quote:Op vrijdag 7 maart 2014 21:43 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Geschiedenis is irrelevant om te bepalen wat propaganda is en wat niet,
Dat zeg ik dan ook niet. Ik heb al vaker gezegd dat het vast illegaal is in internationaal recht maar dat dat niet boeit voor groot machten. Moreel vind ik de inval terecht.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:55 schreef SureD1 het volgende:
[..]
De NAVO interventie in Kosovo was niet in lijn met het geldende Internationale recht. Het is ook geldend internationaal recht dat een illegale interventie niet gerechtvaardigd mag worden met een verwijzing naar een andere illegale interventie... Met andere woorden " whataboutism" is geen excuus.
Het leek toen (later werd daar niet meer zo naar verwezen) dat er zich een humanitaire ramp voltrok in Kosovo (etnische zuiveringen etc.) Met het trauma van Bosnië vers in het geheugen wilde de Westerse wereld ingrijpen maar toestemming van de Veiligheidsraad was onmogelijk door een veto van Rusland ( en China wellicht, weet ik niet meer). De NAVO heeft toen unilateraal ( en illegaal) ingegrepen omdat men die etnische zuiveringen wilde stoppen. Het was de eerste keer sinds WOII dat een Nederlands jachtvliegtuig een ander vliegtuig neerschoot ( Nederlandse F-16 tegen Servische Mig29). Daarna is Kosovo gaan praten met Servië over een politieke oplossing maar die kwam er niet dus uiteindelijk heeft Kosovo zich (illegaal) onafhankelijk verklaard van Servië en wordt daarin gesteund door het Westen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:57 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Ik was toen 14, ik heb dat niet meegemaakt op een leeftijd dat ik daar een fatsoenlijk oordeel over kan vellen (wellicht dat iemand anders dat wel kan) en heb me op latere leeftijd daar ook niet in verdiept.
De naïviteitquote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:56 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nee dat heeft te maken met het lange pad dat Kosovo bewandeld heeft om met Servië tot een oplossing te komen...
Kan je wel dom een emoticon ertegenaan gooien maar propaganda is gewoon onjuiste weergave van de situatie/feit met de intentie om de mening van mensen een bepaalde kant op te sturen, ik heb geen geschiedenis nodig om te weten of iets wel of niet strookt met de werkelijkheid.quote:
Ja het is wel duidelijk dat men denkt geschiedenis niet nodig te hebben, het is goed joh. :/quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:07 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Kan je wel dom een emoticon ertegenaan gooien maar propaganda is gewoon onjuiste weergave van de situatie/feit met de intentie om de mening van mensen een bepaalde kant op te sturen, ik heb geen geschiedenis nodig om te weten of iets wel of niet strookt met de werkelijkheid.
Jah, het klinkt alsof het bepaalde raakvlakken heeft, maar als ik het dus goed begrijp was er dus al een oorlog gaande daar.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:06 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het leek toen (later werd daar niet meer zo naar verwezen) dat er zich een humanitaire ramp voltrok in Kosovo (etnische zuiveringen etc.) Met het trauma van Bosnië vers in het geheugen wilde de Westerse wereld ingrijpen maar toestemming van de Veiligheidsraad was onmogelijk door een veto van Rusland ( en China wellicht, weet ik niet meer). De NAVO heeft toen unilateraal ( en illegaal) ingegrepen omdat men die etnische zuiveringen wilde stoppen. Het was de eerste keer sinds WOII dat een Nederlands jachtvliegtuig een ander vliegtuig neerschoot ( Nederlandse F-16 tegen Servische Mig29). Daarna is Kosovo gaan praten met Servië over een politieke oplossing maar die kwam er niet dus uiteindelijk heeft Kosovo zich (illegaal) onafhankelijk verklaard van Servië en wordt daarin gesteund door het Westen.
Kosovo vergelijken met de Krim is op zijn zachts gezegd simplistisch.
Dat is natuurlijk de westerse propaganda kant van het verhaal. Er was geen etnische zuiveringen van Albanezen, alleen van separatisten.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:06 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het leek toen (later werd daar niet meer zo naar verwezen) dat er zich een humanitaire ramp voltrok in Kosovo (etnische zuiveringen etc.) Met het trauma van Bosnië vers in het geheugen wilde de Westerse wereld ingrijpen maar toestemming van de Veiligheidsraad was onmogelijk door een veto van Rusland ( en China wellicht, weet ik niet meer). De NAVO heeft toen unilateraal ( en illegaal) ingegrepen omdat men die etnische zuiveringen wilde stoppen. Het was de eerste keer sinds WOII dat een Nederlands jachtvliegtuig een ander vliegtuig neerschoot ( Nederlandse F-16 tegen Servische Mig29). Daarna is Kosovo gaan praten met Servië over een politieke oplossing maar die kwam er niet dus uiteindelijk heeft Kosovo zich (illegaal) onafhankelijk verklaard van Servië en wordt daarin gesteund door het Westen.
Kosovo vergelijken met de Krim is op zijn zachts gezegd simplistisch.
Fijn dat ze er ook even bij zeggen van welke zijde die 'defense official' isquote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:11 schreef RVer het volgende:
@NBCNews 2m
Russia is ‘entrenched’ in Crimea and has ‘no intention of leaving’, defense official tells NBC News
quote:Nine Russian soldiers who were participating in military exercises in Canada have been expelled from the country, as Ottawa continues to denounce Russia’s military intervention in Crimea, CTV News has learned.
A government source confirmed that the soldiers were informed Thursday afternoon that they had 24 hours to leave Canada.
Six of the soldiers were in Saint-Jean, Que., where they were learning English and French. Another two soldiers were participating in a training program at 5 CDSB Gagetown, and the ninth soldier was teaching Canadian soldiers Russian in Gatineau, Que.
http://www.ctvnews.ca/pol(...)ve-country-1.1717172
Maar etnische zuiveringen zou je toch op z'n minst per definitie af moeten keuren? Ongeacht van de groep die wordt gezuiverd?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:12 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de westerse propaganda kant van het verhaal. Er was geen etnische zuiveringen van Albanezen, alleen van separatisten.
Over de etnische zuivering van Serven in Kosovo na 1999 hoor je niemand, en ook nu worden ze nog gediscrimineerd, aangevallen en soms vermoord.
Als dit waar is heeft de regering van canada instant al mijn respect verlorenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:17 schreef meth1745 het volgende:
Russen krijgen 24 uur om Canada te verlaten.
[..]
Dit nog en dan hou ik er over op: ik dacht dat er genoeg nuance in mijn verhaal zat, maar klaarblijkelijk nog te westers voor SadPanda zijn smaak...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:17 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Maar etnische zuiveringen zou je toch op z'n minst per definitie af moeten keuren? Ongeacht van de groep die wordt gezuiverd?
Klinkt alsof de NAVO daar beter buiten had kunnen blijven als het een oorlog betrof waar beide kanten elkaar van hetzelfde bediende en het gewoon bij veroordeling op politiek niveau had moeten laten.
Maar goed, ik ga niks meer over Kosovo zeggen, zoals ik al had gezegd heb ik die kennis niet in pacht.
Nochtans staat er in pakweg Schotland ook binnen n paar maanden een referendum over de onafhankelijkheid gepland ...quote:Op vrijdag 7 maart 2014 01:36 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het uiteenvallen van de Sovjet-unie was een uitzondering, normaal staat de territoriale integriteit van een staat heel erg hoog on het vaandel in de internationale gemeenschap, niet in het minst omdat elk precedent olie op het vuur is voor staten die zelf met groepen zitten die willen afscheiden...en dat zijn er veel, waaronder Rusland zelf... Staten mogen, tenzij het goedschiks gaat (Tsjechoslowakije destijds), dus niet uit elkaar vallen...
De hele analyse klopte niet naar mijn mening.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:36 schreef Wopper1 het volgende:
Beetje overdreven natuurlijk... Maar dat er heel snel ingegrepen moet worden is wel duidelijk.
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Je hoort nooit wat over de verschrikkelijke omstandigheden van de Serven in Kosovo.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:17 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Maar etnische zuiveringen zou je toch op z'n minst per definitie af moeten keuren? Ongeacht van de groep die wordt gezuiverd?
Klinkt alsof de NAVO daar beter buiten had kunnen blijven als het een oorlog betrof waar beide kanten elkaar van hetzelfde bediende en het gewoon bij veroordeling op politiek niveau had moeten laten.
Maar goed, ik ga niks meer over Kosovo zeggen, zoals ik al had gezegd heb ik die kennis niet in pacht.
Vergeet niet de Serven die onafhankelijk van Kroatië wouden wordenquote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:24 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Je hoort nooit wat over de verschrikkelijke omstandigheden van de Serven in Kosovo.
Je bent erg naïef als je denkt dat de bombardementen waren vanwege humanitaire redenen. Dat was omdat ze uiteindelijk iedereen in Europa lid wilde van de NAVO, Russische bondgenoten wilde verzwakken enz.
Bollocks, het internationaal recht zegt niets over afscheiding, zoals het internationaal hooggerechtshof met 10 tegen 4 stemmen oordeelde.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 22:50 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Als jij daar beter van slaapt: volgens de geldende regels van het Internationaal recht mocht Kosovo zich niet afscheiden. Waarom daar nu anders mee omgegaan wordt is een lang en genuanceerd verhaal dat hier off-topic is. Uit die nuance blijkt wel dat een vergelijking met de Krim mank gaat.
quote:The court delivered its advisory opinion on 22 July 2010; by a vote of 10 to 4, it declared that "the adoption of the declaration of independence of the 17 February 2008 did not violate general international law because international law contains no 'prohibition on declarations of independence'"
Ja dan gaat het dus goedschiks...zij hebben toestemming van Londen om dat te doen... Het speelt op bijzonder veel plekken..Schotland krijgt een kans nu terwijl het op andere plekken (nog) niet zover komt: Catalonië in Spanje, Quebec, België misschien ooit?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:23 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Nochtans staat er in pakweg Schotland ook binnen n paar maanden een referendum over de onafhankelijkheid gepland ...
Ik kan me hier ook wel in vinden. Mijn complimenten richting de analyse gingen ook meer over zijn verhaal over het referendum.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De hele analyse klopte niet naar mijn mening.
Elke dag lees en hoor je in de media dat het Westen 'zwak' is ten opzichte van Rusland. Hetgeen gewoon onzin is, als je over een langere periode kijkt van de afgelopen 25 jaar.
De EU is ontzettend opgeschoven richting de Russische grens, en hetzelfde geldt voor de NAVO. De Russen zijn voor een groot deel al omsingeld oor NAVO/EU landen (inlusief de baltische staten die direct aanhun grens liggen). Rusland heeft dus ontzettend aan invloedssfeer in moeten leveren.
De enige twee gebieden de Russen in Oost-Europa nog wel binnen hun invloedsfeer kunnen rekenen zijn Wit-Rusland en Oekraine. Nadat zelfs Oekraine richting de EU dreigde te bewegen na het afzetten van Janoekovich, was de stap van Rusland niet eens zo raar.
De Russische actie op de Krim moet je eerder zien als een actie om nog de geringe invloedsfeer die ze hebben in Oost-Europa te handhaven dan dat we een opleving zien van de voormalige supermacht.
Als EU/NAVO de Russen zelfs hier keihard te gaan confronteren zou dan ook niet verstandig zijn. Stel wat sancties in, blijf bij het standpunt dat de Krim bij oekraine hoord, en laat het daar bij. Dat het een precedent zou scheppen voor acties in de rest van Oost-Europa geloof ik ook niet. Poetin gaat dit kunstje niet fliken bij een NAVO/EU land, no way.
En ik denk dat de meeste regeringsleiders in het westen het ook niet zien in termen als een precedent dat mogelijk WO3 zou veroorzaken.
Trouwens, Maarten van Rossum had een soortgelijke argumentatie bij het programme RTL Late Night.
Inderdaad erg hypocriet om dat niet toe te staan net als de republiek Srpska.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 23:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vergeet niet de Serven die onafhankelijk van Kroatië wouden worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |