quote:Ziggo en XS4ALL hoeven The Pirate Bay niet langer te blokkeren.
Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag dinsdag besloten in een zaak tussen Stichting Brein en XS4ALL en Ziggo. In een reactie laat een woordvoerder van XS4ALL verheugd te zijn met het besluit.
Sinds 2012 moesten alle Nederlandse providers The Pirate Bay blokkeren, omdat daar auteursrechtelijk beschermd materiaal werd aangeboden.
De providers gingen tegen dit besluit in beroep, omdat The Pirate Bay zelf geen beschermde bestanden aanbiedt. De site biedt alleen toegang tot Torrents, die het mogelijk maken voor mensen om direct met elkaar bestanden uit te wisselen.
Volgens XS4ALL was de blokkade van The Pirate Bay ook in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, omdat mogelijk ook de toegang tot legale bestanden wordt geblokkeerd.
Over de effectiviteit van de blokkade wordt nog gediscussieerd. Volgens Stichting Brein is het gebruik van The Pirate Bay scherp gezakt. Volgens de providers wijken gebruikers simpelweg uit naar andere sites of downloadmethodes.
XS4ALL blokkeert ook nog steeds, maar dat is gewoon een kwestie van tijd denk ik.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:47 schreef Bombvis het volgende:
Erg snel zijn ze niet bij Ziggo, is nog steeds geblokkeerd
Eat that Tim!quote:Stichting Brein moet de proceskosten van 326.000 euro betalen.
Moet Brein nu nog harder werken en aanklagen om dat te compenserenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:56 schreef ReplaR het volgende:
Om het nog iets mooier te maken:
[..]
Eat that Tim!
Zooooooooooo lekker voor zequote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:56 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Eat that Tim!
Weer minder geld voor de artiestenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:56 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Eat that Tim!
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:56 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Eat that Tim!
Ik heb liever dat er een door de overheid beheerd downloadverbod komt dan een door een schimmige partij opgezette stichting met Stasi praktijken de 'belangen' behartigen van platenmaatschappijen die niet met hun tijd meegaan.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef Elan het volgende:
Downloadverbod is er al zo goed als door, dus ga vooral lekker blij doen voor je Piratebay.
NWS / "Downloadverbod komt stap dichterbij"
De vraag is een beetje of de overheid zo'n eventueel verbod zou kunnen handhaven. Zullen veelal private claims en boetes worden van grote bedrijven.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb liever dat er een door de overheid beheerd downloadverbod komt dan een door een schimmige partij opgezette stichting met Stasi praktijken de 'belangen' behartigen van platenmaatschappijen die niet met hun tijd meegaan.
Dan snap jij de hele essentie van het verbod en de gevolgen daarvan niet.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:19 schreef Elan het volgende:
Snap sowieso al die overdreven blije gezichten hier niet aangezien je via pirateproxy of een van duizenden andere proxies gewoon net zo eenvoudig op die site kon komen
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:27 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Dan snap jij de hele essentie van het verbod en de gevolgen daarvan niet.
Ik ga gelijk de taart aansnijden.quote:Over de effectiviteit van de blokkade wordt nog gediscussieerd. Volgens Stichting Brein is het gebruik van The Pirate Bay scherp gezakt. Volgens de providers wijken gebruikers simpelweg uit naar andere sites of downloadmethodes.
Je snapt niet dat je het breder moet trekken dan enkel TPB? Veel plezier met je taart.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Ik ga gelijk de taart aansnijden.
Met een chemische behandeling kan je alles aan. Dus een chemokuur tegen BREIN!quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Tsja, het is een gevecht tegen een olievlek. Dat win je nooit niet!
Maar tochquote:
Het was een schijnmaatregel. Elke mongool die op TPB wilde komen, kon dat allang. Ook met die blokkade.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:31 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Je snapt niet dat je het breder moet trekken dan enkel TPB? Veel plezier met je taart.
Allemaal subsidiesquote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:56 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Eat that Tim!
Ah duidelijk, je snapt het niet.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Het was een schijnmaatregel. Elke mongool die op TPB wilde komen, kon dat allang. Ook met die blokkade.
Sterker nog: Alle bullshit in de media heeft de bezoekersaantallen alleen doen toenemen. Kortom voor de torrentgebruikers was die blokkade en de poppenkast van Brein er omheen alleen maar mooi meegenomen.
Het downloaden ansich is het probleem niet, de thuiskopieheffing is onrechtmatig volgens Brussel.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:35 schreef Deetch het volgende:
Mooie principe uitspraak. Jammer dat onze download wetgeving niet zo goed valt in europa en waarschijnlijk binnenkort toch aangepakt gaat worden.
nu.nlquote:PvdA houdt vast aan verzet tegen downloadverbod
De PvdA zal zich blijven verzetten tegen een downloadverbod, ook al besluit het Europese Hof van Justitie dat Nederland geen thuiskopieheffing mag toepassen op mp3-spelers en lege dvd's om zo gedupeerden van illegale kopieën te compenseren.
Dat zegt PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug. Het hof in Luxemburg besluit hoogstwaarschijnlijk binnen een halfjaar of het het advies van zijn advocaat-generaal overneemt.
Nederland gedoogt nu het illegaal downloaden van bijvoorbeeld muziek. De thuiskopieheffing moet verlies aan inkomsten daardoor voor auteurs goedmaken. Wordt die heffing niet langer toegestaan, dan is de kans groot dat ook dat gedoogbeleid ter discussie komt te staan.
Volgens Oosenbrug is een downloadverbod niet van deze tijd, omdat het downloaders "criminaliseert" en notoire misbruikers zich er niet door laten afschrikken. Een verbod moet bovendien worden gehandhaafd en dat kost de overheid veel geld, zegt Oosenbrug.
Legaal
Zij ziet meer heil in maatregelen waardoor het legaal bekijken of beluisteren van onder meer films en muziek wordt beloond. Diensten als Spotify en Netflix die films, series en muziek streamen, kunnen bijvoorbeeld toegankelijker worden voor een groot publiek, stelt Oosenbrug.
Deze diensten zouden ook beter, zonder storingen, in de trein te gebruiken moeten zijn, vindt ze.
In de Tweede Kamer werd al eerder over het onderwerp gediscussieerd. Doordat de PvdA ook in 2012 voet bij stuk hield, kon staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) een downloadverbod niet doorvoeren. Daarvoor ontbrak een meerderheid in de Kamer.
Uh ik denk dat jij degene bent die het niet snapt. Ik zet de bron voor mijn beweringen er expliciet bij voor je, ga je eerst eens fatsoenlijk inlezen voor je met boute beweringen komt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:39 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Ah duidelijk, je snapt het niet.
Dan maak je er een strafrechtelijke kwestie van, dat lijkt me niet de bedoeling. En ik wil al helemaal niet dat belastinggeld gebruikt wordt om dergelijke private belangen te beschermen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb liever dat er een door de overheid beheerd downloadverbod komt dan een door een schimmige partij opgezette stichting met Stasi praktijken de 'belangen' behartigen van platenmaatschappijen die niet met hun tijd meegaan.
Ok,quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Uh ik denk dat jij degene bent die het niet snapt. Ik zet de bron voor mijn beweringen er expliciet bij voor je, ga je eerst eens fatsoenlijk inlezen voor je met boute beweringen komt.
Mja het is sowieso een stichting dus er zal zeker overheidssubsidie zijnquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:49 schreef µ het volgende:
[..]
Volgens mij voornamelijk Hollywood. Toch?
[bron?]
Dat heb ik nog steeds liever dan een privaat onderneming die opeens los kan gaan op ondertitels bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:44 schreef nikk het volgende:
[..]
Dan maak je er een strafrechtelijke kwestie van, dat lijkt me niet de bedoeling. En ik wil al helemaal niet dat belastinggeld gebruikt wordt om dergelijke private belangen te beschermen.
Dus private rechten die beheerd en beschermd worden door de overheid? Waarom de grens trekken bij auteursrechten? Laat ik het anders stellen: waarom heb je dat liever?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat heb ik nog steeds liever dan een privaat onderneming die opeens los kan gaan op ondertitels bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |