tips kan en anders kom ik er binnenkort wel op terug. Bedankt iig :)
pi_140081967
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
pi_140082328
quote:
5s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:02 schreef IBMWV het volgende:
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
1
2
VAN(=C1)  TOT(=D1)   AANTAL(=E1)
1-1-1996 1-1-1979  =aantallen.als($A$1:$A$2000;$A$1:$A$2000;">"&C2;$A$1:$A$2000;"<"&D2)
De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
pi_140082359
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
pi_140082527
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
[ code verwijderd ]

De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
Ben net eens gaan klooien in Excel met de formule, maar ik ben bang dat ik er nog weinig van snap. Is er een soort van stappenplan om dit vanaf 'scratch' te doen? Dus enkel met een kolom met daarin een aantal geboortedata, en in plaats van 2000 zet ik hem even op 4. Dat vergroot de duidelijkheid voor mij al wat :P.
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:32 schreef sylvesterrr het volgende:
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
pi_140082695
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:43 schreef IBMWV het volgende:
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
pi_140082906
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:53 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
pi_140083426
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:07 schreef IBMWV het volgende:

[..]

_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
pi_140131577
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)

[ Bericht 4% gewijzigd door IBMWV op 19-05-2014 17:34:01 ]
pi_140137556
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef IBMWV het volgende:

[..]

Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)
Ik had je bericht vanmiddag gelezen maar kon er niet op reageren ivm werk. Je hebt het al opgelost zie ik, top! ^O^
pi_140141874
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
pi_140146547
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Zonder macro zou ik denk ik kiezen voor het werkblad op te slaan als een CSV bestand. Vervolgens dit bestand te openen via Word. Vervolgens de komma of puntkomma via CTRL H zoeken en vervangen door ^p. Dan je Word bestand kopieren naar je Excel blad.

Uiteraard is het eea wel afhankelijk van welke type gegevens in je Excel werkblad staan.
pi_140147626
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
1
2
3
4
5
Sub blaat()
    For i = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Step 1
        Range(Cells(1, i), Cells(1, i).End(xlDown)).Copy Cells(1, 1).End(xlDown).Offset(1, 0)
    Next i
End Sub
Dit stukje code kopieert de data van kolommen 2 tot en met de laatst gebruikte kolom naar kolom 1.

Aannames:
- De kolommen bevatten geen blanco cellen
- De data begint in kolom 1
- De lijsten beginnen in rij 1
pi_140208791
Ik wil een optelling maken van de som uit 2 kolommen, zonder hiervoor een extra kolom te moeten toevoegen. Ik denk dat mijn afbeelding meer duidelijkheid geeft:



Het is gelukt met sumproduct :):

=SUMPRODUCT(INDIRECT(N3&"!K1:K5");INDIRECT(N3&"!L1:L5"))

[ Bericht 16% gewijzigd door Soldier2000 op 21-05-2014 18:08:27 ]
BlaBlaBla
  woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:40 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140212445
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Met INDEX kan ie ook wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140339664
Ik probeer een aantal keer met de holt-winters' method een time series te voorspellen, hiervoor gebruik ik de solver in Excel om de parameters te schatten. Deze moeten tussen 0 en 1 zijn, waarbij vervolgens de forecast accuracy index geminimaliseerd moet worden. Hiervoor gebruik ik de volgende VBA-code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 For i = 1 To 52
        Sheets("Forecasting").Select
        Solverreset
        SolverOk SetCell:=Range("DN5").Offset(0, 5 * i).Address, MaxMinVal:=3, ValueOf:=0, ByChange:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, _
            Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=1, FormulaText:="1"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=3, FormulaText:="0"
        Results = SolverSolve(True, "SolverIteration")
        SolverFinish KeepFinal:=1
        Sheets("Optimization").Select
        Range("A1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = i
        Range("B1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = Results
    Next i

Het probleem is dat de solver steeds als result de waarde 5 terug geeft, wat "Solver could not find a feasible solution." betekend, echter is elke solution waarbij de parameters een waarde tussen 0 en 1 krijgen een feasible solution. De solver zet echter voor veel parameters de waarde groter dan 1. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
pi_140344264
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
pi_140348608
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 14:24 schreef snabbi het volgende:
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
De iteratie is bedoeld omdat de forecast steeds een week opgeschoven moet worden. Voor i=1 wordt week 1-52 gebruikt om de parameters te bepalen, voor i=2 worden week 2-53 gebruikt, etc.. Het probleem zit 'm vooral in dat Excel waardes aan de variabelen gaat toekennen die buiten de constraints liggen, terwijl ze als enige constraint hebben dat ze tussen 0 en 1 moeten zijn.

De oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat de constraints niet goed gezet worden in de VBA, echter zijn deze aangemaakt met behulp van het opnemen van een macro en zouden ze dus wel goed moeten zijn.

Edit: Opgelost, blijkbaar ging het mis bij SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address. Het toevoegen van DL2 moet apart gedefinieerd worden, nu werden er helemaal geen constraints toegevoegd.

[ Bericht 6% gewijzigd door _superboer_ op 25-05-2014 16:55:56 ]
pi_140381886
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
  maandag 26 mei 2014 @ 13:13:32 #231
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140382662
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
Snelkoppeling toevoegen aan de start-up folder: http://office.microsoft.c(...)cel-HA010158030.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140382951
Dankjewel, dat het zo makkelijk zou zijn had ik niet verwacht. :D
pi_140471020
Opgelost!

[ Bericht 98% gewijzigd door Rquiem op 28-05-2014 16:33:13 ]
pi_140476133
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Eerst denken, dan typen
pi_140477792
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:10 schreef Piger het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Waarom zou dat niet kunnen? Als je de koppelingen hebt (ja, die heb je: ActiveWorkbook.LinkSources(xlExcelLinks) is een array met de Excel-links), dan kan je deze bestanden openen, bewerken, opslaan en sluiten.
pi_140530592
Ik heb een excelfile met ±250000 regels. In die file staat o.a. per regel een cel met daarin bijvoorbeeld:
TTTTCTCTCTCT
TTTTTATATATATATAT
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG

Ik wil per cel bepalen wat het aantal unieke letters is in die cel. Voor deze drie is dat prima met de hand te doen:
TTTTCTCTCTCT 2 (T en C)
TTTTTATATATATATAT 2 (T en A)
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG 3 (G, T en A)

Die getallen wil ik excel laten uitrekenen dus, achter de haakjes hoeft er niet bij, is puur voor de verduidelijking even neergezet. Hoe kan je dit handig oplossen zonder gebruik te maken van VBA (daar heb ik nog geen kaas van gegeten helaas... :@ ) iemand een idee/voorzetje hoe dit te tackelen?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:55:22 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140531312
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140531598
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Ik heb na lang rommelen al een oplossing: Ik gebruik de functie SUBSTITUEREN om te bepalen hoeveel A, C, G of T in de tekst aanwezig is. Dat worden dus 4 kolommen. Vervolgens bepaal ik m.b.v. de lengte van de eerste tekst gecombineerd met de 'substitutie' tekst hoeveel van elke letter aanwezig is.
Daarna nog wat andere dingen gedaan om het op te lossen. Dat opschrijven is lastig maar het is gelukt.
pi_140870506
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2014 14:44:42 ]
  maandag 9 juni 2014 @ 14:51:56 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140870902
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:42 schreef zarGon het volgende:
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:
[ afbeelding ]
Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140938387
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
  woensdag 11 juni 2014 @ 01:02:25 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140941850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 23:27 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140946900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 01:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
  woensdag 11 juni 2014 @ 13:45:09 #244
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140952842
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 10:29 schreef zarGon het volgende:

[..]

Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140953074
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
  woensdag 11 juni 2014 @ 14:39:38 #246
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140954477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:52 schreef zarGon het volgende:

[..]

Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
Enige wat ik nu zo snel kan bedenken is eigenlijk vals spelen. Verwijder de labels op de x-as en maak een tweede grafiek die precies net zo groot is. Verberg alle elementen behalve de x-as en zorg er voor dat daar de datums op staan :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141244506
Dag mensen, Tijdens mijn VBA avonturen ben ik tegen een probleem gestuit waar ik zelf nog geen antwoord heb kunnen vinden. Het gaat om het volgende:
In mijn VBA wil ik graag dat er vanaf de laatste ingevulde rij alle rijen worden verwijderd. Simpel dacht ik! Ik had al eerder de code opgeschreven, dus simpel copy-paste:
1
2
3
4
5
6
Dim maxrow As Integer
maxrow = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

With ActiveSheet
    .Rows(maxrow + 1 & ":" & .Rows.Count).Delete
End With

Theoretisch gezien werkt deze code prima (vooral voor een beginner als ik)!
Maar nu de crux: in een aantal cellen staat toch een formule maar deze geeft als waarde "". Echter ziet excel (en dus ook mijn code) dit als een ingevulde cel. Mijn code moet dus zoeken naar de waarde (Value) van de cel (?). Bij alle cellen die leeg zijn of als waarde "" geven moet de rij verwijderd worden.
Waar oh waar in mijn code moet ik dit aangeven???

