Nergens staat er iets over de Rapture in de bijbel, dat is een verhaal dat in de VS bedacht is zonder enig echt fundament in de bijbel.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:46 schreef jotpio het volgende:
Als de bijbel klopt zal er een moment komen dat de opname van de gemeente komt, ineens miljoenen mensen die verdwenen zijn, is er voor de achtergebleven mensen dan een 2e kans?
Dat vind ik nogal een 'als'.quote:
Pas las ik in een sportbijbeltje deze tekstquote:Op donderdag 27 februari 2014 14:50 schreef capricia het volgende:
Waar staat dat in de bijbel dan? Van die verdwenen miljoenen?
En wie zijn er volgens jou dan de verdwenen mensen. Zij die op aarde blijven of zij die met god mee gaan?quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:09 schreef jotpio het volgende:
[..]
Pas las ik in een sportbijbeltje deze tekst
40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.
[ afbeelding ]
Alleen is dit niet te rijmen met het standaard rapture verhaal waarbij de "echte christenen" worden opgenomen voordat het ergste begint, daar is geen sprake van in de tekst voor deze quote. daarnaast lijken de christelijke geleid naar een plek op aarde.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:09 schreef jotpio het volgende:
[..]
40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.
[ afbeelding ]
Hmm... kun je het een ongelovige kwalijk nemen dat hij niet gelooft in de christelijke god? En zo ja, waarom?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
de ongelovigen blijven in dit geval achter.
Jezus haalt dan de gemeente op in zijn "ark" de hemel dus.
Dus de uitverkoren worden weggenomen en de uitverkorenen zijn dan iedereen die in Jezus gelooft.
en hem heeft aangenomen als zijn redder en dus ok zijn liefde kent.
Zoals ik God ken wel denk ik en ook gewoon het idee van dat Jezus ook mijn zonden gedragen heeft toen hij aan het kruis stierf en deze zonden dus meegenomen heeft de dood in en ze daar heeft achtergelaten en toen weer is opgestaan omdat de dood geen vat op hem kon hebben aangezien Jezus zonder zonden geleefd heeftquote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... kun je het een ongelovige kwalijk nemen dat hij niet gelooft in de christelijke god? En zo ja, waarom?
De geschiedenisboeken staan vol met gruwelijk leed. Dat heeft an sich niets te maken met goden en al zeker niet de christelijke god.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Zoals ik God ken wel denk ik en ook gewoon het idee van dat Jezus ook mijn zonden gedragen heeft toen hij aan het kruis stierf en deze zonden dus meegenomen heeft de dood in en ze daar heeft achtergelaten en toen weer is opgestaan omdat de dood geen vat op hem kon hebben aangezien Jezus zonder zonden geleefd heeft
'Waarom wel?' is een veel interessanter vraag.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar wat ik mij dan afvraag is waarom hij/ zij niet in God gelooft.
Ehhh, je bedoeld zoals jij in God gelooft. Kennen en geloven moet je niet met elkaar verwarren.quote:
Je kunt weten dat er een God bestaat door de bijbel te lezen, door te bidden tot God(kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door te zeggen van God ik weet niet of U bestaat, maar wilt u mij een teken geven als het wel zo is.) Zo'n teken komt niet altijd direct maar soms ook wel.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
De geschiedenisboeken staan vol met gruwelijk leed. Dat heeft an sich niets te maken met goden en al zeker niet de christelijke god.
[..]
'Waarom wel?' is een veel interessanter vraag.
Wil je de ongelovige iets kwalijk kunnen nemen dan zul je moeten veronderstellen dat hij had moeten of kunnen weten dat die christelijke god bestaat. Hoe zou de ongelovige dat moeten weten? Geloof gaat over geloof, toch? Niet over kennis?
Voor sommige mensen komt dat teken na het lezen van de Koran en/of het bidden tot Allah. Voor weer anderen komt dat na het bestuderen van hierogliefen en het bidden tot de zonnegod Ra. Voor nog weer anderen komt dat teken na het lezen van the book of Mormon.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Je kunt weten dat er een God bestaat door de bijbel te lezen, door te bidden tot God(kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door te zeggen van God ik weet niet of U bestaat, maar wilt u mij een teken geven als het wel zo is.) Zo'n teken komt niet altijd direct maar soms ook wel.
Want? Heeft zo'n christelijke spreker een bijzonder soort kennis of autoriteit? Op basis waarvan dan? Als dat persoonlijke openbaringen betreft kan ik je zo 10 andere religies noemen waarin dat evengoed gebeurt.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
Verder door bijeenkomsten te bezoeken waar een christelijke spreker komt spreken.
Als daar mogelijkheden toe bestonden dan lijkt me dat zeer interessant.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er zijn er die ook gericht zijn op mensen die of God nog niet kennen of Hem beter willen leren kennen.
quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:23 schreef jotpio het volgende:
Mensen die klaar zijn voor de opname worden weggenomen van de aarde, imho.
Als je googled op rapture pictures krijg je deze fotoos
[ afbeelding ]
Ten eerste ga je vanuit dat geloven in goden een keuze is. Maar dat is eigenlijk heel vreemd, want hoe kun je jezelf dwingen te geloven wat in je eigen wereldbeeld niet bestaat. Andersom natuurlijk hetzelfde. Iemand die wel in goden gelooft, kan er niet zomaar vanaf stappen. Voor die mensen bestaan goden ook daadwerkelijk.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Je kunt weten dat er een God bestaat door de bijbel te lezen, door te bidden tot God(kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door te zeggen van God ik weet niet of U bestaat, maar wilt u mij een teken geven als het wel zo is.) Zo'n teken komt niet altijd direct maar soms ook wel.
Verder door bijeenkomsten te bezoeken waar een christelijke spreker komt spreken. Er zijn er die ook gericht zijn op mensen die of God nog niet kennen of Hem beter willen leren kennen.
Wie is deze dief? Is dat misschien een ufonaut?quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:09 schreef jotpio het volgende:
[..]
[
Volgens mij is het christendom de enige waar je een relatie op kan bouwen met God en is het ook de enige waar God mensen inspireert door middel van de Heilige Geest. En gebeuren er ook wonderen binnen de islam? Volgens mij verschijnt Jezus niet bij christenen om te vertellen dat ze de verkeerde religie aanhangen terwijl andersom wel geregeld gebeurd.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 17:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor sommige mensen komt dat teken na het lezen van de Koran en/of het bidden tot Allah. Voor weer anderen komt dat na het bestuderen van hierogliefen en het bidden tot de zonnegod Ra. Voor nog weer anderen komt dat teken na het lezen van the book of Mormon.
Hoe verifieer ik als ongelovige welke van deze geloven het bij het juiste eind heeft, als dit soort 'openbaringen' feitelijk in alle religies wel is terug te vinden?
Anders gezegd: hoe zegt het vermogen van mensen om helemaal te verzuipen in een religie iets over het bestaan van goden?
[..]
Want? Heeft zo'n christelijke spreker een bijzonder soort kennis of autoriteit? Op basis waarvan dan? Als dat persoonlijke openbaringen betreft kan ik je zo 10 andere religies noemen waarin dat evengoed gebeurt.
[..]
Als daar mogelijkheden toe bestonden dan lijkt me dat zeer interessant.
Wat me echter niet interessant lijkt is een indoctrinatiepraatje van iemand die intens gelooft dat in het bijzonder zijn god de enige ware god is: ik heb namelijk geen enkele mogelijkheid om dat te verifieren.
Waarom zou ik wel naar een christelijke spreker moeten gaan luisteren en niet naar, zeg, een Imam?
Dan moet Jezus nog maar eens naar India, daar zijn nog een miljard hindoes.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Volgens mij is het christendom de enige waar je een relatie op kan bouwen met God en is het ook de enige waar God mensen inspireert door middel van de Heilige Geest. En gebeuren er ook wonderen binnen de islam? Volgens mij verschijnt Jezus niet bij christenen om te vertellen dat ze de verkeerde religie aanhangen terwijl andersom wel geregeld gebeurd.
Het christendom is niet de enige religie waarin men gelooft een relatie met een god op te bouwen, noch is het de enige religie waarin die relatie zover verifieerbaar een volslagen illusie is.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Volgens mij is het christendom de enige waar je een relatie op kan bouwen met God en is het ook de enige waar God mensen inspireert door middel van de Heilige Geest.
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Calhoun84 het volgende:
En gebeuren er ook wonderen binnen de islam?
Jezus die verschijnt aan moslims en hindu's om ze te vertellen dat ze beter christenen kunnen worden?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Calhoun84 het volgende:
Volgens mij verschijnt Jezus niet bij christenen om te vertellen dat ze de verkeerde religie aanhangen terwijl andersom wel geregeld gebeurd.
Sorry hoor, maar dat ik vind ik nogal een bekrompen gedachten. Er is niet één manier waarop God de mensen kan inspireren of een relatie kan opbouwen en niet bij alle religies zijn goden op de zelfde manier.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:34 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Volgens mij is het christendom de enige waar je een relatie op kan bouwen met God en is het ook de enige waar God mensen inspireert door middel van de Heilige Geest. En gebeuren er ook wonderen binnen de islam? Volgens mij verschijnt Jezus niet bij christenen om te vertellen dat ze de verkeerde religie aanhangen terwijl andersom wel geregeld gebeurd.
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het christendom is niet de enige religie waarin men gelooft een relatie met een god op te bouwen, noch is het de enige religie waarin die relatie zover verifieerbaar een volslagen illusie is.
[..]
Dat is nogal afhankelijk van wat je verstaat onder 'wonder'. Maar validatie door schijnbaar onverklaarbare gebeurtenissen zie je inderdaad ook in zo'n beetje alle religies. En in al die gevallen is het een elementaire drogreden, geen echte validatie.
Overigens vallen Christendom en Islam samen met het Jodendom gewoon in dezelfde familie van religies.
[..]
Jezus die verschijnt aan moslims en hindu's om ze te vertellen dat ze beter christenen kunnen worden?![]()
Maar even zonder dollen.. alls het puur gaat om succes in de vorm van groei is de Islam op dit moment zonder enige twijfel de meest succesvolle religie.
Ter jou informatie, Jezus heeft bij de monniken in India zich de kunst van het genezen eigen gemaakt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan moet Jezus nog maar eens naar India, daar zijn nog een miljard hindoes.
En waar kan ik dat lezen in de bijbel?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:33 schreef Begripvol het volgende:
[..]
[..]
Ter jou informatie, Jezus heeft bij de monniken in India zich de kunst van het genezen eigen gemaakt.
Dat kun je niet terugvinden in de Bijbel. Je kunt ook niet terugvinden waar Hij was vóór zijn 30e jaar. Bepaalde dingen in het leven vallen jammer genoeg onder de mystiek waar alleen ingewijden er de toegang tot hebben, totdat de wetenschap zelf met bewijzen komt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En waar kan ik dat lezen in de bijbel?
goed lezen:quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:33 schreef Begripvol het volgende:
[..]
[..]
Ter jou informatie, Jezus heeft bij de monniken in India zich de kunst van het genezen eigen gemaakt.
http://www.isaruhallah.nl/ voor getuigenissen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat ik vind ik nogal een bekrompen gedachten. Er is niet één manier waarop God de mensen kan inspireren of een relatie kan opbouwen en niet bij alle religies zijn goden op de zelfde manier.
En over dat laatste wat je post, daar mag je wel met wat voorbeelden komen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een god zegt dat zijn/haar aanhangers de verkeerde religie aanhangen.
Dat zijn eerder persoonlijke ervaringen dan bewijs.quote:Op zondag 2 maart 2014 21:38 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
http://www.isaruhallah.nl/ voor getuigenissen.
Je vroeg om voorbeelden, niet om bewijs.quote:Op zondag 2 maart 2014 21:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat zijn eerder persoonlijke ervaringen dan bewijs.
Ah snap, je hebt gelijk.quote:Op zondag 2 maart 2014 21:54 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Je vroeg om voorbeelden, niet om bewijs.
Maar dat zeg ik toch? Hij is daar al geweest gedurende Zijn leven hier op aarde.quote:Op zondag 2 maart 2014 02:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
goed lezen:
Dan moet Jezus nog maar eens naar India
De ene keer was dus niet genoeg, want zowat heel india is nog steeds hindoequote:Op zondag 2 maart 2014 23:08 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Maar dat zeg ik toch? Hij is daar al geweest gedurende Zijn leven hier op aarde.
Je quote Molurus hier maar je reageert niet op hem. Ga je dat alsnog doen?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 23:33 schreef Begripvol het volgende:
[..]
[..]
God Heeft het liefst dat iedereen in de hemel komt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:32 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ten eerste ga je vanuit dat geloven in goden een keuze is. Maar dat is eigenlijk heel vreemd, want hoe kun je jezelf dwingen te geloven wat in je eigen wereldbeeld niet bestaat. Andersom natuurlijk hetzelfde. Iemand die wel in goden gelooft, kan er niet zomaar vanaf stappen. Voor die mensen bestaan goden ook daadwerkelijk.
Ten tweede kun je mensen niet kwalijk nemen dat ze in een andere religie geloven. Niet iedereen komt in aanraking met het christendom en voor hen is hun eigen religie de waarheid. Als de christelijke God echt wilde dat we allemaal in hem gingen geloven, had hij wel wat beter zijn best moeten doen. Nu kan hij van te voren mensen/zielen uitkiezen door te zorgen dat ze later in hem gaan geloven en die mensen in de juiste omgeving laten opgroeien.
Dan zijn er nog steeds 2 vragen:quote:Op maandag 3 maart 2014 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God Heeft het liefst dat iedereen in de hemel komt.
Maar het gaat er juist om dat de mens ook voor hem kiezen.
Het idee dat hij in India geweest zou zijn is op zijn best zeer speculatief. Er is op dat punt geen consensus onder historici. Als hij daar is geweest heeft hij nauwelijks indruk gemaakt.quote:Op zondag 2 maart 2014 23:08 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Maar dat zeg ik toch? Hij is daar al geweest gedurende Zijn leven hier op aarde.
Ik dacht dat ik punt 2 al een keer had aan gegevenquote:Op maandag 3 maart 2014 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zijn er nog steeds 2 vragen:
1) waarom zou iemand voor hem kiezen? En in samenhang daarmee:
2) kun je het een mens kwalijk nemen wanneer hij die keuze niet maakt? Zo ja, dan ga je er vanuit dat die persoon van zijn bestaan had kunnen en moeten weten. Hoe moet iemand dat weten?
Dat is maar amper de helftquote:Op maandag 3 maart 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tenslotte is Jezus, als hij uberhaupt heeft bestaan, 2000 jaar geleden overleden.
Mijn tegenwerpingen van 28 februari, 17:07, had je nog niet op gereageerd. Maar mogelijk heb je die gemist.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik punt 2 al een keer had aan gegeven
<..>
punt 1: Omdat God de enige is waar je echt op kunt vertrouwen.
De helft van wat?quote:
Dat is een geloof waar ik zelf geen enkele waarde aan hecht.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hij is na 3 dagen ook nog opgestaan en met hemelvaart naar de hemel gegaan en daarna de Heilige Geest uit gestort.
zo'n spreker geeft geen indoctrinatie praatje, maar zou je uit kunnen leggen hoe bepaalde dingen in elkaar steken vanuit een bijbels oogpunt en dat eventueel in vergelijk met hoe het er nu aan toe gaat op deze aarde, want als het op de eind tijd aankomt zijn er best veel bewijzen of vergelijkingen tussen de bijbel en nu en hoe het ook vroeger ging.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 17:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor sommige mensen komt dat teken na het lezen van de Koran en/of het bidden tot Allah. Voor weer anderen komt dat na het bestuderen van hierogliefen en het bidden tot de zonnegod Ra. Voor nog weer anderen komt dat teken na het lezen van the book of Mormon.
Hoe verifieer ik als ongelovige welke van deze geloven het bij het juiste eind heeft, als dit soort 'openbaringen' feitelijk in alle religies wel is terug te vinden?
Anders gezegd: hoe zegt het vermogen van mensen om helemaal te verzuipen in een religie iets over het bestaan van goden?
[..]
Want? Heeft zo'n christelijke spreker een bijzonder soort kennis of autoriteit? Op basis waarvan dan? Als dat persoonlijke openbaringen betreft kan ik je zo 10 andere religies noemen waarin dat evengoed gebeurt.
[..]
Als daar mogelijkheden toe bestonden dan lijkt me dat zeer interessant.
Wat me echter niet interessant lijkt is een indoctrinatiepraatje van iemand die intens gelooft dat in het bijzonder zijn god de enige ware god is: ik heb namelijk geen enkele mogelijkheid om dat te verifieren.
Waarom zou ik wel naar een christelijke spreker moeten gaan luisteren en niet naar, zeg, een Imam?
Het is niet bewust als indoctrinatie bedoeld, maar dat maakt het niet minder een indoctrinatiepraatje. En hij spreekt wel degeljk vanuit autoriteit. Een autoriteit die hij zelf toekent aan de Bijbel en de inhoud daarvan.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
zo'n spreker geeft geen indoctrinatie praatje, maar zou je uit kunnen leggen hoe bepaalde dingen in elkaar steken vanuit een bijbels oogpunt en dat eventueel in vergelijk met hoe het er nu aan toe gaat op deze aarde, want als het op de eind tijd aankomt zijn er best veel bewijzen of vergelijkingen tussen de bijbel en nu en hoe het ook vroeger ging.
Voor hem is de Bijbel de waarheid en hij praat niet uit autoriteit maar inderdaad op basis van de kennis die hij/ zij heeft van de bijbel.
Sja, Ganesha kom je ook in maar 1 religie tegen. Wat is nu je punt? Waarom is Jezus geloofwaardiger dan Ganesha?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
En het grootste verschil tussen het christelijk geloof en welk een andere religie is dat christenen geloven dat Jezus de zoon van God is en alles wat Hij dus heeft gedaan, (Dus dat God ook een zoon heeft) en daarbij dus ook de genade waaronder een christen dan leeft. Dat kom je bij geen enkele andere religie tegen.
Dat geldt niet voor alle religies. Er zijn een aantal religies waarin de goden niet worden gezien als morele wezens. Er zijn ook meer dan genoeg religies die het hele idee van een hiernamaals niet kennen.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Bij al die andere religies komt het allemaal op je zelf aan, dus hoe beter je leeft of meer goede daden je hebt gedaan hoe hoger je plek of hoe meer kans je hebt om in het hiernamaals/ hemel te komen.
Hoe zou ik dat zonder bijbel moeten doen, want dat is een wezenlijk onderdeel van het christelijk geloof.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet bewust als indoctrinatie bedoeld, maar dat maakt het niet minder een indoctrinatiepraatje. En hij spreekt wel degeljk vanuit autoriteit. Een autoriteit die hij zelf toekent aan de Bijbel en de inhoud daarvan.
Als buitenstaander zeg ik: ik verwerp die autoriteit van de Bijbel. Maak eerst maar eens aannemelijk dat de Bijbel betrouwbare informatie bevat. Dat zo iemand de Bijbel heeft gelezen vind ik niet zo heel spannend. Als dat het enige is dat hij weet lijkt zo'n toespraak me alles behalve interessant.
[..]
Sja, Ganesha kom je ook in maar 1 religie tegen. Wat is nu je punt? Waarom is Jezus geloofwaardiger dan Ganesha?
[..]
Dat geldt niet voor alle religies. Er zijn een aantal religies waarin de goden niet worden gezien als morele wezens. Er zijn ook meer dan genoeg religies die het hele idee van een hiernamaals niet kennen.
Dat terzijde, er rest nog steeds de vraag: wat maakt het christendom nu geloofwaardiger dan alle andere religies? Kun je dit beargumenteren zonder je te beroepen op de autoriteit van de Bijbel (die ik in elk geval niet zonder meer aanvaard)?
Dan heb je dus een enorm probleem met je argumenten als je iemand tracht te overtuigen die de autoriteit van de Bijbel niet vanzelfsprekend vindt. Kennelijk moet ik a priori overtuigd zijn voordat je argumenten hout snijden. Dat is vreemd, nietwaar?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoe zou ik dat zonder bijbel moeten doen, want dat is een wezenlijk onderdeel van het christelijk geloof.
Jezus is het fundament.
Hoo eens even... ik beweer niet dat een niet-Christen in staat is om het enige juiste geloof te ontwaren op een objectieve manier. Dus ik zou zeggen: wellicht heb je daar zelf iets aan?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar:
Ik kwam net deze site tegen, die andere nieuws punten publiceert die je niet op het NOS journaal tegen komt, misschien dat je daar iets aan hebt?
http://xandernieuws.punt.nl/home
Is toch het zelfde als je met een vrachtwagen met lading op weg gaat en je word aangehouden bij de grens en je hebt geen vergunning bij je en ook geen rijbewijs.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb je dus een enorm probleem met je argumenten als je iemand tracht te overtuigen die de autoriteit van de Bijbel niet vanzelfsprekend vindt. Kennelijk moet ik a priori overtuigd zijn voordat je argumenten hout snijden. Dat is vreemd, nietwaar?
[..]
Hoo eens even... ik beweer niet dat een niet-Christen in staat is om het enige juiste geloof te ontwaren op een objectieve manier. Dus ik zou zeggen: wellicht heb je daar zelf iets aan?
En zo ja, dan hoor ik dat natuurlijk graag.Maar ik ga niet allerhande websites bekijken in de hoop argumenten voor jouw standpunt te vinden. Dat mag je zelf doen.
Dat is inderdaad hetzelfde. En dan is het *mijn* taak om ervoor te zorgen dat de duane mijn papieren krijgt, niet die van de grenswachter. Je gaat toch niet tegen zo'n man zeggen 'oh... het zou kunnen dat het daar en daar ligt, ga jij even zoeken? Wellicht heb je er iets aan.'quote:Op maandag 3 maart 2014 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Is toch het zelfde als je met een vrachtwagen met lading op weg gaat en je word aangehouden bij de grens en je hebt geen vergunning bij je en ook geen rijbewijs.
Hoe ga jij dan die beambte bewijzen dat je een vergunning hebt en rijbewijs, zodat je door mag?
Aldus Romeinen 1:20. (Ja, ik weet ook wel iets van de Bijbel.)quote:Op maandag 3 maart 2014 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
De bijbel en alles wat er in de wereld gebeurt, is voor mij een teken van dat het gewoon niet anders kan zijn.
Zelfs als evolutie daar geen verklaring voor zou kunnen geven weet je feitelijk nog steeds niets. En al zeker niet dat het een god moet zijn. En al helemaaaaaaal niet dat dat de christelijke god moet zijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
want hoe komt de mens aan die kennis van goed en kwaad als wij alleen maar geevolueerd zouden zijn uit een 1 cellig dier?
Zulke kennis daar toch niet door ontstaan?
Dat moet toch op de 1 of andere manier in de mens geplant zijn of iets dergelijks?
en kan toch niet uit het niets ontstaan?
Voor jou klinkt het logisch, maar voor mensen die een andere religie aanhangen niet. Zij gaan uit van hun eigen waarheid en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, aangezien je kunt afvragen of iedereen het leven en de wereld op de zelfde manier ziet.quote:Op maandag 3 maart 2014 14:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God Heeft het liefst dat iedereen in de hemel komt.
Maar het gaat er juist om dat de mens ook voor hem kiezen.
Het is nog niet eens zozeer het opdringen dat me dwarszit. Wat ik veel erger vind is het idee dat mensen in het hiernamaals ofwel worden beloond voor hun in essentie blinde geloof, ofwel worden gestraft voor hun onwetendheid.quote:Op maandag 3 maart 2014 18:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het wordt dan ook niet voor niks geloof genoemd, omdat je het kiest vanuit je gevoel en niet vanuit je verstand. Veel mensen, zowel theļsten als atheļsten, zitten gevangen in hun eigen waarheid en zien niet in dat ze eigenlijk niks weten. Daar is niet zoveel mis mee, maar ga het niet opdringen naar andere mensen. Ook al is de bedoeling goed.
Oh, daar maak ik me eigenlijk niet zoveel zorgen om, omdat ik er zelf toch niet in geloof. Ik snap wel dat je er over nadenkt, omdat het een vrij bekende vorm van leven na de dood is, maar er is geen enkel bewijs dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.quote:Op maandag 3 maart 2014 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is nog niet eens zozeer het opdringen dat me dwarszit. Wat ik veel erger vind is het idee dat mensen in het hiernamaals ofwel worden beloond voor hun in essentie blinde geloof, ofwel worden gestraft voor hun onwetendheid.
Zoals Christopher Hitchens ook zei: "I am happy there is no evidence for such a horrible proposition." Er is helemaal niets redelijk of rechtvaardig aan dat idee.
Oh, natuurlijk maak ik me ook niet druk over een hypothetisch hiernamaals waarvan ik zelf niet denk dat het bestaat.quote:Op maandag 3 maart 2014 18:46 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Oh, daar maak ik me eigenlijk niet zoveel zorgen om, omdat ik er zelf toch niet in geloof. Ik snap wel dat je er over nadenkt, omdat het een vrij bekende vorm van leven na de dood is, maar er is geen enkel bewijs dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Over dat idee van leven na de dood zelf, het zegt vooral iets over een religie wanneer ze dit als rechtvaardigheid ziet. Het komt bij mij dan over dat de religie vooral bezig is met zieltjes winnen, i.p.v. bezig houden met verlichting. Anders zou het toch niet uitmaken wat anderen geloven? En zeker niet bang maken dat hun leven na de dood gruwelijk is. Daar is dan geen reden voor.
Jottem, een bijbelbattle!!quote:Op maandag 3 maart 2014 19:22 schreef Calhoun84 het volgende:
1 Tim 4,10
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad, omdat wij gehoopt hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, maar allermeest van de gelovigen.
Het enorme ego van Jezus en de op niets gebaseerde autoriteit van de Bijbel terzijde... dat is wel een heel vrije interpretatie van Lukas 14:26. Waarom wordt daar het woord 'haat' gebruikt? Dat staat er toch echt.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 00:11 schreef Calhoun84 het volgende:
Dit kun je niet los zien van Matteüs 10:37-39
"Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden"
Het gaat er in Lukas niet om dat je je ouder moet haten, diep van binnen, maar dat het volgen van Jezus je volledige aandacht verdient en dat Jezus belangrijker is dan ieder ander. Het discipelschap, zeker als je kijkt tegen we Jezus deze woorden sprak, is een ommekeer in je leven. In deze setting betekent dit dat je alles om je heen laat vallen en vol voor Jezus gaat.
Jezus zegt hier tegen de (grote) groep mensen die hem volgden dat volgen alleen niet voldoende is maar dat je radicaal moet veranderen om een volgeling te zijn van Jezus.
Dat ligt aan de vertaling, hieronder een copy/paste van vertaalaantekeningen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 10:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het enorme ego van Jezus en de op niets gebaseerde autoriteit van de Bijbel terzijde... dat is wel een heel vrije interpretatie van Lukas 14:26. Waarom wordt daar het woord 'haat' gebruikt? Dat staat er toch echt.
Of je het nou rechtsom of linksom doet, het is en blijft een enorm ego van Jezus, de zogenoemde liefdevolle verlosser van al onze zonden. Om niet, staat er in de bijbel... Maar dan komen er nog tig kleine lettertjes aan te pas. Waar kennen we dit van?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:49 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dat ligt aan de vertaling, hieronder een copy/paste van vertaalaantekeningen.
‘Breken met’ is de vertaling van het Griekse werkwoord miseō. In de NBG-vertaling 1951 werd vertaald met ‘haten’: ‘Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder ...’. Het Griekse werkwoord miseō is een krachtig woord. Hier wordt echter niet het actieve ‘haten’ van iemand of haat uitdragen jegens iemand bedoeld. De vertaling met ‘haten’ is hier te zwaar. Het gaat om de bereidheid om het meest dierbare op te geven, van minder belang te achten. Deze betekenis is ook in andere vertalingen soms te vinden. In Franse vertalingen wordt wel préférer, ‘voorkeur geven’, vertaald, en een Duitse vertaling heeft ‘gering achten’. In sommige andere vertalingen wordt de uitspraak nog sterker afgezwakt. Zo vertaalt Het Boek ‘Wie bij Mij wil horen, moet meer van Mij houden dan …’ (net als een Engelse vertaling: ‘love me more than ...’). Hier lijkt Lucas 14:26 te zijn aangepast aan Matteüs 10:37. Dit is echter weer een te zwakke vertaling van miseō.
Dan moet je de Bijbel wat beter lezen, of wat vaker naar dat soort landen gaan (waar je toch minder vrolijk van wordt dan van Jezus volgen kan ik je vertellenquote:Op dinsdag 4 maart 2014 20:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Typisch wat we tegenwoordig radicaliseren en recruteren voor de jihad noemen.
Ik kan heel goed lezen, en in die landen ben ik ook al geweest.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 23:40 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dan moet je de Bijbel wat beter lezen, of wat vaker naar dat soort landen gaan (waar je toch minder vrolijk van wordt dan van Jezus volgen kan ik je vertellen)
Dan vind ik jouw vergelijking Jezus - Jihad de grootste onzin die ik in een lange tijd heb gehoord. Ooit een jihadist vrede, liefde en vergeving horen prediken, en dan voor vijanden in het bijzonder?quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik kan heel goed lezen, en in die landen ben ik ook al geweest.
Het spijt mij te moeten zeggen, maar heb jij geen Openbaring in jouw Bijbel staan? Want wat daar gebeurt met andersdenkenden zie ik jihadisten nog niet doen met andersdenkenden. Maar dat vergeten christenen vaak.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:54 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dan vind ik jouw vergelijking Jezus - Jihad de grootste onzin die ik in een lange tijd heb gehoord. Ooit een jihadist vrede, liefde en vergeving horen prediken, en dan voor vijanden in het bijzonder?
Jezus is precies zoals Mohammed: eerst preekte hij verdraagzaamheid. Jezus radicaliseerde en haalde de tempel overhoop met een zweep, daarom is hij ook gearresteerd en terechtgesteld.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:54 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dan vind ik jouw vergelijking Jezus - Jihad de grootste onzin die ik in een lange tijd heb gehoord. Ooit een jihadist vrede, liefde en vergeving horen prediken, en dan voor vijanden in het bijzonder?
Maar er wordt nergens melding gemaakt van doden of gewonden en Jezus kreeg ook de ruimte van de tempelwacht om te doen wat Hij deed. Dus dat zal echt geen Mohammed stijl zijn geweest. Jezus ging hier "gewoon" beheerst te werk. Jezus kreeg hierna ook de ruimte om met nog met de Joden te spreken. Het fysieke geweld viel waarschijnlijk wel mee.quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Jezus is precies zoals Mohammed: eerst preekte hij verdraagzaamheid. Jezus radicaliseerde en haalde de tempel overhoop met een zweep, daarom is hij ook gearresteerd en terechtgesteld.
Wanneer ben je ongelovig? Jakobus 1:27 zegt immers ook "Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven." Als je als niet christen hieraan houdt dan volg je dus wel een reine en zuivere godsdienst. Het is niet aan mij om te oordelen, dat laat ik wel aan Hem over wanneer de tijd daar is (ook christenen komen overigens voor Zijn troon te staan net als ieder ander), maar ik denk niet dat de Bijbel eenduidig zegt dat alle niet-christenen in de poel van vuur terecht komen. Alleen Openbaring 21:8 lezen is mijn inziens onvoldoende.quote:Op woensdag 5 maart 2014 19:43 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Het spijt mij te moeten zeggen, maar heb jij geen Openbaring in jouw Bijbel staan? Want wat daar gebeurt met andersdenkenden zie ik jihadisten nog niet doen met andersdenkenden. Maar dat vergeten christenen vaak.
"heb je vijanden lief" klinkt wel heel lief, maar als dezelfde man/god in een ander boek als een koning terugkomt en zijn vijanden dood (en zelfs degene die geen vijanden zijn maar slechts niet geloven) dan klinkt dat niet meer zo geloofwaardig. Dan draagt de ene mens iets op aan zijn volgelingen om zich daar vervolgens zelf niet aan te houden.
maar je weet ook dat Jezus gezegt heeft: niemand komt tot de vader dan door mij.quote:Op donderdag 6 maart 2014 09:25 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Wanneer ben je ongelovig? Jakobus 1:27 zegt immers ook "Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven." Als je als niet christen hieraan houdt dan volg je dus wel een reine en zuivere godsdienst. Het is niet aan mij om te oordelen, dat laat ik wel aan Hem over wanneer de tijd daar is (ook christenen komen overigens voor Zijn troon te staan net als ieder ander), maar ik denk niet dat de Bijbel eenduidig zegt dat alle niet-christenen in de poel van vuur terecht komen. Alleen Openbaring 21:8 lezen is mijn inziens onvoldoende.
... als hij dat werkelijk heeft gezegdquote:Op donderdag 6 maart 2014 12:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
maar je weet ook dat Jezus gezegt heeft: niemand komt tot de vader dan door mij.
Dus als iemand Jezus niet heeft aangenomen en onder zijn genade leeft dat hij ook niet in de hemel komt.
quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
maar je weet ook dat Jezus gezegt heeft: niemand komt tot de vader dan door mij.
Dus als iemand Jezus niet heeft aangenomen en onder zijn genade leeft dat hij ook niet in de hemel komt.
Dat klopt, maar dan gaat het over de eerste 1.000 jaar volgens mij, na duizend jaar komen de achtergebleven doden ook naar Gods troon toe om hun oordeel te ontvangen. Mijn vraag is dan ook wie op dat moment de ongelovigen zijn? Is je geloof in Jezus dan het criterium of kijkt de Vader dan naar wat in Jakobus staat? Dus wie worden er in de poel van vuur gegooid?quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wetenschap en onderzoekquote:Op donderdag 6 maart 2014 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
dat kun je ook van darwin zeggen, misschien heeft hij ook wel alles of een gedeelte uit zijn duim gezogen, wie zal het zeggen.
Nee niet echtquote:dus blijft dat ook een misterie.
Een slechte vergelijking. Ten eerste is evolutie een verifieerbare empirische wetenschap. Anders gezegd: de theorie leidt tot een enorme berg aan uitspraken over de waarneembare wereld die we eenvoudig kunnen controleren.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
dat kun je ook van darwin zeggen, misschien heeft hij ook wel alles of een gedeelte uit zijn duim gezogen, wie zal het zeggen.
dus blijft dat ook een misterie.
Leuk voor archeologen en historici. Mogelijk interessant als context voor de culturen die bestonden in de tijd dat ze zijn geschreven.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
En hoe denk je dan over de dode zeerollen en wat daar op staat?
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Ik vermoed dat het goedbedoelde religieuze teksten zijn, maar dat betekent nog niet dat ze waar zijn. Linksom of rechtsom is het grootste deel wat daarin wordt beweerd niet te verifieren of controleren.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ook allemaal leugens wat daarop geschreven staat?
quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een slechte vergelijking. Ten eerste is evolutie een verifieerbare empirische wetenschap. Anders gezegd: de theorie leidt tot een enorme berg aan uitspraken over de waarneembare wereld die we eenvoudig kunnen controleren.
Ten tweede was Darwin geen profeet. Voor de wetenschap is hij zeker een held, maar geen enkele moderne bioloog zou nu nog verwijzen naar de werken van Darwin. We begrijpen nu meer van biologie dan Darwin ooit kon vermoeden.
De vergelijking slaat dus als een tang op een varken.
Het verhaal dat Darwin niet de eerste zou zijn geweest die evolutie als mechanisme heeft ontdekt is voor mij niet nieuw en heeft zover ik weet de status 'zeer controversieel'.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:16 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet he, waarom is Darwin zo belangrijk?
De oude Grieken geloofden al in evolutie, Darwin is een vrij modern geval.
http://nl.wikipedia.org/w(...)lutietheorie#Grieken
Net als sommige moslimgeleerden:
http://nl.wikipedia.org/w(...)lamitische_filosofen
De enige reden om Darwin zo hoog te hebben zitten komt voort uit de onwetendheid en de onnatuurlijke scheiding die men maakt tussen voor de verlichting en na de verlichting.
precies het antwoord wat ik al had verwacht van jou.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leuk voor archeologen en historici. Mogelijk interessant als context voor de culturen die bestonden in de tijd dat ze zijn geschreven.
[..]
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Ik vermoed dat het goedbedoelde religieuze teksten zijn, maar dat betekent nog niet dat ze waar zijn. Linksom of rechtsom is het grootste deel wat daarin wordt beweerd niet te verifieren of controleren.
Dat laatste is misschien wel waar. Maar natuurlijk geloofden de Grieken en Romeinen in Evolutie van alles wat leeft, heb je de links wel bekeken?quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verhaal dat Darwin niet de eerste zou zijn geweest die evolutie als mechanisme heeft ontdekt is voor mij niet nieuw en heeft zover ik weer de status 'zeer controversieel'.
Hoe dan ook lijkt het me een beetje buiten de scope van dit topic en het gemaakte argument. Het punt was juist dat Darwin *geen* profeet was, en het wetenschappelijk gezien er weinig toe doet wat hij zei.
Correcte antwoorden hebben over het algemeen iets voorspelbaars.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
precies het antwoord wat ik al had verwacht van jou.
Een deel wel, een deel niet. Als het niet verifieerbaar is is het wetenschappelijk gezien niet interessant, als het wel verifieerbaar is dan is het niet interessant of het de grieken waren die het schreven of iemand anders.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
Alsof het geen wat de grieken hebben geschreven verifieerbaar is.
Dit begint aardig op een stroman te lijken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
begint aardig op cherry picking te lijken.
alles wat wetenschappers uit het oude griekenland en bepaalde wetenschappers hebben ontdekt over een mogelijke evolutietheorie is waar en alles wat wordt geschreven over creationisme is een leugen.
zo als ik het geschreven heb komt het in mijn ogen over.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correcte antwoorden hebben over het algemeen iets voorspelbaars.
[..]
Een deel wel, een deel niet. Als het niet verifieerbaar is is het wetenschappelijk gezien niet interessant, als het wel verifieerbaar is dan is het niet interessant of het de grieken waren die het schreven of iemand anders.
[..]
Dit begint aardig op een stroman te lijken.
Nogmaals, het verhaal is voor mij niet nieuw. En nee, het kan mij echt geen ruk schelen wie de eerste was die evolutie heeft ontdekt. Dat is totaal ondergeschikt aan de theorie en het belang daarvan.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat laatste is misschien wel waar. Maar natuurlijk geloofden de Grieken en Romeinen in Evolutie van alles wat leeft, heb je de links wel bekeken?
Of raakt dit je aan jouw hart en doe je daarom maar alsof het controversieel is?
Nee dus.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:36 schreef BerjanII het volgende:
Dan heeft Darwin wel de status van profeet, of nog erger...
Ik kan het niet duidelijk genoeg zeggen: het enige dat ertoe doet is of een bewering verifieerbaar is.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:36 schreef BerjanII het volgende:
Jij reageert een beetje zoals als een christen reageert als je beweert dat Jezus niet zonder zonde was.
Nogmaals, het verschil zit hem in toetsbaarheid van beweringen. Niet in wat ik graag hoor, en ook niet in wie wat heeft gezegd.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
zo als ik het geschreven heb komt het in mijn ogen over.
Dat is waar, maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen Darwin als de eerste zien die evolutie als theorie heeft geopperd. Terwijl dit dus niet zo is.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, het verhaal is voor mij niet nieuw. En nee, het kan mij echt geen ruk schelen wie de eerste was die evolutie heeft ontdekt. Dat is totaal ondergeschikt aan de theorie en het belang daarvan.
Gooi het maar weer op deze boeg, zo kennen we er nog meer.quote:Nee dus.
Overigens heb ik wel de indruk dat creationisten, met name het soort dat een probleem heeft met evolutie, Darwin ziet als een (valse) profeet. Maar daarbuiten... nee.
Je begrijpt toch wel de vergelijking, of moet ik dat soms helemaal uittekenen?quote:Ik kan het niet duidelijk genoeg zeggen: het enige dat ertoe doet is of een bewering verifieerbaar is.
Overigens zal ik de laatste zijn om te beweren dat Jezus niet zonder zonde was. Er is historisch gezien weinig met zekerheid over hem te zeggen. Bovendien kan ik niet zeggen dat het mij echt iets interesseert.
In de westerse cultuur is dat zeker zo. Maar van invloed op de theorie zelf is dat niet. Het is een ander vraagstuk, waar kennelijk enige controverse over bestaat. Ik kan er niet van wakker liggen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat is waar, maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen Darwin als de eerste zien die evolutie als theorie heeft geopperd. Terwijl dit dus niet zo is.
Biologen. En wanneer dat gebeurt door mensen die nauwelijks iets weten van biologie dan kan ik me voorstellen dat dat irriteert.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Gooi het maar weer op deze boeg, zo kennen we er nog meer.
Welke mensen raken geirriteerd als men ook maar met een vinger wijst naar de evolutietheorie?
Als dat gebeurt door mensen die weten waar ze het over hebben en die dat doen met goede inhoudelijke argumenten, helemaal niemand. (Voor de duidelijkheid: Michael Behe met zijn onreduceerbare complexiteit valt daar niet onder.)quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
Welke mensen raken geirriteerd als men zegt "er zitten nog wel wat haken en ogen aan de evolutietheorie"?
Darwin wordt buiten die context eigenlijk nooit aangehaald in de wetenschap. Zoals gezegd: elke eerstejaars biologiestudent weet meer van evolutie dan Darwin ooit kon vermoeden. Voor de wetenschap is het eenvoudig niet interessant of dat Darwin was of iemand anders.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
Dat zijn niet de christenen of welke creationisten dan ook.
Je begrijpt toch hopelijk het verschil in toetsbaarheid tussen beide? Het een is toetsbaar, het ander niet. En daarom is het een slechte vergelijking.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
Je begrijpt toch wel de vergelijking, of moet ik dat soms helemaal uittekenen?
Je gebruikte het woord 'je' daar, niet 'iemand'.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef BerjanII het volgende:
Nergens heb ik beweerd dat jij zou zeggen dat Jezus wel of niet zonder zonde is. Het gaat mij om de hysterie rond de persoon.
oh en dan is het goed?quote:Op donderdag 6 maart 2014 08:26 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Maar er wordt nergens melding gemaakt van doden of gewonden en Jezus kreeg ook de ruimte van de tempelwacht om te doen wat Hij deed. Dus dat zal echt geen Mohammed stijl zijn geweest. Jezus ging hier "gewoon" beheerst te werk. Jezus kreeg hierna ook de ruimte om met nog met de Joden te spreken. Het fysieke geweld viel waarschijnlijk wel mee.
precies. god is een tiranquote:Op donderdag 6 maart 2014 12:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het grote verschil is wel dat Grieken beweringen beargumenteerden (en tot stand kwamen) naar aanleiding van waarnemingen (die tot heden nog in een zekere zin waarneembaar en valide zijn) en dat zij (meestal) tot op een zekere hoogte zelfkritisch waren. Dat is niet het geval bij gelovigen en hun religieuze verhalen. Ook is het belangrijk om te kijken naar de waarschijnlijke intentie.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
precies het antwoord wat ik al had verwacht van jou.
Alsof het geen wat de grieken hebben geschreven verifieerbaar is.
alles wat wetenschappers uit het oude griekenland en bepaalde wetenschappers hebben ontdekt over een mogelijke evolutietheorie is waar en alles wat wordt geschreven over creationisme is een leugen.
zo iets noemen ze rechtvaardigheid.quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
precies. god is een tiran
Wat is er rechtvaardig aan iemand straffen voor niet blind geloven in de christelijke god?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
zo iets noemen ze rechtvaardigheid.
Wanneer mensen god een tiran noemen bedoelen ze over het algemeen het beeld dat gelovigen daarvan hebben, en niet zozeer die god zelf.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:44 schreef Skillsy het volgende:
Opvallend hoe sommige mensen de god van de Bijbel een tiran noemen, en anderen weer liefdevol. Hoe weet je of een god (of goden) een tiran /liefdevol is als goed en kwaad alleen maar in jouw denkbeeld bestaat? Als het uberhaubt wel bestaat buiten jou?
Goed en slecht zijn begrippen waar veel verwarring over bestaat. Naar mijn mening zijn dit subjectieve begrippen, en derhalve vereisen ze subjectiviteit. Met andere woorden: iemand die gebeurtenissen of handelingen interpreteert. Bovendien moet het een handelen betreffen waar doelen / intenties achter zitten die als goed of slecht gekwalificeerd kunnen worden.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:44 schreef Skillsy het volgende:
Is de natuur goed of slecht? Natuurgeweld zoals bvb de Tsunami in 2004 waar duizenden mensen gedood zijn is dat goed of slecht? Mijn denkbeeld is slecht afschuwelijk maar is dat buiten mijn eigen "ik" en "eigen denkbeeld" ook slecht of afschuwelijk?
Klopt. Pas op het moment dat je doelen met elkaar afspreekt - bijvoorbeeld menselijk welzijn - kun je zinvol spreken over wat wel en wat niet goed is.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:44 schreef Skillsy het volgende:
Wat is kwaad of goed? Maar goed deze discussie is weleens langgekomen. De 1 vindt iets juist liefde, de ander het kwaad. Zo is dat met alles het geval of het nu gaat over god(en) in de Bijbel /Quran of over de natuur of het gedrag van een politicus.
Hmm en geldt dit ook voor mensen die god liefdevol noemen?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wanneer mensen god een tiran noemen bedoelen ze over het algemeen het beeld dat gelovigen daarvan hebben, en niet zozeer die god zelf
Als je er zo over nadenkt is het best interessant.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:59 schreef Molurus het volgende:
Goed en slecht zijn begrippen waar veel verwarring over bestaat. Naar mijn mening zijn dit subjectieve begrippen, en derhalve vereisen ze subjectiviteit. Met andere woorden: iemand die gebeurtenissen of handelingen interpreteert. Bovendien moet het een handelen betreffen waar doelen / intenties achter zitten die als goed of slecht gekwalificeerd kunnen worden.
Daaruit volgt dat natuurgeweld op zichzelf niet goed of slecht kan zijn
Klopt. Pas op het moment dat je doelen met elkaar afspreekt - bijvoorbeeld menselijk welzijn - kun je zinvol spreken over wat wel en wat niet goed is.
Natuur is amoreel omdat natuur geen onderscheid maakt. Van god wordt geclaimd dat die almachtig en algoed is. Een almachtige god die niet wil voorkomen dat onschuldige kinderen verdrinken is immoreel. Een god die aanbidding eist is niet onvoorwaardelijk liefdevol. En waarom toch al dat bloed in de bijbel?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wanneer mensen god een tiran noemen bedoelen ze over het algemeen het beeld dat gelovigen daarvan hebben, en niet zozeer die god zelf.
[..]
Goed en slecht zijn begrippen waar veel verwarring over bestaat. Naar mijn mening zijn dit subjectieve begrippen, en derhalve vereisen ze subjectiviteit. Met andere woorden: iemand die gebeurtenissen of handelingen interpreteert. Bovendien moet het een handelen betreffen waar doelen / intenties achter zitten die als goed of slecht gekwalificeerd kunnen worden.
Daaruit volgt dat natuurgeweld op zichzelf niet goed of slecht kan zijn.
Nee, dat noemen ze chantage.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
zo iets noemen ze rechtvaardigheid.
"geloof in mij want anders .... "quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |