abonnement Unibet Coolblue
pi_139828308
Excel for Mac 2011

Probleempje met tabel in Excel en Word:

Op de x-as moeten de cijfers lopen van (periode) 0-6 in plaats van 1-7. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb al rechtermuisknop > axis options en zo geprobeerd, maar ik kan het niet wijzigen ;(

pi_139828880
Gewoon de kolommen (of rijen) een naam geven (0-6).
Aldus.
  maandag 12 mei 2014 @ 17:48:46 #203
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_139873156
Ik wil in excel automatisch een range sorteren als er in een andere sheet iets aangepast wordt.
Nu lukt dit wel voor de eerste range, maar bij de 2e lukt het niet. Kan iemand mij helpen?
Het gaat om het gedeelte onder de streep.

Alvast bedankt!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If
End Sub

Private Sub DoSort()
    Worksheets(1).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(1).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(1).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(1).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub Worksheet_Change2(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If
End Sub

Private Sub DoSort2()
    Worksheets(5).Range("A2:I6").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J2"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I2"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A10:I14").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J10"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I10"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A18:I22").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J18"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I18"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A26:I30").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J26"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I26"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A34:I38").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J34"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I34"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A42:I46").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J42"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I42"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A50:I54").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J50"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I50"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
    Worksheets(5).Range("A58:I62").Sort Key1:=Worksheets(5).Range("J58"), Order1:=xlDescending, _
        Key2:=Worksheets(5).Range("I58"), Order2:=xlDescending, Header:=xlYes
End Sub

Samenvatting:

In sheet 4 wordt in range D:F iets aangepast, in sheet 1 worden ranges gesorteerd
In sheet 4 wordt in range J:L iets aangepast, in sheet 5 worden de ranges niet gesorteerd
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_139873994
Volgens mij is Worksheet_Change2 geen geldige event handler...

Je kan alles in dezelfde sub plaatsen..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("D4:F86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort
    End If

    If Not (Application.Intersect(Worksheets(4).Range("J4:L86"), Target) Is Nothing) Then
        DoSort2
    End If    
End Sub
pi_139874026
Voortaan gewoon een MsgBox("Punt A/B/C/D/E/F") statement (eventueel gevolgd door Exit Sub) plaatsen, dan weet je of je code een bepaalde regel bereikt...
  donderdag 15 mei 2014 @ 19:53:40 #206
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139994793
Kan iemand mij misschien helpen? Ik gebruik Excel 2007 in het Nederlands

Ik heb deze formule:
1=((100/(SOM(C93;C97;C106;C110;C119;C123;C132;C136;C143;C147;C156;C160)))*((ALS(C94="herhaalklacht";C93;0))+(ALS(C98="herhaalklacht";C97;0))+(ALS(C107="herhaalklacht";C106;0))+(ALS(C111="herhaalklacht";C110;0))+(ALS(C120="herhaalklacht";C119;0))+(ALS(C124="herhaalklacht";C123;0))+(ALS(C133 = "herhaalklacht";C132;0))+(ALS(C137 = "herhaalklacht";C136;0))+(ALS(C144 = "herhaalklacht";C143;0))+(ALS(C148 = "herhaalklacht";C147;0))+(ALS(C157 = "herhaalklacht";C156;0))+(ALS(C161 = "herhaalklacht";C160;0)))/100)

Nou wil ik alle cellen, als ik dat zo goed benoem, verhogen met 87. Dus dat hij zo wordt:
1=((100/(SOM(C180;C184;C193;C197;C206;C210;C219;C223;C230;C234;C243;C247)))*((ALS(C181="herhaalklacht";C180;0))+(ALS(C185="herhaalklacht";C184;0))+(ALS(C194="herhaalklacht";C193;0))+(ALS(C198="herhaalklacht";C197;0))+(ALS(C207="herhaalklacht";C206;0))+(ALS(C211="herhaalklacht";C210;0))+(ALS(C220 = "herhaalklacht";C219;0))+(ALS(C224 = "herhaalklacht";C223;0))+(ALS(C231 = "herhaalklacht";C230;0))+(ALS(C235 = "herhaalklacht";C234;0))+(ALS(C244 = "herhaalklacht";C243;0))+(ALS(C248 = "herhaalklacht";C247;0)))/100)
Alleen dan 52 keer. Als ik deze twee onder elkaar zet en dan 'doortrek' naar beneden, maakt Excel er een rare formule van, in ieder geval wordt alles niet verhoogd met 87. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit wél voor elkaar kan krijgen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:00:55 #207
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139995174
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 20:24:19 #208
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_139996371
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dat kan wel, maar voor zover ik het kan overzien word je daar niet vrolijk van. Ik word sowieso al niet vrolijk van je formules, maar als je ze ook nog gaat decoreren met INDIRECT-lussen om je sprongen van 87 te maken is het helemaal niet meer te volgen.

Als ik een beetje mag gokken wat je aan het doen bent, wil je het aantal nieuwe klachten per kalenderweek tellen (of er een percentage van maken, weet ik veel). Kun je dit niet oplossen met SOM.ALS of iets in die streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ik ben niet superhandig met Excel, niet vaak gebruikt tot een tijdje terug :') Het gaat om niet gefactureerde uren met vier mogelijke redenen, waarbij ik een percentage uitreken. Bijvoorbeeld twee uur niet gefactureerd door service en drie uur niet gefactureerd door garantie, dan rekent hij met die formule uit 60% niet gefactureerd door garantie en 40% door service. Klinkt misschien wat ingewikkeld en ik was dan ook al bijzonder trots op mezelf dat ik het werkend heb gekregen :')

Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
pi_140000444
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:24 schreef Heeinz het volgende:
Wat houdt dat SOM.ALS precies in?
Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:11:48 #210
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140001215
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 21:56 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Je zorgt dat je indeling bijvoorbeeld als volgt is:

c181= "herhaalklacht" d181=waarde
c185= "herhaalklacht" d185=waarde

etc.

Dan doe je som.als( c181:c248; "herhaalwaarde"; d181:d185). Per rij wordt gekeken of de waarde in c_x voldoet aan "herhaalwaarde"->indien dat zo is neemt hij de waarde uit d_x apart. Je krijgt als resultaat de som van alle waarden die apart zijn genomen.

Precies wat jij doet, alleen wat simpeler.
Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo:
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
pi_140002027
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:11 schreef Heeinz het volgende:

[..]

Nou ik weet niet of dat kan, want het zit zo: [ afbeelding ]
Ik moet dus alleen die niet gefactureerde uren tellen, niet de gefactureerde of de aangenomen. Of is het misschien handiger als ik dat bestand even ergens upload?
=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
  donderdag 15 mei 2014 @ 22:32:35 #212
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_140002336
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:26 schreef Speculant. het volgende:

[..]

=SOMMEN.ALS(C3:C19;A3:A19;"Reden niet gefactureerd";B3:B19;"herhaalklacht")

zo?

Als deze formule niet helemaal duidelijk kun je die sheet wel oploaden als je dat makkelijker lijkt. Je wilt getallen uit een kolom optellen die aan 2 condities voldoen?
Lastig om uit te leggen, ik zal eens kijken wat ik met de tips kan en anders kom ik er binnenkort wel op terug. Bedankt iig :)
pi_140081967
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
pi_140082328
quote:
5s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:02 schreef IBMWV het volgende:
Hoi, vraagje. Ik heb een bestand met daarin allerlei gegevens van personen. In een van deze tabellen staan hun geboortedata, bijvoorbeeld:

1-1-1980
2-2-1985
3-3-1955
10-4-1960

Alleen in plaats van 4 cellen heb ik er ongeveer 2000. Nu zou ik graag de gemiddeldes willen weten. Dus hoeveel mensen zitten in de leeftijdscategorie 18-35, 35-50, 50 - 65, 65+. Ik wil hiermee iets meer inzicht krijgen in de doelgroep.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen in Excel? Het zal ongetwijfeld makkelijk zijn, maar ik kom er even niet uit. Dank alvast :)
Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
1
2
VAN(=C1)  TOT(=D1)   AANTAL(=E1)
1-1-1996 1-1-1979  =aantallen.als($A$1:$A$2000;$A$1:$A$2000;">"&C2;$A$1:$A$2000;"<"&D2)
De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
pi_140082359
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
pi_140082527
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het makkelijkst is het om gebruik te maken van de datum voor je leeftijdscategorie:
Als je al die geboortedatums in 1 kolom hebt, bijvoorbeeld A1 tot A2000. De onderstaande Tabel zet je er naast in bijvoorbeeld C1 en verder:
[ code verwijderd ]

De formule aantallen.als (of countifs in het engels), zal uit de eerste kolom tellen, wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden. De voorwaarde zie je daar achter namelijk wanneer de geboortedatum in groter is dan C2 en kleiner dan D2.

Eventueel kan je de datum van vandaag er in verwerken. Dat doe je dan door in C2 geen 1-1-1996 te zetten maar bijvoorbeeld: =DATUM(1996;MAAND(VANDAAG());DAG(VANDAAG()))
Ben net eens gaan klooien in Excel met de formule, maar ik ben bang dat ik er nog weinig van snap. Is er een soort van stappenplan om dit vanaf 'scratch' te doen? Dus enkel met een kolom met daarin een aantal geboortedata, en in plaats van 2000 zet ik hem even op 4. Dat vergroot de duidelijkheid voor mij al wat :P.
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:32 schreef sylvesterrr het volgende:
Of je berekent voor iedere persoon de leeftijd en maakt daarna een histogram met je leeftijdsklassen. :P
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
pi_140082695
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:43 schreef IBMWV het volgende:
Dat klinkt makkelijk, alleen hoe bereken ik de leeftijd voor elke persoon? Stel ik wil de leeftijd berekenen op basis van de volgende geboortedatum:

07-03-1988

Het diagram kom ik vervolgens volgens mij wel uit. Kwestie van alle cellen selecteren en op 'diagram maken' klikken.
=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
pi_140082906
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:53 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

=DATEDIF(A2;TODAY();"y") waarbij A2 de geboortedatum is levert de leeftijd in jaren op.

Zie http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ESSQ77HHILR8.xlsx voor een voorbeeld.
_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
pi_140083426
quote:
14s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:07 schreef IBMWV het volgende:

[..]

_O_ Volgens mij heb ik hem door en kan ik hier mee aan de slag! Net hem even zelf uitgevoerd met het voorbeeldbestand en dat lukt. Nu alleen Data Analysis Toolpak installeren en dan zou het moeten lukken. Erg bedankt!
Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
pi_140131577
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:36 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Data Analysis Toolpak heb je in principe niet nodig. In kolom D-E heb je ook een histogram, maar met formules. :)
Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)

[ Bericht 4% gewijzigd door IBMWV op 19-05-2014 17:34:01 ]
pi_140137556
quote:
14s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:37 schreef IBMWV het volgende:

[..]

Ik kan je hulp toch nog even gebruiken merk ik. Ik ging er zelf eens mee spelen en dat ging minder makkelijk dan ik dacht.

Ik heb mijn eigen Excel-bestand even geüpload met daarin alle data (3 kolommen: Geboortedatum, geslacht en leeftijd). Verder heb ik een aantal leeftijdsgroepen:

18 - 35
35 - 50
50 - 65
65 - 80
80 +

Ik zou graag een grafiek of cirkeldiagram willen maken waarin alle leeftijden getoond worden per leeftijdsgroep. Dus er zijn bijvoorbeeld 100 mensen in de groep 18 - 35 enzovoort.

Moet volgens mij te doen zijn met enkele muisklikken, maar bij mij lijkt het kwartje niet te vallen. Al wat Youtube-instructiefilmpjes gekeken maar helaas. Het is ook gelijk het eerste en het laatste wat ik in Excel moet doen.

Zou jij kunnen helpen? Mijn bestand staat hier:

:@


Edit: lijkt te lukken al. Gelukt. *)
Ik had je bericht vanmiddag gelezen maar kon er niet op reageren ivm werk. Je hebt het al opgelost zie ik, top! ^O^
pi_140141874
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
pi_140146547
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Zonder macro zou ik denk ik kiezen voor het werkblad op te slaan als een CSV bestand. Vervolgens dit bestand te openen via Word. Vervolgens de komma of puntkomma via CTRL H zoeken en vervangen door ^p. Dan je Word bestand kopieren naar je Excel blad.

Uiteraard is het eea wel afhankelijk van welke type gegevens in je Excel werkblad staan.
pi_140147626
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
1
2
3
4
5
Sub blaat()
    For i = 2 To ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Step 1
        Range(Cells(1, i), Cells(1, i).End(xlDown)).Copy Cells(1, 1).End(xlDown).Offset(1, 0)
    Next i
End Sub
Dit stukje code kopieert de data van kolommen 2 tot en met de laatst gebruikte kolom naar kolom 1.

Aannames:
- De kolommen bevatten geen blanco cellen
- De data begint in kolom 1
- De lijsten beginnen in rij 1
pi_140208791
Ik wil een optelling maken van de som uit 2 kolommen, zonder hiervoor een extra kolom te moeten toevoegen. Ik denk dat mijn afbeelding meer duidelijkheid geeft:



Het is gelukt met sumproduct :):

=SUMPRODUCT(INDIRECT(N3&"!K1:K5");INDIRECT(N3&"!L1:L5"))

[ Bericht 16% gewijzigd door Soldier2000 op 21-05-2014 18:08:27 ]
BlaBlaBla
  woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:40 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140212445
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 20:11 schreef Niesl het volgende:
Ik maak gebruik van Excel 2010.

Ik heb een sheet met 300 rijen met elk 50 kolommen. In elk van de velden zijn waarden opgenomen. Nu wil ik alle rijen en kolommen selecteren, de inhoud kopiëren en dit plaatsen in één enkele kolom, zodat je dus alle 15000 waarden onder elkaar hebt staan.

Is er een makkelijke manier om dit te doen?
Met INDEX kan ie ook wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140339664
Ik probeer een aantal keer met de holt-winters' method een time series te voorspellen, hiervoor gebruik ik de solver in Excel om de parameters te schatten. Deze moeten tussen 0 en 1 zijn, waarbij vervolgens de forecast accuracy index geminimaliseerd moet worden. Hiervoor gebruik ik de volgende VBA-code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 For i = 1 To 52
        Sheets("Forecasting").Select
        Solverreset
        SolverOk SetCell:=Range("DN5").Offset(0, 5 * i).Address, MaxMinVal:=3, ValueOf:=0, ByChange:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, _
            Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=1, FormulaText:="1"
        SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address, Relation:=3, FormulaText:="0"
        Results = SolverSolve(True, "SolverIteration")
        SolverFinish KeepFinal:=1
        Sheets("Optimization").Select
        Range("A1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = i
        Range("B1").Offset(i, 0).Select
        ActiveCell.Value = Results
    Next i

Het probleem is dat de solver steeds als result de waarde 5 terug geeft, wat "Solver could not find a feasible solution." betekend, echter is elke solution waarbij de parameters een waarde tussen 0 en 1 krijgen een feasible solution. De solver zet echter voor veel parameters de waarde groter dan 1. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
pi_140344264
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
pi_140348608
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 14:24 schreef snabbi het volgende:
Het is lastig je ding te volgen vanuit de code alleen. Ik begrijp sowieso niet waarom je de solver met een eigen iteratie doorloopt. Probeer je wijzigende parameters eens te verkleinen. Een leuk filmpje hierover is:
De iteratie is bedoeld omdat de forecast steeds een week opgeschoven moet worden. Voor i=1 wordt week 1-52 gebruikt om de parameters te bepalen, voor i=2 worden week 2-53 gebruikt, etc.. Het probleem zit 'm vooral in dat Excel waardes aan de variabelen gaat toekennen die buiten de constraints liggen, terwijl ze als enige constraint hebben dat ze tussen 0 en 1 moeten zijn.

De oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat de constraints niet goed gezet worden in de VBA, echter zijn deze aangemaakt met behulp van het opnemen van een macro en zouden ze dus wel goed moeten zijn.

Edit: Opgelost, blijkbaar ging het mis bij SolverAdd CellRef:=Range("DN2:DN4,DL2").Offset(0, 5 * i).Address. Het toevoegen van DL2 moet apart gedefinieerd worden, nu werden er helemaal geen constraints toegevoegd.

[ Bericht 6% gewijzigd door _superboer_ op 25-05-2014 16:55:56 ]
pi_140381886
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
  maandag 26 mei 2014 @ 13:13:32 #231
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140382662
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Hallo,

Op mijn werk wil men graag wat data van een website bijhouden. 1* per dag moet dat gedownload worden. Nu kan dat mooi met excel die gegevens eruit trekken. De verbinding maken is een fluitje van een cent dat is me al gelukt. Nu mijn probleem, het liefst zou ik gewoon een excel file in de morgen als de gebruiker (die dit wil bijhouden) zijn pc opstart automagisch laten opstarten is dit mogelijk?
Snelkoppeling toevoegen aan de start-up folder: http://office.microsoft.c(...)cel-HA010158030.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140382951
Dankjewel, dat het zo makkelijk zou zijn had ik niet verwacht. :D
pi_140471020
Opgelost!

[ Bericht 98% gewijzigd door Rquiem op 28-05-2014 16:33:13 ]
pi_140476133
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Eerst denken, dan typen
pi_140477792
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:10 schreef Piger het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om via vba alle koppelingen te openen, data bij te werken, en weer af te sluiten?
Waarom zou dat niet kunnen? Als je de koppelingen hebt (ja, die heb je: ActiveWorkbook.LinkSources(xlExcelLinks) is een array met de Excel-links), dan kan je deze bestanden openen, bewerken, opslaan en sluiten.
pi_140530592
Ik heb een excelfile met ±250000 regels. In die file staat o.a. per regel een cel met daarin bijvoorbeeld:
TTTTCTCTCTCT
TTTTTATATATATATAT
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG

Ik wil per cel bepalen wat het aantal unieke letters is in die cel. Voor deze drie is dat prima met de hand te doen:
TTTTCTCTCTCT 2 (T en C)
TTTTTATATATATATAT 2 (T en A)
GGGGGGGGGTGGGGAGAGTGAGAGAGAG 3 (G, T en A)

Die getallen wil ik excel laten uitrekenen dus, achter de haakjes hoeft er niet bij, is puur voor de verduidelijking even neergezet. Hoe kan je dit handig oplossen zonder gebruik te maken van VBA (daar heb ik nog geen kaas van gegeten helaas... :@ ) iemand een idee/voorzetje hoe dit te tackelen?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:55:22 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140531312
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140531598
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe lang is de langste code (ongeveer)?
Ik heb na lang rommelen al een oplossing: Ik gebruik de functie SUBSTITUEREN om te bepalen hoeveel A, C, G of T in de tekst aanwezig is. Dat worden dus 4 kolommen. Vervolgens bepaal ik m.b.v. de lengte van de eerste tekst gecombineerd met de 'substitutie' tekst hoeveel van elke letter aanwezig is.
Daarna nog wat andere dingen gedaan om het op te lossen. Dat opschrijven is lastig maar het is gelukt.
pi_140870506
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2014 14:44:42 ]
  maandag 9 juni 2014 @ 14:51:56 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140870902
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:42 schreef zarGon het volgende:
Is het mogelijk om deze pagina in Excel te bouwen?

Dat tabelletje met data en een pie chart is geen enkel probleem natuurlijk. Ik loop vast bij de timeline chart...

Ik heb een paar tutorials gevonden, maar het lukt me niet om het werkend te krijgen.
- http://www.smartsheet.com/blog/gantt-chart-excel
- http://www.excel-easy.com/examples/gantt-chart.html

Twee voorbeelden met waar ik genoeg aan zou hebben, maar ik krijg niet wat ik wil zien.

Iemand die me kan helpen?

Wat ik nu heb:
[ afbeelding ]
Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140938387
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik gebruik een Gantt-chart die werkt met voorwaardelijke opmaak -> http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html

Of probeer het op deze manier: http://office.microsoft.c(...)px#BMfloatingcolumns of http://www.techrepublic.c(...)lumn-chart-in-excel/ (maar kies dan voor horizontaal ipv verticaal)
Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
  woensdag 11 juni 2014 @ 01:02:25 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140941850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 23:27 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik heb de links gelezen en uitgeprobeerd, maar het wil me niet helemaal lukken. Je eerste link is bijvoorbeeld kant-en-klaar, maar het is niet flexibel; de indeling blijft staan (2012). Ik heb juist flexibele datums (soms 3 maanden, soms jaren).

Hmpf, het leek zo 'simpel'...
Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140946900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 01:02 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hulpkolom (F) aanmaken met daarin: MIN(C2:C20)-C2, daarnaast in G: MAX(D2:D20)-D2
Dan maak je een gestapelde grafiek met kolom F als eerste data, kolom E als tweede en kolom G als derde. De eerste en laatste kan je met de opmaak doorzichtig maken en zonder rand :). En dan kolom B als label kiezen. Om het er nóg leuker uit te laten zien kan je ook je horizontale as nog voorzien van labels :P
Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
  woensdag 11 juni 2014 @ 13:45:09 #244
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140952842
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 10:29 schreef zarGon het volgende:

[..]

Zou ik te veel van je vragen als ik je vraag om een voorbeeld voor mij te maken?
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_140953074
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C6XWESWCDSY7.xlsx
Alleen de tijdslijn aan de onderkant kreeg niet zo snel naar wens..
Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
  woensdag 11 juni 2014 @ 14:39:38 #246
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_140954477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 13:52 schreef zarGon het volgende:

[..]

Allereerst: bedankt voor de moeite!

Boh, dit is bijna wat ik nodig heb. Alleen is die tijdslijn (datum op x-as) wel een belangrijke. Hoe zou ik dat eventueel kunnen fiksen?

Bedankt nogmaals, kan ik hier even mee verkloten.
Enige wat ik nu zo snel kan bedenken is eigenlijk vals spelen. Verwijder de labels op de x-as en maak een tweede grafiek die precies net zo groot is. Verberg alle elementen behalve de x-as en zorg er voor dat daar de datums op staan :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141244506
Dag mensen, Tijdens mijn VBA avonturen ben ik tegen een probleem gestuit waar ik zelf nog geen antwoord heb kunnen vinden. Het gaat om het volgende:
In mijn VBA wil ik graag dat er vanaf de laatste ingevulde rij alle rijen worden verwijderd. Simpel dacht ik! Ik had al eerder de code opgeschreven, dus simpel copy-paste:
1
2
3
4
5
6
Dim maxrow As Integer
maxrow = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row

With ActiveSheet
    .Rows(maxrow + 1 & ":" & .Rows.Count).Delete
End With

Theoretisch gezien werkt deze code prima (vooral voor een beginner als ik)!
Maar nu de crux: in een aantal cellen staat toch een formule maar deze geeft als waarde "". Echter ziet excel (en dus ook mijn code) dit als een ingevulde cel. Mijn code moet dus zoeken naar de waarde (Value) van de cel (?). Bij alle cellen die leeg zijn of als waarde "" geven moet de rij verwijderd worden.
Waar oh waar in mijn code moet ik dit aangeven???

PS: dit was eerst opgeschreven als loop maar dat duurt echt een eeuwigheid voordat alles doorlopen is (kennelijk), vooral omdat ditzelfde bij meerdere sheets moet gebeuren.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141247892
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
pi_141280377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:57 schreef Stickers het volgende:
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
Super! Werkt perfect!
Dit kleine gedeelte in een onderdeel van een veel groter geheel, dus een macro it is ;)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 19 juni 2014 @ 11:42:50 #250
112251 314
gimme pie!
pi_141281363
hi, ik zoek naar een macro me een *.csv bestand laat openen uit een vooraf bepaalde folder (documenten of downloads ofzo), dan de inhoud van die csv kopieert naar een tabje "temp" in mijn huidige workbook om er later mee verder te werken

er zijn meerdere versies van het adressenbestand (*.csv) en eigenlijk wil ik dat ie alleen de inhoud van de laatste versie naar mijn temp tabje kopieert

adressen_01-2014.csv
adressen_02-2014.csv
adressen_03-2014.csv --> deze dus, maar zodra er over een poosje een _06-2014 in die folder staat moet ie die pakken


edit: ik kan hem ook handmatig aanklikken, maar dan wil ik wel in de Open pop-up meteen de juiste folder zien en al gefilterd op alleen *.csv . Het lastige is even dat ik niet precies weet hoe ik in VB kan schakelen tussen (1) mijn workbook waarvan ik de naam weet natuurlijk en (2) het *.csv bestand waarvan de naam niet vaststaat totdat ik hem geopend heb.. iemand? :P

[ Bericht 29% gewijzigd door 314 op 19-06-2014 13:49:30 ]
pi_141287890
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 11:42 schreef 314 het volgende:
hi, ik zoek naar een macro me een *.csv bestand laat openen uit een vooraf bepaalde folder (documenten of downloads ofzo), dan de inhoud van die csv kopieert naar een tabje "temp" in mijn huidige workbook om er later mee verder te werken

er zijn meerdere versies van het adressenbestand (*.csv) en eigenlijk wil ik dat ie alleen de inhoud van de laatste versie naar mijn temp tabje kopieert

adressen_01-2014.csv
adressen_02-2014.csv
adressen_03-2014.csv --> deze dus, maar zodra er over een poosje een _06-2014 in die folder staat moet ie die pakken

edit: ik kan hem ook handmatig aanklikken, maar dan wil ik wel in de Open pop-up meteen de juiste folder zien en al gefilterd op alleen *.csv . Het lastige is even dat ik niet precies weet hoe ik in VB kan schakelen tussen (1) mijn workbook waarvan ik de naam weet natuurlijk en (2) het *.csv bestand waarvan de naam niet vaststaat totdat ik hem geopend heb.. iemand? :P
Alleen even de directory aanpassen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was even knutselen, namelijk nog nooit met QueryTables gewerkt.
pi_141302238
Ik heb een vraag betreffende de resolutie van Excel charts. Voorheen maakte ik scatterplots in Excel 2010 waarbij de trendlijnen er vloeiend uitkwamen maar sinds een paar weken zijn de lijntjes niet zo vloeiend meer en erg blokkerig (pixels sluiten niet op elkaar aan). Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
pi_141318545
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 15:57 schreef Stickers het volgende:
Hiermee moet het lukken:

Sub getLastRow()
Dim LastUsedRow As Long
LastUsedRow = [LOOKUP(2,1/(A1:A65000<>""),ROW(A1:A65000))]
End Sub

Gevonden op http://www.mrexcel.com/fo(...)up-ignore-blank.html

Formule:
=ZOEKEN(2;1/(A1:A18<>"");RIJ(A1:A18))

Dan kun je spelen zonder elke keer een macro te hoeven runnen.
Hmz, Oke, die rijen werken prima.
Nu wil ik alleen hetzelfde met kolommen, dus ik dacht heel simpel:
1
2
Dim maxcol As Long
    maxcol = [LOOKUP(2,1/(D12:EM12<>"x"),Column(D12:EM12))]
Hier zoekt ie dus naar waarde "x", maar zo simpel de formule aanpassen werkt het kennelijk niet. ideeen? (ben geen held in vectoren en matrices, dat gedeelte nooit gesnapt)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141325391
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 09:22 schreef kipptje het volgende:

[..]

Hmz, Oke, die rijen werken prima.
Nu wil ik alleen hetzelfde met kolommen, dus ik dacht heel simpel:

maxcol = [LOOKUP(2,1/(D12:EM12<>"x"),Column(D12:EM12))]

Hier zoekt ie dus naar waarde "x", maar zo simpel de formule aanpassen werkt het kennelijk niet. ideeen? (ben geen held in vectoren en matrices, dat gedeelte nooit gesnapt)
Nu zoek je juist naar de laatste cel die niet gelijk is aan "x" ;)
pi_141345646
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:08 schreef Stickers het volgende:

[..]

Nu zoek je juist naar de laatste cel die niet gelijk is aan "x" ;)
Ja, dat is ook juist de bedoeling. Schreef het een beetje ongelukkig ;)
Hoe dan ook, de formule die ik heb opgeschreven werkt dus niet en ik weet niet hoe ik het moet aanpassen
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_141350449
Heb je toevallig een voorbeeldbestand? Er zijn namelijk meerdere manieren hoe ik het probleem kan interpreteren :)
pi_141415776
Ik weet niet of het mogelijk is met Excel, maar wie weet.

Mijn doel is om van A2 t/m A45 (of t/m er iets in A staat) en van C2 t/m C45 (of t/m er iets in C staat) een code creeren.

Een code die als volgt moet zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{|
! style="text-align:left;" colspan="2"| Item
! Required items
|-
|colspan="2"|A2
|C2
|-
|colspan="2"|A3
|C4
|-
|}

Waar A2/C2/A3/C3 de tekst uit de tabel zou moeten zijn. Is dit mogelijk?
pi_141418270
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 18:46 schreef einschtein het volgende:
Ik weet niet of het mogelijk is met Excel, maar wie weet.

Mijn doel is om van A2 t/m A45 (of t/m er iets in A staat) en van C2 t/m C45 (of t/m er iets in C staat) een code creeren.

Een code die als volgt moet zijn:
[ code verwijderd ]

Waar A2/C2/A3/C3 de tekst uit de tabel zou moeten zijn. Is dit mogelijk?
Ik heb geen idee wat je nu eigenlijk wil. Je wilt A2 en B2 samenvoegen?
Kan je een voorbeeld geven (desnoods met html) wat je echt zoekt?
pi_141419892
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 21:02 schreef kipptje het volgende:

[..]

Ja, dat is ook juist de bedoeling. Schreef het een beetje ongelukkig ;)
Hoe dan ook, de formule die ik heb opgeschreven werkt dus niet en ik weet niet hoe ik het moet aanpassen
Vergeef me mijn domheid, maar hoe nuttig is het om hetgeen buiten de gebruikte range te verwijderen?
Anyway je formule werkt wel, maar je vergeet waarschijnlijk dat het resultaat 4 te laag is omdat je pas in kolom D begint met zoeken.
pi_141421045
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 19:32 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat je nu eigenlijk wil. Je wilt A2 en B2 samenvoegen?
Kan je een voorbeeld geven (desnoods met html) wat je echt zoekt?
Hm, misschien leg ik het wat onduidelijk uit.

A1 en B1 (enhebben beide een inhoud van text. Nu wil ik die samenvoegen in een code, maar Excel moet die code samenstellen met de gegevens uit de cellen.

A1 en B1 moeten in de volgende code worden toegevoegd, die Excel dus maakt/samenstelt:
1
2
3
4
5
6
|colspan="2"|A1
|B1
|-
|colspan="2"|A2
|B2
|-

Dus Excel moet de gegevens uit A1, A2, B1 en B2 halen en die dus in de bovenstaande code zetten. Excel moet die code helemaal zelf maken in eerste instantie zodat ik alleen hoef te copy+pasten.

Snap je het nu toevallig? :P

Ik heb nu namelijk een Excel lijst met waardes in A en de B-kolommen en die moet ik dus in een code hebben voor een website. Maar ik heb niet de behoefte om dat allemaal zelf te typen.
pi_141429060
Volgens m
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:22 schreef einschtein het volgende:

[..]

Hm, misschien leg ik het wat onduidelijk uit.

A1 en B1 (enhebben beide een inhoud van text. Nu wil ik die samenvoegen in een code, maar Excel moet die code samenstellen met de gegevens uit de cellen.
Volgens mij zoek je de inhoud van A1 en B1 samen te voegen in bijvoorbeeld cel C1. Dat zou zijn
=A1&B1
pi_141439349
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:27 schreef snabbi het volgende:
Volgens m

[..]

Volgens mij zoek je de inhoud van A1 en B1 samen te voegen in bijvoorbeeld cel C1. Dat zou zijn
=A1&B1
Ja en nee. Het moet nog automatisch door Excel in de bovengenoemde code worden omgezet zodat ik kan control-c+v'en. :+
pi_141441482
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 19:59 schreef snabbi het volgende:

[..]

Vergeef me mijn domheid, maar hoe nuttig is het om hetgeen buiten de gebruikte range te verwijderen?
Anyway je formule werkt wel, maar je vergeet waarschijnlijk dat het resultaat 4 te laag is omdat je pas in kolom D begint met zoeken.
Door alles buiten de gedrukte range te verwijderen (in mijn geval niet gebruikte kolommen) raakt alles op het blad een stuk overzichtelijker. je hebt dan geen onbruikbare informatie staan.
Waarom ik al bij voorbaad ze niet weg haal? Omdat de grootte van de verwerking elke keer anders is. Daarom heb ik een format gemaakt met een bepaalde hoeveelheid kolommen waarbij dus een variabel aantal niet gebruikte kolommen verwijderd moeten worden.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  maandag 23 juni 2014 @ 12:38:04 #264
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141445795
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 05:33 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ja en nee. Het moet nog automatisch door Excel in de bovengenoemde code worden omgezet zodat ik kan control-c+v'en. :+
Dan doe je in (bijv) C1 -> ='|colspan="2"|'&A1
C2 -> ='|'&B1
C3 -> ='|'
C4 -> ='|colspan="2"|'&A2

etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141481410
Beste Mensen,

Momenteel ben ik bezig met een project en daarbij ben ik tegen een probleempje aangelopen. De datumnotatie, van hetzelfde kolom, heb ik gewijzigd door celeigenschappen -> aangepast
jjjj-mm-dd.

De data 01/13/2012 11:49 AM en 01/13/2012 04:05 PM willen niet veranderen. Komt dit doordat ze text zijn i.p.v. date? Hoe kan ik deze converteren en/of simpelweg de data wijzigen in jjjj-mm-dd, maar ook automatisch de inhoud van elke cel. Dus zonder de AM and PM.

2012-12-01
2012-12-01
01/13/2012 11:49 AM
01/13/2012 04:05 PM

Op mijn werk heb ik een nederlandse excel 2003 en kan ik niet naar de landinstellingen (autoriteitsrechten).

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

D.Ilic
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 11:32:48 #266
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141483533
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 10:12 schreef DIlic het volgende:
Beste Mensen,

Momenteel ben ik bezig met een project en daarbij ben ik tegen een probleempje aangelopen. De datumnotatie, van hetzelfde kolom, heb ik gewijzigd door celeigenschappen -> aangepast
jjjj-mm-dd.

De data 01/13/2012 11:49 AM en 01/13/2012 04:05 PM willen niet veranderen. Komt dit doordat ze text zijn i.p.v. date? Hoe kan ik deze converteren en/of simpelweg de data wijzigen in jjjj-mm-dd, maar ook automatisch de inhoud van elke cel. Dus zonder de AM and PM.

2012-12-01
2012-12-01
01/13/2012 11:49 AM
01/13/2012 04:05 PM

Op mijn werk heb ik een nederlandse excel 2003 en kan ik niet naar de landinstellingen (autoriteitsrechten).

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

D.Ilic
Als ze als tekst opgemaakt zijn zou je dmv een hulpkolom ze kunnen converteren naar een datum.
In A1 staat je tekst, in B1 kan je dan het volgende zetten:
=DATUM(LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-6);4);LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-3);2);LINKS(A1;2))
Werkt voor tekst zoals 01/13/2012 11:49 AM
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141483615
Beste qu63,
Ik heb hier een bestandje. Misschien wil je er naar kijken en begrijp je de situatie beter.
Het is de bedoeling dat de datumnotatie jjjj-mm-dd wordt en dat de inhoud niet met tijd is, maar alleen 2012-12-01. Dit is trouwens geimporteerde data en zal maandelijks worden geimporteerd voor rapportage. Vandaar dat de datumnotatie vaker zal moeten worden veranderd.
https://www.dropbox.com/s(...)hJcl7QAhu-RyUyWQWY5a

[ Bericht 35% gewijzigd door DIlic op 24-06-2014 11:45:20 ]
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 11:45:07 #268
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141483844
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:35 schreef DIlic het volgende:
Beste qu63,
Ik heb hier een bestandje. Misschien wil je er naar kijken en begrijp je de situatie misschien beter.
https://www.dropbox.com/s(...)hJcl7QAhu-RyUyWQWY5a
In B2 zet je dit: =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2);LINKS(A2;2))
Dan doortrekken naar beneden (dubbelklikken op het plusje rechtsonderin de cel) en het werkt in alle 12690 cellen :)

Dan kan je eventueel kolom A verbergen en is kolom B je nieuwe A :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141484197
OMG! jij bent een held! bijna gelukt hij verandert het, alleen gaat hij nu naar dd-mm-jjjj notatie en hij moet jjjj-mm-dd notatie. Tevens verandert hij de datum helemaal bijv.: 01/13/2012 11:49 AM wordt 1-1-2013, maar moet 2012-1-13 worden
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 12:01:23 #270
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141484305
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:57 schreef DIlic het volgende:
OMG! jij bent een held! bijna gelukt hij verandert het, alleen gaat hij nu naar dd-mm-jjjj notatie en hij moet jjjj-mm-dd notatie. Tevens verandert hij de datum helemaal bijv.: 01/13/2012 11:49 AM wordt 1-1-2013, maar moet 2012-1-13 worden
Dat moet je dan doen in de opmaak. CTRL+1, tabblad getal, kies dan voor aangepast en vul daar jjjj-mm-dd in :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141484607
Natuurlijk, je hebt gelijk dat werkt wat betreft de jjjj-mm-dd notatie, alleen zit ik dan nog met het laatste en dat is dat hij de datum compleet verandert. Misschien komt het door mijn computer, als hij dat niet bij jou vertoont zou je dan jouw bestandje in mijn dropbox kunnen plaatsen? Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag. Iig heb je mij al erg veel geholpen! Thnx alvast.
Mvg,
Dusan Ilic
  dinsdag 24 juni 2014 @ 12:38:00 #272
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141485436
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 12:11 schreef DIlic het volgende:
Natuurlijk, je hebt gelijk dat werkt wat betreft de jjjj-mm-dd notatie, alleen zit ik dan nog met het laatste en dat is dat hij de datum compleet verandert. Misschien komt het door mijn computer, als hij dat niet bij jou vertoont zou je dan jouw bestandje in mijn dropbox kunnen plaatsen? Ik hoop dat ik niet teveel van je vraag. Iig heb je mij al erg veel geholpen! Thnx alvast.
Ah, ik heb maand en dag omgedraaid zie ik :P
Dit moet werken: =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141486153
Jaaa top!! Hij werkt prima!! Heel erg bedankt Qu63.
Dus voor de duidelijkheid de oplossing tot mijn probleem was de formule:

=DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2)) en dan uiteindelijk de celeigenschappen -> aangepast -> jjjj-mm-dd
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141493375
Ik heb ook eens een vraagje >:)

Ik heb zo'n paar honderd bestanden met elk twee userforms. Hoe kan ik van deze userforms bijvoorbeeld een add-in maken die maar op één plek updates nodig heeft? De userforms zijn overigens afhankelijk van elkaar.

Een alternatief waar ik aan dacht kan zijn dat ik de huidige userforms verwijder en opnieuw importeer, alleen werkt de code niet die ik heb:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub updateForm()
    Dim SourceWb As Workbook
    Dim DestinationWB As Workbook
    
    Set SourceWb = Workbooks("Testforms.xls")
    Set DestinationWB = Workbooks(rapp)
    
    'verwijderen huidige formulieren
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform2.frm"
               
    'opnieuw importeren
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform1").Export "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform1.frm"
        
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform2").Export "Userform2.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform2.frm"
    
End Sub


[ Bericht 0% gewijzigd door Stickers op 24-06-2014 16:32:41 ]
pi_141505111
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 12:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan doe je in (bijv) C1 -> ='|colspan="2"|'&A1
C2 -> ='|'&B1
C3 -> ='|'
C4 -> ='|colspan="2"|'&A2

etc.
Ik snap je even niet. Zou je dat kunnen uitleggen/verwerken in een Excel?
  woensdag 25 juni 2014 @ 01:32:04 #276
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141520440
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 20:41 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ik snap je even niet. Zou je dat kunnen uitleggen/verwerken in een Excel?
Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141553419
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 01:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
Ja, eigenlijk exact dat. Heb het even getweaked, maar werkt nu zoals ik het wil. Ik wilde het eigenlijk per tabelregel, dat is wat het wordt (Een tabel), op een regel. Maar de software herkent de <br /> in de regel niet. :P

Thanks.
pi_141555822
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
  donderdag 26 juni 2014 @ 00:21:05 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141561211
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 22:48 schreef einschtein het volgende:
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
Probeer INDEX.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 26 juni 2014 @ 01:05:56 #280
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141562596
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 22:48 schreef einschtein het volgende:
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 00:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Probeer INDEX.
Dat, en combineren met RIJ() gedeeld door 3 :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141564835
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 16:23 schreef Stickers het volgende:
Ik heb ook eens een vraagje >:)

Ik heb zo'n paar honderd bestanden met elk twee userforms. Hoe kan ik van deze userforms bijvoorbeeld een add-in maken die maar op één plek updates nodig heeft? De userforms zijn overigens afhankelijk van elkaar.

Een alternatief waar ik aan dacht kan zijn dat ik de huidige userforms verwijder en opnieuw importeer, alleen werkt de code niet die ik heb:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub updateForm()
    Dim SourceWb As Workbook
    Dim DestinationWB As Workbook
    
    Set SourceWb = Workbooks("Testforms.xls")
    Set DestinationWB = Workbooks(rapp)
    
    'verwijderen huidige formulieren
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Remove "Userform2.frm"
               
    'opnieuw importeren
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform1").Export "Userform1.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform1.frm"
        
    SourceWb.VBProject.VBComponents("Userform2").Export "Userform2.frm"
        DestinationWB.VBProject.VBComponents.Import "Userform2.frm"
    
End Sub

Niemand?

[ Bericht 27% gewijzigd door Stickers op 26-06-2014 07:55:06 (code tags werken niet in quote) ]
  donderdag 26 juni 2014 @ 08:16:49 #282
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_141565014
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 07:53 schreef Stickers het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Niemand?

Een addin maken kan altijd en daar is legio uitleg over. De vraag is meer wat je met de addin doen wilt. Over dat afhankelijkheid van elkaar bv ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt
pi_141566842
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 08:16 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Een addin maken kan altijd en daar is legio uitleg over. De vraag is meer wat je met de addin doen wilt. Over dat afhankelijkheid van elkaar bv ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt
Ik ging er vanuit dat je per module of userform één add-in nodig hebt. Het ene userform opent de andere, vandaar. Dat is dus niet het geval. De add-in is inmiddels gemaakt.

Watvoor manieren zijn er nu om de add-in makkelijk beschikbaar te maken? Ik zit hier met mensen die het al lastig vinden om de add-in zelf te openen in het excelbestand waar ze mee werken, dat dit liever automatisch gaat.

Ik ben nu zover dat de invoegtoepassing vanaf een bepaalde directory automatisch geladen wordt. Bij het volgende loop ik weer vast:
1
2
3
4
5
Userform.XLAM naar de map invoegtoepassingen voor stickers kopiëren?
Ja/Nee/Annuleren

Er bestaat in deze locatie al een bestand met de naam userform.xlam. Wilt u dit bestand vervangen?
Ja/Nee

ik wil juist dat ie de add-in wél kopieert naar de invoegtoepassingen en de oude ook vervangt. Kopieer ik em niet naar de invoegtoepassingen, dan krijg je telkens een pop-up dat de add-in niet gevonden kan worden.

Hoe kan ik nu, als het ware, gericht antwoord geven op bovenstaande pop-ups?

[ Bericht 11% gewijzigd door Stickers op 26-06-2014 11:54:12 ]
pi_141570525
Is het mogelijk aslabels van een grafiek handmatig aan te passen?

Ik wil dat de grafief wordt getekend door gebruik te maken van datums voor de x-as, ik wil echter deze data niet als label bij de as, maar de naam van de financiële periode. Iemand een oplossing?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_141574182
Beste mensen,

Qu63 heeft mij al aardig op weg geholpen en ik ben al bijna klaar met wat ik wil bereiken. Er zijn nog een klein aantal dingen waar ik niet uit kom en hierbij post ik een excel bestandje met de vragen erin verwerkt. Hoop dat jullie mij kunnen redden uit de brand.

Hier is de link: https://www.dropbox.com/s/4pc45liw4tn1s30/Excelvraag2.xls

Bij voorbaat dank!
Mvg,
Dusan Ilic
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:05:14 #286
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141575532
quote:
5s.gif Op donderdag 26 juni 2014 14:24 schreef DIlic het volgende:
Beste mensen,

Qu63 heeft mij al aardig op weg geholpen en ik ben al bijna klaar met wat ik wil bereiken. Er zijn nog een klein aantal dingen waar ik niet uit kom en hierbij post ik een excel bestandje met de vragen erin verwerkt. Hoop dat jullie mij kunnen redden uit de brand.

Hier is de link: https://www.dropbox.com/s/4pc45liw4tn1s30/Excelvraag2.xls

Bij voorbaat dank!
Er stan nu 3 soorten notaties in kolom A (A2, A3-A9 en A10-A15). Zijn dat de enige opties?

If so, dan werkt dit: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MSEL3XYGKC8N.xlsx

[ Bericht 7% gewijzigd door qu63 op 26-06-2014 15:18:08 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141576046
Ik heb een data set die er ongeveer als volgt uit ziet:
1
2
3
dummy_extraW_ABCD
dummy_extraS_ACD
dummy_extraD_BE

Dit wil ik eigenlijk veranderd hebben naar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dummy_extraW_A
dummy_extraW_B
dummy_extraW_C
dummy_extraW_D
dummy_extraS_A
dummy_extraS_C
dummy_extraS_D
dummy_extraD_B
dummy_extraD_E

Nu heb ik m.b.v. het splitsen van kolommen, LENGTE() en een VBA script al wel de regels verschoven en dus ook de benodigde witregels er in gekregen.
Ik kom alleen niet van ABCD naar A (enter) B (enter) C (enter) D en zo verder.
Het gaat om een vrij grote dataset en het is de bedoeling dat het meer dan eens gedaan moet gaan worden. Iemand enig idee hoe ik dit toch enigszins kan automatiseren? :s)
Alvast bedankt!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:29:15 #288
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141576387
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:20 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb een data set die er ongeveer als volgt uit ziet:
[ code verwijderd ]

Dit wil ik eigenlijk veranderd hebben naar:
[ code verwijderd ]

Nu heb ik m.b.v. het splitsen van kolommen, LENGTE() en een VBA script al wel de regels verschoven en dus ook de benodigde witregels er in gekregen.
Ik kom alleen niet van ABCD naar A (enter) B (enter) C (enter) D en zo verder.
Het gaat om een vrij grote dataset en het is de bedoeling dat het meer dan eens gedaan moet gaan worden. Iemand enig idee hoe ik dit toch enigszins kan automatiseren? :s)
Alvast bedankt!
In een matrix stoppen (A1:D10 oid), dat weer naar 1 kolom maken en dan sorteren op alfabet?

-edit-
Dus dummy_extraW_ABCD splitsen in d_eW_A, _B, _C, _D in A1, B1, C1 en D1..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141576582
WAUW koning excel Qu63 eeuwig dankbaar
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141577004
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

In een matrix stoppen (A1:D10 oid), dat weer naar 1 kolom maken en dan sorteren op alfabet?

-edit-
Dus dummy_extraW_ABCD splitsen in d_eW_A, _B, _C, _D in A1, B1, C1 en D1..
Hoe kom ik dan van deze matrix
1
2
A B C
A B C 
naar :
1
2
3
4
5
6
A
B
C
A
B
C
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_141577246
Er van uitgaande dat alles in kolom A staat en je een andere kolom, in dit geval B, mag gebruiken.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Public str1 As String, str2 As String, lastRow As Integer
Sub split()
lastRow = 1
For Each cell In Range("A:A")

    str1 = Left(cell.Value, 13)
    str2 = Replace(cell.Value, str1, "")
    
Call divide
Next cell
End Sub

Sub divide()

For x = 1 To Len(str2)
    Range("b" & lastRow).Value = str1 & Mid(str2, x, 1)
    lastRow = lastRow + 1
Next x
    

End Sub

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de oplossing van qu63 :) werk niet vaak met matrices
  donderdag 26 juni 2014 @ 15:51:46 #292
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141577269
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:44 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Hoe kom ik dan van deze matrix
[ code verwijderd ]

naar :
[ code verwijderd ]

Zo? http://www.pcreview.co.uk(...)column-t1772559.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141598138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 01:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

[..]

Dat, en combineren met RIJ() gedeeld door 3 :)
Daar kom ik niet uit... Info uit tab 1 naar tab 2, alleen in tab 2 staat ze dus steeds met 2 regels er tussen, met behulp van =INDEX en =ROWS? Hoe exact? De info die naar tab 2 moet staat in tabblad 1, kolom M vanaf rij 2.

Vraag 2. Ik wil een lijst maken met de data uit cellen van tab 1, kolom a, maar ik wil er een bepaalde categorie aan koppelen. Dus A2 krijgt in D2 categorie 'FOK!' toegekend, A3 in D3 de categorie 'jullie'. En nu wil ik in kolom P alle cellen van A met de categorie FOK! en in kolom S alle cellen van A met de categorie 'jullie'. Hoe krijg ik dat? Moet ik A en D aan elkaar koppelen, zo ja, hoe?

:)

[ Bericht 19% gewijzigd door einschtein op 27-06-2014 00:13:04 ]
pi_141602352
Dubbel.
pi_141610902
Ik heb een foutje gemaakt Qu63. Er blijkt nog een soort datumnotatie te zijn. In de volgende bestandje (Excelvraag3) heb ik de vraag beter gesteld.
https://www.dropbox.com/s/vcmi17c72vzte7a/Excelvraag3.xlsx
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141614041
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 11:33 schreef DIlic het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt Qu63. Er blijkt nog een soort datumnotatie te zijn. In de volgende bestandje (Excelvraag3) heb ik de vraag beter gesteld.
https://www.dropbox.com/s/vcmi17c72vzte7a/Excelvraag3.xlsx
Met zulke diverse datumnotaties kun je beter gebruik maken van de functie CDate in VBA:

1
2
3
4
5
Function CDatum(x As Range)

CDatum = Format(CDate(x), "yyyy-mm-dd")

End Function

Ik weet niet hoe ver je kennis reikt van VBA, maar mocht het niet lukken dan hoor ik het wel.
pi_141652156
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 01:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-M6EMG6XDOOMB.xlsx

Ik vraag me alleen af hoe je HTML-editor omgaat met een copy-paste vanuit Excel. Grote kans dat de tabs meegenomen worden en dan kan je alles alsnog aan gaan passen..
Yoo, volgende vraag. :P

Momenteel heb ik 2 tabs. 1 met een lijst, kolom A. In de tweede tab heb ik in kolom informatie uit tab 1 nodig. Probleem is dat in tabblad 1 alles achter elkaar staat, A1, A2, A3 enzovoorts.

Die informatie heb ik in tabblad 2 nodig, alleen niet in achtereen volgende rijen. In A6 op tabblad 2 heb ik A1 van tabblad 1 nodig. En op A6 van tab2 pas info van A2 van tab1. En op A9 weer info uit A3 van tab1. Dus steeds 2 er tussen.

Het simpele doortrekken werkt niet zoals ik het wil. Is het uberhaupt mogelijk, datgene wat ik wil? :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:39:15 #298
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141652458
In A6 tik je =INDEX(Tab1!A$1:A$3737;ROW()/3-1)

Selecteer nu de cellen A6 t/m A8 en sleep naar beneden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141654616
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
In A6 tik je =INDEX(Tab1!A$1:A$3737;ROW()/3-1)

Selecteer nu de cellen A6 t/m A8 en sleep naar beneden.
_O_

Weet je toevallig ook het tweede? :D

Dat Excel vanaf M2 een lijst laat zien, bestaande uit data vanaf A2 mits die in G2 een 'yes' hebben? :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:30:40 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141654748
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:27 schreef einschtein het volgende:

[..]

_O_

Weet je toevallig ook het tweede? :D

Dat Excel vanaf M2 een lijst laat zien, bestaande uit data vanaf A2 mits die in G2 een 'yes' hebben? :P
U bent een luien donder, want met de tips in post 279 en 280 had je dit ook wel zelf gekund 8-)

Hoe zit 'het tweede' in elkaar? Staan er in kolom G allerlei yessen en noes door elkaar en wil je alleen die waarden in A waar een Yes achter staat? Of de hele kolom als G2="yes"? En met of zonder witregels?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')