PS: dit was eerst opgeschreven als loop maar dat duurt echt een eeuwigheid voordat alles doorlopen is (kennelijk), vooral omdat ditzelfde bij meerdere sheets moet gebeuren.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141247892
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
pi_141280377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:57 schreef Stickers het volgende:
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
Super! Werkt perfect!
Dit kleine gedeelte in een onderdeel van een veel groter geheel, dus een macro it is ;)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 19 juni 2014 @ 11:42:50 #250
112251 314
gimme pie!
pi_141281363
hi, ik zoek naar een macro me een *.csv bestand laat openen uit een vooraf bepaalde folder (documenten of downloads ofzo), dan de inhoud van die csv kopieert naar een tabje "temp" in mijn huidige workbook om er later mee verder te werken

er zijn meerdere versies van het adressenbestand (*.csv) en eigenlijk wil ik dat ie alleen de inhoud van de laatste versie naar mijn temp tabje kopieert

adressen_01-2014.csv
adressen_02-2014.csv
adressen_03-2014.csv --> deze dus, maar zodra er over een poosje een _06-2014 in die folder staat moet ie die pakken


edit: ik kan hem ook handmatig aanklikken, maar dan wil ik wel in de Open pop-up meteen de juiste folder zien en al gefilterd op alleen *.csv . Het lastige is even dat ik niet precies weet hoe ik in VB kan schakelen tussen (1) mijn workbook waarvan ik de naam weet natuurlijk en (2) het *.csv bestand waarvan de naam niet vaststaat totdat ik hem geopend heb.. iemand? :P

[ Bericht 29% gewijzigd door 314 op 19-06-2014 13:49:30 ]
pi_141287890
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 11:42 schreef 314 het volgende:
hi, ik zoek naar een macro me een *.csv bestand laat openen uit een vooraf bepaalde folder (documenten of downloads ofzo), dan de inhoud van die csv kopieert naar een tabje "temp" in mijn huidige workbook om er later mee verder te werken

er zijn meerdere versies van het adressenbestand (*.csv) en eigenlijk wil ik dat ie alleen de inhoud van de laatste versie naar mijn temp tabje kopieert

adressen_01-2014.csv
adressen_02-2014.csv
adressen_03-2014.csv --> deze dus, maar zodra er over een poosje een _06-2014 in die folder staat moet ie die pakken

edit: ik kan hem ook handmatig aanklikken, maar dan wil ik wel in de Open pop-up meteen de juiste folder zien en al gefilterd op alleen *.csv . Het lastige is even dat ik niet precies weet hoe ik in VB kan schakelen tussen (1) mijn workbook waarvan ik de naam weet natuurlijk en (2) het *.csv bestand waarvan de naam niet vaststaat totdat ik hem geopend heb.. iemand? :P
Alleen even de directory aanpassen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was even knutselen, namelijk nog nooit met QueryTables gewerkt.
pi_141302238
Ik heb een vraag betreffende de resolutie van Excel charts. Voorheen maakte ik scatterplots in Excel 2010 waarbij de trendlijnen er vloeiend uitkwamen maar sinds een paar weken zijn de lijntjes niet zo vloeiend meer en erg blokkerig (pixels sluiten niet op elkaar aan). Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
pi_141318545
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:57 schreef Stickers het volgende:
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
Hmz, Oke, die rijen werken prima.
Nu wil ik alleen hetzelfde met kolommen, dus ik dacht heel simpel:
1
2
Dim maxcol As Long
    maxcol = [LOOKUP(2,1/(D12:EM12<>"x"),Column(D12:EM12))]
Hier zoekt ie dus naar waarde "x", maar zo simpel de formule aanpassen werkt het kennelijk niet. ideeen? (ben geen held in vectoren en matrices, dat gedeelte nooit gesnapt)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141325391
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 09:22 schreef kipptje het volgende:

[..]

Hmz, Oke, die rijen werken prima.
Nu wil ik alleen hetzelfde met kolommen, dus ik dacht heel simpel:

maxcol = [LOOKUP(2,1/(D12:EM12<>"x"),Column(D12:EM12))]

Hier zoekt ie dus naar waarde "x", maar zo simpel de formule aanpassen werkt het kennelijk niet. ideeen? (ben geen held in vectoren en matrices, dat gedeelte nooit gesnapt)
Nu zoek je juist naar de laatste cel die niet gelijk is aan "x" ;)
pi_141345646
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:08 schreef Stickers het volgende:

[..]

Nu zoek je juist naar de laatste cel die niet gelijk is aan "x" ;)
Ja, dat is ook juist de bedoeling. Schreef het een beetje ongelukkig ;)
Hoe dan ook, de formule die ik heb opgeschreven werkt dus niet en ik weet niet hoe ik het moet aanpassen
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141350449
Heb je toevallig een voorbeeldbestand? Er zijn namelijk meerdere manieren hoe ik het probleem kan interpreteren :)
pi_141415776
Ik weet niet of het mogelijk is met Excel, maar wie weet.

Mijn doel is om van A2 t/m A45 (of t/m er iets in A staat) en van C2 t/m C45 (of t/m er iets in C staat) een code creeren.

