abonnement Unibet Coolblue
pi_139828308
Excel for Mac 2011

Probleempje met tabel in Excel en Word:

Op de x-as moeten de cijfers lopen van (periode) 0-6 in plaats van 1-7. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb al rechtermuisknop > axis options en zo geprobeerd, maar ik kan het niet wijzigen ;(

pi_139828880
Gewoon de kolommen (of rijen) een naam geven (0-6).
Aldus.
  maandag 12 mei 2014 @ 17:48:46 #203
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_139873156
Ik wil in excel automatisch een range sorteren als er in een andere sheet iets aangepast wordt.
Nu lukt dit wel voor de eerste range, maar bij de 2e lukt het niet. Kan iemand mij helpen?
Het gaat om het gedeelte onder de streep.

Alvast bedankt!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If
End Sub

Private Sub DoSort()
    Worksheets(1).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub Worksheet_Change2(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If
End Sub

Private Sub DoSort2()
    Worksheets(5).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub

Samenvatting:

In sheet 4 wordt in range D:F iets aangepast, in sheet 1 worden ranges gesorteerd
In sheet 4 wordt in range J:L iets aangepast, in sheet 5 worden de ranges niet gesorteerd
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_139873994
Volgens mij is Worksheet_Change2 geen geldige event handler...

Je kan alles in dezelfde sub plaatsen..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If

    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If    
End Sub
pi_139874026
Voortaan gewoon een MsgBox("Punt A/B/C/D/E/F") statement (eventueel gevolgd door Exit Sub) plaatsen, dan weet je of je code een bepaalde regel bereikt...
  donderdag 15 mei 2014 @ 19:53:40 #206
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139994793
Kan iemand mij misschien helpen? Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands

Ik heb deze formule:
1=((100/(SOM(C93;C97;C106;C110;C119;C123;C132;C136;C143;C147;C156;C160)))*((ALS(C94="herhaalklacht";C93;0))+(ALS(C98="herhaalklacht";C97;0))+(ALS(C107="herhaalklacht";C106;0))+(ALS(C111="herhaalklacht";C110;0))+(ALS(C120="herhaalklacht";C119;0))+(ALS(C124="herhaalklacht";C123;0))+(ALS(C133 = "herhaalklacht";C132;0))+(ALS(C137 = "herhaalklacht";C136;0))+(ALS(C144 = "herhaalklacht";C143;0))+(ALS(C148 = "herhaalklacht";C147;0))+(ALS(C157 = "herhaalklacht";C156;0))+(ALS(C161 = "herhaalklacht";C160;0)))/100)

Nou wil ik alle cellen, als ik dat zo goed benoem, verhogen met 87. Dus dat hij zo wordt:
1=((100/(SOM(C180;C184;C193;C197;C206;C210;C219;C223;C230;C234;C243;C247)))*((ALS(C181="herhaalklacht";C180;0))+(ALS(C185="herhaalklacht";C184;0))+(ALS(C194="herhaalklacht";C193;0))+(ALS(C198="herhaalklacht";C197;0))+(ALS(C207="herhaalklacht";C206;0))+(ALS(C211="herhaalklacht";C210;0))+(ALS(C220 = "herhaalklacht";C219;0))+(ALS(C224 = "herhaalklacht";C223;0))+(ALS(C231 = "herhaalklacht";C230;0))+(ALS(C235 = "herhaalklacht";C234;0))+(ALS(C244 = "herhaalklacht";C243;0))+(ALS(C248 = "herhaalklacht";C247;0)))/100)
Alleen dan 52 keer. Als ik deze twee onder elkaar zet en dan 'doortrek' naar beneden, maakt Excel er een rare formule van, in ieder geval wordt alles niet verhoogd met 87. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit wél voor elkaar kan krijgen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:00:55 #207
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139995174
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:24:19 #208
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139996371
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ik ben niet superhandig met Excel, niet vaak gebruikt tot een tijdje terug :') Het gaat om niet gefactureerde uren met vier mogelijke redenen, waarbij ik een percentage uitreken. Bijvoorbeeld twee uur niet gefactureerd door service en drie uur niet gefactureerd door garantie, dan rekent hij met die formule uit 60% niet gefactureerd door garantie en 40% door service. Klinkt misschien wat ingewikkeld en ik was dan ook al bijzonder trots op mezelf dat ik het werkend heb gekregen :')

Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
pi_140000444
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:24 schreef Heeinz het volgende:
Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:11:48 #210
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140001215
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 21:56 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo:
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
pi_140002027
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:11 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo: [ afbeelding ]
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:32:35 #212
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140002336
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Speculant. het volgende:

[..]

=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
Lastig om uit te leggen, ik zal eens kijken wat ik met de tips kan en anders kom ik er binnenkort wel op terug. Bedankt iig :)
pi_140081967
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
pi_140082328
quote:
5s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:02 schreef IBMWV het volgende:
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
1
2
VAN(=C1)  TOT(=D1)   AANTAL(=E1)
1-1-1996 1-1-1979  =aantallen.als($A$1:$A$2000;$A$1:$A$2000;">"&C2;$A$1:$A$2000;"<"&D2)
De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
pi_140082359
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
pi_140082527
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
[ code verwijderd ]

De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
Ben net eens gaan klooien in Excel met de formule, maar ik ben bang dat ik er nog weinig van snap. Is er een soort van stappenplan om dit vanaf 'scratch' te doen? Dus enkel met een kolom met daarin een aantal geboortedata, en in plaats van 2000 zet ik hem even op 4. Dat vergroot de duidelijkheid voor mij al wat :P.
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:32 schreef sylvesterrr het volgende:
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
pi_140082695
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:43 schreef IBMWV het volgende:
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
pi_140082906
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:53 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
pi_140083426
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:07 schreef IBMWV het volgende:

[..]

_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
pi_140131577
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)

[ Bericht 4% gewijzigd door IBMWV op 19-05-2014 17:34:01 ]
pi_140137556
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef IBMWV het volgende:

[..]

Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)
Ik had je bericht vanmiddag gelezen maar kon er niet op reageren ivm werk. Je hebt het al opgelost zie ik, top! ^O^
pi_140141874
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
pi_140146547
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Zonder macro zou ik denk ik kiezen voor het werkblad op te slaan als een CSV bestand. Vervolgens dit bestand te openen via Word. Vervolgens de komma of puntkomma via CTRL H zoeken en vervangen door ^p. Dan je Word bestand kopieren naar je Excel blad.

Uiteraard is het eea wel afhankelijk van welke type gegevens in je Excel werkblad staan.
pi_140147626
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
1
2
3
4
5
Sub blaat()
    For i = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Step 1
        Range(Cells(1, i), Cells(1, i).End(xlDown)).Copy Cells(1, 1).End(xlDown).Offset(1, 0)
    Next i
End Sub
Dit stukje code kopieert de data van kolommen 2 tot en met de laatst gebruikte kolom naar kolom 1.

Aannames:
- De kolommen bevatten geen blanco cellen
- De data begint in kolom 1
- De lijsten beginnen in rij 1
pi_140208791
Ik wil een optelling maken van de som uit 2 kolommen, zonder hiervoor een extra kolom te moeten toevoegen. Ik denk dat mijn afbeelding meer duidelijkheid geeft:



Het is gelukt met sumproduct :):

=SUMPRODUCT(INDIRECT(N3&"!K1:K5");INDIRECT(N3&"!L1:L5"))

