Net van start. Kan een latertje worden.quote:Oppositie op ramkoers; debat over Plasterk vandaag
Ruim twee maanden lang verzweeg het kabinet dat minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken de Tweede Kamer verkeerd heeft ingelicht over de onderschepping van telefoongesprekken door de inlichtingendiensten AIVD en MIVD.
Vandaag moeten de regeringspartijen PvdA en VVD beslissen of zij Plasterk en zijn collega Jeanine Hennis van Defensie daarmee laten wegkomen. De oppositie ligt op ramkoers.
De brief over het afluisterschandaal, die de ministers maandag aan de Kamer stuurden, leverde ongekend felle kwalificaties op, zoals 'zielig' (CDA), 'een flutbrief' (SP), 'onvoldoende en onbegrijpelijk' (GroenLinks), 'een touw om de nek van Plasterk' (PVV) en 'niet erg geloofwaardig' (D66). Alleen de PvdA en de VVD reageerden positief.
De oppositie neemt geen genoegen met de antwoorden die de bewindspersonen geven op de 65 vragen die ze hun voor het weekeinde meegaven. 'Uiteraard krijgt Plasterk tijdens het debat nog de kans om met echte antwoorden te komen, maar dat is in blessuretijd', zegt Ronald van Raak van de SP, de grootste oppositiepartij.
Alleen Plasterk
Vooralsnog is vooral Plasterk het mikpunt van de Kamerleden. 'Hennis had van mij niet naar het debat hoeven komen', zegt het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Ook voor Van Raak staat vooral de positie van de minister van Binnenlandse Zaken op het spel. Schouw heeft wel twijfels bij het optreden van Hennis: 'Heeft ze Plasterk nu wel of niet gewaarschuwd? Op die vraag is geen antwoord gekomen. En waarom heeft ze hem niet voor die misstap behoed?'
Aannemelijk is dat ook premier Rutte wist dat verkeerde informatie was verschaft. De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) worden gecoördineerd door de Raad voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (RIV), die onder het ministerie van Algemene Zaken valt. Rutte is waarschijnlijk van de ware gang van zaken op de hoogte geweest: dat deze diensten gespreksgegevens hebben doorgegeven aan de Amerikaanse inlichtingendienst NSA.
Nooit opheldering
Als de actiegroep 'Burgers tegen Plasterk' geen rechtszaak zou hebben aangespannen, zouden de ministers nooit opheldering hebben gegeven over het feit dat niet de NSA maar de Nederlandse inlichtingendiensten die telefoondata over Nederlandse onderdanen verzamelden, zo blijkt uit de brief. In die rechtszaak zou de lezing van Plasterk 'voor waar kunnen worden aangenomen'. Oftewel: de regering zegt iets dat niet klopt, maar neemt dat pas terug als dat tegen haar kan worden gebruikt.
Plasterk zei op 30 oktober in Nieuwsuur en een week later in het parlement dat de NSA 1,8 miljoen Nederlandse telefoongesprekken had onderschept. Hij schrijft nu dat hij 'die verklaring achterwege had moeten laten'.
Belang van de Staat
Toen Plasterk en Hennis op 22 november te horen kregen dat het de Nederlandse diensten zelf waren die buitenlandse gespreksgegevens hadden doorgespeeld aan de NSA, hielden zij dat 'in het belang van de Staat' geheim, zo schrijven ze. De vraag is wat dat belang is geweest.
De Nederlandse diensten hebben zelf erkend dat zij in het buitenland metadata verzamelen. Alleen dat er in één maand 1,8 miljoen gespreksgegevens zijn verzameld, is nieuw. De Noorse geheime dienst zag er in november geen enkel probleem in vergelijkbare gegevens openbaar te maken.
In de brief wordt de schuld voor de blunder van Plasterk gelegd bij de 'publieke beeldvorming'. 'Daardoor ontstond de suggestie dat het om het aftappen van 1,8 miljoen Nederlandse gesprekken zou gaan.'
De AIVD en Plasterk hebben die suggestie zonder verder nadenken gevolgd, blijkt uit de brief. Wonderlijk blijft dat zelfs de geheime dienst de andere optie (dat de NSA de data had gekregen) niet voor mogelijk hield, een optie die in elk geval door de Volkskrant expliciet is genoemd.
http://www.volkskrant.nl/(...)asterk-vandaag.dhtml
Mwah geloof er niets van dat dit het uiteindelijke doel is van D66quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:36 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Omdat D66 denkt hoge ogen hiermee te kunnen gooien
quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:39 schreef tofastTG het volgende:
Vertrouwen terug winnen van de kamer. Mark my words.
neequote:Op woensdag 12 februari 2014 02:39 schreef Mortaxx het volgende:
Dit is einde Plasterk. Hij is sowieso klaar met regeren zonder meerderheid in EK
Hij zegt zelf dat hij het vertrouwen wil herwinnen. Klinkt niet als iemand die gaat aftreden. Maar ik ben/was het met je eens.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:39 schreef Mortaxx het volgende:
Dit is einde Plasterk. Hij is sowieso klaar met regeren zonder meerderheid in EK
Als hij al zou opstappen, zou het sowieso niet vandaag zijnquote:
Weekers toch ook?quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als hij al zou opstappen, zou het sowieso niet vandaag zijn
Hij is vleugellam. Zonder vertrouwen is er weinig constructief te zijn bij de hervormingen die hij moet doorvoeren. Dom van hem als hij blijftquote:Op woensdag 12 februari 2014 02:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hij zegt zelf dat hij het vertrouwen wil herwinnen. Klinkt niet als iemand die gaat aftreden. Maar ik ben/was het met je eens.
Helemaal met je eens, al werd ik er net hier nog voor gek door verklaard.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hij is vleugellam. Zonder vertrouwen is er weinig constructief te zijn bij de hervormingen die hij moet doorvoeren. Dom van hem als hij blijft
Volkomen verbodigquote:Op woensdag 12 februari 2014 02:41 schreef Shreyas het volgende:
Wilders vraagt wat iedereen wil weten, maar niemand durft het te vragen
Dat is dus niet waar, het is te hopen dat een partij als bijvoorbeeld D66 wetten op de inhoud beoordeeld. En niet op de persoon.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hij is vleugellam. Zonder vertrouwen is er weinig constructief te zijn bij de hervormingen die hij moet doorvoeren. Dom van hem als hij blijft
quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:43 schreef Be-Smart het volgende:
De hele oppositie accepteert de excuses maar valt over het niet informeren van de kamer. Hennis had dezelfde informatie en heeft dezelfde afweging gemaakt om de kamer niet te informeren.
Oppositie is niet consequent. Opstappen zou ik zeggen.
Nu nog steeds, ook al is het laat. Inhoud>Personen. Ik verwacht dat dit binnen 2 weken vergeten is.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Helemaal met je eens, al werd ik er net hier nog voor gek door verklaard.
D66 wantrouwt de minister. Ze maken zichzelf juist belachelijk om vervolgens toch mee te werken aan zijn plannenquote:Op woensdag 12 februari 2014 02:42 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, het is te hopen dat een partij als bijvoorbeeld D66 wetten op de inhoud beoordeeld. En niet op de persoon.
Als D66 nu niet meer op de inhoud gaat beoordelen doen ze zichzelf de das om.
Lefquote:
Dat is geen fabeltje, dat is de reden dat rechters in nederland niet mogen toetsen aan de grondwet.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:44 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
D66 wantrouwt de minister. Ze maken zichzelf juist belachelijk om vervolgens toch mee te werken aan zijn plannen
En dat fabeltje dat de EK niet op inhoud oordeeltpls
Alsof van die partijen nog iets overblijft straks. Hier kijkt iedereen toch dwars door heen...quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:44 schreef Shreyas het volgende:
Wel lekker dat het geklit tussen PvdA en GL/SP/D66 nu even over zal zijn
Jouw mening..quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:44 schreef arjan1112 het volgende:
Toch blijf ik er bij dat D66 niet meer met ome Roon kan werken.
D66 is altijd een partij die op de inhoud beoordeeld, dus ook na vandaag zal dat hopelijk gebeuren. Dat is ook altijd de reden geweest dat ze mee hebben gedaan in diverse akkoorden.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:44 schreef arjan1112 het volgende:
Toch blijf ik er bij dat D66 niet meer met ome Roon kan werken.
En dan aan de pils. Misschien is Willy ook alweer terug, kan gelijk aanschuiven.quote:
Ja, is terug.En Rutte ookquote:Op woensdag 12 februari 2014 02:46 schreef Szura het volgende:
[..]
En dan aan de pils. Misschien is Willy ook alweer terug, kan gelijk aanschuiven.
We zullen zien. Het kan ook zijn dat Pechtold slechts een statement wilde maken en verder gewoon het kabinet blijft steunen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Dit zal wel gevolgen hebben voor de samenwerking tussen D66 en kabinet. Kan haast niet anders.
Ik hoop nog steeds van niet.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Dit zal wel gevolgen hebben voor de samenwerking tussen D66 en kabinet. Kan haast niet anders.
Hij zal het dan verwoorden als voor D66 is de inhoud het belangrijkst.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
We zullen zien. Het kan ook zijn dat Pechtold slechts een statement wilde maken en verder gewoon het kabinet blijft steunen.
ziggo kanaal 1750quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:48 schreef remlof het volgende:
Nu live interviews op Radio 1 bij WNL.
Zo'n groot politiekkenner ben ik niet, maar wat als hij nou wel nog wat fout zou doen, wat gebeurt er dan? Want dan nog zie ik VVD en PvdA zo'n motie niet steunen en gebeurt er toch niets?quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:47 schreef remlof het volgende:
63 stemmen voor, 87 stemmen tegen de motie van wantrouwen.
Ik denk dat Plasterk blijft, maar dan kan ie echt niets meer fout doen.
Mwah, je kunt geen fouten blijven maken natuurlijk. Het houd op een gegeven moment wel op natuurlijk.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:49 schreef BobW het volgende:
[..]
Zo'n groot politiekkenner ben ik niet, maar wat als hij nou wel nog wat fout zou doen, wat gebeurt er dan? Want dan nog zie ik VVD en PvdA zo'n motie niet steunen en gebeurt er toch niets?
VI waarschijnlijk. Genee zit daar ook puur uit ijdelheidquote:Op woensdag 12 februari 2014 02:51 schreef Szura het volgende:
Pooltje maken waar Plasterk het eerste aanschuift voor een interview?
Komende 4 maanden nergens, denk ik!quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:51 schreef Szura het volgende:
Pooltje maken waar Plasterk het eerste aanschuift voor een interview?
quote:Niels Rigter @Nielsrigter · nu
Hennis vond dat debat met motie van wantrouwen een 'droevig slot' kende. Vooral D66 verbaasde.
profileren voor de verkiezingen dat ze geen kabinet light zijn.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:54 schreef arjan1112 het volgende:
Toch vreemd dat D66 dit steunde.
Wat is D66 van plan.
twitter:YoeriAlbrecht twitterde op woensdag 12-02-2014 om 02:37:47#Plasterk overleeft. Hij zal ook blijven zitten. Maar hij heeft geen millimeter ruimte meer voor grapjes, vergissingen en misstappen. reageer retweet
Opportunisme is hen ook niet vreemd.quote:Op woensdag 12 februari 2014 07:20 schreef Tem het volgende:
En door D66 nog wel.Ik weet nog niet of dit nou een tactische zet is of gewoon een kwestie van jammer.
Omdat een motie is verworpen? Doe toch niet zo kortzichtig.quote:Op woensdag 12 februari 2014 07:26 schreef Ajacied422 het volgende:
Oppositie heeft volledig gefaald.
Plasterk is niet in de problemen gekomen volgens mij. En dat terwijl het toch een redelijk lastige situatie was voor hem.quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:52 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Omdat een motie is verworpen? Doe toch niet zo kortzichtig.
Nee, omdat de motie nergens (meer) op sloeg. Hij werd nu ingediend omdat de oppositie zwaar gefrustreerd was over het feit dat ze nog geen deuk in een pakje halfgesmolten margarine kon duwen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:52 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Inderdaad, ze konden Plasterk totaal niets maken. Die motie van wantrouwen sloeg dan ook werkelijk nergens op.quote:Op woensdag 12 februari 2014 10:02 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, omdat de motie nergens (meer) op sloeg. Hij werd nu ingediend omdat de oppositie zwaar gefrustreerd was over het feit dat ze nog geen deuk in een pakje halfgesmolten margarine kon duwen.
V.
Daar lijkt het inderdaad op.quote:Op woensdag 12 februari 2014 08:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Opportunisme is hen ook niet vreemd.
Er zijn bewindslieden voor veel minder dan dit weggestuurd. Wel verrassend dat D66 het initiatief nam voor deze motie.quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Plasterk is niet in de problemen gekomen volgens mij. En dat terwijl het toch een redelijk lastige situatie was voor hem.
De ervaring leert dat dit meestal niet het geval is.quote:Op woensdag 12 februari 2014 02:37 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Een winst voor de gemeenteraadsverkiezingen kan zich doorzetten naar de volgende europese verkiezingen en, uiteindelijk, de volgende landelijke verkiezingen.
Nou...ik vind Pechtold met name de laatste tijd als een veredelde moraalridder van de oppositie tekeer gaan. Volgens mij hoopt hij stiekem ooit minister-president te worden want zo een ijdeltuit is hij wel.quote:Op woensdag 12 februari 2014 09:52 schreef Wopper1 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |