Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.
Regels1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.
Definities•
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
•
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
•
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
•
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
•
Workbook Het excelbestand
•
Sheet of Worksheet Het tabblad
•
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd
Tips & LinksDe help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)
Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is
hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn
hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de
Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.
De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op
deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.
De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op
deze en
deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.
Macro uitvoering optimaliserenDe meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOENMooi, grappig en coolEen uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van
kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot
pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is:
ExcelunusualVerderAlle vorige topics zijn
hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de
OP uit de wiki
Even een vraagje, Ik probeer de meest voorkomende datum te vinden in een excel bestand maar op de een of andere reden krijg ik het niet voor mekaar.
Had dit geprobeerd maar dat werkte niet kreeg ik dit uit 41641.
Heb dit scriptje gebruikt:
=INDEX($B$2:$B$9275;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6));AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6);0) )
De lijst is best flink en gaat van B:2 naar B:9275.
Ik moet dus eigenlijk dit krijgen:
2 Januari: 100
3 Januari: 80
Mag ook gewoon alleen de meeste zijn (Dus zonder alle datums) 2 Januari: 100 bijvoorbeeld.
ik hoop dat jullie mij begrijpen.
We zitten hier vast met een formule en ben er nog niet uitgekomen.
Wij hebben de volgende formule:
1 | =INDIRECT("Map1!"&ADRES(KOLOM()+523;RIJ()+57)) |
Deze verwijst naar een percentage van personen die een bepaald antwoord hebben gekozen. Echter vallen er mensen uit (of zijn niet aanwezig geweest) waardoor de cel waar het percentage in staat een aantal rijen naar boven verplaatst. Hoe wij op dit moment de formule hebben opgeschreven zorgt er niet voor dat deze dat specifieke percentage naar een andere rij volgt.
Ik dacht eerst heel simpel dit te kunnen oplossen door de uitkomst van de ADRES funtie relatief te maken (is standaard absoluut), maar dat werkt natuurlijk niet.
Wat ik dus wil is dat die '523' met evenveel vermindert als het aantal rijen die het percentage naar boven opschuift. Die 523 moet dus in principe variabel worden.
Is er iemand die mijn vraag begrijpt en mij eventueel kan helpen?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
quote:
Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?
(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Oeh! dat is een goede! Ik ga er even mee spelen.
quote:
Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?
(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Zo zie je maar weer... Zit je je helemaal blind te staren naar de template, is het gewoon een simpele oplossing.
Bedankt, hij werkt! Heb meteen nog wat kleine schoonheidsfoutjes eruit kunnen halen die hierdoor naar boven kwamen drijven.
Arnold_fan
I'll be back
quote:
Op donderdag 6 maart 2014 00:47 schreef Janneke141 het volgende:[..]
Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).
Even samenvatten: jouw lijstje gegevens heeft drie kolommen A, B en C.
In kolom D maak je de concat: in D1 komt dus =B1&C1. Als in B1 "A" stond en in C1 "1", dan staat er nu in D1 "A1".
In kolom E zet je de kopie van A (Dus in E1 komt =A1).
Dan gaan we naar je tablletje, zie plaatje: de letters en cijfers die je daar ziet geven aan naar welke coördinaten wordt gezocht.
[
afbeelding ]
In de geselecteerde cel zet je nu
=VERT.ZOEKEN($A2&B$1;Blad!$D$1:$E$16;2;ONWAAR),
waarbij Blad!$D$1:$E$16 moet verwijzen naar de hierboven gemaakte kolommen van je gegevensreeks.
Ik heb de afgelopen dagen flink gestoeid, maar kom er nog niet uit.
Ik heb op het eerste blad nu een aantal kolommen
Naam ........... Letter........... Getal..............Samenvoeging van dezetest ...............A................... 1......................A1
test2............. B....................3..................... B3
test3..............D....................2..................... D2
test4 ............ C................... 4......................C4
test5..............A....................1......................A1
Op de tweede bladzijde heb ik hetzelfde raster gemaakt als jij hebt, en nu wil ik dus in vak B2 zoals hij bij jou staat alle namen uit de kolom Naam hebben die bij samenvoeging A1 hebben staan. In dit geval zou hier nu dus het volgende in moeten staan:
test
test5
In de praktijk zullen dit er rond de twintig per vak zijn, dus zal ik ze moeten oprekken, maar is dat mogelijk?
[ Bericht 6% gewijzigd door Arnold_fan op 13-03-2014 15:58:41 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
Bart
Slecht voor de gezondheid
Ik heb een lijst in de volgende vorm:
Kolom A | Kolom B
a 1-9-14
a 1-9-14
a 1-9-14
b 1-9-14
b 1-9-14
c 1-9-14
a 3-10-14
d 3-10-14
d 3-10-14
Maar dan wat langer met meer letters en meer data.
Nu heb ik een tabel nodig in de volgende vorm:
letter | 1-9-2014 | 3-10-2014
a | 3 | 1
b | 2 | 0
c | 1 | 0
d | 0 | 2
Dus welke letter komt hoe vaak voor per datum. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken... Weet iemand welke formule ik hiervoor nodig heb?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Behalve als er meerdere zoekvoorwaarden zijn (zoals in dit geval), dan moet je werken met aantallen.als(). Of de favoriet in deze reeks: somproduct() (maar die is wat ingewikkelder)
-edit- spuit 11
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op maandag 17 maart 2014 14:01 schreef Holy_Goat het volgende:count [A] in sheet1.table1 where [A]='a' and [B] isdate '1-9-14'
Maarja, dat zit niet standaard in Excel.
Heb zelf een projectje draaien waar ik nog wel even aan bezig ben, noem het maar XQL. (Excel Query Language). Draait volledig in vba, en is bij grote hoeveelheden lookups nu ongeveer 2-10x sneller dan te bereiken met normale excel formules zoals sommen.als (met meerdere arumenten) en aantal.als.
Zou alleen nog mooi zijn als het ook een keer in een DLL gegoten kan worden als het een beetje stabiel werkt, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken.
Moet het per se een DLL zijn? XLA kan toch ook gewoon?
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op vrijdag 21 maart 2014 08:40 schreef Janneke141 het volgende:Ik heb een werkblad met kolomkoppen van 2 rijen (rij 1 en 2), en met een autofilter wil ik daarna de juiste gegevens selecteren. Maar dan verdwijnt rij 2, omdat daar niks in staat in die kolom. Hoe kan ik dat op een elegante manier voorkomen?
Zo?
http://superuser.com/ques(...)-2007-sort-filtering
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op vrijdag 21 maart 2014 15:03 schreef Janneke141 het volgende:Nog een vraag: ik heb een verwijzing naar een andere werkmap in een INDIRECT-functie staan, maar deze wordt, zonder het doelbestand te openen, niet bijgewerkt. Sterker nog, hij geeft zelfs een #VERW-fout. Een identieke verwijzing maar dan niet via INDIRECT wordt wel automatisch bijgewerkt. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Enige oplossingen zijn het vervangen van de INDIRECT()-functies of heb openen van het bronbestand. Helaas.
It's Time To Shine
Janneke141
Green, green grass of home
quote:
Op vrijdag 21 maart 2014 16:50 schreef qu63 het volgende:[..]
Enige oplossingen zijn het vervangen van de INDIRECT()-functies of heb openen van het bronbestand. Helaas.
Hmm, balen. Die INDIRECT-grap komt voort uit het feit dat ik een stuk of 100 bronbestanden aangeleverd krijg waar gegevens uitkomen.
Maar bedankt voor je hulp. Ook voor de link met die dubbele header, daar kom ik wel uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Janneke141
quote:
Voor de volgende keer: zeker. Voor dit moment is er weinig meer aan te doen.
Janneke141
quote:
Op vrijdag 21 maart 2014 20:47 schreef snabbi het volgende:[..]
Wanneer je zelf de link maakt zonder Indirect wordt het volledige pad opgeslagen. De reden dat je INDIRECT niet goed loopt, is omdat je alleen de verkorte naam hebt gebruikt.
Je moet dus inderdaad of de INDIRECT aanpassen met je volledige pad+bestandsnaam of met een macro werken. Eventueel kan ik je daar ook met een prive bericht verder in helpen.
Ik heb wel het volledige pad in de INDIRECT-functie gezet. =INDIRECT(pad/bestand/blad!Cel) levert #VERW op, en in de cel ernaast =pad/bestand/blad!Cel staat gewoon de correcte waarde.
Maar in ieder geval alvast bedankt
Draaitabelletje (pivot-table) anders? Met een filter op Low, Medium of High.
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
In kolom B tm X heb ik een getal staan.
De bedoeling is dat excel zoekt naar het grootste getal binnen deze rij (Bijv rij B2 tm X2), en als resultaat de kolomnaam weergeeft.
Ik kan door middel van MAX() wel de maximale waarde bepalen, maar ik wil de positie van de maximale waarde weten.
Heeft iemand een idee?
Eerst denken, dan typen
Janneke141
quote:
Op zondag 30 maart 2014 20:13 schreef Piger het volgende:Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
In kolom B tm X heb ik een getal staan.
De bedoeling is dat excel zoekt naar het grootste getal binnen deze rij (Bijv rij B2 tm X2), en als resultaat de kolomnaam weergeeft.
Ik kan door middel van MAX() wel de maximale waarde bepalen, maar ik wil de positie van de maximale waarde weten.
Heeft iemand een idee?
Met de functie =VERGELIJKEN() moet dat wel te doen zijn.
Janneke141
quote:
Op zondag 30 maart 2014 20:47 schreef sylvesterrr het volgende:[..]
Ik moest even zoeken hoe die functie in het Engels heet: MATCH. Ja, daarmee zou het moeten lukken. Eerst met MAX de max-waarde bepalen, en met behulp van MATCH kan je bepalen waar die waarde staat.
Mja, ik kon aan alleen jouw MAX niet zien dat je in de engelse versie werkt. MATCH inderdaad. Je kunt ze lussen, dus dan krijg je =MATCH(MAX(reeks);reeks) die de gevraagde waarde op zou moeten leveren.
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op zondag 30 maart 2014 22:43 schreef hayder het volgende:[
afbeelding ]
Goede Avond
Hierboven zie je een spreadsheet waar ik mijn weddenschappen wil bijhouden alleen zit ik met een paar vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. In het vakje resultaat komt bij goed of fout een groen gekleurde vakje en bij een fout een rood gekleurd vakje. Is het mogelijk dat je kan instellen bij rood gaat er wat af van je saldo en bij groen +? Ik heb nu saldo ingesteld met som.
Link spreadsheet:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CU86DXS4DUKP.xlsx
Wat komt er in de resultaatkolom te staan? Vul je daar zelf iets in of maak je alleen het veld rood of groen?
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op zondag 30 maart 2014 22:48 schreef hayder het volgende:[..]
Lose of Wins erin zetten lijkt me beter om een formule te maken? dus lose of wins en dan kleur ik hem zelf in. kan dat dan dat als er lose staat dat dan de inzet voor die weddenschap van het saldo wordt afgehaald en bij winst van de uitbetaling wordt bijgewerkt in de saldo? pff vind het lastig om het uit te leggen hoe ik het wil.
Check dit maar:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BEK3ZZKEFUIO.xlsx
It's Time To Shine
Je bent een held thanks!! alleen staat er nu bij saldo 15.08, maar mijn start saldo is 20 euro. Hoe kan ik dat aanpassen?
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op zondag 30 maart 2014 22:58 schreef hayder het volgende:Je bent een held thanks!! alleen staat er nu bij saldo 15.08, maar mijn start saldo is 20 euro. Hoe kan ik dat aanpassen?
Pas de formule aan naar =20+SOM.ALS(etc.
Als je in B6 een datum invult dan wordt A7 zichtbaar, etc
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op maandag 31 maart 2014 12:58 schreef hayder het volgende:[..]
Bedankt voor de extra toevoeging bij de datum
Link:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IWDUS8TPO43M.xlsxNu heb ik 20 euro voor de som gezet alleen klopt het nog niet helemaal. ik heb er nu 3 rood dus 6 euro af van mijn saldo 20-6=14 en de laatste heb ik goed dus groen. dat is dan 2 euro x 1.96=3.92 erbij maar dan zegt me saldo 16 euro. dat klopt niet helemaal lastig dit joh!
Ah, ik telde alleen de inzet-kolom mee, sorry!
Bij verlies gaat er ¤2 vanaf (de inzet), en bij winst komt er de uitbetaling bij, toch?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QWCSOZ74TSJW.xlsx
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
Aargh! SOMPRODUCT-frustratie..
In A3:A451 staat of een datum, of "" of " ".
In B3:B451 staat of een getal, of "" of " ".
Nu wil ik alle bedragen in B3:B451 optellen die voor een bepaalde datum voorkomen. Dus alle bedragen van bijvoorbeeld voor 1-2-2014.
Nu heb ik de volgende somproduct in elkaar gedraaid:
1 | =SOMPRODUCT(--('Dag 2014'!A3:A451<>"")*--('Dag 2014'!A3:A451<>" ")*--('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1))*('Dag 2014'!B3:B451<>" ")*('Dag 2014'!B3:B451<>"")) |
Dit geeft 32 als resultaat. Precies het aantal dagen dus. Ik wil alleen de bedragen hebben! Hoe krijg ik dat voor elkaar?
1 | =SOMPRODUCT(('Dag 2014'!A3:A451<>"")*('Dag 2014'!A3:A451<>" ")*('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1))*('Dag 2014'!B3:B451<>" ")*('Dag 2014'!B3:B451<>"")) |
Deze formule (zonder de --) geeft dezelfde uitkomst..
En ook *('Dag 2014'!B3:B451) toevoegen aan het einde werkt niet, dan krijg ik een #Waarde-fout omdat er cellen tussen zitten met " " en dus niet vermenigvuldigt kunnen worden

-edit-
Jeuj! Resultaat!
1 | =SOMPRODUCT(--('Dag 2014'!A3:A451<>"");--('Dag 2014'!A3:A451<>" ");--('Dag 2014'!A3:A451<=DATUM(2014;2;1));--('Dag 2014'!B3:B451<>" ");--('Dag 2014'!B3:B451<>"");('Dag 2014'!B3:B451)) |
[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 31-03-2014 18:35:28 ]
It's Time To Shine
Sowieso is het eleganter om met lijstscheidingstekens te werken in somproduct. Alleen bij een paar special toepassingen moet je de * gebruiken (ik geloof als je en/of achtige constructies wilt doen).
Supra Groningam Nihil
Postjubilea:
10.000 15.000 20.000 25.000Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 12:11 schreef Deetch het volgende:Sowieso is het eleganter om met lijstscheidingstekens te werken in somproduct. Alleen bij een paar special toepassingen moet je de * gebruiken (ik geloof als je en/of achtige constructies wilt doen).
Dus mijn uiteindelijke resultaat is goed bedoel je?
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 13:51 schreef Z het volgende:Ik wil checken of er in een matrix één of meerdere getallen met komma zitten. Ik wil dat graag met een formule doen en niet met een macro (wens van de klant).
De formule uitgeschreven moet zoiets zijn worden:
Als de matrix één of meerder komma's bevat dan WAAR anders ONWAAR
Voor 1 cel is het niet zo moeilijk, voor een martix kom ik er niet uit. Ik vermoed dat ik een arrayformule moet maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat in dit geval moet aanvliegen
Ik heb al zitten stoeien met:
• Modulo's (=REST)
• Trucjes met alle cellen bij elkaar optellen (is helaas nooit sluitend)
• Som.product functies als:
[ code verwijderd ]
Maar ik kom er dus niet uit. Hebben jullie ideeën?
Wil je per cel een antwoord of een antwoord voor de hele matrix?
Indien het laatste:
1 | =ALS(AANTAL.ALS(A1:B5;"*,*")>0;"Prutser! Er zit nog een komma in je matrix!";"Ok") |
Dit werkt alleen niet met getallen met een komma..-edit-
Sukkel, dat was de vraag

Ik ga even verder
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 13:51 schreef Z het volgende:Ik wil checken of er in een matrix één of meerdere getallen met komma zitten. Ik wil dat graag met een formule doen en niet met een macro (wens van de klant).
De formule uitgeschreven moet zoiets zijn worden:
Als de matrix één of meerder komma's bevat dan WAAR anders ONWAAR
Voor 1 cel is het niet zo moeilijk, voor een martix kom ik er niet uit. Ik vermoed dat ik een arrayformule moet maken. Ik weet alleen niet hoe ik dat in dit geval moet aanvliegen
Ik heb al zitten stoeien met:
• Modulo's (=REST)
• Trucjes met alle cellen bij elkaar optellen (is helaas nooit sluitend)
• Som.product functies als:
[ code verwijderd ]
Maar ik kom er dus niet uit. Hebben jullie ideeën?
Ha, dit werkt wel:
1 | =ALS(SOMPRODUCT(REST(A1:B5;1))>0;"Putser! Er zit nog een komma in je matrix!";"Ok") |
It's Time To Shine
Ik werk in excel 2003.
Nu wil ik een soort 'voorwaardelijke rij' hebben. Deze rij moet alleen zichtbaar zijn als vandaag een woensdag is. Ik weet dat voorwaardelijke opmaak er is maar daar bereik ik dus niks mee. Is dit wel mogelijk in excel?
Janneke141
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 19:45 schreef KolonelKhedaffi het volgende:Ik werk in excel 2003.
Nu wil ik een soort 'voorwaardelijke rij' hebben. Deze rij moet alleen zichtbaar zijn als vandaag een woensdag is. Ik weet dat voorwaardelijke opmaak er is maar daar bereik ik dus niks mee. Is dit wel mogelijk in excel?