[ Bericht 16% gewijzigd door Soldier2000 op 21-05-2014 18:08:27 ]
BlaBlaBla
  woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:40 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140212445
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Met INDEX kan ie ook wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140339664
Ik probeer een aantal keer met de holt-winters' method een time series te voorspellen, hiervoor gebruik ik de solver in Excel om de parameters te schatten. Deze moeten tussen 0 en 1 zijn, waarbij vervolgens de forecast accuracy index geminimaliseerd moet worden. Hiervoor gebruik ik de volgende VBA-code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 For i = 1 To 52
        Sheets("Forecasting").Select
        Solverreset
        SolverOk SetCell:=Range("DN5").Offset(0, 5 * i).Address, MaxMinVal:=3, ValueOf:=0, ByChange:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, _
            Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=1, FormulaText:="1"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=3, FormulaText:="0"
        Results = SolverSolve(True, "SolverIteration")
        SolverFinish KeepFinal:=1
        Sheets("Optimization").Select
        Range("A1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = i
        Range("B1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = Results
    Next i

Het probleem is dat de solver steeds als result de waarde 5 terug geeft, wat "Solver could not find a feasible solution." betekend, echter is elke solution waarbij de parameters een waarde tussen 0 en 1 krijgen een feasible solution. De solver zet echter voor veel parameters de waarde groter dan 1. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
pi_140344264
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
pi_140348608
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 14:24 schreef snabbi het volgende:
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
De iteratie is bedoeld omdat de forecast steeds een week opgeschoven moet worden. Voor i=1 wordt week 1-52 gebruikt om de parameters te bepalen, voor i=2 worden week 2-53 gebruikt, etc.. Het probleem zit 'm vooral in dat Excel waardes aan de variabelen gaat toekennen die buiten de constraints liggen, terwijl ze als enige constraint hebben dat ze tussen 0 en 1 moeten zijn.

De oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat de constraints niet goed gezet worden in de VBA, echter zijn deze aangemaakt met behulp van het opnemen van een macro en zouden ze dus wel goed moeten zijn.

Edit: Opgelost, blijkbaar ging het mis bij SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address. Het toevoegen van DL2 moet apart gedefinieerd worden, nu werden er helemaal geen constraints toegevoegd.

[ Bericht 6% gewijzigd door _superboer_ op 25-05-2014 16:55:56 ]
pi_140381886
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
  maandag 26 mei 2014 @ 13:13:32 #231
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140382662
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
Snelkoppeling toevoegen aan de start-up folder: http://office.microsoft.c(...)cel-HA010158030.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140382951
Dankjewel, dat het zo makkelijk zou zijn had ik niet verwacht. :D
pi_140471020
Opgelost!

[ Bericht 98% gewijzigd door Rquiem op 28-05-2014 16:33:13 ]
pi_140476133
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Eerst denken, dan typen
pi_140477792
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:10 schreef Piger het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Waarom zou dat niet kunnen? Als je de koppelingen hebt (ja, die heb je: ActiveWorkbook.LinkSources(xlExcelLinks) is een array met de Excel-links), dan kan je deze bestanden openen, bewerken, opslaan en sluiten.
pi_140530592
Ik heb een excelfile met ±250000 regels. In die file staat o.a. per regel een cel met daarin bijvoorbeeld:
TTTTCTCTCTCT
TTTTTATATATATATAT
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG

Ik wil per cel bepalen wat het aantal unieke letters is in die cel. Voor deze drie is dat prima met de hand te doen:
TTTTCTCTCTCT 2 (T en C)
TTTTTATATATATATAT 2 (T en A)
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG 3 (G, T en A)

Die getallen wil ik excel laten uitrekenen dus, achter de haakjes hoeft er niet bij, is puur voor de verduidelijking even neergezet. Hoe kan je dit handig oplossen zonder gebruik te maken van VBA (daar heb ik nog geen kaas van gegeten helaas... :@ ) iemand een idee/voorzetje hoe dit te tackelen?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:55:22 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140531312
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140531598
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Ik heb na lang rommelen al een oplossing: Ik gebruik de functie SUBSTITUEREN om te bepalen hoeveel A, C, G of T in de tekst aanwezig is. Dat worden dus 4 kolommen. Vervolgens bepaal ik m.b.v. de lengte van de eerste tekst gecombineerd met de 'substitutie' tekst hoeveel van elke letter aanwezig is.
Daarna nog wat andere dingen gedaan om het op te lossen. Dat opschrijven is lastig maar het is gelukt.
pi_140870506
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2014 14:44:42 ]
  maandag 9 juni 2014 @ 14:51:56 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140870902
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:42 schreef zarGon het volgende:
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:
[ afbeelding ]
Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140938387
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
  woensdag 11 juni 2014 @ 01:02:25 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140941850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 23:27 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140946900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 01:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
  woensdag 11 juni 2014 @ 13:45:09 #244
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140952842
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 10:29 schreef zarGon het volgende:

[..]

Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140953074
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
  woensdag 11 juni 2014 @ 14:39:38 #246
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140954477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:52 schreef zarGon het volgende:

[..]

Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
Enige wat ik nu zo snel kan bedenken is eigenlijk vals spelen. Verwijder de labels op de x-as en maak een tweede grafiek die precies net zo groot is. Verberg alle elementen behalve de x-as en zorg er voor dat daar de datums op staan :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141244506
Dag mensen, Tijdens mijn VBA avonturen ben ik tegen een probleem gestuit waar ik zelf nog geen antwoord heb kunnen vinden. Het gaat om het volgende:
In mijn VBA wil ik graag dat er vanaf de laatste ingevulde rij alle rijen worden verwijderd. Simpel dacht ik! Ik had al eerder de code opgeschreven, dus simpel copy-paste:
1
2
3
4
5
6
Dim maxrow As Integer
maxrow = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

With ActiveSheet
    .Rows(maxrow + 1 & ":" & .Rows.Count).Delete
End With

Theoretisch gezien werkt deze code prima (vooral voor een beginner als ik)!
Maar nu de crux: in een aantal cellen staat toch een formule maar deze geeft als waarde "". Echter ziet excel (en dus ook mijn code) dit als een ingevulde cel. Mijn code moet dus zoeken naar de waarde (Value) van de cel (?). Bij alle cellen die leeg zijn of als waarde "" geven moet de rij verwijderd worden.
Waar oh waar in mijn code moet ik dit aangeven???

PS: dit was eerst opgeschreven als loop maar dat duurt echt een eeuwigheid voordat alles doorlopen is (kennelijk), vooral omdat ditzelfde bij meerdere sheets moet gebeuren.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141247892
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
pi_141280377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:57 schreef Stickers het volgende:
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
Super! Werkt perfect!
Dit kleine gedeelte in een onderdeel van een veel groter geheel, dus een macro it is ;)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 19 juni 2014 @ 11:42:50 #250
112251 314
gimme pie!
pi_141281363
hi, ik zoek naar een macro me een *.csv bestand laat openen uit een vooraf bepaalde folder (documenten of downloads ofzo), dan de inhoud van die csv kopieert naar een tabje "temp" in mijn huidige workbook om er later mee verder te werken

er zijn meerdere versies van het adressenbestand (*.csv) en eigenlijk wil ik dat ie alleen de inhoud van de laatste versie naar mijn temp tabje kopieert

adressen_01-2014.csv
adressen_02-2014.csv
adressen_03-2014.csv --> deze dus, maar zodra er over een poosje een _06-2014 in die folder staat moet ie die pakken


edit: ik kan hem ook handmatig aanklikken, maar dan wil ik wel in de Open pop-up meteen de juiste folder zien en al gefilterd op alleen *.csv . Het lastige is even dat ik niet precies weet hoe ik in VB kan schakelen tussen (1) mijn workbook waarvan ik de naam weet natuurlijk en (2) het *.csv bestand waarvan de naam niet vaststaat totdat ik hem geopend heb.. iemand? :P

[ Bericht 29% gewijzigd door 314 op 19-06-2014 13:49:30 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')