Een code die als volgt moet zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{|
! style="text-align:left;" colspan="2"| Item
! Required items
|-
|colspan="2"|A2
|C2
|-
|colspan="2"|A3
|C4
|-
|}

Waar A2/C2/A3/C3 de tekst uit de tabel zou moeten zijn. Is dit mogelijk?
pi_141418270
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 18:46 schreef einschtein het volgende:
Ik weet niet of het mogelijk is met Excel, maar wie weet.

Mijn doel is om van A2 t/m A45 (of t/m er iets in A staat) en van C2 t/m C45 (of t/m er iets in C staat) een code creeren.

Een code die als volgt moet zijn:
[ code verwijderd ]

Waar A2/C2/A3/C3 de tekst uit de tabel zou moeten zijn. Is dit mogelijk?
Ik heb geen idee wat je nu eigenlijk wil. Je wilt A2 en B2 samenvoegen?
Kan je een voorbeeld geven (desnoods met html) wat je echt zoekt?
pi_141419892
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 21:02 schreef kipptje het volgende:

[..]

Ja, dat is ook juist de bedoeling. Schreef het een beetje ongelukkig ;)
Hoe dan ook, de formule die ik heb opgeschreven werkt dus niet en ik weet niet hoe ik het moet aanpassen
Vergeef me mijn domheid, maar hoe nuttig is het om hetgeen buiten de gebruikte range te verwijderen?
Anyway je formule werkt wel, maar je vergeet waarschijnlijk dat het resultaat 4 te laag is omdat je pas in kolom D begint met zoeken.
pi_141421045
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 19:32 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat je nu eigenlijk wil. Je wilt A2 en B2 samenvoegen?
Kan je een voorbeeld geven (desnoods met html) wat je echt zoekt?
Hm, misschien leg ik het wat onduidelijk uit.

A1 en B1 (enhebben beide een inhoud van text. Nu wil ik die samenvoegen in een code, maar Excel moet die code samenstellen met de gegevens uit de cellen.

A1 en B1 moeten in de volgende code worden toegevoegd, die Excel dus maakt/samenstelt:
1
2
3
4
5
6
|colspan="2"|A1
|B1
|-
|colspan="2"|A2
|B2
|-

Dus Excel moet de gegevens uit A1, A2, B1 en B2 halen en die dus in de bovenstaande code zetten. Excel moet die code helemaal zelf maken in eerste instantie zodat ik alleen hoef te copy+pasten.

Snap je het nu toevallig? :P

Ik heb nu namelijk een Excel lijst met waardes in A en de B-kolommen en die moet ik dus in een code hebben voor een website. Maar ik heb niet de behoefte om dat allemaal zelf te typen.
pi_141429060
Volgens m
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:22 schreef einschtein het volgende:

[..]

Hm, misschien leg ik het wat onduidelijk uit.

A1 en B1 (enhebben beide een inhoud van text. Nu wil ik die samenvoegen in een code, maar Excel moet die code samenstellen met de gegevens uit de cellen.
Volgens mij zoek je de inhoud van A1 en B1 samen te voegen in bijvoorbeeld cel C1. Dat zou zijn
=A1&B1
pi_141439349
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:27 schreef snabbi het volgende:
Volgens m

[..]

Volgens mij zoek je de inhoud van A1 en B1 samen te voegen in bijvoorbeeld cel C1. Dat zou zijn
=A1&B1
Ja en nee. Het moet nog automatisch door Excel in de bovengenoemde code worden omgezet zodat ik kan control-c+v'en. :+
pi_141441482
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 19:59 schreef snabbi het volgende:

[..]

Vergeef me mijn domheid, maar hoe nuttig is het om hetgeen buiten de gebruikte range te verwijderen?
Anyway je formule werkt wel, maar je vergeet waarschijnlijk dat het resultaat 4 te laag is omdat je pas in kolom D begint met zoeken.
Door alles buiten de gedrukte range te verwijderen (in mijn geval niet gebruikte kolommen) raakt alles op het blad een stuk overzichtelijker. je hebt dan geen onbruikbare informatie staan.
Waarom ik al bij voorbaad ze niet weg haal? Omdat de grootte van de verwerking elke keer anders is. Daarom heb ik een format gemaakt met een bepaalde hoeveelheid kolommen waarbij dus een variabel aantal niet gebruikte kolommen verwijderd moeten worden.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  maandag 23 juni 2014 @ 12:38:04 #264
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141445795
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 05:33 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ja en nee. Het moet nog automatisch door Excel in de bovengenoemde code worden omgezet zodat ik kan control-c+v'en. :+
Dan doe je in (bijv) C1 -> ='|colspan="2"|'&A1
C2 -> ='|'&B1
C3 -> ='|'
C4 -> ='|colspan="2"|'&A2

etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141481410
Beste Mensen,

Momenteel ben ik bezig met een project en daarbij ben ik tegen een probleempje aangelopen. De datumnotatie, van hetzelfde kolom, heb ik gewijzigd door celeigenschappen -> aangepast
jjjj-mm-dd.

De data 01/13/2012 11:49 AM en 01/13/2012 04:05 PM willen niet veranderen. Komt dit doordat ze text zijn i.p.v. date? Hoe kan ik deze converteren en/of simpelweg de data wijzigen in jjjj-mm-dd, maar ook automatisch de inhoud van elke cel. Dus zonder de AM and PM.

2012-12-01
2012-12-01
01/13/2012 11:49 AM
01/13/2012 04:05 PM

Op mijn werk heb ik een nederlandse excel 2003 en kan ik niet naar de landinstellingen (autoriteitsrechten).

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

D.Ilic
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 11:32:48 #266
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141483533
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 10:12 schreef DIlic het volgende:
Beste Mensen,

Momenteel ben ik bezig met een project en daarbij ben ik tegen een probleempje aangelopen. De datumnotatie, van hetzelfde kolom, heb ik gewijzigd door celeigenschappen -> aangepast
jjjj-mm-dd.

De data 01/13/2012 11:49 AM en 01/13/2012 04:05 PM willen niet veranderen. Komt dit doordat ze text zijn i.p.v. date? Hoe kan ik deze converteren en/of simpelweg de data wijzigen in jjjj-mm-dd, maar ook automatisch de inhoud van elke cel. Dus zonder de AM and PM.

2012-12-01
2012-12-01
01/13/2012 11:49 AM
01/13/2012 04:05 PM

Op mijn werk heb ik een nederlandse excel 2003 en kan ik niet naar de landinstellingen (autoriteitsrechten).

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

D.Ilic
Als ze als tekst opgemaakt zijn zou je dmv een hulpkolom ze kunnen converteren naar een datum.
In A1 staat je tekst, in B1 kan je dan het volgende zetten:
=DATUM(LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-6);4);LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-3);2);LINKS(A1;2))
Werkt voor tekst zoals 01/13/2012 11:49 AM
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141483615
Beste qu63,
Ik heb hier een bestandje. Misschien wil je er naar kijken en begrijp je de situatie beter.
Het is de bedoeling dat de datumnotatie jjjj-mm-dd wordt en dat de inhoud niet met tijd is, maar alleen 2012-12-01. Dit is trouwens geimporteerde data en zal maandelijks worden geimporteerd voor rapportage. Vandaar dat de datumnotatie vaker zal moeten worden veranderd.
https://www.dropbox.com/s(...)hJcl7QAhu-RyUyWQWY5a

[ Bericht 35% gewijzigd door DIlic op 24-06-2014 11:45:20 ]
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 11:45:07 #268
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141483844
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:35 schreef DIlic het volgende:
Beste qu63,
Ik heb hier een bestandje. Misschien wil je er naar kijken en begrijp je de situatie misschien beter.
https://www.dropbox.com/s(...)hJcl7QAhu-RyUyWQWY5a
In B2 zet je dit: =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2);LINKS(A2;2))
Dan doortrekken naar beneden (dubbelklikken op het plusje rechtsonderin de cel) en het werkt in alle 12690 cellen :)

Dan kan je eventueel kolom A verbergen en is kolom B je nieuwe A :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141484197
OMG! jij bent een held! bijna gelukt hij verandert het, alleen gaat hij nu naar dd-mm-jjjj notatie en hij moet jjjj-mm-dd notatie. Tevens verandert hij de datum helemaal bijv.: 01/13/2012 11:49 AM wordt 1-1-2013, maar moet 2012-1-13 worden
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 12:01:23 #270
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141484305
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:57 schreef DIlic het volgende:
OMG! jij bent een held! bijna gelukt hij verandert het, alleen gaat hij nu naar dd-mm-jjjj notatie en hij moet jjjj-mm-dd notatie. Tevens verandert hij de datum helemaal bijv.: 01/13/2012 11:49 AM wordt 1-1-2013, maar moet 2012-1-13 worden
Dat moet je dan doen in de opmaak. CTRL+1, tabblad getal, kies dan voor aangepast en vul daar jjjj-mm-dd in :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141484607
Natuurlijk, je hebt gelijk dat werkt wat betreft de jjjj-mm-dd notatie, alleen zit ik dan nog met het laatste en dat is dat hij de datum compleet verandert. Misschien komt het door mijn computer, als hij dat niet bij jou vertoont zou je dan jouw bestandje in mijn dropbox kunnen plaatsen? Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag. Iig heb je mij al erg veel geholpen! Thnx alvast.
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 12:38:00 #272
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141485436
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 12:11 schreef DIlic het volgende:
Natuurlijk, je hebt gelijk dat werkt wat betreft de jjjj-mm-dd notatie, alleen zit ik dan nog met het laatste en dat is dat hij de datum compleet verandert. Misschien komt het door mijn computer, als hij dat niet bij jou vertoont zou je dan jouw bestandje in mijn dropbox kunnen plaatsen? Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag. Iig heb je mij al erg veel geholpen! Thnx alvast.
Ah, ik heb maand en dag omgedraaid zie ik :P
Dit moet werken: =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141486153
Jaaa top!! Hij werkt prima!! Heel erg bedankt Qu63.
Dus voor de duidelijkheid de oplossing tot mijn probleem was de formule:

=DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2)) en dan uiteindelijk de celeigenschappen -> aangepast -> jjjj-mm-dd
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141493375
Ik heb ook eens een vraagje >:)

Ik heb zo'n paar honderd bestanden met elk twee userforms. Hoe kan ik van deze userforms bijvoorbeeld een add-in maken die maar op één plek updates nodig heeft? De userforms zijn overigens afhankelijk van elkaar.

Een alternatief waar ik aan dacht kan zijn dat ik de huidige userforms verwijder en opnieuw importeer, alleen werkt de code niet die ik heb:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub updateForm()
    Dim SourceWb As Workbook
    Dim DestinationWB As Workbook
    
    Set SourceWb = Workbooks("Testforms.xls")
    Set DestinationWB = Workbooks(rapp)
    
    'verwijderen huidige formulieren
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform2.frm"
               
    'opnieuw importeren
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform1").Export "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform1.frm"
        
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform2").Export "Userform2.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform2.frm"
    
End Sub


[ Bericht 0% gewijzigd door Stickers op 24-06-2014 16:32:41 ]
pi_141505111
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 12:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan doe je in (bijv) C1 -> ='|colspan="2"|'&A1
C2 -> ='|'&B1
C3 -> ='|'
C4 -> ='|colspan="2"|'&A2

etc.
Ik snap je even niet. Zou je dat kunnen uitleggen/verwerken in een Excel?
  woensdag 25 juni 2014 @ 01:32:04 #276
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141520440
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 20:41 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ik snap je even niet. Zou je dat kunnen uitleggen/verwerken in een Excel?
Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141553419
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 01:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
Ja, eigenlijk exact dat. Heb het even getweaked, maar werkt nu zoals ik het wil. Ik wilde het eigenlijk per tabelregel, dat is wat het wordt (Een tabel), op een regel. Maar de software herkent de <br /> in de regel niet. :P

Thanks.
pi_141555822
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
  donderdag 26 juni 2014 @ 00:21:05 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141561211
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 22:48 schreef einschtein het volgende:
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
Probeer INDEX.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 26 juni 2014 @ 01:05:56 #280
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141562596
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 22:48 schreef einschtein het volgende:
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 00:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Probeer INDEX.
Dat, en combineren met RIJ() gedeeld door 3 :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141564835
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 16:23 schreef Stickers het volgende:
Ik heb ook eens een vraagje >:)

Ik heb zo'n paar honderd bestanden met elk twee userforms. Hoe kan ik van deze userforms bijvoorbeeld een add-in maken die maar op één plek updates nodig heeft? De userforms zijn overigens afhankelijk van elkaar.

Een alternatief waar ik aan dacht kan zijn dat ik de huidige userforms verwijder en opnieuw importeer, alleen werkt de code niet die ik heb:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub updateForm()
    Dim SourceWb As Workbook
    Dim DestinationWB As Workbook
    
    Set SourceWb = Workbooks("Testforms.xls")
    Set DestinationWB = Workbooks(rapp)
    
    'verwijderen huidige formulieren
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform2.frm"
               
    'opnieuw importeren
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform1").Export "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform1.frm"
        
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform2").Export "Userform2.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform2.frm"
    
End Sub

Niemand?

[ Bericht 27% gewijzigd door Stickers op 26-06-2014 07:55:06 (code tags werken niet in quote) ]
  donderdag 26 juni 2014 @ 08:16:49 #282
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_141565014
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 07:53 schreef Stickers het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Niemand?

Een addin maken kan altijd en daar is legio uitleg over. De vraag is meer wat je met de addin doen wilt. Over dat afhankelijkheid van elkaar bv ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt
pi_141566842
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 08:16 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Een addin maken kan altijd en daar is legio uitleg over. De vraag is meer wat je met de addin doen wilt. Over dat afhankelijkheid van elkaar bv ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt
Ik ging er vanuit dat je per module of userform één add-in nodig hebt. Het ene userform opent de andere, vandaar. Dat is dus niet het geval. De add-in is inmiddels gemaakt.

Watvoor manieren zijn er nu om de add-in makkelijk beschikbaar te maken? Ik zit hier met mensen die het al lastig vinden om de add-in zelf te openen in het excelbestand waar ze mee werken, dat dit liever automatisch gaat.

Ik ben nu zover dat de invoegtoepassing vanaf een bepaalde directory automatisch geladen wordt. Bij het volgende loop ik weer vast:
1
2
3
4
5
Userform.XLAM naar de map invoegtoepassingen voor stickers kopiëren?
Ja/Nee/Annuleren

Er bestaat in deze locatie al een bestand met de naam userform.xlam. Wilt u dit bestand vervangen?
Ja/Nee

ik wil juist dat ie de add-in wél kopieert naar de invoegtoepassingen en de oude ook vervangt. Kopieer ik em niet naar de invoegtoepassingen, dan krijg je telkens een pop-up dat de add-in niet gevonden kan worden.

Hoe kan ik nu, als het ware, gericht antwoord geven op bovenstaande pop-ups?

[ Bericht 11% gewijzigd door Stickers op 26-06-2014 11:54:12 ]
pi_141570525
Is het mogelijk aslabels van een grafiek handmatig aan te passen?

Ik wil dat de grafief wordt getekend door gebruik te maken van datums voor de x-as, ik wil echter deze data niet als label bij de as, maar de naam van de financiële periode. Iemand een oplossing?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_141574182
Beste mensen,

Qu63 heeft mij al aardig op weg geholpen en ik ben al bijna klaar met wat ik wil bereiken. Er zijn nog een klein aantal dingen waar ik niet uit kom en hierbij post ik een excel bestandje met de vragen erin verwerkt. Hoop dat jullie mij kunnen redden uit de brand.

Hier is de link: https://www.dropbox.com/s/4pc45liw4tn1s30/Excelvraag2.xls

Bij voorbaat dank!
Mvg,
Dusan Ilic
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:05:14 #286
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141575532
quote:
5s.gif Op donderdag 26 juni 2014 14:24 schreef DIlic het volgende:
Beste mensen,

Qu63 heeft mij al aardig op weg geholpen en ik ben al bijna klaar met wat ik wil bereiken. Er zijn nog een klein aantal dingen waar ik niet uit kom en hierbij post ik een excel bestandje met de vragen erin verwerkt. Hoop dat jullie mij kunnen redden uit de brand.

Hier is de link: https://www.dropbox.com/s/4pc45liw4tn1s30/Excelvraag2.xls

Bij voorbaat dank!
Er stan nu 3 soorten notaties in kolom A (A2, A3-A9 en A10-A15). Zijn dat de enige opties?

If so, dan werkt dit: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MSEL3XYGKC8N.xlsx

[ Bericht 7% gewijzigd door qu63 op 26-06-2014 15:18:08 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141576046
Ik heb een data set die er ongeveer als volgt uit ziet:
1
2
3
dummy_extraW_ABCD
dummy_extraS_ACD
dummy_extraD_BE

Dit wil ik eigenlijk veranderd hebben naar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dummy_extraW_A
dummy_extraW_B
dummy_extraW_C
dummy_extraW_D
dummy_extraS_A
dummy_extraS_C
dummy_extraS_D
dummy_extraD_B
dummy_extraD_E

Nu heb ik m.b.v. het splitsen van kolommen, LENGTE() en een VBA script al wel de regels verschoven en dus ook de benodigde witregels er in gekregen.
Ik kom alleen niet van ABCD naar A (enter) B (enter) C (enter) D en zo verder.
Het gaat om een vrij grote dataset en het is de bedoeling dat het meer dan eens gedaan moet gaan worden. Iemand enig idee hoe ik dit toch enigszins kan automatiseren? :s)
Alvast bedankt!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:29:15 #288
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141576387
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:20 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb een data set die er ongeveer als volgt uit ziet:
[ code verwijderd ]

Dit wil ik eigenlijk veranderd hebben naar:
[ code verwijderd ]

Nu heb ik m.b.v. het splitsen van kolommen, LENGTE() en een VBA script al wel de regels verschoven en dus ook de benodigde witregels er in gekregen.
Ik kom alleen niet van ABCD naar A (enter) B (enter) C (enter) D en zo verder.
Het gaat om een vrij grote dataset en het is de bedoeling dat het meer dan eens gedaan moet gaan worden. Iemand enig idee hoe ik dit toch enigszins kan automatiseren? :s)
Alvast bedankt!
In een matrix stoppen (A1:D10 oid), dat weer naar 1 kolom maken en dan sorteren op alfabet?

-edit-
Dus dummy_extraW_ABCD splitsen in d_eW_A, _B, _C, _D in A1, B1, C1 en D1..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141576582
WAUW koning excel Qu63 eeuwig dankbaar
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141577004
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

In een matrix stoppen (A1:D10 oid), dat weer naar 1 kolom maken en dan sorteren op alfabet?

-edit-
Dus dummy_extraW_ABCD splitsen in d_eW_A, _B, _C, _D in A1, B1, C1 en D1..
Hoe kom ik dan van deze matrix
1
2
A B C
A B C 
naar :
1
2
3
4
5
6
A
B
C
A
B
C
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_141577246
Er van uitgaande dat alles in kolom A staat en je een andere kolom, in dit geval B, mag gebruiken.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Public str1 As String, str2 As String, lastRow As Integer
Sub split()
lastRow = 1
For Each cell In Range("A:A")

    str1 = Left(cell.Value, 13)
    str2 = Replace(cell.Value, str1, "")
    
Call divide
Next cell
End Sub

Sub divide()

For x = 1 To Len(str2)
    Range("b" & lastRow).Value = str1 & Mid(str2, x, 1)
    lastRow = lastRow + 1
Next x
    

End Sub

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de oplossing van qu63 :) werk niet vaak met matrices
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:51:46 #292
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141577269
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:44 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Hoe kom ik dan van deze matrix
[ code verwijderd ]

naar :
[ code verwijderd ]

Zo? http://www.pcreview.co.uk(...)column-t1772559.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141598138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 01:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

[..]

Dat, en combineren met RIJ() gedeeld door 3 :)
Daar kom ik niet uit... Info uit tab 1 naar tab 2, alleen in tab 2 staat ze dus steeds met 2 regels er tussen, met behulp van =INDEX en =ROWS? Hoe exact? De info die naar tab 2 moet staat in tabblad 1, kolom M vanaf rij 2.

Vraag 2. Ik wil een lijst maken met de data uit cellen van tab 1, kolom a, maar ik wil er een bepaalde categorie aan koppelen. Dus A2 krijgt in D2 categorie 'FOK!' toegekend, A3 in D3 de categorie 'jullie'. En nu wil ik in kolom P alle cellen van A met de categorie FOK! en in kolom S alle cellen van A met de categorie 'jullie'. Hoe krijg ik dat? Moet ik A en D aan elkaar koppelen, zo ja, hoe?

:)

[ Bericht 19% gewijzigd door einschtein op 27-06-2014 00:13:04 ]
pi_141602352
Dubbel.
pi_141610902
Ik heb een foutje gemaakt Qu63. Er blijkt nog een soort datumnotatie te zijn. In de volgende bestandje (Excelvraag3) heb ik de vraag beter gesteld.
https://www.dropbox.com/s/vcmi17c72vzte7a/Excelvraag3.xlsx
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141614041
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 11:33 schreef DIlic het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt Qu63. Er blijkt nog een soort datumnotatie te zijn. In de volgende bestandje (Excelvraag3) heb ik de vraag beter gesteld.
https://www.dropbox.com/s/vcmi17c72vzte7a/Excelvraag3.xlsx
Met zulke diverse datumnotaties kun je beter gebruik maken van de functie CDate in VBA:

1
2
3
4
5
Function CDatum(x As Range)

CDatum = Format(CDate(x), "yyyy-mm-dd")

End Function

Ik weet niet hoe ver je kennis reikt van VBA, maar mocht het niet lukken dan hoor ik het wel.
pi_141652156
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 01:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:39:15 #298
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141652458
In A6 tik je =INDEX(Tab1!A$1:A$3737;ROW()/3-1)

Selecteer nu de cellen A6 t/m A8 en sleep naar beneden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141654616
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
In A6 tik je =INDEX(Tab1!A$1:A$3737;ROW()/3-1)

Selecteer nu de cellen A6 t/m A8 en sleep naar beneden.
_O_

Weet je toevallig ook het tweede? :D

Dat Excel vanaf M2 een lijst laat zien, bestaande uit data vanaf A2 mits die in G2 een 'yes' hebben? :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:30:40 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141654748
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:27 schreef einschtein het volgende:

[..]

_O_

Weet je toevallig ook het tweede? :D

Dat Excel vanaf M2 een lijst laat zien, bestaande uit data vanaf A2 mits die in G2 een 'yes' hebben? :P
U bent een luien donder, want met de tips in post 279 en 280 had je dit ook wel zelf gekund 8-)

Hoe zit 'het tweede' in elkaar? Staan er in kolom G allerlei yessen en noes door elkaar en wil je alleen die waarden in A waar een Yes achter staat? Of de hele kolom als G2="yes"? En met of zonder witregels?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:04:40 #301
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141656232
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 18:33 schreef einschtein het volgende:

[..]

Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
Kan je jouw werk niet beter in SQL/PHP/HTML doen? Database maken (SQL), uitlezen en vullen dmv PHP en weergeven dmd PHP en HTMLL?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')