Met wat VBA-scripting zal dat vast kunnen, maar daar ben ik niet in thuis.
Met de gangbare voorwaardelijke-opmaak-opties kan het niet, maar je kunt op die manier wel van die rij de tekst wit maken (of de achtergrond zwart). Misschien is dat een Q&D-manier om toch te bereiken wat je wil?
Janneke141
quote:
Wild thought, not tried: In een verborgen kolom een dagencheck doen (=WEEKDAG(VANDAAG()=2) en daar een autofilter opzetten. Ben benieuwd of je dan, bij openen van het bestand, die bewust regel van het blad niet te zien krijgt.
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 20:34 schreef Janneke141 het volgende:Daar moet je de functie WEEKDAG() voor gebruiken. Met als argument een datum geeft die functie de waarde 1, 2, 3... 7, waarbij zondag 1 is.
Behalve als je het type_getal op 2 zet, dan begint de week gewoon op maandag

quote:
Op dinsdag 1 april 2014 20:32 schreef KolonelKhedaffi het volgende:[..]
Ik heb wel een creatieve oplossing met goorwaardelijke opmaak gevonden. In cel x staat standaard de datum en dag. Ik wil 1 cel veranderen als het dag y is.
Hoe stel ik de formule op? Dacht iets van Formule is ="x=*zondag*" maar da werkt niet.
1 | =ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;"woensdag";"geen woensdag") |
En vervang "woensdag" en "geen woensdag" voor wat er moet staan
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Verander dan de 3 door de 2.
1 | =ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;"woensdag";"geen woensdag") |
De aan te passen variabelen zijn de 3, "woensdag" en "geen woensdag".
De 3 staat voor de dag van de week (1=ma, 2=di, 3=wo, 4=do, 5=vr, 6=za, 7=zo), "woensdag" staat voor de tekst of formule die weergegeven moet worden als de dag van vandaag overeenkomt met de door jou ingestelde waarde (3 dus, volgens de code hierboven) en "geen woensdag" is de tekst of formule die te zien is als het niet de 3e dag van de week is.
It's Time To Shine
Dus ik ga naar voorwaardelijke opmaak. Klik daar op formule is. En welke formule klap ik daar dan neer?
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 21:20 schreef Janneke141 het volgende:Maar volgens mij probeert de kolonel dit in de voorwaardelijke opmaak te doen, en dan is de semantiek natuurlijk net iets anders. En zwaar afhankelijk van wat hij nu precies wil / in de cel heeft staan.
True. Maar dan zou ik alsnog =ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=3;WAAR;ONWAAR) doen. Standaard alles verbergen (witte tekst met witte achtergrond) en pas zichtbaar als het woensdag is.
It's Time To Shine
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
=ALS(WEEKDAG(VANDAAG();2)=2;WAAR;ONWAAR)
De opmaak bij voorwaardelijke opmaak is zwarte tekst.
En dan de kolom zelf een witte vulkleur en wit lettertype geven, zonder voorwaardelijke opmaak
It's Time To Shine
Janneke141
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 21:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:[..]
Ik moet toch gewoon bij voorwaadelijke opmaak iets van Werkdag=3 kunnen noteren als formule en daar mijn voorwaardelujke opmaak kunne kiezen...
Je moet een formule ingeven die WAAR of ONWAAR oplevert. Werkdag=3 wordt niet begrepen door Excel. Wellicht heb je zelf Werkdag als celnaam gedefinieerd, maar dan zul je die nog steeds in een formule zoals die van qu63 moeten gebruiken.
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Op dinsdag 1 april 2014 21:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:[..]
Ik moet toch gewoon bij voorwaadelijke opmaak iets van Werkdag=3 kunnen noteren als formule en daar mijn voorwaardelujke opmaak kunne kiezen...
Als je bovenstaande formule gebruikt dan is dat precies wat je nodig hebt. De
=2 staat voor de dag van de week (dinsdag dus) die je wil gebruiken.
It's Time To Shine
Ik loop weer tegen iets aan...
Is het mogelijk om de hoeveelheid van een bepaalde character in één cel te tellen?
Bijvoorbeeld, ik wil tellen hoeveel keer "-" in een cel voorkomt.
Als een cell "-" bevat, dan wil ik als resultaat 1.
Als een cell "--" bevat, dan wil ik als resultaat 2.
etc...
Weet iemand iets?
Bedankt alvast.
Excel 2010, Engels